Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.354 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
peauke schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:15:
Even een vraagje.

Als ik 2 boilers achter elkaar zet en ik sluit van boiler 1 de WW aansluiting op de KW aansluiting van boiler 2, moet er dan een drinkwater pompje tussen of loopt het warme water gewoon over van de ene naar de ander boiler ?

Beide boilers staan op het zelfde nivo (dus geen thermosifon).
Je bedoeld dat de boilers mbt drinkwater in serie staan? waarbij het drinkwater boiler 1 verlaat en naar je douche gaat ( met mogelijk je CV-combi er tussen)
Ze moeten wel beide een opwarmspiraal hebben. Het voordeel is dan dat je eerst boiler 2 op tot de max temperatuur en dan de boiler 1. Veel uitgebreidere controllers kunnen dat aan (UVR)
Je kan dan ook op mindere dagen toch genoeg hoog energetisch warmwater maken en op goede dagen een buffer aanleggen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

WoudseHoeve schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:31:
[...]

Je bedoeld dat de boilers mbt drinkwater in serie staan? waarbij het drinkwater boiler 1 verlaat en naar je douche gaat ( met mogelijk je CV-combi er tussen)
Ze moeten wel beide een opwarmspiraal hebben. Het voordeel is dan dat je eerst boiler 2 op tot de max temperatuur en dan de boiler 1. Veel uitgebreidere controllers kunnen dat aan (UVR)
Je kan dan ook op mindere dagen toch genoeg hoog energetisch warmwater maken en op goede dagen een buffer aanleggen.
Ik zit daar regelmatig over na te denken. Mijn vlakke plaat levert in de winter erg weinig echt warm water, door het grote temperatuursverschil straalt een warme vlakke plaat veel meer kostbare warmte uit dan een koude plaat. Verliezen in het voorraadvat zijn bij een lagere temperatuur ook kleiner.

Is het dan niet efficienter om juist een zo groot mogelijke hoeveelheid water een klein beetje op te warmen i.p.v. een beetje zo warm mogelijk?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik stel de vraag ook even hier, omdat ik nu en de zonneboiler aan het aanleggen ben en ook een l/w warmtepomp. Heeft iemand schema's of uitleg hoe ik het aansluit wanneer ik ook verwarmingsondersteuning vanuit de boiler wil voor het geval dat de boiler goed warm is en ik die warmte in het cv-circuit wil stoppen.

Ik vond hier al wel iets: https://river.nl/solar/in...layout=blog&id=5&Itemid=9

Er wordt gezegd dat een normale boiler hier minder efficiënt mee is dan een boiler-in-boiler-systeem. Maar deze staat er nu en gaat ook niet meer weg. Moet ik me druk maken om verwarmingsondersteuning met drie vlakke platen? Naar Duitse begrippen waarschijnlijk niet. Maar ik zou ook graag een electrisch verwarmingselement in de boiler plaatsen voor backup. Zo zou dit ook bij kunnen springen in de allerkoudste dagen. Maar misschien niet nodig?

[ Voor 47% gewijzigd door Luiaard op 27-02-2015 19:54 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
WoudseHoeve schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 16:31:
[...]

Inderdaad beide drinkwaterboilers waarbij boiler 2 naar douche gaat. De reden is ik heb al een boiler staan en wil wat extra capaciteit door er een tweede in serie te zetten. Maar alleen boiler 1 heeft vooralsnog een verwarmingsbron. Het is dus niet zo dat het verwarmde water van boiler 1 naar 2 gaat dus dat eerst boiler 2 op temperatuur komt en dan boiler 1.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Vanochtend heerlijk gedoucht met warm water van gisteren. Zonder bijverwarming. Eerste keer dit jaar dat de zonneboiler dit kunstje flikt. Mooi begin van de meteorologische lente.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ericplan schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:56:
Vanochtend heerlijk gedoucht met warm water van gisteren. Zonder bijverwarming. Eerste keer dit jaar dat de zonneboiler dit kunstje flikt. Mooi begin van de meteorologische lente.
Wat is dat lekker he, "Zonnewater", voelt toch anders :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10-2022
Hier idem! Geeft mij in ieder geval eer van mn werk! en je wordt er weer lekker fris en fruitig van! 8)

+ ik zie nu het effect van de VV buffer. Ook al heb ik deze nog niet volledig vol op temperatuur gehad, draait deze vanaf ca 13.00 uur mee in het cv circuit bij een inschakeltemp 30 graden. Ook al circuleert het CV water door de buffer is het zonnetje toch in staat op evengoed de buffers op te warmen. e.e.a. is ook heel goed te zien in het gasverbruik dat nagenoeg nul is als de buffers meedraaien totdat ze leeg zijn.

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:40
Ik kan een zonneboiler set overnemen, een Atag zonneboiler CBSolar 200. Uit de documentatie kan in nu niet helemaal halen hoeveel spirarel hier nu in zitten. Iemand ervating met deze?

Edit: typo

[ Voor 3% gewijzigd door TLer op 03-03-2015 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 19:01
Sinds kort ben ik ook geïnteresseerd in het plaatsen van zonnecollectoren op onze (nog te kopen) woning. Nu heb ik al heel wat informatie ingewonnen. Zo wil ik waarschijnlijk 2x24 heatpipes aansluiten op een +- 350L boilervat met hierin 2 warmtewisselaars. De 2e wisselaar wil ik dan gebruiken voor CV ondersteuning, wat mijns inziens wel gaat werken in het voor en najaar omdat de gevraagde CV temperatuur dan vaak laag (ergens tussen 30 en 50) is.

Nu ben ik bezig met offertes aanvragen voor een DHZ pakket bij de verschillende leveranciers.
Zelf lijken mij de prijzen en aanbiedingen van SunSystems een goede kandidaat, echter krijg ik hier geen reactie op de e-mail(s) die ik gestuurd heb. Iemand ervaring/tips mbt deze leverancier ???

Verder heb ik offertes aangevraagd (en ontvangen) van:
- Econo
- 2-improve
- solar2all

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
TLer schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:53:
Ik kan een zonneboiler set overnemen, een Atag zonneboiler CBSolar 200. Uit de documentatie kan in nu niet helemaal halen hoeveel spirarel hier nu in zitten. Iemand ervating met deze?

Edit: typo
Zoiets, http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

PDF installatie: http://www.atagverwarming...ii%20cbhottop%20v1012.pdf

lijkt op 1 spiraal, zie wel meerdere aansluitingen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door BenEco op 03-03-2015 16:23 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:40
Die ja ;) Ik denk dat het ook maar 1 spiraal is. Leek een probleem, maar ik denk dat ik er mee weg kom in mijn installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Probeer wat informatie te vinden over heat-pipe systemen en dan met name of er ook modulaire varianten zijn. Ik heb op ons dak geen ruimte voor een collector maar wel nog een hele mooie muur op het zuiden met enkele ramen. Zou mooi zijn als ik de ruimte tussen de ramen met collectoren in kan vullen.
Ik kom nu vooral de maten 24 of 12 pipes tegen die respectievelijk 2 of 1 meter breed zijn en 2 meter hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed66
  • Laatst online: 09-09-2023
Kingspan biedt met Varisol een systeem dat je per heatpipe kunt uitbreiden. Behoorlijk modulair dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Niek_ schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 20:39:
Probeer wat informatie te vinden over heat-pipe systemen en dan met name of er ook modulaire varianten zijn. Ik heb op ons dak geen ruimte voor een collector maar wel nog een hele mooie muur op het zuiden met enkele ramen. Zou mooi zijn als ik de ruimte tussen de ramen met collectoren in kan vullen.
Ik kom nu vooral de maten 24 of 12 pipes tegen die respectievelijk 2 of 1 meter breed zijn en 2 meter hoog.
OEG doet ze ook per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 10:46
Kijk, top daar was ik naar op zoek. Had toch meer van m'n Google-skills verwacht. Ik heb weer wat te lezen :)

Auw... 65 euro per buis, als je daar dus in totaal een systeem van 24 buizen wil maken ben ik minimaal 1560 euro kwijt tegenover 650 voor een regulier systeem. Dat is wel een erg groot verschil. We zoeken verder..

[ Voor 49% gewijzigd door Niek_ op 03-03-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
!null schreef op zondag 22 februari 2015 @ 11:45:
Het vat staat nu binnen, maar het zal een flink gedoe worden om op zolder te krijgen, gezien je hem nergens lekker aan vast kunt pakken.
Even goed nadenken over je opties. Heeft die zolder bijvoorbeeld een flink dakraam dat eruit kan? dan kun je een kraan laten komen.
Ik heb het zelf over de trappen gedaan de eerste twee verdiepingen. Redelijk recent huis dus die trappen zijn ruim genoeg. Vat op een steekwagen vastgezet met spanbanden. Met drie man hebben wij hem omhoog gekregen.

Daarna moest hij bij mij nog naar de vliering, door het gat waar normaal een vlizotrap zit. Die moest eruit, en zelfs de hele houten raveelbak heb ik eruit gehaald zodat het zou passen. Boven het gat een houten constructie gemaakt met een elektrische takel en zo uiteindelijk naar boven gekregen.

Ik heb zelf een 400l met twee spiralen ca. 160kg leeg. Het is niet niks om te verplaatsen en je moet dat goed plannen, voorbereiden en uitvoeren.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Luiaard schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 21:09:
[...]

Even goed nadenken over je opties. Heeft die zolder bijvoorbeeld een flink dakraam dat eruit kan? dan kun je een kraan laten komen.
...
Ik heb zelf een 400l met twee spiralen ca. 160kg leeg. Het is niet niks om te verplaatsen en je moet dat goed plannen, voorbereiden en uitvoeren.
Bedankt voor de info, maar hij staat inmiddels op zolder :)
We hebben er grote lange brede spanbanden omheen gedaan, zodat je aan alle kanten aan de spanband kan trekken. Vervolgens met 3 man over de trappen naar zolder getild.

Beginners foutje was met de aansluitingen naar beneden om heen te tillen. Gelukkig niks echt beschadigd, maar er zat nog wat zwart water in de spiraal van de zonneboiler. Dat ging over de trap heen, gelukkig heb ik geen stoffe bekleding op de trap :+
Heb het nog schoon kunnen maken gelukkig.

Hij was volgens de specs 114kg, 300 liter met twee spiralen, vat van RVS.

Dakraam en kraan was inderdaad plan B.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Goed de spiralen spoelen voor je de boel vult.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja inderdaad. Er kwam van die zwarte rotzooi uit, daar schrok ik even van, want het gaat om een RVS tapwater vat. Maar toen realiseerde ik me dat het om de spiraal voor de zonnecollector ging, wat waarschijnlijk sowieso niet helemaal fantastisch was aangesloten, waardoor het wellicht vies kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:13
Ik wil binnenkort ons schippershuisje gaan verbouwen. Dat wordt een hoop sloop- en kluswerk en ik bedenk me dat dit een mooi moment is om een zonneboiler te plaatsen, aangezien we dan ruimte hebben voor een boilervat.

Vanwege de indeling is het echter niet mogelijk om het boilervat in het bestaande CV-hok te plaatsen. Onze bestaande CV-ruimte is 0,8 x 0,8 meter en dus veel te klein voor een boilervat (liefst zo groot mogelijk).

Door de verbouwing komt er onder een nieuw te plaatsen trap wel ruimte voor een boilervat. Het vat zou dan hemelsbreed ongeveer 4 a 5 meter van de CV-ketel af staan. Maar het leidingwerk tussen vat en ketel zal al gauw 8 meter zijn. Is dat überhaupt mogelijk (zonder al te veel verliezen), wellicht met flinke isolatie.

De afstand tussen boilervat en vacuumbuizen is nog groter en zal 10 tot 12 meter bedragen. Boilervat komt zoals gezegd onder de trap op de begane grond en dus nogal ver verwijderd van het dak. Is dat een probleem of ook door isolatie te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Dat zijn allemaal geen vreemde lengtes. Gemiddelde huizen in Duitsland hebben de boiler in de kelder die hebben standaard lange leidingen. Leidingen door het huis hebben minder verlies dan leidingen buiten, dus met name op het dak moet je zo kort mogelijk en zo snel mogelijk naar binnen. En verder goed isoleren inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Luiaard op 04-03-2015 15:11 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste in contact kan komen met SunSystems. Via e-mail wordt niet gereageerd. Heeft iemand wellicht een telefoonnummer? Of een andere manier misschien om een offerte aan te vragen (good old plain mail?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:38
ik ben er steeds meer van overtuigd dat een oplossing met 2 liggende boiler vaten voor ons de meest optimale oplossing zou zijn. De meeste controllers hebben de mogelijkheid om de vaten serieel te laden mbv de (enige) spiraal per vat...

een vat zou dan voor WW zijn en een voor VW (ondersteuning). Dit is voor de herfst/winter/voorjaar wel OK, lijkt me... maar voor de zomer is het 2e vat dan niet bruikbaar voor extra WW... wat toch ook wel leuk/lekker zou zijn.

Heeft er iemand een idee hoe je dat op zou kunnen lossen? 2e vat niet als "radiator" aansluiten, maar toch via een externe wisselaar gaan werken?

ik kom hier even niet verder mee... hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Één vat is gevuld met leidingwater voor warm water, door de spiraal gaat glycol van de collector.
Ingang = koud water, uitgang = voorverwarmd water naar de naverwarmer.

Het andere vat is gevuld met CV water, door de spiraal gaat glycol van de collector.
Ingang = aanvoer radiatoren, uitgang = retour naar ketel (dus het vat zelf is aangesloten als radiator).
Direct in de retour opnemen kan ook.

Doordat je het volume CV water fors vergroot moet je waarschijnlijk ook een groter expansievat in het CV circuit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
HiBe schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:33:
ik ben er steeds meer van overtuigd dat een oplossing met 2 liggende boiler vaten voor ons de meest optimale oplossing zou zijn. De meeste controllers hebben de mogelijkheid om de vaten serieel te laden mbv de (enige) spiraal per vat...

een vat zou dan voor WW zijn en een voor VW (ondersteuning). Dit is voor de herfst/winter/voorjaar wel OK, lijkt me... maar voor de zomer is het 2e vat dan niet bruikbaar voor extra WW... wat toch ook wel leuk/lekker zou zijn.

Heeft er iemand een idee hoe je dat op zou kunnen lossen? 2e vat niet als "radiator" aansluiten, maar toch via een externe wisselaar gaan werken?

ik kom hier even niet verder mee... hulp is welkom.
De twee vaten zullen middels een 3wklep op de collectors aangesloten worden.

Nu kan je de Warmwater boiler laden via de glycol leiding vanuit het CV-buffer vat.

1) Je kan dus met twee extra 3-weg kleppen ( een achter de normale (als bypass) en 1 voor de normale om de collector kort te sluiten) de pomp moet dan nog wel in het kortgesloten circuit zitten. De tweede 3wklep hoeft niet persee maar dan loopt de hete clycol nog door de collector met wat verlies

2) Je moet een tweede spiraal in de warmwater boiler hebben, hiermee kan je het cv-water vanuit de CV buffer met een extra pomp door het extra spiraal van de warmwater boiler leiden. Veel controllers hebben daar een speciaal programma voor.

Als je een oplossing hebt met 2 pompen ipv een 3wklep kan je beide pompen laten draaien, de glycol mengt dan in de collector en zo kan je beide boilers op dezelfde temperatuur brengen (dit laatste geld altijd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Proton_ schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:55:
Één vat is gevuld met leidingwater voor warm water, door de spiraal gaat glycol van de collector.
Ingang = koud water, uitgang = voorverwarmd water naar de naverwarmer.

Het andere vat is gevuld met CV water, door de spiraal gaat glycol van de collector.
Ingang = aanvoer radiatoren, uitgang = retour naar ketel (dus het vat zelf is aangesloten als radiator).
Direct in de retour opnemen kan ook.
dit is inderdaad wat ik in gedachte heb... maar dan kan ik de ernergie uit het CV vat in de zomer niet gebruiken voor warm water. Beetje jammer. Dus ik zat te denken aan het volgende:

Ingang = koud water, uitgang = voorverwarmd water naar een mixer.

Het andere vat is ook gevuld met leidingwater voor warm water, door de spiraal gaat glycol van de collector. In de winter zet ik handmatig een 3-wegklep (of iets dergelijks) om naar een doorstroom warmtewisselaar. de wisselaar zit aan de andere kant op het CV circuit.
in de winter is dan het 2e vat een gesloten buffer die ik kan laden via glycol en ontladen via een wisselaar naar de CV. in de zomer is het 2e vat aangesloten als ingang op het eerste vat en heb ik een groter buffer met (voorverwarmd) water.

het voordeel hiervan is dat ik met 2 verschillende vaten kan werken. 150L + 200L, alletwee liggend onder het knieschot. met twee vaten een een (handmatige) "seizoens-switch" kan ik dan spelen met de optimale inzet van buffers voor verwarming en warm water.

of is dit allemaal veel te ingewikkeld voor de gemiddelde controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Even een vraagje over externe platen warmtewisselaar.

Ik wil er een aansluiten op mijn huidige boiler. Nu wil ik graag weten welke ik het beste kan nemen of hoe ik e.e.a. kan bereken zodat ik de juist capaciteit kan kiezen.

Bedoeling is om de cv temperatuur gedurende een bepaalde periode constant te houden. Zeg dat de aanvoer van het CV circuit 28 gr dient te blijven. De retour van de CV is 23 Gr deze gaat dan door de platenwisselaar. Welke temperatuur dient de warme zijde van de warmtewisselaar te zijn om de temp te verhogen van 23 naar 28 gr en welke capaciteit hoort hier bij.

Wie kan mij op weg helpen om dit te berekenen en welke gegevens heb ik dan nog nodig (flow, tijd).

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
peauke schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:45:
Even een vraagje over externe platen warmtewisselaar.

Ik wil er een aansluiten op mijn huidige boiler. Nu wil ik graag weten welke ik het beste kan nemen of hoe ik e.e.a. kan bereken zodat ik de juist capaciteit kan kiezen.

Bedoeling is om de cv temperatuur gedurende een bepaalde periode constant te houden. Zeg dat de aanvoer van het CV circuit 28 gr dient te blijven. De retour van de CV is 23 Gr deze gaat dan door de platenwisselaar. Welke temperatuur dient de warme zijde van de warmtewisselaar te zijn om de temp te verhogen van 23 naar 28 gr en welke capaciteit hoort hier bij.

Wie kan mij op weg helpen om dit te berekenen en welke gegevens heb ik dan nog nodig (flow, tijd).
Bij een platen warmtewisselaar van voldoende vermogen zal de eindtemperatuur van het opgewarmde water hetzelfde zijn als de start temperatuur van het verwarmende water.

Wat is dan voldoende vermogen ? Een kleine CV ketel kan 20 kW (WC3) opwekken, een grote 40kW (CW5?) (daar zitten ook die platen warmtewisselaren in) Nattevingerwerk dus.
Mijn 120 heatpipes (16kW?) zijn gekoppeld via een 40kW platen warmtewisselaar. En dat geeft een deltaT van iets van 6 graden (Delta-T controller)

Flow ? Geen idee, ergens tussen de 2L/m (lage instraling) tot 12 L/m(hoge instraling)

Even nadenken: een 30L tegenstroom boiler voor in een 45kW CV ketel kan 10L/m warmwater leveren met een deltaT van 50 graden (13 naar 63graden). Hier hoeft de CV ketel niet vol vermogen voor te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Merci d:)b , hier kan ik denk wel mee vooruit voor een grove inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Hoe zit het met veteranen ziekte? moet je zo een boiler als je die niet kan gebruiken (te koud om te douchen bijv.) legen?
En periodiek met alcohol of wat dan ook reinigen?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 08:48
notsonewbie schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 12:18:
Hoe zit het met veteranen ziekte? moet je zo een boiler als je die niet kan gebruiken (te koud om te douchen bijv.) legen?
Je hebt 4 oplossingen:
- Beperken van volume opgeslagen water, door je vat te vullen met CV water en een geschikte warmtewisselaar te gebruiken om het sanitair warm water op te warmen wanneer het nodig is (externe platenWW of sanitaire spiraal in je boiler).
- Je vat periodiek (elke week bijvoorbeeld) op te warmen tot ~60°, dat dood alle legionella
- Naverwarming gebruiken: als je CV ketel het water van 40° uit je buffervat opwarmt naar 60° dan is legionella ook dood.
- De persoonlijke keuze maken dat het risico te klein is om er rekening mee te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 06-03-2015 12:24 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
notsonewbie schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 12:18:
Veel controller houden bij hoelang geleden het is geweest dat het vat boven de 60 is geweest.
Ze gaan dan met een verwarmings-element het vat opstoken tot 70 graden als dat langer al een week of zo is geweest ..... just to be sure.

Maar je moet altijd na verwarmen tot de 63 graden, het stuk dat het water al is voorverwarmd is dan weer meegenomen, en scheelt weel gas/elektra. Je kan de warmte dus altijd gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
ericplan schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:56:
hoe doet die boiler dat? om de hele nacht warm te houden?
isolatie? electrisch element?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Isolatie natuurlijk.
10cm PUR of PIR is een prima jasje voor gratis warmte.

[ Voor 58% gewijzigd door NovapaX op 06-03-2015 15:21 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
de beslissing hier is er in ieder geval door! er komt een zonneboiler! nu nog kiezen tussen zelfbouw offerte en dan onvoorziene kosten, of een flink stuk duurder laten doen maar dan alles in 1 zonder bijkomende kosten. die laatste is ongeveer 1000 euro duurder.

moeilijk, moeilijk.

met wat verplaatsen van zonnepanelen kan ik uiteindelijk tóch 2 collectoren kwijt. 350 liter vat. nu maar hopen dat ik snel beslissing kan nemen, dan pakken we net de mooie dagen mee.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
fabstar81 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 14:10:
[...]
hoe doet die boiler dat? om de hele nacht warm te houden?
isolatie? electrisch element?
Gewoon door de isolatie, die overigens niet echt geweldig is. Bovendien ontbreekt de ruimte om de leidingen rondom de boilers te isoleren. Staan wel foto's op m'n site.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
mensen die een douche WTW hebben én een zonneboiler? Denk dat die van mij rechtstreeks de zonneboiler in zal gaan en de douchekraan, na de zonneboiler nog langs de ketel.

Mensen die hier andere ideeën over hebben? 'm.i. kan het niet anders bij ons.

en nog iets, ik heb een calenta 40c uit 2013 volgens mij. geen enkele installateur heeft het gehad over additionele gateways of aansluitsets van Remeha, die benodigd zouden zijn om een zonneboiler aan te sluiten op de ketel:
quote: remeha
is dit nou wel of niet nodig? of is dit alleen maar nodig om de temperatuur op de iSense uit te lezen? denkt de ketel niet uit zichzelf dat dat water heet genoeg is en er niets gedaan hoeft te worden? of heeft ie daar een extra SCU print voor nodig :?

iemand met een zonneboiler én een Calenta 40c?

op zich verraadt de handleiding wel het e.e.a.:
quote: remeha
Gaskeur NZ (Naverwarming Zonneboiler)
Dit houdt in dat de combiketel geschikt is als naverwarmer voor
zonneboilers. Het label (naverwarming zonneboilers) geldt in
combinatie met de zonneboileraansluitset. In verband met mogelijke
legionella-vorming mag de ketel niet worden uitgeschakeld of de
SWW temperatuur lager dan 60°C worden ingesteld.
maar waarom komt dit bij geen enkele offerte naar boven dan?

[ Voor 81% gewijzigd door fabstar81 op 08-03-2015 10:01 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fabstar81 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 23:30:
mensen die een douche WTW hebben én een zonneboiler? Denk dat die van mij rechtstreeks de zonneboiler in zal gaan en de douchekraan, na de zonneboiler nog langs de ketel.

Ik heb niet echt die keuze, ik heb maar 1 koud water leiding naar boven, die naar alles gaat (cv ketel, wasmachine, koud water kraan badkamer) dus alles gaat erop. Ik denk dat het uiteindelijk weinig uitmaakt.
is dit nou wel of niet nodig? of is dit alleen maar nodig om de temperatuur op de iSense uit te lezen? denkt de ketel niet uit zichzelf dat dat water heet genoeg is en er niets gedaan hoeft te worden? of heeft ie daar een extra SCU print voor nodig :?
Het is niet echt nodig volgens mij. Het enige wat je hebt is dat een cv ketel bij warm tapwater vraag direct vol gas gaat (zeker als de Booster optie nog aanstaat) en hij daarna weer uitgaat omdat het warm genoeg is. Dat kun je voorkomen met de extra aansluitset.
En die weergave in de iSense heeft ie natuurlijk de info voor nodig.

Maar het NZ label betekent in mijn ogen ook dat die ketel niet in de fout modus schiet omdat de aanvoer temp te warm is :+ dat doen oude ketels soms wel geloof ik.

Die setjes zijn gemiddeld iets van 100 euro ofzo. Ik weet niet of het zich terugverdient, maar het zal wel beter voor de ketel zijn, want het zal het aggressief opstarten bij beginnende tapwater vraag minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57

en nog iets, ik heb een calenta 40c uit 2013 volgens mij. geen enkele installateur heeft het gehad over additionele gateways of aansluitsets van Remeha, die benodigd zouden zijn om een zonneboiler aan te sluiten op de ketel:

[...]

op zich verraadt de handleiding wel het e.e.a.:

[...]

maar waarom komt dit bij geen enkele offerte naar boven dan?
ik heb deze combi. en ik denk dat de elga het gebruikt om te bepalen of die aan moet slaan. de sensor zit op de water aanvoerleiding en als die koud is slaat de ketel aan, anders niet. zonder moet het ook wel werken.. denk ik

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
je hebt dus wel of niet de interface?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Beste dag ! De zonneboiler 210L op 85 graden en de verwarmingsbuffer van 1000L boven de 70 graden.
Geen gas vandaag. ( wel een beetje hout voor de lekker ... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Laatst online: 14-10-2022
Idem hier! ww 150 ltr boiler 75 graden en de VV buffer600 ltr 70 graden. helemaal top!!

@woudshoeve, heb jeje weleens verdiept in de UVR63 in combinatie met de CMI? De UVR63 heeft een DL-bus (voor data-analyse op de PC via D-LOGG of CMI en voor externe sensoren aansluiten)

De UVR 1611 heeft een Can Bus aansluiting en deze kan in combinatie met de CMI onderstaande allemaal wel

Maar wat ik mij afvraag en nog niet duidelijk is of ik vervolgens met de combinatie UVR63 en de CMI alle instellingen moet kunnen inzien via smartphone/ipad/pc/laptop.

enig idee?

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
fabstar81 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 15:03:
je hebt dus wel of niet de interface?
ik heb de interface wel. volgens mij heeft de calenta dan eerder in de gaten dat er warm water wordt aangevoerd. dus minder gasverbruik (denk ik)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Denk ook aan of controleer de doorstroombegrenzer, voor zonneboiler is geheel zwart heeft geen rode/blauwe tip.
Het zwarte onderdeel in deze aansluitset deel voor de calenta

Edit in servicehandleiding heet die begrenzer, tapwatercartridge en begrenzer is alleen gekleurde tip

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 08-03-2015 23:35 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ja, je hebt volgens mij die losse onderdelen en een grijze box waarin alles zit. de print, een opbergdoosje en de aansluitset.

wordt een dure bezigheid zo voor erbij....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een stortvloed aan warmwater de laatste dagen, wat heerlijk.
de zonneboiler heerst, de elga gaat helemaal naar de achtergrond, de kWh meter daalt als een gek,
en de badjes voor de kids lekker warm, en de was lekker heet.
de zonneboiler is de keizer van de duurzame produktie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Zo is het! Een mogelijk slechte TvT maar dat maakt niet uit De warmte voelt gewoon goed. Vanavond geen hout in de kachel, buffer stond op 85 graden. (nu nog op 80 en de onderkant op 45)
Enne ... over 10 jaar is de gas prijs verdubbeld, zeker weten, geen gas uit Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Hopelijk binnenkort beslissing nemen op de paar offertes die ik heb gekregen. Dan mogen wij ook genieten van gratis warm water!!

Overigens, wat weegt een 350 liter boiler? In ieder geval 350 kg aan water. En kan dat zomaar gedragen worden door een standaard betonnen vloer op zolder?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Onze 350L boiler weegt leegt 140 kg, rust op twee balken van een houten vloer. Ik ben natuurlijk geen constructeur, maar met een betonnen vloer zou ik me minder zorgen maken, zeker niet dicht bij een muur.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Iemand trouwens een idee, ik wil als legionella beveiliging de inhoud van de tapwater boiler door de CV ketel te pompen om zo op te warmen ipv een elektrisch element.
Nu had ik zelf bedacht hier een oude elektrische waterpomp van een wasmachine voor te gebruiken. Het is toch alleen maar rondpompen door en naast het vat. Is dat een goed idee denken jullie of zijn er toch betere ideeen? Ik heb nog geen idee hoe snel die waterpomp pompt.

@fabstar81: Wij plaatsen een 300 liter boiler die 114kg weegt + 300kg water, maak me er geen zorgen over met de betonnen vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
!null schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:57:
Iemand trouwens een idee, ik wil als legionella beveiliging de inhoud van de tapwater boiler door de CV ketel te pompen om zo op te warmen ipv een elektrisch element.
Nu had ik zelf bedacht hier een oude elektrische waterpomp van een wasmachine voor te gebruiken. Het is toch alleen maar rondpompen door en naast het vat. Is dat een goed idee denken jullie of zijn er toch betere ideeen? Ik heb nog geen idee hoe snel die waterpomp pompt.
Die wasmachine pomp lijkt me niet handig, temperatuur probleem? het is een lage druk pomp, ik weet niet of het druk verschil groot genoeg is voor de CV-Combi.
Ik neem aan de je drinkwater wilt rond pompen?
Dan moet je een drinkwater pomp nemen, dat is een RVS versie van de cv pomp.
Maar een 10L/min moet je wel halen als flow.

Maar gaat dan je CV-combi wel aan ? Normaal gaat hij aan als de druk aan de uitgang lager wordt als de ingang. ( Vaak zit er een druk bestuurde 3Wklep in )
Je moet dus aan de uitgang van de CV-combi gaan zuigen en de boiler in pompen aan de koud waterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Even een vraag over de aansluiting van de 2e wisselaar van de boiler op het CV circuit. Wat zijn de ervaringen voor een aansluiting in de retour? en wat die met de aansluiting als een CV?

Ik heb zitten kijken naar de "nieuwe" V2 zonnegascombiset van HRsolar. heeft een aansluiting als een radiator/CV, maar het nadeel wat ik zie is dat ik hiermee niet de boiler kan verwarmen....

Het liefst ga ik hier "low-tech" en sluit ik de boiler aan als een extra CV op het circuit, zodat mijn douchewater al lekker voorwerwarmd wordt door het CV circuit (CV ketel heeft hoger rendement op CV circuit dan op warm water ivm grotere delta T). wel jammer aan deze opstelling is dat ik dan niet de boiler autonoom van de CV kan laten draaien dmv een extra pomp, wat wel kan met de HRsolar zonnegascombi kit... maar die kan dan weer niet de boiler verwarmen via het CV circuit.

of bestaan er ook pompen die standaard in de "open/doorstroom stand" staan als ze niet in gebruik zijn?

lastig allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 08:48
HiBe schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:17:
...of bestaan er ook pompen die standaard in de "open/doorstroom stand" staan als ze niet in gebruik zijn?...
Is een terugslagklep parallel aan de pomp niks? Of als dat niet past, een electrische afsluitklep die normaal open is ==> pomp aan = klep dicht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
HiBe schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:17:
Even een vraag over de aansluiting van de 2e wisselaar van de boiler op het CV circuit. Wat zijn de ervaringen voor een aansluiting in de retour? en wat die met de aansluiting als een CV?

Ik heb zitten kijken naar de "nieuwe" V2 zonnegascombiset van HRsolar. heeft een aansluiting als een radiator/CV, maar het nadeel wat ik zie is dat ik hiermee niet de boiler kan verwarmen....

Het liefst ga ik hier "low-tech" en sluit ik de boiler aan als een extra CV op het circuit, zodat mijn douchewater al lekker voorwerwarmd wordt door het CV circuit (CV ketel heeft hoger rendement op CV circuit dan op warm water ivm grotere delta T). wel jammer aan deze opstelling is dat ik dan niet de boiler autonoom van de CV kan laten draaien dmv een extra pomp, wat wel kan met de HRsolar zonnegascombi kit... maar die kan dan weer niet de boiler verwarmen via het CV circuit.

of bestaan er ook pompen die standaard in de "open/doorstroom stand" staan als ze niet in gebruik zijn?

lastig allemaal...
Ik begrijp dat je de wisselaar van je boiler wil gebruiken voor :
1) Verwarming ondersteuning, de wisselaar in de retour van de CV ( met een 3Wklep om dat te kunnen bypassen als je niet voldoende warmte hebt). Geen pomp nodig.
2) Je wil de boiler kunnen op warmen ( indirect gestookt) met de CV .....

voor 2 heb je gewoon de tweede 3Wklep nodig die de ingang van de wisselaar verbind met de heengaande = uitgang van de cv. en normaal met de radiatoren. simpel toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
naftebakje schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:33:
[...]
Is een terugslagklep parallel aan de pomp niks? Of als dat niet past, een electrische afsluitklep die normaal open is ==> pomp aan = klep dicht.
ik zal proberen in de komende dagen een tekeningetje te maken. Ik denk dat dit inderdaad een mogelijkheid is. op deze manier kan ik het geheel gewoon als radiator aansluiten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
WoudseHoeve schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:52:
[...]

Dan moet je een drinkwater pomp nemen, dat is een RVS versie van de cv pomp.
Maar een 10L/min moet je wel halen als flow.

Maar gaat dan je CV-combi wel aan ? Normaal gaat hij aan als de druk aan de uitgang lager wordt als de ingang. ( Vaak zit er een druk bestuurde 3Wklep in )
Je moet dus aan de uitgang van de CV-combi gaan zuigen en de boiler in pompen aan de koud waterkant
Zo was ik het inderdaad van plan, leek me dat het anders niet ging werken. Dus pomp na de cv ketel plaatsen dat hij zuigt, en dan weer in koudwater aansluiting stoppen. Of in de middelste, zodat ik alleen de top verwarm.

Over de pompen, deze CV pompen zijn volgens mij nogal overkill. Leuk voor circulatieleiding, maar 10L/min is best fors voor mijn CW4 ketel, dan moet hij echt vol gas en trekt hij het maar net denk ik.
En veel van de gelinkte pompen doen op minimale stand al 20L/min.

Het gaat toch meer om de druk?

Wellicht dat de wasmachine pomp een slecht idee is vanwege hygiene. Maar kan ik niet gewoon zoiets nemen? 12V drinkwaterpompje van ebay
Met 4,3L/min lijkt me ook voldoende toch?

Deze Wilo drinkwaterpomp zou misschien ook kunnen, al weet ik niet hoe veel liter/min die doet.

Ik heb trouwens nog een Wilo Star STG pomp liggen, die lijkt me ook overkill en is misschien ook niet RVS. En die heb ik eigenlijk te koop staan.

Volgens mij zijn die CV pompen hartstikke sterk, en vooral bedoelt om hoogtemeters te overbruggen. Voelt een beetje als overkill gezien het maar om 2 meter rondpompen naast het vat gaat. Tevens denk ik dat het goedkoper kan dan 200 euro. Daarnaast zou het gaan om een tijdelijke oplossing voor een paar jaar voordat ik helemaal van het gas af ga :P

[ Voor 19% gewijzigd door !null op 11-03-2015 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Die flow van 10L/m kunnen de meeste CV-combi's toch wel aan ? iig 8L/m. Maar het maakt ook niet uit als pomp je er 20L/m door, de cv geeft gewoon zijn max warmte af en de dat gaat in de boiler. Zelfs beter want hij start met een lagere temperatuur-> hoger rendement.

Die ebay pomp kan denk ik de temperatuur niet aan .... het is een membraan pomp en die maakt ook wel herrie. Maar zoiets moet kunnen.

Een CV pomp geeft vooral flow en geen minder druk. Met 40W kan je niet echt veel. Vergelijking : een tuinsproeipomp is zo maar 300 tot 500 Watt of meer.

Maar je hebt toch geen pomp nodig die zit in de CV ketel !
De spiraal die door de boiler gaat en aan de retour van de CV zit is toch gewoon CV water?
Als je die spiraal ook gewoon als een indirect gestookte boiler aansluit werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
WoudseHoeve schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 14:03:
Die flow van 10L/m kunnen de meeste CV-combi's toch wel aan ? iig 8L/m. Maar het maakt ook niet uit als pomp je er 20L/m door, de cv geeft gewoon zijn max warmte af en de dat gaat in de boiler. Zelfs beter want hij start met een lagere temperatuur-> hoger rendement.

Die ebay pomp kan denk ik de temperatuur niet aan .... het is een membraan pomp en die maakt ook wel herrie. Maar zoiets moet kunnen.
Ok die is wel lekker betaalbaar en volgens mij aardig veilig met "foodgrade"
Maar je hebt toch geen pomp nodig die zit in de CV ketel !
De spiraal die door de boiler gaat en aan de retour van de CV zit is toch gewoon CV water?
Als je die spiraal ook gewoon als een indirect gestookte boiler aansluit werkt het gewoon.
Ja ik snap wat je bedoelt, dus de top stoken met het CV circuit. Echter moet ik dan een ingewikkelde schakeling maken (want CV retour is er op aangesloten aan de ene kant, dus dan zou ik een korte loop moeten maken met drie-weg-kleppen ofzo)
Plus dat mijn CV ketel nu op 35 graden staat ingesteld :P en dat hou ik liever zo vanwege mn CV circuit.

Maar met zo'n pompje kan ik vrij simpel zo'n doorpomp circuit maken. Het is slechts een aftakking van het tapwater circuit. En als ik de middelste aansluiting van het boilervat pak, kan ik ook alleen de top verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je bang bent voor legionella wil je denk ik je hele vat desinfecteren (verhitten).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
!null schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 14:35:
[...]

Ok die is wel lekker betaalbaar en volgens mij aardig veilig met "foodgrade"

[...]

Ja ik snap wat je bedoelt, dus de top stoken met het CV circuit. Echter moet ik dan een ingewikkelde schakeling maken (want CV retour is er op aangesloten aan de ene kant, dus dan zou ik een korte loop moeten maken met drie-weg-kleppen ofzo)
Plus dat mijn CV ketel nu op 35 graden staat ingesteld :P en dat hou ik liever zo vanwege mn CV circuit.

Maar met zo'n pompje kan ik vrij simpel zo'n doorpomp circuit maken. Het is slechts een aftakking van het tapwater circuit. En als ik de middelste aansluiting van het boilervat pak, kan ik ook alleen de top verwarmen.
Je moet wel het hele vat opwarmen, alles moet dood.....
Iedere ketel heeft een aansluiting voor een 3wklep en een boiler thermostaat.
Die moet je dus aansluiten zoals bedoeld, 3Wklep in de heengaande, schakelt tussen radiatoren en boiler. Als de CV aan gaat om de boiler te verwarmen geldt er een andere maximaal temperatuur, dus niet de 35 graden van de CV. Dit is dus de standaard functie en aansluiting van een indirect gestookte boiler. Ik heb nog een oude nefit turbo 21 hangen die dat ook al kent en wat ik heb aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok dat ga ik even uitzoeken in de Intergas documentatie. Maar dan zal hij alleen de bovenste helft op temperatuur krijgen, omdat de CV spiraal boven zit.

Met het pompje kan ik inderdaad het hele vat op temperatuur brengen. Misschien moet ik dat ook gewoon doen. Pompje kost niet veel zo, en het is een simpel circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49
WoudseHoeve schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 15:25:
[...]

Je moet wel het hele vat opwarmen, alles moet dood.....
Nee hoor, ik heb een hottop in mijn Atag Q-Solar 200L dan verwarmt hij alleen de bovenste 60-80 liter voor het legionella programma. Ik verwacht niet dat Atag met legionella loopt te pielen...

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

De Q-Solar heeft bovenin een spiraal voor het verwarmen van het tapwater. Daardoor hoeft alleen de inhoud van de spiraal, dus het bovenste deel van het vat, verwarmd te worden tot 60 graden.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ah ik meende dat het daar over ging, my mistake...
Overigens hoeft de inhoud van de spiraal niet verwarmt te worden, alleen het stuk in het vat waar de spiraal in zit. Maar ik neem aan dat je dat ook bedoelde. De inhoudt van de spiraal is een gesloten circuit van CV water.
http://www.renewable-energy-now.org/qsolar-online/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@qsolar heeft 25 liter hottop
ik heb er een keukenboiler voor, de ketel slaat vrijwel nooit aan.
als je het woord legionella gebruik vertel dan ook hoe en wanneer het kan optreden,
juist in een zonneboiler dus niet, maar in een gasketel dus wel, de verhitting is daar te kort.
samengevat : na 2 weken ineens gaan douchen na een vakantie met een gasketel geeft enig gevaar
een gasketel dood legionella niet, het water is te kort verwarmd.

hoe komen jullie erbij om legionella icm een zonneboiler te noemen ?
Wikipedia: Legionella pneumophila
hou daar eens mee op !
wat mij is toegeschreven op tweakers zou betekenen dat ik nu al 20x dood zou zijn aan legionella.
kansloos.
een zonneboiler of douche wtw is een stukje waterleiding met inhoud, luchtdicht
je tuinslang of douche is dat niet in de zomer.
beschouw dus eerst je situatie zonder zonneboiler, en schrijf de zonneboiler niets iets toe wat je juist nu hebt

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Rustig rustig,
Ik kom vermogen te kort op mijn zonneboiler, alleen na 2-3 zomerdagen krijg ik hem op 65 graden. Ik heb 24 buizen op 200L, 10 extra buizen komen binnenkort. Dus bij mij is er wel zeker een kans op legionella aangezien ik meestal rond de 50-55 graden haal. Dat zit net niet net wel safe, maar met een kleine van 1 jaar neem ik geen risico...

Het hangt dus volkomen af van je situatie,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh ik heb 2 dochters van 1 en 3, ik ben niet gek hoor, heb er nog een douche wtw voor ook,
juist die kleine zorgt voor flow, er is geen kans op legionella.
leg eens uit waarom wel in een stalen luchtdicht vat ?
en wat is het verschil met een warme waterleiding in de zomer naar een gasketel op zolder,
wat vind de kleine daarvan ?
70 tot 80 °C totale doding van Legionella
66 °C Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
zie ook NEN 1006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik maak me er ook niet zoveel zorgen over, zeker niet wanneer ik de tweede collector kan plaatsen.
Maar toch, ik kan er gewoon wat aan doen met vrij kleine moeite, dus doe ik dat.
Namelijk anti-legionella programma op solar controller, en dan even bijstoken met gas, zoals het anders ook wel zou gebeuren (mits de zon z'n werk nog niet heeft gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Zoveel leveranciers, zoveel oplossingen. Nu zit ik weer met het volgende Ik heb een tekening gekregen van de situatie zoals die gaat gelden. Met CV ondersteuning, zou er op de retour een driewegklep komen die bepaalt om al dan niet door de zonneboiler te gaan afhankelijk van de temperatuur in de zonneboiler. Je wilt (neem ik aan) niet je retour verlagen door hem door een kouder-dan-retour-temperatuur zonneboiler te laten lopen voordat ie door de ketel wordt opgestookt.

Vervolgens heb je nog een mixer nodig die het tapwater uit de zonneboiler in temperatuur verlaagt tot 60 graden, want hoger wil ik niet door mijn leiding hebben.

Een andere leverancier zegt dat je helemaal geen driewegklep nodig hebt. Want je kan de cv direct door de bovenste wisselaar laten lopen zo zegt hij. Dit snap ik dan weer niet.

Iemand antwoord? :$

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
fabstar81 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 07:40:
Je wilt (neem ik aan) niet je retour verlagen door hem door een kouder-dan-retour-temperatuur zonneboiler te laten lopen voordat ie door de ketel wordt opgestookt.
zo'n raar voorstel lijkt me dat niet. Ik neem aan dat je een HR Gas ketel hebt. Deze zijn (voor zover ik begrijp) het meest effectief/efficient wanneer je een grote delta-T hebt. kortom, stop die warmte maar in dat boilervat op een koude winterdag.... bijkomend voordeel is dan ook dat voor warm water de ketel iets minder hard hoeft te draaien.

De boiler moet je zien als voorraadvat voor warmte (wel zorgen dat je minimaal verlies hebt in je boiler)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ik vind het deels Tegenstrijdige. Als De retour kouder is moet de ketel meer verwarmen. Toch?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
In de praktijk zal de buffer op de retour temperatuur blijven hangen.
Bij mij wel dus.
Maar als je vat kouder is zal de warmte die de ketel er extra instopt via de andere kant in het buffer vat terecht komen, geen verlies van warmte dus.

Ik heb er ook een 3W klep tussen, moet hem alleen nog aansluiten .... druk druk ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ik stook op 60 graden, SWW ook ingesteld op 60 graden. Een extra buffer vat heb ik niet. Alleen de 350 liter boiler.

Wat is nou beter? Scheelt toch weer 100 euro...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Bij mij gaat er slechts 40 graden de buffer/boiler in. 60 is wel veel.
De retour temp is toch lager ? ( anders de pomp knijpen / langzamer zetten)

bij 60 graden zou ik de klep er wel tussen zetten, kan je in de winter gewoon zonder de boiler stoken, anders houd je de boiler altijd op 60 graden met de CV ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ik stook op 60 omdat ik nog twee radiatoren heb in de woonkamer. Met lager stoken krijgen we het niet warm.

Hoewel ik het nooit echt gemeten heb, schijnt onze Calenta 40C te sturen op een delta T van 15 graden, aan te nemen is dus dat de retour ongeveer 45 is.

Als het goed is, is onze boiler 350 liter met alleen SWW toch dan? Ik heb rond de 350-400 kWh over per jaar dus ik wil inderdaad de boiler op temperatuur houden met die stroom.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op MP staan collectoren te koop van de failliete firma Heliomax, is er iemand die daar meer info over heeft? :?

Het lijkt erop dat het twee losse panelen zijn die bovenin met een leiding aan elkaar verbonden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
3e foto geeft maatvoering is 1343*1412 mm en dat zijn waarschijnlijk deze waarschijnlijk met "harp", maar kan ook "meander" leiding-verloop zijn,
Technosolar maakte collectors ook geheel op maat

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben geheel nieuw op dit vlak maar 2 'losse' collectoren zou ik kwijt kunnen (zit een raam tussen) pal zuid tegen een buitenmuur. Hellingshoek maakt niet heel gek veel verschil volgens mij? :? Ik kan alleen echt nergens een datasheet oid vinden en dat maakt het rekenen wel wat lastig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Vraag het eens aan de verkoper of die meer info heeft en voor welke systeem deze vlakke platen bedoeld waren/zijn

Systemen van Heliomax en Luigjes waren het zelfde van 1986-1996, Luigjes is overgenomen door Atag in 1996 en de zonlichtboiler is sindsdien iets aangepast. (tot 2013 is Technosolar deze maat blijven maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:53
fabstar81 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 07:40:
Een andere leverancier zegt dat je helemaal geen driewegklep nodig hebt. Want je kan de cv direct door de bovenste wisselaar laten lopen zo zegt hij. Dit snap ik dan weer niet.
Ik ook niet. Stel de situatie voor waarbij het boilerwater kouder is dan dat in de retourbuis, dan ga je je boiler voorverwarmen met CV-retour water. Hoor je misschien wel zeggen dat dat goed is voor het condenseren in je HR ketel, maar gelijkertijd neem de efficiëntie van je zonnepanelen af omdat die pas boven die temperatuur kunnen gaan presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
k_delaat schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 08:01:
Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste in contact kan komen met SunSystems. Via e-mail wordt niet gereageerd. Heeft iemand wellicht een telefoonnummer? Of een andere manier misschien om een offerte aan te vragen (good old plain mail?)
Ik heb het via mail geprobeerd (alleen dat). Geen enkele reactie. Dat kan op heel positief zijn (retedruk) of juist niet (vul maar in). Ga maar aan dat huisje voorbij.

Ik zag dat je al meerdere offertes hebt ontvangen. Heb je op basis hiervan al een voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
@joepie, Ik heb ondertussen contact gehad met Johan van SunSystems. Je kunt het telefoonnr vinden als je "sunsystems den helder" googled. Hij was zeer behulpzaam aan de telefoon en heeft meteen het een en ander voor mij uitgezocht. Verder is de prijs die hij op zijn site heeft staan bij de aanbiedingen een stuk lager dan dat ik bij andere op de offertes tegen kom. Hieronder een overzicht. Gezien SunSystems een offerte heeft gegeven voor alleen de basis onderdelen (collector, boiler, pomp, expansievat, controller) heb ik de overige offertes terug gerekend naar deze onderdelen.

CollectorBoilerOffertebedragPrijs basisonderdelen
Sunsystems2x24350L 2 spiralen24902490
Econo2x24400L 2 spiralen39833096
Econo2x24300L 2 spiralen38562969
2-Improve2x24300L 2 spiralen37172949
solar2all2x25300L RVS 2 spiralen34862874

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
joepie de p schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:57:
[...]
Ik heb het via mail geprobeerd (alleen dat). Geen enkele reactie. Dat kan op heel positief zijn (retedruk) of juist niet (vul maar in). Ga maar aan dat huisje voorbij.

Ik zag dat je al meerdere offertes hebt ontvangen. Heb je op basis hiervan al een voorkeur?
Ik heb zelf geen spullen van hem, maar weet dat hij zeer deskundig is op het gebied van zonneboilers. Blijkbaar is email niet zijn ding.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
@ k_delaat
Het lastige is dat je niet weet of je appels met appels kunt vergelijken. Stel me zomaar voor dat er kwaliteitsverschillen kunnen zitten in de componenten en dat is voor de leek moeilijk beoordelen. Denk aan isolatie van het vat. Ook zitten er al verschillen in aantallen buizen en aantallen liters.

Ik heb jouw prijzen even teruggerekend naar wat eenheden (ik zou zelf afgaan op prijs per buis omdat dit het producerende onderdeel is van het systeem):

Per buisPer ltr% duurder op buisprijs
Sunsystems€ 51,88 € 7,74 0,00%
Econo€ 64,50 € 7,7424,34%
Econo € 61,85 € 9,9019,24%
2-Improve€ 61,44€ 9,8318,43%
solar2all€ 57,48€ 9,5810,80%

Kortom, wat mij betreft speelt het goede gevoel mee. Ik heb behoorlijk wat e-mailverkeer gehad met Solar2all. Telkenmale snelle beantwoording met goede argumenten en onderbouwing. Draait ook al een behoorlijke tijd mee heb ik begrepen.

Een vergelijking op inschatting van GJ per jaar opbrengst zou misschien nog kunnen.

NB Hoe krijg jij zo'n mooie tabel? ?Gelukt

[ Voor 18% gewijzigd door joepie de p op 17-03-2015 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
ericplan schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:22:
[...]
Ik heb zelf geen spullen van hem, maar weet dat hij zeer deskundig is op het gebied van zonneboilers. Blijkbaar is email niet zijn ding.
Wil en kan zijn deskundigheid ook niet betwisten. Maar email is nu eenmaal wel enorm mijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

144 pagina's is een klein beetje intimiderend veel om terug te lezen, waarvoor bij voorbaat excuses ;)
De openingspost heb ik uiteraard wel even gelezen. Ook heb ik de eerste 4 pagina's doorgelezen, echter geven deze de situatie weer van 3 jaar terug.

Zijn zonnecollectoren nog altijd voornamelijk goed voor het milieu, of is het inmiddels ook het overwegen waard als je ook je portemonnee wat minder wil belasten? Als ik break even zou spelen over een periode van X jaar kan het alsnog interessant zijn ivm een potentiële waardevermeerdering van het huis.

Hier:
Wikipedia: Zonnecollector

Wordt een wel HEEL positief financieel plaatje geschetst. Zonnecollector installatie zou incl. alles 500 tot 3500 euro kosten. De jaarlijkse besparing zou voor een vierpersoons gezin rond de 200 euro aan gas zijn, plus 260 euro aan elektriciteit t.o.v. een elektrische CV. Poeh poeh.

Wat vinden de Tweakers van deze informatie?

En hoe zit het met waardevermeerdering van je huis? Voor zonnepanelen is die significant, dan zouden ook zonnecollectoren iets leuks moeten kunnen doen.

Onze situatie:
- Huis uit 2005, goed geïsoleerd, PV installatie (2200 Wp) aanwezig
- Gasverbuik ligt op 800 m3/jaar, elektriciteit een kleine 3000 kWh/jaar
- Evt. zouden er nog 2 zonnepanelen naast de dakkapel kunnen worden gelegd, hier hebben wij niet voor gekozen, hier zouden evt. zonnecollectoren kunnen worden geplaatst
- Onze CV ketel (Intergas Kombi Kompakt HR 36/30, volgens mij een HR-107) komt uit 2005 en is zo zoetjes aan mogelijk aan vervanging toe. Evt. is het misschien een goed moment om e.e.a. te combineren met een zonneboiler/zonnecollectoren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
@joepie
Je hebt helemaal gelijk dat je als leek moeilijk de producten kunt vergelijken. Ik moet zeggen dat Solar2All bij mij ook een mooie offerte heeft afgegeven met extra uitleg. Wat voor mij ook meespeelt is dat Martin Kleinman http://www.familie-kleinman.nl/ goede ervaringen heeft met de producten van SunSystems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@benedict tokkie
de prijzen 500 - 3500 zijn absurd. ben al jaar bezig met offertes en 3500 euro is zo beetje waarmee het begint. en dan heb je nog niks (wel vv-ondersteuning).

of het waardevermeerderend is weet ik niet. zonnepanelen zeiden ze dat men 7000 euro meer wil neerleggen voor een huis met panelen.

al met al denk ik dat je gewoon aan 12 jaar tvt moet denken. zelfs met de zeer scherpe offerte die ik nu heb liggen, kom ik op zoveel uit.
die electriciteit besparing is iets wat je met dikke vinger moet nemen. want als je wilt gaan hotfillen uit de boiler heb je ook weer zo een ding van 125 euro nodig. moet je ook meerekenen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Onze Nefit Easy geeft aan dat we over de maand februari ongeveer 15 m3 gas verbruikt hebben voor tapwater. (In de winter gebruik je daar meer voor dan in de zomer uiteraard.) We nemen gemiddeld 90 m3 water af van het waterbedrijf per jaar. (Gezin van 3 personen.) We hebben GEEN vloerverwarming.
Heel ruig gerekend verstoken we 15m3 x 12 maand a € 0,65 = ± € 120 ,-- per jaar voor warm tapwater. Rond het af heel ruig naar € 150,00 per jaar. Ons totaalverbruik gemiddeld 1500 m3 per jaar.

Vorig jaar heb ik een offerte ontvangen voor een zonnecollector systeem voor € 4.500,--

Dan doe je er toch 30 jaar over voordat dit zichzelf terugverdiend.

Duurt ons te lang :)

[ Voor 5% gewijzigd door zonpaneel op 17-03-2015 17:04 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Morgenochtend sta ik weer fluitend onder de douche, TVT of niet. Lekker genietend van het warme water dat vandaag is opgewarmd door de zon.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fabstar81 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:31:
@benedict tokkie
de prijzen 500 - 3500 zijn absurd. ben al jaar bezig met offertes en 3500 euro is zo beetje waarmee het begint. en dan heb je nog niks (wel vv-ondersteuning).

of het waardevermeerderend is weet ik niet. zonnepanelen zeiden ze dat men 7000 euro meer wil neerleggen voor een huis met panelen.

al met al denk ik dat je gewoon aan 12 jaar tvt moet denken. zelfs met de zeer scherpe offerte die ik nu heb liggen, kom ik op zoveel uit.
die electriciteit besparing is iets wat je met dikke vinger moet nemen. want als je wilt gaan hotfillen uit de boiler heb je ook weer zo een ding van 125 euro nodig. moet je ook meerekenen.
Uit onderzoek van de TU Eindhoven bleek dat als je voor 3000 euro zonnepanelen op je huis legt, men er 6000 euro meer voor wil betalen. Lijkt me wat extreem, maar ongetwijfeld haal je het er helemaal uit als je het huis verkoopt. Zolang ze de regels m.b.t. salderen niet te erg gaan veranderen.

Kun je wat meer vertellen over hotfillen?

Wat jouw situatie betreft:
Dan zou je dus een 300 euro per jaar besparen met een installatie van 3500 euro? 1 m3 gas kost ongeveer 0.65 euro. Dan zou je 460 m3 gas moeten besparen.

Is dat realistisch als ons totale verbruik 800 m3 gas per jaar bedraagt? In de winter is het systeem minder effectief. Ik weet niet voor hoeveel % je de zonneboiler je warm water kan laten leveren per jaar.

Misschien hebben wij wel een kleinere installatie nodig, die goedkoper is? Hoewel, als je dit leest:
zonpaneel schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:55:
Onze Nefit Easy geeft aan dat we over de maand februari ongeveer 15 m3 gas verbruikt hebben voor tapwater. (In de winter gebruik je daar meer voor dan in de zomer uiteraard.) We nemen gemiddeld 90 m3 water af van het waterbedrijf per jaar. (Gezin van 3 personen.) We hebben GEEN vloerverwarming.
Heel ruig gerekend verstoken we 15m3 x 12 maand a € 0,65 = ± € 120 ,-- per jaar. Rond het af heel ruig naar € 150,00 per jaar.

Vorig jaar heb ik een offerte ontvangen voor een zonnecollector systeem voor € 4.500,--

Duurt ons te lang :-)
Jullie verbruiken 300 m3 gas per jaar met 3 personen? Holy crap, hoe is dat mogelijk?

4500 euro is dan idd wel erg gortig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2015 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Nee, we gebruiken ± 1500 m3 gas per jaar, maar hooguit 15 m3 gas per maand voor warm tapwater.

4500 euro zou ik liever inzetten voor een warmtepomp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Bij gebruik voor alleen tapwater is de zonneboiler niet snel lonend.
Gasverbruik en -kosten voor alleen tapwater zijn vrij laag per jaar inderdaad.

Echter zijn er verschillende hier die de zonneboiler gebruiken om de CV op te warmen (mbv de ATAG Qsolar bijv.) en levert het al meer op.
Er zijn zelfs mensen die de zonneboiler gebruiken om de wasmachine en de vaatwasser te hotfillen.
Dat samen bost wel aan.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom doet niet iedereen dat? Heeft het er mee te maken dat je CV een bepaald label moet hebben? Dat hebben we, ik ben even vergeten hoe het heet.

Hoe gaat het hotfillen van wasmachine en vaatwasser in zijn werk? Wat heb je nodig, wat kost het?
zonpaneel schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 17:02:
Nee, we gebruiken ± 1500 m3 gas per jaar, maar hooguit 15 m3 gas per maand voor warm tapwater.

4500 euro zou ik liever inzetten voor een warmtepomp. :)
Ha zo. Dan loont het idd totaal niet. Ik heb overigens nog heel weinig zicht op de mogelijkheden, het is best lastig om goede objectieve info te vinden. Dat was bij de zonnepanelen een stuk makkelijker.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2015 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat lijkt maar zo, je moet beginnen met een analyze van je water-wamrtevraag en bijv hoeveel stroom je daarnaast ook omzet in warmte.
16m3 noemen en alle andere warmte(in water) weglaten is niet eerlijk.

een leuke hollands(goedkope) benadering is bijvoorbeeld : hoeveel euro gooit ik in het riool na gebruik van m3 of kWh. het beeld verandert dan al snel.
overal waar warmwater word gebruikt serveert hier de zonneboiler.
als deze niets heeft springt de ketel bij.
nu wil iedereen de tvt weten, maar dan zeg ik waarom zou je het zonder doen ?
ik doe dat nu zo al 9 jaar.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2015 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:23:
Vraag het eens aan de verkoper of die meer info heeft en voor welke systeem deze vlakke platen bedoeld waren/zijn

Systemen van Heliomax en Luigjes waren het zelfde van 1986-1996, Luigjes is overgenomen door Atag in 1996 en de zonlichtboiler is sindsdien iets aangepast. (tot 2013 is Technosolar deze maat blijven maken)
Vandaag mail terug met een gebruiksaanwijzing/installlatie instructie maar helaast niet de info die ik zocht. Het gaat blijkbaar om zonnecollectoren die door Eneco zijn geleverd, de datum van het document is 1-2005. Ik twijfel of ik er iets aan heb. Het lijkt er nog steeds op dat het twee platen zijn die onderling verbonden zijn en dat zou afzonderlijk prima passen maar voor 1 joekel van 1,7m2 heb ik geen plek, dan liever PV. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Glasplaat is een geheel voor die 1343x1412mm, bij faillissementsveiling stonden diverse kisten met die glasplaten.

Nu gaat een lampje branden, Eneco installatiebedrijven regio zuidwest heette voor rebranding in jan 2013 Tempus (o.a. huur/lease zonneboilers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
zonpaneel schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:55:
Duurt ons te lang :)
Dat je slechts 10% van je gasverbruik in tapwater stopt is zonder meer netjes _/-\o_
Maar blijft dit zo? Momenteel staat mijn puberdochter onder de douche en die is er met geen tien paarden onder vandaag te krijgen. :(

Die terugverdienberedenering die begrijp ik nooit zo. Menig huishouden schrijft lachend € 4500.00 per jaar af op hun auto....... 8)7 Wat is de terugverdientijd van een CW5 ketel als je die vergelijkt met CW3?

Geduld is een schone zaak. Als je €4500,00 nu op de bank zet dan levert het niets op. Sterker nog, heb je zoveel spaargeld zodat je een beetje aan de fiscus mag weggeven, dan kost sparen momenteel gewoon geld. Je investering terugverdienen in 30 jaar is nog steeds meer dan 3% rendement......

Het zal in dit draadje best al eens geopperd zijn:
Alle geopolitieke rompslomp met gasproducerende landen en schaarste-effecten daargelaten, met een door de ECB beoogde inflatie van 2% per jaar kost een m3 gas na 30 jaar geen €0,65 meer, maar €1,18.

[ Voor 3% gewijzigd door joepie de p op 17-03-2015 21:53 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.