WoudseHoeve schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 12:25:
OEG (duitsland) maakt hele mooie heatpipes, die kan je per stuk door koppelen tot het gewenste aantal. Ik had er een offerte van maar kan hem even niet vinden .... (versluis in zeeland)
De mijne zijn van het merk "solatuby"?
Ik heb zo'n doorkoppelsysteem gezien, weet niet of het OEG was. Erg mooi maar erg duur.
[...]
Als je een bad van 100L moet vullen (40 graden) en je boiler staat op 80 graden heb je maar 50 liter op 80 graden nodig (of zo iets)
Ja klopt natuurlijk. Met een boiler van 100 liter op 90 graden zou ik het misschien net aan redden, als bad niet tot de rand vol doet
Maar sowieso al behoorlijk teruggedrongen gasverbruik dan.
[...]
Je kan uit gaan van 10 liter per heatpipe, bij 5 liter per heatpipe heb je gewoon meer warmte in voor en na jaar, en sneller op temperatuur met minder zon.
Ja, en als ik alles door de helft doe, behoud ik de verhouding die ik wilde 4 of 5 liter per heatpipe.
Dus performance zal hetzelfde zijn, alleen uiteindelijk minder energie in de buffer natuurlijk.
Je kan wel nu op de heatpipes bezuinigen maar ik zou niet op het vat bezuinigen, de meer prijs valt mee. mijn 1000L vat zonder spiralen maar met isolatie kostte 695,-
Ik heb zelf liefst groot vat met 1 spiraal en 1 doorstroomverwarmer. Is toch best prijzig.
Maar ik wil nu voor veel minder wat bij elkaar knutselen, dus koop niet alles nieuw.
Dan liggen de verhoudingen iets anders.
Ik heb nu 120 heatpipes met een 210 liter WW boiler, die is op een dag als gisteren vlot op 85 graden, dan schakel ik over op de buffer.
Ja dat is mooi. Zo'n verhouding zal ik niet hebben, al zou ik 50 heatpipes op 100 liter vaatje kunnen doen
Maar even goed wel een beetje overdimensioneren voor het naseizoen.
Eventueel later nog een tweede collector erbij met een apart buffer vat om simpel uit te breiden.
Vergeet de kosten van al je stukken pijp, bochten/kranen(veel gebruiken!) verloopjes, lood enz niet.
Komen inderdaad wat kosten bij voor bochtjes en dingen. Lood idd. Zal proberen een berekening te maken. Er zitten nog kosten in de controller, maar ook in de geisoleerde leidingen.
Wat bedoel je met kranen veel gebruiken?
Ik heb trouwens een pomp uit een oude CV gehaald ...... standaard maat, simpel vervangen als hij stuk gaat.
Ik heb al een Wilo pomp liggen. Volgens mij een 15/60 ofzo, zal het eens nakijken. Voldoende sterk voor de toepassing dacht ik, en instelbaar op drie standen.