Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.343 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Ziet er wel leuk uit. Maar het is al geschreven op vlakkeplaat collectoren, met vacuum collectoren heb je toch een iets ander rendement per m2 lijkt me zo.

Maar goed, de dekkingsgraad is natuurlijk nogal een ding. Is inderdaad wel persoonlijk te kiezen, je kunt voor 90% gaan. Dan zal de terugverdientijd vermoedelijk langer zijn, omdat je op een gegeven moment voor de laatste procenten meer moet uitgeven.
Plus dat je het op een gegeven moment niet zo haalbaar meer is.

Oja, nog een belangrijk punt is dat dit alleen maar voor tapwater lijkt op te gaan, en in z'n geheel geen rekening houdt met verwarming. Dat kan ook haast niet, want dan moet er nog wat meer info in. Zoals grootte van het huis en warmteverlies e.d.

[ Voor 27% gewijzigd door !null op 16-09-2014 16:05 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
En niet geheel onbelangrijk: wat is de gezinssamenstelling?

Met kinderen die in een verwarmde slaap-/speelkamer willen spelen/studeren/chillen wordt het lastiger om geheel zonder gas te kunnen. Je hebt dan een flink overschot aan PV nodig om een eventuele warmtepomp (L/L of L/W) af te dekken En een groot buffervat, de genoemde 200 liter is erg weinig om ook als verwarming ingezet te worden.

Het is goed mogelijk zonder gas te leven, als je maar genoeg ruimte hebt.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Samenstelling is nu 2 personen. Uitbreiding van het systeem zal wel een optie moeten blijven. Ruimte zal denk ik het probleem niet zijn. Woning betreft een oude boerderij met genoeg dakoppervlakte ed. (Al levert dat ook weer een verwarmingsbehoefte op qua inhoud).
Je hebt het over een warmtepomp, zou de kachel daar niet in bij kunnen dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16
Wellicht eens met Woudsehoeve praten? Die heeft dezelfde situatie zo'n beetje zoals jij hem omschrijft. En die heeft net iets meer dan 200L staan 😉

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er word veel geroepen, maar dit is gewoon een topjaar voor de zonneboiler gestart in maart en nu flink doortrekken.... heerlijk draait ie, onvoorstelbaar goed.
serveert 4 personen en de cv.
ik zie geen alternatief.

380 liter / 8m2 sinds 2006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 19:49
Onze zonneboiler draait nu ook één jaar, momenteel 48 heatpipes op 300 liter.
Zins 18 mei tot nu 8,5 kuub gas verbruikt voor warm water dat is bijna 4 maanden.
Me = happy :)

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

In ons nieuwe huis hebben we een zonneboiler. Het water uit dat apparaat wordt aan de gasketel geleverd als "koud" water dat dan nog naverwarmd kan worden indien nodig. De boiler loopt met weer dat vandaag zomaar naar de 80 graden zag ik. Fijn natuurlijk, maar ik vraag me af of bij beneden tappen van warm water er niet veel verlies is doordat dat water onnodig heet is. Zou het niet effectiever zijn om boven het water al voor te mengen met een thermostaatkraan tot 60 graden max met koud, zodat minder heet water de leiding in gaat en er dus ook minder heet water in de leiding blijft staan na afloop van het tappen?

Aan de andere kant overwegen ik weer wel om op termijn beneden een quooker te installeren, dus dan zou het wellicht juist weer dom zijn om boven het water kouder te maken...

Iemand ervaring daarmee?

Tegelijk wil ik graag een hotfil maken voor de wasmachine, die in dezelfde technische ruimte komt te staan als de boiler en de gasketel. Ik denk dat de handigste plaats voor het aanlsuiten hiervan tussen de boiler en de gasketel is, zodat ik geen gas ga gebruiken voor de wasmachine, alleen water uit de boiler. Klopt dat?

[ Voor 24% gewijzigd door ATS op 17-09-2014 13:16 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:09
@ATS
er al aan gedacht om de doorstroom begrenzer uit de gas ketel te halen.
en die net voor de boiler te zetten?
als je dan een thermostaatkraan installeert komt er bij een warmere boiler meer en sneller warm water beneden voor de quooker.
(het mengen van het water dus na de doorstroom begrenzer.)

of het handig is hangt wel af hoe de rest van het huis werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 17-09-2014 13:29 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• !null
@ATS, volgens mij is het heel gebruikelijk dat men een thermostaat mengventiel/kraan tussen een zonneboiler en de ketel zet. Want het kan ook gewoon 90 graden worden, en dat wil je liever niet door je leidingen. Dus ja, mengventiel scoren en die er tussen zetten is beter.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

In ons 'nieuwe' huis (bouwjaar 1999) hebben wij ook een zonneboiler. Echter valt het mij op dat deze, zelfs op een zonnige dag als gister, niet boven de 50 graden uitkomt. De dagen er voor ook al niet, de thermometer op het boilervat geeft iedere keer maar maximaal 50 graden aan. Het gaat om een Agpo/ZEN Aqua Sol Standaard zonneboiler; 87 litervat met buiten 2 vlakplaatcollectoren van 170x85cm ieder (ong. 2.8m² oppervlakte). Het geheel staat pal op het zuiden onder een hoek van 45 graden.

Nu lijkt het mij toch dat deze opstelling meer als 50 graden zou moeten kunnen halen? Het lijkt er op dat hij bij 50 graden ophoud, hoewel het indicatielampje (dat aangeeft of hij warmte aan het opslaan is) wel blijft branden.

De handleiding is eventueel hier te vinden.

iStockphoto

• !null
Wellicht een pomp of controller kapot. En zou je bij 50 graden niet verwachten dat de elektrische naverwarming inschakelt? (wellicht is dat zelfs de enige reden dat hij nog op 50 graden staat, afgekoeld van 60 graden van de elektrische verwarming)

Verwijderd

@BlizzarD

Ik heb mijzelf heel erg verdiepd in deze zonnecollector/boiler en heb zelfs de elektonica aangepast van Zen om meer opbrengst te genereren. Dus misschien kan ik je helpen.

De eerste vraag: heb je het systeem al eens gechecked op voldoende water in het boiler-zonnecollector circuit? (zie manual)

2: zie je wel eens een cijfercombinatie knipperen in het display? Zoja, welke?

3: kun je zien op welke stand de jumpersetting voor de circulatiepomp staat op de print? (H, H/L of Auto)

4: gaat de spanning van de boiler wel eens af?

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2014 @ 14:45:
@BlizzarD

Ik heb mijzelf heel erg verdiepd in deze zonnecollector/boiler en heb zelfs de elektonica aangepast van Zen om meer opbrengst te genereren. Dus misschien kan ik je helpen.

De eerste vraag: heb je het systeem al eens gechecked op voldoende water in het boiler-zonnecollector circuit? (zie manual)

2: zie je wel eens een cijfercombinatie knipperen in het display? Zoja, welke?

3: kun je zien op welke stand de jumpersetting voor de circulatiepomp staat op de print? (H, H/L of Auto)

4: gaat de spanning van de boiler wel eens af?
1. Het systeem is inderdaad voorzien van voldoende water. Eergister heb ik dit gechecked en een beetje hoeven bij te vullen tot het vulnivo, maar hij komt nog steeds niet boven de 50 graden.

2. Een display heeft hij niet voor zover ik weet, de temperatuurmeter is een analoge versie op de voorkant van de boiler.

3. De jumperinstelling zal ik vanavond even nagaan.

4. De laatste tijd is de spanning er wel regelmatig vanaf geweest ja. We hebben het huis pas een aantal weken en ondertussen werd er veel geklust..

Ben ook wel benieuwd hoe je meer opbrengst hebt gekregen uit de boiler? De handleiding spreekt overigens meerdere keren over dat de boiler op warme dagen 90 graden maximaal kan geven, dus hij moet het wel kunnen.

iStockphoto

Verwijderd

Ik heb een nieuwer type dan jij. De besturingsprint in mijn Aquasol 3 is het type DT3. Deze heeft ook een display, vandaar.

Maar de werking zou in het algemeen toch redelijk overeen moeten komen. Wat ik lees in jouw gebruiksaanwijzing is, dat wanneer het systeem start na 400 sec de pomp terugschakelt naar 30% vermogen. Ik lees nergens hoe de controle zit of er stagnatie optreedt bij het circuleren.

Bij de DT3 print controleert de print adhv de voelers of er binnen een bepaald tijd (ik meen een half uur) een bepaalde temperatuuroverdracht is. Dus loopt de collectortemperatuur alleen maar op en gebeurd dat niet bij de boilersensor, dan neemt het systeem aan dat er geen circulatie meer aanwezig is. Bij mijn systeem is er dan een stop van 10 uur. Daarna start het systeem weer en verhoogt het vermogen met 4% en doet dan weer de check. Net zolang tot er een juiste overdracht wordt gemeten. Hierdoor wordt er een punt bepaald wat het minimale pompvermogen moet zijn voor circulatie. Dit varieert namelijk per setup.
Zodra je de spanning van het toestel afhaalt, wordt deze instelling gewist en moet alles opnieuw ingeleerd worden. Dit kan wel meer dan een week duren.

Maar dit verhaal kom ik niet in jou manual tegen. Dus hoe weet jij (of jouw systeem) nu of er wel water wordt rondgepompt en er geen stagnatie is?

In mijn situatie heb ik een apart printje gemaakt. Deze wordt gevoed door de signalen vanuit de DT3 print voor het activeren van het systeem. Op dit printje kan ik zelf de gewenste duty-cycle instellen en ook die enorme lange tijd van 400 sec vol vermogen reduceren. Dit geeft zeker in minder warme dagen het effect, dat de boiler eerder rustig gaat circuleren.

In het originele verhaal draait de pomp namelijk zo lang, dat de collectortemperatuur zo ver afkoelt dat hij weer uitschakelt. Erg onlogisch dus. Nu heb ik door het gehele jaar door meer opbrengst.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
@BlizzarD Volgens mij heb ik hetzelfde systeem (alleen heb ik er een extra 80 liter boiler bijgeplaatst) Als het echt top zomer is, dan gaat hij wel hoger dan 50 graden, Maar hoger dan 70 heb ik volgens mij nog nooit gezien. Dat komt wellicht door de plaats waar de temepratuur wordt gemeten (?). Bij het huidige weer blijft hij bij mij ook op 50 graden steken (maar dan natuurlijk wel 80 liter meer water op die temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een tweede boiler van 90ltr bijgeplaatst en gister 68°C aan het eind van de dag.

Zeker in hoogzomer is 50°C wel heel laag. Dan haal ik temperaturen rond de 80°C.
Voor douchen en badderen kun je wel prima uit de voeten temps tot 50°C, maar voor wasjes heb ik toch liever wat hoger gezien het temperatuurverlies in de machine.

Ik heb gemerkt, dat wanneer de circulatiepomp te snel draait, dit voor een lagere temperatuuroverdracht zorgt. Dus als je handig bent met electronica kun je wellicht ook een instelbare duty-cycle maken om zo de overdracht te verbeteren.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:37
Heren, ik heb wat moeite om te beslissen.
Ik vind alleen hoofdzakelijk heatpipes van 1800mm lang en dan met frame/kast iets boven de 2 meter hoog.
En zoek eigenlijk heatpipes incl kast van 1600-1750mm.

Als ik die van 2m hoog ga gebruiken moet ik een deel van mijn panelen opschuiven en dan wordt het zicht en uiterlijk wat minder.

Iemand kortere heatpipes suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 20-09-2014 10:50 ]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoiets? Of is dat weer te kort...
Afbeeldingslocatie: http://myshop-s3.r.worldssl.net/shop4072000.pictures.GEWE_1800_15T_collector_kort-medium.jpg
http://www.groene-energie...-15t-korte-heatpipes.html

Direct doorstroomde buizen (zonder heatpipe dus) kunnen ook horizontaal gemonteerd worden en zo op de gewenste hoogte komen; met 2 Zizon ZZ10DD collectoren kom je rond de 1m60 uit.

Op aanvraag zijn sommige collectoren ook in 1500mm te krijgen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik zoek nog naar klemmen om mijn vlakke plaat collector mee te bevestigen. Ik wil als onderstel de beugels en profielen gebruiken die ik ook voor mijn PV-panelen heb. Profielen zijn 40x40mm alu. Ik kan daar bovenin van die inserts klikken met schroefdraad. De collector heeft echter ten opzichte van de zonnepanelen een andere vorm en afmeting op zijn zijprofiel. Hij is ruim 100mm dik en heeft een groef vrij dicht aan de onderzijde. Ik kan een dezer dagen nog wel een foto maken. Hierdoor zal een klem vrijwel vlak moeten zijn. Weten jullie winkels/webshops die dit in huis hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 25-09-2014 10:45 ]

Import van EVs

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:44
Weet niet waar te plaatsen maar kwam dit tegen: https://m.facebook.com/De...ies/posts/679843512123844

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk in de kruipruimte? :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:44
:+ lijkt mij wel voordeel hebben. Je warmte verlies trekt omhoog je woning in. Alleen in de zomer is dat niet handig als het buiten al 30 graden is

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Speedfightserv schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 06:40:
:+ lijkt mij wel voordeel hebben. Je warmte verlies trekt omhoog je woning in. Alleen in de zomer is dat niet handig als het buiten al 30 graden is
Vrij goed geisoleerd, dus zal wel meevallen met wat weglekt.

[ Voor 13% gewijzigd door Luiaard op 26-09-2014 10:18 ]

Import van EVs

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:37
bedankt Proton,

Best duur per/m2. Ook minder hoge temperaturen natuurlijk.
Even de rekenmachine erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Even een crosspost vanuit de kroeg, lijkt me hier ook aardig relevant: FicoF in "De Duurzame Kroeg deel 2"

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Phase-change is het mooie dat extra rendement oplevert, en de warmte van de zonnecollectoren gooi je in de zomer er ook in als soort van buffer. Er zijn ook fabrikanten die zonder de phase change zonnecollectoren een vat laten opwarmen en van daaruit met een water-water wp de boel op nog hoger energieniveau brengen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:10
@Luiaard: en wat denk je dat een warmtepomp gebruikt? Koelgas dan van vloeibare naar gasvormige fase heen en weer wordt geslingerd, phase change dus.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Natuurlijk, maar niet voor de opslag. Had ik iets duidelijker kunnen neerzetten. Heb voldoende warmteleer gehad indertijd.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prangende vraag over de ontluchting van de collector leiding van de zonneboiler.

Laatst is bij mij de zonneboiler afgeleverd, maar de automatische ontluchting vind ik vreemd gemonteerd.
Ik begreep dat deze normaal gesproken bovenin zit, op het hoogste punt (wel zo logisch ook).
Maar ze hebben de automatische ontluchter naast de pompgroep gemonteerd. (6 meter lager dan de collector)
Onder de pompgroep zit een T-Stuk waaraan een L-bochtje zit (40cm lang) die omhoog wijst en daarop de ontluchter.

Door het "langsstromen van de vloeistof zou de lucht er zo langzaam uitgehaald worden", werd me verteld.

Kan dit kloppen, of is dit een broodje aap?

Overigens: Het geheel zit niet precies in het lood, de hoek van de L bocht wijst iets naar beneden. De eventuele luchtbelletjes moeten dus ook nog een beetje naar beneden.

De boel draait nu een maand, maar ik hoor luchtbelletjes bij het pompen, dus vandaar dat ik wat sceptisch ben of die auto ontluchting zo wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:29:
Prangende vraag over de ontluchting van de collector leiding van de zonneboiler.

Laatst is bij mij de zonneboiler afgeleverd, maar de automatische ontluchting vind ik vreemd gemonteerd.
Ik begreep dat deze normaal gesproken bovenin zit, op het hoogste punt (wel zo logisch ook).
Maar ze hebben de automatische ontluchter naast de pompgroep gemonteerd. (6 meter lager dan de collector)
Onder de pompgroep zit een T-Stuk waaraan een L-bochtje zit (40cm lang) die omhoog wijst en daarop de ontluchter.

Door het "langsstromen van de vloeistof zou de lucht er zo langzaam uitgehaald worden", werd me verteld.

Overigens: Het geheel zit niet precies in het lood, de hoek van de L bocht wijst iets naar beneden. De eventuele luchtbelletjes moeten dus ook nog een beetje naar beneden.

De boel draait nu een maand, maar ik hoor luchtbelletjes bij het pompen, dus vandaar dat ik wat sceptisch ben of die auto ontluchting zo wel werkt.
Ik heb er ook niet veel verstand van, maar mij lijkt het geen beste oplossing. Bij een Y koppeling voor een ontluchter kan ik me nog wel wat voorstellen, maar een T waarbij de aftakking ook nog eens naar beneden wijst lijkt mij weinig effectief. Maargoed, ik kan me vergissen natuurlijk...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10-2022
hallo allemaal,(ben nieuw hier maar heb inmiddels al veel gelezen binnen deze rubriek) Hoop dat iemand me een zetje in de rug kan geven met mijn nog te installeren systeem.

Na eerst afgelopen jaar een pv installatie te hebben aangelegd was het tijd voor de volgende stap. Een zonneboiler met tapwaterondersteuning, vloerverwarming ondersteuning en zwembadverwarming. Het zwembad draait inmiddels zonder boiler en de collector vloeistof gaat direct een titanium warmtewisselaar in van 106 kw. in totaal heb ik nu op dit moment 150 heatpipes. Ervaring afgelopen zomer was een zwembad op steeds tussen de 25 a 30 graden. het werkt dus! tijd voor de volgende stap.

Ik wil 3 onafhankelijke systemen laten draaien. te weten: zwembad, tapwater en vloerverwarmingondersteuning met elk zijn eigen controller. de collectorvloeistof wil ik laten circuleren in een ringleiding waaraan dus 3 verschillende pompen zijn aangesloten. 1 voor elk systeem. elk systeem wordt voorzien van een terugslagklep. Ik heb nogmaals extra 150 heatpipes liggen waarmee ik de installatie eventueel nog groter kan maken.

systeem 1
zwembad is al gereed. werkend op een stdc van sorel

systeem 2
voor het tapwater heb ik een boiler met 1 spiraal van 150 liter. expansievat tbv de boilerinhoud voor tapwater. inlaatcombinatie, overdrukvertiel, en een mengventiel om het water op ca 60 graden weer retour te laten gaan naar de cv installatie. Hoe ik dit ga aanleggen ben ik eigenlijk min of meer al uit'

systeem 3
Voor de ondersteuning van 150 m2 vloerverwarming zit ik nog met een paar vragen. Ik heb 2 boilers van 300 liter ter beschikking. 1 van 300 liter met 2 spiralen en 1 van 300 liter met 1 spiraal. Wat ik mij afvraag is of het verstandig is de boilerinhoud (totaal 600 liter) mee te laten circuleren met de vloerverwarming dmv een mengventiel in de retour. Op deze wijze kan ik de drie spiralen in de boilers gebruiken voor warmteoverdracht van de collectorvloeistof. De retour van de vloerverwarming gaat vervolgens door de twee boilers lopen langs de spiralen. Wanneer de inhoud van de boilers onder de 40 graden duikt dan dmv van een driewegklep een bypass maken zodat de vloerverwarming niet via de boilers gaat lopen. Dit lijkt mij het verstandigste. maar goed ik twijfel nog.. wie kan mij hierin adviseren? tips en trucs zijn welkom.

groet ron

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Het lijkt me dat je nog even moet denken over prioriteiten, als ik het zo lees zal je in hartje winter alle warmte die je hebt evenredig in je zwembad, je vloer en je tapwater steken.
Mij lijkt het dat je:
- eerst en vooral je tapwater zo warm mogelijk wil krijgen (naverwarming minimaliseren)
- warmte die over is moet in je vloer
- als je vloer warm is, dan ga je de rest in je zwembad steken (dient meteen als affakkel in de zomer, handig).

Ik denk dat, als je het zo bekijkt, je installatie een slag eenvoudiger, goedkoper, en met minder kans op falen kan gebouwd worden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
je hebt gelijk, maar als ik een installatie met prioriteiten ga aanleggen moet ik zoals het nu lijkt een uitgebreide controller aankopen. Ik heb momenteel 3 eenvoudige controller waarbij het mogelijk is om twee systemen te maken. ik heb ook gekeken naar de uvr63 (duits product) en veelzijdig maar goed daar gaat weer 200 euros. ik wilde de inschakeltemp van het zwembad over de winter hoog zetten (zeg 80 graden) werkend als affakkel in de winter. immers in de winter zwemmen wij niet. De overige boilervaten kunnen dan vervolgens met gemak verwarmd worden denk ik. Over de zomermaanden hebben het zwembad en het tapwater de hoogste prioriteit. De ondersteuning van de vloerverwarming kan dan uit. ik ontkom er denk ik niet aan dit handmatig steeds in te stellen.

de vraag mbt de ondersteuning voor de vloerverwarming blijft nog steeds staan. Wat denk jij? Is het verstandig om het cvwater mee te laten circuleren met de boilerinhoud zodat de boilerinhoud opgewarmd kan worden door 3 spiralen of moet ik de cv retour via een spiraal (of 2) door de boiler laten stromen en 1 spiraal gebruiken tbv de collectorvloeistof. ik vraag me af welke samenstelling het meeste rendement geeft.

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Wat je natuurlijk in het achterhoofd moet houden is dat het maken van een hogere temperatuur gepaard gaat met een lager rendement, speciaal voor een gas-combi ketel.

Ik zou dus 1 boiler reserveren voor de warm water voorziening, en daar dus geen warmte uit tappen voor de vloer verwarming, dan hoef je minder bij te verwarmen op hoge temperatuur. De flow van de collectors gaat dan dus wel door de boilers maar slechts 1 boiler is de warmte wisselaar voor de voer verwarming. De boiler met 1 spiraal (collector vloeistof) dus voor WW en de boiler met 2 spiralen( 1x collector vloeistof en 1x vloerverwarming). De Warm water boiler staat als eerste in de collector vloeistof circuit zodat hij het warmste water krijgt.
De reden is dus dat het verhogen van de temperatuur naar 63 graden meer kost met gas. Bij verwarmen bij lagere temperaturen kost minder gas.

De vloerverwarming is gedeeltelijk onafhankelijk van de collector opbrengst:
0) De Collectoren warmen het boiler vat op (max 85 graden)
1) De retour gaat door de boiler met twee spiralen (wel met een mengklep, ter voorkoming van te hoge temperatuur)
2) Daarna door een CV-ketel voor bij verwarmen.
De temperatuur van de boiler zal dan nooit onder de retour temp van de vloerverwarming zakken.
Ook kan je een 3Wklep in de vloerverwarming retour welke de boiler of CV kiest afhankelijk van de beschikbare temperatuur van de boiler.

De Warm water boiler word opgewarmd door de Collectoren tot maximaal 85 graden via de spiraal.
Het uitstromende warm water wordt terug gemixt naar 63 graden en eventueel na verwarmd met de CV-Combi ketel. Je hebt dan altijd beschikking over 63 graden warm water zonder gevaar van salmonella besmetting.

Het zwembad is een lage temperatuur verwarming. Deze pas inschakelen als het beide boiler vaten boven de 85 graden komen. Dit kan door een 3Wklep in de collector vloeistof aanvoer naar de Boilers om te schakelen als ze beide op temperatuur zijn. Zo maak je optimaal gebruik van de beschikbare warmte.

Theoretisch is het mogelijk dat je een eitje kunt koken in het zwembad bij voldoende zon :)
Als je deextra 150 heatpipess toepast zal je toch een schakeling moeten maken (weer een 3Wklep) die inschakelt als de zwembad temperatuur boven de 36? graden komt ..... Affakkelen dus.
Ik heb 120 heatpipes kan kan de warmte ruim kwijt in een oude airco buiten unit waar ik de compressor uit heb gehaald.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Wat ^ zegt. Ook al vanwege legionella wil je tapwater goed heet, en dan pas de rest stoken (zou trouwens zelf de spiraal gebruiken voor tapwater, en boiler vullen met collectorwater, minder stilstaand leidingwater wat vies wordt).

Uitgebreide controller kan veel mee mis gaan of moet veel aan getweaked worden, en das slecht voor de WAF. Open gewoon pas een electrische klep als je tapwater warm genoeg is, kan niet simpeler.

Je wil in de zomer prio zwembad tov vloerverwarming, daar zal de verwarmingsthermostaat voor zorgen: in de zomer is het warm genoeg, moet de vloerverwarming niet draaien, boiler snel heet en er is warmte over voor het zwembad. In de winter zal de vloerverwarming meer warmte nemen, dus minder warmte in het zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
oke dus toch met prioriteiten werken is eigenlijk een aanrader haal ik uit jullie opmerkingen. prio 1 tapwater op temp zeg 85 graden dan schakelen dmv 3 wegklep naar vloerverwarmingcircuit. wanneer beide systemen op temp zijn dan dmv driewegklep schakelen naar zwembad.

andere optie zou kunnen zijn collectorvloeistof eerst door spiraal/inhoud 150 ltr boiler tbv WW. daarna door spiraal(en) 2 boilers van afzonderlijk 300 liter waarbij 1 bovenste spiraal wordt gebruikt waar de cv retour weer wordt opgewarmd.

ik zal vanavond een paar schema's in elkaar gaan zetten om het voor me zelf duidelijker te krijgen. tot zover even bedankt voor jullie adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
overigens, als ik de drie systemen in prioriteit wil laten schakelen welke controller zou ik in mijn situatie goed kunnen toepassen? de controllers die ik nu heb kunnen dit namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hirodaro schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 14:21:
overigens, als ik de drie systemen in prioriteit wil laten schakelen welke controller zou ik in mijn situatie goed kunnen toepassen? de controllers die ik nu heb kunnen dit namelijk niet.
Als je de drie systemen in cascade schakelt kan je af met gewone temperatuur controllers:
Ik gebruik deze Simpele of een PID met snelheid controller maar de laatste moet ik nog aansluiten. (voor bij de houtkachel pomp, gestuurd door de rookgas temp)

Dus eerst WW-Boiler dan de VVBoiler dan het Zwembad. 3 temp controllers denk ik.
Als hoofd controller gebruik ik de SR1168 maar de SR1122 kan ook.
Voor de Heatpipes moet je een goede Delta-T controller hebben, dat is de SR1168, geeft gewoon meer opbrengst door de pomp te regelen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
oke Richard, begrijp ik het goed dat in cascade je de driewegkleppen aanstuurt met de temperatuurcontrollers zoals je hierboven de linken hebt gegeven? Het complete systeem is dan uit te voeren met 1 circulatiepomp. Het mooiste zou dus een regelbare circulatiepomp zijn begrijp ik van je.

Op dit moment schakelt mijn zwembadpomp ook automatisch aan. geregeld door de sorel controller bij het zien van een bepaalde inschakeltemperatuur. kan ik met de boven genoemde controllers ook een zwembadpomp laten inschakelen? dmv een schakelrelais misschien? als dat zo is zou ik het volgende systeem moeten kunnen maken lijkt mij.

-hoofdcontroller ziet de inschakeltemperatuur in de collector en start de circulatiepomp.

-Als WW op temp is dan collectorvloeistof schakelen dmv driewegklep naar VV circuit

-Als VV op temp dan collector vloeistof schakelen dmv driewegklep naar zwembad en motor pomp zwembad aan

grappig de linken. Ik zit regelmatig daar te kijken en heb inmiddels rond de 30 bestellingen gedaan. Prima ervaring met deze site en als je betaald via je creditkaart is je aankoop automatisch verzekerd. Dus het risico is minimaal en de prijzen zijn echt aantrekkelijk bij een hoge euro stand. Wat vindt jij van de sp 3 controller? Deze vond ik wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hirodaro schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:45:
oke Richard, begrijp ik het goed dat in cascade je de driewegkleppen aanstuurt met de temperatuurcontrollers zoals je hierboven de linken hebt gegeven? Het complete systeem is dan uit te voeren met 1 circulatiepomp. Het mooiste zou dus een regelbare circulatiepomp zijn begrijp ik van je.
Ik heb geen zwembad ..... Maar wel een hout kachel + Heatpipes. Bij mij gaat het dus parallel met meerdere opwarming circuits en pompen.
1 voor de kachel, 3 voor de Heatpipes( 1x glycol+1x Buffer+1xBoiler. Daarnaast heeft de CV zelf ook een pomp. Ik heb 1 3Wegklep voor de heatpipes Boiler-Buffer, 1 3Wegklep voor de houtkachel Boiler-Buffer en een 3Wegklep voor de affakkel unit. Een aantal pompen worden bestuurd vanuit de controller en een aantal met een temperatuur controller, datzelfde geld voor de 3Weg kleppen. De SR1168 kan mijn situatie niet aan.
Op dit moment schakelt mijn zwembadpomp ook automatisch aan. geregeld door de sorel controller bij het zien van een bepaalde inschakeltemperatuur. kan ik met de boven genoemde controllers ook een zwembadpomp laten inschakelen? dmv een schakelrelais misschien? als dat zo is zou ik het volgende systeem moeten kunnen maken lijkt mij.
De SR1168 kan je gewoon een dikke magneet schakelaar achter zetten. Maar dat zou ik alleen doen voor een aan/uit pomp :)
-hoofdcontroller ziet de inschakeltemperatuur in de collector en start de circulatiepomp.
Die moet je dus met een snelheid geregelde controller doen, geeft meer opbrengst.
-Als WW op temp is dan collectorvloeistof schakelen dmv driewegklep naar VV circuit
Ja
-Als VV op temp dan collector vloeistof schakelen dmv driewegklep naar zwembad en motor pomp zwembad aan
Ja, als laatste kan je daarna nog naar een affakkel unit schakelen als je geen eieren wil koken in het zwembad....
grappig de linken. Ik zit regelmatig daar te kijken en heb inmiddels rond de 30 bestellingen gedaan. Prima ervaring met deze site en als je betaald via je creditkaart is je aankoop automatisch verzekerd. Dus het risico is minimaal en de prijzen zijn echt aantrekkelijk bij een hoge euro stand. Wat vindt jij van de sp 3 controller? Deze vond ik wel interessant.
sp3 ? heb je een link?
Ja leuke site, duurt vaak even voor je het hebt maar gewoon goedkoop. Alles is bij mij tot nu toe aangekomen, en het valt niet tegen. Onderdeel van, ook leuk spul, Alibaba.com (pas nog naar de beurs gegaan, grootste Amerikaanse beursgang ooit is haha Chinees bedrijf)
Heb je daar je heatpipes gekocht ? ( 10 unit van 30 pijpen .... ) mag ook in dm, ik zat er aan te denken ..... heb er voor een groot zwembad project mogelijk nog veel nodig ... komt wel BTW bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
Ik heb mijn heatpipes, boilers en controllers, zonnepanelen etc allemaal via alibaba aangekocht. Scheelde mij op de aanschaf van mijn pv installatie zeker in totaal 50 % ik betaalde volgens mij 52 dollarcent per watt zo uit mijn hoofd. de converter SMA tripower heb ik uit Duitsland gehaald. Dat scheelde ook weer ca 300 euro. De montagerails (hier in nederland ca 1000 euro) offerte in China van 350 dollar. Nouja, je begrijpt het wel..ik was snel om en heb daar alles aangekocht. De PV installatie draait uitstekend en daar kwam nog bij dat ik zo ca 600 euro subsidie terug heb gekregen. Ik was nog op tijd vorig jaar!

Van het een val je in het andere en dus ook maar heatpipes aangekocht teneinde toch te besparen.

aankopen via alibaba komt bij invoerrechten ca 6 % vervoerskosten boot afhankelijk welke wijze van transport je verkiest. afhandelingskosten inklaren (meestal door een bedrijf welke daar in zijn gespecialiseerd. Voor de zonnepanelen gold destijds een extra heffing van 11 a 12 % maar daar was ik net voor aan. als tip kreeg ik toen mee om in te kopen in maleisie aangezien daarvan dan de extra heffing niet werd opgelegd. Er komen inderdaad nog wat extra zaken bij.

link sp3

http://www.aliexpress.com...including/1193776046.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Die SPIII ja natuurlijk. Ik vind de manual erg summier. Staat bv niet in of de pompen snelheid geregeld zijn. Kan wel erg veel schema's aan. Chinese manual zal wel uitgebreid zijn maar ja ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
klopt, ze gaan er wel heel erg kort door de bocht. wat ik wel interessant vond is dat deze vrij eenvoudig is te koppelen aan een netwerk en dat hij dus in te regelen is achter je pc, laptop, smartphone. Maar goed.

Ik zat nog even na te denken over hoe ik het systeem ga aanleggen ik kan natuurlijk ook de controllers die ik bij de systemen meegeleverd heb gekregen ook inzetten als regeling voor het omzetten van de driewegkleppen lijkt me. Ze schakelen dan geen pomp aan maar regelen alleen de driewegkleppen. Dat moet ik nog even nagaan. ik heb dus op dit moment 3 SP24 controllers en een sorel stdc voor het zwembad. Het mooiste zou dus zijn als ik een hoofdcontroller zou hebben die de pompsnelheid ook kan regelen. Heb je daar ook en aparte pomp voor nodig die daar geschikt voor is?

kan ik hier ook een schema neer zetten trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Je kan hier plaatjes via dropbox of zo neer zetten ( links)
Voor geregelde pompen heb je geen speciale pomp nodig.
Ik zou ook zoveel mogelijk controllers gebruiken die je hebt.

Een pomp uitgang kan je een simpel relais aan hangen waarbij de NO contact de klep de ene kant op stuurt en de NC contact de klep de andere kant op. Ik heb kleppen die 2 220v stuurdraden hebben, spanning op 1 en hij gaat de ene kant op en spanning op 2 en hij gaat de andere kant op. Hij blijft in de laatste stand staan. Ook handig als er wat uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
oke, dat zou mooi zijn en krijgen de controllers toch nog een functie. Ik heb je site ook even bezocht net. indrukwekkend hoor! complimenten!

dropbox optie zo snel niet gevonden. ik heb hieronder een link geplaatst.

onderstaand een link van een schema zoals ik eerst in gedachten had SP1 wordt ww boiler van 150 liter geheel op zich zelf staand en dus niet mee draait met SP2. SP2 (in mij situatie 2 boilers met 3 spiralen van 300 liter in serie) wordt VV. SP3 wordt het zwembad. ipv de pompen kan ik dus ook driewegkleppen gebruiken om prioriteit mee te geven en gewoon gaan werken met 1 pomp.

vwb de 2 300 liter boilers had je eerder al aangegeven 2 spiralen te gebruiken om de de retour er door te laten verwarmen. Het 3e spiraal tbv de collectorvloeistof. Wat ik mij afvraag is als ik de 3 spiralen gebruik van beide boilers tbv de collectorvloeistof en de inhoud van de beide boilers in serie als doorstroming van het CVwater een beter rendement zou geven. In mijn beleving zetten 3 spiralen eerder de warmte om dan twee. Maar wellicht dat ik daar helemaal mis in zit..?

https://www.google.nl/sea...-regulace.htm%3B822%3B593

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier kan je simpel plaatjes uploaden, krijg je de link voorgekauwd.

http://plaatjesdump.nl

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
oke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:29:

Gaat volgens mij niet werken. Alle lucht zal op een gegeven moment bovenin je circuit belanden en dat krijgt de pomp daar vervolgens niet of nauwelijks meer weg. Enige juiste plek voor een ontluchter is helemaal bovenin op het hoogste punt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hirodaro schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 22:43:
oke, dat zou mooi zijn en krijgen de controllers toch nog een functie. Ik heb je site ook even bezocht net. indrukwekkend hoor! complimenten!

dropbox optie zo snel niet gevonden. ik heb hieronder een link geplaatst.

onderstaand een link van een schema zoals ik eerst in gedachten had SP1 wordt ww boiler van 150 liter geheel op zich zelf staand en dus niet mee draait met SP2. SP2 (in mij situatie 2 boilers met 3 spiralen van 300 liter in serie) wordt VV. SP3 wordt het zwembad. ipv de pompen kan ik dus ook driewegkleppen gebruiken om prioriteit mee te geven en gewoon gaan werken met 1 pomp.
1 pomp is handiger. Ik heb nu ook 2 pompen tussen de warmtewisselaar van de collectors en het buffervat en de boiler. Ik denk er over om dat te vervangen door 1 pomp en een 3wegklep, is handiger in de controller.
Van die twee 300 liter vaten kan je de spiralen per vat parallel zetten, wel zorgen voor een gelijke flow weerstand per spiraal, anders zal de een harder lopen als de ander. maar meestal is 1 spiraal al voldoende om het volledige Delta-T over te dragen. Zeker als er twee in serie staan, dan verdelen ze de Delta-T al.
vwb de 2 300 liter boilers had je eerder al aangegeven 2 spiralen te gebruiken om de de retour er door te laten verwarmen. Het 3e spiraal tbv de collectorvloeistof. Wat ik mij afvraag is als ik de 3 spiralen gebruik van beide boilers tbv de collectorvloeistof en de inhoud van de beide boilers in serie als doorstroming van het CVwater een beter rendement zou geven. In mijn beleving zetten 3 spiralen eerder de warmte om dan twee. Maar wellicht dat ik daar helemaal mis in zit..?
De inhoud van de 2 vaten gebruiken om de VV door de circuleren lijkt me een goed plan. Je kan eventueel een spiraal (de bovenste) van elk vat in serie gebruiken om het koude drinkwater voor te verwarmen voordat het de boiler in gaat ....
Ik zou geen spiralen parallel zetten, de warmte wordt echt wel over gedragen, het vermogen van de spiraal is afhankelijk van de aangeboden Delta-T als het vermogen niet direct kan worden overgedragen zal de temperatuur van de collector vloeistof stijgen en de Delta-T toenemen (en dus het vermogen van de spiraal) er zal dus een evenwicht toestand ontstaan tussen vermogen en temperatuur.

Ik zou de derde spiraal ( middelste?) overhouden voor een mogelijke andere energie bron, een WarmtePomp of Hout/pellet kachel.
Reserve is altijd goed, tweakers bedenken vaak weer nieuwe oplossingen/implementaties......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
dat zijn opmerkingen waar ik iets mee kan, Bedankt! Ik zat me alleen nog even het volgende te bedenken. Bij de huidige installatie (alleen de zwembadverwarming) heb ik de vorstbeveiliging ook aan staan. Hoeft eigenlijk niet aangezien er Glycol in zit maar aangezien de huidige regeling ook de zwembadpomp aanstuurt is het gelijkertijd ook een vorstbeveiliging voor het zwembad. Ik ben er inmiddels achter dat de UVR63 ook bij vorst een iedere willekeurige uitgang kan activeren en dus zou dit ook goed moeten werken. Ik ben benieuwd wat jij van deze controller vindt. Volgens mij is deze in jou situatie ook goed toepasbaar.

Ik zit te denken om toch een andere controller aan te kopen (uvr 63) en dan gebruik te maken van schema 227. zie ook de link van de manual. Best wel uitgebreide mogelijkheden. tegelijkertijd wordt de pompsnelheid dan ook geregeld.

een andere vraag waar ik mee zit is wat te doen bij stroomuitval? bij uitval op een mooie dag heb je toch wel een serieus probleem. Ik ben benieuwd of je daar ook een goede oplossing voor hebt. Ik zat zelf te denken aan een noodstroomaggregaat die (dat is het mooiste natuurlijk) zelf in gaat bij stroomuitval.

manual link: http://www.econo.nl/info/pdf/Manual_UVR63_V1.3_NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Stroom uitval ?? In Nederland ?? kans is erg klein. Als toevallig ook de zon nog flink schijnt dan gaan de heatpipes in stagnatie. Dat wil zeggen dat ze naar hun maximale temperatuur gaan. De vloeistof in de heatpipes is dan volledig overgegaan in gas en condenseert niet meer bovenin de kop om warmte over te dragen. Je zit dan ergens boven de 200 graden. In principe gaat er niets stuk als je de juiste isolatie materialen hebt gebruikt.

Veel systemen hebben geen bescherming hiertegen en ondergaan stagnatie als er niet voldoende afname is. Alleen de glycol verouderd wat sneller (horen zeggen, geen officiële bron voor).

Maar ja een diesel aggregaat op zelf gemaakte bio diesel is wel erg leuk natuurlijk >:)

Vorst beveiliging is natuurlijk wel nodig voor je warmtewisselaar van het zwembad, daar zit aan 1 kant wel water in.

Ik ga die UVR 63 eens bekijken ( HAHa ik heb de manual ook al op mijn computer staan). Ik had ook al naar die grote UVR 1611 gekeken maar de software om hem te programmeren is hopeloos verouderd, die draait alleen op XP en apetraag. Wel leuk met externe scherm mogelijkheden en zo ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Stagnatie staat ook in de manual pagina 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
Ik heb inmiddels al een paar onderdelen binnen. Mengkleppen, terugslagkleppen etc. de UVR 63 is voordelig te krijgen in Duitsland voor 129 euro. Hier in Nederland start het vanaf 200 euro. Ik denk dat ik vanavond de bestelling nog de deur uit ga doen. Volgende week ben ik vrij en wil ik de installatie aan gaan leggen. Nu alleen nog de driewegkleppen ergens bestellen. Heb jij nog tips? aliexpress duurt te lang..jammergenoeg

ik heb inmiddels 1 maal door stroomuitval een nogal hoge temp bij de zwembadwisselaar gehad en dat resulteerde in gesmolten pvc leidingen van het zwembad...maar volgens mij wordt daarover in de manual ook iets gezegd in het begin.

de uvr 1611 is ook een stuk duurder...dat scheelt aanmerkelijk. schema 227 staat op pagina 25 zo uit mijn hoofd. Volgens mij kan ik dat systeem zo overnemen in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik heb de 3Weg kleppen van 2-improve maar die hebben nu andere ik weet niet of het een verbetering is. (de mijne hebben een metalen overbrenging, en een helder gele behuizing)
Ik heb eerst kleppen gebruikt van multistrobe maar die konden niet goed tegen hitte. Tijdens het testen had ik een probleem en ging de glycol dik over de 100 graden .... en was de plastic overbrenging helemaal vervormd.... Ik heb er nog 2 1/2 liggen .....(proberen)? Ik heb daar wel de 50L expansie vaten vandaan, het membraan is vervangbaar.

Over terzijde : Denk er wel aan dat je een 6 bar overdruk ventiel moet hebben op de Glycol, door de hoge druk verdampt je Glycol niet bij stagnatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
bedankt voor het aanbod! maar ik heb gisteravond 2 driewegkleppen en de UVR 63 besteld in duitsland. ik hoop dat ze een beetje vlot leveren. haha ook aliexpress! Had ik anders ook gedaan maar ik denk dat ik dan langer had moeten wachten..maargoed ali is goedkoper! onderstaand de link van de duitse webshop

http://www.pumpendiscount...ESBE-Zonenventil-Ser.html
https://www.pumpendiscoun...hp/user/ReigaGbR/suche/1/

heb er zin in en ga morgen starten. de 20 meter rvs buizen heb inmiddels door een 20 cm rioolbuis mooi onder het terras weggewerkt en ze komen binnen in het huis en het schuurtje waar de zwembadpomp staat.

Volgens mij zit er al een overdrukventiel in het circuit van 6 bar maar bedankt voor de tip. Ga ik zeker nog even checken. Ik ga ook jou advies opvolgen mbt het gebruik van de spiralen. De expansievaten zijn bijgeleverd bij de boilers en de heatpipes. 2 van 18 liter en 1 van 12. Voor de tapwaterboiler gebruik ik een expansievat voor drinkwater van flamco 25 liter. Zou ik de twee van 18 liter kunnen gebruiken voor elke 300 liter boilers? of zijn deze voor het mooie te klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Voor het mooie moeten de expansie vaten 10% van de inhoud zijn .....
Bedankt voor de links, ik ga kijken.
Veel plezier met het bouwen ( foto's ? )

Die max 90 graden van de 3wkleppen is wel iets om in de gaten te houden. Daarom had ik een andere opgezocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Zie onderstaand zijprofiel van mijn vlakkeplaat collector. Waar zou ik klemmen kunnen krijgen die op de onderste inham klemmen? Ik wil de profielen gebruiken zoals ik ze ook voor mijn zonnepanelen heb.

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/5frmf8bod/profiel.jpg
uploading images

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:05
hirodaro schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 21:35:
bedankt voor het aanbod! maar ik heb gisteravond 2 driewegkleppen en de UVR 63 besteld in duitsland. ik hoop dat ze een beetje vlot leveren. haha ook aliexpress! Had ik anders ook gedaan maar ik denk dat ik dan langer had moeten wachten..maargoed ali is goedkoper! onderstaand de link van de duitse webshop

http://www.pumpendiscount...ESBE-Zonenventil-Ser.html
https://www.pumpendiscoun...hp/user/ReigaGbR/suche/1/

...
Ga er maar van uit dat je woensdag alles in huis hebt.

Mijn 400 ltr. boiler daar 2 jaar geleden ook besteld op zondagavond, woensdagmorgen stond GLS al met een pallet voor de deur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
Zou mooi zijn! Alleen de betaling moest ik een beetje aan wennen. Dat gaat in die Duitse webshops anders dan in Nederland. Vandaag de boilers op zijn plek gezet en alle koppelingen aangebracht. Morgen de leidingen van en naar de cv ketel aanleggen. Bypass maken op de aanvoer van het water bij de ketel d.m.v. 3 ballofixkranen. Idem retour CV water. Op deze manier kan ik ook altijd zonder de boilers de combi cv ketel laten functioneren.

v.w.b. de klemmen tbv de vlakkeplaatcollector. Kun je geen vlakke plaatjes aluminium dik 4 a 5 mm gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakya
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-08 18:37
Hallo,

Ik ben een beetje aan het oriënteren voor een zonneboiler systeem. Op dit moment is er een water/water warmte pomp aanwezig. In de zomer zou het een mooie bijkomstigheid zijn om de overtollige energie van de ZB terug aan de aarde te geven hier ben ik echter nog niet uit.

Mijn huis heeft echter 1 groot probleem en dat is een lessenaars dak met een helling van +/- 25% op het noordwesten. Nu had ik het idee om de collectoren te kantelen richting zuid west, te vergelijken met een plat dak bevestiging alleen dan op een schuin dak. Het nadeel hiervan is dat deze opstelling nogal wind vangt zeker met een vlakke plaat collector.

Vaccuum doorstroom collectoren zou ik hier wel voor kunnen gebruiken. Heeft iemand ervaring met plaatsen van collectoren op niet reguliere wijze?
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
In Duitsland komt het op deze manier plaatsen van PV panelen voor, in Nederland is dit volgen smij vaak niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakya
Het blijkt inderdaad dat hiervoor dan een bouw vergunning nodig is, Geen idee of ze dit gaan afgeven. Alternatief is dan de buizen richten naar zuid west. Maar geen idee wat ik dan voor rendement haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Eh, je bedoelt zuid-oost? Hoe dan ook, iets met zuid is natuurlijk altijd beter dan noordwest of noordoost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakya
!null schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 20:22:
Eh, je bedoelt zuid-oost? Hoe dan ook, iets met zuid is natuurlijk altijd beter dan noordwest of noordoost.
Nee niet zuid oost. Mijn huis heeft 1 dak vlak met een helling van 30% richting noordwesten. De collectoren liggen dan richting noordwest maar ik zou de buizen richting zuid west kunnen draaien mits ze niet in de schaduw van de buurman komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 20:13
SVN is akkoord dus nu kan eindelijk alles aangeschaft worden: Warmtepomp, Zonneboiler en PV.
Het wordt bijna zeker de waterstage en sunstage van General.

De sunstage is een leegloopsysteem, geen idee of de heatpipes beter zijn.
Het gezin bestaat uit 4 personen en het gehele huis is voorzien van LTV vloerverwarming (310m2) waarvan er 120m2 in de woonkamer ligt. De woonkamer heeft een flinke openhaard en de slaapkamers zijn ook voorzien van Airco heaters.

Het voordeel van de Airco heaters was dat ik de slaapkamers uit de transmissieberekening kon halen en hierdoor een lagere capaciteit warmtepomp aan te schaffen.

Ik heb alleen met General en de leverancier steeds de discussie over de grote van de Boiler. Hier op het forum meen ik steeds de lezen dat de boiler groot moet zijn. Echter zij zeggen dat 300 liter genoeg is en dat ik onnodig voor de 500 liter heb gekozen. Wat is de waarheid? Ze zeggen dat je geen 500 liter gebruikt en dat je daar naast wel de 500 liter op temperatuur moet houden. Ik heb alleen met hun steeds de discussie over de grote van de Boiler. Hier op het forum meen ik steeds de lezen dat de boiler groot moet zijn. Echter zij zeggen dat 300 liter genoeg is en dat ik onnodig voor de 500 liter heb gekozen. Wat is de waarheid?

Is het verstandig om de boiler alleen te gebruiken voor warm tapwater, of ga ik ook de vloerverwarming gebruiken icm de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Voor tapwater in de winter heb je beter een kleinere boiler (want gemakkelijker op hogere temperatuur te krijgen), maar voor opslag (koude dagen overbruggen) heb je beter een grote boiler.
Combinatie is dan wellicht het handigste, kleine boiler op temperatuur krijgen en de reserve daaruit in een groot opslagvat verpompen.

Vloerverwarming op zonneboiler steken is zeer interessant, vooral met vloerverwarming want lage temperatuur, en dat geeft je ook meer nood naar grotere boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Het gasverbruik voor tapwater is circa 100m3 per persoon per jaar.
Het gasverbruik voor je centrale verwarming is circa 1500m3 per jaar (grove schatting).

Door je boiler ook te gebruiken voor je vloerverwarming kan je veel meer besparen dan bij alleen tapwater.

Het voordeel van een grote boiler is dat je er ook meer zonnecollectoren (meer GJ) aan kan hangen, zodat wanneer de zon minder begint te schijnen (wintertijd) je nog steeds wat warm water kan opwekken.
Ook in de lente en herfst, wanneer de mooie en slechte dagen elkaar afwisselen, heb je met een grote boiler meer warm water en dus meer capaciteit om de slechte dagen op te vangen. Je zal dan minder na hoeven te verwarmen. Meer is beter! :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:05
Jack schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 15:06:

Het voordeel van een grote boiler is dat je er ook meer zonnecollectoren (meer GJ) aan kan hangen, zodat wanneer de zon minder begint te schijnen (wintertijd) je nog steeds wat warm water kan opwekken.
Is dat 'mag' of 'moet'? Ik kan me voorstellen dat een grote boiler met te weinig panelen in de lente en herfst niet voldoende op temperatuur komt. Hier zal een optimum in zitten neem ik aan. Maar "meer is beter" geldt dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

nimie schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:55:
Ze zeggen dat je geen 500 liter gebruikt en dat je daar naast wel de 500 liter op temperatuur moet houden.
Zolang je de boiler niet in de tuin zet, blijft alle warmteverlies uit de boiler in je huis en gaat dus niet verloren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
blissard schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 15:11:
[...]

Is dat 'mag' of 'moet'? Ik kan me voorstellen dat een grote boiler met te weinig panelen in de lente en herfst niet voldoende op temperatuur komt. Hier zal een optimum in zitten neem ik aan. Maar "meer is beter" geldt dan niet.
Precies en dan kom je weer bij de vraag hoeveel capaciteit Zonneboiler en is het dan beter om een leegloopsysteem te nemen of heatpipes. Meer capaciet zonneboiler is geen probleem, alleen gaat die weer af van de ruimte voor pv's..

Daarnaast is mijn vraag hoe ik het warme water in de boiler kan gebruiken om de vloerverwarming hierop te laten draaien, de vloerverwarming is toch een gesloten systeem? of zeg ik nu iets heel doms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Nee niet dom ;)
Je vloerverwarming/cv circuit moet je dan dmv een 3-weg klep door een spiraal(moet je dus wel vrij hebben) in je boiler laten lopen voordat het naar je CV terug gaat om opnieuw opgewarmt te worden.

Oftewel deze komt in het retourcircuit voordat het de ketel met zn sensor bereikt. Klein stukje electronica kan bepalen adhv temperatuursensoren in het vat of het al dan niet mogelijk is om de 3-weg open te zetten zodat de retour door de spiraal gaat lopen.
Wanneer het vat kouder is dan de gewenste aanvoertemp voor je CV circuit zal hij dicht(moeten) blijven. Is het vat warm dan gaat de 3-weg zorgen dat je retour door de spiraal in het vat gaat lopen. Je retour wordt dan opgewarmd en komt vervolgens opgewarmd aan bij de CV of warmtepomp in jou geval.
Deze denkt dan adhv zn retour temperatuur sensor, verrek ik hoef even niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Ik zal vanavond thuis kijken of er in de offerte een 2de spiraal is opgenomen. Uit mijn hoofd wel. Maar dan is het toch een simple conclusie om te zeggen dat je juist wel veel opslag nodig hebt? Hiermee heb je in het najaar en voorjaar voldoende opslag van warmte om de vloerverwarming te verwarmen en hoeft nagenoeg de warmtepomp niet te werken.

Heeft er iemand goede of juiste slechte ervaringen met de general oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
300 liter is minimaal 40 buizen wanneer je ook CV ondersteuning wil
500 liter minimaal 60 stuks(?)

Wat gaat die warmtepomp doen, gaat die alla een Elga in het CV circuit of is het een warmtepompboiler welke de 300 of 500 liter gaat opwarmen? Wat dus je consumptiewater is?

In principe is met CV ondersteuning hoe meer hoe beter, er is dan namelijk een grotere accu van de warmte. Echter moet je CV systeem hier wel geschikt voor zijn, aangezien je over vloerverwarming hebt zal dat wel goed zitten, 300 of 500 liter op 30 graden kun je met een redelijk zonneboiler best wel een behoorlijk tijd(lees circa 10 maanden) goed op temperatuur houden zodat je er nog wat aan hebt.

De WW voorziening heeft echter op het moment van vraag nog wel een uitdaging in 4-6 maanden per jaar, ik ben zelf ongeveer 55 graden nodig om lekker te kunnen douchen, aangezien ik een ZON-GAS combi heb hoeft de ketel maar een beetje extra op te warmen en kan ik met een laag gasverbruik leven.

Hoe dat met een warmtepompboiler zit weet ik niet, houdt deze het vat op een 60 graden(dus ook als je het niet verbruikt)?

Kwam dit ook nog tegen:
http://www.olino.org/arti...rmtepomp-op-zonne-energie

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 27-10-2014 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
De warmtepomp moet alles gaan doen. Gas is niet beschikbaar en stadverwarming wil ik niet door de ervaring van het vorige huis en de hoge investeringskosten, lees 5500 euro aansluitkosten stadsverwarming.

Ik heb rond de 18,5 kw aan totaal vermogen nodig op basis van een tranmissieberekening (nieuwe woning, 1100 m3 inhoud, goed geissoleerd en op de begane grond tripple glas) De 3 slaapkamers hebben 5,5kw nodig, echter die komen op een aparte aircoheater. Ik heb dan nog 13kw nodig en kom dan uit bij de General waterstage van rond de 11kw. Dat kleine verschil durf ik aan daar we veel gebruik maken van een openhaard. Deze leverd straks tussen de 10 en 18kw)

Er is in het huis naast de airco heaters op de slaapkamer alleen maar sprake van vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Als de open haard ook dicht kan en ook de boiler kan verwarmen is het helemaal top.
Dan kan je de COP nog wat opkrikken door op vorstdagen mooi schoon droog hout te stoken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
Proton_ schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 20:09:
Als de open haard ook dicht kan en ook de boiler kan verwarmen is het helemaal top.
Dan kan je de COP nog wat opkrikken door op vorstdagen mooi schoon droog hout te stoken :)
Het is een gesloten openhaard, alleen geen cv verwarming.
We hadden in het vorige huis een iets kleinere uitvoering (stuv 21/85) en wilde geen andere openhaard daar deze zo ontzettend goed is bevallen. We krijgen nu de stuv 21/95 :) :) :) :) :) :)

We stoken alleen maar schoon en drooghout, vooral eiken en fruitbomen hout, gemengd met vuren balkjes etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
heeft iemand al gemeten wat de zonneboilers aan stroom kosten? op milieucentraal lees ik dat dat neerkomt op 25kWh per jaar voor de pomp. Appie Heijn gaf aan dat dit wel eens kan oplopen naar 1000-2000kWh per jaar om het water warm te houden, afhankelijk van het WW verbruik. Wij verbruiken ongeveer 124m3 water per jaar voor 2 personen 1 baby. dit is omgerekend in gas geschat op 230m3 gas per jaar voor warm water.

ik zit te denken aan een 200 liter boiler want ik heb maar plaats voor 1 collector. grotere boiler heeft dan denk ik geen zin. heb van de week getest met warmte, of ik met 50 graden aanvoer de kamer warm kan krijgen. dit lukt binnen anderhalf uur. we hebben vloerverwarming, kickspace in de keuken en 2 grote paneelradiatoren. deze test moet ik in hartje winter nog eens doen natuurlijk om te zien of mijn radiatoren met 50 graden de kamer warm krijgen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zou mijn plugwise data er bij moeten pakken maar uit mijn hoofd pakt mijn zonneboilerpomp ongeveer 40kWh per jaar. Naverwarmen doe ik verder met mijn ketel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dus "warmhouden" is geen sprake van? ik wil voorkomen dat ik straks het gas dat ik bespaar vierdubbel kwijt ben aan electriciteitskosten :+

over drie weken weet ik wat mijn PV presteert. waarschijnlijk zal ik precies break even draaien. veel ruimte voor verdere besparing is er voorlopig niet, dus alles wat de boiler aan stroom verbruikt, moet echt opgehoest worden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Een zonneboiler verbruikt geen 1000-2000 kWh hoor, ik had het over een elektrische boiler als ik mij niet vergis
Een redelijk forse boiler van 200Ltr zal tussen de 1000 en 2000 kWh verbruiken afhankelijk van het WW verbruik
Heb het ergens gevonden maar vraag me niet waar. Mijn ouders hadden jaren geleden zo'n ding, dat stond 24 uur 365 dagen op 60 graden, was alleen consumptiewater. Dat vindt ik dus zonde.

Met een zonneboiler verbruikt alleen je pomp wat, 25-40kWh zal dan wel ongeveer kloppen. Naverwarmen kan op een aantal manieren:
  • Verwarmings "pen" (kan niet op de naam komen) 8)7 in de boiler(bovenin)
  • CV naverwarming
  • Warmtepomp
  • Doorstroomverwarmer (lijkt mij persoonlijk erg efficient) dat ding gaat alleen aan als er doorstroom plaats vindt, dat is dus als een warmwater kraan open gaat.

[ Voor 49% gewijzigd door Appie Heijn op 28-10-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
o dacht echt dat je het over de zonneboiler had. stelt me weer gerust!

zat toevallig net te kijken naar een siemens doorstroomverwarmer en een lowbudget doorstroomverwarmer voor in de douche (verschilt nogal in prijs). de vrouw zet de mengkraan altijd half open en zo slaat de ketel aan, en nog voordat het water de kraan heeft bereikt is de kraan alweer dicht. erg zonde dus.

toch handig om te weten dat zo een doorstromer ook nog nuttig is icm een zonneboiler. al ben ik benieuwd wat voor temperatuur er dan uit de doorstromers komt. aangezien die "vrij dom" zijn en gewoon +10 graden boven op de invoer gooien.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
http://www.econo.nl/model-cex-u-11-135-kw
Is dit niet iets? Moet je wel over een 3-fase aansluiting beschikken.
Het tapwatercomfort met een warmtepomp

De maximale boilertemperatuur van een warmtepomp is doorgaans 55°C. Omdat dit te warm is om te douchen, wordt dit gemengd met het koude water
van circa 10 ºC.

Zonder in te leveren op comfort, verbruik je met een goede waterbesparende douchekop ongeveer 8 liter water per minuut. Een waterbesparende
douchekop is niet synoniem voor u een armoedig straaltje water waarbij u uw best moet doen om nat te worden.
Dit betekent dat je per minuut ongeveer 5,5 liter water van 55 graden ontrekt uit de boiler. Wanneer u een 200 liter boiler heeft, kunt u gerust
40 minuten onder de douche blijven staan.
Daarbij is rekening gehouden met het feit dat ongeveer 80% van het boilervat nuttig gebruikt kan worden en de warmtepomp tijdens het douchen
vrijwel direct zal beginnen met het verwarmen van de boiler.
bron: http://www.warmtepompforum.nl/Tapwatercomfort.php

[ Voor 80% gewijzigd door Appie Heijn op 28-10-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Lekker zonnig dagje nog vandaag, zie net dat de boiler op 70 graden staat. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fabstar81 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:10:
o dacht echt dat je het over de zonneboiler had. stelt me weer gerust!

zat toevallig net te kijken naar een siemens doorstroomverwarmer en een lowbudget doorstroomverwarmer voor in de douche (verschilt nogal in prijs). de vrouw zet de mengkraan altijd half open en zo slaat de ketel aan, en nog voordat het water de kraan heeft bereikt is de kraan alweer dicht. erg zonde dus.
Ik zou ten eerste je vrouw leren dat dat nutteloos is :P

Het is voor mij een extra reden om voor een keukenboiler te gaan (lees: luxe kokend waterkraan). Maar in de badkamer is dat een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BenEco schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:38:
Lekker zonnig dagje nog vandaag, zie net dat de boiler op 70 graden staat. :)
Zo, wat is dat voor een super systeem zeg. Ik was vandaag al blij dat ik weer eens 40°C kon aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:48:
[...]

Zo, wat is dat voor een super systeem zeg. Ik was vandaag al blij dat ik weer eens 40°C kon aflezen.
Het is een Atag Q-solar met 4 vlakke plaat collectors landscape zo hoog mogelijk op het dak op zuid. :)
Boven Noord Groningen was de lucht ook de gehele dag stralend blauw. ZP leverde ook nog 14 en 7kWh op.

[ Voor 13% gewijzigd door BenEco op 29-10-2014 00:11 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi hoor, die temp lukt hier alleen op zomerse dagen. Wat was de starttemperatuur gisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 12:30:
Mooi hoor, die temp lukt hier alleen op zomerse dagen. Wat was de starttemperatuur gisteren?
28e 51 graden starttemp, de 27e op 33 graden begonnen. (Was namelijk net van plan om de 27e WW op de ketel weer in te schakelen, kan nu nog een dag of wat vooruit :))

In de zomer wordt hier via de vloerverwarming de boiler in toom gehouden, na een uur of 4-5 zon is de boiler hot en fakkel dan de overtollige warmte af via vloerverwarming om stagnatie te voorkomen. Gelukkig is er airco die mij dan weer afkoelt.

Dit (4 collectors) was trouwens een bewuste keuze om in voor / najaar voldoende warmte te hebben, dan heb je het het hardst nodig. Nadeel, in de zomer moet je een voorziening treffen bij een druksysteem om stagnatie (sneller verouderen glycol) te voorkomen. In dit forum kom je diverse voorbeelden tegen.

[ Voor 44% gewijzigd door BenEco op 29-10-2014 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een serieus doordacht concept wat duidelijk zijn vruchten afwerpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BenEco schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 00:07:
[...]

Het is een Atag Q-solar met 4 vlakke plaat collectors landscape zo hoog mogelijk op het dak op zuid. :)
eenmaal goed ingeregeld op de woning is het een nederlands en geniaal systeem.
sinds 2006 heeft mijn qsolar vlekkeloos gedraaid, met idiote resultaten.
jammer dat zij nu zo duur en ondergewaardeerd is.
inmiddels heb ik haar aangevuld met een wamtepomp in het cv circuit, ook daar blinkt de moduleerende 3wegklep uit, de qsolar denkt dan dat de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Hier staan ook nog 24 buisjes op de verlanglijst, heb er nu 24 op 200ltr dat is wel aan de krappe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
BenEco schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 18:19:

Dit (4 collectors) was trouwens een bewuste keuze om in voor / najaar voldoende warmte te hebben, dan heb je het het hardst nodig. Nadeel, in de zomer moet je een voorziening treffen bij een druksysteem om stagnatie (sneller verouderen glycol) te voorkomen. In dit forum kom je diverse voorbeelden tegen.
Heb je hierdoor per saldo meer opbrengst dan bijvoorbeeld het plaatsen van een extra PV? Bij mij komt er de 500 liter boiler en ik sta nu voor de keuze 2x 2m2 collector te plaatsen of 3x 2m2.
Als ik er 3 plaats gaat dit ten koste van 1 PV paneel. Het gaat bij mij allemaal op een plat dak waarbij ik gewoon pal op het zuiden kan plaatsen zonder obstakels etc.
Appie Heijn schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 15:59:
Nee niet dom ;)
Je vloerverwarming/cv circuit moet je dan dmv een 3-weg klep door een spiraal(moet je dus wel vrij hebben) in je boiler laten lopen voordat het naar je CV terug gaat om opnieuw opgewarmt te worden.

Oftewel deze komt in het retourcircuit voordat het de ketel met zn sensor bereikt. Klein stukje electronica kan bepalen adhv temperatuursensoren in het vat of het al dan niet mogelijk is om de 3-weg open te zetten zodat de retour door de spiraal gaat lopen.
Wanneer het vat kouder is dan de gewenste aanvoertemp voor je CV circuit zal hij dicht(moeten) blijven. Is het vat warm dan gaat de 3-weg zorgen dat je retour door de spiraal in het vat gaat lopen. Je retour wordt dan opgewarmd en komt vervolgens opgewarmd aan bij de CV of warmtepomp in jou geval.
Deze denkt dan adhv zn retour temperatuur sensor, verrek ik hoef even niets te doen.
De leverancier heb ik nog gesproken over een extra spiraal voor de retour van de vloerverwarming in de Boiler. Hij adviseerde juist weer om dit niet te doen, daar je het water in de boiler juist weer gaat afkoelen in de periode dat je juist de boiler moeite heeft op temperatuur te blijven. :?

[ Voor 36% gewijzigd door nimie op 30-10-2014 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb gisteren met Dennis van Ecolibrium.nl nog over een andere optie zitten nadenken. Een kleine water/water warmtepomp tussen de tweede wisselaar en het CV circuit! Het voordeel is dat je dan het boilervat kan afkoelen tot een graad of 5. Gesteld de boiler staat op 35 graden en je kan dus een dT van 30 graden onttrekken uit 300 liter dan win je: 4,186*30*300 = ongeveer 37.5MJ aan warmte. Dat is dus meer dan een m3 aan gas equivalent.

En daarbij. Met 5 graden in de boiler gaat de collector alweer een bijdrage leveren bij het meest waterige zonnetje wat je je kan voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Winnen? Ik zie de winst niet; een warmtepomp kan geen warmte creeren. Het enige voordeel is m.i. dat je iets meer zon kunt slurpen door de grotere deltaT tussen collector en vat, zoals je zelf ook al stelt.

Je leidingen zullen wel flink gaan consenseren bij 5 graden, denk ik.

Het wordt een ander verhaal als je een grote sloot of een olympisch zwembad in de buurt hebt, maar 300L is een te kleine "bron" voor een w/w wp.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^Je bron is de zon, die water van 5°C wel wil verwarmen, en water van 30°C minder gemakkelijk verwarmt in de winter.
nimie schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 08:09:
[...]De leverancier heb ik nog gesproken over een extra spiraal voor de retour van de vloerverwarming in de Boiler. Hij adviseerde juist weer om dit niet te doen, daar je het water in de boiler juist weer gaat afkoelen in de periode dat je juist de boiler moeite heeft op temperatuur te blijven. :?
Gaat om waar je de warmte best kan gebruiken.
In de winter heb je meest warmte in je verwarming nodig, dus kan je die beter naar daar verpompen (ook al omdat je zonneboiler toch niet warm genoeg geraakt).
En daarnaast, je naverwarming voor SWW moet dan van 30° naar 60° gaan, is nog steeds beter dan vanaf 15°.

Je doet dan winst op verwarming én op SWW, met de kost van een extra spiraal in je boiler. Alle warmte die de zon je geeft moet je zoveel mogelijk benutten, dus alles wat je boiler (nuttig) afkoelt is winst.

[ Voor 80% gewijzigd door naftebakje op 30-10-2014 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
nimie schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 08:09:
[...]

[...]

De leverancier heb ik nog gesproken over een extra spiraal voor de retour van de vloerverwarming in de Boiler. Hij adviseerde juist weer om dit niet te doen, daar je het water in de boiler juist weer gaat afkoelen in de periode dat je juist de boiler moeite heeft op temperatuur te blijven. :?
Dat is op zich een best raar argument, hoe ga je de naverwarming regelen voor als de zonneboiler/warmtepomp het niet trekt tot een 55-60 graden? Een elektrisch element gok ik, deze zit doorgaans bovenin de boiler om bijvoorbeeld een 80-120 liter consumptiewater warm te maken/houden voor gebruik.

Wat gebruik je het meest CV of WW, CV is doorgaans 80% van gasverbruik. Dus waar zou je het meeste rendement uit halen, precies CV. Je hebt niet aan een lekker warm vat wanneer je er niets mee doet/kan doen.

Zou je eens een paint tekeningetje willen maken hoe je leverancier het nu voorstelt? Dus met warmtpomp erin getekend, collectoren, verwarmingssysteem en wat waar op aangesloten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mkleinman schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 08:31:
Ik heb gisteren met Dennis van Ecolibrium.nl nog over een andere optie zitten nadenken. Een kleine water/water warmtepomp tussen de tweede wisselaar en het CV circuit! Het voordeel is dat je dan het boilervat kan afkoelen tot een graad of 5. Gesteld de boiler staat op 35 graden en je kan dus een dT van 30 graden onttrekken uit 300 liter dan win je: 4,186*30*300 = ongeveer 37.5MJ aan warmte. Dat is dus meer dan een m3 aan gas equivalent.

En daarbij. Met 5 graden in de boiler gaat de collector alweer een bijdrage leveren bij het meest waterige zonnetje wat je je kan voorstellen.
Dit is denk ik wel interessant, maar dan alleen voor echt hartje winter. Vraag is of je de investering van een warmtepomp eruit haalt (ik denk het niet) maar het zal zeker een manier zijn om meer uit je collectoren te halen in hartje winter.

Ik denk echter dat je de setup simpel moet houden, en dat je de warmtepomp tussen de collector en de warmtewisselaar onderin de boiler moet zetten. Warmtepomp staat veilig binnen en draai je alleen wanneer het uit kan en veilig is qua temperaturen.
Glycol warmtop en loopt naar warmtepomp waar het afgekoeld wordt, en aan de andere kant van de warmtepomp gaat het opgewarmde water door de spiraal in het buffervat.

Maar goed, een warmtepomp is gewoon te duur voor dit soort toepassingen denk ik.
Als je wat vacuumcollectoren hebt liggen, lijkt me het toch (economisch) zinvoller om meer te overdimensioneren voor de winter. Of meer collectoren of gewoon een tweede vat gebruiken wat veel kleiner is en daardoor makkelijker opwarmt. Ik snap dat dat wat anders is dan water van 5 graden bereiken wat hartje winter nog wordt opgewarmd, maar het lijkt me een zinnigere investering dan 2000 euro voor een warmtepomp (geen idee eigenlijk hoe duur).
Wellicht kun je wel zelf een warmtepomp hiervoor bouwen/tweaken, of zelfs een goedkopere zwembad warmtepomp hiervoor ombouwen, zodat je onder de 1000 eu klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
ik zou eerder de elga aan de zonneboiler hangen als extra warmte bron. Op bewolkte dagen heeft de zonneboiler het moeilijk terwijl de elga dan gewoon kan werken. als je bij de KNMI de gemiddelde temperaturen bekijk in Nederland van de afgelopen 100 jaar zie je dat er 2-3 maanden onder de temperatuur duikt waar de elga nog op werkt en is het dan toch vaak wel helder weer. Misschien een hele verkeerde beredenering. Maar de elga alleen voor cv vindt ik weer zonde, terwijl er zoveel mee kan.

[ Voor 8% gewijzigd door ATS79 op 30-10-2014 11:25 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Tadaa!

Dat doen we dus hier. De Elga verwarmt de bovenste helft van de boiler; kunnen we van douchen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Pagina: 1 ... 31 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.