Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 90 Laatste
Acties:
  • 615.475 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-07 22:05
1) Je kan gewoon de koud water toevoer sluiten, dan blijft het water in de warm water leiding "hangen". De boiler hoeft niet leeg. Je kan wel even de warm water leiding koppeling bij de boiler even los draaien dan treke hij daar lucht en loopt de warm water leiding naar beneden leeg als je ook de kraan even open zet.

2) Ik denk dat de koud water aansluiting bovenop de boiler zit ? dan kan je gewoon de leiding los draaien, komt wel een beetje water uit de pijp van de koud water kant ( wel de hoofdkraan dicht :) Er zit geen terugslag klep in de boiler.
Niet te lang wachten want warm + water corrodeert erg snel ......
Je kan de koppeling ook nog even aandraaien ..... kijken of het helpt.

Maar nu weet je dus ook dat het wel handig was geweest als je wat simpele kogel kranen op strategische locaties in de leiding had geplaatst. Altijd erg handig, scheelt veel tijd in de toekomst....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-07 15:40
Ik heb inderdaad alleen maar een kogelkraan geplaatst bij de water aanvoer, niet bij de uitvoer van warm water. Maar door deze kraan dicht te zetten zou het warme water dus in de boiler moeten blijven zitten en kan zonder problemen aan de warm water leiding gewerkt worden?

Beide aansluitingen zitten trouwens aan de onderkant van de boiler. Veranderd dat wat voor het antwoord bij vraag 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
iivvvii schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:14:
Ik heb inderdaad alleen maar een kogelkraan geplaatst bij de water aanvoer, niet bij de uitvoer van warm water. Maar door deze kraan dicht te zetten zou het warme water dus in de boiler moeten blijven zitten en kan zonder problemen aan de warm water leiding gewerkt worden?

Beide aansluitingen zitten trouwens aan de onderkant van de boiler. Veranderd dat wat voor het antwoord bij vraag 2?
2) Ja dan loopt hij leeg als je pech hebt. Kan ook zijn dat het net blijft "hangen". Maar koude water wordt altijd onder in de boiler ingevoed (warmwater stijgt) en de warmwater afname altijd (inwendig?) aan de bovenkant.
Voor werken aan het koude water kan hij dus het best even leeg.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-07 18:39
Net een boiler tussen de douche-wtw en cv ketel aangesloten. Alles keurig lekvrij aangesloten, behalve de waterslagdemper. Deze lekte helaas en zit op het koud onderaan de net gevulde boiler. Even de druk er af laten door boven de warme kraan open te zetten en deze weer te sluiten. Grote emmer er onder en de waterslagdemper kon er gemakkelijk af zonder dat de boiler leeg liep. Vacuüm is best handig. Natuurlijk wel de hoofdkraan sluiten.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
drielp schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 16:30:
Net een boiler tussen de douche-wtw en cv ketel aangesloten. Alles keurig lekvrij aangesloten, behalve de waterslagdemper. Deze lekte helaas en zit op het koud onderaan de net gevulde boiler. Even de druk er af laten door boven de warme kraan open te zetten en deze weer te sluiten. Grote emmer er onder en de waterslagdemper kon er gemakkelijk af zonder dat de boiler leeg liep. Vacuüm is best handig. Natuurlijk wel de hoofdkraan sluiten.
Stroom overschot ??? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-07 23:43
Haha ik las stoom overschot :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb een vraag over de zogeheten pomp appendages, worden die veel gebruikt? Of heeft iedereen zelf een pompje hangen en verderop een metertje, om tot dezelfde functionaliteit te komen?

Je hebt verschillende uitvoeringen:

Type A
Afbeeldingslocatie: http://econo.nl/content/images/thumbs/0001723_een_buis_solar_station_metzonder_pomp_300.jpg

Type B
Afbeeldingslocatie: http://econo.nl/content/images/thumbs/0001722_2_buis_solarstation_300.jpg

Type C
Afbeeldingslocatie: http://econo.nl/content/images/thumbs/0000773_verwarmingscircuitset_niet_gemengd_met_pomp_en_isolatie_300.jpg

Type D
Afbeeldingslocatie: http://econo.nl/content/images/thumbs/0000775_verwarmingscircuitset_gemengd_met_pomp_incl_servomotor_en_isolatie_300.jpg

Type A en B gebruik je voor je zonnecollectoren, met veel handige functies in 1 ding wat je dan met een losse controller aanstuurt, toch?

Maar waar gebruik je C en D voor? Volgens mij begrijp ik dat C bedoelt is "Voor het koppelen van verwarmingsketels op verwarmingscircuits", dus om je eigen CV te maken wanneer je de ketel niet meer nodig hebt?

Type D kun je dingen mengen, en nog een afsluiter ertussen. Je mengt dus de retour leiding erbij? Dus ook voor verwarming toepassingen.
Dat ding is een "3-weg menger met servomotor" dus aan te sturen. Maar wanneer zou je dat gebruiken?
Linkje naar specs van het laatste ding: http://econo.nl/verwarmin...cl-servomotor-en-isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:18
Ik ben van plan in totaal 8m2 vlakke plaat collectoren op mijn dak te leggen (4x Nibe FP215 PL).
Vervolgens wordt dit aangesloten via een driewegklep op 2 boilers, beide 300L, een voor CV en een voor warm water.
Nu heeft de zonneregeling die ik ga gebruiken (Nibe SCU10 a.k.a. Tisun VPM duplex) ook een uitgang die aangestuurd kan worden als het systeem te warm wordt (beide boilers >95°C+collectoren >190°C). Ik zou hiermee dus een klep kunnen aansturen om bv. warm water in de afvoer te laten stromen, zodat ik het systeem af kan laten koelen als het te warm wordt. Maar ik heb geen idee of dit nodig is. De collectoren ligen richting het zuiden, mogen maximaal 190 graden worden en zijn gevuld met glycol. De boilers mogen maximaal 95 graden worden. Stel ik ben in de zomer 2 weken op vakantie, kan het bovenstaande systeem dan op een gegeven moment zijn energie niet meer kwijt en heb ik dan een koelfunctie nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ja, de extra kWh-tjes opmaken in e-boiler. Helaas geen plek voor zonneboiler, maar dit werkt ook prima. Ongeveer 3 kWh/dag nodig voor douchen en ander warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:59

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
sjoerddv schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 00:06:
Ik ben van plan in totaal 8m2 vlakke plaat collectoren op mijn dak te leggen (4x Nibe FP215 PL).
Vervolgens wordt dit aangesloten via een driewegklep op 2 boilers, beide 300L, een voor CV en een voor warm water.
Nu heeft de zonneregeling die ik ga gebruiken (Nibe SCU10 a.k.a. Tisun VPM duplex) ook een uitgang die aangestuurd kan worden als het systeem te warm wordt (beide boilers >95°C+collectoren >190°C). Ik zou hiermee dus een klep kunnen aansturen om bv. warm water in de afvoer te laten stromen, zodat ik het systeem af kan laten koelen als het te warm wordt. Maar ik heb geen idee of dit nodig is. De collectoren ligen richting het zuiden, mogen maximaal 190 graden worden en zijn gevuld met glycol. De boilers mogen maximaal 95 graden worden. Stel ik ben in de zomer 2 weken op vakantie, kan het bovenstaande systeem dan op een gegeven moment zijn energie niet meer kwijt en heb ik dan een koelfunctie nodig?
Lastig te zeggen. Daarvoor zou je toch een tijdje moeten loggen wat de temperaturen zijn. Mijn Steca heeft een vakantiefunctie die in de nacht de pomp laat werken om de zaak te koelen. Heeft jouw regeling niet zoiets?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoek maar op 'stagnatie' in dit topic, er is al eea over geschreven.
Technisch is het niet nodig maar een koelcircuit zou de levensduur ten goede kunnen komen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
!null schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:53:
Ik heb een vraag over de zogeheten pomp appendages, worden die veel gebruikt? Of heeft iedereen zelf een pompje hangen en verderop een metertje, om tot dezelfde functionaliteit te komen?
...
Dit lijken me geen zaken die bedoeld zijn voor gewone huisinstallaties, maar eerder voor industriële/gezamenlijke verwarmingsinstallaties.
ID van een (of een set) van CV ketels die een ringleiding warm water vullen die door een appartementsgebouw loopt, en elk appartement heeft dan zo'n appendage hangen die door zijn individuele thermostaat wordt aangestuurd (om enkel te warmen als je warmte wil).
Laatste lijkt me dan het neusje van de zalm, die een modulerende ketel kan nadoen: veel warmte nodig is volledig toevoer gebruiken, en hoe dichter bij de gewenste temperatuur hoe meer de 3wegklep retourwater inmixt om de watertemperatuur lager te houden.
Lijkt me iets wat voor thuis interessant kan zijn als je gekke sturingen wil maken voor vloerverwarming oid, zonneboiler kan je beter klassiek een pompje met wat randcomponenten knutselen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik principe kan je deze units gebruiken voor een zonneboiler.
A ) is bedoeld voor het glycol circuit van een zonneboiler.
B ) Zit er ook de retour leiding integreert met ontluchter
C ) is gewoon een extra pomp unit in een CV circuit. ( Bij grote installaties )
D ) Zou je kunnen gebruiken voor de koppeling van een Zonneboiler buffer vat met je CV installatie voor verwarmings-ondersteuning. Daar heb je een mengklep bij nodig.

Het voordeel van deze units is dat je alles lekker compact en ook nog eens optimaal geïsoleerd zijn.

Ik heb gewoon alles van losse onderdelen gemaakt met veel kogel kranen zodat je makkelijk onderdelen kan wisselen zonder dat alles leeg moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoe gebruik je die mengklep dan? Want meestal is het toch een kwestie van het CV water door de zonneboiler laten lopen en dan naar de CV ketel (die het dan wellicht niet meer hoeft te verwarmen). Of is dit meer voor het geval dat de zonneboiler het ook te warm kan maken, en een mengventiel geen oplossing is (omdat thermosatische mengventielen vaak voor dunnere leidingen zijn gemaakt?)

Plus je hebt dan een slimme controller nodig lijkt me? Hoe stuur je zo'n mengklep/ventiel aan?
Of is zoiets meer een aan/uit stand?

Bedankt in ieder geval voor de verheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
!null schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 11:35:
Hoe gebruik je die mengklep dan? Want meestal is het toch een kwestie van het CV water door de zonneboiler laten lopen en dan naar de CV ketel (die het dan wellicht niet meer hoeft te verwarmen). Of is dit meer voor het geval dat de zonneboiler het ook te warm kan maken, en een mengventiel geen oplossing is (omdat thermosatische mengventielen vaak voor dunnere leidingen zijn gemaakt?)

Plus je hebt dan een slimme controller nodig lijkt me? Hoe stuur je zo'n mengklep/ventiel aan?
Of is zoiets meer een aan/uit stand?

Bedankt in ieder geval voor de verheldering.
Het water in het buffervat kan zomaar naar de 85 90 graden gaan.
Die wil je niet door je radiatoren hebben.......
Je moet dus de retour mengen met het hete water uit het buffer vat naar een 40 tot 50 graden.
1 pomp in de CV ketel is voldoende. Mijn mengklep is gewoon 3-weg klep met een thermostaat er in, je stelt hem in op een vaste temperatuur met een draaiknop, het is wel een wat zwaardere en duurdere voor 22 mm pijp. (warmteservice)

Dat zelfde doe je ook met het hete water uit je zonneboiler, dat kan ook 85 graden worden, moet je dus terug mengen met koud water naar 60 graden. (ook een vaste meng klep)

Ik ga even uit van een buffer (cv-water) en boiler(schoon-water). Hetzelfde is het geval met
meerdere spiralen in 1 boiler/buffer.

Als je terug bladert in dit topic zal je een schema van mijn installatie vinden.
Je kan hem ook hier vinden ...
het schema opgesplitst in de drie primaire circuits.
Het werkelijk geïmplementeerde is iets anders er zitten nog twee terugslag kleppen voor pomp1 en pomp2, ze bleken water door te laten als 1 pomp draaide.... dus ontstond er een loop waar het water gewoon circuleerde maar er verder niet gebeurde .... oeps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bedankt voor de uitleg. In het geval van tapwater zou ik zo'n thermostatisch mengventiel kopen om koud met zonneverwarmd water te mengen. Lekker simpel, en geen elektra.
Maar voor de CV aansluitingen (dikkere leidingen en dergelijke) kan dit misschien niet zo simpel? Dan gebruik je dus zo'n mengklep. Die wordt niet aangestuurd door een controller maar stel je in op een vaste waarde begrijp ik. Maar dat kan dus niet puur thermostatisch en heeft hij een elektra aansluiting voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Nee die mengklep voor de CV is net zo simpel alleen wat groter.
Niet bestuurbaar dus, veel te ingewikkeld.
Ik heb zoiets, het merk weet ik even niet, webshop komt van een google op "mengventiel" ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ah dan zat ik niet op te letten. Ik dacht dat we het over het zwarte blokje onder op hadden, als je het over plaatje D hebt. Maar hij zit daar bovenaan ertussen in. Duidelijk.

Maar dat ding onderop, wat is dat dan? Dat is gewoon een 3 weg klep? Want ik zie ze wel eens met wat standen, alsof je hem (in 3 standen) van koud naar warm kan zetten. Kun je dan de retour open zetten, de aanvoer open zetten, en allebei? Maar er zit een snoer aan, dus wellicht iets wat bestuurd wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 04-08-2014 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ja die 3-weg klep in D) is een servo bestuurde mengklep.
Kan je dus vanuit een controller de temperatuur regelen.
Moet je wel een goede controller bij hebben zoals deze "http://econo.nl/zone-regeling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-07 15:07
Zijn er ergens een voorbeelden te vinden van middelgrote leegloop systemen?

In de loop van volgend jaar wil ik collectoren laten plaatsen om zo in de warm water behoefte van onze gasten te voorzien, en op langere termijn in een deel van de verwarmingsbehoefte. Op dit moment worden ca 1200 liter doorstroom boilers op temperatuur gehouden door een oliekachel, ik wil dit stapsgewijs om gaan zetten naar een duurzamere oplossing, maar aangezien het een bedrijf is, moet het ook economisch haalbaar blijven.

In ons vorige pand hadden we 9 conventionele plaat collectoren die ondersteund werden door een pallet kachel, dit systeem werkte op wat kleine hickups in het najaar, naar tevredenheid.

Ik ben me nu al een paar maanden aan het oriënteren op een systeem voor ons nieuwe pand, de energie behoefte is een factor 4 groter, dus dit geeft nieuwe mogelijkheden en nieuwe problemen. Tot nu toe komen de meeste leveranciers/installateurs standaard met een “conventioneel” systeem aanzetten. Terwijl ik denk dat een leegloop systeem beter aan onze behoefte zou kunnen voldoen.

Een leegloop systeem geeft de mogelijkheid om een redelijke overcapaciteit aan panelen te plaatsen, waardoor ik in het voor en najaar optimaal kan profiteren, terwijl ik in de zomer geen last van stagnatie heb.

Daarnaast probeer ik uit te vinden of een leegloop systeem ook te combineren is met vacuüm buizen. Het grote probleem van plaat collectoren is namelijk dat ze in de wintermaanden (december/januari) de omgevingstemperatuur overdag vaak te laag is dat de collectoren dan niet voldoende opwarmen.

Iemand voorbeelden van bestaande systemen, ik zit al een tijdje te googelen, maar ik kan weinig bruikbaars vinden. Het zijn kleine zelfbouw systemen, of enorme bedrijfssystemen, maar tussenvormen vind ik weinig. Eventueel wil ik dan contact opnemen en ter plekken gaan kijken hoe ze een en ander hebben opgelost.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik heb ook in de zomer een enorme overcapaciteit 120 heatpipes op een 210 L boiler. Maar dit heb ik opgelost met actieve koeling. Ik heb een 3weg klep in de glycol leiding en die leid het hete glycol door een airco unit zonder compressor. Ik heb daar een oude voor genomen maar die zijn ook gewoon standaard te koop. Dit werkt helemaal naar tevredenheid reeds 2 zomers. Mijn glycol komt niet boven de 95 graden, ook al zou ik dat nog wat kunnen opschroeven.
Ik hen naast de 210 liter warmwater boiler ook een 1000L buffervat voor de verwarming. Dit buffer vat wordt duus door de heatpipes verwarmd en ook door een grote hout kachel.

Er is dus geen reden voor een leegloop systeem. En het voordeel van de heatpipes in de winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bij vacuumbuizen zit de uitdaging in het manifold waar de buizen de warmte overdragen aan het water. Daar moet geen water in blijven staan.
Sommige zijn er op ontworpen.

Is dit de schaal die je zoekt? (30-90 buizen)
http://www.sunmaxxsolar.c...ated-tube-collectors.html

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-07 22:32
Weet iemand of het Tigisolar zonneboiler systeem al verkrijbaar is? Ik zoek me een ongeluk, maar kan er weinig over vinden. Ik zoek een systeem wat juist in de koude maanden de cv kan ondersteunen en dit systeem lijkt daar bij uitstek geschikt voor.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het ziet er leuk uit, dat Tigisolar systeem. Maar is een gewone vacuumcollector hier niet al in het voordeel? Daar zit al isolatie in in de vorm van het vacuumgedeelte, en het water zelf stroom alleen maar door de dikke balk bovenaan. Ik geloof wel dat de Tigisolar beter presteert dan een standaard vlakkeplaat in de koudere dagen, maar ik weet niet of het beter doet dan een vacuum buis.

Vind het wel interessant, vooralsnog heb ik de vacuumbuizen op 1.

@overcapaciteit / stagnatie, ik heb nou nog steeds niet het idee dat het wat uitmaakt. Ja je glycol zal er eerder door verouderen, dus zul je het misschien eerder moeten vervangen. Maar verder denk ik nog steeds niet dat het kwaad kan. Met een leegloop systeem weet je het wel zeker, dat wel. Maar is vaak geintegreerd in duurdere systemen (meer geld, voor kleinere boiler)

Wat ik me afvraag, kun je zelf niet vrij makkelijk een leegloop systeem maken? Als je alles zelf bouwt, gebruik je typische gewoon een pomp en een controller in een systeem wat door de wtw spiraal en de zonnecollectoren loopt, liefst natuurlijk volledig zonder lucht.
Maar als je nou aan een zelfde systeem een terugloopvatje (eventueel d.m.v. een expensievat of wellicht een nettere manier), ben je toch zo klaar?
Want als de controller (die niks van leegloop afweet) stopt met pomp omdat de boiler heet genoeg is loopt alles terug in het vat, als je het leidingwerk goed hebt. Waarschijnlijk moet je nog in de buurt van de collectoren een manier hebben dat lucht erbij kan (eventueel elektrisch geregeld) zodat de collectoren kunnen leeglopen (anders zitten ze vacuum opslot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Beste mensen ik volg nu al enige tijd forums die over zonnepanelen en zonnecollector (ww boilers) gaan.

Onder tussen heb ik 12 x trina 270 watt panelen aangeschaft.

Nu ben ik zoekende naar een goede combinatie voor solar tubes en de ww boiler.
Wat me opvalt is dat de bedrijven die hier in gespecialiseerd zouden zijn, ww boilers van maar 110 ltr tot 350 ltr aanbieden en met kleine sets of solar vacuüm tubes waarvan je eigenlijk zelf al van weet dat klopt niet.

En op de diverse forum's hebben de leden zelf er over om veel grotere ww boilers te nemen tot soms wel 2000 ltr.

Ik zou een boiler willen hebben van 1000 ltr voor tap- en vloerverwarming, ik kan maximaal 72 solar vacuüm tubes kwijt deze komen te liggen op mijn nog te bouwen serre.
Deze wordt breed 6,40 mtr en diep 3 mtr hier op komen 3 x24 solar vacuüm tubes te liggen.

Eventueel kan er op mijn dak er is nog een strook vrij van br. 6,40 en h. 1,7 mtr, hier kan ik nog uitbreiden voor zonnepanelen of eventueel nog meer solar vacuüm tubes.
Van de Info die ik nu heb, heb ik begrepen dat je aan solar vacuüm tubes 1 tot 1,3 nodig heb om 10 ltr water te verwarmen maar er wordt niet vermeldt hoe hoog die temperatuur dan zal zijn.

Je heb ook te maken met de legionella bacterie de boiler moet hier voor minimaal 65 gr. zijn voor een kleine ww boiler geen probleem maar met een grotere ww boilers ?.

Verder heb ik begrepen dat je voor vloerverwarming de C.V. instelling verlaagt moet worden, voor de radiatoren heb je hoge temperaturen nodig dan voor de vloer verwarming deze is juist lager.

Ik zelf had gedacht als de ww boiler maar 50 gr. zou zijn dat het perfect zou zijn voor de vloer verwarming, en als ik warm water nodig heb voor de douche dan springt de C.V. ketel bij.

Ik zoek nu info van mensen die waar ik nu over nadenkt al gemaakt, en of toe gepast hebben

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07 11:20
Wellicht een 750-800 liter vat met een 150-200L(er vóór=lees naast).
Zet je in je solar controller, IF 200L vat = >50gr THEN load 800L vat. Zet je verder nog 1x pw een anti legionella programma actief dan houdt ie het vat voor minimaal een uur op 65 graden of hoger(indien zon voldoende schijnt).

Je CV leiding laat je dan dmv een drieweg klep al dan niet door het vat lopen wanneer het vat warm genoeg is. Je kan je stook gedrag hier op aanpaasen, 30-40 graden is ideaal. Dus als je je vat op een graad of 40-50 kan krijgen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613455

ok na twee jaar gluren toch maar een account aangemaakt

Pv werkt naar alle tevredenheid, , met hulp van alle tweakers info
Ik wek keurig alle elektra op die ik nodig heb en heb zelfs een klein beetje over

Nu mijn volgende project
zonneboiler en alles wat daar bij komt om de gasrekening ook weg te werken

ik gebruik momenteel tussen de 900 en 1000 m3 gas per jaar voor een tussenwoning van 114 m2 van 1989, voor 1 persoon niet extra geïsoleerd, dus alle originele isolatie
vorig jaar voorzien van vloerverwarming, dus de cv is omlaag geschroefd

Ik heb nog een klein beetje ruimte op zuid oost voor twee vlakke plaatcollectoren of heatpipes
de boiler past in de schuur aan de voorkant dus boiler grootte, maakt niet zoveel uit
de cv staat op de eerste etage

Inmiddels begin ik me af te vragen of een zonneboiler systeem financieel verantwoord is tov van mijn jaar gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

hangt ervanaf wat jij verantwoord vind, ik ben erg blij met de zonneboiler, ik weet in ieder geval waar mijn geld heenging, naar trillend groningen of gazprom is voor mij geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:11
Net terug van vakantie en goed bericht. €500 subsidie toegekend gekregen (max. bedrag per huishouden). Wie in de gemeente Utrecht woont, doe je voordeel met de regeling. Ik moet de boel nog installeren voor ik het bedrag definitief krijg, maar zo is het toch leuk aanschaffen. Zeker als je zoals ik zelf het systeem samenstelt en installeert is het een behoorlijk deel van de investering.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je hebt gelijk je weet waar je geld heen gaat, niet naar onze Russische "vrienden" en we laten groningen verder met rust

wat ik zo kan zien ben ik voor een compleet systeem geplaatst +/- 5000 euro kwijt
zelf plaatsen is geen optie, hooguit uitdenken wat het moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
napp schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 20:15:
Je heb ook te maken met de legionella bacterie de boiler moet hier voor minimaal 65 gr. zijn voor een kleine ww boiler geen probleem maar met een grotere ww boilers ?.
Als jij voor een grote boiler gaat, dan heb je daar typisch alleen maar CV water in, ik zou daar geen tapwater in opslaan. Wat je dan moet hebben is een boiler met extra spiralen, waarbij je het tapwater (wat koud aankomt) voorverwarmt door een spiraal helemaal bovenin in het vat (waar de warmte altijd zit).

Op die manier sla je niks op (wat legionella gevaar kan hebben en boven 65 graden moet). Koud water komt aan en stroomt alleen maar door het vat om op te warmen. Is het nog niet warm genoeg, dan verwarmt de CV het na. (wel nog een mengkraan ertussen, want het water kan in de zomer ook te heet zijn door de zonneboiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je enkel een CV buffervat hebt, kun je ook een extra warmtewisselaar met pomp en regelunit voor het tapwater op de het buffervat aansluiten.
Scheelt weer kostbare ruimte in het ketelhuis, lijkt me.
Afbeeldingslocatie: https://www.solarbayer.de/bilder/friwa/Frischwasserstation_FRIWA_20_Offen_s.jpg

Aan de andere kant, enkel in de koudere maanden heb je een groot CV vat nodig.
In alle andere maanden kun je met een kleinere tapwaterboiler uit de voeten.
Dus wat is nu beter vraag ik me dan af.
Twee aparte vaten of 1 groot vat met tapwaterwisselaar.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-08-2014 13:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Anoniem: 613455 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 09:49:
je hebt gelijk je weet waar je geld heen gaat, niet naar onze Russische "vrienden" en we laten groningen verder met rust

wat ik zo kan zien ben ik voor een compleet systeem geplaatst +/- 5000 euro kwijt
zelf plaatsen is geen optie, hooguit uitdenken wat het moet worden
de maatschappij verandert snel, ik ben nog geen jaar geleden weggezet als gashater,
de goedkoopste optie is nu echter ineens geen optie meer.
die is namelijk wel erg goedkoop, ten koste van anderen.
duurzaam is altijd goed, ik heb het tegendeel nog niet gezien, het is namelijk niet in handen van 1 akelig mannetje, maar altijd van onszelf.
democratisch heet dat geloof ik.
ik ben trost op de titel gashater.

/woon in bergermeer, projectje van gasunie en ebn, inmiddels verkocht aan taqa en putin/gazprom.
(goedkoopste optie zal dat wel weer zijn)
als de grond nu beeft ben ik slechter af dan groniingen, 0800-gazprom is geen optie.
koop vooral een zonneboiler, en verwarm deze ook met je pv (wp)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 10-08-2014 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 19:09
Ik wou dat ik Eric_pvts' input kon markeren als favoriet..... Oh so true.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zit te denken aan deze

http://zonneboilermagazij...omp-met-zonnecollectoren/

aangezien deze combinatie met de warmtepomp ik gelijk de 500 kwh kan affikken die ik over heb
alleen kan ik maar twee collectoren op zuidoost kwijt kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-07 15:07
WoudseHoeve schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 16:41:
Ik heb ook in de zomer een enorme overcapaciteit 120 heatpipes op een 210 L boiler. Maar dit heb ik opgelost met actieve koeling. Ik heb een 3weg klep in de glycol leiding en die leid het hete glycol door een airco unit zonder compressor. Ik heb daar een oude voor genomen maar die zijn ook gewoon standaard te koop. Dit werkt helemaal naar tevredenheid reeds 2 zomers. Mijn glycol komt niet boven de 95 graden, ook al zou ik dat nog wat kunnen opschroeven.
Ik hen naast de 210 liter warmwater boiler ook een 1000L buffervat voor de verwarming. Dit buffer vat wordt duus door de heatpipes verwarmd en ook door een grote hout kachel.

Er is dus geen reden voor een leegloop systeem. En het voordeel van de heatpipes in de winter!
Dat soort oplossingen ken ik, ik heb ook ergens onder een afdak nog een oude ongebruikte airco unit staan die ik hiervoor eventueel in kan zetten.

Dat werkt op kleine schaal, maar de vraag of dit ook op grote schaal gaat werken. Ik heb ca 30 strekkende meter pal zuid om panelen/buizen te plaatsen.
Ik wil ook nog een paar PV panelen plaatsen het stroomverbruik van de installatie af te dekken, maar dat heeft geen prioriteit.

Op dit moment verwarm ik 1200l warm water, buffervaten zijn er nog niet, maar daar heb ik ruimte genoeg voor. 5000L kom ik makkelijk kwijt dichtbij de panelen en boiler. Maar ik heb genoeg kelder ruimte “over” om op een wat grotere afstand nog 10.000L te plaatsen.

Een andere optie waar ik aan denk is het afdekken van de panelen/buizen, ze staan op de begane grond, dus dat is geen probleem. Nadeel is dat de oplossing zodanig moet zijn dat het ook een redelijke storm/onweersbui overleefd.
!null schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 12:35:
Wat ik me afvraag, kun je zelf niet vrij makkelijk een leegloop systeem maken
Ja, als het mijn privé woning zou zijn, dan zou ik me daar wel aan wagen.
Maar het gaat om een bedrijf, waar warm water een van de essentiële onderdelen van de service is.
Ik wil dus een professionele oplossing met bijbehorende garantie en service.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Die affakkel methode wordt ook gewoon professioneel toegepast in grote systemen. Vaak met een soort jaga radiator van koper. Ik zag een installatie met 240 heat pipes. De afmetingen van zo'n systeem zijn dus niet belangrijk, het werkt gewoon, en volledig automatisch met het maximale aan opbrengst, het treed pas in werking als je buffer(s) vol zijn.

Afdekken heb ik ook aan gedacht, (schermdoek uit de kassen?) maar vond ik gewoon te lastig en onderhouds gevoelig.

Trouwens heatpipes stoppen met werken rond de 200 graden, De glycol zal dus nooit warmer worden, maar je isolatie smelt wel (bijna) weg.

Ik zag laatst toevallig een af-fakkel cyclus gebeuren, de glycol kwam boven de 95 graden, klep ging om, binnen 3-5 minuten was de temperatuur weer onder de 80 graden en ging de klep weer terug. Ik heb er twee temperatuur schakel units in zitten de 1ste zet de klep om bij 95 graden en de andere zet de klep weer terug bij 80 graden, dit om een hysteresis te creëren zodat de klep niet continue open dicht gaat. Bedrijfszekerheid is een minderbelangrijke issue als het niet werkt wordt het gewoon wat heet, er gaat niet direct wat stuk.

Afstand van de buffers is niet zo belangrijk als ze groot zijn, gewoon de verbinding goed isoleren.
Ik heb ook een systeem gezien waarbij ze de buffer ( oude stikstof tank) deels hadden ingegraven en de heatpipes er naast en op. Moet wel je grondwater stand laag genoeg zijn .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 18-07 12:31
napp schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 20:15:
...Je heb ook te maken met de legionella bacterie de boiler moet hier voor minimaal 65 gr. zijn voor een kleine ww boiler geen probleem maar met een grotere ww boilers ?...
Kan je omzeilen door het voorverwarmde water door een naverwarming te steken die tot 65°C verwarmt, of ook door geen boiler met leidingwater te gebruiken (dus boiler met CV water opwarmen, en door spiraal of warmtewisselaar je leidingwater opwarmen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
naftebakje schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:32:
[...]
Kan je omzeilen door het voorverwarmde water door een naverwarming te steken die tot 65°C verwarmt, of ook door geen boiler met leidingwater te gebruiken (dus boiler met CV water opwarmen, en door spiraal of warmtewisselaar je leidingwater opwarmen).
Met een zonneboiler heb je altijd na verwarming nodig.
Hetzij met een elektrische doorstroom verwarmer,
hetzij met en CV-combi ketel.

Als alternatief is in veel zonneboiler controllers ingebouwde cyclus die inde gaten houd of je boiler binnen een week( zoiets, instelbaar) boven de 65 is geweest, zo niet wordt hij elektrisch opgewarmd tot 65 graden. Moet je dus wel een goede controller voor hebben en een elektrisch verwarmingselement in je boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Anoniem: 613455 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 18:25:
ik zit te denken aan deze

http://zonneboilermagazij...omp-met-zonnecollectoren/

aangezien deze combinatie met de warmtepomp ik gelijk de 500 kwh kan affikken die ik over heb
alleen kan ik maar twee collectoren op zuidoost kwijt kan
Dat lijkt op de Inventum Ecolution en de Optima, prijzen zijn vergelijkbaar.
Leuk idee om de afgevoerde koude lucht via een klep het huis in te sturen ipv naar buiten :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
WoudseHoeve schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 13:46:
[...]

Met een zonneboiler heb je altijd na verwarming nodig.
Hetzij met een elektrische doorstroom verwarmer,
hetzij met en CV-combi ketel.

Als alternatief is in veel zonneboiler controllers ingebouwde cyclus die inde gaten houd of je boiler binnen een week( zoiets, instelbaar) boven de 65 is geweest, zo niet wordt hij elektrisch opgewarmd tot 65 graden. Moet je dus wel een goede controller voor hebben en een elektrisch verwarmingselement in je boiler.
Maar als je de keuze hebt, kun je dan sowieso niet beter voor een oplossing gaan waarbij je tapwater aanvoer door een spiraal in de boiler laat gaan ipv opslag? Dat lijkt mij wel, want dan kun je altijd profiteren van de hitte, zonder gedoe om legionella te voorkomen, zoals een elektrisch element. Dan pluk je alleen maar de voordelen toch?
Ik zie niet echt een reden voor het opslaan van tapwater namelijk. Zelf prefereer ik alleen maar CV water op te slaan. Maar goed, tapwater opslaan wordt natuurlijk wel heel veel gedaan, zeker bij kleinere systemen die alleen om tapwater draaien. En als je daarvoor alleen maar een elektrische boiler had hangen en geen gas, dan maakt het natuurlijk ook niet meer uit dat je er een elektrisch element voor had, dat had je toch al. Dan is het nog steeds winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
!null schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:35:
[...]

Maar als je de keuze hebt, kun je dan sowieso niet beter voor een oplossing gaan waarbij je tapwater aanvoer door een spiraal in de boiler laat gaan ipv opslag? Dat lijkt mij wel, want dan kun je altijd profiteren van de hitte, zonder gedoe om legionella te voorkomen, zoals een elektrisch element. Dan pluk je alleen maar de voordelen toch?
Ik zie niet echt een reden voor het opslaan van tapwater namelijk. Zelf prefereer ik alleen maar CV water op te slaan. Maar goed, tapwater opslaan wordt natuurlijk wel heel veel gedaan, zeker bij kleinere systemen die alleen om tapwater draaien. En als je daarvoor alleen maar een elektrische boiler had hangen en geen gas, dan maakt het natuurlijk ook niet meer uit dat je er een elektrisch element voor had, dat had je toch al. Dan is het nog steeds winst.
Ook bij een spiraal in een cv-buffer moet je oppassen voor legionella, je blijft water bewaren op een temperatuur lager als 60 graden.

Dit is ook een leuk project
Met affakkel unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ok, maar een spiraal heeft weinig capaciteit, en er zit genoeg continuiteit in, plus dat het alsnog naverwarmd wordt met de CV ketel. Bij opslag van tapwater gaat het vaak om 200 liter of iets dergelijks, en daar zit niet genoeg continuiteit in (tenzij je iedere dag een uur doucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Speedy-Andre schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:04:
[...]
Leuk idee om de afgevoerde koude lucht via een klep het huis in te sturen ipv naar buiten :)
En de andere kant: warme lucht onder je panelen vandaan zuigen (en met de klep in de winterstand: koude lucht onder de panelen pompen) voor extra PV vermogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ben voor een nieuwbouwhuis op zoek naar een gasloze oplossing. Bij voorkeur alleen een zonneboiler met 2 spiralen en daarachter 2 doorstroomverwarmers, voor zowel het tapwater als de CV. Warmtepomp is helaas (nog) niet mogelijk.

Heeft iemand hier ervaringen met een dergelijke setup? Of die ik hier in het topic over het hoofd zie? Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoi Roamor, ik wil uiteindelijk ook mijn nieuwbouwhuis gasloos krijgen d.m.v. zonneboiler. Echter, zou ik oppassen met de doorstroomverwarmers. Voor warm tap water kan het zeker, maar je kunt wellicht ook een kleine elektrische boiler nemen en die laten vullen door de zonneboiler. Of dat bij elkaar nemen als 1 geintegreerde oplossing. Dat vereist wat minder heftige aansluitingen, een doorstroomverwarmer met voldoende capaciteit heeft een flinke aansluiting nodig. Zie toevallig deze quote uit de duurzame kroeg, hij heeft er ervaring mee:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:29:
Die ik heb zal te weinig flow geven denk ik voor een cv-installatie. (kleine koperen leidingkjes, inwendig)
Bovendien mag de inlaattemperatuur niet te hoog worden, max. 30 C anders spreekt de beveiliging aan. (bij 61 C). Deze moet handgereset worden. Beveiliging eruit slopen is een optie natuurlijk, maar of dat verstandig is...
Verbruik is ook 6000 watt, dat wil je niet uren lang opstoken, denk ik. Voor een douche van 10 minute is dat prima.
Voor je CV is het geen optie denk ik, dat is gewoon elektrisch verwarmen met een COP van 1, en eigenlijk nog slechter omdat je verliezen hebt. Dan kun je beter alles op de zonneboiler proberen te doen, en krijg je je ruimte niet verwarmt, een fallback doen naar een elektrische kachel maar liever een lucht/lucht warmtepomp (omgekeerde airco).

Zelf doe ik liefst zoveel mogelijk met zonneboiler drie kwart van het jaar (of meer) afdekken. Eventueel een lucht/lucht warmtepomp (airco). Maar voor de echt koude winter dagen zet ik dan wel een pellet/houtkachel neer (die ook de boiler opwarmt). Dat is natuurlijk geen energie opwekken met de zon, maar het zorgt ervoor dat je dat gat in de winter kan dichten met wat hout stoken, en zo dus alsnog je gaskraan dicht kan draaien.

Voor je keuken, en eventueel zelfs badkamer wastafel zou ik gewoon lokaal de kleinste 5 liter boilertjes gebruiken. Werkt natuurlijk prima. Of natuurlijk in de keuken een luxe kokend water kraan :)

Dan hoef je alleen het douchen te dimensioneren met een elektrische boiler, om hoeveel personen gaat het? Doorstroomverwarmer kan altijd nog inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 12-08-2014 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Hartelijk bedankt voor de nuttige post !null, dat geeft zeker wat nieuwe inzichten.

Het is een 2-persoons huishouden, beide geen koukleumen. Huis is A++, dus eventueel kunnen we de gebruikte vertrekken electrisch bijstoken met een straalkacheltje. Dus dan ga ik overwegen om een flinke zonneboiler (500liter) plaatsen (of toch 1 met warmtepomp), en een doorstroomverwarmer voor alleen het tapwater.

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 12-08-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

Zou je voor dat elektrisch verwarmen geen IR stralers kunnen overwegen in plaats van standaard straalkacheltjes? Die schijnen bij minder energieverbruik hetzelfde of een beter comfort te geven.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Is ook een optie; zag ik in het ASN Bank blad Ideaal. Moet ik ook nog even onderzoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 21:00
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een ander huis gekocht en ben nu aan het kijken naar de duurzame energie opties, waaronder een zonneboiler.

Het is een huis uit de jaren '70. Momenteel wordt het water geleverd door een CV combiketel op de begane grond in combinatie met een elektrische boiler voor opslag. Er ligt daardoor een vrij lange leiding tussen de boiler en de badkamers.

Ik zou graag een zonneboiler inzetten, die op de 1e verdieping geplaatst wordt in de nabijheid van de badkamers en het dak, dus ver weg (ca. 20 m) van de CV.

Nu lijkt het in deze situatie erg lastig om het water uit de zonneboiler na te verwarmen met de CV.

Wat zijn nu mijn opties?
  1. Elektrisch naverwarmen? Dit lijkt de simpelste oplossing, maar niet erg efficient.
  2. Naverwarmen d.m.v. CV water? Kan dit/mag dit/is het genoeg?
  3. Anders... ?
Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik heb hier nog een tweetal collectoren van ca. 171x103cm. Mooi formaatje. Eentje is nieuw, maar de ander is een keer opengemaakt geweest. Daar weet ik de staat niet goed van. Kan ik deze op lekken testen, gewoon tuinslang eraan en druk erop? Ik heb voor mijzelf een grotere collector, maar kon deze toen in de koop meenemen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Druk erop is een ding, maar hij moet ook niet lek zijn van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zonlichtstad schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 12:16:
Ik zou graag een zonneboiler inzetten, die op de 1e verdieping geplaatst wordt in de nabijheid van de badkamers en het dak, dus ver weg (ca. 20 m) van de CV.

Nu lijkt het in deze situatie erg lastig om het water uit de zonneboiler na te verwarmen met de CV.

Wat zijn nu mijn opties?
  1. Elektrisch naverwarmen? Dit lijkt de simpelste oplossing, maar niet erg efficient.
  2. Naverwarmen d.m.v. CV water? Kan dit/mag dit/is het genoeg?
  3. Anders... ?
Ik begrijp hieruit dat de zonneboiler alleen voor warm tapwater gaat zorgen?

Je kunt een zonneboiler neerzetten dichtbij de badkamer, sowieso prima plan. Dan heb je een paar opties:

- zonneboiler welke ook een elektrische boiler is, dus opwarmen met de zon, maar kan ook elektrisch indien nodig
- zonneboiler zonder elektrisch bijverwarmen (of alleen als legionella beveiliging). Vervolgens zet je er een thermostaat kraan tussen, indien water van de zonneboiler niet de gewenste 60 graden haalt, dan haal je het alsnog met de zeer lange leiding bij de CV vandaan, dat is dan je backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 21:00
!null schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:38:
Ik begrijp hieruit dat de zonneboiler alleen voor warm tapwater gaat zorgen?
Correct
...

- zonneboiler zonder elektrisch bijverwarmen (of alleen als legionella beveiliging). Vervolgens zet je er een thermostaat kraan tussen, indien water van de zonneboiler niet de gewenste 60 graden haalt, dan haal je het alsnog met de zeer lange leiding bij de CV vandaan, dat is dan je backup
Als ik het goed begrijp sluit je dan de zonneboiler aan op de "koude" kant van die thermostaatkraan en de CV op de "warme" kant. De uitgang gaat dan naar de badkamers. Deze thermostaat kraan stel je dan bijvoorbeeld in op 45 graden. Als het water uit de zonneboiler > 45 graden, wordt al het water uit de zonneboiler gehaald. Daaronder wordt er CV water bijgemengd.

In de badkamer zit evt. ook weer een thermostaatkraan om het water nog kouder te krijgen. Bestaan er overigens thermostaatkranen met een grotere doorvoer voor dit soort toepassingen (hij moet nl. twee badkamers bedienen).

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja klopt. Maar je kan hem dan alleen instellen op 45 graden als je dus legionella beveiliging hebt in je zonneboiler, anders zou ik hem alsnog op boven de 60 zetten.
Verder heb je sowieso nog een thermostaatkraan in je badkamer nodig.

En eigenlijk moet er nog een thermostaatkraan (thermostatisch mengventiel eigenlijk) bij, waar gewoon koud tapwater aankomt (koude aansluiting) en de zonneboiler op de warme aansluiting, die zet je dan op 65 graden ofzo. Op die manier wordt het water niet te heet, en gaat er in de zomer geen water van 90 graden door je leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

Tip: ga eens langs bij een bedrijf dat echt installtiemateriaal verkoopt, en leg je probleem daar ook eens voor. Ik denk dan aan een zaak als Verploegen verwarming (diverse plaatsen in de randstad), maar er zijn vast ook dergelijke zaken bij jou in de buurt als dit te ver voor je is. Wellicht zijn er wel betere oplossingen dan twee thermostatische kranen achter elkaar inbouwen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Eergister hier in Mexico een zonneboiler gekocht (285 liter) 24 vacuumbuizen voor 450 euro (http://www.sunnergy.com.mx) en na het installaren en 5 uur volle zon (zoals gewoonlijk hier) 285 heet water, ik heb de temperatuur niet gemeten, maar brandde me handen zowat :) Ik snap niet dat niet meer mensen dat doen hier in Mexico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Jamaicaman schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:27:
Eergister hier in Mexico een zonneboiler gekocht (285 liter) 24 vacuumbuizen voor 450 euro (http://www.sunnergy.com.mx) en na het installaren en 5 uur volle zon (zoals gewoonlijk hier) 285 heet water, ik heb de temperatuur niet gemeten, maar brandde me handen zowat :) Ik snap niet dat niet meer mensen dat doen hier in Mexico.
Mijn Spaans is niet zo goed maar heb je een drukloze boiler boven de heatpipes?
- Heb je dan nog wel voldoende druk ? (10m=1 bar)
- Wat gebeurt er als je water 100 graden wordt ? gaat het staan koken en moet het dus steeds bijgevuld worden ?
- Wat is je besparing tov de kosten (450), als die te weinig is dan kan ik me voorstellen dat de meesten het niet willen.

Ik neem aan dat er een controller met level sensor bij zit.

[ Voor 7% gewijzigd door WoudseHoeve op 19-08-2014 17:02 . Reden: besparing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Niet online
In Mexico zit er nooit genoeg druk op de waterleidingen en daarom heeft ieder huis een watertank op het dak staan die constant de zonneboiler aanvult met water wanneer het gebruikt word. Omdat deze water tank een meter hoger staat dan de zonne boiler en de zonneboiler een meter hoger staat dan het niveau van het dak staat er altijd genoeg druk op alle leiding voor warm en koud.

De zonneboiler heeft een ontluchtings pijp van 2,5 meter hoog om eventueele geproduceerde gassen (waterdamp) te laten ontsnappen zodat er geen gevaarlijke druk kan ontstaan, het verloren water is minimaal.

Wat betreft de kosten, wij hebben geen gas/electrische boiler in huis omdat het water praktisch de gehele dag door (en tot 3 dagen met bewolking/regen) boven de 45 graden blijft en 285 liter genoeg is voor 8 to 10 personen (naar Mexicaanse maatstaven) dus de besparing is 100% en de 450 euro is er binnen 10 maand uitgehaald. _/-\o_
WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:01:
[...]

Mijn Spaans is niet zo goed maar heb je een drukloze boiler boven de heatpipes?
- Heb je dan nog wel voldoende druk ? (10m=1 bar)
- Wat gebeurt er als je water 100 graden wordt ? gaat het staan koken en moet het dus steeds bijgevuld worden ?
- Wat is je besparing tov de kosten (450), als die te weinig is dan kan ik me voorstellen dat de meesten het niet willen.

Ik neem aan dat er een controller met level sensor bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 20:15
wat gebruikte je voor de zonneboiler om je water te verwarmen?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-07 12:23

3raser

⚜️ Premium member

In ons nieuwbouwhuis (2008) is een AWB Zonneboiler HelioSet150 geplaatst die wordt naverwarmd door een AWB ThermoElegance 3 HR combiketel.

Ik heb een tijdlang een energiemeter aan de zonneboiler en ketel gehangen en ik schrok een beetje van de meting. De zonneboiler verbruikt gemiddeld 41,8 watt en de ketel 16,6 watt. De zonneboiler alleen verbruikt dus al ruim 1Kw per dag. Is dit verbruik normaal? Ik heb de werktijden van de zonneboiler aangepast naar een volgens mij ideale dagtijd, dus 's nachts zou hij vrijwel geen energie mogen verbruiken neem ik aan. Is er buiten de pomp die de vloeistof naar het paneel pompt nog een ander onderdeel wat veel stroom zou kunnen verbruiken? Er zit geen elektrische naverwarmer in.

Kan ik de zonneboiler 's nachts ook geheel uitschakelen of krijgt de combiketel dan geen warm water meer vanuit de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
3raser schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:14:
Ik heb een tijdlang een energiemeter aan de zonneboiler en ketel gehangen en ik schrok een beetje van de meting. De zonneboiler verbruikt gemiddeld 41,8 watt en de ketel 16,6 watt. De zonneboiler alleen verbruikt dus al ruim 1Kw per dag. Is dit verbruik normaal? Ik heb de werktijden van de zonneboiler aangepast naar een volgens mij ideale dagtijd, dus 's nachts zou hij vrijwel geen energie mogen verbruiken neem ik aan. Is er buiten de pomp die de vloeistof naar het paneel pompt nog een ander onderdeel wat veel stroom zou kunnen verbruiken? Er zit geen elektrische naverwarmer in.

Kan ik de zonneboiler 's nachts ook geheel uitschakelen of krijgt de combiketel dan geen warm water meer vanuit de boiler?
Pomp voor je collectorcircuit en spiraal in boiler is het enige zowat, op de regelaar na. De pomp heb je in vele smaken, ik weet niet hoe zuinig de pomp is die erin zit. De pomp zou alleen moeten draaien als de delta-T hoog genoeg is. 's Nachts dus zeker niet, dit zou je niet zelf af moeten hoeven schakelen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Niet online
Hier mijn opstelling, eindelijk wat fotos van kunnen maken

300 Liter

Afbeeldingslocatie: https://by3301files.storage.live.com/y2pTVfnr4ZDNM800KHViFwgRrQvrIeOJBLtgZgver7qH3nqpUZ4wjbSajoFphR7rfRjfB0jW5C-WkilyAbq-S0nnr8kWcoF89guJaJi-HgxFUY/photo%202.JPG

Afbeeldingslocatie: https://by3301files.storage.live.com/y2pXsKVIh27py6Ynbn55cXUot_WGCawFZYqaGYD5q5LJUhXEgo2xfEqoQ4vAXGx9iuZnFS_f1LrQP42ANXRWvnie-gMuMjRciyOHF8IgT79354/photo%203.JPG

[ Voor 37% gewijzigd door Jamaicaman op 25-08-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:55
Dat ziet er leuk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Mooi toegankelijk ! lekker simpel systeem !
Dat rode frame ernaast is de water voorraad neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:48:
Mooi toegankelijk ! lekker simpel systeem !
Dat rode frame ernaast is de water voorraad neem ik aan.
Klopt, werkt helemaal op zwaartekracht, behalve het opvullen van de voorraad tank op die op dat rode frame staat. Dat gaat met een 1.5 PK electromotor die automatisch de 1100 liter tank bijvult als er niet genoeg in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 20:15
Jamaicaman schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:18:
[...]

Klopt, werkt helemaal op zwaartekracht, behalve het opvullen van de voorraad tank op die op dat rode frame staat. Dat gaat met een 1.5 PK electromotor die automatisch de 1100 liter tank bijvult als er niet genoeg in zit.
Wat gebruikte je hiervoor om je water te verwarmen?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamaicaman
  • Niet online
Het is een huis wat ik aan het bouwen ben en word binnenkort pas bewoond. Maar ik was van plan om een CV kachel te plaatsen maar omdat de gas prijzen hier snel omhoog gaan in Mexico ben ik van dat plan afgestapt.
Speedfightserv schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:56:
[...]

Wat gebruikte je hiervoor om je water te verwarmen?

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Iemand een idee hoe een remeha quinta 35 om zal gaan met een zonneboiler systeem met verwarmingsondersteuning?
Zal de tijdelijke hogere retour temperatuur een probleem zijn. (aanvoertemp zal een paar seconde later gelijk zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
net antwoord gehad van remeha.
er zou een NZ module print bij moeten. S100188 die lost het op.
had de vraag via de consumenten email gesteld.
uur later al telefonisch antwoord. top toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Netjes inderdaad, goede service, Ik heb ze ook al een keer gemaild over iets dergelijks toen ik de zonneboiler aan het uitzoeken was.
Zit daar ook een remote sensor bij die kijkt of het binnenkomende (drink)water warm genoeg is?
Bij mijn Nefit wel, inclusief instelbare delay op het starten van de ketel voor de warmwater breiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zijn er trouwens zonneboiler setups waarbij een gewoon vat wordt gebruikt zonder (interne) warmtewisselaars? Meestal zie je natuurlijk een vat met minstens 1 interne warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
!null schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:36:
Zijn er trouwens zonneboiler setups waarbij een gewoon vat wordt gebruikt zonder (interne) warmtewisselaars? Meestal zie je natuurlijk een vat met minstens 1 interne warmtewisselaar.
Het probleem is natuurlijk dat door de collectoren meestal Glycol stroomt.
Bij een terug loop systeem is de druk een probleem ?
Drinkwater door de collector laten stromen lijkt me ook geen goed plan.

Het enige wat mogelijk is een externe platen warmte wisselaar maar dan heb je een extra pomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat komt wel overeen met hoe ik het zie. Typisch wil je het scheiden.

Omdat je glycol gebruikt, maar niet zozeer vanwege het glycol zelf (lijkt me niet zo'n probleem voor je CV circuit?) maar omdat het veel te warm kan worden en dit dan 1 op 1 open staat met je boiler die vaak aan max 95 graden en 3 bar zit.

Een leegloop systeem zou misschien wel kunnen, maar dan moet je actief alles gaan schakelen en dichtdraaien (2 en 3-weg kleppen). Zodat de CV druk niet in het zonneboiler stuk komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 618218

Er zijn vele systemen beschikbaar die niet werken met een interne spiraal. De meeste die wij plaatsen werken met een externe platenwisselaar cv/tapwater dmv een pomp. Daarbij hoort een regeling die de tapwaterdoorstroming meet een zgn taktgever. De regeling zet die om in de aansturing van de pomp die cv water boven uit de buffer trekt en zo optimaal uitwisseld.

Daarnaast leuk detail de firma Paradigma die Heatpipes produceert die verschillende prijzen hebben gekregen qua ontwerp hebben nu een aquasysteem. De heatpipes zijn gevuld met cv water in een open cv systeem. Bij temperaturen onder de o graden in de winter wordt enig water door de pipes gecirculeerd om bevriezing te voorkomen. Verlies max 100 Kwh per jaar. Voor mijn installatie is dat ca.4%. De grote voordelen: geen degeneratie/vervanging glycol, maximale warmteoverdracht, eenvoudig bijvullen.

@ !null Die pompunit D is een type dat gevruikt wordt bij ketel op vaste brandstoven. Het mengventiel zorgt voor een minimale kringtemperatuur die boven het dauwpunt ligt om condensatie in de ketel te verkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Anoniem: 618218 schreef op maandag 01 september 2014 @ 09:21:
Er zijn vele systemen beschikbaar die niet werken met een interne spiraal. De meeste die wij plaatsen werken met een externe platenwisselaar cv/tapwater dmv een pomp. Daarbij hoort een regeling die de tapwaterdoorstroming meet een zgn taktgever. De regeling zet die om in de aansturing van de pomp die cv water boven uit de buffer trekt en zo optimaal uitwisseld.

Daarnaast leuk detail de firma Paradigma die Heatpipes produceert die verschillende prijzen hebben gekregen qua ontwerp hebben nu een aquasysteem. De heatpipes zijn gevuld met cv water in een open cv systeem. Bij temperaturen onder de o graden in de winter wordt enig water door de pipes gecirculeerd om bevriezing te voorkomen. Verlies max 100 Kwh per jaar. Voor mijn installatie is dat ca.4%. De grote voordelen: geen degeneratie/vervanging glycol, maximale warmteoverdracht, eenvoudig bijvullen.

@ !null Die pompunit D is een type dat gevruikt wordt bij ketel op vaste brandstoven. Het mengventiel zorgt voor een minimale kringtemperatuur die boven het dauwpunt ligt om condensatie in de ketel te verkomen. :)
We hadden het over de spiraal voor het opwarmen van de boiler/buffer door de collectoren, niet de afname van het warm water. De afname van warm water kan je inderdaad met een externe warmtewisselaar doen maar dat kost ook gewoon een extra pomp (dus stroom), hoe mooi hij ook geregeld is. Een boiler met drinkwater gevuld of een extra spiraal in het buffer vat hebben mijn voor keur, lekker simpel.

Begrippen politie:
"Heatpipes" kunnen geen CV water bevatten. Deze benaming is hier verkeerd gebruikt.
Vacuüm buizen kunnen een "heatpipe" omvatten of een normale pijp. Een Vacuüm buis met een normale pijp kan cv water bevatten.

Het nadeel van CV water in heatpipes is
- De vorst beveiliging, als de stroom/controller uit valt gaat het als nog stuk, niet intrinsiek veilig.
- Geen Stagnatie, je CV water gaat gewoon aan de kook als je het niet actief afkoelt, het wordt een fluit ketel. Een Heatpipe heeft een standaard temperatuur ergens boven de 200 graden waarbij het principe niet meer werkt en de glycol of niet meer in temperatuur stijgt.

"De grote voordelen: geen degeneratie/vervanging glycol, maximale warmteoverdracht, eenvoudig bijvullen."
Dit lijken mij geen voordelen,
- geen degeneratie/vervanging glycol, : Is mijns inziens niet erg hoog, kosten relatief laag ( actief verwarmen 100kWh @ 0.23 cnt = 23 euro per jaar, kan je over 4 jaar flink wat Glycol voor kopen.)
- maximale warmteoverdracht: Marketing argument wat niemand kan controleren en is onzin.
- eenvoudig bijvullen : dat kan altijd, het MOET zelfs doordat je water kwijtraakt door koken in de zomer. Glycol is ook eenvoudig bij te vullen, ik heb een handpompje (net als een hd plantenspuit) waarmee je simpel onderdruk glycol kan (bij) vullen.

"De meeste die wij plaatsen"
Ik heb de indruk dat je reclame probeert te maken ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
!null schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:54:
Ja dat komt wel overeen met hoe ik het zie. Typisch wil je het scheiden.

Omdat je glycol gebruikt, maar niet zozeer vanwege het glycol zelf (lijkt me niet zo'n probleem voor je CV circuit?) maar omdat het veel te warm kan worden en dit dan 1 op 1 open staat met je boiler die vaak aan max 95 graden en 3 bar zit.

Een leegloop systeem zou misschien wel kunnen, maar dan moet je actief alles gaan schakelen en dichtdraaien (2 en 3-weg kleppen). Zodat de CV druk niet in het zonneboiler stuk komt.
Glycol is wel een probleem voor je warm water circuit (bij een boiler met drinkwater). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Keuze ww-leiding: ouderwets in koperen buis doen of modern in flexibele kunststof pijp? Koperen buis zou ik volgens mij elke zoveel cm moeten vastzetten om geluid/beweging te voorkomen. Dit is echter waar de buis komt te liggen in een bestaande koof erg lastig te realiseren. Hoeft dit met kunststof (uponor/wavin o.i.d.) misschien niet? Bijkomend voordeel: die kan je in een geisoleerde versie krijgen, ineens klaar. Ik moet van de vliering naar de keuken een meter of tien overbruggen voor ik op de bestaande ww-leiding kan aansluiten.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Luiaard schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:07:
Keuze ww-leiding: ouderwets in koperen buis doen of modern in flexibele kunststof pijp? Koperen buis zou ik volgens mij elke zoveel cm moeten vastzetten om geluid/beweging te voorkomen. Dit is echter waar de buis komt te liggen in een bestaande koof erg lastig te realiseren. Hoeft dit met kunststof (uponor/wavin o.i.d.) misschien niet? Bijkomend voordeel: die kan je in een geisoleerde versie krijgen, ineens klaar. Ik moet van de vliering naar de keuken een meter of tien overbruggen voor ik op de bestaande ww-leiding kan aansluiten.
De keuze lijkt me duidelijk, geïsoleerd, gewoon in de koof laten zakken of eerst een touwtje ....... wel een dunne leiding, 12 mm inwendig?

Ik moet exact hetzelfde doen maar kan alleen een rol van 50 meter krijgen bij de warmteservice ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 23:02

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

WoudseHoeve schreef op maandag 01 september 2014 @ 10:45:
[...]
Knip knip knip

Profiel > vandaag
Aantal reacties > 1
Persoon > Google is je vriendje

Die binnenkomst had anders gekunnen, daarmee niet gezegd dat het reclame is

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
WoudseHoeve schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:09:
[...]

De keuze lijkt me duidelijk, geïsoleerd, gewoon in de koof laten zakken of eerst een touwtje ....... wel een dunne leiding, 12 mm inwendig?

Ik moet exact hetzelfde doen maar kan alleen een rol van 50 meter krijgen bij de warmteservice ....
Bestaande ww leiding in het huis is maar dun, denk ook iets van 12mm. Dus in principe haalt het weinig uit als ik veel meer ga nemen, ik kan en wil immers niet alles vervangen in het hele huis. Wordt wel een grappig gezicht om van DN25 op de boiler naar een heel dun leidinkje te gaan.

Mijn idee is om achter de keuken aan te koppelen, dan voed ik van daar uit de rest van het huis. Bestaande aanvoer bij de warmtewisselaar van de stadswarmte draai ik de afsluiter dicht.
Ik wil best een stuk aankopen, maar zit ook met de koppelstukken. Daar heb je toch wel speciaal gereedschap voor nodig. Wat dat betreft klust koper weer makkelijker. En officieel moet dat kunststof spul ook elke meter in een beugel vast.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
Er zijn ook koppelingen voor unipipe en dergelijke die geen speciale tools nodig hebben.
ala vsh

http://www.catalog.uponor...ct_pi1[child]=1246http://

[ Voor 38% gewijzigd door ATS79 op 01-09-2014 16:12 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb kunstof leidingwerk van Rehau in m'n huis liggen, diameters 16mm 20mm en 25mm. Moet ik ook weer iemand laten komen om de leidingen aan te passen. Of zelf zo'n tang huren.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 01-09-2014 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@woudse

Je mag natuurlijk denken wat je wil.

Begrippen politie:

Je mag ook de politie erbij halen als je wil.

Je mag googlelen wat je wilt

Misschien niet de beste eentre, maar wel ontechnische reacties mannen.

Nee geen reclame meer een bijdrage.

Heatpipes dus met cv water geviuld en met vorstbeveiliging op de aanvoer en retourleiding. Deze zijn van rvs en geribbeld. Fabrikant garandeerd daarmee stroomloze vorstbeveiliging.

Verder las ik in een duits vakblad over de aanbouw van een laagtemperatuurwoning in dat land met een buffer van 30 m3 waaromheen de woning werd gebouwd. Zonne- energie was de enige bron voor lt-verwarming. Gedurfde opzet.

Externe tapwaterplatenwisselaars hebben bij mijn weten geen legionella problemen. De vraag is dan of eenvoud boven gezondheid preveleerd word. Lijkt me een persoonlijke keus.

Na jaren tweaken aan mijn 9 m2 heatpipessysteem met eerst tyfocor Ls en nu cv water ben ik maar wat blij met de laatste. Water is op aarde de vloeistof die de snelste wateroverdracht kan geven. Extra expansie en de extra platenwisselaar kon ik me besparen alsmede een extra pomp.

En mooi meegenomen de houtketel kon ook aangesloten worden op de unit, en de gasketel, en de warmtepomp. Alles in een mooi kastje die mijn vrouw en kinderen ook kunnen bedienen.

Hoppa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Anoniem: 618218 schreef op maandag 01 september 2014 @ 19:40:
Misschien niet de beste eentre, maar wel ontechnische reacties mannen.

Heatpipes dus met cv water geviuld en met vorstbeveiliging op de aanvoer en retourleiding. Deze zijn van rvs en geribbeld. Fabrikant garandeerd daarmee stroomloze vorstbeveiliging.
Jammer dat je zo stellig bent, want niet elke pijp die heet wordt is een heatpipe :)
WoudseHoeve heeft gewoon gelijk.
De technische term voor wat je bedoelt is direct doorstroomde vacuumbuis.
Omdat je een warmteuitwisseling mist (heatpipe->manifold) is er inderdaad een iets hoger rendement.
Bedoel je dat de RVS ribbelbuis niet stuk gaat als hij bevriest?
Water is op aarde de vloeistof die de snelste wateroverdracht kan geven.
Ik neem aan dat je warmteoverdracht bedoelt.
Je haalt dan wat dingen door elkaar denk ik; water heeft een grote warmtecapaciteit wat inhoudt dat je er veel energie in moet stoppen om het warm te maken - niet altijd wenselijk.
Gelukkig kan je er ook veel energie uit halen voordat het afkoelt, dus het is geschikt om een boiler mee te vullen.
En om nog een misverstand weg te halen: water is daar niet het beste in. Ammoniak heeft een (ietsje) grotere warmtecapaciteit maar is om andere redenen niet zo geschikt.
En mooi meegenomen de houtketel kon ook aangesloten worden op de unit, en de gasketel, en de warmtepomp. Alles in een mooi kastje die mijn vrouw en kinderen ook kunnen bedienen.
Klinkt als een mooie installatie! Die gasketel hangt er dan zeker alleen voor de sier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoi !zon! je hebt het misschien niet door, maar je bent evengoed welkom hoor :) ondanks de terechtwijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

^- en dat dus :)
Wees welkom, we zijn eigenlijk best aardig hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
!zon! moet gewoon nog wat leren .... maar daar is hij op het goede adres ! ( No hard feelings )
Zo te horen heb je geen technische opleiding en moet je nog wennen dat er opbouwende kritiek wordt gegeven met de nodige correcties waar nodig. Ook moet je inzien dat er geen 1 zaligmakende oplossing of systeem is, ieder probleem heeft zijn oplossingen en ieder heeft voorkeuren.

"Begrippen Politie" is een knipoog naar het hier vaak gehanteerde "Eenheden Politie" als het over kWh, W en Wp gaat (8> Dat is niet negatief bedoeld.

Over de reclame : het expliciet noemen van een merk/systeem, het ophemelen ervan en feit dat je zelf installeert gingen mijn gedachten snel die kant op.

Welkom op dit forum ! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo allen. Zon is de energiebron waar het allemaal om gaat. We kunnen alleen er ( nog) niet effiecient genoeg van oogsten. Stel dat dat thema van tafel zou zijn in welke vorm dan ook. Zo snel als technisvh mogelijk van A naar B. Zo lang douchen of verwarmen als je wilt. Enfin.

Na jaren lang sleutelen aan mijn buffer van 1000 liter en mijn 9 m2 meter (inderdaaad) buiscollectoren was ik het eenvoudig zat. De diverse componenten waren alle los geinstalleerd en hadden nul communicatie. Daarnaast was niet meer na te gaan wat er hydraulisch gebeurde. Ik had me rijk gerekend door het wiel zelf uit te vinden en kreeg een veel te warme stookruimte kado. Alles er uit gesloopt en een klare unit gekocht. Of die terug te verdienen is? Geen idee. Er waren teveel nadelen en ik werd een slaaf van de installatie.

Het is wellicht te eenvoudig gesteld maar ik vergelijk het graag met een auto. Ik wil van A naar B en niet (meer) eraan sleutelen. (Of spelen met water).
Ja de combi- ketel hangt er ook aan, waarvan het tapwater deel gebypasst is.. Slaat (automatisch) slecht in voor of naseizoen aan als het erg bewolkt is en er tapwatertekort ontstaat ( met 3 vrouwen in het gezin is dat vlot zo) :X
Opvallend echter blijft dat buffering gewenst en ongewenst is. Het rendement van de collector neemt toe naarmate je verbruik groter is. Surplus ( ivm) koken is in deze opstelling eigenlijk niet voorgekomen. Denkbaar is 3 weken vakantie en dan volle zon. Inderdaad komt afdekken van de collector ( temperatuurgeregeld?) dan in zicht.

Een foto volgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 23:02

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Prelude

Beste !Zon!,

Wij hier zijn tweakers, en tweakers zijn onderzoekers en letten vaak op de . en ,
Dus als iemand iets beweerd onderzoeken we dat graag, als er (on)mogelijkheden zijn zullen we daar ook gelijk op reageren.

"Foute dingen" proberen we recht te zetten, en omdat dit een forum is gebeurt dat mogelijk op een ander communicatie niveau als in het gewone leven is.
Als je mij live tegen kom reageer ik ook niet zo kort en als er iets te onderhandelen is zal ik eerst je kleur bepalen.

Ook zijn we er op beducht dat er hier reclame wordt gemaakt, sterker we willen mensen er voor waarschuwen. Er is zelf een regelement voor (tegen reclame als men een ondernemer is) en men zal dan een bedrijfsaccount moeten nemen als je toch iets wilt "promoten"
Dat haalt de angel er direct uit over het wel/niet verborgen reclame is.

Dan nu op je reactie.
Knip al in prelude verwerkt en door andere personen beantwoord
Verder las ik in een duits vakblad over de aanbouw van een laagtemperatuurwoning in dat land met een buffer van 30 m3 waaromheen de woning werd gebouwd. Zonne- energie was de enige bron voor lt-verwarming. Gedurfde opzet.
Dan heb je het waarschijnlijk over dit bedrijf http://www.jenni.ch/ wat al heel wat jaartjes bezig is.
Persoonlijk denk ik dat alleen op warmwater (sanitair/verwarming) focussen niet de totaal oplossing is.
En verder denk ik dat water niet het ideale opslag medium is, ik ben zelf meer aan het zoeken in de zout verbindingen.
Externe tapwaterplatenwisselaars hebben bij mijn weten geen legionella problemen. De vraag is dan of eenvoud boven gezondheid preveleerd word. Lijkt me een persoonlijke keus.

Na jaren tweaken aan mijn 9 m2 heatpipessysteem met eerst tyfocor Ls en nu cv water ben ik maar wat blij met de laatste. Water is op aarde de vloeistof die de snelste wateroverdracht kan geven. Extra expansie en de extra platenwisselaar kon ik me besparen alsmede een extra pomp.
Ik hoop volgend jaar ook zo,n 70 heatpipes te kunnen plaatsen (+/- 12M2 brutto), om de energie behoefte van een fossiele bron te verminderen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ woudseHoeve

Het benoemen is slechts ter orientatie voor anderen, maar ik zie het punt dat het naar reclame riekt. Die lijn is snel overschreden.

Enthousiasme is er vanwege de enorme verschillen in de jarenlange zoektocht naar optimalisatie en het comfort (en rust in mijn hoofd moet ik toegeven) nadien.

@ proton inderdaad vorstbeveiliging door ribbelvormige leidingen

Het gegeven dat er geen drukgevuld glycol oid systeem zoonecollectorsysteem op mijn dak zou liggen gaf de doorslag. Zelf bijvullen, geen vloeistoffen kopen.

Cijfers: zonne-oogst 2012: 1804 kWh, 2013: 2390 kWh, 2014 (tot heden) 2088. Het word een goed jaar verwachten we.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik ben wel benieuwd naar het systeem van !zon!, laat die foto's maar komen.

Even een andere vraag, ik heb het hele topic doorgelezen, maar ik kan nergens vinden wat het elektrische jaarverbruik (in kWh) is per jaar van een (standaard 120 liter) zonneboiler systeempomp.
Momenteel stook ik mijn PV overschot op in een elektrische boiler en verbruik hiermee 3,6 kWh per dag. Ik heb een 50 liter boiler tussen de dwtw en de cv ketel geplaatst om te kijken of 50 liter warm water voldoende voor ons 2-persoonshuishouden, en dat werkt prima. Maar misschien is een kleine zonneboiler toch een betere oplossing.
Verwarming is niet nodig, daar is de houtkachel voor en later een L/L systeem. Het gaat dus alleen om het e-verbruik van een zonneboiler systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

drielp schreef op maandag 01 september 2014 @ 23:16:
Ik ben wel benieuwd naar het systeem van !zon!, laat die foto's maar komen.

Even een andere vraag, ik heb het hele topic doorgelezen, maar ik kan nergens vinden wat het elektrische jaarverbruik (in kWh) is per jaar van een (standaard 120 liter) zonneboiler systeempomp.
Ik heb een 300 liter boiler met standaard WILO pomp met controller. Verbruik van de pomp zit op jaarbasis op 40kWh. Dit geldt voor de periode gemeten van 1-1-2013 t/m 31-12-2013.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ziedaar de beloofde foto's
Een 1000 liter buffer (prima maat voor 4 personen en LT verwarming)
[img]C:fotos hydrobox[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Foto's kan je niet lokaal vanaf een pc laten zien, die kan je uploaden naar bijv. Tinypic.com en dan hier het linkje gebruiken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hierbij een afbeelding van z'n ongeisoleerde kast. Maatvoering 103x135x45 (bxhxd)

Zowel links als rechts aan te sluiten, modulair op te bouwen een ook op enkele meters afstand te plaatsen.

Samen met een 1000 l buffer voor 4 personen en 9 m2 buiscollectoren een zeer comfortabele combinatie. :*)

Afbeeldingslocatie: http://b.brunner.eu/images/public/image/br2010-bhz-hydraulik.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
mkleinman schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 08:24:
[...]

Ik heb een 300 liter boiler met standaard WILO pomp met controller. Verbruik van de pomp zit op jaarbasis op 40kWh. Dit geldt voor de periode gemeten van 1-1-2013 t/m 31-12-2013.
Dat is flink minder als dan ik had verwacht, bedankt.

• Luiaard
Alvast wat zaken aan de muur gehangen, rechts is nog wat ruimte voor het expansievat, links van de omvormer komt het boilervat.

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/l4fqurprf/instal.jpg

Ik ben van plan mijn vlakke plaat collector op montageprofiel te leggen dat ik ook voor de PV-panelen gebruik. Ik heb er alleen de juiste klemmetjes voor nodig. Mengventiel heb ik inmiddels ook liggen. Het is nu vooral nog een kwestie van alle aansluitingen en buizen te bestellen, monteren en dan straks het vat naar boven en de collector, alles aansluiten en vullen.

[ Voor 49% gewijzigd door Luiaard op 13-09-2014 13:12 ]

Import van EVs

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 17:16

Jack

MHz Matters

Vandaag een mooie zonneboiler constructie gezien bij een Monumenten Opendag in Hengelo GLD.

Duurzaam gerenoveerd monument uit de 18e eeuw. 10 jaar leeg gestaan. Vanaf 2012 compleet gestript en weer opnieuw opgebouwd.
Groot huis met dubbele garage. 2200m3 inhoud! Geschat gas verbruik ~900 kuub per maand. Auw :p

Nu overal vloerverwarming (slang in fermacell). Sommige vertrekken ook nog muur verwarming (slang aan bewapening geknoopt).
Op het dak 6 zonnecollectoren. Vermogen weet ik niet helaas.
Een leegloop systeem. Deze had meer efficiëntie dan een glycol systeem zeiden ze, ivm betere aansturing bij bewolkt weer. Dus stuur je dan geen koud water de warme zonneboiler in. Ik weet te weinig van zonneboilers om deze claim te kunnen checken...
Op zolder 2x 1000L vaten om het warme water op te vangen.
In de woonkamer een speciale houtkachel met in totaal een 100L water reservoir, aan beide zijden ernaast en erboven. Deze heeft een ingebouwde pomp die het water naar de zonneboilers pompt zodra het water 60 graden is. Deze kachel komt van http://gulikerhaarden.nl/
Kleine CV ketel voor de koude winterdagen om na te verwarmen, wanneer de houtkachel niet wordt gebruikt.

Sanitair warm water: koud water wordt eerst voorverwarmd door een warmtewisselaar in de hete top van de zonneboiler en gaat dan in een elektrische boiler. Zo is er ook warm water op de donkere winter dagen.

Een zeer flinke investering. Waarschijnlijk terugverdiend in ongeveer 12 jaar. Maar dat was niet zo boeiend voor de bewoners.
Huidig gasverbruik was een paar kuub voor het koken op gas en de CV had even gedraaid hartje winter. Thats it. Wel veel hout gestookt natuurlijk.
Het werkte allemaal goed. Het systeem zag er best eenvoudig uit eigenlijk (mits je enige kennis van zaken hebt). Het huis was ook mooi verbouwd. Veel originele details zijn bewaard gebleven.

Verder zijn de muren geïsoleerd met Pavatex houtvezelplaten Rd 3,5 en voorzien van een dikke leemstuc laag. De vloer en dak zijn ook geïsoleerd Rd 3,5 en de ramen waren vervangen door monumentenglas van DaVinci.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Nu online
We zijn ons ook aan het oriënteren en ik kwam het volgende document tegen waarmee je relatief eenvoudig de boiler grootte en m2's collector kan berekenen. Kan iemand aangeven of dit een realistische benadering is?
http://myshop.s3-external...boiler_dimensionering.pdf

Kan natuurlijk ook 'gewoon' m'n achterliggende vraag stellen. We zijn bezig met de aankoop van een andere woning. Deze wordt momenteel nog met gaskachels verwarmd.
We willen de woning te strippen en het qua energie gelijk goed te doen, dus isoleren, isoleren, isoleren en dan de rest. De rest bestaat wat mij betreft uit:
- vloerverwarming (hoofdverwarming)
- zonnecollector
- buffer (1 grote of meerdere kleinere die gekoppeld zijn?)
- zonnepanelen
- houtkachel (leem)
- douche WTW
- doorstroomverwarmer vlak voor verbruiker (badkamer, keuken, ?)

Ik hoop op deze wijze het zonder gas-CV af te kunnen.
Het idee is dus om water te verwarmen dmv de zonnecollector, in de winter de houtkachel (met warmtewisselaar) hiervoor bij te laten springen. De doorstroomverwarmer zal hoofdzakelijk benodigd zijn als we een paar dagen weg zijn geweest in de winter (kachel dus niet aan) of in de andere seizoenen als de opbrengst van de zonnecollector tegenvalt. Daarnaast dmv de douche-WTW het warm-waterverbruik daar minimaliseren.

Grote vraag is nu: wat heb ik nodig? Besef dat dit moeilijk te zeggen is omdat het warmteverlies van de woning nog onbekend is. Toch denk ik dat het mogelijk moet zijn om een paar scenario's te ontwikkelen (laag-normaal-hoog / verlies), daar het benodigde pakket materiaal op af te stemmen en zo meer inzicht in het te verwachte kostenplaatje te krijgen.

In het benoemde document kom ik voor 2 personen uit op een 200ltr buffer met 5m2 collector, dit zal echter voor zover ik kan inschatten enkel voor warm water zijn, niet voor verwarming.

[ Voor 71% gewijzigd door Niek_ op 16-09-2014 16:15 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.