Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.961 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 10:16:
Even weer een basic vraagje:
Wat is de ultieme test om te weten of er (veel) lucht in je systeem zit?
Je collectorcircuit?

Geen of weinig flow, veel herrie wanneer de pomp loopt, temperatuur in de collector loopt hoger op dan verwacht.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:16
hansdegit schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 10:16:
Even weer een basic vraagje:
Wat is de ultieme test om te weten of er (veel) lucht in je systeem zit?
groot drukverschil tussen lage en hoge temperatuur? volgens mij zet lucht meer uit dan vloeistof nl.

Je hebt toch een automatische ontluchter? wellicht even kort met hoge flow rondpompen om de lucht proberen uit de huidige plekken te krijgen?

[ Voor 18% gewijzigd door BarryH op 04-06-2014 10:36 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 07:13

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

i didn`t mention the war, so got away with it. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2014 11:11 . Reden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fawlty_Towers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
BarryH schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 10:35:
[...]

groot drukverschil tussen lage en hoge temperatuur? volgens mij zet lucht meer uit dan vloeistof nl.

Je hebt toch een automatische ontluchter? wellicht even kort met hoge flow rondpompen om de lucht proberen uit de huidige plekken te krijgen?
Ontluchter staat dicht. De boel functioneert prima hoor, ik wilde alleen even een checklistje hebben om te zien of het systeem goed werkt. Het valt me nl. op dat het glycolcircuit een stuk minder heet wordt dan vorig jaar rond deze tijd. Da's natuurlijk logisch (grotere plas water die moet worden verwarmd).

@mkleinman: jouw collector hangt ook op West toch? Hoe warm werd jouw boiler gisteren? De situatie is nu redelijk vergelijkbaar....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:16
@hansdegit, mkleinman: ook start temp 's morgens meenemen..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Starttemp gisteren niet gezien. Eindtemperatuur was gisteren 78 graden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Pittig. Maar jij hebt een WTW. Ik begin op 14-15 graden inlaat.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ws was m'n 200 L boiler vandaag zwaar aan het stagneren geweest. Die nieuwe van 350L staat nu op 73 graden top, 68 beneden. En we zijn nog niet klaar met bufferen. Die is dus flink geklommen vanaf de 28 van vanochtend.

Conclusie: beter 48 pijpen op 350 liter dan 48 pijpen op 200 liter. Orientatie WZW, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Ja 48 pijpen op 200 liter klonk ook wel als aardig overgedimensioneerd. Ipv 1 op 10 doe je dan 1 op 4. Nu heb je 1 op 7 liter. Staat het toch minder snel te stagneren.
Ben benieuwd hoe snel dat op blijft warmen. Log jij boiler temperaturen over het jaar? met andere woorden, begin en eind tijden per dag (wellicht alleen de temperaturen om middernacht?).

Ik zou ook zoiets willen op m'n nieuwe huis (is nog niet af), met 48 of 54 pijpen (2x30 past waarschijnlijk net niet), eventueel nog uit te breiden met 30 pijpen eronder, maar er moet ook nog ruimte overblijven voor PV.
Ik zou dan zelf ook denken aan 300 liter boilers. Econo.nl heeft bijvoorbeeld wel een aardige 300 liter boiler, met extra veel wtw spiralen. Dan kan ik er altijd nog een vat bij zetten. En die middels een van de spiralen verwarmen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Yep, per minuut alles in een MySql database, boiler hoog/midden/laag, aanvoer/retour CV en aanvoer/retour persleiding/zuigleiding van de warmtepomp. En natuurlijk de temperatuur op het dak.

We zijn geeindigd op 79 hoog/79 midden/72 laag. Ik ben zwaar onder de indruk van de zonkracht.

Ik dacht met die nieuwe boiler dat ik me geen zorgen hoefde te maken over de temp in de boiler bij vakanties e.d. Even aankijken.

Ik kan de boiler koelen met de CV, kost alleen wat stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Koelen met je CV? Dat is dan effectief je huis op 30 graden stoken in de zomer? Op zich geen ramp als je er niet bent.

Mooi dat je alles opslaat in een database. Heb je al een jaar gelogd met je oude 200 liter boiler?
Ik ben benieuwd naar een jaar verloop van temperaturen in je vat over het afgelopen jaar. Wellicht alleen temperaturen nemen om 10 uur s'avonds ofzo? Je kunt wel alle temperaturen plotten maar dat is wel veel voor een jaar.
Ben ook wel benieuwd naar zulke data voor je 350liter vat, over een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zelfde hier, ik bewaar elke sensor individueel in een database, ook per minuut. Inclusief pompmodulatie, opgewekte kWh/Wh/MJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
!null schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:39:
Koelen met je CV? Dat is dan effectief je huis op 30 graden stoken in de zomer? Op zich geen ramp als je er niet bent.
[-]
Ook hier gaat de cv aan om stagnatie systeem te voorkomen, werkt prima en gelijktijdig huis koelen dmv L/L WP.
Geen centje pijn, heb ook nog steeds een overschot aan kWh welke tot 01-09-14 alleen nog maar verder op gaat lopen . :)

[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 12-06-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
!null schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 08:39:

Mooi dat je alles opslaat in een database. Heb je al een jaar gelogd met je oude 200 liter boiler?
Ik ben benieuwd naar een jaar verloop van temperaturen in je vat over het afgelopen jaar. Wellicht alleen temperaturen nemen om 10 uur s'avonds ofzo? Je kunt wel alle temperaturen plotten maar dat is wel veel voor een jaar.
Ben ook wel benieuwd naar zulke data voor je 350liter vat, over een jaar.
Nee, ik heb nog geen jaar aan data. Ik ben hiermee begonnen toen ik mijn warmtepomp kreeg, eind oktober 2013.
De boilertemps zijn er nog weer later bijgekomen, dus in december kan ik je echt iets laten zien.

Wel lekker...Nu 84/84/76, Glycol wordt met 80 graden bij het vat gebracht, pomp maximaal.. 't Is een prachtige dag voor de zonneboilerbezitters.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 12-06-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wow, ik keek net boven. Glycol 95 graden vanaf de collector, bovenin de boiler 87 graden, onderin 83. HEET HEET HEET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

19:30 stagnatie op 92c onderin, badje kids badje !
en weer verder op 58c en omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:06

Seafarer

XXX

Wel lekker...Nu 84/84/76, Glycol wordt met 80 graden bij het vat gebracht, pomp maximaal.. 't Is een prachtige dag voor de zonneboilerbezitters.
Een typevoutje?

Je glycol temperatuur is veel lager dan de boiler temperatuur. Iets niet in orde?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hij postte dat om half 8, kan dus wel dat het overgrote gedeelte gedaan is, en de glycol niet meer warmer kan worden door de zon op dat tijdstip. Dan heeft het nog steeds wel nut om te pompen gezien de glycol dan nog steeds warmer is dan onderin de boiler (76) dus kan hij nog steeds warmte toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Maar de glycol gaat toch boven de boiler in en onder eruit.

Dan lijkt het mij raar dat de pomp maximaal blijft draaien. Er wordt geen warmte meer toegevoegd maar juist weggehaald.

Wat zie ik verkeerd? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nee doorgaans pomp je de glycol door een warmte wisselaar spiraal onderin de boiler. Dit soort situaties toont aan waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De sensor van "boiler beneden" zit op de hoogte van de retourleiding naar de collector. Er wordt dus wel degelijk warmte toegevoegd, maar helemaal onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

AH, inderdaad ik heb hem.

Ik haal verschillende boiler uitvoeringen door elkaar.
Ik zal mijn huiswerk eens beter doen.

Jullie harken zo wel bakken met energie naar binnen.

Bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Hebben jullie boilervaten ook van die mega-aansluitingen? Die van mij tenminste wel. Gebruiken met adapters dan maar?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
3/4 zou wel lekker zijn, mooi goedkope koppelingen. Maar inderdaad: de meeste fabrikanten hebben van die grote: 1 1/4, noem maar op. Je betaalt je scheel.

De boiler die ik nu heb staan is volgens de catalogus uitgerust met 1 1/4, maar Johan heeft dat in de fabriek laten aanpassen naar een 3/4. Is toch wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik ga waarschijnlijk in de komende dagen collectoren aanschaffen. Denk toch vlakke-plaat. Beter in te passen op mijn dak i.c.m. de pv-panelen die er liggen. Ik kan aan collectoren komen die behoorlijk in de buurt komen qua afmetingen. Daar neem ik er misschien wel drie van, dan kom ik aan een oppervlak van 5,4m^2. Dat op een 400 liter boiler waar straks ook nog een warmtepomp op komt is de bedoeling. Warm-water en straks ook nog verwarmingsondersteuning.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Mijn 1e gedachte: is misschien iets aan de krappe kant. Ik heb 8m2 op 350 L.Maar misschien compenseert het WP gedeelte wel het gemis aan collectoroppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ruimte op dak is beperkt, collectoren vullen warmtepomp aan en vice versa om de 400 l te kunnen benutten.

Ik denk aan twee vlakplaatcollectoren van rond de 2,3m^2 per stuk. De kleinere collectoren die ik had gezien weet ik niet zeker of ik daaraan begin. Die man heeft er geen drie meer en gezien de afmetingen is het misschien al oud materiaal.

Meeste vlakplaatcollectoren zijn ongeveer even groot, om en nabij 1x2m. Dat past net niet mooi in een PV-veld met ca. 1x1,65m modules, irritant is dat. Buizen zijn nog weer erger. Het is echt puzzelen voor mij, aangezien een groot deel van het dak al vol ligt met 18 PV-panelen en ik ook de mogelijkheid wil behouden ooit nog eens een dakkapel te plaatsen. Keuzes...

[ Voor 8% gewijzigd door Luiaard op 13-06-2014 10:52 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
Is wandmontage anders een optie? Ik zit zelf met de gedachte te spelen iets dergelijks tussen begane grond en eerste verdieping te doen.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik wil liefst op het dak omdat het leggen van leiding van daar naar de meest voor de hand liggende plek voor het boilervat - op de vliering - dan het kortst is. Eigenlijk zoek ik dus collectoren die binnen een hoogte van ongeveer 1,65m passen en de breedte die ik beschikbaar heb is ruim 4m. Een of twee grotere collectoren mag ook, eventueel landscape als dat technisch toelaatbaar is. Ik zal dan slechts drie PV-panelen moeten verplaatsen op het dak, dat valt nog goed mee. Gezien het leidingwerk is het achteraf verplaatsen van collectoren voor het water veel omslachtiger dan het verplaatsen van PV-panelen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
hansdegit schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 23:46:
De boiler die ik nu heb staan is volgens de catalogus uitgerust met 1 1/4, maar Johan heeft dat in de fabriek laten aanpassen naar een 3/4. Is toch wel makkelijker.
Dat is heel mooi, maar wat betekent dat voor de warmte wisselaar spiraal in de boiler? Is die dan ook dunner geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nee, de 3/4 is een adapter. Intern is de het nog steeds 1 1/4. Mijn glycolleidingen zijn 15mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Luiaard schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 12:11:
Eigenlijk zoek ik dus collectoren die binnen een hoogte van ongeveer 1,65m passen en de breedte die ik beschikbaar heb is ruim 4m.
Bij HRSolar collectoren in pv-formaat. Al eens naar gekeken?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:53:
[...]

Bij HRSolar collectoren in pv-formaat. Al eens naar gekeken?
Net wat ik zoek, bedankt. Een fabrikant van collectoren zou in haar officiële datasheets de technische term "aperture" alleen niet met "apparatuur" moeten vertalen, maar met "apertuur".
Ik kan niets over de prijsstelling terugvinden, hopelijk valt die nog een beetje mee. Edit: met €692/stuk behoorlijk aan de prijs.

Ik zie dat de vacuumbuizensets van Solarbayer ook slechts 1,60m lang zijn, dan zou ik die er ook tussen kunnen krijgen. Zijn trouwens ook niet goedkoop (ca. €1400 voor 18 buis versie) dus vallen omwille van prijs op dit moment even af. Wel technisch goed met volledig doorstroomde U-buis principe.

[ Voor 24% gewijzigd door Luiaard op 14-06-2014 11:32 . Reden: prijzen toegevoegd ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:17
Ik heb wel regelmatig in dit topic meegelezen, maar nog eens doorgenomen m.b.t. vlakke plaat, maar een paar puntjes zijn me nog niet geheel helder om zelf een keuze te maken.

-Is er te rekenen aan wat de beste optie is voor de winter of je vlakke platen (9 kleine 1,4-1,5m2) serie of parallel zet of een mix?
-Is er nog een controller tussen de SR1168 en UVR1611 met de vriendelijke prijs van een SR?
Mogelijke situatie zou dan 1x 600ltr hygienebufer (warmwater doorstromer (30ltr), 2 spiralen) en nog een tweede (is nu een 150ltr warmwaterboiler, maar is plek voor tweede 600ltr (kost een 3W-klep
-600ltr buffer zelf is onderdeel van Hout CV-circuit
-Boven spiraal zit in CV- circuit 30/50 ,
-vlakkeplaat groep eventueel via een extra externe warmtewisselaar en een tussen circulatiecircuit met extra pomp en 3W klep op WP spiraal, zodat deze ook als voeding voor WP kan dienen voordat die door beneden spiraal van buffer gaat.
Maar dat wordt lastig met een SR1168 (2xpomp, 2x3W!!)
-Wat is het keuze optie-punt tussen leegloop en druksysteem voor vlakke plaat specifiek voor de winter en verwarming ? (met een schakelbare affakkel-radiator kun je stagnatie in de zomer voorkomen van druksysteem)

Het idee is nu om de negen vlakkeplaat collectors maar zelf te maken met 6 risers, maat is een beetje problematisch met 1,45x99 cm ivm met mansarde kap en velux dakramen als 3e rij symmetrisch onder 2x 11 PV stramien

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grootste nadeel van leegloop is dat de collector altijd boven je boiler moet zijn, ik kwam daar net wat laat achter dus heb er niets aan. Ik had een zentasol gekocht en nu een mede tweakert er mee geholpen. :)
Jammer, maar weer wat geleerd, al was het op de trial en error manier.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-10 14:55

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

[quote]Domba schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:17:
Ik heb wel regelmatig in dit topic meegelezen, maar nog eens doorgenomen m.b.t. vlakke plaat, maar een paar puntjes zijn me nog niet geheel helder om zelf een keuze te maken.

-Is er te rekenen aan wat de beste optie is voor de winter of je vlakke platen (9 kleine 1,4-1,5m2) serie of parallel zet of een mix?
-Is er nog een controller tussen de SR1168 en UVR1611 met de vriendelijke prijs van een SR?
Je kan nog kijken naar de SR1188 heeft meer mogelijkheden dan de SR1168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Rol-Co schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:46:
Grootste nadeel van leegloop is dat de collector altijd boven je boiler moet zijn, ik kwam daar net wat laat achter dus heb er niets aan. Ik had een zentasol gekocht en nu een mede tweakert er mee geholpen. :)
Jammer, maar weer wat geleerd, al was het op de trial en error manier.
Het reservoir lager is geen probleem opties genoeg, woning uit 1932 eerste verdieping vloer is op 330cm en buffers staan in kelder -220 cm en dat is 8meter tot top collectors om te overbruggen (opdelen in 2 circuits van 4 m hoog is handig voor gewone pompen).

Ik dacht meer aan de 21 ltr in de collectors die 's nachts afkoelt onder temperatuur bij terugloop inpandig en eerst weer opgewarmd moeten worden in de winter.

@kanaaldijk, dank ga handleiding binnenhalen om te lezen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:45

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Domba schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:17:

Mogelijke situatie zou dan 1x 600ltr hygienebufer (warmwater doorstromer (30ltr), 2 spiralen) en nog een tweede (is nu een 150ltr warmwaterboiler, maar is plek voor tweede 600ltr (kost een 3W-klep
-600ltr buffer zelf is onderdeel van Hout CV-circuit
-Boven spiraal zit in CV- circuit 30/50 ,
-vlakkeplaat groep eventueel via een extra externe warmtewisselaar en een tussen circulatiecircuit met extra pomp en 3W klep op WP spiraal, zodat deze ook als voeding voor WP kan dienen voordat die door beneden spiraal van buffer gaat.
Maar dat wordt lastig met een SR1168 (2xpomp, 2x3W!!)
-Wat is het keuze optie-punt tussen leegloop en druksysteem voor vlakke plaat specifiek voor de winter en verwarming ? (met een schakelbare affakkel-radiator kun je stagnatie in de zomer voorkomen van druksysteem)

Het idee is nu om de negen vlakkeplaat collectors maar zelf te maken met 6 risers, maat is een beetje problematisch met 1,45x99 cm ivm met mansarde kap en velux dakramen als 3e rij symmetrisch onder 2x 11 PV stramien
Resol komt binnenkort met een nieuwe Deltasol SLT. Levering begint week 27, daar ontving ik deze week een mail over. Verder nog niet zo heel veel over te vinden, maar Resol is wel een degelijk merk. (Ze kunnen alleen niet plannen)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Domba schreef op maandag 16 juni 2014 @ 19:32:
[...]

Het reservoir lager is geen probleem opties genoeg, woning uit 1932 eerste verdieping vloer is op 330cm en buffers staan in kelder -220 cm en dat is 8meter tot top collectors om te overbruggen (opdelen in 2 circuits van 4 m hoog is handig voor gewone pompen).

Ik dacht meer aan de 21 ltr in de collectors die 's nachts afkoelt onder temperatuur bij terugloop inpandig en eerst weer opgewarmd moeten worden in de winter.

@kanaaldijk, dank ga handleiding binnenhalen om te lezen
Dat is weer meer dan 5 meter inderdaad en heb je 2 pompen nodig. Ik wil de boiler op zolder en de collectoren op een lager gelegen dak.
Het is hier alleen een heel gedoe dus ga maar voor de WPB denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Domba schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:17:

Ik denk dat dit puur op de weerstand en de te behalen pompdebieten neerkomt. Gewoon alles in serie lijkt het meest voor de hand liggend, tenzij je dan je gewenste volumestroom niet haalt.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:59
Zijn er zonneboiler systemen die geheel zonder electra werken? Dus een hoger geplaatste boiler en een laag paneel. En hoe gaan dat soort systemen om met een teveel aan warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Luiaard schreef op maandag 16 juni 2014 @ 20:36:
[...]
Ik denk dat dit puur op de weerstand en de te behalen pompdebieten neerkomt. Gewoon alles in serie lijkt het meest voor de hand liggend, tenzij je dan je gewenste volumestroom niet haalt.
[quote]Luiaard schreef op maandag 16 juni 2014 @ 20:36:
[...]

Ik heb nog geen exacte cijfers voor, ik bouw voor exacte maatvoering eerst één collector en een contour mal omdat ik een zo waterdicht mogelijk vlak wil van PV en collectors moeten op millimeter nauwkeurig aansluiten en aan die kan ik dan ook aan meten in het najaar
MeTooPV schreef op maandag 16 juni 2014 @ 21:40:
Zijn er zonneboiler systemen die geheel zonder electra werken? Dus een hoger geplaatste boiler en een laag paneel. En hoe gaan dat soort systemen om met een teveel aan warmte?
Thermosyphon, er zijn ook heatpipes met temperatuurbegrenzing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Stoer dat je ze zelf gaat maken.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Luiaard schreef op maandag 16 juni 2014 @ 23:39:
Stoer dat je ze zelf gaat maken.
Valt wel mee, er is heel veel over dat zelf maken op I-net te vinden bijv hier, het is voor mij meer om praktische reden.

Was begonnen met zoeken naar 120cm heat-pipes, maar dan zie je mijn rode dakpannen erdoor en had geen zin in een discussie als met de 2,5kWp PV schans op het platdak (uitbouw) die binnen de ruimte van 15 graden van de dakrand zou moeten blijven buiten de vergunning vrij regels van het ministerie.
Zou om zicht gaan, maar vanaf ca 60-90m afstand vanaf de openbare weg kan je nog een A4 op dat plat dak zien liggen, de 2,5kWp PV verliest wel ca 10-11% t.o.v. de andere 2,3kWp 30 graden systeem die buiten het zicht ligt van de openbare weg. (met 30 graden konden alle in potrait wat mooier uit ziet, nu liggen 3 van 13 landschap voor 7cm te weinig ruimte)
Met een sluitend vlak van windveer tot windveer is geen rood van een dakpan meer te bekennenen voor nokpannen heb ik ook nog wel een idee, anders verf ik ze precies half zwart

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 17-06-2014 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik kwam ook nog hybride collectoren tegen van Solimpeks www.solimpeks.de
Het is dat ik al een hoop PV heb, anders is dat toch ook wel interessant.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MeTooPV schreef op maandag 16 juni 2014 @ 21:40:
solahart
stagnatie kan wat stoom geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hé wat jammer...Boiler duikt onder de 45 graden, ketel is weer aangesprongen. Misschien dat een zonnetje uit West de situatie wat draadlijker kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

at your service geloof ik hans... hier volle zon uit west vanaf 4 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Hopla solargroep op de kop getikt nieuw met Wilo Stratos TEC ST 25/1-7 PWM. Stukje bij beetje komen we er wel. Nu nog collectoren, regelaar en een hoop klein maar duur grut.

[ Voor 22% gewijzigd door Luiaard op 17-06-2014 22:51 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:45
Situatie:

Nefit solarline 2-110
2x vlakke plaat totaal ruim 4m2
boiler 110 liter

Flow volgens handleiding ingesteld op 2liter/minuut

max boiler temp: 95%
DeltaT 4 graden C

Installatie maart 2009

Systeem heeft altijd goed gedraaid, geen lekkage in het glycol circuit oid.

De laatste maanden valt me echter op dat het systeem regelmatig in stagnatie gaat als de boiler helemaal nog niet warm is. (Bv temp bovenin rond de 35 graden)
Dit gebeurt volgens mij vooral als de zon ineens achter de wolken tevoorschijn komt. De sensor buiten geeft geen meetfout. Als ik namelijk alsnog de pomp inschakel, dan loopt de temperatuur van het circuit water ook echt op tot voorbij de 110 graden. Ook de druk (richting de 2 bar, tekenend voor stagnatie) loopt dan snel weer terug naar ~1bar en daarna blijft het systeem gewoon weer keurig draaien tot de boiler max temp behaalt.
Ik heb zelf het idee dat het komt doordat de flow iets lager is geworden in de loop der jaren. De flowmeter is wat vervuild, dus ik kan die niet goed meer aflezen.
Glycol is nog in orde, ik heb een meting uitgevoerd, en beschermingsgraad is nog prima.
Volgens mij dus een kwestie van de flow verhogen, zodat de collector sneller zijn warmte kwijt kan en niet in stagnatie gaat....
Iemand die mij kan zeggen of dit de juiste conclusie is?

Probleem 2: de isolatie buiten wordt aangevreten door vogels. Ik heb er aluminium tape op geplakt, en daar zitten ze ook aan. Duct tape gaat wel goed, maar de tape die ik heb gehaald, laat door de warmte al na enkele maanden los. Wie heeft er een goede oplossing? De buizen zijn gebogen, en ik wil ze heel graag in zwart afgewerkt hebben anders zijn ze bijzonder zichtbaar.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-10 11:49
mmm Volgens mij is je conclusie niet juist.
Het probleem is dat de pomp niet start, daardoor ontstaat een situatie die op stagnatie lijkt. Als je hem dan "met de hand" start komt alles weer goed, druk en temperatuur.

Zoals Hansdegit aangeeft, mogelijk een van je sensoren niet goed waar door aan de Delta T van 4 graden niet wordt voldaan en de pomp niet start.

Ook de besturings-unit kan een probleem hebben waardoor de temperatuur niet (goed) wordt ingelezen of dat de elektronica voor de pomp aansturing soms weigert.

Ook is het mogelijk dat de pomp cavitatie heeft door lucht bellen in de glycol waardoor er geen flow ontstaat. In dat geval moet je het dak op om een ontluchter te openen. (of wanneer de pomp vervuild is) ( schroef op de as van de pomp opendraaien, kan de lucht er uit, maar ook een beetje glycol)

De toestand van de isolatie lijkt me geen invloed te kunnen hebben. ( dooie kraai boven hangen ... :) )

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Er zit geen lucht in het systeem. Ik heb laatst nog even de ontluchter open gehad op het dak, en binnen, waar ik er ook eentje heb aangelegd. Beiden geen lucht. Ook borrelt het systeem niet. (tenzij er stagnatie is uiteraard)
De sensor op in de collector is zeker goed, want de stagnatie led knippert, en ik meet ook daadwerkelijk de temperatuur die erbij hoort. (120 graden)
Bij bewolkt weer, of als de zon wat minder krachtig schijnt, schakelt het systeem wel keurig in en uit.
Ik zal de binnensensor eens doormeten. Misschien toch maar eens een keer de boel open halen en de flowmeter weer schoonmaken. Dan kan ik dit uitsluiten. Zoveel werk is het ook weer niet, het is allemaal knelkoppeling. De regelaar die ik heb hangen is overigens heel eenvoudig. Zie http://solar.reinieren.net/search/label/Zonneboiler waar ik heel mijn installatie heb beschreven.

Probleem 2 is gewoon een losstaand ding. Ik wil dat gewoon netjes hebben en zoek dus naar een oplossing.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@Mistraller
Denk dat je conclusie klopt er er te weinig flow in je systeem is. De flowmeter is een handig ding, maar het is wel de nauwste plek in het circuit. Ik zou eerst de stand noteren en vervolgens de flow maximaal zetten. Kijken of er iets verandert. Anders wachten op een sombere dag(hete glycol!) en de flowmeter uitbouwen en schoonmaken of vervangen. Mijn systeem (zelfde merk, zelfde jaar, zelfde grootte) heb ik destijds de regelaar door een Steca vervangen, maar draait nog prima.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Is jouw flowmeter ook zo vies geworden? De glycol die ik had afgetapt voor de meting was niet bruin of zo.

Waarom had je de regelaar vervangen?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Klikbaar fotootje van de flowmeter in bedrijf.
Flowmeter
Ik heb de controller vervangen omdat ik vanuit de Nefit zonneboiler een tweede boiler vul met een tweede pomp. Bovendien is de Nefit-pomp nu toerentalgeregeld ipv vast. Vandaar dat ik de flow verder niet begrensd heb.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ericplan schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:06:
Klikbaar fotootje van de flowmeter in bedrijf.
[afbeelding]
Ik heb de controller vervangen omdat ik vanuit de Nefit zonneboiler een tweede boiler vul met een tweede pomp. Bovendien is de Nefit-pomp nu toerentalgeregeld ipv vast. Vandaar dat ik de flow verder niet begrensd heb.
Wow, die is nog mooi schoon zeg. Bij mij is dat venster helemaal bruin.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zal morgen die van mij ff controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Heb een joekel van een collector opgehaald, vlakke plaat van 4m2. Zou op zich al wel voldoende moeten zijn voor de 400l boiler. Misschien dat ik er zo maar mee begin, eventueel later collectorveld uitbreiden.
Resol controller is ook onderweg.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe je het allemaal aan gaat sluiten.
Heb je iets van een schema gemaakt?

Ik begreep dat je een warmtepomp hebt (of binnenkort hebt), met nu een zonnecollector erbij, 400 ltr
buffervat met twee spiralen.
Ga je de 400 ltr buffervat ook gebruiken voor ruimteverwarming of enkel voor het tapwater?
Ik neem aan dat je warmtepomp ook kan koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2014 15:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:39
@AUijtdehaag
Lijkt me interessant om hierover een nieuw onderwerp te starten.
Bijvoorbeeld, Integratie van een zonneboiler met een warmtepomp.
Valt nog veel te tweaken op dit gebied.

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 15:19:
Ik ben benieuwd hoe je het allemaal aan gaat sluiten.
Heb je iets van een schema gemaakt?

Ik begreep dat je een warmtepomp hebt (of binnenkort hebt), met nu een zonnecollector erbij, 400 ltr
buffervat met twee spiralen.
Ga je de 400 ltr buffervat ook gebruiken voor ruimteverwarming of enkel voor het tapwater?
Ik neem aan dat je warmtepomp ook kan koelen.
Schema maken is aan de orde inderdaad. Daar zal ik de komende tijd nog wel enkele vragen over willen stellen.

Ik heb besloten het verhaal in twee etappes aan te pakken. Nu eerst zonneboiler, op basis van een 400l Viesmann 100B vat met twee spiralen, met de bedoeling dit later aan te vullen met de nog aan te schaffen warmtepomp. Betekent dat de zonneboiler eerst standalone komt te draaien (geen koppeling met bestaande stadsverwarming) en in het najaar de warmtepomp er moet komen voor ondersteuning.

Gezien de beperkte ruimte op mijn dak en het feit dat ik nog geen ltv heb, denk ik dat verwarmingsondersteuning er nog niet in zit. Ik wil de optie hiertoe wel openhouden. De Resol Deltasol E die ik op de kop heb getikt kan een hele hoop sensoren en relais aan, dat is wel prettig.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
@Luiaard
Wat is het spiraal oppervlakte van de Viesmann 100B? Wil je in de wintermaanden met de WP tapwater gaan maken?

|| Solar 8kWp oost + 11kWp west + Deye 12K-SG04LP3-EU + 45kWh LiFePo4 Seplos || Panasonic 5kW monoblock || Hyundai Ioniq 38kW || Alfen laadpaal ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Roel1.9GJ schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 21:49:
@Luiaard
Wat is het spiraal oppervlakte van de Viesmann 100B? Wil je in de wintermaanden met de WP tapwater gaan maken?
1,0m2 voor de bovenste spiraal en 1,5m2 voor de onderste. In de wintermaanden later met WP tapwater de benodigde boost geven. Kan eventueel bij gebrek aan WP ook nog wel een tijdje met een elektrisch verwarmingselement.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Weet niet wat het vermogen van de WP wordt, maar 1,5m2 is doorgaans erg weinig, zou je willen adviseren om een oppervlakte tussen de 3 en 4 meter te kiezen. Heb onlangs een WP geïnstalleerd, tegen beter weten in heb ik het gepoogd op mijn bestaande zonneboilervat, spiraaloppervlak is toch echt te klein (1,56m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:58
Over de opp. van het spiraal, is daar een berekenings methode van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Ongetwijfeld kun je deze berekenen maar ik ken hem niet. Grootste verschil met een WP en een ZB is de dT, bij deze laatste is de dT hoger. Verder wil je met een WP juist een zo klein mogelijke dT hebben, dit is beter voor de COP. Er zijn eigenlijk maar 3 variabelen, dT, oppervlakte en stroomsnelheid. dT verhogen is slecht voor het rendement. Middels stroomsnelheid verhogen kun je wel iets bereiken, echter gevolg is een kleinere dT over de warmtewisselaar van de WP, deze zal vervolgens gaan optoeren, om voldoende dT te krijgen, dit leid dus weer tot een hogere aanvoertemperatuur, en dus een slechter rendement.
(PS, mocht je geïnteresseerd zijn in een vat van 300l met 1,56m2 spiraal, ik heb er binnenkort een te koop :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Stof tot nadenken. Nu begrijp ik de handleiding van die Viessmann ook beter, waarin staat dat de twee spiralen in serie kunnen worden gezet voor een WP, dan heb je 2,5m2 spiraaloppervlak.

Aan de andere kant, wat ik er in eerste instantie mee beoog is gewoon de 300 liter lekker warm krijgen. Dus de WP als hot-top naverwarming van de boiler voor wanneer de collectoren alleen het boeltje niet heet genoeg krijgen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Heb gelezen dat je (nog) géén LTV hebt. Wat is je uiteindelijke doel met de WP, de stadsverwarming de deur uit en WP gebruiken voor verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ja de stadsverwarming wil ik er uiteindelijk compleet uit, om ook de vastrechten niet meer te hebben. WP dus als verwarming. Ik heb 4,5kWp PV liggen met overschot om de WP aan te kunnen drijven. Zou ik natuurlijk ook nog enig intelligent schakelregime op kunnen zetten i.v.m. stoken. Evt. ergens nog een elektrisch element voor backup.

Zonneboiler/collectoren voor zonnewarmte in het systeem. En dan straks ook nog hotfill proberen op de wasmachine en evt. de vaatwasser.

Later is aanleggen vloerverwarming beneden en ltv radiatoren indien nodig boven ook nog een optie, maar voorlopig doen we het met wat we hebben, huis uit begin 2006.

[ Voor 19% gewijzigd door Luiaard op 28-06-2014 23:15 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Als ik je een advies mag geven, koop dan een tapwaterboiler met voldoende oppervlakte (3-4m2), krijg je nooit spijt van in de toekomst met een WP integratie. Dit geeft je overigens ook een hoger rendement van je ZB op bewolkte/koude dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Tsja, ik heb dit vat nu eenmaal al, maar aan de andere kant als het eenmaal boven staat gaat het er waarschijnlijk niet meer weg. Is een extra buffervat niet ook een optie of juist te omslachtig?

Een Viessmann 100-V vat als voorbeeld heeft een spiraaloppervlak van 4,1m2, maar wel slechts één spiraal, waardoor je warmteoverdracht van de zonnecollectoren bijvoorbeeld d.m.v. een externe platenwisselaar zou moeten doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Luiaard op 28-06-2014 23:40 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
Oh, wist niet dat je er al een had.
Via een externe platenwisselaar is inderdaad een mogelijkheid, dit heb ik nu.
Ben echter aan het denken om het ZB circuit met gewoon water te vullen i.c.m. een leegloopsysteem, andere mogelijkheid waar ik aan het denken ben is om de circulatiepomp als het buiten vriest bijvoorbeeld iedere 15 minuten 30 seconden te laten draaien.

Een extra buffervat vind ik te omslachtig, meer besturing, leidingwerk en kleppen nodig. Platenwisselaar is bovendien goedkoper.

[ Voor 15% gewijzigd door Roel1.9GJ op 28-06-2014 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Over warmte afgifte.
htt p://www.ecologieforum.eu/download/file.php?id=3256&sid=22cc14e53255a69abad283ab466d21db&mode=view

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-WWF7M6TX-D.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Lord Anubis op 29-07-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik heb her en der mijn spullen vandaan o.a. Ebay.de. Zo heb ik mooie spullen voor leuk geld. Zou liefst van dit vat uit blijven gaan en er eventueel zaken aan vast knopen indien nodig, zoals bv. een extra buffer/boiler. Mijn besturing kan dat zonder problemen aan. Een externe platenwisselaar is natuurlijk ook geen probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door Luiaard op 29-06-2014 00:08 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
@Luiaard, ja begrijp ik dat je liefst van dit vat uit wil blijven gaan, hoop niet dat ik je avond heb verpest. Zoals je al aangeeft, je kunt de 2 spiralen wel nog koppelen en hiermee heb je 2,5m2, mogelijk dat dit volstaat, hangt ook af van de capaciteit van je WP.
Neem je t.z.t. een tweede kleine buffer voor je verwarmingsbehoefte.

@Lord Anubis, als ik op de link klik krijg ik enkel een plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
WP zou ik een 8-9kW mee moeten volstaan naar verwachting. Mag 10kW op volgens Viessmann indien beide in serie. Als de ZB de boel nog wat drukt dan is het nog beter. Nu jaarlijks steeds rond de 38GJ verbruik stadsverwarming incl. ww.

Net even gekeken en heb in één jaar 1800+kWh over aan PV-opwek, zelfs al teveel voor de Greenchoice margeregeling. Prima voor de WP (ander topic).

[ Voor 10% gewijzigd door Luiaard op 29-06-2014 00:58 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
@Roel, Klopt, formules staan er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Lord Anubis schreef op zondag 29 juni 2014 @ 03:24:
@Roel, Klopt, formules staan er op.
Waarschijnlijk alleen als je geregistreerd hebt :(

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1.9GJ
@ericplan, zojuist geregistreerd, maar dat is het ook niet, gepoogd via MS internet Explorer alsook Google Chrome, krijg enkel het plaatje van het logo, begin aan me zelf te twijfelen...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Roel1.9GJ schreef op zondag 29 juni 2014 @ 10:02:
@ericplan, zojuist geregistreerd, maar dat is het ook niet, gepoogd via MS internet Explorer alsook Google Chrome, krijg enkel het plaatje van het logo, begin aan me zelf te twijfelen...........
Hier hetzelfde, zou je nog eens naar die link willen kijken lordanubis?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Eerst naar http://ecologieforum.eu browsen en dan de url in hetzelfde venster plakken.
Er zit een referrer filter op om deeplinken tegen te gaan. Misschien kan Lord Anubis linken naar de betreffende forumpost?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Resol heeft een nieuwe solarcontroller uitgebracht, de Deltasol SLT. Al lange tijd stonden de specs op het web, maar pas sinds kort is er een manual te vinden. Het ding heeft een netwerkaansluiting, dat is natuurlijk leuk. Maar vervolgens kan je niets doen met die aansluiting. Het apparaat heeft geen webinterface en je kan niet rechtstreeks data uit de controller halen. Ook kan je geen instellingen wijzigen via de netwerkaansluiting. Wat een gemiste kans. Zit je nog op een klein schermpje te pielen om gegevens in te voeren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
ericplan schreef op zondag 29 juni 2014 @ 16:25:
Resol heeft een nieuwe solarcontroller uitgebracht, de Deltasol SLT....
Ben je dus alsnog beter af met een vbus-lan adapter op een oudere controller?

[ Voor 46% gewijzigd door Luiaard op 29-06-2014 17:08 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Luiaard schreef op zondag 29 juni 2014 @ 17:08:
[...]
Ben je dus alsnog beter af met een vbus-lan adapter op een oudere controller?
Volgens de installatie handleiding pag 68 18.3 kan er een VBus op de usb of lan en RESOL ServiceCenter Software zou in levering inbegrepen zijn.

Alleen is me niet duidelijk of je nu lokaal direct data kunt streamen of alleen via Resol server ophalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Domba schreef op zondag 29 juni 2014 @ 17:17:
[...]
Volgens de installatie handleiding pag 68 18.3 kan er een VBus op de usb of lan en RESOL ServiceCenter Software zou in levering inbegrepen zijn.

Alleen is me niet duidelijk of je nu lokaal direct data kunt streamen of alleen via Resol server ophalen!
Maar waarom zo moeilijk doen als je een LAN-interface aan boord hebt? Misschien komt het ooit. Het loggen op een SD-card is natuurlijk leuk, maar live data bekijken is nog leuker.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ericplan schreef op zondag 29 juni 2014 @ 17:38:
[...]

Maar waarom zo moeilijk doen als je een LAN-interface aan boord hebt? Misschien komt het ooit. Het loggen op een SD-card is natuurlijk leuk, maar live data bekijken is nog leuker.
Is ook moeilijk doen, zoals je zelf aangeeft er zit een LAN op, maar ik lees ook het zelfde, enige wat die webinterface kan is IP adres mee instellen.
Bij mij is het maar één deelsysteem van de 4 warmtebronnen, dus wil ik de live data voor in mijn lokale webpagina in de grafische layout, zo je in eens overzicht hebt en dat is essentieel

Edit: SR1188 heeft wel livedata, maar handleiding heeft over ELA485 (met hoofdletters) remote control, of dat exact het zelfde is als eia485? Eerst nog wat schema's tekenen en zien in te passen met welke controller mogelijk wel of geen drain back

[ Voor 22% gewijzigd door Domba op 29-06-2014 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
In hoeverre kan het kwaad als ik geplastificeerd gaas, maas 45x45, gebruik om de heatpipes te beschermen.
Ik kom op een totale bedekking van 14cm t.o.v de lengte. Of wordt dit behoorlijk minder door indirecte bestraling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik denk dat het qua schaduwwerking wel zal meevallen. Maar even uit interesse: heb je last van ijsblokken die van vliegtuigen vallen? Of rotsen? Of kwaaie buren? Waar wil je de heatpipes tegen beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Komen op schuur.
Er zijn hier vervelende gasten. En er liggen vaak genoeg flinke takken en flinke kiezels op het dak. Voorkomen is beter dan genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
Soms staat er in de specs bij aan welke degelijks-eisen de collector voldoet. Een van de testen is dat ze 10x van 40cm hoogte een metalen kogel van een kilo erop laten vallen of iets dergelijks en dat de buizen dan heel moeten blijven.

Voorkomen is inderdaad beter dan genezen maar een triplex plaatje op een tank plakken brengt niet veel :p Ik ben zelf wel nog aan het kijken voor automatische zonnewering voor over collectors, dat ik die 's nachts en bij stagnatie eroverheen kan laten zakken.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-10 11:49
TeXiCiTy schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 16:07:
Soms staat er in de specs bij aan welke degelijks-eisen de collector voldoet. Een van de testen is dat ze 10x van 40cm hoogte een metalen kogel van een kilo erop laten vallen of iets dergelijks en dat de buizen dan heel moeten blijven.

Voorkomen is inderdaad beter dan genezen maar een triplex plaatje op een tank plakken brengt niet veel :p Ik ben zelf wel nog aan het kijken voor automatische zonnewering voor over collectors, dat ik die 's nachts en bij stagnatie eroverheen kan laten zakken.
Die zonnewering heb ik ook aan gedacht ..... voor de stagnatie ( snachts schijnt de zon toch niet?)
Ik heb uit een oude airco unit de compressor gesloopt en de radiator met fan via een 3weg klep in het glycol circuit gezet met een simpele LED temperatuur controller van aliexpres.... Werkt perfect ! zodra de glycol temp boven de 95 uit komt gaat hij koelen en onder de 85 gaat hij weer normaal werken.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
WoudseHoeve schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 09:09:
[...]( snachts schijnt de zon toch niet?)
Als de wering er toch hangt, dan kan die net zo goed omlaag 's nachts. Zou hooguit wat schelen in afstraling 's nachts maar 99% van het doel is stagnatie voorkomen. Nadeel is dan wel weer dat je regelmatig 's ochtend een zonnewering vol condens terug laat lopen...

Terugkomend op Lord Anubis is iets in de richting van visdraad misschien wel iets. Stevig en bijna onzichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Uitgerold staat netjes.

En..... In de winter, met al onze velen milimeters sneeuw, blijven de buizen direct beschikbaar.
Effe oprollen en Opgerold staat netjes.
Mits ze niet vast gevroren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Nee, het is nog niet zover de zonneboiler installatie ala Woudsehoeve moet nog even wachten (de WAF factor en ik zijn het nog niet eens :+ ).
Maar we zijn het er wel over eens dat we moeten voorbereiden nu het bitumen van de garage vernieuwd dient te worden.

Daarom de volgende vraag:
Als we gaan plaatsen (Heatpipes op plat dak) moet de constructie eronder het ook aan kunnen. Het gewicht van de heatpipes is niet zo moeilijk, maar wie kan mij een formule geven voor de extra ballast voor de maanden dat de wind er vat op heeft.
Ik kom getallen van 200/300Kg tegen maar dan zie ik meestal plaat zonneboilers, en veel lagere getallen is het meestal zonnestroom panelen.....
Als ik het gewicht weet, weet ik ook of er nog een paar extra balkjes tussen moeten

Iemand een link? Kan er op dit moment niet een vinden.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De wind krijgt amper vat op heatpipes, dus qua ballast zal het nooit veel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Toch niet zo fris meer gisteren avond.

Nu na even zoeken kan ik er wel 1 vinden.
Direct download
http://www.vitosol.nl/vitosol/3000/download/SOLSTAT_1-1.zip
Website
http://www.vitosol.nl/vitosol/3000/nl/solstat.html

EDIT:
Of ik moet mijn Duits nog eens ophalen of ik vergeet iets, maar daar zit volgens mij een rekenfout in, een vlakplaat behoeft 50 % minder daklast dan een Heatpipe ?????

EDIT2:
Vanmiddag nog eens gekeken en ik heb over het hoofd gezien dat apertuuroppervlak faktor 1,5 groter is (Heatpipe).
Maar ook met windzone komen er nog rare getallen uit, als ik aan de kust woon heb ik minder ballast nodig dan in het binnenland. Maar eens een mailtje sturen naar de beheerder van de site.

[ Voor 56% gewijzigd door ollie1965 op 15-07-2014 16:30 . Reden: rare uitkomsten ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Nog niks gevonden, maar dat hoeft ook niet meer.....

Wat blijkt, we mogen volgens het bestemmingplan wel plaatsen maar alleen wat er volgens de rijksoverheid mag. Dat betekent dus dat aan onze achterzijde op de garage we niet veel kunnen plaatsen (hoogte zonnecollector is afstand tot dakrand).......
Wetende dat onze gemeente voor duurzame energie bij particulieren zeldzaam van zijn standpunt afwjikt gaan we aan die aanvraag maar niet beginnen (mijn vrouw is werkzaam in het WABO vakgebied en geeft het 1% kans van slagen).

Maar het leuke is ze stelt zelf voor om andere, vergunningsvrij dus geen kosten van vergunning, wegen te bewandelen.

1:
In het bestemmingplan mogen we op de garage (platdak) nog flink de hoogte in (tot 10M maar volgens haar is dat een fout en moet dat 5M zijn).
Dus we gaan een zadeldak op de garage plaatsen (extra bergruimte die we kunnen gebruiken), en dan kunnen we er 75 heatpipes op kwijt zonder dat er iemand iets over te zeggen heeft.
2:
De achtergevel mogelijk bekleden met collectoren, of later op de toekomstige schuur uitbreiden.

Financieel is het ook wel leuk, de kosten van een zadeldak zijn ongeveer hetzelfde als het vernieuwen van het bitumen en verzwaren van het platdak om de belasting van de heatpipes en ballast te kunnen dragen.......

Dak is pal zuid (178 graden), 27 graden dakvlak. Dit is een beetje slecht voor winterondersteuning, dat lossen we later op (zie pnt 2).

Zo, nu alleen nog de tijd vinden om dat zadeldak voor de winter te realiseren.

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 21-07-2014 20:55 . Reden: Het woord NIET vergeten ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:48
Ik heb gister een warmtepompboiler aangesloten, natuurlijk heel wat anders dan een zonneboiler, maar ik ga er van uit dat het boiler gedeelte ongeveer hetzelfde werkt. Nu heb ik zelf niet zo veel ervaring met boilers, dus waarschijnlijk zijn dit een aantal basis vragen, maar ik hoop dat jullie hierop een antwoord weten.

1. Als ik de kraan in de keuken wil loskoppelen/vervangen, moet dan eerst de hele boiler leeg of is afsluiten van de koud water toevoer naar de boiler voldoende? Ik heb geen afsluitkraan op de warm water leiding zitten.

2. De aansluiting naar de boiler lijkt nog een paar druppels te lekken. Waarschijnlijk iets te weinig teflon tape. Als ik deze aansluiting los wil halen, moet dan de hele boiler leeg of dit er een soort terugslag klep op?
Pagina: 1 ... 29 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.