Kloppen zulke metingen wel eigenlijk? Even voor de duidelijkheid de meter geeft 158.1 graden celsius aan.
[ Voor 27% gewijzigd door Xepos op 19-05-2014 15:04 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 27% gewijzigd door Xepos op 19-05-2014 15:04 ]
Ben bang van wel, systeem in stagnatie? Druk is ook veel te hoog.Xepos schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:01:
[afbeelding]
Kloppen zulke metingen wel eigenlijk? Even voor de duidelijkheid de meter geeft 158.1 graden celsius aan.
A'dam PVOutput
Niet dezelfde orientatie dus. Jammer, dan kan je niet direct vergelijken.Appie Heijn schreef op zondag 18 mei 2014 @ 14:25:
Thanks zal vanavond eens aan het rekenen. Mijn PV zit op 107 graden(vanaf Noord) dus O-ZO, mijn buizen staan onder 40 graden op 197(vanaf Noord) oftewel Z-ZW.
Kan je verklaren waarom elke dag je boiler rond 16 graden begint? Het zou kunnen dat je onbedoeld 's nachts circulatie door je collector hebt (thermosifon effect).Gisteren Op 10W
09.00: Boiler onder 200 - T6: 17
Vandaag Op 6W
09.00: Boiler onder 200 - T6: 16
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Betekent dat dus als ik geen water gebruik de druk op blijft lopen en op een gegeven moment de leidingen ook kunnen barsten?hansdegit schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:56:
Stagnatie betekent dat je pomp stopt met warmte toevoegen aan je boiler, omdat die blijkbaar heet genoeg is geworden.
De zon stopt echter niet met het verwarmen van je collectoren. De druk loopt op en je collectoren gaan dus lachend naar 160 graden. Is best heet en niet best voor je glycol.
Zie ik daar een stuk ongeisoleerde leiding op de foto links? Kan je je hand lelijk aan verbranden.
[ Voor 16% gewijzigd door Xepos op 19-05-2014 16:29 ]
Thanks voor het meedenkenProton_ schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:28:
[...]
Niet dezelfde orientatie dus. Jammer, dan kan je niet direct vergelijken.
[...]
Kan je verklaren waarom elke dag je boiler rond 16 graden begint? Het zou kunnen dat je onbedoeld 's nachts circulatie door je collector hebt (thermosifon effect).
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
@david, mag ik vragen waarom je keuze is gevallen op de f2040 en bijvoorbeeld niet de spilt set 5 van nibe ( hbs 16 hydroxide, Àms 10-16 en de hev 500) ? Of zit. Ik nu na al het lezen toch nog verkeerd te kijken?david5 schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 09:04:
@nimie geen angst over backup warmte neem een wp die goed kan moduleren met groot vermogen icm collectoren. Het werkt als een trein en doordat je de warmteaansluiting niet meer nodig hebt is 1/4 van de investering alvast terugverdient. Hier draait een Nibe f2040 12 Kw naar tevredenheid. En als de ketel overleden is die gebruikt wordt voor naverwarming tapwater ga ik van het gas af! Aardschokvrij!
Ik heb gekozen voor de fighter omdat het een monoblock betreft die ik helemaal zelf heb ik kunnen installeren. Bij een Split heb je stek papieren nodig.nimie schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 06:39:
[...]
@david, mag ik vragen waarom je keuze is gevallen op de f2040 en bijvoorbeeld niet de spilt set 5 van nibe ( hbs 16 hydroxide, Àms 10-16 en de hev 500) ? Of zit. Ik nu na al het lezen toch nog verkeerd te kijken?
Maakt het merk zonneboiler nog veel uit? Ik zie ook iets van os Smith Sgs zb bij mij leverancier voorbij komen.
De A.O. Smith SGS is toevallig een bijzondere omdat het een direct gestookte boiler is ipv een indirect gestookte zoals bijna alle andere. In combinatie met AOS Dual Service kan je er zelfs je CV mee verzorgen. A.O. Smith zit vooral in de commerciele/industiele markt en komt 'helaas' dus niet zo snel bij particulieren terecht.nimie schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 06:39:
[...]
Maakt het merk zonneboiler nog veel uit? Ik zie ook iets van os Smith Sgs zb bij mij leverancier voorbij komen.
[ Voor 6% gewijzigd door TeXiCiTy op 20-05-2014 17:01 . Reden: Hyperlink toegevoegd ]
“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery
Op iemands profile staat 'Stuur een Bericht' tussen 'ICQ-nummer' en 'Homepage' ALS het niet uitgeschakeld is door die gebruiker.nimie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 07:39:
Hoe kun je iemand op het forum een pm sturen??
“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery
Een zonneboiler is één van de weinige middelen waar de overheid je helemaal niets kan maken met wat voor regeling dan ook. Wat er in het vat aan warmte gaat vanuit je collectoren is van jouw, dat kost buiten de aanschaf om helemaal niets! Naja het collectorpompje moet draaien maar dat is dan ook het enige. Het is vervolgens aan jou om het warme water optimaal te gebruiken, denk aan:nimie schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 07:39:
Ik blijf nog steeds door de bomen het bos niet zien.
Stadsverwarming eruit en opvangen met wp snap ik, alleen heeft een grote investering van een zb dan nog zin, ipv nog meer pv's en bijvoorbeeld alsnog een boiler van 1200 liter.
[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 23-05-2014 21:07 ]
Lekker vlot geregeld !hansdegit schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 21:06:
Sinds vanmiddag in productie met een 350L boiler. Da's andere koek tov van de verroeste 200L....Nu dus
7,3 L boiler per heatpipe, want ik heb 48 buizen.
De Elga moet lang doorblaffen om de bovenste 175L op 41 graden te krijgen, en de collector heeft ook moeite. Maar hé, ik kan dus wél bijna 2x zoveel warmte bufferen en hoef minder rekening te houden met stagnatie.
Het was -vooral in mijn hoofd- nog even spannend of het allemaal wel zou houden; 500 kg op een houten zoldervloer is geen kattedrek. Met wat advies van WoudseHoeve is het allemaal goedgekomen. Ik hoop van ganser harte dat dit exemplaar het langer uithoudt dan de maandagochtendboiler van augustus 2012.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
ik heb 400 liter op 56 buizen (op 105 graden (dus OOOZO ofzo) en die zijn nu alle 400 al een paar dagen 70-90 graden. dus dit komt wel goed . bij mij staan zowel CV als ELGA sinds begin vd week helemaal uit.hansdegit schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 21:06:
Sinds vanmiddag in productie met een 350L boiler. Da's andere koek tov van de verroeste 200L....Nu dus
7,3 L boiler per heatpipe, want ik heb 48 buizen.
De Elga moet lang doorblaffen om de bovenste 175L op 41 graden te krijgen, en de collector heeft ook moeite. Maar hé, ik kan dus wél bijna 2x zoveel warmte bufferen en hoef minder rekening te houden met stagnatie.
Het was -vooral in mijn hoofd- nog even spannend of het allemaal wel zou houden; 500 kg op een houten zoldervloer is geen kattedrek. Met wat advies van WoudseHoeve is het allemaal goedgekomen. Ik hoop van ganser harte dat dit exemplaar het langer uithoudt dan de maandagochtendboiler van augustus 2012.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Heb je een idee wat de oorzaak kan zijn.hansdegit schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 22:53:
Stom hè, waarom had ik nou niet meteen een 350L genomen? De historie is eigenlijk lachwekkend:
- we beginnen onwetend aan een Bosch Solar systeem met 110L boilertje en 2 vlakke platen
- boiler blijkt te snel leeg, dus vervangen voor een 200L exemplaar en de platen vervangen door heatpipes
- hé ik heb nog ruimte op mijn dak...We doen 12 heatpipes extra.
- eigenlijk best tevreden, maar pech slaat toe en nu dus een 350L exemplaar.
Enne: heb je dit wel eens gezien? Ik trok het verwarmingselement uit de defecte boiler...Ik schrok me het leplazerus:
[afbeelding]
En hier een plaatje van de lekke boiler waar ik wat harschuim vanaf had gesneden:
[afbeelding]
Dit was al een heel tijd aan de gang.....Zonde, maar nogmaals: het lijkt dat we er beter uit komen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Jazeker, dat is KALK.BarryH schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 23:20:
[...]
Heb je een idee wat de oorzaak kan zijn.
Ik weet niet beter dat dat je alleen maar naar de anodes hoeft te kijken.... ??
maar als er nog iets is , dat weet ik dat maar liever
Speel ook Balls Connect en Repeat
[ Voor 24% gewijzigd door stef110 op 24-05-2014 09:51 ]
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Zo'n element is alleen nodig indien je je warmwater voorziening alleen oplost met een zonneboiler + elektrisch. In het geval van eventueel naverwarmen met een CV ketel is dat niet nodig.stef110 schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 09:50:
Zo'n anode heb ik helemaal niet in mijn tank zitten, zou althans niet weten waar hij zou moeten zitten.
Is deze altijd nodig of zijn er gevallen waarbij het niet nodig is?
Zins zondag middag staat hier het warmwater programma van de ketel al uit gasmeter staat al bijna week stil![]()
stef
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
@!null: kan je daar wat meer over vertellen? dan zou mijn anode nl ook helemaal niet slijten en dus ook niet gecontroleerd hoeven te worden...!null schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 10:18:
[...]
Zo'n element is alleen nodig indien je je warmwater voorziening alleen oplost met een zonneboiler + elektrisch. In het geval van eventueel naverwarmen met een CV ketel is dat niet nodig.
Dat is meer het legionella verhaal om zeker te weten dat de temperatuur boven 60 graden is geweest.
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
dus ongeacht de aanwezigheid van een elektrisch elementLimojo schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 12:02:
De anode zit in de boiler om roest te voorkomen.
De anode 'verslijt' doordat deze zich opoffert ipv dat het metaal van de boiler gaat roesten.
[ Voor 34% gewijzigd door TeXiCiTy op 16-07-2014 13:55 ]
Dat is een aardige vracht kalksteen. Ben ik blij dat wij nu sinds 1 1/2 jaar een waterontharder hebben. Deze rotzooi wil ik niet in mijn boilertje hebben!hansdegit schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 22:53:
Enne: heb je dit wel eens gezien? Ik trok het verwarmingselement uit de defecte boiler...Ik schrok me het leplazerus:
[afbeelding]
Dit was al een heel tijd aan de gang.....Zonde, maar nogmaals: het lijkt dat we er beter uit komen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
[ Voor 73% gewijzigd door Appie Heijn op 26-05-2014 10:27 ]
Ik heb een Aquacell van Aquacombi. Werkt prima!Appie Heijn schreef op maandag 26 mei 2014 @ 10:22:
Welke ontharder heb je mkleinman? Ik zit er al een tijdje aan te denken maar de prijs houd mij tot op heden tegen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wat kost ie?mkleinman schreef op maandag 26 mei 2014 @ 21:15:
[...]
Ik heb een Aquacell van Aquacombi. Werkt prima!
http://www.oeko-energie.de/downloads/pro-solar-_2010.pdfstef110 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:48:
Dit is het typeplaatje van de buffer er is geen speciale aansluiting voor anode is het wel aan te raden?
En waar haal je die wijsheid vandaan?TeXiCiTy schreef op maandag 26 mei 2014 @ 09:54:
Het water vooraf ontkalken bevordert helaas wel roestvorming
Ik ben wat verder aan het zoeken maar er zijn wat bronnen die elkaar tegen spreken. De een 'debunked' dat het water agressiever is, de ander stelt dat het wel zo is. Ik weet dat wij een ondergrens aanhouden voor waterhardheid maar zal eens uitzoeken waar die vandaan komt. Een goede waterontharder zal echter niet onder die grens komen en bijvoorbeeld polyfosfaten toevoegen. Wat is wel weet is dat in een toestel met anodes de kalk geforceerd wordt afgezet op roestplekken en zodoende een beschermende laag vormt. Als er naderhand ontkalkt wordt bestaat dan de kans dat het toestel juist gaat lekken.
[ Voor 18% gewijzigd door TeXiCiTy op 27-05-2014 11:08 ]
Import van EVs
Je wil toch geen elektrisch element met een COP van 1 om je huis te verwarmen? Als je zonneboiler en/of warmtepomp het niet red wil je toch dat je gas CV het overneemt? Niet elektrisch 1 op 1 verwarmen?hansdegit schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:43:
Anderszijds zou een element wel kunnen helpen bij het verwarmen van de woning op de momenten dat de warmtepomp het niet in zijn eentje trekt.
[ Voor 6% gewijzigd door stef110 op 27-05-2014 19:19 . Reden: link vergeten toe te voegen ]
Verwijderd
Ik heb dit opgelost door een 220V relais aan te schakelen via het inlaatventiel op het moment dat mijn vaatwasser water neemt. Dit relais zorgt er vervolgens voor dat op dat moment de CV ketel niet aanspringt op naverwarming. Zodoende komt er dus warm water in de vaatwasser als dit in de boiler opgeslagen is, zonder naverwarming.MeTooPV schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 10:01:
Ik heb 160 liter boiler, alleen voor sanitair water. Ik denk dat er per dag zo'n 100 liter warm water (van de boiler) nodig is. In het voor en na-seizoen wordt het naverwarmt door de combi ketel. Daarom wil ik de vaatwasser niet gewoon op de warm water aansluiting aansluiten. Door een eigen leiding te geven zal ook water van 40 graden zonder naverwarming de vaatwasser in kunnen lopen.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Die kalk vorming op het element is logisch, daar heb je de hoogste temperaturen en daar zal met name kalk neerslaan.hansdegit schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 22:53:
....
En hier een plaatje van de lekke boiler waar ik wat harschuim vanaf had gesneden:
[afbeelding]
9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.
Ik zou niet weten waarom je het water zonder naverwarming door de cv in je vaatwasser wil laten lopen.MeTooPV schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 10:01:
Ik heb 160 liter boiler, alleen voor sanitair water. Ik denk dat er per dag zo'n 100 liter warm water (van de boiler) nodig is. In het voor en na-seizoen wordt het naverwarmt door de combi ketel. Daarom wil ik de vaatwasser niet gewoon op de warm water aansluiting aansluiten. Door een eigen leiding te geven zal ook water van 40 graden zonder naverwarming de vaatwasser in kunnen lopen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Andere mensen hebben daar dan weer helemaal geen problemen mee. En wat jij bedoelt is je vaatwasser gewoon warm water geven (eventueel met zo'n extern kastje). Zou je vaatwasser echt een hotfill aansluiting hebben, dan zou hij ook nog een koudwater aansluiting hebben. Dan zou je zeker besparen en al helemaal niet in hoeven te leveren qua resultaat.mightym schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 07:09:
Pas op bij vaatwassers, mijn ervaring is dat de vaatwasser een stuk minder goed werkt met een hotfill. Aan het eind van de wassessie droogt de vaatwasser door koud water in het labyrint in te nemen. Het vocht in de machine condenseert tegen de wand van het labyrint. Als je warm water inneemt werkt dat minder. Verder viel mij op dat de omringende keukenkastjes merkbaar opgewarmd werden doordat de vaatwasser de laatste waterinname met warm water deed.
Afhankelijk van het programma loopt de vaatwasser dus op het water dat hij gebruikt heeft om de vorige was te drogen. Dit water gaat hij verwarmen en bij het wegpompen wordt hier het water in het labyrint mee voorverwarmd. Feitelijk gooi je de warmte van de zonneboiler dus deels weg doordat je deze een dag bewaart in je vaatwasser en dan pas gaat wassen.
Kortom, een hotfill voor een gewone vaatwasser is niet vanzelf een besparing!
[ Voor 22% gewijzigd door !null op 28-05-2014 09:23 ]
Verwijderd
@ !Null: Ik tikte vanmorgen Hotfill, maar bedoel idd gewoon het aansluiten van warmwater op de koudwateringang. Wij hebben een wasmachine met warm en koudwateraansluiting, direct gevoed door de ZB, dat werkt WEL als een trein! Nou nog een vaatwasser vinden met warm-en koudwater aansluiting!Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 10:08:
Met mijn bedachte systeem wordt ook bij het na spoelen de vaat prima droog. Hoe dat komt? Omdat de leiding alweer aardig is afgekoeld aan het eind van het programma doordat het water een tijd stil heeft gestaan.
En naverwarmen met CV is natuurlijk helemaal niet goedkoper. Waarom niet? Voor de paar liter water die de vaatwasser neemt bereikt het opgewarmde water vanaf de CV niet de vaatwasser. Dus ben je alsnog met koud aan het vullen en heb je keurig met de voorverwarming alleen je leiding in je muur verwarmd.
Maar ik praat slechts uit eigen ervaring met lange experimenteertijden en metingen..
[ Voor 3% gewijzigd door mightym op 28-05-2014 11:42 ]
Glas roest niet nee. Helaas is het productietechnisch bijna onmogelijk om over heel het oppervlak een emaille laag aan te brengen die 20 jaar mee gaat. Door warmte-koude schokken en de verschillende uitzettingsefficienten van emaille en staal kunnen ook miniscule scheurtjes ontstaan die dankzij de anode prima beschermd worden.motormuis schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 07:26:
[...]
Waarom met name geëmailleerd staal een anode zou moeten hebben snap ik ook niet, volgens mij is zo'n glas laag er juist erg resistent.
Als ik je goed begrijp, zeg je dat de meeste wasmachines goed overweg kunnen met warm water aanvoer, maar dat dit bij enkele, zo niet meerdere typen vaatwasmachines waarschijnlijk veel minder voordeel oplevert?mightym schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:40:
[...]
@ !Null: Ik tikte vanmorgen Hotfill, maar bedoel idd gewoon het aansluiten van warmwater op de koudwateringang. Wij hebben een wasmachine met warm en koudwateraansluiting, direct gevoed door de ZB, dat werkt WEL als een trein! Nou nog een vaatwasser vinden met warm-en koudwater aansluiting!
Ik heb ook enkele jaren mijn vaatwasser met warmwater van de ZB gevoed, maar heb het er weer afgehaald. Enige tijd geleden heb ik voor mijn buren wat reparatiewerkzaamheden verricht aan hun vaatwasser en toen uitvoerig de werking van die machine (ook een Bosch, net als die van mij) bestudeerd. Het werd mij toen plotseling duidelijk waarom de keukenkastjes zo warm werden, en de vaat minder droog werd. (In de handleiding van de vaatwasser staat overigens ook erg cryptisch en beknopt omschreven dat de prestaties kunnen verminderen als je hem op warmwater aansluit.)
Het labyrint in de vaatwasser heeft meerdere functies, het terugwinnen van warmte uit afvalwater en het zorgen voor een koud oppervlak waar het vocht van de vaat op kan neerslaan. De vaatwasser neemt per keer niet meer water in dan de inhoud van het labyrint. Een groot deel van het warme ZB water raakt zijn warmte kwijt aan de muur en komt niet in de vaatwasser. Verder verwarmt de vaatwasser niet alle waterinnames, dus een deel van je ZB warmte gebruik je om water te verwarmen dat anders koud was gebleven.
Om een goed vergelijk te kunnen maken, moet je het verschil in energiegebruik van de vaatwasser vergelijken met de hoeveelheid thermische energie van 14,5 liter warm ZB water. E.e.a. is uiteraard nog wel afhankelijk van de gezinssituatie, als de ZB te groot is voor het aantal gebruikers, dan kun je dit warmteoverschot mooi dumpen in de vaatwasser. Als je (net als bij mij) met 5 gezinsleden bent, dan is er meestal geen overschot in de boiler te bekennen :-) (en draait de overvolle vaatwasser iedere dag :-) )
Import van EVs
Het is uitstekend mogelijk om een glaslaag aan te brengen die blijft zitten, genoeg reactoren in de chemische industrie die zo gebouwd zijn. Het is wel kwetsbaarder dan gewoon RVS oid. Wel zorgwekkend dat het lastig blijkt te zijn om boilers goed te bouwen.TeXiCiTy schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:12:
[...]
Glas roest niet nee. Helaas is het productietechnisch bijna onmogelijk om over heel het oppervlak een emaille laag aan te brengen die 20 jaar mee gaat. Door warmte-koude schokken en de verschillende uitzettingsefficienten van emaille en staal kunnen ook miniscule scheurtjes ontstaan die dankzij de anode prima beschermd worden.
9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.
De beste blijven overmotormuis schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:36:
[...]
Wel zorgwekkend dat het lastig blijkt te zijn om boilers goed te bouwen.
Welke de beste was weet je helaas dus pas na een jaar of 15...
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Je hebt het bijna goed begrepen :-) (of ik heb het bijna duidelijk genoeg uitgelegd..). Wasmachines zijn verkrijgbaar met warm en koudwater aansluiting. Deze neemt warmwater in wanneer nodig en koudwater als warmwater niet nodig is (of om het te warme boilerwater bij te mengen tot de gewenste temperatuur). De meeste wasmachines hebben dit niet, je hebt een speciaal type nodig!Luiaard schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:25:
[...]
Als ik je goed begrijp, zeg je dat de meeste wasmachines goed overweg kunnen met warm water aanvoer, maar dat dit bij enkele, zo niet meerdere typen vaatwasmachines waarschijnlijk veel minder voordeel oplevert?
Je kunt de meeste wasmachines wel aanpassen door middel van een externe hotfill voormengregeling waardoor je de voordelen verkrijgt van vullen met warm water. Dan hoef je niet je bestaande wasmachine te vervangen en/of heb je meer keuze dan alleen de types die al een ww-aansluiting hebben. Dit zou volgens jou echter met moderne vaatwasmachines veel minder effect hebben, of zelfs de werking van de vaatwasser negatief beïnvloeden.mightym schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 17:35:
[...]
Je hebt het bijna goed begrepen :-) (of ik heb het bijna duidelijk genoeg uitgelegd..). Wasmachines zijn verkrijgbaar met warm en koudwater aansluiting. Deze neemt warmwater in wanneer nodig en koudwater als warmwater niet nodig is (of om het te warme boilerwater bij te mengen tot de gewenste temperatuur). De meeste wasmachines hebben dit niet, je hebt een speciaal type nodig!
Ik ken geen vaatwassers met een warmwater en koudwater aansluiting. Als iemand deze wel eens is tegengekomen dan hoor ik het graag :-) Met de moderne (energiezuinige) vaatwassers is het voordeel beperkt en niet eenduidig vast te stellen.
Korter kan ik mijn waarschuwing niet samenvatten :-)
Import van EVs
YepLuiaard schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 19:50:
[...]
Je kunt de meeste wasmachines wel aanpassen door middel van een externe hotfill voormengregeling waardoor je de voordelen verkrijgt van vullen met warm water. Dan hoef je niet je bestaande wasmachine te vervangen en/of heb je meer keuze dan alleen de types die al een ww-aansluiting hebben. Dit zou volgens jou echter met moderne vaatwasmachines veel minder effect hebben, of zelfs de werking van de vaatwasser negatief beïnvloeden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mooi dat er tegenwoordig bij vaatwassers ook meer opties komen :-) , hebben deze nou ook een warm en koudwater aansluiting?Proton_ schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 20:46:
De meeste moderne vaatwassers ondersteunen inkomend water tot 60 graden. Hetzelfde was- en droogresultaat wordt gegarandeerd.
Sommige hebben een ingebouwde optie om water te pakken tot het warm is en andere hebben zelfs een solar programma waarbij het verwarmingselement helemaal niet gebruikt wordt.
Bekijk de handleiding voordat je een voorschakelapparaat koopt zou ik zeggen
Dat is mooi, maar die Miele kost meer dan €1300. Net opgezocht dat mijn bestaande Ikea vaatwasser ook gewoon 60 graden hebben mag en dan ben je met een voorschakel hotfill klaar.Proton_ schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 20:46:
De meeste moderne vaatwassers ondersteunen inkomend water tot 60 graden. Hetzelfde was- en droogresultaat wordt gegarandeerd.
Sommige hebben een ingebouwde optie om water te pakken tot het warm is en andere hebben zelfs een solar programma waarbij het verwarmingselement helemaal niet gebruikt wordt.
Bekijk de handleiding voordat je een voorschakelapparaat koopt zou ik zeggen
Import van EVs
De aansluiting op warm water wordt
aanbevolen als dit uit een energetisch
gunstige warmwaterbereiding...
Inderdaad, vergeet niet dat een vaatwasser de eerste spoeling gewoon koud doet, daar gooi je dan warm in, ook vrij onzinnig om het te doen als je al een stroom overschot hebt, laat die vw hier maar lekker electrisch verwarmen, die 2x 10 min 2000W zet geen zoden aan de dijk.MeTooPV schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 13:47:
Alle vaatwassers kunnen water van 60 graden aan. Het heeft energetisch alleen zin als je de warmte echt over hebt, (of als je heel veel discipline hebt en altijd netjes eerst de warm waterkraan openzet voordat je de vaatwasser laat starten). Vaatwassers gebruiken namelijk weinig warm water, dus een groot deel van het water zal het koude water uit de leiding zijn, en dan nog een beetje van je ketel. Vervolgens heb je een vaatwasser gevuld met water dat nog bijna even koud is en een leiding gevuld met warm water.
Dat mightym, als ervaringsdeskundige, ondanks zijn zonneboiler ermee is gestopt laat wel zien dat het ook weer niet zoveel doet.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Verwijderd
Geen winst, ik heb stroom over, dus zeker ik de winter wil ik niet uit een zonneboiler pakken omdat je dat al hard nodig hebt voor de douchebeurten. Laat hem maar lekker elektrisch verwarmen.Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 18:01:
De vaatwasser zit na de naverwarmer omdat deze op de warm water aansluiting is aangesloten. Maar zoals hierboven beschreven heb ik een schakeling er tussen gemaakt dat bij het waternemen de naverbrander niet wordt ingeschakeld. Dus alleen boilerwater met de temperatuur wat er zich in de loop van de dag heeft opgebouwd wordt ingenomen.
Mijn wasmachine verbruikt per 60 °C beurt nu ook 0,1kWh ipv de 1,25kwh van voorheen. Dus dat zijn er 12 voor de prijs van 1. Tel uit je winst per jaar.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat vind ik toch bijzonder, stel dat je 14 liter warm water in je vaatwasser stopt. Die 14 liter is opgewarmd in de zonneboiler, dus onttrek je 0,65 kWh aan warmte uit je zonneboiler. De vaatwasser hoeft die plons zelf niet meer te verwarmen, dus je zou verwachten dat je maximaal 0,65kWh per wasbeurt bespaart. Oke, als je dan ook nog een uur tijdwinst hebt en de circulatiepomp (die een vermogen heeft van 100Watt) korter draait, dan win je nog 0,1 kWh. Dus maximaal zou ik een daling in het directe verbruik van de vaatwasser verwachten van 0,75 kWh. Een verschil van 1,15kWh kan ik niet verklaren. Zeker niet als je ook nog bedenkt dat de vaatwasser niet alle waterinnames verwarmt.Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 18:01:
De vaatwasser zit na de naverwarmer omdat deze op de warm water aansluiting is aangesloten. Maar zoals hierboven beschreven heb ik een schakeling er tussen gemaakt dat bij het waternemen de naverbrander niet wordt ingeschakeld. Dus alleen boilerwater met de temperatuur wat er zich in de loop van de dag heeft opgebouwd wordt ingenomen.
Mijn wasmachine verbruikt per 60 °C beurt nu ook 0,1kWh ipv de 1,25kwh van voorheen. Dus dat zijn er 12 voor de prijs van 1. Tel uit je winst per jaar.
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2014 20:18 ]
Wat wil je hiermee nu precies toevoegen aan de discussie?Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 20:17:
ik heb apparatuur met een knopje, hotfill of niet, en moet erg lachen om de hele discussie
zonneboiler +was of afwas is een klapper.
wat ik nu hotill levert meer kWh op de ferraris, en die gaat swinters de warmtepomp in.
daaag mein kamp. (vanwege zijn gasliefde)
Wise enough to play the fool
+1teacher schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 22:43:
[...]
Wat wil je hiermee nu precies toevoegen aan de discussie?
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Volgens mij moet je warmte in je boiler zo snel mogelijk weer (nuttig) gebruiken.mightym schreef op zondag 01 juni 2014 @ 18:37:
@ Eric-pvt Dat een zonneboiler goedkoop warmte levert wordt absoluut niet bestreden, dat je goed moet nadenken hoe je die 'gratis' warmte inzet, dat is waar het hier om draait. Zolang je overcapaciteit in je ZB hebt, kun je weinig kwaad doen, maar als je fijn je vaatwasser gaat vullen met warm water en later op de avond extra gas moet verbranden om nog warm te kunnen douchen, dan ben je mogelijk niet slim bezig. Alles hangt af van de winst die je boekt in de vaatwasser (meerdere innames van kleine hoeveelheden water, dus relatief veel verlies in transport, vullen met warmwater terwijl niet noodzakelijk) in verhouding tot het verwarmen van douchewater met de CV ketel. En uiteraard de rest van je opwek en gebruik....
excuus: ik ben onduidelijk. Wat ik bedoel is dat het niet makkelijk is om bewust de juiste hoeveelheid warmte in je ZB te laten zitten voor b.v. het verwarmen van je huis of een douche ofzo. Dus dat het daarom beter is om de warmte zo snel mogelijk (nuttig) in te zetten.teacher schreef op maandag 02 juni 2014 @ 00:36:
Nouja... Met mijn boerenverstand zeg ik "zo veel mogelijk".
+1teacher schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 22:43:
[...]
Wat wil je hiermee nu precies toevoegen aan de discussie?
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq