Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.249 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MarFan schreef op maandag 17 maart 2014 @ 09:54:
[...]
Ik wilde deze in Excel zetten, maar kom aan andere getallen. Welke (domme) fout maak ik ?
6 / 4.2 / 4.8 = 0.29 8)7
[...]
kW=Joule per seconde, debiet had ik in Liter/minuut gezet.
Google is bijdehand genoeg om dat om te rekenen, Excel niet :)

Maar laten we wel zijn; als er enige doorstroming is zal het rendementsverlies in procenten gerekend worden.

Als de doorstroming (door verstopping/luchtbel) helemaal stopt heb je wel een flink vermogensverlies.
De 70 graden bij de ingang, terwijl er water van 40 graden hoort binnen te komen lijkt hier wel op te wijzen.

[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 17-03-2014 13:33 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:51

mb1

Proton_ schreef op maandag 17 maart 2014 @ 13:17:
[...]

kW=Joule per seconde, debiet had ik in Liter/minuut gezet.
Google is bijdehand genoeg om dat om te rekenen, Excel niet :)

Maar laten we wel zijn; als er enige doorstroming is zal het rendementsverlies in procenten gerekend worden.

Als de doorstroming (door verstopping/luchtbel) helemaal stopt heb je wel een flink vermogensverlies.
De 70 graden bij de ingang, terwijl er water van 40 graden hoort binnen te komen lijkt hier wel op te wijzen.
Nu zit je er nog een factor 1000 naast.............
1W = 1 J/s ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:51

Seafarer

XXX

dollyking schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:56:
[...]

en waar zou je T1 dan plaatsen? ik zou het helemaal aan het eind doen.
Inderdaad T1 aan het einde. En het laatstse paneel helemaal links.

Ik vond de geboden oplossing wel grappig bedacht, maar was benieuwd wat er gebeurde met alleen het laatste paneel verplaatsen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

mb1 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:55:
Nu zit je er nog een factor 1000 naast.............
1W = 1 J/s ;)
:$
Daarom gebruik ik dus tools die dit goed voor me doen O-)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 16:37
Iedereen bedankt voor het meedenken, heb ondertussen antwoord. Volgens de installateur moet het geen probleem zijn want het is aangesloten volgens het tichelmann systeem ???
Iemand een idee ? (Google geeft wel een aantal plaatjes, maar snap het nog niet)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david5
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
Heeft ook iemand in de buurt van Groningen een vulpomp beschikbaar. Ik heb namelijk voorgemengde jerrycans glycol water. Of is het vullen ook mogelijk zonder speciale pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:43
MarFan schreef op maandag 17 maart 2014 @ 21:11:
Iedereen bedankt voor het meedenken, heb ondertussen antwoord. Volgens de installateur moet het geen probleem zijn want het is aangesloten volgens het tichelmann systeem ???
Iemand een idee ? (Google geeft wel een aantal plaatjes, maar snap het nog niet)
dan zou alles parallel moeten staan (en niet 1 ring van 3 en 1 van 2 panelen)....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een opslagvat voor een drainback systeem (als het even kan met een ingebouwd terugloopreservoir, maar dat is geen absolute must). Liefst zo'n 300 L inhoud. Heeft iemand suggesties ? Ik wil mijn rommel vervangen door iets degelijks... bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
MarFan schreef op maandag 17 maart 2014 @ 21:11:
Het Tichelman systeem bekt lekker ...... om een onwetende klant gerust te stellen.
Het betekend dat alle collectoren parallel moeten staan en dat ook de leidingen naar alle collectoren even lang moeten zijn (evenveel weerstand).

Nou dat kan je zelf simpel controleren, maar als er 2 groepen zijn met een verschillende aantallen collectoren is het geen Tichelman systeem.

Ik zou hier zelf nooit voor kiezen, een klein verschil in weerstand zorgt al snel in een groot verschil in flow. Maar het voordeel is waarschijnlijk dat de uitstraling verliezen met vlakke plaat collectoren lager zal zijn. Alleen de eigen opgewekte warmte loopt door iedere plaat. Maar dit kan ik niet direct met een berekening staven.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Eens, met hierboven, daarom zei ik ook al, enige juiste oplossing lijkt me ze allemaal achter elkaar toch?
david5 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 21:46:
Heeft ook iemand in de buurt van Groningen een vulpomp beschikbaar. Ik heb namelijk voorgemengde jerrycans glycol water. Of is het vullen ook mogelijk zonder speciale pomp.
Dat kun je toch met iedere pomp vullen? Ook met een dompelpompje o.i.d.
Tijd terug had iemand zo'n Gardena tuinset ding, een pompje waar je tuinslangen op deed en om hem te laten pompen draaide je hem rond met je boormachine.
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:44:
Ik ben op zoek naar een opslagvat voor een drainback systeem (als het even kan met een ingebouwd terugloopreservoir, maar dat is geen absolute must). Liefst zo'n 300 L inhoud. Heeft iemand suggesties ? Ik wil mijn rommel vervangen door iets degelijks... bedankt.
drainback als in leegloop systeem? In hoeverre moet je buffervat daarop voorbereid zijn?
Je buffervat biedt een warmtewisselaar spiraal waar water doorheen kan, de rest kun je zelf regelen met een leegloop systeem toch?

[ Voor 40% gewijzigd door !null op 18-03-2014 08:57 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
BarryH schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:32:
[...]
dan zou alles parallel moeten staan (en niet 1 ring van 3 en 1 van 2 panelen)....
Tot die conclusie kom ik ook...
WoudseHoeve schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 08:52:
[...]
Het Tichelman systeem bekt lekker ...... om een onwetende klant gerust te stellen.
Het betekend dat alle collectoren parallel moeten staan en dat ook de leidingen naar alle collectoren even lang moeten zijn (evenveel weerstand).
Daar lijkt het wel op ;w

Ik krijg morgen via een kennis professioneel meet apparatuur, hiermee ga ik op alle punten de temperatuur meten om aan te tonen wat we hier denken. Dan mag de installateur vertellen waarom meneer Tichellman het niet goed doet 8)7

Wordt vervolgt

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:44:
Gewoon opslagvat met dubbele spiraal nemen, en niet helemaal vullen :X
Een spiraal voor je CV, een voor je douchewater, klaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

dollyking

duck tape

david5 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 21:46:
hier ook geen vulpomp gebruikt. de mcgyver oplossing.
-inhoud systeem uitrekenen, afmeten in een emmer, opzuigen (mond) in een tuinslang, mbv een gardena koppelstukje aanluiten op collector leiding, en andere kant op een water kraan.
druk erop door de kraan te openen en ontluchten maar.

Zorg er wel voor dat je de juiste glycol hebt (foodsafe)

eigenlijk als met een cv leiding, alleen had ik glycol zonder water. Hierdoor moest ik uitrekenen hoeveel er van dat spul in het systeem moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
dollyking schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:53:
[...]
hier ook geen vulpomp gebruikt. de mcgyver oplossing.
-inhoud systeem uitrekenen, afmeten in een emmer, opzuigen (mond) in een tuinslang, mbv een gardena koppelstukje aanluiten op collector leiding, en andere kant op een water kraan.
druk erop door de kraan te openen en ontluchten maar.

Zorg er wel voor dat je de juiste glycol hebt (foodsafe)

eigenlijk als met een cv leiding, alleen had ik glycol zonder water. Hierdoor moest ik uitrekenen hoeveel er van dat spul in het systeem moest.
Ik heb een dergelijke pomp gebruikt :
SFB handpomp
Even naar beneden scrollen ....

Wel heb ik samen met de installateur alles goed rond gepompt ( ik heb er een 3 kranen schakeling in zitten, kan je de flow door een kraan naar buiten en direct weer er in rond pompen om het lucht weg te werken.)

Wat volgens mij handiger is om met een simpele vaccuum pomp de lucht uit je installatie te pompen en de glycol er in te laten zuigen. De hand pomp gebruik je dan nog voor het op druk brengen, 2 bar of zo.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mogelijk om de optimale pompsnelheid te bepalen voor een zonneboiler waarbij zoveel mogelijk warmte wordt overgedragen aan het vat?

Een minimale pompsnelheid heb je natuurlijk nodig voor de flow bij mijn terugloopsysteem heb ik gemerkt. Maar als de pomp continue vol vermogen draait, lijkt het alsof er veel minder warmte overdracht is. (lijkt mij logisch aangezien het water te weinig tijd krijgt om op te warmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 15:06:
Is het mogelijk om de optimale pompsnelheid te bepalen voor een zonneboiler waarbij zoveel mogelijk warmte wordt overgedragen aan het vat?

Een minimale pompsnelheid heb je natuurlijk nodig voor de flow bij mijn terugloopsysteem heb ik gemerkt. Maar als de pomp continue vol vermogen draait, lijkt het alsof er veel minder warmte overdracht is. (lijkt mij logisch aangezien het water te weinig tijd krijgt om op te warmen).
Dat doen zonneboiler controllers met een modulerende pomp sturing.
Ze starten op 30% vermogen bij een delta-T van 6 graden en iedere graad verhoging van de delta-T geeft 10% extra vermogen. Dit lijkt optimaal te zijn voor het oogsten van een maximale hoeveelheid energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Niet helemaal. Optimaal voor de vermogensoverdracht van collector naar vat is 'zo snel mogelijk' maar dat is regeltechnisch niet praktisch; de dT wordt dan klein dus dan weet je niet wanneer je moet stoppen of de pomp gaat pendelen. Ook verknalt dat de gelaagdheid in de boiler en is het het hoge stroomverbruik vaak niet waard.
De 10 graden is een praktisch compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel interessant! Mijn boilersysteem (Agpo Aquasol 3) met controller start bij een verschil temperatuur tussen collector en boilervat van 10°C. Bij een eerste gebruik start de pomp op een vermogen van 12%. Dan bekijkt het systeem of er circulatie blijft bestaan. Zo niet, dan stopt het systeem 10 uur en start daarna opnieuw op met een verhoging van 4% extra. Dit blijft hij herhalen totdat de circulatie blijft gaan. Hij past zichzelf dus niet aan aan een Delta T. Dat is dus jammer begrijp ik.

In de setup die ik heb gemaakt, 2 boilers in serie en een apart oost en west collector, is er een verschil in gewenste flow. Hierdoor werkt het bovengenoemde niet juist en staat het systeem nu op een vast pompvermogen van 32%. Dit was een jumperinstelling. Hiermee blijft er wel een goede flow door beide collectoren, maar vermoedt ik dat de snelheid te hoog is en er meer winst mogelijk is. Ook is door deze instelling het opgenomen vermogen een stuk hoger. Ik denk er dus aan om zelf een PWM schakeling te gaan maken en met wat proberen te zien of ik een betere temperatuur overdracht kan krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2014 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
WoudseHoeve schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 15:20:
[...]

Dat doen zonneboiler controllers met een modulerende pomp sturing.
Ze starten op 30% vermogen bij een delta-T van 6 graden en iedere graad verhoging van de delta-T geeft 10% extra vermogen. Dit lijkt optimaal te zijn voor het oogsten van een maximale hoeveelheid energie.
Heb je daar ook sommetjes van gezien? Ik heb mijn ZB nu ingesteld op aan bij 2 graden en uit bij 1 graad. Ook bij halfbewolkt weer draait hij nu 8 uur p. dag, met een verbruik van 25 watt (in standby is het 3 watt). Maar of die 22 watt x 8 uur = 176Wh nu terugverdiend is in warmte? En of ik bij b.v. een setting van 8 om 4 dan veel minder warmte binnenhaal.....

..Wie heeft hier weleens een berekening aan gewaagd?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
BarryH schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 23:10:
[...]
Heb je daar ook sommetjes van gezien? Ik heb mijn ZB nu ingesteld op aan bij 2 graden en uit bij 1 graad. Ook bij halfbewolkt weer draait hij nu 8 uur p. dag, met een verbruik van 25 watt (in standby is het 3 watt). Maar of die 22 watt x 8 uur = 176Wh nu terugverdiend is in warmte? En of ik bij b.v. een setting van 8 om 4 dan veel minder warmte binnenhaal.....

..Wie heeft hier weleens een berekening aan gewaagd?
Ik denk dat het moeilijk rekenen is hieraan. Ik heb het rechtstreeks uit de handleiding van mijn SR1168. Daarin wordt gesteld dat hun ervaring leert dat dit de optimale instelling is. ( chinees-engels ;) ) Volgens mij stopt de pomp pas als de delta-T weer onder de 2 graden zakt.

Nu zal het regelbereik van een pomp met Asynchrone motor niet veel beter zijn als in stappen van 10%. Het werkt op het door laten van een aantal fasen uit een serie van 10, dus 10% per stap.
Bij een vermogen van slechts 12% zal hij weinig doen. Zeker als hij daarna 10 uur stil staat ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Zoooo, de Q-Solar wordt op dit moment geïnstalleerd. Heb met de aankoop niet goed opgelet blijkt. Het is een Q25SC200 ipv 380. Oftewel 200 liter. Minder verwarmingscapaciteit opslag dus.
Voordeel is wel, ik hikte nogal tegen de aanschaf van 2x30 of 2x24 buizen aan qua geldbedrag.

Ik denk nu dat ik 30 buizen erop ga gooien. Iemand hier een mening over? Hoe kan ik voorkomen dat wanneer de 200 liter echt op stoom heb(max 80 graden volgens handleiding), dat de collector op het dak staat te (ver)dampen?

Bij een losse pomp appendage kun je de pomp vertellen dat ie moet gaan pompen, kan ik de q-solar dit ook laten doen, zodat er bijvoorbeeld een radiator op het dak komt te liggen welke de hitte afgeeft?

[ Voor 16% gewijzigd door Appie Heijn op 20-03-2014 14:57 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Appie Heijn schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 14:52:
Zoooo, de Q-Solar wordt op dit moment geïnstalleerd. Heb met de aankoop niet goed opgelet blijkt. Het is een Q25SC200 ipv 380. Oftewel 200 liter. Minder verwarmingscapaciteit opslag dus.
Voordeel is wel, ik hikte nogal tegen de aanschaf van 2x30 of 2x24 buizen aan qua geldbedrag.

Ik denk nu dat ik 30 buizen erop ga gooien. Iemand hier een mening over? Hoe kan ik voorkomen dat wanneer de 200 liter echt op stoom heb(max 80 graden volgens handleiding), dat de collector op het dak staat te (ver)dampen?

Bij een losse pomp appendage kun je de pomp vertellen dat ie moet gaan pompen, kan ik de q-solar dit ook laten doen, zodat er bijvoorbeeld een radiator op het dak komt te liggen welke de hitte afgeeft?
Wat is de oriëntatie van de collector?
ik heb oost onder 35 graden, op 2x200 liter boiler. vanaf eind mei tot eind augustus voldoende warmte. Daarbuiten zou ik meer kunnen gebruiken. Alleen dat is op dat dakvlak niet zo effectief om dat in de rest van het jaar de instralingshoek nogal slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 09:04:
[...]

Bij een vermogen van slechts 12% zal hij weinig doen. Zeker als hij daarna 10 uur stil staat ???
Waarom het programma zo geschreven is, is mij ook een raadsel.. Lijkt me dat wanneer er geen circulatie wordt gemeten, er direct een verhoging van het pompvermogen kan worden toegepast. Maar ja, de professoren zullen het wel zo bedacht hebben.. Overigens loopt de temp bij de 12% wel veel sneller op in het eerste vat, maar blijft de tweede een graad of 4 achter. Dus die temperatuur overdracht is bij mijn systeem wat beter dan met de hogere pompsnelheid. Helaas stopt de circulatie dan wel weer na ongeveer 45 minuten..dus dat is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@YBJ: andere controller kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Appie Heijn schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 14:52:

Ik heb een 3weg klep in het collector circuit zitten bij 95 graden gaat hij om naar een oude airco buiten unit waar ik de compressor uit heb gehaald, hij staat op de dakkapel. Ventilator gaat dan ook aan. Werkt perfect. de collector pomp moet wel blijven draaien.

Moet je wel je max boiler temp wat opschroeven .... Als je die op 90 kan zetten en de sensor op 85 dan werkt het wel. Smelt tenminste je isolatie niet weg .....

Waarschijnlijk staat hij bij mij nu af te fakkelen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kun je die warmte nu niet in huis kwijt dan?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Erasmo schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:16:
Kun je die warmte nu niet in huis kwijt dan?
HAHA dan gaat het binnen naar sauna temperaturen ..... ik vind 20 graden mooi.

De buffer en boiler van in totaal 1200L staan dan al op 85 graden ..... veel hoger durf ik niet te gaan, de nauwkeurigheid van de temperatuur sensors is me niet duidelijk er zit een 10 graden verschil tussen de mechanische wijzers op de tank en de sensors van de controller (die van de controller zijn hoger)

Als ik probeer de warmte te laten oplopen naar 95 graden en sensors zitten er toch naast zit ik met 1000L kokend water ... En zal de druk flink oplopen en spuit ik overheated water (als het overdruk ventiel opengaat zakt de druk en gaat het water ogenblikkelijk koken) in het riool ..mmm...

Of zie ik dat verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:51

Seafarer

XXX

WoudseHoeve schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:39:
[...]

HAHA dan gaat het binnen naar sauna temperaturen ..... ik vind 20 graden mooi.

De buffer en boiler van in totaal 1200L staan dan al op 85 graden ..... veel hoger durf ik niet te gaan, de nauwkeurigheid van de temperatuur sensors is me niet duidelijk er zit een 10 graden verschil tussen de mechanische wijzers op de tank en de sensors van de controller (die van de controller zijn hoger)

Als ik probeer de warmte te laten oplopen naar 95 graden en sensors zitten er toch naast zit ik met 1000L kokend water ... En zal de druk flink oplopen en spuit ik overheated water (als het overdruk ventiel opengaat zakt de druk en gaat het water ogenblikkelijk koken) in het riool ..mmm...

Of zie ik dat verkeerd ?
Ik mag aannemen dat je inlaat combinatie al vroegtijdig begint te spuien?

Als je de sensor uit het vat kunt halen kun je hem toch even controleren met een pannetje kokend water.

Dus met dit lullige beetje zon is het bijna te warm in huis, heb je 1200 liter water naar 85 gebracht en sta je ook nog eens af te fakkelen. 8)7
Misschien je eigen buurt verwarming opzetten?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk dat er ook nog een stookbeurtje uit z'n kachel inzit, anders is het systeem serieus overgedimensioneerd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn systeem vandaag aan het einde van de dag 60°C behaald op 160 liter water. Dit vanaf 39°C vanmorgen. Wel met 3 wasjes ervan gedraaid gedurende de dag (3x 15 Liter).
Maar ook zonder deze wasjes had ik echt geen 83° (is max.) in het systeem kunnen halen nu al in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Heb nog wel iets raars, de 3-weg klep van het CV gedeelte(onderste 3-weg) gaat continu open en dicht.
Geen foutmelding o.i.d.
BarryH schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 15:17:
[...]

Wat is de oriëntatie van de collector?
ik heb oost onder 35 graden, op 2x200 liter boiler. vanaf eind mei tot eind augustus voldoende warmte. Daarbuiten zou ik meer kunnen gebruiken. Alleen dat is op dat dakvlak niet zo effectief om dat in de rest van het jaar de instralingshoek nogal slecht is.
Orientatie zuid, platdak en vanaf 16.00 geen directe instraling meer.
WoudseHoeve schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 17:09:
[...]

Ik heb een 3weg klep in het collector circuit zitten bij 95 graden gaat hij om naar een oude airco buiten unit waar ik de compressor uit heb gehaald, hij staat op de dakkapel. Ventilator gaat dan ook aan. Werkt perfect. de collector pomp moet wel blijven draaien.

Moet je wel je max boiler temp wat opschroeven .... Als je die op 90 kan zetten en de sensor op 85 dan werkt het wel. Smelt tenminste je isolatie niet weg .....

Waarschijnlijk staat hij bij mij nu af te fakkelen ....
Was ook mijn idee maar de QSolar kan ik volgens mij niet forceren om de collectorpomp te laten draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 20-03-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Appie Heijn schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 20:44:

Orientatie zuid, platdak en vanaf 16.00 geen directe instraling meer.
Als je de collector met een hoge hellingshoek gaat neerzetten, heb je ook in de wintermaanden veel plezier en geen enorme opbrengstpiek in de zomer. Kijk maar op PVgis en modelleer daar maar eens een hellingshoek van b.v. 75 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Erasmo schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 19:50:
Ik denk dat er ook nog een stookbeurtje uit z'n kachel inzit, anders is het systeem serieus overgedimensioneerd.
45 graden hoek, dat scheelt. 1 pijp op 10 liter water. En ja ik begon op ongeveer 40 graden, gisteravond nog wel een bananen doos hout door de kachel gejaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ja dat zeg ik ;) ik zit op 1,5 pijp per 10 liter water als alles doorgaat.

Blijf die 3-weg maar raar vinden. Eerst even een buitensensor regelen, kijken of dat wat uitmaakt.
Draait nu weer op de Avanta. Na het weekend het rookgaskanaal installeren. Heeft gisteren even zonder gedraaid in de garage. Beide deuren open en CO melder geïnstalleerd.

Ben nog er nog niet helemaal over uit wat de WW programma's nou precies doen. Had gisteren dat ie 4-5 minuten full pull ging, waarschijnlijk om warm water te bereiden. Kon daarna liters uit de kraan tappen zonder dat de ketel aanging. Wanneer de q-solar standalone gaat draaien is dit voor mij niet echt wenselijk, liever heet water on demand ipv warm stoken en houden. Met zonnecollector erop zal dat best meevallen in de meeste maanden van het jaar gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Appie Heijn schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 07:23:
Ja dat zeg ik ;) ik zit op 1,5 pijp per 10 liter water als alles doorgaat.

Blijf die 3-weg maar raar vinden. Eerst even een buitensensor regelen, kijken of dat wat uitmaakt.
Draait nu weer op de Avanta. Na het weekend het rookgaskanaal installeren. Heeft gisteren even zonder gedraaid in de garage. Beide deuren open en CO melder geïnstalleerd.

Ben nog er nog niet helemaal over uit wat de WW programma's nou precies doen. Had gisteren dat ie 4-5 minuten full pull ging, waarschijnlijk om warm water te bereiden. Kon daarna liters uit de kraan tappen zonder dat de ketel aanging. Wanneer de q-solar standalone gaat draaien is dit voor mij niet echt wenselijk, liever heet water on demand ipv warm stoken en houden. Met zonnecollector erop zal dat best meevallen in de meeste maanden van het jaar gok ik.
Op mijn Nefit Combi ketel zitten ook verschillende WW programma's. Van de hoogste comfort stand (warmtewisselaar warm stoken en houden) tot het laagste comfort ( Eco, pas aan als er warm water gevraagd wordt) Ik heb de laatste ingesteld :) en een sensor op de toevoer leiding zodat de ketel weet dat er warm water aankomt en hij niet hoeft te gaan branden.
Aangezien wij dit warm water niet in de keuken gebruiken voor kleine hoeveelheden is dat de beste optie, wachttijden zijn niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Proton_ schreef op zondag 16 maart 2014 @ 19:26:
Je bedoelt vooraan in de zin van: aan de kant van T0? Hangt hij wel in een collectorleiding in het water dan?
Dan zou er helemaal weinig debiet zijn door de groep van 3.

Even een fictief voorbeeld.
Uitgangspunten:
De pomp levert 12 liter/minuut water. (glycol warmt makkelijker op)
Een collector levert 2 kW thermisch vermogen (eigenlijk neemt het vermogen af bij stijgende temperatuur)

6 kW warmt 4.8 liter/min en 4kW aan collectoren 7.2 liter/min.
6 kW maakt zijn water 17.9 graden warmer en 4kW maar 7.9 graden.
Dit wordt weer gemengd en dan komt er 11.9 graden verhoging uit het geheel.

De winst van het 'waterzijdig inregelen' zit er in dat de besturing beter kan moduleren en dat de collectoren gemiddeld kouder blijven en dus een hoger rendement hebben. UIt de eerder gelinkte pdf blijkt dat 10 graden koelere collectoren 5% hoger rendement hebben.
En Proton_ had helemaal gelijk, _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/6ppzm0.jpg

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey iedereen,

ik ben van plan om binnenkort een zonneboiler aan te schaffen.
We zijn momenteel met drie (twee volwassenen en een kind).

Is het interessant om überhaupt een zonneboiler te plaatsen?
Ik ben op deze site ( zonneboilers ) terechtgekomen, met een overzicht van verschillende merken. Welk merk is momenteel het meest interessant?

gr,
Kristof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 15:40:
...
Is het interessant om überhaupt een zonneboiler te plaatsen?
...
Als je het geld ervoor hebt, is het zeker interessant (want TVT is niet zo belangerijk, het is geen lening maar een investering); maar als je zorgt dat het systeem ook voor je verwarming kan helpen wordt het heel veel interessanter!
Er wordt soms beweerd dat een zonneboiler hier niet nuttig zou zijn, dat gaat dan altijd over sanitair warm water zonder CV ondersteuning.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:36
naftebakje schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 16:07:
[...]
Als je het geld ervoor hebt, is het zeker interessant (want TVT is niet zo belangerijk, het is geen lening maar een investering); maar als je zorgt dat het systeem ook voor je verwarming kan helpen wordt het heel veel interessanter!
Er wordt soms beweerd dat een zonneboiler hier niet nuttig zou zijn, dat gaat dan altijd over sanitair warm water zonder CV ondersteuning.
...en dus bij voorkeur ook je isolatie optimaliseren, en radiatoren/convectoren veel groter kiezen zodat ze voor Lage Temperatuur Verwarming ingezet kunnen worden (o.a. Jaga lowH2O, en er zijn er nog meer).
voor tapwater besparing is de investering in mijn ogen 'overkill', zoveel aardgas kost het warm tapwater niet.

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 21-03-2014 17:44 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tenzij je ook alle wasjes en de vaatwasser er mee voedt, dan scheelt dit weer een heleboel op je elektraverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 17:51:
Tenzij je ook alle wasjes en de vaatwasser er mee voedt, dan scheelt dit weer een heleboel op je elektraverbruik.
daarvoor moet het aantal liter water in de leiding van ZB naar apparaat wel beperkt zijn. Anders verwarm je alleen de leiding....

vaatwasser 10 meter vd zonneboiler af is al te ver denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:36
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 17:51:
da's het laatste waar ik op let, met een jaarverbruik van ca. 800-900kWH en een productie van ca. 4000 kwh :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
BarryH schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 18:09:
[...]

daarvoor moet het aantal liter water in de leiding van ZB naar apparaat wel beperkt zijn. Anders verwarm je alleen de leiding....

vaatwasser 10 meter vd zonneboiler af is al te ver denk ik.
Tja net effe de kraan openzetten als die naast de vaatwasser in de wasbak zit(vaak wel). Water kost (nog) niet veel en het zullen ook niet veel liters zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

MarFan schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 14:50:
En Proton_ had helemaal gelijk, _/-\o_
Valt me nog mee, het lijkt er op dat het debiet door beide sets toch vrij aardig gelijk is. Maar een dT van 20 of bijna 30 is wel meer dan optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
WoudseHoeve schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:35:
[...]

Op mijn Nefit Combi ketel zitten ook verschillende WW programma's. Van de hoogste comfort stand (warmtewisselaar warm stoken en houden) tot het laagste comfort ( Eco, pas aan als er warm water gevraagd wordt) Ik heb de laatste ingesteld :) en een sensor op de toevoer leiding zodat de ketel weet dat er warm water aankomt en hij niet hoeft te gaan branden.
Aangezien wij dit warm water niet in de keuken gebruiken voor kleine hoeveelheden is dat de beste optie, wachttijden zijn niet relevant.
Ja dat heb ik op mijn Avanta ook. Echter hoop ik dat er bij de Q-Solar meer keuzes zijn.
WW warmhouden in boilervat(hoeveel en hoe warm)
WW wisselaar op temp houden
On demand zonder voorraad*, waar mijn remeha nu op ingesteld staat.

*Aangezien de collectoren er nog niet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 18:18:
[...]

da's het laatste waar ik op let, met een jaarverbruik van ca. 800-900kWH en een productie van ca. 4000 kwh :)
Ik gaf deze suggestie ook alleen om het voor de persoon die het vroeg inzichtelijker te maken qua investering. En als men echt altijd zo met het milieu bezig is als men pretendeert, dan bekommert men zich ook over de kleinste besparingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Proton_ schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 22:13:
[...]

Valt me nog mee, het lijkt er op dat het debiet door beide sets toch vrij aardig gelijk is. Maar een dT van 20 of bijna 30 is wel meer dan optimaal.
Te kleine pomp of ergens een blokkade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat kunnen we op afstand niet zeggen :)
Kan ook te dunne leidingen zijn, het is maar net hoe je het ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@MarFan: kijk, ideeen genoeg over de oorzaak en oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
[...]
Je bedoeld hiermee de dT van in en uitgang (dus in mijn geval 27, --> 46,9)

Met valt me nog mee, zou het systeem beter helemaal in serie werken of is deze opstelling wel in orde zo ? (alleen de T0 verplaatsen).
BarryH schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 13:32:
[...]
Te kleine pomp of ergens een blokkade?
Er zit een Wilo ST15/7 ECO-3C in (PN10 IP44) .
Afstand naar dak is +/- 10m (2x), dan nog meter of 8 op dak + de ZC zelf.
Dit is toch niet heel bijzonder... :?

[ Voor 15% gewijzigd door MarFan op 22-03-2014 16:44 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het valt me mee dat na de eerste twee collectoren (van drie) de temperaturen nagenoeg gelijk zijn aan die van de set van twee. Dat houdt in dat er door beide sets ongeveer evenveel water loopt.
Ik denk dat 28 meter leidingwerk wel bovengemiddeld is. Is het 22mm pijp of 15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Nu online

dollyking

duck tape

[/quote]

zoals eerder geschreven, je flow is denk ik te laag,
kijk maar eens bij je (max)opvoerhoogte van je pomp.als het +- 12 meter omhoog moet...
als je dan ook nog dun leidingwerk werk hebt met veel weerstand en matig geisoleerd krijg je de warmte niet in het vat.

kun je je vat niet dichterbij krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door dollyking op 22-03-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
Hallo,

Het water dat uit mijn boiler komt wordt bijgemengd met koud water als het te warm is. Die mengkraan vind ik nogal vaag, dus ik zou graag een analoog temperatuur metertje in de leiding na die mengkraan plaatsen. Waar is dat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
MarFan schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 16:29:
[...]

Je bedoeld hiermee de dT van in en uitgang (dus in mijn geval 27, --> 46,9)

Met valt me nog mee, zou het systeem beter helemaal in serie werken of is deze opstelling wel in orde zo ? (alleen de T0 verplaatsen).

[...]

Bij veel mensen staat de boiler bijna pal onder het dak. dus opvoerhoogte 2-4 meter en minder dan 6meter leiding naar de collector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
MeTooPV schreef op zondag 23 maart 2014 @ 20:37:
Hallo,

Het water dat uit mijn boiler komt wordt bijgemengd met koud water als het te warm is. Die mengkraan vind ik nogal vaag, dus ik zou graag een analoog temperatuur metertje in de leiding na die mengkraan plaatsen. Waar is dat te krijgen?
Die "analoge" meters die ik in mijn systeem heb zitten hebben zo maar 10 graden afwijking. Ik zou gewoon van die kleine lcd of led temperatuur meters met externe voeler kopen. Op DealXtreme of Aliexpress kosten die maar een paar euro. Zet je er 1 op de ingang en 1 op de uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
dollyking schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 19:32:
[/quote]

zoals eerder geschreven, je flow is denk ik te laag,
kijk maar eens bij je (max)opvoerhoogte van je pomp.als het +- 12 meter omhoog moet...
als je dan ook nog dun leidingwerk werk hebt met veel weerstand en matig geisoleerd krijg je de warmte niet in het vat.

kun je je vat niet dichterbij krijgen?
Opvoer hoogte is hier niet van belang het water circuleert. Maar met die afstanden moet je zeker 22 mm pijpen hebben, en vanzelfsprekend goede isolatie. Je kan het beste de HT (Hoge Temperatuur) spul nemen zoals ze bij de warmteservice verkopen, dat isoleert veel beter als de pijp isolatie van de gamma.

Mijn hout kachel staat 2 verdiepingen lager als het buffer vat, Circulatie is geen probleem. Er zit een deel van die witte flex pijp tussen, 20 mm is dat geloof ik, de rest is 22 mm staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
[...]

Vandaag komen ze langs om het te bespreken. Wat ik nog niet helemaal duidelijk heb, wat je bedoeld met dT van 20-30 graden is meer dan optimaal.
Ik lees dat als, bij 100% pomp moet je dT geen 20-30 graden worden.
Wat is een mooie dT ?

Belangrijke vraag is welke leiding diameter er gebruikt is (isolatie is in orde). en welke diameter er in boilervat zit en in de ZC.
Iemand gaf nog het advies, plaats een drukmeter boven en achter de ZC, zie je precies je druk val.

Mijn dank voor het meedenken :)

Afspraak ging niet door :|

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
bij mij is de dT 5-15 graden (bijna altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MeTooPV schreef op zondag 23 maart 2014 @ 20:37:
Hallo,

Mijn systeem met zonneboiler werd ook opgeleverd met een thermostatische mengkraan die automatisch bij een temperatuur boven de 60°C koud water bijmengde. Wat bleek, die dingen lekken inwendig continue koud water waardoor het uiteindelijk veel meer afkoelt. Waardeloze dingen. Moest mijn temperatuur voor tapwater steeds hoger zetten om een goede hete straal uit de kraan te krijgen.

Door een simpele test kwam ik hierachter: tapwater temperatuur net onder de 60°C instellen en dan moet de temperatuur zowel aan de ingaande kant als de uitgaande kant van de mengkraan geen verschil geven.

Bij mij voelde de temperatuur na deze mengkraan aan als handwarm terwijl de ingaande temperatuur niet aan te pakken was met de 60°C! Hoeveel heb ik niet onnodig verstookt al die jaren?!
Ding is er dus nu gewoon tussenuit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik ben op dit moment even een boodschappen lijstje aan het samenstellen voor de zonnecollector(en) 1x30 of 2x18(ben ik nog niet over uit) voor mijn Q-Solar 200L.

Ik ben voornemens om koperen buis(15mm) te gaan nemen en deze door een vakman hard te laten solderen. Het laatste stuk(3-4 meter) ben ik voornemens om over te gaan op flexibele RVS(DN12), dit om de mogelijkheid te behouden om de hoek te vergroten/verkleinen.

Keuzes gemaakt met het document
http://atagverwarming.nl/...olarcollector%20v0511.pdf

Benodigdheden:
  • 15mm koperen buis, (2x5m)
  • RVS DN12(2x4m)
  • 10m sensor kabel
  • Armaflex/Thermaflex isolatie
  • Paar meter PVC pijp*
  • 2x Thermomanometer
  • Diverse koppelingen.
  • -uitgaand Q-Solar is 22mm koper
Iemand bezwaren/opmerkingen over de gemaakte keuzes, wellicht alles RVS flexibel? Beter een grotere diameter aanhouden?

*In lengte doorgesneden PVC afvoerpijp ter bescherming voor vogels

[ Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 25-03-2014 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Nu online

dollyking

duck tape

Appie Heijn schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 08:21:
Ik ben op dit moment even een boodschappen lijstje aan het samenstellen voor de zonnecollector(en) 1x30 of 2x18(ben ik nog niet over uit) voor mijn Q-Solar 200L.

Ik ben voornemens om koperen buis(15mm) te gaan nemen en deze door een vakman hard te laten solderen. Het laatste stuk(3-4 meter) ben ik voornemens om over te gaan op flexibele RVS(DN12), dit om de mogelijkheid te behouden om de hoek te vergroten/verkleinen.

Keuzes gemaakt met het document
http://atagverwarming.nl/...olarcollector%20v0511.pdf

Benodigdheden:
  • 15mm koperen buis, (2x5m)
  • RVS DN12(2x4m)
  • 10m sensor kabel
  • Armaflex/Thermaflex isolatie
  • Paar meter PVC pijp*
  • 2x Thermomanometer
  • Diverse koppelingen.
  • -uitgaand Q-Solar is 22mm koper
Iemand bezwaren/opmerkingen over de gemaakte keuzes, wellicht alles RVS flexibel? Beter een grotere diameter aanhouden?

*In lengte doorgesneden PVC afvoerpijp ter bescherming voor vogels
mijn lichtje: 1X30 als het mooi op zuid is. Is voldoende voor 200liter vat.
verder zou ik gaan voor 15mm gewoon staal (cv leiding) ivp koper. een mooie pijpenbuiger voor het bochtenwerk verkleind de weerstand ook.
HT isolatie is een idd een must. Om kosten verder te besparen kun je besluiten alleen de leiding van collector naar vat in HT armaflex uit te voeren en de retour met bouwmarkt standaard isolatie buis.

22mm buis met deze afstand en maat collector lijkt me teveel inhoud van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Thanks voor de toelichting.
22mm, teveel inhoud, is dit erg of heeft het nadelen?

Ben zelf ook nog even verder wezen kijken, wat ik nog niet verteld had is dat ik vanaf plat dak door een oude afvoer moet van een oude CV, vervolgens door een 20/25cm dikke muur heen. Om daar nou een enorm gat in te maken, tja ik weet het niet of dat wel zo mooi/praktisch is.

Zag dit ook nog, schijnt aardig hoogwaardig te zijn.
http://www.solardirekt24....delstahlwellrohr-10m.html
en de isolatie is maar 5mm dik ipv 20mm

Dezelfde webshop verkoopt ook collectoren welke ik nog niet eerder gespot had.
http://www.solardirekt24....hren-sonnenkollektor.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Nu online

dollyking

duck tape

@Appie Heijn.
22mm is een stukje duurder qua materiaal, koppelingen isolatie glycol etc
een meter 22mm buis heeft +- een inhoud van 310ml tegen 133ml voor een 15mm
bij 15mm heb je meer stromings weerstand waardoor je pomp meer verbruikt.
voordeel is weer dat warmte sneller van de collector het vat in gaat, bij langere leidingen ga je dat echt merken.`

22mm is zinvol in kort leidingwerk en grotere systemen.

Die aangehaalde leiding bij solar direct is in mijn ogen echt niet duur en de isolatie is state of the art.
koppelingen vragen wel extra aandacht bij dit soort leidingen

wat is nieuw aan de collector die je hebt gespot? ik kan het niet vinden. ik vind het zelfs een ouder model, de nieuwere hebben een heatpipe waarbij het laatste stukje is verchroomd. (bij mij zitten ze allemaal vast gecorrodeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

MarFan schreef op maandag 24 maart 2014 @ 10:29:
Ik lees dat als, bij 100% pomp moet je dT geen 20-30 graden worden.
Wat is een mooie dT ?
NB je krijgt advies van iemand zonder zonneboiler :) Ik ben nog aan het sparen.
De luxere controllers proberen een dT van 10 graden aan te houden, dat lijkt een goed uitgangspunt.
Een ander, nog niet genoemd nadeel van een te hoge dT is dat er de kans bestaat dat de bovenkant van de boiler al op 95 graden is en de pomp uitzet terwijl het grootste deel van de boiler nog minder dan 70 graden is. Daar heeft jandjand last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Nu online

dollyking

duck tape

Proton_ schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:41:
[...]

NB je krijgt advies van iemand zonder zonneboiler :) Ik ben nog aan het sparen.
De luxere controllers proberen een dT van 10 graden aan te houden, dat lijkt een goed uitgangspunt.
Een ander, nog niet genoemd nadeel van een te hoge dT is dat er de kans bestaat dat de bovenkant van de boiler al op 95 graden is en de pomp uitzet terwijl het grootste deel van de boiler nog minder dan 70 graden is. Daar heeft jandjand last van.
bij de luxere is het instelbaar zelfs. in wintertijd houd ik 5 graden aan. in de zomer 15 graden, want warmte zat en minder energie verbruik voor de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben ik dan de enige met unopor ? unipipe
metaal geleid warmte en maakt dus ongewenste flow over leidingwerk wat warm word.
het mocht niet van atag maar na keuring na 2 jaar in bedrijf is het nu toegestaan, en sinds 2006 nooit storing gehad.

ik heb het helemaal gehad met dat moeilijke domme stugge staal en koper, het is niet meer van deze tijd.

"het aandraaien van een lekke koppeling" pffff

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2014 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
dollyking schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:45:
@Appie Heijn.
22mm is een stukje duurder qua materiaal, koppelingen isolatie glycol etc
een meter 22mm buis heeft +- een inhoud van 310ml tegen 133ml voor een 15mm
bij 15mm heb je meer stromings weerstand waardoor je pomp meer verbruikt.
voordeel is weer dat warmte sneller van de collector het vat in gaat, bij langere leidingen ga je dat echt merken.`

22mm is zinvol in kort leidingwerk en grotere systemen.

Die aangehaalde leiding bij solar direct is in mijn ogen echt niet duur en de isolatie is state of the art.
koppelingen vragen wel extra aandacht bij dit soort leidingen

wat is nieuw aan de collector die je hebt gespot? ik kan het niet vinden. ik vind het zelfs een ouder model, de nieuwere hebben een heatpipe waarbij het laatste stukje is verchroomd. (bij mij zitten ze allemaal vast gecorrodeerd)
Ik snap dat 22mm prijstechnisch niet het meest gunstig is, beetje meer/minder electra lig ik niet wakker van met een klein overschot aan stroom. Wel wil ik zeker zijn dat 22mm geen storingen of een erg laag rendement veroorzaakt.

De Nanosun zie ik wel zitten :) Tja DN20, kleiner hebben ze niet. Koppelingen worden wel zeer goed uitgelegd hoe te monteren en waar op te letten.

Die collector had ik nog niet op m'n lijstje, niet heel bijzonder idd. Weet jij collectoren welke dat laatste stukje verchroomt hebben en welke nog een beetje met de prijs in de buurt komen?

Twijfel nog wel erg met die collectoren, heb meerdere opties:
  • 2x18 bij een lokale leverancier, nette prijs, nadelen is meer werk met installatie, nog geen nauwkeurige specs ontvangen
  • Collector met 30 buizen a 500€, via marktplaats, langere levertijd(+4week), goedkoop, mogelijk nadeel, maar 1,5mm 8)7 dik glas
  • Collector met 30 buizen, kan hagel aan tot 35mm, gevoelsmatig moeten dit dan robuuste buizen zijn, nadeel is zelf even ophalen,
  • 2-improve, 772€ voor 30 buizen Sunstar, tja lijkt wel erg op deze die gaan voor nog geen 400 dollar, zegt nog niets over kwaliteit natuurlijk. en verder zie ik iets van blueclean erbij staan, kom ik bij deze uit. Woekerprijzen?
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 19:38:
ben ik dan de enige met unopor ? unipipe
metaal geleid warmte en maakt dus ongewenste flow over leidingwerk wat warm word.
het mocht niet van atag maar na keuring na 2 jaar in bedrijf is het nu toegestaan, en sinds 2006 nooit storing gehad.

ik heb het helemaal gehad met dat moeilijke domme stugge staal en koper, het is niet meer van deze tijd.

"het aandraaien van een lekke koppeling" pffff
He Eric meld zich in de strijd, Unipor en unipe heb ik op gezocht, ik kom op max 70gr(tijdelijk max 90) leidingen uit, heb jij een speciaal type? Collectorvloeistof is toch warmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Collectors van Alibaba ,moet je nog wel even de btw bij rekenen en het vervoer vanaf Shanghai/Ningbo .... en de betalings kosten ... Dat wordt wel een container vol om uit de kosten te komen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Eens, maar blijft nog wel een verschil van 150 euro met de duitse leverancier. Lastig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier zijn de 4 collectors met 15mm koper buis aangesloten (22mm buis uit de Q-Solar, de 2 aansluitingen op de collectors zijn ook 15mm). het interne 18 liter expansievat is vervangen door 1 van 35 liter extern.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@dollyking,
Bedoel je deze collectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Nou mijn 2e hansje draait ook :) De Atag Q25SC200, gekocht via marktplaats. Bleef een grote gok(qua €) maar valt mij reuze mee, ook afgaande op de beoordeling van de installateur. Hij is/was geen Atag fan(qua support) maar vond dit toch wel een technisch hoogstandje. Toen ik vertelde dat de rookgassen niet boven de 40 graden celcius uitkwamen met CV verwarming was hij helemaal verbaast.

Wat ik ben tegengekomen:
  • Kapotte drie-weg klep(CV - VC6940-10) elektronica, dit was voor 20 euro te vervangen.
  • Atag buitentemperatuur voeler aanschaffen.
  • Atag BrainQ thermostaat van marktplaats geplukt, best een uitgebreide thermostaat, helaas gaat de Honeywell Evohome er wel uit. Moet nog even kijken of ik wat met z-wave ga doen voor ruimte afhankelijk stoken.
  • Nieuw expansievat
  • Nieuw rookgaskanaal
  • 1,5 dag aan uren van de installateur
  • Hoop koppelingen en buis
TODO:
  • Zo snel mogelijk collector(en) op het dak
  • A-exact ventielen in de collectoren(meeste)
  • Inregelen, finetunen(o.a. pompsnelheid verlagen)
  • CO metingen laten verrichten om verbranding optimaal af te stellen.
  • Leidingen zoveel mogelijk isoleren, platen armaflex tegen binnekant kast aan.
Heb afgelopen week in backup stelling gedraaid, met de Remeha Avanta, gaf wel wat extra werk qua afsluiters maar was mij de zekerheid wel waard met een 1 maand oude baby. Het enige wat nu nog kapot kan zijn is eventueel de solarpomp, tja dat zou zuur zijn maar wel te overleven.

Huis heeft vloerverwarming met een aantal radiatoren in de woonkamer waar geen vloerverwarming is, houten vloer was nog erg goed/mooi, zonde om er uit te slopen. Wel 2 extra lussen aangelegd voor de toekomst, plug en play.

Pic's or it didn't happen 8)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Verwarming/IMG_7792.JPGWat een plaatje >:) paar krasjes door transport, geen invloed op functionaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Verwarming/IMG_7793.JPGAlleen de solar leidingen ontbreken nog.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Verwarming/IMG_7794.JPGOude opstelplaats, Remeha blijf nog wel even hangen tot volgend voorjaar ter backup. Wat niet zichtbaar is op de foto, is een Amframatic v-5 pompschakelaar voor de vloerverwarming.

[ Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 26-03-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Leuk project waar toch een beetje lef voor nodig is, de staat van de ketel blijft natuurlijk een gok.
Ik ben zelf geen fan van Atag, ik kan er geen technisch hoogstandje in ontdekken.
In mijn ogen is het gewoon een normale HR ketel, net als je Avanta.
Al is de Avanta wel van een andere prijsklasse.

Dat van die rookgas temperatuur van 40 graden is natuurlijk afhankelijk van je retourtemperatuur
Is je retourwater ongeveer 40 graden, dan zijn je rookgassen dat ook.
Word je retourtemperatuur hoger dan 40, dan gaan je rookgassen gewoon mee omhoog, ook bij Atag ;)
Dat je die retour zo koud mogelijk wilt houden is weer een ander verhaal

Weet niet wat je er voor betaald hebt, maar de onderdelen zijn vaak flink prijzig.
Je bent vast hele goede vriendjes met je installateur, of hij heeft zich misrekend, die klepmotor is namelijk bizar duur!!
Jij hebt het over 20 euro, maar hij kost er ongeveer 70 meer en dat is de inkoopprijs ex btw.
De motor van de driewegklep uit je Avanta kost minder dan de helft.
En je Avanta had ook op een zonneboiler aangesloten kunnen worden, toch?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zohe beetje afgunst ?
wat hij zegt klopt, alleen nu weet je nog niet waarom, en ik ga het ook niet meer vertellen,
ben dat zure in de grond trappen op hollandse stijl een beetje moe geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Oxellaar.
Tja een "normale" Atag zal niet veel afwijken van een gemiddelde andere "goede" ketel. Dat van die lage temp rookgassen zal wel komen dat hij op dat moment op 4.4KW stond te pruttelen.
  • De Q serie onderscheid zich met name in het zeer efficiënt benutten van de warmte afkomstig van de zonnecollector(en), het boiler/ketel verhaal is perfect te finetunen. Alles is instelbaar, de Remeha maar erg beperkt, alleen het nodige voor Henk en Ingrid zeg maar. Verder ken ik geen vergelijkbare systemen zoals de Q-Solar. Niels heeft wel mooie prestaties op z'n website.
  • Verder pluspunt is volgens mij het behoorlijke modulatiebereik van de Q25, 4.4KW tot 21,9KW, mijn Remeha doet bijvoorbeeld 6.2-26.7, dit was met max 40 graden aanvoer behoorlijk pendelgevoelig.
Uiteraard heeft de Q-Solar ook nadelen:
  • Complexer(meer onderdelen) kan dus meer kapot gaan.
  • Nieuw behoorlijk stevig aan de prijs
  • Best groot en zwaar met 200 liter achterop, laat staan de 380L variant >:)
  • Om het maximale eruit te halen ben je eigenlijk verplicht de BrainQ thermostaat te gebruiken, prima ding maar als je de Evohome gewend bent is het toch effe wennen.
  • Dat verplichte ontluchtingsprogramma bij elke stroomonderbreking :( 2-3 minuten zoals bij Remeha is prima maar 17 minuten, moest je de installateur er eens over horen...
Nog geen 1k heb ik er voor betaald, nieuw loopt ie tegen de 5k aan.
De gehele klep met elektronica kost iets van 200 euro, de klep was nog goed, getest met de besturing van de andere 3weg erop. Effe marktplaats sneupen, redelijk in de buurt had iemand er één liggen, meteen maar opgehaald. Het gaat dus om de motor+elektro niet om het hydraulische gedeelte.
Wel een goed band met de installateur, doet voor heel wat kennissen van mij werk, zat vroeger ook in het installatiewereldje maar dan aan de wand-vloer tegel kant. Materiaal en uurtjes worden wel betaald. Interesseert niet dat ik bepaalde onderdelen ergens anders vandaan haal, ketel zelf heb ik ook 150km verderop zelf opgehaald, 200 of 20 euro voor die 3-weg, tja wat zou hij zelf doen...

Mijn vertrouwen in MIJN Avanta was wel een beetje weg-geebt. Door 5 jaar lang geen onderhoud van vorige bewoners toch wel het één en ander aan de fiets gehad.
Complete voeding kapot, is een omruilactie voor geweest maar liep niet meer.
Scheur in de warmtewisselaar
Nog ergens een scheur(weet niet meer waar)
Hele onderplaat veroest door bovengenoemde problemen.
Zijn best goede ketels maar een beetje onderhoud zou geen kwaad kunnen.
Er zijn kitjes voor de Avanta te krijgen, heb ik in het begin wel naar gekeken. Maar gezien de gebreken en de leeftijd(2001) toch voor wat nieuwers gegaan.

Eric sommige mensen schrijven het wat minder tactisch op hier, ik probeer altijd maar de positieve zaken eruit te pakken en ga er maar vanuit dat ze het niet zo bedoelen. It's not a perfect world ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 26-03-2014 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 22:06:
zohe beetje afgunst ?
wat hij zegt klopt, alleen nu weet je nog niet waarom, en ik ga het ook niet meer vertellen,
ben dat zure in de grond trappen op hollandse stijl een beetje moe geraakt.
Reageer normaal of reageer helemaal niet. Accepteer gewoon dat niet iedereen hieperdepiep hoera loopt te roepen over elk project. Sowieso trap ik niets de grond in en zeg nergens dat zijn verhaal niet klopt, dus stel je niet zo aan. :X
Appie Heijn schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 22:24:
@Oxellaar.
Tja een "normale" Atag zal niet veel afwijken van een gemiddelde andere "goede" ketel. Dat van die lage temp rookgassen zal wel komen dat hij op dat moment op 4.4KW stond te pruttelen.
Qua regelbereik mankeert er niets aan de Atag, dat doet hij idd beter dan Remeha. Remeha is nooit een ster in een groot regelbereik geweest, vaak maar net 1:4.
Al is die 4.4kW die jij nu noemt op bovenwaarde, terwijl je bij een HR ketel eigenlijk alleen naar onderwaarde moet kijken en die ligt toch echt hoger.

Ik weet ook dat niet één merk heilig is en elke ketel kan kapot gaan. Ik stelde ook niet dat de Atag grote troep is, ik ben er geen fan van, dat is heel wat anders. Ik zei ook dat ik het een leuk project vond.

Dat Remeha ook gewoon zijn zwakke punten heeft blijkt wel uit jouw verhaal. één troost, met gedegen onderhoud voorkom je een scheurende wisselaar niet of een defecte voeding. Ook al was hij netjes onderhouden geweest, kapot was hij toch wel gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Oxellaar, de eerste zin in je post was wel positief maar de rest niet. Komt een beetje negatief over, waar sommige mensen op reageren. Zo had je ook kunnen vragen hoe Appie Heijn 20 euro voor zo'n klep heeft betaald, in plaats van aan te nemen dat hij gematst wordt door een bevriende aannemer die niet eens kan rekenen :P
Niet dat het inhoudelijk niet klopt ofzo. Maar de post kwam op mij ook redelijk negatief over.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 27-03-2014 08:33 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Die Remeha had wel goed kunnen zijn/blijven, die voeding was namelijk een gratis omruilactie bij een onderhoudsbeurt. De ketel liep op 0,3-0,5 bar toen we het huis betrokken, wonderwel werd het nog warm ook, dit zal vermoedelijk toch wel z'n neerslag hebben gehad op de levensduur. Maar dat er iets kapot gaat kan natuurlijk altijd.

Wat de installateur wel waardeerde was de toegangelijkheid van alle onderdelen van de Q-Serie van Atag. Die Avanta is zo compact dat het behoorlijk prutsen geblazen is. Maja elk voordeel heeft z'n nadeel.
Modulatiebereik CV (vermogen, 50/30°C) kW 4,4 - 21,9 heb ik gevonden, dat is toch onderwaarde?

Nu de weersafhankelijke regeling aan het uitproberen. Zit toch wel continue een 1,5 graad boven de ingestelde temperatuur(dag 20gr - nacht 19gr), ketel stookt nauwelijks, af en toe een beetje op 35-40 graden, pompsnelheid al op 60% gezet. Voordeel is wel dat de babykamer heerlijk op temperatuur blijft ondanks dat het de koudste kamer in het huis is(noordzijde). Zodra er meer radiatoren opengezet worden gaat de ketel meer stoken(lees branden). Zal hij wel meten aan aanvoer-retour.
Heb gelezen dat het wel een aantal dagen duurt voordat de BrainQ de boel ingeregeld heeft qua stooklijn k-waardes en weet ik wat nog meer.
Vloerverwarming maar op 30 graden gezet met deze buitentemperaturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 27-03-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Zojuist de leidingen voor de zonneboiler geplaatst. Leidingen worden netjes in de vloer gelegd, dus nu weer verder met klussen. De hele zolder renoveer ik, samen met het opnieuw aanleggen van de CV-installatie. Afgelopen najaar is er een Atag E325EC geplaatst, en zo langzaam verder bouwen.

Hopelijk is deze zomer de zolder klaar en ligt er laminaat. Hierop dan de 210 liter zonneboiler!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 09:06
!null schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 08:30:
Oxellaar, de eerste zin in je post was wel positief maar de rest niet. Komt een beetje negatief over, waar sommige mensen op reageren. Zo had je ook kunnen vragen hoe Appie Heijn 20 euro voor zo'n klep heeft betaald, in plaats van aan te nemen dat hij gematst wordt door een bevriende aannemer die niet eens kan rekenen :P
Niet dat het inhoudelijk niet klopt ofzo. Maar de post kwam op mij ook redelijk negatief over.
ik krijg er niks negatiefs in gelezen.
is gewoon keiharde technische info. (niet meer, niet minder.)

als je daar iets negatiefs inleest dan neem je dat zelf mee.
je kunt het net zo goed positief lezen.
gewoon de ego uitschakelen, die heb je in technische verhalen niet nodig.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[b][message=41995998,noline]

Wat de installateur wel waardeerde was de toegangelijkheid van alle onderdelen van de Q-Serie van Atag. Die Avanta is zo compact dat het behoorlijk prutsen geblazen is. Maja elk voordeel heeft z'n nadeel.
Modulatiebereik CV (vermogen, 50/30°C) kW 4,4 - 21,9 heb ik gevonden, dat is toch onderwaarde?
Die toegankelijkheid waardeert niet alleen jouw installateur, maar elke installateur ;)

Dit staat er trouwens bij de technische gegevens:
Modulatiebereik CV (vermogen 80/60°) kW 4,4-21,9
Modulatiebereik CV (vermogen 50/30°) kW 4,9-23,9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ah thanks! Naja nog nette waarden vindt ik. Kogel is door de kerk qua collector.

Even wat heen en weer gebeld/gemaild met Johan van Sunsystems. Eerst 24 buizen. Wanneer dit in de winter te weinig effect geeft en de stagnatie in zomer meevalt dan komen er nog 12 bij. Duitse collectoren vertelde hij mij. Zaterdag ophalen, ben benieuwd! Ook of de solarpomp nog goed is na 5 maanden stilstand. Eerst systeem maar met water vullen op aanraden van Johan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Appie Heijn schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 20:07:
Ah thanks! Naja nog nette waarden vindt ik. Kogel is door de kerk qua collector.

Even wat heen en weer gebeld/gemaild met Johan van Sunsystems. Eerst 24 buizen. Wanneer dit in de winter te weinig effect geeft en de stagnatie in zomer meevalt dan komen er nog 12 bij. Duitse collectoren vertelde hij mij. Zaterdag ophalen, ben benieuwd! Ook of de solarpomp nog goed is na 5 maanden stilstand. Eerst systeem maar met water vullen op aanraden van Johan.
welke hellingshoek ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik hoop ergens tussen 60 en 70 graden tenzij Johan mij dit afraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met johan zit je weer helemaal goed.
de brainq heeft een standaard adaptieve stooklijn, maar de buitensor leert hem snel bij.
eventueel kan je dat overrulen met de installer code van de brainq, daar gaat een wereld open van parameters waar remeha dus helemaal ruk in is.
mijn qsolar draait sinds mei 2006 storingsvrij en onderhoudsvrij.(dus geen onderhoud, dat geeft ie zelf aan)
atag kwam wel even kijken vorig jaar, en in vergelijking tot de vorige domme ketel is er 5830 m3 gas vermeden.
pas maar op dat de remeha de atag boiler niet sloopt, in de setup die je nu hebt (cascadeachtig) treed een groot gevaar op in het cv circuit indien de uiterst domme remeha een koude boiler instuurt, dan kan de ingang gaan lekken of haarscheuring optreden op de las.

in een ander topic is daarom te lezen dat ik de warmtepomp in mijn cv circuit zo ver mogelijk weg heb geplaatst van de qsolar(boiler)
verder moet je even atag lichtenvoorde bellen en je postcode doorgeven, of je een positieve anode moet laten plaatsen ***, ze zullen je dan uitleggen waarom (waterhardheid en schade aan wisselaars)
in oost nederland hoeft dat in ieder geval niet.

*** atag doet dit gratis voor je
ik heb deze gekregen in noord holland : (correx)
http://www.golantec.be/sy...20opgedrukte%20stroom.htm

zomers kun je de gasketel beperken "warmwater tot 50c", de zon gaat daar toch dagelijks volledig overheen, de brainq kan zelf boven de 20c buiten de gasketel helemaal afschakelen, "het parrasolletje"
je gasverbruik blijft dan maanden lang 0,00, ook op een koude dag gaat de cv gewoon autonoom op zon
de brainq is een bitch van een thermostaat maar na enige tijd de beste die je ooit gaat zien, je kunt bijna alles sturen ermee, en dan nog meer op de parameters van de ketel.
als je mijn of nielstn emailadres weet kan je later zelfs de installer code van de stuurprint gaan gebruiken, dan kan je helemaal losgaan op de meest perfecte regeling, alle opties zijn dan vrij gegeven.
ik heb bijvoorbeeld mijn warmwater beperkt op 2kW en de cv op 6kW, wat ik ook vraag het duurt iets langer, en de rookgas word nooit warm, de boiler regelt alle piekvraag.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2014 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Kreeg er ook wel een goed gevoel bij, enthousiasme kon je over de telefoon al horen. Had ook een leverancier hier in de buur welke 2x18 buizen had voor een nette prijs, kreeg maar geen gegevens over glasdikte e.d. tja dan ben ik er wel snel klaar mee. Email ging reuze snel bij Johan, telefoon was iets lastiger.

De brainq, ik wacht dit weekend nog even af hoe hij zichzelf bij-regelt. Het is hier nu 22 graden, en toch gooit hij nog 40 graden water het systeem in, al is het maar even. Dagtemperatuur is op 20 graden ingesteld en 's-nachts 19,5.
Moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet helemaal helder heb, heb wat instellingen van Niels z'n website overgenomen iets met 400% e.d. Verder zie ik modulatie bijna nooit lager dan 30% gaan, is dit normaal?
Heb jij ook dat de aanvoertemp standaard in je display staat ipv de gemeten kamertemperatuur? Of heb ik dan iets met de instellingen verkeerd gedaan?
Ik zal even de info waarden opschrijven, ben benieuwd :)
Die Remeha kan niets zonder 2 kleppen om te zetten, daarbij zit de stekker er niet meer in. Ik laat hem 1x in de 2 maand even een kwartiertje stoken denk ik.

Ik zal Atag even bellen, Lichtenvoorde, of is dat het headquarter? Ik woon zelf op de grens Friesland/Groningen. Bedankt voo de tip!

Zou je dat met dat warmwater willen toelichten, wat ik nog zoek is dat hij het warmwater warm houden helemaal uitschakelt en dat de ketel gaat branden zodra de kraan opengaat(zo werkt de Remeha ook) of is dit simpelweg niet mogelijk?

Ik heb Niels z'n email wel, maar die is even druk of ik heb teveel vragen op hem afgevuurd...
BrainQ valt mij wel mee hoor, veel mogelijkheden maar wel erg slim. De Evohome was in het begin ook geen lieverdje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op de brainq komt de kamertemperatuur of de buitentemperatuur, ik heb de kamer.
check anders eerst even hoe je factory reset (ook de qsolar)
maar schrijf ook altijd je veranderde parameters op.
bij een storing ga je zelf of atag altijd resetten naar standaard (of bij een foutje)
dan stel je zo alles weer in behalve de foute laatste natuurlijk.
atag is headquarter ja.

vergeet het remeha denken, de atag houd een hot top 25 liter , als je tapt stookt ie pas als je onder de grenswaarde tapt en de atag gaat bijstoken.(instelbaar ik heb 52c)
met zon erbij is dat dus vrijwel nooit.
je remeha ging er als een geiser vandoor bij handen wassen, je atag slaat waarschijnlijk niet eens aan.
mijn instelling laat zich eenvoudig samenvatten :
if everything fails, and that is for 15 minutes, then use the gas....
het aantal branduren van de sc ketel was hier na 5 jaar ongeveer 1 jaar, de ketel heeft nu 1x een inspectie gehad, maar er is verder nog niets gebeurt.
let wel, hij is van 2006.
een hr ketel is dan al halverwege zijn levensduur.
waarschijnlijk is de installatiebranche ook niet zo blij qua omzet met dit soort apparaten.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2014 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Heb de fout gevonden, parameter 4(volgens mij) stond op volledig weersafhankelijk met complete uitschakeling van ruimtevoeler. Dat is handig in studentenhuizen bijvoorbeeld, niet bij ons thuis :) Temperatuur is weer helemaal goed.

Vanmorgen-middag bij Johan geweest, collector meegenomen(24 buis) incl platdakframe en 15mtr RVS flex incl iso en PT1000.

Collector zit al in elkaar(zonder buizen) en platdak frame zit er ook al onder, maandag maar even kijken. Erg behulpzaam die Johan! EN je merkt dat ie veel kennis van zaken heeft. Wel grappig dat ie zei dat ik in ieder geval meer kennis van solar had dan de gemiddelde installateur in Nederland :9 Tja dat zegt heel wat over de gemiddelde installateur denk ik dan maar.

Bedankt voor de uitleg mbt warm water, snap hem helemaal. Als ie van 2006 is is het dan een drukloze variant mbt het collectorcircuit.

Nog een vraagje, hebben jullie deze er ook op zitten. Zoniet hoe ziet het er bij jullie uit? Vind die vulunit aardig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:16

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ik heb twee losse vulkranen en een stopkraan. Dit is alles gecombineerd. Is vooral handig wanneer je installatie lastig te ontluchten is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ah ok, zijn dat speciale "solar" kranen of gewoon reguliere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:16

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Appie Heijn schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 21:52:
Ah ok, zijn dat speciale "solar" kranen of gewoon reguliere?
Het zijn gewone kranen. Maar ook de atagcombi is wel in goedkopere varianten te krijgen. Het grootste voordeel is aansluitgemak. En minder verbindingen is minder kans op lekkage.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Appie Heijn schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 20:50:
Heb de fout gevonden, parameter 4(volgens mij) stond op volledig weersafhankelijk met complete uitschakeling van ruimtevoeler. Dat is handig in studentenhuizen bijvoorbeeld, niet bij ons thuis :) Temperatuur is weer helemaal goed.

Vanmorgen-middag bij Johan geweest, collector meegenomen(24 buis) incl platdakframe en 15mtr RVS flex incl iso en PT1000.

Collector zit al in elkaar(zonder buizen) en platdak frame zit er ook al onder, maandag maar even kijken. Erg behulpzaam die Johan! EN je merkt dat ie veel kennis van zaken heeft. Wel grappig dat ie zei dat ik in ieder geval meer kennis van solar had dan de gemiddelde installateur in Nederland :9 Tja dat zegt heel wat over de gemiddelde installateur denk ik dan maar.

Bedankt voor de uitleg mbt warm water, snap hem helemaal. Als ie van 2006 is is het dan een drukloze variant mbt het collectorcircuit.

Nog een vraagje, hebben jullie deze er ook op zitten. Zoniet hoe ziet het er bij jullie uit? Vind die vulunit aardig aan de prijs.
Ik heb er ook gewoon drie kranen in gezet(2x vulkraan + 1 kogel kraan). kosten lopen al snel op, 2x T-stuk + 3 kranen zit je al snel op 40 tot 50 euro.
De kranen moet wel goed tegen hoge temperatuur kunnen ......
Wel noodzakelijk voor het doorspoelen van je collector circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Thanks, wellicht dat ik dan toch maar voor het gemak ga van de Atag unit, 6x10 euro lijkt minder dan 60 euro :9

Net de stoute schoenen maar even aangetrokken. Gisteren had ik al het collectorframe en de plattedakconstructie in elkaar gesleuteld. Maja zonder installateur gaat deze jongen niet verder. Wou toch wel even zien hoe de buizen eruit zagen en wat ze doen met deze besluimerde zon. 102 whopping graden onder een erg beperkte hoek 8) maar snel weer de garage in, ben overtuigd!
Waarschijnlijk gaat dinsdag de zaak in bedrijf.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Verwarming/20140330_130859688_ios.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Verwarming/20140330_131035124_ios.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mag je vacuumbuiscollectoren ook 90 graden draaien? Dus horizontaal monteren op een schuin dak?
Of beter van niet maar deze korte gebruiken?

http://www.groene-energie...arch=Korte%20vacuumbuizen

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:00:
Mag je vacuumbuiscollectoren ook 90 graden draaien? Dus horizontaal monteren op een schuin dak?

Vacuümbuiscollectoren gebruiken de zwaartekracht om het bij de kop gecondenseerde warmtemiddel weer over de hele lengte van de buis te verspreiden, bij horizontaal plaatsen werkt dat niet. Ik neem aan dat een datasheet dan ook een minimale hoek voorschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:55:
[...]

Vacuümbuiscollectoren gebruiken de zwaartekracht om het bij de kop gecondenseerde warmtemiddel weer over de hele lengte van de buis te verspreiden, bij horizontaal plaatsen werkt dat niet. Ik neem aan dat een datasheet dan ook een minimale hoek voorschrijft.
Ok dank je, vond het nergens nog, ik heb maar 1m30 verticaal namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zou je de fotos even willen verkleinen? Thanks! :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Rol-Co schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:00:

Dan werken alleen doorstroom vacuum buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Wellicht is dit een optie voor je Rol-Co?
http://www.sunsystems.nl/producten/platliggende-collectoren

@teacher
Done :)

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 30-03-2014 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat is zeker een optie ja, moet er wel wat pv plaats maken maar is niet erg gezien dat over is. Maar ik heb ook nog een stuk dak op zuid 5,40m breed x 1,30m hoog met een hoek van 40 graden. Dus korte buizen kan ook.

Pagina: 1 ... 25 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.