@Appie Heijn: je kan een zb controller instellen op een aantal belangrijke parameters, b.v.:
- Off deltaT (collectorT-boilerT) (daaronder pomp stil)
- On deltaT-> daarop/boven gaat de pomp aan
- pompsnelheid bij bepaalde deltaT
en, afhankelijk van je controller, nog vele andere parameters. bij de Qsolar waarschijnlijk een hele berg.
Door in de zomermaanden je min deltaT en max deltaT vrij hoog te zetten, vertraag je het opwarmen van je boiler en verminder je de kans op stagnatie
Terwijl buiten de zomer je de min/max deltaT laag zet (ik b.v. op 1 en 2 graden) en de modulatie ook snel (dus b.v. bij 8 graden deltaT al op max pompsnelheid, verhoog je je warmteopbrengst (en je elektra verbruik natuurlijk ook een beetje).
Met dit soort instellingen kan je dus je opbrengst en je stagnatiekans beinvloeden.
Daarnaast kan je heetwatergebruik midden op de dag verhogen, b.v. door dan de was te doen ofzo.
Nu ik er zo over schrijf ga ik nog eens naar mijn modulatie regeling kijken, wellicht dat ik er met dit weer nog wat meer warmte uit kan persen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017