2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
@Beneco, werk jij met vlakke plaat of met vacuumbuis, heb je wellicht een foto van je setup? Als ik van 10m2 buizen uitga kom ik op 2x30. Grote hoek was ik al van plan
Klopt het dat "hot" stagnatie betekend, op zich niet zo'n probleem maar het moet niet zo zijn dat ik 5 maanden(of langer) kokende collectoren op het dak heb staan.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
WP en dat soort dingen zal een tweede stap worden, zou ook een pelletkachel kunnen zijn, om helemaal van het gas af te komen. Weet nog niet wat dan de beste oplossing is.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
HOT, zie handleiding te downloaden bij http://www.atagverwarming...0vrschr%20qsolar%20nl.pdfAppie Heijn schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 21:18:
...
Klopt het dat "hot" stagnatie betekend, op zich niet zo'n probleem maar het moet niet zo zijn dat ik 5 maanden(of langer) kokende collectoren op het dak heb staan.
Maximale boilertemperatuur bereikt in het buffervat
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
- Off deltaT (collectorT-boilerT) (daaronder pomp stil)
- On deltaT-> daarop/boven gaat de pomp aan
- pompsnelheid bij bepaalde deltaT
en, afhankelijk van je controller, nog vele andere parameters. bij de Qsolar waarschijnlijk een hele berg.
Door in de zomermaanden je min deltaT en max deltaT vrij hoog te zetten, vertraag je het opwarmen van je boiler en verminder je de kans op stagnatie
Terwijl buiten de zomer je de min/max deltaT laag zet (ik b.v. op 1 en 2 graden) en de modulatie ook snel (dus b.v. bij 8 graden deltaT al op max pompsnelheid, verhoog je je warmteopbrengst (en je elektra verbruik natuurlijk ook een beetje).
Met dit soort instellingen kan je dus je opbrengst en je stagnatiekans beinvloeden.
Daarnaast kan je heetwatergebruik midden op de dag verhogen, b.v. door dan de was te doen ofzo.
Nu ik er zo over schrijf ga ik nog eens naar mijn modulatie regeling kijken, wellicht dat ik er met dit weer nog wat meer warmte uit kan persen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Midden in de zomer heb je (af en toe) een warmte overschot (luxe) maar stagnatie hoeft geen probleem te zijn, je glycol verouderd iets sneller.
Heb 4 vlakke Atag platen landscape, zie foto.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Geen idee of ik dat op mijn Q-Solar allemaal kan instellen. Klinkt wel logisch in ieder geval.
Het is dus niet zo dat ik elk jaar glycal moet vervangen met 2x30 buizen?
@Beneco
Pff wat een mooie installatie! Prijzig maar dan heb je ook wat.
Vanaf juni 2012 tot nu heb ik 366 uren onder info 205, jij hebt behoorlijk wat meer uren.NielsTn schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:12:
even een update geplaatst over de Qsolar met CV-ondersteuning door zonlicht.
http://www.renewable-ener...verwarming-door-zonlicht/
altijd leuk voor statistieken.
Ik log in met 123 (op display C123) terwijl jij een code met 4 cijfers ingeeft (0123), kan ik misschien om die reden 12 en 13 niet vinden/benaderen onder parameters?
Er zijn 2 installateur-codes, die toegankelijk zijn. Hiermee kun je de Qsolar fijn-afstellen. De codes zijn respectievelijk 0123 en 1234 (default vanaf fabriek).
Installateur-code: 0123
aanpassen in Directe Groep (=Centrale Verwarming):
parameter 12: (standaard 20 ºC) 18 ºC
parameter 13: (standaard 85 ºC) 45 ºC
Parameter 12 en 13 zijn zo ingesteld (verlaagd) dat je met de vraag om warmte via de centrale verwarming maximaal je opgeslagen energie uit de boiler gaat ‘trekken’ zonder dat de CV-ketel met aardgas gaat bijstoken.
Dat dacht ik al, gaat dus niet lukken . heb geen BrainQ, was er wel bij maar heb een cenvax WAR regeling op de vloerverwarming dus de ketel staat op aan/uit ingesteld.NielsTn schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 06:18:
0123 is op brainq, code 123 is op de controltower
wasmachine met hotfill aanzetten om warm water te benutten;Appie Heijn schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 22:05:
Tja voor even lijkt mij dit niet erg maar zoals Beneco al benoemde als dat in maart begint en het eindigt ergens in september oktober dan lijkt mij dat niet gezond voor het solar systeem. Iemand een suggestie voor affakkeling behalve het zwembad buiten vol laten lopen met 35 graden water en in de nacht af laten koelen?
veel /vaak douchen met familie op warmste momenten
Ik zie nagenoeg alleen voordelen, en nadelen lijken me heel klein.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
leegloopsysteem is noodzakelijk om met zwaartekracht (en dus plaatsing) rekening te houden.
@Niels Tn, BrianQ is retour gegaan, een dubbele regeling / aansturing gaat niet werken en Cenvax regeling doet het prima, advies was indertijd laten zitten.
[ Voor 38% gewijzigd door BenEco op 05-03-2014 13:34 ]
Ik neem aan dat jullie zonneboiler nu toch al gebruikt worden? Ik bedoel, je hebt nu in maart er toch al profijt van (met dit weer tenminste zeker)?
[ Voor 23% gewijzigd door alaintje op 05-03-2014 13:43 ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
schraal laagstaand winterzonnetje doet goed bufferen van duurzame Joules voor de Jaga's
Dus altijd verlies op de leidingen die op je dak lopen, leegloop zal maar als er warmte beschikbaar is in de collector water verpompen en verliezen kunnen hebben.NielsTn schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 12:42:
Bij druk-systeem is er altijd constant een medium in de collectorplaat aanwezig om elke Joule op te vangen en binnen te hengelen...
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Wie heeft meet-data van van zijn ZB? wie weet kunnen we vergelijken (al wordt dat lastig mbt orientatie etc). EricPVT jij had een leegloop systeem toch? wat zijn jouw ervaringen?
Water uit het zonne-circuit dat door de primaire boiler is gegaan wordt vervolgens door de spiraal van de voorgeplaatste boiler gestuurd waarna het naar de panelen gaat, daar opwarmt en weer naar de primaire boiler gaat.
Het water uit de bijgeplaatse boiler gaat bij warmwatergebruik naar de primaire boiler en vervolgens richting de kraan.
Effectief heb je dan dus gewoon een grotere boiler.
Voordeel hiervan is:
- Mega simpel systeem, geen extra pomp of regeltechniek nodig
- Meer warm water beschikbaar (de huidige 75 liter maken we makkelijk elke dag op, waarna dus koud water wordt "naverwarmt")
Nadeel:
- Primaire boiler zal veel minder vaak op een temperatuur komen waarbij naverwarmen niet meer nodig is.
- investering in extra boiler en werk
Heeft iemand dit al eens gedaan. Is het de moeite of is een te grote boiler in een zonnesysteem af te raden?
Het nadeel is dat met minder instraling de temperatuur lager blijft, maar ja als je de 75L boiler toch leeg krijgt is dat niet echt een probleem.
Ja kan natuurlijk een simpele temperatuur (onderin de primaire boiler) schakelaar nemen en een 3-weg klep. dan warmt hij is de primaire op tot de max temp en daarna de secundaire, zodra de primaire weer afkoelt gaat de klep weer om. Dan heb je "best of both Worlds".
De temperatuur switch hoeft nog geen 20 euro te kosten en de 3-weg klep 100 euro. De kosten van de koppelingen moet je niet vergeten, dat valt altijd tegen (ook als je ze in serie zet)
Het drinkwater circuit gaat nog steeds eerst de secundaire in en weer uit waarna het de primaire in gaat en uit weer naar de douche.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Echter als je ook behoefte hebt aan warmer water (b.v. 60 graden), dan is een echt schakelende oplossing beter
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Met dit weer inderdaad alweer genoeg warmte om een badje te vullen en de hotfill apparatuur ermee te kunnen gebruiken, inderdaad erg prettig nu al begin maart.alaintje schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:43:
Ik denk dat alle mensen met zonneboilers blij zijn dit jaar? Nu al zo'n en lekker milde temperaturen buiten, het is gewoon al echt warm in de zon! En we hebben geen koude winter gehad, dat scheelt een hoop centen op de gasrekening t.o.v. vorig jaar.
Ik neem aan dat jullie zonneboiler nu toch al gebruikt worden? Ik bedoel, je hebt nu in maart er toch al profijt van (met dit weer tenminste zeker)?
Verwijderd
Ik heb ook een leegloopsysteem. En inderdaad, er moet een minimale opvoercapaciteit door de pomp worden gegenereerd om de boel te laten circuleren. Mijn systeem bepaalt dit automatisch; het begint met de laagst mogelijke stand en al het merkt dat de circulatie stagneert, voert hij het een paar procent op. Dit net zolang tot de ideale laagste pompstand gevonden is.NielsTn schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:17:
Ik bedenk me dat misschien een leegloopsysteem een minimum flow moet hebben anders loopt t terug of zo?
Verwijderd
Ik heb een soort gelijke opstelling gemaakt. Had al een 75 liter zonneboiler en heb een tweede erbij gekocht en deze in serie geschakeld. Het valt reuze mee hoeveel invloed de tweede boiler heeft op de temperatuur van de eerste boiler. De eerste boiler gaat al met dit weer redelijk snel in temperatuur stijgen en de tweede ijlt een graad of 4 na. Zodoende heb je de tweede boiler ook als buffer voor nieuw instromende koud water. Dit beinvloed de eerste boiler dus niet meer. En veel langer dus warm water.MeTooPV schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 17:36:
Ik zit eraan te denken om een extra "gewone" boiler met spiraal voor mijn zen zonneboiler (dat is een terugloop systeem) te plaatsen.
Water uit het zonne-circuit dat door de primaire boiler is gegaan wordt vervolgens door de spiraal van de voorgeplaatste boiler gestuurd waarna het naar de panelen gaat, daar opwarmt en weer naar de primaire boiler gaat.
Het water uit de bijgeplaatse boiler gaat bij warmwatergebruik naar de primaire boiler en vervolgens richting de kraan.
Effectief heb je dan dus gewoon een grotere boiler.
Voordeel hiervan is:
- Mega simpel systeem, geen extra pomp of regeltechniek nodig
- Meer warm water beschikbaar (de huidige 75 liter maken we makkelijk elke dag op, waarna dus koud water wordt "naverwarmt")
Nadeel:
- Primaire boiler zal veel minder vaak op een temperatuur komen waarbij naverwarmen niet meer nodig is.
- investering in extra boiler en werk
Heeft iemand dit al eens gedaan. Is het de moeite of is een te grote boiler in een zonnesysteem af te raden?
Dit alles zonder extra zonnecollector.
Tot nu toe erg tevreden met het experiment.
Verwijderd
Als je dit principe toepast is de primaire boiler op temperatuur maar de dag al voorbij. Dan blijf je nog met een tweede koude boiler zitten.. Seriematig schakelen scheelt in mijn ervaring heel weinig en heb je toch 2 boilers op temperatuur.WoudseHoeve schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 17:47:
Ja kan natuurlijk een simpele temperatuur (onderin de primaire boiler) schakelaar nemen en een 3-weg klep. dan warmt hij is de primaire op tot de max temp en daarna de secundaire, zodra de primaire weer afkoelt gaat de klep weer om. Dan heb je "best of both Worlds".
Een goede elektrisch bedienbare 3-weg kogelklepkraan (Bijv. de AE-Q15-3MS) kun je via internet ook al rond de 50 Euro krijgen.WoudseHoeve schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 17:47:
De temperatuur switch hoeft nog geen 20 euro te kosten en de 3-weg klep 100 euro. De kosten van de koppelingen moet je niet vergeten, dat valt altijd tegen (ook als je ze in serie zet)
Hoe groot is jouw extra boiler?
M.b.t. extra aansturing. Mijn Zen boiler is er niet echt op gemaakt om nog eens ergens een extra voelertje te plaatsen.
Mijn eerste 3-weg klep was ook goedkoop. Alleen werd het glycol nog al heet .... en smolt de mechanische aansturing weg.....Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:42:
[...]
Als je dit principe toepast is de primaire boiler op temperatuur maar de dag al voorbij. Dan blijf je nog met een tweede koude boiler zitten.. Seriematig schakelen scheelt in mijn ervaring heel weinig en heb je toch 2 boilers op temperatuur.
[...]
Een goede elektrisch bedienbare 3-weg kogelklepkraan (Bijv. de AE-Q15-3MS) kun je via internet ook al rond de 50 Euro krijgen.
Let dus op de max temperatuur van de klep
1) Die van Multistrobe zijn goedkoop (~50 euro) maar kunnen niet tegen hoge temperaturen. 220v spoel, spanning er op is stand 2 spanning er af is stand 1. Deze zijn wel goed voor normale CV toepassingen.
2) Ik heb er nu van 2-improve in zitten (76 Euro) die hebben een RVS aansturing en de is een 3 draads, Spanning op draad 1 is stand 1 en spanning op draad 2 is stand 2. Ik heb deze voor de cv-Buffer bypass, voor de Houtkachel boiler/buffer selectie en de heatpipe affakkel unit zitten.
Altijd even van te voren uitzoeken .... erg lastig als hij er al in zit....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Je kunt dan de boiler tot 95 graden opwarmen met de zonnepanelen natuurlijk en de ketel nog iets meer terug zetten tot 50 graden bv (als iemand zich 's nachts wilt douchen ofzo
We wonen nu met 4, maar we kunnen nu net met 2 douchen op één boiler want: soms heeft de ketel een storing maar dan heb je wel een vol boiler vat met 150 liter warm water. De kraan gebruikt 10l/min en we douchen meestal 15-25 minuten. Het water van de boiler wordt door een mengkraan nog eens gemengd met koud water, dus dat klopt wel. (het scheelt al om de boiler van 90 naar 65 te zetten in gas, maar hij blijft 's nachts heel vaak aanspringen en 'vast' hangen, kost allemaal een hoop gas.).
(de laatste krijgt het wel steeds iets kouder
Maar terug naar een zonneboiler, hoe regelt een normaal systeem dit? Want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk gebruik maken van de zonneboiler. Of hebben normale combi ketels een koud water aanvoer welke je aansluit op de uitgang van de boiler (shit dat is zo logisch, maar nooit over na gedacht
Mijn geheugen laat mij weer eens in de steek

Dit principe is erg goed voor de WAP (Schat, we hebben toch geen koude douche als de zon even niet schijnt ?? Nee hoor de combi ketel warmt het altijd bij, de zonneboiler verwarmd het water alleen bij. )
Een boiler op 90 graden stoken met een gas ketel is wel erg on-zuinig.
Maar dan moet je ketel wel vol kunnen leveren wanneer er gevraagd wordt. Want als het winter is en bewolkt en -20, dan doet je zonneboiler weinig meer, en moet je cv ketel alles leveren. Iedere moderne ketel (minstens CW4) kan dat wel.
Ik heb nooit het nut gesnapt van boilervaten bij een gasgestookte installatie. Waarom passen ze dat toe? Als de ketel niet sterk genoeg is voor continu leveren? Dus waarschijnlijk een oudere ketel?
Want bij een elektrische boiler of zonneboiler is het logisch.
Verwijderd
2 x 75 liter netto boilers. Ook met Zen elektronica.MeTooPV schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:57:
@YBL Dank, er gaat niets boven mensen die ervaring met een soortgelijke oplossing hebben.
Hoe groot is jouw extra boiler?
M.b.t. extra aansturing. Mijn Zen boiler is er niet echt op gemaakt om nog eens ergens een extra voelertje te plaatsen.
Verwijderd
Die op de foto is degene die ik ook hierboven beschreef en heb met 6 draads aansluiting en incl verzending 48 euro kost uit mijn hoofd. Voor vloeistoftemperaturen tot 130°C.WoudseHoeve schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:18:
[...]
Mijn eerste 3-weg klep was ook goedkoop. Alleen werd het glycol nog al heet .... en smolt de mechanische aansturing weg.....
Let dus op de max temperatuur van de klep
1) Die van Multistrobe zijn goedkoop (~50 euro) maar kunnen niet tegen hoge temperaturen. 220v spoel, spanning er op is stand 2 spanning er af is stand 1. Deze zijn wel goed voor normale CV toepassingen.
2) Ik heb er nu van 2-improve in zitten (76 Euro) die hebben een RVS aansturing en de is een 3 draads, Spanning op draad 1 is stand 1 en spanning op draad 2 is stand 2. Ik heb deze voor de cv-Buffer bypass, voor de Houtkachel boiler/buffer selectie en de heatpipe affakkel unit zitten.
Altijd even van te voren uitzoeken .... erg lastig als hij er al in zit....
[afbeelding]
Deze 6-draadse uitvoering heeft intern een extra schakelaar, die ik heb omgebouwd om op de behuizing met 2 leds te laten zien of de klep goed omschakelt en welke uitgang er actief staat.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2014 13:45 ]
Boiler van 150L kan 150L/s warm water leveren, flinke ketel die dat aankan!null schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 11:58:
...Ik heb nooit het nut gesnapt van boilervaten bij een gasgestookte installatie. Waarom passen ze dat toe? Als de ketel niet sterk genoeg is voor continu leveren? Dus waarschijnlijk een oudere ketel?
Want bij een elektrische boiler of zonneboiler is het logisch.
Oude ketels waren niet in staat te moduleren, ze geven alles of niets, dus als je daaraan je douche hangt heb je te warm - te koud - te warm - ... Hang je er je bad aan, dan kan ie mss niet genoeg warmte leveren om je bad supersnel te vullen, dus is een boiler ook handig.
Denk er ook aan dat energie vroeger zo goedkoop was, dat verliezen een detail waren...
Je hebt er alsnog last van als je meerdere kranen open draait omdat er een aanvoer van koud water in de boiler is en er volgens mij een vacuum werkt in de boiler. Dus je water kan er maar zo snel uit komen als er koud in komt. (Maar je kan wel een stroom of gasstoring overbruggen)naftebakje schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 12:24:
[...]
Boiler van 150L kan 150L/s warm water leveren, flinke ketel die dat aankan![]()
Oude ketels waren niet in staat te moduleren, ze geven alles of niets, dus als je daaraan je douche hangt heb je te warm - te koud - te warm - ... Hang je er je bad aan, dan kan ie mss niet genoeg warmte leveren om je bad supersnel te vullen, dus is een boiler ook handig.
Denk er ook aan dat energie vroeger zo goedkoop was, dat verliezen een detail waren...
Onze cv ketel is uit 87 meende ik. Maar de vorige bewonen was (cv-)installateur. Dus er is een hoop aan gesleuteld. Het is alsnog een HR ketel en je kunt ook nog de keteltemp veranderen (tot 110
Toch vorig jaar februari bijna 1000m3 gas erdoor gekregen (naja ons huis is ook bijna 1000m3
En vorig jaar februari was t erg koud.
Naja nog maar meer lezen over zonneboiler (er staat al een 150l boiler dus dat is al meegenomen).
Als eerste zou ik die CV-ketel maar eens vervangen door een HR107-combi ketel, zeker weten dat je daar flink op bespaard..... zeker als je de boiler dan gebruikt voor een zonneboiler, dan hoef je alleen nog maar collectoren (heatpipes) een pomp en een regel unit te hebben.alaintje schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 13:06:
[...]
Je hebt er alsnog last van als je meerdere kranen open draait omdat er een aanvoer van koud water in de boiler is en er volgens mij een vacuum werkt in de boiler. Dus je water kan er maar zo snel uit komen als er koud in komt. (Maar je kan wel een stroom of gasstoring overbruggen)
Onze cv ketel is uit 87 meende ik. Maar de vorige bewonen was (cv-)installateur. Dus er is een hoop aan gesleuteld. Het is alsnog een HR ketel en je kunt ook nog de keteltemp veranderen (tot 110?). Dus zo extreem oud is die niet, geen idee of dat stabiel is. Volgens mij niet.
Toch vorig jaar februari bijna 1000m3 gas erdoor gekregen (naja ons huis is ook bijna 1000m3).
En vorig jaar februari was t erg koud.
Naja nog maar meer lezen over zonneboiler (er staat al een 150l boiler dus dat is al meegenomen).
Heb je ook de optie van een Warmte pomp met een icm een dikke heatpipe array ( groot huis toch?) Flink wat PV panelen erbij voor het stroom verbruik en je kan bijna van het gas af......
Mijn vader nog maar eens proberen over te halen
Verwijderd
er is geen verschil, ik heb de laatste leegloop V versie, de overbuurman en mijn installateur hebben de druk versie.NielsTn schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:17:
Wie heeft meet-data van van zijn ZB? wie weet kunnen we vergelijken (al wordt dat lastig mbt orientatie etc). EricPVT jij had een leegloop systeem toch? wat zijn jouw ervaringen?
alle systemen presteren identiek, het onderhoud is wat simpeler met terugloop, en je kan ook gewoon glycol gebruiken en zelfs druk zetten, maar dan loopt de collector niet meer leeg.
ik gebruik 1 op 10 glycol in het water, tegen extreme vorst en heb de vorstbeveliging eraf.
opmerkelijk is wel de betere warmteoverdracht van water tov glycol, ik bereik hogere temperatruren iets eerder dan de druk versies.
tijdens stagnatie loopt de collector leeg, en kan dan extreem heet worden, als er daarna weer vraag is komt het water met deze warmte in aanraking, maar water degradeert niet.
het is jammer dat de terugloop versie van de markt is.
Het voordeel van een leegloop systeem is ook dat je geen valse stroming kunt krijgen.Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:04:
[...]
er is geen verschil, ik heb de laatste leegloop V versie, de overbuurman en mijn installateur hebben de druk versie.
alle systemen presteren identiek, het onderhoud is wat simpeler met terugloop, en je kan ook gewoon glycol gebruiken en zelfs druk zetten, maar dan loopt de collector niet meer leeg.
ik gebruik 1 op 10 glycol in het water, tegen extreme vorst en heb de vorstbeveliging eraf.
opmerkelijk is wel de betere warmteoverdracht van water tov glycol, ik bereik hogere temperatruren iets eerder dan de druk versies.
tijdens stagnatie loopt de collector leeg, en kan dan extreem heet worden, als er daarna weer vraag is komt het water met deze warmte in aanraking, maar water degradeert niet.
het is jammer dat de terugloop versie van de markt is.
Ik heb daar wel last van s 'avonds nadat de boiler lekker is opgewarmd komt een stroming op gang en koelt de boiler langzaam af.
er zit wel een terugslag klep in het systeem maar er ontstaat een stroming.
Hoe kan ik dit het beste oplossen ?
Moet ik een elektrische afsluit inbouwen die open en dicht gaat gelijk met de pomp geschakeld
Wat jij bedoelt is de thermosiphon. Heet water is lichter dan koud water en zal bij een gunstig leidingverloop gaan stromen. Door aanpassing van de leidingen kan je dit voorkomen.
A'dam PVOutput
Wat zou ik dan moet veranderen aan mijn leidingen om dit te verminderen dan wel te voorkomen?ericplan schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 07:41:
@kanaaldijk
Wat jij bedoelt is de thermosiphon. Heet water is lichter dan koud water en zal bij een gunstig leidingverloop gaan stromen. Door aanpassing van de leidingen kan je dit voorkomen.

Ok dus als er zo'n lus omlaag in de leiding zit stopt het de stroming van het water in de leiding, veroorzaakt door het temperatuur verschil.
Yep, had dezelfde uitdaging en dit loste het probleempje bij mij op.kanaaldijk schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:34:
[...]
Ok dus als er zo'n lus omlaag in de leiding zit stopt het de stroming van het water in de leiding, veroorzaakt door het temperatuur verschil.
Toegevoegd, dank voor de link.BarryH schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:35:
wellicht voor de OP:
praktijk evaluatie van PVT
www.energygo.nl/download/2013VV02+082-87.pdf
A'dam PVOutput
maakt het nog veel uit of je de bocht naar beneden in de aanvoer (de onderste leiding), of de retour leiding (de leiding terug vanaf de zonnecollectors) maakt?BenEco schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:04:
[...]
Yep, had dezelfde uitdaging en dit loste het probleempje bij mij op.
[ Voor 6% gewijzigd door kanaaldijk op 07-03-2014 21:18 ]
Hier zit die in de aanvoerleiding collector naar de de boiler, deze werd in de nacht warm.kanaaldijk schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:54:
[...]
maakt het nog veel uit of je de bocht naar beneden in de aanvoer (de onderste leiding), of de retour leiding (de leiding terug vanaf de zonnepanelen) maakt?
Je wil je tenslotte de warmte in je boiler bufferen.
Ik heb de rechte aansluiting vandaag 26 cm laten zakken een soort van lus naar beneden maar het lijkt nog niet voldoende om de stroming op te heffen wand de temperatuur boven bij de collectors is om 21.30 uur nog 20 graden.BenEco schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 21:21:
[...]
Hier zit die in de aanvoerleiding collector naar de de boiler, deze werd in de nacht warm.
Je wil je tenslotte de warmte in je boiler bufferen.
Ik heb alsnog een extra terugslag klep in het opgaande deel van de lus ingebouwd.
Het lijkt te werken, vanavond de buiten thermometer T1 koelt lekker af, in een bijna rechte lijn en de binnen meter T0 zakte 6 graden en blijft daarop staan.
[ Voor 20% gewijzigd door kanaaldijk op 09-03-2014 20:21 ]
(Plus een perfect curve op de Zonnepanelen ...)
Heb alleen niet kunnen zien of ik ook nog wat heb af-gefakkeld met de airco unit.
Het zal dan om +/- 8,5 tot 9 meter gaan en vanaf boiler tot vloerverwarming verdeler nog eens +/- 5 meter. Is dit acceptabel ?
Wat is anders de maximale afstand van de leiding voor een goed rendement.
Ik zit daarnaast eigenlijk ook met de afstand van de leidingen van een toekomstige L/W warmtepomp. Wat is hier een acceptabele afstand, zodat ik een gewogen keuze kan maken mbt de locatie van de boiler/buffer.
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
De leiding naar de vloer verwarming is een minder probleem door de lagere temperatuur, het lijkt me handig eerst de temperatuur wat terug te mixen.
De pijpen van mijn houtkachel naar het buffervat zijn ook 7.5 meter lang.
eerst de setup,
42 heatpipes op zuid
300 lt boiler met dubbele wisselaar.
controller SR962
Pahlen warmte wisselaar voor zoutwater + pomp (je)
ik wil het zwembad in de zomer verwarmen met overtollige warmte. +-12m3 inh. goed geïsoleerd met zwempomp
nu ik heb in de uitgang van de collector (heet) een driewegklep aangebracht, de leiding gaat naar een warmtewisselaar voor het zwembad en vervolgens via een simpel T-stukje vervolgt het zijn weg richting opslagvat.
nu draait alles prima, maar alleen handmatig. dwz als T1 hoger is dan T3 dan gaat de collectorpomp draaien. De zwembadpomp en driewegklep zijn dan hand bediend.
Nu is de controller SR962 een eenvoudig dingetje, maar ik heb nog een aantal outputs over. deze zijn eigenlijk bedoeld voor een circulatie heetwaterpomp en additionele sensors (R4, T5 en H1)
kan ik het hiermee zo automatiseren dat als boiler x temp heeft bereikt de rest in het zwembad gaat?
nu wil ik eigenlijk nog niet een nwe controller kopen die hiervoor beter geschikt is, omdat ik denk dat het nog niet hoeft.
zijn hier mede tweakers die ook een SR962 controller hebben?
Het probleem is dat de collector pomp uitgaat als de boiler de max temp bereikt.
Er zijn er genoeg ( aliexpress ) die een zwembad configuratie aan kunnen.
hier ga ik nog even mee spelen, maar ik ben bang dat het een nwe controller moet gaan worden die wat meer future proof is.naftebakje schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 12:22:
Manuele temperatuursensor bovenin je boilervat, die de 3wegklep naar het zwembad omschakelt 5 à 10° voor de maximale temperatuur?
Kan ik in de toekomst ook nadenken over een tweede boilervat, meer pipes op het dak, pelletkachel etc
ik heb er een gevonden met 39 setups. hoef ik dan voorlopig hier ook niet meer te vragen
@woudsehoeve, met Ultisolar heb ik betere ervaringen op dit gebied dan Aliexpress.
ze zijn niet duurder en hebben meer spullen op dit gebied.
[ Voor 0% gewijzigd door dollyking op 12-03-2014 16:22 . Reden: te erge typo's ]
Welke controller ben je naar aan het kijken? de Sr1188 ?
Ik gebruik de SR1168, heeft veel minder schema's
nu nog de waf factor...
lijkt me goedkoper dan op aliexpress, (Waar ze ook staan) en ik kan er tevens wat flowmeters, kleppen en sensoren bij bestellen.
we zijn tevens aan het kijken naar een combo hout/pelletkachel, en dan het wel makkelijk als ze met elkaar zouden kunnen praten.
ik denk dat ik voorlopig nog wel even zonder die controller kan, naar het schijnt zijn er ook automatische thermostatische 3-weg kleppen met pompaansturing te bestaan maar kan deze nog niet vinden.
Dan kan alles boven de ingestelde temperatuur zo het bad in.
zal wel niet veel goedkoper zijn dan een nwe controller
b.v. elke ochtend van mei tot september van 9 tot 11 uur de warmte vd collector ri het zwembad sturen? Evt. in combi met een temperatuurgeschakeld relais?
Dit kan toch ook met de SR1188 met de voeler van T5 aan en in de setting AHO 1 graad hoger te zetten dan AHF en de drieweg klep op R2WoudseHoeve schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 23:24:
Die pomp en drieweg klep kan je gewoon met een digitale tempmeter met relais inschakelen op de max temp van de boiler. Lekker simpel. Gebruik ik nu ook voor de Affakkel unit.
Energieverbruik staat nog wel in het vaandel. de pomp van het zwembad is zuinig, maar zolang laten draaien is verspilling. De pomp van de collector vloeistof moet ook lopen. en die springt alleen aan met een verschil tussen T1 en T2BarryH schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 23:13:
@dollyking: en gewoon op een tijdklok de driewegklep schakelen?
b.v. elke ochtend van mei tot september van 9 tot 11 uur de warmte vd collector ri het zwembad sturen? Evt. in combi met een temperatuurgeschakeld relais?
Het surpluis affakkelen doe ik nu nog handmatig, als de boiler vol is, probleem is dat ik een draaiende collector pomp nodig heb. als mijn boiler vol is en ik zet het eea op zwembad, dan zakt T1 direct naar zwembaderwater temp. 16c oid. vervolgens wacht die met inschakelen tot dat T1 weer boven T2 is (70c)WoudseHoeve schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 23:24:
Die pomp en drieweg klep kan je gewoon met een digitale tempmeter met relais inschakelen op de max temp van de boiler. Lekker simpel. Gebruik ik nu ook voor de Affakkel unit.
het systeem pendelt dus nogal.
Met deze controller kan dat idd, maar ik heb een enorme instap controller (sr962).ik ga maar updaten naar een andere controller.kanaaldijk schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 00:40:
[...]
Dit kan toch ook met de SR1188 met de voeler van T5 aan en in de setting AHO 1 graad hoger te zetten dan AHF en de drieweg klep op R2
http://www.connaughtsolar..._962_Solar_Controller.pdf pagina 25
Temperature precondition: When the tank temperature T3 is 3oC higher than the switch-on temperature, temperature controling function can be triggered.
Zou dat werken?
Enige risico is dat je pomp blijft lopen tot je zwembad 80 graden is
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit bericht bracht me ertoe om eens wat analyse te doen (eerlijk, ik schrok ervan, mijn boiler was nog niet boven de 55 graden geweestWoudseHoeve schreef op maandag 10 maart 2014 @ 13:35:
Gisteren (en vandaag ook wel denk ik) was aan het eind van de dag de ww-boiler op 85 graden en ook de 1000L buffer op een mooie 80 graden. .....
Vorige week (mooie week als ik het goed begreep) was ik op vakantie, dus verwachte bij terugkomst een boilervat op een mooie temp. Bleek 45 graden te zijn
Omdat ik nog geen tijd had, verder nog niet naar gekeken, maar na het bericht van WoudseHoeve moest ik wel.
Systeem : 1000L boiler met 5x HR solar HPC 1,6 de ZC staan onder een hoek van 30 graden en ik zit op Z-W (240graden)
Als ik de data van de 1186 uitlees van die week krijg ik dit :

Ik zie de T1 richting de 70 graden gaan, maar T3 (boven in vat) komt niet verder dan 47 graden.
Als ik 8 maart neem, kom ik met een grove berekening op 32Mj

Die van vandaag (heb met de instellingen zitten spelen van PUMP):

Mag ik met 5 ZC niet meer verwachten ? Voordat ik in overleg ga met de installateur hoor ik graag wat experts hier
Pana WC12H9E8 / 1000L
Je hellings hoek lijkt ook laag voor deze tijd.
Mogelijk staat je pomp te hoog of teveel flow.
Of heel veel te laag
Het vershil tussen T3 en T1 is namelijk best wel hoog.
Veel meer dan 15 graden moet er naar mijn idee niet tussen zitten
Als je ZC op 30 graden staan zit er nog 25 graden tussen. Een flinke mismatch nu nog.
De PWM van de pomp ziet er ook goed uit, T1 en T2 verhoudingen ook.
Vergeet niet dat je 1000L probeert op te warmen met 5x1.6m2 = 8kW? (bij 1000W/m2)
Mijn 120 Heatpipes staan op 45 graden, pak ik net even wat meer, en de isolatie is ook meer.
bij 1000W/m ka ik max 4x4x1000W = 16Kw verwachten (45 graden sun Elevation)
Ik heb een gesloten systeem, geen leegloop. Daarnaast wil ik juist nu warmte (CV ondersteuning) de zomer geloof ik wel dat ik het haal.dollyking schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 23:47:
Allereerst denk ik dat dit het verschil is tussen een leeg loop en heatpipe systeem in dit jaargetijde. Jou tijd komt nog wel in de zomer.
Je hellings hoek lijkt ook laag voor deze tijd.
Mogelijk staat je pomp te hoog of teveel flow.
Of heel veel te laag
Hoeveel zou het uitmaken als ik de hoek groter maak ?
Van het weekend zal ik de T0 eens aansluiten (is de installateur vergeten), dan kan ik de delta zien (vat in <-> vat uit).
Is er dan een simpele redenatie mbt de delta en flow ?
Kan je uitleggen hoe je van de 35 graden naar 25 graden verschil komt met de 30 graden van mijn systeem ? (en zelfde vraag, heeft het zin om er 45 van te maken?)WoudseHoeve schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 12:28:
De zon komt niet boven de 35 graden elevation uit vandaag.
Als je ZC op 30 graden staan zit er nog 25 graden tussen. Een flinke mismatch nu nog.
De PWM van de pomp ziet er ook goed uit, T1 en T2 verhoudingen ook.
Vergeet niet dat je 1000L probeert op te warmen met 5x1.6m2 = 8kW? (bij 1000W/m2)
Mijn 120 Heatpipes staan op 45 graden, pak ik net even wat meer, en de isolatie is ook meer.
bij 1000W/m ka ik max 4x4x1000W = 16Kw verwachten (45 graden sun Elevation)
Ik kan dit vinden over het rendement, hoe kan ik dat vergelijken met jou berekening :
Optisch rendement 0,856
Warmteverlies 1e coefficient (k1) 3,688 W/K2m2
Warmteverlies 2e coefficient (k2) 0,021 W/K2m2
of moet ik een andere waarde opvragen bij de producent ?
[ Voor 22% gewijzigd door MarFan op 14-03-2014 14:00 ]
Pana WC12H9E8 / 1000L
Dus als je ZC op 30 graden staan is het 90-30-35 = 25 graden.
De zon staat dus op zijn best nog steeds 25 uit de optimale hoek met je ZC.
Je kan uitrekenen wat het scheelt bij het verhogen van de hoek.
De doorsnede van je panelen op de zonne stralen is nu 25 graden max.
Als dat 0 (hoek panelen 55) is dan heb je max 1000Wm2.
Bij 25 graden (hoek panelen 30) is dat cos(25 graden) * 1000W/m2 = 906 Wm2.
Als je de hoek van de panelen nog wat verhoogd dan is het gemiddelde over de dag (x2 de optimale hoek) nog wat beter. maar in de zomer minder.
Dus om je maximale opbrengst te verleggen naar voor en na jaar moet je de hoek verhogen.
Volgens mij zijn er mooie sites waar de opbrengst als een grafiek over een jaar kan zien afhankelijk van de hoek.
Zeker vlakkeplaat collectoren oogsten meer als ze koud zijn:
http://www.enat.nl/upload...illendecollectorperm2.pdf
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mijn berekeningen houden geen rekening met het "optisch rendement".MarFan schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 13:52:
Bedankt voor de reacties:
[...]
Ik heb een gesloten systeem, geen leegloop. Daarnaast wil ik juist nu warmte (CV ondersteuning) de zomer geloof ik wel dat ik het haal.
Hoeveel zou het uitmaken als ik de hoek groter maak ?
Van het weekend zal ik de T0 eens aansluiten (is de installateur vergeten), dan kan ik de delta zien (vat in <-> vat uit).
Is er dan een simpele redenatie mbt de delta en flow ?
[...]
Kan je uitleggen hoe je van de 35 graden naar 25 graden verschil komt met de 30 graden van mijn systeem ? (en zelfde vraag, heeft het zin om er 45 van te maken?)
Ik kan dit vinden over het rendement, hoe kan ik dat vergelijken met jou berekening :
Optisch rendement 0,856
Warmteverlies 1e coefficient (k1) 3,688 W/K2m2
Warmteverlies 2e coefficient (k2) 0,021 W/K2m2
of moet ik een andere waarde opvragen bij de producent ?
Daar zal je de theoretische opbrengst mee moeten vermenigvuldigen.
Wat is de temperatuur verschil tussen Zc in en uit ? als dat te hoog is (meer als 15 graden) is de flow van je pomp te klein. Dus de pomp te klein. In je PWM signaal in de grafiek zie je dat hij al vrij snel voluit gaat. Dit kan komen door de serie schakeling van de 4 panelen, du smeer weerstand. Ik gebruik een standaard CV pomp uit een oude 20kW nefit CV-ketel
Verwijderd
of enkel voor gesloten systemen met glycol
Ik ga morgen de T0 aansluiten, dan kan ik dat zien. Maar verwacht dat dat wel goed is, delta tussen T1 en T5 (=ZC boven en ZB uit) is tussen 10-15.WoudseHoeve schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 16:15:
[...]
Wat is de temperatuur verschil tussen Zc in en uit ? als dat te hoog is (meer als 15 graden) is de flow van je pomp te klein.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Kom daar morgen even op terug. Eerst kwam er geen flow, dus toen hebben ze de systemen anders aangesloten, zal morgen even een tekening plaatsen. Ben zo bang dat er te veel weerstand is.Proton_ schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 14:59:
Als je vat 40 graden is en er komt 70 graden uit de collectoren lijkt me het debiet erg laag.
Zeker vlakkeplaat collectoren oogsten meer als ze koud zijn:
http://www.enat.nl/upload...illendecollectorperm2.pdf
Pana WC12H9E8 / 1000L
@MarFan T1 is collectortemperatuur en T5 is de temperatuur van het water dat uit de collector komt toch? Hoeveel graden zit daar bij anderen tussen?
Dat klopt inderdaad. Ik dacht dat T5 de temp na de boiler was, maar het is de temp voor de boiler (T0 is na de boiler)Proton_ schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 12:31:
@MarFan T1 is collectortemperatuur en T5 is de temperatuur van het water dat uit de collector komt toch? Hoeveel graden zit daar bij anderen tussen?

Maar dat maakt het alleen maar vreemder

Ik ben begonnen met het nakijken van de T0 aansluiting. Die doet het dus gewoon niet. Zit wel aangesloten, maar geeft geen input op de SR1186. Als ik de temp aansluit op T4 werkt die wel. (heb ik nu even als check).
Tijdens het alles nakijken, kwam ik tot de conclusie dat T5 inderdaad voor de boiler zit. Dit alles in de grafiek gezet zie ik het volgende :

Wat dus opvalt is dat de temp boven in de ZC (T1) zo'n 15-20 graden hoger is dan vlak voor het boilervat (T5) . De delta tussen voor en na is ongeveer 6-7 graden (T5-T0 = warmte opname).
Zoals ik al meldde, tijdens aansluiten kregen ze geen flow in het systeem. Na contact met de fabrikant hebben ze de aansluiting anders gemaakt : (eerst zaten ze dus allemaal in serie, nu 2 en 3 parallel)
Misschien heeft dit er mee te maken

Welke conclusie kan ik trekken uit het verschil tussen T1 en T5 (ZC tov boilervat In) ???
Pana WC12H9E8 / 1000L
Hoewel bij mij T1 -T3 vaak maak 3 graden is.... (jouw T5 heb ik niet)
Met een (infrarood)thermometer is deze gok te controleren.
[ Voor 21% gewijzigd door Proton_ op 16-03-2014 15:39 ]
Dit alles wordt aangestuurd met een Deltasol C/2 paneeltje. Ik zou graag de verschillende meetwaarden op afstand middels een grafiekje willen utlezen. Iemand een idee hoe? Ik weet dat er een vbus aansluiting op zit en hiervoor systemen te koop zijn van resol. Alleen om nou 300+ euro voor een datalogger te gaan uitgeven vind ik wel erg veel.
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
Zijn de waardes die je wilt uilezen 'bereikbaar' ? Ik gebruik een Pi met daarop Domoticz. Daarop heb ik enkele DS18B20 (1-wire) temp meters aangesloten. Deze zijn direct zichtbaar in je systeem. Kosten voor 10 stuks zijn +/- 15 euro (en dan natuurlijk je Pi).anconakip schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:49:
Ik heb een Atag CBSolar II thuis staan. Dit is de uitvoering met 300L boilervat en 3 panelen op het dak (7,5m2).
Dit alles wordt aangestuurd met een Deltasol C/2 paneeltje. Ik zou graag de verschillende meetwaarden op afstand middels een grafiekje willen utlezen. Iemand een idee hoe? Ik weet dat er een vbus aansluiting op zit en hiervoor systemen te koop zijn van resol. Alleen om nou 300+ euro voor een datalogger te gaan uitgeven vind ik wel erg veel.
Daarbij natuurlijk direct een systeem waar je meer mee kan.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Daar zit wel iets in (T1 zit inderdaad op de set van 3, maar wel vooraan).Proton_ schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:15:
Ik gok dat T1 op de set van 3 zit en dat die 1/3 minder debiet heeft (want een paneel meer weerstand) in combinatie met 1/3 meer vermogen. Hierdoor wordt een hogere temperatuur gemeten. De set van 2 moet wat geknepen worden zodat beide 'strings' in evenwicht zijn en dezelfde temperatuur leveren.
Met een (infrarood)thermometer is deze gok te controleren.
Ik ben aan het wachten op mijn digitale temperatuur meters (met display) tbv CV tuning. Als die binnen zijn, zal ik eens op het dak klimmen en ze op de andere hangen (en de aanvoer / retour). Kan ik de zaak eens kalibreren.
Maar veroorzaakt dit 10-15 graden verschil tussen op het dak en voor de boiler ?
Pana WC12H9E8 / 1000L
meer weerstand en meer vermogen is nu niet de combinatie die je wil hebben.
Je wil juiste minder weerstand op de drie collectors hebben versus de twee collectors, een cv kraan er tussen en wat leiding temperatuur metingen doen als de zon staat te schijnen.
vraag me wel af hoeveel vermogen dit scheelt?
Dan zou er helemaal weinig debiet zijn door de groep van 3.
Even een fictief voorbeeld.
Uitgangspunten:
De pomp levert 12 liter/minuut water. (glycol warmt makkelijker op)
Een collector levert 2 kW thermisch vermogen (eigenlijk neemt het vermogen af bij stijgende temperatuur)
6 kW warmt 4.8 liter/min en 4kW aan collectoren 7.2 liter/min.
6 kW maakt zijn water 17.9 graden warmer en 4kW maar 7.9 graden.
Dit wordt weer gemengd en dan komt er 11.9 graden verhoging uit het geheel.
De winst van het 'waterzijdig inregelen' zit er in dat de besturing beter kan moduleren en dat de collectoren gemiddeld kouder blijven en dus een hoger rendement hebben. UIt de eerder gelinkte pdf blijkt dat 10 graden koelere collectoren 5% hoger rendement hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 16-03-2014 19:29 ]
Begrijp ik het goed dat er een set van 2 serie panelen en een set van 3 serie panelen parallel zijn aangesloten? Dit is flow technisch bijna niet goed te krijgen, de set met twee panelen zullen de meeste flow krijgen en die van 3 zal veel te warm worden. De set van twee moet een instelkraan krijgen waardoor de flow door beide set gelijk kan worden afgesteld, of eigenlijk dat beide dezelfde temperatuur afleveren. Dit is erg lastig en kost veel tijd als het al lukt, verschillende instraling nivo's zullen verschillende resultaten geven.MarFan schreef op zondag 16 maart 2014 @ 17:06:
[...]
Daar zit wel iets in (T1 zit inderdaad op de set van 3, maar wel vooraan).
Ik ben aan het wachten op mijn digitale temperatuur meters (met display) tbv CV tuning. Als die binnen zijn, zal ik eens op het dak klimmen en ze op de andere hangen (en de aanvoer / retour). Kan ik de zaak eens kalibreren.
Maar veroorzaakt dit 10-15 graden verschil tussen op het dak en voor de boiler ?
Eigenlijk moeten ze of allemaal parallel met een pomp voor veel flow of allemaal in serie met een pomp met meer druk.
Als alternatief kan je 2 pompen nemen met 2 regelingen ..... ( ja ik weet het, het begon zo simpel...)
1
2
3
| ,--[##]--[##]--. >--+ +--[##]--> `--[##]--[##]--' |
Moet je wel weer het dak op
Dit lijkt me het meest simpeleProton_ schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:39:
Of
code:
1 2 3 ,--[##]--[##]--. >--+ +--[##]--> `--[##]--[##]--'
(en ik zelf moet niet het dak op... De installateur mag dat gaan doen.
Ze hebben als test een keer een pomp van 150W+ erop gehad. Ik zeg, lekker dat haalt de 'COP' wel omlaag.WoudseHoeve schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:29:
[...]
Eigenlijk moeten ze of allemaal parallel met een pomp voor veel flow of allemaal in serie met een pomp met meer druk.
Als alternatief kan je 2 pompen nemen met 2 regelingen ..... ( ja ik weet het, het begon zo simpel...)
Hoeveel W is jou pomp ? en welke flow haal je. Als ik mijn pomp op stand 3 zet met 100% haal ik net geen 10L/min
Pana WC12H9E8 / 1000L
En dan nog. Eén luchtbel en de helft stopt ermee. Vreemd dat het met alle collectoren in serie niet werkte. Daar moet toch wel een berekening op los te laten zijn wat de leidingweerstand over 5 collectoren is en welk pompvermogen daarbij hoort om het te laten werken. Het lijkt me toch de meest wenselijke setup.WoudseHoeve schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:41:
En de pijpen moeten even dik, evenveel bochten en lengte hebben .... kortom dezelfde weerstand.
A'dam PVOutput
Of
1
2
3
| ,--[##]--[##]--. >--+ +--[##]--> `--[##]--[##]--' |
[/quote
Vraag,
Zou het nog iets uitmaken als het meest rechtse paneel verplaatst wordt naar helemaal links.
Aan de ingang om het zo maar even te zeggen.
In de zin van meer minder rendement?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik wilde deze in Excel zetten, maar kom aan andere getallen. Welke (domme) fout maak ik ?Proton_ schreef op zondag 16 maart 2014 @ 19:26:
6 kW warmt 4.8 liter/min en 4kW aan collectoren 7.2 liter/min.
6 kW maakt zijn water 17.9 graden warmer en 4kW maar 7.9 graden.
Dit wordt weer gemengd en dan komt er 11.9 graden verhoging uit het geheel.
6 / 4.2 / 4.8 = 0.29

Mee eens, ik heb ze die vraag inderdaad gesteld, en voorstel gedaan om de leverancier uit te nodigen.ericplan schreef op maandag 17 maart 2014 @ 09:23:
[...]
En dan nog. Eén luchtbel en de helft stopt ermee. Vreemd dat het met alle collectoren in serie niet werkte. Daar moet toch wel een berekening op los te laten zijn wat de leidingweerstand over 5 collectoren is en welk pompvermogen daarbij hoort om het te laten werken. Het lijkt me toch de meest wenselijke setup.
[ Voor 33% gewijzigd door MarFan op 17-03-2014 09:55 ]
Pana WC12H9E8 / 1000L
toch nog eens naar je eerste grafieken gekeken, de focus moet liggen op T1 (top collector) en T2(onderkant boilervat). de pomp schakelt bij de meeste systemen hierop.
in je grafieken van 13maart post, leid ik af dat je een modulaire pomp hebt, te zien aan het eind en begin maar dat deze tussentijds 100% constant loopt.
mogelijk duid dit op te veel weerstand of lucht in het systeem ook T1 kan op het verkeerde paneel zitten.
zoals hier eerder genoemd.
in je tweede grafiek beweegt T2 met T1 mee maar in je derde als je met de pomp speelt dan heeft T2 een stabiele lijn, wat is hier gebeurd?
zit T2 wel op de juiste positie? Het verschil is te groot tussen T1 en T2 met een pomp die op max loopt...
T3 is leuk om te zin wat het totaal is bovenin maar voegt verder weinig toe. (alleen max temp veiligheid dan)
en waar zou je T1 dan plaatsen? ik zou het helemaal aan het eind doen.Seafarer schreef op maandag 17 maart 2014 @ 09:41:
[quote]Proton_ schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:39:
Of
code:
1 2 3 ,--[##]--[##]--. >--+ +--[##]--> `--[##]--[##]--'
[/quote
Vraag,
Zou het nog iets uitmaken als het meest rechtse paneel verplaatst wordt naar helemaal links.
Aan de ingang om het zo maar even te zeggen.
In de zin van meer minder rendement?
Zelfs al zou je wel een gelijke flow kunnen creëren dan is nog steeds één luchtbel voldoende om je idee niet meer te laten werken.!null schreef op maandag 17 maart 2014 @ 13:06:
Maar je kunt ze toch het beste allemaal achter elkaar zetten? Want ook met de voorgestelde setup van Proton_ op zijn dak zijn de leidingen niet gelijk (wel in het plaatje, maar niet in werkelijkheid). Dus je kunt nooit evenveel flow door beide genereren of wel?
Als je zoiets bouwt zal je ook de flow in beide circuits moeten monitoren.
A'dam PVOutput
Dit topic is gesloten.