Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.222 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
Bij mij werkt het solesta systeem echter wel goed.
Pompje zijn idd problemen mee geweest.
De isolatie die ze monteren is idd van slechte kwaliteit kan je beter zelf doen.
Ik haal zeker wel 60+temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpikeHome,
hoe haal je die +60°C ? Bij mij zit er een temperatuurschakelaar in die de pomp stopt als de temp in het vat bovenaan 60°C is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:32
Volgens mij stopt hij pas bij 80c hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpikeHome,
Kan je dat eens duidelijk bevestigen? heb je bvb. een fotootje van de temperatuur indicator op je Solesta-vat? Bij mij komt de maximum aanduiding overeen met 60°C en deze indicator is nog nooit boven zijn maximum gegaan.
Of nog beter, heb je de mogelijkheid om een externe thermometer of temperatuursonde door de vulopening naar binnen te steken tot op het niveau van het water bovenaan in het vat?
Ik heb dat wel gedaan bij mij, en ik kom NOOIT boven de 60°C (zelfs niet na een mooie zomerdag)... Hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:17

ThaDude

Hang Loose

@jandjand ik lees je verhaal overal.. duidelijk dat het je dwars zit. Nog geen overeenstemming bereikt met solesta?

De solesta oplossing is wel absoluut de goedkoopste oplossing volgens mij. Heb nog niet alles binnen maar dat ze goedkoop zijn is een feit. Wellicht lager rendement maar de prijs ook lager.

Iemand hier een hrsolar op het dak? Zo ja tevreden?
Zelfde vraag bij de solior

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-08 10:36
Niek_ schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 15:37:
Ik hoop dat hier nog enkele creatieve personen aanwezig zijn.
Zou graag een zonneboiler neer willen zetten, maar moet dan natuurlijk de collector wel ergens kwijt kunnen.
Daar wringt een beetje de schoen.
Zie op foto 1 de achterzijde (zuid) van onze woning en op foto 2 ons dak.
U raad het al, iemand nog een idee waar ik een collector kwijt zou kunnen?
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik kom niet zo vaak op dit forum, maar ben geen totale noob, ik zie het volgende(wellicht):

Panelen iets dichter op elkaar zetten welke je nu hebt, mits de onderste( wat in de huidige situatie onder dichtst bij het dak ligt dus) cellen onder dezelfde diode geplaatst zijn(in geval er toch schaduwvorming is)

en anders dichter op elkaar en de hoek verminderen. waardoor je ruimte creeërt voor je zonnecollectoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
Weet je een prijs van de solesta? Toch lijk mij het vat niet zo rendabel als een vert. boiler
Volgens mij zou antivries ook meer warmte kunnen opnemen.
Weet je toevallig hoe vroegtijdig het in stagnatie gaat?
Wat als je een tweede 100l vat wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Prijs: google zegt bijvoorbeeld http://eindelijkzon.nl/zonneboilers-van-eindelijk-zon
Antivries is niet beter in warmte opnemen (ik kan alleen bedenken slechter wegens extra warmtewisselaar en lagere warmtecapaciteit van glycol, waar tegenover staat dat een drukgevuld systeem hogere temperaturen haalt).
Het vat is zonder meer klein en vrij dun geïsoleerd.
Volgens de folder wordt er opgewarmd tot 90 graden.
Als je een tweede vat wil, is dat geen probleem en wordt die in serie aangesloten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38

mb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marktplaats ben ik ook al aan het afschuimen naar wat 2dehandsmateriaal...
ben op zoek naar een boilervat, liefst zo'n 300L (voor het leegloopsysteem heb ik al een ideetje...), een degelijke pomp, en eventueel een sturing (maar ook hiervoor heb ik al wat doe het zelf oplossingen gevonden, en een vader die thuis is in elektronica helpt ook wel altijd ...). De collectoren blijven op het dak staan... tenzij er iemand een zeer goede prijs voor geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:27:
Volgens de folder wordt er opgewarmd tot 90 graden.
Als je een tweede vat wil, is dat geen probleem en wordt die in serie aangesloten.
@ Proton,

Kan je me de info over de 90°C en het 2e vat bezorgen ?
Ik ben nl. benieuwd hoe ze dat 2e vat aansluiten, en hoe ze die 90°C halen.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik heb op de site gekeken en daar staat het volgende:
FAQ
Is 100 liter wel voldoende voor mijn gezin?
[...]
Wanneer er toch continue meer water wordt gebruikt in uw situatie, dan kunnen er twee Solesta boilers parallel worden geïnstalleerd.
Ik denk dat dat een technische vergissing is en dat ze in serie komen.
De koud retour van de ene boiler gaat dan naar de warm in van de andere.
Zo krijg je een "primaire" en "secundaire" boiler waarbij de secundaire pas warm wordt na de eerste.
Heet water gaat eerst door de secundaire en daarna door de primaire boiler (zoals een tegenstroomwarmtewisselaar).
Een mooie eigenschap is dat je dan eerder 100 liter warm hebt in plaats van 200 liter lauw.

Zonneboiler pagina
Warmte op voorraad
[...]
Het compacte kunststof buffervat bevat 100 liter water, dat door de collector opgewarmd wordt tot maximaal 90°
Verdere details heb ik ook niet :)
In de installatie- of gebruikershandleiding wordt hier niet over gesproken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton, bedankt dat je met mij wil meedenken ! (dit is zoveel meer dan wat ik van Solesta krijg !)

ivm serie of parallel schakeling van de 2 vaatjes:
ik zie niet hoe ze parallel of serieel zouden geplaatst moeten worden, zonder gevaar voor overlopen. De vaatjes zijn nl open langs de bovenkant. In beide gevallen (parallel of serie) bestaat het gevaar voor overstromen of leegtrekken indien de 2 pompen niet perfect synchroon lopen, of indien het ene pompje het zou laten afweten, en het andere wel start...
Als ze echt parallel 2 volledig gescheiden systemen naast elkaar plaatsen (elk met hun eigen vat-collector-leiding) dan kan het natuurlijk wel. Maar dan blijf je met mijn initieel probleem zitten: oververhitting bij zonnige dagen...

Dat je beter de 2 vaten na elkaar opwarmt is zeer juist, want met 200L water aan 30°C ben je niet veel... beter 100L @ 50°C, dan kan je toch al één douche nemen !

De FAQ, en de handleidingen heb ik al van voor naar achter (en terug) uitgeplozen, maar ze zwijgen hierover oorverdovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Met beide overloopkoppelingen aan elkaar krijg je communicerende vaten, zou dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

communicerende vaten... is inderdaad een ideetje,
maar ik denk dat de diameter van de overloopkoppeling te klein is om snel genoeg te werken indien maar één van beide pompen zou aanslaan...
een pomp die niet werkt, het zou niet mogen, maar ik heb in de enkele maanden dat het systeem toch aan stond, wel gemerkt dat de pomp soms in het "ijle" draait, omwille van luchtbellen in de leidingen.

PS: doorspoelen heeft bij een leegloopsysteem geen zin, de leidingen lopen iedere keer leeg als de pomp stopt met werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
De schakeling zoals jullie hem voorstellen lijkt me niet handig. Je zit dan inderdaad met 2 pompen die altijd gezamelijk aangaan. Daarnaast is het water dat naar het paneel gaat altijd steenkoud (temperatuur 2e boiler), dus kost het meer tijd om de hoofdboiler op temperatuur te krijgen. De mooiste optie lijkt mij:
Een extra boiler in de koud water aanvoer van de huidige boiler. Als de hoofdboiler op temperatuur is, dan warm water uit de hoofdboiler naar de extra boiler pompen. In de extra boiler komt dan warm water en het koude water uit de extra boiler gaat de hoofdboiler in en wordt daar opgewarmd. Je plaatst de boilers dus in serie en sluit dan een pomp aan tussen de warm water aansluiting van de hoofdboiler en de koud water aansluiting van de extra boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
De drink water aansluitingen staan in serie. Koud water in boiler 2, vanuit boiler 2 naar de boiler 1 en van daaruit naar de douche...

Aangezien beide een eigen spiraal hebben, warm je eerst boiler 1 op en als die op temperatuur is ga je verder met het opwarmen van boiler 2.
Het schakelen van spiraal 1 naar 2 kan gedaan worden door :
1) 2 pompen met terugslag kleppen
2) Door een 3-weg klep en 1 pomp.

Een boiler regeling als de SR1168 of een simpelere kunnen dat goed aan, bij mij werkt het met 2 pompen. ( het had simpeler geweest met een 3-w klep en 1 pomp ....)

Als er warmwater gevraagd wordt zal eerst Boiler 2 zich vullen met koud water en daarna Boiler 1.

Zo heb je een optimale cascade schakeling die is ge optimaliseert voor temperatuur. Bij weinig zon zal alleen Boiler 1 gebruikt worden. Bij mij is Boiler 2 de buffer voor het CV systeem.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woudse Hoeve,
De aansluiting van het tapwater was me inderdaad wel al duidelijk (inderdaad zoals jij beschrijft...)
Probleem is eerder hoe de 2 zonneboilers aan te sluiten op de 3 collectoren (die parallel met elkaar staan)

MeTooPV,
de oplossing die jij voorstelt lukt ook niet, beide vaatjes zijn open, ... als je water van het ene vat pompt, loopt het dan ook niet "automatisch" terug (zoals het zou doen in een gesloten vat, of gesloten spiraal). Je pompt dus het ene vat helemaal leeg, en het andere vat loopt over. :'(

toch bedankt voor het "meedenken" _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:00
Bij mijn zonneboiler met een 2 boiler setup heb ik het iets anders ingericht:

1. de 2 200 liter boilers worden om de beurt opgewarmd. boiler 1 krijgt daarbij voorrang boven boiler 2. Boiler 1 wordt het eerste warm.
2. in de boilers zit tapwater, koud water komt boiler 2 binnen en gaat daarna naar boiler 1 waarna de cv ketel indien nodig het water verder opwarmd.
3. in boiler 1 zit ook de warmtewisselaar voor de cv.

Waarom:
- we benutten ca. 15-100 liter warm tapwater per dag (voor badkamer)
- in het voor en na seizoen bevat de boiler 1 dus nog warmte die voor de cv nuttig besteed kan worden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@jandjand weet je misschien welke oplossing Solesta voor ogen had voor de elders genoemde €550?
Je grootste probleem is te weinig pompvermogen; ik ben benieuwd hoe ze dat op willen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 20:02:
Woudse Hoeve,
De aansluiting van het tapwater was me inderdaad wel al duidelijk (inderdaad zoals jij beschrijft...)
Probleem is eerder hoe de 2 zonneboilers aan te sluiten op de 3 collectoren (die parallel met elkaar staan)
Die twee boilers moet je dus met een 3 weg klep en 1 pomp bedienen, waarbij boiler 1 voorrang krijgt.

Alle collectors worden door Boiler 1 geleid tot deze warm is waarna de 3W klep omgaat en boiler 2 de warmte uit alle collectors krijgt.

Je opmerking van de "open" boilers begrijp ik niet. Wat zit er in de boilers / Drink water of CV Water ?
Waarom zijn ze "open" ??

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het betreft een terugloopsysteem, in de boiler zit collectorvloeistof (water).
Door het teruglopen moet er lucht in en uit de boiler kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb recent een tweede set collectoren en boiler aangeschaft. Deze boiler staat nu in serie met de eerste boiler. Collectoren staan parallel, aan iedere kant van het dak zijn deze gemonteerd.

Ochtend zon komt via de ene set, middagzon via de andere set.

Opgevallen is, dat de eerste boiler een aantal graden heter wordt dan de tweede (ongeveer 3 graden verschil). Dit komt natuurlijk, omdat het water van de collectoren eerst via het eerst vast lopen en dan naar het tweede om vervolgens teruggepompt de worden. Het is een leegloopsysteem en werkt tot nu toe prima.

Aansturing van de pompen gebeurt door de print van de eerste boiler; deze houdt ook de temperatuur van de collectoren in de gaten. Aansturing van de eerste print heb ik gekoppeld naar de print van boiler twee, om zodoende de SSR van de eerste print niet dubbel te belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Mag ik vragen waar die set vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marktplaats, hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:43
Ik denk dat hij doelt op wat meer specs.
Vind het zelf ook wel interessant! Moet het echt eens afwegen en uitrekenen. Scheelt dat het dit jaar een zachte winter is. Vorig jaar alleen al februari 1000m3 er door gestopt, dus dan kun je na gaan.
Cv moet voor volgende winter toch echt vervangen worden :+ .
En aangezien hij onder het dak zit (met 160l boiler) is dat al ideaal natuurlijk.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 20:02:
MeTooPV,
de oplossing die jij voorstelt lukt ook niet, beide vaatjes zijn open, ... als je water van het ene vat pompt, loopt het dan ook niet "automatisch" terug (zoals het zou doen in een gesloten vat, of gesloten spiraal). Je pompt dus het ene vat helemaal leeg, en het andere vat loopt over. :'(
Zal het nog even toelichten. In mijn optie ga je juist niet aan de gang met de zijde van het terugloop systeem. Volgens mij krijg je dat nooit goed geregeld omdat het systeem niet geheel gevuld is met water. Je houdt gewoon je huidige systeem met 1 boiler en daarin het speciale terugloopvat.

Daarnaast zet je een 2e boiler. Dat is een normale boiler, zonder terugloopvat. Gewoon een geisoleerde tank met een invoer en uitvoer. Als de boiler die wordt opgewarmd door de zon op temperatuur is, bv 65 graden, dan ga je warm water uit die boiler naar de extra boiler pompen. Het water uit de extra boiler gaat dan je huidige boiler in en wordt daar weer normaal opgewarmd.

[ Voor 4% gewijzigd door MeTooPV op 31-01-2014 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Extra pompje en twee aansluitingen erbij dus.
Is inderdaad niet complex en foolproof.
@YBJ ik ben op zoek naar een DIY zonneboiler kit, het liefst een terugloop systeem met buizen.
Die zijn alleen zeldzaam (ik ken alleen Solesta)... Marktplaats is natuurlijk een optie maar onzeker.
Dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 12:42

JanJeen

3315Wp

Proton_ schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 17:29:
Extra pompje en twee aansluitingen erbij dus.
Is inderdaad niet complex en foolproof.
@YBJ ik ben op zoek naar een DIY zonneboiler kit, het liefst een terugloop systeem met buizen.
Die zijn alleen zeldzaam (ik ken alleen Solesta)... Marktplaats is natuurlijk een optie maar onzeker.
Dankjewel :)
Ik heb kort geleden al een opsomming gemaakt. De Remeha Zentasol heeft ook een terugloop systeem en is niet eens zo heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:14
Kost het nu veel extra gas om een boiler na te verwarmen? Heb hier maar een kleine boiler hangen en zit nu op 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:17

ThaDude

Hang Loose

@JanJeen Mooi overzicht ! Gebruik van gemaakt :)

Ik heb bij Solesta vragen gesteld over kwaliteit van de boiler en of de zonneboiler nog werkt bij zon en vorst. Ze zijn wel erg scherp met hun prijs!

Op dit moment aan het kijken naar
Solesta (3,7 GJ, buizen, goedkoop)
Hrsolar (5 GJ, plaat, duur, wel hogere opbrengst)
DSS (4,8 GJ, plaat, ?)
Ruvisol (4,2 GJ, buizen, ?)
Solior FL150 (3,7 GJ, erg zwaar op dak, inclusief installatie redelijk goedkoop, neemt geen ruimte in)

Solesta lijkt het goedkoopste. Heeft wel de kleinste boiler.
Buizen en mijn platte dak en belasting vind ik lastig.. Voordeel van plaat collector is dat hij horizontaal kan tussen mijn bestaande Zonnepanelen in. HRsolar heeft hoog rendement maar inclusief installatie duur! :'(

Tussen 20 buizen Solesta incl. installatie en HRsolar inclusief installatie zit 1400,- vraag mij af of dat het waard is en of dit terugverdient wordt. Ofwel ben er nog wel even druk mee, nog zeker geen keuze gemaakt.

Ik ben woonachtig in Zwolle en vind dat er zeer weinig Zonneboiler installateurs zijn. Al met al een lastig traject met veel verschillen -> dus lastige keuze..

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Zo, eerste maand 32% besparing op gas op graaddagen en 47% werkelijk (zachte winter effect)
De ZC heeft nog niets kunnen bijdragen. In de eerste plaats bijna geen zon gehad, maar daarnaast krijgen ze het systeem niet aan de praat. Geen flow....
Maar de houtkachel en 1000L boiler zorgen voor een mooie besparing :)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16

Seafarer

XXX

Neefdave schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 10:52:
Kost het nu veel extra gas om een boiler na te verwarmen? Heb hier maar een kleine boiler hangen en zit nu op 25 graden.
bedoel je de hele boiler opwarmen of dat water van 25 graden naverwarmen tot 60 graden?

kijk anders eens op iemand ooit gemeten aan douche wtw.

Mijn dwtw verwarmd water van 8 naar 25 graden dit geeft een besparing van 43% op douchen.
Dus iedere graad meer in die boiler hoef je niet bij te stoken. (ik doe dus net of die dwtw een boiler is, maar dan tijdelijk)

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 01-02-2014 12:41 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaDude schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 11:17:

Ik ben woonachtig in Zwolle en vind dat er zeer weinig Zonneboiler installateurs zijn. Al met al een lastig traject met veel verschillen -> dus lastige keuze..
Als je een klein beetje handig bent met koper pijpjes leggen en verbinden maken met knelkoppelingen, dan kun je met een terugloopsysteem bijna alles zelf monteren. Alleen het leggen van de collector op het dak zul je dan moeten laten doen.

Zelf heb ik een tweedehands collector + boiler aangeschaft en de collector 'in dak' laten monteren.
Totale kosten inclusief al het materiaal heeft mij € 700,- voor het komplete systeem en installatie gekost.

Dat is vrij snel terugverdiend! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:43
Verwijderd schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 12:46:
[...]

Als je een klein beetje handig bent met koper pijpjes leggen en verbinden maken met knelkoppelingen, dan kun je met een terugloopsysteem bijna alles zelf monteren. Alleen het leggen van de collector op het dak zul je dan moeten laten doen.

Zelf heb ik een tweedehands collector + boiler aangeschaft en de collector 'in dak' laten monteren.
Totale kosten inclusief al het materiaal heeft mij € 700,- voor het komplete systeem en installatie gekost.

Dat is vrij snel terugverdiend! :)
Als leek, maar ook als vervent doe-het-zelfer. Waarom kun je zelf niet installeren (met een paar man)?
700€ en 1400€ vind ik nog steeds vrij goedkoop voor systemen. Ben ook hele andere dingen tegengekomen op de zoek gigant :p .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zoveel mogelijk zelf doen is natuurlijk het goedkoopst, maar vooral ook leuk en leerzaam. En de gevaarlijkste en zwaarste klus, de dakcollector van 60 kg laten monteren, laat je doen door een betrouwbaar maar goedkoop klusbedrijf. Lekkage of andere nare zaken wil je niet achteraf natuurlijk ook niet..

Ik geloof dat ik voor mijn thuissituatie een twt van iets meer dan 2 jaar had berekend op electra en gas met deze investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Een buizencollector is in delen te monteren en dus makkelijker zelf te doen (denk ik). Maar leegloop+buizen is zeldzaam... Ook ziet het er niet zo netjes uit als de manifold scheef ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
;) 69 graden alweer in de boiler vandaag

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woudse Hoeve

Met "open" bedoel ik dat de bovenkant van de boiler niet volledig dicht is. Er zijn openingen in het vat, zodat het vat volledig drukloos is (gelijk met de omgevingsdruk)
Het water in de boiler is water van het zonneboiler-systeem (overdracht-medium, zoals glycol in drukgevulde systemen).

en nu probeer ik er een mooi schemaatje in te krijgen, en dat lukt maar niet... :-(

Het boilervat kan dus leeggezogen worden, maar kan ook overlopen.
Dit omdat al het water er kan uitgepompt worden als de terugstroom van water uit de collectoren om de één of de andere reden niet normaal verloopt, bvb als de retour leiding van de zonnecollectoren naar een ander vat zou gaan. Of, als er water afkomstig van een ander vat INgepompt zou worden, zonder dat er tegelijk (en evenveel) water wordt UITgepompt.
(PS: ik roep niet, is enkel om duidelijker te zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2014 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Een tweede Solesta-vat zou aangesloten kunnen worden alsof het eerste vat de collector is. Voor jou alleen geen oplossing omdat je dan nog geen krachtiger pomp hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BenEco schreef op maandag 03 februari 2014 @ 17:52:
;) 69 graden alweer in de boiler vandaag
Jaloers op je zuidligging... ;) Hier op 3-2-14 vanaf 20°C naar de 34°C kunnen klimmen, hoogste waarde in tijden waar ik ook al zeer content mee was. Was ook wel een prachtige dag met volop zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Brrr, poog me te verdiepen in de zonneboiler materie, maar blijft echt een lastig iets.

Vragen waar ik mee zit:
- is west-zuidwest ligging wel zinvol (zuiddakje ligt vol pv en is niet in de buurt van waar vat kan/past)
- hoeveel liter voor douch/bad nodig; ik gok ergens 150-200 liter met 1-2 platen. Erg vaag.
- gasverbruik van ons vrijstaande huis (180m2 / 600m3) is kleine 1000m3 per jaar, stel dat 50% voor warmwater is, dan verdien ik het in 10-15 jaar terug bij aanschaf van pakweg 2k euro?
- welk systeem is voor mij nu echt nuttig; vacuumbuizen, collectorplaat, etc?
- hoe kom ik er achter of mijn geiser (heb hetelucht verwarming, met geiser voor warmwater) geschikt is om warm(er) water in te voeden?

Ik weet gewoon dat als ik offertes ga vragen ik offertes krijg, maar dan geen idee heb wat nu voor ons echt goed is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 12:42

JanJeen

3315Wp

NiGeLaToR schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 10:19:
- gasverbruik van ons vrijstaande huis (180m2 / 600m3) is kleine 1000m3 per jaar, stel dat 50% voor warmwater is, dan verdien ik het in 10-15 jaar terug bij aanschaf van pakweg 2k euro?
Wat is je gezinsgrote en hoeveel wordt er gedouched per week? Dat is erg belangrijk voor de boilergrootte.

Ga maar uit van een besparing op gasverbruik van max 150-200m3 per jaar als je 1000m3 verbruikt. 500m3 is erg veel voor tapwater. Een TVT van 10 jaar op een zonneboiler is dan ook niet reëel. Ik zou zeggen zoek dat eerst eens uit. Bijvoorbeeld met behulp van Mindergas.nl

Een PV installatie op het westen levert normaal 70% van de opbrengst van zuid. Ik schat in dat dit ook voor zonneboilers geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:14
Even een schaamteloze crosspost uit het gas besparen door middel van cv tuning topic. Misschien had ik de vraag beter hier kunnen stellen. Durft iemand hier een correct antwoord op te geven?
Neefdave schreef op zondag 02 februari 2014 @ 14:34:
Ik heb toch even een vraag aan de intergas gebruikers met zonneboiler. Met name over de parameter 1 installatietype. Voor de duidelijkheid ik heb een intergas hre36/0 met agpo zonneboiler, type onbekend. Deze zitten met elkaar aangesloten middels een boiler aansluitset, een voeler op de leiding van de boiler naar de cv-ketel.

De parameter 1 installatietype staat op 0 (Kompi Kompakt HR). Wanneer ik tapwater inschakel dan gebeurd er niks met deze parameter. Er word niks naverwarmd. Stel ik deze parameter in op 1 (Kompakt Solo HR + boiler) dan zie ik de tapwater functie aangaan op de thermostaat en de cv-ketel zegt ook tapwater bedrijf (functie 6).

Nu heb ik die chineze voelers gekocht en dan zie ik ook langzaamaan de temperatuur van de leiding van de boiler naar de ketel oplopen. Moet ik deze nu gewoon op 1 zetten?

Mocht dit zo zijn dan verbaasd het mij wel dat de installatiebedrijf wel een voeler aansluit maar het vervolgens nalaat om de cv-ketel ook juist in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JanJeen schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 11:31:
[...]

Wat is je gezinsgrote en hoeveel wordt er gedouched per week? Dat is erg belangrijk voor de boilergrootte.
2,5 persoon nu and counting ;) Denk uiteindelijk op 4 uit te komen.
- 10-11 douchebeurten nu, 4 badjes per week (half bad), zal met meer kids niet per se meer worden
Ga maar uit van een besparing op gasverbruik van max 150-200m3 per jaar als je 1000m3 verbruikt. 500m3 is erg veel voor tapwater. Een TVT van 10 jaar op een zonneboiler is dan ook niet reëel. Ik zou zeggen zoek dat eerst eens uit. Bijvoorbeeld met behulp van Mindergas.nl
Zit op mindergas inderdaad, ga daar eens neuzen. Is aandeel geiser zo laag? Had verwacht dat dit wel meer was - kan overigens eenvoudig zien wat mijn verbruik in de zomermaanden is en dat is 100% douchen, slim!
Oh, is inderdaad maar tussen de 20-30m3 per maand, dus max pakweg 300m3 per jaar. Crap, dan is de tvt echt een eeuwigheid.
Een PV installatie op het westen levert normaal 70% van de opbrengst van zuid. Ik schat in dat dit ook voor zonneboilers geldt.
Mkay, maar.. dan schiet dit dus gewoon totaal niet op eigenlijk. Dan is dak volplempen met PV en dan evt elektrisch bijverwarmen zolang we nog kunnen salderen beter. Of moet zo'n dingetje van marktplaats afplukken, staan wel wat 2ehandsjes op - al vraag ik me af of je dan wel iets knaps in huis haalt.

Thx zover, meteen weer stapje verder.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
nog een stapje dan.
- hoe kom ik er achter of mijn geiser (heb hetelucht verwarming, met geiser voor warmwater) geschikt is om warm(er) water in te voeden?
waarom niet gewoon de hele geiser er uit gooien?
een zonneboiler met een hotfill elektrische na verwarmer.
of een zonneboiler met elektrische top verwarming.
of een warmte pomp boiler + zonneboiler.
etc.. (het 1 nog creatiever als de ander)

zodra je een grotere opslag hebt van warm water, hoeft het geen 65 graden meer te zijn.
1x in de week de top naar 55 graden brengen is eigenlijk al voldoende.
(dat kan zelfs nog krapper ingesteld worden, afhankelijk van de situatie)

en dan zijn er ineens een hele hoop mogelijkheden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:16

Seafarer

XXX

Brrr, poog me te verdiepen in de zonneboiler materie, maar blijft echt een lastig iets.

Vragen waar ik mee zit:
- is west-zuidwest ligging wel zinvol (zuiddakje ligt vol pv en is niet in de buurt van waar vat kan/past)
- hoeveel liter voor douch/bad nodig; ik gok ergens 150-200 liter met 1-2 platen. Erg vaag.
- welk systeem is voor mij nu echt nuttig; vacuumbuizen, collectorplaat, etc?

Ik weet gewoon dat als ik offertes ga vragen ik offertes krijg, maar dan geen idee heb wat nu voor ons echt goed is.
ik heb een watermeter voor de boiler ingang geplaatst. (45 euro).
Wij verbruiken gemiddeld over een jaar 140 liter water van 60 graden per/dag voor douchen, wasmachine en vaatwasser en de keuken.Heb je alvast een idee. (douche 9.4 ltr/min 4 personen)

Als je zelf ook zo'n watermeter plaatst voor de geiser. Dan kun je testen met de gasmeter wat je nodig hebt aan gas per liter water. En de watermeter geeft je inzicht in je gedrag.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan zit deze sticker op het apparaat :
Afbeeldingslocatie: http://www.milieucentraal.nl/media/933619/gaskeur-nz-2012.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 13:19:
[...]

dan zit deze sticker op het apparaat :
[afbeelding]
Er staat CW3 op, Comfort Warm Water. Doesn't sound quite the same.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
CW3 is slechts z'n capaciteit. Je moet dus uitzoeken of jouw type geiser inteligent genoeg is om voorverwarmd tapwater aan te kunnen. Dat ie snapt dat ie niks hoeft te doen als het water al 60 graden is bijvoorbeeld (sommige oudjes schieten daarvan in de foutcode van wat ik ervan begrijp). Of dat hij goed kan naverwarmen als het water al 44 graden is. Zo oud was hij nou ook weer niet. Ik denk dat je daar best kans op hebt. Eventueel gewoon bij fabrikant navragen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ben al 20 min aan het zoeken naar het type. Heb er geen boekje van blijkbaar en kan het op de Bosch site ook niet vinden. Installateur maar raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik heb mn zonneboiler net achter een plugwise plug gezet op een schakelschema.
gebruikt 2-3w in basisstand, dus scheelt toch weer

Zou dit de levensduur van het apparaat verkorten?

het gaat om de:
zonneboiler solar controller sr618c6

Waarom de cvketel standhy trouwens 6watt nodig heeft ??

[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 20-02-2014 17:30 . Reden: standby verbruik gecorrigeerd ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:34

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Voor die gene die ook nog houtstok doen en die in de zomer stagnatie hebben.
Geniale oplossing om hout te drogen

http://www.augustehoeve.nl/bypass.html

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 18:59
NiGeLaToR schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 14:53:
Ben al 20 min aan het zoeken naar het type. Heb er geen boekje van blijkbaar en kan het op de Bosch site ook niet vinden. Installateur maar raadplegen.
Overigens is een stand-alone geiser ook niet zo efficient qua gas. En als de jouwe nog een waakvlam heeft, dan kost dat ook weer extra. Ik heb de geiser bij ons vervangen door een efficientere moderne HR CV ketel, en het verwarmingsgedeelte afgesloten. Dat bespaart als het goed is ook weer wat gas, hoewel ook hier de TVT niet geweldig is vanwege het relatief geringe gasverbruik voor warm water.

Je zou overigens ook een douche-WTW kunnen overwegen...

[ Voor 4% gewijzigd door Terpen Tijn op 09-02-2014 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ollie1965 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 23:04:

Leuk !!!!! Wil ik ook hebben .......

Die hebben nog eens een dikke collector 12 * 30 pijpen, Dacht dat ik er al veel had .... :9~

[ Voor 13% gewijzigd door WoudseHoeve op 11-02-2014 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

WoudseHoeve schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:38:
[...]

Leuk !!!!! Wil ik ook hebben .......

Die hebben nog eens een dikke collector 12 * 30 pijpen, Dacht dat ik er al veel had .... :9~
Ja, maar ze moeten er wel 3000L mee verwarmen, en dat lukt ze redelijk goed voor een groot deel van het jaar

Dit , hierom en hierom

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
Ben al een tijdje op het forum aan het rondneuzen t.a.v. duurzame energie en zo veel mogelijk info te verzamelen. Ik heb eigenlijk besloten dat ik onze bestaande installatie in fase wil gaan aanpassen om te besparen op energiekosten. Even kort mijn huidige installatie:

- HR 107 CV-(combi)ketel Bosch HRC35
- MV gebalanceerd met WTW
- Vloerverwarming BG (wk + keuken) + badkamer op de verdieping. (Watertemperatuur 30 gr)
- Overige ruimten radiatoren met thermostaatkranen (geen LTV, staan allemaal dicht muv badkamer en wk)
- Thermostaat op 20 gr (nachtverlaging naar 18,5gr)
- Vrijstaande woning van 2007, goede isolatie HR++ beglazing, inhoud verwarmde ruimtes +/- 850 m3, 290 m² (ook 2 ruimte in kelder).
- 5760 WP aan zonnepanelen
- Gem gasverbruik 2500 m3, gem. electraverbruik 4950 kWh.

Nu wil ik de installatie aanpassen met de volgende fase

Fase 1: Cv-tuning (ben ik nu mee bezig)
Fase 2: Electra verbruik minimaliseren (Ledverlichting, schakelingen op stand-by apparatuur, zuinige vriezer))
Fase 3: Zonneboiler + vacuümbuizen (voor warmwater en verwarming), doel 500-600 m3 besparing
Fase 4: Lucht water warmtepomp voor overige m3 gas
Fase 5: extra PV panelen om extra elektra verbruik L/W Wp op te vangen (indien nodig)

Ik wil totdat ik zekerheid heb m.b.t. de verwarming de CV laten hangen als back up totdat het volledige systeem goed draait.

Voor Fase 3 heb ik jullie hulp nodig. Ik wil graag bepalen welk systeem ik het beste kan toepassen als ZB. Mijn gedachte was een groot buffervat met mogelijkheden om elektrisch na te verwarmen en naderhand de WP op aan te sluiten. Het buffervat moet geschikt zijn voor verwarming als warm water. Daarnaast moet ik nog bepalen hoe groot de installatie moet zijn om de besparing van +/- 500 m³ te realiseren. Weten jullie een handige site of info hoe ik dit het beste kan berekenen.

Ik hoor graag jullie suggesties/opmerkingen.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
peauke schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 16:00:Ik hoor graag jullie suggesties/opmerkingen.
Ik heb sinds enkele weken mijn systeem draaien. Mijn ZC hebben door het slechte weer (lees bewolking) nog maar 2 dagen iets kunnen toevoegen aan mijn 1000L boiler vat. Nu kan je kiezen voor wat jij schrijft om het elektrisch te verwarmen, maar ik ben helemaal blij met mijn keuze voor de houtkachel. Gisteren om 19:00 aan, tot 22:00 hout erbij gegooit en vandaag van de warmte genieten. Heb vandaag nog maar 1.3M3 gas verbruikt. (en over een uur gaat de houtkachel weer aan).
Mijn doel is om onder de 500M3 gas te blijven (scheelt weer 50 euro :9 )

Maar ik kijk wel uit naar de zonnige dagen _/-\o_

Pana WC12H9E8 / 1000L

• BarryH
@peauke:
een paar gedachtes/ideeen:
1. kies voor 2 boilers. dan is het in de winter ook mogelijk om op de prio 1 boiler een redelijke temperatuur te halen, en dus snel profijt te hebben. Daarnaast kan je in voor/na jaar een paar bewolkte dagen overbruggen.
2. Besef dat je niet kan salderen. in de zomer heb je dus warmte over en in de winter te kort. Door de heatpipes of zonnecollectoren steil te plaatsen is de opbrengst in totaal wat lager, maar waarschijnlijke beter gespreid. Collectoren onder 90-70 graden op een muur kunnen daardoor dus gunstig zijn. een mooie link is:
http://www2.vlaanderen.be...doc/brochure_zonlicht.pdf
3.. op solar2all staat een rekenmodel. daarnaast kan je ook pvgis gebruiken. dat is voor PV bedoeld, maar je kan er heel goed de zoninstraling over het jaar heen mee berekenen

Ikzelf heb 56 heatpipes op oost (105 graden) onder 35 graden hellingshoek, met vanaf 1400 uur een schaduw van de schoorsteen. Daarbij 2x200 liter boiler. de boilers bevatten tapwater en door de prio 1 boiler loopt de retour van de cv via een automatisch geschakelde driewegklep.

Met alle kennis van nu had ik de heatpipes op de zuidmuur geplaatst (en dan directdoorstroomde) en er 50% meer genomen. Meer impact in de winter en nog steeds genoeg in de zomer.

aangezien je in de toekomst naar een WP wil, kan je overwegen om de (of 1 van de) boilers met een open verdeler in je CV circuit op te nemen. Dan kan je me je WP ook die boiler warm houden en zo dus zowel warm tapwater als cv circuit verwarmen

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:44
Iemand meer informatie over onderstaande collector? Voor zover ik na kan gaan is het een zonnecollector, meer info ontbreekt echter. (Afbeelding klikbaar voor website)
Afbeeldingslocatie: http://www.kennisbankherbestemming.nu/sites/default/files/images/Bussum38.jpg

• BarryH
Dat is een voorraadvat en collector in 1 (van itho tegenwoordig).
voordeel
- geen boiler in je huis

nadeel:
- boiler staat buiten, dus koudere omgeving, dus meer afkoeling (in voor/najaar/winter), en die warmte komt dus niet in je huis terecht

en verder zal er nog wel veel meer nuance zijn, maar daar weet ik te weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De zon begint alweer krachtiger te worden met zo'n 10°C buitentemperatuur; vandaag vanaf 13:00u tot 17:00u redelijk zonnig weer gehad ondanks veel wolken en toch al de temperatuur van de boiler zien stijgen van 9°C vanmorgen naar 30°C eind van de middag!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2014 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 19:14

S913

Abusus non tollit usum

BarryH schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 19:23:
nadeel:
- boiler staat buiten, dus koudere omgeving, dus meer afkoeling (in voor/najaar/winter), en die warmte komt dus niet in je huis terecht
Dat vroeg ik me inderdaad ook af ... was toevallig 2 weken geleden gewezen op Itho Daalderop. Zij claimen op hun site zelf:
De zonnecollector vangt het zonlicht op en zet dit direct om in bruikbare warmte. Omdat het opslagvat en de zonnecollector geïntegreerd zijn in één geheel, gaat er geen warmte verloren. Door het natuurlijke proces van warmte die stijgt t.o.v. kouder water (thermosifonwerking), is er geen besturing of pomp nodig in de Solior. Door goede isolatie verliest de boiler ’s nachts nauwelijks warmte.
Maar ik (als leek) zou toch ook zeggen dat je wel heel goeie isolatie moet hebben om nauwelijks warmte te verliezen?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@S913: het zou natuurlijk mooi zijn als we ergens wat ervaringscijfers vandaan kunnen halen. OF we moeten de technische gegevens gaan ontcijferen. Er is bij een collector vaak een certificaat met veel getallen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ollie1965 schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 23:04:

Slim bedacht een mooi uitgevoerd!

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste topic leden,

Ik ben nieuw op dit gebied, maar wel alvast aan het installeren gegaan.... :)

Heb een een vacuumpijp systeem met ongeveer 80 buizen, pellet kachel en gas CV ketel allen aangesloten op een opslagvat van 600 liter. Aan de afname kant sanitair water, vloerverwarming, radiator verwarming, zwembad met WW, Jacuzzi met WW. Alles is nu mechanisch aangesloten, en ik zit nu met een temp in mijn opslag vat van 85 graden ....nu het warme water nog slim en met de juiste prioriteiten naar de diverse afneem systemen brengen... 8)7
Heeft iemand een idee hoe en met welk systeem dit een beetje slim aan te sturen is, heeft iemand ervaring hiermee? _/-\o_

Anthony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@diokid: veelbelovend

vandaag al weer 8 bedrijfsuren op de ZB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
BarryH schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 17:44:
@peauke:
een paar gedachtes/ideeen:
1. kies voor 2 boilers. dan is het in de winter ook mogelijk om op de prio 1 boiler een redelijke temperatuur te halen, en dus snel profijt te hebben. Daarnaast kan je in voor/na jaar een paar bewolkte dagen overbruggen.
BarryH

Ik heb ook ergens gelezen dat je eigenlijk beter 1 grote boiler/buffer kan nemen dan 2 kleinere ivm meer warmteverlies bij 2 boilers. De grote boiler / buffer dient wel gelaagd geladen (verwarmd) worden, of is het warmteverlies te verwaarlozen bij toepassen van 2 boilers.

off topic:
Weet je toevallig ook of een Elga WP in cascade opstelling kan functioneren ?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
peauke schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:17:
[...]

BarryH

Ik heb ook ergens gelezen dat je eigenlijk beter 1 grote boiler/buffer kan nemen dan 2 kleinere ivm meer warmteverlies bij 2 boilers. De grote boiler / buffer dient wel gelaagd geladen (verwarmd) worden, of is het warmteverlies te verwaarlozen bij toepassen van 2 boilers.

off topic:
Weet je toevallig ook of een Elga WP in cascade opstelling kan functioneren ?
2 vs. 1 boiler:
1 boiler heeft inderdaad minder warmteverlies. Maar dat kan je weer compenseren door de boilers met glaswol ofzo in te pakken. Nog mooier is natuurlijk een boiler met daarbinnen nog een boiler. Volgens mij heeft de atag qsolar zoiets.
Tav gelaagd laden: dat vereist dan natuurlijk wel extra warmtewisselaars in de boiler (b.v. 1 bovenin de boiler voor het glytcolcircuit, nog 1 onderin de boiler en dan een warmtewisselaar bovenin extra voor je cv circuit.)

tav. elga in cascade: bedoel je cascade met ZB? ja, dat kan, bij mij staat de elga na de driewegklep van de ZB controller die de cv retour schakelt.
twee elga's in cascade zal ook wel kunnen. Maar kan je dan niet beter 1 grotere L/W WP kopen? b.v een lg therma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
peauke schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:17:
[...]
ten eerste zoals barryH natuurlijk zegt.

ten eerste: geen boiler met collector = natuurlijk het grootste verlies wat je kunt hebben. ;)

je kunt gewoon het oppervlakte berekenen van de boiler. (warmte ontsnapt allen via de buitenkant van de boiler) en dat delen door het aantal liters je hebt in de boiler.
doe je dat ook voor een grotere boiler zul je zien dat je minder warmte verliest uit die boiler.
je hebt dan meer liters water met een kleiner buiten oppervlak per liter.

dus ja een grotere boiler is beter, maar geen probleem om er meer te gebruiken als dat handig is.

gelaagd werken met een boiler die 2 spiralen heeft = ja graag. (zijn erg mooie regelingen voor in de controllers. b.v. soms heb je niet genoeg temperatuur in de collector om het bovenste stuk te verwarmen, dan kun je vast het onderste stuk voor verwarmen.)
er zijn zelfs boilers die kunnen in 4 lagen verwarmen. (is wel erg duur)
voorbeeld:
http://www.tisun.nl/Produ...laagde-Boiler-PRO-CLEAN-R

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

migjes schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:52:
er zijn zelfs boilers die kunnen in 4 lagen verwarmen. (is wel erg duur)
Of nog duurder, maar wel "het beste"
Ollie1965 zoekt even .... aha ollie1965 in "Zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming"

http://www.viessmann.de/d...on_schichtladesystem.html en dan even tabblab "ladevorgang" en op Start klikken

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat ik wel interessant vind, is in hoeverre bij jullie het warm tapwater gebruik de gasrekening bepaalt. Logischerwijs is het minder dan de verwarming. Maar bij een zeer goed geisoleerd huis is het al een groter deel van de gasrekening, simpelweg omdat er minder nodig is voor verwarming.

Straks heb ik een nieuwbouw huis van 110m2, rijtjeshuis, driedubbel glas, en alle ruimtes die verwarmd moeten worden (op de badkamer na) zullen ook nog eens instraling door de zon hebben. Ik verwacht dus dat de energievraag voor verwarming vrij laag zal zijn.
Als ik dan een zonneboiler zou toepassen, is het volgens mij heel nuttig om te focussen op een setup met kleine boiler (of twee boilers, grote + kleine), of zo'n gelaagde boiler. Om ten alle tijden te proberen alle hitte te concentreren in een kleine boiler, of top van grotere boiler. Zo heb je maximaal warm tapwater voordeel door het hele jaar.
Ik kan me voorstellen dat warm tapwater in mijn nieuwbouw huis (met zuinig stoken) al een dere van de gasrekening bepaalt (met een gezinnetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@!null: kleine boiler (b.v.3 dagen warmwaterverbruik) met een grote collector (wellicht 2-3x de norm) en deze vrij vertikaal plaatsen (dus minder effectief in de zomer, maar meer effectief in de wintermaanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

!null schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:07:
Wat ik wel interessant vind, is in hoeverre bij jullie het warm tapwater gebruik de gasrekening bepaalt. Logischerwijs is het minder dan de verwarming. Maar bij een zeer goed geisoleerd huis is het al een groter deel van de gasrekening, simpelweg omdat er minder nodig is voor verwarming.

Straks heb ik een nieuwbouw huis van 110m2, rijtjeshuis, driedubbel glas, en alle ruimtes die verwarmd moeten worden (op de badkamer na) zullen ook nog eens instraling door de zon hebben. Ik verwacht dus dat de energievraag voor verwarming vrij laag zal zijn.
Als ik dan een zonneboiler zou toepassen, is het volgens mij heel nuttig om te focussen op een setup met kleine boiler (of twee boilers, grote + kleine), of zo'n gelaagde boiler. Om ten alle tijden te proberen alle hitte te concentreren in een kleine boiler, of top van grotere boiler. Zo heb je maximaal warm tapwater voordeel door het hele jaar.
Ik kan me voorstellen dat warm tapwater in mijn nieuwbouw huis (met zuinig stoken) al een dere van de gasrekening bepaalt (met een gezinnetje)
Ik denk dat dat aandeel ongeveer/over de 50% zal zijn.

Onderbouwing:
Bij Ollie1965 was het gasverbruik vorig jaar (nov 2012-nov 2013) je weet wel die winter die in de zomer overing 1040M3 dat is aardgas voor verwarming en warm water.
Wij hebben een Douche WTW, gemeten gasverbruik voor Warmwater (inclusief hotfill wassen) is 0,78M3 in de zomer, dus ik denk gemiddeld 0,85M3 over een jaar (geeft 310M3 per jaar).
Referentie waarden: 2 volwassen, 1 kind, huis richting 500M3 met een energie label A / A+ (zelf aan het rekenen geweest wat het zou kunnen zijn wij komen van een D)

Dus als het bij ons al 30% is wat zou het dan bij jullie wel niet worden....

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
!null schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:07:

Als je een zonneboiler ook nog eens combineert met een Douche WTW dan heb je nog maar de helft warm water nodig.

Bij mij is de Warm Water boiler 210 L en kan ik het er best even mee uithouden en hij wordt snel weer een beetje bij gewarmd in de winter met de 120 heatpipes 45 graden/ZZW.
Ik zie niet vaak dat hij dan ook nog overschakelt naar de de 1000L buffer gaat bij warmen. Maar ik heb ook de logging nog niet uitgelezen....

Op een dag als vandaag gaat het lekker !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@BarryH, duidelijk, alleen heb ik een standaard dak onder een hoek (wat zal het zijn, dichtbij de 45 graden iig) en zou ik daar niet snel vanaf willen wijken.

@ollie1965, zo dat is idd behoorlijk. Grote kans dat het idd 50% wordt.
Nu merk ik met de kleine (nog maar 4 weken oud) dat het wel meevalt als je puur naar warmwater verbruik kijkt. Zo nu en dan een badje is niet zo schokkend. Maar dat zal natuurlijk alleen maar erger worden :)
(en er is wel meer verbruik van wasmachine e.d., die ik straks ook wel op hotfill wil hebben enzo)

@WoudseHoeve, ja de Douche WTW gaat er ook in. Zonneboiler komt later pas, eerst huis af en er wonen.

Jij hebt een setup met 210 liter vat en tweede 1000 liter vat. Hoeveel tijd van het jaar (grofweg, in procenten) is de grote 1000L boiler actief en draait die mee? Met andere woorden hoeveel tijd van het jaar doe jij puur met die 120 heatpipes op 210 liter?

Ik begin me in ieder geval meer en meer te realiseren dat warm water gebruik (zeker als je alles op hotfill doet waar mogelijk) straks een heel groot deel inneemt, misschien inderdaad wel de helft. Gezien ons huis niet erg groot is, en wij vrij zuinig stoken (met LTV), zal de vraag voor verwarming laag zijn. Wanneer we heatpipes gaan leggen (ik denk max 100 heatpipes, misschien 75) moet ik toch voor een kleinere boiler gaan. Voor de CV ondersteuning zal het (in de mindere maanden) weinig uitmaken of je 1000 liter op 40 graden hebt, of 500 liter op 60 graden, maar voor je warm tapwater voorverwarming wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
De heatpipes komen nu af en toe aan de grote boiler toe, maar dit is mijn eerste voorjaar. Ik heb nu de hele winter de 1000L boiler met de hout kachel gestookt. Een avondje stoken (~4 uur) en hij is op 80 graden of meer. (3 bananen dozen met hout)
De huidige avonden hoef ik korter te stoken omdat er minder afname is en omdat hij soms wordt bij verwarmd met de heatpipes. In de zomer op een mooie dag is alles heel snel op temperatuur en moet ik de rest affakkelen (boven de 95 graden) met een oude airco unit .... jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Laatst online: 21:32
@WoudseHoeve
Heb jij toevallig ergens een online foto album van jou complete cv installatie? ben al een tijdje nieuwsgierig hoe alles er nu uitziet en geworden is.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren op een zonneboiler.

Mijn situatie
Mijn huis staat ZW en heeft bij het dak twee grote kozijnen met daarin donkerblauwe isolatieplaten achter glas.
Zodra er een beetje zon staat, ook als het vriest, worden die platen aangenaam warm. En met een tijdje zon te warm om aan te raken.

Dus leek het mij slim die warmte te gebruiken om tabwater te verwarmen. En wellicht ook de verwarming (max. 55°C). We verbruiken nu maximaal 7m³ gas per dag in de winter en minder dan 2m³ gas in de zomer.

Mijn vraag:
Is er een systeem dat onder 90° goed presteerd?
Kan het op de kozijnen geplaatst worden?

Dit mag zelfbouw of kant en klaar zijn, de warmte is niet nodig in de ruimte er achter, die is van nature al warm. Vandaar dat ik dacht aan tabwater verwarmen.
Heeft iemand hier een oplossing/idee voor?

[ Voor 3% gewijzigd door djwice op 25-02-2014 08:20 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
stef110 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 19:38:
@WoudseHoeve
Heb jij toevallig ergens een online foto album van jou complete cv installatie? ben al een tijdje nieuwsgierig hoe alles er nu uitziet en geworden is.

stef
mmmm wel een goed plan zodra ik wat heb laat ik het hier weten.
Ik heb nu alleen een plaatje van de kachel en de schema's online staan op www.woudsehoeve.nl

Gister was de buffer al op 90 graden na een 1/2 doos hout !! Dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
djwice schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 08:16:

Mijn situatie
Mijn huis staat ZW en heeft bij het dak twee grote kozijnen met daarin donkerblauwe isolatieplaten achter glas.
Zodra er een beetje zon staat, ook als het vriest, worden die platen aangenaam warm. En met een tijdje zon te warm om aan te raken.

Dus leek het mij slim die warmte te gebruiken om tabwater te verwarmen. En wellicht ook de verwarming (max. 55°C). We verbruiken nu maximaal 7m³ gas per dag in de winter en minder dan 2m³ gas in de zomer.

Mijn vraag:

Dit mag zelfbouw of kant en klaar zijn, de warmte is niet nodig in de ruimte er achter, die is van nature al warm. Vandaar dat ik dacht aan tabwater verwarmen.
Wat leuk, zo'n inventieve manier van zonnewarmte benutten. Wellicht kan je die kozijnen met donkere isolatie benutten als een warmtemuur: zorgen dat er binnenlucht kan ventileren tussen de donkere isolatie en de ramen door. en dan de lucht verder je huis in ventileren? Wellicht ter inspiratie:

http://www.treehugger.com...heater-old-soda-cans.html

Als je daarnaast een ZB zou willen, kan je kiezen voor b.v. directdoorstroomde heatpipes, deze kan je horizontaal of vertikaal plaatsen. Een Vlakke plaat moet denk ik ook wel werken.
Een interessante eigenschap hiervan is dat je warmteopbrengst redelijk constant is door het jaar heen.
Het geeft niet de allerkortste terugverdientijd.

Als DHZ kan je kijken naar tekeningen op internet om zelf een vlakke plaat collector te maken. Dit varieert van houten frames met koperpijp tot een zwartgeverfde radiator. En dit achter je raam plaatsen, ipv je donkere isolatiepanelen.
http://www.builditsolar.c...Heating/water_heating.htm

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 25-02-2014 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
djwice schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 08:16:

Mijn vraag:

Zelf heb ik een AGPO Zen, dat is een vrij simpel systeem, en kan je dus eenvoudig aanpassen aan wat je nodig hebt.
Je hebt een boiler met terugloopvat, deze plaats je voor de CV ketel (Waarschijnlijk staat er op je ketel wel een sticker met NZ (Naverwarmen Zonneboiler). Zo niet, dan wordt het in alle gevallen lastiger / minder nuttig. De boiler staat lager dan je dakraam.
Vervolgens zit er een paneel bij dat bestaat uit koperen pijp op een plaat. Volgens mij kan je dit vrij makkelijk aanpassen aan de maat van jouw dakraam. Je kan ook iets zonder paneel kopen, en dan zelf iets in elkaar klussen, pijp met een plaat waar water doorheen loopt. In het paneel zit dan alleen nog een temperatuur voeler die kijkt of het paneel warmer is dan het water in de boiler. Dit is een vrij simpel dingetje. Kan je uit een bestaand paneel halen of ergens los bestellen.

Als er standaard heatpipes in je dakraam passen dan kan je dat natuurlijk ook proberen. Denk dat de maat van je dakraam leidend gaat zijn voor de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Laatst online: 21:32
Ik heb momenteel een 300 liter sww boiler met twee warmte wisselaars in de tank, mijn zonnecollector zit op de onderste aangesloten en de bovenste wisselaar warmte de tank op via onze houtcv kachel. Nu heeft de houtkachel de bovenste 100 liter vrij snel warm, en krijgt de collector in de winter de hele boiler niet warm enkel een paar graden per dag. Nu zou ik graag in de winter me collector via de bovenste spiraal hebben en de houtkachel beneden en zomers andersom.
Waar ik aan zit te denken is om tussen de collector een platenwisselaar te zetten en dan door de 2 spiralen in de boiler enkel cv water te laten lopen en dat ik door middel van 3 weg kleppen kan kiezen waar de boiler op draait (winter boven zomer onder) en met de houtkachel eerst boven en als die warm is dat hij dan onder gaat verwarmen. Maar nu ben ik dus opzoek naar een geschikte platenwisselaar die tegen glycol kan.
Ik zit zelf te denken aan deze wisselaar: http://www.internetwebsho...r_RVS_20_rijen_44_kW.html
deze wisselaar is van rvs en zou naar mijn idee tegen glycol moeten kunnen. Wat denken jullie?

alvast bedankt,

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
stef110 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 20:02:
Ik heb momenteel een 300 liter sww boiler met twee warmte wisselaars in de tank, mijn zonnecollector zit op de onderste aangesloten en de bovenste wisselaar warmte de tank op via onze houtcv kachel. Nu heeft de houtkachel de bovenste 100 liter vrij snel warm, en krijgt de collector in de winter de hele boiler niet warm enkel een paar graden per dag. Nu zou ik graag in de winter me collector via de bovenste spiraal hebben en de houtkachel beneden en zomers andersom.
Waar ik aan zit te denken is om tussen de collector een platenwisselaar te zetten en dan door de 2 spiralen in de boiler enkel cv water te laten lopen en dat ik door middel van 3 weg kleppen kan kiezen waar de boiler op draait (winter boven zomer onder) en met de houtkachel eerst boven en als die warm is dat hij dan onder gaat verwarmen. Maar nu ben ik dus opzoek naar een geschikte platenwisselaar die tegen glycol kan.
Ik zit zelf te denken aan deze wisselaar: http://www.internetwebsho...r_RVS_20_rijen_44_kW.html
deze wisselaar is van rvs en zou naar mijn idee tegen glycol moeten kunnen. Wat denken jullie?

alvast bedankt,

stef
Die platen wisselaar heb ik er ook tussen CV water en Glycol zitten. Volgens mij kunnen alle RVS platen wisselaars goed tegen glycol, het CV (vervuiling) of leiding water (Zuurstof) is beroerder.

Je kan natuurlijk ook de boiler vullen met CV water ....
De bovenste WW gebruiken voor warm water te maken.
De onderste voor je Zonnecollector,
En de gewone water in- en uitgang voor je Hout kachel. (boven kant het hete water uit je hout kachel, onderkant koud water er uit naar je hout kachel.

Ook kan je dan je CV installatie nog parallel zetten met je hout kachel dan kan je ook de CV ermee stoken.

Ik heb de 1000L van 40 naar 80 graden in ongeveer 4 uur stoken, en dan heb ik ook nog afname van de CV. Mijn CV max temp staat op 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 08:44:
[...]
Wat leuk, zo'n inventieve manier van zonnewarmte benutten. Wellicht kan je die kozijnen met donkere isolatie benutten als een warmtemuur ... en dan de lucht verder je huis in ventileren.
@BarryH bedankt voor het compliment en de tips!

Lucht verwarming leek me ook slim, maar heb niet 1-2-3 een manier gevonden om mijn natuurlijke inlaat/active uitlaat systeem zo aan te passen dat de warme lucht van zolder de woonkamer in komt. wordt lastig want ik heb alleen natuurlijke inlaat en active afzuiging. Heb je daar tips in?
[...]Als je daarnaast een ZB zou willen, kan je kiezen voor b.v. directdoorstroomde heatpipes, deze kan je horizontaal of vertikaal plaatsen. ... Het geeft niet de allerkortste terugverdientijd.
Ik ga me verdiepen in de directdoorstroomde heatpipes, zijn hier bepaalde merken beter voor ons type klimaat?
[...]Als DHZ kan je kijken naar tekeningen op internet om zelf een vlakke plaat collector te maken. Dit varieert van houten frames met koperpijp tot een zwartgeverfde radiator. En dit achter je raam plaatsen, ipv je donkere isolatiepanelen.
http://www.builditsolar.c...Heating/water_heating.htm
Wow mooie link, wat veel info, ik ben wel een paar avonden zoet!
MeTooPV schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 09:21:Zelf heb ik een AGPO Zen, dat is een vrij simpel systeem, en kan je dus eenvoudig aanpassen aan wat je nodig hebt.
Je hebt een boiler met terugloopvat, deze plaats je voor de CV ketel (Waarschijnlijk staat er op je ketel wel een sticker met NZ (Naverwarmen Zonneboiler). Zo niet, dan wordt het in alle gevallen lastiger / minder nuttig. De boiler staat lager dan je dakraam.
Vervolgens zit er een paneel bij dat bestaat uit koperen pijp op een plaat. Volgens mij kan je dit vrij makkelijk aanpassen aan de maat van jouw dakraam. Je kan ook iets zonder paneel kopen, en dan zelf iets in elkaar klussen, pijp met een plaat waar water doorheen loopt. In het paneel zit dan alleen nog een temperatuur voeler die kijkt of het paneel warmer is dan het water in de boiler. Dit is een vrij simpel dingetje. Kan je uit een bestaand paneel halen of ergens los bestellen.

Als er standaard heatpipes in je dakraam passen dan kan je dat natuurlijk ook proberen. Denk dat de maat van je dakraam leidend gaat zijn voor de oplossing.
@MeTooPV bedankt voor de uitvoerige tip.

Ik ga zeker de AGPO Zen checken, en de (directdoorstroomde) heatpipes. De raamkozijnen zijn vrij breedt, dus wellicht past het gewoon.

update: ik zie dat Ferroli inmiddels de AGPO Zen niet meer verkoopt, maar heeft vervangen door een drukgevult systeem, op de foto lijkt hij onder 90° te plaatsen, maar wellicht staat HF wel voor Horizontaal Frame.

[ Voor 4% gewijzigd door djwice op 25-02-2014 22:42 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38

mb1

Iemand ervaring met een Nefit Ecomline Clasic welke niet is voorzien van een NZ label, om deze als NZ te gebruiken?
Desnoods met een mengventiel voor de ketel zodat de ingaande temperatuur niet te hoog oploopt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
even een update geplaatst over de Qsolar met CV-ondersteuning door zonlicht.
http://www.renewable-ener...verwarming-door-zonlicht/

:) altijd leuk voor statistieken.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
@Niels
Top! Leuk en interessant om te lezen.
Binnen nu en 4 weken gaat de mijn Q-Solar ook "online" zit alleen nog wel wat met de collectoren te stoeien. Mij lijkt 48(2x24) het beste. Zowel qua prijs als qua formaat. Wellicht dat ik er ooit nog eens een rij zonnepanelen landscape voorlangs leg, ik heb de MPP2 onbenut op mijn omvormer. Heb er alleen geen baat bij aangezien we rond de 0 gaan uitkomen. Een warmtepomp(elga) zou over 4-5 jaar wel leuk zijn. Eerst maar weer even sparen...

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 03-03-2014 21:40 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@APpie: proficiat, join the Qsolar-club ;)
ach in de komende jaren gewoon je radiatoren ombouwen naar ZLTV...
heb hier intussen 3 Jaga Tempo's hangen (TWIN type!!), dik oversized en met DBE uitgerust.. the full works ;)
de overige ruimten (hal, badkamer, slaapkamers) komen tzt nog wel.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Appie Heijn schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:39:
@Niels
Top! Leuk en interessant om te lezen.
Binnen nu en 4 weken gaat de mijn Q-Solar ook "online" zit alleen nog wel wat met de collectoren te stoeien. Mij lijkt 48(2x24) het beste. Zowel qua prijs als qua formaat. Wellicht dat ik er ooit nog eens een rij zonnepanelen landscape voorlangs leg, ik heb de MPP2 onbenut op mijn omvormer. Heb er alleen geen baat bij aangezien we rond de 0 gaan uitkomen. Een warmtepomp(elga) zou over 4-5 jaar wel leuk zijn. Eerst maar weer even sparen...
als je de ruimte hebt (Evt. op een muur): meer buizen = meer plezier in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:28
Moet alleen budget technisch ook een beetje uit zien te komen, zit nu op 2x530 euro voor een kale 2x24 buizen bij een leverancier hier in de buurt.
Ik zie ook wel 2x30 op marktplaats staan voor ongeveer dezelfde prijs.

Gaat 2x30 niet als een malle in de zomer? Ivm stagnatie e.d?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oh, dat zijn wel aantrekkelijke prijzen. Ik dacht dat je voor 24 a 25 buizen toch minstens 700 euro moest meenemen. Maar wellicht zijn de oppervlaktes (dus lengte en breedte van de buizen) anders?
Of het als een malle gaat qua stagnatie hangt natuurlijk af van of hij z'n hitte kwijt kan in een grote buffer ja of nee. Als je de hitte niet kunt gebruiken wordt het toch wel warm ja.

Over die Q-Solar, wat zijn de voordelen ervan? Als in, ten opzichte van een gewone CV ketel met een buffervat ervoor?
Ik kan me voorstellen dat je een aantal zaken beter kunt regelen met de ketel en buffer in 1, maar wat is de praktijk? Want als je met een buffervat al zonnewarmte kunt leveren (voor CV maar ook tapwater) aan een CV ketel die dat snapt ben je al een heel eind natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door !null op 04-03-2014 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

!null schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 08:48:
Oh, dat zijn wel aantrekkelijke prijzen. Ik dacht dat je voor 24 a 25 buizen toch minstens 700 euro moest meenemen. Maar wellicht zijn de oppervlaktes (dus lengte en breedte van de buizen) anders?
Of het als een malle gaat qua stagnatie hangt natuurlijk af van of hij z'n hitte kwijt kan in een grote buffer ja of nee. Als je de hitte niet kunt gebruiken wordt het toch wel warm ja.

Over die Q-Solar, wat zijn de voordelen ervan? Als in, ten opzichte van een gewone CV ketel met een buffervat ervoor?
Ik kan me voorstellen dat je een aantal zaken beter kunt regelen met de ketel en buffer in 1, maar wat is de praktijk? Want als je met een buffervat al zonnewarmte kunt leveren (voor CV maar ook tapwater) aan een CV ketel die dat snapt ben je al een heel eind natuurlijk.
Ik ken niet alle details van de Q-Solar. Maar de Q-Solar is een zeer intelligente ketel. Afhankelijk van de warmtevraag kan hij de warmte van de collector rechtstreeks op je CV circuit zetten zonder dat daarbij een vlam te pas komt. Dat doet hij ook nog eens "modulerend" met behulp van een driewegklep.

Met andere woorden elke Joule van je collector kan rechtstreeks je CV systeem in.

Het is misschien wel de meest tweakable ketel die er is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat kun je moduleren aan een driewegklep? Ik snap wat je kan moduleren aan een pomp.

Verder is het natuurlijk erg mooi dat hij direct de zonneboiler warmte toepast. Maar bij een CV ketel met losse boiler zal hij waarschijnlijk wel even opstarten met gas, om daarna weer uit te gaan. Dan is de Atag Q-solar natuurlijk beter, maar gaat dat het verschil maken?
Hij is flink aan de prijs. Als je al een CV hebt hangen en je voegt alleen maar een boilervat toe (sowieso, onder de 1000 euro) dan is zo'n Q-solar wel erg prijzig. Van dat bedrag kan je een complete installatie bouwen, kan ik mijn hele dak vol leggen.

Trouwens iemand nog een gebruikt zonneboiler setje kopen? Geen idee hoe oud het is: http://link.marktplaats.nl/m784849317

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
!null schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 09:24:
Wat kun je moduleren aan een driewegklep? Ik snap wat je kan moduleren aan een pomp.

Verder is het natuurlijk erg mooi dat hij direct de zonneboiler warmte toepast. Maar bij een CV ketel met losse boiler zal hij waarschijnlijk wel even opstarten met gas, om daarna weer uit te gaan. Dan is de Atag Q-solar natuurlijk beter, maar gaat dat het verschil maken?
Hij is flink aan de prijs. Als je al een CV hebt hangen en je voegt alleen maar een boilervat toe (sowieso, onder de 1000 euro) dan is zo'n Q-solar wel erg prijzig. Van dat bedrag kan je een complete installatie bouwen, kan ik mijn hele dak vol leggen.

Trouwens iemand nog een gebruikt zonneboiler setje kopen? Geen idee hoe oud het is: http://link.marktplaats.nl/m784849317
hoe langer je wacht met de Qsolar hoe duurder hij wordt in aanschaf :)
Ik schrok van het verschil van EricPVT enmijn set, maar weet zeker dat de stijging doorzet

laatst een update geschreven met de CV ondersteuning door zonlicht, wellicht interessant.
IMHO, dimensioneer zo je Collectoroppervlak dat je in najaar maximaal kan oogsten. Dus hoge hellingshoek (zeg 50-60 graden) zodat de winterzon er lekker op kan knallen(en in de zomer wat minder hard, maar door de langere dagen gaat dat toch als een malle).

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 04-03-2014 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha, ja maar ik ga nu niks kopen, m'n huis moet nog gebouwd worden. Ik zie de 380 liter Q-Solar nu voor 5K te koop staan, wellicht kan het goedkoper?
Zelf denk ik erover een setup van 2500 euro oid te maken, wellicht 3000 euro. Dan heb ik 3 flinke vacuumbuis collectoren (3 x 25 buizen oid) op het dak, en heb ik een boiler van 300 liter (wellicht 500 liter). Controller erbij die moduleren doet. En dat alles in combinatie met een CV ketel die hopelijk hiermee overweg kan. (ik moet nog informeren welke ketel ik standaard krijg)

Dus ja, dan is 5 a 6000 euro voor een ketel met boiler (maar zonder collector, of 1 vlakkeplaat in geval van een set) niet heel aantrekkelijk. Daarom vraag ik me af wat zo'n Q-solar aantrekkelijk maakt. Ik ben er van overtuigd dat het een beter product is, misschien wel 1 van de beste, maar of het het waard is..

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 04-03-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
!null schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 13:43:
Haha, ja maar ik ga nu niks kopen, m'n huis moet nog gebouwd worden. Ik zie de 380 liter Q-Solar nu voor 5K te koop staan, wellicht kan het goedkoper?
Zelf denk ik erover een setup van 2500 euro oid te maken, wellicht 3000 euro. Dan heb ik 3 flinke vacuumbuis collectoren (3 x 25 buizen oid) op het dak, en heb ik een boiler van 300 liter (wellicht 500 liter). Controller erbij die moduleren doet. En dat alles in combinatie met een CV ketel die hopelijk hiermee overweg kan. (ik moet nog informeren welke ketel ik standaard krijg)

Dus ja, dan is 5 a 6000 euro voor een ketel met boiler (maar zonder collector, of 1 vlakkeplaat in geval van een set) niet heel aantrekkelijk. Daarom vraag ik me af wat zo'n Q-solar aantrekkelijk maakt. Ik ben er van overtuigd dat het een beter product is, misschien wel 1 van de beste, maar of het het waard is..
waarom niet zonder cvketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Q-Solar display springt net op HOT. oOo

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@BarryH: Dan moet ik denk ik iets meer investeren :P (pelletkachel erbij, of warmtepomp oid)

Maar ik zit wel te denken, als ik zo'n setup bouw, dat ik dan wellicht 60 tot 70% van het jaar met de ketel uit kan. Wanneer de thermostaat dan om warmte vraagt ga ik gewoon een pomp aanzetten (met mengventiel ervoor) die de zonnewarmte rond pompt. Dan slaat hij ook niet voor niks aan. En warm tapwater zal ook voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@beneco das snel, ik kom eraan op 62c.....(7,5m2)
dat word de eerste brandweerstraal douche van het jaar.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 14:59 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.