14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Ja met 10Gj kun je 2,4 miljard liter water één graden opwarmen (M=10/(4,18*1)).
Zal vast wel iets te veel zijn voor de vloerverwarming
Absoluut relatief, relatief absoluut.
dus 1000 liter 1 graad kost 4186800J
dus 1000 liter van 10 naar 60graden kost = 209340000 J
dus 10G/j /0,20934Gj :
- 50x je 1000L boiler op warmen.
- 500x je 100L boiler op warmen.
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Als ik even lekker simpel doe(en dat ben ik
Ik neem even 2 collectoren a 2,34m2 p/s is een 4,68m2 afgerond 5m2 om het even makkelijk te houden met rekenen.
Hannover heeft ongeveer dezelfde hoogteligging als mijn woonplaats.
5mtr *366kwh = 1830kwh
Dit zou dan 1830kwh / 277,77 = 6,06 GJ voor 2 panelen in totaal? Wel erg weinig... Wat ik mij meteen afvraag is welke waarde ze bij de NL'se leveranier nemen, die van Würzburg? Of gaat het toch even anders?
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Factortje duizend verschil. Hmm we hebben hier een 160 liter boiler staan meende ik.WoudseHoeve schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:06:
1 liter water 1 graad opwarmen kost 4186.8 joule
dus 1000 liter 1 graad kost 4186800J
dus 1000 liter van 10 naar 60graden kost = 209340000 J
dus 10G/j /0,20934Gj :
- 50x je 1000L boiler op warmen.
- 500x je 100L boiler op warmen.
Ik moet mij eens even inlezen maar heb zo veel projecten tegelijk lopen....
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Dit is een handige tool (7 dagen gratis): http://www.smartdraw.com/
Met de “powerplant” module heb je alles tot je beschikking.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Anoniem: 485544
Ik denk erover om een soort van warmtewisselaar (koperen spiraal bijvoorbeeld) te plaatsen in de afvoerpijp boven de cv ketel. Ik zie namelijk dat de rookgastemperatuur vaak 45 graden is. Als ik deze spiraal dan opneem via een schakeling van het watercircuit in mijn zonneboiler, kan ik in de wintermaanden, wanneer ik de CV aan heb en er buiten te weinig zon is voor opbrengst, op deze manier toch tapwater extra voorverwarmen. Het betreft hier een Aquasol 3 terugloop systeem.
Is hier al eens iemand mee bezig geweest en zoja, tips of dit succes kan hebben?
http://www.duurzaamthuis....-warmte-uit-rookgasafvoer
deze http://www.nietvergeten.c...endement%20cv%20ketel.htmAnoniem: 485544 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:33:
Ja, dat principe is het wel waar ik aan dacht. Echter zonder dan een eigen klein voorraadvat. Dus alleen een spiraal die opgenomen kan worden in het zonnecollectorcircuit. Maar mooi dit tip. Hoop ook op hobby voorbeelden.
Mischien dan ook een co2 meldertje erbij doen?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Leuk om te zien, maar iets te gevaarlijk zo vind ik. Ga buitenom een koperen spiraal erom heen winden, deze goed isoleren en dat vervolgens in het collectorsysteem intergreren. Is denk ik niet mega veel werk en geen gevaarlijke CO2 situaties. Rookgastemperatuur is 50 graden, dus dat vind ik interessant genoeg om daar nog wat extra rendement in de winter uit te kunnen halen tijdens het stoken.Seafarer schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:13:
[...]
deze http://www.nietvergeten.c...endement%20cv%20ketel.htm
Mischien dan ook een co2 meldertje erbij doen?
Bij de originele constructie is gebruik gemaakt van alleen maar koperen pijp. Maar ik denk dat dit materiaal het best alleen toegepast kan worden op de punten waar warmtewisseling plaats vindt vanwege haar eigenschappen.
Gewoon HT isolatie buis er omheen, dat is lekker dik.Anoniem: 485544 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 09:19:
Welk materiaal voor leidingen is het best geschikt voor het warmwater transport van collector naar boilervat? Wat absorbeert de minste warmte of heeft een lage warmte afgifte buiten de buis/pijp/slang?
Bij de originele constructie is gebruik gemaakt van alleen maar koperen pijp. Maar ik denk dat dit materiaal het best alleen toegepast kan worden op de punten waar warmtewisseling plaats vindt vanwege haar eigenschappen.
Koper is goed voor "drinkwater" ivm de beter anti legionella eigenschappen (heb ik begrepen)
Ik gebruik de witte flexibele pijp lekker makkelijk.
Sorry niet goed gelezen, Ik las van boiler collectorMeTooPV schreef op donderdag 19 december 2013 @ 10:34:
Die witte pijp is toch eigenlijk niet geschikt voor temperaturen boven de (ik dacht) 80 graden? Daarom heb ik voor flexibele RVS pijp gekozen, zit de isolatie ook al omheen.

Iemand die kan bevestigen of ik het juist bereken?Appie Heijn schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:24:
Hmz kan je mij dan uitleggen hoe ik dit terug reken?
[afbeelding]
Als ik even lekker simpel doe(en dat ben ik)
Ik neem even 2 collectoren a 2,34m2 p/s is een 4,68m2 afgerond 5m2 om het even makkelijk te houden met rekenen.
Hannover heeft ongeveer dezelfde hoogteligging als mijn woonplaats.
5mtr *366kwh = 1830kwh
Dit zou dan 1830kwh / 277,77 = 6,06 GJ voor 2 panelen in totaal? Wel erg weinig... Wat ik mij meteen afvraag is welke waarde ze bij de NL'se leveranier nemen, die van Würzburg? Of gaat het toch even anders?
Anoniem: 238103
ik doe dat alleen maar om na te gaan of de zonneboiler nog goed werkt.
http://www.olino.org/arti...oiler-en-cv-ondersteuning
Even een schets van de huidige situatie thuis:

De enige plek waar beide leidingen in één ruimte zitten is in op de bijna lege zolder van de bijkeuken, die ook nog eens op het zuiden ligt.
Nu is het idee om daar een boiler met twee spiralen te leggen en een sloot heatpipes op het dak. Voor verwarming is het niet optimaal om van daaruit de warmte het net op te pompen omdat de leidingdiameter maar 15mm is maar met gratis warmte mag je niet klagen
En nu begint het hele circus van zoeken en en een regeling bedenken zodat het in het huidige systeem gebouwd kan worden zonder dat de gas- en zoncv elkaar in de weg zitten.
Geen idee wat het nu op het moment kost zo een "chemische sorbtietechniek", maar het idee om van overtollige warmte, koude te maken spreekt me wel aan. Beetje een win-win situatie.
En precies wanneer je het echt nodig hebt...in de zomer
Nu heb ik te maken met mijn werk met silicagel, maar dat voor droging van "gassen".
Ik blijf het interessant vinden om dat te koppelen aan een veel te grote zonneboiler. Helaas is mijn dakoppervlak te beperkt en ligt al vol met PV. Daarmee stopt even het tweakeren.
[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-12-2013 21:33 ]
Maar is dat met een warmtepomp ook niet zo, in geval van LTV radiatoren? Ik snap je opmerking niet zo..
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-12-2013 22:03 ]
Anoniem: 238103
ergens moet dat wel gaan optreden, maar met 16c radiatoren bleef het huis al lekker koel.
Misschien is het zinvoller om de zonnecollectoren uit te zetten totdat het weer wat meer oplevert.
En, al is het water 20 graden geworden, doet de installatie daar uberhaupt wat mee? Wellicht schakelt de controller het water pas in bij een bepaalde ondergrens. En als het retourwater van de CV al warmer is dan de boiler inhoud, waarom zou je dan dat water van 20 graden willen gebruiken? Dan ben effectief alleen maar de boiler aan het opwarmen en kost het dus juist meer gas. Echter na een paar van deze dagen heb je misschien wel een voorraadje op een temperatuur van 40 graden (ik noem maar wat) en kun je het wel gebruiken.
Maar alles uitzetten heeft niet veel nut denk ik, want dan warmt je boiler sowieso niet op. En dat beetje elektra voor de pomp mag niet zoveel kosten. En de installatie zou nooit voor een negatief effect op je gasverbruik mogen zorgen dus, baat het niet dan schaad het niet lijkt me.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
exact: je tapwater hoef je 20% minder ver op te warmenAnoniem: 485544 schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:40:
Het is alleen een collector systeem voor tapwater gebruik..
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Toch niet gek !
Verwarmings-ondersteuning hoef nu niet, de houtkachel zet savonds de 1000L buffer naar 70 graden in 4 uurtjes, kan de CV 24 op draaien. Ik stook veel pallets, het is even zagen ....... brand wel lekker.
Het gaat om de Pomp UPR 25-50/130mm + stekker (Ferroli artikel 1540025). De nieuwprijs voor dit specifieke onderdeel komt ongeveer op € 150,-. Als hier nog montage bij zou komen vraag ik me af of de totaalprijs de vervanging nog de moeite maakt? Zijn hier (goedkopere/betere) alternatieven voor en is het vervangen van de pomp zelf te doen voor iemand die niet heel onhandig is?
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Google eens op "cv pomp vervangen", misschien een filmpje op youtube?
Anders gewoon 2 moeren losschroeven. Pomp eruit frutten, nieuwe pomp ertussen. Stekker erin, klaar.
Wellicht is het voordat je een pomp koopt nog slim om te kijken of de huidige pomp wel spanning krijgt. Hoe weet je anders zeker dat de pomp kapot is en er geen fout zit in de schakeling.
Of het rendabel is hangt ook af van het warm water verbuik. Ben je alleen en douche je 1x per week, dan niet, met een gezin heb je het er denk ik snel uit.
Of het vervangen simpel is ligt aan het systeem.
Als het gevuld is met water is het simpel ( leeg loop ) ( ik heb even gekeken maar het is een leegloop systeem )
Als het eenmaal leeg is wordt het vervangen simpel. Gewoon de 2 grote moeren los draaien, pomp er uit, (let op de pakking ringen), nieuwe pakking ringen er tussen en de pomp er tussen, moeren weer aandraaien, eventueel bij vullen.
Wel eerst zeker weten dat de pomp stuk is, Systeem opstarten, spanning meten, mogelijk even de schroefdop van het huis en met een schroeven draaier de as draaien, kijken of hij los komt.
Is er soms wat stuk gevroren ?
Verder kan je ook op marktplaats voor een (tweedehands)pomp zoeken, Ik heb even gekeken maar er staan er zat op, dan kan het zeker uit!
[ Voor 25% gewijzigd door WoudseHoeve op 02-01-2014 11:44 . Reden: Toevoegen leegloop ]
Net de ontluchtingsschroef verwijderd van de pomp, de as een paar zetjes gegeven en het hele systeem bijgevuld (water). Tijdens de test voor het eerst een geruisloze pomp. Hopen dat hij het blijft doen. Wat betreft marktplaats, ik kan geen AGPO UPR pompen vinden. Kan ik de pomp eventueel vervangen door een Grundfos ups 25-50 130?
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Bij intergas (en ook bij anderen denk ik) zitten er ook rubberen ringen/O-ringen tussen, en is deze vaak met spanning tussen pomp en leidingwerk geplaatst.MeTooPV schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 11:27:
Pomp zelf vervangen zal niet zo moeilijk zijn. (tenzij de boiler echt helemaal is ingebouwd en je er niet bij kan. )
Anders gewoon 2 moeren losschroeven. Pomp eruit frutten, nieuwe pomp ertussen. Stekker erin, klaar.
...
Gaat geheid lastig worden om éven te vervangen (maar ja... daarna was de keuze snel gemaakt om naar Qsolar te upgraden... ) Succes met bikkelen als je de pomp er toch niet in krijgt...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
[ Voor 36% gewijzigd door Taigu op 02-01-2014 14:54 ]
A'dam PVOutput
Dat vermoedde ik al, waarschijnlijk de buis onderin of de onderste koppeling. Loopt hij net niet genoeg af om helemaal leeg de lopen.Taigu schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 14:49:
Pomp werkt nu (voorlopig) naar behoren, blijkt de collector lek. Is zoiets uberhaupt te repareren? Het gaat om een vlakkeplaats collector die "in" het dak ligt. Geen idee hoeveel het er zijn, ik vermoed twee.
In het seizoen met warmte vraag en niet al te veel zon is een kleinere boiler misschien beter? Ik heb namelijk het idee dat je toch nooit alle warmte van de zomer kunt bufferen (tenzij heeel erg grote buffervaten), en dat een kleiner vat misschien helpt om in de moeilijkere tijden het vat toch eerder naar bijvoorbeeld 40 graden te krijgen, waardoor de CV niet meer hoeft aan te slaan. Liever 500 liter op 40 graden dan 1000 liter op 30 graden (als het moet opwarmen vanaf 20 graden), lijkt me zo?
Ook interessant is denk ik een (nog) kleinere boiler op zolder zetten, en daarnaast een boilervat van een paar duizend liter (iets tweedehands proberen te scoren misschien) zonder spiralen. Dat grote vat zou ik in mijn geval dan in de tuin willen leggen, en de hele zomer gebruiken als overflow van hitte. Dus stel ik heb een 400 liter boilervat (ik noem maar wat), wat in de zomer met 100 heatpipes echt wel heet genoeg wordt. Stagnatie vindt plaats. Dan ga je ipv stagnatie die grote buffer die in je tuin ligt, langzaam door de kleine buffer heen pompen tot de temperatuur weer onder de 60 graden is gezakt (om maar wat te noemen). Gewoon zonder spiralen en warmtewisselaars, gewoon de inhoud uitwisselen totdat gewenste temperatuur is bereikt.
Is dat een onzonnig idee? Of kun je mooi over de hele zomer heen die grote buffer warm krijgen waar je echt lang profijt van hebt tot in de winter?
Want het verschillen tussen een 500 liter en 800 liter boiler is redelijk, maar het lijkt me dat dat extra voordeel van een paar honder liter (extra backup aan warmte van warme zomer periode) zo weg is, als eenmaal de warmtevraag groter is dan wat de zon levert.
De 1000L buffer is alleen voor voor en najaar verwarmings ondersteuning, in de winter warm ik hem op met een hout kachel (uurtje of 4 stoken). Met deze 1000 liter op 75 graden doe ik ~20 uur verwarmen.
Mijn buffer is een vat zonder spiralen, werkt goed, alleen lastig met de glycol van de heatpipes. Ik heb er een simpele platen warmtewisselaar tussen zitten (zoals die in een combi ketel voor het warmwater) dat is handiger als de boiler te gebruiken. Met de pompen kan je dan alles regelen, denk wel aan terugslag kleppen of gebruik een 3weg klep.
Als je winter opslag in de zomer wil maken heb je iets van 50 of 60 m2 nodig (zwembad?), zijn veel leuke voorbeelden te vinden op het internet met een grote buffers die in de zomer worden gewarmd.
Je weet reeds je warmte behoefte (gas m2), kan je om rekenen naar liters water buffer. Denk er wel om dat de onderste 35/40 graden moeilijk te gebruiken zijn. Ook een open buffer jab goed werken, isolatie ingraven en plastic er in als een zwembad, vervolgens weer isolatie er over.
Stel ik leg 100 heatpipes erop, dat zou dan ongeveer 20GJ moeten opleveren volgens de beschrijving (die ik even voor kant en klare waarheid aanneem
Jij bent toch ook veel bezig geweest met een oude airco unit om in de zomer te koelen? Maar je zegt dat in de zomer je grote vat 1000L ook "maar" tot 70 graden komt? Dat is hartstikke veel warmte, maar loopt het niet automatisch verder op als je geen warmte vraag hebt maar wel warmte produceert? Ik zou zelf liever koelen met een groot buffer vat, wat je dan later in het jaar weer kunt aanspreken. Eventueel het hoofdboilervat van 500 of 800 liter oid, nemen met 3 spiralen zodat je het e.e.a. mooi gescheiden kan oplossen. Wil ik denk ik sowieso wel, want dan heb je wat meer mogelijkheden om wat uit te breiden of de warmte op andere manieren gebruiken.
Ik weet trouwens de warmte vraag helemaal niet
Heb dan een redelijk dak op het zuiden, dus kan daar mooi los gaan met zonneboiler, eigenlijk om het gasverbruik onder de 500m3 grens te krijgen. Ik denk dat ik sowieso eerst ga voor een setup met redelijk boiler vat 500 a 800 liter, en dan 100 pipes en dan zien hoe het werkt. Zo'n grote boiler in de tuin begraven kan altijd nog en je moet nog maar zo'n tank zien te vinden. Is gewoon lange termijn dromen.
Een reden om een kleinere boiler te nemen, is ook zoals jij de 210 liter boiler hebt en in de winter hem nog op 50 graden krijgt. Dat is wel mooi ten opzichte van een grotere boiler. Je hebt dan meer profijt van verwarmd tapwater, dan bij een grote boiler op 35 graden oid. En ook meer profijt voor je verwarming lijkt me, gezien je dus ook eerder de grens hebt bereikt dat de CV niet meer bij hoeft te stoken, omdat het water al 40 graden is bijv.
Stagnatie vind ik wel een probleem, alles wordt wel erg heet! Ook de isolatie vind het niet leuk, je klemfittingen gaan werken, de glycol gaat sneller achteruit, enz, vandaar mijn affakkel unit.
De 210L boiler word alleen voor warm water gebruikt, geen verbinding naar de CV. Het nadeel van een kleinere boiler is wel weer dat je minder buffer hebt bij slechtere dagen ....
Waar je ook aan kan denken is een buffer van 500L op zolder icm een kleine warmte pomp op zonnepanelen. Als je een Water/Water warmtepomp neemt met een grond boring kan je de overtollige warmte in de grondboring stoppen, mogelijk simpeler als een joekel tank ..... Je moet alleen weten of het grondwater onder je huis stroomt of stil staat. Als het stroomt kan je geen warmte opslag doen. Wel kan je een simpele tyleen slang ingraven op ongeveer 1 meter diepte in de tuin....
Maar hoe snel zit zo'n 1000 liter dan op 70 graden? als je daar een week over doet in de zomer, betekent dat dat je in 5 weken (goeie zonnige weken hebben we het dan over) al 5000 liter op die temperatuur kan brengen. En bij een vat met interne warmte wisselaar gaat het sneller lijkt me. Ik heb niet echt een idee van hoe snel het gaat om die warmte op te bouwen.WoudseHoeve schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:07:
Het grote vat komt maar tot 70 graden omdat ik daarboven de pomp uitzet en ga affakkelen. Ik ben daar nog wat aan het tweaken, kijken wat het in het voorjaar doet.
Wat bedoel je met WAF? Terugverdientijd?Een joekel vat in de tuin lijkt me schitterend maar de WAF daarvoor erg laag........
Ik denk dat als je een dergelijk vat ergens kan scoren (denk aan dat project met die oude stikstof vaten) en dan zelf ingraaft en isoleert, de kosten nog redelijk meevallen.
Tja het is een rijtjeshuis, ik heb straks een tuin van 13 meter diep (we doen namelijk geen uitbouw), en typisch 5 meter breed. Als ik wat ga verhogen zal het al raar staan denk ik. Dat kun je leuk doen als je een groot stuk land hebt, dit is gewoon een wat langwerpige tuin. Moet gewoon grondwater zaken checken, daar heb ik weinig verstand van.Je kan hem trouwens ook bovengronds houden en er grond over heen doen en een verhoogd terras of border van maken ..... Als ik 1 dag doe met 1m2 heb ik wel 120m2 of meer nodig maar dat wordt erg groot (12x5x2)
Jij zegt dat je 1 kuub warm water nodig hebt voor 1 dag? Als in, met jouw 1000 liter vat op temperatuur (70 graden oid?) doe je maar 1 dag je huis verwarmen?
Waarschijnlijk is de warmte behoefte van jouw huis (oude boerderij?) ook vrij hoog of niet? Ik verwacht in ons huis met een 1000 liter toch wel een aantal dagen te kunnen doen eigenlijk. Maar misschien zit ik er helemaal naast.
Ja het lijkt me ook beter om er wat aan te doen, maar het is niet direct een ramp.Stagnatie vind ik wel een probleem, alles wordt wel erg heet! Ook de isolatie vind het niet leuk, je klemfittingen gaan werken, de glycol gaat sneller achteruit, enz, vandaar mijn affakkel unit.
Wat betreft de (grond) warmtepomp ben ik er nog niet helemaal overuit. Ik kan de prijzen ook niet inschatten. Ik weet dat het ontzettend duur is waarneer je alles laat doen er een pijp heel erg diep de grond in moet. Het wordt al een stuk goedkoper als je zelf de tuin om gaat graven en 1 meter diep een leidingwerk legt. Maar dan nog heb je die warmtepomp kast nodig die het werk gaat doen. Geen idee wat daar prijzen van zijn.Waar je ook aan kan denken is een buffer van 500L op zolder icm een kleine warmte pomp op zonnepanelen. Als je een Water/Water warmtepomp neemt met een grond boring kan je de overtollige warmte in de grondboring stoppen, mogelijk simpeler als een joekel tank ..... Je moet alleen weten of het grondwater onder je huis stroomt of stil staat. Als het stroomt kan je geen warmte opslag doen. Wel kan je een simpele tyleen slang ingraven op ongeveer 1 meter diepte in de tuin....
Ik was eerst fan van de warmtepomp, maar wat ik er nu nadelen aan vind:
- grote investering, veel groter nog dan zonneboiler setup
- ook nog PV moeten leggen om het te neutraliseren
- afhankelijkheid van salderingsregelingen
Wat ik mooi vind aan zonneboilers is dat je het zelf regelt, en zelf in de hand hebt. En ook meer zelfvoorzienend. De warmtepomp + pv levert overdag stroom en neemt dat snachts weer af. (ook nog eens zomer opbrengst versus winter meer verbruik)
Laat ik het zo zeggen. Als iedereen in Nederland een warmtepomp + PV heeft gaat het niet werken. Heeft heel Nederland een zonneboiler, is er niks aan de hand.
Plus het actief koelen in de zomer. Dat is een erg leuke feature, en goed voor het comfort. Maar het alternatief is gewoon niks doen in de zomer, minder comfort, maar ook geen energieverbruik.
En ik wil eigenlijk alleen het verwarmingsprobleem in de winter proberen op te lossen en daarmee energieverbruik te verminderen. Koelen interesseert me minder, in zoverre dat ik daar eigenlijk geen extra kosten voor wil maken.
Maar goed, als er maar een paar honder kuub aan gasverbruik overblijft (sowieso eigenlijk alles onder 500 kuub) is het wel interessant om helemaal van het gas af te komen. Dan is de warmtepomp interessant, maar ook pelletkachel.
Volgens mij lukt het in 1 dag om de 1000L buffer naar de 90 graden te krijgen bij een goede zon(nige) dag in de zomer.
Die externe platen warmte wisselaar werkt perfect, doet niet onder voor een interne.
Salderen is inderdaad een mogelijk probleem. Maar persoonlijk denk ik dat je nooit voldoende grote buffer kan creëren. Vandaar dat ik er nu een hout kachel bij heb, stook ik iedere dag, lekker vuurtje, dus ook leuk, stook nu veel gratis pallets, mijn bomen hout is nog niet droog genoeg, was vorig jaar op. Maar door de hout kachel heb ik nu vrijwel geen gas verbruik, Alleen wat warm water na verwarmen en als ik niet thuis ben avonds (zet ik wel de thermostaat op 16)
Maar nu in de winter wordt de grote buffer nooit bij gewarmd alleen de warm water buffer. Dat komt ook een beetje omdat hij nog op temperatuur is door het hout stoken.
Mijn huis zal op gas idd iets van 2000m2 per jaar verbruiken, wel redelijk goed geïsoleerd, dubbel glas etc maar niet optimaal. Het probleem is natuurlijk dat de buffer warmte alleen van ~40 tot ~90 graden bruikbaar is.
Voor een 1 m2 Heat pipe kan je iets van een max vermogen van 800W rekenen bij een instraling van 1000W/m2. Dus kan je ook uitrekenen hoeveel joules (1Joules = 1Watt/sec) je op een goede dag opwekt, en hoeveel water je daar bij kan opwarmen.
Je kan natuurlijk de schuur (als je die hebt) isoleren en een lining van vijver plastic er in dan kan je 5 x 2.2 * 2 = 22m2 water bergen .... ongeveer dan he.
Ik zou zeggen PCM
Verder hoe groter hoe beter (buffervat), als ik het goed had kreeg jij toch iets van Rd 7 voor de wanden?
Denk dat je dan iets van 600M3 gaat gebruiken waarvan al 300M3 voor koken en warmwatervoorziening.
Volgens mij kun jij de boel wel op 35 graden warm krijgen (als je de juiste capaciteit LTV verwarmingen krijgt).
Ik kan de boel met 35/45 graden (Beganegrond/1ste verd) makkelijk warm stoken bij -14, en mijn wanden zijn ongeveer (+) Rd 4.
Laatste opname jaar (nov-nov) met 3400 graaddagen 1058 M3 voor 120M2 (zolder niet meegenomen in M2, deze is ingericht als bergzolder bij ons en er wordt dus niet gestookt).
Bij ons gaat er dan voor koken en warmwater 300 M3 af (Douche WTW en Warmwater voor wasmachine)
Blijft over 758M3 voor verwarming.
3 personen huishouding die houdt van douchen en badderen
Stookpatroon in de winter 24 uur 19,5 graden, ja het zou minder kunnen maar de aanwarmtijd van de vloer is niet WAF (die ken je nu
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
PCM's met een fase-overgang tussen de 20 en 30 graden kunnen 5 tot 14 keer meer warmte opslaan dan bv. beton, water of een steensmuur. De meest toepasbare fase-overgang is vloeibaar-vast en omgekeerd. Op het moment dat de vaste stof smelt, neemt het warmte op zonder zelf warm te worden. Andersom, als een vloeibare stof gaat stollen, verliest het zijn warmte.
Dat betekend dat een boiler gevild met PCM minimaal 4x zoveel warmte kan opslaan als water gevuld. En daarnaast een lager verlies.
Temperatuur is wel wat laag.
Ik denk ook wel dat ik met 35 graden kan stoken. Ze draaien zelf de CV al terug (vanwege mijn LTV bouwopties) als het goed is, en anders ga ik dat zelf wel doen. Zo ver mogelijk terug draaien lijkt me, in mijn geval. Het is een 110m2 woning, waarvan een deel de zolder is die we ook niet gaan stoken.
Waarschijnlijk zetten we hem ook op 19 graden en komen we er vervolgens nooit meer aan. Op alle radiatoren in de andere ruimtes plaats ik digitale thermostaatknoppen die we dan waarschijnlijk allemaal op 17 a 18 graden zetten. Wel vloerverwarming op de badkamer, daar wil ik nog wat slims voor verzinnen. Iemand stelde voor het aan te sluiten op de retour van de vloerverwarming beneden.
Volgende wasmachine moet ook eentje met hot fill worden. Ook met zonneboiler in het hoofd.
Wat betreft PCM, iets totaal nieuws waar ik me nog helemaal op in moet lezen.
Die typen PCM zijn voor een andere toepassing: direct in het gebouw, en niet zozeer in een installatie. Zie bijv.: http://www.micronal.de/po...dt.jsp?setCursor=1_290798WoudseHoeve schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:35:
PCM : Leuk spul !!!!!
Temperatuur is wel wat laag.
Ja die had ik ook gevonden, in een gebouw is het wel handig, temperatuur constant op 20 graden en het absorbeert warmte en geeft het weer af als de temperatuur daalt.Bezuiniger schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:46:
[...]
Die typen PCM zijn voor een andere toepassing: direct in het gebouw, en niet zozeer in een installatie. Zie bijv.: http://www.micronal.de/po...dt.jsp?setCursor=1_290798
Als er een materiaal is welke het effect vertoond ergens tussen de 40 tot 80 graden kan je een mooie buffer van maken, veel energie opslag per liter inhoud.
Water heeft het effect trouwens ook, maar dan bij 0 graden, overgang water<>ijs. Is alleen wat lastig te gebruiken. Of goud maar ja dat heeft weer andere nadelen .....
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Lijk met sterk dat ze het zo niet doen, want dan kan je bestaande systemen direct gebruiken, enkel even je opslagvat 3/4 vullen met PCM zakjes, en het werkt verder volledig zoals de klassieke systemen zonder PCM.
[ Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 15-01-2014 12:15 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik denk zelf al een stap verder dan PCM en Zout is dan de volgende stap het is alleen nog niet commercieel toepasbaar (nog te agressieve zout verbindingen).izdp schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:21:
Of waarom niet pekelwater gebruiken? Meer warmte-opslag en geen antivries nodig.
Leesvoer:
https://www.ecn.nl/nl/nie...eizoensopslag-van-warmte/
http://www.ecn.nl/docs/library/report/2010/v10009.pdf
En ja deze heb ik ook al eens de reveu laten passeren.
Dit , hierom en hierom
Anoniem: 470164
Dus de toepassing in wanden en vloeren om de warmte/koude vraag over het etmaal uit te middelen is een prima toepassing, maar bij een zonneboiler blijft er maar heel weinig 'capaciteitsbonus' over, en dat tegen een forse meerprijs.
Bovendien moeten normale PCM materialen voor lange termijn warmteopslag net als watertanks nog altijd goed geïsoleerd worden (dikke laag=groot volume) en ze zullen dus niet zo snel jaarrond je warmtevraag kunnen dekken.
De enige PCM optie die wel kansrijk is voor lange termijn toepassingen is materiaal dat onderkoeld kan worden, denk aan die handenwarmers met klikmuntje. Zo'n systeem heeft weinig isolatie nodig en kan binnen acceptabele volumes (orde 15m3) een goed geïsoleerd en modern huis jaarrond van warmte voorzien, maar is zeker nog niet voor die toepassing op de markt.
Voor een nieuwbouwhuis nu zou ik naast een mooie set zonneboilers met 1000 liter boiler een grondlus zeker goed onderzoeken, een bron slaan is waarschijnlijk niet rendabel voor de (hopelijk) beperkte warmtevraag. Een lucht-water warmtepomp kun je ook gebruik laten maken van je boiler om jaarrond maximale COP's te behalen. PV panelen zou ik ook niet te snel uitvlakken, leg het dak zo strak mogelijk vol nu het nog makkelijk is.
edit: ollie: wat die zouthydraten betreft; ik verdiep me er al enkele maanden goed in voor een stage en ik zou er voor normale huishoudens niet al te hoge verwachtingen van hebben. Het gaat te ver off-topic, maar zelfs in zeer specifieke toepassingen zou het technisch/energetisch/economisch nog wel eens minder voordelig kunnen zijn dan een 'gewone' lucht-water warmtepomp. Niet op wachten, is mijn advies...
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 470164 op 15-01-2014 13:33 ]
TVT maakt mij niet uit, het gaat me om uiteindelijk off-grip mogelijk te hebben.Anoniem: 470164 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 13:30:
edit: ollie: wat die zouthydraten betreft; ik verdiep me er al enkele maanden goed in voor een stage en ik zou er voor normale huishoudens niet al te hoge verwachtingen van hebben. Het gaat te ver off-topic, maar zelfs in zeer specifieke toepassingen zou het technisch/energetisch/economisch nog wel eens minder voordelig kunnen zijn dan een 'gewone' lucht-water warmtepomp. Niet op wachten, is mijn advies...
Niet dat ik off-grip wil gaan maar ik ga uit van Trias Energetica en duurzaam opwekken zie ik dan liever in de zomer (of zonnige dagen) bufferen en in de winter gebruiken. en dus niet PV planten en in de winter terugharken van de gezamelijke accu (ons gezamelijke netwerk
Mogelijk gaat het niet lukken (en komt er toch een WP Water/Weter lucht/water) maar proberen wil ik het wel
Helaas heeft de WAF gewonnen op de volgorde van stappen er komt eerst PV voor het "normale verbruik" af te vangen.
Start is dus (na de PV) om zonneboiler systeem aan te leggen zoals Woudsehoeve, vandaaruit door naar mogelijke PCM/zouthydraten.
Over PCM gesproken volg Ronald Serne www.nulwoning.nl de komende tijd hij gaat een opstelling doen met een aantal studenten in zijn huis.
Dit , hierom en hierom
[ Voor 37% gewijzigd door Carbon op 15-01-2014 18:19 ]
Waar ik gewoon niet zo goed weet om te beginnen is bijvoorbeeld:
- hoeveel liter vat is nuttig?
- wat is met onze orientatie een beetje reeele warmwater opbrengst?
- wat zijn de gangbare prijzen voor dit soort installaties?
- is het mogelijk met warm zonwater bijvoorbeeld ingaande lucht in de WTW voor te verwarmen in de winter?
Heb dus een WTW installatie gekoppeld aan hetelucht verwarming - idealiter draagt de zon ook wat aan de verwarming bij, door bijvoorbeeld lucht voor te verwarmen. Dat zou geniaal zijn. Ik zie dat er inmiddels WTW's zijn die voor verwarmen, maar kan niet vinden of dat met zonverwarmd water kan of dat dit electrisch is. Edit: electrisch zie ik, voor Brink in ieder geval.
Alternatief is simpelweg veel meer stroom opwekken met de zon, maar omdat er ongetwijfeld een einde komt aan de huidige regeling leek het me beter om in 2014 het gasverbruik wat te verlagen met een warmwateroplossing icm de zon
Je zegt dat je een collector kwijt kan. Het is je dan waarschijnlijk te doen om een tapwater installatie?
Weet je enigzins je warmwater gebruik?
Exact warmwater gebruik weet ik niet, lastig te meten. Maar, babybadjes minstens 4 x per week, dagelijks douchen en verder keuken zoveel mogelijk uit de waterkoker. Ms in de toekomst meer kindjes - dus dan meer badjes. Warm water gebruik passend voor een gezin. Wel overal water besparende douchkoppen e.d.
Wil je dan naar een zonneboiler met elektrische bijverwarming? Of wil je wellicht gewoon een zonneboiler zonder elektra (en zonder legionella protectie etc) die je gewoon tussen de geiser en de koudwater aansluiting hangt? Dan wordt het water alsnog, waar nodig, opgewarmt met gas.
Een radiator in je lucht invoer hangen is ook wel leuk. Maar heb geen idee hoe je dat zou moeten dimensioneren.
Idee van zonneboiler met alleen electrisch bijverwarmen had ik nog niet bedacht - scheelt weer een apparaat. Bedacht inderdaad aansluiten tussen geiser en koudwater aansluiting.
Die radiator is logistiek een eitje; HLV draait netjes 24/7 dus er is altijd luchtstroom, radiator op de HLV ingang leggen is een eitje. Enige is dat er wat kraantjes/thermostaatjes moeten komen die schakelen op temperatuur zodat de zonneboiler in de zomer mijn huis niet verwarmt enzo
Wel een leuk en best betaalbaar experiment om dat er bij te doen - in theorie.
De laatste methode maakt het wel heel makkelijk om een zonneboiler aan te sluiten. Water en een warmtewisselaar heb je al.
Leeftijd van je hlv speelt ook een rol. al bijna aan vervanging toe? Want dat is het moment om op een ander systeem over te gaan.
Je hebt eigenlijk het mooste ltv system wat je maar kan bedenken. Met 25 graden water kun je eigenlijk al verwarmen.
Site is in eerdere deeltjes ook al eens langs geweest. Is een iets andere dimensie dan mijn zonneboiler. Ik zal de link toevoegen aan de startpost.
A'dam PVOutput
Het systeem werkt volgens mij niet helemaal zo, maar:Seafarer schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:32:
jij hebt dus HLV waarbij verbrandingsgas via een warmtewisselaar lucht verwarmd en niet: cv ketel die water verwarmd en dan via weer een warmtewisselaar de lucht in je kanalen verwarmd.
afvoerlucht -> WTW -> buiten
buitenlucht -> WTW -> HLV -> evt bijverwarmd door de HLV -> alle kamers in via kanalen.
* de HLV draait dus altijd 'stationair' en wordt zowel gevoed door buitenlucht als door lucht aangezogen op zolder zelf. In de WTW stel ik de hoeveelheid vers ingebrachte lucht in.
Geiser staat er nu los van. Wat een idee is, om de zonnewarmte of te introduceren in de WTW of in de HLV, maakt in feite weinig uit, is meer plaatsing in het systeem. Wat wel belangrijk is, is hoe je het aanstuurt. Wat je zegt over water > 25'c zegt iets over het in en uitschakelen van het circulatie systeem en afstemming op behoefte; stel het is een zonnige dag en het huis wordt verwarmd tot 20'c, dan mag de resterende warmte opgeslagen worden in een vat als buffer.
Al heb ik dus nog geen water gekoppeld aan verwarming; dat deel zal dus moeten komen. De warmtewisselaar is een gesloten systeem.De laatste methode maakt het wel heel makkelijk om een zonneboiler aan te sluiten. Water en een warmtewisselaar heb je al.
De HLV is 6-7 jaar oud en dus nog 23-24 jaar verwijderd van technische afschrijving. Maar, ik zie wel mogelijkheden het systeem uit te breiden - al zal dat geen standaard werk zijn. Bestaan er wel regelsystemen die de temperatuur van in het huis, buiten het huis, het water wat is opgewarmd kan combineren tot een werkende verwarming? Of wordt dat zelf klussen met een PLC?Leeftijd van je hlv speelt ook een rol. al bijna aan vervanging toe? Want dat is het moment om op een ander systeem over te gaan.
Je hebt eigenlijk het mooste ltv system wat je maar kan bedenken. Met 25 graden water kun je eigenlijk al verwarmen.
[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-01-2014 10:36 ]
Ik kan nu eindelijk wel de temp uitlezen van mijn boiler vat. Gisteren even een test gedaan met mijn houtkachel. (5 uur stoken)
Begin : onder 19gr boven 29 gr
na stoken : onder 23 gr boven 49 gr.
Kan dit een beetje kloppen ? (valt mij tegen eigenlijk)
Heeft iemand al eens onderzocht of de SR1168 real-time uit te lezen is, dus niet met het standaard programma, maar eigen software (wil de temp waardes in domoticz krijgen)
Pana WC12H9E8 / 1000L
Help me even op weg :MarFan schreef op maandag 20 januari 2014 @ 11:40:
Nou, de SR1168 is eindelijk binnen, alleen is hij waarschijnlijk niet in orde (iets met aarde en aard-lek als ze de 3weg aansluiten).
Ik kan nu eindelijk wel de temp uitlezen van mijn boiler vat. Gisteren even een test gedaan met mijn houtkachel. (5 uur stoken)
Begin : onder 19gr boven 29 gr
na stoken : onder 23 gr boven 49 gr.
Kan dit een beetje kloppen ? (valt mij tegen eigenlijk)
Heeft iemand al eens onderzocht of de SR1168 real-time uit te lezen is, dus niet met het standaard programma, maar eigen software (wil de temp waardes in domoticz krijgen)
- Hoe groot is het boiler vat
- Hoe groot (kW) is de hout kachel.
- Hoeveel hout heb je verstookt (ik meet altijd in "bananen" dozen)
Ik ga met een 28kW kachel en 1000L buffer in 4 to 5 uur stoken en 3 dozen hout van 40 naar 70 graden op de retour. Als het buiten koud is duurt het langer en kost het meer hout.
Vergeet niet dat terwijl je stookt er ook warmte wordt afgenomen door de CV, dit is aanzienlijk.
[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 20-01-2014 11:53 . Reden: Buffer grootte ]
-Boilervat is 1000LWoudseHoeve schreef op maandag 20 januari 2014 @ 11:52:
[...]
Help me even op weg :
- Hoe groot is het boiler vat
- Hoe groot (kW) is de hout kachel.
- Hoeveel hout heb je verstookt (ik meet altijd in "bananen" dozen)
Ik ga met een 28kW kachel en 1000L buffer in 4 to 5 uur stoken en 3 dozen hout van 40 naar 70 graden op de retour. Als het buiten koud is duurt het langer en kost het meer hout.
Vergeet niet dat terwijl je stookt er ook warmte wordt afgenomen door de CV, dit is aanzienlijk.
-Kachel is 15-20Kw (Grande Lux B )
- Ik stook 1-1.5 doos hout (waaronder pallet) daarna 2x RUF briket en 1x Pini Kay
De stand CV via boiler moet ik nog met de hand zetten, die stond uit dus geen afname naar CV
Pana WC12H9E8 / 1000L
Wat bedoel je met 2x RUF briket en 1xPINI kay ?MarFan schreef op maandag 20 januari 2014 @ 12:34:
[...]
-Boilervat is 1000L
-Kachel is 15-20Kw (Grande Lux B )
- Ik stook 1-1.5 doos hout (waaronder pallet) daarna 2x RUF briket en 1x Pini Kay
De stand CV via boiler moet ik nog met de hand zetten, die stond uit dus geen afname naar CV
1x = 1 doos of 1x is 1 briket ?
1x is 1 briket. (dus totaal 3)WoudseHoeve schreef op maandag 20 januari 2014 @ 12:52:
[...]
Wat bedoel je met 2x RUF briket en 1xPINI kay ?
1x = 1 doos of 1x is 1 briket ?
Wat bedoel je met "Ik brand wel met volledig lucht, moet een hoger rendement geven ....."
Het water uit de kachel is 60gr, de retour uit de boiler is koud, dus hij geeft zijn warmte af.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Wat natuurlijk belangrijk is wat is de flow. Als er weinig flow is wordt er weinig warmte opgewekt en af gegeven. Mijn pomp staat op stand 2 ongeveer 35 Watt. Je hebt er ook een "antie condens klep" tussen? Die bepaalt de flow naar je vat.MarFan schreef op maandag 20 januari 2014 @ 12:56:
[...]
1x is 1 briket. (dus totaal 3)
Wat bedoel je met "Ik brand wel met volledig lucht, moet een hoger rendement geven ....."
Het water uit de kachel is 60gr, de retour uit de boiler is koud, dus hij geeft zijn warmte af.
Ik heb de lucht toevoer helemaal openstaan zodat hij voldoende lucht heeft voor de verbranding. Als er onvoldoende lucht is zullen bepaalde bestanddelen uit het hout niet verbranden (geen zuurstof) en neerslaan als creosoot op je wanden van het rook kanaal.
Dus beter een beetje hout met veel lucht als helemaal vol met te weinig lucht omdat "hij zo anders erg hard brand". Dus niet smoren, vinden je buren ook niet leuk.
De energie in het hout gaat per kg, de soort hout maakt niet veel uit. Ook het % vocht is sterk van invloed of het rendement.
Je moet het kunnen door rekenen wat je rendement is :
Je weet de kg's hout
je weet de aantal liters
je weet de temperatuur verhoging.
De rest moet je even googelen ...
Zou graag een zonneboiler neer willen zetten, maar moet dan natuurlijk de collector wel ergens kwijt kunnen.
Daar wringt een beetje de schoen.
Zie op foto 1 de achterzijde (zuid) van onze woning en op foto 2 ons dak.
U raad het al, iemand nog een idee waar ik een collector kwijt zou kunnen?

Dan hou je nog wel ruimte voor een collector over.
En het dak is ongeveer 9,5-10m lang
[ Voor 27% gewijzigd door Niek_ op 21-01-2014 16:24 ]
Is het ook geen optie de plat dak constructie iets aan te passen, dit door 2x een opstelling van 2x3 panelen samen te voegen, dus de onderkant van de 2e rij van rechts aansluiten op de bovenzijde van de meest rechtse rij. en dit links ook doen.
Dan creëer je ruimte voor een collector.
Wellicht ga je het dan wel zien vanaf de openbare weg ik weet niet of dat hier bezwaarlijk is?
+ meeste boileropbrengst
- Nieuwe omvormer
- minder elektriciteit
Direct doorstroomde vacuumbuizen plat tussen de rijen?
+ de bestaande situatie verandert niet
- lage winteropbrengst
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Denk je wel aan je dakbelasting? Ik weet niet wat je nu op je ZP hebt liggen aan gewicht..
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Iets nuanceren, na een terechte opmerking: dat ons huis geschikt is voor een extra verdieping wil niet direct zeggen dat het dak ook geschikt is voor veel extra kilo's. Heeft ook met de draagmuren e.d. te maken. Heb in ieder geval de constructieberekeningen e.d. bij de gemeente op kunnen vragen ten tijde van het plaatsen van de pv en kon daaruit opmaken dat het dak genoeg marge over heeft.
[ Voor 55% gewijzigd door Niek_ op 22-01-2014 15:09 . Reden: constructieberekeningverhaal toegevoegd ]
Ben druk aan het zoeken maar vind het erg lastig. Wordt blijkbaar weinig door mensen gedaan.
Heb nu informatie aangevraagd bij
Koller Hattem (woon in zwolle)
EnergieWacht
Solesta
Hrsolar
Gaan het zien
@JanJeen als ik die prijzen van Solesta zie wordt ik wel vrolijk. Snap niet waarom het installeren het zo duur moet maken
Heb in gedachten 2500,- max totaal.. Zal het lukken?
[ Voor 40% gewijzigd door ThaDude op 23-01-2014 07:59 . Reden: meer info ]
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Voor- en nadelen systeem met terugloop:
+ Drukloos systeem, geen expansievat, dus over het algemeen goedkoper.
+ Voor de DHZ-er makkelijker te installeren
+ Bij stagnatie collector leeg
+ Minder kans op Legionella, geen grote opslag van lauwwarm leidingwater
(In geval dat je niet naverwarmd tot 60°C)
- Bij een enkele Tweaker wordt er ook lucht door de leidingen gepompt
Voordelen systeem met glycol:
+ Doordat systeem onder druk staat kunnen hogere retourtemperaturen gehaald worden
Misschien is het handig om aan de topicstart een opsomming van (kleine) systemen toe te voegen.
De opties met terugloop die ik tegen kwam: (prijsindicatie voor schuindak in of opbouw)
Remeha Zentasol
110L + 3.4GJ €1380.- 1 vlakke plaat collector
110L + 5.1GJ €1870.- 2 vlakke plaat collectoren
Zit hier het merendeel van de koppelingen e.d. bij?
Solesta (een zonneboiler specialist)
100L + 3.1GJ €1250.- 15 vacuumbuizen
100L + 4.1GJ €1622.- 24 vacuumbuizen
(volgens jandjand wordt de boiler nooit warmer dan 60°C)
Itho
90L + 4.0GJ €2155.- vlakke plaat collector (duur!)
Zijn dat alle opties?
Enkele opties met Glycol die ik tegen kwam: (prijsindicatie voor schuindak in of opbouw)
Nefit Solarline
110L + 3.5GJ €1886.- Vlakke plaat
Vele collector configuraties mogelijk. Tevens boiler van 300L leverbaar.
Zware collector van 65kg! Probeer die maar eens op het dak te krijgen...
Bosch (lijkt erg op de Nefit oplossing)
110L + 3.5GJ €1800.- Vlakke plaat
HRsolar (een zonneboiler specialist, made in Holland)
120L + 5.0GJ €2281.- Vlakke plaat (ook zonnepaneel formaat 99x165cm en grotere boilers beschikbaar)
Rivusol (een zonneboiler specialist)
100L + vlakke plaat €2176.- Vlakke plaat, maar ook vacuumbuis leverbaar. (Ook grotere boilers beschikbaar)
[ Voor 28% gewijzigd door JanJeen op 01-02-2014 10:25 ]
Anoniem: 505579
Met hun "very basic" controller (enkel 3 temperatuurschakelaars doen het pompje al dan niet draaien), veel te klein vat (netto slechts een 89L inhoud) en daarenboven een plastiek opslagvat dat je NOOIT >60°C kan verwarmen (omwille van de ingebouwde veiligheid) en dat daarenboven nog eens super slecht geïsoleerd is... schieten ze duidelijk tekort in hun beloftes naar de klanten toe !
Ook hun leidingen (uit plastiek) en isolatie houden het niet lang uit (5% krimp + smelten) omwille van de hoge temperaturen. Dus onderhoud vrij is het systeem alleszins niet !
Voor mij is dit een zware miskoop. Ik ben op zoek naar een ander (2dehands) opslagvat, degelijke pomp en sturing in de hoop van mijn investering toch nog een beetje te laten opbrengen.
Mijn advies is dus: geen Solesta
Dit topic is gesloten.