Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.184 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:26
De oktoberzon is hier ook nog krachtig genoeg voor zomerse binnentemperaturen.
Om 18.00 uur 24,5 graden bg en verdieping, nu nog 23 graden.
Massa is dus opgewarmd tot 23 graden, waarschijnlijk weer genoeg om het hele weekend door te komen zonder bijverwarming.

Ik moet er wel bij vermelden dat onze comforttemperatuur 22 graden is binnen. :)

De combinatie gratis zon(instraling) en isolatie is niet te verslaan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
.. in de zomer is het dan wel best lastig om de hitte er weer uit te krijgen ;(

Overigens hier ook directe zonopwarming op west en vraag mij ook nog steeds af of zonnecolectoren op oost de ochtend frisheid kunnen verdrijven. Een opslagtank doet natuurlijk wonderen en is natuurlijk iets wat er moet komen uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonnecollector op het oosten is vandaag op het dak gemonteerd! Nu de pijpen aansluiten en een omschakelsysteempje bedenken tussen de oost en west collector en dan zien wat het gaat opleveren. O ja en wat zon graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goeie stijl heb je, beter dan al die zeurende zult huisvrouwenpraat met tvt
(koekje erbij wel a merk natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:01:
Zonnecollector op het oosten is vandaag op het dak gemonteerd! Nu de pijpen aansluiten en een omschakelsysteempje bedenken tussen de oost en west collector en dan zien wat het gaat opleveren. O ja en wat zon graag!
Zon is qua baan redelijk voorspelbaar..driewegklep en tijdschakelaar?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 15:21
hansdegit schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:54:
[...]

Zon is qua baan redelijk voorspelbaar..driewegklep en tijdschakelaar?
Ik zou zeggen, Temp meting om te kiezen welke kant moet draaien (of wellicht beide ook even bij overschakelen ?) Geen 3 weg maar gewoon 2 kleppen, dan kun je dat ook sturen.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
http://www.ebay.nl/sch/i....=water+valve+12v&_sacat=0

Bedenk wel dat deze 5W verbruiken als ze open zijn en je dus misschien beter voor de iets duurdere latching kleppen kan kiezen. plus een 12v voeding en drivers en een microcontroller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Top mannen, bedankt voor de info voor 2 losse kleppen of een 3 wegklep. Inderdaad leek het mij ook het praktisch om te bepalen wanneer de zonnewarmte de overhand neemt op de westelijke collector en dan met een tijdschakelaar een 3-wegklep te schakelen.

Ben vandaag hele dag op zolder aan het meten wat de waarden doen tussen oost en west collector. Bij de ligging van mijn huis (ik denk bijna W, ik gok 260°) waren de waarden pas gelijk om 13:00u (14:00u zomertijd, wel even meteen rekening mee houden!). Dus mijn eerste idee om te schakelen om 12:00u (ZT) was wat te voorbarig en denk ik zo'n 2 uur te vroeg. Meten is weten!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2013 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 19:14

S913

Abusus non tollit usum

Met zo'n code oranje/rood van de KNMI, zou ik dan in de toekomst voorzorgsmaatregelen moeten nemen voor de panelen? Mijn a.s. huis heeft een plat dak, dus zouden de panelen op zo'n standaard geplaatst moeten worden en dan lijken het me enorme windvangers?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 14:30:
Top mannen, bedankt voor de info voor 2 losse kleppen of een 3 wegklep. Inderdaad leek het mij ook het praktisch om te bepalen wanneer de zonnewarmte de overhand neemt op de westelijke collector en dan met een tijdschakelaar een 3-wegklep te schakelen.

Ben vandaag hele dag op zolder aan het meten wat de waarden doen tussen oost en west collector. Bij de ligging van mijn huis (ik denk bijna W, ik gok 260°) waren de waarden pas gelijk om 13:00u (14:00u zomertijd, wel even meteen rekening mee houden!). Dus mijn eerste idee om te schakelen om 12:00u (ZT) was wat te voorbarig en denk ik zo'n 2 uur te vroeg. Meten is weten!
Volgens mij moet je niet zo maar schakelen, lijkt me niet optimaal. De temperatuur van de west collector wordt bepaald door de afname, de oost heeft geen afname, op het moment dat je omschakelt zal de temperatuur van west op lopen en van oost af nemen. Tevens is er een vrij lang moment dat ze beide energie opleveren.

Je kan beter een controller nemen die beide kan aansturen op de temperatuur (2x pomp + 2x terugslag klep) kijk eens bij de schema's van de SR1168 of een simpeler model. Die dingen zijn niet duur en doen het gewoon goed.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas heeft de zonneboiler op het oosten nog weinig effect. Als er zon is (laatste dagen niet veel), dan warmt hij op en wanneer er 10 graden verschil wordt gemeten tussen collector en vat slaat hij aan. Om dan echter af te koelen en na een minuut of 3 weer uit te gaan. Dit gaat redelijk continue zo door en ik zie ook geen stijging op de temperatuur indicatie van de boiler. Is dit herkenbaar?

Ik heb ook geconstateerd hoe dit komt. Wanneer de pomp aanslaat, draait deze eerst op volle toeren voor 600 sec. Daarna schakelt deze pas terug naar een heel laag toerental. Die eerste tijd zorgt er dus voor dat er heel veel warmte wordt onttrokken aan de collector en er een te kleine delta T overblijft tussen boiler en collector. Daarom schakelt hij weer uit. Erg jammer.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
? 600 sec = 10 minuten, en hij gaat na 3 minuten alweer uit.

Dit is in principe goed, de hoeveelheid energie in de collector is zo laag dat het binnen 3 minuten is overgedragen aan de boiler. De hoeveelheid energie is niet voldoende om de boiler zichtbaar in temperatuur te laten stijgen. Hoe ver zit de temp-sensor bij het spiraal vandaan? Mogelijk komt de toegevoegde warmte niet dicht genoeg bij de sensor terecht.

Het komt dus niet door de regeling dat er te weinig energie in de boiler komt, er komt gewoon niet voldoende energie in de collector.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergissing, ik bedoelde 400 seconden is de opstartcyclus voordat hij over gaat op een pulserende aansturing van de pomp.

Op het moment dat het water door de collector begint te stromen, ontrekt dit natuurlijk warmte. Echter heb ik gemeten dat wanneer het systeem wel een keer doorstart zonder af te slaan, de temperatuur tijdens het pulserende vermogen weer begint te stijgen in de zonnecollector. Maar door de enorme koeling van snelstromend water kom je met bewolkt weer in een nare loop te zitten.

Als de opstartcyclus niet zo heel lang zou zijn, dan zou de temp niet zo enorm dalen waardoor het systeem weer uitslaat. Zeker met het huidige weer van af en toe een zonnetje, wordt er meer energie verspilt in electra voor de pomp op vol vermogen, dan dat ik er qua warm water voor terug krijg.

Van de week een ochtend gehad, dat het continue opstartte, een paar minuten draaide, te ver afkoelde en weer stopte. Dit uren achter elkaar. En geen graad erbij in de zonneboiler.

Ik heb een printje gemaakt, die het volle vermogen onderschept en zodra het systeem op pulsen overgaat inschakelt. Dacht het daarmee op te lossen. Maar helaas, dit terugloopsysteem werkt schijnbaar met het hevel-effect om het kort pulserende rondgaande water terug te trekken naar de boiler. Het systeem moet dus een korte periode vol draaien om het volledig te vullen met water en te ontdoen van luchtbellen voordat het over kan gaan naar een lager vermogen met pulsen..

We zijn er nog niet mee klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ongeveer een jaar geleden een Solesta zonneboiler (leegloopsysteem) laten plaatsen. Omwille van de relatief slechte oriëntatie van de heat-pipes (West) en de subsidieregeling in België is er gekozen geweest om 60 heatpipes aan te sluiten op een 100L vat. De oorspronkelijke offerte ging zelf over 80 heatpipes ...
Jaa... ik weet het, de ratio heatpipes/opslagvat is verre van optimaal, maar de beslissing is toen zo genomen (ook na overleg met de installateur).

Het systeem werkt niet naar behoren. hier enkele van de problemen:
- er is teveel stoomvorming bij een zeer zonnige dag
- vaak wordt bij een zonnige dag alleen de bovenkant van het voorraadvat opgewarmd, en dan komt de oververhittingsbeveiliging in het bovenste gedeelte van het vaatje in werking en stopt heel het systeem met werken, ook al is er nog zon
(veel te vroeg, want de rest van het vat is nog niet warm)
- soms draait het zeer eenvoudig pompje in het "vrije": er is nl geen water in het pomphuis, en zodoende wordt er geen water rondgepompt. de zon verwarmt wel de collectoren, maar er komt dus geen warmte in het vaatje ...
- de buisisolatie is helemaal niet bestand tegen de hoge temperaturen die door de collector opgewekt worden (stagnatie temp > 200°C), en smelt helemaal weg
- ook de buizen die collectoren en voorraadvaatje met elkaar verbinden zijn van een kunststof gemaakt die volgens mij niet lang zal meegaan, er is namelijk al behoorlijk wat krimp opgetreden in deze buizen
-...

Nu is de installateur failliet verklaard, en moet ik mij tot de fabrikant, Solesta Nederland wenden

Zij erkennen het probleem (het systeem is blijkbaar nooit ontworpen geweest om meerdere collectoren aan 1 vaatje aan te sluiten), maar vragen mij nu een behoorlijke bijbetaling om het systeem operationeel te krijgen. Het "oude" vaatje wordt retour genomen, en er zouden 2 nieuwe vaatjes van 100 L geplaatst worden. Deze vaatjes zouden wel aangepast zijn om op 2 collectoren aangesloten te worden.
Nu heb ik niet de plaats om 2 vaatjes naast elkaar te plaatsen, dus ze moeten boven elkaar geplaatst worden. Waarschijnlijk op een soort frame (meerkost ???). Ook hier heb ik mijn twijfels over de goede werking van een leegloopsysteem met 2 (niet hermetisch gesloten) vaatjes op verschillende hoogte...

Nu heb ik bijzonder weinig vertrouwen meer in het systeem van Solesta, ik ben ik al wat gaan snuisteren op verschillende sites en internet fora, om tot een andere oplossing te komen.
- graag zou ik één groot "degelijk" vat (min 300L à 500L) aansluiten, ter vervanging van het bestaande vaatje
- nieuwe leidingen (koper) trekken van collectoren tot opslagvat (volgens het Tichelmann-principe ???)
- nieuwe pomp en stuureenheid om alles aan te sturen
- de bestaande collectoren blijven in gebruik

Kan men zomaar een collector met heatpipes van de ene fabrikant aansluiten op een vat en pompeenheid van een ander?
Waar kan ik goedkoop (tweedehands) een zonneboilervat vinden (Marktplaats is al afgezocht, ook de Belgische sites)
Is het mogelijk een "gewone" CV-boiler (model met 1 inwendige spiraal) aan te sluiten op de zonnecollectoren ?
Heeft er iemand hints voor een pompgroep voor een leegloopsysteem (met water). Ik heb dit al gevonden: http://www.groene-energie...zbpomp-llv-clearline.html
En een eenvoudig stuurmechanisme voor een leegloopsysteem ?

Heeft er iemand nog andere suggesties of opmerkingen, dan hoor ik het graag ...

bedankt

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2013 18:56 . Reden: schrijffout eruitgehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:51:
Ik heb ongeveer een jaar geleden een Solesta zonneboiler (leegloopsysteem) laten plaatsen. Omwille van de relatief slechte oriëntatie van de heat-pipes (West) en de subsidieregeling in België is er gekozen geweest om 60 heatpipes aan te sluiten op een 100L vat. De oorspronkelijke offerte ging zelf over 80 heatpipes ...
Jaa... ik weet het, de ratio heatpipes/opslagvat is verre van optimaal, maar de beslissing is toen zo genomen (ook na overleg met de installateur).
100 liter op 60 heatpipes? Daar zit meteen je probleem. De ratio is niet verre van optimaal hij is gewoon ronduit absurd. Ik heb zelf ook een collector op west met vacuumbuizen. Ik heb een 300 liter boiler op 48 vacuumbuizen en die match is perfect.
Het systeem werkt niet naar behoren. hier enkele van de problemen:
- er is teveel stoomvorming bij een zeer zonnige dag
- vaak wordt bij een zonnige dag alleen de bovenkant van het voorraadvat opgewarmd, en dan komt de oververhittingsbeveiliging in het bovenste gedeelte van het vaatje in werking en stopt heel het systeem met werken, ook al is er nog zon
(veel te vroeg, want de rest van het vat is nog niet warm)
- soms draait het zeer eenvoudig pompje in het "vrije": er is nl geen water in het pomphuis, en zodoende wordt er geen water rondgepompt. de zon verwarmt wel de collectoren, maar er komt dus geen warmte in het vaatje ...
- de buisisolatie is helemaal niet bestand tegen de hoge temperaturen die door de collector opgewekt worden (stagnatie temp > 200°C), en smelt helemaal weg
- ook de buizen die collectoren en voorraadvaatje met elkaar verbinden zijn van een kunststof gemaakt die volgens mij niet lang zal meegaan, er is namelijk al behoorlijk wat krimp opgetreden in deze buizen
-...
Allemaal symptomen van stagnatie, stagnatie en nog eens stagnatie. 8)7 . Op een gegeven moment zou het zelfs kunnen dat je met 50 graden aanvoer richting je collector het water opwarmt tot 100+ en dan gaat het dus mis.
Nu is de installateur failliet verklaard, en moet ik mij tot de fabrikant, Solesta Nederland wenden
Zij erkennen het probleem (het systeem is blijkbaar nooit ontworpen geweest om meerdere collectoren aan 1 vaatje aan te sluiten), maar vragen mij nu een behoorlijke bijbetaling om het systeem operationeel te krijgen. Het "oude" vaatje wordt retour genomen, en er zouden 2 nieuwe vaatjes van 100 L geplaatst worden. Deze vaatjes zouden wel aangepast zijn om op 2 collectoren aangesloten te worden.
Nu heb ik niet de plaats om 2 vaatjes naast elkaar te plaatsen, dus ze moeten moven elkaar geplaatst worden. Waarschijnlijk op een soort frame (meerkost ???). Ook hier heb ik mijn twijfels over de goede werking van een leegloopsysteem met 2 (niet hermetisch gesloten) vaatjes op verschillende hoogte...

Nu heb ik bijzonder weinig vertrouwen meer in het systeem van Solesta, ik ben ik al wat gaan snuisteren op verschillende sites en internet fora, om tot een andere oplossing te komen.
- graag zou ik één groot "degelijk" vat (min 300L à 500L) aansluiten, ter vervanging van het bestaande vaatje
- nieuwe leidingen (koper) trekken van collectoren tot opslagvat (volgens het Tichelmann-prioncipe ???)
- nieuwe pomp en stuureenheid om alles aan te sturen
- de bestaande collectoren blijven in gebruik

Kan men zomaar een collector met heatpipes van de ene fabrikant aansluiten op een vat van een ander?
Waar kan ik goedkoop (tweedehands) een zonneboilervat vinden (Marktplaats is al afgezocht, ook de Belgische sites)
Is het mogelijk een "gewone" CV-boiler (model met 1 inwendige spiraal) aan te sluiten op de zonnecollectoren ?
Heeft er iemand hints voor een pompgroep voor een leegloopsysteem (met water). Ik heb dit al gevonden: http://www.groene-energie...zbpomp-llv-clearline.html
En een eenvoudig stuurmechanisme voor een leegloopsysteem ?

Heeft er iemand nog andere suggesties of opmerkingen, dan hoor ik het graag ...
Zonder lomp te zijn maar als je installateur dit vaker heeft gedaan dan verbaasd het mij niets dat hij er niet meer is. Dit valt in de categorie prutser tot de derde macht! 8)7

Solesta kan hier overigens niets aan doen, dus het is een beetje onterecht dat er er geen vertrouwen meer in hebt. En ik snap dat ze geld willen zien om je systeem weer werkend te krijgen. Je systeem die je nu hebt slaat werkelijk waar helemaal nergens op.

Je zit in de goede richting. Weg met dat 100 liter boilertje en plaats er een 500 litervat voor terug met 2 of 3 warmtewisselaars. En in plaats van een leegloopsysteem maak het systeem een druksysteem met glycol in je leidingen. Vervang dan meteen alle kunststof in je systeem voor koper.

Kijk ook eventueel op mijn page voor meer informatie over mijn systeem :)

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 10-11-2013 19:01 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kende je site al van vroeger, staat ook in mijn "favorites"...

Alle je opmerkingen zijn valabel, zo ver was ik ook al (nu toch, toen nog niet :'( )
Maar, ik wil geen glycol, enkel leegloop met water (eenvoudigere installatie voor doe het zelf, minder onderhoud, minder jaarlijkse kosten,...) Dit is een persoonlijke keuze.

Ik wil nu zelf de installatie (en zo goedkoop mogelijk) aanpassen. Ze heeft me al genoeg gekost
De verschillende componenten plaatsen en aansluiten is geen probleem, ook van het plat dak geraak ik zo in de badkamer eronder, dus leidingen trekken is geen probleem...

Omwille van de subsidieregeling in België moet de (eerste) installatie uitgevoerd worden door een erkend installateur... maar je ziet wat ervan komt als het verkeerd uitpakt (was nochtans een zeer gekend installatiebedrijf...). Anders had ik de hele installatie zelf gedaan, en sowieso voor een ander systeem gekozen. Helaas voor mij bleek noch de installateur noch Solesta de juiste keuze ...

dus alle info over een leegloop (drain back) systeem gevuld met water is zeer welkom !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Waarom geen glycol / druksysteem? Ik heb 0,0 onderhoud gehad aan het collectorcircuit de afgelopen jaren. En hij draait toch alweer bijna 5 jaar nu :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Het vat is zonder meer te klein, maar dat hoeft geen probleem op zich te zijn (behalve dat je lang niet zoveel plezier van je systeem hebt als zou kunnen). Naar mij klinkt het of vooral de pomp veel te klein is en/of de leidingen te dun. Daardoor is er te weinig doorstroming, start en stopt het systeem niet betrouwbaar en wordt het vat niet egaal warm.

Ik denk dat je het beste af bent met 1. een sterkere pomp + dikkere leidingen om het systeem überhaupt betrouwbaar te laten werken en 2. een grotere boiler om meer opbrengst te kunnen benutten.
Gezien de eenvoud van een terugloopsysteem lijkt mee dat een standaard boiler met één of twee (verwarmingsondersteuning) wisselaars en voldoende corrosiebescherming (open verbinding met buiten->zuurstofrijk water) wel voldoen. Kunststof, koper of RVS is dus aan te raden.
Zolang je de pomp gegarandeerd 'onder water' kan laten staan, kan een gewone CV pomp gebruikt worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag heb ik een eindtemperatuur gehaald van 27°C vanaf een begintemperatuur van 19°C om 13:00u tot 16:30u. Dus in 3,5 uur 7°C met een maximale buitentemperatuur tussen de buien door van 9°C.

Vraag mij af wat anderen in dit soort dagen halen, of is dit teveel systeemafhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er weinig instraling is (zoals bvb vandaag, afwisselend zon en bewolkt) doet de kleine pomp goed z'n werk (voor zover er geen luchtbel in het pomphuis zit, want dan gebeurt er niets). Vandaag werden de collectoren warm, maar niet heet, dus een trage doorstroming werkt dan zeer goed.

Misschien goed om even toe te lichten dat de 3 collectoren parallel geschakeld staan, dus het waterdebiet van de pomp wordt over de 3 collectoren verdeeld, elke collector krijgt dus 1/3 van het water. Hierdoor is de doorstroming per collector zeer laag (+/- 0,3L/min). Dit is theoretisch, want de collectoren staan niet volgens het Tichelman-principe geschakeld, en ik kan het verschil tussen de collectoren met de hand voelen...

In de zomermaanden haal ik 2 collectoren uit het circuit, en dan gaat de volle pompcapaciteit (1L/min) door de ene resterende collector. Dit gaat redelijk goed, tenzij er veel zon is... Raar maar waar, maar op hete dagen krijg ik met 1 collector op 1 vaatje (zoals het systeem van Solesta geconcipieerd was) géén goed resultaat: de overtemperatuur-begrenzer in de bovenkant van het vat legt de pomp na ca 15 minuten stil en de onderkant geraakt maar niet meer opgewarmd. Resultaat is dat je na een dag vol zonneschijn, 's avonds niet één warme douche kunt pakken...
Vandaar dat ik geen vertrouwen in Solesta meer heb. Zelfs hun standaard configuratie werkt niet (te weinig doorstroming en dus te hoge retour-temperaturen, smeltende isolatie en stoomvorming tot gevolg)

Drukgevuld glycol-systeem vs. drain-back met water is een persoonlijke keuze. Ik heb ondertussen een aantal andere drain-back-systemen gezien (op het internet, meestal uit de USA) die blijkbaar wel werken. Ik wil met de lokaal verkrijgbare componenten iets gelijkaardigs maken.

Vandaar mijn vraag: wie heeft ervaring met dit soort systemen, en waar kan ik (en welke) componenten vinden, en kunnen bepaalde bestaande CV-boilers ook dienen.
Dat van die CV-boilers ben ik vrij zeker, maar ik had toch graag feed back gehoord van iemand die een dergelijk systeem in werking heeft. Na een eerste ervaring met "specialisten" vertrouw ik toch wat meer op "neutrale" ervaringsdeskundigen (zonder commerciële motivaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
(full disclosure: ben zelf nog op zoek naar een zonneboiler met voldoende WAF en neig ook naar een terugloopsysteem, helaas geen praktijkervaring dus voor je :))
Is de pompcapaciteit van 1 liter/minuut gemeten of theoretisch (je vertelde dat de leidingen gekrompen waren)?
Met 1 liter/minuut en 1200W verwarmingsvermogen (20 Solesta buizen, STC) komt het water 17 graden warmer uit de collector dan dat het er in ging. Dat is wat veel: als de pomp bij 90 graden retour uitgaat om stoom te voorkomen is je vat nog maar 73 graden. Je kunt je voorstellen dat met 60 buizen het nog beroerder is (als het vat 49 graden is komt er al stoom uit de collector).
Een intrinsiek nadeel van een terugloopsysteem: je kunt het niet onder druk zetten dus blijft het kookpunt 100 graden.
Ik begrijp niet hoe er luchtbellen bij de pomp voorkomen, die zit toch onderin het vat? De communicerende vaten moeten hem dan altijd onder water laten staan, toch?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eeuu.. WAF ??? ben ik nogal eens tegen gekomen on deze site maar ik mis de betekenis ;-(
1L/min heb ik gemeten (met chronometer en maatbeker) door de retourleiding los te koppelen van het vaatje
er is een temperatuurschakelaar boven in het vat d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eeuu.. WAF ??? ben ik nogal eens tegen gekomen op deze site maar ik mis de betekenis 8)7

1L/min heb ik gemeten (met chronometer en maatbeker) door de retourleiding los te koppelen van het vaatje

Er is een temperatuurschakelaar boven in het vat die de pomp uitschakelt op 70°C. Als er kokend heet water uit de collectoren in het vat terugkomt, is de bovenkant van het vat snel 70°C. Dan stopt de pomp en blijft de rest van het vat koud.

Hoe de luchtbel in het pomphuis komt weet ik ook niet... ik merk het wel aan het geluid van de pomp dat er iets niet klopt... als ik even de spanning van de pomp wegneem en terug aanschakel hoor ik onmiddellijk een ander (normaal) geluid, en kort nadien hoor ik ook water terugstromen, en werkt het weer naar behoren. Wel vervelend op een dag dat je niet om het half uur gaat kijken (luisteren) of alles in orde is ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

1L/m is overigens met 60 buizen veel te laag. De "standaard" bij vacuumbuizen is 0.1L/m per buis. Dus met 60 buizen is dat 6 liter/minuut.

Een deel van je probleem wordt nu juist veroorzaakt doordat je een drukloos systeem hebt. Je medium (water) zit drukloos ( 1bar ) in het systeem en heeft dus een kookpunt van exact 100 graden. Zodra je zonneboiler begint te lopen in de zomer met een te lage pompsnelheid krijg je dus een joekel van een DeltaT in je collector.

En wat ik vermoed is dat je warmtewisselaar in je solesta boiler niet in staat is om al die warmte in het vat af te staan. Hence dat de aanvoertemperatuur razendsnel toeneemt en je systeem dus inderdaad veel te vlug in stagnatie gaat.

Heb je een druksysteem dan heb je dit probleem veel minder. Mijn systeem draait onder een druk van 1,5 bar.

Volgens mij is de meest simpele optie om je hele Solesta te vervangen voor een ander boilervat ( 400-500 liter ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in het Solesta-vaatje zit geen warmtewisselaar. het water wordt zo uit het vat naar de collector gepompt, en komt terug in het vat gestroomd. De warmtewisselaar zit langs de sanitair-zijde: koud stadswater loopt door de wisselaar, en komt er warm uit langs de andere zijde.

De hoge dT is juist ! Dit zou kunnen opgelost worden door een krachtigere pomp, maar omdat die snelheid niet geregeld (niet kan) wordt, werkt het systeem dan weer niet als er minder instraling is.

het pompje haalt 6l/m maar enkel zonder belasting. De praktijk heeft uitgewezen dat er maar 1l/m overblijft...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2013 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:33

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Vervelend te horen dat je zo slecht geadviseerd bent. Terechte vraag wat er moet gebeuren. Met Martin eens dat je boilervat véél groter moet en dat de pompsnelheid omhoog moet.

Maar ik snap niet goed waarom je perse een leegloopsysteem wil houden. Mijn druksysteem met vlakke plaat draait sinds 2009 vrijwel onderhoudsvrij. Glycol is geen Sprite, je moet het niet drinken, maar het plakt net zo erg. Maar verder is het nu, na vier jaar, nog net zo schoon als toen. Het is mijn indruk dat een druksysteem een beter rendement heeft, omdat het sneller kan profiteren van kleine warmtehoeveelheden.

Verder moet er een goede regeling zijn/komen. Een goede pompregeling zorgt voor een beter rendement en beschermt je installatie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Ik zou leegloop willen om afromen te voorkomen.
Als ik in de zomer 2 weken op vakantie ben, wil ik niet thuiskomen met een gebarsten/"ontploft" systeem doordat de druk/temperatuur te hoog opgelopen is.
Heb geen zin om allerlei fratsen uit te halen om warmte af te romen.

of zie ik dat verkeerd ?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:33

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Freemann schreef op maandag 11 november 2013 @ 09:40:
Ik zou leegloop willen om afromen te voorkomen.
Als ik in de zomer 2 weken op vakantie ben, wil ik niet thuiskomen met een gebarsten/"ontploft" systeem doordat de druk/temperatuur te hoog opgelopen is.
Heb geen zin om allerlei fratsen uit te halen om warmte af te romen.

of zie ik dat verkeerd ?
Goede pompregeling heeft een vakantiestand, waarin je de nacht gebruiken om je boiler te koelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Over stagnatie en de gevolgen ervan is al genoeg gesproken; elk systeem kan veilig gemaakt worden.
Wel is een leegloop systeem intrinsiek veiliger want drukloos (hoewel terugkomen van vakantie met al het behang van de zolder afgestoomd ook een interessante failure mode is :))
@jandjand
Volgens de Solesta installatiehandleiding zit er standaard een doorstroombegrenzer in de leiding; die heb je er al uitgehaald?
70 graden vind ik erg laag als overtemperatuurbeveiliging; je kunt aan Solesta vragen of dat naar 90 graden verhoogd kan worden.
De cascadeschakeling kan volgens mij met elke boiler (desnoods met extra pomp via de Solesta tapwaterspiraal), maar als je toch een krachtiger pomp en een delta-T regeling op je pomp wil is het beter om alleen de collectoren van je huidige systeem te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Apart, twee verschillende leegloop systemen allebei problemen...

Voor YBJ, als je die regeling al gemaakt hebt waarom niet meten hoe lang het duurt om het systeem gevuld te krijgen met vol draaiende pomp en dan met jouw vertraging zorgen dat je pomp zolang vol aan staat voordat ie naar puls modus overgaat.

Voor Freeman, volgens mij is het wel zo veilig om op een niet leegloop systeem een overdruk ventiel te hebben .... Dat zou voldoende moeten zijn voor jouw bezwaar.

Voor jandland, Buiten dat je sowieso een grotere boiler nodig hebt, die je eventueel ook in een cascade opstelling kunt plaatsen. Is het misschien een idee,gezien de budget wens, om een extra 2dehands cv pomp parallel aan de huidige,wimpie, pomp te plaatsen met eenrichtingskleppen, zodat je bij meer zon meer water kunt laten stromen en ook bij weinig zon nog zonne energie kunt oogsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Veel pompen hebben een snelheids-instelling. Die gebruik ik nu ook nog voor mijn ZB ik heb hem nu op 1 staan, in de zomer staat hij op 2 of bij erg veel zon zet ik hem even op 3.
Als ik mijn regeling af heb (arduino) dan hoef ik dat niet meer met de hand te doen.
Een goede delta-T regeling is onmisbaar en een simpele unit hoeft niet meer te kosten als 150 euro (zie aliexpres.com).

Ik heb een systeem met propyleen-glycol (niet giftig) en een 6 bar over druk ventiel. Ook bij volle zon kom je niet boven deze 6 bar uit. Ik heb er wel een "affakkel" systeem op met een 3-weg klep en een oude airco unit voor de afkoeling. De glycol is niet echt duur en het verbruik is 0. Het systeem is door de permanente vulling veel simpeler. (boiler-pomp-collector + expansievat)

Het probleem met stagnatie in een leegloop systeem is dat de heatpipes zelf nog steeds erg heet worden en daar dus van "slijten" (van deze bewering kan ik geen bron van geven).
Ook blijf je natuurlijk altijd last van lucht houden, dat kan niet anders, al het water gaat er iedere keer weer uit.

Maar goed een flow van minimaal 2 L/min is minimaal oplopend tot 6 L/min voor een groter systeem. Dit kan je trouwens uitrekenen door de energie inhoud van het water te nemen en het oppervlak van je collectoren bij een instraling van bv 1000W/m2. Dan kan je de temperatuur verhoging bij een bepaalde flow uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

WoudseHoeve schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 08:41:Het probleem met stagnatie in een leegloop systeem is dat de heatpipes zelf nog steeds erg heet worden en daar dus van "slijten" (van deze bewering kan ik geen bron van geven).
De maximaal toegelaten temperatuur bij de meeste heatpipes is +/- 250 C, geen idee of je die temperatuur in een systeem zonder water kunt halen. Heb nog een paar losse buizen liggen, leuk expirement voor a.s. zomer :)
Ook blijf je natuurlijk altijd last van lucht houden, dat kan niet anders, al het water gaat er iedere keer weer uit.
Het niet voor niets dat je bij een heatpipe leegloop systeem de collector onder licht afschot moet monteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aan Proton: doorstroombegrenzer is er in de zomer inderdaad uitgehaald, nu is die teruggeplaatst omdat er anders te hoge stroomsnelheid is, en de retourtemperatuur niet hoog genoeg wordt.
+ veiligheid op 70° aanpassen tot 90°C ... had ik ook al aan gedacht

leegloopsysteem heeft het voordeel dat je op elk moment gewoon de stekker uit het systeem kunt trekken, en met een perfect veilig systeem achterblijft (want collectoren zijn leeg).

aan Ericplan: vacuum heatpipes kunnen 's nachts niet voor afkoeling zorgen, want enkel de kop van de heatpipes komen in contact met het (heat transfer)-medium. De rest van de heatpipes zijn daarenboven zéér goed geïsoleerd, en geven dus geen (of nauwelijks) warmte af in.

aan WoudseHoeve: Ali-express ken ik ook al. Ik zit enkel nog met de vraag of je invoertaksen moet betalen voor iets dat vanuit China wordt ingevoerd in de EU ?

Misschien dat ik in de zomer tijdens de vakantie (normaal 3 weken afwezigheid) toch niet beter de heatpipes afdek, om te hoge temperaturen te vermijden. Iemand een idee hoe ? helpen oude bedlakes ?
Ik kan er gemakkelijk aan, heel de constructie is gemonteerd op een plat dak.

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2013 @ 20:55:
aan Proton: doorstroombegrenzer is er in de zomer inderdaad uitgehaald, nu is die teruggeplaatst omdat er anders te hoge stroomsnelheid is, en de retourtemperatuur niet hoog genoeg wordt.
+ veiligheid op 70° aanpassen tot 90°C ... had ik ook al aan gedacht

leegloopsysteem heeft het voordeel dat je op elk moment gewoon de stekker uit het systeem kunt trekken, en met een perfect veilig systeem achterblijft (want collectoren zijn leeg).

aan Ericplan: vacuum heatpipes kunnen 's nachts niet voor afkoeling zorgen, want enkel de kop van de heatpipes komen in contact met het (heat transfer)-medium. De rest van de heatpipes zijn daarenboven zéér goed geïsoleerd, en geven dus geen (of nauwelijks) warmte af in.

aan WoudseHoeve: Ali-express ken ik ook al. Ik zit enkel nog met de vraag of je invoertaksen moet betalen voor iets dat vanuit China wordt ingevoerd in de EU ?

Misschien dat ik in de zomer tijdens de vakantie (normaal 3 weken afwezigheid) toch niet beter de heatpipes afdek, om te hoge temperaturen te vermijden. Iemand een idee hoe ? helpen oude bedlakes ?
Ik kan er gemakkelijk aan, heel de constructie is gemonteerd op een plat dak.
Bij de aliexpres moet je BTW betalen als het aankomt, kan alleen contant aan de bezorger. Nadeel is dat je het bedrag niet van tevoren weet en hij dus een 2de maal moet terug komen ..... Ik laat het altijd op mijn werk bezorgen.

Afdekken is altijd een optie, wel zorgen dat het niet weg kan waaien ....
Ik heb actieve koeling, en als dat niet werkt gaat de veiligheid open en loopt het glycol in een jerrycan. Maar met de actieve koeling blijft alles onder de 95 graden en gaat er niets stuk en smelt er geen isolatie. Dat is in het begin wel gebeurd, dan kunnen 120 heat pipes erg veel warmte genereren ...... en staan mijn 1200L (buffer+boiler) erg snel boven de 75 graden .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:44
Rara wat is dit? ;)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/IMG_5581.JPG
*O* <3

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 18-11-2013 22:20 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Atag QSolar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
U gaat door voor de A++++ Wasmachine >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Heeft nog wel wat TLC nodig ....... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:46
Beste heren,

Afgelopen zaterdagmorgen hebben ze bij mij een nieuwe Intergas HRE 36/30 cv ketel opgehangen ter vervanging van een Agpo die lek was aan alle kanten. Voor deze nieuwe ketel was een "boiler-koppelset" nodig volgens de adviseur. Ik heb een Agpo zonneboiler (type weet ik zo even niet).

Voorheen zat deze met een draad intern vast aan de Agpo cv-ketel. Echter word dit nu gedaan met "voelers" op de leidingen. Is dit inderdaad de nieuwe manier hoe het werkt? Ik heb de installateur al aan de telefoon gehad echter heb ik nog steeds mijn twijfels. Mijn zonneboiler heeft de laatste paar dagen ook vrij weinig gedaan gezien er zo goed als geen zon is en als ik thuis ben het alweer donker is.

Ook bij het naverwarmen heb ik zo mijn twijfels? De zonneboiler is nu gewoon koud <20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Agpo Zonneboiler is verbonden met de cv dmv 2 connecties: 1 om de naverbranden uit te schakelen bij een boilertemperatuur van meer dan 60 graden en de ander is voor de eco/comfortstand op de ketel te activeren. Die voelers, zijn die rechtstreeks verbonden met de nieuwe ketel en meten die soms het uitgaande water van de boiler? Dan zou het kunnen werken op die manier om de naverbrander uit te kunnen schakelen.

Bij mij is de boilertemp bij dit weer zonder enig zonnetje naar minder dan 15 graden gezakt helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Bij mij zit er een temperatuur voeler op de leiding vanuit het zonneboiler vat naar de combi ketel. Hierdoor "weet" de ketel wanneer hij niet hoeft na te verwarmen, hij meet nu dus de temperatuur van het inkomende water.
De Combi ketel verwarmd dus het water pas als het nodig is en door de ketel stroomt naar je warme kraan. Hij warmt nooit het hele boiler vat op, dat mag de zon doen.

De warm water comfort stand van de combi ketel zelf moet ik wel op "zonneboiler" zetten zodat hij niet te snel aanslaat.

Bij mij blijft mijn 210L vat op de 120 heatpipes ook onder de 30 graden ....... Maar morgen weer een goede dag ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 08:51:
Heeft nog wel wat TLC nodig ....... d:)b
Moet je mij even helpen hoor.... TLC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Tender Loving Care <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ah ok :) Dat moet zeker nog even, zal eens even wat pakkingsetjes bestellen en de boel schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hoe oud is deze QSolar, en waar komt die weg?

* mkleinman helemaal niet nieuwsgierig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Komt ergens uit Noord Holland en is van 2008, wel elk jaar aantoonbaar onderhouden, en heeft ook een solarsysteem onder druk. Nu nog ergens een paar collectoren op de kop tikken? Wat is aan te raden, 60 buisjes? Of een vergelijkbare cappaciteit aan vlakke plaat?

[ Voor 35% gewijzigd door Appie Heijn op 19-11-2013 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heeft deze een 200l of 380l vat? En waar komt de collector? Als die op zuid komt zou ik niet verder gaan dan 24 voor 200l en 48 voor 380liter.

Ik zou persoonlijk vacuumbuizen neerleggen, is eenvoudig op je dak te leggen in tegenstelling tot een relatief zware vlakkeplaat collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Deze heeft een 380Ltr en heeft een 25kW stookunit. Komt op platdak op zuid. Wat doet die QSolar eigenlijk als ie z'n warmte niet meer in het vat kwijt kan? Gaat ie dan de boel stil leggen? Gewicht is niet echt een issue, WAF wel ;)
Heb haar moeten geestelijk moeten begelijden aangezien hij ietsiepietsie groter is dan de Avanta die er nu hangt.... daar gaat de bijkeuken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Die vraag kan ik niet beantwoorden. Ik weet dat Eric een leegloop systeem heeft, NielsTN weet ik niet zeker maar ik dacht ook leegloop. Dan heb je sowieso het overheating probleem veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Ben ook wel een beetje nieuwsgierig waarom die is weggedaan.

En bedankt voor de terugkoppeling van diverse zonnewarmte collectoren dat ze "niets" vangen, ik was er wel een beetje bang voor. Vooralsnog heb ik hier een erg effectieve directe warmte opvang alleen werkt ie pas in de middag en de laatste weken ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:00
Ik ga mij eens een beetje inlezen. Is een zonneboiler geschikt voor vloerverwarming? Wellicht een zelfgemaakte boiler, er is namelijk o.a. 10-15m² plat dak vrij, welke bijna de hele dag zon heeft, behalve nu in de winter iets minder. Maar alleen nu in eind november-februari ongeveer.
Ik kan erg moeilijk vinden hoeveel energie zo'n zonneboiler nou kan leveren. Hoeveel liter water kunnen ze bijvoorbeeld per uur opwarmen, etc.

(p.s. er moet binnenkort een nieuwe CV in en er staat nu nog een boiler van 160 liter, enigste vervelende is nu dat de ketel continu aan moet om de boiler op te warmen, daarom gaat nu 's nachts maar de stekker er uit :p .)

[ Voor 20% gewijzigd door alaintje op 19-11-2013 15:39 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zonneboiler is bij uitstek geschikt voor vloerverwarming cq LTV ( lage temperatuur verwarming ). In het tussenseizoen kan je daar heel veel lol aan beleven. Er is ergens in dit DED forum nog een topic hierover ( zonneboiler gebruiken voor ruimteverwarming :) ).

Mijn zonneboiler is met een driewegklep aangesloten op de CV installatie. Dat scheelt mij jaarlijks ongeveer 100m3. Mijn geval is echter niet te vergelijken met anderen, als je bijvoorbeeld Eric-PVT neemt met zijn Atag QSolar dan is zijn zonneboilerCV ondersteuning idioot veel meer dan wat ik kan behalen. De QSolar is wat dat betreft een waanzinnig mooi apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
De ketel+boiler is weggaan nadat het huis verkocht was waar de ketel geïnstalleerd was. De nieuwe eigenaren hebben een verbouwing doorgevoerd en vonden de ketel maar een sta-in-de-weg ding, weg ermee. Het bouwbedrijf heeft hem maar meegenomen en op marktplaats gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
@Appie Heijn: veel buizen, hoe meer hoe beter en dan beetje hoge hellingshoek op zuid.
in de zomer minder opbrengst (maar dan heb je toch teveel) en in voor/najaar meer..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appie Heijn schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 22:45:
De ketel+boiler is weggaan nadat het huis verkocht was waar de ketel geïnstalleerd was. De nieuwe eigenaren hebben een verbouwing doorgevoerd en vonden de ketel maar een sta-in-de-weg ding, weg ermee. Het bouwbedrijf heeft hem maar meegenomen en op marktplaats gezet.
je hebt een jackpot gehit, haha wat een sukkels dat ze die wegdoen, die ketel los was al goud waard.
hollandse stijl he, en nu een `echte` lease nuon remeha wurg kontrakt denk ?
ik heb de 25sc380 V (vented = terugloop)
nielstn heeft de non vented N (druk) als ik het wel heb.
vraag maar raak, maar let op : niet zomaar installeren, er zijn veel dingetjes die je moet doen,
voor installatie.

zoals ? bijvoorbeeld die rechter koperbuis van de top naar beneden, dat is heetwater uit,
die moet je goed isoleren, hangt de ketel erop, kan je er niet meer bij, dit geeft warmteverlies.
of de open top (deksel) daar moet wat isover in, anders word je hele huis warm.
de ketel condensafvoer moet je iets verhogen, je ziet het nu al zitten, das lelijk en geeft corrosie

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2013 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
mkleinman schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 14:19:
Die vraag kan ik niet beantwoorden. Ik weet dat Eric een leegloop systeem heeft, NielsTN weet ik niet zeker maar ik dacht ook leegloop. Dan heb je sowieso het overheating probleem veel minder.
ik bezit de qsolar met druk-systeem (380 liter buffervat, 25kw ketel, ya know... the works, de hele shizzle met buiten 3x vlakkeplaatcollectoren op zuid, onder steile hellingshoek. (zie site voor postings en pics)

sinds paar maanden zltv convectoren (jagas) hangen en druk aan t meten. heb je geen ltv? dan gauw omschakelen voor max effect :)

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 19-11-2013 23:55 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( sommige mensen, hebben ze zeker ook alles van het dak gehaald omdat het lelijk was :+

Appie gefeliciteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik ga de hele boel nog nalopen op pakkingen en even een kijkje in het branderhuis, gewoon de installateur manual volgen.

@NielsTn
http://www.renewable-energy-now.org/
Is jouw website toch? We hebben in ieder geval dezelfde combi.
Met een baby op komst zit er budgettair gezien er niet zoveel in voor de komende maanden. Eerst maar een paar collectoren op het dak, daar hoop ik nog eens goedkoop tegenaan te lopen de komende maanden. Met de QSolar heb ik al mijn vetorecht gebruikt :+

Wat doet jou QSolar als ie echt aan max temp zit, gaat de pomp van het collectoren circuit dan uit?

Ik heb nog wel een leuk stukje plat dak beschikbaar,
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/IMG_1426.JPG
Foto is van 07-07-2013 11:21

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/DSC00393.JPG
OZO is al bezet met 13x PV en de andere kant van het dak ligt qua ligging niet al te best(te veel richting Noord) en is ook aan de voorzijde van de woning, WAF staat nu al onder druk dus doen we maar niet.

@Mafketel
Thanks ben er ook erg blij mee! Helemaal als ie straks naar behoren functioneert! Collectoren hebben ze laten liggen, anders kregen ze verschillende kleuren dakpannen. Lag verder ook niet in de weg.

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 20-11-2013 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Appie Heijn schreef op woensdag 20 november 2013 @ 10:05:
Ik ga de hele boel nog nalopen op pakkingen en even een kijkje in het branderhuis, gewoon de installateur manual volgen.

@NielsTn
http://www.renewable-energy-now.org/
Is jouw website toch? We hebben in ieder geval dezelfde combi.
Met een baby op komst zit er budgettair gezien er niet zoveel in voor de komende maanden. Eerst maar een paar collectoren op het dak, daar hoop ik nog eens goedkoop tegenaan te lopen de komende maanden. Met de QSolar heb ik al mijn vetorecht gebruikt :+

Wat doet jou QSolar als ie echt aan max temp zit, gaat de pomp van het collectoren circuit dan uit?
....
Ja da's mijn website.
bij hete buffer, komt op de display HOT te staan en stopt de collectorpomp (volgens mij, dat laatste nooit echt aandacht aan besteed. Er is geen nood om energie rond te pompen die niet in het buffervat kan blijven hangen ;)

tip, download op de ATAG site alvast je documentatie (installatievoorschriften, handleidingen) staat erg veel details en info in die bruikbaar zijn voor het tweaken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 20-11-2013 13:16 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
http://www.gerenda-solar....%20CTE%20520%20OF%202.pdf
Kan iemand mij vertellen of dit collectoren zijn voor een leegloop systeem? Of zijn deze ook geschikt om aan mijn qsolar (niet leegloop) te knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:31

dollyking

duck tape

Appie Heijn schreef op zondag 01 december 2013 @ 12:29:
http://www.gerenda-solar....%20CTE%20520%20OF%202.pdf
Kan iemand mij vertellen of dit collectoren zijn voor een leegloop systeem? Of zijn deze ook geschikt om aan mijn qsolar (niet leegloop) te knopen?
dit paneel bevat een water glycol oplossing, tot 10bar bestendig en 2,66 lt inh.
dit is geen leegloopsysteem, en lijken me geschikt voor je Qsolar. waarom geen vacuümbuizen?
dit paneeltje lijkt mij per m3 en opbrengst aan de dure kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Eens dat ie duur is! Stonden echter 2 panelen op ebay, deze zijn nieuw voor 280 eur weggegaan(totaal)
Vacuümbuizen heeft wel mijn voorkeur uiteraard.
Zouden 30 stuks toereikend zijn?

@JandJand,
Als je nog een paar heatpipes kwijt moet 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Appie Heijn op 04-12-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Appie Heijn schreef op woensdag 04 december 2013 @ 11:37:
Eens dat ie duur is! Stonden echter 2 panelen op ebay, deze zijn nieuw voor 280 eur weggegaan(totaal)
Vacuümbuizen heeft wel mijn voorkeur uiteraard.
Zouden 30 stuks toereikend zijn?

@JandJand,
Als je nog een paar heatpipes kwijt moet 8)
1 pijp voor 10 liter water ..... Als je meer neemt heb je sneller wat over in de zomer maar ook wat meer warmte in de jaargetijden die minder zon leveren.
Ik krijg nu met een dag als gisteren mijn 210L boiler nog op 50-60 graden met 120 Heatpipes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ah kijk dat schept wat helderheid. Er was ook iemand met een Q-Solar met vacuümbuizen in de strijd toch?
Dat zouden dan zo'n 40 pijpjes zijn denk ik.

Ik hik alleen nog wat tegen de prijs aan, zal toch wel eens moeten maar komt eigenlijk niet echt goed uit op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
wat is het voordeel van heatpipes tegen over vlakkeplaat? ik lees zoveel tegenstrijdigheden dat ik twijfel.
Bij mij is ruimte het probleem, dak is wel mooi zuid. maar er moet nog een dakkapel op.. en wat PV

hoeveel pipes gaan er in een strekkende meter dak breedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Mijn heatpipes zijn 2.1mx2m voor 30 pijpen (gewoon even zoeken is zat over te vinden)
PV installaties zijn simpeler, minder onderhoud en verdienen zich eerder terug.
-Heatpipes/vlakkeplaat hebben minder last van partiële schaduw.

-Heatpipes zijn beter geïsoleerd, ze doen het dus beter als het buiten koud is.
-Heatpipes geven minder inhoud van je glycol systeem.
-Vlakke plaat kan wel mooi "in dak".

Waarom zou je die dakkapel op zuid zetten? Wordt het in de zomer alleen maar erg warm binnen. Als je PV en/of Heatpipes op zuid zet en de dakkapel op noord blijft het klimaat binnen constanter, wel goed isoleren maar dat is evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 10:02
WoudseHoeve schreef op woensdag 04 december 2013 @ 17:20:
Mijn heatpipes zijn 2.1mx2m voor 30 pijpen (gewoon even zoeken is zat over te vinden)
PV installaties zijn simpeler, minder onderhoud en verdienen zich eerder terug.
-Heatpipes/vlakkeplaat hebben minder last van partiële schaduw.

-Heatpipes zijn beter geïsoleerd, ze doen het dus beter als het buiten koud is.
-Heatpipes geven minder inhoud van je glycol systeem.
-Vlakke plaat kan wel mooi "in dak".

Waarom zou je die dakkapel op zuid zetten? Wordt het in de zomer alleen maar erg warm binnen. Als je PV en/of Heatpipes op zuid zet en de dakkapel op noord blijft het klimaat binnen constanter, wel goed isoleren maar dat is evident.
En wanneer de dakkapel hoog genoeg zit kan men er ook nog PV opzetten zonder dat deze last hebben van de nok. (dakkapel op noord dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 19:14

S913

Abusus non tollit usum

S913 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 07:23:
Met zo'n code oranje/rood van de KNMI, zou ik dan in de toekomst voorzorgsmaatregelen moeten nemen voor de panelen? Mijn a.s. huis heeft een plat dak, dus zouden de panelen op zo'n standaard geplaatst moeten worden en dan lijken het me enorme windvangers?
De vorige keer geen antwoord gehad en moest er toevallig vandaag weer aan denken met die code rood :P Iemand info over bovenstaande vraag?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:31

dollyking

duck tape

S913 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:56:
[...]

De vorige keer geen antwoord gehad en moest er toevallig vandaag weer aan denken met die code rood :P Iemand info over bovenstaande vraag?
Bij mij gaat het tot op heden goed, al heb ik de standaarden nog steeds niet echt vast gezet, alleen met een lijmklemmetje op de dakrand. Ze zitten wel aan elkaar vast.
e.e.a. hangt natuurlijk wel van de richting af, mijn panelen staan op zw. en dat is ook waar meestal de stormwind vandaan komt.
de hoek is ook niet al te spannend, waardoor het meer op een windspoiler lijkt en daarbij met buizen waait er een deel doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Weet er hier ook iemand wat nou in de praktijk meer oplevert?
1x30 buisjes
Voorbeeld

of
2x vlak plaatje
Voorbeeld

Prijstechnisch lijkt mij de 2x vlakkeplaat wel interessant. Is het oppervlakte een goede indicatie voor de opbrengst?
4,95m2 voor de 30 buisjes en 3,80m2 voor de vlakke platen(2x)

Prijstechnisch behoort 3x vlakke plaat wellicht ook tot de mogelijkheden, dat zou dan op 5,7m2 komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 05-12-2013 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik vind het best betaalbaar voor die 30 buizen. Ik zou er straks wel twee van die op het dak van ons nieuwe huis willen hebben.
Verschil tussen die en de vlakke plaat ga ik me niet echt over uitspreken. Zelf neig ik wel naar vacuumbuis toe. Maar eigenlijk zou er gewoon een bepaalde hoeveelheid energie bij moeten staan per collector. Kun je gewoon vergelijken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
PV gaat sinds januari van dit jaar als heel goed! Met de 'winst' en gewoon het groene-virus is het tijd voor de volgende stap. Ik kan nog 2-3 panelen kwijt op Z maar gas is het grootste deel van m'n energie rekening.

Ik ben erg gecharmeerd van de Q-Solar. Even in het midden gelaten of dit de 'goedkoopste' oplossing is, wat is de TVT?

We hebben nu een Intergas 36/30 hangen. De hele woning is op basis van LTV.

Hoe kan ik nou goed een vergelijk maken in 'operationele' kosten zoals electra en gas. De eenmalige kosten van de ketel en panelen minus evt. inruil ga ik wel terug vinden online.

Huidig verbruik: 1.300m2 (0,3 m3/graaddag)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Pff dat is wel een erg lastige vraag twixx....
TVT bij nieuwe aanschaf op dit moment, gewoon een gevoelsmatige schatting voor mijzelf als ik hem nieuw zou kopen, denk een jaar of 15

Het hangt helemaal van je huis af van je gezinssamenstelling, je comfortwens, je groene instelling, de dagelijkse bezetting van je huis en ga zo maar door.

Zo simpel als PV terugverdientijd berekenen is het bij lange na niet.

Als je maar 30 buisjes kwijt kan kan je ook voor een fractie van het qsolar aanschafbedrag een zonneboiler voor alleen consumptiewater kopen. Vooral goede tvt als je dagelijks doucht en met veel mensen in huis zit.

Beetje afhankelijk van je woning vindt ik 1300m3 ook een net gasverbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 07-12-2013 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
voordeel van systemen a la Qsolar is dat je meer gebruik kan maken van de zon dan alleen 'tapwaterverwarming'. Dat was voor mij de deal-breaker. Want dat beetje water wat verwarmd moet worden zet geen zoden aan de dijk op je totale verbruik van gas in tegenstelling tot je verwarming. Uiteraard.... gelijk ff upgraden naar (Z)LTV regionen en dan ga je helemaal lekker belastingen ehh... gasverbruik vermijden ;)
Qua aantal collectorplaten/heatpipes: dimensioneer op je periode dat je warmte NODIG hebt (dus najaar en winter (korte dagen, laagstaande zon en dito instraling (en dus de collectoren onder een grote hellingshoek tov de horizon plaatsen)).

[ Voor 22% gewijzigd door NielsTn op 07-12-2013 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
@twixx: met dat gasverbruik is wellicht warmtepomp +zb wel een goede oplossing...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Nu ik er een beetje over na zit te denken... De zonneboiler is eigenlijk het enige waar onze vrienden in Den Haag ons niet mee kunnen naaien :D Ze kunnen niets met iets van een salderingsregeling zoals bij stroom WEL het geval is. Staat natuurlijk wel tegenover dat warmteoverschot in de zomer niets oplevert.

TVT hangt redelijk vast aan hoe de salderingsregeling eruit komt te zien. In Nov-Dec-Jan-Feb doet de zonneboiler nog wel wat qua bijdrage als ie wat overgedimensioneerd is. PV doet dan nihil, een warmtepomp zal dan dure kWh tjes afnemen. Terwijl je in de zomer bijna niets meer voor je teruglever kWh tjes krijgt.

Dit even gechargeerd natuurlijk, maar wie weet ziet het er in 2015-2020 zo wel uit. Uiteraard is niets zeker, behalve dat het uiteindelijk meer geld gaat kosten en dat onze belasting op de natuur groter wordt als we niets doen.

Helaas heb ik niet de financiële middelen om een passief huis te nieuwbouwen met allerlei mooie groene snufjes. Ik houdt ebay.de en marktplaats goed in de gaten.

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 07-12-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
NielsTn schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 14:59:
voordeel van systemen a la Qsolar is dat je meer gebruik kan maken van de zon dan alleen 'tapwaterverwarming'. Dat was voor mij de deal-breaker. Want dat beetje water wat verwarmd moet worden zet geen zoden aan de dijk op je totale verbruik van gas in tegenstelling tot je verwarming. Uiteraard.... gelijk ff upgraden naar (Z)LTV regionen en dan ga je helemaal lekker belastingen ehh... gasverbruik vermijden ;)
Qua aantal collectorplaten/heatpipes: dimensioneer op je periode dat je warmte NODIG hebt (dus najaar en winter (korte dagen, laagstaande zon en dito instraling (en dus de collectoren onder een grote hellingshoek tov de horizon plaatsen)).
Dat is ook wat mij het meest aantrekkelijk lijkt. Een geïntegreerd systeem voor warm water maar vooral CV (daar zit het leeuwendeel van het gas).

De vloerverwarming draait al op 40-45 graden, wat dat betreft is niet veel nodig om de woonkamer op 21C te krijgen.

• Ik zit te piekeren over een methodiek waarbij ik kan voorspellen hoeveel m'n gasverbruik naar beneden kan gaan.

Ik denk ook dat warm water (22m3/maand) wel mee valt gezien de douche WTW (2 volwassenen, 2 kinderen).
BarryH schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:03:
@twixx: met dat gasverbruik is wellicht warmtepomp +zb wel een goede oplossing...
Dit was een van de opties om met de bouw te laten aanleggen maar ik zag geen TVT voor die investering van 15k en het verwachte electra gebruik erbij (zo'n 5 MWh per jaar toen geschat). Misschien moet ik het heroverwegen.

[ Voor 14% gewijzigd door twixx op 07-12-2013 15:54 ]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
De laatste dagen niet veel zon gezien. De PV doet weinig en mijn kleine vlakke plaat terugloop systeem houd zich ook rustig. Ik vraag me af of de heat-pipe monsters, met mega veel pipes en boilers formaat weeshuis, bij dit soort weer nog wat opbrengst hebben cq nog wat reserve hebben. Gewoon om wat gevoel bij die grote systemen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
MeTooPV schreef op maandag 09 december 2013 @ 00:12:
De laatste dagen niet veel zon gezien. De PV doet weinig en mijn kleine vlakke plaat terugloop systeem houd zich ook rustig. Ik vraag me af of de heat-pipe monsters, met mega veel pipes en boilers formaat weeshuis, bij dit soort weer nog wat opbrengst hebben cq nog wat reserve hebben. Gewoon om wat gevoel bij die grote systemen te krijgen.
Ik zag gistermiddag rond 12 uur de 120 heatpipes 38 graden produceren in mijn 210 L warm water buffer, ik heb niet gekeken wat de eind temperatuur was.
Aan verwarming ondersteuning komen ze nu echt niet meer aan toe.
Ik doe nu alles met de hout kachel., avondje branden heb ik voldoende voor de hele volgende dag. Gisteravond moest ik zelfs om 9 uur al ophouden, de buffer van 1000L kwam boven de 80 graden. Het is buiten erg zacht nu dat merk in direct in de warmte afname van de CV uit de buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op maandag 09 december 2013 @ 09:41:
[...]

Ik zag gistermiddag rond 12 uur de 120 heatpipes 38 graden produceren in mijn 210 L warm water buffer, ik heb niet gekeken wat de eind temperatuur was.
Aan verwarming ondersteuning komen ze nu echt niet meer aan toe.
Ik doe nu alles met de hout kachel., avondje branden heb ik voldoende voor de hele volgende dag. Gisteravond moest ik zelfs om 9 uur al ophouden, de buffer van 1000L kwam boven de 80 graden. Het is buiten erg zacht nu dat merk in direct in de warmte afname van de CV uit de buffer.
Op wat voor jaarverbruik gas zat je voor de houtkachel en ZB?
Dit om een beetje gevoel te krijgen waarmee een 25kw houtkachel en 1000l buffer te vergelijken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Best wel een beetje trots... Maar ik heb ook een groen dak (en een hoop techniek erbij).
En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden :

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img841/6789/dbb6.jpg
1000L
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img41/9683/vrq0.jpg
25Kw houtkachel
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img716/1481/65hy.jpg
Regel spul voor houtkachel naar Boiler
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img600/1393/shok.jpg
Pomp voor ZC
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img30/5249/0bfm.JPG
Klaar om te plaatsen 5xZC
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img18/1930/8ffr.jpg
Frame om de ZC op 30 graden te krijgen
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img809/551/yvg8.jpg
Dag 1, ZC liggen
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img163/663/f721.jpg
Dag 2, 5xZC + 21 PV (5250)

Nu nog wachten op de SR1168 die vertraging heeft door stormen aan de andere kant van de wereld.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Marfan, mooi :)
Hoeveel liter is je boiler?

Edit: Oh 1000 liter, ik zie het al. Daarvoor zouden die panelen waarschijnlijk te weinig zijn, maar je hebt natuurlijk ook de houtkachel nog.

[ Voor 61% gewijzigd door !null op 09-12-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
MarFan schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:09:
Best wel een beetje trots... Maar ik heb ook een groen dak (en een hoop techniek erbij).
En omdat plaatjes meer zeggen dan woorden :

[afbeelding]
1000L
[afbeelding]
25Kw houtkachel
[afbeelding]
Regel spul voor houtkachel naar Boiler
[afbeelding]
Pomp voor ZC
[afbeelding]
Klaar om te plaatsen 5xZC
[afbeelding]
Frame om de ZC op 30 graden te krijgen
[afbeelding]
Dag 1, ZC liggen
[afbeelding]
Dag 2, 5xZC + 21 PV (5250)

Nu nog wachten op de SR1168 die vertraging heeft door stormen aan de andere kant van de wereld.
Ziet er goed uit !!! Goed bezig !
Je warmt het buffer vat dus ook met de hout kachel?
Bij mij werkt dat deel nog zonder controller......
Gewoon de pomp met een stekker. En de 3Wklep in de juiste stand.
Stoken maar !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
KifArU schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:45:
[...]

Op wat voor jaarverbruik gas zat je voor de houtkachel en ZB?
Dit om een beetje gevoel te krijgen waarmee een 25kw houtkachel en 1000l buffer te vergelijken zijn.
Dat gas verbruik is lastig inschatten, er draaien nog meer CV ketels voor andere toepassingen op dezelfde gasmeter ..... ik denk dat ik ongeveer 2000m2 gas verbruikte voor mijn huis verwarming. Ik verwacht dat het daalt naar max 500m2? Alleen wat warm water bij warmen en de dagen dat ik niet thuis ben of geen zin heb om de kachel aan te doen. Dat laatste heb ik nog niet gehad ...

Ik zal het nooit exact weten want het gebruik van de andere cv's is inmiddels al weer veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
!null schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:26:
@Marfan, mooi :)
Hoeveel liter is je boiler?

Edit: Oh 1000 liter, ik zie het al. Daarvoor zouden die panelen waarschijnlijk te weinig zijn, maar je hebt natuurlijk ook de houtkachel nog.
Gezien de vele aansluitingen op de boiler neem ik aan dat je een hottop systeem hebt. Dat de zonnecollectoren alleen de bovenkant verwarmen.
Zit er CV water in het vat ? met een warmtewisselaar voor het warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
WoudseHoeve schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:52:
[...]

Gezien de vele aansluitingen op de boiler neem ik aan dat je een hottop systeem hebt. Dat de zonnecollectoren alleen de bovenkant verwarmen.
Zit er CV water in het vat ? met een warmtewisselaar voor het warm water?
Ik moet het nog helemaal uittekenen zoals het geworden is, (plaatjes/woorden :) )
Maar inderdaad 1000L, verwarmt door 5 ZC (boven/onder verwarming door SR1168), daarnaast de houtkachel die door het hele vat loopt.
De pomp van de houtkachel wordt aangestuurd door een TerCall 11E. Instelbaar met temp met hysteresis (dus bv 60 graden met 8 hysteresis geeft aan bij 64 en uit bij 56 graden).
Het warmewater loopt door het boilervat naar mijn Daalderop. De CV loopt ook door boilervat waarbij de SR1168 zorgt voor gebruik van retour of boiler. (schema 7?)

Maar een deel werkt dus nog niet, omdat de SR1168 er nog niet is... 8)7

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Weet iemand of deze pomp (voor de ZC) modulerend is ?
Het is een Wilo st 15/7 eco-3 c.
Hij zal op de SR1168 aangesloten worden.
Ik twijfel omdat er 3 standen opzitten,

Afbeeldingslocatie: http://img811.imageshack.us/img811/9373/reqp.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door MarFan op 09-12-2013 15:28 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Marfan: je hebt een vergunning ontvangen voor de opstelling afwijkend van het dakvlak? Wat waren de kosten en doorlooptijd?
Just curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
MarFan schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:05:
[...]

Ik moet het nog helemaal uittekenen zoals het geworden is, (plaatjes/woorden :) )
Maar inderdaad 1000L, verwarmt door 5 ZC (boven/onder verwarming door SR1168), daarnaast de houtkachel die door het hele vat loopt.
De pomp van de houtkachel wordt aangestuurd door een TerCall 11E. Instelbaar met temp met hysteresis (dus bv 60 graden met 8 hysteresis geeft aan bij 64 en uit bij 56 graden).
Het warmewater loopt door het boilervat naar mijn Daalderop. De CV loopt ook door boilervat waarbij de SR1168 zorgt voor gebruik van retour of boiler. (schema 7?)

Maar een deel werkt dus nog niet, omdat de SR1168 er nog niet is... 8)7
Die CV 3Wklep heb ik ook niet aangesloten, de retour gaat nu altijd door de boiler.
Mijn houtkachel werkt met een mechanische mengklep om te zorgen dat de temperatuur van het water 55 graden is als het naar het buffervat gaat. De pomp loopt dus continue. Het nadeel is dat de mechanische klep niet instelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
MarFan schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:27:
Weet iemand of deze pomp (voor de ZC) modulerend is ?
Het is een Wilo st 15/7 eco-3 c.
Hij zal op de SR1168 aangesloten worden.
Ik twijfel omdat er 3 standen opzitten,
[afbeelding]
Geen probleem, je zet hem gewoon in de stand wat jij vind dat de maximale flow moet zijn. De controller regelt hem dan terug. Je kan er over denken hem in de winter op een lagere stand te zetten dan kan de controller nauwkeuriger regelen bij een lagere flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klopt helemaal, de pomp hoeft niet modulerend te zijn .de SR 1168 doet aan PWM om de pomp terug te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
@MarFan: kewl. Gave plaatjes enne: van harte! Leuk speelgoed.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
NielsTn schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:45:
@Marfan: je hebt een vergunning ontvangen voor de opstelling afwijkend van het dakvlak? Wat waren de kosten en doorlooptijd?
Just curious.
Ik heb geen vergunning, installateur heeft niet aangegeven dat het nodig was, (heb geen overburen, dus zal ook wel loslopen).
En anders kan ik de constructie zo laten zakken als het moet,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Gisteravond even gekeken waar de 210L boiler op stond.
72 graden boven en 61 onderin, kunnen we wel weer een paar dagen mee doen!
Savonds met de houtkachel de buffer weer boven de 70 graden, we zitten er weer warmpjes bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Is er ergens een tooltje waarmee je eenvoudig een schema in elkaar kan zetten wbt collectoren, buffers en kachels?

Ik heb zojuist een pand gekocht waarbij een houtkachel en een olie kachel samen 2x 500 liter aan drinkwater verwarmen met elektrische ondersteuning.
Daarnaast verwarmen ze de ook nog de helft van het pand, de andere helft is elektrisch verwarmt dmv zog “nachtspeicherofen”.

Je kan je voorstellen wat dat doet voor het elektriciteitsverbruik. Maar we moeten het komende winterseizoen er maar mee uitzingen, en dan gaan we in het voorjaar alles ombouwen.
Bij voorkeur naar een systeem met een combinatie van collectoren en pellets. Ruimte voor buffervaten is er genoeg.

Maar nu moet ik wijs komen uit de huidige situatie van buizen, pompen en kleppen. En ik wil het dan op papier zetten want er is niets terug te vinden van tekeningen etc.

Ik zal tzt wel een appart topic openen voor dit project.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Nog even in de weer met de collectoren voor de QSolar.

Ik heb in de planning om +/- 10GJ(op jaarbasis) aan collectoren op het dak te plaatsen, hoe kom ik aan die 10GJ? Zie hier

Ik heb al het één en ander aan offertes opgevraagd in NL, schrik toch wel een beetje van de gehanteerde prijzen. Ik doe vanuit mijn werk al veel zaken in Duitsland dus heb daar ook even gekeken. Enorme verschillen... zal vast ook kwaliteit verschil zijn, dit kan ik helaas niet helemaal goed beoordelen behalve als iets echt slecht is is het vaak op internet terug te vinden.

Om geen (anti) reclame laat ik de namen van de meeste leveranciers even buiten beschouwing.
NL
2x 24 buizen (5,8GJ p/s) = 1300 euro voor 11,6GJ
3x vlakkeplaat 2.0 (3.6 GJ p/s) = 1133 euro voor 10,8GJ
2x vlakkeplaat 2.65 (4,4GJ p/s) = 915 euro voor 8,8GJ
1x 54 buizen(30+24) (4,4+6,2 = 10,6GJ) = 1676 euro voor 10,6GJ
3x Hewalex KS2000 TLP AC (opbrengst GJ?) = 1095 euro voor ?? GJ = (1.827m2*K1=3,81W/m2 = 6,9W per collector?)

DE
3x Hewalex KS2000 TLP AC (opbrengst GJ?) = !!906 euro voor ?? GJ = (1.827m2*K1=3,81W/m2 = 6,9W per collector?)
2x Solway FK 8000 (opbrengst GJ?) = 640 euro voor ?? GJ = (2,22m2*K1=3,48W/m2 = 7,73W per collector?)
2x Solimpeks Wunder CLS-H 2510 (opbrengst GJ?) = 680 euro voor (opbrenst GJ?) = (2.34m2*K1=3,701W/m2 = 8,25W per collector?)
3x Duitse vlakkeplaat = 900 euro voor GJ?) = (2.0m2*K1=3,65W/m2 = 7,3W per collector?)
2x 24 buizen Ravensberger = 920 euro voor ?? GJ = (2,94m2*K1=1,67W/m2=4,91W per collector?)

Wat mij erg bevreemd is het duidelijke 1 op 1 verschil met de Hewalex collectore, namelijk bijna 300 euro voor exact hetzelfde product. Ligt het nou aan mij of zijn de prijzen nou kunstmatig hoog in NL?

Andere concrete vraag, leuk en aardig die solarmark beoordelingen maar hoe bereken ik de opbrengst zoals de Nederlandse leveranciers het doen? Namelijk in GJ. Ik ben wat met de A1 score en het collector oppervlak aan het rekenen geslagen maar ergens zegt mij dat dit niet echt een betrouwbare benadering is :+

Uiteraard weet ik dat er nogal wat kosten bij gaan komen zoals constructie(platdak), leiding, connectoren, ontluchter, vloeistof enz...

De enige in NL die een beetje qua prijs in de gewenste richting komt is:
2x vlakkeplaat 2.65 (4,4GJ p/s) = 915 euro voor 8,8GJ echter heb ik het gevoel dat de 8,8GJ aan de krappe kant is.

In Duitsland lijkt de Solimpeks Wunder CLS-H 2510 er qua prestaties(op mijn manier waarschijnlijk verkeerd berekend :+ ) en prijs uit te springen. Ik heb daarbij ook DIT testrapport gevonden hier staat op pagina 14 de opbrengst per collector, kan iemand hier iets van berekenen in GJ? Overigens ook nog een mooie folder gevonden.

Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik nou vlakkeplaat ga nemen of de nogal duurder uitvallende vacuumbuizen.

Vlakke plaat
+Goedkoper
+Mooier(=persoonlijk)
+Minder fragiel(in de basis)
+Mogelijkheid tot afkoelen boiler in de nachten

Vacuumbuizen
+Meer opbrengst bij lage temperaturen
+Meer opbrengst per m2

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 17-12-2013 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Even los van de inhoudelijke discussie, ik zie 1x 54 buizen staan? Is dat 1 grote collector of verdeeld over 2 collectoren?
Ik wist namelijk niet dat ze die dingen ook zo groot maakten. Scheelt gek genoeg wel weer wat ruimte ten opzichte van twee van die dingen naast elkaar. Maar wel een beetje duur qua prijs/GJ verhouding zoals je al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Scherp ;) 1x 30 + 1x 24

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 16-12-2013 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
20 + 24 maakt 44... geen 54 buizen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Reeds gecorrigeerd ;)

Pagina: 1 ... 21 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.