Zo, lekker aan het hobbyen, ericplan? Ziet er allemaal wel netjes uit.ericplan schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 16:12:
Over flowmeters:
Hier hebben ze eindelijk weer iets. Goede ervaringen met de shop, geen ervaring met deze meter.
http://www.ebay.co.uk/itm...g_Air&hash=item23262f0018
Verder onderstaande boiler/CV-sturing iets aangepast, was er niet helemaal tevreden over en de WAF was te laag. Kastje zorgt voor bijstoken van de CV, wanneer de zonneboiler niet warm genoeg is.
[afbeelding]
Een nieuw kastje gemaakt met twee multi-purposerelais en wat andere spullen. Kastje wordt aangestuurd met een inbouwpulsdrukker met lampje, die in plaats van de countdowntimer komt, maar die nog niet geleverd is. De ICIDU-timer gaat ook weg, die wordt overbodig.
Het kastje heeft twee functies:
-gedurende x minuten de boilerthermistor in de CV-ketel met de branderautomaat verbinden.
-gedurende x+5 minuten netspanning op de CV-ketel zetten.
Beide functies zijn te overbruggen met een schakelaar. De thermistor met het kleine schakelaartje, bijvoorbeeld tijdens CV-onderhoud.
De netspanning voor de CV-ketel met de witte schakelaar, om te kunnen schakelen van zomer- naar winterbedrijf. In de WCD komt de stekker van de CV.
Het geheel gebruikt in ruststand geen stroom.
Er zitten een paar veiligheden ingebouwd. Hoewel de ketel niet in storing gaat bij een defecte of onderbroken boilerthermistor, geeft hij wel een waarschuwing. Daarom wordt de boilerthermistor niet onderbroken, maar omgeschakeld naar een vaste weerstand van 1,43 kΩ Daarmee denkt de branderautomaat dat het water 75 graden is en gaat de brander uit.
De timerrelais zijn zo geschakeld dat de netspanning altijd 5 minuten langer aan is dan de boileronderbreking. Zo gaat altijd eerst de brander uit en wordt voorkomen dat er nog gas in de verbrandingsruimte aanwezig is door plotseling afschakelen.
Kastje zit uit het zicht in de CV-kast.
[afbeelding]
[afbeelding]
Met deze ingreep staat de CV-ketel buiten het stookseizoen nog maar minimaal aan. Dat geeft geen problemen, een klokthermostaat heb ik niet en de oude circulatiepomp had ik al vervangen door een zuinig exemplaar dat tegen stilstand kan.
De extra 12 pijpen lijken nu toch goed te renderen; ik had niet verwacht dat ik begin oktober nog een boiler van 70 graden zou hebben. Erg fijn. Kindertjes zijn nu klaar met douchen, dus als er straks wat verwarmd moet worden, kan dat ook uit de boiler geschieden.