Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.174 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
ericplan schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 16:12:
Over flowmeters:
Hier hebben ze eindelijk weer iets. Goede ervaringen met de shop, geen ervaring met deze meter.
http://www.ebay.co.uk/itm...g_Air&hash=item23262f0018

Verder onderstaande boiler/CV-sturing iets aangepast, was er niet helemaal tevreden over en de WAF was te laag. Kastje zorgt voor bijstoken van de CV, wanneer de zonneboiler niet warm genoeg is.
[afbeelding]

Een nieuw kastje gemaakt met twee multi-purposerelais en wat andere spullen. Kastje wordt aangestuurd met een inbouwpulsdrukker met lampje, die in plaats van de countdowntimer komt, maar die nog niet geleverd is. De ICIDU-timer gaat ook weg, die wordt overbodig.

Het kastje heeft twee functies:
-gedurende x minuten de boilerthermistor in de CV-ketel met de branderautomaat verbinden.
-gedurende x+5 minuten netspanning op de CV-ketel zetten.

Beide functies zijn te overbruggen met een schakelaar. De thermistor met het kleine schakelaartje, bijvoorbeeld tijdens CV-onderhoud.
De netspanning voor de CV-ketel met de witte schakelaar, om te kunnen schakelen van zomer- naar winterbedrijf. In de WCD komt de stekker van de CV.

Het geheel gebruikt in ruststand geen stroom.

Er zitten een paar veiligheden ingebouwd. Hoewel de ketel niet in storing gaat bij een defecte of onderbroken boilerthermistor, geeft hij wel een waarschuwing. Daarom wordt de boilerthermistor niet onderbroken, maar omgeschakeld naar een vaste weerstand van 1,43 kΩ Daarmee denkt de branderautomaat dat het water 75 graden is en gaat de brander uit.
De timerrelais zijn zo geschakeld dat de netspanning altijd 5 minuten langer aan is dan de boileronderbreking. Zo gaat altijd eerst de brander uit en wordt voorkomen dat er nog gas in de verbrandingsruimte aanwezig is door plotseling afschakelen.

Kastje zit uit het zicht in de CV-kast.

[afbeelding]
[afbeelding]

Met deze ingreep staat de CV-ketel buiten het stookseizoen nog maar minimaal aan. Dat geeft geen problemen, een klokthermostaat heb ik niet en de oude circulatiepomp had ik al vervangen door een zuinig exemplaar dat tegen stilstand kan.
Zo, lekker aan het hobbyen, ericplan? Ziet er allemaal wel netjes uit.

De extra 12 pijpen lijken nu toch goed te renderen; ik had niet verwacht dat ik begin oktober nog een boiler van 70 graden zou hebben. Erg fijn. Kindertjes zijn nu klaar met douchen, dus als er straks wat verwarmd moet worden, kan dat ook uit de boiler geschieden.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:01:
[...]

Zo, lekker aan het hobbyen, ericplan? Ziet er allemaal wel netjes uit.

De extra 12 pijpen lijken nu toch goed te renderen; ik had niet verwacht dat ik begin oktober nog een boiler van 70 graden zou hebben. Erg fijn. Kindertjes zijn nu klaar met douchen, dus als er straks wat verwarmd moet worden, kan dat ook uit de boiler geschieden.
Klopt, meeste plezier heb ik overigens van een verschrikkelijk dure uitgave, een adereindhulskrimptangset.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/816625/

Ook in dit werkstukje zit nogal wat draad verwerkt en zo'n ding werkt snel en netjes. Bovendien maak je gewoon betere verbindingen.
En die automatische striptang is ook geweldig.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 07-10-2013 19:32 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Niet, maar Conrad is erg duur.
Hetzelfde product maar dan bij Ebay:http://www.ebay.de/itm/KN...chutz&hash=item20cd3f7869

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ericplan schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 19:29:
[...]

Klopt, meeste plezier heb ik overigens van een verschrikkelijk dure uitgave, een adereindhulskrimptangset.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/816625/

Ook in dit werkstukje zit nogal wat draad verwerkt en zo'n ding werkt snel en netjes. Bovendien maak je gewoon betere verbindingen.
En die automatische striptang is ook geweldig.
Werkt inderdaad lekker maar ik vloei er na het krimpen voor de zekerheid ook nog een druppeltje tin tussen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Als je de juiste bek en moment gebruikt voor de te krimpen kabel + item is tin niet nodig.
In Engeland afkeur gehad op een installatie in een trein voor zoiets. Solderen is daar niet echt gewild.

Maar mooie set, voor krimpen gebruiken wij op het werk Tyco.
Maar alle andere tangen zijn van knipex O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
^nooit solderen aan verbindingen die je dichtschroeft, je neemt alle elasticiteit weg waardoor je op termijn slecht contact krijgt ==> knetteren en mogelijks brand.
Das net het voordeel van soepele aders, ook bij trillingen komt het niet los doordat ze wat meeveren in de klemverbinding, je moet wel een hulsje gebruiken om alle draadjes samen te houden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
Nu zou ik graag een zonneboiler systeem willen. En via mijn werk kan ik redelijk goed aan de spullen komen.
Maar wat ik zoek ivm ruimte kom ik niet tegen. Ik zoek een boiler met extra wisselaar voor de cv.
Maar dan meer dan +300 Liter inhoud en liefst geschikt voor een leegloop systeem.

ketel is een remeha quinta 35 (welke te groot is)

Remeha heeft panelen die voor druk en leegloop geschikt zijn, maar de grotere boilers zijn alleen druk gevuld.
kan ik daar een leegloop van maken met een extra vat? Ik wil eigenlijk niet met glycol werken. (of valt dit mee in onderhoud)
(mijn ruimte probleem is vooral op het dak)

Misschien iemand hier die me de goede richting op kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Als ik het goed begrijp, gebruik je bij leegloop systemen altijd een relatief kleine boiler, als de spiraal daarvan aan de onderste spiraal van je grote boiler hangt (heb je wel een extra pomp nodig) kan je doen wat je wil.
Nu bedenk ik me net, laat gewoon de hete leiding die van de zonnepanelen terugkeert door je grote boiler lopen, dan heb je geen pomp nodig. Dan is de kleine "boiler" enkel een opslagvat om terugloop te kunnen voorzien.

Dus opslagvat > pomp > zonnepaneel > spiraal in je 300+ l boiler > opslagvat.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 10-10-2013 12:14 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Ik weet niet precies hoe een llegloop systeem werkt.
Ik zou niet bang zijn voor glycol. Het is niet giftig, bevriest niet en heeft een hoger kookpunt.
Voor die paar euro dat water goedkoper is zou ik niet moeilijk doen, zeker niet als je een groter vat wil. Gewoon de glycol met een spiraal er door en klaar.
Je kan ook een onder en boven spiraal gebruiken dan kan je eerst de bovenkant warmen voor WW en later de onderkant, voor de cv.
Vervolgens nog een tap spiraal bovenin voor het WW en de CV kan gewoon helemaal door de boiler lopen ( zonder spiraal) als er voldoende warmte is.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

ATS79 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:38:
Nu zou ik graag een zonneboiler systeem willen. En via mijn werk kan ik redelijk goed aan de spullen komen.
Maar wat ik zoek ivm ruimte kom ik niet tegen. Ik zoek een boiler met extra wisselaar voor de cv.
Maar dan meer dan +300 Liter inhoud en liefst geschikt voor een leegloop systeem.

ketel is een remeha quinta 35 (welke te groot is)

Remeha heeft panelen die voor druk en leegloop geschikt zijn, maar de grotere boilers zijn alleen druk gevuld.
kan ik daar een leegloop van maken met een extra vat? Ik wil eigenlijk niet met glycol werken. (of valt dit mee in onderhoud)
(mijn ruimte probleem is vooral op het dak)

Misschien iemand hier die me de goede richting op kan sturen.
Een vacuumbuis zonnecollector met alleen water (maw zonder glycol) is ook een mogelijkheid.
Het voordeel is dat je geen extra warmtewisselaar nodig hebt.
De controller zorgt ervoor dat de verzamelaar op het dak niet bevriest door kortstondig warm water uit de buffer rond te pompen.

Meer info: http://www.volkssolaranlage.com/faq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 08:29
WoudseHoeve schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:25:
Ik weet niet precies hoe een llegloop systeem werkt.
Ik zou niet bang zijn voor glycol. Het is niet giftig, bevriest niet en heeft een hoger kookpunt.
Voor die paar euro dat water goedkoper is zou ik niet moeilijk doen, zeker niet als je een groter vat wil. Gewoon de glycol met een spiraal er door en klaar.
Je kan ook een onder en boven spiraal gebruiken dan kan je eerst de bovenkant warmen voor WW en later de onderkant, voor de cv.
Vervolgens nog een tap spiraal bovenin voor het WW en de CV kan gewoon helemaal door de boiler lopen ( zonder spiraal) als er voldoende warmte is.
Glycol is niet direct giftig, maar ook zeker niet geschikt voor "consumptie". Ik zou er niet teveel van (willen) innemen: Wikipedia: 1,2-ethaandiol
Voorzichtig met die uitspraken aub!

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk met een glycol gevulde installatie. Ik lees wel eens verhalen dat een aparte pomp unit nodig is om de glycol in het systeem te krijgen. en dat is wat mij tegen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
iPiX1999 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:24:
[...]
Glycol is niet direct giftig, maar ook zeker niet geschikt voor "consumptie". Ik zou er niet teveel van (willen) innemen: Wikipedia: 1,2-ethaandiol
Voorzichtig met die uitspraken aub!
Ik weet waar ik het over heb:
Een systeem dat is gekoppeld aan boiler welke bedoeld is voor menselijke consumptie mag geen Ethyleen glycol gebruikt worden maar Propyleen glycol:
"http://nl.wikipedia.org/wiki/Propyleenglycol"

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

ATS79 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:45:
Hoe gaat het eigenlijk in zijn werk met een glycol gevulde installatie. Ik lees wel eens verhalen dat een aparte pomp unit nodig is om de glycol in het systeem te krijgen. en dat is wat mij tegen staat.
Vullen kan gewoon met een boormachine pomp.

Voorbeeld: Einfüllpumpe Coracon FP 1 für Bohrmaschinenantrieb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ATS79 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:45:
Het vullen is hetzelfde als water maar de lucht in de collector is vaak wat lastig weg te krijgen. Daarom zetten ze er een dikke pomp op om het goed door te spoelen. Ik he twee vul kranen met een kogel kraan er tussen. Als ik die kogel kraan dicht zet, kan ik via 1 vulkraan glycol er in pompen en via de ander (met lucht) er weer uit. Het probleem met een zware pomp is dat ook in de glycol zeer kleine (schuim) belletjes vormen die je er weer even uit moet laten gaan, dat kost tijd.
Volgens mij kan je beter een kleine vaccuum pomp nemen, het circuit vaccuum trekken en dan de glycol er van zelf in later instromen. Geen lucht! Maar goed iig een afsluitbare ontluchter boven je collector is goud waard.

Wel heb je iets nodig om druk op te bouwen in het circuit, je kan dat nu eenmaal niet via de kraan doen. Ik heb een pompje als een 5L gif spuit. Je doet er glycol in en pompt de lucht druk op en met een slangetje naar de vul kraan kan je druk op bouwen, Ik heb hem er aan laten staan.... ik hoor af en toe nog wat lucht. En er lekte een koppeling op het dak na een tweede inspectie.

Als de glycol er eenmaal in zit heb je verder geen problemen meer.

Vraag, zou je met een leegloop systeem niet veel meer problemen hebben met lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
Bij mijn ouders zit een leegloop systeem op het dak van luitjes (nu atag) de eenvoud is zo fijn.

Toen ik begon met info verzamelen kwam vaak naar voeren dat je aparte pomp installatie nodig had voor glycol. Maar vacuum pomp is geen probleem. Die staan er genoeg op mijn werk. En gif spuit 5L heb ik ook staan. Dus eigenlijk geen bezwaren.

@ carbon; Vind zelf een vacuum buis systeem minder fraai. Denk dat ik dat ook moeilijker langs de directie (lees vrouwlief) krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ATS79 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:16:
Bij mijn ouders zit een leegloop systeem op het dak van luitjes (nu atag) de eenvoud is zo fijn.

Toen ik begon met info verzamelen kwam vaak naar voeren dat je aparte pomp installatie nodig had voor glycol. Maar vacuum pomp is geen probleem. Die staan er genoeg op mijn werk. En gif spuit 5L heb ik ook staan. Dus eigenlijk geen bezwaren.

@ carbon; Vind zelf een vacuum buis systeem minder fraai. Denk dat ik dat ook moeilijker langs de directie (lees vrouwlief) krijg.
Omkopen, waarmee mag je zelf bedenken ..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben intussen druk bezig om al mijn data van mijn SR1168 in te lezen in een database zodat ik er makkelijker leuke dingen mee kan doen. Backend is intussen praktisch klaar. Ik moet nu nog wat in elkaar zetten zodat de bestanden ingelezen en verwerkt worden in de database ( zonder dubbelen ).

Wordt vervolgd.

Update: Ik kan intussen bestanden inlezen, alle maximale temperaturen bepalen en *tromgeroffel* ook het actuele vermogen van de collector.

De controller houdt netjes twee kolommen bij: wh en kwh. En daarnaast houdt hij ook nauwkeurig de loginterval bij. En die twee kan ik combineren tot het actuele vermogen over die periode.

Ik ga weer verder prutsen.

Update2: Ik kan intussen ook het aantal Wh, kWh en MJ auwkeurig berekenen per dag wat de opbrengst was.

En weer verder.

Update3: Tot op de seconde nauwkeurig bepalen hoelang de pomp draait lukt me intussen ook :P

[ Voor 49% gewijzigd door mkleinman op 12-10-2013 14:06 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Grote update:

Wat leuke stats na een jaar met de zonneboiler ( SR1168 ) te hebben gewerkt:
  • Maximumcollectorvermogen in een minuut: 9.9kW
  • Op 15 mei draaide de pomp maar liefst 40000 seconden
  • Op 6 juli kwam er maar liefst bijna 68MJ aan warmte de boiler binnen!
  • Op 12 juni warmde de boiler ( onderin ) op met maar liefst 54 graden.
Gemiddelde maximale vermogen over een jaar is 3.3kW

Leuk om cijfers in een database te hebben staan :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
9.9 kW...Da's geen kattedrek. Op een collectoroppervlak van 8m2, daar kan PV niet tegenop. Hoe berekent je SR1168 de flow (die heb je immers nodig voor vemogens- en opbrengstberekeningen)?

wacht even.....9.9kW, dat kán volgens mij niet bij een instraling van 1000W/m2. Wat zegt KNMI over die dag? Snel even kijken.

edit: in Lelystad die dag 907 J/cm2. Dat zegt dus niets over de mogelijke piek van bijna 10kW...

Wel interessante gegevens, mkleinman! En dat staat dus allemaal op dat SD kaartje wat je in je controller schuift? Ga ik toch maar eens nadenken over een nieuwe controller voor ons systeempje.

[ Voor 31% gewijzigd door hansdegit op 12-10-2013 18:24 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

hansdegit schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 18:17:
wacht even.....9.9kW, dat kán volgens mij niet bij een instraling van 1000W/m2. Wat zegt KNMI over die dag? Snel even kijken.
Kan misschien wel zijn dat er door tijdsvertraging in het systeem (tussen aanvoer en retour temperatuur) tijdelijk een virtueel vermogen van meer dan het instralingsoppervlakvermogen geleverd werd.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb geen idee hoe de SR1168 het exact berekend. In de setup heb ik moeten aangeven wat het medium is wat ik gebruik ( Tyfocor L(S) ) en ik heb de maximale flow bij 100% modulatie moeten aangeven. En dat is in mijn geval 5 liter per minuut volgens de flowmeter.

De controller gebruikt volgens mij temperatuursensoren T0 ( aanvoer ) T1, ( collector ) en T5 ( retour collector ) + de flow, PWM van de pomp en het medium in het circuit.

In de CSV files kan ik aan de hand van twee records de tijdinterval in seconden bepalen en ook het opwekte vermogen in wh, kwh en mwh. Die meubel ik dan om naar een actueel vermogen in W gedurende die periode.

Ik vermoed inderdaad dat die 9.9kW een virtueel vermogen is. Ik zie die hoge vermogens vooral vlak na het starten van het systeem. Vermoedelijk dat er dan een situatie voordoet waardoor het afgifte vermogen boven het maximale vermogen van de collector ligt.

Het laagste vermogen wat ik zie is 1593W ( 7 en 8 november 2012 ).

Die 9.9kW is gebaseerd op een periode van 31 seconden waarin er 85Wh geoogst. Dat omgerekend is dus bijna 9.9kW gedurende die 30 seconden. Daarna zakt het vermogen in de volgende 62 seconden naar 2744W, daarna 1024W gedurende de volgende 63 seconden, daarna is het gebeurd.

4 Minuten later slaat de pomp weer aan en komt er achtereenvolgens 2,2kW, 2,6kW, 1.2kW uit.

Om twee uur iets vergelijkbaars. De pomp is een poosje uit geweest en daarna komt er ineens 4.35kW uit de collector volgens de controller.

Edit:
Van 7 juli 2013 ( onbewolkt ) twee grafieken:

Temperaturen van de collector, onderin de boiler en in het midden:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/7-7-2013_temperaturen.jpg

En de bijbehorende vermogensgrafiek die de controller berekend heeft:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/7-7-2013_vermogen.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 12-10-2013 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ik kom dit meetjaar (nov-nov) op een bemeterde opbrengst van ca 1200 kWh (=4,32 GJ). De zonneboiler heeft ongetwijfeld meer gegenereerd, maar daar hebben we, bijvoorbeeld door vakanties, geen gebruik van gemaakt. De 1200 kWh is zuiver van de warmwatervoorziening, waar ongeveer 55 m3 water door de meter is gegaan.
Wil je echt weten wat opbrengst is, dan ontkom je m.i. niet aan flowmeting. Resol komt binnenkort met een controller die rechtstreeks aan het netwerk kan, hoef je ook niet met SD-kaartjes te rotzooien.

[ Voor 24% gewijzigd door ericplan op 12-10-2013 21:47 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 12:11
Binnenkort? Mijn resol DL2 doet dat al: http://www.vbus.net/vbus/diagram/id/143

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Kernwoord is rechtstreeks, dus zonder vbus. Gaat om de Resol Deltasol SLT.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 12-10-2013 23:09 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 12:11
Ahhh...op die fiets....I stand corrected!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik kan intussen met hulp van Highcharts mooie grafieken per dag uit mijn database halen.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/zonneboiler_dynamisch.jpg

Leuk werk zo op een regenachtige zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
En welke datum is dit? Realtime, kewl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Helaas nog niet realtime, ik moet met de hand de CSV's nog inlezen in mijn database. Daarna kan ik onbeperkt en online er doorheen scrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik krijg wel zin om ook zo'n controller te scoren....Eigenlijk zoek ik er eentje met ethernetaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 17:57:
Ik krijg wel zin om ook zo'n controller te scoren....Eigenlijk zoek ik er eentje met ethernetaansluiting.
Zie mijn post hierboven, de Resol Deltasol SLT. Binnenkort leverbaar (en ook op mijn wenslijst).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ziet er cool uit. Moet ik wel een paar sensoren vervangen voor PT1000, maar dat is niet zo spannend. De prijs daarentegen is wel heel spannend. EUR 345,-. En geen tvt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Is inderdaad geen goedkope controller. Ik ben er overigens maar wat blij mee.

Moet je in het geval van MJ naar m3 nu met 31.65 ( ondergrens ) of 35.17 ( bovengrens ) rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Voor zover ik weet kunnen alleen HR ketels met de bovenwaarde overweg. Dus als je zoekt naar het antwoord op de vraag: "Hoeveel gas heb ik nou bespaard voor warm water?" moet je 31,65 pakken.

Een goede ketel pakt 107% van die 31,65 MJ. Dus als je nou wilt weten hoeveel gas je hebt bespaard op de verwarming, moet m.i. je de opbrengst door de bovenwaarde delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
hansdegit schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 19:28:
Ziet er cool uit. Moet ik wel een paar sensoren vervangen voor PT1000, maar dat is niet zo spannend. De prijs daarentegen is wel heel spannend. EUR 345,-. En geen tvt. :+
Hier staat de SLT voor EUR 222,- incl MWSt.
En ze zeggen leverbaar binnen 2-4 dagen! Ik ben overigens nog geen gebruiksaanwijzing tegengekomen, alleen een Datenblatt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 17:57:
Ik ben nu bezig met een Arduino ..... zelf software schrijven ...... precies zoals ik het zelf wil.
Maar eerst met volledige simulatie voor het testen, hoef ik niet zo lang op zolder te zitten.
De logging uitvoeren zoals ik het handig vindt....
De Arduino (CE-Chinese Electronics ) kost 29 dollar met een LDC schermpje, dan komen er nog een relais kaart ( voor de kleppen), een solidstate relais kaart (voor de pompen,) en een io-expansion kaart voor de temperaturen.... En een ethernet kaartje voor de website. ik blijf onder de 50 euro geloof ik.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Woudsehoeve: gewoon zelf een zonnecontroller bouwen? Heb ik ook wel eens overwogen, maar dan met een Netduino (heb ik nog liggen nl.)

Ik ben heel erg benieuwd naar je project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 08:01:
@Woudsehoeve: gewoon zelf een zonnecontroller bouwen? Heb ik ook wel eens overwogen, maar dan met een Netduino (heb ik nog liggen nl.)

Ik ben heel erg benieuwd naar je project.
Ik heb begrepen dat de netduino niet erg stabiel is ....... De arduino zit geen OS op dus dat scheelt een stuk!

De software voor de controller is geen rocket science .... de simulator is meer werk, die maak ik met QT, werkt schitterend.
Ik ga trouwens de pompen aansturen met het 0-doorgang principe en door tussen de 0 (uit) en 10 ( fullpower) 220V sinussen door te laten. De 0-doorgang detectie ga ik proberen door een interrupt ingang op de 220V (met een opto) aan te sluiten. Dat is het lastigste stuk.

Ook pak ik hiermee direct de regel problemen met de CV-hout kachel aan.
(De pomp slaat aan bij 40 graden maar aan het eind van de avond als ik hem uitlaat gaan blijft de pomp draaien op het buffer vat totdat die weer onder de 40 graden komt ( of eigenlijk 55 omdat de anti condens klep dicht gaat.... Niet handig dus)

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 14-10-2013 09:16 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^nuldoorgangsdetectie kan je ook door je SSR laten regelen, als je de juiste neemt schakelen die pas op de nuldoorgang. Daardoor kan je gewoon PWM'en met een periode van vb 5 seconden, en hoef je je van netsynchronisatie niets aan te trekken.
Nuldoorgangsdetectie is eigenlijk alleen nodig als je daadwerkelijk gaat dimmen met fase-aansnijding, maar dat hoeft niet bij een traag systeem als zo'n pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Netduinol heeft ook geen OS, maar heeft geen realtime garanties. Dat maakt het inderdaad onbruikbaar voor zulke dingen :)
Is 5 seconden niet een lange periode, ook voor een pomp?
WoudseHoeve wil PWMen met 5Hz, dat klinkt als een praktischer frequentie.
Ik vermoed dat het beter is om op de nuldoorgang van de [i]stroom[i] uit te schakelen ipv de spanning, maar dat is wel lastiger te meten :)
Als je een scoop hebt kan je ook een vaste vertraging inbouwen die overeenkomt met de naijlende stroom.
[edit]
overigens eens met naftebakje: als je de juiste SSR gebruikt, dan regelt die dat gewoon. Dan kan je de standaard hardware PWM gebruiken (die een netduino ook heeft).

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 14-10-2013 11:24 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Netfrequentie = 50 Hz, dus 100 nuldoorgangen per seconde, als je 8-bits wil dimmen moet je dus minimaal 2.5 seconden als periode nemen (en door niet te syncen loop je dan max 1 LSB verkeerd, te verwaarlozen dus). Het lijkt me echter een vlotter verloop te geven als je iets langer je pomp aanstuurt, een seconde aan en 4 seconden uit lijkt me dan beter dan steeds een miniem tikje (waarbij je nauwelijks in beweging geraakt).

Aan 5Hz PWM'en geeft je maar 20 nuldoorgangen om mee te spelen, wil je wel zo'n beperkte range?

Het is allesinds leuke materie, als je hardware goed is kan je vlot experimenteren, kan je zelfs je PWM-periode dynamisch maken (50% kan evengoed aan-uit-aan-uit zijn als aan-aan-uit-uit, als je snapt wat ik bedoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
naftebakje schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:10:
^nuldoorgangsdetectie kan je ook door je SSR laten regelen, als je de juiste neemt schakelen die pas op de nuldoorgang. Daardoor kan je gewoon PWM'en met een periode van vb 5 seconden, en hoef je je van netsynchronisatie niets aan te trekken.
Nuldoorgangsdetectie is eigenlijk alleen nodig als je daadwerkelijk gaat dimmen met fase-aansnijding, maar dat hoeft niet bij een traag systeem als zo'n pomp.
Volgens mij moet ik de stroom "0" doorgang detecteren ivm inductie in de spoelen van de pomp.
Ja ik moet wat experimenteren met dit, zien hoe de een pump motor reageert , een vaste vertraging is simpeler, hoef ik maar 1x 0 detector te hebben, anders voor iedere motor 1, kost meer CPU tijd enz.

Een resolutie van 10% per stap is voor een pomp en de toepassing voldoende.

Zie ook dit stukje, Heb het nog niet helemaal doorgelezen.... moet ook werken ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Het gaat redelijk offtopic, maar ik kan toch dmv een solid state relais een AC pomp sneller en langzamer laten pompen?
Ik heb dit relais reeds liggen: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/502920?WT.mc_id=gshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 13:59:
Het gaat redelijk offtopic, maar ik kan toch dmv een solid state relais een AC pomp sneller en langzamer laten pompen?
Ik heb dit relais reeds liggen: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/502920?WT.mc_id=gshop
Dat relais is een gewoon relais met contacten (Contacten hard verguld), als je die op 50 Hz laat klapperen doet hij niet veel.....

Dit kan wel

Of deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
[meer ruis]
Met een mechanisch relais kan je wel een condensator in serie zetten of kortsluiten en zo de snelheid in discrete stappen regelen.
[/meer ruis]

10 stappen zijn trouwens voor dit doel ruim voldoende, als je regellus voldoende snel is krijg je vanzelf dithering. Het is belangrijk om snel genoeg te zijn om de mechanische eigenschappen van de pomp als laagdoorlaatfilter te gebruiken. 5Hz is dan waarschijnlijk goed genoeg, 0.2Hz niet.
Kan de hardware PWM van de Arduino tot 5Hz? Als de SSR de 0-crossing regelt kan je die zonder synchronisatie direct aan de pin hangen. Je weet dan niet op de puls nauwkeurig wanneer er geschakeld wordt maar dat middelt zich wel uit. Is een stuk eenvoudiger dan een ISR debuggen :)
En veiliger dan 230 op je print.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 21:42:
Ik kom dit meetjaar (nov-nov) op een bemeterde opbrengst van ca 1200 kWh (=4,32 GJ).
Met zo'n zonneboiler laat zich maar ongeveer 120 m3 gas per jaar besparen? Dat is zo'n 80 euro per jaar. Wat zal een zonneboiler kosten, zo'n 5000 euro? De terugverdientijd bij de huidige gasprijs zou dan 62.5 jaar zijn of reken ik nu verkeerd? Lijkt me niet echt interessant op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor jouw redenatie waarschijnlijk wel, als je flinke vraag hebt niet, en meerdere doelen voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
En nog een deel ruimte verwarming, waarbij de infrastructuur (buffer, boiler en andere hardware) worden gedeeld met de conventionele opwek. (En ook in mijn geval met een CV-hout kachel)

Maar je als je al je verbruikte elektriciteit hebt gesaldeerd met je elektriciteit opwek waardoor de windmolen een heel lage WAF heeft, moet je wat he? dan blijft de warmte opwek en opslag over ..... dan kan je verder gaan met een warmte pomp nemen of een Zonneboiler .... en nog wat biomassa stoken .... Toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:15:
[...]
Met zo'n zonneboiler laat zich maar ongeveer 120 m3 gas per jaar besparen? Dat is zo'n 80 euro per jaar. Wat zal een zonneboiler kosten, zo'n 5000 euro? De terugverdientijd bij de huidige gasprijs zou dan 62.5 jaar zijn of reken ik nu verkeerd? Lijkt me niet echt interessant op die manier.
Ten eerste heb ik geen 5000 euro maar 3000 euro uitgegeven. Ten tweede reken je wel erg naar je toe met het gasverbruik.
Geeft niet, zoals vaker gemeld, ik heb helemaal niets met TVT, wel wat met onze planeet.

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 14-10-2013 17:39 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Met Eric eens.

Hier installatie van 3300 euro en heb van 10 oktober 2012 t/m 10 oktober 2013, 216m3 gas en ongeveer 300kWh stroom ( hotfill ) bespaard. Ongeveer 210 euro in die periode. 210 euro die ik nu kan besteden aan leukere dingen ipv af te geven aan de energiemaatschappijen.

En dit is zooooo leuk om te bekijken

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/10/zonneboiler_detail.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door mkleinman op 14-10-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:16

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Nefit. Hallo weet iemand of de Nefit Proline HRC24 CW5 met het Nefit Solar systeem 2-110 ook uit te lezen is? Heb deze combinatie staan maar behalve op het display zie ik weinig (ja warmte in 110 liter vat).

Zou graag willen zien wat de opbrengst is, mijn zonnepanelen kan ik netjes meten met pvoutput echter vanaf 1 mei tot nu heb ik aan gas verbruikt: 36,19 m3. Leuk maar ik zie niet wat het aandeel van de zonneboiler hier in is.

alvast bedankt!

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zijn er hier ook mensen die ervaringen hebben met Duitse webshops? Zoals deze bijvoorbeeld: http://www.solardirekt24.de/solarthermie-komplettpakete.html ?

Ebay reviews: http://myworld.ebay.de/solardirekt24?_trksid=p2047675.l2559

De Nederlandse markt is volgens mij aardig onderhevig aan kartels aan de prijzen te zien, dus vandaar dat we maar eens over de grens kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Wel kleine dingen besteld in Duitsland(pomp, solarlog, controller), maar niets groots. Gaat altijd goed.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-08 23:26
Ik heb hier veel besteld vorig jaar:

http://www.pumpendiscount...o.html?refid=Preisroboter

Alpha Grundfoss pomp, vloerwarmingsverdelers etc. en de zonneboiler hier gekocht.
Zonneboiler was in de aanbieding, Austria email 400 ltr, incl. isolatie, regeling, en pompgroep met veiligheden voor € 735,-.
Transportkosten DPD € 15,- !!
Zondag besteld, woensdag in Nijmegen keurig in houten krat geleverd.

In Duitsland nog veel meer spullen voor onze nieuwbouwwoning besteld, gaat altijd goed.
Alleen maar positieve ervaringen, Duitsers zijn op dat gebied goed te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:01

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

mkleinman schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 18:49:
Met Eric eens.

Hier installatie van 3300 euro en heb van 10 oktober 2012 t/m 10 oktober 2013, 216m3 gas en ongeveer 300kWh stroom ( hotfill ) bespaard. Ongeveer 210 euro in die periode. 210 euro die ik nu kan besteden aan leukere dingen ipv af te geven aan de energiemaatschappijen.

En dit is zooooo leuk om te bekijken

[afbeelding]
ziet er mooi uit ik snap alleen niet hoe ik dit ook aan de praat krijg in windows 7 zodat ik ook van die leuke plaatjes kan krijgen.

Ik heb mijn installatie (1000 liter boiler met 12 m² collectors)nu draaien, aangesloten aan mijn remeha aquanta verwarmingsketel
.
water gaat nu voorverwarmt via een hygiëne spiraal naar de boiler van de aquanta.
en een driewegklep bepaalt of het water warm genoeg is om het retourwater van mijn vloerverwarming alvast via een spiraal in de boiler op te warmen voor dat de verwarmingketel dat doet.
Het werkt prima nog geen enkele storing gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
Heeft iemand een idee, of meetwaarden wat een vlakkeplaatcollector in de wintermaanden aan energie oplevert ?
Ik bedoel hoeveelheid liters water van een bepaalde temperatuur per uur /dag.

Ik heb 10 m2 Wagner zonnecollectoren liggen die ik nog moet installeren.
De zonneboiler zelf is 400 ltr.
Als ik de zonneboiler als verwarmingsondersteuning ga gebruiken wil ik warmte gaan bufferen.
Hiervoor heb ik nog staan 3 x 1500 ltr. buffertank, die ik daarvoor zou kunnen gebruiken.
Maar dan wil ik natuurlijk wel weten welke buffergrootte ideaal is.

Verwarming is overal vloerverwarming, met 30 graden watertemperatuur kan ik de winter doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
volgens mij kan je op http://solar2all.com/ een rekenmodule vinden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

kanaaldijk schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 21:09:
[...]

ziet er mooi uit ik snap alleen niet hoe ik dit ook aan de praat krijg in windows 7 zodat ik ook van die leuke plaatjes kan krijgen.

Ik heb mijn installatie (1000 liter boiler met 12 m² collectors)nu draaien, aangesloten aan mijn remeha aquanta verwarmingsketel
.
water gaat nu voorverwarmt via een hygiëne spiraal naar de boiler van de aquanta.
en een driewegklep bepaalt of het water warm genoeg is om het retourwater van mijn vloerverwarming alvast via een spiraal in de boiler op te warmen voor dat de verwarmingketel dat doet.
Het werkt prima nog geen enkele storing gehad
Mijn SR1168 controller levert CSV files met deze data. Ik lees die data in met een eigen stukje code ( Java ). die pakt alle data en zet dat in een gratis Oracle XE database.

En daarbovenop heb ik met de programmeertaal in de database ( PL/SQL ) de schermen gemaakt die deze data dan weer netjes weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:01

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

mkleinman schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 22:49:
[...]

Mijn SR1168 controller levert CSV files met deze data. Ik lees die data in met een eigen stukje code ( Java ). die pakt alle data en zet dat in een gratis Oracle XE database.

En daarbovenop heb ik met de programmeertaal in de database ( PL/SQL ) de schermen gemaakt die deze data dan weer netjes weergeeft.
Klinkt mij nog onbekend, weet niet hoe dat moet , heb vroeger wel iets geprogrammeerd in basic op mijn commodore 64 computer maar al heel lang niets meer mee gedaan.
Ik moet op zoek naar hoe dit moet. Zal niet echt moeilijk zijn, is volgens wel leuk om zoiets leuks te maken.
Ik kijk wel eens bij mijn kinderen die programmeren voor hun werk , is wel iets anders dan wat ik vroeger deed. Ik heb een SR1188 controller. voor mijn collectoren en een aurora van Power one voor mijn zonnepanelen . moet toch wel iets leuks van te maken zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door kanaaldijk op 20-10-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

ericplan schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 20:44:
[...]

Hier staat de SLT voor EUR 222,- incl MWSt.
En ze zeggen leverbaar binnen 2-4 dagen! Ik ben overigens nog geen gebruiksaanwijzing tegengekomen, alleen een Datenblatt.
Volgens mij is DeltaSol SLT (m.u.v. de LAN en USB poort) kwa mogelijkheden gelijk aan de DeltaSol SL.

btw Gebruikers die een Nefit Ketel voor naverwarming van tapwater gebruiken kunnen beter de DeltaSol BX-plus nemen.
Dankzij de vrij programmeerbare uitgangen heb je namelijk geen Solar Thermostaat (voorkomt kortstonding aanspringen van de ketel bij warmwatervraag) meer nodig en dat scheelt al snel 90 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Carbon schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:31:
[...]
Volgens mij is DeltaSol SLT (m.u.v. de LAN en USB poort) kwa mogelijkheden gelijk aan de DeltaSol SL.

btw Gebruikers die een Nefit Ketel voor naverwarming van tapwater gebruiken kunnen beter de DeltaSol BX-plus nemen.
Dankzij de vrij programmeerbare uitgangen heb je namelijk geen Solar Thermostaat (voorkomt kortstonding aanspringen van de ketel bij warmwatervraag) meer nodig en dat scheelt al snel 90 euro.
De SLT heeft volgens mij ook wat vrij-programmeerbare zaken. Ik hoop op een fatsoenlijke webinterface.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

ericplan schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:50:
[...]

De SLT heeft volgens mij ook wat vrij-programmeerbare zaken.
De SL (en waarschijnlijk ook de SLT) heeft geen vrij (onafhankelijk van de gekozen configuratie) programmeerbare uitgangen.
Ik hoop op een fatsoenlijke webinterface.
Ik mag toch kopen dat je in ieder geval geen aparte (DL2/DL3) datalogger meer nodig hebt.

[update]

Krijg net het volgende bericht van Resol:

Unfortunately, the DeltaSol SLT is not yet ready to be released. Therefore, a manual is not available, too. Any news about the DeltaSol SLT will be posted at our webpage, as soon as available. I advise, to sign up for our newsletter, in order to be informed automatically.

[ Voor 27% gewijzigd door Carbon op 21-10-2013 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-09 19:14

S913

Abusus non tollit usum

Gezien het hoge tweaker-gehalte durf ik bijna mijn simpele-gebruiker-vraag niet te stellen ;) Maar hopelijk kunnen jullie me van advies voorzien.

Momenteel zit ik nog in een huurwoning met HR ketel, een zonneboiler van 90 liter en een collector van +/- 3 m2. Gasverbruik afgelopen jaarrekening: 944 m3 voor een eengezinswoning met 2 volwassenen en 2 bijna-tieners. Heb sinds die tijd een modulerende thermostaat gekregen en ik lijk nu maandelijks minder te verbruiken vergeleken met vorig jaar, maar we hebben natuurlijk een warme & lange zomer gehad.

Nou sta ik op het punt om een qua inhoud wat groter huis te kopen, maar daarin nog een oude VR ketel uit 1995. Ik overweeg om deze ketel tijdens de verbouwing meteen maar te vervangen, door sowieso een moderne HR variant ... Maar waar ik over twijfel, ga ik de extra mile en investeer ik in een zonneboiler.

Nou lees je berichten tussen 10 - 20% beter rendement tussen zo'n oude VR ketel en een moderne HR ketel, maar maar kijkend naar maandlasten zou dat natuurlijk beter worden met een zonneboiler. Maar tja, hoeveel ... Nou gaat het me niet eens héél erg over de terugverdientijd van een huis-tuin-en-keuken zonneboiler (vergeleken met wat ik hier af en toe lees), maar ben toch benieuwd of het de economische investering waard is .. (naast natuurlijk het "groene" voordeel).

Lastige is dat ik in mijn huidige huis geen vergelijk heb omdat alle huurhuizen hier zo'n ding hebben, alleen heeft de vorige bewoner aangegeven dat het voordeel groter was dan de 10 euro per maand die de huur omhoog was gegaan nadat ze de zonneboiler hadden gekregen.

Dus what to do ... Zijn er in jullie opinie sowieso do's en don'ts qua merken of type systemen als je naar dit soort opstellingen gaat kijken?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Hou er rekening mee dat met een boiler je meteen veel meer mogelijkheden krijgt, waarvan zonnewarmte er maar één is :)
Wat mij door dit forum duidelijk is geworden is dat gas-combiketels doorgaans een factor 2-3 overgedimensioneerd zijn t.o.v. de uurgemiddelde warmtevraag. Een boiler van 100 liter of meer haalt die piek weg waardoor een (goedkopere, kleinere, zuinigere) 12kW ketel met twee vingers in zijn neus je huis warm kan houden en het hele gezin kan douchen.

Leg je dus een nieuw systeem aan, neem dan zeker een boiler (groter=beter) met cv-spiraal. Dan krijg je zon-verwarmingsondersteuning in lente en herfst er gratis bij.

Wil je de meeste bang voor je bucks, isoleren. Een VR ketel impliceert een ouder huis, dan loont (spouw, dak, vloer) isolatie doorgaans enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik wil juist van mijn redelijk nieuwe cv (HR) ketel af en helemaal geen gas meer gebruiken.
Mischien ook eens verdiepen in een combinatie van zonnepanelen, zonneboiler,douchewtw, warmtepomp en eventueel een cv houtkachel. Maar dat zijn hele andere onderwerpen, die hier niet enkel thuis horen.
Het duurzame forum staat er helemaal vol mee.
Uiteraard speelt je budget en mogelijkheden voor een grote verbouwing ook heel sterk mee.

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2013 21:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Ook dan begin je het best met een flinke warmwatervoorraad :)
Daar kan je dan de verschillende warmtebronnen in willekeurige volgorde op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:28:
Hou er rekening mee dat met een boiler je meteen veel meer mogelijkheden krijgt, waarvan zonnewarmte er maar één is :)
Wat mij door dit forum duidelijk is geworden is dat gas-combiketels doorgaans een factor 2-3 overgedimensioneerd zijn t.o.v. de uurgemiddelde warmtevraag. Een boiler van 100 liter of meer haalt die piek weg waardoor een (goedkopere, kleinere, zuinigere) 12kW ketel met twee vingers in zijn neus je huis warm kan houden en het hele gezin kan douchen.

Leg je dus een nieuw systeem aan, neem dan zeker een boiler (groter=beter) met cv-spiraal. Dan krijg je zon-verwarmingsondersteuning in lente en herfst er gratis bij.

Wil je de meeste bang voor je bucks, isoleren. Een VR ketel impliceert een ouder huis, dan loont (spouw, dak, vloer) isolatie doorgaans enorm.
Intergas Kompakt HR 12 HR ketel solo
versus
Intergas Kombi Kompakt HRE 24/18 HR ketel combi

Prijs
12 kW solo (alleen CV) kost €674
24 kW combi (CV+WW) kost €730
Prijs verschil = € 56

Afmetingen
HRE 24/18= 590×450×240
HRE 12= 590×450×240
Verschil in afmetingen = 0
(HR 12 = 750×450×270) >>> veel groter dus

Rendement
HRE 24/18 = 107%
HR 12 = 107%
Verschil in rendement = 0%

-----

Dit zijn de cijfers die ik gebruik voor "goedkopere, kleinere, zuinigere". Jij gebruikt andere cijfers neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Helemaal geen gas meer, is denk ik voor mij even een brug te ver ... Dat vergt een wat drastischere ingreep, ook qua verbouwing. Maar zeker iets om in de toekomst over na te denken.

@Proton_ Grote (zonne)boilers ben ik bij de grote merken wel tegengekomen, maar bijna overal wordt alleen over warmwater gesproken en soms lees je zelfs over een setup met zonneboiler én cv-boiler plus een ketel. Maar er is dus ook een "combi" boiler die cv- en zonneboiler combineert?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@S913: zonneboiler met HR ketel en warmtepomp (zoals elga) is heel mooi (en effectief).
Echter stap1: isoleren, isoleren, isoleren. Daarna pas geld uit geven aan nieuwe apparatuur. Ook om te voorkomen dat je te groot koopt
ik heb nu een 2 jaar oude HR ketel, 40 kw, met een minimum vermogen van 7 kw bij 50/30 graden verwarmen. En alleen als het hard vriest kandeze continu aan. anders is het minimum vermogen al te groot :(
ps combi zonneboiler heeft 1 warmtewisselaar extra waar de retour vanaf de radiatoren naar de cv ketel door heen wordt gestuurd als de boiler warmer is dan de CV retour. ICM verwarmen op lage temperatuur heerlijk. Bij mij staat vanaf begin oktober tm maart de cv pomp continu aan en wordt elke zonnestraaltje via de boiler gelijk de radiatoren ingeduwd

[ Voor 29% gewijzigd door BarryH op 22-10-2013 21:55 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eerst isoleren, isoleren, en anders isoleren,

http://www.stiebel-eltron...oiler-sbb-401-501-wp-sol/
(kan aangevuld worden met pv)

http://www.atagverwarming...lercombi/q-solar-q25sc200
(kan aangevuld worden met cv warmtepomp en pv)

/me /intergas en euros ...*sigh*

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Oh ja: isolatie (Lees net dat dat heeel belangrijk is :P)

Staat natuurlijk ook op de planning, maar is redelijk op orde: dubbele beglazing, 2de etage is recentelijk geheel verbouwd (incl. overige verwarmingsinfrastructuur) en ook de buitenzijde is onderhanden genomen. Maar er valt zéker nog wat te verbeteren en dat staat ook op de planning.

[edit]Ah, dank voor de links.

[edit2] Voor ik nou allemaal domme vragen ga stellen, hebben jullie misschien een goeie site om me in de materie te verdiepen? Die CWx waardes begrijp ik wel globaal, maar zodra 1 ketel in verschillende kW varianten komt, snap ik wel wat dat betekent, maar mis ik de achtergrond een beetje om zoals @hieronder bijv. een daadwerkelijke keuze te maken.

[ Voor 35% gewijzigd door S913 op 22-10-2013 22:24 ]

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
Dre schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 21:46:
[...]

Intergas Kompakt HR 12 HR ketel solo
versus
Intergas Kombi Kompakt HRE 24/18 HR ketel combi

Prijs
12 kW solo (alleen CV) kost €674
24 kW combi (CV+WW) kost €730
Prijs verschil = € 56

Afmetingen
HRE 24/18= 590×450×240
HRE 12= 590×450×240
Verschil in afmetingen = 0
(HR 12 = 750×450×270) >>> veel groter dus

Rendement
HRE 24/18 = 107%
HR 12 = 107%
Verschil in rendement = 0%

-----

Dit zijn de cijfers die ik gebruik voor "goedkopere, kleinere, zuinigere". Jij gebruikt andere cijfers neem ik aan.
Dre,

je vergeet het allerbelangrijkste in dit verhaal te vermelden.

De HR 12 kan terug moduleren tot 3,5 kW.
De HRE 24/18 kan maar terug moduleren tot 5,4 kW.

En laat nu juist dit de reden zijn waarom ik de voor de HR 12 heb gekozen.

Die 5,4 kW heb ik maar net nodig als het buiten 10 graden vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
lees eerst eens het topic cv tuning, lees je alles over:
temperatuur verlagen (meer radiator capaciteit)
uitnutten ketel ( een zo klein mogelijke)
en dan evt. het warmtepomp topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Thanks ... ik ben "even" in dat andere topic ;)

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Limojo schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:22:
[...]

Dre,

je vergeet het allerbelangrijkste in dit verhaal te vermelden.

De HR 12 kan terug moduleren tot 3,5 kW.
De HRE 24/18 kan maar terug moduleren tot 5,4 kW.

En laat nu juist dit de reden zijn waarom ik de voor de HR 12 heb gekozen.

Die 5,4 kW heb ik maar net nodig als het buiten 10 graden vriest.
Ik neem aan dat je lage temperatuur verwarming hebt. Uit de handleidingen (50/30 systeem) van de HRE 24/18 haal ik vermogen van 5,5 kW en voor de HR 12 3,9 kW. Maar laten we niet teveel zeuren achter de komma.

Mijn radiatoren hebben een flinke thermische capaciteit dus ik heb geen last van de aan/uit regeling die mijn "te zware" ketel heeft. Ik zal binnenkort eens in het cv tuning topic buurten wat het nadeel nou is van zwaarder ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@Dre Ik had een HR107 12kW douchegeiser in België gevonden voor iets van €500, maar die is nu natuurlijk onvindbaar :)
Je hebt gelijk dat het niet gek veel uitmaakt in aanschafprijs.
De winst zit 'm in minder verliezen tijdens voor- en naventileren als de brander aan en uit gaat, minder slijtage en storingen door minder temperatuurschommelingen (volgens mijn monteur is dat waarom je pendelen wil voorkomen).
Onze oosterburen lopen natuurlijk weer voorop met de duurzame techniek:
http://www.elco.de/produkte/thision.html
HR109 gasketels die 10:1 moduleren (0.9-9.1 kW) en ingebouwd zonnecollectoren begrijpen, ook voor verwarmingsondersteuning.
Alleen het 'goedkoper' maakt hij niet waar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dre, je hebt wederom een topic verandert in het tegenovergestelde.
dit is het topic zonneboiler, jij roeptoetert intergas/ik/mij/euro/zwarte piet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Proton_
€500 is (opvallend veel) goedkoper dan die Intergas ketels die al niet duur zijn.
Verliezen door ventileren, tja waar hebben we het dan over, ik geloof niet dat dit significant is.
Slijtage door temperatuurschommelingen, tja ten opzichte van de 90/70 systemen schommelt de temperatuur al veel minder tegenwoordig. Was het toen een relevant punt en een motivatie om LTV te nemen? Ik vraag mij af of dit relevant is.

Klinken mij allemaal een beetje als drogredenen in de oren. Een beetje hetzelfde over auto's met start-stop systemen en de ohhhh zo slijtage gevoelige accu's in hybride Prius auto's. Ondertussen wel bij je eigen VAG-auto met vorsprung durch technik na 30.000 KM een motorswap moeten doen en problemen met distributiekettingen waarvoor de importeur zijn kop in het zand steekt (Wir haben es nicht gewusst). Terwijl de buurman in zijn Prius met start-stop systeem al >250.000 KM op de teller heeft staan zonder problemen.
Get the facts.

[100% ontopic]
Misschien wel het belangrijkste punt wat niet vergeten moet worden: Gebruik je de zonneboiler niet als buffer voor je CV-ketel? Dan lijkt mij het vermogen uberhaupt niet zo relevant met >200 Liter aan water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Was ook een douchegeiser, relatief dom ding zonder (water/water) warmtewisselaar en pomp, in tegenstelling tot een combiketel. Met een zonneboiler heb je die immers al, alleen een driewegklep is nodig.
Het zouden drogredenen kunnen zijn, ik heb niet de expertise om ze te weerleggen.
Begrijp me niet verkeerd: combiketels zijn niet slecht.
(ik begrijp niet waar de auto's vandaan komen, daar ga ik niet op in :)).
Re rendement: minder vermogen door hetzelfde warmtewisselend oppervlak geeft een meetbaar hoger rendement van de ketel. Kijk bijvoorbeeld naar http://www.elco.de/produkte/duatron.html : de 12 kW versie heeft zo te zien alleen een andere brander t.o.v de 24 kW versie en scoort 0.9 procentpunt hoger in rendement B) Of dat de moeite waard is mag je zelf bepalen.
Resumerend (en ontopic): Bij de aanleg van een nieuw zonneboilersysteem zou ik verwarmingsondersteuning aanraden.
Dit geeft je ook de mogelijkheid een eenvoudiger ketel met minder vermogen te kiezen. Of dit (genoeg) voordelen biedt moet je zelf bedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje omtrent zonuren door het jaar heen.

Mijn huis staat op W-ZW (praktisch West) en aan die zijde zit ook een 2.75m2 zonnecollector. In hoogzomer moet ik al wachten tot 9:45u voordat de zon er een beetje opstaat en hij aanslaat. Nu in het najaar wordt het later en later. Nu al zit ik rond 12:00u! En wat me dan nog het meest ergert, is dat vaak 's ochtends de hemel heel helder is met een heerlijk zonnetje en tegen de middag de boel dicht begint te trekken!! Als je er een beetje oplet wordt je er niet goed van. Precies als de collector verwarmt zou gaan worden. Ik heb nu dus al praktisch geen warm water meer de laatste dagen.

Nu heb ik een tweede collector op de kop weten te tikken en die gaat dan aan de andere kant op het dak, O-NO. Absoluut niet ideaal misschien, maar zo vang ik hopelijk wel de ochtend zon.

Herkennen meer mensen bovenstaande situatie en is mijn bedachte oplossing een goede verbetering?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2013 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Volgens mij is de observatie dat de hemel betrekt als de zon eindelijk op je zonnecollector schijnt puur subjectief. Als je nu eens een PV installatie naast legt kan je daar mee mooi zien of je observatie klopt.
Die ochtend zon staat erg laag (je moet een hoge hellings-hoek hebben) en bevat niet veel energie (moet ver door de atmosfeer), daar moet je niet op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@YJB
ik heb pv op oost en pv op west.
en ja het gras in de wei aan de overkant is altijd groener. :*)

ik merk erg weinig verschil in zon uren tussen die 2.
(oke oost doet het net iets beter maar is zo marginaal, en op west wat bomen dat zou het ook kunnen zijn.)

wel heb ik het idee dat het vaker in de ochtend net iets rustig weer is en daar door meer zon,
maar is een erg subjectieve observatie.

wat ik erg merk is dat de herfst al gouw de opbrengsten dalen vanwege de schuine zon op de panelen.
dat zou het probleem ook kunnen zijn met je zonneboiler.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@WoudseHoeve: 'Even' een pv installatie ernaast leggen. Wow, ik zou willen dat ik daar eventjes zomaar het geld voor had. En dat om dan te kunnen vergelijken. Thanks voor de tip, maar ik hoop toch op wat betaalbaarder antwoord.

@migjes: ik heb nu alleen op het westen een collector en met een extra collector erbij op het oosten pak ik per dag zeker een uur of 4 meer zon. Maar of die zon ook veel doet, dat is dan echter de vraag. Wel heb je denk ik toch een hogere opbrengst lijkt me per dag. Het zal toch zeker uitmaken.

Een huizenblok hiernaast dat op het zuiden staat heeft nu al begin van de middag vaak 50°C bereikt bij een koude boiler (+/-20°C). Bij mij is deze om 13:00u nog steeds koud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@YBJ
2x een 250Wp paneel met 2x micro omvormer geen aparte groep nodig met sommige modellen.
hoeft de bank niet te kosten. (gokje 2x +/-350 euro)
zeker leuk om te doen.

met meer Gj aan collector heb je zeker meer opbrengst, klopt.
maar het blijft een oost-west setup en die zakken wat rapper in de herfst, is weinig aan te doen.
(maar als je het kunt doen voor niet teveel geld, moet je het niet laten.)
anders als bij pv zie ik wat minder voordeel met een zonneboiler op oost-west.
(met pv heb je geen opslag probleem, maar gewoon salderen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jongejonge alsof je iemand de schuld geeft van....
mijn west collector doet het prima, juist in de namiddag is er cv behoefte en door de grote collector komt dat er prima uit. in deze periode maakt het niet zoveel meer uit of de zon nu wel of niet schijnt.
zo is mijn pv opbrengst bij bewolking nu hoger dan bij zon
als je boiler niet aanslaat komt dat misschien ergens anders door ? een te hoge deltaT voordat deze aanslaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
@YBJ: een idee is om je WZW collector te vervangen door vacuumbuizen, die kun je draaien zodat ze meer naar zuid wijzen terwijl ze toch strak in het dakvlak liggen. Ook schijnen ze een hoger rendement bij koude omgevingstemperatuur te hebben.

Eventueel kan je daarmee ook op ONO de boel meer naar OZO laten wijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Vacuumbuizen richten? Da's nieuw voor mij. Ik denk dat dat bij het type van ons niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:31:
@YBJ: een idee is om je WZW collector te vervangen door vacuumbuizen, die kun je draaien zodat ze meer naar zuid wijzen terwijl ze toch strak in het dakvlak liggen. Ook schijnen ze een hoger rendement bij koude omgevingstemperatuur te hebben.

Eventueel kan je daarmee ook op ONO de boel meer naar OZO laten wijzen :)
Volgens mij is dit zeer zeldzaam, dan doel je meer op een tracker?

Realistischer is het werken met spiegels achter de buizen, dan vergroot je de effectiviteit. Voordeel van buizen bij 'mindere' oriëntaties is dat ze ook goed kunnen omgaan met zijdelingse instraling, door het ontwerp. Vlakkeplaat is maar op 1 richting gefocussed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
goedendag wat zijn jullie weer eens kortzichtige lezers.
er word gedoeld op het draaien van de buizen in de manifolt zodat het systeem meer naar het zuiden staat.
sommige buizen kunnen dat en heeft het nut. (zeer beperkt weliswaar)
voorbeeldje van buizen die dat kunnen.
www.mig-solar.com/files/MIG_Roehren_NL.pdf‎
(ik ben geen werknemer/diricteur daar, ondanks de naam)

eric_pvt vertel het eens wat het grote voordeel is van 10Gj op oost-west tegen over 10Gj op oost of op west.
(het voordeel of nadeel van dubbel pomp cq klep niet mee nemend. dat maakt het allemaal wel erg ingewikkeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn vlakke geisoleerde plaat, daar mag menig buisje nog een puntje aan zuigen
het is namelijk een indak zonlicht doodloper met reflectieglas naar binnen toe gericht
hij heeft net weer 380 litertjes op 63c gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Maar alles bij jou presteert uitzonderlijk bij jou toch :P Hotfill scheelde 88 (of 64?) liter water per dag bij jou vaatwasser, en de AEG PV verhoogde de netspanning bij jou enorm. (niet happen nu)
[/citaten]

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 24-10-2013 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:19:
goedendag wat zijn jullie weer eens kortzichtige lezers.
er word gedoeld op het draaien van de buizen in de manifolt zodat het systeem meer naar het zuiden staat.
sommige buizen kunnen dat en heeft het nut. (zeer beperkt weliswaar)
voorbeeldje van buizen die dat kunnen.
www.mig-solar.com/files/MIG_Roehren_NL.pdf‎
(ik ben geen werknemer/diricteur daar, ondanks de naam)
Klinkt interessant, maar ik zie dat zo niet terug in dat document? Moet je dat trouwens dan handmatig doen per seizoen of kan dat automatisch aan de hand van hoe de zon staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
De buis is rond, er valt ook weinig aan te zien :)
Hij pas gewoon in willekeurige stand in de manifold.
Meestal wordt de stand bij installatie bepaald en blijf je er dan verder vanaf.
Inderdaad wel interessant om op die manier een tracker te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dre schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 18:11:
Maar alles bij jou presteert uitzonderlijk bij jou toch :P Hotfill scheelde 88 (of 64?) liter water per dag bij jou vaatwasser, en de AEG PV verhoogde de netspanning bij jou enorm. (niet happen nu)
[/citaten]
Ga je nog eens iets nuttigs aan een topic toevoegen, Dre? Zo kansloos dit. :O

Hier 61 graden boven, 59 beneden. Kan een gezin weer mooi van douchen. Met heatpipes bereikt, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heatpipes hier op westen, met behoorlijk wat schaduw nu al, ook nog 48 graden bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
120 Chinese Heat pipes bijna op zuid ....de 210L boiler staat nu boven in op 74 en de 1000L buffer op 72, maar die stond gister al op 60 graden van de hout kachel ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 18:11:
[/citaten]
duidelijk de kansloze reactie van iemand met pv op het dak en de gasketel aan, waarom deze focus dre, interesseert je iets enorm ? wist je dat jij-bakkelij niet zo netjes is op een forum

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:11:
[...]

duidelijk de kansloze reactie van iemand met pv op het dak en de gasketel aan, waarom deze focus dre, interesseert je iets enorm ? wist je dat jij-bakkelij niet zo netjes is op een forum
Kijk wel even naar mijn " :P " smilie. Niet zo boos meteen :)

Vandaag mijn woonkamer gebruikt als zonnecollector, dus zonder losse zonnecollector ;). Perfect op temperatuur met deze zon. Gasketel hier heeft vandaag voor centrale verwarming ongeveer 41 Wh verbruik aan gas+elektra waarvan 100% standbyverliezen. Indrukwekkend laag dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 24-10-2013 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ook hier: 47 graden boven in de ZB (prio 1 tank) en maar 300 liter gas gebruikt (ws. vanochtend)

Pagina: 1 ... 20 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.