Als je de retour direct door de buffer laat lopen (met of zonder mixer) dan loop je het risico dat je op dagen dat er geen zon genoeg was dat je savonds de buffer op stookt en de volgende dag de ZB er maar een beetje warmte bij kan stoppen. Dan warm je dus de ZB met gas op.!null schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:30:
[...]
Dan mix je gewoon weer de retourleiding van de verwarming met dat wat uit de boiler komt?
Waarom moet je eigenlijk nog schakelen met een 3W klep? Kun je niet gewoon de retourleiding van de verwarming/radiatoren op de boiler aansluiten, maar daarnaast ook via een mixer/thermostaatkraan (met aansluiting van warm water uit de boiler) naar de CV unit.
Dus afhankelijk van wat de thermostaat mixer doet pakt hij water uit de boiler of gewoon de retourleiding. Met kans dat het allebei niet warm genoeg is en weer verwarmd wordt m.b.v. gas.
Een reden waarom het niet zou werken zou misschien zijn omdat de mix kraan niet slim genoeg is maar van 1 leiding de warmte verwacht. (is natuurlijk ook maar een stuk ijzer). Gevolg zou dan zijn dat ie ook op totaal onhandige momenten gewoon water uit de boiler pakt. Maar verder zou het wel een stuk simpeler worden.
Trouwens, 3W klep of niet, is de werkdruk van de CV installatie (2 bar ofzo?) aanwezig door het hele systeem inclusief boiler? Kan me voorstellen dat het bij de retourleiding (en ook in de boiler) de werkdruk dan niet meer gehaald wordt richting de CV unit, weet niet of dit een probleem is.
Als de mixer bv op 53 graden staat kan je de buffer zo maar opwarmen tot die 53 graden. Onder die 53 graden loopt het retour water nl door de buffer.
De mixer is bij mij dus een over temperatuur beveiliging en de 3w klep een beslissing of er genoeg (zonne of hout ) warmte genoeg in de buffer zit.
Ik heb het zo gemaakt ( 2 vaten) dat de CV ondersteuning geen warmte uit de drinkwater boiler kan pakken.
De druk is uniform door het systeem op wat pompdruk verschillen na. Terug slag kleppen geven soms wel een vreemd effect, bv bij het vullen ...... mixers bevatten ook een terugslag klep ....
Je heb wel een groot expansievat nodig (10% van de inhoud installatie)
Het schema is in een van de voorgaande posts te vinden.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin