Zou je misschien in de tekening aan kunnen geven waar jij de kleppen zou plaatsen? Ik zie het denk ik wel voor me maar ik vindt het erg lastig om het in een schema te zien.WoudseHoeve schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:36:
[...]
Het nadeel is dat die radiator ook altijd moet mee draaien.... het cv water komt warm van de cv-ketel, dan door de radiator, dan door je boiler vat, dan door je cv-pomp, weer in je cv-ketel.
Je kan dus nooit meer warmte toevoegen als door je lokale radiator gaat.... je moet dus op een hogere invoer temp zitten om meer warmte te kunnen injecteren, het word gemengd met de rest van de retouren uit het huis.
Andersom kan je het ook doen. J zet een terugslag klep tussen de aanvoer van je ketel en de radiatoren in huis. Vervolgens gebruik je een 2de CV pomp (ook met terugslagklep) tussen retour en aanvoer van je radiator om warm water in de aanvoer van je systeem te injecteren. De pomp moet je dan wel regelen middels de (aan/uit) thermostaat van de CV (of slaven aan de pomp van de CV ketel)
De ketel die hier staat is nog een oude VR-ketel, ik weet dat ie de pomp kan laten draaien zonder brander want hij doet dat sowieso iedere dag een minuutje. Ik heb alleen nog niet uit kunnen vinden of hij ook draait als de retourtemperatuur hoger is. Als dat wel zou gaan zou dat natuurlijk het geheel veel makkelijker maken.