Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.200 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Hahaha net te laat ...... hij ligt al uit elkaar,

Ik haal de compressor er uit. Dan heb je alleen een grote radiator en een fan (220V 15W) over. De compressor gaat weer op Marktplaats ?
Ik soldeer er 15 mm pijpjes aan (er komen 9.5 mm pijpjes uit de radiator) en kan ik er glycol door laten stromen.
De 3.5 kW thermisch vermogen bij de lage airco temp zal wel wat meer worden bij 95 graden. Er zitten geen plastic onderdelen in die er niet tegen kunnen. Alles is hard gesoldeerd koper en alumunium.

Mijn controller heeft een soort nood functie, maar ik denk dat een sensor met schakelaar op de retour van de zonnecollector 95 graden? voldoende is om op het juiste moment de klep open te zetten naar de airco radiator en de fan aan. Als de retour 95 graden is zal het buffer vat ook 95 graden zijn onderin.

Ik heb straks overal kogel kranen tussen zitten voor als ik veranderingen wil doorvoeren....

Mijn buurman wilde ook wel warmte hebben maar ja 2x200m geisoleerde leiding de grond in ??? Moet ik ook het huis nog uit met die leidingen (Lage WAF). dat is net een stap te ver, lokale dorps verwarming....
Alhoewel.... Beetje groter op zetten ... BVtje oprichten .. personeel .. subsidie .. nee lijkt me niets ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het wordt helemaal leuk als je je buren kan verplichten een warmteaansluiting bij jou te nemen en dat jij een fors vastrecht kan vragen :) Ohh wacht, dat is noemen ze stadsverwarming.

Op zich wel leuk idee dat warmte leveren aan de buren, zeker voor zonneboilers meer bruikbare warmte per GJ collector. Zou dat juridisch en financieel (=qua belasting) haalbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Dre schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:26:
Het wordt helemaal leuk als je je buren kan verplichten een warmteaansluiting bij jou te nemen en dat jij een fors vastrecht kan vragen :) Ohh wacht, dat is noemen ze stadsverwarming.

Op zich wel leuk idee dat warmte leveren aan de buren, zeker voor zonneboilers meer bruikbare warmte per GJ collector. Zou dat juridisch en financieel (=qua belasting) haalbaar zijn?
Ik blaas de warme lucht wel zijn kant op .......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Heerlijk als je gratis verwarmd water hebt :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Hier mijn ideetje om stagnatiedagen in de vakantie te voorkomen, schieten graag:

Thermostaat van de woonkamer vanaf een uur of vier/half vijf 's middags op 25 graden icm met een aanvoertemperatuur van 35 graden (lager kan de Bosch HRC niet). De ketel zal aanspringen, maar nooit het water gaan verwarmen, daar de boiler dat reeds doet.

De warmte in de top van de boiler wordt dan dus gekoeld met het water uit de radiatoren. Bij een testje gisteren kreeg ik de boiler in een kwartiertje van 95 graden richting de 80.

Da's dus echt affakkelen....

Punt voor de PV vs zonneboiler discussie. Met PV heb je dit probleem niet.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
hansdegit schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:45:
Hier mijn ideetje om stagnatiedagen in de vakantie te voorkomen, schieten graag:

Thermostaat van de woonkamer vanaf een uur of vier/half vijf 's middags op 25 graden icm met een aanvoertemperatuur van 35 graden (lager kan de Bosch HRC niet). De ketel zal aanspringen, maar nooit het water gaan verwarmen, daar de boiler dat reeds doet.

De warmte in de top van de boiler wordt dan dus gekoeld met het water uit de radiatoren. Bij een testje gisteren kreeg ik de boiler in een kwartiertje van 95 graden richting de 80.

Da's dus echt affakkelen....
Dan ben je toch gewoon je huis aan het verwarmen? Ik vind het idee verder wel mooi hoor, maar het klinkt alsof het dan toch te warm gaat worden.
Punt voor de PV vs zonneboiler discussie. Met PV heb je dit probleem niet.
Die discussie is ook niet helemaal eerlijk te voeren vanwege het salderen. Je hebt dit probleem bij PV niet omdat uberhaupt een buffer geen zorg van jou is. Gaan ze het salderen tegen, heb je een totaal andere discussie.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
!null schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:51:
[...]

Dan ben je toch gewoon je huis aan het verwarmen? Ik vind het idee verder wel mooi hoor, maar het klinkt alsof het dan toch te warm gaat worden.

[...]
Klopt. Maar als we thuis zijn is het 24 graden met de deur open. Als we niet thuis zijn, boeit het me niet zo; het is gratis warmte waar niemand iets mee kan. Ja, ik kan de buren vragen of ze lekker bij ons gaan douchen, maar da's ook weer zoiets..... :S

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Maar wat is nou eigenlijk het probleem? Niet dat dat vat vol zit met 95 graden glycol toch?
Het probleem is de glycol (of wat dan ook) die in je collectoren stil staat en, vanwege hoge temperaturen, dus achteruit gaat. Toch? Ik bedoel we hebben het niet over warmte die je niet hebt gebruikt etc, het gaat niet over het economische stukje.
Als dat spul in de collectoren achteruit gaat, is dan niet de enige echte oplossing zo'n leegloop systeem?

En sowieso, hoe ervaren mensen het (of de experts) die al jaren een zonneboiler hebben? Is er uberhaupt een probleem in de praktijk?

Er wordt nog wel eens over stagnatie gesproken, maar ik krijg nou nog steeds geen hoogte van hoe erg het probleem daadwerkelijk is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@hansdegit
Enige wat je verwarmt zijn eenmalig je gietijzeren radiatoren die een flinke massa hebben. Om echt energie uit je boiler te krijgen moet de kamertemperatuur (flink) hoger zijn dan de buitentemperatuur. In de winter deltaT binnen-buiten van 20 graden is zeg 4 kW verlies. Dan moet je in de zomer ook dat doen voor 4 kW, maar dan andersom. Buiten 35 graden? binnen +20 = +55 graden. Wel leuk idee voor je tropische plantjes/diertjes, maar voor de rest niet echt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bij thuiskomst was de boiler bovenin 80 graden. Nu de CV pomp het water een uurtje heeft rondgepompt is de temp gedaald naar 60 graden. Ik ga nu even kijken hoeveel graden de collectoren aan de boiler weten toe te voegen.

Wat mij betreft experiment geslaagd. Ik vind het een prima vakantiebeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Ik hoop dat de koelkast uitstaat. Want die gaat het benauwd krijgen en dus meer Elektra verbruiken. 8)7

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

hansdegit schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:43:
Bij thuiskomst was de boiler bovenin 80 graden. Nu de CV pomp het water een uurtje heeft rondgepompt is de temp gedaald naar 60 graden. Ik ga nu even kijken hoeveel graden de collectoren aan de boiler weten toe te voegen.

Wat mij betreft experiment geslaagd. Ik vind het een prima vakantiebeveiliging.
Even een vraag als ZB leek: In hoeverre zegt de temperatuur bovenin de boiler iets over de energie inhoud van je boiler? Met andere woorden: zegt de temperatuur boven in de boiler iets over de gemiddelde temperatuur in de boiler? (beweging/ stroming van vloeistof in je boiler zou toch tot een gelijkmatigere temperatuur kunnen lijden? of zit er naast?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Je aanname is fout. :)

Water in de boiler beweegt niet zo veel.
Een boiler heeft "laagjes" water van een bepaalde temperatuur. Warm water zal proberen zo hoog mogelijk te komen, maar bij een flinke innname van koud water kan het best voorkomen dat het onderin de boiler 15 graden is, terwijl bovenin nog 95 graden heerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik begrijp dat temperatuur in een boiler flink kan verschillen onderin en bovenin. De temperaturen waar jij het over hebt zijn alleen aan de bovenkant gemeten. Het enige wat ik mij afvraag of de temperatuur bovenin niet net zo hard zou dalen door het circuleren van water door je boiler vat, dus zonder radiotoren aangesloten (kortsluit circuit). De "laagjes" mengen dan als het ware. Energie inhoud blijft hetzelfde, alleen is de temperatuur bovenin lager (en onderin hoger).

Anders ben ik wel benieuwd naar een berekening hoeveel Watt je afvoert je woonkamer in. Lijkt mij niet heel veel bij een kleine deltaT.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 09-07-2013 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bij thuiskomst: 80 bovenin, 78 onderin.
Gisteren 90 onderin en 96 boven. De pomp stopt ermee wanneer de temp onder (op 1/3 boilerhoogte) 90 graden bereikt. Vanaf dat moment kan de temperatuur in de collectoren echt hard gaan stijgen. Om half zes gistermiddag 153 graden (meetpunt: aan de leiding, een halve meter onder de collector).

Dat stagneren wil ik voorkomen, want het is niet supergoed voor de Tycofor LS om lang te bivakkeren in die hoge temperaturen. In juni, juli en augustus wordt de piek van de boiler bereikt rond een uur of vijf (da's dus hier, hoe het elders is weet ik niet).

Eventuele stagnatie begint meestal rond dat tijdstip; ik wil dat voor zijn. Door nu rond vier uur al te beginnen met het afvoeren van warmte richting de radiatoren in de woonkamer, kan de boilerpomp lekker blijven rondpompen en wordt de Tyfocor nooit heter dan een graad of 100-120.

Kijk, als we thuis zijn, gooi ik gewoon een wasje in de AEG, of ga ik ff douchen. Maar als we niet thuis zijn, moet die warmte er op een andere manier uit. Ook omdat de druk rustig oploopt tot een bar of vier.

FYI: er hangt 12 kW in de huiskamer. De inhoud van het benedencircuit zal een liter of 50-100 bedragen. Water van 23 graden lekker mengen met water wat tegen stagnatietemp aanzit, koelt de boel wel lekker af.

Ik heb weinig zin om dat te gaan berekenen, ik zie dat ik met een uurtje koelen de boiler dik 20 graden kan laten zakken. Voor de vakantie neem ik nog wat marge: om een uur of half vier beginnen met warmte afvoeren, om half zeven klaar. Beetje nachtverlies en de cyclus kan de volgende dag opnieuw beginnen.

De verspilling bestaat eruit dat ik electriciteit nodig heb voor de pomp en een liter gas voordat die domme ketel doorheeft dat er warm water door zijn leidingen stroomt.

Helaas: ik kan het niet in de grond stoppen....

@woudsehoeve: wanneer kickt jouw radiator in?

edit: lamaar; je doet het met een klep en een controller..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet ik bij je gaan douchen hans, of ga anders gewoon niet op vakantie in het topseizoen !
gevolg : meeropbrengst van de boiler, en goedkopere vakantie /iets met tvt enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Je kan ook wat leidingwerk door de tuin leggen(Tuinvloerverwarming), kan je langer buiten blijven zitten en heb je gelijk je boiler gekoeld.

Planten groeien ook beter met warme voeten.

[ Voor 14% gewijzigd door flippo765 op 09-07-2013 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 20:16:
moet ik bij je gaan douchen hans, of ga anders gewoon niet op vakantie in het topseizoen !
gevolg : meeropbrengst van de boiler, en goedkopere vakantie /iets met tvt enzo
Tja, die van jou gaan nog niet naar school....Wij hebben niet zoveel keus.

Maar even serieus: schiet eens op het idee? Of -daar ben je goed in- kom eens met een originele buiten-het-doosje oplossing, aub.

[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 09-07-2013 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja uh dat is dus de wko, met bron, je wp bron opwarmen voor de winter met je zonneboiler
weet johan meer van, maar er zijn weinig systemen
ik zou zowieso er geen probleem van maken, ik vervang mijn vloeistof iedere 2 jaar,
spoel het gruis en vuil eruit, en dan weer gaan.....
had ik ook al gezegd dat ik als een debiel in het voorjaar mijn collector lap ?
/alles gewassen en de kids ook, en kleng, alweer 70,8 graden
ik ben al jaren erg verliefd op de zb, hij is zooo cool en lokaal,
al die kWhs het net in is zo nutteloos, de zonneboiler doet echt iets wat je ziet en voelt
en toch zo lekker low tech.
echt een ding voor de BV-IK voor narcistisch nederland,
tioch slaat ie niet echt aan.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2013 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nee, het probleem zit 'em ook niet in de vloeistof. Het is het idee dat de druk naar oncomfortabel hoge waardes oploopt. De knelkoppelingen kunnen vast heel veel hebben enzo, maar twee jaar geleden was er al eens een koppeling (ander type, een of ander snelkoppelsysteem van Bosch) losgeraakt. Tyfocor op je dakraam....Dan zie je niet zo heel veel meer, kan ik je melden. En erger: caviterende pomp.

Dit voelt goed, maar kost warmte en een klein beetje electriciteit (en nog minder aan gas).

edit: door de stagnatie van gisteren heeft een TMP36 sensor het ook nog begeven, snik. Daar moet ik het nog eens met Johan over hebben, die heeft een logger met OneWire.

[ Voor 14% gewijzigd door hansdegit op 09-07-2013 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dank voor je duidelijke uitleg.

Even een snelle berekening op een bierviltje:
Opwarmen 100 liter water + 100 'liter' metaal (radiatoren)=200 liter (klinkt als erg veel?). Van 23 naar 35 65 graden = 2,8 9,8 kWh

400 liter water van 80 graden naar 60 graden = 9,3 kWh

Ik hoop voor je dat je geen 12 kW uit je radiatoren haalt bij een een 35/??/23 systeem >:) Anders hangt je kamer vol met radiatoren _/-\o_

[ Voor 70% gewijzigd door Dre op 09-07-2013 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dre, je doet wederom een aanname en oordeelt op basis van die aanname.

Waar staat dat het water in mijn radiatoren ook daadwerkelijk 35 graden is? Ik heb alleen maar verteld dat de instelling van de ketel is gewijzigd naar een aanvoertemp van 35 graden. Dat er uiteindelijk 60-65 graden door de radiatoren gaat boeit die ketel natuurlijk niet, die is alleen maar blij dat de 35 graden gehaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hans heb je wel genoeg aangesloten op de zonneboiler ?
(afwas machine etc)
ik heb nagenoeg nooit meer stagnatie met 7,5m2 oppervlak, in het begin overigens wel gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Bierviltjes mogen aannames maken :/ :+ Aannames gecorrigeerd van 35 graden naar 65 graden. 200 liter is ook een aanname, en waarschijnlijk veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dre schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:07:
Bierviltjes mogen aannames maken :/ :+ Aannames gecorrigeerd van 35 graden naar 65 graden. 200 liter is ook een aanname, en waarschijnlijk veel te veel.
Ga jij lekker rekenen, baseer ik me op de cijfers van een paar uur geleden.
Nog wat info voor je:
2x Radson Kos-V, type 21, 2100mm hoog, 750mm breed.
1x Thermrad Super8 compact,type 22, 600mm hoog, 1400mm breed
Vloerverwarming HoH 100mm, 3m60 x 2m40

@eric-pvt:
Helaas: geen WW-leiding naar beneden. Anders had ik daar uiteraard de quooker, mengkraan en vaatwasser op aangesloten. Dan had de ZB ook weer extra elektriciteit kunnen besparen.
Aan de andere kant: dat had me in de vakantie ook niet geholpen.

Het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nah dat is nou zonde... ik heb een aparte unipipe naar de keuken gelegd voor snelle toegang voor wat eerder ook elektrisch ging, geen koofje over daarvoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Pfffft ... de vaccuum buizen met Heatpipes liggen er op, alle 120 .....
Wat was het warm vandaag op het dak .... ook op zolder, zeker toen de glycol over de 140 graden ging, druk kwam niet boven de 2.5 bar.
Aansluiten van de buffer nog niet klaar, is meer werk als gedacht..., tot het zover is laat ik de glycol pomp continu draaien op de laagste stand.

Nee de affakkel unit is nog niet klaar.

Oude hout kachel is gisteravond opgehaald door de nieuwe eigenaar, de nieuwe staat op zijn plek wachtend op de aansluiting dit weekend ( als ik er zin in heb, geen haast )

Nu voeten op tafel ..... wordt vervolgd

Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/ZB4_Heatpipeserop1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:24:
nah dat is nou zonde... ik heb een aparte unipipe naar de keuken gelegd voor snelle toegang voor wat eerder ook elektrisch ging, geen koofje over daarvoor ?
Zelfde verhaal als de WTW-unit. Alle pijpen maken ter hoogte van de badkamer een heel aparte bocht. Bovendien liggen ze in beton. Om dat er nou uit te gaan hakken....Nee, daar krijg ik bij vrouwlief de handen niet voor op elkaar....

@WoudseHoeve:

:9~ _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 09-07-2013 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zit ook aan een zonneboiler te denken, maar iets is me nog niet duidelijk.
Als ik twee vlakke plaat collectoren op het dak leg en dan in plaats van naast elkaar, onder elkaar zou plaatsen, moet ik ze toch parallel schakelen ipv in serie?

Dit geld ook voor een vaccuumbuis principe toch?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

das een moeilijke, maar probeer te denken in 2 cv radiatoren,
het hangt er een beetje vanaf, ik heb gekozen voor serie om een hogere eindwarmte uit de collector te krijgen, omdat ik cv ondersteuning wel leuk vond (niet gestoord door enige kennis van zaken toen ik dat besloot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Onze vacuumbuiscollectoren zou ik -als het dak het toe liet- ook rustig onder elkaar kunnen plaatsen. De vlakkeplaatcollectoren die wij hiervoor hadden zouden ook gewoon in serie onder elkaar geplaatst kunnen worden.

edit: de flow zou dan S-vormig worden. Of Z, zo u wilt.

[ Voor 12% gewijzigd door hansdegit op 09-07-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dus in serie zou beter zijn? (vooral voordeel 'swinters?).
Mits ik cv ondersteuning wil, ook een groot(er) buffervat. Meestal raden ze 200 m3 aan voor twee vlakkeplaat collectoren. Dat kan (moet) dus groter voor cv ondersteuning, als ik het goed begrepen heb uit dit forum?
Mijn dakhelling is 35 graden en op zuid en een 1 persoon huishouding.
Het is puur voornamelijk voor het douchen en eventueel cv ondersteuning.
Ik heb al een kokend/warm water kraan (boiler) beneden in de keuken. Voor mijn pv overschot.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb 7,5m2 op 380 liter en dat is voor 4 personen+cv vrij ideaal te noemen,
de boiler is hot top, dus de cv blijft van de bovenste 25 liter af
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/collector.jpg
brr wat was dat eng om die op het dak te krijgen,
dit is een indak vlakkeplaatcollector met isolatie, dus vervangt de pannen

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2013 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
AUijtdehaag schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 22:19:
Dus in serie zou beter zijn? (vooral voordeel 'swinters?).
Mits ik cv ondersteuning wil, ook een groot(er) buffervat. Meestal raden ze 200 m3 aan voor twee vlakkeplaat collectoren. Dat kan (moet) dus groter voor cv ondersteuning, als ik het goed begrepen heb uit dit forum?
Mijn dakhelling is 35 graden en op zuid en een 1 persoon huishouding.
Het is puur voornamelijk voor het douchen en eventueel cv ondersteuning.
Ik heb al een kokend/warm water kraan (boiler) beneden in de keuken. Voor mijn pv overschot.
Ik weet niet waar je die 200m3 buffer vat wil plaatsen, maar als het in huis moet dan heb je geen plaats meer om te wonen ...... (aannemende dat je geen giga landhuis hebt) . Je bedoeld 200Liter ?

Bij serie schakeling zal de eind temperatuur hoger zijn, dus meer overdracht in de boiler.
Bij verwarming ondersteuning zou ik toch vaccuum buis met heatpipes toepassen, die doen het in de winter beter ivm isolatie. Ook zal je voor verwarming ondersteuning meer oppervlak zonnecollectoren nodig hebben maar ook een groter boiler vat.

Ik heb 120 Heatpipes (~16m2) met een 1200 Liter boiler/buffer. De verhouding zonnecollector oppervlak versus boiler is belangrijk. Bij een te grote boiler wordt hij niet heet genoeg en bij een te kleine kan je niet genoeg opslaan.

Bij mij begon het met een 1000L buffer + 200L Boiler om aan te sluiten op een dikke houtkachel (4 uur stoken, buffer vol, voor 24 uur warmte in huis) ..... en toen vond ik een leuke aanbieding voor vaccuum buis heatpipes en ...... je begrijpt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
WoudseHoeve schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 10:02:
[...]
Bij serie schakeling zal de eind temperatuur hoger zijn, dus meer overdracht in de boiler.
[...]
De 1e opmerking kan ik inkomen, maar de 2e? De hoeveelheid Joules per tijdseenheid hetzelfde bij parallel en serieel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 10:11:
[...]

De 1e opmerking kan ik inkomen, maar de 2e? De hoeveelheid Joules per tijdseenheid hetzelfde bij parallel en serieel?
Een grotere Delta T tov de boiler temperatuur ? > hogere energie overdracht naar boiler > lagere retour temperatuur > meer warmte opnamen van Zonnecollector > hogere eind temperatuur van de boiler ?

Volgens mij is dat de reden dat een Delta T geregeld pomp meer energie uit een zonnecollector kan halen. Je moet de optimale stroom snelheid versus Delta T vinden. (MPP?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de hoeveelheid Joules is gelijk maar temperatuur stijgt parralel niet in de winter vanwege een te klein oppervlak (exposure&absorbtie) bij lage instraling
serieel gebeurt dat nog wel redelijk, niet super, maar max een graad of 54 haal je nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
In het hol van de leeuw :P

Zoals misschien bekent ben ik bezig met een Atag QSolar. Ik heb een aantal mogelijke leveranciers benaderd voor advies/installatie. Van een aantal leveranciers krijg ik een verhaal te horen dan haaks staat op hetgeen in dit topic beschreven wordt. Kort en krachtig: een QSolar kan niet rendabel worden ingezet (op specifieke gevallen na uiteraard).

Het verhaal is over het algemeen duidelijk: Als je veel behoefte hebt aan warm water is het er niet (winter). In het voor- en najaar kan de QSolar wel bijdragen aan de warmtevoorziening via de CV. Maar, door de warmte te gebruiken voor de CV verlies je warm tapwater. Hierdoor ben je dus effectief energie aan het verplaatsen (cv <-> tapwater). Gaswinst hierdoor zou dan nihil worden. Een mogelijke oplossing is meer warme op te vangen, dus meer collectoren.

Maar dan heb je de zomer. Dan is er meer dan energie/warme genoeg, maar kan je het niet voldoende kwijt. Gevolg: stagnatie, met mogelijke bijkomende kosten. En hoe meer collectoren, hoe groter dit probleem.

Algemeen wordt er vervolgens geadviseerd om wél een zonneboiler te nemen (tot +/- 150 liter), maar géén CV integratie.

Hier staan voornamelijk lovende verhalen over de QSolar. Hoe kijken jullie tegen het bovenstaande aan?

Ter achtergrond:
Gezin van 4 personen. Collectoren komen op zuidzuidwest. Aan de isolatie van het huis wordt gewerkt. Het is een jaren '30 woning, dus optimaal zal het helaas nooit worden..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
mrbarbarian: kom gerust kijken, in gastvrije limburgse woning met Qsolarke :P

of laat op Mindergas.nl mijn stats je overtuigen dat 'qsolar' of CV ondersteuning niet (*kuch*) werkt....

[ Voor 41% gewijzigd door NielsTn op 15-07-2013 16:02 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
jep het hol van de leeuw. >:)
Zoals misschien bekent ben ik bezig met een Atag QSolar. Ik heb een aantal mogelijke leveranciers benaderd voor advies/installatie. Van een aantal leveranciers krijg ik een verhaal te horen dan haaks staat op hetgeen in dit topic beschreven wordt. Kort en krachtig: een QSolar kan niet rendabel worden ingezet (op specifieke gevallen na uiteraard).
ik vond hem ook erg lastig, en heb uit eindelijk besloten het niet te doen.
de ruimte en de mogenlijkheden met mijn dak waren gewoon niet aanwezig en ga het anders oplossen.
(vind ik wel jammer eigenlijk, maar het is niet anders)
Het verhaal is over het algemeen duidelijk: Als je veel behoefte hebt aan warm water is het er niet (winter). In het voor- en najaar kan de QSolar wel bijdragen aan de warmtevoorziening via de CV. Maar, door de warmte te gebruiken voor de CV verlies je warm tapwater. Hierdoor ben je dus effectief energie aan het verplaatsen (cv <-> tapwater). Gaswinst hierdoor zou dan nihil worden. Een mogelijke oplossing is meer warme op te vangen, dus meer collectoren.
als je nu gas bespaart door het in de cv te gebruiken? dan maakt het toch niet meer uit dat je dat niet meer voor de douche kunt gebruiken, het gas is al bespaart?
(ik geef zelfs een voorkeur aan cv ondersteuning, want in de slechte jaar getijden is het tof om een lage temperatuur in de boiler te hebben, dat warmt makkelijker op met slechtere zon.
temperaturen die lager worden als 40 graden zijn niet meer interessant om mee te douchen, maar voor de cv maakt dat niet zoveel uit.(ik kan mijn huis makkelijk warm krijgen met 40 graden cv water)
Maar dan heb je de zomer. Dan is er meer dan energie/warme genoeg, maar kan je het niet voldoende kwijt. Gevolg: stagnatie, met mogelijke bijkomende kosten. En hoe meer collectoren, hoe groter dit probleem.
ja dat is een probleem. maar is het nu echt een probleem?
het is meer een luxe probleem.
(en ook wel op te lossen, alleen met het ene systeem wat makkelijker als het andere.)
ben benieuwd hoe ik het voor elkaar ga krijgen, ben nog aan het plannen. (en het word geen makkelijk systeem, ben benieuwd)
Algemeen wordt er vervolgens geadviseerd om wél een zonneboiler te nemen (tot +/- 150 liter), maar géén CV integratie.
ook dat is natuurlijk een mooie oplossing, ik zou zelf wel kijken naar een iets grotere boiler.
en zeker met 4 personen. (ik vind voor de 2 spaarzame mensen die wij zijn een 150 liter wat krap.)

het is ook gewoon een keuze die je wil of niet.
maar ga zeker eens kijken bij niels naar zoon gaaf apparaat.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik kan prima douchen met een temp in de boiler van <35 graden. Als ik haast heb liefst een nog lagere temperatuur: nat maken, schuimen, afspoelen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik weet ook niet wat mijn TVT wordt voor de cv ondersteuning ....

Het maak idd niet uit of je de warmte voor warm water gebruikt of voor cv-ondersteuning, gas bespaar je !. De cv ondersteuning kan zelfs wat beter uit de voeten met de lagere temperaturen in de donkere jaargetijden, de hoeveelheid geoogste energie zal zelfs wat hoger worden ...

Stagnatie mmm ja lastig ..... wel leuk om op te lossen :)
Nu zit ik te kijken om zelf een controller te programmeren (is mijn werk, simpele code) met en raspberry PI ...
Alleen zit ik met het probleem van de aansturing van de pompen(4x) ... in veel controllers zit een modulerende aansturing, de pomp kan in stappen van 10% vermogen geregeld worden. Nu kan ik geen computer aan stuurbare componenten vinden... Het dichts bij zit een velleman kit "Gelijkstroomgest. dimmer K8064". maar ik weet niet of de met een cv-pomp goed gaat .....
De rest ( inlezen NTC en PTC x8) is niet echt ingewikkeld net als het aansturen van de 220V kleppen (3x)

Weet iemand wat te vinden voor de pompen ??

Ook de logging kan ik dan zelf regelen ..... (PV-output kent geen zonneboiler ?)

Ik heb wel een totaal oplossing ( vrij programmeerbaar ) gevonden, maar wel errug duur ..
"UVR1611". Met alle opties, 1000 euro.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik zou graag eens bij Niels willen kijken, ik hou van goede vlaai! Maar utrecht - Limburg vind ik net iets te ver.

Minimaal rijden is ook duurzaam zijn :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Waarom hoor ik niemand overafdekken van de collector of een paar buizen er af schroeven? Dat scheelt toch weer?

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

MrBarBarian schreef op maandag 15 juli 2013 @ 17:53:
Ik zou graag eens bij Niels willen kijken, ik hou van goede vlaai! Maar utrecht - Limburg vind ik net iets te ver.

Minimaal rijden is ook duurzaam zijn :)
Ik heb geen QSolar maar wel een zonneboiler met CV ondersteuning, niet zo sophisticated als de Qsolar maar het werkt wel. Mijn setup werkt sinds oktober en je bent hier in Lelystad ook van harte welkom voor een bakske koffie. En die vlaai moet ook wel te regelen zijn :)

Over de Qsolar, als ik wat ik nu weet in 2006 had geweten dan had er geen Remeha Avanta gehangen maar een Q solar met een aso grote collector. Ik heb de Qsolar bij Eric-PVT mogen aanschouwen. Die controller is ontzettend intelligent.

Zolang de warmtevraag <= dan wat de collector kan leveren dan gaat elke joule van de collector linea recta je CV installatie in zonder dat er een vlammetje gas bij aan te pas komt. Zodra je een extra radiator open zet en dus meer warmte vraagt POEF! modulerend gaat het gasvlammetje aan.Die radiator dicht, KLIK en weer op 100% solarstand.

Als ik het niet met mijn eigen ogen had gezien zou ik het niet hebben geloofd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en die staat in alkmaar, dus als dat dichterbij is.
installateurs redeneren vanuit direkte vraag 85c
zo werkt dat dus niet, ik werk met eindeloze vraag op een laag pitje,
gas geven deed je bij 90 in 5 op vakantie toch ook al niet meer,
dat is zoooo pre 2008
een gasketel die niet werkt stagneert ook.
de boiler heeft een hot top van 25 liter dat is voor de douche, de cv zit eronder in het midden.

anyway ik ben er zojuist achter dat een elga als enige warmtepomp samenwerkt met zon-cv,
echter denkt deze dan niet dat de zon doorkomt, maar dat de ketel bijspringt.
overdag dus naar kamertemperatuur en savonds vasthouden met de warmtepomp
een goed gesprek gehad met de ontwerper van de elga.(eigenlijk gewoon een carrier wp-airco)
de begrenzer kan er ook af, en dan trekt ie door tot -12 bij een cop van 1
who cares denk ik dan, die 2 weken vorst, `t is net die heffingskorting van 1000kWh
(300m3 vorst stook vermijden is ineens erg wijs en pv stroom inzetten)

de elga spreekt dan wel aan-uit met de qsolar, denk ik meteen ruk,
maar uit is precies wat ie moet doen, gaswaffel dicht, en lekker wp`en.
ik ben duidelijk nog steeds een fossiele denker.
als de elga draait, kan de qsolar full blown de ww bedienen, alsof het zomer is.
pluim voor techneco en atag, leuke nederlandse bedrijven d:)b

als je zon-cv denkt denk dan ook douche wtw, als ik swinters douche, heb ik de wtw <alleen warm> direkt retour boiler. vaak zie ik dan de cv klep opengaan, en is de teruggewonnen warmte in de cv terecht gekomen.
ja dat installateurs dat niet begrijpen kan ik ook niet helpen, maar heerlijk low tech is het wel,
misschien is het niet een produkt waar geld aan verdient word, de ketel maakt immers minimaal draaiuren.
bij 5 jaar had ik eens onderhoud op de qsolar, maar eigenlijk was dat niet nodig, hij had nog niet eens 1 jaar ouderwets gestookt, zoals mijn oude ketel dat deed.
(en dat was dus alweer zomaar 5 meier niet uitgegeven aan onderhoudsbeurten)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leon303 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 19:40:
Waarom hoor ik niemand overafdekken van de collector of een paar buizen er af schroeven? Dat scheelt toch weer?
waarom gaat niet gewoon de was of afwas aan op het heetste moment ?
ik heb een forse collector, "veels te groot", en stagneer vrijwel niet.
stagnatie is een state of mind.

eg : hans gaat op vakantie, maar hoe groot is nu de kans dat het hier prachtig weer word ?
die kans is in nederland wel erg klein, dit jaar maakt het vrij duidelijk.
en dan gebeurt het toch, maar wat dan ? de wereld vergaat niet.
stagnatie en legionella gevaar zijn anti argumenten die je alleen maar in nederland hoort,
omdat we redenen zoeken om niet te veranderen.
vreemd genoeg is een bmw v10 m5 wel cool, en daar zit notabene een begrenzer in op 250km/h
dat is toch een beetje gek, betaal je voor 400pk, begrenst ie zijn vermogen....
nou goed, mijn boiler gaat zonder afname ook best snel off the scale naar 95c,
als ik daarna de was op stroom verwarm naar 40c (van 8c) vind ik dat ikzelf behoorlijk stagneer.

(andersom kan ook, om 13:30u je hete was op stroom aanzetten als je pv hebt)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De vakantiebeveiliging werkt overigens prima!

Zoneregeling op een Gamma tijdschakelaar, relais in de zoneregeling kortgesloten. Als het 4 uur in de middag is, klikt het relais meteen om. Ketel denkt dat er warmtevraag is en gaat pompen. Overtollige warmte uit de boiler wordt keurig afgevoerd naar de woonkamer, alwaar het dan ook bijna 25 graden was vanmiddag (!).

Stagnatie is geen probleem, laat dat duidelijk zijn. Maar liever niet als ik op vakantie ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het zou mooi zijn als je stagnatie niet optrad omdat er een driewegklep opengaat naar de stadsverwarming...met gelijk tarief uiteraard nmda

/dream on mode off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:31:
ik ben duidelijk nog steeds een fossiele denker.
Welkom bij de club *O*

Een warmtepomp is niet ideaal in het extreem koude seizoen. De grote winst (COP) zit in het voorjaar en najaar. Uiteraard wel afhankelijk van de toegepaste bron en LTV. Jij wilt de warmtepomp toepassen in het koudste seizoen, is dat verstandig?

Andere optie: Efficiëntere PV panelen + elektrisch kachels + salderen (?)
Goedkoper en duurzamer???
Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 21:32:
het zou mooi zijn als je stagnatie niet optrad omdat er een driewegklep opengaat naar de stadsverwarming...met gelijk tarief uiteraard nmda

/dream on mode off
Ik heb dit balletje al een keer of 5 opgegooid, maar nog steeds niemand geprobeerd (/gepubliceerd) :|

[ Voor 25% gewijzigd door Dre op 15-07-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is verstandig als eerste tryout, ik heb jaarlijks iets van 2000 tot 4000 kWh teveel (neggie)
ik gebruik ~400m3 cv gas (ww=zon of pv)
greenchoice zit niet meer bepaald op mijn stroom te wachten, ik word steeds zuiniger,
gasprijs laat "een zekere prijsontwikkeling" zien....***

400m3 = 400x8kWh energieinhoud/cop1=3200kWh
cop1 of beter brengt me naar 0, gas zal dan <500m3 tarief zijn
met subsidie is de tvt iets van 2 jaar of minder.....
dat de elga zon-cv begrijpt, en aangepast kan worden dat deze cop1 doorgaat onder 4c is een grote pre.
een matige winter met een cop van 2 tot max 4,8 levert toch weer een stroomoverschot op,
maar wel wat minder dan nu.
in de zomer krijg ik de koeloptie er gratis bij

*** http://www.energievergeli...ergierekening-stijgt-toch

bye the way : aan de kust vriest het veel minder hard, en vrijwel nooit
wind uit zee is zomaar weer 6c hier terwijl het dan vriest in het oosten
bij oostenwind komt het over het ijsselmeer, bij west van de noordzee.
ik vergelijk graaddagen/cv met mkleinman en nielstn op mindergas.nl, en ik kom daar dit jaar wel erg goed weg. het piekvermogen van de qsolar(gas) was dit jaar 2,3Kw de elga kan 5 leveren.
(de qsolar kan 38Kw+8 leveren, idioot veel maar goed)
ik denk dat het wel gaat lukken.
http://www.klimaatinfo.nl/nederland/alkmaar.htm

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Leon303 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 19:40:
Afdekken collector : Je wil wel je warm water houden, moet je wel voor het dak op, waait er af met een beetje storm, hoeveel moet je afdekken, niet echt fraai...

Een paar buizen er af schroeven: Je wil wel je warm water houden, moet je wel voor het dak op, hoeveel moeten er uit, het is glas, voor het het weet is er een stuk ....

Dan zorg ik liever voor een automatisch geregeld systeem welke het teveel aan warmte afvoert, dan gaat het altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Ach ik stagneer het meest, want ik heb helaas geen zb. Maar ik vroeg me gewoon af waarom mensen zich druk over maken, de gemiddelde controller heeft een vakantiebeveiliging en als je thuis ben de was, douchen en de vaat doen. Toen kwam ik op het idee, als stagnatie een probleem is dan kan je ook afdekken als je op een een of andere manier stagneert.
Maar we sparen nog even door voor de zb.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

WoudseHoeve schreef op maandag 15 juli 2013 @ 17:53:

Alleen zit ik met het probleem van de aansturing van de pompen(4x) ... in veel controllers zit een modulerende aansturing, de pomp kan in stappen van 10% vermogen geregeld worden. Nu kan ik geen computer aan stuurbare componenten vinden... Het dichts bij zit een velleman kit "Gelijkstroomgest. dimmer K8064". maar ik weet niet of de met een cv-pomp goed gaat .....
Je maakt het te ingewikkeld!
Meestal maakt men voor normale (niet electronische) pompen gebruik van "Wellenpaketsteuerung".
Het toerental wordt dus bepaald door de dutycycle van het aan/uit signaal.

Een solidstate relais (en de juiste software voor de aansturing) is voldoende voor de regeling van de pomp!
Ik heb wel een totaal oplossing ( vrij programmeerbaar ) gevonden, maar wel errug duur ..
"UVR1611". Met alle opties, 1000 euro.....
1000 euro? Volgens mij kost de development kit/koffer (UVR1611K,console,simulatorboard,bootloader,PC-kabel) nog net geen 700 euro en dat is incl verzendkosten.

[ Voor 18% gewijzigd door Carbon op 16-07-2013 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Carbon schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:44:
[...]
Je maakt het te ingewikkeld!
Meestal maakt men voor normale (niet electronische) pompen gebruik van "Wellenpaketsteuerung".
Het toerental wordt dus bepaald door de dutycycle van het aan/uit signaal.
Een solidstate relais (en de juiste software voor de aansturing) is voldoende voor de regeling van de pomp!
[...]
WellenPaketsteuering is duidelijk, maar niet echt simpeler? Als ik 10% stappen wil regelen moet ik dus 50Hz fase overgangen tellen en dan er steeds 0 tot 10 door laten .... (uitgaande van lineair verband tussen fasen en flow)
Dit moet natuurlijk op de nul door gangen gebeuren ivm storing en hoge inductieve spanningen..... Ook zit ik dan al een regel frequentie van 5 Hz, dat ga je horen ?
1000 euro? Volgens mij kost de development kit/koffer (UVR1611K,console,simulatorboard,bootloader,PC-kabel) nog net geen 700 euro en dat is incl verzendkosten.
Even van de website van econo:
basis = €456,06
Bootloader [+€185,13]
Simulator [+€114,71]
Datalogger met PC aansluiting [+€122,21]
Sensorpakket met 8 sensoren/6 dompelhulzen [+€120,15]
Alleen de laatste kan ik weg laten, dompelbuizen heb ik al maar alleen de sensoren wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

WoudseHoeve schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 12:08:
[...]

WellenPaketsteuering is duidelijk, maar niet echt simpeler? Als ik 10% stappen wil regelen moet ik dus 50Hz fase overgangen tellen en dan er steeds 0 tot 10 door laten .... (uitgaande van lineair verband tussen fasen en flow)
Dit moet natuurlijk op de nul door gangen gebeuren ivm storing en hoge inductieve spanningen..... Ook zit ik dan al een regel frequentie van 5 Hz, dat ga je horen ?
Een zero-crossing solidstate relais schakelt altijd op de nul doorgang, je hoeft ook geen overgangen te tellen want af en toe 10ms (50Hz halve sinus) meer of minder maakt echt niets uit.
Als je dat niet acceptabel vindt dan kun je altijd nog met een opto-coupler een zero-crossing detector maken en de aansturing daarmee softwarematig synchroniseren
Even van de website van econo:
basis = €456,06
Bootloader [+€185,13]
Simulator [+€114,71]
Datalogger met PC aansluiting [+€122,21]
Sensorpakket met 8 sensoren/6 dompelhulzen [+€120,15]
Alleen de laatste kan ik weg laten, dompelbuizen heb ik al maar alleen de sensoren wel nodig.
De bootloader is tevens datalogger!
Die andere datalogger (D-LOGG USB) is bedoeld voor eindgebruikers (lees: niet installateurs) die ook willen loggen.

De pt1000 sensoren + dompelbuizen kun je beter kopen bij een speciaalzaak als Sensorshop24
Voordeel is dat je zelf de lengte/soort (PVC/Silicone/Teflon) van de kabels en de dikte van de voelers kunt bepalen.
Hetzelfde geldt voor de dompelbuizen.

[ Voor 8% gewijzigd door Carbon op 16-07-2013 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Weet iemand of het al toegepast is om verwarmingswarmte te oogsten uit een boiler zonder compleet cv-systeem?

Ik zit hier namelijk met de situatie dat mijn warm water van een geiser in de bijkeuken komt en en mijn cv-ketel op de zolder staat.
Toevallig ligt het dak van de bijkeuken op het zuiden en zit er een kleine zolder op waar je een boiler kwijt zo kunnen. De bijkeuken grenst ook aan de verwarmde ruimtes beneden dus de warmte zou je ook naar de woonkamer kunnen leiden, maar hoe?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Erasmo schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 18:30:
Weet iemand of het al toegepast is om verwarmingswarmte te oogsten uit een boiler zonder compleet cv-systeem?

Ik zit hier namelijk met de situatie dat mijn warm water van een geiser in de bijkeuken komt en en mijn cv-ketel op de zolder staat.
Toevallig ligt het dak van de bijkeuken op het zuiden en zit er een kleine zolder op waar je een boiler kwijt zo kunnen. De bijkeuken grenst ook aan de verwarmde ruimtes beneden dus de warmte zou je ook naar de woonkamer kunnen leiden, maar hoe?
Invoeden op de retour. Dus net voordat het terug gaat naar de ketel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

WoudseHoeve schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 19:38:
[...]

Invoeden op de retour. Dus net voordat het terug gaat naar de ketel ?
Hier een plaatje om het e.e.a. te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/3711/deltasolanlage9.gif

De werking:

A heating circuit return preheating will be operated by relay 2, if the temperature difference between sensors S3 and S4 is larger than or identical to the adjusted switch-on temperature difference (DT3O). For this purpose, relay 2 will operate the 3-way-valve. S3 can optionally be used as reference sensor for the store emergency shutdown option (OSEM).

Deze methode wordt door de wat uitgebreidere controllers ondersteund.

Let op! Bovenstaande oplossing voorziet niet in warm water!
Daarvoor heb je combi (vat in vat) of hygieneboiler nodig welke wordt naverwarmt door de CV ketel.

[ Voor 50% gewijzigd door Carbon op 17-07-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Hier een voorbeeld van een combi uit de handleiding van mijn SR1168 controller.
Hier laat je de warmwater boiler ongemoeid, door de cv. ( de SR1188 heeft nog meer verschillene schema's) T6 bestuurd de 3W klep R1.
Hij lijkt op mijn schema, ik heb er alleen nog een circuit voor de houtkachel bij welke net als de zonnecolletor, buffer 1 (200L drinkwater) of 2 (1000L cv -water) opwarmd middels een 3W klep.
O ja en nog een affakkelunit met een extra 3W klep, morgen ga ik alles (hopelijk) af maken.

Dit kan ook met 2 warmtewisselaars voorde zonnecollectoren in 1 boiler en 1 voor het warmwater, buffer gevuld met CV water. Er zijn ook buffers met boven in een kleinere 80L boiler gevuld met drinkwater, de rest met cv water.

Maar je hoeft niet direct bij de CV ketel te zitten. Alleen een retour leiding naar de cv-ketel. De pomp van je CV ketel zorgt ervoor dat het warme water eerst door de ketel gaat en dan door de radiatoren. Niet alle CV-ketels vinden het leuk om warm water op de retour te krijgen, die slaan op storing.

Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content//zoonboiler+cv.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Gister tot 23:30h door gegaan, maar het werkt !
Schema zat een foutje in ..... de pompen laten water door, moesten terugslag kleppen achter.

Vandaag eerste keer direct alles (1210L) op 60 graden !!!! Het is dat de controller op 60 stond....
Nu wat hoger gezet ik zal het zien morgen, nog wel veel lucht in de glycol.
Moet nog zat opruimen overal draden, isolatie moet nog, kleppen bestuurd enz.....
Durf niet eens een foto te plaatsen...
Ook de af-fakkel unit aangesloten alleen de klep moet nog bestuurd....

De controller kan alleen de basis functies.
Nu naar de UVR1611 kijken, stuk goedkoper adres gevonden.
Bedankt voor de info Carbon !

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 19-07-2013 16:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WoudseHoeve schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 00:04:
Gister tot 23:30h door gegaan, maar het werkt !
Schema zat een foutje in ..... de pompen laten water door, moesten terugslag kleppen achter.

Vandaag eerste keer direct alles (1210L) op 60 graden !!!! Het is dat de controller op 60 stond....
Nu wat hoger gezet ik zal het zien morgen, nog wel veel lucht in de glycol.
Moet nog zat opruimen overal draden, isolatie moet nog, kleppen bestuurd enz.....
Durf niet eens een foto te plaatsen...
Ook de affakkel unit aangesolten alleen de klep moet nog bestuurd....

De controller kan alleen de basis functies.
Nu naar de UVR1611 kijken, stuk goedkoper adres gevonden.
Bedankt voor de info Carbon !
WAUW! Respect!!!!!!!!!

_/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:49
Erg benieuwd naar de foto's!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag eens de max aan de boiler gevraagd met draaiende collector
oh my god wat gaaf
4x douchen 2x hete was en de afwas allemaal op 1 moment,
door de wtw en weer opgewarmd door de collector
binnen 2 uur was de boiler alweer 80c

de pv bleef onverminderd het net op brullen, en slechts aan wat motors en pompjes leveren.
zo vullen die mekaar aan dus, alle power van het zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Vandaag de affakkel unit aan het testen.....
Om 11:00h ging het glycol er 65 graden in en komt er mt 40 graden weer uit. Werkt uitstekend !

Ben nu bezig met het aansturen van de 3W klep tussen warmte wisselaar en affakkel unit te automatiseren met een temperatuur controller gekocht op Aliexpress.com voor 8.80 euro inclusief NTC sensor, hij kan -40 tot +120 graden. Ik plak de sensor onderin de grote buffer, en zet de temp op 65 graden ofzo. In de winter als ik de grote buffer echt nodig heb zal hij wel niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

affakkel klinkt vreemd, kan je het niet in een massa kwijt ? betonplaat onder de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 16:41:
affakkel klinkt vreemd, kan je het niet in een massa kwijt ? betonplaat onder de vloer
Denk je niet dat dat een beetje warm wordt zo in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb hier vanmiddag het zwembadje gevuld van m'n zoontje en de boiler lekker leeggetrokken, onderin 37 graden. Nu intussen de boiler weer onderin en bovenin op 65 graden. Controller moduleert op dit moment de pomp op 50% .

Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 16:41:
Goed plan .... ff de schuimbeton vloer er uit .... en 40cm dik zwaar beton op de fundering van mijn oude boerderij ... Nieuwe houten vloer er in ..... Nee dat lijkt me niet.
Ik kan niets bedenken waar het te laten. (zolang ik geen Water-Water Warmtepomp heb, waarvan ik de bron kan opwarmen, en dan moet je nog een stilstaande waterlaag hebben, als het stroomt heb je daar niets aan.)
De dakpannen naast de zonnecollectoren doen het hele jaar niets anders als affakkelen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Erasmo schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 18:30:

Je zou ook aan een elektrisch doorstroomboilertje kunnen denken, vraagt alleen (zonne)stroom als je water afneemt. Dus geen sluipverbruik.
Is alleen geschikt voor tapwater en niet om te douchen dus voor spoelbak in de keuken ideaal.
Kan gemonteerd worden in het keukenkastje, een ultra korte warmwaterleiding dus.
Als je aan ondersteuning van de cv denkt is een zonneboiler uiteraard beter.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

WoudseHoeve schreef op zondag 21 juli 2013 @ 20:34:
[...]

Goed plan .... ff de schuimbeton vloer er uit .... en 40cm dik zwaar beton op de fundering van mijn oude boerderij ... Nieuwe houten vloer er in ..... Nee dat lijkt me niet.
Ik kan niets bedenken waar het te laten. (zolang ik geen Water-Water Warmtepomp heb, waarvan ik de bron kan opwarmen, en dan moet je nog een stilstaande waterlaag hebben, als het stroomt heb je daar niets aan.)
De dakpannen naast de zonnecollectoren doen het hele jaar niets anders als affakkelen.....
Ach en dan krijg je het zelfde probleem als hier nu is.
Vanmiddag sprong de DBE van de Jaga aan in de keuken, watertemperatuur was boven de 23 graden gekomen (om 22.00 uur was de temperatuur van het water 24,9 graden).

Ik heb de vloerpomp gewoon lopen om te koelen (door de vloer op te warmen) en de warmte die ik door de instraling ontvang op te slaan in de vloer.
Volgende week starten met het plaatsen van een zonnedoek aan de achterpui (pal zuid), gaat het gelijk een stuk langzamer met opwarmen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speksteenkachel schreef op zondag 21 juli 2013 @ 20:44:
[...]
Je zou ook aan een elektrisch doorstroomboilertje kunnen denken, vraagt alleen (zonne)stroom als je water afneemt. Dus geen sluipverbruik.
Is alleen geschikt voor tapwater en niet om te douchen dus voor spoelbak in de keuken ideaal.
Kan gemonteerd worden in het keukenkastje, een ultra korte warmwaterleiding dus.
Als je aan ondersteuning van de cv denkt is een zonneboiler uiteraard beter.
De geiser hier heeft geen sluipverbruik, ik zet hem altijd aan voor ik ga douchen en daarna gaat ie weer uit. De meeste sopjes ed maak ik nu met water uit de waterkoker. De benedenverdieping wordt voor een groot gedeelte verwarmd door een elektrisch kacheltje wat zo het overschot affakkelt.
Echt hoog is mijn gasverbruik sowieso niet met 500m2 per jaar omdat ik er vaker niet dan wel ben maar het jeukt, zo'n perfect zuiddakje waarvan nu alle zonnewarmte verloren gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Of extra pv om het winterverbruik van 500m3 elektrisch op te lossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de zonneboiler krijgt een vriendje, de warmtepomp
als zielige fossiele hollandse gashead heeft vrouwlief mijn tvt berekeningen in de mond gepropt,
daarna 3x met het hoofd op tafel geslagen en toen zei ze bestel nu dat ding eikel, september draaien.
dus ik heb nu een warmtepomp besteld, werk aan de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 17:37
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 23:49:
als zielige fossiele hollandse gashead heeft vrouwlief mijn tvt berekeningen in de mond gepropt,
daarna 3x met het hoofd op tafel geslagen en toen zei ze bestel nu dat ding eikel, september draaien.
Mazzelaar! Maar zoals altijd, kan ik haast niet wachten eer je hem geleverd hebt gekregen. Jullie "voorwerk"en haast onophoudelijk ingaan op de gratis energie lveren materie leverd mij een hoop inzichten en informatie op(waarvoor dank:) )

ik zeg "proost" *O*

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
ik zeg: wow. _/-\o_

Als -ie draait kom ik zeker ff langsfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Je maakt mij nieuwsgierig...!
Heb je gegevens, zoals merk en vermogen. En ga je met een bodemcollector werken werken?
Het voordeel is dan dat je in de zomer ook (bijna gratis) kunt koelen, niet verkeerd met zulke dagen als nu.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik begrijp niet waarom zo'n Elga alleen met een modulerende thermostaat zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 10:25:
Ik begrijp niet waarom zo'n Elga alleen met een modulerende thermostaat zou werken.
de thermostaat verbind met de elga.
de elga verbind met de ketel ( en dat hoeft niet modulerend te zijn)

uit eindelijk wil je wel een thermostaat die ook kan koelen.
dus zit je al gouw op een modulerende thermostaat.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet zo conventioneel de folder volgen mensen, dat ga ik ook niet doen,
en daarbij gaan atag en techneco mij ondersteunen, en ik hun informeren.
ik zou er niet teveel over zeggen, omdat we een learning curve gaan doen.
de elga gaat samenwerken met de qsolar, dus de setup word geheel anders dan de folder,
tevens gaat de vorstbeveliging eraf, de unit is van carrier en die haalt tussen 25-35c (cv) een heel aardige cop, net zoals "hoger segment"
hij gaat tevens de kruipruimte afzuigen.
als ik de inregelplank volledig mis sla fakkel ik kWh`s met cop=1 af, laat ik daar nu net een overschotje van hebben ;-) mijn atag sc gasketel haalt overigens helemaal niet een cop van 1 over de winter.

en nu even die economische blaat vergeten,
gas is onduurzaam en kost geld, tevens veroorzaakt het bij mij thuis overlast (gasopslag). en bevingen
kWh`s zijn hier gratis (post tvt), en worden slecht betaald door energieboeren onder 0
mijn werkmodel is dus echt volledig anders dan de folder, mijn model is leuker, hipper, techno en vrolijker.
de elga pakt max 1120 Watt, met een cop van ongeveer 4
dat doet mijn pv overdag ook wel in de winter, savonds is het dan dus al warm
als even de zon doorkomt, neemt de zoncv het over, de elga denkt dan dat de gasketel is aangeslagen, een must have feature icm mijn qsolar, de rest kan dat allemaal niet, en dat maakt de elga erg hip.
als het te warm word blaast de pv veel het net op, en dat word min of meer afgepakt, de elga kan dit ook omzetten in koelen. (salderen naar koude)
ik heb keuzes
ook als gas goedkoop is en er komt een feed-in, kan ik weer naar gas, en andersom

voor wie toch rekenen wil :
de elga gaat all-in 1000 euro kosten
de elga moet 500m3 gaan vermijden, en mag hiervoor 3500kWh gebruiken
die 1000 euro staan nu op een rekening niets voor mij te betekenen, zodat de meneer van de bank er lekker mee kan spelen, ik wil met mijn eigen geld spelen
(check effe de variabele consumenten gasprijs per 1-1-2014 ook aub, en dan niet "de prijs" maar eindklant netto te betalen per m3 over een lopend boekjaar, dus inclusief transport, sde opslag accijns vastrecht etc)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@eric-pvt
open er maar eens een eigen topic voor, is het wel waard.

voor 1000 euro hing de elga bij mij er gisteren er al. lol
had hem nog niet gezien voor minder als 3000 euro.

waar ik wel een beetje bang voor ben is als je maar een cop van 1 haalt, dat je dan maar 0,75kW aan warmte hebt voor je huis (max van de compressor), maar de kruipruimte gebruiken + de kust locatie maken de zaken wel een stuk beter, ben wel benieuwd wat het gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 08:26:
[...]

ik zeg: wow. _/-\o_

Als -ie draait kom ik zeker ff langsfietsen.
En kom ik ook zeker even buurten :) ( met warmtebeeldcamera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 11:48:
de elga gaat all-in 1000 euro kosten
de elga moet 500m3 gaan vermijden, en mag hiervoor 3500kWh gebruiken
die 1000 euro staan nu op een rekening niets voor mij te betekenen, zodat de meneer van de bank er lekker mee kan spelen, ik wil met mijn eigen geld spelen
(check effe de variabele consumenten gasprijs per 1-1-2014 ook aub, en dan niet "de prijs" maar eindklant netto te betalen per m3 over een lopend boekjaar, dus inclusief transport, sde opslag accijns vastrecht etc)
Slechts 1000 euro inclusief installatie? Ik heb hier een offerte liggen van bijna 3600 euro voor een ELGA aangesloten op mijn CV + zonneboiler. Voor 1000 euro zou ik hier niet eens een seconde twijfelen en hem ook meteen ophangen.

Zoeken ze nog een inregeladres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 11:48:
[...]
als even de zon doorkomt, neemt de zoncv het over, de elga denkt dan dat de gasketel is aangeslagen, een must have feature icm mijn qsolar
[...]
Kijk, da's de belangrijke zin in het epistel. De Elga is dus niet (volledig) de baas over de ketel, daar gaat Eric's setup verschillen van de installatiehandleiding.

Dat betekent (mijn interpretatie) dat de Elga aan de retour voelt in hoeverre hij moet bijspringen. Weinig zon? Dan de Elga volle bak. Veel zon (dus warme boiler)? Dan kan Elga kan het iets rustiger aan doen.

Wel jammer dat Eric er niet te veel over gaat zeggen; da's ongetwijfeld part of the deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:45
mkleinman schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:40:
[...]

Slechts 1000 euro inclusief installatie? Ik heb hier een offerte liggen van bijna 3600 euro voor een ELGA aangesloten op mijn CV + zonneboiler. Voor 1000 euro zou ik hier niet eens een seconde twijfelen en hem ook meteen ophangen.

Zoeken ze nog een inregeladres?
Waar zit de meerwaarde precies bij elga voor die prijs om een split systeem te gebruiken i.p.v. een all-in module (bijv zoiets), waarbij alleen leidingen met circulatiepomp dienen aangesloten te worden tussen warmtepomp en warmtewisselaar buffervat als je al een zonneboiler hebt?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zit ik hier in de schaduw het verhaal van Eric zijn warmtepomp te lezen, branden de broodjes in het oventje in voortent aan :o
Is het een lucht/lucht, lucht/water of water/water warmtepomp en ga je nu helemaal van de gasaansluiting af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:09

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vind het interessant dat je de radiators van de cv ook voor koeling kan gebruiken.
Ben benieuwd hoeveel de temperatuur omlaag kan op deze manier.
Je kan fan-convectoren met condensafvoer plaatsen om de koeling te verbeteren, hoe zou dat eruit zien?
Het lijkt me een mooi alternatief voor een airco en alle extra leidingen, wat bijna net zoveel kost.

[ Voor 16% gewijzigd door Speedy-Andre op 23-07-2013 21:19 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

WoudseHoeve schreef op zondag 21 juli 2013 @ 11:56:
Ben nu bezig met het aansturen van de 3W klep tussen warmte wisselaar en affakkel unit te automatiseren met een temperatuur controller gekocht op Aliexpress.com voor 8.80 euro inclusief NTC sensor, hij kan -40 tot +120 graden. Ik plak de sensor onderin de grote buffer, en zet de temp op 65 graden ofzo. In de winter als ik de grote buffer echt nodig heb zal hij wel niet nodig zijn.
Monitor je ook de posities van de verschillende kleppen?

In een professionele verwarmingsinstallatie van een gebouw heb ik bijvoorbeeld kleppen gezien die in een bepaalde positie konden worden gezet maar tevens ook uitgelezen werden met een potmeter. Men had dan een hele tabel in de controller met situaties die nooit voor zouden mogen komen.

Bedrading kan beschadigen (temperatuur, ongedierte, losraken etc) waardoor een aansturing niet kan werken. Als bijvoorbeeld een pomp faalt wil je dat wel meteen weten. Je hebt zogenaamde motorcontrollers die een foutcode geven als bij inschakeling geen stroom wordt afgenomen (of een te hoge stroom).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
LauPro schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:42:
[...]
Monitor je ook de posities van de verschillende kleppen?

In een professionele verwarmingsinstallatie van een gebouw heb ik bijvoorbeeld kleppen gezien die in een bepaalde positie konden worden gezet maar tevens ook uitgelezen werden met een potmeter. Men had dan een hele tabel in de controller met situaties die nooit voor zouden mogen komen.

Bedrading kan beschadigen (temperatuur, ongedierte, losraken etc) waardoor een aansturing niet kan werken. Als bijvoorbeeld een pomp faalt wil je dat wel meteen weten. Je hebt zogenaamde motorcontrollers die een foutcode geven als bij inschakeling geen stroom wordt afgenomen (of een te hoge stroom).
Ik ga een stapje verder, ik ga een UVR 1611 aanschaffen. Kan ik van alles mee inlezen. Inclusief flow sensors. Maar ook een dikke kWh meter op de can bus, die ook nog flow meters, temperaturen enz kan inlezen ...... kost een paar centen ... maar je geniet.
Alles via Ebay in Oostenrijk. Die chinese temperatuur controllers waarschijnlijk alleen als tijdelijk en later voor direct uitlezen .....
Maar ook dit is een mogelijkheid ... :9

Maar eerst mijn te heet geworden 3W klep vervangen, hij zat vast grrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Tof, bij mijn ouders hebben we ook een keer een 3W-klep gehad die vast was gelopen door grote hoeveelheden gruis dat zich in de leidingen had verzameld. Maar heb je dat al kunnen meten of met die sensoren of moet je dat nog aansluiten?

En die flowmeters, stremt dat niet?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
LauPro schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:00:
Tof, bij mijn ouders hebben we ook een keer een 3W-klep gehad die vast was gelopen door grote hoeveelheden gruis dat zich in de leidingen had verzameld. Maar heb je dat al kunnen meten of met die sensoren of moet je dat nog aansluiten?

En die flowmeters, stremt dat niet?
Ik moet het zelfs nog bestellen ...... haha ik heb het nu gedetecteerd door dat het vat onder de overdruk vat flink wat glycol in zat ....

Die flow meters hebben slechts een korte lokale vernauwing, dat stremmen zal erg mee vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansieeeee hoe doet je zonneboiler het hahahahahaha

/sorry moest even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik word gek van die hitte op zolder. Ik zou er eigenlijk nog 12 cm steenwol omheen moeten wikkelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:19:
Ik word gek van die hitte op zolder. Ik zou er eigenlijk nog 12 cm steenwol omheen moeten wikkelen....
HAHAHA dat gevoel had ik ook al, ondanks de isolatie van 10 cm voel je nog steeds de 90 graden water warmte uitstralen. Ook het wat oudere warm water boiler heeft dat.
Om wat aan het systeem te doen zit ik precies tussen de twee vaten in ...... Zweten!
Ik vroeg me ook al af hoeveel zin het heeft om er nog eens een extra 10 of 12 cm omheen te doen.

Ook heeft mijn buffervat een flink aantal uitgangen die zijn afgestopt, maar dat betekend wel dat er stukken ijzer van 5 cm door snede gewoon op die hoge temperatuur warmte verliezen, moet wat aan gebeuren.
Een berg Thermoflex solar HT besteld, alle pijpen isoleren als ik dit weekend de 3W klep ga vervangen en nog wat automatische ontluchters aanbrengen ( vat hoeft niet leeg.... )
Met wat voor tape kan je de naden afplakken ? Ducttape?

Ook gaat er een 6 bar overdruk ventiel in, dan wordt het kookpunt van de glycol wat hoger.....
En een nieuw expansie vat, deze keer 24L met een voordruk van 2 bar, hopelijk past daar alle glycol in, en is hij normaal gesproken leeg (druk < 2 bar)

Gisteren de hele dag de affakkel unit gedraaid, geen extreem hoge temperaturen .... dus die airco buiten unit werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
6 bar met 24l accumulator is een hoop potentiële energie ;) En dat is nog niets als je het vergelijkt met de potentiële energie die in zo'n systeem zit als de druk 6bar wordt door de watertemperatuur (dat is bij 160graden celcius)

Bij 3 bar gaat water overigens ook pas bij 135graden celcius koken en bij 2 bar bij 120graden celcius.

Ik heb duidelijk wel mijn twijfels over het inzetten van een expansievat met een voordruk hoger dan de werkdruk van het systeem.
Verder ga ik er niet veel over zeggen, omdat ik zonder onderzoek niet al teveel wil zeggen over de voordruk van een expansievat.

nummertjes zijn niet super accuraat maar komen in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

WoudseHoeve schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 21:39:
Hier een voorbeeld van een combi uit de handleiding van mijn SR1168 controller.
Hier laat je de warmwater boiler ongemoeid, door de cv. ( de SR1188 heeft nog meer verschillene schema's) T6 bestuurd de 3W klep R1.
Hij lijkt op mijn schema, ik heb er alleen nog een circuit voor de houtkachel bij welke net als de zonnecolletor, buffer 1 (200L drinkwater) of 2 (1000L cv -water) opwarmd middels een 3W klep.
O ja en nog een affakkelunit met een extra 3W klep, morgen ga ik alles (hopelijk) af maken.

Dit kan ook met 2 warmtewisselaars voorde zonnecollectoren in 1 boiler en 1 voor het warmwater, buffer gevuld met CV water. Er zijn ook buffers met boven in een kleinere 80L boiler gevuld met drinkwater, de rest met cv water.

Maar je hoeft niet direct bij de CV ketel te zitten. Alleen een retour leiding naar de cv-ketel. De pomp van je CV ketel zorgt ervoor dat het warme water eerst door de ketel gaat en dan door de radiatoren. Niet alle CV-ketels vinden het leuk om warm water op de retour te krijgen, die slaan op storing.

[afbeelding]
Met welke software heb je deze tekening gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Mafketel schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 09:30:
6 bar met 24l accumulator is een hoop potentiële energie ;) En dat is nog niets als je het vergelijkt met de potentiële energie die in zo'n systeem zit als de druk 6bar wordt door de watertemperatuur (dat is bij 160graden celcius)

Bij 3 bar gaat water overigens ook pas bij 135graden celcius koken en bij 2 bar bij 120graden celcius.

Ik heb duidelijk wel mijn twijfels over het inzetten van een expansievat met een voordruk hoger dan de werkdruk van het systeem.
Verder ga ik er niet veel over zeggen, omdat ik zonder onderzoek niet al teveel wil zeggen over de voordruk van een expansievat.

nummertjes zijn niet super accuraat maar komen in de buurt
Het 6 bar overdruk ventiel en 24L expansie vat zitten in het Glycol circuit. Wat er moet gebeuren bij oververhitting, is dat er stoom gevormd wordt bij de collector (hoogste punt, zitten nu ook nog 2 ontluchters) alle glycol het expansie vat in gedrukt wordt. Dit is niet de eerste stap van de beveiliging:
  1. Wanneer beide boilers warm zijn gaat de 3w klep om naar de affakkel-unit
  2. Als de temperatuur toch te hoog op loopt, gas vorming en glycol in expansie vat
  3. Afblazen via overdruk vantiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Erasmo schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:05:
[...]
Met welke software heb je deze tekening gemaakt?
Gekopieerd uit de handleiding van de SR1168 :)
Maar verder werk ik met Edraw of Visio maar dat is leuk voor UML (mijn werk) minder voor dit soort tekeningen.
Ik zat de manual van de UVR1611 te lezen ( ga ik waarschijnlijk aanschaffen) en daar werd de "http://inkscape.org/download/" vermeld als software voor leuke plaatjes, zelf nog niet geprobeerd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

WoudseHoeve schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:22:
[...]

Gekopieerd uit de handleiding van de SR1168 :)
Maar verder werk ik met Edraw of Visio maar dat is leuk voor UML (mijn werk) minder voor dit soort tekeningen.
Ik zat de manual van de UVR1611 te lezen ( ga ik waarschijnlijk aanschaffen) en daar werd de "http://inkscape.org/download/" vermeld als software voor leuke plaatjes, zelf nog niet geprobeerd.....
Ik ga er naar kijken, ondertussen dit in elkaar geklust in Paint:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/i44mr9.jpg

Het is meer een poc. In de bijkeuken hangt ook een radiator waardoor het mogelijk is om in te tappen op het CV-systeem. In principe zou het toch mogelijk moeten zijn om als je de CV pomp laat draaien en de kleppen schakelt dat je dan de warmte dumpt in het CV systeem? Let niet op ontbrekende kleppen en regelwerk, het gaat om het idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Erasmo schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:50:
[...]

Ik ga er naar kijken, ondertussen dit in elkaar geklust in Paint:

[afbeelding]

Het is meer een poc. In de bijkeuken hangt ook een radiator waardoor het mogelijk is om in te tappen op het CV-systeem. In principe zou het toch mogelijk moeten zijn om als je de CV pomp laat draaien en de kleppen schakelt dat je dan de warmte dumpt in het CV systeem? Let niet op ontbrekende kleppen en regelwerk, het gaat om het idee :P
Het nadeel is dat die radiator ook altijd moet mee draaien.... het cv water komt warm van de cv-ketel, dan door de radiator, dan door je boiler vat, dan door je cv-pomp, weer in je cv-ketel.
Je kan dus nooit meer warmte toevoegen als door je lokale radiator gaat.... je moet dus op een hogere invoer temp zitten om meer warmte te kunnen injecteren, het word gemengd met de rest van de retouren uit het huis.

Andersom kan je het ook doen. J zet een terugslag klep tussen de aanvoer van je ketel en de radiatoren in huis. Vervolgens gebruik je een 2de CV pomp (ook met terugslagklep) tussen retour en aanvoer van je radiator om warm water in de aanvoer van je systeem te injecteren. De pomp moet je dan wel regelen middels de (aan/uit) thermostaat van de CV (of slaven aan de pomp van de CV ketel)

Pagina: 1 ... 16 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.