Vodafone Thuis via Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 107 Laatste
Acties:
  • 774.913 views

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 22:30:
[...]

Of je krijgt net als ik een IP-adres van KPN! Althans volgens SamKnows die in haar maandrapport KPN bij mij aangaf en na een mailtje aan hun dat ik echt Vodafone/Libertel heb blijkt mijn IP-adres echt van KPN te zijn.
Dat geldt voor alle klanten van het oude Vodafone pakket (met DVB-C)

Alles wordt bij dat pakket nog ingekocht bij KPN ITNS. Ik heb zelf bij Telfort nog een concepts ipadres als het maar werkt

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2014 07:17 ]

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 11:40
Rallye schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 06:49:
[...]

Zoals hiervoor al gezegd is ontvangst van DVB-C niet mogelijk bij Vodafone, wel bij andere glasvezelproviders, zoals Telfort. In aanvulling daarop: je hebt daarvoor dan geen kaartje nodig (zoals bij Ziggo). Op de glasvezel is DVB-C ongecodeerd.
Het probleem zit m er wel in dat TS (uit 2011) nog volop verwijzingen naar DVB-C bevat zodoende kan dit voor verwarring zorgen. Ik heb eerder ook al eens contact gehad met TS ObAt en begreep dat hij een mod zou benaderen om weer de TS te kunnen aanpassen want dit gaat nu niet (gek genoeg).

Overigens zijn er gelukkig nog enkele andere aanbieders (Telfort, Solcon, Stipte, Fiber, ON/OnsBrabantNet) nog wel actief met DVB-C op glasvezel voor nieuwe klanten.

• zordak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-12 00:05
Aankomende donderdag krijg ik glasvezel van Vodafone.
Maar ik heb nog geen installatie pakket mogen ontvangen van Vodafone.

Is dit normaal?
Of neemt de monteur deze mee ?

• Lelyuser
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 10:38
zordak schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:41:
Aankomende donderdag krijg ik glasvezel van Vodafone.
Maar ik heb nog geen installatie pakket mogen ontvangen van Vodafone.

Is dit normaal?
Of neemt de monteur deze mee ?
Volgens mij moet je het pakket uiterlijk morgen(dinsdag) binnen krijgen. Anders zou ik even bellen met ze en aan de hand van wat zij zeggen ook de installateur, in mijn geval Guidion.

Morgen wordt mijn dochter aangesloten en zij heeft afgelopen woensdag het pakket binnen gekregen.

• funrider
Ik las zojuist een bericht van de mediasite Totaaltv die in gesprek met Gerard Overmars (directeur vaste markt) van Vodafone beschrijft dat de glasvezel streams vanaf eind oktober (o.a. in Dordrecht) verbeteren t.o.v. huidige streams van KPN die Vodafone gebruikt. Oftewel voor het tv-aanbod betekent het gebruik van eigen PoP’s dat Vodafone tv-zenders zonder wijzigingen direct vanuit de Mediagateway kan gaan doorgeven waardoor de oorspronkelijke kwaliteit streams doorgegeven gaan worden via glasvezel namelijk zo'n 12-15Mbps voor HD zenders en zo'n 7-8Mbps voor sommige SD zenders (PO,RTL,SBS) zoals ook het geval is bij bijvoorbeeld UPC.

Helaas komt er geen verandering voor de DSL klanten van Vodafone zo is te lezen.
Nu is dus wel definitief bekend dat de SD streams ongeveer 4Mbps zijn en de HD streams 8Mbps.

Je zou zeggen dat een gebruiker die via DSL tot 80Mbps en geen glasvezel op zijn adres kan krijgen toch echt de keuze zou moeten krijgen om een deel daarvan in te zetten voor de hogere kwaliteit streams die per eind oktober aangeboden gaan worden. Of dit makkelijk technisch te realiseren is is wel een ander verhaal ;)

• MyTi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-10 06:25
Na 1,5 maand vanalles geprobeerd te hebben zonder resultaat heb ik het zojuist opgegeven met wifi van de Draytek. Heb mijn 4 jaar oude wifi router maar uit de kast gehaald en wifi op de Draytek volledig uitgeschakeld. Nu werkt alles reeds stabiel voor een aantal uren en wifi lijkt zelfs sneller te zijn, had ik hier maar eerder aan gedacht..

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:23
Als het goed is zou er ook bij moeten staan dat Vodafone geen xDSL af laat nemen als de snelheid onder de 15Mbps ligt.
Zelfs de streams over xDSL zouden rond de 12 zitten..

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 10:08
Via xDSL zullen ze altijd afhankelijk blijven van xDSL operators, waarschijnlijk KPN dus.

En daar gelden dezelfde beperkingen qua routering van IGMP als op glas......

Hele simpele reden dus waarom op xDSL de streams niet beter zullen worden (tenzij KPN dat zelf doet).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:46
Eymey: Je kan je eigen apparatuur in een telefooncentrale hangen en op die manier de klant bedienen via de last mile op koper naar de woning.

Dan is Vodafone op ADSL2 en soms op VDSL in staat om andere streams te leveren. Simpelweg door haar eigen streams naar de telefooncentrale te brengen en daar op klantaansluiting te zetten. Maar ADSL2 aansluitingen gaan maar tot 20 Mbit. Voor hoger kom je bij VDSL en de meeste VDSL aansluitingen komen straks niet meer uit de telefooncentrale maar uit de straatkast (FttC). En in die kasten is geen ruimte voor Vodafone apparatuur dus moeten ze weer terug grijpen op KPN streams.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Verwijderd

funrider schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:10:
Ik las zojuist een bericht van de mediasite Totaaltv die in gesprek met Gerard Overmars (directeur vaste markt) van Vodafone beschrijft dat de glasvezel streams vanaf eind oktober (o.a. in Dordrecht) verbeteren t.o.v. huidige streams van KPN die Vodafone gebruikt. Oftewel voor het tv-aanbod betekent het gebruik van eigen PoP’s dat Vodafone tv-zenders zonder wijzigingen direct vanuit de Mediagateway kan gaan doorgeven waardoor de oorspronkelijke kwaliteit streams doorgegeven gaan worden via glasvezel namelijk zo'n 12-15Mbps voor HD zenders en zo'n 7-8Mbps voor sommige SD zenders (PO,RTL,SBS) zoals ook het geval is bij bijvoorbeeld UPC.
En de encryptie dan in het iptv signaal?

Dit staat ook nog in dat bericht

code:
1
2
3
4
Op dit moment gebruikt Vodafone nog de tv-aanvoer van KPN. Dit telecombedrijf brengt de bandbreedte 
bij SD-zenders tot 4Mbps terug. HD-zenders worden in 8Mbps doorgegeven. Vodafone gaat via 
eigen PoP’s HD-zenders met meer bandbreedte tot maximaal 15Mbps doorgeven. Vanuit de Mediagateway worden de HD-zenders van de NPO, HBO, RTL Nederland en SBS Nederland 
met een bandbreedte tussen de 12 en 13Mbps aangevoerd.

Weten ze bij Vodafone wel wat ze inkopen blijkbaar niet want die streams zijn al jaren de HD+ versie met een bitrate van 12 en 13Mbps.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2014 15:30 ]

Verwijderd

Barre73 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:10:
Eymey: Je kan je eigen apparatuur in een telefooncentrale hangen en op die manier de klant bedienen via de last mile op koper naar de woning.

Dan is Vodafone op ADSL2 en soms op VDSL in staat om andere streams te leveren. Simpelweg door haar eigen streams naar de telefooncentrale te brengen en daar op klantaansluiting te zetten. Maar ADSL2 aansluitingen gaan maar tot 20 Mbit. Voor hoger kom je bij VDSL en de meeste VDSL aansluitingen komen straks niet meer uit de telefooncentrale maar uit de straatkast (FttC). En in die kasten is geen ruimte voor Vodafone apparatuur dus moeten ze weer terug grijpen op KPN streams.
Dat zou kunnen maar dat gebreurt niet.

code:
1
2
3
Vodafone blijft bij levering van diensten via DSL-netwerken wel de tv-aanvoer van KPN gebruiken dat 
via KPN Wholesale wordt ingekocht. Via DSL blijft Vodafone dan ook HD in maximaal 8Mbps 
bandbreedte leveren.

• Barre73
Verwijderd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:12:
[...]

En de encryptie dan in het iptv signaal?

Dit staat ook nog in dat bericht

code:
1
2
3
4
Op dit moment gebruikt Vodafone nog de tv-aanvoer van KPN. Dit telecombedrijf brengt de bandbreedte 
bij SD-zenders tot 4Mbps terug. HD-zenders worden in 8Mbps doorgegeven. Vodafone gaat via 
eigen PoP’s HD-zenders met meer bandbreedte tot maximaal 15Mbps doorgeven. Vanuit de Mediagateway worden de HD-zenders van de NPO, HBO, RTL Nederland en SBS Nederland 
met een bandbreedte tussen de 12 en 13Mbps aangevoerd.

Weten ze bij Vodafone wel wat ze inkopen blijkbaar niet want die streams zijn al jaren de HD+ versie met een bitrate van 12 en 13Mbps.
In het oude pakket dat tot 28 januari werd geleverd. Niet in het nieuwe pakket dat ze sinds 1 april leveren. Dat zijn voor zover ik kan zien de KPN WBA streams.

• eymey
Volgens mij ook idd. Maar dat weten we pas zeker als gebruikers van de huidige 'nieuwe' Entone propositie eens kunnen wiresharken bij Ned. 1 HD, etc.

En voor wat betreft encryptie: ga er maar gewoon van uit dat er encryptie zal zijn. Dit is gewoon de facto verplicht voor (nieuwe) IPTV aanbieders.

Trouwens @Barre73 thanks voor de verduidelijking en @spaceone voor de aanvulling vwb telefooncentrales.

Het lijkt me inderdaad niet echt lonend om ook eigen apparatuur in telefooncentrales te gaan bouwen omdat je er gewoon nauwelijks een garantie op kwaliteit/snelheid hebt.

Des te zorgwekkender als straks Reggefiber helemaal van KPN wordt en verdere uitrol van glas helemaal tot een grinding halt gaat komen. Het is wel reuze handig voor KPN om vol in te zetten op VDSL natuurlijk. Dat geeft dan dus ook garantie op wholesale klanten 8)7

[ Voor 47% gewijzigd door eymey op 06-10-2014 15:42 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Barre73
Hoe kan ik Wiresharken???

Dan los ik het graag ter plaatse op hier.

• eymey
Barre73 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:42:
Hoe kan ik Wiresharken???

Dan los ik het graag ter plaatse op hier.
Er zijn een paar manieren voor:

* Een smart switch en dan de port mirroring functionaliteit gebruiken om de poort waar de IPTV ontvanger an hangt mirroren naar een poort waar een PC op zit.

* Een ouderwetse hub gebruiken en daar de IPTV ontvanger, uplink naar NT/router en en PC met Wireshark op aansluiten

* Een PC met meerdere netwerk interfaces pakken die je in een bridge kan gooien. Uplink naar IPTV signaal in ene netwerkinterface, in de andere de IPTV ontvanger. En dan Wiresharken op 1 van de interfaces of evt de bridge interface.

• Lelyuser
eymey schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:44:
[...]

Er zijn een paar manieren voor:

* Een smart switch en dan de port mirroring functionaliteit gebruiken om de poort waar de IPTV ontvanger an hangt mirroren naar een poort waar een PC op zit.

* Een ouderwetse hub gebruiken en daar de IPTV ontvanger, uplink naar NT/router en en PC met Wireshark op aansluiten

* Een PC met meerdere netwerk interfaces pakken die je in een bridge kan gooien. Uplink naar IPTV signaal in ene netwerkinterface, in de andere de IPTV ontvanger. En dan Wiresharken op 1 van de interfaces of evt de bridge interface.
Morgen wordt bij mijn dochter de boel aangesloten. Ik zou dat voor haar verder regelen, nu wil ze boven een extra wifi accespoint hebben zodat de tablets en telefoons goed en snel kunnen werken.
Is het mogelijk om 1 utp kabel te trekken en boven daar zowel de entone en wifi accesspoint aan te hangen?

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:13
eymey schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:40:
Des te zorgwekkender als straks Reggefiber helemaal van KPN wordt en verdere uitrol van glas helemaal tot een grinding halt gaat komen. Het is wel reuze handig voor KPN om vol in te zetten op VDSL natuurlijk. Dat geeft dan dus ook garantie op wholesale klanten 8)7
Eens en niet eens. KPN/Reggefiber vertragen de uitrol van >300,000 huizen per jaar naar ca 200,000 per jaar. En ja dit wordt ook gedreven door legacy network: upgrade naar VDSL.

Aan de andere kant: iedereen mag een glasvezelnetwerk uit de grond stampen. Ook Vodafone zou kunnen besluiten om het fysieke netwerk aan te leggen, net als de lokale initiatieven, CIF en Caiway. Alleen de terugverdientijd gecombineerd met het kapitaalsbeslag is waarschijnlijk te hoog voor bedrijven als Vodafone. Ca. 700-800 euro per aansluiting zijn iig de investeringen die KPN maakt voor een glasvezelaansluiting...

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:51

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Lelyuser schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:55:
[...]

Morgen wordt bij mijn dochter de boel aangesloten. Ik zou dat voor haar verder regelen, nu wil ze boven een extra wifi accespoint hebben zodat de tablets en telefoons goed en snel kunnen werken.
Is het mogelijk om 1 utp kabel te trekken en boven daar zowel de entone en wifi accesspoint aan te hangen?
Nee dit is niet mogelijk je hebt namelijk 4 poorten op de Draytek waarvan er 2 gebruikt worden voor internet en 2 voor IPTV.
Je kan dus geen internet poort aansluiten op de IPTV en vice versa.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Lelyuser
Rubman schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:05:
[...]

Nee dit is niet mogelijk je hebt namelijk 4 poorten op de Draytek waarvan er 2 gebruikt worden voor internet en 2 voor IPTV.
Je kan dus geen internet poort aansluiten op de IPTV en vice versa.
Dus dat word 2 kabels trekken

• Chrizzly
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12 21:53
Je zou voor boven een wifi range extender kunnen kopen.

Ik zit zelf al 2 maanden met het probleem dat ik maar 1 utp naar de tv kan trekken, maar zowel de entone als mijn mediaspeler en game consoles op die ene kabel aan wil sluiten. Via een gewone eenvoudige switch kan dat dus niet.

Na lang geprutst te hebben met wifi extenders en homeplugs die hier altijd storen en te trage doorvoer hebben voor de (netwerk-) mediaspeler, ben ik vorige week dit artikel tegen gekomen.

Daarin staat een oplossing waarbij je met 2 switchjes 2 vlan's aanlegt. Het is wat technisch en je hebt wat duurdere switchjes nodig die vlan (802.1q) ondersteunen, maar het schijnt goed te werken.

Ik heb hiervoor 2 netgear gs105e's besteld die nog onderweg zijn en ik deze week hoop aan te kunnen sluiten. Bij de reviews van de gs105e hier op tweakers staat meer informatie over het instellen van een vlan.

Het gaat wat offtopic, maar ik wilde het toch even noemen omdat ik hier zelf ook heel lang naar gezocht heb en het hierboven een soortgelijk probleem genoemd wordt.

• arjan.n
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-04-2022
Lelyuser schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:07:
[...]

Dus dat word 2 kabels trekken
UTP kabel opsplitsen in 4 draden voor internet en 4 voor de tv?

• Lelyuser
Chrizzly schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:36:
Je zou voor boven een wifi range extender kunnen kopen.

Ik zit zelf al 2 maanden met het probleem dat ik maar 1 utp naar de tv kan trekken, maar zowel de entone als mijn mediaspeler en game consoles op die ene kabel aan wil sluiten. Via een gewone eenvoudige switch kan dat dus niet.

Na lang geprutst te hebben met wifi extenders en homeplugs die hier altijd storen en te trage doorvoer hebben voor de (netwerk-) mediaspeler, ben ik vorige week dit artikel tegen gekomen.

Daarin staat een oplossing waarbij je met 2 switchjes 2 vlan's aanlegt. Het is wat technisch en je hebt wat duurdere switchjes nodig die vlan (802.1q) ondersteunen, maar het schijnt goed te werken.

Ik heb hiervoor 2 netgear gs105e's besteld die nog onderweg zijn en ik deze week hoop aan te kunnen sluiten. Bij de reviews van de gs105e hier op tweakers staat meer informatie over het instellen van een vlan.

Het gaat wat offtopic, maar ik wilde het toch even noemen omdat ik hier zelf ook heel lang naar gezocht heb en het hierboven een soortgelijk probleem genoemd wordt.
Goede tip, dankjewel, lijkt mij inderdaad een goede oplossing. Top

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23
Ben benieuwd naar de nieuwe streams. Ik zag ooit eens ergens van die klikbare plaatjes hoe je het verschil tussen een DVD en bluray (HD) kon zien. Exact hetzelfde screenshot maar dan in DVD kwaliteit en als je erop klikte kwam de versie in HD. Je zag zo een heel verschil. Zou mooi zijn als je zo kunt vergelijken tussen oud en nieuwe stream.

• Barre73
Dat verwacht ik niet. Er wordt veel afgegeven op de KPN streams maar in de praktijk blijkt het menselijk oog het niet altijd zo goed te zien. Zoals wel vaker gezegd: Mbits geven geen garantie voor kwaliteit in het beeld. Meer is niet altijd beter.

Wat Vodafone nu doet is wel heel slim. Het kost ze weinig extra om het zo te doen en ze kunnen er toch hoog mee van de toren blazen omdat inmiddels wel heel bekend is dat KPN de streams moet knijpen.
Maar ik verwacht bijvoorbeeld weer bijna geen zichtbaar verschil tussen de HD+ streams in het oude Vodafone pakket (die van KPN ITNS) en deze nieuwe Glasooperator streams.
En niet onbelangrijk: Die Entone decoder aan het einde van de lijn moet het ook nog maar weer allemaal kunnen behappen.

• Binnetie
Dat klopt. Hoge mbits zeggen niks over de kwaliteit van de stream. Maar ik bedoelde meer als je van beide een capture maakt en deze clickable over elkaar heen legt dan zie je dus of er veel verschi is of niet.
Bijvoorbeeld dit:

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-yEL_TF-iCbE/UiBEYWWtVLI/AAAAAAAADf8/OWgKkeR5xJ4/s1600/dvd-vs-bluray-full.jpg
Je kunt dan zelf bepalen wat je het mooiste vind. Overigens ben ik nu ook heel tevreden over de streams.

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:13
Lelyuser schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 18:55:[Chrizzly schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:36:

Het gaat wat offtopic, maar ik wilde het toch even noemen omdat ik hier zelf ook heel lang naar gezocht heb en het hierboven een soortgelijk probleem genoemd wordt.]

Goede tip, dankjewel, lijkt mij inderdaad een goede oplossing. Top
Is dat zoveel anders dan wat eymey in maart beschreef? Ik zocht in dit topic op vlan en had m in no time :?

[ Voor 59% gewijzigd door ultrapreventive op 07-10-2014 16:51 ]

• eymey
Het probleem van maar 1 fysieke UTP kabel hebben is inderdaad niet echt nieuw :)

• funrider
Deshmir schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:49:
[...]

Als het goed is zou er ook bij moeten staan dat Vodafone geen xDSL af laat nemen als de snelheid onder de 15Mbps ligt.
Zelfs de streams over xDSL zouden rond de 12 zitten..
Zeg je hier nu eigenlijk mee dat vanaf eind oktober toch ook xDSL 12Mbps HD streams krijgen en 7-8 Mbps SD streams waar aangeleverd via MediaGateway? Wat is je bron? Werk jij bij Vodafone? Waarom wordt het in het Totaaltv artikel dan nadrukkelijk benoemt dat dit niet geldt voor ADSL?

Quote Totaaltv artikel: "Vodafone ontkoppelt door de gebruik van eigen PoP’s glasvezel van DSL. Vodafone blijft bij levering van diensten via DSL-netwerken wel de tv-aanvoer van KPN gebruiken dat via KPN Wholesale wordt ingekocht. Via DSL blijft Vodafone dan ook HD in maximaal 8Mbps bandbreedte leveren."

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
eymey schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:40:
Volgens mij ook idd. Maar dat weten we pas zeker als gebruikers van de huidige 'nieuwe' Entone propositie eens kunnen wiresharken bij Ned. 1 HD, etc.
Ik dacht dat dat al een keer gebeurt was. Kennelijk niet, dus hierbij:Dit zijn captures met behulp van port mirroring (LAN menu in de Draytek). Mijn Entone boot met de entone-wba.ini.

• Binnetie

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:06
Maar Vodafone heeft toch altijd hogere vitrages gehad dan KPN? Maar dezelfde als Telfort? Wat wijzigt er dan?

Verwijderd

ANdrode schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 16:07:
[...]

Ik dacht dat dat al een keer gebeurt was. Kennelijk niet, dus hierbij:Dit zijn captures met behulp van port mirroring (LAN menu in de Draytek). Mijn Entone boot met de entone-wba.ini.
Bedankt

Kijk daar komen de HD+ streams ook nu al bij Vodafone.

Verwijderd

Rallye schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 18:40:
Maar Vodafone heeft toch altijd hogere vitrages gehad dan KPN? Maar dezelfde als Telfort? Wat wijzigt er dan?
Bij de NL HD zenders niet veel maar veel nieuwe klanten weten dat natuurlijk niet. Als het maar verkoopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2014 23:06 ]

Verwijderd

Is me nog nooit opgevallen, die hogere gordijnen bij Vodafone.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:06
Hihi. Ik zal de spellingscontrole van mijn iPad uitzetten. Wat werkt die toch waardeloos vergeleken met mijn Samsung.....

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 19:30
Ik was aan het kijken voor een recorder, een Amino M540 bijvoorbeeld, maar heeft dat nog wel zin met de nieuwe Vodafone plannen... Iemand enig idee of en op wat voor termijn de oude propositie aangepast gaat worden? Wij hebben voor zover ik weet (WGDO) geen lage bitrates maar ik neem aan dat Vodafone ook andere diensten wil gaan aanbieden die daar wellicht niet op kunnen.

• eymey
Ik zou het niet doen. Het kan natuurlijk nog met gemak een jaar duren (mss. ook niet) maar ooit zal Vodafone alle oude ITNS klanten ook willen migreren naar hun eigen propositie.

• eymey
ANdrode schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 16:07:
[...]

• eymey
Tot april dit jaar bood Vodafone hetzelfde als Telfort.

Sinds april dit jaar heeft Vodafone z'n eigen propositie met Entone platform en streams via KPN (over WBA). En zoals nu dus nog een keer is bevestigd gelukkig wel met HD+ streams indien beschikbaar.

Wat gaat veranderen is dat Vodafone actief eigen apparatuur gaat plaatsen in de PoP's van Reggefiber en dus ook zelf voor de backbone zorgt. Hierdoor kunnen ze nu andere streams gaan aanbieden dan die van KPN.

Ik hoop trouwens dat de officiele bekendmaking van deze investeringen door Vodafone ook een voorteken is over een eventueel ACM-besluit omtrent de verdere inlijving van Reggefiber door KPN. Namelijk dat deze óf niet door kan gaan, óf dat er strikte voorwaarden worden gesteld omtrent ODF toegang (waar Vodafone nu namelijk gebruik van gaat maken).

[ Voor 20% gewijzigd door eymey op 08-10-2014 09:06 ]

• ANdrode
  • Niet online
eymey schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:00:
[...]
De bitrate lijkt wel hoger dan eerder dit jaar.

Ik heb die capture niet meer. Ik weet ook iet meer precies wat er precies in beeld was (dat kan bv die kabelkrant geweest zijn die ze overdag laten zien).

Bij een scene waar er niets gebeurd hoef je bij IPTV niet de volledige bandbreedte van de mux te vullen dus de bitrate kan gewoon omlaag.

• datadevil
eymey schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 08:59:
Ik zou het niet doen. Het kan natuurlijk nog met gemak een jaar duren (mss. ook niet) maar ooit zal Vodafone alle oude ITNS klanten ook willen migreren naar hun eigen propositie.
thanks.. ze zijn niet superduur meer maar altijd zonde.. Heeft Vodafone in de eigen propositie al een opname mogelijkheid? De site vind ik echt dramatisch slecht om dat soort info op te vinden..lijkt een ISP stijl om dat zo slecht in te richten

• Barre73
Ja, die hebben ze. In dat geval huur je voor 5 euro per maand extra een Entone decoder met 320Gb harde schijf,

In dit geval viel de site wel mee hoor. je moet alleen naar beneden scrollen om dit te vinden:
https://www.vodafone.nl/shop/vodafone-thuis/interactieve-tv/

Een vergelijk tussen standaard box en HDD box.

• ditani360
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-03 22:20
Na 6 dagen zelf maar weer eens contact opgenomen met vodafone (via de mail)...en opeens werd ik 's avonds gebeld.

De technische dienst had nog een vraag open staan; of ik naast mijn tv ook andere apparaten aan had staan.
Medewerker gaf zelf aan dat het een kansloze vraag was en excuseerde zich nog voor het storen en de vraag :P

Eigenlijk te slecht voor woorden ook...nu weer verder wachten op werkende tv....

Genieten & genieten

Verwijderd

ditani360 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 07:27:
Na 6 dagen zelf maar weer eens contact opgenomen met vodafone (via de mail)...en opeens werd ik 's avonds gebeld.

De technische dienst had nog een vraag open staan; of ik naast mijn tv ook andere apparaten aan had staan.
Medewerker gaf zelf aan dat het een kansloze vraag was en excuseerde zich nog voor het storen en de vraag :P

Eigenlijk te slecht voor woorden ook...nu weer verder wachten op werkende tv....
Met bijv veel P2P verkeer zou het wel kunnen maar is wel afhankelijk van de router.. Een kansloze vraag is het zeker niet.

Bij slechte verbinding (glas) zou met een ping naar bijv google ook verlies moeten optreden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2014 14:00 ]

• datadevil
Barre73 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:16:
Ja, die hebben ze. In dat geval huur je voor 5 euro per maand extra een Entone decoder met 320Gb harde schijf,

In dit geval viel de site wel mee hoor. je moet alleen naar beneden scrollen om dit te vinden:
https://www.vodafone.nl/shop/vodafone-thuis/interactieve-tv/

Een vergelijk tussen standaard box en HDD box.
Eerder niet gezien, misschien nieuw of ik ben scheel... Wel jammer dat je altijd moet huren

• Barre73
Huren heeft ook zo z'n voordeel. Als ie kapot is moet Vodafone em vervangen. Kost je dan voor 2 jaar 120 euro. Als je een Amino540 nieuw kocht een paar jaar geleden voor 229 was je nu bij verkoop wss net zo veel kwijt aan waardevermindering.

• datadevil
Barre73 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 18:55:
Huren heeft ook zo z'n voordeel. Als ie kapot is moet Vodafone em vervangen. Kost je dan voor 2 jaar 120 euro. Als je een Amino540 nieuw kocht een paar jaar geleden voor 229 was je nu bij verkoop wss net zo veel kwijt aan waardevermindering.
ja, zit wat in. Liefst gewoon nog mogelijkheid om gewoon eigen pc er aan te hangen met eigen software darned...

Verwijderd

Net glasvezel aangesloten door de Guidion 'monteurs'. Ik ben nu even diverse speedtests aan het uitvoeren maar ik weet nog niet precies wat ik van de snelheid moet verwachten.

Download: 394
Upload: 469

Ik heb een 500mbps abonnement dus ik vind het wel tegenvallen dat ik niet de maximale snelheid haal? Getest met een cat5e kabel van 5 meter direct op het glasvezel modem aangesloten.

Soms komt de speedtest ook gewoon uit op 200mbit.

Pingtijden ben ik wel over tevreden. nu.nl 5ms.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2014 10:25 ]

• HoppyF
  • Laatst online: 15:25
Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 10:17:
Net glasvezel aangesloten door de Guidion 'monteurs'. Ik ben nu even diverse speedtests aan het uitvoeren maar ik weet nog niet precies wat ik van de snelheid moet verwachten.

Ik heb een 500mbps abonnement dus ik vind het wel tegenvallen dat ik niet de maximale snelheid haal? Getest met een cat5e kabel van 5 meter direct op het glasvezel modem aangesloten.

Ik vind dit helemaal geen gek resultaat.
Speedtests zijn over het algemeen denk ik niet ingericht om nauwkeurig 500 Mbits snelheden te testen.
Er is nog een factor die mee telt, je eigen apparatuur, dus PC, laptop e.d.
Het is maar de vraag of deze optimaal zijn ingesteld op het verwerken van veel data op hoge snelheden.

Verwijderd

HoppyF schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 10:28:
[...]

Ik vind dit helemaal geen gek resultaat.
Speedtests zijn over het algemeen denk ik niet ingericht om nauwkeurig 500 Mbits snelheden te testen.
Er is nog een factor die mee telt, je eigen apparatuur, dus PC, laptop e.d.
Het is maar de vraag of deze optimaal zijn ingesteld op het verwerken van veel data op hoge snelheden.
Ik vind het erg schommelen. Ik kom nu elke keer op iets meer dan 200mbps uit. Een verschil van 300mbps vind ik niet normaal. Beeld kwaliteit is trouwens overduidelijk minder dan Ziggo.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2014 12:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 10:17:

http://speedtest.glasoperator.nl/v4/ als het goed is binnen het netwerk van de operator moet dan zeker de maximale snelheid halen.

http://speedtest.operator.nl/speedtest/index.html

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 13:16:
[...]

http://speedtest.glasoperator.nl/v4/ als het goed is binnen het netwerk van de operator moet dan zeker de maximale snelheid halen.

http://speedtest.operator.nl/speedtest/index.html
1e keer:

Down 187 Mbps
Up 194 Mbps

2e keer:

Down 479
Up 474

3e keer niet boven de 180

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2014 13:48 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:07

Fiber

Beaches are for storming.

Kan je computer het wel aan? Probeer eens een andere, liefst met een schone installatie...

Die testjes zijn overigens ook niet altijd 100 procent betrouwbaar.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Fiber schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:14:
Kan je computer het wel aan? Probeer eens een andere, liefst met een schone installatie...

Pas geleden nog opnieuw geinstalleerd (Windows 8.1). Maar dat maakt natuurlijk niets uit. i7, 16GB, NICs: Realtek PCie GBE etc. Uiteraard neem ik de speedtests met een korreltje zout maar het valt me op dat het constant schommelt. Vaker net boven 200Mbps en af en toe 480 Mbps max. Ik kan nog wel even kijken of ik updates kan vinden voor de NICs.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2014 14:20 ]

• Fiber

Fiber

OK, aan je hardware en software zal het dan niet liggen, al kan een complete malware scan natuurlijk nooit kwaad. Wat voor resultaten krijg je bij het gebruik van Usenet en Torrents etc...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• ANdrode
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:14:
Maar in mijn ervaring kan je er wel vanuit gaan dat je een hoge score haalt. Het is een beetje afhankelijk van de browser en flash versie.

Een ftp/wget test is vaak betrouwbaarder. Wat haal je als je een test file (zoas ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/1gb.bin) download?

Bij mij is deze URL op dit moment snel. De machine waarvan ik test zit buiten het XS4ALL netwerk.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
user@host:~$ ping ftp.xs4all.nl -c 25
PING ftp.xs4all.nl (194.109.21.27) 56(84) bytes of data.
64 bytes from ftp3.xs4all.net (194.109.21.27): icmp_seq=1 ttl=59 time=4.20 ms
...
--- ftp.xs4all.nl ping statistics ---
25 packets transmitted, 25 received, 0% packet loss, time 24033ms
rtt min/avg/max/mdev = 4.193/4.245/4.416/0.070 ms

user@host:~$wget -O /dev/null ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/1gb.bin
--2014-10-11 14:22:14--  ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/1gb.bin
           => `/dev/null'
Resolving ftp.xs4all.nl... 194.109.21.27
Connecting to ftp.xs4all.nl|194.109.21.27|:21... connected.
....
100%[===================================================================>] 1,073,741,824  104M/s   in 9.9s

2014-10-11 14:22:24 (103 MB/s) - `/dev/null' saved [1073741824]

Bij hoge snelheden moet je trouwens minimaal twee keer testen en een grote, maar niet te grote test file (>> 1GB) kiezen.

Je wilt namelijk dat:
  • het bestand groot genoeg is, zodat je de volledige snelheid kan halen (tcp window scaling).
  • het bestand uit geheugen komt, in plaats van vanaf disk.
  • jouw lokale harde schijven ook niet de beperkende factor zijn.
edit:
Ping erbij. Het zijn 6 hops.

[ Voor 12% gewijzigd door ANdrode op 11-10-2014 14:32 ]

Verwijderd

ANdrode schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:28:
[...]

Maar in mijn ervaring kan je er wel vanuit gaan dat je een hoge score haalt. Het is een beetje afhankelijk van de browser en flash versie.

Een ftp/wget test is vaak betrouwbaarder. Wat haal je als je een test file (zoas ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/1gb.bin) download?

Bij mij is deze URL op dit moment snel. De machine waarvan ik test zit buiten het XS4ALL netwerk.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
user@host:~$ ping ftp.xs4all.nl -c 25
PING ftp.xs4all.nl (194.109.21.27) 56(84) bytes of data.
64 bytes from ftp3.xs4all.net (194.109.21.27): icmp_seq=1 ttl=59 time=4.20 ms
...
--- ftp.xs4all.nl ping statistics ---
25 packets transmitted, 25 received, 0% packet loss, time 24033ms
rtt min/avg/max/mdev = 4.193/4.245/4.416/0.070 ms

user@host:~$wget -O /dev/null ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/1gb.bin
--2014-10-11 14:22:14--  ftp://ftp.xs4all.nl/pub/test/1gb.bin
           => `/dev/null'
Resolving ftp.xs4all.nl... 194.109.21.27
Connecting to ftp.xs4all.nl|194.109.21.27|:21... connected.
....
100%[===================================================================>] 1,073,741,824  104M/s   in 9.9s

2014-10-11 14:22:24 (103 MB/s) - `/dev/null' saved [1073741824]

Bij hoge snelheden moet je trouwens minimaal twee keer testen en een grote, maar niet te grote test file (>> 1GB) kiezen.

Je wilt namelijk dat:
  • het bestand groot genoeg is, zodat je de volledige snelheid kan halen (tcp window scaling).
  • het bestand uit geheugen komt, in plaats van vanaf disk.
  • jouw lokale harde schijven ook niet de beperkende factor zijn.
edit:
Ping erbij. Het zijn 6 hops.
Met wget getest. 1e keer: 27.7MB//s, 2e keer: 19.3 MB/s. (1gb file, 10gb kan ik ergens anders nog wel testen maar ik verwacht niet veel verschil.)

Meerdere PC's getest nu. Ook een Linux bak met Arch er op. 20/27 mB/sec. Mijn main PC heeft deze schijf: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822148834 Als browser gebruik ik Chrome, stable channel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2014 15:39 ]

• HoppyF
Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:48:
[...]

Met wget getest. 1e keer: 27.7MB//s, 2e keer: 19.3 MB/s. (1gb file, 10gb kan ik ergens anders nog wel testen maar ik verwacht niet veel verschil.)

Meerdere PC's getest nu. Ook een Linux bak met Arch er op. 20/27 mB/sec. Mijn main PC heeft deze schijf: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822148834 Als browser gebruik ik Chrome, stable channel.
Opvallend is het verschil met de testen.
Je zou min of meer dezelfde resultaten verwachten als je iets download van dezelfde bron.
Je PC is dan een stabiele factor en de bron ook, de verschillen moeten dan in het tussenliggende netwerk zitten.
Ik kan de testen niet voor je herhalen omdat mijn max. 50/50 Mbits is, hiermee lukt het altijd wel om de snelheid te halen.

Draadloos op mijn iPad haal ik met Ookla speedtest zojuist 35/26 Mbits, dat is best aardig.

[ Voor 5% gewijzigd door HoppyF op 11-10-2014 18:28 ]

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 14:48:
[...]

Meerdere PC's getest nu. Ook een Linux bak met Arch er op. 20/27 mB/sec.
Het is lastig om hier conclusies over te trekken. Voordat je sterke conclusies opschrijft zou ik regelmatig tests doen, vanaf meerdere bronnen (met een script).

Misschien moet je hierover bellen met Vodafone en kijken wat zij zeggen?

Ik heb zelf 50 mbit en kan dit dus niet testen. Tot de week waarin de firmware niet geupgrade werd had ik soms wat hikjes. Vanaf toen is het stabiel. Voor de prijs vind ik dit echt een prima abonnement :).

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2395155/141312458922283_1413124589_1412260440.png

[ Voor 13% gewijzigd door ANdrode op 12-10-2014 16:51 ]

Verwijderd

ANdrode schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 16:41:
[...]

Het is lastig om hier conclusies over te trekken. Voordat je sterke conclusies opschrijft zou ik regelmatig tests doen, vanaf meerdere bronnen (met een script).

Misschien moet je hierover bellen met Vodafone en kijken wat zij zeggen?

Ik heb zelf 50 mbit en kan dit dus niet testen. Tot de week waarin de firmware niet geupgrade werd had ik soms wat hikjes. Vanaf toen is het stabiel. Voor de prijs vind ik dit echt een prima abonnement :).

[afbeelding]
Ik heb vandaag met de hand meerdere keren de speedtest van glasoperator.nl uitgevoerd en ik blijf meestal hangen op 200mbps af en toe 480mbps (nooit hoger). Ik heb op zolder toevallig nog een 1U server liggen met Arch er op. Ik kan wel het e.e.a scripten maar het lijkt mij dat er sowieso iets niet klopt. Ik wil best bellen met Vodafone maar ik voorzie nu al weer de standaard helpdesk oplossingen waar ik niet heel erg verder mee kom.

• Fiber

Fiber

Toch bellen, liefst op een moment dat ze het iets minder druk hebben, en gewoon precies uitleggen wat er mis is en wat je allemaal al hebt gedaan... Wellicht kunnen ze op afstand je lijn doormeten of anders een monteur langssturen. Kan overal aan liggen, slechte las, brak modem, etc.

• ditani360
niet bellen, gewoon direct een mail sturen naar: klantenservice@vodafonethuis.nl
in je mail alles direct en duidelijk benoemen;

- hoe heb je het getest
- op welke momenten heb je het getest
- hoe je alles aangesloten had
- etc...

dan heb je sowieso alle punten juist beschreven en wordt het niet via de telefoon verkeerd opgevat/opgeschreven etc.

Genieten & genieten

• ANdrode
  • Niet online
De symptomen die jij hebt komen trouwens overeen met wat besproken wordt in het KPN glasvezel snelheidsproblemen topic.

Wie beheert de hardware in de POP die jij gebruikt? Is dat Vodafone (ODF) of nog KPN?

• Barre73
ANdrode schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:54:
De symptomen die jij hebt komen trouwens overeen met wat besproken wordt in het KPN glasvezel snelheidsproblemen topic.

Wie beheert de hardware in de POP die jij gebruikt? Is dat Vodafone (ODF) of nog KPN?
KPN zou niet moeten kunnen. Vodafone levert alleen 500 Mbit in eigen ODF gebied als het goed is. De 500 Mbit huren via KPN is te duur om voor de abonnementsprijs te leveren. Maken ze verlies op als ze dat zouden doen.

• eymey
Ben overigens wel erg benieuwd hoe de markt voor "vast" er over een jaar uit ziet.

UPC mag Ziggo overnemen en vanuit Europa is er iig al geen eis dat het netwerk 'open' wordt. ACM is zich nog aan het beraden over Reggefiber maar KPN is inmiddels al flink aan het lobby'en dat verplichte toegang tot hun netwerken er in de aankomende wet ook uit gaat.

Ik ben echt benieuwd naar de toekomst van ODF. Maar als KPN z'n zin krijgt, dan konden de plannen van Vodafone wel eens een flinke deuk oplopen.

• Imperium
  • Niet online
Ik heb sinds 2 weken Glasvezel via Vodafone en dus ook de Draytek 2132.

En eigenlijk sinds die tijd valt het mij op dat internet via Wi-Fi soms niet goed werkt. Bijvoorbeeld op de telefoon, als je een pagina wilt bekijken (Als 'ie eenmaal begint te laden gaat het vlot) of whatsappje wilt versturen duurt het soms wel 10 seconden voordat de pagina laadt, of dat het appje verstuurd is.

Ook op de laptop als ik verbinding wil maken blijft de verbinding eerst een behoorlijke tijd op "Beperkt" staan of weigert 'ie simpelweg te verbinden en heb ik geen netwerkverbinding.

Komt dit bekend voor?

speedtest resultaten zijn prima (50/50)

[ Voor 10% gewijzigd door Imperium op 13-10-2014 14:12 ]

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:24

B2

wa' seggie?

Wie heeft er hier ervaring met het nieuwe Vodafone pakket en het draaien van eigen servers? Met name passive ftp.

Volgende keer even nog iets verder terug scrollen. Blijkbaar is er dus het e.e.a. mogelijk met de True IP DMZ setting van Draytek. Eens zoeken of dat ook werkt met passive ftp.

[ Voor 45% gewijzigd door B2 op 13-10-2014 19:59 ]

• gbbijl
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-08 22:54
Barre73 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:56:
[...]

KPN zou niet moeten kunnen. Vodafone levert alleen 500 Mbit in eigen ODF gebied als het goed is. De 500 Mbit huren via KPN is te duur om voor de abonnementsprijs te leveren. Maken ze verlies op als ze dat zouden doen.
Dit is weldegelijk WBA-E, want ODF wordt nog niet aan normale klanten geleverd. Bottleneck kan dus (en zal waarschijnlijk ook) de verbinding van KPN naar de core zijn.

Tesla Model 3 AWD FSD 2019 - Domoticz+Grafana - Enphase IQ7A - ThinkPad P51 7700HQ/4K/64GB/1+1+4TB

• gbbijl
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-08 22:54
Imperium schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:28:
Ik heb sinds 2 weken Glasvezel via Vodafone en dus ook de Draytek 2132.

En eigenlijk sinds die tijd valt het mij op dat internet via Wi-Fi soms niet goed werkt. Bijvoorbeeld op de telefoon, als je een pagina wilt bekijken (Als 'ie eenmaal begint te laden gaat het vlot) of whatsappje wilt versturen duurt het soms wel 10 seconden voordat de pagina laadt, of dat het appje verstuurd is.

Ook op de laptop als ik verbinding wil maken blijft de verbinding eerst een behoorlijke tijd op "Beperkt" staan of weigert 'ie simpelweg te verbinden en heb ik geen netwerkverbinding.

Komt dit bekend voor?

speedtest resultaten zijn prima (50/50)
Probeer eens het Wifi-kanaal te veranderen. Bij mij maakte dat het verschil tussen een 4Mbit en wegvallers en 25Mbit stabiel.

Tesla Model 3 AWD FSD 2019 - Domoticz+Grafana - Enphase IQ7A - ThinkPad P51 7700HQ/4K/64GB/1+1+4TB

• Barre73
gbbijl schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 21:02:
[...]

Dit is weldegelijk WBA-E, want ODF wordt nog niet aan normale klanten geleverd. Bottleneck kan dus (en zal waarschijnlijk ook) de verbinding van KPN naar de core zijn.
En ODF in de oudere Glasoperator gebieden? Vught, Alphen, De Bilt etc...

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:50

Dazzler2120

FP ProMod
Er zijn bepaalde gebieden, waar een aantal klanten op 500Mb op WBA zijn geleverd. Is niet de reguliere manier, is ook niet de bedoeling. Maar waar 500Mb op de site kon besteld worden, was nog niet altijd ODF beschikbaar, of leverde vodafone op ODF.
In die gevallen (waar dus door bestelling beloofd is 500 te leveren) wordt een uitzondering gemaakt en een 500Mb lijn aangevraagd.

Dus kans is heel aanwezig dat Cagalli op WBA is geleverd op 500Mb

PS4 PSN: Dazzler2120

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[b][message=42934385,noline]Pingelmonster schreef op dinsdag 23 september 2014 @
Mijn ASA krijgt nu dus het extern WAN-ip toegewezen!
In de tussentijd werkt het allemaal nog perfect.

Wat ik wel heb gezien is dat poort 1723 van buitenaf openstond, zonder dat ik daar op mijn ASA wat mee doet. Wat bleek; er zijn drie 'Remote Access'-services die de Draytek standaard aan heeft staan.
Deze werden dus afgevangen door de Draytek, voordat het verkeer naar de ASA ging.
Deze heb ik natuurlijk meteen uitgezet en nu gaan die poortjes ook netjes naar de ASA.

Ik heb een IPSec-tunnel lopen tussen mijn ASA-router en de router van mijn schoonouders. Werkt als een tierelier. Ik merk helemaal niets van die Draytek (Praytek).

• HoppyF
eymey schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:06:
Ben overigens wel erg benieuwd hoe de markt voor "vast" er over een jaar uit ziet.

UPC mag Ziggo overnemen en vanuit Europa is er iig al geen eis dat het netwerk 'open' wordt. ACM is zich nog aan het beraden over Reggefiber maar KPN is inmiddels al flink aan het lobby'en dat verplichte toegang tot hun netwerken er in de aankomende wet ook uit gaat.

Ik ben echt benieuwd naar de toekomst van ODF. Maar als KPN z'n zin krijgt, dan konden de plannen van Vodafone wel eens een flinke deuk oplopen.
Dus niet.
Vodafone gaat naar verwachting veel sterker uit de strijd komen.
Als de plannen doorgaan en Vodafone Liberty Global overneemt zijn het huidige UPC en Ziggo opeens van Vodafone en vormen ze een grote partij tegenover KPN.

Ik denk wel dat het verplicht gesteld gaat worden dat de infrastructuur gescheiden moet worden van de operators en aanbieders, dit geeft concurrenten immers de kans van het netwerk gebruik te maken. Glas of de kabel maakt dan niet uit.
Zover is het nog niet maar dat lijkt mij de enige en eerlijke optie welke vrije marktwerking in stand kan houden.

• Barre73
Die laatste zin is eerlijk maar helaas ook erg naief. Een eerlijke vrije marktwerking heeft de ACM nog nooit mogelijk gemaakt naar mijn bescheiden mening

En Vodafone die Liberty Global overneemt is vooralsnog ook niet aan de orde hoor. Dat was een losse gedachte van een CEO in een veel groter interview. Ik heb niet het idee dat daar momenteel serieuze plannen voor zijn.

• eymey
Met @Barre73 eens.

Ik zie de ACM eerder ook KPN ontheffen van de verplichting om concurrenten toe te laten, dan dat bv. de kabelmarkt open gebroken zou worden. Zeker als een dergelijke beslissing blijkbaar ook in lijn ligt met wat 'men' in de rest van Europa vindt.

De gangbare redenatie zal zijn "men kan toch kiezen uit telefoonkper/glasvezle en coax. Dús er is concurrentie". Dat dit in praktijk tot een soort 'duopolie' leidt van twee grootmachten die elkaar nog hoogstens op marginale puntjes beconcurreren, dat vergeet men.

Maar is, ben ik bang, wel de realiteit.

Het ODF model bij reggefiber benadert die mogelijkheid tot vrije marktwerking nog het best (of iig het minst slecht). Maar lijkt in alle besluitvorming verder onderbelicht te zijn.

• HoppyF
eymey schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 16:35:
Met @Barre73 eens.

Ik zie de ACM eerder ook KPN ontheffen van de verplichting om concurrenten toe te laten, dan dat bv. de kabelmarkt open gebroken zou worden. Zeker als een dergelijke beslissing blijkbaar ook in lijn ligt met wat 'men' in de rest van Europa vindt.

De gangbare redenatie zal zijn "men kan toch kiezen uit telefoonkper/glasvezle en coax. Dús er is concurrentie". Dat dit in praktijk tot een soort 'duopolie' leidt van twee grootmachten die elkaar nog hoogstens op marginale puntjes beconcurreren, dat vergeet men.

Maar is, ben ik bang, wel de realiteit.

Het ODF model bij reggefiber benadert die mogelijkheid tot vrije marktwerking nog het best (of iig het minst slecht). Maar lijkt in alle besluitvorming verder onderbelicht te zijn.
Ik denk niet dat de ACM KPN zal ontheffen om concurrentie toe te laten, dat zou ook heel krom zijn.
KPN zou dan voorgetrokken worden, dat zullen concurrenten van KPN zeker niet accepteren en desnoods een rechtszaak aanspannen om openstelling af te dwingen.

Het argument dat je kunt kiezen tussen ADSL/VDSL, kabel of glasvezel is zoiets als kiezen tussen appels of peren. Dit is geen gelijkwaardige vergelijking.
Een fiets met een auto vergelijken slaat ook nergens op, beiden kunnen rijden en je van A naar B brengen maar daar houdt het wel mee op.

• Deshmir
Het schijnt ook nog steeds 'normaal' te zijn dat er 3 grote mobiele providers zijn die nagenoeg achter elkaar de prijzen verhogen, de minuten verlagen, aantal MB's aanpassen en SMS onbeperkt maken. (en dan heb ik het nog niet eens over de "stel samen / smartmix / etc" abbo's waar je 'zogenaamd' alles zelf kan kiezen)..

Vziw zal dit ook wel gaan gebeuren op de vaste markt.
Landelijk gezien heeft de consument nog altijd de keuze uit:
- xDSL
- Glasvezel
- Kabel

Binnen de vaste markt zie je ook al een ontwikkeling bezig zijn; Tele2 wandelt er een beetje achteraan niet wetend wat het moet met het vaste gedeelte en in stille toom de 4G licentie uitrollen voor mobiel.
UPC en Ziggo zijn straks 1, dus die gaan straks alles samenvoegen waardoor wss het "internet only" abbo van UPC geschrapt gaat worden.
KPN koopt volledig Reggefiber en beslist zelf óf en waar het glasvezel gaat uitrollen. Want ja, VDSL is voor de consument goed genoeg (100/10), en kost minder dan een nieuwe kabel leggen en graven.. (t.o.v. het openbreken van een straat cq wijkkastje).
Kleine partijen als Online.nl worden een speelballetje van providers die iets willen, of denken te kunnen (T-Mobile, CanalDigitaal, en straks Tele2 of Vodafone...?).

De lachende derde (maar dan wel 1 met kiespijn), is straks Vodafone die te laat door heeft gehad dat het toch echt had moeten beginnen met het landelijk uitrollen van een concurerend platform..

My 2 cents :)

• HoppyF
Ik denk dat er voor Vodafone echt wat te lachen valt als ze daadwerkelijk UPC/Ziggo kopen.
Hierdoor ontstaat er natuurlijk een grootmacht maar wel eentje die moeiteloos de strijd met KPN aankan. Niet alleen op de mobiele markt maar dan ook op de vaste markt.

Dat KPN VDSL wel afdoende vindt lijkt me vreemd. Ze rollen niet voor niets op veel plaatsen glasvezel uit. KPN weet echt wel dat glasvezel de toekomst heeft. Omdat het praktisch onmogelijk is in één klap landelijk glasvezel uit te rollen kiest men ook voor VDSL.
Dit is wel te begrijpen, de aanleg van glas is immers kostbaar.

Het feit dat er nu maar drie mobiele providers zijn komt door het opkopen door KPN van kleine providers.
Dit gebeurt nu op glas weer vandaar dat ik een grote partij als Vodafone als tegenpool verwelkom.
Daarnaast moet het netwerk open blijven voor nieuwe kleine providers, zij houden de grote jongens scherp.

• Barre73
Gaat beetje OT zo maar KPN heeft op mobiel vlak volgens mij maar 1 partij gekocht en dat is Telfort. De vijfde met een eigen netwerk was Orange en dat is gekocht door T-Mobile. En terecht. Vijf operators met een eigen netwerk was veel te veel voor dit kleine landje.
En juist in mobiel werkt het Wholesale principe heel goed. Veel kleine providers met lage prijzen. Dus dat gezeur over KPN, Vodafone en TMO snap ik niet. Ga dan gewoon naar een andere provider. Er zijn er echt zat.

• ANdrode
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:23:
En juist in mobiel werkt het Wholesale principe heel goed. Veel kleine providers met lage prijzen.
Volgens mij komt dit puur door T-Mobile. Op andere netwerken zijn geen Mobile Virtual Network Operators actief die geen eigendom zijn van de operator zelf (Telfort: KPN Hollandsenieuwe: Vodafone).

Ik vind deze markt dus geen goed voorbeeld :).

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12 12:42
ANdrode schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:57:
[...]

Volgens mij komt dit puur door T-Mobile. Op andere netwerken zijn geen Mobile Virtual Network Operators actief die geen eigendom zijn van de operator zelf (Telfort: KPN Hollandsenieuwe: Vodafone).

Ik vind deze markt dus geen goed voorbeeld :).
Nu schets je wel een heel erg negatief beeld :p
Er zijn er vast meer, maar https://mobilevikings.nl/ zit sowieso op het KPN netwerk als Virtuele Provider.

• Barre73
Er zijn er heel veel en ook veel op KPN. Maar laten we dit niet hier bespreken voordat we gestopt worden door een mod.

• Deshmir
De strekking van mijn verhaal was dat de vergelijking met mobiel waarschijnlijk wel op gaat.
3 grote providers met een 'open' netwerk.
Puntje bij paaltje zijn het 3 bedrijven die aan de touwtjes trekken, met een lijst aan 'kleine' bedrijven die onderdeel zijn van de groep.
Het aandeel dat de MVNO's hebben in de Nederlandse markt is minimaal.

Straks met kabel/xDSL/ftth zijn er straks 2 partijen, waarbij er 2 netwerken 'open' zijn.
Waarschijnlijk gaat de ACM ook proberen om kabel ook open te gooien.

Duopoli is in zicht, het netwerk is immers open, maar de start-up, set-up en monthly fees voor de kleinere bedrijven worden straks hoog / hoger.
En KPN doet wat het op de mobiele markt ook doet -> concurrentie opkopen en inlijven (of uit faseren)

Mogelijke opties die nog open zijn voor Vodafone in dat verhaal is:
- ZSM zelf apparatuur gaan plaatsen in POP's (lange termijn visie)
- CIF / Cogas kopen en samen met Caiway diensten aanbieden (beheer van infrastructuur in handen van VF, maar wel concurrentie op de verbinding).
- Aggresieve concurrentie uitbreiding a la KPN.

• eymey
Tsja, maar die optie "ZSM zelf apparatuur gaan plaatsen" kon straks ook wel eens uitgefaseerd worden, als Reggefiber zoals nu straks niet meer bestaat.

• HoppyF
eymey schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 10:46:
Tsja, maar die optie "ZSM zelf apparatuur gaan plaatsen" kon straks ook wel eens uitgefaseerd worden, als Reggefiber zoals nu straks niet meer bestaat.
Maakt niet uit of het door KPN overgenomen Reggefiber straks "glasvezel infra beheerder" gaat heten of anders. Toegang tot de infrastructuur door andere operators zal altijd afgedwongen worden.
De prijs die betaald moet worden door nieuwe operators en providers mag door de dominante partij niet abnormaal hoog gemaakt worden om zodoende concurrentie te weren.

Naar mijn idee staat Vodafone hierover sterk tegenover KPN.
Je moet toch wel een kapitaal krachtig en groot bedrijf zijn om een vuist te kunnen maken.
Kleine startende ondernemingen kunnen dan meeliften op de gemaakte afspraken.

Hoe je het ook draait of keert, glasvezel blijft het medium van de toekomst, de kabel zal het vroeger of later afleggen ook al rekt men de snelheden wat op door technische truukjes.

Verwijderd

Hoe kan Vodafone nou KPN verplichten om glasvezel tot in de meterkast te leggen?
Wanneer KPN FttC gaat aanleggen mag ze dat volgens mij gewoon. Waarom niet?
En hoe kan Vodafone dan toegang afdwingen tot infra die er niet is? Dát is het probleem.

• HoppyF
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:00:
Hoe kan Vodafone nou KPN verplichten om glasvezel tot in de meterkast te leggen?
Wanneer KPN FttC gaat aanleggen mag ze dat volgens mij gewoon. Waarom niet?
En hoe kan Vodafone dan toegang afdwingen tot infra die er niet is? Dát is het probleem.
Dat kan Vodafone niet en dat hoeft ook niet.
De infrastructuur aanlegger (nu bijna altijd Reggefiber) start vraagbundelingsprojecten door het land om te kijken of de aanleg haalbaar is.
Dit staat los van KPN of Vodafone ook al zijn de providers er bij gebaat meer klanten te werven.

Als de aanleg doorgaat is het een open glasvezelnetwerk.
Ik zie dus geen verandering ook al neemt KPN Reggefiber in zijn geheel over.
Het kan nooit zo zijn dat de provider tak van KPN de dienst gaat uitmaken waar er een uitrol gaat plaatsvinden.

Verwijderd

Je ziet toch zelf ook je aanname wel in dit verhaal?
Die aanname is dat KPN onderdeel Reggefiber tot in lengte van dagen hetzelfde blijft werken als dat het nu doet.

Vraagbundelingen ontstaan niet ten gevolge van een meteoor inslag, die worden geïnitieerd door een partij (vaak Reggefiber). Of ze worden geïnitieerd door een bewonersgroep, die voor de realisatie aanklopt bij een uitvoerende partij (vaak Reggefiber).
Er is geen enkele reden waarom een private partij als Reggefiber verplicht zou zijn zelf vraagbundelingen te blijven starten, of positief te reageren op verzoeken van bewonersgroepen. Dat bepalen ze zelf, en als het nieuwe beleid is dat er slechts FttC wordt aangelegd dan zie ik niet in om welke reden dat niet zou mogen.

Daarmee zeg ik niet dat het dus niet meer zal gebeuren, maar wel dat er geen enkele zekerheid is dat over drie jaar de processen nog net zo lopen als nu.

• datadevil
Is het bij IP adres bij Vodafone min of meer vast? Ik ben in februari van Lijbrandt naar Vodafone gemigreerd en toen heb ik hetzelfde adres gehouden, maar na een reboot van de router gisteren heb ik ineens een heel ander ip adres.

• eymey
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:47:
Je ziet toch zelf ook je aanname wel in dit verhaal?
Die aanname is dat KPN onderdeel Reggefiber tot in lengte van dagen hetzelfde blijft werken als dat het nu doet.

Vraagbundelingen ontstaan niet ten gevolge van een meteoor inslag, die worden geïnitieerd door een partij (vaak Reggefiber). Of ze worden geïnitieerd door een bewonersgroep, die voor de realisatie aanklopt bij een uitvoerende partij (vaak Reggefiber).
Er is geen enkele reden waarom een private partij als Reggefiber verplicht zou zijn zelf vraagbundelingen te blijven starten, of positief te reageren op verzoeken van bewonersgroepen. Dat bepalen ze zelf, en als het nieuwe beleid is dat er slechts FttC wordt aangelegd dan zie ik niet in om welke reden dat niet zou mogen.

Daarmee zeg ik niet dat het dus niet meer zal gebeuren, maar wel dat er geen enkele zekerheid is dat over drie jaar de processen nog net zo lopen als nu.
Exactly, zo zie ik het nu dus ook. Je ziet zelfs op dit moment al, ook zonder verdere inlijving van Reggefiber, dat KPN een hele dikke vinger in de pap heeft. Zo was er sprake van uitrol van glasvezel in Apeldoorn, in ieder geval in een paar wijken. Maar ineens worden nu alleen nog maar wat projectjes afgemaakt en stopt verder de uitrol van glas in Apeldoorn helemaal (omdat KPN in grote delen al FttC heeft liggen).

Dat betekent dus meteen al dat Vodafone daar bv. nooit eigen streams van de grond zal krijgen.

Er zal idd vast verder nog wel uitrol van FttH blijven, maar de streken van KPN kennende zal het tempo een heel stuk lager komen te liggen dan nu het geval is. En Reggefiber is op dit moment toch de grootste met de meeste ervaring in fiber aanleg land. Er zijn wel wat kleinere projecten her en der (Cogas, Caiway, etc.) maar lang niet op zo'n schaal als met Reggefiber.

• SooK
eymey schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 09:49:
[...]

Exactly, zo zie ik het nu dus ook. Je ziet zelfs op dit moment al, ook zonder verdere inlijving van Reggefiber, dat KPN een hele dikke vinger in de pap heeft. Zo was er sprake van uitrol van glasvezel in Apeldoorn, in ieder geval in een paar wijken. Maar ineens worden nu alleen nog maar wat projectjes afgemaakt en stopt verder de uitrol van glas in Apeldoorn helemaal (omdat KPN in grote delen al FttC heeft liggen).

Dat betekent dus meteen al dat Vodafone daar bv. nooit eigen streams van de grond zal krijgen.

Er zal idd vast verder nog wel uitrol van FttH blijven, maar de streken van KPN kennende zal het tempo een heel stuk lager komen te liggen dan nu het geval is. En Reggefiber is op dit moment toch de grootste met de meeste ervaring in fiber aanleg land. Er zijn wel wat kleinere projecten her en der (Cogas, Caiway, etc.) maar lang niet op zo'n schaal als met Reggefiber.
Reggefiber zit nu op ca. 350,000-400,000 nieuwe aansluitingen per 12 maanden. Op basis van KPN's investerings-vooruitzicht kun je schatten dat dit naar ca. 250,000 nieuwe aansluitingen per jaar gaat. [EUR 175-200m per jaar, EUR 750-800 per huis] Dus jazeker, volstrekt terecht overigens, KPN heeft hier invloed op. Ook vanwege een bekend economisch probleem: legacy business oftewel hun koper netwerk.

Wees niet getreurd: samen met andere initiatieven (CIF, lokaal) zullen er ongeveer 300,000 glasvezel aansluitingen per jaar worden gerealiseerd. Dat is nog steeds ca. 4% van de Nederlandse huishoudens per jaar! Dat gaat ons Tweakers niet hard genoeg, maar wereldwijd loopt Nederland hiermee voorop.

Je kunt KPN bashen voor hun beslissingen, maar deze zijn economisch logisch. Daarnaast staat het Vodafone, Tele2, Ziggo/UPC, en ook private investeeders vrij om zelf ook glasvezelnetwerken naar huishoudens aan te leggen. Dat doen ze niet, omdat het hoge investeringen vergt met een lange (>7 jaar) terugverdientijd. Nou ben ik voorstander van een vrije markt, maar hier zou een overheid kunnen instappen. Zeker voor glasvezel in de buitengebieden zou de overheid meer moeten doen: óf financieren óf het garanderen van relatief hoge maandprijzen voor de komende 5-10 jaar. Pas met die zekerheid zullen private partijen willen investeren in glasvezel in buitengebieden.

Verwijderd

Volgens mij is er van KPN bahing geen sprake; eea is een reaktie op
HoppyF schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 22:22:
[...]

Dat kan Vodafone niet en dat hoeft ook niet.
De infrastructuur aanlegger (nu bijna altijd Reggefiber) start vraagbundelingsprojecten door het land om te kijken of de aanleg haalbaar is.
Dit staat los van KPN of Vodafone ook al zijn de providers er bij gebaat meer klanten te werven.

Als de aanleg doorgaat is het een open glasvezelnetwerk.
Ik zie dus geen verandering ook al neemt KPN Reggefiber in zijn geheel over.
Het kan nooit zo zijn dat de provider tak van KPN de dienst gaat uitmaken waar er een uitrol gaat plaatsvinden.

• SooK
Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 18:00:
Volgens mij is er van KPN bahing geen sprake; eea is een reaktie op

[...]
Was ook meer bedoeld op de reacties hierboven, waarin KPN eea verweten wordt. Nou is KPN niet de meest dynamische partij, maar voor hun beleid valt (economisch) veel te zeggen.

KPN (of nu nog Reggefiber) investeert nu EUR 200m per jaar in het aanleggen van glasvezelkabels naar huishoudens. Die lijntjes zijn hun eigendom, maar wij verwachten wel dat ze die tegen een vastgezette prijs onderverhuren aan Vodafone, Tele2 en andere niet-KPN partijen. En dat terwijl KPNs grootste concurrent Ziggo/UPC zelf mag bepalen wat ze doen. Dat is gek.

Overigens kun je hier tegenin brengen dat kabel andere techniek is, want kabelverbindingen in een wijk zijn geschakeld (met versterkers etc) terwijl dsl/glas fysiek gescheiden lijntjes tot het POP zijn. Aparte aanvoersignalen zijn technisch eigenlijk niet mogelijk met kabel, dus kun je ook nooit andere providers op je netwerk toestaan met andere aanvoersignalen...

• HoppyF
SooK schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 18:24:
[...]

Was ook meer bedoeld op de reacties hierboven, waarin KPN eea verweten wordt. Nou is KPN niet de meest dynamische partij, maar voor hun beleid valt (economisch) veel te zeggen.

KPN (of nu nog Reggefiber) investeert nu EUR 200m per jaar in het aanleggen van glasvezelkabels naar huishoudens. Die lijntjes zijn hun eigendom, maar wij verwachten wel dat ze die tegen een vastgezette prijs onderverhuren aan Vodafone, Tele2 en andere niet-KPN partijen. En dat terwijl KPNs grootste concurrent Ziggo/UPC zelf mag bepalen wat ze doen. Dat is gek.

Overigens kun je hier tegenin brengen dat kabel andere techniek is, want kabelverbindingen in een wijk zijn geschakeld (met versterkers etc) terwijl dsl/glas fysiek gescheiden lijntjes tot het POP zijn. Aparte aanvoersignalen zijn technisch eigenlijk niet mogelijk met kabel, dus kun je ook nooit andere providers op je netwerk toestaan met andere aanvoersignalen...
De partij die glasvezel aanlegt moet alleen belang hebben in het aantal gerealiseerde aansluitingen. Per klant vangt de die partij een X-bedrag van de provider. Na een flink aantal maanden kan er dan winst gemaakt worden. Welke partij diensten levert over glas zou niet uit mogen maken als er maar een prijs betaald wordt.
KPN mag wat mij betreft best eigenaar zijn van de infrastructuur zolang ze maar niet de zeggenschap krijgen over het medium. Lijkt me ook vrij logisch.
Er is een maximaal aantal aansluitingen per jaar te realiseren omdat er nu eenmaal geen onbeperkte hoeveelheid kapitaal en menskracht beschikbaar is.

De kabel is ouderwets en dat blijft zo tenzij de kabelaars dit compleet verglazen en dan glasvezelaanbieders worden. Zo'n vaart zal dit niet lopen.
Blijft de vraag waarom Vodafone plannen heeft om zich in te kopen in de kabelmarkt.
Beter zou dan zijn om bv Reggefiber op te kopen, dat doet men niet.

Meer providers over de kabel met een ander pakket diensten kan wel, of je hierop zit te wachten is een tweede.

• eymey
Meer providers via de kabel zou op een zelfde manier kunnen als nu bij KPN WBA: De kabelaar zorgt voor het netwerk tot op layer 2 (de kabelmodems en DOCSIS infrastructuur, maar ook bv. het aanleveren van de DVB-C muxen, dus vergelijkbaar met de NT bij glasvezel) en providers stellen pakketten samen / leveren eigen IP diensten. Qua TV pakketten kan je met Conditional Access systemen ook nog een heel eind komen dan.

@SooK: Ik ben het op zich helemaal met je betogen eens. En ik snap ook heel goed dat KPN geen onverantwoorde investeringen gaat doen als ze nog (deels recente) investeringen in hun 'legacy' infrastructuur hebben.

Maar juist daarom ben ik in principe tegen die overname van Reggefiber. Reggefiber is een partij die de afgelopen tijd prima heeft bewezen om goed te zijn in het leggen van de fysieke kabels, PoP locaties en dan weer 'dark fibers' leveren aan partijen als KPN, Matrix (Ermelo), Solcon (Dronten), Tweak (Almere, Ermelo) en straks ook Vodafone.

In mijn ideale wereld (dromen mag toch?) is/blijft er zo'n partij die in heel Nederland een dergelijke fysieke infra heeft liggen waarover partijen openlijk met elkaar kunnen concurreren, hetzij via ODF (donkere vezelparen zelf van licht voorzien) of via wholesale inkoop van breedbandtoegang, streams, etc. En dat hoeft niet per se Reggefiber te zijn, als er per plaats maar wel een dergelijke partij is.

Waar ik gewoon bang voor ben is dat straks, omdat de kabelaars ook hun netwerken niet open hoeven te stellen, uit 'eerlijkheid' KPN ook ontheven gaat worden van deze verplichting. En dan zit je dus voor altijd opgescheept met een halfbakken keuze tussen een kabelnetwerk dat gesloten is voor snel internet en (in nog te veel plaatsen) een legacy infrastructuur als xDSL in een soort duopoly.

• arjan.n
Pingelmonster schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:36:
[...]

In de tussentijd werkt het allemaal nog perfect.

Wat ik wel heb gezien is dat poort 1723 van buitenaf openstond, zonder dat ik daar op mijn ASA wat mee doet. Wat bleek; er zijn drie 'Remote Access'-services die de Draytek standaard aan heeft staan.
Deze werden dus afgevangen door de Draytek, voordat het verkeer naar de ASA ging.
Deze heb ik natuurlijk meteen uitgezet en nu gaan die poortjes ook netjes naar de ASA.

Ik heb een IPSec-tunnel lopen tussen mijn ASA-router en de router van mijn schoonouders. Werkt als een tierelier. Ik merk helemaal niets van die Draytek (Praytek).
Kun je misschien hier een korte handleiding weergeven hoe je de Draytek instelt dat het externe ip naar een eigen router gaat?

• Imperium
  • Niet online
arjan.n schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:28:
[...]

Kun je misschien hier een korte handleiding weergeven hoe je de Draytek instelt dat het externe ip naar een eigen router gaat?
Hier ben ik ook geïnteresseerd in!

• ditani360
toch zo irritant hé, hoor je telkens die reclames van Vodafone...en zelf falen ze ook gewoon keihard.
30 september eerste keer bericht gestuurd over mijn mislukte tv verbinding; op dit moment nog steeds geen reactie van de technische dienst (waar het inmiddels ook al 12 werkdagen ofzo ligt).

Het lijkt er in ieder geval sterk op dat de technische dienst een flinke bommeltrein is...

Genieten & genieten

• arjan.n
Een simpele email naar de klanten service duurt al langer dan een week voor antwoord.
Begin er hoe langer hoe meer achter te komen dat het een grote arrogante bende is.
Bovendien verkondigd de servicedesk leugens dat is nog het ergste.
Pagina: 1 ... 62 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.