Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vodafone Thuis via Glasvezel OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 751.822 views

• ObAt
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-07 07:41
Mede-auteur:
  • NLCJ
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 27-07 10:07

NLCJ

Vodafone Thuis Internet, Bellen & TV (via Glasvezel)

Het begon allemaal met een gigantische mediastunt, Jenson Buttons racet met zijn Formule 1 wagen door de straten van het rustige dorpje Roggel, nadat de wereldwijde pers is bekomen van de 800pk die met het nodige kabaal langs scheurde begon het echte werk, Vodafone is nu officieel een Glasvezelaanbieder. Vodafone begint met het aanbieden van hun diensten in 10 relatief kleine gemeenten, waaronder gemeente Leudal (waar de 'Grand Prix van Roggel' is gehouden). De overige gemeenten staan hieronder in het volgende schema.
  • Assen-Kloosterveen
  • Barneveld
  • Beuningen
  • Emmer-De Monden
  • Ermelo
  • Geldermalsen
  • Groesbeek
  • Hardenberg
  • Leudal
  • Lingewaal
  • Lingewaard
  • Losser
  • Markelo
  • Millingen aan de Rijn
  • Neder-Betuwe
  • Neerijnen
  • Noordenveld
  • Oude IJsselstreek
  • Overbetuwe
  • Salland
  • St. Michielsgestel
  • Voorthuizen
  • Weert
  • Zevenaar
De diensten

Vodafone biedt (zoals de meeste aanbieders) alleen 'Internet, Bellen & TV' pakketten aan, dat wil zeggen dat je als gebruiker verplicht bent om alle diensten te kopen. Er zijn drie pakketen, 30, 50 en 100 Mbps. De enige verschillen zitten in de internetsnelheden. Er zitten op dit moment 61 zenders in het Basispakket en er kan elk moment een nieuwe bij komen (zo is de regionale zender 3ML 2 weken geleden toegevoegd, deze staat nog niet op de zenderlijst). 39 van deze zenders worden naast digitaal (DVB-C) ook analoog uitgezonden! Ook zijn er extra pakketten beschikbaar (Tv Extra zenders, Eredevisie Live en Uitzending gemist).

Voor telefonie kunnen ook extra pakketten worden afgesloten, zo is het mogelijk om onbeperkt te bellen naar alle vaste nummers in Nederland voor €9,95 per maand, ook is voor €4,95 mogelijk om een tweede telefoonnummer te kopen.

De Internetsnelheden worden gegarandeerd, er dus geen sprake van tot 100mbps, maar echt 100,0mbps. Niet meer en niet minder! Vodafone levert een Wireless N Router die bij het door Reggifiber gelevert Modem komt te staan.

Televisie Uitgebreid

Zoals eerder gezegd worden 39 kanalen Analoog en Digitaal (DVB-C) uitgezonden, dat wil zeggen dat 39 kanalen op alle TVs in huis kan worden ontvangen zonder extra kastjes en modules te hoeven kopen (in tegenstelling tot de 25 van Ziggo). Ook een voordeel ten opzichte van Ziggo is dat de kanalen niet worden gecodeerd, dus er is geen CI+ kaart meer nodig! Ook blijft alle apparatuur van Ziggo gewoon werken, hetzelfde geld voor de Modules die tegenwoordig in vrijwel elke TVs kunnen. Er hoeft dus geen nieuwe hardware worden aangeschaft!

Let op: Tegenwoordig levert niet meer het portfolio van GHM, hierdoor is DVB-C (en analoog) alleen voor bestaande klanten bruikbaar. Voor nieuwe verbindingen wordt dit niet meer geleverd.

Standaard wordt er gratis een interactieve ontvanger meegeleverd bij een abonnement, deze is voor €4,95 per maand te upgraden naar een Interactieve ontvanger met opname functie (250GB HDD), ook is het mogelijk om een tweede en derde interactieve ontvanger te huren voor €4,95 per maand. Mocht er interesse zijn in een tweede (en/of) derde ontvanger met opname functie dan kan deze ook worden gehuurd voor €9,95 per maand! Er kunnen maximaal 3 interactieve kastjes per huishouden worden aangesloten, maar er is geen limiet voor het aantal analoge aansluitingen.
  • De blauwe kabels zijn CAT 5e kabels, deze worden door de gratis monteur aangelegd mochten deze nog niet aanwezig zijn. De CAT 5e kabels worden gebruikt voor internet.
  • De Roze en gele stippellijn zijn standaard COAX kabels, op de COAX kabels staat het TV Signaal.
  • De Groene kabel is een telefoonkabel.
Er is dus te concluderen dat er eigenlijk niets nieuws in huis moet komen, in principe hoeft er alleen wat in de meterkast worden veranderd, alle kabels in huis blijven hoe ze nu zijn.

Samenvatting

Televisie
  • Full HD settopboxen
  • Interactief (films bestellen en uitzending gemist)
  • Mini-scart aansluiting en HDMI aansluiting in settopbox. HDMI kabel wordt standaard meegeleverd
  • Aangesloten via bekabelde infrastructuur (cat 5e kabel)
  • DVB-C wordt analoog ondersteund
  • Analoog wordt gekoppeld op binnenhuis bekabeling
  • “Dual” tuner in geval van PVR
  • Tot 50 uur opnemen in geval van PVR (250 Gigabite)
Bellen
  • Geheim nummer behoort tot mogelijkheden (aangeven tijdens aanvraag)
  • CLIP (nummer herkenning)
  • Voice-mail (.wav file naar voice-mail)
  • Wisselgesprek
  • Blokkeren 0900- en mobiele nummers in customer self care
  • Bellimiet instellen
  • Onbeperkt bellen naar vast in te stellen per telefoonnummer
  • 90% van Alarmering wordt ondersteund (mensen met alarmcentrale moeten dit wel checken met betrokken helpdesk)
Internet
  • Gegarandeerde snelheden (zowel up- als down)
  • 100 MB home-page
  • 5 mailadressen met 5 aliassen per mailadres
  • 50 MB mailbox
  • Virusscanner op mail
  • Vast IP adres
  • Wireless n-router (Ciscom)
  • Geen fair use policy
Q&A

Vodafone werkt via dealers, dat wil zeggen dat bestaande elektronica bedrijven naast hun diensten ook een Vodafone aanspreekpunt worden. Een voorbeeld van zulk bedrijf is Electroteam Roggel wat het aanspreekpunt van Gemeente Leudal is. (Dealers die hier bij willen staan graag contact opnemen met ObAt

De dealers hebben antwoorden op alle uitgebreide en specifieke vragen, voor algemene vragen dient dit Topic en de Vodafone Helpdesk (0900-9290).

Q: Wanneer begint Vodafone met het aanbieden van Glasvezel?
A: Vodafone begint 1 Maart 2012 met het aanbieden van Glasvezel in de tien eerder genoemde gemeenten

Q: Legt Vodafone Glasvezel aan?
A: Nee, Reggifiber legt het Glasvezel netwerk aan, Vodafone is een van de 4 providers (Vodafone, KPN, Lijbrandt en OnsBrabant) die kunnen worden gekozen.

Q: Wat is het opzegtermijn van Vodafone?
A: Bij het afsluiten van een abonnement zit je jaar vast aan Vodafone, daarna is het maandelijks opzegbaar. Dit is bij elke aanbieder hetzelfde!

Q: Zijn er verborgen kosten?
A: Buiten €14,95 administratie kosten zijn er geen andere kosten dan het abonnementsgeld. Let op! De eerste twee maanden betaal je niets!

Q: Kan ik glasvezel ook zakelijk afsluiten?
A: Op dit moment is dat nog niet mogelijk, neem contact op met een van de dealers voor meer vragen.

Q: Wat voor zenders krijg ik?
A: Het zenderoverzicht is Hier te downloaden

Q: Wanneer begin ik met betalen?
A: Als alle diensten actief zijn.

Q: Wanneer is het aanleggen van Glasvezel klaar?
A: Op 1 Maart wordt begonnen met de aanleg en volgens de planning wordt alles in de laatste maand van 2012 afgerond!

Edit: Meer gemeenten toegevoegd waar Vodafone actief is (Door HoppyF)

TS hersteld, totdat er opheldering is waarom Vodafone 'denkt' een topic op GoT te kunnen sluiten?

[Voor 203% gewijzigd door DJSmiley op 07-10-2014 17:25]

Mijn dagelijkse spamdosis is te lezen op http://twitter.com/#!/ObAtG

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• LordSpud
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22-07 13:59
Hierbij informatie voor mensen die ook eigen hardware in willen zetten bij hun Vodafone alles-in-één glasvezel abonnement.

Voor zover bij mij bekend is er sprake van drie VLAN ids:

- 100 voor management;
- 300 voor internet;
- 640 voor IPTV.

Telefonie zou, voor zover ik begrepen heb, via hetzelfde VLAN moeten gaan als internet: VLAN 300.

Ik maak gebruik van de volgende hardware:

- Een managed switch van TP-Link, de TL-SG3210. Deze is gekoppeld aan de glasvezelverbinding die bij ons binnen komt;
- Als router gebruik ik de Ubiquiti Egerouter Lite;
- Overige hardware is in principe minder relevant maar ik gebruik dan nog een aparte accesspoint voor WiFi (Ubiquiti AP Pro) die ik buiten de meterkast heb opgehangen.

In de managed switch zit de SFP module die normaal gesproken in de door Vodafone meegeleverde Draytek 2132FVn zit. In mijn geval zit deze in poort 9:

In de managed switch heb ik de volgende VLANs aangemaakt:

Let op: alleen VLAN 100, 300 en 640 zijn van belang.

De poorten heb ik als volgt geconfigureerd:

Poorten 2 en 3 zijn voor internet. Ik heb daar momenteel alleen poort 2 van in gebruik. Deze zit in de hierboven genoemde router.

Poorten 4 en 5 zijn voor tv. Aangezien we momenteel maar één decoder hebben, is alleen poort 4 in gebruik. Er zijn UTP kabels getrokken naar de locatie waar bij ons de tv staat.

Poort 9, daar waar het signaal van Vodafone dus binnen komt, is ingesteld als TRUNK met alle hiervoor genoemde VLANS als member. De poortconfiguratie van poort 9 ziet er als volgt uit:

De details van de overige poorten zijn niet interessant maar voor de volledigheid hier een voorbeeld van poort 2:

De ACCESS poorten zijn dus lid van slechts één VLAN.

De rest van de relevante hardware zit, samen met de Draytek in een kastje die ik in de meterkast heb opgehangen:

Zoals je ziet staat de Draytek momenteel niet aan. Ik heb wel al een SFP copper module weten te bemachtigen (iemand hier op Tweakers biedt deze voor €5,- aan per stuk welke compatibel is met de Draytek, dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen) maar telefonie krijg ik nog niet aan de praat. Ik houd me aanbevolen voor mensen die tips hebben.

Vooralsnog heb ik eigenlijk alleen geprobeerd de Draytek aan de switch te koppelen die aan mijn router zit. In dat geval wordt de Draytek ook onderdeel van VLAN 300 maar dat is kennelijk niet genoeg om de gegevens die nodig zijn voor telefonie op te halen. Overigens gaat het "phone" lampje op de Draytek wel branden als ik de spreekwoordelijke hoorn van de haak pak maar ik krijg vervolgens een "in gesprek" toon als ik iemand probeer te bellen. Inkomende gesprekken worden ook niet geregistreerd.

Optie zou zijn om een vrije poort op de managed switch in te stellen als TRUNK en deze naar de WAN ingang van de Draytek te laten gaan. Deze TRUNK zou dan VLAN 100 en 300 doorgeven. Probleem daarmee is dat de Draytek ook gaat vragen om een ip adres. Ik vermoed dat, indien de Edgerouter aan staat, de Draytek dan in de meeste gevallen eerst van mijn eigen router een ip adres krijgt maar de volgorde van het aanzetten van apparaten wordt in dat geval een issue: de Edgerouter moet dan altijd eerst helemaal zijn opgestart voordat de Draytek aan gaat. Ik heb hier nog geen testen mee uitgevoerd.

Als er vragen zijn dan post ze maar in dit topic.

[Voor 8% gewijzigd door LordSpud op 17-08-2015 09:18]

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Bart_Smith
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18-06 10:29

Bart_Smith

Network/System Admin

Hallo,

Volgens mij missen we nog wat plaatsen in het OP, Wijchen, waar ik al meer dan 2 jaar Vodafone thuis heb staat er niet tussen.

Ik heb een internet verbinding van Vodafone Thuis (100/100), hierbij wordt een Draytek Vigor modem/router mee geleverd.
Een prima apparaat, maar helaas in aller wijsheid van Vodafone hebben ze de handigste funkties uitgezet.
Ook is hij redelijk achterhaald met alleen 2.4Ghz WiFi.
Nu kan je er een andere router achter zetten, maar hierdoor krijg je wel een nat achter een nat netwerk, wat soms erg hinderlijk is en je ping tijden ook niet ten goede komt.

Nu kan je dit omzeilen als je een Asus router hebt ( voorbeeld is een Asus RT-AC66U )

Wat heb je nodig:
- Vodafone Thuis fiber internet.
- Asus router.
- TP-link Glasvezel converter MC220L (+/- 30 Euro) Fiber-to-UTP Converter.

Installatie:
- Als eerste moet je de SFP ( een plug waar de glasvezel kabel in gaat ) uit de Draytek halen en deze gaat in de TP-Link SFP poort.
- Sluit de UTP kabel aan op de TP-Link, deze gaat naar je Asus Router WAN poort.
- Op de Asus router ga je naar Advanced > LAN, open het tabje IPTV en bij 'select ISP Profile' selecteer je 'Manual Setting'.
Hierdoor verschijnen 3 opties, Vul bij optie 'Internet' 300 in. Heb je ook IPTV dan vul bij 'LAN4' 640 in, LAN poort 4 is hierdoor je TV poort geworden.
- Heb je meerdere TV boxen dan kan je LAN poort 4 voorzien van een switch, of je vult bij LAN3 ook 640 in.
- Heb je geen TV via Vodafone dan laat je de LAN4 optie leeg waardoor je deze voor je internet aansluiting kan blijven gebruiken.
- Zet de optie 'Use DHCP Routes' op Disable.

Druk op Apply en je bent klaar.

Nu heb je een moderne router ( 2.4 / 5 Ghz ) met een veel beter bereik, betere instel opties, geen NAT over NAT en prima ping tijden.

! Let wel op dat door deze handeling je GEEN IP-telefonie meer hebt !

[Voor 2% gewijzigd door Bart_Smith op 11-07-2016 10:57. Reden: BBcodes]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 27-07 14:52

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Nou ik ben er achter hoor: de aarlek lag er uit :) Haha, naja in elk geval geen probleem dus met Vodafone.

Bij deze ook even de stappen voor Mikrotik (CRS109-8G-1S-2HnD-IN)

Ik ga uit van:
- huidige oplossing = ether1 als GW
- nieuwe oplossing = SFP (vlan) als GW
- een bridge (bridge-local) voor je LAN verkeer

1. Zet als eerste even je ether1 poort op disabled of koppel die los
2. Zorg ervoor dat je "sfp" interface beschikbaar is of voeg die toe (via "Interfaces")
3. Voor de SFP zet je "master port" op "none"
4. Voeg nu een VLAN interface toe (ID 300) 'onder' je SFP en noem deze bijv "vlan-internet"
5. Voeg ook een vlan-tv toe met id 640
6. Maak een nieuwe DHCP client (ip/dhcp client) aan op je "vlan-internet" en check of je een IP krijgt (dus NIET DHCP op je SFP zelf)
7. Update je huidige firewall/NAT rules (tip: export, via notepad replace van ether1->vlan-internet en dan clear all op router en import)
8. Belangrijkste is dat je een masquerade action hebt op je srcnat voor de vlan-internet

Als het goed is heb je nu een werkende internet verbinding.

Voor TV doen we nog een paar stappen extra
1. Voeg een nieuwe "bridge" toe (bridge-tv)
2. Via bridge/ports voeg je vlan-tv + 1 (of meer) van je ether interfaces toe (vergeet de master switch niet op NONE te zetten bij ether-x)
3. Je moet nu TV hebben.

Note: ik heb wel all-in-1 besteld maar dat is puur qua kosten, tv doosje heeft 2 tellen aan gestaan en is toen de doos weer ingegaan maar via deze methode had ik in elk geval beeld.

Optioneel:
- Voeg ether1 weer toe aan je bridge-local zodat je die poort voor je interne LAN kan gebruiken.

Vergeet ik iets? Vragen? Let me know!

edit:
En het broodnodige bewijs :)

(ja een foto van mn beeldscherm, was even voor een whatsappje)

[Voor 7% gewijzigd door Mattie112 op 25-08-2016 13:31]

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True