Vodafone Thuis via Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 107 Laatste
Acties:
  • 774.913 views

Verwijderd

Kangodo schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:14:
Iemand heeft teveel Breezahs gehad ;)

[...]
;)
Het was meer bedoeld als hint naar de ongebruikelijke toepassing van hoofdletters die Requa hanteert, maar kennelijk kwam dat niet echt over...

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Excuses als het je stoort. Maar ik zit altijd via mijn Telefoon op tweakers. En aangezien Spellingscontrole aanstaat, krijg je soms die hoofdletters :*).
Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 23:34:
[...]

;)
Het was meer bedoeld als hint naar de ongebruikelijke toepassing van hoofdletters die Requa hanteert, maar kennelijk kwam dat niet echt over...

Verwijderd

Haha, Duitse spelling ingesteld?

• dftm
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-06 19:24
Ik krijg vanaf volgende week vrijdag 100 mbit glasvezel van vodafone (alleen internet)

Vandaag heb ik een Draytek Vigor 2132FVn ontvangen..

Is dit een beetje een fijne router? Qua poorten openen e.d.?

Kan het typenummer nog niet echt ergens vinden, ook weinig reviews en zo...

• Requa
  • Niet online
Euhm, ja volgensmij :o

[ Voor 71% gewijzigd door Requa op 17-08-2014 00:55 ]

• Requa
  • Niet online
Wat versta jij onder 'e.d.' :9 ?

1) WPS Werkt niet dankzij Vodafone
2) Modem kan niet in Bridge dankzij Vodafone
3) Beperktere functionaliteiten waar je gebruik van kan maken dankzij Vodafone

Met de originele firmware kan je vrijwel alles instellen. Maar Vodafone levert hen Draytek modems met hun eigen firmware zoals KPN dat doet op hun ExperiaBoxen waardoor je beperktere functionaliteiten hebt en waar je gebruik van kan maken. :*)

Edit: Je hoeft je niet te verbazen als je geblokkeerd bent op verschillende server(s). Vodafone koopt namelijk IPv4 adressen tweede hands met alle gevolgen van dien.

Beste wat je kunt doen is de sever(s) waarop je bent geblokkeerd verzoeken om jou IP uit hen Database(s) te halen en hun database(s) bij te werken.
dftm schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 00:37:
Ik krijg vanaf volgende week vrijdag 100 mbit glasvezel van vodafone (alleen internet)

Vandaag heb ik een Draytek Vigor 2132FVn ontvangen..

Is dit een beetje een fijne router? Qua poorten openen e.d.?

Kan het typenummer nog niet echt ergens vinden, ook weinig reviews en zo...

[ Voor 15% gewijzigd door Requa op 17-08-2014 00:59 . Reden: Toevoeging ]

• Kangodo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-04-2022
@DFTM:Daar kunnen we je niet echt mee helpen, dit is namelijk een ander type modem dan wat hier voornamelijk besproken wordt.

@Requa: Kunnen we dit onderwerp eindelijk laten vallen? Of jij moet natuurlijk een adresje weten om nieuwe IP-adressen te krijgen.. Dat zou de hele provider-wereld wel op prijs stellen.
Het andere topic is voor een goede reden gesloten.

• Requa
  • Niet online
Nee dat kan ik niet. En tevens die andere Topic is niet door mij gesloten, maar door jullie geruzië hoor. Die Admin/Mod vondt het zo nodig om mijn bericht te quote'n aangezien na mijn reactie, jullie begonnen te ruziën :*).

Edit: Tevens was het een STOMME keuze om dat topic ( ip adres problemen Vodafone thuis ) te sluiten, aangezien @TS daar nog geen oplossing voor had en alle hulp welkom is.
Kangodo schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 02:14:
@Requa: Kunnen we dit onderwerp eindelijk laten vallen? Of jij moet natuurlijk een adresje weten om nieuwe IP-adressen te krijgen.. Dat zou de hele provider-wereld wel op prijs stellen.
Het andere topic is voor een goede reden gesloten.
Modbreak:Als je het niet eens bent met mijn moderaties, dan hoor ik dat graag via de PM :) Niet hier in het topic de boel vervuilen

[ Voor 22% gewijzigd door Equator op 19-08-2014 08:44 ]

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-12 15:25
Requa schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 00:55:
Wat versta jij onder 'e.d.' :9 ?

1) WPS Werkt niet dankzij Vodafone
2) Modem kan niet in Bridge dankzij Vodafone
3) Beperktere functionaliteiten waar je gebruik van kan maken dankzij Vodafone

Met de originele firmware kan je vrijwel alles instellen. Maar Vodafone levert hen Draytek modems met hun eigen firmware zoals KPN dat doet op hun ExperiaBoxen waardoor je beperktere functionaliteiten hebt en waar je gebruik van kan maken. :*)

Edit: Je hoeft je niet te verbazen als je geblokkeerd bent op verschillende server(s). Vodafone koopt namelijk IPv4 adressen tweede hands met alle gevolgen van dien.

Beste wat je kunt doen is de sever(s) waarop je bent geblokkeerd verzoeken om jou IP uit hen Database(s) te halen en hun database(s) bij te werken.

[...]
Eigen firmware met beperkingen is inderdaad een misser en onnodig.
Geef de gebruiker zelf gewoon de mogelijkheid de firmware van de fabrikant te upgraden.
Nieuwe features, bug fixes krijg je dan ook.

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:13
HoppyF schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 10:05:
[...]

Eigen firmware met beperkingen is inderdaad een misser en onnodig.
Geef de gebruiker zelf gewoon de mogelijkheid de firmware van de fabrikant te upgraden.
Nieuwe features, bug fixes krijg je dan ook.
Hier wordt nog net als in juni de februari-firmware gerapporteerd na userlogin:

Model : Vigor2130Vn
Firmware Version : GlasOperator_154.6
Build Date/Time : Tue Feb 11 18:20:39 CST 2014

In document Vigor2130_1541_Releasenotes is te zien dat er 15 juli een update uitkwam (met o.m. een fix voor een VoIP error).

Kan best zijn dat men al hard aan het werk is er een gecastreerde versie voor ons van te maken uiteraard ;)

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
verder is er naar het schijnt nog die bug waarbij de vigor alleen een ip lijkt te krijgen als je de fiber er pas in duwd na een volledige bootciclus... het is gewoon een achtelijke keuze geweest om niet voor de vigor1000 series te kiezen die was verdorie gemaakt voor deze ntu...

op zich is er niet zo veel mis met de modem en diens snelheid maar ook ik had liever de orriginele firmware gehad...
en had alles behalve dan misschien de wan config 100% open moeten zijn...

dat ze wps hebben geblokkeerd vind ik trouwens niet zo´n hele domme zet... wie tweakers en andere sites gevolgd heeft zou moeten weten dat er behoorlijk wat bugs in de wps specificatie zitten. maar aan de andere kant, als je bereid bent zulke 'domme' risico's te nemen zou vf misschien toch de mogelijkheid open moeten stellen.

• Requa
  • Niet online
Ben ik het helemaal mee eens :*).

Maar, ongeacht of WPS veilig is of niet, het hoort gewoon te werken. Zelfs bij KPN kun je WPS gebruiken.. WPS is er om het makkelijker te maken; met 1 druk op (beide) knoppen is er een verbinding tot stand gebracht :9.
i-chat schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 15:19:
verder is er naar het schijnt nog die bug waarbij de vigor alleen een ip lijkt te krijgen als je de fiber er pas in duwd na een volledige bootciclus... het is gewoon een achtelijke keuze geweest om niet voor de vigor1000 series te kiezen die was verdorie gemaakt voor deze ntu...

op zich is er niet zo veel mis met de modem en diens snelheid maar ook ik had liever de orriginele firmware gehad...
en had alles behalve dan misschien de wan config 100% open moeten zijn...

dat ze wps hebben geblokkeerd vind ik trouwens niet zo´n hele domme zet... wie tweakers en andere sites gevolgd heeft zou moeten weten dat er behoorlijk wat bugs in de wps specificatie zitten. maar aan de andere kant, als je bereid bent zulke 'domme' risico's te nemen zou vf misschien toch de mogelijkheid open moeten stellen.

[ Voor 0% gewijzigd door Requa op 17-08-2014 18:57 . Reden: Typo ]

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:10
Dat WPS en veel andere dingen niet mogelijk zijn is wel erg vervelend aan het worden. Het had leuk geweest als Vodafone wat duidelijker is over eventuele beperkingen in hun dienstverlening.

DaveD

• HoppyF
DaveD1109 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:59:
Dat WPS en veel andere dingen niet mogelijk zijn is wel erg vervelend aan het worden. Het had leuk geweest als Vodafone wat duidelijker is over eventuele beperkingen in hun dienstverlening.
Helemaal mee eens!
Er staat nergens beschreven wat de beperkingen van de Draytek zijn.
Nu kan het best zo zijn dat het voor Vodafone handig kan zijn om remote toegang te krijgen tot de modem, dat wil alleen nog niet zeggen dat je hierdoor allerlei beperkingen opgelegd krijgt en dit maar moet accepteren.

Beter zou zijn de fabrieksfirmware te gebruiken waarmee je altijd up to date bent en dan verplicht wordt gesteld remote toegang voor Vodafone open te zetten.
Zonder remote toegang krijg je dan geen hulp bij problemen, zoiets zou mij heel redelijk lijken.

• Requa
  • Niet online
Tja, de klant is koning zeggen ze meestal, maar daar merk ik niets van ;).. En al helemaal niet bij providers.
HoppyF schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 17:30:
[...]

Helemaal mee eens!
Nu kan het best zo zijn dat het voor Vodafone handig kan zijn om remote toegang te krijgen tot de modem, dat wil alleen nog niet zeggen dat je hierdoor allerlei beperkingen opgelegd krijgt en dit maar moet accepteren.

Beter zou zijn de fabrieksfirmware te gebruiken waarmee je altijd up to date bent en dan verplicht wordt gesteld remote toegang voor Vodafone open te zetten.
Zonder remote toegang krijg je dan geen hulp bij problemen, zoiets zou mij heel redelijk lijken.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 19:30
WPS is niet bepaald veilig, dus dat lijkt me helemaal niet slecht om niet te hebben: http://www.securitybeacon.com/?p=1640

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:23

Yucko

One clown to rule them all !

mja, maar ondertussen hebben veel routers aan nieuwe firmware gekregen waar die bug geplet is.
Mijn Vigor 2130n (gekocht toen ik nog bij Ziggo zat, maar wordt nu bij Telfort Glasvezel nog steeds door mij gebruikt) is bv. niet vatbaar voor deze bug.

De router van de buren wel trouwens :+ Altijd handig zo'n backup-lijntje :9

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Requa
  • Niet online
Tegenwoordig is niets meer veilig :*)..

Ik vind dat ongeacht of het veilig is of niet, nogsteeds beschikbaar moet zijn voor de klant. Het mag standaard uitgeschakeld zitten, maar de klant moet het wel weer kunnen inschakelen indien men daar gebruik van wil maken :).
datadevil schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 19:45:
WPS is niet bepaald veilig, dus dat lijkt me helemaal niet slecht om niet te hebben: http://www.securitybeacon.com/?p=1640

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
HoppyF schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 17:30:
[...]
Ik wil mijn provider liever niet als beheerder van apparaten in mijn netwerk. Ik denk niet dat zij er iets kwaads mee willen, maar de technische mogelijkheid is er.

Als er een verzoek komt vanuit een overheidsdienst dan kunnen ze niets anders dan toegang geven. Dezelfde methode kan natuurlijk gebruikt worden als er een bug in de software zit.

Het zou mooier zijn als de technische mogelijkheid er niet was.

Het IPTV kastje is een andere zaak; Dat kan je in ieder geval makkelijk scheiden met vlans en/of fysieke kabels.

• Requa
  • Niet online
Over welke technische mogelijkheid spreek je dan over?
ANdrode schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 12:56:
[...]

Ik wil mijn provider liever niet als beheerder van apparaten in mijn netwerk. Ik denk niet dat zij er iets kwaads mee willen, maar de technische mogelijkheid is er.

Als er een verzoek komt vanuit een overheidsdienst dan kunnen ze niets anders dan toegang geven. Dezelfde methode kan natuurlijk gebruikt worden als er een bug in de software zit.

Het zou mooier zijn als de technische mogelijkheid er niet was.

Het IPTV kastje is een andere zaak; Dat kan je in ieder geval makkelijk scheiden met vlans en/of fysieke kabels.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:46
Die van een provider die in je netwerk kan komen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Verwijderd

@ANdrode: je eigen apparatuur plaatsen/beheren zal je niet beschermen tegen aftapverzoeken op je internetverkeer.

• Bjurrun
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-11 11:32
Paulie72 schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 10:29:
[...]

Betekend dit dat als ik deze 2 vlan id's overneem in mijn Cisco SLM2005 switch dat ik hiermee de Draytek kan omzeilen? Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen?
Ik ben een klant van Wisper wat dus nu Vodafone is. Bij mij is internet vlan 200 en iptv 640. Zelf gebruik ik een Cisco SG200-26 waar de glasvezel direct in gaat via een SFP slot. Als router gebruik ik een Ubiquiti EdgeMax welke via dhcp op de wan poort een ip krijgt. Hierdoor kun je de Draytek geheel omzeilen, tenzij je voip wilt gebruiken want Wisper/Vodafone geven de sip gegevens niet vrij.

• ultrapreventive
Bjurrun schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 17:08:
[...]

Ik ben een klant van Wisper wat dus nu Vodafone is. Bij mij is internet vlan 200 en iptv 640. Zelf gebruik ik een Cisco SG200-26 waar de glasvezel direct in gaat via een SFP slot. Als router gebruik ik een Ubiquiti EdgeMax welke via dhcp op de wan poort een ip krijgt. Hierdoor kun je de Draytek geheel omzeilen, tenzij je voip wilt gebruiken want Wisper/Vodafone geven de sip gegevens niet vrij.
Ik krijg het gevoel dat met een 2ehands 2130Vn ipv de Cisco ook een dergelijk resultaat is te bereiken of is dat wat optimistisch?

De 3-poorts EdgeRouter Lite uit Ubiquiti's EdgeMAX reeks was mijn oorspronkelijke keus (voordat het dichtgetimmerde routertje werd geleverd). Is dat ook het model dat jij gebruikt?

Met voip gebruiken bedoel je de Vodafone VoIP oplossing naar ik aanneem?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 16:36:
@ANdrode: je eigen apparatuur plaatsen/beheren zal je niet beschermen tegen aftapverzoeken op je internetverkeer.
Niet tegen aftapverzoeken van mijn internetverkeer. Als ik daar bang voor was dan zou ik een combinatie van VPN en TOR moeten. Wel van het directe toegang hebben tot mijn thuisnetwerk.

Met de router kan je;
  • een port mirror doen van verkeer tussen pc's (eventueel met arp poisoning)
  • via vpn (of een derivaat) in het interne netwerk komen
  • bij interne file shares, apparaten.
... maar ik ben niet bang voor de overheid, ik ben bang voor een fout in de firmware of door de provider.

Ik zou natuurlijk transparante nat kunnen gebruiken. Maar als de provider de klant wel controle geeft dan bestaat het hele dilemma niet :).

• Bjurrun
ultrapreventive schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 19:33:
[...]

Ik krijg het gevoel dat met een 2ehands 2130Vn ipv de Cisco ook een dergelijk resultaat is te bereiken of is dat wat optimistisch?

De 3-poorts EdgeRouter Lite uit Ubiquiti's EdgeMAX reeks was mijn oorspronkelijke keus (voordat het dichtgetimmerde routertje werd geleverd). Is dat ook het model dat jij gebruikt?

Met voip gebruiken bedoel je de Vodafone VoIP oplossing naar ik aanneem?
Ik gebruik de Cisco switch voor het opsplitsen van de vlans. Met een tweedehands 2130Vn kom je er ook uiteraard. Ik wilde zelf graag een wat uitgebreidere router dus vandaar mijn oplossing.

Zelf gebruik ik de EdgeRouter POE, maar dat is in principe dezelfde router als de Lite.

Wat je ook kunt doen is dat je een oude firmware download. Versie 1.5.2 of lager. Er zijn manieren om via tftp een upload te doen naar de router. Zie hier: http://www.draytek.com/in...d=1215&Itemid=293&lang=en

Wat je dan kunt doen is gebruik maken van een fout in de firmware. Door direct een url aan te spreken om de config te downloaden.

http://IP-ROUTER/conf_save.htm

Deze downloaden en laten uitpakken en decypten met Draytools

https://github.com/ammonium/draytools

Hier kun je daarna de settings (vaak in plain text) uithalen of Draytools het voor je laten doen. Ook je sip settings voor je voip.

Ik bedoelde overigens met voip de Vodafone voip inderdaad. Via bovenstaande manier hoef je dus ook zelfs je router niet meer voor voip te gebruiken. Zelf gebruik ik geen voip.

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-12 07:05
Zojuist maar eens even geprobeerd, maar krijg de downgrade niet voor elkaar. Welk password gebruik je dan?

prutsert

• Bjurrun
Excuus, ik heb niet helemaal de juiste link gepost. Ik heb het zelf via de command line gedaan op mijn mac.

Zie hier bijvoorbeeld hoe. Er wordt wel gepraat over een andere serie Vigors, maar het werkt ook bij een 2130. Via deze weg hoef je dus geen wachtwoord te gebruiken.

http://www.ozcableguy.com/blog/?p=80

Het gaat voornamelijk om onderstaande handelingen

If your modem is really bricked then the ping will only work when the modem is actually in TFTP upload mode as below. You can ignore this step, it just demonstrates that the ethernet cable is working.

Now we can upload the firmware. With the modem powered off, press and hold the factory reset button, then power up the modem. Continue to hold the button down until ’some’ of the lights flash together. On the Vigor2820Vn ’some’ is the left column of three. On the 2800 and 2910 the left two LEDs flash.

Release the button and on your UNIX/MacOS box type the following commands (note that the modem only stays in TFTP mode for a short time, you can actually type right up to the end of the put command and just press return when the left-hand modem lights start flashing).

$ tftp 192.168.1.1
tftp> binary
tftp> put NAME_OF_FIRMWARE
Sent 4973144 bytes in 13.1 seconds
tftp> quit
$

• HoppyF
De firmware uploaden lijkt me een goede manier maar hoe bewaar je van tevoren de huidige instelling zoals deze door Vodafone gebruikt zijn?
Ik zou graag de VoIP instellingen van Vodafone willen gebruiken voor inkomend telefoonverkeer en mijn eigen Voip gegevens voor uitgaand telefoonverkeer.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:56
HoppyF schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 22:02:
[...]

DHCP staat aan (enabled) in de Draytek, uitzetten kan echter ook via de user login toegang.
Dit staat in het LAN menu.

Ik gebruik DHCP van de Draytek verder niet voor de vaste UTP aansluitingen, deze zitten op de router achter de Draytek. (E2000)

O ja, volgens mij heb ik ook een buitenlands IP adres, geen last van.
Alles werkt prima tot nu toe.
IP begint met 31.201.xx.xx

War ik alleen zelf nog zou willen aanpassen is de VoIP configuratie in de Draytek, daar kan ik niet bij.
Bij een vriendin thuis heb ik ook een klein wifi routertje staan, voor verlenging van het wifi bereik in haar kamer. Bij het vorige abonnement kon hier probleemloos gebruik gemaakt worden van internet (router kreeg netjes een 192.168.1.x adres). Nu bij de draytek 2130fvn krijgt de router een ip-adres in de categorie 10.x.x.x. Handmatig het WAN adres van de router instellen op een 192.168.1.251 (Als voorbeeld) werkt niet om verbinding te krijgen met de buitenwereld. Ik vraag me af of jij nog iets bijzonders hebt gedaan om je 2e router werkende te krijgen achter (dus draytek LAN naar 2e router WAN) je draytek?

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:05

itarix

404 soul not found

MoiZie schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:38:
[...]

Bij een vriendin thuis heb ik ook een klein wifi routertje staan, voor verlenging van het wifi bereik in haar kamer. Bij het vorige abonnement kon hier probleemloos gebruik gemaakt worden van internet (router kreeg netjes een 192.168.1.x adres). Nu bij de draytek 2130fvn krijgt de router een ip-adres in de categorie 10.x.x.x. Handmatig het WAN adres van de router instellen op een 192.168.1.251 (Als voorbeeld) werkt niet om verbinding te krijgen met de buitenwereld. Ik vraag me af of jij nog iets bijzonders hebt gedaan om je 2e router werkende te krijgen achter (dus draytek LAN naar 2e router WAN) je draytek?
Op welke poort van de Draytek heb je de wifi router aangesloten?
Alleen poort 1 en 2 kun je voor internet gebruiken.

In de kleine wifi router zou je als het goed is alleen dhcp uit moeten zetten en de kabel van de drytek in een LAN poort moeten steken. (Niet de WAN/Internet poort!)

• Requa
  • Niet online
Is het iemand (ooit) gelukt zijn eigen router te draaien i.p.v. die dichtgetimmerde DrayTek routers van Vodafone..?

• Bjurrun
HoppyF schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:58:
De firmware uploaden lijkt me een goede manier maar hoe bewaar je van tevoren de huidige instelling zoals deze door Vodafone gebruikt zijn?
Ik zou graag de VoIP instellingen van Vodafone willen gebruiken voor inkomend telefoonverkeer en mijn eigen Voip gegevens voor uitgaand telefoonverkeer.
Je hebt twee typen firmwares van Draytek. Er is een firmware met een .all extensie en een .rst variant.

De .all versie is slechts de firmware en houdt de instellingen behouden. De .rst versie is de firmware met default settings. Zie ook hier:

http://www.draytek.co.uk/archive/kb_vigor_reflash.html

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wordt het FTP protocol trouwens geknepen? Ik kan wel via usenet op volle snelheid downloaden, maar zowel down- als uploaden via FTP gaat hier althans met maar 600 kilobyte/seconde. Iemand die er meer over kan vertellen?

EDIT:
FTPS gaat zo te zien in ieder geval sneller, die zit gemiddeld op de 900 kilobyte/sec.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 20-08-2014 14:10 ]

• HoppyF
MoiZie schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:38:
[...]

De Draytek staat ingesteld op 192.168.3.1, de router die er achter hangt zit op 192.168.1.1
Waarom 3.1 voor de Draytek en 1.1 voor de E2000 vraag je je misschien af?
De E2000 wilde ik zo laten want die had ik al eerder in gebruik en bepaalde IP adressen zoals van mijn NAS blijven dan gelijk.

Ik heb voor de rest geen bijzonder zaken aangepast, dit werkt zo prima.
Draadloos van de E2000 gebruik ik niet omdat de Draytek er bijna naast staat, draadloos van de Draytek staat dus aan.

• arjan.n
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-04-2022
Requa schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 02:24:
Is het iemand (ooit) gelukt zijn eigen router te draaien i.p.v. die dichtgetimmerde DrayTek routers van Vodafone..?
Eerder in dit topic is iemand die een vlan switch heeft aangeschaft en deze rechtstreeks op de fiber poort heeft aangesloten. Misschien is dat een optie?

[ Voor 23% gewijzigd door arjan.n op 20-08-2014 22:09 ]

• arjan.n
Iemand die toevallig weet wat de Wave Length bij Vodafone is?
Dit in verband met de te kiezen sfp module.

update al gevonden.

[ Voor 9% gewijzigd door arjan.n op 20-08-2014 23:17 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En wat is de Wave Length dan? ;) Dat scheelt een ander weer zoeken. :)

• arjan.n
TX 13, RX 14

Het zal ook vaak mogelijk zij om de Draytek sfp module te gebruiken mits je switch andere merken modules ondersteund.

[ Voor 83% gewijzigd door arjan.n op 21-08-2014 08:47 ]

• Lelyuser
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 10:38
Hallo allen,

Over 2 weken word mijn dochter aangesloten op glas. Ze hebben gekozen voor Vodafone alles in één. Ik zal alles bij haar aan moeten sluiten. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:07

Fiber

Beaches are for storming.

Komt er dan geen Vodafone monteur om de boel aan te sluiten...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Barre73
Die komt er zeker wel. Zodra de monteur van Guidion een afspraak heeft gemaakt met je dochter volgt er 5 minuten later een mail met wat daar onder valt.
UTP kabels trekken bijvoorbeeld niet... En dat zal vast nodig zijn aangezien alleen UTP bekabeling nog werkt. Coax niet.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:07

Fiber

Beaches are for storming.

Barre73 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:17:
Die komt er zeker wel. Zodra de monteur van Guidion een afspraak heeft gemaakt met je dochter volgt er 5 minuten later een mail met wat daar onder valt.
UTP kabels trekken bijvoorbeeld niet... En dat zal vast nodig zijn aangezien alleen UTP bekabeling nog werkt. Coax niet.
Langs de plint toch wel...?

Hij moet toch minstens één tv, radio, computer met internet en telefoon werkend opleveren...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Barre73
Ja. Dat wel. Ik bedoelde door buizen en zo. Zie mail Guidion:
Wat kun je van de installatie verwachten?
Type: Basis installatie
Binnen deze glasvezelinstallatie van Vodafone Thuis vallen de volgende werkzaamheden:

Internet
-Het aansluiten van 1 computer bedraad (of draadloos) rechtstreeks op het modem. Hiervoor is een stopcontact nodig bij de FTU. Als er geen stopcontact aanwezig is kan de expert een stopcontact aanleggen. Dit zit niet in de basisinstallatie.
-Instellen van de computer en je e-mail.
-Het werkend opleveren van de internetverbinding.

Bellen
-Het aansluiten en testen van 1 telefoon of basisstation.

Digitale televisie
-Het aansluiten van 1 settopbox op het modem. De settopbox wordt vervolgens door de expert op de televisie aangesloten.
- Als je meerdere settopboxen wilt aansluiten dan kun je als je dat nog niet hebt gedaan een extra settopbox aanvragen bij Vodafone (telefoonnummer klantenservice Vodafone (043 - 3291620). Het is niet mogelijk om de overige televisies analoog aan te sluiten.
- Voor het werkend opleveren van de digitale televisie is een werkende scart ingang of HDMI ingang op je televisie benodigd.
De meegeleverde UTP- en telefoniebekabeling wordt weggelegd op of langs de plint met spijkerclips. De UTP-bekabeling is altijd nodig voor het aansluiten van de televisie.

Let ook op de volgende punten
- Houd er rekening mee dat de expert een half uur eerder of een half uur later aanwezig kan zijn.
- Guidion voert geen bouwkundige werkzaamheden uit zoals hak- en breekwerk. Wij a dviseren je voor deze type bouwkundige werkzaamheden een gespecialiseerde aannemer in te schakelen.
- Bij de uitvoering van kruipruimtewerkzaamheden dient altijd een tweede volwassen persoon aanwezig te zijn om te assisteren bij eventuele problemen. Indien een tweede persoon vanuit Guidion ingeschakeld dient te worden om te assisteren, wordt voor deze persoon een toeslag in rekening gebracht. Het is mogelijk dat jij zelf dit toezicht houdt.

• Lelyuser
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 10:38
Heren mag ik jullie danken, ik weet voldoende, zal zorgen dat alles bij de hand staat als Guidion komt.

• MrPompidom
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:43
Hier al iemand met 500/500, en problemen met full-duplex snelheden?

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:56
itarix schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:51:
[...]

Op welke poort van de Draytek heb je de wifi router aangesloten?
Alleen poort 1 en 2 kun je voor internet gebruiken.

In de kleine wifi router zou je als het goed is alleen dhcp uit moeten zetten en de kabel van de drytek in een LAN poort moeten steken. (Niet de WAN/Internet poort!)
Dank voor je antwoord. Ik heb de 2e router aangesloten op port 1, 2, 3 en 4. Ik krijg op mijn telefoon een ip adres (10.96.199.140). Dit is noch het interne noch het externe ip adres wat gebruikt wordt. Ik heb DHCP uitgezet op de 2e router en de kabel zit daar in LAN 1 ipv WAN. De PC die op router 2 zit aangesloten heeft ook geen internet (via kabel naar LAN 2) en krijgt een ipadres in dezelfde range (10.x.x.x)
HoppyF schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:32:
[...]

De Draytek staat ingesteld op 192.168.3.1, de router die er achter hangt zit op 192.168.1.1
Waarom 3.1 voor de Draytek en 1.1 voor de E2000 vraag je je misschien af?
De E2000 wilde ik zo laten want die had ik al eerder in gebruik en bepaalde IP adressen zoals van mijn NAS blijven dan gelijk.

Ik heb voor de rest geen bijzonder zaken aangepast, dit werkt zo prima.
Draadloos van de E2000 gebruik ik niet omdat de Draytek er bijna naast staat, draadloos van de Draytek staat dus aan.
Vreemd, ik heb de 2e router handmatig een static ip laten geven op de wan poort van 192.168.50.251, zodat ik hem in ieder geval kan benaderen. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om via draad danwel wifi een normaal ip adres te krijgen + internet...

• mvanrooijenjr
  • Laatst online: 25-02-2024
Hallo! Ik heb sinds kort zo'n Draytek staan alleen is deze stuk en Vodafone gaat hem maandag pas met een nieuwe vervangen. Wat we ook proberen, het WAN lampje wil niet branden en de modem ziet de WAN niet.

Nou heb ik mijn handen op dit ding gekregen te leen van de automatiseerder van werk:
http://www.tplink.com/en/products/details/?model=MC220L#down

De SFP module van de Draytek past hier in.. kan ik hier dus de kabel op aansluiten en dan op de ethernet uitgang een eigen router in de WAN? Ik heb namelijk nog een ontzettend nieuwe ASUS router liggen.

• arjan.n
Je zult een router of switch moeten hebben die vlan ondersteund.
Ook zal de Tplink mediaconverter de Draytek module moeten ondersteunen.

Loop nu tegen het zelfde probleem aan met een tplink switch de draytek module past er
wel in maar de module werkt niet in de switch.
En de modules die Tplink zelf produceert werken allemaal op de verkeer Wave Length.

• mvanrooijenjr
arjan.n schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 21:55:
Je zult een router of switch moeten hebben die vlan ondersteund.
Ook zal de Tplink mediaconverter de Draytek module moeten ondersteunen.

Loop nu tegen het zelfde probleem aan met een tplink switch de draytek module past er
wel in maar de module werkt niet in de switch.
En de modules die Tplink zelf produceert werken allemaal op de verkeer Wave Length.
Als ik de kabel met module in de TPLINK mediaconverter doe dan gaan alle lampjes TX/RX netjes branden alleen er gebeurt niks als ik de ethernet kabel in me ASUS router doe. Zou ik daarop VLANs moeten instellen(Deze kan dat).? Of moet dat puur echt in de converter gebeuren (wat dus niet kan).

• arjan.n
VLan op de router aanmaken.
Wat ik heb begrepen is vlan 300 voor internet en 640 voor ip-tv.

• mvanrooijenjr
arjan.n schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:21:
VLan op de router aanmaken.
Wat ik heb begrepen is vlan 300 voor internet en 640 voor ip-tv.
Duidelijk.

Kan het zijn dat mijn ASUS router het signaal uit de mediaconverter gaat zien als ik de VLANs goed heb ingesteld? Momenteel ziet ie het niet.

Ding kan ook compleet nutteloos zijn, natuurlijk - ik zit ook maar wild te testen!

• Bjurrun
mvanrooijenjr schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:36:
[...]

Duidelijk.

Kan het zijn dat mijn ASUS router het signaal uit de mediaconverter gaat zien als ik de VLANs goed heb ingesteld? Momenteel ziet ie het niet.

Ding kan ook compleet nutteloos zijn, natuurlijk - ik zit ook maar wild te testen!
Ik heb dit apparaatje ook eens gebruikt. Werkt perfect in combinatie met de Draytek SFP. Kwestie van de juiste vlans instellen en dhcp op de wan poort en het zou goed moeten werken. Ik weet niet of jouw Asus router dit kan.

Ik lees hier regelmatig dat vlan 300 internet is bij Vodafone. Bij mijn Wisper verbinding is internet vlan 200. Dus mocht 300 niet werken zou ik 200 proberen. IPTV is zo te lezen bij Vodafone 640, wat bij Wisper ook zo is.

• mvanrooijenjr
Bjurrun schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:47:
[...]

Ik heb dit apparaatje ook eens gebruikt. Werkt perfect in combinatie met de Draytek SFP. Kwestie van de juiste vlans instellen en dhcp op de wan poort en het zou goed moeten werken. Ik weet niet of jouw Asus router dit kan.

Ik lees hier regelmatig dat vlan 300 internet is bij Vodafone. Bij mijn Wisper verbinding is internet vlan 200. Dus mocht 300 niet werken zou ik 200 proberen. IPTV is zo te lezen bij Vodafone 640, wat bij Wisper ook zo is.
Bedankt! Dit geeft mij goede hoop. Ik heb een ASUS RT-N66U, en ik zie allerlei opties voor het instellen van VLAN-tagging en IPTV, dus dat zit wel snor. Morgen als ik tijd heb ga ik het allemaal nog eens goed aansluiten en een poging tot instellen doen.

Hoe bent u achter deze tags gekomen?

• Bjurrun
mvanrooijenjr schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:49:
[...]

Bedankt! Dit geeft mij goede hoop. Ik heb een ASUS RT-N66U, en ik zie allerlei opties voor het instellen van VLAN-tagging en IPTV, dus dat zit wel snor. Morgen als ik tijd heb ga ik het allemaal nog eens goed aansluiten en een poging tot instellen doen.

Hoe bent u achter deze tags gekomen?
http://IP_DRAYTEK_ROUTER/dyna_mac.htm

• mvanrooijenjr
Bjurrun schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:59:
[...]

Ah! Handig. :)

• mvanrooijenjr
Bjurrun schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:59:
[...]

Mijn ASUS RT-N66U router vraagt bij de VLAN ID's, waar ik momenteel 300 en 640 doe, om ook priority. Beide staan op '0', zou ik hier iets anders in voor moeten vullen?

Ik denk trouwens dat de SFP module gewoon stuk is, want als ik hem in de mediaconverter prop gaat het link lampje nooit branden. Dit verklaart waarom WAN niet gaat branden op de Draytek (is dus maar goed dat vodafone me maandag een nieuwe router stuurt.)

• Barre73
Ik ben em even kwijt. Mediaconverter? Waarom zou je die hebben met een VF abonnement?

• mvanrooijenjr
Mijn vodafone modem is stuk, ik wacht nu al een week op een nieuwe.. Hij zag de WAN helemaal niet. iemand op me werk vertelde dat ik een mediaconverter kan proberen.

Ik heb dus een TP LINK media converter, ik stop de SFP module van de draytek daar in met de WAN kabel, en vervolgens convert ie dat signaal naar mijn modem doormiddel van een ethernet kabel: een ASUS RT-N66U. Alleen hij ziet de SFP kabel gewoon niet, wat mij nu doet denken dat de module van draytek gewoon stuk is, aangezien DAT dus ook het probleem was bij het Draytek modem/router.

• Barre73
Maar een media converter heeft al een SFP module ingebouwd. Daarom is het ook een mediaconverter. Hij converteert het glassignaal (binnenkomend op een SFP) naar een Ethernetsignaal dat je uitvoert via een UTP kabel naar je Asus.

Eigenlijk de manier waarop KPN werkt. Met een Genexis MC-901 bijvoorbeeld.

Dus zou je dan niet de mediaconverter met het glaskabeltje moeten aansluiten op de connector in de FTU en dan met een UTP kabel naar de WAN van de Asus?

• HoppyF
Alles leuk en aardig maar mvanrooijenjr is hier zo te zien het probleem van Vodafone proberen op te lossen. Is dit niet gewoon een taak van Vodafone zelf?
Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat je dagen zonder TV/internet/telefoon komt te zitten omdat je modem defect is geraakt.

• DaveD1109
Hmm bij mij doet de entone ineens raar. Als ik de tv op pauze zet en later verder wil kijken slaat hij het hele pauze stuk over. Hij begint dus gewoon waar die hoort te zijn zonder op pauze te hebben gestaan. Ik heb eergisteren wel de stekker eruit gehad en daarna ging hij ineens updaten. Meer mensen hier last van?

DaveD

• mvanrooijenjr
Barre73 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 23:48:
Maar een media converter heeft al een SFP module ingebouwd. Daarom is het ook een mediaconverter. Hij converteert het glassignaal (binnenkomend op een SFP) naar een Ethernetsignaal dat je uitvoert via een UTP kabel naar je Asus.

Eigenlijk de manier waarop KPN werkt. Met een Genexis MC-901 bijvoorbeeld.

Dus zou je dan niet de mediaconverter met het glaskabeltje moeten aansluiten op de connector in de FTU en dan met een UTP kabel naar de WAN van de Asus?
De media converter die ik had kwam zonder SFP module, vandaar dat ik die van de Draytek moest gebruiken.
HoppyF schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 10:16:
Alles leuk en aardig maar mvanrooijenjr is hier zo te zien het probleem van Vodafone proberen op te lossen. Is dit niet gewoon een taak van Vodafone zelf?
Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat je dagen zonder TV/internet/telefoon komt te zitten omdat je modem defect is geraakt.
Het is inderdaad echt belachelijk. Ik meld op zondag dat ik geen WAN heb, maandag bellen ze terug dat reggefiber de lijn komt controleren. Reggefiber komt dinsdag, lijn is ok. Woensdag komt de Technische Dienst eindelijk met een voorstel; nieuw modem (jeuj) en deze word nu opgestuurd.. helaas komt ie maandag (hoop ik pas binnen.)

Hoe moeilijk kan het zijn, Vodafone? Shit is stuk, jullie poepen Drayteks - preventief nieuwe sturen voortaan en niet iemand zo lang zonder laten zitten.

Klantenservice melde ook dat ze pas een 'alternatief' aanbieden na minimaal een week geen internet.

Ik heb spijt van me overstap. :(

Verwijderd

Niet lullig bedoeld, maar dat lage tarief moet toch ergens vandaan komen...

• HoppyF
Verwijderd schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 20:39:
Niet lullig bedoeld, maar dat lage tarief moet toch ergens vandaan komen...
Kan best, maar een week zonder internet slaat nergens op.
Alles kan stuk gaan daar helpt het duurste abonnement niet tegen, maar een snelle reparatie mag je altijd verwachten, ook bij Vodafone.

Los daarvan zijn providers bijzonder onduidelijk wat je eigenlijk onder service mag verwachten.
Ze gooien je dood met specificaties zoals het aantal TV kanalen, download en uploadsnelheid maar een oplostijd bij problemen wordt niet vermeld.
Nu is het enen probleem het andere niet en de tijd om een probleem op te lossen kan dus verschillen maar een richttijd zou al helpen.

[ Voor 33% gewijzigd door HoppyF op 24-08-2014 22:16 ]

• Requa
  • Niet online
Bij grote ISP's kan je echt wel meer verwachten. Tevens gaat het (veel) sneller. :P
HoppyF schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 22:12:
[...]

Kan best, maar een week zonder internet slaat nergens op.
Alles kan stuk gaan daar helpt het duurste abonnement niet tegen, maar een snelle reparatie mag je altijd verwachten, ook bij Vodafone.

Los daarvan zijn providers bijzonder onduidelijk wat je eigenlijk onder service mag verwachten.
Ze gooien je dood met specificaties zoals het aantal TV kanalen, download en uploadsnelheid maar een oplostijd bij problemen wordt niet vermeld.
Nu is het enen probleem het andere niet en de tijd om een probleem op te lossen kan dus verschillen maar een richttijd zou al helpen.

• ultrapreventive
mvanrooijenjr schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:44:
[...]
De media converter die ik had kwam zonder SFP module, vandaar dat ik die van de Draytek moest gebruiken.
[...]
Zo staat ie inderdaad ook vermeld op de pagina waarnaar je in je post mvanrooijenjr in "Vodafone Thuis via Glasvezel" linkte: zonder module (die als opties op die pagina en andere worden getoond). Is ook consistent met wat de specs aangeven bij Wave Length: Depends on the used SFP module

• tonber
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09-2021
Op het Vodafone forum is net verschenen het volgende:

Hoi allemaal,

Er wordt in een aantal topics op dit forum gediscussieerd over de Bridge mode in het Draytek Vigor modem. Omdat we zien dat hier vragen/onduidelijkheden over zijn, willen we hier vanuit Vodafone graag een reactie op geven zodat jullie weten wat ons standpunt hierin is.

Waarom is Bridge mode niet beschikbaar op de Draytek Vigor?

Vodafone heeft ervoor gekozen om geen gebruik te maken van Bridge mode, maar van de zogenaamde Routed mode. Door gebruik te maken van Routed mode kan Vodafone in de toekomst specifieke functionaliteiten gaan aanbieden. Het is technisch gezien mogelijk om naast de huidige Routed mode ook Bridge mode aan te bieden, echter vereist dit een andere techniek. Indien wij Bridge mode naast Routed mode willen gaan aanbieden, zal deze techniek ontwikkeld moeten worden. We gaan bekijken wat de mogelijkheden zijn om de specifieke klantgroep die om Bridge modus vraagt in de toekomst te kunnen bedienen.

De feedback die jullie geven op dit forum en bij onze klantenservice wordt meegenomen in de verdere ontwikkeling van Vodafone Thuis. We willen iedereen die ons van feedback voorziet daarom ook hartelijk bedanken.

Groet - Kind regards,
Astrid
Moderator

Smartphone Crew - Forum NL

Zou Vodafone het toch gaan begrijpen?

Voor onze Genealogie zie www.tonberendsen.com

• mvanrooijenjr
tonber schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:38:
Op het Vodafone forum is net verschenen het volgende:

Hoi allemaal,

Er wordt in een aantal topics op dit forum gediscussieerd over de Bridge mode in het Draytek Vigor modem. Omdat we zien dat hier vragen/onduidelijkheden over zijn, willen we hier vanuit Vodafone graag een reactie op geven zodat jullie weten wat ons standpunt hierin is.

Waarom is Bridge mode niet beschikbaar op de Draytek Vigor?

Vodafone heeft ervoor gekozen om geen gebruik te maken van Bridge mode, maar van de zogenaamde Routed mode. Door gebruik te maken van Routed mode kan Vodafone in de toekomst specifieke functionaliteiten gaan aanbieden. Het is technisch gezien mogelijk om naast de huidige Routed mode ook Bridge mode aan te bieden, echter vereist dit een andere techniek. Indien wij Bridge mode naast Routed mode willen gaan aanbieden, zal deze techniek ontwikkeld moeten worden. We gaan bekijken wat de mogelijkheden zijn om de specifieke klantgroep die om Bridge modus vraagt in de toekomst te kunnen bedienen.

De feedback die jullie geven op dit forum en bij onze klantenservice wordt meegenomen in de verdere ontwikkeling van Vodafone Thuis. We willen iedereen die ons van feedback voorziet daarom ook hartelijk bedanken.

Groet - Kind regards,
Astrid
Moderator

Smartphone Crew - Forum NL

Zou Vodafone het toch gaan begrijpen?
* bridge mode word beschikbaar gemaakt medio 2022.

UPDATE:

Is nu BTW maandag, nog steeds geen modem binnen gekregen. Vodafone zegt dat ze niet kunnen controleren wanneer het verzonden is want hun tracking systeem doet het niet.

Un-fucking-believable.

[ Voor 6% gewijzigd door mvanrooijenjr op 25-08-2014 14:15 ]

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:14

Meneer aard

Porsche rulez!

Afgelopen vrijdag is hier mijn "nieuwe" vodafone verbinding geïnstalleerd. Had al een abo bij vodafone over het KPN glasvezel maar nu geheel vodafone eigen. Monteur was netjes, enigste wat tot nu toe is dat mijn telefoonnummer nog niet geporteerd is dus heb nog een tijdelijk nr.

Gebruik nog steeds mn oude setup, met een netgear router erachter geeft totaal geen problemen. Ook die Entone boxen totaal geen problemen icm een sony bravia tv..Beter als die amino troep.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• doublehelix
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-11 20:41
Is er een overzicht in welke gebieden vodafone 500/500 aanbied ? Zou dit in de oude "wisper" gebieden zijn. In Noordwijk is reggefiber al begonnen met de aanleg van glasvezel maar vooralsnog bied vodafone geen mogelijkheid om je in te schrijven voor 500/500. Andere providers wel. De vraag blijft dus of vodafone deze snelheid gaat aanbieden in deze nieuw aan te leggen gemeente. Vreemd.

• Barre73
Meneer aard schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 16:32:
Afgelopen vrijdag is hier mijn "nieuwe" vodafone verbinding geïnstalleerd. Had al een abo bij vodafone over het KPN glasvezel maar nu geheel vodafone eigen. Monteur was netjes, enigste wat tot nu toe is dat mijn telefoonnummer nog niet geporteerd is dus heb nog een tijdelijk nr.

Gebruik nog steeds mn oude setup, met een netgear router erachter geeft totaal geen problemen. Ook die Entone boxen totaal geen problemen icm een sony bravia tv..Beter als die amino troep.
Amino troep? Ik vond de Amino's beter werken dan de Entone (ik had dan wel een Amino M540) En de gebruiksvriendelijkheid van het Entone menu is een stuk minder dan die van de Amino. Maar goed, ieder zijn smaak.

Overigens is de kans vrij groot dat je nu nog steeds via KPN loopt hoor. Al weet je dat zelf niet. Vodafone heeft nog maar heel weinig eigen apparatuur in de PoPs zitten. En overal waar ze dat niet hebben nemen ze de TV streams van KPN af. Die dan via de Entone op je TV komen.

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-12 18:06

TRaSH

koffie ?

jammer dat er geen lijst is waar wat te krijgen is,
ze doen er ook zo geheimzinnig over.
beweerde dat ik geen sneheids verlies zou hebben als ik 3 Tv's aan zou hebben met een 100/100 abo.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-12 14:50

Dazzler2120

FP ProMod
TRaSH schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 18:48:
jammer dat er geen lijst is waar wat te krijgen is,
ze doen er ook zo geheimzinnig over.
beweerde dat ik geen sneheids verlies zou hebben als ik 3 Tv's aan zou hebben met een 100/100 abo.
Dat ligt helemaal aan de apparatuur in de wijkkast... Is daar gigabit apparatuur aanwezig dan klopt dit. Is maar tot 100/100 mogelijk, dan ga je snelheidsverlies krijgen helaas...
Volgens mij gaat ODF (glasoperator apparatuur) uitgerold worden met Gigabit apparatuur...

PS4 PSN: Dazzler2120

• doublehelix
Het lijkt mij dat gigabit apparatuur aanwezig gaat worden in de POP kasten in noordwijk omdat andere providers 500mbit gaan aanbieden. Ik vind het dus vreemd dat vodafone dit niet gaat doen en dat terwijl het een nieuw aan te leggen gemeente is.

Dat ligt helemaal aan de apparatuur in de wijkkast... Is daar gigabit apparatuur aanwezig dan klopt dit. Is maar tot 100/100 mogelijk, dan ga je snelheidsverlies krijgen helaas...
Volgens mij gaat ODF (glasoperator apparatuur) uitgerold worden met Gigabit apparatuur...
[/quote]

[ Voor 3% gewijzigd door doublehelix op 25-08-2014 20:06 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
doublehelix schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:04:
Het lijkt mij dat gigabit apparatuur aanwezig gaat worden in de POP kasten in noordwijk omdat andere providers 500mbit gaan aanbieden. Ik vind het dus vreemd dat vodafone dit niet gaat doen en dat terwijl het een nieuw aan te
Waar haal je de informatie vandaan dat vodafone dit niet gaat doen?
Op WBA is de keuze gemaakt het niet te doen, op ODF gaat vodafone naar mijn weten hogere snelheden aanbieden

• tonber
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09-2021
Dazzler2120 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:09:
[...]

Op WBA is de keuze gemaakt het niet te doen, op ODF gaat vodafone naar mijn weten hogere snelheden aanbieden
Ik weet het ook niet maar, als Vodafone dit, en andere zaken, nu eens duidelijk communiceert krijg je dit soort vragen niet meer.

Voor onze Genealogie zie www.tonberendsen.com

• Barre73
Ik denk niet dat dat nou zo veel uitmaakt. 500 Mbit is een marginaal deel van je abonnementen.

En inderdaad zoals hierboven als staat: Waar Vodafone nog moet leveren via KPN WBA (dus bijna overal) wordt geen 500 Mbit geleverd omdat het simpelweg veel te duur is.
Waar ze zelf apparatuur plaatsen (ODF dus) komt inderdaad gigabit apparatuur. Ik heb zelf de eerste nieuwe apparatuur al zien hangen in bestaande PoP's. Dus er wordt wel degelijk geplaatst.

@Double Helix: Andere providers die het wel bieden doen dat dus wel via KPN (en zijn ook van KPN vermoed ik).

Verwijderd

Barre73 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:19:
Ik denk niet dat dat nou zo veel uitmaakt. 500 Mbit is een marginaal deel van je abonnementen.

En inderdaad zoals hierboven als staat: Waar Vodafone nog moet leveren via KPN WBA (dus bijna overal) wordt geen 500 Mbit geleverd omdat het simpelweg veel te duur is.
Waar ze zelf apparatuur plaatsen (ODF dus) komt inderdaad gigabit apparatuur. Ik heb zelf de eerste nieuwe apparatuur al zien hangen in bestaande PoP's. Dus er wordt wel degelijk geplaatst.

@Double Helix: Andere providers die het wel bieden doen dat dus wel via KPN (en zijn ook van KPN vermoed ik).
Barre, je bedoelt de fee die VF aan KPN moet betalen voor het gebruik van de 500/500 en dat niet opweegt t.o.v. de abonnementsgelden?

Maar VF zal toch ook in de WBA gebieden haar eigen apparatuur plaatsen en dan toch wel dan de giga waardoor, zij het op termijn, wel die 500/500 mogelijk is?

• doublehelix
Omdat Vodafone het niet aanbied bij voorinschrijving bij gemeente Noordwijk en andere aanbieders wel. Als vodafone eigen apparatuur in de POP gaat plaatsen kan ik mij niet voorstellen dat het niet word aangeboden of Vodafone nog geen besluit heeft gemaakt m.b.t eigen apparatuur en 500mbit via KPN apparatuur gewoon te duur is. Het is mij gewoon onduidelijk aangezien vodafone 500mbit wel aanbied bij andere gemeentes. Wat is de reden hiervoor?
Dazzler2120 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:09:
[...]

[ Voor 10% gewijzigd door doublehelix op 26-08-2014 10:59 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
doublehelix schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:57:
Omdat Vodafone het niet aanbied bij voorinschrijving bij gemeente Noordwijk en andere aanbieders wel. Als vodafone eigen apparatuur in de POP gaat plaatsen kan ik mij niet voorstellen dat het niet word aangeboden of Vodafone nog geen besluit heeft gemaakt m.b.t eigen apparatuur en 500mbit via KPN apparatuur gewoon te duur is. Het is mij gewoon onduidelijk aangezien vodafone 500mbit wel aanbied bij andere gemeentes. Wat is de reden hiervoor?
[...]
Dan gaan ze in jouw gebied eerst op WBA leveren, in plaats van meteen ODF daar te plaatsen.
Ze zijn geleidelijk aan ODF uit aan het rollen en zodra dat aanwezig is dan gaan hogere snelheden mogelijk zijn.
@dummy1 er wordt inderdaad het profiel bedoeld dat Vodafone zelf moet inkopen bij KPN WBA om de verbinding te kunnen leveren.

Verwijderd

Barre73 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:19:

Zijn daar dan geen regels voor? want zo groot is het prijsverschil bij KPN en XS4ALL ook niet tussen 100 en 500.

• HoppyF
Dazzler2120 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:03:
[...]

Dan gaan ze in jouw gebied eerst op WBA leveren, in plaats van meteen ODF daar te plaatsen.
Ze zijn geleidelijk aan ODF uit aan het rollen en zodra dat aanwezig is dan gaan hogere snelheden mogelijk zijn.
@dummy1 er wordt inderdaad het profiel bedoeld dat Vodafone zelf moet inkopen bij KPN WBA om de verbinding te kunnen leveren.
Het zou handig zijn als er een overzicht was waarbij je kunt zien in welke plaats/postcode er 500 Mbits of meer geleverd kan worden.
Om nu steekproefgewijs allerlei postcode checks te gaan doen om dit te controleren lijkt me onhandig.

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-12 07:05
Waarom zou VF die leveren? Het levert ze toch niets op om die lijst rechtstreeks beschikbaar te maken?

Je kunt je eigen postcode invoeren en daaruit rolt wat je kunt krijgen..

prutsert

• Barre73
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 10:39:
[...]

Barre, je bedoelt de fee die VF aan KPN moet betalen voor het gebruik van de 500/500 en dat niet opweegt t.o.v. de abonnementsgelden?

Maar VF zal toch ook in de WBA gebieden haar eigen apparatuur plaatsen en dan toch wel dan de giga waardoor, zij het op termijn, wel die 500/500 mogelijk is?
Ja en ja.

• Barre73
Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:30:
[...]

Zijn daar dan geen regels voor? want zo groot is het prijsverschil bij KPN en XS4ALL ook niet tussen 100 en 500.
Dat is het niet. Vodafone wil geen verschillende prijzen hanteren voor WBA en eigen gebieden. En de prijs die voor 500 Mbit is bedacht kan gewoon niet in een WBA gebied. 50 euro maand voor internet only. Dat kan echt niet uit met de prijs die KPN er voor vraagt (en mag vragen van de ACM)

• mvanrooijenjr
Even een update: het is nu dinsdag, 9 dagen sinds mijn router kapot is. Gisteren had het nieuwe modem binnen moeten komen (maandag), het is nu dinsdag en het modem was nog niet binnen. Wij bellen naar Vodafone: "Sorry meneer, modem was naar verkeerde adres gestuurd. Wij geven vandaag weer een nieuwe mee aan de post, krijgt u hem morgen of overmorgen binnen."

Hoe de fuck verstuurd je een modem naar het verkeerde adres als je al 9 dagen contact heb en iedere keer je adres herhaald aan de telefoon? Un fucking believable.

Daarnaast: als wij niet gebeld hadden waren zij er niet achter gekomen en hadden ze nooit er nog een gestuurd. Dat vat deze 9 dagen ook samen: WIJ moeten iedere keer bellen, zij houden nooit ONS op de hoogte.

Ongeintresseerd personeel met 0,0 empathie voor de situatie. Niet normaal.

Hoe lang nog voor dat ik legale basis heb om mijn contract te verbreken? Ik wil geeneens blijven bij een provider die zich niet kan verplaatsen in het probleem. Momenteel halen ze echt het bloed onder me nagels vandaan.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-12 16:40
Vandaag is mijn nieuwe lijn opgeleverd. Monteur was erg vriendelijk en heeft wat verhalen met mij uitgewisseld over zijn werk. Hij vertelde me daarbij dat ik een hele nieuwe modem heb gekregen; modelnummer vigor2132FVn.

Ik ben blij dat ik van de genesis modem af ben, aangezien deze al twee maal in een jaar vervangen is; coax module was tweemaal stuk en ik kreeg problemen met bellen. Het vervelende is wel, dat ik moet wachten op nieuwe afdekkappen voor de aansluiting op de muur, aangezien ik deze ben kwijt geraakt. De bedoeling was eigenlijk dus om de afdekkappen terug te plaatsen en daarbovenop de draytek 2132 te monteren.

De amino HD receiver is inmiddels ook vervangen door een entone hd box. Ik vind zelf de entone wat vlotter; het zapt sneller en het opstarten en afsluiten gaat vlotter. Ik vind het alleen jammer dat ik geen zenderoverzicht meer heb waarbij er vakjes met draaiende programma's in realtime getoond word maar dat neem ik voor lief.

http://www.speedtest.net/my-result/3717713130

Ik ga nog VOIP testen maar ik kon in ieder geval met mijn voipwise account bellen. Echter moet het nieuwe nummer nog overgezet worden naar mijn oude nummer (nummerbehoud).

EDIT: @DaveD1109; gecorrigeerd; niet goed gekeken :P

[ Voor 9% gewijzigd door Monkeydancer op 27-08-2014 17:12 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• mvanrooijenjr
UPDATE: ik heb nu ook eindelijk mijn nieuwe modem binnen, heeft in totaal 10 dagen geduurd.. Uiteindelijk lag het geeneens aan het vorige modem, er was niets stuk.

Nieuwe modem, een 2132 ipv een 2130, had precies hetzelfde probleem: geen WAN lamp. Uiteindelijk moest de Technische Dienst van Vodafone vanaf hun kant de lijn resetten met 1 druk op de knop. Toen deed alles het weer.. zelfs m'n oude modem (even voor de test aangesloten). Wat een kunst.

Iemand er al achter hoe je UPNP aanzet in de 2132Fvn? In de 2130 stond dit onder applications, kan het hier niet vinden.

• DaveD1109
Monkeydancer schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:42:
Vandaag is mijn nieuwe lijn opgeleverd. Monteur was erg vriendelijk en heeft wat verhalen met mij uitgewisseld over zijn werk. Hij vertelde me daarbij dat ik een hele nieuwe modem heb gekregen; modelnummer vigor2132vfn.

Ik ben blij dat ik van de genesis modem af ben, aangezien deze al twee maal in een jaar vervangen is; coax module was tweemaal stuk en ik kreeg problemen met bellen. Het vervelende is wel, dat ik moet wachten op nieuwe afdekkappen voor de aansluiting op de muur, aangezien ik deze ben kwijt geraakt. De bedoeling was eigenlijk dus om de afdekkappen terug te plaatsen en daarbovenop de draytek 2132 te monteren.

De amino HD receiver is inmiddels ook vervangen door een entone hd box. Ik vind zelf de entone wat vlotter; het zapt sneller en het opstarten en afsluiten gaat vlotter. Ik vind het alleen jammer dat ik geen zenderoverzicht meer heb waarbij er vakjes met draaiende programma's in realtime getoond word maar dat neem ik voor lief.

http://www.speedtest.net/my-result/3717713130
Of het was een hele vriendelijke monteur met geen kennis van apparatuur of je hebt het typenummer van de router verkeerd gespeld. :P

DaveD

• DaveD1109
mvanrooijenjr schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:47:
UPDATE: ik heb nu ook eindelijk mijn nieuwe modem binnen, heeft in totaal 10 dagen geduurd.. Uiteindelijk lag het geeneens aan het vorige modem, er was niets stuk.

Nieuwe modem, een 2132 ipv een 2130, had precies hetzelfde probleem: geen WAN lamp. Uiteindelijk moest de Technische Dienst van Vodafone vanaf hun kant de lijn resetten met 1 druk op de knop. Toen deed alles het weer.. zelfs m'n oude modem (even voor de test aangesloten). Wat een kunst.

Iemand er al achter hoe je UPNP aanzet in de 2132Fvn? In de 2130 stond dit onder applications, kan het hier niet vinden.
Ben benieuwd hoelang het duurt voordat ik mijn nieuwe entone heb.

DaveD

• mvanrooijenjr
DaveD1109 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:48:
[...]

Ben benieuwd hoelang het duurt voordat ik mijn nieuwe entone heb.
Naja, het duurde zo lang bij mij omdat ze hem eerst naar een verkeerd adres hadden gestuurd.. :(

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-12 12:38

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Gisteren rond 10:00 was alle verbinding weg.
...
Niet gek, want om 18:30 stond de glasvezelmonteur op de stoep.
De nieuwe verbinding (zat bij Vodafone, zit ik nu nog. Exact het zelfde abbo, maar toch een stuk goedkoper) werd geactiveerd en het DrayTek modem werd geplaatst.
Nouja, geplaatst. Ik had alles al gedaan op het glasvezeltje na.

Ik heb nu de DrayTek met 2 antennes.
Tot nu toe lijkt alles prima te functioneren.
IP Ban check gedaan. Nergens een ban.

Helaas kan dit modem niet in Bridge.
Maar toch wilde ik mijn huidige TP-Link 750n blijven gebruiken.
Oplossing, welke goed lijkt te werken, WiFi en DHCP uit @ DrayTek.
WAN vast ip geven op TP-Link, met Gateway en 1e DNS naar DrayTek.
DMZ aangemaakt op DrayTek naar TP-Link.
En Done.

Snelheid via kabel is zo'n 93Mbit. zowel up als down.
Ongeveer 5ms ping. (dit was ooit 2ms in de oude setup)

Al met al niet ontevreden.
Maar er gaat wel een managed switch komen met glasvezel in zodat ik mijn eigen spul kan draaien zonder die DrayTek er tussen. Zal toch wat sneller werken.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:31
HellStorm666 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 08:53:
De nieuwe verbinding (zat bij Vodafone, zit ik nu nog. Exact het zelfde abbo, maar toch een stuk goedkoper)
Hoe kan je ineens goedkoper zitten met hetzelfde abo?dat had je hiervoor dus niet begrijp ik er dan wel uit?

• HellStorm666

HellStorm666

Jeroentjuh82 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 09:22:
[...]

Hoe kan je ineens goedkoper zitten met hetzelfde abo?dat had je hiervoor dus niet begrijp ik er dan wel uit?
Ik heb al bijna 1 jaar glasvezel via Vodafone.
Vodafone heeft de abonnementen goedkoper gemaakt om beter te concureren.
Helaas gelden prijsverlagingen ed. nooit voor bestaande klanten.
Maar als bestaande klant kan je wel opnieuw je abonnement verlengen met de huidige prijzen.

Ik betaalde €68,- en ga nu €47,- betalen.
Ik had:
100mbit, TV met 21HD zenders, telefoon basis.
Heb nu:
100mbit, TV met 24HD zenders, telefoon basis.

Scientia Potentia Est

• Barre73
Sorry maar het is toch echt een ander abonnement met een compleet ander platform. Alhoewel de meeste diensten natuurlijk wel hetzelfde lijken.
Maar simpel voorbeeld: in het oude abonnement had je waarschijnlijk nog analoge TV erbij. Nu niet meer.
Zoals je zelf al merkte is de oplossing met een Draytek als NT een hele andere dan de Genexis die je ervoor had. Bij de laatste had je geheel de vrije hand in wat je erachter hing.
Mogelijkheden in de Entone zijn wat minder dan bij de Amino.

En zo wil ik nog wel even doorgaan hoor..

• HellStorm666

HellStorm666

Barre73 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 12:54:
Sorry maar het is toch echt een ander abonnement met een compleet ander platform. Alhoewel de meeste diensten natuurlijk wel hetzelfde lijken.
Maar simpel voorbeeld: in het oude abonnement had je waarschijnlijk nog analoge TV erbij. Nu niet meer.
Zoals je zelf al merkte is de oplossing met een Draytek als NT een hele andere dan de Genexis die je ervoor had. Bij de laatste had je geheel de vrije hand in wat je erachter hing.
Mogelijkheden in de Entone zijn wat minder dan bij de Amino.

En zo wil ik nog wel even doorgaan hoor..
Tuurlijk is het in detail compleet anders.
Maar....
Wat ik merk, is dat ik nog steeds 100Mbit heb. (en door de DMZ niets merk van die DrayTek).
Ik nog steeds TV heb, maar deze keer met 3 HD zenders meer en een iets sneller kastje
Ik €21,- per maand minder betaal.

Analoge TV gebruik ik niet. en meer dan TV kijken via de TV verbinding doe ik niet.
Heel soms de uitzending gemist.
Verder gebruikte ik al die extra's niet. (Kijk alleen Discovery en als daar niets op is Comedy Central, als ik al TV kijk. Want meestal staat er een Film of Serie vanaf de HTPC aan)

Scientia Potentia Est

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:46

robertwebbe

Robert Webbe

HellStorm666 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 08:53:
[...]
Maar toch wilde ik mijn huidige TP-Link 750n blijven gebruiken.
Waarom? Wat zijn de voordelen van de TP-Link?

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:31
HellStorm666 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 09:29:
[...]

Ik heb al bijna 1 jaar glasvezel via Vodafone.
Vodafone heeft de abonnementen goedkoper gemaakt om beter te concureren.
Helaas gelden prijsverlagingen ed. nooit voor bestaande klanten.
Maar als bestaande klant kan je wel opnieuw je abonnement verlengen met de huidige prijzen.

Ik betaalde €68,- en ga nu €47,- betalen.
Ik had:
100mbit, TV met 21HD zenders, telefoon basis.
Heb nu:
100mbit, TV met 24HD zenders, telefoon basis.
Dat is het betere werk

• HellStorm666

HellStorm666

robertwebbe schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:55:
[...]

Waarom? Wat zijn de voordelen van de TP-Link?
de TP-Link is van mij en is niet door Vodafone beperkt of benaderbaar.
de TP-Link staat al helemaal ingesteld.
de TP-Link heeft WiFi N en 5Ghz en gast modus.
Alle apparatuur zit op de TP-Link aangesloten in de woonkamer. De DrayTek hangt in de meterkast.
En ik houd de TP-link up-to-date qua firmware. Het is van Vodafone maar de vraag of en zo ja hoe vaak ze de DrayTek updaten.

[ Voor 12% gewijzigd door HellStorm666 op 28-08-2014 16:09 ]

Scientia Potentia Est

Pagina: 1 ... 58 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.