The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Canon APS-C is 26.7x22.2 mm volgens Wikipedia. m4/3 is 21.6x17.3 mm, daar zit het dan eerder in de buurt.Universal Creations schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:50:
[...]
Even nagemeten, maar dit is nagenoeg een 1:1 foto (op basis van de mount en flitsvoet). En de verhouding tussen flitsvoet (wat een vaste maat is) en afstand tussen de diagonaal geplaatste schroefjes van de mount, is precies gelijk aan die van mijn 5D2.
Dus de mount is gewoon EF-mount qua formaat.
Als de foto dus 1:1 is, dan heeft de sensor een grootte van 23x16mm. Dit is met meetfouten meegerekend gewoon een Canon APS-C sensor.
Daarnaast is het enorm logisch dat het een APS-C is vanwege de 22mm lens. Dit wordt de enorm populaire brandpuntsafstand van 35mm qua beeldhoek.
@PowerUp: Dat kan niet kloppen want reken maar na met de 1,6x cropfactor. En daarnaast is het ook al geen 3x2 verhouding.
Edit: Canon APS-C is 22,2 x 14,8mm en APS-H is 28,7 x 19,1mm.
[ Voor 26% gewijzigd door Universal Creations op 20-07-2012 17:32 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
In tienden van mm. Niet echt heel boeiend natuurlijk. Maar wel mooi een lijstje wat bevestigd dat die wiki-pagina die PowerUp bezocht niet klopt. Ik weet niet welke dat was.nero355 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:37:
Canon APS-C afmetingen verschillen per toestel : http://www.the-digital-pi...-of-view-crop-factor.aspx
Verder zal Canon zich ook realiseren dat een mirrorless camera tegenwoordig niet meer alleen contrast detectie kan hebben. Anders slaan ze de plank flink mis.
Aangezien de nieuwe Canon 650D een nieuwe 18MP APS-C sensor (22.3 x 14.9mm) heeft mét ingebouwde fase detectie én ondersteuning voor STM lenzen denk ik dat deze sensor ook gebruikt gaat worden in deze EOS-M mirrorless camera.
Is dat zo van die ingebouwde fase detectie in de sensor? Heb ik nog niet eerder gelezen, want dat zou de eerste grote sensor zijn die dat heeft (de Nikon-1 heeft dat ook geloof ik, maar dat is een stuk kleinere sensor die ik niet serieus neem).SgtCaffran schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:44:
Aangezien de nieuwe Canon 650D een nieuwe 18MP APS-C sensor (22.3 x 14.9mm) heeft mét ingebouwde fase detectie én ondersteuning voor STM lenzen denk ik dat deze sensor ook gebruikt gaat worden in deze EOS-M mirrorless camera.
Edit: je hebt helemaal gelijk. Had dat even gemist. Hybrid AF heet dat dus.... Leer iedere dag wat bij hier
[ Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 20-07-2012 17:49 ]
De belangrijkste verbetering van de Canon EOS 650D is de Hybride-AF dat met een geavanceerde hybride CMOS-sensor met ingebouwde AF-sensoren werkt. Dit systeem treedt in werking bij het in Live View fotograferen en filmen. In eerste instantie wordt de scherpte via de fasedetectie van de AF-sensoren in de beeldchip ingesteld waarna de contrastdetectie het overneemt voor de fijnafstelling.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Dat was deze: Wikipedia: Image sensor formatUniversal Creations schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:39:
[...]
In tienden van mm. Niet echt heel boeiend natuurlijk. Maar wel mooi een lijstje wat bevestigd dat die wiki-pagina die PowerUp bezocht niet klopt. Ik weet niet welke dat was.
Maar ik moet gewoon leren om de tabel goed uit te lezen en niet diameter x breedte pakken ipv breedte x hoogte

Toch APS-C dus volgens jouw berekeningen

en een quote van http://www.43rumors.com/
I had the chance to talk with some sources about the new Canon Mirrorless camera. With the launch of the Canon mirrorless we now have a full and final view of the mirrorless system. The sources once again confirmed that Canon has chosen an APS-C sized sensor. Canon didn’t want to give any kind of advantage to Sony. Apparently they fear Sony more than m43!
The sources also told us that the first camera feels a bit cheap in your hands. And according to them it’s not a m43 killer camera. Quite the opposite. The NEX cameras are still better in doing competition to m43 cameras. Overalla Nikon and Canon had a very cautious way of entering the mirrorless world. One more thing: A more advanced Canon (and Nikon) camera will arrive in a few months only.
[ Voor 56% gewijzigd door SgtCaffran op 20-07-2012 20:00 ]
[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 20-07-2012 21:41 ]
Nou ja, technisch gezien is dat niet helemaal waar want bij EF-S is de registerafstand hetzelfde maar is de beeldcirkel alleen toereikend voor een APS-C sensor. Maar bedankt voor de info!ThomasW schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 21:36:
Dat klopt, net als dat een EF-s lens nu ook niet op een EF camera gebruikt kan worden maar andersom weer wel.
Terugkijken maakt mij niet zo veel uit. Ik doel meer op een Tv en Av stand._Rene_ schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 20:38:
Snap wel wat Jip bedoelt maar ik denk dat ook hier een touchscreen op zit. Het zou de fysieke knoppen dan kunnen vervangen.
Jup, helemaal waar helaas, zo heb ik iemand eens een 70-300DO van z'n 7D zien draaien en op een 5D mk1 zien gaan. Eh, bijna dus, ik riep nog "nee, wacht!" Groene ring is toch duidelijk geen rood, maar het ding werd aangezien voor een andere lens geloof ik.Universal Creations schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 22:41:
Bij sommige EF-S lenzen komt het achterste element te ver de body in waarbij de spiegel kan beschadigen.
Ben nu toch wel erg benieuwd naar deze cam. Niet dat ik er één ga kopen, maar gewoon waar ze mee gekomen zijn. Ik durf te wedden dat dit gewoon de sensor uit de 650D is trouwens. En dat is prima, maar ik moet zeggen dat ik toch niet heel erg onder de indruk was van de hybrid AF en al helemaal niet van de follow-focus + touchscreen besturing. Erg gave systemen, maar duidelijk nog in de kinderschoenen.
Edit: Zie ik dat nu goed en zit er toch (/inderdaad) geen (mechanische) MF op deze lens?
En heeft deze "body" nu een mooi draaiwieltje, of zou het een directional pad zijn?
[ Voor 9% gewijzigd door djunicron op 21-07-2012 01:14 ]
Eeh, misschien snap ik je verhaal niet helemaal, maar een 70-300DO is een FF lens en past prima op een 5D.djunicron schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 01:12:
[...]
Jup, helemaal waar helaas, zo heb ik iemand eens een 70-300DO van z'n 7D zien draaien en op een 5D mk1 zien gaan. Eh, bijna dus, ik riep nog "nee, wacht!" Groene ring is toch duidelijk geen rood, maar het ding werd aangezien voor een andere lens geloof ik.
Het groene randje staat voor de DO techniek, een manier om telelenzen compacter te maken door de lens net als een overheadprojector als het ware in elmaar te schuiven. Zoek maar eens op de 400/4 DO.
Heeft helemaal niets met EF-S te maken.
Leica MM + Sony A9
Kan alsnog mogelijk zijn om via het menu te selecteren.jip_86 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 23:49:
[...]
Terugkijken maakt mij niet zo veel uit. Ik doel meer op een Tv en Av stand.
[ Voor 81% gewijzigd door treative op 21-07-2012 02:25 ]
Sig
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Wikipedia: Canon EF-M
En een 18-55 lens + speedlite:

http://www.canonrumors.co...=8115.msg148944#msg148944
[ Voor 35% gewijzigd door jip_86 op 21-07-2012 13:43 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik zie dat niet iedereen het er mee eens is, maar ik vind het design ook super. Niet zo techy als Sony, niet zo half-retro-half-modern als Olympus, en niet zo zwart-met-rode-logos-dvd-speler look als Panasonic. Maar gewoon een goede function-over-form met stijlvolle details.
@Jesper86. Vergeet niet wat het grootste voordeel van de X100 is: De hybride finder. Deze Canon heeft geen zoeker, of Canon moet met een opzet-zoeker komen.
[ Voor 55% gewijzigd door Fiber op 21-07-2012 14:06 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
@X100 - Vergeet ook niet de prijs die daar aan hangt.
[ Voor 24% gewijzigd door jesper86 op 21-07-2012 14:37 ]
The Canon EOS M that launches tomorrow will have the following specifications. Beyond the camera, the system will launch with 2 lenses, the EF-M 22 f/2 STM & EF-M 18-55 IS. It will also launch with a new flash, the EX 90 and an EF lens adaptor.
- 18mp APS-C
- DIGIC V
- ISO 100-12800 (25,600 Expansion)
- 3″ Touchscreen 1.04million pixels
- Phase & Contrast AF
- Video Servo AF
- 1920×1080 Video 30p/25p/24p
- 1280×720 Video 60p/50p
- MPEG-4, AVC/H.264
- SD Card
- Adaptor at launch for EF lenses
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
- Touchscreen Autofocus.
- 30s tot 1/4000, bulb, flash sync is 1/200 sec.
- Continuous shooting tot 4.3 fps.
- Video: 1920×1080 30p/25p/24p, 1280×720 60p/50p, 640×480 30p/25p.
- Compression MPEG-4 AVC/H.264, audio Linear PCM, MOV format.
- Some shake reduction mode (4-stops)
- HDR mode voegt 3 beeldjes samen.
- Multi-shot noise reduction functie combineert 4 beeldjes.
- Creative filters. (yay)
- Afmetingen: 66.5mm (width) 108.6mm (height) x 32.3mm (depth)
- Gewicht: (body only) 262g, (including battery and memory card) 298g
[ Voor 98% gewijzigd door jesper86 op 22-07-2012 18:35 ]
Ik denk trouwens dat de lanceerprijs rond de 599 zal komen te liggen, waarna hij mogelijk zakt naar 479-499.
Ze zullen hem boven de S100/G12 gaan plaatsen anders snoept ie daar weer markt voor weg.
Denk dat je wel ongeveer goed zit met de prijs ja.
Maar zou hij dan goedkoper worden dan de pricewatch: Canon Powershot G1 X Zwart ...?-Sander- schreef op zondag 22 juli 2012 @ 16:27:
Interessante specs! Dit lijkt me wel wat, ben vooral ook benieuwd naar de totale afmetingen met 18-55 of 22mm lens erop.
Ik denk trouwens dat de lanceerprijs rond de 599 zal komen te liggen, waarna hij mogelijk zakt naar 479-499.
Ze zullen hem boven de S100/G12 gaan plaatsen anders snoept ie daar weer markt voor weg.

Maar toch zeker wel goedkoper dan de: pricewatch: Canon EOS 650D + EF-S 18-55mm IS II
[ Voor 13% gewijzigd door Fiber op 22-07-2012 17:55 ]

( Al is dat als je een 5DII/III heb waarschijnlijk minder interessant, maar ik denk dat een FF ILC nog ver ver weg is voor alle merken,
[ Voor 37% gewijzigd door jesper86 op 22-07-2012 18:40 ]
en een M-mount...Universal Creations schreef op zondag 22 juli 2012 @ 18:07:
Ik hoop dat het een heel groot succes gaat worden. Niet dat ik die camera wil, maar dan is de kans op FF versie des te groter. En die wil ik wel (met optische/hybride zoeker uiteraard).
Gezien de zeer geringe afstand tussen mount en sensor (als ik die foto's zo bekijk), is een M-adapter geen probleem lijkt mij.
Ik weet niet of Canon nog een mount ernaast gaat willen, of verwarring gaat scheppen met APS-C en FF lenzen op de EF-M mount. Ik juich het toe, maar ik zie het niet zo snel gebeuren.Universal Creations schreef op zondag 22 juli 2012 @ 18:07:
Ik hoop dat het een heel groot succes gaat worden. Niet dat ik die camera wil, maar dan is de kans op FF versie des te groter. En die wil ik wel (met optische/hybride zoeker uiteraard).
Als je ziet wat voor problemen de NEX7 al heeft met wijde M mount lenzen lijkt het me dat een full frame Canon M er ook niet zo 1,2,3 goed mee overweg kan.
Maar wie weet.
Leica MM + Sony A9
Is dat zo? Waar zien we dat?RobertJRB schreef op zondag 22 juli 2012 @ 20:10:
[...]
Als je ziet wat voor problemen de NEX7 al heeft met wijde M mount lenzen lijkt het me dat een full frame Canon M er ook niet zo 1,2,3 goed mee overweg kan.
Maar wie weet.
Ik zie dat probleem niet zo, aangezien Nikon en Sony bijvoorbeeld ook gewoon maar 1 mount hebben voor zowel aps-c als fullframe. En Canon eigenlijk ook gewoon. De lenzen zijn bij Nikon en Sony ook gewoon "hetzelfde" maar geven enkel een kleinere beeldcirkel.PowerUp schreef op zondag 22 juli 2012 @ 19:36:
Ik weet niet of Canon nog een mount ernaast gaat willen, of verwarring gaat scheppen met APS-C en FF lenzen op de EF-M mount. Ik juich het toe, maar ik zie het niet zo snel gebeuren.
Hoe ze dat op de lens moeten gaan aanduiden weet ik niet, maar dat lijkt mij de minste zorg. Desnoods voegen ze een "F" toe aan de naam.
De vraag die je moet stellen is eerder: waarom een "fullframe" mount als ze enkel aps-c erop gaan zetten (zelfde geldt voor de NEX serie)? Voor enkel aps-c lenzen hadden een kleinere mount kunnen nemen en compactere lenzen.
Ik mag hopen dat ze hebben geleerd van die fouten, zodat ze het zelf beter doen. Ricoh is het geloof ik wel gelukt. Daarnaast maakt aps-c of FF niet zoveel uit. Het gaat om de beeldhoek. Of je nu 10mm op aps-c of 16mm op FF stopt, geeft dezelfde hoek voor de lichtstralen.RobertJRB schreef op zondag 22 juli 2012 @ 20:10:
Maar wie weet.
Rode hoeken bij uwa-lenzen.jesper86 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:22:
Is dat zo? Waar zien we dat?
De sensor van de NEX-C3, F3 en 5N zou er een stuk minder last van hebben, had met de microlenzen te maken geloof ik.RobertJRB schreef op zondag 22 juli 2012 @ 20:10:
[...]
Maar wie weet.
Voorbeelden kun je vast wel vinden op het FM forum.
Wat er gebeurt is dat je verkleuringen krijgt in de hoeken (de rode hoeken waar UC het over heeft) wat nog wel te verhelpen is met cornerfix. Maar ook smearing wat eigenlijk betekend dat de hoeken onscherp worden. Net alsof je met je vinger een print uitveegt. En dat is dus niet te corrigeren.
Komt vooral door het type lens dat je gebruikt. Vooral groothoeklenzen hebben er last van. Het komt omdat de invalshoek van het licht op de sensor teveel onder een hoek zit omdat de M lenzen veel dichter op de sensor zitten.
Is niet echt een fout, is er gewoon nooit voor bedoelt licht op zo'n korte afstand en zo'n hoek op de sensor te laten vallen. Dat dit wel gebeurt met M lenzen kun je sony natuurlijk niet echt aanrekenen.Universal Creations schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:25:
[...]
Ik mag hopen dat ze hebben geleerd van die fouten, zodat ze het zelf beter doen. Ricoh is het geloof ik wel gelukt. Daarnaast maakt aps-c of FF niet zoveel uit. Het gaat om de beeldhoek. Of je nu 10mm op aps-c of 16mm op FF stopt, geeft dezelfde hoek voor de lichtstralen.
Ricoh heeft met de M module wel echt op M lenzen ingezet en houdt er dus wel rekening mee. Maar dat het ze lukt met een 1,5x betekend natuurlijk niet dat het ook met FF lukt aangezien de hoeken juist de meeste problemen geven.
Inderdaad vreemd (en een beetje jammer) dat de 5N er wel veel beter mee om kan gaan, en dat de 7 meer problemen kent.PowerUp schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:31:
[...]
De sensor van de NEX-C3, F3 en 5N zou er een stuk minder last van hebben, had met de microlenzen te maken geloof ik.
Bij leica gebruiken ze microlenzen op de sensor om dat schuine licht op te vangen en af te buigen zodat het recht op de sensor valt. Daarom hebben zij wel een FF sensor die met UWA's die dicht op de sensor zitten om kunnen gaan. En nog doen sommige het niet zoals de zeiss ZM 21mm f/4.5 die dan nog problemen geeft.
Daarom verwacht ik niet echt dat canon of sony met een FF mirrorless komt, dat die dan meteen goed zal werken met M glas. Die microlenzen zijn bij gewone NEX of canon-M lenzen niet nodig, dus waarom zouden ze die er dan wel op gaan plaatsen wat de sensor vele malen duurder maakt.
Leica MM + Sony A9
En daarnaast: waarom zou Canon geen aangepaste microlenzen gebruiken als ze van plan zijn uwa lenzen uit te brengen. Het kan natuurlijk zijn, dat ze dat helemaal niet gaan doen, maar dat zou een enorm gemis zijn.
Okey, ik weet dat je een natuurkundedocent bent dus waarschijnlijk sla ik de plank hier volkomen mis, maar is de hoek waarmee het licht op de sensor valt niet anders naarmate de sensor groter is en dus verder weg zit van het centrum?Universal Creations schreef op zondag 22 juli 2012 @ 22:10:
Waarom denk je dat het niet nodig is bij aps-c en wel bij FF? Als je gaat voor dezelfde beeldhoek (wel wijd uiteraard), dan heb je op beide sensoren dezelfde hoek lijkt mij. Zelfs bij een compactcamera zou je er last van hebben, alleen hebben die vaak geen uwa lens.
En daarnaast: waarom zou Canon geen aangepaste microlenzen gebruiken als ze van plan zijn uwa lenzen uit te brengen. Het kan natuurlijk zijn, dat ze dat helemaal niet gaan doen, maar dat zou een enorm gemis zijn.
Waarom zou anders alleen de hoeken bij de NEX7 een probleem geven en niet het centrum?
Over de microlenzen, bepaalde M lenzen (meetzoeker UWA's) hebben een lens die ontzettend dicht op de sensor zit. Sommige zelfs zo dichtbij dat je de lens niet op de M9 kunt gebruiken omdat je anders de sluiter kan beschadigen.
Maar ook de moderne UWA's gebruiken zo'n soort ontwerp.Zelfs mijn 35 cron steekt al een stuk de camera in.
Zie hier wat plaatjes van de 21mm's tot nu toe. Vooral de eerste, maar eigenlijk alle steken ver de mount in.
http://www.kenrockwell.com/leica/21mm-lenses.htm
Toen ze de M8/ M9 gingen ontwerpen waren die lenzen er al en moest de camera daar dus mee overweg kunnen.
Bij de NEX en canon hebben ze met een nieuwe mount dat hele probleem gewoon kunnen omzeilen. Waarom een dure sensor nodig hebben als je gewoon een retrofocus UWA kunt maken die verder van de sensor zit en dus nooit dat soort problemen krijgt.
Leica MM + Sony A9
Natuurlijk heb je in de hoeken hier meer last van, maar dat is niet het punt. Het punt is dat er imho geen verschil zit in lichthoek tussen bijvoorbeeld een 10mm lens op aps-c en een 16mm lens op Fullframe.RobertJRB schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:23:
Okey, ik weet dat je een natuurkundedocent bent dus waarschijnlijk sla ik de plank hier volkomen mis, maar is de hoek waarmee het licht op de sensor valt niet anders naarmate de sensor groter is en dus verder weg zit van het centrum?
Waarom zou anders alleen de hoeken bij de NEX7 een probleem geven en niet het centrum?
Dus of je nu een uwa voor een mirrorless aps-c moet maken of voor een mirrorless fullframe, lijkt mij geen verschil maken.
Omdat retrofocus bij korte brandpuntsafstanden veel grotere lenzen oplevert. En het voordeel van korte registerafstand is ook een compactere body. Kijk maar eens naar de Pentax K-01, wat voor lomp uitziend geval je krijgt als je registerafstand groot houdt.Bij de NEX en canon hebben ze met een nieuwe mount dat hele probleem gewoon kunnen omzeilen. Waarom een dure sensor nodig hebben als je gewoon een retrofocus UWA kunt maken die verder van de sensor zit en dus nooit dat soort problemen krijgt.
Volgens mij ging het over M lenzen op een sony NEX of canon full frame. Door die korte afstand tot de sensor bij dat soort lenzen krijg je gewoon problemen die leica nu oplost door prisma's op de sensor te plaatsen.Universal Creations schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:52:
[...]
Natuurlijk heb je in de hoeken hier meer last van, maar dat is niet het punt. Het punt is dat er imho geen verschil zit in lichthoek tussen bijvoorbeeld een 10mm lens op aps-c en een 16mm lens op Fullframe.
Dus of je nu een uwa voor een mirrorless aps-c moet maken of voor een mirrorless fullframe, lijkt mij geen verschil maken.
[...]
Omdat retrofocus bij korte brandpuntsafstanden veel grotere lenzen oplevert. En het voordeel van korte registerafstand is ook een compactere body. Kijk maar eens naar de Pentax K-01, wat voor lomp uitziend geval je krijgt als je registerafstand groot houdt.
En volgens mij heeft ricoh met de M module ook zo'n truc toegepast. Maar dat is dan ook een camera die voor dat soort lenzen bedoelt is.
Bij sony en canon hebben ze dat probleem niet omdat de afstand tot de sensor bij hun lenzen, en de 3th party lenzen voor dat systeem groter is. Dus waarom zou sony een duurdere sensor gebruiken als bij hun lenzen dat probleem niet kan optreden. En ook als sony een FF camera maakt hebben ze waarschijnlijk met hun eigen lenzen geen probleem. Maar bij de M lenzen wordt het probleem alleen maar duidelijker omdat je dan ook de problematische hoeken laat zien.
Ik zou het trouwens geweldig vinden als er een FF NEX of canon-M uitkwam waar ik mijn M lenzen op kan gebruiken voor filmen ect. Maar de kans dat sony uitgaat van de paar M lens gebruikers en de sensor daarop aanpast lijkt me klein.
Leica MM + Sony A9
Volgens mij heb je het hier toch fout!Universal Creations schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:52:
[...]
Natuurlijk heb je in de hoeken hier meer last van, maar dat is niet het punt. Het punt is dat er imho geen verschil zit in lichthoek tussen bijvoorbeeld een 10mm lens op aps-c en een 16mm lens op Fullframe.
[...]
Omdat retrofocus bij korte brandpuntsafstanden veel grotere lenzen oplevert. En het voordeel van korte registerafstand is ook een compactere body. Kijk maar eens naar de Pentax K-01, wat voor lomp uitziend geval je krijgt als je registerafstand groot houdt.
Ik heb het ff snel op mn bord geschreven voor situatie:
APS-C sensor met vast brandpunt lens (F).
FullFrame sensor met brandpunt F*1.6.
Ik heb het wat snel gedaan, maar ik zie zo snel geen foutjes. Twee vergelijkingen voor de kleinste hoek die de lichtstraal met de sensor maakt (hoe kleiner hoe minder ideaal op de microlens).
Conclusie:
Zoals je ziet zit de factor 1.6 altijd in de weg, zelfs als je in het midden van de sensor zit (y=0). Je beeldafstand is simpelweg anders. Bij een gelijk diafragmagetal (D) is de hoek dus anders. In het midden wordt dit deels opgeheven door symmetrie, maar aan de randen is het wat erger.
Zoals je ziet zeker geen triviaal verband (tan is altijd moeilijk intuïtief). Er zitten hotspots en flinke pieken bij bepaalde combinaties van brandpunt, focusafstand en diafragma.
In deze context zijn hotspots en pieken erg grote verschillen tussen de hoek waarmee het licht de microlenzen raakt.
De vergelijkingen met en zonder context:
Gebruikte letters:
F = f = brandpuntsafstand
b = beeldafstand
v = voorwerpsafstand
D = diafragmagetal
y = afstand vanaf midden van sensor (0 < y < 0.5*sensorgrootte)

Een paar getallen:
Met dezelfde parameters
f = 50.0mm
f*1.57 = 78.5mm
D = 2.80
v = 1.00m
APS-C (y=0.00) -> hoek met NORMAAL = 9.63 graden
FF: (y=0.00) -> hoek met NORMAAL = 9.31 graden
APS-C (y=0.0111) -> hoek met NORMAAL = 20.8 graden
FF: (y=0.0175) -> hoek met NORMAAL = 20.23 graden
f = 14.0mm
f*1.57 = 22.0mm
D = varieert
v = 1.00m
D=1 -> verschil is 0.264 graden
D=8 -> verschil is 0.230 graden
f = 200.0mm
f*1.57 = 314.0mm
D = varieert
v = 1.00m
D=1 -> verschil is 0.21 graden
D=8 -> verschil is 1.67 graden
[i][b]
f = 35.0mm
f*1.57 = 55.0mm
D = 8
v = varieert
v=1 -> verschil is 8.65 graden
v=4 -> verschil is 12.7 graden
v=8 -> verschil is 8.27 graden[/b][/i]
Foutje:
v=1 -> verschil is 0.320 graden
v=4 -> verschil is 0.0293 graden
v=8 -> verschil is -0.0187 graden
Zoals je ziet zeker geen triviaal verband. Er zitten hotspots en flinke pieken bij bepaalde combinaties van brandpunt, focusafstand en diafragma.
Groetjes van een mede docent natuurkunde die tijd over had
[ Voor 6% gewijzigd door Sibylle op 23-07-2012 12:16 ]
Ctrl+k
Verwijderd
Meer info: http://www.canonrumors.com/2012/07/canon-eos-m-official/Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:01:
Canon M nu dus officieel gelanceerdWeet niet zo goed wat ik er van moet denken, niet echt een camera om te overwegen als je een EM-5 in gedachten hebt.. De Nikon 1 blaast hij uit het water, maar er komen steeds meer geavanceerde M4/3 camera's uit en Canon lijkt een paar jaar achter te lopen.
800 USD, best prijzig
Verwijderd
Maar ik vind hem twijfelachtig of het wat is, bij Fotovideo.nu hebben ze het over het missen van een AV/TV/M en met deze prijs gaat hem voor mij voorlopig niet worden. Als die standen erop hadden gezeten had ik het nog wel wat gevonden voor naast mijn 7D en is het het overwegen waard.
Hier wat meer Nederlandse prijzen:
EOS M plus 18-55mm kit: € 849,-
EOS M plus 22mm plus adapter kit: € 979,-
EOS M plus 18-55mm plus 22 mm kit: € 1049,-
EF-M 18-55mm: € 299,-
EF-M 22mm: € 249,-
EF(-S) adapter: € 129,-
Bron: Fotovideo.nu
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2012 10:16 ]
Ik zie trouwens (op die van 35mm na) geen grote verschillen. Ik heb het nog niet nagerekend (heb globaal naar je berekening gekeken en zag er goed uit), maar wat voor waardes vind je eigenlijk bij 35mm?
Edit: even wat berichten over de Canon M uit het m4/3 topic naar hier verplaatst.
[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 23-07-2012 10:48 ]
De TV en alles zit achter op het touchscreen.Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:12:
In Nederland wordt de adviesprijs 849,- voor de variant met 18-55 en flitser.
Maar ik vind hem twijfelachtig of het wat is, bij Fotovideo.nu hebben ze het over het missen van een AV/TV/M en met deze prijs gaat hem voor mij voorlopig niet worden. Als die standen erop hadden gezeten had ik het nog wel wat gevonden voor naast mijn 7D en is het het overwegen waard.

[ Voor 13% gewijzigd door jip_86 op 23-07-2012 10:56 ]
Verwijderd
Maar zoals ik het nu zie is dit een echte consumentencamera. Voor enthousiastelingen schiet hij te kort.
Sowieso bepaal ik pas na photokina voor welke CSC ik ga, maar momenteel staat de EM-5 bovenaan het lijstje.
Best duur, al zullen de straatprijzen vast nog wel wat zakken. Dan komt hij toch in dezelfde prijsklasse als de 650D kit.Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:12:
In Nederland wordt de adviesprijs 849,- voor de variant met 18-55 en flitser.
[...]
Hier wat meer Nederlandse prijzen:
EOS M plus 18-55mm kit: € 849,-
EOS M plus 22mm plus adapter kit: € 979,-
EOS M plus 18-55mm plus 22 mm kit: € 1049,-
EF-M 18-55mm: € 299,-
EF-M 22mm: € 249,-
EF(-S) adapter: € 129,-
Zou er nog een EF-S variant van die 22mm lens komen? Zou wel leuk zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 23-07-2012 11:58 ]
ah, idd over het hoofd gezien. Bij 35mm had ik een type fout gemaakt (f=35 ipv f=0.035) en dat scheelt nogal. De echte verschillen zijn veel kleiner!Universal Creations schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:41:
Voor de volledigheid zou je de D van de FF ook 1,6*D van aps-c moeten nemen.
Ik zie trouwens (op die van 35mm na) geen grote verschillen. Ik heb het nog niet nagerekend (heb globaal naar je berekening gekeken en zag er goed uit), maar wat voor waardes vind je eigenlijk bij 35mm?
Edit: even wat berichten over de Canon M uit het m4/3 topic naar hier verplaatst.
Bij 35mm zit je rond de 20 graden.
Geen spannende resultaten dus :-P Minimaal verschil inderdaad, ik denk niet dat dit onoverkomelijk is voor het designteam
Ik vind de nieuwe lijn een beetje raar geprijsd. Ze komen toch wel in het domein van de 650D en ik vraag me af op welke doelgroep precies is gericht. Ik ga eens wat reviews afwachten
Ctrl+k
Reactie verplaatst naar: Canon EOS MSibylle schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:21:
Ik vind de nieuwe lijn een beetje raar geprijsd. Ze komen toch wel in het domein van de 650D en ik vraag me af op welke doelgroep precies is gericht. Ik ga eens wat reviews afwachten
[ Voor 72% gewijzigd door SgtCaffran op 23-07-2012 13:33 ]

Edit: Okee laat ook maar, hij's duidelijk fake. Maar ziet er wel gaaf uit
[ Voor 21% gewijzigd door jesper86 op 01-08-2012 22:00 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Had voor t eerst twee body's meegenomen, ééntje met 17-50mm f/2.8 en de ander met 100mm f/2.8. Wat is dat heerlijk om zowel links als rechts van je heupen een camera te hebben op standby
9GB verder en ben aan t twijfelen of ik de tweede body wel weg doe ;-) Btw, ook voor t eerst mn 50D kunnen testen in het wild, erg tevreden!
Eigenlijk had ik een 70-200mm willen meenemen als tweede lens, maar de 100mm was precies goed eigenlijk. zo kon ik toch een foto maken van hetzelfde onderwerp (persoon) als met de 17-50mm maar dan meer geïsoleerd en close-up. Met de 70-200 had dat ook gekund, maar ik denk dat ik 120-200mm niet had gebruikt.
Ctrl+k
Ik zou ze allemaal willen hebben. Dan ga ik ze gratis uitdelen hier op TweakersUniversal Creations schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:38:
Ik hoef maar van alles 1. Ik ben niet zo hebberig.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Ik heb last van het black screen probleem, dan zie je in de zoeker de gehele tekentjes (diafragma, iso, etc.) staan, stelt hij scherp. Maar doet verder niets. Scherm gaat niet aan en een foto maken werkt ook niet.
Ik heb dit eerder gehad, en toen kon ik het oplossen door een 20 minuten de lens, de batterij en SD kaart te verwijderen van de camera. Daarna batterij en lens erop en dan ging hij weer aan, factory reset en sd kaartje opnieuw formateren et voila, camera doet het weer!
Nu heb ik dit vandaag al meerdere malen geprobeerd, maar zonder resultaat!
Nu is het zo dat ik al lang geen garantie meer heb op m'n body, en dat ik het geld ook niet heb om een nieuwe te halen
Iemand bekend met dit probleem, en nog een andere oplossing die ik kan proberen?
EDIT:
Het is me gelukt! Ik heb de eos utility tool geinstalleerd. Eerst herkende m'n laptop de camera niet, maar dankzij die tool wel. Vervolgens werd de camera 'wakker' gemaakt, en nu werkt hij weer
[ Voor 16% gewijzigd door Kypo op 25-08-2012 12:14 ]
De hele dag rondlopen met een 70-200 om je nek lijkt me pijnlijk, die dingen zijn zwaar.Sibylle schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:44:
Vandaag paar uurtjes lekker op Inkom (introductieweek nieuwe studenten in Maastricht) gelopen en foto's gemaakt voor onder andere mn sportschool.
Had voor t eerst twee body's meegenomen, ééntje met 17-50mm f/2.8 en de ander met 100mm f/2.8. Wat is dat heerlijk om zowel links als rechts van je heupen een camera te hebben op standby
9GB verder en ben aan t twijfelen of ik de tweede body wel weg doe ;-) Btw, ook voor t eerst mn 50D kunnen testen in het wild, erg tevreden!
Eigenlijk had ik een 70-200mm willen meenemen als tweede lens, maar de 100mm was precies goed eigenlijk. zo kon ik toch een foto maken van hetzelfde onderwerp (persoon) als met de 17-50mm maar dan meer geïsoleerd en close-up. Met de 70-200 had dat ook gekund, maar ik denk dat ik 120-200mm niet had gebruikt.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
This footer is intentionally left blank
Maar ik heb een neopreen strap van optech, en dan is het veel comfortabeler. Standaard draag ik zo'n lens echter met de strap over de schouder, of draag ik ze aan de statiefgondel.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Héél erg benieuwd of het wat wordt, leuke toevoeging aan m'n 35mm maar ik zal TS lenzen nooit zo vaak gebruiken om er een paar duizend euro voor neer te leggen dus hopelijk blijft deze onder de duizend euro
www.maartendeboer.net
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Bij hun andere groothoek, de 14mm, is de vertekening erg slecht is wat natuurlijk de prijs ook verklaard.
In software is het natuurlijk allemaal enigszins te corrigeren.
Maar een 24 TS heeft op zijn uitersten bijna net zo'n grote beeldhoek, alleen over een groter stuk glas verdeeld. En daarbij wil je juist zo min mogelijk vertekening.
Leica MM + Sony A9
Ik vind die vertekening dan juist wel weer wat hebben, beetje fisheye op crop effectRobertJRB schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:28:
Ik vraag me af of het wat wordt, hoop het wel natuurlijk voor ze.
Bij hun andere groothoek, de 14mm, is de vertekening erg slecht is wat natuurlijk de prijs ook verklaard.
In software is het natuurlijk allemaal enigszins te corrigeren.
Maar een 24 TS heeft op zijn uitersten bijna net zo'n grote beeldhoek, alleen over een groter stuk glas verdeeld. En daarbij wil je juist zo min mogelijk vertekening.
www.maartendeboer.net
Ik bedoel meer dat ze nog niet bewezen hebben dat ze uberhaupt een vertekeningsvrije groothoek kunnen ontwikkelen. De 14mm laat zien van niet, maar wie weet.Ventieldopje schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:46:
[...]
Ik vind die vertekening dan juist wel weer wat hebben, beetje fisheye op crop effectVerder heb je gelijk, het is niet hun beste lens maar juist met de ervaring die ze opdoen met het ontwikkelen van deze (als het goed is) vervormingsvrije lens kunnen we hopelijk leuke UWA's verwachten
Zijn die samyangs trouwens niet in de basis een soort van beveiligingscamera lens? Of is dat SLR Magic die zo werkt?
[ Voor 6% gewijzigd door RobertJRB op 03-09-2012 12:04 ]
Leica MM + Sony A9
Voor dat geld in ieder geval niet, technisch kunnen ze het dus blijkbaar wel als ze dus ook de gok durven wagen om een TS lens te maken ... dat zie ik Sigma of Tamron nog niet zo snel doenRobertJRB schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:03:
[...]
Ik bedoel meer dat ze nog niet bewezen hebben dat ze uberhaupt een vertekeningsvrije groothoek kunnen ontwikkelen. De 14mm laat zien van niet, maar wie weet.
Zijn die samyangs trouwens niet in de basis een soort van beveiligingscamera lens? Of is dat SLR Magic die zo werkt?
Beveiligingscamera lens was volgensmij inderdaad SLR Magic
www.maartendeboer.net
We gaan het zien met die TS lens.Ventieldopje schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:47:
[...]
Voor dat geld in ieder geval niet, technisch kunnen ze het dus blijkbaar wel als ze dus ook de gok durven wagen om een TS lens te maken ... dat zie ik Sigma of Tamron nog niet zo snel doen
Beveiligingscamera lens was volgensmij inderdaad SLR MagicIk ga kwijlen als die gasten een EF mount lens uitbrengen, helemaal als het een f/0.95 lens betreft!
Over die 0,95, als die zou komen (wat mij vrij onwaarschijnlijk lijkt) reken dan niet op een koopje. Ze hebben een M mount 50/0.95 die ongeveer 4500 euro of dollar moet kosten. Een koopje vergeleken met de leica 50/0,95 maar nog steeds een flink bedrag. Als ze een FF canon model uitbrengen zal die snel op eenzelfde bedrag zitten lijkt mij.
Wel een apart verhaal trouwens. Steve Huff had een pre productiemodel en heeft daar een lovende review over geschreven. En de foto's zagen er ook goed uit. Bijna op het niveau van de 50 noctilux.
Toen hebben veel mensen er eentje besteld. Bijna al die mensen hebben de lens inmiddels weer geretourneerd en het geld terug gevraagd.
Blijkt dat die lens in de verste verte niet presteert zoals in die review en het lijkt erop dat al die mensen een testmodel hebben gekregen (lensen die niet kloppen ect). Ook heeft de lens veel last van dingen als focusshift wat in het ontwerp zelf zit en niet snel zonder het hele ontwerp om te gooien verholpen kan worden.
Lijkt er dus op dat SLR magic de lat iets te hoog heeft gelegt.
Leica MM + Sony A9
Wel vreemd dat de review zo lovend was, ze hebben zeker een cherry picked/hand made versie er naar toe gestuurd ipv. een model dat gewoon in productie is. Jammer jammer ...
www.maartendeboer.net
Wat ik apart blijf vinden is dat die zelfde lens voor e-mount ongeveer €1000,- kost. Oftewel, je betaalt €3500,- alleen voor de meetzoekerkoppeling.RobertJRB schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:44:
[...]
We gaan het zien met die TS lens.
Over die 0,95, als die zou komen (wat mij vrij onwaarschijnlijk lijkt) reken dan niet op een koopje. Ze hebben een M mount 50/0.95 die ongeveer 4500 euro of dollar moet kosten. Een koopje vergeleken met de leica 50/0,95 maar nog steeds een flink bedrag. Als ze een FF canon model uitbrengen zal die snel op eenzelfde bedrag zitten lijkt mij.
Wel een apart verhaal trouwens. Steve Huff had een pre productiemodel en heeft daar een lovende review over geschreven. En de foto's zagen er ook goed uit. Bijna op het niveau van de 50 noctilux.
Toen hebben veel mensen er eentje besteld. Bijna al die mensen hebben de lens inmiddels weer geretourneerd en het geld terug gevraagd.
Blijkt dat die lens in de verste verte niet presteert zoals in die review en het lijkt erop dat al die mensen een testmodel hebben gekregen (lensen die niet kloppen ect). Ook heeft de lens veel last van dingen als focusshift wat in het ontwerp zelf zit en niet snel zonder het hele ontwerp om te gooien verholpen kan worden.
Lijkt er dus op dat SLR magic de lat iets te hoog heeft gelegt.

Maar het lijkt me inderdaad niet dat die lens zomaar voor Canon EF beschikbaar komt, want je hebt meteen een heel ander optisch ontwerp nodig voor de grotere afstand tussen de mount en de sensor van een SLR.
Inderdaad. Zal dan een geheel nieuwe lens moeten zijn en lijkt me niet dat er beveiligingscameralenzen beschikbaar zijn met een grotere registratieafstand.-DG- schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:06:
[...]
Wat ik apart blijf vinden is dat die zelfde lens voor e-mount ongeveer €1000,- kost. Oftewel, je betaalt €3500,- alleen voor de meetzoekerkoppeling.![]()
Maar het lijkt me inderdaad niet dat die lens zomaar voor Canon EF beschikbaar komt, want je hebt meteen een heel ander optisch ontwerp nodig voor de grotere afstand tussen de mount en de sensor van een SLR.
Over het verschil in prijs, Vergeet niet dat die M mount versie full frame is, en E mount ASP-C. Daarbij komt inderdaad de koppeling die redelijk nauw en precies moet zijn wil die goed werken. En naar wat nu blijkt dus ook niet echt goed werkt door de focusshift wat bij een meetzoeker lens erg vervelend is (aangezien je niet door de lens kijkt).
Punt is dat de lens officieel nog niet te koop was. Deze mensen hebben direct na een proefdag met Steve Huff een (flinke) aanbetaling gedaan. Ze hebben toen na een tijd wachten direct van de fabriek een lens gekregen zonder dat die in de winkels beschikbaar is.Ventieldopje schreef op maandag 03 september 2012 @ 14:05:
Oei, zeker voor die prijs dan! Voor om en nabij 1000 euro zou ik best eigenaar willen worden van een FF 0.95 lens maar dat lijkt mij ook zéér onwaarschijnlijk dat dat ooit gaat gebeuren.
Wel vreemd dat de review zo lovend was, ze hebben zeker een cherry picked/hand made versie er naar toe gestuurd ipv. een model dat gewoon in productie is. Jammer jammer ...
Het lijkt erop dat ze allemaal gewoon een testlens hebben ontvangen. Als je zoveel (van tevoren) betaald voor een lens is het natuurlijk vrij idioot dat ze zo met je omgaan.
Geld kregen ze trouwens wel allemaal netjes terug.
Hopelijk voor SLR magic is het echte productiemodel wel gewoon goed, maar een grote groep klanten zijn ze wel al kwijt voor de lens uberhaupt te koop is. En zoveel potentiële klanten heb je volgens mij niet bij zo'n lens.
Zie trouwens op de Steve huff site dat hij de lens nu ook afraad tot er een oplossing is. Problemen lijken dus vooral focus en een losse barrel.
http://www.stevehuffphoto...ount-lens-rolling-review/
[ Voor 5% gewijzigd door RobertJRB op 03-09-2012 16:10 ]
Leica MM + Sony A9
www.maartendeboer.net
Dus wat heb ik nu geleerd: 70-200II mee?...nekstrap mee!
Je zou ook kunnen overwegen een walkaround lens mee te kunnen nemen of op bepaalde momenten je camera in de tas te laten. Wat ik zelf doe als ik met 5DII + grip + MP-E + monopod dan laat ik vaak de monopod er onder zodat ik het gewicht kan verdelen over beide armen of de body op mn schouder kan laten rusten. Het zijn gewoon zware combo's en dat zal blijven maar het is meer hoe je het draagt_matt_ schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:50:
Even een boodschap van algemeen nut: Mijn "stiekum sterk" combinatie van 7D+bg en een 70-200II (+- 3 kg) heeft me na een paar bezoekjes aan de dierentuin mooi een tennis elleboog opgeleverd... boosdoener is de handstrap waaraan ik het hele geval aan de hand had hangen.
Dus wat heb ik nu geleerd: 70-200II mee?...nekstrap mee!
Beterschap met je tennis elleboog
www.maartendeboer.net
Verwijzing voor de fysio heb ik inmiddels.
Join the club_matt_ schreef op donderdag 13 september 2012 @ 22:03:
Walk around in de dierentuin was nou juist mijn 70-200, echt helemaal perfect. Mijn waarschuwing en jouw conclusie gaat er inderdaad om hoe je het draagt. Volgende keer zeker een monopod of riem om mijn nek.
www.maartendeboer.net
Join de club. Een dagje vlindertuin heeft mij ook een "tennisarm" opgeleverd waar ik nu na maanden nog niet van af ben. Maar bij mij is het mijn linkerarm waarop ik al die tijd mijn 60D+180L+430EXII flitser heb gedragen._matt_ schreef op donderdag 13 september 2012 @ 22:03:
Walk around in de dierentuin was nou juist mijn 70-200, echt helemaal perfect. Mijn waarschuwing en jouw conclusie gaat er inderdaad om hoe je het draagt. Volgende keer zeker een monopod of riem om mijn nek.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
www.maartendeboer.net
Zelf loop ik vaak met een 5D III / BG-E11 + extender III 2x en 70-200 II rond. En naar paar uur beginnen mijn armen ook wel vermoeid te raken van deze combinatie.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
@Ventieldopje: ik heb sinds 2 weken ook een MP-E, maar dat is ook niet de lichtste.
Ik denk dat je met een langere lens (150-180mm) beter uit de voeten kunt in een vlindertuin.
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.
Dit is dus geen adviestopic