Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:54
Canon EOS M
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/L6rfoXg0J8Tgvc68q9anY36A/full.jpg

De Canon EOS M is het debuut van Canon in de ILC markt. Als laatste grote fabrikant om dit te doen waren de verwachtingen hooggespannen. Canon heeft net als Sony en Samsung gekozen voor het APS-C sensorformaat, wat in theorie betere beeldkwaliteit en grotere lenzen inhoudt. De EOS M heeft dezelfde sensor als de EOS 650D, met ook daarbij het hybride focussysteem dat Phase en Contrast AF combineert.

De EOS M maakt gebruik van de nieuwe EF-M mount, een is ook een adapter naar EF met behoud van AF. Voorlopig zijn er twee lenzen voor de EF-M mount: een 22 mm f/2 STM pancake en een 18-55 f/3.5-5.6 IS STM standaardlens.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/enCDfdzr2zd0yte07tqju3ov/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BE30R8Xhdr7vJwb40Z9VLNq8/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DP6N4wVTVYzbkLaEqSfvKsES/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xmQfQd3sv0OEfYpdy0k6T3HL/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NqJpXYBQnRICyRvaUqB0H9pE/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oHGr3H6mQa5BPsvKtV6j3UFg/full.jpg

Specificaties

• 18-Megapixel CMOS-sensor
• Nieuwe EF-M mount
• Full HD filmen (1080p 30/25/24 fps) met manual control en continue AF
• 4,3 fps burst
• 3" touch screen met 1.040.000 subpixels
• ISO 100-12800, uitbreidbaar tot 25600
• 31 punts Hybride AF systeem (combinatie Contrast- en Phase-AF)
• Hotshoe voor flitser of GPS-unit
• DIGIC 5 processor
• Multi Shot Noise Reduction
• CA-correctie in JPEG
• LP-E12 accu voor 230 foto's per lading (CIPA standaard)
• De body weegt 298 gram

Preview dpreview
Preview Imaging Resource

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 13:55
Sibylle schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:21:
Ik vind de nieuwe lijn een beetje raar geprijsd. Ze komen toch wel in het domein van de 650D en ik vraag me af op welke doelgroep precies is gericht. Ik ga eens wat reviews afwachten :)
Ach je moet het zo zien, beide camera's hebben dezelfde sensor en zullen dus gelijkwaardige foto's kunnen produceren. De een is groot en bedoeld voor DSLR liefhebbers en de andere is klein en compact voor beginnende enthousiastelingen die niet perse een spiegelreflex willen maar wel goede kwaliteit.

Komt er dus op neer dat je hetzelfde betaald voor dezelfde kwaliteit foto's maar het verschil is de 'package'.

edit: ik lees dat de behuizing van magnesium en staal is, dus niks geen goedkope camera dit! Misschien is dit model gericht op de instappers met aardig budget, maar volgens mij vergissen veel mensen zich in de potentie van dit kleine magnesium cameraatje. Zou leuk zijn als er ooit een full frame versie uitkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:11
Oe de preview van Imaging Resource heeft het wel over erg trage focus. Hopen dat dat nog wat verbeterd kan worden, want bijna 2 seconden vertraging is wel erg langzaam :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Vond dit via een FP reactie (doorzappen naar 2:10m):

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
jip_86 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:33:
Oe de preview van Imaging Resource heeft het wel over erg trage focus. Hopen dat dat nog wat verbeterd kan worden, want bijna 2 seconden vertraging is wel erg langzaam :|
Vroeg me ook al af hoe het dan met de AF zou zitten. Die hybride AF op de 650D werd meen ik gezien als een verbetering qua snelheid op de contrast AF zoals die op de 600D/60D zit, maar ik meen nog steeds iets van rond de 2 seconden gezien te hebben voor de snelheid van de focus. (Een 60D doet er zo'n 4-5s over om te focusen met contrast AF.)

En dat is inderdaad een verbetering t.o.v. het oude systeem, maar is nog steeds veel te traag, zeker als je dat met de competitie zoals een NEX5 of NEX7 vergelijkt. En qua prijs zou de EOS-M ongeveer tussen die twee in komen te zitten. Dan lijkt een keuze voor een NEX toch vrij gauw gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door henkie196 op 23-07-2012 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waardeloze camera volgens mij, in de trend van de Nikon 1 verkloot Canon het nu ook.

Nee, Olympus, Panasonic en Sony liggen hier niet wakker van :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2012 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Met deze functionaliteit en prijs zie ik ook niet hoe ze kunnen concurreren met m43 en Sony NEX?

En volgens mij blijft m43 het beste compromis wat sensor grootte en lenzen betreft als je deze zoomlens ziet.

[ Voor 37% gewijzigd door leendertv op 23-07-2012 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:34

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik ben ook benieuwd wat de body only gaat kosten.
EOS M met EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM - €849,-
EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM - €299,-
EF(-S) adapter €129,-
pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

(Te) simpel rekensommetje:
849-299=550
550+129+96=775

Welke combinatie zal beter presteren? :*)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
leendertv schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:23:
En volgens mij blijft m43 het beste compromis wat sensor grootte en lenzen betreft als je deze zoomlens ziet.
Die zoom lens is gewoon een 70-200 f2.8 IS II, die men als voorbeeld erop heeft gezet om de adapter naar de EF(-S) mount te demonstreren. Het lijkt me dat men nog wel met een kleinere zoomlens gaat komen specifiek voor de M-mount, alhoewel ik zou verwachten dat dat meer iets als een 55-200 gaat worden en niet een vast diafragma f2.8 (want die zou niet kleiner worden dan de huidige 70-200 f2.8).

[ Voor 8% gewijzigd door henkie196 op 23-07-2012 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Wellicht dat we die zoom op de photokina te zien krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:12:
Waardeloze camera volgens mij, in de trend van de Nikon 1 verkloot Canon het nu ook.

Nee, Olympus, Panasonic en Sony liggen hier niet wakker van :)
Ik ben wel benieuwd wat je hier precies 'waardeloos' aan vindt? En wat had jij in deze camera willen zien wat Canon er niet ingebouwd heeft?

[ Voor 10% gewijzigd door SgtCaffran op 23-07-2012 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SgtCaffran schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:48:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat je hier precies 'waardeloos' aan vindt? En wat had jij in deze camera willen zien wat Canon er niet ingebouwd heeft?
Ik had persoonlijk verwacht dat Canon als grootste speler op de cameramarkt en als partij die al een jaartje of 3 de kat uit de boom heeft kunnen kijken en had kunnen leren van anderen met iets zou komen wat behoorlijk revolutionair zou zijn. Dat is dit verre van, zelfs qua design is het saai en net een goedkope P&S van Canon.

Het meest schokkende vind ik eigenlijk dat de autofocus mij erg doet denken aan de E-P1 van Olympus. Die was gewoon traag en deze EOS-M is zo te zien langzamer dan mijn E-PL1 met oude kitlens (de kitlens die berucht was vanwege traagheid). Kortom het lijkt erop of ze niets geleerd hebben van de fouten van anderen. Dan mis ik nog de mogelijkheid om er een EVF op te zetten en 2 objectieven is wel heel karig in een markt waar de meeste systemen daar een veelvoud van hebben. En dan ook nog de prijs.

Ik ben vrij teleurgesteld eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

SgtCaffran schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:48:
Hier ben ik ook benieuwd naar.. :?

Qua Nikon heeft ie mijns inziens gelijk maar ik zie wel wat in dit systeem.. Sensor is groter dan m43 en de body is lekker compact. Autofocus is jammer maar zal wel een software update'je vereisen. Prijs is adviesprijs, straatprijs zal lager/concurrerender liggen.

Wat ik wel mis is een zoeker. Erg jammer dat daar geen mogelijkheid voor is. En het feit dat het net een compactcamera is? Ik vind de Canon compacts superieur qua bedieningsgemak, daar ben ik niet zo bang voor.

Ben benieuwd naar de rest van het systeem / lenzen van andere fabrikanten.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Canon Japan heeft wat samples online geplaatst, geschoten met de nieuwe lenzen en ook met bestaande EF-S (EF nog niet beschikbaar) lenzen: http://web.canon.jp/imaging/eosd/samples/eosm/

Volgens mij gaat het wel goed komen met deze camera en het gehele EOS M systeem. Er gingen al geruchten over een uitgebreidere versie, hopelijk zit daar dan een zoeker op. Het duurt sowieso nog even voordat alles beschikbaar is, dus die autofocus problemen die er nu zijn kunnen binnen 2 maanden verdwenen zijn.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Het is een begin, maar toen ik het bericht op de frontpage las moest ik meteen denken aan een toestel van Canon die in de markt gezet zal worden tegen een EPL3, NEX C3/F3 e.d. Natuurlijk scheelt het wel dat ze meteen een converter aanbieden voor EF-(S) glas, maar zoals die ene foto al aantoont met de EOS M + 70-200 f/2,8 IS II: dan is het gewoon een klein, ielig compact camera schroeven op je objectief i.p.v. andersom. Leuk dat het kan, maar het lijkt mij niet bepaald prettig in de hand vasthouden. Dat is alweer anders als je zo'n EOS M neemt met de 22mm STM erbij: dat is lekker handzaam en valt zo mee te nemen.

Toch zal ik afwachten om te zien hoe Canon de EOS M lijn gaat uitbouwen, want ik kan mij niet voorstellen dat het enkel blijft bij dit toestel alleen. Zie het een beetje zoals Olympus in 2008 begon met de EP-1. De EPL1, de EPM1, de EM5 kwamen ook pas jaren later. Alleen Panasonic pakte het vanaf het begin beter aan door naast een GF1 ook de G1/GH1 aan te bieden. Maargoed: het is een jonge markt, nog pril en wel dus daarom wacht ik de ontwikkelingen nog mooi af. Als je nu in de run bent voor een CSC/MILC zou ik omwille van het grootste aanbod en grootste diversiteit voor m4/3 kiezen. Sony en met name Nikon/Canon hebben nog de tijd nodig om hun eigen systeem uit te bouwen. Alleen daarom vind ik het al vreemd dat Nikon/Canon zo laat op het feestje verschijnen. Een nieuw systeem heeft nu eenmaal tijd nodig om uit te kristalliseren, zorg er dan voor dat je er als de kippen bij bent.

Dus ja, beter laat dan nooit, mooi dat Canon nu ook iets aan mirrorless aanbied. Maar tegelijkertijd a little too late. Voelt een beetje als Nokia met hun Lumia toestellen in reactie op HTC/Sony/Samsung en hun android toestellen. Te lang stil zitten en de kat uit de boom kijken is leuk, maar als je concurrenten niet stil zitten ben je zo op achterstand gezet. Toch hebben Canon/Sony als de grotere merken i.v.m. een Olympus wel meer slagkracht om die achterstand weer in te halen. Dus voor als nog blijf ik gewoon bij mijn Canon 5D. Mocht Canon met dit EOS M gebeuren nog wat leuks van weten te maken in de toekomst, dan zie ik dan wel verder. Het biedt wel een leuk perspectief waarbij EOS M toestellen van prima aanvulling kunnen zijn voor normale EOS toestellen. Dan heb je een EOS voor het serieuze werk en neem je zo'n EOS-M mee voor casual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
mennovanw schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:01:
[...]
Sensor is groter dan m43 en de body is lekker compact. Autofocus is jammer maar zal wel een software update'je vereisen. Prijs is adviesprijs, straatprijs zal lager/concurrerender liggen.
Inderdaad grotere sensor dan m43 dus ook grotere lenzen.
Mij lijkt dat als je begint aan een compact systeem dat je dan ook graag compacte lenzen wilt.
Als je de prestaties van de Olympus OMD EM5 sensor ziet lijkt deze beter te presteren dan bijvoorbeeld de Canon 7D. Dat samen met de verschillende lichtsterke m43 lenzen (die horen bij de beste in hun klasse) lijkt mij dat er helemaal geen noodzaak is om een grotere sensor voor een compact systeem te kiezen?

Van de Sony NEX camera's wordt trouwens gezegt dat ze door de kleine body's in combinatie met de grotere sensor optische problemen hebben in de hoeken. Weet iemand hier meer van?
Dat zou dan dus waarschijnlijk ook voor deze Canon gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Die 18-55 valt me wel een beetje tegen op canon's demo site (laatste foto, new zealand).
Of is dat vergelijkbaar met de EF-S 18-55 IS ? (heb al lang niet meer met kitlenzen gespeeld).

De 22mm ziet er wel ok uit tov m'n EF 35/2.
Zo te zien scherp genoeg, en iets rustigere bokeh. Als je in die spiegel kijkt zie je 't een beetje en ik verwacht dat die STM motor wat stiller is.

De prijs vind ik wel ok zo, vergelijkbaar met z'n 650D zusje, dus de winkelprijs zal wel wat lager zijn (na een tijdje).

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In die foto's lijkt hij erg veel smoothing te hebben alsof ruisreductie voluit staat zelfs op iso100, en dan zonder scharpening wat bij andere cameras meestal relatief hoog staat. Kunnen denk ik beter wachten op wat RAW samples voor we oordelen over de lenzen.

*Edge sharpening maar geen fine detail sharpening.

[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 23-07-2012 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier nog een Sample Gallery, al zijn het maar kleine plaatjes en worden er veel SLR lenzen gebruikt. :+
http://cweb.canon.jp/eos/special/helloml-eos/pc/gallery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik snap niet dat mensen zo negatief zijn over dat Canon nu pas met dit type camera komt.
Ik denk zelf dat het een enorme hit gaat worden.
Alle Canon gebruikers kunnen icm de adapter alle bestaande lenzen blijven gebruiken...

Maar we zullen, over een jaartje oid.
Mijn voorlopige voorkeur hebben ze alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26
Ben niet negatief, maar vergeleken met de concurrentie (bv. Sony NEX) ontbreekt er nogal wat.

- geen high-end model
- geen swivel screen
- klein native lenzenaanbod
- geen optionele EVF
- focus peaking

Andere fabrikanten hebben hier gewoon een voorsprong die Canon snel zal in moeten lopen. Daarnaast heb ik mezelf aangeleerd om geen 1st generation producten te kopen, puur omdat er vaak kinderziektes inzitten én een 2nd generation vaak de gemiste functies zitten.

[ Voor 1% gewijzigd door RobbieB op 23-07-2012 20:09 . Reden: focus peaking toegevoegd na opmerking van PowerUp ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

RobbieB schreef op maandag 23 juli 2012 @ 19:52:
Ben niet negatief, maar vergeleken met de concurrentie (bv. Sony NEX) ontbreekt er nogal wat.

- geen high-end model
- geen swivel screen
- klein native lenzenaanbod
- geen optionele EVF

Andere fabrikanten hebben hier gewoon een voorsprong die Canon snel zal in moeten lopen. Daarnaast heb ik mezelf aangeleerd om geen 1st generation producten te kopen, puur omdat er vaak kinderziektes inzitten én een 2nd generation vaak de gemiste functies zitten.
Die verschillen die je nu opnoemt hadden de meeste concurrenten ook niet bij de eerste introductie...daarnaast hadden zij juist weer geen standaard lens adapter bij de introductie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 08:26
Gutteguttegut schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:00:
[...]
Die verschillen die je nu opnoemt hadden de meeste concurrenten ook niet bij de eerste introductie...daarnaast hadden zij juist weer geen standaard lens adapter bij de introductie. ;)
Maar hoeveel mensen gaan nu serieus die lens adapter gebruiken. Het is leuk dat je een 17-55 2.8 of 70-200 op je EOS-M kunt zetten, maar de gewichtswinst die je daar mee haalt weegt (imo) totaal niet op tegen de andere nadelen die je ervoor terug krijgt (trage focus, krampachtige houding, geen viewfinder, tragere burst, kortere accuduur).
Het is leuk dat het kán voor als het een keer écht niet naders kan, maar veel mensen gaan hier geen gebruik van maken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Aangezien Canon 3 jaar af heeft kunnen kijken van de concurrentie vind ik de EOS M ook niet zo bijzonder. Ik mis inderdaad een klapscherm en focus peaking was een goede toevoeging geweest om legacy lenzen makkelijk te kunnen gebruiken.
Gutteguttegut schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:00:
[...]
Volgens mij had Olympus bij de introductie van de E-P1 meteen al de MMF-1 adapter voor 4/3 lenzen en Sony had meteen al de LA-EA1 voor A-mount lenzen.
Ik ben benieuwd hoe snel de AF werkt bij deze EF adapter, dpreview is er niet gerust op: "although AF speeds are unlikely to be anything to write home about".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 08:41
SgtCaffran schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:32:
[...]

Ach je moet het zo zien, beide camera's hebben dezelfde sensor en zullen dus gelijkwaardige foto's kunnen produceren. De een is groot en bedoeld voor DSLR liefhebbers en de andere is klein en compact voor beginnende enthousiastelingen die niet perse een spiegelreflex willen maar wel goede kwaliteit.
Onzin.

Ik heb jarenlange een dSLR gehad, met een redelijke set aan objectieven. Mijn focus is verschoven, en ligt nu voornamelijk op het familie-vlak. Ik ben niet meer zo'n gear junkie, en baal er van dat ik soms op een tripje met rugzak, kolossale 30D + battery pack en groot objectief rondloop. Een ILC lijkt mij een hele goede oplossing voor een ervaren hobbyist die toch verknocht is aan een goede beeldkwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Ik vind het een geinige camera, niet meer niet minder. Loop er niet echt warm voor iig, m43 lijkt me nog steeds een veel beter alternatief. Wat me veel interessanter lijkt is die 22mm lens. Maak aub zo snel mogelijk een EF / EF-S variant aub! Er is wat mij betreft een groot gebrek aan wide angle lichtsterke lenzen voor cropcamera's. Enige / wijdste optie is de sigma 20mm 1.8, maar daar lees ik weinig goeds over, als het gaat om wijd open schieten. Een 22mm 2.0 voor redelijke prijs, en met beperkte omvang, zou ik direct aanschaffen :).

Wel netjes dat ze die flitser standaard meeleveren btw!

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:56

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gutteguttegut schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:31:
Ik ben ook benieuwd wat de body only gaat kosten.
EOS M met EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM - €849,-
EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM - €299,-
EF(-S) adapter €129,-
pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

(Te) simpel rekensommetje:
849-299=550
550+129+96=775

Welke combinatie zal beter presteren? :*)
EOS M + adapter met 18-55 EF-S zal in elk geval geen hybride focus kunnen benutten verwacht ik. Immers is dat op de 650D ook voorbehouden aan de speciale STM lenzen.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 24-07-2012 10:41 . Reden: Misverstandje, hybrid AF is niet afhankelijk van STM ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
En is niet compact, dus ik snap ook niet echt wat hij wil zeggen met die vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Orion84 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:14:
[...]EOS M + adapter met 18-55 EF-S zal in elk geval geen hybride focus kunnen benutten verwacht ik. Immers is dat op de 650D ook voorbehouden aan de speciale STM lenzen.
Dat verwacht ik ook niet.
Maar ik gebruik dat dan ook nooit.
Sjekster schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:15:
En is niet compact, dus ik snap ook niet echt wat hij wil zeggen met die vergelijking?
Puur de fotografische prestaties vergelijken uit interesse omdat het kan ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Gutteguttegut op 23-07-2012 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
"Omdat het kan."

Altijd een valide reden, hehe >:) d:)b .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
107mb schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:13:
[...]
Onzin.

Ik heb jarenlange een dSLR gehad, met een redelijke set aan objectieven. Mijn focus is verschoven, en ligt nu voornamelijk op het familie-vlak. Ik ben niet meer zo'n gear junkie, en baal er van dat ik soms op een tripje met rugzak, kolossale 30D + battery pack en groot objectief rondloop. Een ILC lijkt mij een hele goede oplossing voor een ervaren hobbyist die toch verknocht is aan een goede beeldkwaliteit!
Precies wat ik zei dus ;) Je bent zelf van DSLR liefhebber doorgestroomt naar iemand die een compacte camera wil met goede kwaliteit foto's. (ok je bent dus geen beginner meer.. maar we gaan hier geen mieren neuken toch? :9 )

[ Voor 5% gewijzigd door SgtCaffran op 23-07-2012 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ik blijf de NEX 5N interessanter vinden:

- 10 FPS vs 4 FPS
- add-on EVF
- LA-E2 mount adapter, met phase detection AF
- Weergaloze sensor
- vooralsnog veel goedkoper
- focus peaking
- enorm veel legacy glas mogelijk, icm focus peaking zeer interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
En canon heeft natuurlijk geen legacy glas ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
jip_86 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 21:21:
En canon heeft natuurlijk geen legacy glas ...
Niet echt nee. De moderne EF lenzen zijn allemaal goed, maar echte uitschieters vind ik er niet tussen zitten.
Niet zoals een C/Y 21mm zeiss bijvoorbeeld, contax G lensjes of de leica 50 summicron bijvoorbeeld.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In ieder geval een stuk beter dan Sony's legacy glas, oh wacht Sony maakte alleen walkmans ? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
maar dat waren dan ook de beste walkmans! ;)

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-JvsMZmPvow8/T1uSE7h4AtI/AAAAAAAAATg/HhX1kSFqkCQ/s1600/IMG_5466.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
107mb schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:59:
ik blijf de NEX 5N interessanter vinden:

- LA-E2 mount adapter, met phase detection AF
- Weergaloze sensor
- focus peaking
- enorm veel legacy glas mogelijk, icm focus peaking zeer interessant!
-De EOS M heeft ook een mount-adapter en standaard phase detection AF (werkt helaas nog niet helemaal goed had ik begrepen)
-De sensor van de EOS M is ook niet slecht (tenzij je slecht belicht en de schaduwen moet gaan ophalen.
-geen idee of de EOS M iets van hulpmiddelen heeft voor manueel focussen.
-dat argument van legacy glas snap ik niet echt. Op de EOS M kun je ook gewoon alles plaatsen waar een adapter voor te krijgen is.

Over de walkmans van Sony: weleens gehoord van Aiwa? Dat was de grote concurrent toen en werd door de kenners als beter bestempeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 23-07-2012 23:21 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertJRB schreef op maandag 23 juli 2012 @ 22:19:
[...] Niet echt nee. De moderne EF lenzen zijn allemaal goed, maar echte uitschieters vind ik er niet tussen zitten.
FD lenzen doen het anders heel leuk, op film iig. Vooral de oude 35/2, ik heb er zelfs twee. :)
Universal Creations schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:20:
[...] -dat argument van legacy glas snap ik niet echt. Op de EOS M kun je ook gewoon alles plaatsen waar een adapter voor te krijgen is.
Dat bedoelde jip inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ik had de twee laatse punten moeten samenvoegen. Focus peaking maakt legacy glass erg bruikbaar. Over de nog uit te brengen adapters voor de Canon M kan ik nog niets zeggen. Ik weet ook niet of hier beperkingen zijn?

off topic:
wat betreft Awai, daar heb ik zeker van gehoord. Sterker nog, ik heb jarenlang meerdere awai's gehad. Super compact, iets groter dan de cassette zelf, met een externe battery-pack (houden we het toch een beetje on topic ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sjekster schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:13:
Wat me veel interessanter lijkt is die 22mm lens. Maak aub zo snel mogelijk een EF / EF-S variant aub!
Ik denk dat je dat op je buik kunt schrijven. Die 22mm kan alleen maar zo goedkoop omdat de register afstand van de nieuwe mount veel kleiner is waardoor je geen retro-focus groep achter de normale lensgroep heft te plaatsen. De EF 50mm f1.8 is zo goedkoop omdat deze vrijwel overeenkomt met de register afstand van de EF mount, voor deze 22mm geldt hetzelfde voor EF-M.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 23:13
Hier nog een hands on met wat close ups:

Ziet er wel handzaam uit in haar handen.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quan Vu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 01:44

Quan Vu

Hoi

Wat een verschrikkelijk slechte hands-on. Irritante stem, knullige bediening (focussen op wit vlak) en saai verhaal. Als ze perse een vrouw moeten gebruiken, doe dan een echte MILF :').

Overigens maak ik mij wel zorgen om de autofocus. In de foto modus zie ik hem gewoon een seconde bezig zijn met scherpstellen. Mijn Panasonic GF3 heeft maar een fractie van een seconde nodig. Wat doet Canon mis?

Nieuw profiel. Oude nickname: ajacied88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
jesper86 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 22:27:
In ieder geval een stuk beter dan Sony's legacy glas, oh wacht Sony maakte alleen walkmans ? :9
Zullen we de walkmans uit deze discussie houden? ;)

Sony's legacy glas is Konica en Minolta gezien hun overname in 2006. Het punt van 107mb is dat focus peaking erg prettig is bij legacy glas en dat de EOS M dat (voorlopig) niet heeft. Verder hebben de Sony E-mount en de Canon EF-M dezelfde registerafstand dus alles wat op de NEX te gebruiken is zal je ook op de M kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Orion84 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:14:
EOS M + adapter met 18-55 EF-S zal in elk geval geen hybride focus kunnen benutten verwacht ik. Immers is dat op de 650D ook voorbehouden aan de speciale STM lenzen.
Weet je dat wel zeker?

toen de 650D op de frontpage kwam was daar ook een discussie over, en aangezien ik me dat niet kon voorstellen heb ik toen wat nagezocht en op dpreview stond dat hybride focus gewoon met alle lenzen mogelijk is.

Maar specifiek bij de film modes krijg je het beste resultaat met de STM lenzen.
(ik heb er naderhand niet meer naar gekeken, dus wellicht was die info van dpreview niet juist?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hmm, ik zie het inderdaad.

Ik meen me te herinneren dat ik die wijsheid destijds ook bij DPReview vandaan had. Wellicht een foutje in hun initiële aankondiging wat ze later hebben aangepast?

Ik zie op canon.nl bij de specificaties ook nergens een opmerking staan dat Hybrid beperkt zou moeten zijn tot STM.

Dus nee, dat weet ik niet zeker. Sterker nog ik gok dat ik er volkomen naast zat met die opmerking :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Lijkt mij ook. Dat zou net zoiets zijn als dat je zegt dat fase detectie voor alle AF motoren werkt, maar dat contrast detectie alleen met USM motoren zou werken.

Maar de hybride AF wordt gepresenteerd als iets voor video (lijkt het me voorlopig te traag voor, maar wie ben ik) en die STM lenzen zouden meer geschikt zijn voor video door de manier waarop ze naar de focus toegaan (zou minder abrupt moeten gaan dan andere AF motoren, als we Canon mogen geloven). Die combinatie zou dus goed moeten werken volgens Canon. Voor video.

Maar dat zegt volgens mij niks over dat alleen STM zou werken met die hybride AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quan Vu schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 01:43:
Wat een verschrikkelijk slechte hands-on. Irritante stem, knullige bediening (focussen op wit vlak) en saai verhaal. Als ze perse een vrouw moeten gebruiken, doe dan een echte MILF :').
Inderdaad belachelijk slechte hands-on, ook mijn eerste gedachte.

Maar, we zullen voorlopig nog geen Mirrorless Interchangeable Lens Fullframe zien hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dus STM lenzen gaan geleidelijker naar hun uiteindelijke focus om in video mode een mooiere overgang te krijgen. Zou dat beteken dat een USM lens wel snel kan focussen? Aangezien die dan schijnbaar te abrupt hun focus wijzigen voor video. En aangezien we alleen nog video's met de STM lenzen gezien hebben, waardoor de focus unit van de EOS-M traag lijkt?

[ Voor 19% gewijzigd door zonoskar op 24-07-2012 12:06 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helemaal geen gek idee :) Maar supersnel zal het niet zijn, want camera's die dat wel zijn liepen daar ook al vanaf introductie mee te pronken. Waarop iedereen benieuwd was hoe snel dat dan precies was, terwijl het nu meer damage control is en we ons afvragen of het 'acceptabel' zal zijn of niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8292/7629642458_c5c9dda34e_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8294/7629628862_252d70c46f_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7130/7629628278_201c03f4a7_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8022/7630760978_1b9ca29afc_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Met de voorraad zit het wel goed dus :)

[ Voor 86% gewijzigd door PowerUp op 24-07-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 20:04
jesper86 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:41:
[...]

FD lenzen doen het anders heel leuk, op film iig. Vooral de oude 35/2, ik heb er zelfs twee. :)
FD lenzen kunnen dan weer niet op EF systemen vanwege de registerafstand maar gaan al jaren prima op M4/3.
Er zullen in elk geval adapters voor NEX, M4/3 en straks EF-M verkrijgbaar zijn. Jammer dat ik bijna al mijn FD glas weg heb gedaan. Heb nog wel een vivitar 200mm met phase-detect autofocus. Wellicht nog sneller dan contrast-detect op deze camera :+

No kidding, AF gaat alles uitmaken. Als deze een goede AF heeft dan zou ik hem kopen. Anders wacht ik wel op de opvolger met goede AF. Paar maanden voor introductie ga ik me in elk geval niet op hands-on previews baseren. Het lijkt me dat Canon slim genoeg is om zich te realiseren dat AF essentieel is.

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 24-07-2012 14:25 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We zitten in het EF-M topic he dus dat FD lenzen niet op de 'full-size' EF passen hebben we het niet over. :)
Maar dat het binnenkort waarschijnlijk op een Canon's eigen zal kunnen is toch leuk, want het zal niet lang duren tot er een FD adapter op ebay is te vinden. Wie weet maakt Canon er zelf wel 1 ! Zoals Olympus dat deed voor OM lenzen op m43. Maar ik denk het nie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
jesper86 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:46:
We zitten in het EF-M topic he dus dat FD lenzen niet op de 'full-size' EF passen hebben we het niet over. :)
Ok hè jij begon over FD lenzen en reageert op iemand die zegt dat het legacy EF spul niet zo bijzonder is?
Mijn punt is alleen dat FD voor deze camera niet meer betekend dan OM, M39, Leica M, Nikon F of Minolta SR.

[ Voor 38% gewijzigd door Makkelijk op 24-07-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
In een of andere thread op fredmiranda.com stelde iemand al een (tilt-) shift adapter mbt EF lenzen voor.
Zou wel moeten kunnen, er is best wel wat ruimte voor de mechanics en een EF lens heeft een grotere beeldcircel dan deze camera. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Dat is best een gaaf idee, je hebt natuurlijk ook al tilt-shift adapters voor M645 natuurlijk en dat schijnt best aardig te werken. Is zoiets er al voor NEX? Daar heb je ook vrij veel ruimte over.

Edit: Ja, dat heb je dus ook voor NEX
http://www.ebay.com/itm/T...ain_0&hash=item23123c43e8

Leuk :)

[ Voor 34% gewijzigd door Makkelijk op 24-07-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makkelijk schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:54:
[...]
Ok hè jij begon over FD lenzen en reageert op iemand die zegt dat het legacy EF spul niet zo bijzonder is?
Het ging over legacy lenzen mounten op een ILC camera, een Sony zelfs. Er word gezegd dat Canon dat ook zal kunnen. Dit word geïnterpreteerd als specifiek Canon lenzen, waarop iedereen langs elkaar heen begint te praten. Vervolgens begin jij ook nog over het mounten van FD op EF waar helemaal niemand het over had. Vandaar mijn reactie. ;)
Mijn punt is alleen dat FD voor deze camera niet meer betekend dan OM, M39, Leica M, Nikon F of Minolta SR.
Als je persoonlijk FD lenzen heb wel toch, en eigenlijk alleen al omdat 't een Canon is maakt dat het extra 'leuk'. Maar technisch niet nee, ik geloof niet dat iemand daar anders over dacht. O-)

AF snelheid ja dat is inderdaad de grote vraag op het moment. Zeker gezien de prijs die die mee krijgt, (en vele andere keus die er al is) mogen we best veeleisend zijn. :/

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 24-07-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ik wil best wat opofferen tov Nex als EF lenzen het perfect doen, maar geen AF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Makkelijk schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 17:38:
Ik wil best wat opofferen tov Nex als EF lenzen het perfect doen, maar geen AF :)
Dus toch maar een nex ;)

Nee zonder grappen de goede sensor en de snelle AF zijn nou één maal de strerke punten van de nex, en het zijn ook punten waar bijna iedereen profijt van heeft. Kwa body is de nex waarschijnlijk de ILC to beat, kwa merk eigen lenzen en accessoires niet. Als de support en de accessoires goed op poten worden gezet can deze canon best interessant worden. Het pluspunt van de APS-C formaat sensor heeft ie in iedergeval al.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik denk aan snelle AF met ILCs dan denk ik eigenlijk eerder aan 3e generatie m4/3 en de Nikon1 toch ?
Ik zie maar een enkel voordeel aan de NEX, al is het wel een 'grote' ;), en dat is APSC,
Zo las ik ook over de APSC keuze van Canon: 'because we didn't want to give Sony any kind of advantage'. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:00:
[...]
Kwa body is de nex waarschijnlijk de ILC to beat, kwa merk eigen lenzen en accessoires niet.
DPReview stelt het volgende bij de review van de E-M5:

The E-M5 can't completely overcome the light capture disadvantage brought by its smaller sensor, compared to APS-C, but it reduces it to the point that it's irrelevant for almost all practical purposes. At which point we think its size advantage, in terms of both body and lenses, will outweigh that difference for most uses. If you're absolutely unwilling to compromise on image quality then spending twice the money and moving up to the bulk of full-frame is the only way of gaining a significant step up from the E-M5.

en

The E-M5 is, without question, the most accomplished Micro Four Thirds camera we've yet seen and, given how well established the system has become, it vies for the title of most capable mirrorless option yet. It's not entirely without flaws and, predictably, most of those relate to continuous autofocus. But, for the most part, the E-M5 is simply an awful lot of camera in a compact and attractive body. It's a nice camera to use and the images it takes are just as enjoyable. Without any reservations whatsoever, it deserves our Gold Award.

Een ILC camerabody staat nooit op zichzelf (de NEX-7 is een geweldige camera) maar is altijd onderdeel van een groter geheel, van een systeem. Het NEX systeem is geen marktleider in ILC gebied en bied ook nog niet het meest complete systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
abrakadaver schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:12:
In een of andere thread op fredmiranda.com stelde iemand al een (tilt-) shift adapter mbt EF lenzen voor.
Zou wel moeten kunnen, er is best wel wat ruimte voor de mechanics en een EF lens heeft een grotere beeldcircel dan deze camera. :)
Dat zou echt wel heel tof zijn. Dan wordt het opeens wel heel aantrekkelijk om hem te gebruiken voor architectuur dingen: AF maakt dan toch minder uit, APS-C betekent dezelfde DOF als veel dSLR's, je kunt gewoon EF(-S) lenzen gebruiken, de chip is die van de 650D (uit mijn hoofd) dus de ruisprestatie zal ook vergelijkbaar zijn. Niet slecht, niet slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:05:
Als ik denk aan snelle AF met ILCs dan denk ik eigenlijk eerder aan 3e generatie m4/3 en de Nikon1 toch ?
Ik zie maar een enkel voordeel aan de NEX, al is het wel een 'grote' ;), en dat is APSC,
Zo las ik ook over de APSC keuze van Canon: 'because we didn't want to give Sony any kind of advantage'. :)
Elk systeem is een verzameling van compromissen. Dat Canon nu heeft gekozen voor APS-C om Sony geen voorsprong te geven is vanuit dat oogpunt begrijpelijk. Het betekend echter wel dat het voornaamste voordeel van een spiegelloze camera maar deels benut wordt. Dat zijn gewichtsbesparing en besparingen qua afmetingen. Door een APS-C sensor formaat te kiezen zullen de objectieven groot blijven. Een tas met body en een aantal objectieven neemt dus alsnog veel ruimte in. Enkel op de body bespaar je ruimte en dus hoe meer objectieven je meeneemt hoe kleiner het voordeel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En door de korte registerafstand is het makkelijker om snelle groothoek primes te maken heb ik pas geleerd :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:21:
En door de korte registerafstand is het makkelijker om snelle groothoek primes te maken heb ik pas geleerd :')
Daar zou ik geen zinnig woord over kunnen zeggen. Het maken van objectieven schijnt nogal een vakmanschap zijn wat eigenlijk enkel is weggelegd voor Duitsers en Japanners die dat al van generatie op generatie doorgeven. Maar dan vraag ik me wel af waarom het NEX systeem nog geen snelle groothoek prime heeftals het schijnbaar zo makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Geen idee waarom Sony nog niet zoiets heeft uitgebracht inderdaad. Samsung heeft al aangetoond dat het kan in pancake formaat en goede optische prestaties: pricewatch: Samsung EX-S30NB 30mm f2.0
Inmiddels heb ik een Sigma 30 mm f/2.8 waar ik erg tevreden over ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PowerUp schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:32:
Geen idee waarom Sony nog niet zoiets heeft uitgebracht inderdaad. Samsung heeft al aangetoond dat het kan in pancake formaat en goede optische prestaties: pricewatch: Samsung EX-S30NB 30mm f2.0
Inmiddels heb ik een Sigma 30 mm f/2.8 waar ik erg tevreden over ben.
Maar 30mm op APS-C is toch 45mm op 35mm film?
Is dat nog groothoek te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:42:
[...]

Wat voor naam je het beestje ook geeft, 45mm is niet echt groothoek en zeker niet lekker wijd te noemen.
Alles onder de 50mm wordt wel groothoek genoemd, maar wat mij betreft praat je bij groothoek over ongeveer 28mm of wijder.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:38:
[...]

Daar zou ik geen zinnig woord over kunnen zeggen. Het maken van objectieven schijnt nogal een vakmanschap zijn wat eigenlijk enkel is weggelegd voor Duitsers en Japanners die dat al van generatie op generatie doorgeven. Maar dan vraag ik me wel af waarom het NEX systeem nog geen snelle groothoek prime heeftals het schijnbaar zo makkelijk is.
Onder groothoek is zoom sowieso populairder omdat een groot diafragma niet zulke grote voordelen heeft bij groothoek als bij tele. Het NEX aanbod is nog niet bepaald groot te noemen, dus ik denk niet dat ze nu in groothoekprimes zullen investeren :)

Maar in theorie moet er voor de NEX echt net zo makkelijk als voor deze EOS M een 22mm f2 pancake kunnen worden gemaakt. Maar ze kozen voor 16mm en nemen waarschijnlijk genoegen met f2.8 om het net ff 100 euro goedkoper in de markt te kunnen zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Makkelijk op 24-07-2012 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:42:
[...]

Niet echt, geen idee hoe ik nu weer op 30 mm APS-C kwam...

Maar om nu even op de EOS M terug te komen. Canon zal waarschijnlijk vrij snel met meer EF-M lenzen voor dit systeem gaan komen als ze niet dezelfde fout willen maken als Sony. Het meest waarschijnlijk lijkt mij iets van een 50 mm f/1.8 IS en een telezoom 55-250 mm of iets in die richting. Dan heb je behoorlijk wat bereik afgedekt met native lenzen en ook een portretoptie.

[ Voor 42% gewijzigd door PowerUp op 24-07-2012 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Maar ook op FF is 't best mogelijk om een snelle, compacte groothoekprime te maken. Check hier maar eens die 21mm f/2, 24mm f/2 en 28mm f/2. Best compact en voor een full-frame SLR geschikt (en optisch goed!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:38:
[...]
Maar dan vraag ik me wel af waarom het NEX systeem nog geen snelle groothoek prime heeftals het schijnbaar zo makkelijk is.
Ze hebben toch de 24/1.8 van zeiss en 16/2.8. Okee 35mm equivalent is geen UWA ofzo maar officieel wel groothoek, toch ten minste breedhoek :). De 24mm is relatief goedkoop vergeleken met de 24/2 op Sony Alpha of 24/1.4 op Canikon. En probeer maar eens een 16/2.8 te vinden voor SLR met de prijs van de NEX versie ! Okee Samyang is er maar dat is een speciaal geval en toch nog 100 euro meer :+. Normaal zou ik zeggen ja maar die zijn fullframe ! Klopt, maar dan worden bepaalde mensen boos want het zou niet uitmaken.

[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 24-07-2012 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
abrakadaver schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:12:
Dat klinkt heel leuk maar volgens mij heb je er niets aan. Tilt shift lens die een beetje bruikbaar is voor landschappen of architectuur is al snel 24mm. Dus dan zou je een 15mm FF nodig hebben. Dus dan kun je kiezen voor de canon 14mm of de zeiss 15mm. Omdat je de hoeken volop gebruikt lijkt de samyang 14mm me niet echt handig.
Beide keuzes zijn dus net zoveel, of flink duurder dan de echte 24 mm TSE.
daarnaast is het maar de vraag hoeveel mm shift je kunt krijgen.

Misschien leuk om een tele tse te krijgen, maar voor het wide angle shiften lijkt het me niet de beste oplossing

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesper86 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 22:18:
En probeer maar eens een 16/2.8 te vinden voor SLR met de prijs van de NEX versie ! Okee Samyang is er maar dat is een speciaal geval en toch nog 100 euro meer :+
Als je het hebt over aps-c (want dat is die voor de NEX ook): Tokina 11-16 f/2.8
abrakadaver schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 22:16:
Maar ook op FF is 't best mogelijk om een snelle, compacte groothoekprime te maken. Check hier maar eens die 21mm f/2, 24mm f/2 en 28mm f/2. Best compact en voor een full-frame SLR geschikt (en optisch goed!)
Schrap die 21/2 maar: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1133625/0#10822107.
Heftige vignetting zelfs op f/11. De 28/2 blijkt het ook te doen, net zoals de 21/3,5. Verder zijn het prima objectieven, maar zit een flink nadeel aan die kleine groothoeklenzen.

[ Voor 53% gewijzigd door Universal Creations op 24-07-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar kan je die vinden voor 230,- dan ? Doe mij er ook maar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesper86 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 22:32:
Waar kan je die vinden voor 230,- dan ? Doe mij er ook maar 1.
Ok, de Sony is een stuk goedkoper, maar als ik naar de prestaties van de 16/2.8 kijk en naar die van de 11-16 f/2.8, dan weet ik het wel. Overigens noem je de Samyang een apart geval, maar die presteert ook wel veel beter.

[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 24-07-2012 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En ietsjes platter ook een redelijk noemenswaardig verschil ;)

Ja, Samyang vraagt gulle prijzen waar andere vragen zoveel ze kunnen en liefst iets meer.

[ Voor 42% gewijzigd door jesper86 op 24-07-2012 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DPReview updated Canon EOS M hands-on preview.

Het heeft mss wat minder knoppen dan een SLR, maar met touch en het Quick Control panel heb je zat bij de hand lijkt me. Er zijn weinig ILCs daar aan kunnen tippen, de kwantiteit en toegankelijkheid van instellingen, met vooral overzicht en logica. Video heeft netjes een eigen Control Panel, en ik zie geen (vervuiling van) beginners hulpmoda en fratsen. Lijkt me helemaal niet verkeert voor een 'compact' als we ons hoogmoed en vooroordelen tenminste kunnen overkomen. En de AF ook mee werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
RobertJRB schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 22:28:
[...]

Dat klinkt heel leuk maar volgens mij heb je er niets aan. Tilt shift lens die een beetje bruikbaar is voor landschappen of architectuur is al snel 24mm. Dus dan zou je een 15mm FF nodig hebben. Dus dan kun je kiezen voor de canon 14mm of de zeiss 15mm. Omdat je de hoeken volop gebruikt lijkt de samyang 14mm me niet echt handig.
Met tilt-shift kun je die onderwerpen natuurlijk ook vrij goed als gestichte panorama maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Makkelijk schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 07:22:
[...]

Met tilt-shift kun je die onderwerpen natuurlijk ook vrij goed als gestichte panorama maken :)
Ja panorama lukt wel, maar dan mis je het voordeel van de shift.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jesper86 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 00:18:
Het heeft mss wat minder knoppen dan een SLR, maar met touch en het Quick Control panel heb je zat bij de hand lijkt me. Er zijn weinig ILCs daar aan kunnen tippen, de kwantiteit en toegankelijkheid van instellingen, met vooral overzicht en logica.
Mja... een dSLR hoeft het niet te zijn, maar het is niet een G12/S100 vervanger met zo weinig knoppen :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Dat was wel een mooi idee geweest eigenlijk, om de mount iets dikker te maken en er dan de draairing van de S100 op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:40:
[...]

Mja... een dSLR hoeft het niet te zijn, maar het is niet een G12/S100 vervanger met zo weinig knoppen :/
Precies, als er iets vervelends is, dan is het wel dat je belichtingscompensatie of IOS wilt aanpassen en je moet eerst op een scherm gaan klikken. Voor professionele gebruikers moet dat snel te doen zijn.

Maar goed, Canon rich zich voorlopig op consumenten met de M en daar kan het best succesvol worden. Je ziet nu ontzettend veel touristen met een dSLR lopen, over een paar jaar lopen ze allemaal met een csc rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
jesper86 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 00:18:
DPReview updated Canon EOS M hands-on preview.

Het heeft mss wat minder knoppen dan een SLR, maar met touch en het Quick Control panel heb je zat bij de hand lijkt me. Er zijn weinig ILCs daar aan kunnen tippen, de kwantiteit en toegankelijkheid van instellingen, met vooral overzicht en logica. Video heeft netjes een eigen Control Panel, en ik zie geen (vervuiling van) beginners hulpmoda en fratsen. Lijkt me helemaal niet verkeert voor een 'compact' als we ons hoogmoed en vooroordelen tenminste kunnen overkomen. En de AF ook mee werkt ;)
Wat ik het nadeel van een touchscreen vind is dat je het niet "blind" kan doen.
Meestal haal ik m'n oog niet van de zoeker als ik bijvoorbeeld snel ISO of diafragma aanpas.
Voor deze camera natuurlijk geen issue omdat er zelfs geen optionele zoeker op kan.

Met een electronische zoeker is dit extra eenvoudig omdat je zelfs alle menutjes door kan (in ieder geval op de Panasonic G3) zonder je oog van de zoeker te halen.
Kan best makkelijk zijn, hoef je niet te switchen tussen zoeker en LCD scherm.

[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 25-07-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals ik met een 35mm equivalent werk (de 22/2 dus) laat ik lange tijd de iso en diafragma gewoon staan, die hoef ik zelden aan te passen, en als het dan nodig is kan dat best met een touchscreen (en diafragma met het wieltje aangezien je 'm op aperture priority kan laten staan). Daarnaast gebruik ik raw dus verder zijn er weinig settings die ik echt in de gaten zou moeten houden. Exposure komt meestal wel goed op auto, en wanneer er iets gecompenseerd moet worden kan je dat wel anticiperen. Zo'n 'haas' heb ik meestal niet met gewoon een paar leuke snaps onderweg, of je moet m echt voor weet ik veel wat willen gebruiken, maar daar leer je dan ook wel mee om gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
RobertJRB schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 22:28:
[...]

Beide keuzes zijn dus net zoveel, of flink duurder dan de echte 24 mm TSE.
daarnaast is het maar de vraag hoeveel mm shift je kunt krijgen.

Misschien leuk om een tele tse te krijgen, maar voor het wide angle shiften lijkt het me niet de beste oplossing
Nou ben ik 't er niet helemaal mee eens dat landschappen vooral groothoek werk is, architectuur weet ik niet. Maar afgezien daarvan zijn er natuurlijk alsnog wel een paar leuke EF groothoeklenzen waar dit handig bij kan zijn, ik denk bijvoorbeeld aan m'n 17-40L die dan ineens kan tilten en shiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
abrakadaver schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 18:41:
[...]

Nou ben ik 't er niet helemaal mee eens dat landschappen vooral groothoek werk is, architectuur weet ik niet. Maar afgezien daarvan zijn er natuurlijk alsnog wel een paar leuke EF groothoeklenzen waar dit handig bij kan zijn, ik denk bijvoorbeeld aan m'n 17-40L die dan ineens kan tilten en shiften.
Ja dat klopt, zat eerlijk gezegd niet aan zooms te denken.
Als het niet veel kost is het ook zeker een leuke toevoeging, maar voor architectuur merk ik dat 24mm toch wel de bovengrens is in mm's in de meeste gevallen. En aangezien je de buitenhoek van de lens gebruik bij het shiften heb je wel een goede kwaliteit nodig. Anders kun je beter in de software corrigeren. Hou je meer kwaliteit over.

Maar als ik een canon M had, zou ik er ook zeker gebruik van maken.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertJRB op 25-07-2012 19:44 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperclowntje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 21:58
Iemand enig idee wanneer hij op de markt komt?

Here in Holland we eat boerenkool from a wooden shoe with a rietje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Opperclowntje schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:17:
Iemand enig idee wanneer hij op de markt komt?
Oktober. Maar voordat ie echt leverbaar ís zal nog wel langer duren en voordat de prijs een beetje normaal nivo bereikt heeft nog langer. Ik gok op januari 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Mirrorless rumors komt met een samenvatting van een interview met het EOS M team. Er zijn voorlopig geen plannen voor een FF model. Of het kan technisch niet, dat is door de brakke vertaling mij niet helemaal duidelijk geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
PowerUp schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 17:54:
Mirrorless rumors komt met een samenvatting van een interview met het EOS M team. Er zijn voorlopig geen plannen voor een FF model. Of het kan technisch niet, dat is door de brakke vertaling mij niet helemaal duidelijk geworden.
Zonder dat verhaal te lezen, een FF model op basis van de EF-M mount komt er nooit. Past namelijk gewoon niet. Kijk maar naar een plaatje van de mount, en plaats die naast die van de 5D.

De enige mogelijkheid voor canon is weer een nieuwe mount uitbrengen waar wel een full frame sensor in past. Ook moeten ze dan weer komen met een nieuwe serie lenzen

De kans dat canon met nog een mount komt naast de bestaande drie lijkt mij vrij klein.
Jammer, maar de kans op een mirrorless full frame model lijkt me na de introductie van canon vrij klein geworden. Zijn geen fabrikanten meer over die nog geen mirrorless hebben, en alle hebben een mount waar geen full frame sensor in past.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De mount is wel degelijk groot genoeg (groter dan de F mount van Nikon bijvoorbeeld). Het punt zijn die pinnen, daar zou eens heel goed naar gekeken moeten worden.
De vraag is waarom ze zo'n lompe mount maken als er toch niet meer dan aps-c in komt te zitten? Maar volgens mij heb ik dat al eerder allemaal gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Universal Creations schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:41:
De mount is wel degelijk groot genoeg (groter dan de F mount van Nikon bijvoorbeeld). Het punt zijn die pinnen, daar zou eens heel goed naar gekeken moeten worden.
De vraag is waarom ze zo'n lompe mount maken als er toch niet meer dan aps-c in komt te zitten? Maar volgens mij heb ik dat al eerder allemaal gezegd.
Heb even een plaatje van beide mounts in autocad gezet (nog iets te doen tijdens de sluiting) en er een blokje van 24x36 voor gezet.
Bij de EF mount past het precies, maar bij de EFM mount zie ik echt niet hoe die anders wel zou passen. Ervan uitgaande dat het plaatje klopt natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7138/7769177652_3ec7ab3e87_z.jpg

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jouw "sensor"moet nog iets omhoog, zodat ie in het midden staat. Dan past ie volgens mij precies (zelfs langs dat linkse pinnetje). Bekijk anders ook even je eigen M9 hoe krap die sensor in de mount past. Ik denk dat het geen toeval is dat die mount zo groot is (hetzelfde als bij de NEX, want die is ook net groot genoeg om er een FF sensor in te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
Ik wil graag even verwijzen naar de volgende link:

http://translate.google.c...ws%2F20120810_551672.html
- EF-M mount or can also accommodate a large sensor, such as full-size 35mm sensor, for example, than the APS-C size?
I think it is not possible: Does not enter the physical and do it the funny thing is worth ... I can not cut. I do not know or is level and a considerable amount of peripheral light fall, what will happen to the statue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Key woordje: "think". Hij denk dat het niet mogelijk is. Mogelijk slecht vertaald, maar zoals ik het lees wordt er niks uitgesloten. Mij lijkt het wel hoogst onwaarschijnlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door zonoskar op 13-08-2012 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:31
Nou, ben benieuwd of deze M het gaat halen. Een nieuw systeem met een nieuwe mount en weinig native glas om te beginnen (waar kennen we dat van). Tel daarbij de stevige concurrentie van Panasonic/ Olympus en Sony (Die Samsung's zijn ook niet verkeerd) en je zult het toch echt van de canonfielen moeten hebben.
Dat een adapter voor EF objectieven alleen een noodverbandje is heeft Sony laten zien, het werkt, maar daar heb je ook alles mee gezegd... Maar bij Sony is dat A-bajonet ook niet zo van belang en is er veel meer interesse in adapters voor M objectieven (of andere merken).
Daarnaast vind ik de prijs (verwachting) aan de forse kant en de kwaliteit van de camera/ objectieven en de AF lijken nu niet echt mijlpalen vergeleken met de buren. Als de AF al beter is komt Sony waarschijnlijk op hetzelfde moment met een passend antwoord met de nieuwe sensor die in de nieuwe Nex 5 komt en in de Nex 6. Die laatste lijkt dan echt een camera waar de M bang voor moet wezen.
Het trucje van de EOS gaat ze waarschijnlijk niet meer lukken, de gevestigde orde met baanbrekende techniek versteld doen staan ultrasonic toen. Maar misschien komen ze binnen enkele maanden met een full-swing portfolio en nog hele mooie dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:29

Bever!

3

zonoskar schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:27:
Key woordje: "think". Hij denk dat het niet mogelijk is. Mogelijk slecht vertaald, maar zoals ik het lees wordt er niks uitgesloten. Mij lijkt het wel hoogst onwaarschijnlijk.
fullframe in zon kleine body defeats the purpose, zon ef lens is veel te groot en zwaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bever! schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:52:
[...]

fullframe in zon kleine body defeats the purpose, zon ef lens is veel te groot en zwaar
Ben ik het niet mee eens :). Zet er een 35/2 op en het is heerlijk compact, maar wel lekker lichtsterk en met een mooie kleine DoF.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Bever! schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:52:
[...]

Ze moeten bij Canon gewoon leren fatsoenlijke compacte lenzen maken, onmogelijk is het namelijk niet:
Afbeeldingslocatie: http://digital-photography-school.com/wp-content/uploads/2009/09/leica-m9.jpg
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.