Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:52
Jimmie schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 08:36:
Kortom, ik hou een oogje op de prijzen van de M3. Ik zie ook totaal geen (betaalbare) concurrentie voor compactheid van de EOS M met 22 mm pancake die je met alle gemak in je jaszak propt.
Voor landschap fotografie heb je wel gelijk denk ik, scherpe groothoek lenzen maken voor MFT lijkt moeilijk te zijn.

MFT heeft echter een erg groot lens aanbod waar in rap tempo meer bij komt. Bijvoorbeeld de pricewatch: Sigma 60mm F2.8 DN Art Zilver (Four Thirds) is een haarscherpe lens voor maar 169 euro.

Kijk je naar de camera en features, de oude E-M5 heb je nu voor 349 euro en die is vele malen beter dan de M. Voor macro en tele is de beeldstabilisatie van de OMD serie geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812

Ploink schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:42:
Ik ben benieuwd wie hier met de M door gaat of wil instappen, of wie er overgestapt is op iets anders of dat van plan is.
Ik wacht het nog even af wat Canon verder gaat doen, ze hebben wel aangegeven nu meer tijd in de EOS M en EF-M lenzen te gaan stoppen. Zit eigenlijk nog wel een beetje te wachten op de EF-M 70-400mm waar een tijd geleden eens een patent van langs gekomen is. Hoop dat die lekker klein en redelijk goedkoop word. De EF-M 11-22mm gebruik ik nog steeds regelmatig op de EOS M en ben nog wel tevreden over de M en de lenzen die ik heb. Zijn allemaal redelijk klein, goed gebouwd en ook goed zeker voor de prijs die je er voor neer legt.
Ploink schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:42:
Zelf ga ik na de M1 plus een 55-200mm EF-M lens en wat Chinese accessoires niet verder investeren. Als ik weer geld uitgeef dan wordt het een Olympus OM-D EM10 mkII, dus MicroFourThirds.
Ben zelf Fuji er naast aan het gebruiken inmiddels. Ook naar M43 zitten kijken voordat ik naar de Fuji ging maar ik vind de beeldverhouding niet fijn en hou meer van 3:2.
henkie196 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 07:48:
Iets wat gelekte specs zouden zijn van die EOS M (wordt M10 genoemd):

[...]

Dus een minimale update van de M2, met weer die oude 18MP sensor... Ik zou 'em voor 100 euro nog niet halen.

Prijs voor dubbele lens kit zou $849 zijn.
Ze moeten inderdaad oppassen met de prijs dat het niet te hoog word zeker met deze oude sensor erin (Als het de oude sensor is). Als dit een goedkope instapper wordt naast de M3 en ze hebben de AF verder verbeterd dan is het best een aardige camera die voor vele al voldoende is ook met het lens aanbod wat er nu al is. Het zal geen camera zijn voor de meer fanatieke fotograaf maar voor de "normale" gebruiker is het best een optie. Ze moeten hem niet voor dezelfde prijs als de M3 in de markt zetten en ook niet ietsje goedkoper, maar eerder een stuk goedkoper. Maar ja dat blijft afwachten.

Ik zou hem ook niet snel kopen en zou dan nog steeds eerder voor de M3 gaan al vind ik die ook nog steeds wat te duur voor wat het brengt.

Gezien dat Canon nu mogelijk met een goedkope variant onder de M3 gaat komen laat mogelijk zien dat Canon meer van plan is en net als bij hun DSLR's nu gaat beginnen aan het introduceren van verschillende soorten camera's met verschillende mogelijkheden. Dus wie weet komen ze volgend jaar ergens met een Camera boven de M3 met een EVF etc, en Laat de G5x al een beetje zien waar ze heen willen. Ook hier blijft het afwachten.

Afbeeldingslocatie: http://www.canonrumors.com/wp-content/uploads/2015/10/g5xbig-728x375.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Anoniem: 670812 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:09:
Gezien dat Canon nu mogelijk met een goedkope variant onder de M3 gaat komen laat mogelijk zien dat Canon meer van plan is en net als bij hun DSLR's nu gaat beginnen aan het introduceren van verschillende soorten camera's met verschillende mogelijkheden. Dus wie weet komen ze volgend jaar ergens met een Camera boven de M3 met een EVF etc, en Laat de G5x al een beetje zien waar ze heen willen. Ook hier blijft het afwachten.
Als ze inderdaad een wat serieuzere camera gaan introduceren op de M-mount, mogen ze eerst ook wel eens wat serieuzer glas op de M-mount uit brengen. Afgezien van de 22/2 is het tot nu toe allemaal kitlenzen met variabele en kleine diafragma's.

De "Hybrid CMOS AF III" doet wel sterk vermoedden dat dit een verdere iteratie is van de oude 18MP sensor, waar, net als op die hybride AF v1&2, ze wat hebben lopen spelen met AF pixels toe te voegen op de (inmiddels 6 jaar oude!) sensor. En dat doet vermoeden dat, net als de v1&2, de optische prestaties ongeveer hetzelfde zullen zijn. Ondermaats vergeleken met de concurrentie, dus.

Ik zou zo'n rehash van de M1/2 ook niet echt durven zien als een teken dat Canon meer wil gaan doen met de M-mount. Meer uitmelken, misschien.

De geruchten gaan dat de 15-45 een pancake zoom zou zijn, maar dat had, voor een systeem dat gericht zou zijn op compactheid, ook wel een paar jaar eerder geïntroduceerd mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

henkie196 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:00:
[...]

Als ze inderdaad een wat serieuzere camera gaan introduceren op de M-mount, mogen ze eerst ook wel eens wat serieuzer glas op de M-mount uit brengen. Afgezien van de 22/2 is het tot nu toe allemaal kitlenzen met variabele en kleine diafragma's.
Tuurlijk en is ook maar speculatie. Voorlopig lijkt Canon niet echt hoger in te zetten en proberen ze alleen onderin de markt aanwezig te zijn en laten ze voor de rest nog hun DSLR lijn het werk doen (Wat ook wel te begrijpen is, want daar verdienen ze het meeste aan). Ook een mogelijke EF-M 70-400 f/4.5-7.2 STM laat wel zien dat ze niet echt hoog in zetten met de relatief kleine diafragma.

Maar ja wie weet wat nog in de pijplijn zit en komen ze naast een meer enthusiast camera ook met een aantal lenzen die daarbij horen. Ze geven wel aan dat ze na de update van diverse L-lenzen nu de tijd nemen om wat aan de EOS M en EF-M lijn te gaan doen.
[...]
De "Hybrid CMOS AF III" doet wel sterk vermoedden dat dit een verdere iteratie is van de oude 18MP sensor, waar, net als op die hybride AF v1&2, ze wat hebben lopen spelen met AF pixels toe te voegen op de (inmiddels 6 jaar oude!) sensor. En dat doet vermoeden dat, net als de v1&2, de optische prestaties ongeveer hetzelfde zullen zijn. Ondermaats vergeleken met de concurrentie, dus.
Voorlopig nog geruchten. Maar de kans is groot inderdaad dat als het de 18MP sensor is dat er weinig veranderd. Maar als ze dan de prijs maar laag genoeg houden kan dat nog best. Wie weet is het een nieuw ontwerp met on-chip A/D converter en wordt het een verbetering. (Zie interview dat ze meer gaan inzetten op on-chip A/D) Maar aan de andere kant zou je die verbetering niet in dit soort camera verwachten als introductie.
Ik zou zo'n rehash van de M1/2 ook niet echt durven zien als een teken dat Canon meer wil gaan doen met de M-mount. Meer uitmelken, misschien.

De geruchten gaan dat de 15-45 een pancake zoom zou zijn, maar dat had, voor een systeem dat gericht zou zijn op compactheid, ook wel een paar jaar eerder geïntroduceerd mogen worden.
Dit model laat dat niet echt zien inderdaad. Maar in een eerder interview geven ze wel aan dat ze daar nu verandering in gaan brengen. Afgelopen paar jaar hadden ze andere prioriteiten waardoor de M en ook EF-S weinig aandacht heeft gekregen. Afwachten maar.

Zie interview van September 2015: http://www.imaging-resour...aps-c-lenses-new-printers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 670812 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:34:
Dit model laat dat niet echt zien inderdaad. Maar in een eerder interview geven ze wel aan dat ze daar nu verandering in gaan brengen. Afgelopen paar jaar hadden ze andere prioriteiten waardoor de M en ook EF-S weinig aandacht heeft gekregen. Afwachten maar.

Zie interview van September 2015: http://www.imaging-resour...aps-c-lenses-new-printers
Ik ken het interview, maar EF-S heeft nooit veel aandacht gekregen. Buiten de kitlensen hebben we:
  • EF-S 10-22 (2004)
  • EF-S 17-55/2.8 (2006)
  • EF-S 15-85 (2009)
  • EF-S 60/2.8 (2005)
  • EF-S 24/2.8 (2014)
Dat doet mij niet veel meer verwachten voor de EF-M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 429371

En de
  • EF-S 10-18 (2014)
  • EF-S 55-250 (2008, 2011 MKII, 2013 MKIII)
  • EF-S 18-200 (2008)
  • EF-S 18-135 (2009, 2012 MKII), alhoewel deze ook wel als kitlens wordt verkocht, net als de 15-85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat noem ik kitlenzen, alhoewel de 10-18 en 18-200 volgens mij inderdaad niet in een kit verkocht worden. Qua bouw, beeldkwaliteit en lichtsterkte vallen ze allemaal een beetje in dezelfde groep, naar mijn idee (en die groep noem ik gemakshalve even kitlens).

Neemt niet weg dat inderdaad de nieuwere STM versies optisch best goed zijn en dat de 10-18 tamelijk uniek is in de combinatie UWA, goedkoop en optisch goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verder heeft canon ook nog een paar redelijk compacte fullframe lenzen die ook geliefd zijn bij aps-c gebruikers, zoals bijvoorbeeld de 35/2, 50/1.8 en 85/1.8. Het is misschien niet optimaal, maar we hebben het ook niet over lompgrote en dure L-lenzen.

Maar ik deel de mening dat we sceptisch moeten zijn over M-lijn van canon. Tot nog toe hebben ze er verdomde weinig in geïnvesteerd. Misschien komen ze wel met ee fullframe M-lijn.... ;) Het past iig wel.

[ Voor 29% gewijzigd door Universal Creations op 09-10-2015 15:53 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat nieuwe plaatjes van deze mogelijk nieuwe EOS M10 en de EF-M 15-45mm F/3.5-6.3 IS STM. Zo te zien geen compacte pancake. Lijkt er wel op dat dit geen Power Zoom wordt wat dan wel weer positief is maar daar houd het dan ook wel mee op. Ze lijken hetzelfde systeem te gebruiken als bij de 11-22mm om hem iets compacter te maken.

Zo te zien wel Wifi en NFC en een tilt screen.

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/canon_eosm10_f001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/canon_eosm10_r001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/canon_ef-m15-45_b_001.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 670812 op 09-10-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Canon USA heeft deze nieuwe EOS M10 al op de site staan met diverse foto's en informatie. Alleen nog niet alle specs. De sensor van de 100D en EOS M2 lijkt gebruikt te zijn. Hij lijkt in drie kleuren te komen zwart, wit en grijs.

Prijs is daar $599,- dat zou mogelijk een prijs kunnen betekenen van €599,- hier in Nederland voor de kit al lijkt me dat sterk omdat dit meer is dan de EOS M3.

Linkie: http://shop.usa.canon.com...3-5-6-3-is-stm-kit-white#

Afbeeldingslocatie: http://shop.usa.canon.com/wcsstore/CanonB2BStoreFrontAssetStore/images/38030_2_xl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://shop.usa.canon.com/wcsstore/CanonB2BStoreFrontAssetStore/images/38030_3_xl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Vandaag via eBay een EOS M op de kop getikt in Duitsland, nieuw in doos voor ~110 euro. Helaas is 't alleen de body, had er graag een extra accu, grip of EF adapter bij gehad. Ik ben eigenlijk meer van plan de M te gebruiken voor video icm m'n bestaande set EF(-S) lenzen. Ik heb al een 30D en 300D waar ik dik tevreden mee ben, maar die doen helaas weinig aan video :+

Ik heb al wel een adapter gevonden maar ben nog even aan 't zoeken naar een extra accu en evt. een grip. Hebben jullie suggesties voor accu's die niet direct de hoofdprijs kosten maar wel een beetje meer sap leveren? Suggesties voor een grip zijn ook welkom, al denk ik dat ik die wel redelijk uit China moet kunnen halen toch?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb 2 van deze Opteka accu's. Ze doen het wat beter dan het origineel.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

zonoskar schreef op woensdag 04 november 2015 @ 21:56:
Ik heb 2 van deze Opteka accu's. Ze doen het wat beter dan het origineel.
Hmm, ik probeer die nu al een half uurtje in NL of DE te vinden maar tot zo ver nog niets. Wel veel verschillende andere merken maar allemaal komen ze niet verder dan die 900mAh of soms 1200mAh. Waar heb je de jouwe gekocht?

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

C.44 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 22:29:
[...]

Hmm, ik probeer die nu al een half uurtje in NL of DE te vinden maar tot zo ver nog niets. Wel veel verschillende andere merken maar allemaal komen ze niet verder dan die 900mAh of soms 1200mAh. Waar heb je de jouwe gekocht?
Volgens mij rechtsreeks op die site, of via een seller op eBay. Maar het komt dan wel uit china of de US, dus je mag wel een tijdje wachten. Als je eentje vind met gratis verzenden, dan moet je 2 losse bestellingen doen, dan valt elke bestelling onder de drempel (22 euro meen ik) en hoef je geen invoerkosten en BTW te betalen.

Je kan ook deze kopen, die zien er uit als origineel :)
http://www.ebay.com/itm/2...66a4ee:g:cKEAAOSwqv9V5riM

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.44

C.44

zonoskar schreef op woensdag 04 november 2015 @ 22:38:
[...]

Volgens mij rechtsreeks op die site, of via een seller op eBay. Maar het komt dan wel uit china of de US, dus je mag wel een tijdje wachten. Als je eentje vind met gratis verzenden, dan moet je 2 losse bestellingen doen, dan valt elke bestelling onder de drempel (22 euro meen ik) en hoef je geen invoerkosten en BTW te betalen.

Je kan ook deze kopen, die zien er uit als origineel :)
http://www.ebay.com/itm/2...66a4ee:g:cKEAAOSwqv9V5riM
Hah, dat zijn of heel erg goede kopieën of ze zijn ergens van een vrachtwagen gevallen. Keek zojuist nog even op de site van Opteka, zij beweren 25% meer gebruikstijd dan een standaard accu. Dan moet er ergens toch een paar mAh verloren gaan want ~900mAh + 25% < 2000mAh volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Patent: Canon EF-M 600mm F/5.6 DO IS
This is a fun little optical formula. Does your EOS M need a super telephoto solution that doesn’t weigh too much? Then a 600mm f/5.6 DO IS could be just the ticket.

Read more: http://www.canonrumors.co...f5-6-do-is/#ixzz3uhrCCfa5
Vraag me af of de kans groot is dat dit ooit uitkomt maar wie weet, wel lekker lengte en redelijk kort voor een 600mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Image height 13.66mm
Dat is wel heel krap voor aps-c (heeft 15mm nodig bij Canon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die waarde zie je veel vaker bij patenten van EF-M en EF-S lenzen. Zelfde als bij Full Frame EF lens patenten dat ze ~21.65 gebruiken in de patenten. Ook te krap voor Full Frame met 24mm. Zelfs bij Sigma 11-22mm patent van laatst zie je die waarde, geen idee waarom het minder is dan de echte sensor hoogte. Het lijkt geen ongebruikelijke waarde voor Canon APS-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ow wacht, het is natuurlijk de straal van de beeldcirkel en dus de halve diagonaal van de sensor. Dan klopt het wel aardig (even uit mijn hoofd gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een patent voor een Canon EF-M lens. Dit keer een Canon EF-M 55mm F/3.5 Macro.
A macro lens was to be a part of the EOS M’s future, and we now see what I think is our first patent for an EF-M macro lens. This optical formula is for an EF-M 55mm f/3.5 Macro for an APS-C sensor.

Read more: http://www.canonrumors.co...f3-5-macro/#ixzz3v2AQI6nX
Inmiddels zijn er al best wat patenten, waar nog geen lens van verkrijgbaar is:Ook al wel een lijstje met geruchten van lenzen die mogelijk komen, al is het meeste CR1 dus nog echt geruchten. Maar ja wie weet:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik hoop op een 11mm f2.8 achtige lens. Die macro is ook erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een nieuw patent voor de EOS M voor een EF-M 55-300mm F/4.5-5.6 DO IS. Er lijkt wat meer te gebeuren nu voor de EOS M. Ben wel benieuwd of ze ook nog wat meer gaan laten zien qua lichtsterk spul. Behalve geruchten zijn er nog geen patenten voor lichtsterk spul langs gekomen. Afwachten maar misschien dit jaar toch wat meer nieuwe dingen voor de EOS M dan de afgelopen jaren.
Canon continues to develop diffractive optics technology, and this time it’s for the EF-M mount. A patent for an EF-M 55-300mm f/4.5-5.6 DO IS optical formula has appeared. The lens is for APS-C mirrorless cameras.

Read more: http://www.canonrumors.co...-5-6-do-is/#ixzz3wvGDv2ao

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:58
Blijft dan jammer genoeg wel een beetje in de low-end groep zitten met die diafragma-waardes. Voor veel geïnteresseerden dan nog steeds geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:08

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nieuwe topic is er al een tijdje (zie topicreeks)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.