Helaas zijn die Samyang lenzen alle 5 zonder AF en IS. Voor een ultra-groothoek geen probleem, maar voor de 135mm f/2.0 dus wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Ploink op 05-02-2015 13:33 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 8% gewijzigd door Ploink op 05-02-2015 13:33 ]
Ik heb de lenzen vergeleken met dezelfde scene, dat kruispunt en de EF-M was marginaal beter.Sodela schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:00:
Het is inderdaad van wat je gewend bent...
De hier getoonde foto is inderdaad niet scherp en al helemaal niet contrastrijk, geen reclame voor het objectief en/ of camera. Maar die andere foto's betroffen een ander objectief met kennelijk dezelfde camera. Maar daar zijn de foto's veel beter dan van deze vogel, qua scherpte en contrast.
[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 05-02-2015 13:45 ]
Verwijderd
Misschien heb ik het fout, maar ik dacht dat een 100% crop was dat de pixels 1 op 1 zijn, dus 100% vergroting. Ik heb alleen geknipt, niet vergroot of verkleind.Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:47:
Dat is dus een meer dan 100% crop, niet zo vreemd dat het resultaat dan 'tegenvalt'.
Wat mij betreft ook nietDe verscherping maakt de foto wat mij betreft niet beter trouwens.
[ Voor 23% gewijzigd door Ploink op 05-02-2015 13:51 ]
Wat dat aangaat zou het toch mooi zijn als Canon bij een nieuwe M3 ook focus peaking in zou bouwen. Ik snap niet dat ze dat zo lang niet meegenomen hebben.Ploink schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:32:
Helaas zijn die Samyang lenzen alle 5 zonder AF en IS. Voor een ultra-groothoek geen probleem, maar voor de 135mm f/2.0 dus wel.
Het opmerkelijke van dat hele verhaal vind ik vooral dat allebei mijn camera's kennelijk een stuk matiger presteren dan andere mensen met dezelfde camera's (of in ieder geval dezelfde sensor) gewend zijn. Maar goed, dat is een andere discussie.Sodela schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:00:
Het is inderdaad van wat je gewend bent...
Verwijderd
Er gaat dan ergens iets mis, want ik krijg ze niet even groot op m'n scherm:Ploink schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:49:
[...]
Misschien heb ik het fout, maar ik dacht dat een 100% crop was dat de pixels 1 op 1 zijn, dus 100% vergroting. Ik heb alleen geknipt, niet vergroot of verkleind.
Je hebt gelijk, Imgur heeft 'm terug geschaald, ik dacht dat ze dat niet dedenVerwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:02:
[...]
Er gaat dan ergens iets mis, want ik krijg ze niet even groot op m'n scherm:
[afbeelding]
Zal ook wel onderdeel zijn van hun verkoop strategie. Het inzoomen in de film modus (in feite een sensor crop) hebben ze expres verwijderd uit de firmware, want hij mag geen professionele features hebbenhenkie196 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:53:
[...]
Wat dat aangaat zou het toch mooi zijn als Canon bij een nieuwe M3 ook focus peaking in zou bouwen. Ik snap niet dat ze dat zo lang niet meegenomen hebben.
[ Voor 35% gewijzigd door Ploink op 05-02-2015 14:19 ]
Verwijderd
In de Canon G7x hebben ze inmiddels wel Focus Peaking zitten. Nu heb ik geen idee of dit de eerste is bij Canon. Maar mogelijk dat ze het dan toch ook in de aankomende modellen gaan toevoegen. Even afwachten nog.henkie196 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:53:
[...]
Wat dat aangaat zou het toch mooi zijn als Canon bij een nieuwe M3 ook focus peaking in zou bouwen. Ik snap niet dat ze dat zo lang niet meegenomen hebben.
Grappig, dat suggereert dat Canon puur en alleen naar interne concurrentie kijkt, niet naar externe concurrentie.Ploink schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:13:
Zal ook wel onderdeel zijn van hun verkoop strategie. Het inzoomen in de film modus (in feite een sensor crop) hebben ze expres verwijderd uit de firmware, want hij mag geen professionele features hebben
Dus toch enige vooruitgang. Alhoewel het cynische gedeelte van mij zich dan wel afvraagt of ze dit hebben kunnen overnemen van Sony in die G7x (daar zit meen ik een Sony sensor in), of dat ze het eindelijk hebben overgenomen van Magic Lantern.Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:23:
In de Canon G7x hebben ze inmiddels wel Focus Peaking zitten. Nu heb ik geen idee of dit de eerste is bij Canon. Maar mogelijk dat ze het dan toch ook in de aankomende modellen gaan toevoegen. Even afwachten nog.
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 08:45 ]
[ Voor 20% gewijzigd door zonoskar op 06-02-2015 08:42 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
Lijkt toch iets lager te zijn. Al is het niet veel. Bij Kamera Express staat ie al in de webshop om te pre-orderen.henkie196 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 07:45:
Prijs zou €769.99 moeten zijn, dus wederom hoog initiëel ingezet, ondanks dat ik hier weinig bijzonders in kan ontdekken.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 10:58 ]
Verwijderd
Ik ben benieuwd.henkie196 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 08:43:
Eens kijken hoe snel de prijzen onderuit gaan.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 11:24 ]
Verwijderd
"When you grow up your heart dies"
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Zoals ik al een stuk hoger had gepost kun je ook al een body only pre-order voor €629 en er is een premium kit met een extra tasje erbij ofzo. Deze komt op €779. Voorlopig wel alleen in zwart te krijgen. Beide inderdaad nog te duur en even wachten tot de prijs gaat zakken naar wat beter past bij de specs.Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:12:
In Nederland is hij zo te zien enkel leverbaar met kitobjectief en kost hij 729,-
Is daarmee duurder dan de concurrentie met EVF
De R-F-4 is een Camera Cover (Body Cap).Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:11:
Prijs Premium kit: €779,- (Lijkt een R-F-4 Camerahoes bij te zitten)
Non-Premium: - EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objectief - EM-200DB draagriem - LP-E17 accu - LC-E17E oplader - Netsnoer - Interfacekabel - Gebruiksaanwijzing - Afkomstig van Canon Nederland - Twee jaar garantie | Premium: - EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objectief - SanDisk 16GB geheugenkaart - EH27-CJ jacket - EM-E2 nekriem - LP-E17 accu - LC-E17E oplader - Netsnoer - Interfacekabel - Gebruiksaanwijzing - Afkomstig van Canon Nederland - Twee jaar garantie |
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Klopt, de body inclusief viewfinder staat daar voor ¥ 58.126 omgerekend circa €430,-. Dat is nogal een stevig prijsverschil met hier. Oftewel het klinkt gewoonweg te mooi om waar te zijn.Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:02:
In Japan schijnt ie al op Amazon te staan voor $500 incl. een EVF. Hopelijk zakken de prijzen hier inderdaad snel naar iets wat beter past bij de specs.
[ Voor 27% gewijzigd door sjaool op 08-02-2015 20:20 ]
"When you grow up your heart dies"
Verwijderd
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
[ Voor 3% gewijzigd door jip_86 op 10-02-2015 22:29 ]
Verwijderd
Verwijderd
"Now is the time not to bumble along, but to grasp the opportunity to make a statement, to have confidence and to carve a determined slice of the action."
Ik zie twee schijf diagrammen die aangeven dat Canon en Nikon de grootste zijn en waren. En voor de rest staan er nergens cijfers. Hij doet aannames over groei van de mirrorless market maar hij geeft nergens cijfers. Fantasie verhaal.Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:02:
Hier trouwens een ander interessant artikel als reactie/aanvulling op het DPreview artikel waarom Canon mogelijk juist niet echt hard inzet op Mirrorless en die markt maar een klein beetje instapt en niet echt veel moeite voor doet. http://www.dslrbodies.com...ket-for-interchangea.html
weet het niet meer
Verwijderd
Verwijderd
Het is Tweakers dus de minpunten vergroten we wat uit. Maar uiteindelijk kies je natuurlijk gewoon wat jij prettig vindt.Ploink schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:30:
Ja doe die stropdas eens af
Maar ik begrijp het wel, je bent begonnen aan een systeem en als de toekomst onzeker is twijfel je om nog meer te investeren en voor je het weet ben je met economie bezig
Op m4/3 heb je de voortreffelijke 75mm f/1.8 Goed niet boven de 85mm maar toch verder uitvergroot dan 85mm op APS-C.Wat ik zoek is een leuke betaalbare telelens, maar die is er niet. Geen enkele systeem heeft een prime lens boven de 85mm(als je die MF samyang en rokinon lenzen niet meetelt)
Ik weet wel zeker dat je met de M.Zuiko 40-150 f/2.8 het een stuk scherper had vast kunnen leggen. Het prijsverschil mag er dan ook wel wezen.Die telezoom lensjes zijn allemaal zonder uitzondering onscherp in het lange bereik. Met geen enkele combinatie had ik die groene specht hierboven scherper kunnen vastleggen. En dat terwijl er wel 100 verschillende groothoek lensjes zijn
Verwijderd
Die telezooms zijn niet onscherp. Jij wilt te veel croppen en daar zijn ze niet geschikt, croppen wil je over het algemeen liever niet zo extreem doen er blijft geen resolutie over zo. Geen resolutie is geen detail en geen scherpte. Als jij die specht scherp op de foto had willen hebben had je een veel langere lens moeten hebben. Richting de 400mm op crop of misschien nog wel langer. Dat is 600 a 640mm in FF equivalent.Ploink schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:30:
Die telezoom lensjes zijn allemaal zonder uitzondering onscherp in het lange bereik. Met geen enkele combinatie had ik die groene specht hierboven scherper kunnen vastleggen. En dat terwijl er wel 100 verschillende groothoek lensjes zijn
Als je te veel moet croppen dan blijft er zelf's met zo'n lens niet genoeg over. De foto had scherper geweest maar blijft geen resolutie over. Je zult dan toch echt een langere lens moeten hebben, dat geeft veel betere resultaten ook als de lens iets softer zou zijn.Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:00:
[...]
Op m4/3 heb je de voortreffelijke 75mm f/1.8 Goed niet boven de 85mm maar toch verder uitvergroot dan 85mm op APS-C.
[...]
Ik weet wel zeker dat je met de M.Zuiko 40-150 f/2.8 het een stuk scherper had vast kunnen leggen. Het prijsverschil mag er dan ook wel wezen.
Die heb ik vanwege de prijs niet meegeteld.Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:00:
Ik weet wel zeker dat je met de M.Zuiko 40-150 f/2.8 het een stuk scherper had vast kunnen leggen. Het prijsverschil mag er dan ook wel wezen.
Ik begrijp je verhaal, maar die goedkope zoomlenzen zijn juist ongeschikt om te croppen OMDAT ze zo onscherp zijn. Helemaal inzoomen blijft er maar 2-3MP effectieve resolutie over en dat is gewoon wazig.Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:16:
[...]
Die telezooms zijn niet onscherp. Jij wilt te veel croppen en daar zijn ze niet geschikt, croppen wil je over het algemeen liever niet zo extreem doen er blijft geen resolutie over zo.
Geen resolutie is geen detail en geen scherpte. Als jij die specht scherp op de foto had willen hebben had je een veel langere lens moeten hebben. Richting de 400mm op crop of misschien nog wel langer. Dat is 600 a 640mm in FF equivalent.
Leuk, maar ik ben klaar met die zooms, ik heb er nu al twee en ze zijn niet scherp.Er is nog geen MILC die dat haalt op APS-C en alles stopt inderdaad te vroeg bij ~200mm. Bij Olympus en Panasonic heb je dan nog de meeste kans met een 75-300mm of 100-300mm dat is 600mm als je omrekent. Dan kom je al stuk dichterbij en omdat je dichterbij komt hoef je minder te croppen en kan het scherper.
Fuji heeft een 100-400mm zoom voor 2016 op de planning staan .en Canon heel misschien ook voor de EOS M een 70-400mm voor de toekomst. Alleen daar is weinig van bekend en is alleen nog een patent van gezien. Dus dat zegt niets over of die ook gaat komen en wanneer. Kan nog wel even duren of komt nooit.
Verwijderd
Daarom zeg ik ook dat je een langere lens nodig hebt dan hoef je niet te croppen. Als jij bij die 75mm flink gaat croppen houd je ook geen resolutie over, dan kan die lens nog zo scherp zijn. Maar dan heb je wel 1000 euro uitgegeven aan een lens die totaal niet bedoelt is voor de dingen die je wilt doen met zo'n lens.Ploink schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 23:51:
[...]
Ik begrijp je verhaal, maar die goedkope zoomlenzen zijn juist ongeschikt om te croppen OMDAT ze zo onscherp zijn. Helemaal inzoomen blijft er maar 2-3MP effectieve resolutie over en dat is gewoon wazig.
In het geval van de specht heeft de cropfactor geen enkele betekenis meer, het gaat gewoon om het oplossend vermogen van de lens, de grootte van de sensor is irrelevant. Een kleinere sensor cropt een stuk van het beeld ivm FF, maar verbetert niet het detail dat je daarin vastlegt, dat is hetzelfde.
Het is een ander verhaal bij lenzen zoals de M.Zuiko 75mm, die is zo scherp dat je echt gebruik maakt van de 16MP van een MFT camera. Ga je dat vertalen naar FF, dan heb je 64MP nodig om hetzelfde detail vast te leggen. In dat geval kun je wel zeggen dat het equivalent 150mm FF is.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2015 01:06 ]
Die 75mm was maar even een voorbeeldje ter illustratie van dat crop factor verhaal, ik zou dat niet serieus als telelens gebruiken. Die 12MP (13MP met OMD-M5) is ongeveer het maximum dat met de 16MP sensor mogelijk is. De volle 16MP kan je niet halen vanwege de Bayer interpolatie en eventueel AA filter.Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 00:49:
[...]
Bij een M.Zuiko 75mm is het verhaal hetzelfde. Ten eerste doet deze lens 12MP op zijn best als je DXO erbij pakt verliest dus al 25% van de 16MP sensor resolutie. Zoals gezegd het is een scherpe lens maar haalt al niet alles uit de sensor. Ga je vervolgens zo ver croppen als je bij die specht hebt gedaan dan hou je nog geen resolutie over. Reken voorbeeldje hieronder:
Verwijderd
Verwijderd
Ik denk dat je even je excuses moet aanbieden aan die Groene SpechtVerwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 10:33:
.... (en dus niet zoveel croppen als bij de eend achtige).
Verwijderd
mee eens met link0007, of beter gezegd; je moet zorgen dat de dieren naar je toe komenhenkie196 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 11:46:
Ik ben wel benieuwd naar tips dan. Ik ben bv. nog geen kraai tegen gekomen waar ik met een APS-C camera met een 200mm lens ook maar in de buurt kwam van een beeld vullende foto.
[ Voor 8% gewijzigd door Vishari Beduk op 13-02-2015 21:07 ]
weet het niet meer
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2015 20:07 ]
Verwijderd
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
This footer is intentionally left blank
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Wat maakt dat je uiteraard het liefst bij Canon wilt blijven? Als je toch alles van de hand doet en werkt met Cactustriggers, dan ben ik wel benieuwd of er meer achter zit dan (ongefundeerde) merktrouw.Magic schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:03:
[....]
Uiteraard zou ik het liefst bij Canon blijven, maar andere opties staan uiteraard open. [....]
Zou inderdaad ook niet snel voor de M3 kiezen als primary camera, eerder snapshot camera voor op vakantie oid. Dan nog zou ik er bruut EF glas op knallenMagic schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:03:
Ik ben zelf aan het twijfelen om mijn 7D met bijbehorend glaswerk van de hand te doen, en over te stappen op een systeemcamera. Ik merk gewoon dat ik de 7D te vaak thuis laat liggen omdat het te lomp, te zwaar en altijd 1 oog in mijn tas moet hebben om te voorkomen dat er uit gejat wordt.
Uiteraard zou ik het liefst bij Canon blijven, maar andere opties staan uiteraard open. Eerst even de definitieve prijs en reviews van de M3 afwachten zegmaar
Nu een vraag waar ik niet een eenduidig antwoord op vind. Zal het mogelijk zijn een off-shoe flitser te triggeren vanuit de M3, het zal niet vaak voorkomen dat ik dit wens, maar kan ik bijvoorbeeld dmv een cactus trigger, of mn 580exII een 430ex aansturen? Ik snap dat zo'n grote flitser uiteraard niet handig is op zon kleine body, maar het zijn net de uitzonderingen wanneer ik het nodig zal hebben
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Misschien was mijn bewoording niet helemaal juist gekozen, 2 redenen voor mij om voor canon te blijven gaan zouden zijn dat ik over het algemeen Canon producten met een blinddoek voor kan bedienen, waarbij ik bij veel andere merken vaak 2 linkerhanden lijk te hebben. Hoewel dat uiteraard gewoon een kwestie van wennen is. Een ander is dat ik wellicht zaken als flitsers kan blijven gebruiken.Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:50:
[...]
Wat maakt dat je uiteraard het liefst bij Canon wilt blijven? Als je toch alles van de hand doet en werkt met Cactustriggers, dan ben ik wel benieuwd of er meer achter zit dan (ongefundeerde) merktrouw.
Als ik nu naar een systeemcamera zou gaan, dan zou ik objectief kijkend namelijk niet voor Canon kiezen. Maar misschien mis ik iets?
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Daar heb je gewoon een EF converter voor, zit je alleen nog steeds wel met de APS-C sensorzonoskar schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:53:
Ik heb een M1 en een 5D en ik gebruik ze beiden even vaak. De M1 voor onderweg, showrooms enzo. De 5D als ik echt mooie foto's wil maken. De lenzenset van de EOS-M is nou niet bepaald uitgebreid, dus dingen als weinig DoF ga je wel missen met enkel een EOS-M camera.
www.maartendeboer.net
Dat snap ik. Maar een EF 24 f1.4 is een beetje overkill op de M, zeker met de adapter er tussen. Een EF-M variant zou kleiner kunnen.Ventieldopje schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:59:
Daar heb je gewoon een EF converter voor
www.maartendeboer.net
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
[ Voor 8% gewijzigd door Kwintessens op 01-05-2015 16:42 ]
Hoezo slimme zet van Sony? En waarom plaats je dit in dit topic als het volgens jou een zet van Sony is?
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2015 12:13 ]
Dus een minimale update van de M2, met weer die oude 18MP sensor... Ik zou 'em voor 100 euro nog niet halen.Canon EOS M10 Specifications:
Sensor: 18MP CMOS APS-C
LCD: 3″ 1.04 million dots
AF: Hybrid CMOS AF III w/facial recognition and tracking
Kit Lens: EF-M 15-45 f/3.5-6.3 IS STM
Two Lens Kit:EF-M 15-45 f/3.5-6.3 IS STM & EF-M 55-200 f/4-6.3 IS STM
Cheaper than the EOS M3
Weight: 301g
EF-M 15-45 f/3.5-6.3 IS STM $299 on its own
Als ik momenteel op zoek zou zijn naar een andere camera / systeem, zou de M ver, vér onder op het lijstje van kandidaten staan.Ploink schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:42:
Ik ben benieuwd wie hier met de M door gaat of wil instappen, of wie er overgestapt is op iets anders of dat van plan is.
[ Voor 25% gewijzigd door henkie196 op 09-10-2015 08:03 ]
Ik ben ook aan het kijken naar een systeemcamera. Had Canon nog niet zo hoog zitten, maar ik begin er nu wel aan te denken. Doordat er kort na de M3 weer een nieuw model en een lens aankomt (mogelijk een pancake) hoop ik dat Canon eindelijk echt werk gaat maak van systeemcamera's. En dan zou het best weleens een aantrekkelijk systeem kunnen worden.CT schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:48:
Daarom ben ik zelf (zoals hier boven ook staat) juist verder gegaan met het aanschaffen van EF-M spullen.
En ik ging er zelf eigenlijk van uit dat het een beetje end-of-life was, en verbaas mij dat er steeds meer M spullen komendus wellicht zijn er toch meer mensen die het kopen dan vooral de fotograaf-techneut-fora mensen denken..
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq