Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Helaas zijn die Samyang lenzen alle 5 zonder AF en IS. Voor een ultra-groothoek geen probleem, maar voor de 135mm f/2.0 dus wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Ploink op 05-02-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Sodela schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:00:
Het is inderdaad van wat je gewend bent...

De hier getoonde foto is inderdaad niet scherp en al helemaal niet contrastrijk, geen reclame voor het objectief en/ of camera. Maar die andere foto's betroffen een ander objectief met kennelijk dezelfde camera. Maar daar zijn de foto's veel beter dan van deze vogel, qua scherpte en contrast.
Ik heb de lenzen vergeleken met dezelfde scene, dat kruispunt en de EF-M was marginaal beter.
Wat je gewend bent idd, ik heb gewoon mijn verwachtingspatroon naar beneden bijgesteld :+

Het is verder ook de instellingen van de camera en de interne bewerkingen. Bij de specht heb ik het [A+] programma gebruikt om geen tijd te verprutsen met instellingen doen. (Ook al zet je de settings vantevoren goed, door dat K# aanraakscherm raken ze altijd weer door de war :( )

Er zou ook iets bewegingsonscherpte in kunnen zitten, in een beetje gekke houding geschoten, ik durfde niet af te stappen van de fiets of hem recht aan te kijken want dan vliegen vogels vaak weg...

Hier een flinke sharpening er bij.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/k5wbr6V.jpg
En hier het origineel (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5BJIhvFl.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 05-02-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus een meer dan 100% crop, niet zo vreemd dat het resultaat dan 'tegenvalt'.
De verscherping maakt de foto wat mij betreft niet beter trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:47:
Dat is dus een meer dan 100% crop, niet zo vreemd dat het resultaat dan 'tegenvalt'.
Misschien heb ik het fout, maar ik dacht dat een 100% crop was dat de pixels 1 op 1 zijn, dus 100% vergroting. Ik heb alleen geknipt, niet vergroot of verkleind.
De verscherping maakt de foto wat mij betreft niet beter trouwens.
Wat mij betreft ook niet :)

[ Voor 23% gewijzigd door Ploink op 05-02-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ploink schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:32:
Helaas zijn die Samyang lenzen alle 5 zonder AF en IS. Voor een ultra-groothoek geen probleem, maar voor de 135mm f/2.0 dus wel.
Wat dat aangaat zou het toch mooi zijn als Canon bij een nieuwe M3 ook focus peaking in zou bouwen. Ik snap niet dat ze dat zo lang niet meegenomen hebben.
Sodela schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:00:
Het is inderdaad van wat je gewend bent...
Het opmerkelijke van dat hele verhaal vind ik vooral dat allebei mijn camera's kennelijk een stuk matiger presteren dan andere mensen met dezelfde camera's (of in ieder geval dezelfde sensor) gewend zijn. Maar goed, dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:49:
[...]

Misschien heb ik het fout, maar ik dacht dat een 100% crop was dat de pixels 1 op 1 zijn, dus 100% vergroting. Ik heb alleen geknipt, niet vergroot of verkleind.
Er gaat dan ergens iets mis, want ik krijg ze niet even groot op m'n scherm:
Afbeeldingslocatie: https://poposq.dm2303.livefilestore.com/y2p2L3NZNNg6huHOCVD6oJgKt8cwXOOygNlcKnt11uC2c0lCt_OmaYBFaKGTJop2pvJ3hA3NTjdL8lfgzgY8BvSznroOTD_yIjs3ATbX67GpIeQhUHUw0AidLXk5eKpILMyGAaQgMm-P9CWJkoNcsq7vw/Untitled-1.jpg?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:02:
[...]

Er gaat dan ergens iets mis, want ik krijg ze niet even groot op m'n scherm:
[afbeelding]
Je hebt gelijk, Imgur heeft 'm terug geschaald, ik dacht dat ze dat niet deden :(
henkie196 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:53:
[...]

Wat dat aangaat zou het toch mooi zijn als Canon bij een nieuwe M3 ook focus peaking in zou bouwen. Ik snap niet dat ze dat zo lang niet meegenomen hebben.
Zal ook wel onderdeel zijn van hun verkoop strategie. Het inzoomen in de film modus (in feite een sensor crop) hebben ze expres verwijderd uit de firmware, want hij mag geen professionele features hebben :|

[ Voor 35% gewijzigd door Ploink op 05-02-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:53:
[...]

In de Canon G7x hebben ze inmiddels wel Focus Peaking zitten. Nu heb ik geen idee of dit de eerste is bij Canon. Maar mogelijk dat ze het dan toch ook in de aankomende modellen gaan toevoegen. Even afwachten nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ploink schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:13:
Zal ook wel onderdeel zijn van hun verkoop strategie. Het inzoomen in de film modus (in feite een sensor crop) hebben ze expres verwijderd uit de firmware, want hij mag geen professionele features hebben :|
Grappig, dat suggereert dat Canon puur en alleen naar interne concurrentie kijkt, niet naar externe concurrentie.
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:23:
In de Canon G7x hebben ze inmiddels wel Focus Peaking zitten. Nu heb ik geen idee of dit de eerste is bij Canon. Maar mogelijk dat ze het dan toch ook in de aankomende modellen gaan toevoegen. Even afwachten nog.
Dus toch enige vooruitgang. Alhoewel het cynische gedeelte van mij zich dan wel afvraagt of ze dit hebben kunnen overnemen van Sony in die G7x (daar zit meen ik een Sony sensor in), of dat ze het eindelijk hebben overgenomen van Magic Lantern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Selfie time :P

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/eos_m3_black_f002.jpg

Er lijken wat specs gelekt te zijn. Geen idee of ze kloppen maar ziet er niet echt high-end uit. Dus als ze dit in de markt gaan zetten voor meer dan 500 euro incl. kitlens en eventueel 100 euro extra voor de EVF kit welke mogelijk ook komt vraag ik me af of dit wel gaat verkopen... Verder ook nog steeds niet echt (gelekte) informatie over nieuwe lenzen.

Mogelijke specs:
  • 24.2MP CMOS sensor (not dual-pixel)
  • AF is 49 points. Hybrid CMOS AF
  • ISO100-12800
  • Media SD / SDHC / SDXC (UHS-I compatible)
  • DIGIC6 processor
  • Wi-Fi (no mention of NFC, but I would be surprised if not with the recent announcement of the Connect Station CS100)
  • Continuous shooting 4.2 frames / sec.
  • 384 zone metering
  • Battery LP-E17 (new battery type)
  • The shutter speed is 30 seconds -1/4000 seconds
  • Video full HD
  • Built-in flash
  • LCD monitor tilting 3 inches 1.04 million dots. Touch panel
  • GPS is not equipped
  • EVF option (EVF-DC1)
  • The body is stainless steel, magnesium alloy, polycarbonate
  • The size 110.9 x 68.0 x 44.4mm
  • Weight 366g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dusss....
Aankondiging van de M3. Ik zie die nog niet op de Canon websites staan (i.t.t. de 750D en 760D), maar kennelijk komt de M3 wel in europa, maar niet in noord-amerika. Prijs zou €769.99 moeten zijn, dus wederom hoog initiëel ingezet, ondanks dat ik hier weinig bijzonders in kan ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 10:52
Is die prijs nu met of zonder kitlens?
Dat is inderdaad een (te) forse prijs als het klopt terwijl en het zonder kitlens is (met trouwens ook) de specs zijn niet spetterend en bij de buren hebben al een tijdje hetzelfde of meer beschikbaar.
Het enige voordeel is dan een M-mount die misschien makkelijker de EF objecten aan kan via de adapter wat in de praktijk natuurlijk alleen op een noodgreep uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is met EF-M 18-55mm idd.

Jammer.... wacht dan wel tot ie weer in de dumpbak ligt voor 1/3 van de prijs. Al ben ik wel benieuwd wat die nieuwe 24MP sensor gaat doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zat ik er toch niet ver vanaf. Wel jammer die prijs, ik blijf dan nog even met de M1 en 5D combi doorschieten en wacht de reviews af. Wie weet, misschien heeft Canon de AF zodanig verbeterd dat het wel de moeite is.

/edit: ik zie in de aankondiging "upto 6.1x faster than the original EOS-M". Wel die .1 niet vergeten he? ;)

[ Voor 20% gewijzigd door zonoskar op 06-02-2015 08:42 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zat hier even door de specs te bladeren. Battery life 250 shots... Dat is wel tamelijk matig (weet niet of de huidige M dat beter doet). 1080p met max 30 fps, terwijl alle Sony's al lang 60 fps ook doen. En kost meer dan een A6000 maar moet het zonder de EVF doen.

Eens kijken hoe snel de prijzen onderuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Er is ook al een Hands-on preview op dpreview.com.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De huidige M zit lager met 230 shots. Dus lijkt wel een minimale verbetering te zijn.

Misschien is die nieuwe sensor wel wat. De AF vind ik niet zo spannend waarvoor ik het gebruik en kan nu al prima uit de voeten met de huidige M. Echter lijken me de verbeteringen in de grip en de extra knoppen wel wat.

Echter snap ik gewoon niet dat ze de camera hoger in de markt zetten qua prijs als de A5100. Die is volgens mij voor 100 euro minder geïntroduceerd en nu voor 270 euro minder te koop. Dan is die 16-50mm PZ niet geweldig maar toch. We gaan het zien. Misschien is binnen een paar maanden of iets langer de prijs weer op het niveau zoals de huidige EOS M nu nog af en toe verkocht wordt.

Als laatste jammer dat er niet 1 lens is aangekondigd, dat heeft ie toch ook wel nodig.
henkie196 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 07:45:
Prijs zou €769.99 moeten zijn, dus wederom hoog initiëel ingezet, ondanks dat ik hier weinig bijzonders in kan ontdekken.
Lijkt toch iets lager te zijn. Al is het niet veel. Bij Kamera Express staat ie al in de webshop om te pre-orderen.

Prijs Body: €629,-
Prijs normale kit: €729,-
Prijs Premium kit: €779,- (Lijkt een R-F-4 Camerahoes bij te zitten)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 08:43:
Eens kijken hoe snel de prijzen onderuit gaan.
Ik ben benieuwd.
Als ik een camerazaak zou hebben dan zou ik ze in ieder geval niet inkopen juist om die reden. Ik ben bang dat dit er een wordt die je niet in de schappen tegen zal komen en enkel op bestelling kan kopen vanwege de gigantische prijsdaling die iedereen wel aan ziet komen.

Zo te zien is de prisj ongeveer gelijk aan die van bijvoorbeeld de E-M10. Dan zou ik toch zeker voor de E-M10 gaan, ook als ik daar nog geen objectieven voor had.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die E-M10 is al 100 euro goedkoper met een kitlens, die kun je voor zo'n €640 wel kopen volgens mij. Dat zou voor iemand die nog niets heeft mogelijk inderdaad een betere keus zijn. Al moet je wel van 4:3 foto's houden als je in RAW schiet volgens mij.

Tenzij je graag een 35mm FF equivalent lens (de 22mm F/2) wilt hebben, een goede UWA 11-22mm en een redelijk goede kitlens. De eerste 2 zijn toch wel erg goed voor de prijs. Die 22mm heeft op de huidige EOS M bijvoorbeeld al de dubbele resolutie van de 2 17mm Olympus (€220 en €520) opties en is met 85 euro ook een stuk goedkoper. Maar ben je van plan om meer en andere lenzen te kopen en zoek je meer lichtsterkte is de M3 inderdaad niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb een M1 met de 22mm en de kitlens en ben eigenlijk best tevreden met 't ding. Voor mij is het een "vakantiekiekjesapparaat", ik heb de ballen verstand van fotografie maar wil 't wel ooit leren. Ik heb alleen geen zin om met een dslr te slepen, dus daarom een systeemcamera. Hoewel ik wist dat de M voor Minimaal en Matig stond bij de M1, heb ik 'm in een opwelling gekocht omdat ie erg goedkoop was en de reviews van de lensjes positief. Helaas ontbreekt de kennis/ervaring/tijd om me erin te verdiepen, dus de M1 voldoet voorlopig wel.

Als blijkt dat ik in de toekomst toch meer wil kunnen/doen, dan kijk ik verder. De kosten tot nu toe zijn nou niet zo hoog dat ik persé bij Canon moet blijven. De 11-22 ziet er echter wel smakelijk uit, ik heb groothoek altijd interessanter gevonden dan veel zoomen voor huis tuin en keukengebruik. Meestal heb ik de optie 'er even naartoe wandelen' want die kerk/plant loopt niet weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Voor jou is de EOS M ook een hele goede camera en is er ook niets mis mee behalve de (introductie)prijs. Misschien heb je ook nog eens geluk gehad daarmee. Voor de prijs waar die nu nog voor in een enkele winkel te vinden is (<€ 300) is het misschien zelfs wel een hele mooie camera.
De fotograaf die wat meer wil of wil doorgroeien zal echter snel tegen de belemmeringen van te weinig objectieven aanlopen. Voor de nieuwe EOS M3 komt daar nog eens de vrij absurde introductieprijs bij die niet "marktconform" is. Daarnaast kom je het EOS M systeem bijna niet meer tegen in de handel, iedere wat serieuze handelaar heeft hem er het afgelopen jaar uitgegooid aangezien de prijserosie enorm was. De nieuwe zal waarschijnlijk via een dwang / koppelverkoop weer aan de handel worden opgelegd (als je Canon dealer wilt blijven moet je minimaal 10 M-etjes afnemen..) Maar ik weet niet of de handel dan nog wel gaat bijten als je op de beperkte marges verplicht een winkeldochter/ verliespost in je assortiment wilt opnemen. Misschien dat ze opeens andere merken gaan promoten of geen dealer meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 13:41

sjaool

Every life should have 9 cats

De EOS M is een mooie en robuuste camera zeker voor de prijs waarvoor deze nu wordt aangeboden. De beperking in het aantal objectieven is voor normaal gebruik zoals vakantiekiekjes en dergelijk geen probleem. Wil je meer dan kan dit een probleem worden.

De M3 is een totaal herzien ontwerp en kan dan eigenlijk ook niet vergeleken worden moet de originele M. De introductieprijs is inderdaad hoog maar ik denk dat deze snel zal dalen. Om heel eerlijk te zijn vind ik het ontwerp van de M mooier omdat het veel compact aan doet. Maar ik denk dat qua bediening en creatieve opties de M3 een grote vooruitgang is.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste EOS M was echt absurd geprijsd met een prijs van boven de 800 euro. De M3 is niet goedkoop en voor wat het bied inderdaad te duur. Al heeft Canon gelukkig wel al wat lager ingezet met de prijs. Je kunt hem nu ook alleen body only kopen, dat scheelt toch alweer bijna 200 euro met toen de eerste EOS M uitkwam.

In Japan schijnt ie al op Amazon te staan voor $500 incl. een EVF. Hopelijk zakken de prijzen hier inderdaad snel naar iets wat beter past bij de specs.

Lijkt alsof Canon ook weer een beetje probeert te teasen in een filmpje welke ze gemaakt hebben van de EOS M3. Gaan alweer verschillende geruchten over een nieuwe EF-M F/1.2 lens... Als je de setting op het scherm ziet zie je geen grote EF 50mm of 85mm F/1.2 op de EOS M zitten. Ben benieuwd....

http://www.canonrumors.com/2015/02/an-ef-m-f1-2-lens/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Nederland is hij zo te zien enkel leverbaar met kitobjectief en kost hij 729,-
Is daarmee duurder dan de concurrentie met EVF.

De prijs zal wel een flinke duikvlucht maken, aan te raden is dus om zeker een paar maandjes te wachten indien je interesse hebt in deze camera.

Als er een 1.2 aan zit te komen dan had Canon die beter kunnen tonen bij de aankondiging van de M3. Of in ieder geval een mock-up. Wellicht had dat de negativiteit die rond EOS-M hangt wat kunnen temperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:12:
In Nederland is hij zo te zien enkel leverbaar met kitobjectief en kost hij 729,-
Is daarmee duurder dan de concurrentie met EVF
Zoals ik al een stuk hoger had gepost kun je ook al een body only pre-order voor €629 en er is een premium kit met een extra tasje erbij ofzo. Deze komt op €779. Voorlopig wel alleen in zwart te krijgen. Beide inderdaad nog te duur en even wachten tot de prijs gaat zakken naar wat beter past bij de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 09:11:
Prijs Premium kit: €779,- (Lijkt een R-F-4 Camerahoes bij te zitten)
De R-F-4 is een Camera Cover (Body Cap).

Volgens Cameranu:

Non-Premium:
- EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objectief
- EM-200DB draagriem

- LP-E17 accu
- LC-E17E oplader
- Netsnoer
- Interfacekabel
- Gebruiksaanwijzing
- Afkomstig van Canon Nederland
- Twee jaar garantie
Premium:
- EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM objectief
- SanDisk 16GB geheugenkaart
- EH27-CJ jacket
- EM-E2 nekriem
- LP-E17 accu
- LC-E17E oplader
- Netsnoer
- Interfacekabel
- Gebruiksaanwijzing
- Afkomstig van Canon Nederland
- Twee jaar garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Die jacket en nekriem zien er wel mooi uit, hoewel ik me afvraag of het wel bij het design van de body past. Vind het meer iets voor een X100 of andere retro-look body.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 13:41

sjaool

Every life should have 9 cats

Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:02:
In Japan schijnt ie al op Amazon te staan voor $500 incl. een EVF. Hopelijk zakken de prijzen hier inderdaad snel naar iets wat beter past bij de specs.
Klopt, de body inclusief viewfinder staat daar voor ¥ 58.126 omgerekend circa €430,-. Dat is nogal een stevig prijsverschil met hier. Oftewel het klinkt gewoonweg te mooi om waar te zijn. ;)

De M3 met kitlens kost daar omgerekend circa €520,-.

[ Voor 27% gewijzigd door sjaool op 08-02-2015 20:20 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Magnat-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03-2020
op zich zou ik hem toch liever hebben als de M1 die ik nu heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Als die hier in de winkel ligt krijg je er nog geld bij als dat zo doorgaat ;). Is natuurlijk wel een zorgelijke zaak. Nu weet je nooit wanneer je hem moet kopen als je hem wilt hebben, want morgen is ie zo maar nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach wie weet vliegen ze wel als warme broodjes over de toonbank en word ie alleen maar duurder, waar door je er gewoon zo snel mogelijk bij moet zijn ;) want morgen is ie zomaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Dream on...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar
  • Laatst online: 16-09 16:49
Inmiddels heeft Canon zijn website op orde en kunnen we de M3 in alle glorie bewonderen:
http://www.canon.nl/For_H...tal_SLR/EOS_M3/index.aspx

Beschikbaar vanaf april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Kom maar door met die prijsdalingen. Of niet, ook niet erg. Ik ben al blij dat er nog iets gebeurt met de EF-M mount. Of het ding loopt goed, de prijs blijft stabiel, Canon krijgt een signaal dat de EF-M aan het slagen is, er volgt meer glas, klanten krijgen meer opties, ik met mijn M1 dus ook, ik blij. Of het ding loopt beroerd, prijzen dalen, ik kan mijn M1 inruilen voor een M3 body, ik heb voor weinig een beter apparaat, ik blij.

Maar eerst eens een stoomcursus foto's-zonder-de-auto-stand zodat ik wat mileage uit die M1 + kit + 22mm kan halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kwam net dit filmpje tegen:

:D Geeft een behoorlijk goed beeld van Canon's arrogantie. Ik betwijfel dan ook of de M3 wél welkom is op het feestje.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:17
Mwaha dat is gewoon jaloersheid. Zo langzaam focussed de M1 zelfs niet eens :')

[ Voor 3% gewijzigd door jip_86 op 10-02-2015 22:29 ]

• oscar
  • Laatst online: 16-09 16:49
Spot on! Ongelofelijk die twijfel bij Canon. Vrees voor kannibalisatie kan ik me voorstellen, maar als ze niet doorzetten lopen ze sowieso klanten mis. Die angst zit het vertrouwen in hun eigen kunnen in de weg.

Zelf zou ik nooit een Samsung systeemcamera kopen (als EOS gebruiker), maar ik verbaas me over alle goede reviews en verhalen over die cameraatjes. Dat maakt de keuze voor iedereen die geen EOS glas in de kast heeft, alleen maar makkelijker. En dat lijkt me niet de bedoeling van Canon.

• Sodela
Het artikel is inderdaad wel een direct hit.

Het zal met name de angst voor kannibalisme zijn. Het spel wordt echter wat anders gespeeld. Met name zij zouden zich moeten realiseren dat de meeste dslr's (en systeemcamera's) gewoon met het kit objectief verkocht worden. Een volgende / vervangende aanschaf van die instappers zal steeds meer mensen doen besluiten om "kleiner" te gaan met dezelfde kwaliteit. De acceptatie van de systeemcamera neemt steeds verder toe, ook bij de mensen die er geen verstand van hebben ;). Als jij dus als simpele ziel voor de keuze staat om je 1000D te vervangen ben je niet behept met een glascontainer vol objectieven. Dan stap jij zonder moeite over naar een Sony, Fuji, Olympus of Samsung (nee, Nikon komt niet in het rijtje voor!). Als het geen systeemcamera wordt dan waarschijnlijk een mooi mobieltje. Weg markt...

Of Samsung nu het wiel opnieuw heeft uitgevonden waag ik te betwijfelen. Daar zit wel een boel marketing in want andere merken kunnen feitelijk hetzelfde, genoeg keuze op de systeem-markt. Het is natuurlijk wel mooi, maar heeft ook een heel groot prijskaartje.

Verwijderd

Hier trouwens een ander interessant artikel als reactie/aanvulling op het DPreview artikel waarom Canon mogelijk juist niet echt hard inzet op Mirrorless en die markt maar een klein beetje instapt en niet echt veel moeite voor doet. http://www.dslrbodies.com...ket-for-interchangea.html

Verwijderd

Natuurlijk een compleet verkeerd beeld. De EOS-M is dik geflopt. Pas toen het tegen absolute dumpprijzen aangeboden werd kwam de verkoop op gang. Vrij nietszeggend dus. Daarnaast lijkt mij de data in de taartgrafiek uitermate discutabel.

• link0007
  • Niet online
Jammer ook dat hij geen bronnen geeft voor de marktaandelen..

Verder is Canons rol grotendeels afhankelijk van hun naamsbekendheid; mensen kopen zo massaal Canon omdat het ze wordt aangeraden door enthusiasts en evt. Pro's.. Dat is al aan het veranderen, kijk maar maar de adviezen hier op tweakers. Canons stagnatie begint al steeds grotere bekendheid te krijgen. Bereikt dat eenmaal een kritieke massa, dan zakt het hele kaartenhuis in elkaar.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

"Now is the time not to bumble along, but to grasp the opportunity to make a statement, to have confidence and to carve a determined slice of the action." |:( |:(
Dit artikel is helemaal niet interessant, gaat gewoon echt helemaal nergens over.

Op het moment dat jij je hier druk om gaat maken dan kan jij je beter afvragen waar je mee bezig bent?
Een fotograaf is een soort van artiest, kunstenaar. De camera zijn gereedschap. Waar het om gaat is de foto en de fotojacht. En waar je druk om moet maken is waar/hoe/wat je gaat fotograferen. En als je geen inspiratie meer hebt dan kan je bijvoorveeld op 500px of flickr kijken.

Maar je druk maken over de de vraag of canon wel of niet arrogant is!? Canon is jullie niets verplicht. En omgekeerd zijn jullie canon niets verplicht.
Je kiest zelf een camera, als je van mening bent dat deze M3 te duur is dan koop je hem toch lekker niet.
Zat andere camera om uit te kiezen. De keus is enorm!
Nooit eerder was er zo grote verscheidenheid aan camera's te koop; mooi toch? Kies er een uit die wel goed vind en ga lekker foto's maken.
Jullie hadden het nog nooit zo goed! En dan toch lopen miepen op Canon.

En daarbij vind ik de M3 helemaal niet zo duur; de prijsstelling gewoon in overeenstemming met de rest van het Canon programma :+

En wat betreft angst voor kannibalisme en de boot missen; er is helemaal geen boot.
Canon was 25 jaar geleden de grootste en is nu de grootste en de kans is groot dat ze over 10 jaar nog steeds de grootste zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 12:02:
Hier trouwens een ander interessant artikel als reactie/aanvulling op het DPreview artikel waarom Canon mogelijk juist niet echt hard inzet op Mirrorless en die markt maar een klein beetje instapt en niet echt veel moeite voor doet. http://www.dslrbodies.com...ket-for-interchangea.html
Ik zie twee schijf diagrammen die aangeven dat Canon en Nikon de grootste zijn en waren. En voor de rest staan er nergens cijfers. Hij doet aannames over groei van de mirrorless market maar hij geeft nergens cijfers. Fantasie verhaal.

En weet je wat ik erg vind; mirrorless fabrikanten die op beurzen mockup's tonen.
Zoals Sony laatst deed met een aantal objectieven, wat een brevet van onvermogen

weet het niet meer

Verwijderd

Die grafiek is volgens mij gebaseerd op ILC CIPA cijfers van over 2014 ook op zijn Site terug te vinden. Daarin gaat het om 10,6M DLSR's en 3,3M MILC's. DSLR's worden voornamelijk verkocht door Canon en Nikon. Sigma zal een hele kleine hoeveelheid doen, Pentax zal er iets meer doen en Sony zal er ergens tussen in zitten als je hun SLT een DSLR mag noemen. Laat er voor Canon en Nikon dan ~10M over blijven. Dat is ~72% van de aantallen over 2014. Dat laat de grafiek ook ongeveer wel zien. Verdeel dat een beetje met de aantallen die er genoemd worden in zijn andere artikelen over de CIPA cijfers en je komt op ~4,5M stuks voor Nikon en ~5,5M stuks voor Canon.

Dus in zijn eentje doet Canon nog net niet het dubbele wat er in Mirrorless gebeurt maar ze komen een eind. Waarom zou je als bedrijf dan een paar procent willen inpikken in de Mirrorless markt wat je met wat is het 10 andere camera fabrikanten moet delen. Beide markten lijken afgelopen 3 jaar niet echt meer te groeien en krimpen eerder qua aantallen, door mogelijk de smartphones. Voorlopig is er nog niet echt veel te halen voor een Canon of Nikon denk ik zo. Ze verdienen nog genoeg met hun DSLR's. Dat ze de stap mogelijk een keer moeten maken zal best een keer kunnen komen. Echter voorlopig is er in cijfers nog geen aanwijzing dat het echt nodig is. Zowel Canon als Nikon denken dat er ook in 2015 niet veel zal veranderen in hun aantallen. Zou dat wel in eens veranderen in 2016? Geen idee we kunnen niet in de toekomst kijken.

Is het dom van Canon en Nikon om die markt links te laten liggen? Geen idee, ze hebben beide in ieder geval iets, ik denk dat het wel meevalt en het zal geen kaartenhuis zijn wat op instorten staat. Je hebt in de ILC markt immers te maken met lenzen. Daardoor zul je wel 6x nadenken of je de overstap echt moet maken. Stel dat iedereen in eens wil gaan overstappen zal de 2de hands markt helemaal overspoelt worden. Prijzen van lenzen gaan omlaag (die normaal zo waarde vast zijn) en vele trekken zich uiteindelijk weer terug omdat ze niet krijgen wat ze willen. Je zal altijd die beginner hebben die makkelijk overstapt, maar die stapt nu net zo makkelijk over naar Nikon of Canon.

We gaan het allemaal zien, ook deze EOS M3 zal geen kaskraker worden en zal kleine aantallen verkopen, daar zijn we allemaal over uit. Als deze cijfers maar enigszins kloppen zie ik ook niet in waarom Canon in eens vol in moet zetten op Mirrorless. Dan is het mogelijk genoeg om gewoon in een rustig tempo steeds wat te releasen, lensje hier lensje daar, dan eens een body. Misschien pakken ze dan al gelijken aantallen als andere fabrikanten nu al doen met MILC. Maar ja ook hier kunnen we niet in de toekomst kijken.

Zoals Vishari goed zegt waarom zullen we ons allemaal druk maken over dit soort dingen. Pak gewoon je camera en ga lekker foto's maken met de camera/tool welke je zelf wilt gebruiken. Help verder de mensen hier met het verbeteren van hun fotografie of bij problemen met hun tool.

Verwijderd

Ik dacht dat we hier op Tweakers, een technologie site zaten. :)

Verwijderd

Lijkt meer een economie forum :+

• Ploink
Ja doe die stropdas eens af :+
Maar ik begrijp het wel, je bent begonnen aan een systeem en als de toekomst onzeker is twijfel je om nog meer te investeren en voor je het weet ben je met economie bezig :D

Wat ik zoek is een leuke betaalbare telelens, maar die is er niet. Geen enkele systeem heeft een prime lens boven de 85mm 8)7 (als je die MF samyang en rokinon lenzen niet meetelt)

Die telezoom lensjes zijn allemaal zonder uitzondering onscherp in het lange bereik. Met geen enkele combinatie had ik die groene specht hierboven scherper kunnen vastleggen. En dat terwijl er wel 100 verschillende groothoek lensjes zijn :?

Verwijderd

Ploink schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:30:
Ja doe die stropdas eens af :+
Maar ik begrijp het wel, je bent begonnen aan een systeem en als de toekomst onzeker is twijfel je om nog meer te investeren en voor je het weet ben je met economie bezig :D
Het is Tweakers dus de minpunten vergroten we wat uit. Maar uiteindelijk kies je natuurlijk gewoon wat jij prettig vindt.
Wat ik zoek is een leuke betaalbare telelens, maar die is er niet. Geen enkele systeem heeft een prime lens boven de 85mm 8)7 (als je die MF samyang en rokinon lenzen niet meetelt)
Op m4/3 heb je de voortreffelijke 75mm f/1.8 Goed niet boven de 85mm maar toch verder uitvergroot dan 85mm op APS-C.
Die telezoom lensjes zijn allemaal zonder uitzondering onscherp in het lange bereik. Met geen enkele combinatie had ik die groene specht hierboven scherper kunnen vastleggen. En dat terwijl er wel 100 verschillende groothoek lensjes zijn :?
Ik weet wel zeker dat je met de M.Zuiko 40-150 f/2.8 het een stuk scherper had vast kunnen leggen. Het prijsverschil mag er dan ook wel wezen.

Verwijderd

Ploink schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:30:
Die telezooms zijn niet onscherp. Jij wilt te veel croppen en daar zijn ze niet geschikt, croppen wil je over het algemeen liever niet zo extreem doen er blijft geen resolutie over zo. Geen resolutie is geen detail en geen scherpte. Als jij die specht scherp op de foto had willen hebben had je een veel langere lens moeten hebben. Richting de 400mm op crop of misschien nog wel langer. Dat is 600 a 640mm in FF equivalent.

Er is nog geen MILC die dat haalt op APS-C en alles stopt inderdaad te vroeg bij ~200mm. Bij Olympus en Panasonic heb je dan nog de meeste kans met een 75-300mm of 100-300mm dat is 600mm als je omrekent. Dan kom je al stuk dichterbij en omdat je dichterbij komt hoef je minder te croppen en kan het scherper.

Fuji heeft een 100-400mm zoom voor 2016 op de planning staan en Canon heel misschien ook voor de EOS M een 70-400mm voor de toekomst. Alleen daar is weinig van bekend en is alleen nog een patent van gezien. Dus dat zegt niets over of die ook gaat komen en wanneer. Kan nog wel even duren of komt nooit.

Vind je 600mm nog niet genoeg heb je nu alleen nog Sigma en Tamron lens als optie of echt dure primes van dees of geen en die zijn er alleen voor DSLR FF (Werken wel op crop) en zijn ook groot en duur.
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:00:

[...]

Op m4/3 heb je de voortreffelijke 75mm f/1.8 Goed niet boven de 85mm maar toch verder uitvergroot dan 85mm op APS-C.

[...]

Ik weet wel zeker dat je met de M.Zuiko 40-150 f/2.8 het een stuk scherper had vast kunnen leggen. Het prijsverschil mag er dan ook wel wezen.
Als je te veel moet croppen dan blijft er zelf's met zo'n lens niet genoeg over. De foto had scherper geweest maar blijft geen resolutie over. Je zult dan toch echt een langere lens moeten hebben, dat geeft veel betere resultaten ook als de lens iets softer zou zijn.

Zowel die EF-M 55-200mm als die 40-150mm geven beide beeld van ~300mm. De Canon zelfs iets langer en de specht was al bijna niet te zien op de foto. Ploink had eerder meer gehad aan iets zoals bijvoorbeeld een Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm. Door dat je niet of bijna niet hoeft te croppen had je een beter resultaat gehad.

Verwijderd

Daarin moet ik je gelijk geven. Bij die afbeelding is gewoon te veel gecropt.

• Ploink
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:00:
Die heb ik vanwege de prijs niet meegeteld. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:16:
[...]

Die telezooms zijn niet onscherp. Jij wilt te veel croppen en daar zijn ze niet geschikt, croppen wil je over het algemeen liever niet zo extreem doen er blijft geen resolutie over zo.
Geen resolutie is geen detail en geen scherpte. Als jij die specht scherp op de foto had willen hebben had je een veel langere lens moeten hebben. Richting de 400mm op crop of misschien nog wel langer. Dat is 600 a 640mm in FF equivalent.
Ik begrijp je verhaal, maar die goedkope zoomlenzen zijn juist ongeschikt om te croppen OMDAT ze zo onscherp zijn. Helemaal inzoomen blijft er maar 2-3MP effectieve resolutie over en dat is gewoon wazig.

In het geval van de specht heeft de cropfactor geen enkele betekenis meer, het gaat gewoon om het oplossend vermogen van de lens, de grootte van de sensor is irrelevant. Een kleinere sensor cropt een stuk van het beeld ivm FF, maar verbetert niet het detail dat je daarin vastlegt, dat is hetzelfde.

Het is een ander verhaal bij lenzen zoals de M.Zuiko 75mm, die is zo scherp dat je echt gebruik maakt van de 16MP van een MFT camera. Ga je dat vertalen naar FF, dan heb je 64MP nodig om hetzelfde detail vast te leggen. In dat geval kun je wel zeggen dat het equivalent 150mm FF is.
Er is nog geen MILC die dat haalt op APS-C en alles stopt inderdaad te vroeg bij ~200mm. Bij Olympus en Panasonic heb je dan nog de meeste kans met een 75-300mm of 100-300mm dat is 600mm als je omrekent. Dan kom je al stuk dichterbij en omdat je dichterbij komt hoef je minder te croppen en kan het scherper.

Fuji heeft een 100-400mm zoom voor 2016 op de planning staan .en Canon heel misschien ook voor de EOS M een 70-400mm voor de toekomst. Alleen daar is weinig van bekend en is alleen nog een patent van gezien. Dus dat zegt niets over of die ook gaat komen en wanneer. Kan nog wel even duren of komt nooit.
Leuk, maar ik ben klaar met die zooms, ik heb er nu al twee en ze zijn niet scherp.
Ter illustratie, de M.ZUIKO DIGITAL ED 75-300mm F4.8-6.7 II en dat is nog een relatief goede lens.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.dxomark.com/dakdata/measures/PanasonicGH2/Result/DakResult/Olympus_MZUIKO_DIGITAL_ED_75_300mm_F48_67_II/MTF_v2/GLOBAL_PERC_MPix.png
Afbeeldingslocatie: http://cdn.dxomark.com/dakdata/measures/colorscale/scale_percMpix.png
in P-Mpix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ploink schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 23:51:
[...]

Ik begrijp je verhaal, maar die goedkope zoomlenzen zijn juist ongeschikt om te croppen OMDAT ze zo onscherp zijn. Helemaal inzoomen blijft er maar 2-3MP effectieve resolutie over en dat is gewoon wazig.

In het geval van de specht heeft de cropfactor geen enkele betekenis meer, het gaat gewoon om het oplossend vermogen van de lens, de grootte van de sensor is irrelevant. Een kleinere sensor cropt een stuk van het beeld ivm FF, maar verbetert niet het detail dat je daarin vastlegt, dat is hetzelfde.

Het is een ander verhaal bij lenzen zoals de M.Zuiko 75mm, die is zo scherp dat je echt gebruik maakt van de 16MP van een MFT camera. Ga je dat vertalen naar FF, dan heb je 64MP nodig om hetzelfde detail vast te leggen. In dat geval kun je wel zeggen dat het equivalent 150mm FF is.
Daarom zeg ik ook dat je een langere lens nodig hebt dan hoef je niet te croppen. Als jij bij die 75mm flink gaat croppen houd je ook geen resolutie over, dan kan die lens nog zo scherp zijn. Maar dan heb je wel 1000 euro uitgegeven aan een lens die totaal niet bedoelt is voor de dingen die je wilt doen met zo'n lens.

Als jij iets groot op de foto wilt zetten moet je zorgen dat je het groot op de foto kunt zetten. Door a.) dichterbij proberen te komen of b.) door gewoon een langere lens te nemen die wel doet wat je probeert te bereiken. Maar een scherpe lens kopen en vervolgens nog gaat croppen heeft daarin totaal geen zin zeker niet als ie altijd te kort is.

Bij een M.Zuiko 75mm is het verhaal hetzelfde. Ten eerste doet deze lens 12MP op zijn best als je DXO erbij pakt verliest dus al 25% van de 16MP sensor resolutie. Zoals gezegd het is een scherpe lens maar haalt al niet alles uit de sensor. Ga je vervolgens zo ver croppen als je bij die specht hebt gedaan dan hou je nog geen resolutie over. Reken voorbeeldje hieronder:

Je begint met een foto die in het geval van bijvoorbeeld een M43 16MP is de lens doet als je de beste pakt 12MP. Ga je vervolgens die foto zo croppen als bij je specht hebt gedaan dan houd je 800x600 pixels over laat dat nou maar 0,5MP zijn. Echter heb je de foto nog niet verkleind en zul je nog rekening moeten houden met de 25% resolutie verlies. Dan hou je 0,4MP over. Weet je die foto gewoon in volle resolutie te maken met een lange lens en kun je het beeld beter vullen hoef je niet zo ver te croppen of helemaal niet te croppen en houd je gewoon meer resolutie bijvoorbeeld 3MP als we even uitgaan dat je toch een stukje gecropped hebt en je zo'n slechte zoom hebt gebruikt. Hoef je helemaal niet te croppen is het 6MP. Je begint met 16MP lens is maar 6MP en met beetje croppen houd je 3MP over. Dat is dus simpel gezegd 7,5x a 15x de resolutie als je zou bereiken met een scherpe lens waarbij je veel moet croppen, dat met een slechte lens welke niet verder komt dan 6MP volgens DXO.

Ga je dat vertalen naar FF heeft helemaal geen nut. Laat alleen zien dat die lens als ie geschikt zou zijn voor FF je mogelijk in de buurt van de 48MP uitkomt. Dat is geen 64MP want die 75mm verliest 25% van de resolutie volgens DXO. Maar we hebben hier met een lens voor een kleine sensor te maken die sensor heeft niet meer dan 16MP. Dus die zal ook nooit meer detail vastleggen en omrekenen heeft dus ook geen zin.

Ik zeg niet dat je geen dure/goede/scherpe lenzen moet gebruiken dat moet je zeker doen. Je moet alleen niet absurd croppen als je helemaal van de cijfertjes en scherpte bent. Zorg gewoon dat je de juiste tools gebruikt op de juiste manier en de resultaten zullen veel beter zijn. Gebruik een 75mm wanneer je dat nodig hebt en gebruik een 300mm wanneer je dat nodig hebt. Gebruik geen 200mm als je eigenlijk een 600mm nodig zou moeten hebben.

Wil je echt scherpte kun je beter de Canon EF-M 22mm f/2.0 gebruiken die doet volgens DXO 13MP zelfs op f/2.0 is ie scherper als je de sharpness fieldmap bekijkt en is maar 1/10 van de prijs van die M.Zuiko 75mm ;) (Ja ik weet het, lenzen zijn totaal niet te vergelijken)
http://www.dxomark.com/Le...n-EOS-M___898_909_989_819

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2015 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 00:49:
[...]
Bij een M.Zuiko 75mm is het verhaal hetzelfde. Ten eerste doet deze lens 12MP op zijn best als je DXO erbij pakt verliest dus al 25% van de 16MP sensor resolutie. Zoals gezegd het is een scherpe lens maar haalt al niet alles uit de sensor. Ga je vervolgens zo ver croppen als je bij die specht hebt gedaan dan hou je nog geen resolutie over. Reken voorbeeldje hieronder:
Die 75mm was maar even een voorbeeldje ter illustratie van dat crop factor verhaal, ik zou dat niet serieus als telelens gebruiken. Die 12MP (13MP met OMD-M5) is ongeveer het maximum dat met de 16MP sensor mogelijk is. De volle 16MP kan je niet halen vanwege de Bayer interpolatie en eventueel AA filter.

Een 75mm/12MP lens zou hetzelfde resultaat halen als een 150mm/3MP lens, dus een 200mm/3MP is beter en een 300mm/3MP nog beter, zoals je me duidelijk probeert te maken.

Maar nog steeds is het matig als je het vergelijkt met wat een theoretische 200 of 300mm/F4 prime zou kunnen presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

75mm op m4/3 geeft een beeldhoek van 150mm op FF. Dat is zeker wel tele te noemen. Ik zou hem dan zeker (heel, heel graag zelfs) wel willen gebruiken als telelens. Natuurlijk wel binnen de mogelijkheden (en dus niet zoveel croppen als bij de eend achtige).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat van mij met die 75mm was ook een voorbeeld. Had natuurlijk elke willekeurige lens kunnen gebruiken in het voorbeeld. 75mm/12MP zou een beter resultaat kunnen halen als een 150mm/3MP lens. Als je dat echt wil weten zul je hele berekeningen moeten gaan doen om te kijken of je met die beeldhoek zo kunt croppen dat je beter uitkomt als met een iets langere lens en dan meer of minder MP overhoud.

Veel zooms zijn matig inderdaad, maar ja hou ook de prijs in de gaten. Hoe kleiner de sensor hoe sneller je dat zult zien. APS-C is daarin alweer iets in het voordeel. FF is helemaal in het voordeel omdat de pixels daar gewoon groter zijn of er zijn er zoveel meer zijn dat je dan veel makkelijker kunt croppen en veel meer scherpte en resolutie overhoud. Op FF is bijvoorbeeld de slechtste zoom beter qua MP's dan voor M43 de beste. Dat hoeft niet te zeggen dat die M43 lens niet scherp is. Die zal als je omrekent een stuk scherper zijn dan op FF eventueel zou kunnen. Echter door dat het maar een kleine sensor is met een hoge pixeldichtheid moet alles zoveel scherper zijn.

Theoretische zou een zoom ook gewoon heel goed kunnen presteren. Echter is een zoom altijd een compromis en moeten ze keuzes maken. Daarom zijn primes over het algemeen beter en in veel gevallen ook goedkoper. Maar ook dat hoeft niet zo te zijn en hangt helemaal van de lens en prijs en vergelijking af.

Maar alles blijft staan. Zorg dat je de juiste tool/lens gebruikt voor wat je nodig hebt en dan het liefst zo scherp mogelijk als je dat belangrijk vind en je kunt kopen. Probeer gewoon niet zoveel te croppen als je resolutie wilt overhouden. Moet je dat wel heb je gewoon een langere lens nodig waarmee je betere resultaten zult halen ook als die lens iets minder is. Of je moet naar APS-C DSLR waar je lekker aan de slag kunt met lange 600mm of zelfs 800mm primes :) of als je er een kunt vinden en geld voor hebt een Canon 1200mm prime dat is 1920mm op crop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Of gewoon niet zulke belachelijk lange afstanden schieten.. Natuurfotografie doe je van dichtbij, niet van veraf. de bedoeling is dat het beestje grofweg beeldvullend op je sensor komt, niet dat je 10x digitaal moet zoomen.

Het proberen op te lossen met langere telelenzen is de verkeerde aanpak. Je moet leren dichterbij te kunnen komen zonder de dieren weg te jagen, dan heb je geen >200mm lenzen meer nodig in veel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd naar tips dan. Ik ben bv. nog geen kraai tegen gekomen waar ik met een APS-C camera met een 200mm lens ook maar in de buurt kwam van een beeld vullende foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 10:33:
.... (en dus niet zoveel croppen als bij de eend achtige).
Ik denk dat je even je excuses moet aanbieden aan die Groene Specht :P
Die beesten kunnen met hun snavel een hol uithakken in een gezonde boom, die moet je niet boos maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LOL. Bij deze mijn excuus aan Woody Woodpacker.
Zo'n vreemde vogel wil je idd niet boos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

henkie196 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 11:46:
Ik ben wel benieuwd naar tips dan. Ik ben bv. nog geen kraai tegen gekomen waar ik met een APS-C camera met een 200mm lens ook maar in de buurt kwam van een beeld vullende foto.
mee eens met link0007, of beter gezegd; je moet zorgen dat de dieren naar je toe komen
en dat doe je vanuit een goed geprepareerde kijkhut waar je jezelf een paar uur rustig houdt
die mooie close-ups van eekhoorns en ijsvogels die je vaak ziet zijn typisch vanuit een kijkhut

@hieronder: kijk eens hier op https://500px.com/alciono alles 200-400 dankzij geduld en geode schuilhut

[ Voor 8% gewijzigd door Vishari Beduk op 13-02-2015 21:07 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n vogelhut is een uitkomst maar zelfs dan heb je aan 200mm niet genoeg, in zo'n hut kan je niet even dichterbij komen. Vogels kunnen klein zijn of je moet nog steeds meters overbruggen en dan is een 400mm of langer geen overbodige luxe. Waarom zou je je laten beperken door 200mm als er voor dit soort fotografie veel langer spul beschikbaar is. Die 100-400mm, 300mm F/4 of 400mm F/5.6 Prime zijn niet voor niets zo populair in combi met eventueel een TC.

Als je dan op bijvoorbeeld Flickr zoekt (https://www.flickr.com/search/?q=han%20bouwmeester) naar foto's genomen vanuit een hut is het overgrote deel ergens tussen 300mm en 500mm geschoten, dan houd ik nog niet eens rekening met de crop factor. Er worden ook regelmatig 1.4x of 2.0x TC's gebruikt. Je ziet af en toe eens een foto langs komen van een Eekhoorn op 200mm of een grotere vogel maar zijn uitzonderingen.

Iedereen moet zijn eigen keus maken. Laten we het een beetje ontopic houden over de EOS M we dwalen een beetje af.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2015 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De handleiding in het Engels is inmiddels beschikbaar voor de geïnteresseerden. Ga hem zelf nog eens bekijken, ben wel benieuwd naar een aantal punten.

http://gdlp01.c-wss.com/gds/7/0300017917/01/eosm3-cu-en.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben zelf aan het twijfelen om mijn 7D met bijbehorend glaswerk van de hand te doen, en over te stappen op een systeemcamera. Ik merk gewoon dat ik de 7D te vaak thuis laat liggen omdat het te lomp, te zwaar en altijd 1 oog in mijn tas moet hebben om te voorkomen dat er uit gejat wordt.

Uiteraard zou ik het liefst bij Canon blijven, maar andere opties staan uiteraard open. Eerst even de definitieve prijs en reviews van de M3 afwachten zegmaar ;)

Nu een vraag waar ik niet een eenduidig antwoord op vind. Zal het mogelijk zijn een off-shoe flitser te triggeren vanuit de M3, het zal niet vaak voorkomen dat ik dit wens, maar kan ik bijvoorbeeld dmv een cactus trigger, of mn 580exII een 430ex aansturen? Ik snap dat zo'n grote flitser uiteraard niet handig is op zon kleine body, maar het zijn net de uitzonderingen wanneer ik het nodig zal hebben :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59
Hij heeft gewoon een normale flitsschoen dus ik denk van wel :) Zat mensen op het internet die er een gigantische lens op zetten, vast ook wel iemand die er een trigger op gezet heeft.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

De Speedlight 90X die bij de EOS M geleverd werd (in bepaalde kits) kan als master je andere speedlights aansturen. In de handleiding van de M3 zie ik zo gauw die optie niet voor de ingebouwde flitser van de M3. Met een externe flitser/trigger kan dat uiteraard.

Die 90X is een flutding dat werkt op 2xAAA batterijtjes. Maar aansturen werkt wel, ik heb het 1x getest en daarna nooit meer gebruikt.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wordt de M3 wel in Europa geleverd?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Hij staat op canon.nl, dus ik mag aannemen van wel.

Maar de M3 wordt niet geleverd in noord-amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, ik dacht enkel in Azië, maar het is dus alleen niet in Noord Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magic schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:03:
[....]
Uiteraard zou ik het liefst bij Canon blijven, maar andere opties staan uiteraard open. [....]
Wat maakt dat je uiteraard het liefst bij Canon wilt blijven? Als je toch alles van de hand doet en werkt met Cactustriggers, dan ben ik wel benieuwd of er meer achter zit dan (ongefundeerde) merktrouw.
Als ik nu naar een systeemcamera zou gaan, dan zou ik objectief kijkend namelijk niet voor Canon kiezen. Maar misschien mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Magic schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:03:
Ik ben zelf aan het twijfelen om mijn 7D met bijbehorend glaswerk van de hand te doen, en over te stappen op een systeemcamera. Ik merk gewoon dat ik de 7D te vaak thuis laat liggen omdat het te lomp, te zwaar en altijd 1 oog in mijn tas moet hebben om te voorkomen dat er uit gejat wordt.

Uiteraard zou ik het liefst bij Canon blijven, maar andere opties staan uiteraard open. Eerst even de definitieve prijs en reviews van de M3 afwachten zegmaar ;)

Nu een vraag waar ik niet een eenduidig antwoord op vind. Zal het mogelijk zijn een off-shoe flitser te triggeren vanuit de M3, het zal niet vaak voorkomen dat ik dit wens, maar kan ik bijvoorbeeld dmv een cactus trigger, of mn 580exII een 430ex aansturen? Ik snap dat zo'n grote flitser uiteraard niet handig is op zon kleine body, maar het zijn net de uitzonderingen wanneer ik het nodig zal hebben :)
Zou inderdaad ook niet snel voor de M3 kiezen als primary camera, eerder snapshot camera voor op vakantie oid. Dan nog zou ik er bruut EF glas op knallen :+

Als ik de verhalen hier voorbij zie komen en zo eens rond kijk kun je beter voor een ander merk gaan. Zo komt de Sony A6000 vaak voorbij en als je meer te besteden hebt misschien de A7?

Het bang zijn dat het gejat wordt ... tsja, een goede verzekering hoort nou eenmaal ook bij zo'n camera. Daarnaast moet je altijd gewoon voorzichtig zijn, ook met je auto radio ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:50:
[...]

Wat maakt dat je uiteraard het liefst bij Canon wilt blijven? Als je toch alles van de hand doet en werkt met Cactustriggers, dan ben ik wel benieuwd of er meer achter zit dan (ongefundeerde) merktrouw.
Als ik nu naar een systeemcamera zou gaan, dan zou ik objectief kijkend namelijk niet voor Canon kiezen. Maar misschien mis ik iets?
Misschien was mijn bewoording niet helemaal juist gekozen, 2 redenen voor mij om voor canon te blijven gaan zouden zijn dat ik over het algemeen Canon producten met een blinddoek voor kan bedienen, waarbij ik bij veel andere merken vaak 2 linkerhanden lijk te hebben. Hoewel dat uiteraard gewoon een kwestie van wennen is. Een ander is dat ik wellicht zaken als flitsers kan blijven gebruiken.

Ik bedoelde echter "als Canon een concurrerend product weet neer te zetten met de m3 (de m1 en m2 waren dat imo niet) dan kies ik daar wellicht voor".

Uiteraard zit er een beetje merkentrouw in, maar ik ben zeker van plan om hier objectief in te staan :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een M1 en een 5D en ik gebruik ze beiden even vaak. De M1 voor onderweg, showrooms enzo. De 5D als ik echt mooie foto's wil maken. De lenzenset van de EOS-M is nou niet bepaald uitgebreid, dus dingen als weinig DoF ga je wel missen met enkel een EOS-M camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
zonoskar schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:53:
Ik heb een M1 en een 5D en ik gebruik ze beiden even vaak. De M1 voor onderweg, showrooms enzo. De 5D als ik echt mooie foto's wil maken. De lenzenset van de EOS-M is nou niet bepaald uitgebreid, dus dingen als weinig DoF ga je wel missen met enkel een EOS-M camera.
Daar heb je gewoon een EF converter voor, zit je alleen nog steeds wel met de APS-C sensor :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ventieldopje schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:59:
Daar heb je gewoon een EF converter voor
Dat snap ik. Maar een EF 24 f1.4 is een beetje overkill op de M, zeker met de adapter er tussen. Een EF-M variant zou kleiner kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was 'm alweer bijna vergeten, maar de body van de M3 ziet er toch wel mooi uit imho. De grip lijkt me ook vooral wel comfortabel grippy, niet te veel niet te weinig.

http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_M3/

En hij is nog te koop ook. :o
pricewatch: Canon EOS M3 + EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart
pricewatch: Canon EOS M3 + EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Premium Kit Zwart

Niet dat ik er 1 ga kopen. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Hij ziet er inderdaad wel aardig uit maar mist de EVF en zeker voor die prijs. Voor 650,= heb je een Sony a6000 met het kitobjectief. Trouwens niet dat ik die nog eens zou kopen.. De Eos M3 overigens ook niet.. Even wachten en als die ook voor 300,= in de schappen ligt misschien voor de gein..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:58
Prijs van 500 was beter geweest,denk dat die snel zakt de komende maanden.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Het ding is veel te duur voor de opties die hij (niet) biedt, maar nog belangrijker: niet genoeg lenzen en geen info over wat er op dat vlak nog gaat komen. Uiteindelijk kies je meer voor het systeem dan voor de specifieke body en dan ben je overal beter af dan bij de EF-M mount.

De M1 is een prima pocket-cam met de 22mm pancake, kostte me weinig en de bouwkwaliteit is fantastisch, maar toch heb ik nu een (echt vervelend plastic aanvoelende) Fuji X-M1. Ook een goedkope instapper, maar met een lensaanbod waar je wél wat mee kan in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:19
De optionele viewfinder kost iets van 250 euro. 8)7 En inderdaad, het lenzen aanbod is na 3 jaar nog wel heel beperkt.
Niet STM lenzen met de EF->EFM adapter geven bij mij ook geen prettige gebruikservaring. AF gaat vaak heel schokkerig met USM lenzen.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Het blijft jammer dat Canon de M zo castreert terwijl ik van Canon wel verwacht dat je erg veel zouden kunnen doen als ze zich een beetje kwaad maken. Erg spijtig...
Laat onverlet dat je best wel blij kunt zijn als je de M (1-2-3) hebt en niet veel meer eisen stelt dan aan een compact. Zeker voor de prijs waar de oude 1 soms nog over de toonbank gaat is het een goed alternatief voor een compact. Als je meer systeem zoekt zit je gewoon verkeerd met dank aan Canon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:17
Heb de vorige vakantie zo ongeveer de hele vakantie mijn EF 10-22 op de M1 gehad. Als ik ergens voor een zacht prijsje aan een M3 body kan komen zou ik hem wel upgraden denk ik. Alleen zie je bijna nergens de body los (net hier een, maar 599 gaat hem iig niet worden :/ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je ziet wat er met Sony gebeurd. De A mount ligt bijna op sterven, of tenminste de wil voor mensen om daar nog in te investeren. Misschien als je al een bijna complete set hebt neem je nog een lensje erbij of een body upgrade, maar een nieuwkomer moet wel gek zijn, tenzij ze niet beter weten. Die beslissing zal Sony niet licht hebben genomen, en het resultaat zal geen verassing voor ze zijn. Maar het is niet verwonderlijk dat Canikon het nog niet aandurven om alle remmen lost te gooien.

Maar dat zei je al. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Innovatie is soms lastig. Voor Canon valt er natuurlijk veel meer te verliezen dan voor Sony. Met de E-mount kunnen ze marktleider worden terwijl ze bij de A-mount alleen maar een niche-speler zijn en dan hooguit kunnen blijven. Stinkende wonden veroorzaak je door halfslachtig met je producten om te gaan. Iets dergelijks heb je dus eigenlijk bij Canon met de M-serie, op zich niet zoveel mis mee, maar de liefdeloosheid waarmee men ermee omgaat is een belediging voor de koper, net als bij Sony met de A mount...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sony had helemaal niet minder te verliezen. NU wel. De E-mount zijn ze ook voorzichtig begonnen, maar daarna hebben ze de keuze gemaakt om niet terug te houden, dat hadden ze niet hoeven doen. Ze zaten op weg of waren al de 3 DSLR marktleiders Socanikon, in plaats van het Canikon nu, en dat had zo kunnen blijven als ze daar een toekomst in zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:41
Ik denk dat Canon met het probleem zit dat de kopers van systeemcamera's vooral hobby- en huis-tuin-en-keuken-fotografen zijn die slr's te groot vinden.

Edit: ik bedoel met bovenstaande alinea niet dat er geen pro-fotografen zijn die systeemcamera's gebruiken of dat systeemcamera's daar niet geschikt voor kunnen zijn.

Hobby-fotografen zijn nog wel bereid om meerdere en duurdere objectieven te kopen, maar huis-tuin-en-keuken-fotografen houden het vaak bij de kitlens en hoogstens nog een budgettele of -groothoek.

De M-serie bedient die laatste groep dan ook prima. Maar de eerste groep verwacht meer van een systeem. Als Canon die groep ook wil bedienen, moet Canon voor 2 systemen (eos en eos-m) duurdere objectieven ontwikkelen.

Sony, Olympus, Panasonic en Fuji hebben er allemaal voor gekozen om nog maar in 1 systeem te investeren. Zij moesten wel, want sport- nieuws- en eventfotografen gebruiken vooral de dslr-systemen van Canon en Nikon vanwege hun betere AF, body's en lenzenaanbod. Zij wisten dat ze nooit in korte tijd volwaardig concurrerende slr-systemen konden ontwikkelen en dus zijn zij zich gaan richten op de mensen die dit niet nodig hebben.

Het ontwikkelen en onderhouden van 2 systemen is duur en het is maar de vraag of Canon door meer camera's en objectieven te ontwikkelen voor het eos-m-systeem voldoende kopers kan wegtrekken bij andere merken om die investering terug te verdienen.

[ Voor 8% gewijzigd door Kwintessens op 01-05-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De keuze van de Mirrorless fabrikanten heeft weinig met 'moeten' te maken hoor, dat is gewoon waar zij de meeste toekomst in zien. Daar is Sony toch wel het bewijs van, die hebben een volwaardig DSLR systeem welke in hun prime op sommige vlakken rondjes liep om die van Canikon.

Als Canon zou willen dan doen ze het na zonder moeite. De markt is er echt wel, dat laat MFT, Sony en Fuji wel zien. Van beginner tot professional, met uitzondering van sportfotograven e.d., of NASA. Maar ook alleen maar omdat het er nog niet is. De doelgroep creëer je zelf, ze hoeven alleen maar te leveren wat men vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoezo slimme zet van Sony? En waarom plaats je dit in dit topic als het volgens jou een zet van Sony is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Inderdaad de 1 mln euri vraag...

Ik weet niet of het een zet is, of die slim is weet ik al helemaal niet. Sony is wel de marktleider op mirrorless op aantallen en misschien omzet, maar misschien niet op kwaliteit (ja, is subjectief..) of visie.

Mijn eigen analyse is, dat Sony op het conventionele vlak (DSLR) geen deuk in een pakje boter kan slaag tegenover Nikon en Canon. Leuke sensoren (wie gebruikt ze niet behalve Fuji) maar toch zit de A-mount in zwaar weer en is eigenlijk al dood verklaard door Sony door de grote aandacht voor de (F)E-mount...

Hun gehele marketingmacht stort zich op Mirrorless. Canon doet dat niet, misschien is dat wel de slimme zet die bedoeld wordt.. De tijd zal het leren. Zelf verwacht ik dat Mirrorless minimaal net zo belangrijk en goed wordt voor als DSLR voor de overgrote meerderheid van de fotografen. Dus als je niet kunt winnen op DSLR gebied kun je misschien wle winnen op het andere gebied. Alleen moet je dan de vraag stellen hoe Sony dat doet. Met een veel te hoge snelhied worden nieuwe modellen op de markt gegooid zoner dat er duidelijk is waarom. Dat getuigt van een onvolwassen markt terwijl de markt bij andere merken (Olympus/ Fuji) al veel volwassener is... Maar goed, de grootste is niet altijd de beste... Misschien ook voor Canon.. Die doet trouwens niet echte mee (omdraaien van de woorden mag/kan) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 21:23

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Omdat ik nog steeds heel erg tevreden ben met mijn EOS-M, en op vakantie etc. vaak de EF-M 22mm gebruik in combi met de EF-S 55-250 waarbij je dus met die adapter+trage autofocus zit toch maar alle EF-S lenzen in de verkoop en de EF-M 55-200 en EF-M 18-55 gekocht.
Voor het geld hoef je het niet te laten bij het EOS-M systeem ;)

Die 55-200 is enorm snel (als je de EF-S gewend bent) met scherpstellen en die STM is ook zo enorm stil dat nooit iemand door heeft dat je foto's zit te nemen.

Dus voorlopig blijf ik met dit handzame setje lekker door fotograferen, en tzt door naar de M3.
Alleen erg jammer van die shutterbug in magic lantern, ik hoop dat ze dat kunnen oplossen, want je video's worden er wel veel mooier van (als je de bitrate wat omhoog gooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn al tijden geruchten over een nieuwe goedkopere EOS M en nieuwe lens(zen) er lijkt nu een foto gelekt te zijn met 2 eventuele nieuwtjes.

Nieuwe EOS M die onder de EOS M3 gepositioneerd lijkt te worden.
Nieuwe kit (power) zoom een EF-M 15-45mm F/3.5-6.3 IS STM mogelijk een pancake/compacte kit zoom.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2000780465.jpeg

Nieuws bericht: nieuws: Foto's van nieuwe Canon EOS M, PowerShot G5 X en G9 X verschijnen online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Minder kans dat de M3 dan nog veel meer in prijs gaat dalen, lijkt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou inderdaad wel een gevolg kunnen zijn. Al lijkt de EOS M3 wel al redelijk in prijs te zakken en zit inmiddels met kitlens op 579 euro. Maar denk dat we inderdaad geen EOS M1 prijzen voor de EOS M3 moeten verwachten als deze nieuwe EOS M onder de EOS M3 geplaatst gaat worden.

Ben ook benieuwd wat ze met de prijs van deze nieuwe EOS M gaan doen als ze er daadwerkelijk mee gaan komen. Met de EOS M3 op 579 zou deze nieuwe niet veel duurder moeten worden dan 479 ofzo.

Maar ja even afwachten nog, voorlopig nog een gerucht en mogelijk ergens in oktober de aankondiging. Wie weet is het gewoon een EOS M1 in een iets ander jasje en zit nog steeds de 18MP sensor erin.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik ben benieuwd wie hier met de M door gaat of wil instappen, of wie er overgestapt is op iets anders of dat van plan is.

Zelf ga ik na de M1 plus een 55-200mm EF-M lens en wat Chinese accessoires niet verder investeren. Als ik weer geld uitgeef dan wordt het een Olympus OM-D EM10 mkII, dus MicroFourThirds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Iets wat gelekte specs zouden zijn van die EOS M (wordt M10 genoemd):
Canon EOS M10 Specifications:
Sensor: 18MP CMOS APS-C
LCD: 3″ 1.04 million dots
AF: Hybrid CMOS AF III w/facial recognition and tracking
Kit Lens: EF-M 15-45 f/3.5-6.3 IS STM
Two Lens Kit:EF-M 15-45 f/3.5-6.3 IS STM & EF-M 55-200 f/4-6.3 IS STM
Cheaper than the EOS M3
Weight: 301g
EF-M 15-45 f/3.5-6.3 IS STM $299 on its own
Dus een minimale update van de M2, met weer die oude 18MP sensor... Ik zou 'em voor 100 euro nog niet halen.

Prijs voor dubbele lens kit zou $849 zijn.
Ploink schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:42:
Ik ben benieuwd wie hier met de M door gaat of wil instappen, of wie er overgestapt is op iets anders of dat van plan is.
Als ik momenteel op zoek zou zijn naar een andere camera / systeem, zou de M ver, vér onder op het lijstje van kandidaten staan.

[ Voor 25% gewijzigd door henkie196 op 09-10-2015 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 22:35
Ik heb als instapper een tijdje geleden een EOS M voor een prikkie op de kop getikt, best bang for the buck (destijds en wellicht nog steeds). Het is mijn eerste grote sensor camera en ik geniet er nog steeds van, heerlijk om zoveel scherpte diepte te hebben.De autofocus is langzaam, maar buiten dat maakt het uitstekende foto's en film.

Heb sindsdien de EF-M 22 en de EF lens adapter goedkoop op de kop getikt. Een EF-M 11-22 en EF50 STM volgde spoedig daarna.

Kortom, ik hou een oogje op de prijzen van de M3. Ik zie ook totaal geen (betaalbare) concurrentie voor compactheid van de EOS M met 22 mm pancake die je met alle gemak in je jaszak propt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 21:23

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Zo denk ik er dus ook over.

Zelf had ik jaren geleden een Olympus m4/3, maar alleen een lens die remotely in de buurt komt van de 22mm pancake van de EOSM kost meer dan de M1 + meerdere EFM lenzen..
kleine voetnoot, alleen al vanwege het menu zou ik eerlijk gezegd nooit meer een olympus kopen nu ik een canon heb ervaren maar dit is heel persoonlijk mar wel iets om rekening mee te houden heb ik gemerkt
En tenzij het meer dan een hobby is (professioneel), of het echt je primaire hobby betreft zou ik niet gaan overstappen, je bent echt klauwen met geld kwijt ;) en het levert niet echt iets 'beters' op..

Daarom ben ik zelf (zoals hier boven ook staat) juist verder gegaan met het aanschaffen van EF-M spullen.
En ik ging er zelf eigenlijk van uit dat het een beetje end-of-life was, en verbaas mij dat er steeds meer M spullen komen :D dus wellicht zijn er toch meer mensen die het kopen dan vooral de fotograaf-techneut-fora mensen denken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 11:54
CT schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:48:

Daarom ben ik zelf (zoals hier boven ook staat) juist verder gegaan met het aanschaffen van EF-M spullen.
En ik ging er zelf eigenlijk van uit dat het een beetje end-of-life was, en verbaas mij dat er steeds meer M spullen komen :D dus wellicht zijn er toch meer mensen die het kopen dan vooral de fotograaf-techneut-fora mensen denken..
Ik ben ook aan het kijken naar een systeemcamera. Had Canon nog niet zo hoog zitten, maar ik begin er nu wel aan te denken. Doordat er kort na de M3 weer een nieuw model en een lens aankomt (mogelijk een pancake) hoop ik dat Canon eindelijk echt werk gaat maak van systeemcamera's. En dan zou het best weleens een aantrekkelijk systeem kunnen worden.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.