Continuous AF? Nooit van gehoord. Ik denk dat de meeste DSLRs dat niet hebben, of misschien wel helemaal geen. Dus wellicht niet zo vreemd dat Hamed dat niet eerder is tegengekomen.
Dat had ik dan blijkbaar al meteen gedaan.zonoskar schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 10:51:
[...]
Nee. Ergens in het menu kun je continous focus aanzetten. Dan stelt de camera altijd scherp, ook als je de shutter niet half indrukt. Waar dat voor nodig is weet ik niet, ik vond het heel irritant en heb het meteen uitgezet.
Van de week heb ik mijn 100 mm macro lens + ringflitser op de M gezet. Geen succes want je ziet dan niks op je display. Ik ben gewend om bij macro in de M-stand te schieten. Ik stel diafragma/sluitertijd en ISO in, de flitser levert het ontbrekende licht. Echter zie je op het display van de M wat je zou zien zonder de flits. Dus niks..... Ook handmatig de flitssterkte instellen kon ik 1-2-3 niet ontdekken. Echter was dat toen al een beetje zinloos geworden.
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Op DSLR's zie je dat niet veel inderdaad. Maar op Systeem camera's toch wel redelijk veel volgens mij. Ook Sony doet dit en bij sommige is dat niet eens uit te zetten. Bij de EOS M gelukkig wel. Was ook het eerste wat ik toen zelf uitgezet heb.henkie196 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 10:59:
Continuous AF? Nooit van gehoord. Ik denk dat de meeste DSLRs dat niet hebben, of misschien wel helemaal geen. Dus wellicht niet zo vreemd dat Hamed dat niet eerder is tegengekomen.
Mijn eerste ervaring met C-AF. Dit is ook trouwens mijn eerste non-dsrl camera. Ik ben een jaar of 5 geleden meteen met een DSLR begonnen.jesper86 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 10:38:
Huh, dat is wel heel erg basiskennis toch. Aan je sig te zien zou je geen tekort aan ervaring moeten hebben,het overgrote deel is dan wel Manual Focus waar je dat 'probleem' niet heb, maar met al die overige AF lenzen ben je nog nooit C-AF tegen gekomen?
Grappig dat zoiets dan toch kan ontglippen.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Jongens, Continuous AF is gewoon standaard, elke camera met AF heeft dit of ik ben er iig nog geen zonder tegen gekomen. Op Canon DSLR's zit het onder de AF-DRIVE (AI Servo heet het daar), op Nikon DSLR's was er altijd een fysieke switch voorop onder de lens release knop, weet ik veel waar het nu zit. Op compactcamera's staat dit meestal standaard aan, en op systeemcamera's zit het overal ergens anders want die zijn er in alle soorten en maten, maar is altijd aanwezig.
Vind deze reactie vrij ongelooflijk, no offense.
Vind deze reactie vrij ongelooflijk, no offense.
@jesper: Dat zijn allemaal AF oplossingen die pas continue scherpstellen wanneer je de sluiter half indrukt. Bij de EOS-M kun je de camera continue laten scherpstellen _zonder_ dat je iets aanraakt. Altijd dus (tenzij de camera uit staat). Dat heb ik op nog geen enkele DSLR gezien en dus ook vandaar de opmerkingen hier.
[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 09-07-2014 13:47 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Eens met Jesper. Of je nu een knop moet indrukken of niet, het blijft hetzelfde.zonoskar schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 13:47:
@jesper: Dat zijn allemaal AF oplossingen die pas continue scherpstellen wanneer je de sluiter half indrukt. Bij de EOS-M kun je de camera continue laten scherpstellen _zonder_ dat je iets aanraakt. Altijd dus (tenzij de camera uit staat). Dat heb ik op nog geen enkele DSLR gezien en dus ook vandaar de opmerkingen hier.
zie bijv ook: http://www.exposureguide.com/focusing-modes.htm
-edit- ik moet ook niet overdrijven. Kan natuurlijk dat je die optie in het menu nooit hebt gehad, en dat je dan denkt bij je njieuwe cam, wat is dit nu. Kan iedereen overkomen...
[ Voor 18% gewijzigd door Tomas_ op 09-07-2014 14:04 ]
Verwijderd
Volgens mij zijn er een aantal in de war hier. De EOS M is een beetje een apart geval met AF.
@Jesper en technonose die modes werken allemaal pas na half indrukken van de shutter en gelden voor een DSLR.
Bij de EOS M staat ie op het moment dat je de camera aanzet en nog geen knop hebt ingedrukt al te focussen als Continuos AF aanstaat. Dan kan de camera prima in One Shot staan maar dan staat deze toch Continuous te focussen omdat die optie in het menu aanstaat dan heb je de shutterbutton nog niet ingedrukt. Je krijgt namelijk als nog One Shot als je de shutterbutton wel half indrukt. Deze Continuous AF kun je ook gewoon uitzetten en als nog Servo AF gebruiken zoals dat in de EOS M heet. Met Continuous AF uit en AF in Servo AF heb je de AI Servo van een DSLR.
Dit is toch echt net even wat anders als bij een DSLR.
Dus in het kort.
DSLR -> EOS M
One Shot -> One Shot
AI Focus -> Is er niet
AI Servo -> Servo AF
Heb je bij de EOS M nog een extra optie Continuous AF welke los staat van de andere modes welke een soort pre-focus doet met de intentie om sneller te kunnen focussen. Zonder de shutterbutton half in te drukken.
Dus zeker op de manier zoals dat in de EOS M zit niet standaard en heb ik nog nooit in een DSLR gezien van Canon. Misschien de 70D ofzo in Liveview maar mijn 7D kan dat echt niet. Moet altijd eerst een knop indrukken voordat deze gaat focussen.
@Jesper en technonose die modes werken allemaal pas na half indrukken van de shutter en gelden voor een DSLR.
Bij de EOS M staat ie op het moment dat je de camera aanzet en nog geen knop hebt ingedrukt al te focussen als Continuos AF aanstaat. Dan kan de camera prima in One Shot staan maar dan staat deze toch Continuous te focussen omdat die optie in het menu aanstaat dan heb je de shutterbutton nog niet ingedrukt. Je krijgt namelijk als nog One Shot als je de shutterbutton wel half indrukt. Deze Continuous AF kun je ook gewoon uitzetten en als nog Servo AF gebruiken zoals dat in de EOS M heet. Met Continuous AF uit en AF in Servo AF heb je de AI Servo van een DSLR.
Dit is toch echt net even wat anders als bij een DSLR.
Dus in het kort.
DSLR -> EOS M
One Shot -> One Shot
AI Focus -> Is er niet
AI Servo -> Servo AF
Heb je bij de EOS M nog een extra optie Continuous AF welke los staat van de andere modes welke een soort pre-focus doet met de intentie om sneller te kunnen focussen. Zonder de shutterbutton half in te drukken.
Dus zeker op de manier zoals dat in de EOS M zit niet standaard en heb ik nog nooit in een DSLR gezien van Canon. Misschien de 70D ofzo in Liveview maar mijn 7D kan dat echt niet. Moet altijd eerst een knop indrukken voordat deze gaat focussen.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2014 14:37 ]
Ik snap de verwarring, want ook op de Ricoh GR zit C-AF. Die weer niet automatisch zonder shutterpress focust ;-)
Wat Jesper bedoeld en ik ook onderschrijf, dat je met de kennis van welk AF systeem kon nagaan dat er een setting niet goed stond en het gedrag kunt analyseren.. Waar hij zich over verbaasd is het feit dat iemand met giga veel en geavanceerd fotomateriaal daar zelf niet op komt.
Ik denk voor mij dat de conclusie is dat hoeveel gear je ook koopt, het niet zegt dat je overal verstand van hebt, of misschien wel een beetje tunnelvisie hebt naar je eigen apparatuur.
Ik schaar mij daar trouwens zef ook onder. Nu ik net een Ricoh GR heb zie ik soms instellingen waarvan ik denk owja, terwijl anderen dat als basis kennis zien.
Conclusie: Vaker andere en nieuwere gear kopen :-)
Wat Jesper bedoeld en ik ook onderschrijf, dat je met de kennis van welk AF systeem kon nagaan dat er een setting niet goed stond en het gedrag kunt analyseren.. Waar hij zich over verbaasd is het feit dat iemand met giga veel en geavanceerd fotomateriaal daar zelf niet op komt.
Ik denk voor mij dat de conclusie is dat hoeveel gear je ook koopt, het niet zegt dat je overal verstand van hebt, of misschien wel een beetje tunnelvisie hebt naar je eigen apparatuur.
Ik schaar mij daar trouwens zef ook onder. Nu ik net een Ricoh GR heb zie ik soms instellingen waarvan ik denk owja, terwijl anderen dat als basis kennis zien.
Conclusie: Vaker andere en nieuwere gear kopen :-)
Ik heb meer MF lenzen als je beter had gekeken naar mijn sig!
98% van al mijn foto's zijn met MF geschoten
98% van al mijn foto's zijn met MF geschoten
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Verwijderd
Dat had je ook met veel ervaring niet gekund of je had tegen die menu optie op moeten lopen.
Want deze optie zit op een andere plek waar je verwacht dat het zit. Dus als je dit niet kent en dus niet gewend bent dat je camera zonder knop in te drukken al continue aan het focussen is. Dan vervolgens ziet dat je camera gewoon in "One Shot" staat. Kan ik wel begrijpen dat je ook met veel Canon Gear en AF systeem ervaring ff niet kan vinden waar je dit kunt uitzetten. Ik heb in het begin met de EOS M ook ff zitten zoeken waar ik dit kon uitzetten.
Zoals ik al zei heeft het weinig met de daadwerkelijke focus mode te maken waar jij en Jesper mee komen en is het meer een pre-focus optie met een ongelukkig naam misschien. Waar ook de verwarring in dit topic nu vandaan komt. Dan kan je nog zoveel verstand hebben van de Canon Focus modes dan had je dit echt over het hoofd gezien. Met het idee van ja maar de focus mode staat toch echt goed met "One Shot" en toch blijft ie continue focussen.

In het plaatje zie je gewoon "One shot" staan. Toch kan die pre-focus/continuous focus aan staan welke ergens in het Live View menu moet uitzetten.
Want deze optie zit op een andere plek waar je verwacht dat het zit. Dus als je dit niet kent en dus niet gewend bent dat je camera zonder knop in te drukken al continue aan het focussen is. Dan vervolgens ziet dat je camera gewoon in "One Shot" staat. Kan ik wel begrijpen dat je ook met veel Canon Gear en AF systeem ervaring ff niet kan vinden waar je dit kunt uitzetten. Ik heb in het begin met de EOS M ook ff zitten zoeken waar ik dit kon uitzetten.
Zoals ik al zei heeft het weinig met de daadwerkelijke focus mode te maken waar jij en Jesper mee komen en is het meer een pre-focus optie met een ongelukkig naam misschien. Waar ook de verwarring in dit topic nu vandaan komt. Dan kan je nog zoveel verstand hebben van de Canon Focus modes dan had je dit echt over het hoofd gezien. Met het idee van ja maar de focus mode staat toch echt goed met "One Shot" en toch blijft ie continue focussen.

In het plaatje zie je gewoon "One shot" staan. Toch kan die pre-focus/continuous focus aan staan welke ergens in het Live View menu moet uitzetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2014 15:15 ]
Kan je niet instellen wat je wil zien ?ajhaverkamp schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 11:02:
Van de week heb ik mijn 100 mm macro lens + ringflitser op de M gezet. Geen succes want je ziet dan niks op je display. Ik ben gewend om bij macro in de M-stand te schieten. Ik stel diafragma/sluitertijd en ISO in, de flitser levert het ontbrekende licht. Echter zie je op het display van de M wat je zou zien zonder de flits. Dus niks..... Ook handmatig de flitssterkte instellen kon ik 1-2-3 niet ontdekken. Echter was dat toen al een beetje zinloos geworden.
- Exposure Simulation mode. <= Hier zie je inderdaad niks!
- "Normale Live View" mode. <= Deze doet dan alleen voor de weergave op het scherm de ISO flink omhoog knallen indien nodig, zodat je ziet waar je op mikt
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Nee EOS-M kan dit helaas niet. Misschien kan het wel met de ML firmware. Probleem is hier dat de camera niet weet dat er een flitser aangesloten is, met een compatible canon flitser zou de "Exposure Simulation" wel goed zijn.
Inderdaad, als je een Canon E-TTL flitser gebruikt, dan kan krijg je na het half indrukken van de sluiterknop inderdaad weer gewoon beeld. Van exposure simulation is niet echt sprake, maar je kan in iedergeval zien wat je op de foto zet.
[ Voor 26% gewijzigd door vandijk op 11-07-2014 10:23 ]
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
@Pasquald, heb je inmiddels al de EF-M 55-200 uitgeprobeerd? Ik ben erg benieuwd hoe het objectief je bevalt
De wijzen komen uit het Oosten!
Verwijderd
Ja heb de lens al een keer uitgeprobeerd nog niet echt goed en veel. Weer heeft niet echt meegezeten op de momenten dat ik tijd had. Maar op mijn Flickr heb ik wat foto's van een paar uurtjes Blijdorp gezet.
Zie: Canon EF-M 55-200mm Album
Ik heb nog geen goed beeld hoe de lens het doet, moet ik hem toch nog even meer gebruiken. Maar de eerste resultaten zijn wat mij betreft wel goed voor het geld wat je er voor betaald.
Edit:
Alleen lijkt het wel of Canon behoorlijk wat heeft proberen te besparen op de lens door geen metaal meer te gebruiken. De mount is nu van plastic maar ook de buitenkant van de lens heb ik toch sterk het vermoeden dat dit niet meer van metaal is zoals bij de andere 3 lenzen. Is op zich geen probleem maar vind ik toch wel jammer.
Zie: Canon EF-M 55-200mm Album
Ik heb nog geen goed beeld hoe de lens het doet, moet ik hem toch nog even meer gebruiken. Maar de eerste resultaten zijn wat mij betreft wel goed voor het geld wat je er voor betaald.
Edit:
Alleen lijkt het wel of Canon behoorlijk wat heeft proberen te besparen op de lens door geen metaal meer te gebruiken. De mount is nu van plastic maar ook de buitenkant van de lens heb ik toch sterk het vermoeden dat dit niet meer van metaal is zoals bij de andere 3 lenzen. Is op zich geen probleem maar vind ik toch wel jammer.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 13:49 ]
Ziet er goed uit
. Pff wat doet een mens zich toch aan he door dan met zo'n witte 70-200 F2.8 IS op vakantie te gaan. Ben eigenlijk aan het overwegen om hem thuis te laten.
[ Voor 6% gewijzigd door jip_86 op 11-07-2014 13:58 ]
Pasquald, die foto's in het mapje 'canon eos M' heb je toch niet met de kitlens genomen zeker?
Ik krijg zulke foto's in ieder geval niet voor elkaar
Zo gek is dat toch niet (staat gewoon bij welke lenzen). Misschien eens RAW gaan schieten ?-Magnat- schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:33:
Pasquald, die foto's in het mapje 'canon eos M' heb je toch niet met de kitlens genomen zeker?
Ze hebben wel punch ja met whatever hij ermee doet in de post-processing molen. =)
Wanneer de lens scherp is (en dat is de kit) is de rest aan jezelf, behalve het weigeren te focussen oid kan je de camera helaas vrijwel nergens meer de schuld meer van geven.
[ Voor 27% gewijzigd door jesper86 op 11-07-2014 15:10 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Haha, en dat dan uitbeelden met zo'n photoshop/studio mock-up.

lol

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Ik zit op mijn telefoon te kijken en dan zie ik geen lens informatie, alleen dat ze met de eos_m zijn genomen. Misschien kijk er overheen. Zal ook eens in RAW gaan schieten inderdaad😝jesper86 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:59:
[...]
Zo gek is dat toch niet (staat gewoon bij welke lenzen). Misschien eens RAW gaan schieten ?
Ze hebben wel punch ja met whatever hij ermee doet in de post-processing molen. =)
Ah juist, als ik er zo doorheen klik lijkt de gehele map EOS-M met de kit lens indd. Andere lenzen zijn andere albums voor blijkbaar.-Magnat- schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 15:11:
[...]
Ik zit op mijn telefoon te kijken en dan zie ik geen lens informatie, alleen dat ze met de eos_m zijn genomen. Misschien kijk er overheen. Zal ook eens in RAW gaan schieten inderdaad😝
Verwijderd
Staat van alles tussen in dat album, maar alles is met de EOS M gemaakt. Er staan foto's tussen gemaakt met de kitlens, maar ook met mijn EF 70-300mm L op EF Adapter, EF-S 10-18mm en de nieuwe EF-M 55-200mm staat er ook tussen. Dus van alles en nog wat gebruikt in dat album, maar meeste is wel met de kitlens volgens mij.
Ik heb al wat op internet gezocht, maar ik wil toch even hier wat advies winnen. Ik ben ook in het bezit van een Eos-M met de kitlens (18-55). Nu wil ik er nog een lens bij met verder bereik en twijfel ik of ik de nieuwe EF-M 55-200 lens moet kopen, of dat ik de CANON EF-S 55-250MM F/4-5.6 zal kopen inclusief de EF-Adapter. Met de laatste optie ben ik ongeveer even veel geld kwijt, maar heb ik wel meer opties om in de toekomst lenzen te kopen!
Ik weet niet hoe dat zich onderling verhoudt qua snelheid. Ik heb laatst mijn 18-200 + EFS adapter op de EOS-M gezet en dat was totaal onwerkbaar qua scherpstellen. Andere lenzen dan die en de EF-M 22 en EF-M 18-55 heb ik nog niet op de EOS-M gezet (ondanks dat ik er stapels heb liggen). Of wacht, maanden geleden een EF-S 10-22 op de EOS-M gezet, dat was qua scherpstellen ook een drama. Ik gebruik de orginele EF-M/EF(S) adapter, mocht dat nog invloed hebben.
Gisteren toevallig de EF-M 55-200 op EOS-M gehad voor even. Focussen ging heel snel. Sneller dan 22mm of EF-M 18-55. Ook eigen 70-200 op EOS-M getest. Persoonlijk zou ik voor de EF-M 55-200 gaan, maar die zal ik zelf nooit halen. Hij is ook goed scherp!
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Welke lens bedoel je? Er zijn drie versies van.ceetje13 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 09:30:
Ik heb al wat op internet gezocht, maar ik wil toch even hier wat advies winnen. Ik ben ook in het bezit van een Eos-M met de kitlens (18-55). Nu wil ik er nog een lens bij met verder bereik en twijfel ik of ik de nieuwe EF-M 55-200 lens moet kopen, of dat ik de CANON EF-S 55-250MM F/4-5.6 zal kopen inclusief de EF-Adapter. Met de laatste optie ben ik ongeveer even veel geld kwijt, maar heb ik wel meer opties om in de toekomst lenzen te kopen!
Ik heb zelf de goedkope IS-II en de focus is slecht. De motor maakt veel lawaai en er zit veel speling in zodat ie een paar keer met een konk-klonk-klonk geluid heen en weer draait voordat het onderwerp net wel of net niet in focus is. De optische kwaliteit is ook erg matig.
Als ik de lens niet al had zou ik de ef-m kopen. Ik verwacht meer van deze lens, ook vanwege de STM motor.
Ik zou gewoon voor de ef-m versie gaan. Is voor de camera bedoeld, en is stuk compacter. Naar mijn mening is zo'n EF adapter vooral bedoeld voor mensen die al een partij EF lenzen hebben liggen. Fullsize EF lenzen gaan kopen voor de EF-M (waarop dan ook nog es een adapter moet) is beetje contraproductief.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Bedankt voor de reacties allemaal!, ik ben nu wel redelijk overtuigd dat de EF-M lens de beste optie is!
Verwijderd
Ik zou in dit geval ook gewoon voor de EF-M gaan. Deze is lekker compact en is snel, stil met focussen. Je zou voor de EF-S 55-250mm STM kunnen gaan die is iets lichtsterker en iets meer mm-ers maar ook best wel wat groter en zwaarder. Prijs is ietsje lager maar scheelt niet veel. Maar qua AF snelheid denk ik niet dat er veel verschil in zal zitten als je de STM versie hebt. Maar dat is meer een gevoel je zou het moeten vergelijken om te zien of dat echt zo is. Maar alleen al om de grote en je geen DSLR hebt zou ik in dit geval gewoon voor de EF-M versie gaan.
Ik heb wel eens wat tijd doorgebracht met de EF 70-300mm L op de EOS M en was qua focus niet eens zo langzaam en redelijk bruikbaar.
Mocht je later nog EF/EF-S lenzen willen kun je altijd nog een EF adapter aanschaffen voor een lens die je heel graag zou willen op de EOS M.
Ik heb wel eens wat tijd doorgebracht met de EF 70-300mm L op de EOS M en was qua focus niet eens zo langzaam en redelijk bruikbaar.
Mocht je later nog EF/EF-S lenzen willen kun je altijd nog een EF adapter aanschaffen voor een lens die je heel graag zou willen op de EOS M.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2014 11:04 ]
Voor geïnteresseerde wat onbewerkte RAW's van 22,11,22 en 55-200
Heb zomaar wat foto's foto's geschoten. Let dus niet op 't onderwerp!
https://www.dropbox.com/s...AABGgOC7_Zb36muzG7JwKeZma
Heb zomaar wat foto's foto's geschoten. Let dus niet op 't onderwerp!
https://www.dropbox.com/s...AABGgOC7_Zb36muzG7JwKeZma
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Heb de M nu hier bij me op vakantie, en bevalt echt super goed. Heb hem eigenlijk steeds samen met mijn DSLR om mijn nek hangen met een tweede lens zodat ik niet hoef te wisselen. Wel zo praktisch bij een rondleiding, als je dan 10 sec de tijd hebt voor je gids weer verder loopt. Mis bij gebruik van de M het gevoel van de spiegelreflex eigenlijk ook helemaal niet, misschien volgend jaar wel helemaal met de M
Grootste nadeel is echt nog steeds dat het scherm reageert op je buik, continue staat alles verkeerd. Zet hem meestal maar gelijk weer uit. Klapschermpje had soms ook wel makkelijk geweest maar kan ik opzich wel zonder.
Grootste nadeel is echt nog steeds dat het scherm reageert op je buik, continue staat alles verkeerd. Zet hem meestal maar gelijk weer uit. Klapschermpje had soms ook wel makkelijk geweest maar kan ik opzich wel zonder.
[ Voor 3% gewijzigd door jip_86 op 28-07-2014 09:15 . Reden: aanpassing nav post van ajhaverkamp hieronder ]
???jip_86 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 18:44:
Heb hem eigenlijk steeds om mijn nek hangen met een tweede lens zodat ik niet hoef te wisselen.
Heb je dus 2x een EOS M mee met op beide een verschillende lens? Hoe moet ik die zin lezen. Je meldt verderop dat je de dSLR niet mist, dus blijkbaar gebruik je niet een M en een dSLR naast elkaar.
Ik heb een DSLR en een M mee, meer met het idee om bijv in de avond de M dan te pakken als je even de stad in gaat. Maar gebruik hem nu dus eigenlijk meer tegelijk met mijn DSLR en merk daar niet echt direct nadelen bij tov mijn DSLR.
Ik ga volgende week naar barcelona en denk dat ik alleen de M meeneem. Wel adapter voor mijn groothoek maar meer niet.
Is er al iemand die de M2 heeft bemachtigd? Ben wel benieuwd naar de ervaringen (met name de nieuwe AF die 'super snel' is als de de M1 gewend bent).
Ik zou'm graag willen hebben maar ~400 incl de import kosten vind ik nog 'te' en hoop dus dat ie ooit nog hier in de MM komt te liggen.. (in de dump bakken zoals mijn al 3jaar oude M1 waar ik nog wekelijks erg vrolijk prachtige plaatjes mee schiet).
Ik zou'm graag willen hebben maar ~400 incl de import kosten vind ik nog 'te' en hoop dus dat ie ooit nog hier in de MM komt te liggen.. (in de dump bakken zoals mijn al 3jaar oude M1 waar ik nog wekelijks erg vrolijk prachtige plaatjes mee schiet).
Hebben ze hem veel verbeterd dan?
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Verwijderd
Ik zou dat niet doen. Zonde van je geld voor een minimale upgrade in snelheid. De EOS M2 is sneller maar is nog steeds niet snel zoals andere Mirrorless camera's zijn qua AF. Gezien dat ook de EOS M2 al bijna een jaar oud is denk ik niet dat je die nog bij ons in de winkels kan verwachten. Hooguit dat ze hopelijk eens met een geheel nieuwe EOS M komen, maar dat betwijfel ik wel als je ziet hoe het nu met deze hele serie gaat ook qua lenzen.
Hier kun je de snelheden vergelijken in AF/shutterlag tussen de EOS M en EOS 100D (100D heeft zelfde AF in liveview als de EOS M2 (Hybrid CMOS AF II)). Niet de OV snelheden bekijken bij de 100D, alleen de 3 liveview tijden. (Zit maar 0,1 a 0,2 seconden tussen de M1 en M2. Waar andere cams rond ~0,2s standaard zitten blijft het dus nog steeds langzamer met ~0,9s.
EOS M: http://www.imaging-resour...n-eos-m/canon-eos-mA6.HTM
EOS 100D: http://www.imaging-resour...canon-sl1/canon-sl1A6.HTM
Hier kun je de snelheden vergelijken in AF/shutterlag tussen de EOS M en EOS 100D (100D heeft zelfde AF in liveview als de EOS M2 (Hybrid CMOS AF II)). Niet de OV snelheden bekijken bij de 100D, alleen de 3 liveview tijden. (Zit maar 0,1 a 0,2 seconden tussen de M1 en M2. Waar andere cams rond ~0,2s standaard zitten blijft het dus nog steeds langzamer met ~0,9s.
EOS M: http://www.imaging-resour...n-eos-m/canon-eos-mA6.HTM
EOS 100D: http://www.imaging-resour...canon-sl1/canon-sl1A6.HTM
Wat Pasquald zegt. Het verschil is niet groot en je kan op het moment je geld beter in een andere mirrorless camera stoppen dan in een EOS M systeem.
Het is inderdaad spijtig voor de huidige gebruikers van de EOS M, maar Canon heeft er een weeskindje van gemaakt en hierin investeren lijkt niet aan te raden. De "upgrade" heeft toen al weinig los gemaakt en dat die niet in Europa aan de man wordt gebracht zegt eigenlijk ook al genoeg. Hier € 400 voor een import voor betalen lijkt wel heel erg veel. Voor dat geld kun je de overstap makkelijk maken omdat je dan ook nog een model krijgt dat meer up-to-date is...
Maar als ik dit youtube filmpje bekijk lijkt het echt een dag en nacht verschil de M2. En investeren in een ander systeem is niet echt een optie, de prijzen zijn meteen 1000+ euro voor bijv een NEX of een Fuljifilm met vergelijkbare lenzen.. Canon is echt kwa prijs zo gunstig dat je die milliseconde kwa AF ook wel (als amateur/hobby) kan rechtvaardigen. En dan heb je nog de MagicLantern
De EOS is inderdaad in de ramshj, en dan moet je je afvragen waarom. Het is best een leuke camera en de beeldkwaliteit is heel behoorlijk maar de concurrentie is al heel wat verder. Zoals gezegd, de nieuwe eigenaren zullen erg blij zijn met die afbraakprijzen ondanks de beperkte performance tenzij je er nog eentje voor een dikke € 800,= gekocht hebt toen die geïntroduceerd werd, dan is het een extreem zure ervaring...
Het is inderdaad een keuze, maar een andere keuze is veel beperkter, je objectieven. Daar zit je dus echt op een dood spoor en de EOS adapter is natuurlijk een aardige gimmick, maar gaat wel gepaard met een verlies aan met name snelheid.
De keuze voor een systeem is meer dan een camera met een objectiefje, het gaat vaak ook om de "doorgroei".
Het is inderdaad een keuze, maar een andere keuze is veel beperkter, je objectieven. Daar zit je dus echt op een dood spoor en de EOS adapter is natuurlijk een aardige gimmick, maar gaat wel gepaard met een verlies aan met name snelheid.
De keuze voor een systeem is meer dan een camera met een objectiefje, het gaat vaak ook om de "doorgroei".
Er zijn geruchten over een M3, maar ook over een nieuw mount systeem voor een full-frame mirrorless camera. Beide geruchten zijn al 4 maanden oud, dus het is nog compleet onduidelijk welke kant het op gaat met Canon.
Misschien was ik beter direct begonnen met een goedkope MFT camera...
Misschien was ik beter direct begonnen met een goedkope MFT camera...
Verwijderd
Mogelijk toch een M3 welke binnen 2 weken bekend gemaakt gaat worden? Het is een CR3 dus redelijk zeker dat ie komt. Alleen wat de specs zullen worden?
http://www.canonrumors.co...nts-coming-next-week-cr3/
Kwam al wel een foto tegen. Maar velen zeggen dat het een photosoep is.
http://www.canonrumors.co...nts-coming-next-week-cr3/
Kwam al wel een foto tegen. Maar velen zeggen dat het een photosoep is.

Fotosoep of niet, ik vind dit er alles behalve sexy uitzien. Ligt misschien ook aan de witte body, waardoor al dat zwart een beetje lomp oogt. Naja, we zullen het zien!
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Viewfinder, flipschermpje, ik voel meer dan een beetje wishful thinking in die soep.
Maar misschien dat Canon nu wel iets neer weet te zetten dat competitief is met de rest van het mirrorless aanbod. We zullen het wel zien.
Maar misschien dat Canon nu wel iets neer weet te zetten dat competitief is met de rest van het mirrorless aanbod. We zullen het wel zien.
Scherm ligt zo te zien ook iets verdiept waardoor die, hoop ik dan, minder zal reageren als hij bijvoorbeeld tegen je buik bungelt. Verder is een viewfinder natuurlijk nooit verkeerd. Als dit hem zou zijn geen gekke update iig
[ Voor 10% gewijzigd door jip_86 op 27-01-2015 10:44 ]
Veeel beter inderdaad!jip_86 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:44:
Verder is een viewfinder natuurlijk nooit verkeerd. Als dit hem zou zijn geen gekke update iig
De huidige is best wel... troep!
Een viewfinder en draaibaar schermpje zouden een flinke verbetering zijn! Dat zwart/wit of wit/zwart vind ik ook niet verkeerd
Persoonlijk hoop ik trouwens dat er ooit zo'n model erbij komt :

Is echt super grappig om te bedienen! Ik weet niet hoeveel Panansonic er slijt elk jaar, maar volgens mij zouden veel mensen zoiets erg leuk vinden
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
De GX7 is natuurlijk een prima camera, maar reeds te verkrijgen en er is een heleboel goed glas voor beschikbaar. De Canon zal toch echt wel wat meer moeten bieden dan gewoon een model wat al 1,5 jaar oud is en waarschijnlijk dit jaar opgevolgd wordt.
Wil Canon nog een potje breken met EOS-M en de goodwill die ze verloren is terugwinnen dan zal ze toch echt wel een hele sterke camera (meerdere eigenlijk) neer moeten zetten en het beschikbare glaswerk in 1 keer moeten verdubbelen.
Wil Canon nog een potje breken met EOS-M en de goodwill die ze verloren is terugwinnen dan zal ze toch echt wel een hele sterke camera (meerdere eigenlijk) neer moeten zetten en het beschikbare glaswerk in 1 keer moeten verdubbelen.
Verwijderd
Zou Canon straks gewoon de eerste zijn welke een lange telezoom uitbrengt voor een Mirrorless APS-C Camera? En niet rond de 200mm blijft hangen waar de rest met APS-C blijft steken.
- EF-M 70-400mm f/4.5-7.2 STM
http://www.cameraegg.org/...-400mm-f4-5-7-2-stm-lens/
Met de huidige EOS M heb je er weinig aan tenzij je onderwerpen stil staan. Misschien iets wat uitkomt samen met de M3? Zou de M3 dan een echte sports mirrorless camera worden...
- EF-M 70-400mm f/4.5-7.2 STM
http://www.cameraegg.org/...-400mm-f4-5-7-2-stm-lens/
Met de huidige EOS M heb je er weinig aan tenzij je onderwerpen stil staan. Misschien iets wat uitkomt samen met de M3? Zou de M3 dan een echte sports mirrorless camera worden...
Ik heb de 55mm en de 200mm zooms en die zijn vrij goed op de mimimale FL, maar als je inzoomt is de kwaliteit matig. Ik denk dat de sport en natuur fotografen niet zitten te wachten op een nog langere zoom, maar op een goede tele prime. Aan 400mm heb je weinig als de resolutie bij die vergroting 3MP of minder is.
De echte game-changer voor mirrorless op tele gebied gaat de Olympus M.Zuiko Digital ED 300mm F4 PRO worden, vooral als hij betaalbaar is.
De echte game-changer voor mirrorless op tele gebied gaat de Olympus M.Zuiko Digital ED 300mm F4 PRO worden, vooral als hij betaalbaar is.
Die wordt erg prijzig ben ik bang,ziet er goed uit.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Ja de schattingen lopen uiteen, maar duur zal hij worden. Het geeft wel aan dat MFT echt volwassen is inmiddels, een professionele tele lens is het laatste wat er nog ontbrak.
Verwijderd
Die professionele telelens is er op zich al bij Olympus (Is wel een 4/3 lens) namelijk een pricewatch: Olympus ZD 300mm f/2.8 ED. Echter die is minimaal 6500 euro volgens de Pricewatch. Deze 300mm F/4 zal wel een stuk goedkoper worden maar zal waarschijnlijk wel rond de prijs van de 50-150mm f/2.8 zitten.
Over deze Canon EF-M 70-400mm is nog vrij weinig bekend en is nog maar afwachten of die ooit komt. Maar zal een lens worden in een andere prijsklasse denk ik zo, gezien het diafragma. Dus dan kun je net als de andere EF-M lenzen welke redelijk goedkoop zijn niet verwachten dat je pro resultaten krijgt. Terwijl die EF-M lenzen voor hun prijs over het algemeen beter doen dan vergelijkbare lenzen. Daarbij hebben veel zoom lenzen last van dat ze softer zijn aan de tele kant of wide angle kant. Wie weet is deze op 400mm scherp en doet ie het wat minder bij 70mm... wie zal het zeggen.
Maar ben benieuwd waar Canon naar toe gaat met hun Mirrorless camera's. Hopelijk weten we deze week meer, als er wat nieuwe dingen zijn aangekondigd.
Over deze Canon EF-M 70-400mm is nog vrij weinig bekend en is nog maar afwachten of die ooit komt. Maar zal een lens worden in een andere prijsklasse denk ik zo, gezien het diafragma. Dus dan kun je net als de andere EF-M lenzen welke redelijk goedkoop zijn niet verwachten dat je pro resultaten krijgt. Terwijl die EF-M lenzen voor hun prijs over het algemeen beter doen dan vergelijkbare lenzen. Daarbij hebben veel zoom lenzen last van dat ze softer zijn aan de tele kant of wide angle kant. Wie weet is deze op 400mm scherp en doet ie het wat minder bij 70mm... wie zal het zeggen.
Maar ben benieuwd waar Canon naar toe gaat met hun Mirrorless camera's. Hopelijk weten we deze week meer, als er wat nieuwe dingen zijn aangekondigd.
Verwijderd
Weer een foto van een mogelijke EOS M3 verschenen:
http://digicame-info.com/2015/02/eos-m3-1.html
Wel iets te zien in de foto maar ook weer niet alles.
http://digicame-info.com/2015/02/eos-m3-1.html
Wel iets te zien in de foto maar ook weer niet alles.
- Nieuwe grip
- Waarschijnlijk flash
- Waarschijnlijk tilting screen
- De nodige extra dails en knoppen (Mode dail, 2 function dails?, EC dail?)
- Accessoires port zoals G1X Mark II?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2015 15:47 ]
Ziet er goed uit, geen viewfinder zo te zien. Meer dials lijkt ook te wijzen op niet meer volledig touch-only wat opzich niet heel verkeerd is
Ziet er goed uit! Heb zelf de EOS M en hij bevalt me prima voor vakanties etc. Autofocus is dan niet zo snel maar de M3 ziet er op alle vlakken beter uit. Meer knoppen en de autofocus zal sowieso (veel) beter zijn.
Verwijderd
Ziet er inderdaad uit dat er geen viewfinder inzit, maar Canon is nooit van de afdekkapjes in de hotshoe. Dus mogelijk is dat een Accessoiresport waar je de Canon EVF-DC1 op aan kunt sluiten.

Ziet er inderdaad wel erg mooi uit. Toch ben ik tevreden over mijn EOS M. Voor het geld een meer dan prima vakantiecamera met scherpe foto's. Ik kan wel begrijpen dat het voor de wat meer gevorderde amateur en professionele fotografen het allemaal een beetje net niet is.
De wijzen komen uit het Oosten!
Verwijderd
Hier nog wat nieuwe plaatjes van de EOS M3. Nu ook van de achterkant en in het zwart. Ben benieuwd wat de specs gaan doen en wat voor sensor ze erin gestopt hebben.

http://www.canonrumors.co...st-image-of-canon-eos-m3/

http://www.canonrumors.co...st-image-of-canon-eos-m3/
Zo te zien welVerwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 16:08:
Ziet er inderdaad uit dat er geen viewfinder inzit, maar Canon is nooit van de afdekkapjes in de hotshoe. Dus mogelijk is dat een Accessoiresport waar je de Canon EVF-DC1 op aan kunt sluiten.
[afbeelding]
http://www.canonrumors.co...st-image-of-canon-eos-m3/The EOS M3 will be compatible with Canon’s EVF-DC1.
Hij doet me wel erg sterk aan de a6000 denken, maar dan zonder de EVF. Niks mis mee dus.
Ben overigens benieuwd wat die moet gaan kosten, dat mag eigenlijk niet meer zijn dan de a5000/ a5100 (dus tussen de 350,= en 500,= met kit-zoom) gezien de beperkte omvang van het "systeem". Iedere euro meer is dan eigenlijk teveel aangezien we nog steeds niet weten of Canon serieus door gaat met hun M-serie of dat het hierbij blijft.
Ben overigens benieuwd wat die moet gaan kosten, dat mag eigenlijk niet meer zijn dan de a5000/ a5100 (dus tussen de 350,= en 500,= met kit-zoom) gezien de beperkte omvang van het "systeem". Iedere euro meer is dan eigenlijk teveel aangezien we nog steeds niet weten of Canon serieus door gaat met hun M-serie of dat het hierbij blijft.
Canon streeft naar top spiegelloze markt
Reken er maar op dat ze er volop in gaan zetten.
Ik vraag me af of het verstandig is om nu nog goedkoop een 2e hands Eos M lens en EF-adapter te kopen, omdat de prijs wel eens kan stijgen als blijkt dat Canon er nu wel serieus werk van gaat maken.
Ik vraag me af of het verstandig is om nu nog goedkoop een 2e hands Eos M lens en EF-adapter te kopen, omdat de prijs wel eens kan stijgen als blijkt dat Canon er nu wel serieus werk van gaat maken.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Canon roept wel meer. Ik zou zeggen dat ze eerst maar eens iets moeten produceren (meerdere bodies, meer dan 4 lenzen), dan zien we wel verder.inquestos schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 08:41:
Canon streeft naar top spiegelloze markt
Verwijderd
Dat zelfde heb ik ook inderdaad. Als ze hem weg gaan zetten voor rond de 800 euro zoals de eerste dan zal het niet veel worden ben ik bang. De behuizing, de extra knoppen en dails, tilt screen en flitser ziet er uit als een verbetering. De AF en specs blijven nog wel de vraag. Maar als ze rond 400 euro gaan zitten lijkt me dan inderdaad heel redelijk. Als ie dan compatible is de EVF-DC1. Dan wordt het nog wel prijzig. Dat ding is los 250 euro. Zit je met EVF dus al richting de 750 euro.
Maar zal nog even afwachten worden. Hopelijk komen ze niet alleen met deze M3 maar ook met wat extra lenzen en eventueel nog met een 2de body... Maar voorlopig lijkt Canon in te zetten op de consument en niet op de gevorderde amateur en/of professional.
Maar Canon zal dan inderdaad wel moeten laten zien dat ze serieus zijn. Dan zullen ze niet zijn als ze dit jaar alleen met een EOS M3 komen.
Maar zal nog even afwachten worden. Hopelijk komen ze niet alleen met deze M3 maar ook met wat extra lenzen en eventueel nog met een 2de body... Maar voorlopig lijkt Canon in te zetten op de consument en niet op de gevorderde amateur en/of professional.
De prijs van een aantal lenzen zou eventueel wel kunnen toenemen. De EF-M 22mm kun je nu echt voor een prikkie kopen en doet het super op F/2.0. Mocht deze M3 aanslaan of Canon maakt er serieus werk van, dan kan die 22mm wel eens terug gaan naar zijn normale prijs en 2 a 3x zo duur worden als dat ie nu is.inquestos schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 08:41:
Maar Canon zal dan inderdaad wel moeten laten zien dat ze serieus zijn. Dan zullen ze niet zijn als ze dit jaar alleen met een EOS M3 komen.
400 euro kun je gerust op je buik schrijven, dat gaat ie nevernooitnie kosten. 800 euro inclusief het 18-55 objectief lijkt mij een redelijke prijs. 750 incl de 22mm, 700 euro body-only. Dat soort prijzen lijken mij meer van toepassing.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
Dus straks kan Canon weer enigszins meekomen met de absolute instapklasse van andere MILC fabrikanten. Denk dan bijvoorbeeld aan de A5100 en E-PL7 (beide rond de 500 euro inclusief kitlens). Kortom, wat heeft Canon nog te bieden in dit segment behalve de naam?
Die naam is wel goud waard. Het zou mij niets verbazen als dit de meest gekochte MILC wordt van het jaar. De EOS M1 heeft ook ontzettend goed verkocht.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Verwijderd
De EOS M1 verkocht idd erg goed nadat die voor absolute dumpprijzen werd aangeboden. Daarvoor kon het geen potje breken. Het verkocht zo goed dat de M2 nooit het levenslicht zag buiten Azië/Japan.link0007 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 10:41:
Die naam is wel goud waard. Het zou mij niets verbazen als dit de meest gekochte MILC wordt van het jaar. De EOS M1 heeft ook ontzettend goed verkocht.
Verwijderd
Daar ben ik ook bang voor maar zou dom van ze zijn als ze zo hoog gaan zitten. Een A5100 is op de mode- en EC-dail na redelijk gelijk, mogelijk ook wel qua specs. Deze is 449 euro body only. Een A6000 heeft standaard een EVF is mogelijk veel sneller en kost je 599 body only.
Als Canon dan inderdaad deze camera voor 700 euro in de markt gaat zetten zonder EVF dan zitten ze al 100 euro hoger als de A6000. Maar deze heeft een EVF en stop je die op de M3 erbij zit je al op 350 euro hoger. Dat is gewoon veel te veel en al bijna 1000 euro body only.
Voor jou mogelijk niets Thorgrem. Canon lijkt zich voorlopig op de gemiddelde consument te richten en dan is het mogelijk gewoon een goede camera. Want 9/10 gebruik die camera mogelijk alleen in liveview en komen vaak niet verder dan een kitlens + eventueel een standaard zoom. Ik denk dat die markt toch groter is. Het is nog even afwachten op de specs en hoe de AF nu is. Maar ze moeten inderdaad niet te hoog gaan zitten. Anders wordt het weer niets en gaat het alleen lopen als ze weer voor dumpprijzen worden weg gedaan.
Maar we zullen het zien. Mogelijk vrijdag meer en is ie aangekondigd en weten we alles.
Als Canon dan inderdaad deze camera voor 700 euro in de markt gaat zetten zonder EVF dan zitten ze al 100 euro hoger als de A6000. Maar deze heeft een EVF en stop je die op de M3 erbij zit je al op 350 euro hoger. Dat is gewoon veel te veel en al bijna 1000 euro body only.
Voor jou mogelijk niets Thorgrem. Canon lijkt zich voorlopig op de gemiddelde consument te richten en dan is het mogelijk gewoon een goede camera. Want 9/10 gebruik die camera mogelijk alleen in liveview en komen vaak niet verder dan een kitlens + eventueel een standaard zoom. Ik denk dat die markt toch groter is. Het is nog even afwachten op de specs en hoe de AF nu is. Maar ze moeten inderdaad niet te hoog gaan zitten. Anders wordt het weer niets en gaat het alleen lopen als ze weer voor dumpprijzen worden weg gedaan.
Maar we zullen het zien. Mogelijk vrijdag meer en is ie aangekondigd en weten we alles.
Het streven van Canon is wel leuk, maar ze komen daar wel een beetje laat nu de kaarten op de markt geschud zijn. De markt begint ook langzaam te verzadigen en dan krijg je net als bij de SLR's en de compactcamera's alleen nog ruimte voor een toppertje. Deze M3 is geen toppertje hoezeer velen hier dat willen geloven. Het is gewoon een (mooie?) instapper en niet meer dan dat. Bij de introductie krijgt deze M3 al meteen met een flink aantal buren te maken die allemaal in het lage prijssegment zitten met eigenlijk dezelfde features als deze M3. Er is geen onderscheidend vermogen anders dan de naam en die is geen dubbele prijs waard. Zie wat er met de EOS M gebeurd is die ook voor een belachelijk bedrag in de markt werd gezet en heel snel van de prijslijsten verdween of voor 30-40% van de oorspronkelijke prijs nu nog in de ramshj verkocht wordt.
Daarnaast zou Canon er goed aan doen te kijken naar het prijspeil van de buren en van hun eigen producten. Deze M3 is misschien een beetje te vergelijken met de 100D uit het eigen huis. Die krijg je voor nog geen € 500 inclusief een kitlensje en is ook niet veel groter en zwaarder dan deze M3. Een beetje ongeletterde consument zal die dan pakken en gelijk heeft die. Meer vragen komt dan niet overeen met je aspiratie om marktleider te worden zolang je jezelf veel concurrentie maakt of niet full-swing met wat beters komt. De Olympus OM-D M1, Fuji X-T1 of die nieuwe Samsung zijn dan je meetlat en daar lijkt deze M3 mijlenver vandaan te zijn.
De inschatting van enkelen hier qua prijzen komt daar wel in de buurt trouwens, maar de waar is niet naar het geld dat je er voor zou moeten betalen.
Een gemiddelde consument kijkt ook vooral naar de prijs en die ziet net zo mooi of mooier spul in veel merken, smaken en soorten in dezelfde winkel liggen en zal dan snel voor de prijs gaan als die camera's niet slechter zijn.
Daarnaast zou Canon er goed aan doen te kijken naar het prijspeil van de buren en van hun eigen producten. Deze M3 is misschien een beetje te vergelijken met de 100D uit het eigen huis. Die krijg je voor nog geen € 500 inclusief een kitlensje en is ook niet veel groter en zwaarder dan deze M3. Een beetje ongeletterde consument zal die dan pakken en gelijk heeft die. Meer vragen komt dan niet overeen met je aspiratie om marktleider te worden zolang je jezelf veel concurrentie maakt of niet full-swing met wat beters komt. De Olympus OM-D M1, Fuji X-T1 of die nieuwe Samsung zijn dan je meetlat en daar lijkt deze M3 mijlenver vandaan te zijn.
De inschatting van enkelen hier qua prijzen komt daar wel in de buurt trouwens, maar de waar is niet naar het geld dat je er voor zou moeten betalen.
Een gemiddelde consument kijkt ook vooral naar de prijs en die ziet net zo mooi of mooier spul in veel merken, smaken en soorten in dezelfde winkel liggen en zal dan snel voor de prijs gaan als die camera's niet slechter zijn.
Ben benieuwd, de grootste zwakte van de EOS M was toch de AF snelheid. Met de sensor en bediening was niets mis. Eerlijk gezegd maken alleen mensen die van een grotere camera afkomen zich druk om de viewfinder, dat is ook niet hun voornaamste doelgroep heb ik het idee.
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Verwijderd
/De grootste zwakte van het EOS M systeem is het gebrek aan objectieven (4 is te weinig). Het gebrek aan body's (buiten een instapbody moet je wat te bieden hebben aan mensen die willen upgraden of een EVF willen), de vraagprijs, de verouderde sensor, de AF, gebrekkige bediening en dan mis ik nog wel wat puntjes.
Kortom, Canon staat momenteel (en straks nog als er geen drastische veranderingen komen) zo'n beetje waar de concurrentie in 2009/2010 stond.
Kortom, Canon staat momenteel (en straks nog als er geen drastische veranderingen komen) zo'n beetje waar de concurrentie in 2009/2010 stond.
Gebrek aan lenzen is voor het gros van de consumenten niet zo'n probleem, de meesten komen toch niet verder dan een kitlens.
Maar dan nog moet Canon wel iets doen om zich te onderscheiden van de rest. Voor de M1 was het onderscheid uiteindelijk de bodemprijzen (en wellicht de naam), voor de rest was het een tamelijk matige mirrorless instapper. Het zou me eerlijk gezegd verbazen als de M3 zich wel (positief) gaat onderscheiden van de rest, maar de tijd zal het uitwijzen.
Maar dan nog moet Canon wel iets doen om zich te onderscheiden van de rest. Voor de M1 was het onderscheid uiteindelijk de bodemprijzen (en wellicht de naam), voor de rest was het een tamelijk matige mirrorless instapper. Het zou me eerlijk gezegd verbazen als de M3 zich wel (positief) gaat onderscheiden van de rest, maar de tijd zal het uitwijzen.
Ik vind 4 lenzen voor een camera wat het niet goed doet nog best veel. Moet je kijken naar de Sony A7 bijvoorbeeld, na een jaar hadden ze maar 5 lenzen op de markt.
De andere merken hebben er jaren over gedaan voordat ze een volwassen systeem hadden. De allereerste Pen of NEX cameras waren echt niet zo fantastisch. Dus die direkte vergelijking met Canon vind ik eigenlijk niet eerlijk, je kan niet verwachten dat ze plots een gelijkwaardige mirrorless camera hebben. Daar gaat jaren overheen, ook als je Canon of Nikon heet.
De andere merken hebben er jaren over gedaan voordat ze een volwassen systeem hadden. De allereerste Pen of NEX cameras waren echt niet zo fantastisch. Dus die direkte vergelijking met Canon vind ik eigenlijk niet eerlijk, je kan niet verwachten dat ze plots een gelijkwaardige mirrorless camera hebben. Daar gaat jaren overheen, ook als je Canon of Nikon heet.
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Verwijderd
Er is echter één belangrijk verschil: Canon heeft het kunstje jarenlang kunnen afkijken van de concurrentie. Er waren al systeemcamera's sinds 2008. Deze hadden in het begin best wat gebreken, maar gaandeweg kwam er steeds meer innovatie: snellere autofocus, compactere lenzen, multifunctionele flitsvoet, kantelbare schermen, meer lenzen en accessoires, e.a. Toen Canon pas halverwege 2012 met de EOS M op de proppen kwam, liep dit model al direct achter op de concurrentie. Dat was niet logisch, dat was een bewuste keuze. Canon wilde namelijk hun spiegelreflex-lijn niet kannibaliseren.
Met deze EOS M3 lijken ze het nu serieuzer te gaan aanpakken.
Met deze EOS M3 lijken ze het nu serieuzer te gaan aanpakken.
Canon is ook al bijna 2,5 jaar bezig... dan 4 objectieven en je dan verbazen dat ie het niet goed doet..
Het gaat er dan ook om dat Canon er dus kennelijk niet voor "gaat" terwijl de andere fabrikanten in een redelijk rap tempo er werk van hebben gemaakt. Met name van een "gigant" als Canon mag je meer verwachten als je jezelf als marktleider op het gebied van fotografie ziet. Dan komen we weer bij het punt dat er bij Canon een gebrek aan commitment is in dit onderdeel van de markt. Daarmee kun je je meteen afvragen wat een "serieuze" amateur of meer hiermee aan moet (anders dan negeren).
Ze hebben inderdaad jarenlang het kunstje af kunnen kijken en dan lijken ze nog met een "minor upgrade" als de M3 een statement te willen maken, met een "onderkant/ midrange markt" model. Er is, vergeleken bij wat er al een lange tijd op de markt is, weinig innovatiefs aan dit nieuwe model en het roept al helemaal geen "wow" effecten op (nou, ja misschien met de prijs).
Het gaat er dan ook om dat Canon er dus kennelijk niet voor "gaat" terwijl de andere fabrikanten in een redelijk rap tempo er werk van hebben gemaakt. Met name van een "gigant" als Canon mag je meer verwachten als je jezelf als marktleider op het gebied van fotografie ziet. Dan komen we weer bij het punt dat er bij Canon een gebrek aan commitment is in dit onderdeel van de markt. Daarmee kun je je meteen afvragen wat een "serieuze" amateur of meer hiermee aan moet (anders dan negeren).
Ze hebben inderdaad jarenlang het kunstje af kunnen kijken en dan lijken ze nog met een "minor upgrade" als de M3 een statement te willen maken, met een "onderkant/ midrange markt" model. Er is, vergeleken bij wat er al een lange tijd op de markt is, weinig innovatiefs aan dit nieuwe model en het roept al helemaal geen "wow" effecten op (nou, ja misschien met de prijs).
Ik moet de eerste in het wild nog tegenkomen...link0007 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 10:41:
Ik probeer cijfers van de verkoop te vinden, maar kan ze niet zo snel vinden. Ik heb het idee dat er echt heel erg weinig over de toonbank zijn gegaan, zelfs na fikse kortingen.
Want je kent alle specs al? Als ze het voor elkaar hebben gekregen om hem lekker snel te laten focussen is het grootste bezwaar van de M1 al weggenomen. Prijspeil zou dan een dealbreaker kunnen zijn, maar bijvoorbeeld een converter voor EF(S) lenzen zal dan vermoedelijk toch een hoop Canon fotografen over de streep kunnen trekken. Dat hielp bij mij iig wel bij aankoop van de M1.Sodela schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 11:27:Deze M3 is geen toppertje hoezeer velen hier dat willen geloven. Het is gewoon een (mooie?) instapper en niet meer dan dat. Bij de introductie krijgt deze M3 al meteen met een flink aantal buren te maken die allemaal in het lage prijssegment zitten met eigenlijk dezelfde features als deze M3.
4 lenzen is niet het probleem. Zoals gezegd hebben de meesten niet meer dan de kit lens. Maar het prbleem is wel dat er geen 'leuke' lenzen zijn op de 22mm na. Er is geen groothoek prime, geen macro, geen portet lens, etc. En alle lenzen (op de 22mm na) zijn niet echt lichtsterk. Je kan zeggen dat je met de convertor al deze kwaliteiten kunt krijgen met een EF lens, maar dan wordt het niet meteen een compacte aangelegenheid.
Verwijderd
Zeker het aantal objectieven is beperkt, die moeten ze nu ook uitbreiden bij aankondiging van de M3 als je het mij vraagt, om te laten zien dat ze bezig zijn in de Mirrorless markt. Maar de objectieven die er zijn doen het wat dat betreft goed en zijn ook een goede deal. Al is de laatst aangekondigde (55-200mm) toch wel de minste van de 4.
Ook de EF-M 11-22mm is een leuke lens en voor 350 euro best een mooie aanbieding. Niet veel duurder dan zijn EF-S 10-18mm broer. Is goedkoper dan de EF-S 10-22mm, en daarbij ook gewoon beter dan die 2 zeker qua scherpte. Daarnaast is deze ook de helft goedkoper en ook beter als bijvoorbeeld de 10-18mm van Sony voor de Alpha APS-C camera's. De lenzen die er zijn, dat zit wel goed qua prijs en formaat/compactheid. De EF-M 55-200mm is bijvoorbeeld een stuk compacter als de Sony 55-210mm en Fuji 50-230mm. Terwijl alle 3 APS-C zijn, al is de Canon wel 1,6x crop en de andere twee 1,5x.
Er mogen inderdaad nog wat lichtsterke lenzen bij zoals primes en ook wel een lichtsterke zoom, een macro lens, zoom met groter bereik zoals een 15-85mm of 18-135mm. Die lange 70-400mm is ook wel een leuke aanvulling als die gaat komen. Eventueel nog een compacte kitlens powerzoom, al ben ik daar zelf helemaal niet van, vind dat niet prettig zoomen. Maar de grootste boost krijgen ze denk ik door de M3 gewoon niet de markt uit te prijzen maar gewoon lager in te zetten. Doen ze dat niet heb je waarschijnlijk gewoon hetzelfde verhaal als bij de M1 en zal het behalve in Japan nergens anders goed verkopen denk ik zo.
We zullen moeten afwachten tot vrijdag en kunnen we beter zien wat ze van plan zijn en wat de M3 precies gaat worden.
Ook de EF-M 11-22mm is een leuke lens en voor 350 euro best een mooie aanbieding. Niet veel duurder dan zijn EF-S 10-18mm broer. Is goedkoper dan de EF-S 10-22mm, en daarbij ook gewoon beter dan die 2 zeker qua scherpte. Daarnaast is deze ook de helft goedkoper en ook beter als bijvoorbeeld de 10-18mm van Sony voor de Alpha APS-C camera's. De lenzen die er zijn, dat zit wel goed qua prijs en formaat/compactheid. De EF-M 55-200mm is bijvoorbeeld een stuk compacter als de Sony 55-210mm en Fuji 50-230mm. Terwijl alle 3 APS-C zijn, al is de Canon wel 1,6x crop en de andere twee 1,5x.
Er mogen inderdaad nog wat lichtsterke lenzen bij zoals primes en ook wel een lichtsterke zoom, een macro lens, zoom met groter bereik zoals een 15-85mm of 18-135mm. Die lange 70-400mm is ook wel een leuke aanvulling als die gaat komen. Eventueel nog een compacte kitlens powerzoom, al ben ik daar zelf helemaal niet van, vind dat niet prettig zoomen. Maar de grootste boost krijgen ze denk ik door de M3 gewoon niet de markt uit te prijzen maar gewoon lager in te zetten. Doen ze dat niet heb je waarschijnlijk gewoon hetzelfde verhaal als bij de M1 en zal het behalve in Japan nergens anders goed verkopen denk ik zo.
We zullen moeten afwachten tot vrijdag en kunnen we beter zien wat ze van plan zijn en wat de M3 precies gaat worden.
Vandaag geschoten met de EF-M 55-200, 100% onbewerkte crop. De lens is, zoals te verwachten, een beetje soft op 200mm, maar toch niet slecht 
Ik heb wel de indruk dat de jpeg wat beter kan, vooral dat fijne detail in het gras. Toch maar eens RAW gaan schieten..
Ik heb wel de indruk dat de jpeg wat beter kan, vooral dat fijne detail in het gras. Toch maar eens RAW gaan schieten..

Verwijderd
4 objectieven in 3 jaar tijd voor EOS M.Terryb47 schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 11:58:
Ik vind 4 lenzen voor een camera wat het niet goed doet nog best veel. Moet je kijken naar de Sony A7 bijvoorbeeld, na een jaar hadden ze maar 5 lenzen op de markt.
Sony heeft er voor de FF E-mount er in 2 jaar 7 op de markt gebracht.
Sony heeft de eerste 3 jaar van de APS-C E-mount 12 objectieven uitgebracht.
M4/3 heeft de eerste 3 jaar van het systeem 23 native objectieven gekregen (12 Olympus/11 Panasonic).
Wat is er precies 'best veel' aan 4 objectieven uitbrengen in 3 jaar tijd? Voor zo'n grote fabrikant vindt ik het een halfslachtige poging om ook maar iets te doen. Zeker als je nagaat dat ze al jaren later kwamen dan de concurrentie.
Ik had toen gehoopt dat Canon er echt met hart en ziel mee bezig zou gaan. Het is de grootste fabrikant en in zijn eentje in staat om de markt voor consumenten een stuk aantrekkelijker te maken door de concurrentie van bedrijven onderling te bevorderen. Helaas, het mocht niet zo zijn.
Met alle respect, ik vind het behoorlijk slechtPloink schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 14:32:
Vandaag geschoten met de EF-M 55-200, 100% onbewerkte crop. De lens is, zoals te verwachten, een beetje soft op 200mm, maar toch niet slecht
Ik hoop stiekem dat Canon dit jaar nog wat leuke lensjes naar buiten gooit voor de EOS M.
Waarom?PageFault schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 08:07:
[...]
Met alle respect, ik vind het behoorlijk slechtMaar wat was de ISO en sluitertijd?
Dit is gewoon wat je krijgt met een goedkope zoomlens. Je moet dit niet vergelijken met een 10x zo dure lens of een nabewerkte foto met overdreven sharpening. En nogmaals het is een crop.
1/250, f/7.1, iso250.
Ik kom er net wel achter dat de afbeelding geresized is van 800 naar 1000 door de website waar hij staat. Edit: toch niet, mijn browser stond op 125% zoom.
[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 05-02-2015 09:28 ]
Ik kan me niet voorstellen dat de lens zó slecht presteert. Echter, ik kan geen reviews van de lens vinden, en DXO heeft 'm ook niet opgemeten.
Maar als ik hem vergelijk met de kit-tele's van Olympus en Sony, dan is het écht een behoorlijk verschil. Dit is bv. de Olympus 40-150 4-5.6 kitlens op 150mm: http://img.photographyblo...ed_40_150mm_f_4_56_01.jpg
En dit de Sony 55-210 4.5-6.3 op 210mm: http://photozone.smugmug.com/photos/1765721008_tqtZ9r5-O.jpg
Maar als ik hem vergelijk met de kit-tele's van Olympus en Sony, dan is het écht een behoorlijk verschil. Dit is bv. de Olympus 40-150 4-5.6 kitlens op 150mm: http://img.photographyblo...ed_40_150mm_f_4_56_01.jpg
En dit de Sony 55-210 4.5-6.3 op 210mm: http://photozone.smugmug.com/photos/1765721008_tqtZ9r5-O.jpg
Verwijderd
Je eerste link doet het niet link0007. Forbidden geeft hij aan.
Ploink, ik ben wel benieuwd naar de grote foto en de instellingen. Zou je die kunnen laten zien? Want wellicht valt het idd allemaal wel mee en is het gewoon een hele grote crop.
Ploink, ik ben wel benieuwd naar de grote foto en de instellingen. Zou je die kunnen laten zien? Want wellicht valt het idd allemaal wel mee en is het gewoon een hele grote crop.
Op 1/250 zou de foto wat bewogen kunnen zijn, de foto lijkt in ieder geval behoorlijk onscherp. Het zou de vogel kunnen zijn die bewoog (mooie groene specht, trouwens, die zie ik niet zo vaak), maar het gras is ook tamelijk onscherp.
Of het is een behoorlijke crop uit de originele foto, wat in mijn ervaring nooit een goed idee is met die sensor van Canon die in o.a. in de EOS M zit. Of er zit wat vettigheid op de lens.
Of het is een behoorlijke crop uit de originele foto, wat in mijn ervaring nooit een goed idee is met die sensor van Canon die in o.a. in de EOS M zit. Of er zit wat vettigheid op de lens.
Verwijderd
Die 55-200mm kan beter. Of in ieder geval ik heb al betere resultaten met deze lens. Op 200mm is ie wat minder als ergens tussen 55-180mm maar ik vind het nog wel aardig. Op EOS M sensor kun je best croppen bekijk mijn 2de foto op 100% en is best goed te doen zelfs op 100%.
Hier wat voorbeeldjes van mij. Laatste 2 zijn op ISO 800:
Op 135mm: https://farm6.staticflick...00886400_84680417a3_o.jpg
Op 145mm: https://farm4.staticflick...85716774_c0209285c7_o.jpg
Op 200mm: https://farm6.staticflick...88042621_da5b138d32_o.jpg
Hier wat voorbeeldjes van mij. Laatste 2 zijn op ISO 800:
Op 135mm: https://farm6.staticflick...00886400_84680417a3_o.jpg
Op 145mm: https://farm4.staticflick...85716774_c0209285c7_o.jpg
Op 200mm: https://farm6.staticflick...88042621_da5b138d32_o.jpg
Hm stom. De foto kan hier aangeklikt worden: http://www.photographyblo..._56_review/sample_images/Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 10:12:
Je eerste link doet het niet link0007. Forbidden geeft hij aan.
Het is de eerste foto, die met de ooievaars.
Een foto op 300mm met een (max ) 150mm lens?link0007 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 10:44:
[...]
Hm stom. De foto kan hier aangeklikt worden: http://www.photographyblo..._56_review/sample_images/
Het is de eerste foto, die met de ooievaars.
Verwijderd
Is de x2 van de crop factor. Die ze meenemen in die informatie.Rutje! schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:24:
[...]
Een foto op 300mm met een (max ) 150mm lens?
Ploink heeft hier wel eerder foto's gepost met een andere camera die ook compleet onscherp waren, maar waar hij zelf behoorlijk tevreden over was. Kan alleen de post daarvan niet vinden.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Ploink in "Het grote Canon EF(-S) mount objectieven-topic v2014"
Foto's van een EF-S 55-250 op een EOS M die hij zelf onscherp vond, bleek later ook een defect te zijn (decentered ofzo?). Juist andersom, dus.
Ik was degene met behoorlijk onscherpe foto's die ik normaal vond, maar die anderen erg onscherp vonden.
Foto's van een EF-S 55-250 op een EOS M die hij zelf onscherp vond, bleek later ook een defect te zijn (decentered ofzo?). Juist andersom, dus.
Ik was degene met behoorlijk onscherpe foto's die ik normaal vond, maar die anderen erg onscherp vonden.
Het is inderdaad van wat je gewend bent...
De hier getoonde foto is inderdaad niet scherp en al helemaal niet contrastrijk, geen reclame voor het objectief en/ of camera. Maar die andere foto's betroffen een ander objectief met kennelijk dezelfde camera. Maar daar zijn de foto's veel beter dan van deze vogel, qua scherpte en contrast.
Het zou kunnen zijn dat er vet op de sensor zit, dat zou het wazige effect kunnen verklaren en het zeer slechte contrast (ook voor een crop). Mocht de sensor in orde zijn dan kun je het objectief maar beter weg doen als dit is wat er uit komt.
De hier getoonde foto is inderdaad niet scherp en al helemaal niet contrastrijk, geen reclame voor het objectief en/ of camera. Maar die andere foto's betroffen een ander objectief met kennelijk dezelfde camera. Maar daar zijn de foto's veel beter dan van deze vogel, qua scherpte en contrast.
Het zou kunnen zijn dat er vet op de sensor zit, dat zou het wazige effect kunnen verklaren en het zeer slechte contrast (ook voor een crop). Mocht de sensor in orde zijn dan kun je het objectief maar beter weg doen als dit is wat er uit komt.
Ah ok, dat zal het zijn inderdaad. Zo'n specht, zo te zien op de hurken gefotografeerd, is ook niet echt een gecontroleerde situatie.Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:36:
[...]
Is de x2 van de crop factor. Die ze meenemen in die informatie.
@Ploink, ik zie dat je rond de Wageningse berg fotografeerd. Zelf test ik mn lenzen wel af en toe op bijvoorbeeld de houten uil bij de ingang naar het Schip van Blaauw, of de buste van Linnaeus in het arboretum. Een stuk makkelijker dan zo'n nerveus beest.
En op RAW schieten inderdaad. Vooral bij hogere ISO's past Canon op de jpg's (wat mij betreft) overdreven veel ruis reductie toe, met een soft resultaat.
Okay, resizing speelt ook mee natuurlijk.Ploink schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:19:
[...]
Waarom?
Dit is gewoon wat je krijgt met een goedkope zoomlens. Je moet dit niet vergelijken met een 10x zo dure lens of een nabewerkte foto met overdreven sharpening. En nogmaals het is een crop.
1/250, f/7.1, iso250.
Ik kom er net wel achter dat de afbeelding geresized is van 800 naar 1000 door de website waar hij staat. Edit: toch niet, mijn browser stond op 125% zoom.
Ik vind het vrij slecht want ik heb ooit een echt cheap-ass sigma lens (55-200) gehad en die was erg scherp op 200mm tegen alle verwachtingen in. Over de auto focus snelheid gaan we het dan niet hebben...
Anyway, het zou fijn zijn als Canon meer lenzen uitbrengt voor dit systeem en hopelijk volgen enkele 3e partijen dan ook.
Verwijderd
Zou inderdaad fijn zijn als Canon met wat meer komt aan lenzen. 3e partijen zijn er nu een paar die wel iets hebben.
Tamron heeft bijvoorbeeld een Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 Di III VC voor de EOS M. Ook zijn er een aantal Samyang MF lenzen beschikbaar. Maar ook daar kan het aanbod wel groter inderdaad. Sigma heeft wat lenzen voor de Alpha E mount. Welke mogelijk redelijk makkelijk ook voor de EOS M uit te brengen zijn. Maar dan zal Canon wel moeten laten zien dat ze serieus zijn in de Mirrorless markt. Anders zullen die 3e partijen zich ook niet laten zien.
Tamron heeft bijvoorbeeld een Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 Di III VC voor de EOS M. Ook zijn er een aantal Samyang MF lenzen beschikbaar. Maar ook daar kan het aanbod wel groter inderdaad. Sigma heeft wat lenzen voor de Alpha E mount. Welke mogelijk redelijk makkelijk ook voor de EOS M uit te brengen zijn. Maar dan zal Canon wel moeten laten zien dat ze serieus zijn in de Mirrorless markt. Anders zullen die 3e partijen zich ook niet laten zien.
Dit topic is gesloten.