500 euro voor een X-A1 met 16-50 en 50-230 ziet er best netjes uit ja. en de Fuji-familie heeft een net aanbod lenzen en een duidelijke toekomst.
De A1 heeft blijkbaar wat lag op het lcd-schermpje en zou als ik veel sites moet geloven wat minder IQ leveren dan de EOS M. Desondanks is het volgens veel reviews een prima instap-model dat (ondanks een bayer ipv x-trans) prima mee kan met de X-M1.
Verder is het is maar de vraag wat de EOS M aan opties gaat bieden. Er zijn 2 geruchten die over het net gaan:
- De EOS M is verdwenen van de Noord-Amerikaanse Canon site en Canon heeft het opgegeven met de EOS M
- Er komen later dit jaar 2 EOS M camera's uit, een soort M3 en een M Pro-achtig apparaat
Allebei slechts geruchten, dus niemand die het weet. Als Canon inderdaad stopt met de M-serie, dan wordt het een jammer verhaal qua lenzen. Adapter en EF-S is dan de enige optie buiten de 3 bestaande (die dan snel duurder zullen worden waarschijnlijk). Zoals jesper86 aangeeft, ben je dan een flink deel van de compactheid kwijt. Het voordeel is dat de lenzen mee te nemen zijn als je een keer de stap naar een dslr wil zetten.
Als er wel nieuwe bodies uitkomen, dan volgen lenzen waarschijnlijk ook. Canon zal dan waarschijnlijk een volwaardig alternatief willen bieden tov Pana/Fuji/Sony/Nikon/Oly. De eerste EOS M heeft wat minpunten, maar hij is erg betaalbaar. Je stapt dan goedkoop in, krijgt veel camera voor weinig en kan later alsnog op het gemakje uitbreiden.
De reden dat ik niet annuleer bij iBood en geen X-A1+lenzen aanschaf (hoewel ik het even overwogen heb) is dat het zeker geen garantie is dat ik genoeg ga fotograferen om er meteen 500 euro tegenaan te gooien. Voor minder dan 300 euro denk ik niet dat ik meer camera ga vinden voor mijn geld. Ik ben nu 275 kwijt, daar komt nog wat bij aan accessoires, maar dan ben ik er voorlopig wel.
Daarnaast: tele geloof ik wel eigenlijk. Ik zie mezelf sneller de 22mm prime en een groothoek-oplossing aanschaffen (die 11-22 ziet er smakelijk uit!). Ik ben groot voorstander van 'er naartoe lopen' en heb (nog?) niet de behoefte om hertjes op de veluwe te fotograferen. Mocht het in de toekomst allemaal veranderen, dan zie ik dat dan wel weer. Eerst maar eens aanprutsen met een betaalbaar cameraatje om te zien of ik qua interesse het niveau 'vakantiekiekje' ga overstijgen
Qua benodigde accessoires, wat raden jullie me aan?
Sowieso nodig: tas, geheugenkaart
Mogelijk ook: tweede accu, gezien accuduur een veel genoemde minpunt is, uv-filter oid als bescherming tegen krasjes
Als ik na een maand nog enthousiast ben: 22mm prime
Als ik de staatsloterij win:
de 11-22 alles cadeau doen aan een ander en een Olympus E-M1 kopen.
[
Voor 51% gewijzigd door
Bundin op 01-06-2014 17:38
]