Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik had in het algemene topic al wat links naar de japanse site gezet: henkie196 in "Het algemene Canon topic"

Kennelijk gaat hebben ze dezelfde sensor als ook in de 100D gebruikt, de oude 18 MP sensor met Hybrid AF II ofzo. Dit alles in een wat kleinere body als het goed is en ook verkrijgbaar in het wit.

Nou nog een uitbreiding van het lenzen aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een video van Canon:
http://cweb.canon.jp/newsrelease/2013-12/pr-eos-m2.html

Ik heb de body voor zover ik kon zine vergeleken met de EOS M body en het is gewoon exact hetzelfde.
Schijnbaar dus precies dezelfde camera enkel met een snellere AF (wellicht nu even snel als de concurrentie).

Daarmee gaan ze het wederom niet redden vrees ik. Ze hadden op zijn minst de indruk kunnen geven met iets nieuws te komen door iets aan de body te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:56

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De body schijnt een klein beetje dunner te zijn, maar waarom moet er iets aan de body veranderd worden? Wordt ie daardoor beter? En als de geruchten van een Pro versie waar zijn, kan daar alsnog iets aan de body gewijzigd worden (bv een grotere grip en een oculair). Ik heb de EOS-M liever zo klein mogelijk. Alleen jammer dat ze niet de sensor van de 70D gebruikt hebben, misschien komt die dan in de Pro versie.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet geheel verwonderlijk 'focussen' ze zich wel heel erg op de AF.

Ziet er goed uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 10:48:
De body schijnt een klein beetje dunner te zijn, maar waarom moet er iets aan de body veranderd worden? Wordt ie daardoor beter?
Over het algemeen wel. Je krijgt als bedrijf namelijk behoorlijke at feedback van klanten en met die feedback kan je vervolgens wat aanpassingen doen. ZO hebben ze de AF aangepast, maar zo zal er ook feedback binnengekomen zijn over plaatsing en/of hoeveel heid van knoppen. De grip enz enz. Als fabrikant geef je dan de indruk te luisteren naar klanten.
En als de geruchten van een Pro versie waar zijn, kan daar alsnog iets aan de body gewijzigd worden (bv een grotere grip en een oculair). Ik heb de EOS-M liever zo klein mogelijk. Alleen jammer dat ze niet de sensor van de 70D gebruikt hebben, misschien komt die dan in de Pro versie.
Ik heb geen hoge verwachtingen van een eventuele Pro body. Canon heeft inmiddels al wel aangetoond er alles aan te zullen doen om hun dSLR lijn te beschermen. Ze zullen dus geen concurrerende MILC in de markt zetten. De EOS M is 1,5 jaar geleden in de markt gezet. En buiten een snellere AF (om op hetzelfde niveau te komen als de concurrentie) hebben ze schijnbaar geen verbeteringen of uitbreidingen kunnen doorvoeren. Dat vind ik voor de grootste en machtigste camera fabrikant vrij triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 10:54:
[...]

Niet geheel verwonderlijk 'focussen' ze zich wel heel erg op de AF.

Ziet er goed uit. :)
De AF ziet er zonder meer goed uit. Toch laten ze niet genoeg zien om een duidelijk beeld te geven. Hoe is de focus bij matig/slecht licht bijvoorbeeld? Dat zullen de onafhankelijke tests uit moeten wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pff. Een video van bijna 3 minuten met tich AF voorbeelden non-stop, met zelfs directe side-by-side, en allemaal indoors. Ook niet mooier gemaakt dan het is lijkt het. Precies wat iedereen wilde weten straigt out of the box. Geen goed beeld ? Meneer Hard-to-Please moet direct àlles weten. Mag wel een beeetje overhouden voor reviews toch. :X

Ik vind de body (en lens) design heel mooi trouwens, modern en stijlvol zonder fratsen. En de bediening lijkt me voor de doelgroep ook makkelijk om op over te stappen aangezien de meeste van een Canon PowerShot of iets dergelijks af zullen komen, en die zijn vrijwel precies hetzelfde. :) Is niet bedoeld voor mensen zoals wij (die komt vast later).

[ Voor 36% gewijzigd door jesper86 op 03-12-2013 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Snellere AF is sowieso goed voor iets dat origineel een weinig bruikbare AF snelheid had. Maar deze M2 riekt toch wel een beetje naar een camera met oude hardware releasen om zo nog ruimte te houden voor een nieuwere, stuk duurdere camera, waar ze dan nogmaals kunnen pronken met een verbeterde AF snelheid en nauwkeurigheid omdat ze dan de 70D sensor gaan gebruiken.

Maar met nog steeds maar een beperkt lenzen aanbod, mogen ze daar toch wel wat meer moeite in steken. Anders kun je net zo goed een Canon G1X kopen, lenzen wisselen kun je toch niet.
Of als je al EF(-s) lenzen hebt, kun je net zo goed een 100D kopen, hou je nog een beetje AF snelheid over voor die lenzen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:36
Is de focussing speed 2x sneller dan de originele snelheid van de EOS M of van die met de laatste firmware, daar zit geloof ik nogal wat verschil.

In ieder geval ben ik blij dat ik niet gewacht heb, hij zal heel wat meer gaan kosten dan de €250 die ik nu betaald heb (na cashback) en dat alleen voor verbeterde focus en WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 11:28

J.apiooo

FWN

Inderdaad, dit is niet echt wat je een spectaculaire upgrade zou noemen. De M2 komt volgens de berichten niet eens naar Europa. Ben happy met de aanschaf van de M voor €129,- een paar weken geleden. Nu op zoek naar een 22mm f/2 voor een leuke prijs.

Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
die heb er idd ook meteen bijgekocht (tweedehands als nieuw), en eigenlijk heb ik die er tot nu toe bijna altijd op zitten. Echt een erg fijne lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 11:07
Eos M2 + 22mm moet een heerlijke combinatie zijn, voor mij een geduchte tegenstander voor een fuji x100(s). Met als nadeel het missen van een zoeker (en de look&feel), maar als voordeel het touchscreen en mogelijkheid voor andere lenzen.

Helaas zal de introductieprijs wel erg hoog liggen. Als ze de combo van EOS M2+22mm voor <€400 zouden aanbieden zou het nog wat kunnen worden.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:11
http://www.canonrumors.co...-coming-to-north-america/

Hmm geen plannen voor de VS of EU :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Maar hopen dat die aanslaat in Azie; wel begrijpelijk, de EOS M1 heeft ze ongetwijfeld klauwen vol geld gekost, niet opnieuw een fiasco.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inquestos schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:26:
Maar hopen dat die aanslaat in Azie; wel begrijpelijk, de EOS M1 heeft ze ongetwijfeld klauwen vol geld gekost, niet opnieuw een fiasco.
Waarom zou dit tegen deze prijs aan moeten slaan in Azië? Het verschil met de EOS M is minimaal en die is tegen absolute dumpprijzen te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het zou pas jammer zijn als het niet aanslaat als het echt iets is dat bijzonder is in de mirrorless markt. De originele M onderscheid zich niet echt (positief) op de mirrorless markt en deze nieuwe is daar een minimale update van. Als Canon daar geld op verliest is dat juist goed, want geld is de beste motivator voor een bedrijf om iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Als bezitter van Canon-lenzen vind ik het wel fijn dat er een mirrorless alternatief op de markt komt. De originele Eos M was blijkbaar in veel situaties onbruikbaar door de langzame AF en sluitervertraging. Voor de prijs (€300-400) had ik 'm anders gewoon gekocht. De problemen lijken nu grotendeels opgelost. Nog steeds geen viewfinder jammer.

Als marktleider schiet je jezelf vaak in de schoenen als je teveel innoveert, je kannibaliseert al snel je hoger segment, of maakt toekomstige upgrades onnodig. Dat Canon z'n eerste EOS M bewust gehandicapt heeft geleverd lijkt me sterk, lijkt me eerder onervarenheid in dit segment. Mocht de EOS M2 weer een fiasco worden is de kans natuurlijk aanwezig dat Canon zich geheel terugtrekt op deze markt, er geen nieuwe camera's, maar ook geen nieuwe lenzen (tele, portret) bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Men vraagt aan Canon helemaal niet om te innoveren, men verwacht simpelweg dat ze niet al te ver achterlopen op de ontwikkelingen bij de concurrent. Het aanbod wat Canon nu bied op spiegelloos gebied is feitelijk in 2009 al door bijvoorbeeld Panasonic overklast. Ze lopen dus inmiddels 4 jaar achter op de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Niet overdrijven he? Die cams uit 2009 hadden ook een baggertrage AF in vergelijking met de huidige camera's. Volgens mij hadden bijv van Olympus pas de 3e generatie PENs een snelle AF. Daarvoor liep het ver achter. En dat is eigenlijk het enige grote nadeel aan die EOS M, de AF snelheid. Voor de rest prima cameraatje (met verder weinig uitbreidingsmogelijkheden, dat wel).

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjekster schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:54:
Niet overdrijven he? Die cams uit 2009 hadden ook een baggertrage AF in vergelijking met de huidige camera's. Volgens mij hadden bijv van Olympus pas de 3e generatie PENs een snelle AF. Daarvoor liep het ver achter. En dat is eigenlijk het enige grote nadeel aan die EOS M, de AF snelheid. Voor de rest prima cameraatje (met verder weinig uitbreidingsmogelijkheden, dat wel).
De eerste Panasonic m4/3 camera's waren een stuk rapper dan die van Olympus. De E-P1 uit 2009 was zo'n beetje vergelijkbaar met de EOS-M uit 2012.

Een camera met verwisselbare objectieven is helaas (of juist gelukkig) niet een op zichzelf staand ding. Dat zou Canon toch moeten weten. Het is toch ontzettend triest dat de marktleider met een camera op de markt kom waar na 1,5 jaar nog steeds maar 3 objectieven voor beschikbaar zijn. En slechts 1 body hebben die gelijk is aan een E-PM2, de allerlaagste klasse. Canon had minimaal een aantal objectieven meer moeten uitbrengen en een paar body's in verschillende categorieën om nog serieus genomen te worden in de MILC markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3 jaar dus. ;)

De eerste MFT body met phase-detect pixels is trouwens pas de gloednieuwe E-M1. Not to mention de eerste met bruikbare capacitive touchscreen (-AF), ook nog niet lang geleden.

Eigenlijk zijn ze best up-to date nu, alleen totaal niet innoverend. De lens line-up is beperkt, maar de doelgroep komt ook met MFT of NEX meestal niet veel verder dan de kitlens, dus eigenlijk is het pas een probleem als ze een higher end body uitbrengen.

De lenzen die ze hebben zijn trouwens ook zeker niet slecht. Ben eigenlijk wel onder de indruk over de lens keuze, want wat heeft de gemiddelde gebruiker nou nog nodig naast een standaard zoom, een snelle prime met brede kijkhoek, en een degelijke/goede superwide (ja, die hebben ze!). Tuurlijk, er moet nog een tele bij enzo, maar dat zal niet lang duren, het is best een goede basis zo vind ik. Al dan niet voor mijzelf, hoewel die superwide wel gaaf is: http://www.flickr.com/search/?q=canon%2011-22mm :)

[ Voor 167% gewijzigd door jesper86 op 04-12-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:31
Het probleem voor Canon is dat ze zich jarenlang de tijd hebben genomen met het op de markt brengen van een systeemcamera en dan met zoiets komen... De verwachtingen waren natuurlijk hoog gespannen omdat ze met de introductie van OES en het EF bajonet wel voor een schokgolf konden zorgen.
Even afwachten wat die M2 nu echt is. Hij lijkt nu inderdaad op een zeer beperkt verbeterde M en dat lijkt nu voldoende om de concurrentie in te halen of überhaupt weer ooghoogte te komen.

En ja, het gros van de gebruikers zal dat allemaal niet nodig hebben... Maar dan hoef je er ook niet voor te betalen, want de M was toch wel veel te duur bij de introductie en die fout zouden ze niet nog eens moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Ik snap niet waarom er zo negatief over de EOS M wordt gedaan? Mensen praten alsof hun persoonlijk iets aangedaan wordt. Voldoet de camera niet in je ogen, koop em dan niet, blijf dan niet elke dag zeuren als een oud wijf. Fixen ze nu de trage AF, dan is het weer niet goed :N

Het duurde ook jaren voordat een complete camera als de OMD EM5 uitkwam. De oudere PEN cameras werden ook stap voor stap beter. Voordat je een goed en uitgebreid lensaanbod hebt ben je ook jaren verder, Zo ook de NEX cameras, daar zeuren mensen nog dagelijks om nieuwe (snelle) lenzen bijvoorbeeld. Tegelijkertijd is de markt van mirrorless cameras ontzettend verzadigd. Waarom zou je als Canon zijnde alles op alles zetten om nog aan te haken? Hun main focus ligt duidelijk ergens anders, terwijl voor Olympus geldt dat hun m43 cameras hun main product line is, dan is het niet zo gek dat ze voorop lopen.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En de prijs gaat echt niet lager zijn hoor, dan mogen bepaalde enthusiasts het geen interessante camera vinden maar daardoor is het niet ineens minder duur om te maken en ontwikkelen. Dat hij goedkoop aanvoelt heb ik dan ook nog nooit gehoord. En degelijk glas mag ook wat kosten, waar een deel van de kitlens meestal in de body prijs zit om de kit interessanter te doen lijken. Als Sony dit glas had zou er een Zeiss label op zitten. O-)

sony 18-55
Afbeeldingslocatie: http://slrgear.com/reviews/zproducts/sony18-55f35-56e/1blur-t.gif

canon 18-55
Afbeeldingslocatie: http://slrgear.com/reviews/zproducts/canon18-55f35-56efm/1blur-t.gif

}:O

[ Voor 31% gewijzigd door jesper86 op 05-12-2013 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou neem je ook een extreem voorbeeld....

Afbeeldingslocatie: http://slrgear.com/reviews/zproducts/olympus14-42f35-56m2/1blur-t.gif

Afbeeldingslocatie: http://slrgear.com/reviews/zproducts/panasonic14-45f35-56g/1blur-t.gif

Afbeeldingslocatie: http://slrgear.com/reviews/zproducts/panasonic14-42f35-56g/1blur-t.gif

Afbeeldingslocatie: http://slrgear.com/reviews/zproducts/panasonic14-42f35-56x/1blur-t.gif

Helaas zijn Samsung, Nikon en Pentax standaard zooms niet getest. Eigenlijk kunnen we nu enkel concluderen dat de Sony lens gewoon heel slecht is. Wel een mooie site, dank voor de tip.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2013 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
Ik vind het voor €250 toch een erg degelijke en fijne camera. Veel beter heb ik voor dat geld niet gezien. Bovendien zijn met een EF-M adapter de canon lenzen volledig te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet wat je denkt te bewijzen ofzo, maar ja, MFT is ook goed inderdaad, en vele anderen. |:(
En niet dat het er toe doet maar MFT en APSC op deze manier vergelijken geeft wel een ietswat vertekend beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:49:
[...]

Ik weet niet wat je denkt te bewijzen ofzo, maar ja, MFT is ook goed inderdaad, en vele anderen. |:(
En niet dat het er toe doet maar MFT en APSC op deze manier vergelijken geeft wel een ietswat vertekend beeld.
Zoals ik al aangegeven heb ben ik ook op zoek gegaan naar gegevens op die site van oa Nikon 1, Samsung NX en Pentax Q. Dit om gewoon een mooi vergelijk tussen kitobjectieven te krijgen. Helaas waren er enkel m4/3 objectieven getest naast degene die jij al geplaatst had.

Maar goed, ik zie dat het ongewenst is. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je me bijna als Canon fanboy neerzet dan is dat wel ongewenst ja. Vrijwel iedereen doet het beter dan die Sony, ik zeg echt niet dat Canon ineens de koning is, ik laat alleen zien dat men eens wat minder gefixeerd op de body zou moeten zijn, alsof dat bepaald hoe mooi de foto's worden ... niet dus. De body hoeft alleen goed bruikbaar te zijn, en dat is ie (nu wel tenminste). Als iemand zich dan veilig voelt bij de naam en geen overkill aan features nodig heeft dan mag dat, en ben je dus wel degelijk beter af dan een feature packed Sony die bij dergelijke doelgroep echt zelden het daglicht zal zien door iets anders dan de kit. Volgens mij verkoopt dat namelijk en helaas beter dan MFT of wat dan ook voor ILC.

Persoonlijk als ik iemand een camera moet aanraden dan zeg ik Fuji of MFT, of zelfs Sony maar dan als ze geld over hebben voor een Zeiss 16-70 o.i.d, niet snel deze Canon nee, maar dat was het punt niet. Het ging erom of de prijs gerechtvaardigd is, en dat is ie. Natuurlijk is meteen het laatste nieuwe kopen zelden een goed idee, niet fijn voor de early adopters, maar zo gaat dat nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voordeel van de EOS-M is toch wel de Magic Lantern firmware hacks.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Verwijderd schreef op donderdag 05 december 2013 @ 12:01:
[...]

Zoals ik al aangegeven heb ben ik ook op zoek gegaan naar gegevens op die site van oa Nikon 1, Samsung NX en Pentax Q. Dit om gewoon een mooi vergelijk tussen kitobjectieven te krijgen. Helaas waren er enkel m4/3 objectieven getest naast degene die jij al geplaatst had.

Maar goed, ik zie dat het ongewenst is. ;w
Zojuist een EOS-M besteld, dus ik kom ook even kijken op dit forum.

DxOMark heeft een aantal kitlenzen getest. Hier in de vergelijking:
Canon/Nikon/Sony
en
Canon/Panny/Olly

Ik had een Olympus OM-D E5 op mijn verlanglijstje staan, maar die wil maar niet goedkoper worden. Voor een kit ben je 1099 euro kwijt en dat vind ik nogal een verschil met deze Canon.
Met de 5-axis in-body IS, sealed constructie, EVF en veel lenzen om uit te kiezen is het een geweldige camera, maar gezien de hoge kwaliteit van de Canon lens mag ik daar ook best tevreden mee zijn.
zonoskar schreef op donderdag 05 december 2013 @ 13:52:
Voordeel van de EOS-M is toch wel de Magic Lantern firmware hacks.
Ook dat is voor mij een groot pluspunt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 05-12-2013 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
(foutje)
EDIT:
Ik had hier mijn ongenoegen geuit over cameraisland.nl.
Ik bestelde een witte EOS-M bij en kreeg een gebruikt en defect exemplaar geleverd. Bovendien deden ze blijkbaar niet mee aan de cashback actie, iets om op te letten bij aanschaf!
Later bedacht ik dat het misschien niet verstandig was hier te melden dat de camera defect was, sommige winkels sturen je dan meteen een garantie/reparatie traject in.

Gelukkig al mijn geld terug gekregen en elders een nieuwe besteld. Inmiddels is mijn cashback goedgekeurd door Canon :)

Ik heb ook meteen wat goedkope accessoires besteld.
De FOTGA extension tube DG 10mm + 16mm EM1 heb ik vandaag ontvangen.
Het zwarte materiaal is kunststof, het chroom is metaal.
Alle automatische functies werken met deze tubes, zelfs IS werkt goed!

Hier een paar samples met beide ringen samen, klik plaatje voor vergroting.

Met 18-55m lens, maximum zoom.
De onscherpte van de pixels komt grotendeels doordat het een mat beeldscherm is denk ik.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vd8hoIZl.jpg

Minimum zoom 18mm, lens zat letterlijk tegen het scherm.
Duidelijk onscherp in de hoeken.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eI4DG2Zl.jpg

Weer volledig zoom. De ringflitser heb ik vandaag pas besteld, dus ik moest het doen met het beetje daglicht van deze donkere decemberdag.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1ntb8I1l.jpg

Alles is uit de hand gefotografeerd, IS werkt dus goed met mijn trilhandjes :)

Na nog wat experimenteren blijkt dat alleen de 16mm ring eigenlijk net zoveel beeld detail geeft als beide ringen samen. Je hebt bovendien een groter beeld met minder rand onscherpte.
Ze zijn ook los verkrijgbaar, dus je kan besparen door er maar eentje te kopen.

Focus bereik in 55mm tele:

ring: bereik
--------------------
10mm: 85-310mm
16mm: 44-190mm
geen: 143-∞mm

[ Voor 210% gewijzigd door Ploink op 24-12-2013 17:26 ]

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:34

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ben nu ook de eigenaar van een EOS M met de 22mm lens en de EF adapter.
Overgestapt van Micro 4/3.

Wat ik niet zo goed begrijp is de negativiteit omtrent de EOS M want ik heb het ding net en ik ben nu al veeeel meer te spreken over het apparaat dan mijn oude Olympus.

Alles (incl de autofocus) is echt vele malen beter. Dit is ook de hoofdreden waarom ik mijn M43 weg heb gedaan - de autofocus is een drama - terwijl de Canon zo wordt afgeschilderd.

Enige minpuntje is de 'burst' shooting, dat ging wel iets beter (zeg maar 10 fps nonstop) op de M43 - de Canon doet er 3 ofzo en stopt :P Maar dit gebruik ik toch niet enorm veel. Ben allang blij dat dingen teminste FOCUSED op beeld komen. Tevens is het Canon menu en de touchscreen een verademing.. Olympus kan hier erg veel van leren. en dan heb ik het nog niet eens over de prijzen van de lenzen, omg wat een verademing is dat! M43 is echt zo duur.. voor het geld van 1 lens koop ik er nu 10, zoveel keuze ineens dankzij de EF adapter

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
CT: vanaf welke olympus camera kom je? toen de EOS M net uitkwam was de AF echt retetraag, maar voor de rest is het een prima 2de (reis)camera als je al Canon shooter bent, alles voelt meteen vertrouwd aan incl. menus en knoppen layout.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

CT schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:10:
Enige minpuntje is de 'burst' shooting, dat ging wel iets beter (zeg maar 10 fps nonstop) op de M43 - de Canon doet er 3 ofzo en stopt :P
Schiet je RAW + JPG? Dan stopt hij inderdaad erg vlug. Op enkel RAW gaat het beter.

This footer is intentionally left blank

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik had de E-PM1 met de Lumix 20mm f1.7 sinds het begin (kosten toendertijd 600euro+ complete set)
Twee jaar gebruikt op vakanties etc. altijd wel mooie kiekjes gemaakt, alleen die autofocus, veel mooie momenten zijn in rook opgegaan.

Voor het geld dat ik die set 2e hands verkocht heb deze Canon set gekocht. Voelt als een vooruitgang, alles weegt ietsie meer, maar voelt wel veel steviger, maar kwa omvang is het net zo compact.

Verder had ik al een aantal FD lenzen (ivm M43 en de handige converters) die heb ik gehouden bij de verkoop en ga ik nu ook met de EOS M gebruiken (converter is al onderweg uit china).

En ja ik doe RAW+JPEG, ik zal puur RAW is proberen. Bedankt voor de tip.
edit:
net ff getest, en nu gaat ie als een speer inderdaad, thanks

Verder vroeg ik mij af, ik heb nu dus niet de 18-55mm lens, maar op marktplaats zie ik mensen hun EF kitlens voor 3 tientjes weg doen. Is het practisch om deze in EF vorm te kopen ipv de EF-M versie? Ik verwacht deze namelijk niet heel veel te gebruiken, aangezien ik altijd al gewend was aan die 20mm lens op M43, die kwa cropping overeenkomt nu met de 22 op APS-C.

[ Voor 3% gewijzigd door CT op 13-02-2014 16:35 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RAW+JPEG is een beetje overbodige mode aangezien in de RAW altijd al een JPEG embedded zit. Je kan met http://www.wizards.de/rawdrop/ deze eruit halen als je wilt.

Een EF-S 18-55 lens is incl. de EF->EFM adapter wel een flink stuk groter dan de EF-M 18-55. Voor mij is dat een reden dit toch maar niet te willen :) Los van het feit dat je eigenlijk de STM variant wil hebben omdat die veel sneller zal scherpstellen aangezien dit via contrast methode gebeurt.

Verwijderd

CT schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:10:
Wat ik niet zo goed begrijp is de negativiteit omtrent de EOS M want ik heb het ding net en ik ben nu al veeeel meer te spreken over het apparaat dan mijn oude Olympus.

Alles (incl de autofocus) is echt vele malen beter. Dit is ook de hoofdreden waarom ik mijn M43 weg heb gedaan - de autofocus is een drama - terwijl de Canon zo wordt afgeschilderd.
De Lumix 20mm is dan ook berucht om zijn traagheid. In principe draait de E-PM1 cirkeltjes rond je EOS-M kwa snelheid.

Het is fijn dat jij erover te spreken bent, en dat is eigenlijk ook het enige wat telt. Dat je nog wat oud Canon glas hebt liggen is mooi meegenomen. Alhoewel het groot en zwaar zal zijn voor een systeemcamera heb je bij de EOS-M ook niet echt veel andere opties. En dat is dan gelijk ook de grootste reden waarom de EOS-M in cameraland eigenlijk niet als een serieuze poging van Canon wordt beschouwd meer meer als een halfhartige en inspiratieloze.

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Verwijderd schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:35:
[...]

De Lumix 20mm is dan ook berucht om zijn traagheid. In principe draait de E-PM1 cirkeltjes rond je EOS-M kwa snelheid.
Dat snap ik, maar in geen enkele review wordt de lens afgebrand, sterker nog, dat ding wordt de hemel in geprezen, daarom kocht ik 'm.
Dezelfde reviews weerhouden mensen van de EOS M.
Het is fijn dat jij erover te spreken bent, en dat is eigenlijk ook het enige wat telt.
Klopt. Maar helaas zijn de 'reviews' op het web een beetje tunnelvisie.

Verwijderd

Niet echt. De reviews van de 20mm zijn tamelijk oud en uit de beginperiode van de systeemcamera's. Je had het ook op elk willekeurig forum kunnen vragen en een eerlijk antwoord gekregen.

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik wist ook wel dat de AF van de Lumix traag was maar niemand was er vernietigend over. Ook gebruikersreviews waren toen der tijd nog aardig positief. Dus zelfs nadat ik de Lumix had bleef ik zelf ook een soort van positief, tenslotte had ik geen referentie kader.

Maar de EOSM werd wel vergruist iets dat ik niet helemaal eerlijk vind, maar ik denk dat de verwachtingen te hoog gespannen waren. Zelf heb ik de hele aanloop van de "canon systeem camera" gemist, maar dat sentiment zal wel hebben meegespeeld.

Als de de EOSM gewoon helemaal los van alles bekijkt, helemaal nu met de firmware+prijs, is het echt een prima ding.

Net weer wat testen gedaan, zoals met tracking points op de huis kat, shutter op 1/60 en schieten maar onder scherming / kamerlicht.
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7415/12503397205_479bc35e93.jpg
Bij een rondrennende kat heb ik het nog nooit onder deze omstandigheden uberhaupt gefocused gekregen 8)7

Ik ben er iig blij mee 8)

edit:
nu met 40mm lens en ef adapter

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/36corM7l.jpg
ervoor gemaakt *;

[ Voor 7% gewijzigd door CT op 20-02-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.apiooo

J.apiooo

FWN

CT schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 16:24:
Ik had de E-PM1 met de Lumix 20mm f1.7 sinds het begin (kosten toendertijd 600euro+ complete set)
Twee jaar gebruikt op vakanties etc. altijd wel mooie kiekjes gemaakt, alleen die autofocus, veel mooie momenten zijn in rook opgegaan.

Voor het geld dat ik die set 2e hands verkocht heb deze Canon set gekocht. Voelt als een vooruitgang, alles weegt ietsie meer, maar voelt wel veel steviger, maar kwa omvang is het net zo compact.

Verder had ik al een aantal FD lenzen (ivm M43 en de handige converters) die heb ik gehouden bij de verkoop en ga ik nu ook met de EOS M gebruiken (converter is al onderweg uit china).

En ja ik doe RAW+JPEG, ik zal puur RAW is proberen. Bedankt voor de tip.
edit:
net ff getest, en nu gaat ie als een speer inderdaad, thanks

Verder vroeg ik mij af, ik heb nu dus niet de 18-55mm lens, maar op marktplaats zie ik mensen hun EF kitlens voor 3 tientjes weg doen. Is het practisch om deze in EF vorm te kopen ipv de EF-M versie? Ik verwacht deze namelijk niet heel veel te gebruiken, aangezien ik altijd al gewend was aan die 20mm lens op M43, die kwa cropping overeenkomt nu met de 22 op APS-C.
Hopelijk heb je veel plezier van jouw EOS M!

Ik ben erg blij met de EOS M. Heb 'm in november aangeschaft als compact camera naast de 7D. Als je rekening houdt met de beperkingen, is het een geweldige kleine krachtpatser met een uitstekende beeldkwaliteit.

Heb trouwens eigenlijk alleen maar de 22mm erop zitten (ivm ruimte). De EF-M 18-55 IS zit dus alleen maar in de tas te zitten. Als je interesse hebt, geef maar een gil.

Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik ben (zoals je hier boven ziet) nu gegaan voor de 40mm/2.8 met ef-adapter om het 'gat' op te vullen van de kitlens.
Deze is trouwens echt heel scherp (vooral de hoeken) als je het vergelijkt met de 20mm die al onnoemelijk scherp is.

En voor het tele bereik heb ik nu een (veel te grote voor deze camera) canon 55-250 IS II in transport. Zal wel een fototje posten van hoe raar dat eruit ziet, leek mij de lichtste/kleinste tele met de meeste opties en voor die 120euro :P leuk voor de dierentuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:19
Kwa afmetingen zal de 55-250 een beetje uit balans zijn met de kleine body. Kwa gewicht zal het wel meevallen. Hand onder de zoom ring ter ondersteuning en het zal wel goedkomen.

Over een ongebalanseerde setup gesproken:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3733/11467308173_51fe9ba00a_c.jpg

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
CT schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 09:37:
Ik ben (zoals je hier boven ziet) nu gegaan voor de 40mm/2.8 met ef-adapter om het 'gat' op te vullen van de kitlens.
Deze is trouwens echt heel scherp (vooral de hoeken) als je het vergelijkt met de 20mm die al onnoemelijk scherp is.

En voor het tele bereik heb ik nu een (veel te grote voor deze camera) canon 55-250 IS II in transport. Zal wel een fototje posten van hoe raar dat eruit ziet, leek mij de lichtste/kleinste tele met de meeste opties en voor die 120euro :P leuk voor de dierentuin.
Ik heb deze lens, samen met een chinese EF adapter die erg lijkt op die van Canon.
Het zwaartepunt zit wel wat voor de statief mount op de adapter, maar het valt heel erg mee. De lens is vrijwel helemaal van plastic en erg licht voor het formaat. Hij is dus redelijk in balans.
De scherpte is niet geweldig, maar over de IS ben ik heel tevreden. Zelfs met mijn trilhanden kan ik redelijk goed uit de hand schieten op 250mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7450/12971154165_308bea2779.jpg
De 250mm bevalt goed, je kan de camera zelfs met 1 hand vasthouden, zo licht is die lens.
Dus hij gaat ook zo mee in je jaszak ;)

Want die 22mm blijft er natuurlijk lekker op zodat hij in zijn hoesje uit china past.
Afbeeldingslocatie: http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/m8eLp08VWfF6sUFd7OAQrOA.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.apiooo

J.apiooo

FWN

CT schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:43:
[afbeelding]
De 250mm bevalt goed, je kan de camera zelfs met 1 hand vasthouden, zo licht is die lens.
Dus hij gaat ook zo mee in je jaszak ;)

Want die 22mm blijft er natuurlijk lekker op zodat hij in zijn hoesje uit china past.
[afbeelding]
Wauw - dat is een mooie tas voor de M met de 22mm. Waar kun je die kopen? Ik zie op dx.com alleen het tasje staan voor de 18-55mm.

Edit: staat op Ebay.nl

Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:40
Gister heb ik een mooie 2e hands eos m op de kop kunnen tikken met de 18-55 lens en de 90ex flitser. Met de flitser heb ik alleen een probleem dat die het slecht doet.
Als ik de flitsr aanzet gaat het groene lampje branden maar na een paar seconde gaat die vaak helemaal weer uit. Een enkele keer gaat het oranje lampje branden en kan ik met geluk 1 keer flitsen.
Vreemde is dat het nieuwe batterijen zijn (philips AAA 1.5v alkaline) ook een ander setje batterijen van het zelfde merk en type geven dit probleem. Herkennen anderen dit probleem ook? Kan ik beter goede oplaadbare battrrijen kopen of moet het ook goed werken bij normale batterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:19
Canon adviseert Ni-MH of lithium.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Standaard zaten er geen oplaadbare bij. (Ik heb geen idee waar ik die gelaten heb)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Vandaag de zilveren EOS M met 18-55mm objectief en Speedlite 90EX flitser bij iBood voor 269. En dat net als je vakantiegeld er is :+

Meer mensen die positieve ervaringen hebben meer gebruik naast een DSLR? Wil er dan ook een adapter bij voor mijn lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:35

Tarin

Just plain weird.

Ik zag hem net ook staan en zit te twijfelen. Ik heb een 350D met redelijk goede lenzen en een Speedlite 420, waarmee ik vooral af-snelheid, low-light performance en video-mogelijkheden mis. Aan de ene kant wil ik over een jaar of wat de opvolger van de 70D oid kopen, in verband met ergonomie, maar zo'n licht dingetje spreekt me ook heel erg aan, zeker in combinatie met de pancake-lens en de adapter.

Maar dan kom ik op een extra uitgave van ~350 euro voor de pancake-lens en adapter en is het ineens niet meer zo'n vreselijk goede deal...

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

-knip-

[ Voor 93% gewijzigd door Universal Creations op 29-05-2014 12:52 . Reden: Geen reclame maken voor belastingontduiking ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jip_86 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 08:54:
Vandaag de zilveren EOS M met 18-55mm objectief en Speedlite 90EX flitser bij iBood voor 269. En dat net als je vakantiegeld er is :+

Meer mensen die positieve ervaringen hebben meer gebruik naast een DSLR? Wil er dan ook een adapter bij voor mijn lenzen.
Het schijnt best een aangename camera te zijn zo op zichzelf staand. Jammer dat Canon er slechts 3 objectieven voor heeft ontwikkeld en geen haast maakt om het systeem volwassen te laten worden.

Als je er vervolgens een adapter op gaat zetten en je eigen Canon APS-C of FF objectieven dan lijkt mij het voordeel van een systeemcamera (compactheid) volledig teniet gedaan. Een 100D lijkt me dan een veel betere keuze als je je oude objectieven wil blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 10:07:
[...]

Als je er vervolgens een adapter op gaat zetten en je eigen Canon APS-C of FF objectieven dan lijkt mij het voordeel van een systeemcamera (compactheid) volledig teniet gedaan. Een 100D lijkt me dan een veel betere keuze als je je oude objectieven wil blijven gebruiken.
Als je DSLR lenzen gaat gebruiken wel maar als je die niet nodig hebt blijft het nog steeds een compact systeem. Zelfs met een grote zoom is het compacter en minder zwaar als vergelijkbare maar dan met DSRL body.

Als je dat een keer niet wilt hou je wel het voordeel van een compacte camera met de EF-M 22mm en iets minder compact maar altijd nog kleiner als je de EF-M 18-55mm gebruikt. De 100D is niet groot maar toch groter als de EOS M zeker als je EF-S 18-55mm STM ofzo wilt gebruiken of een kleine prime/pancake.

Enige wat ik zelf mis op de EOS M is nog iets als een 55-250mm dus een beetje tele. Maar daar gebruik ik nu de adapter voor met mijn 70-300L of ik pak dan gewoon de 7D met tele als de dag wat langer is.

Dat blijft wel nadeel vind ik dat is dat accu het niet zolang uithoud als een DSLR door dat je alleen liveview gebruikt.

Ik vind het een prettige camera en gaat vaak mee als ik ergens ga lopen. Gaat vaak ook gewoon extra mee als ik met de DSLR op pad ga en rugzak bij heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hoe is de AF-snelheid tegenwoordig? Ik lees in dit topic dat het is verbeterd met nieuwere firmware, maar hoe verhoudt het zich nu tegen bijvoorbeeld instap-dslr's?

[ Voor 79% gewijzigd door Bundin op 29-05-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 19:58
Hij is niet supersnel, maar ook weer niet heel traag. Voor normale kiekjes prima te doen.

Even een test opgenomen: YouTube: Eos m focus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo beroerd is dat focussysteem niet. Het is geen camera voor sports maar voor 90% van de gebruikers is de AF zeer goed bruikbaar en na de update is het niet eens zo langzaam meer en is ie gewoon vlot.

Maar als je denkt dat het niet voldoet voor jou moet je het niet kopen.

Hier in ieder geval totaal geen problemen met de AF snelheid en dan ben ik een 7D gewend met snelle USM lenzen. Voor de "tussendoor" foto's pak ik zonder problemen ook gewoon de EOS M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
sweebee schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 12:17:
Hij is niet supersnel, maar ook weer niet heel traag. Voor normale kiekjes prima te doen.

Even een test opgenomen: YouTube: Eos m focus
Thanks, dat is best decent als ik het zo bekijk... dammit! Begin ik toch weer te twijfelen :p Ik wacht toch even het najaar af, ga toch niet voor september echt ergens heen waar ik een nieuwe camera echt zou willen meenemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bundin op 29-05-2014 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Valt zeker niet tegen inderdaad :)

Vooral op vakantie is een rugtas waar dan misschien net nog een fles water bij past mij toch wel eens een doorn in het oog. Een 60D + grip en 17-55 2.8 is qua afmetingen niet zo even ergens weg te stoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 19:58
Ik had hem ook mee naar Parijs. Kon mooi bij de vriendin in de tas :+. ze klaagde iig niet, hiervoor moest er een 6D + 24-105 in. Maar dat wordt best zwaar.

Had toen alleen de 18-55mm, maar nu ook een 22mm en dat is een prettige aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ik gebruik mijn EOSM nogsteeds erg veel maar voornamelijk met de 250mm + adapter
Haal het ding wel uitelkaar (en de 22mm erop in zijn 'leren' hoesje) zodat ik snel kiekjes kan maken, maar de 250mm zit ook standaard in de tas (weegt echt niks die lens).
Erg fijne combi moet ik zeggen! En mijn vakantie kiekjes zijn ineens geen kiekjes meer maar works of art! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:40
Ik heb hem voor een super prijs een paar maanden geleden via marktplaats gekocht en pas tijdens een dagje londen gebruikt ipv mijn 50D. Tijdens de rest van mijn vakantie ben ik hem ook steeds meer gaan gebruiken. Op mijn 50D had ik een 12-24 lens en de 18-55 op mijn eos m. Dus geen lenzen wisselen alleen even de andere camera pakken.

Vind de eos m zelfs prettiger vanwege de liveview waardoor je de uiteindelijk belichting gelijk goed kan zien. Focus snelheid is prima in de situaties waar ik hem gebruikt heb (overdag, buiten).

Batterij duur was redelijk maar had voor de hele dag londen wel de 2e batterij nodig. Maar ik had voor een paar euro een imitatie batterij gekocht die het net zo goed deed als de originele.

Ik heb van de week pas een adapter via ebay besteld voor mijn andere lenzen.

Van de zomer gaat die weer mee barcelona in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

We twijfelen of we hem zullen kopen bij iBood..

275 is best een mooie prijs als het een echt goede camera is.
Mijn vrouw gaat hem 95% van de tijd gebruiken. Zij wil het liefst een spiegelreflex.. Maar ik betwijfel of dat nou echt nodig is.
We maken af & toe foto 's van de kinderen en wat andere dingetjes, of feestjes, vakanties, dat soort dingen.
Volgens mij is dit dan het beste wat je kan krijgen voor zo 'n prijs. Of zie ik dat verkeerd?

EDIT:
Heeft de autofocus te maken met 'bewogen' foto 's?

Dat is eigenlijk het belangrijkste, we willen scherpe kiekjes. Zeker ik, heb daar nogal eens problemen mee. Maar goed ik heb ook 0,0 verstand van foto 's en camera 's :+

[ Voor 20% gewijzigd door bord4kop op 29-05-2014 20:45 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, AF heeft niets te maken met bewogen foto's. Dat ligt aan sluitertijd. Omdat je de iso hoger kunt zetten bij deze camera dan bij een standaard telefoon- of compactcamera, heb je ook minder snel bewogen foto's. Verder is de aanbieding wel heel netjes.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Ok, dankje :)

Gewoon een goede camera dus voor datgene wat we ermee willen doen?

We hebben nu een fuji finepix (3jr oud, koste €160 ofzoiets), redelijk standaard digitale camera. Maar missen de mooie foto 's, scherpte. We gebruiken hem eigenlijk nooit meer, alles met de iPhone :X

Dit (uit review van Pasquald) bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/7422/9168314092_f0c4c9fe98.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2836/9583698918_8f142556e3.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door bord4kop op 29-05-2014 21:18 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
EOS M heeft een goede stabilisatie in de kit lens, dus minder snel bewogen foto's.
Ik ken je finepix camera niet, maar waarschijnlijk is de APS-C beeldsensor van de EOS een stuk groter en gevoeliger, dus je haalt snellere sluitertijden en/of kleiner diafragma onder dezelfde omstandigheden en dat verbetert ook weer de scherpte. Bovendien is de lens best wel goed voor een kit lens.

Voor landschap foto's zoals je laat zien, zet je de camera gewoon in het "Landschap" programma en dan komt het wel goed.

Een nadeel van de camera vind ik dat alles via de touchscreen gaat en dat je moet oppassen dat je geen instellingen verandert als je gewoon de camera in je handen draagt. Je kan het touchscreen niet uit zetten, dus je moet steeds de camera direct uit zetten na gebruik. Gelukkig start hij vrij snel als je de automatische sensor cleaning uit zet.

[ Voor 44% gewijzigd door Ploink op 29-05-2014 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Ok, dat zit dus wel goed dan (denk ik)

Ik heb er echt totaal geen verstand van, maar we willen gewoon een goede camera. DSLR is beetje overkill denk ik. De 'gewone' digitale camera 's zijn net niet goed genoeg. Dan denk ik dat dit het beste alternatief is, zeker voor die prijs, toch?

Moet ik dit trouwens even (laten) verplaatsen naar aankoop advies compact cameras?

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Zoals ik het gelezen heb zijn er 2 issues met deze camera, het hangt af van wat je wilt fotograferen of de EOS M geschikt zal zijn of niet. Ik ga nu even uit van een 'point and shoot' consument.
  • Relatief trage autofocus, dus het duurt even voordat de camera scherpgesteld is. Dit is geen ramp bij foto's van stilstaande objecten, maar kan erg in de weg zitten bij foto's van bewegende dingen (rennende kinderen, sport, beessies). Dit is beter geworden sinds firmware 2.x, maar in vergelijking met de concurrentie in de systeemcamera hoek kan het zo twee keer langer duren.
  • Er zit vrij veel tijd tussen het maken van foto's. Wanneer je een foto hebt gemaakt gaat het scherm een kleine twee seconden op zwart. Niemand lijkt precies te weten waarom, maar dat is niet verbeterd met de laatste firmware update.
De grote voordelen:
  • Een uitstekende sensor, erg goede kwaliteit plaatjes. De kitlens is ook kwalitatief goed.
  • De prijs. Je koopt het binnenwerk van een 650D voor 270 euro, in een handzame verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Autofocus werkt heel aardig, maar je moet geen kinderen die op je af komen proberen te fotograferen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

hmmm.. nu begin ik weer te twijfelen..

Goed, wat we nu hebben is gewoon een FinePix S 2950. Die maakt aardige plaatjes maar geen echte mooie scherpe, onbewogen foto 's. De GSM doet het bijna net zo goed.
Daarom wil mijn vrouw een spiegelreflex. Op zich prima natuurlijk, maar 400-600 voor een body met een 18-55 lens vind ik gewoon een beetje te gortig voor vakantie en zomaar kiekjes binnen & buiten. Zeg 10 plaatjes in de maand? Ik heb de 8 Gb kaart in die 3 jaar slechts 1 keer leeggemaakt (en toen zat ie niet eens helemaal vol, foto 's en filmpjes)

Maar als ik het zo lees, is deze minder geschikt voor opnamen van kinderen en bewegende dingen. (Al denk ik echt dat het al 100x beter is dan we nu hebben).
Maar goed dan kunnen we misschien toch beter door sparen en die 600 euro uitgeven?

Kunnen jullie de knoop doorhakken? Wel of niet?
Ik neig naar wel :+

EDIT:
Die 650D komt -ook- wel goed uit de testen, net als deze. Alleen de focus.. hmm

[ Voor 4% gewijzigd door bord4kop op 29-05-2014 21:59 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Als je bewegende kinderen gaat fotograferen.. neem dan een spiegelreflex, eosm wordt dan een teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

dit is wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WpFJqGp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gAaetMS.jpg

Beetje flets, beetje bewogen..

In de felle zon is het wel aardig, maar nog steeds mis ik wat..
En bewogen.. :/

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ODUkpF3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RDnravw.jpg?1

De handen van mijn zoon zijn bewogen, maar dat komt misschien omdat de focus op mijn dochter lag. Maar dan de haren van mijn dochter, links op de foto..

[ Voor 67% gewijzigd door bord4kop op 29-05-2014 22:22 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Verkeerd gefocust en te trage sluitertijd. Dat kan je krijgen op een eos m maar net zo goed op een spiegelreflex.

Kinderen bewegen altijd. De vraag is alleen of ze op dezelfde afstand van de camera blijven. Is dat wel zo (zoals bijvoorbeeld zittend met blokken spelen) dan kan je met een eos m prima uit de voeten. Rennen ze naar je toe, dan is een spiegelreflex net iets in het voordeel. Maar ook daarbij geldt: als je 'm niet goed instelt (verkeerde focuspunt, autofocus niet op continu ingesteld) krijg je net zo goed mislukte foto's.

Misschien moet je even goed kijken naar de verschillen in techniek. Een instap-dslr en de M zijn op heel veel vlakken exact hetzelfde. Grootste verschil zit m in het ontbreken van een optische zoeker en daarmee het ontbreken van fasedetectie-autofocus. Verder zijn de verschillen miniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Ik zit ook te twijfelen over de iBood van vandaag. Ik heb een stokoude Canon S1 IS. Dan is deze camera een enorme vooruitgang voor relatief weinig geld.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sluitertijd is alles in zulke foto's. Kinderen bewegen nou eenmaal. Met de EOS-M kun je waarschijnlijk wel de ISO omhoog gooien om de sluitertijd hoog genoeg te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Ok, dank allemaal voor de uitleg, tips en hulp (en geduld :) )!

Ik denk dat we met onze (mijn) kunde geen echte meerwaarde uit een Spiegelreflex halen. Zoals gezegd het vergt naast een goede camera:
- stilzittende kinderen (nauwelijks)
- kunde (nauwelijks)
- inzet en interesse (bij mij niet/nauwelijks, bij mijn vrouw wel meer :) )

Dan denk ik dat we die extra euro 's beter in de zak kunnen houden. Ik ben ook een beetje bang dat een DSLR van 500 euro net zo goed jammer is als een instap digitale camera. De echte goede kosten toch ook iets van 1000? Heb je dan bij een 'instapper' van 5 a 600 niet net zo goed iets van: "had ik nou maar meteen die van topper gekocht..." ? En koop je misschien na een jaar, of twee jaar alsnog dat model van 1000+ euro..

[ Voor 15% gewijzigd door bord4kop op 29-05-2014 22:33 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Factor afmetingen zou ik ook niet uit het oog verliezen. Met kleine kinderen heb je vaak al genoeg spullen mee lijkt me, een extra tas voor een spiegelreflex lijkt mij persoonlijk dan niet heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Waarom persé nieuw, ik weet dat dit niet het adviezentopic is, maar een 2de hands DSLR is ook het proberen waard.

Ik heb van de week mijn canon 20D met kitlens voor de hand gedaan voor €75 aan mijn zus. Met hetzelfde doel, mijn nichtje vastleggen. De 20D is voor digitale begrippen een stokoude DSLR, maar 9 jaar terug de camera voor semiprofessionals.

Voor zo'n €100 kan je dus al kijken of het bevalt. Maar €300 is ook absoluut geen geld. Al zou een cursus fotografie ook geen kwaad kunnen, dat levert vaak meer op dan een nieuwe camera, zeker wanneer die 'ingewikkeld' is. :)

[ Voor 13% gewijzigd door inquestos op 29-05-2014 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Dank voor de aanvullingen!

Ja, we zetten nog even alles op een rijtje nu en beslissen dan (deze voor 269,- nieuw of tweedehands DSLR voor ~300).

[ Voor 22% gewijzigd door bord4kop op 29-05-2014 22:40 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
bord4kop schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 22:39:
Dank voor de aanvullingen!

Ja, we zetten nog even alles op een rijtje nu en beslissen dan..
Off topic: als je bestelt bij iBood kun je tot aan de verzending nog annuleren, maar na middernacht bestellen gaat niet meer lukken.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Ik heb 'm toch maar besteld. Ik hecht waarde aan goede kwaliteit maar zal mogelijk niet genoeg gebruik maken van het ding om een uitgave van 400 euro te verantwoorden. Daarom nu dit ding, want erg netjes geprijsd. Als blijkt dat hij vooral in de kast ligt, soit. Als ie veel gebruikt wordt is misschien meer glas een optie.

Een full-size dslr wordt het nooit voor me, die zijn me toch te groot en te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Louise525 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 22:27:
Ik zit ook te twijfelen over de iBood van vandaag. Ik heb een stokoude Canon S1 IS. Dan is deze camera een enorme vooruitgang voor relatief weinig geld.
Stokoud? Ik verving recent mijn Canon G1, die is nog 4 jaar ouder en die heb ik destijds in guldens afgerekend :Y)
zonoskar schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 22:28:
Sluitertijd is alles in zulke foto's. Kinderen bewegen nou eenmaal. Met de EOS-M kun je waarschijnlijk wel de ISO omhoog gooien om de sluitertijd hoog genoeg te houden.
Of gewoon op (M)anual zetten met auto-ISO, jij bepaalt sluitertijd en diafragma voor snelheid en DOF, de camera kiest de ISO voor de juiste belichting. Je moet alleen wel in de juiste range zitten zodat je een redelijk ISO krijgt, maar dat zie je snel genoeg.

En dan kun je touch shutter met spot focus kiezen. Onderwerp aanwijzen en hij doet klik.

[ Voor 45% gewijzigd door Ploink op 29-05-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Bundin schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 22:48:
Ik heb 'm toch maar besteld. Ik hecht waarde aan goede kwaliteit maar zal mogelijk niet genoeg gebruik maken van het ding om een uitgave van 400 euro te verantwoorden. Daarom nu dit ding, want erg netjes geprijsd. Als blijkt dat hij vooral in de kast ligt, soit. Als ie veel gebruikt wordt is misschien meer glas een optie.

Een full-size dslr wordt het nooit voor me, die zijn me toch te groot en te zwaar.
Hier ook net de knoop door gehakt. Veel goedkoper dan 275 gaat het ook niet worden lijkt me. Krijg nu 3 juni en een receiver van de hunt en deze camera :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
Ik heb 'm ook besteld! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

269 is niet spotgoedkoop ofzo het is zo te zien de kit met de kit lens dus moet je die 22mm ook nog halen..
ik had mijn set ook voor 300 lange tijd terug incl de 22mm en extra accu etc.. nieuw.

dus laat je niet gek maken door ibood denk gewoon rustig na en koop em eventueel later voor wellicht minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Uh waar wil je hem kopen voor minder dan? De meeste zaken verkopen ze nog nauwelijks of voor minstens 100 meer. Volgens mij zag ik bij keuzekamp nog een rode voor minder, maar daar zat geen flitser bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
CT schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 22:58:
269 is niet spotgoedkoop ofzo het is zo te zien de kit met de kit lens dus moet je die 22mm ook nog halen..
Echt wel spotgoedkoop!
Introductie prijs was 800 euro! En als ik me goed herinner was dat zonder de flitser.
En de kit lens is best goed en kan ook 22mm.
De 22mm prime is wel wat beter en vooral kleiner, maar dat je die nou MOET halen.... Ik heb toch liever de zoom, is flexibeler.

Als je bij een normale winkel een koopje krijgt dan heb je kans dat het een tweede hands of zelfs defect exemplaar betreft, is mij overkomen.

[ Voor 38% gewijzigd door Ploink op 29-05-2014 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Introductieprijs is niet zo relevant, binnen een paar maanden was de prijs al 300 euro lager.

De kitlens is op zich prima, reviews zijn behoorlijk positief en voor vakantiefoto's (mijn main use) zal ie prima voldoen. Uitgebreide zoom vind ik persoonlijk niet zo nodig. De 22mm prime komt er misschien ooit nog, als ik de loterij win misschien de 11-22 (want dat is een erg mooi lensje als ik het zo lees...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Tja, wat die introductieprijs ook was.. Deze prijs is zo'n €100 minder dan de goedkoopste uit de PW (30% korting of zo). Best een nette aanbieding! Veel plezier ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Heb hem ook besteld :)
Ik heb op allerlei sites de prijzen vergeleken en hem als complete kit niet goedkoper gezien dan 329,-

Lijkt me een goede camera die voldoet aan de wensen en eisen.
bedankt nogmaals voor de tips en suggesties!

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Als je een kitlens wilt is het idd een goeie aanbieding zie ik (200 body, 80 lens is het goedkoopste dat ik kan vinden, en dan heb je dus nog geen flitser, complete kitlens kits gaan 300+)
Maar als je 22mm wilt en de flitser je niks boeit kan het goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Totaal gemist die aanbieding, maar da's op zich wel goed voor mijn bankrekening. Ik heb al een olympus e-pl5 als tweede systeem naast mijn canon dslr's, maar voor die prijs had ik het wel gedaan, om vervolgens op zoek te gaan naar een 22mm.

Als ik er nog eens eentje tegen kom met 22mm en EF adapter voor een aardig bedrag neem ik die wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens nog wel een aanvulling op dit topic heb het volgens mij nog niet langs zien komen. Samyang heeft inmiddels ook een aantal lenzen voor de EOS M in het assortiment.

Samyang 300mm F/6.3 Reflex
Samyang 7.5 mm f/3.5 UMC fisheye
Samyang 10mm F/2.8
Samyang 12mm T/2.2 NCS VDSLR

Moet zeggen vind ze niet heel goedkoop en geen idee wat ze doen. Eens wat reviews opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
ik heb hem enkele maanden geleden voor€300 gekocht, daar ging nog €50 cashback vanaf.

tot op heden ben ik er heel blij mee, ik heb er al een hoop heel mooie foto's mee gemaakt. Ik merk wel dat ik voor voor nachtfotografie nog wat meer geduld moet hebben en wat met instellingen moet gaan spelen om dat goed te krijgen.
Overigens heb ik meteen de 22mm erbij gekocht, deze zit er nu altijd op en de flitser ligt in de kast..in 90% van de gevallen niet nodig :)

Fijn dat de camera op iBood stond, leeft dit topic misschien weer een beetje op over een paar weken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Als ie bevalt zal ik ook wel aan de 22mm gaan, via ebay heb je zo'n ding thuis voor 75 euro, van een seller die er al 400+ heeft verkocht. Daar kan je weinig van zeggen en het ding is dan ineens jaszak-formaat.

Dan alleen niet de extra kosten vergeten.. het ding moet ergens in, mogelijk UV filtertje op lens/lenzen. Tweede accu is volgens de reviews geen overbodige luxe... en ineens kost het allemaal toch weer wat :|
Maargoed, de basis is goedkoop, met dank aan Canon's beroerde 1.x firmwares :p

[ Voor 41% gewijzigd door Bundin op 31-05-2014 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een jaar of wat geleden ook een 22mm gekocht via Ebay erg prettig en scherp lensje voor onder de 100 euro.

UV filters zou ik niet kopen zonde van je geld, maar een extra accu is inderdaad wel aan te raden voor als je de dag wat langer maakt. Ook een zonnekap via Ebay ofzo is wel aan te raden voor de 18-55mm kost je een paar euro.

Dat het allemaal ineens een stuk meer kost heb je bij zo goed als alle Systeemcamera's/camera's. Gebruik een DSLR alleen in Liveview en je hebt in eens ook 2 accu's nodig. Er komen altijd wel wat extra dingen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 16:50
Ik heb een EOS M besteld bij ibood, maar ik wil er misschien nog een telelens bijkopen. Hiervoor is een EF-s adapter nodig. Nu zie ik op ebay namaak staan voor een fractie van de prijs. Zijn deze net zo goed als de originele? Of werkt dan bijv. de autofocus niet?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Als ze de elektrische contactpunten hebben, wat je kan zien op de foto's, dan functioneren ze hetzelfde als de Canon adapter. Hetzelfde geldt voor de macro extension ringen.

Kwalitatief zijn ze wel iets minder. Ik heb de adapter van Viltrox, het kleine schroefje in de bajonet vatting zat los en die moest ik vastlijmen (controleer dat voordat ie kwijt is!). Er zit ook iets meer speling in omdat de maatvoering niet zo heel nauwkeurig is.

De set "FOTGA Automatic AF Macro Extension Tube DG EM1 10mm+16mm For Canon EOS M" die ik heb is prima, niks op aan te merken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 01-06-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar zou ik echt niet aan beginnen, eerlijk gezegd. Een mirrorless koop je niet om grote SLR lenzen op te zetten met een dikke adapter, toch. :F Zo'n dure adapter is bedoeld voor mensen die al een hele reeks lenzen hadden bij hun DSLR, en die graag op hun extra 'mini' Canon willen gebruiken, voor erbij.

Als je het mij vraagt lijkt het me het verstandigste om de Canon te verkopen/retourneren en een ILC te nemen waar wèl een tele lens voor te krijgen is (die ervoor gemaakt is) of zelfs al bij zit. Zoals bijvoorbeeld deze pricewatch: Fujifilm X-A1 + Fujinon XC 16-50mm + XC 50-230mm Zwart
pricewatch: Sony NEX-3NY + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS + 55-210mm f/4.5-6.3 OSS Zwart
pricewatch: Olympus E-PL5 + 14-42mm II R f/3.5-5.6 + 40-150mm R f/4.0-5.6 Zwart

[ Voor 42% gewijzigd door jesper86 op 01-06-2014 15:55 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.