Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22-05 20:55

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sapphire schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:53:
Waarschijnlijk heeft Canon gewoon een geheime techniek waardoor USB2 wel snel werkt maar niet in de specs staat.
_O- USB 2.0 "By Canon Digital" :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Bij mijn weten is de USB-kabel voor opladen van je accu en niet voor de overdracht van bestanden. Dat is meestal toch net snelst als je het kaartje er gewoon uit haalt toch?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

sapphire schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:53:
@Universal Creations Ik vind je erg negatief over de RP terwijl je hem nog niet eens vast hebt gehad of er reviews van zijn.
Specs zeggen niet alles, waarschijnlijk zetten concurrenten gewoon USB 3 op hun camera om de specsheet op te leuken en specs zeggen niks.
Waarschijnlijk heeft Canon gewoon een geheime techniek waardoor USB2 wel snel werkt maar niet in de specs staat. Net als de accu, specs zeggen niets, misschien is de RP wel superduper zuinig en kun je er gewoon 1200 foto's mee maken wat niet in de specs staat.

/sarcasm off
Uhu, misschien voelt de RP wel aan als een 5D4 maar dan veel lichter....
Ik ga binnenkort naar Canon om het ding in handen te krijgen en we krijgen dan nog wat informatie. Sinds de 5D4 ben ik niet meer daar geweest, tot grote vreugde van hun kant ;)

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:16
Universal Creations schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:29:
Het lage gewicht van de camera is leuk, maar heb je die lenzen al eens vastgehad?
Ik heb een R met RF 24-105 in handen gehad. Voelde goed in balans, alleen mis ik wel het gevoel van "heavy metal" bij de 24-105. :)
Maar dat gevoel van minder metaal had ik ook toen ik mijn 24-70/2.8 verving voor de mark II. Qua gevoel meer plastic, maar het maakt het geheel wel lichter.

In ieder geval, ik ben van plan om mijn primes (35, 50, 85) ermee te gebruiken en ik heb nog een mooi scherpe 24-85 van 380 gram. Waarschijnlijk ga ik alleen op stap met de 35mm en zet ik de 85 en de 24-85 ook in de tas. Samen met de adapter is dat licht genoeg voor mij. Lichter en kleiner kan, maar hoeft niet. (Ik ben op dit moment mijn m6 set aan het verkopen.)

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12:56
Gonadan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:03:
Bij mijn weten is de USB-kabel voor opladen van je accu en niet voor de overdracht van bestanden. Dat is meestal toch net snelst als je het kaartje er gewoon uit haalt toch?
Hopelijk ondersteunen ze dan USB PD want anders ga je met 0.5A niet heel ver komen >:)
Universal Creations schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:43:
Het is meer: we bouwen een nieuwe connector in (wat natuurlijk heel fijn is), maar geven het een snelheid die hoort in het vorige decennium. Natuurlijk zijn er snellere standaarden, maar voorlopig is 3.0 snel genoeg.
USB 2.0 voert in de praktijk zelden meer dan 30MB/s door. Een typisch geheugenkaartje wat mensen tegenwoordig kopen is 32GB. Dan mag je in het gunstigste geval een kwartier wachten totdat je foto's en filmpjes zijn overgezet. Maar vaak is dit eerder een halfuur.
Nu kun je zeggen: kaartje uit de camera halen en in je kaartlezer stoppen gaat een stuk sneller, maar de meeste mensen pluggen gewoon hun camera aan een usb-poort.
Kortom: ze hadden best een euro meer kunnen uitgeven en USB 3.0 in de camera kunnen stoppen.
Ik snap het ook niet, maar dat hadden ze beter kunnen doen inderdaad.

Maar goed, ondanks dat kun je best voor USB-C gaan. Dat wordt steeds meer gemeengoed en daarom juich ik toe dat ze USB-C gebruiken ipv. zo'n kreng wat pas na 4x draaien past. De connector kost echt niet meer dan een mini/micro USB connector.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Wist niet eens dat deze er al was, toch maar eens gaan lezen. Hopelijk krijgen de conservatieve sceptici ongelijk en is het een mooi ding. Ik vind het sowieso wel een interessante serie.

https://www.the-digital-p...Reviews/Canon-EOS-RP.aspx

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:02
Gonadan schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:06:
Wist niet eens dat deze er al was, toch maar eens gaan lezen. Hopelijk krijgen de conservatieve sceptici ongelijk en is het een mooi ding. Ik vind het sowieso wel een interessante serie.

https://www.the-digital-p...Reviews/Canon-EOS-RP.aspx
Je hoeft niet conservatief te zijn om sceptisch te zijn hoor ;)

Gabriël Ryzen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
sapphire schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:04:
Je hoeft niet conservatief te zijn om sceptisch te zijn hoor ;)
Als dat wel zo was had ik het bijvoeglijk naamwoord niet hoeven gebruiken en was het een pleonasme geweest. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Nou ben door die review heen maar kan niet zeggen dat ik onverdeeld enthousiast ben. Het leuke van een EVF en de mogelijkheden met on sensor AF zijn nog steeds aantrekkelijk, maar ik snap bepaalde keuzes niet echt. De EVF is kleiner terwijl je dat nu juist meer in wilt kunnen zien dan bij een OVF.
Leuk dat hij lichter is maar de accu wordt nu wel erg klein, uiteraard heb je er altijd meer dan één mee maar dit neigt naar compact camera.
Daarnaast waren ze van mode dial naar veegding gestapt, maar nu weer even niet? Puur omdat je door het gebrek aan scherm een plekje over hebt? :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 07:00
An sich vind ik het een leuk ding. Zowel de R als de RP zijn serieuze kanshebber voor een upgrade. Ik hoop dat gedurende dit jaar te kunnen doen. Daar tegenover staat een tweedehands 5d mark IV als optie. Ik blijf bij Canon, anders wordt het mij een te grote investering op gebied van glas. Bij betekent de overstap naar FF in ieder geval ook al vervanging van mijn UWA en allround objectieven.

De batterijkeuze vind ik een hele vreemde. Kijkende naar de grip zou je verwachten dat de LP-E6N ook prima had kunnen passen. Wat mij zo op valt is die focus van alle reviewende partijen op het dynamisch bereiken van de laatste Canon sensoren. Ik snap het wel hoor, maar voornamelijk vanuit het oogpunt van disaster recovery. Ik vind een -5EV belichte foto in studio gepusht nou niet bepaald een representatief voorbeeld.

Daarnaast zou ik verwachten dat dergelijke scenario's juist met een EVF minder zouden moeten ontstaan omdat je in je viewfinder realtime een histogram kan zien. Bij landschap scenes met veel DR doe ik sowieso al een belichtingstrappetje. Ik kan mij niet voorstellen dat ik, met meer DR dit ineens niet zou doen.

Ook als ik kijk naar de voorbeeldfoto's van de review op Tweakers dit weekend vind ik Canon er in de reallife voorbeelden qua kleuren echt boven uitschieten. Veel mooier en realistischer. Uiteraard is dat persoonlijke smaak.

Hoe zien jullie dat? DPreview bijvoorbeeld laat geen kans ongemoeid om bij de 6D2 en de RP mee te geven dat de camera's voor landschappen niet geschikt zijn. Ik vind het nogal overdreven.

flickr | 500px | 7D | 10-22 | 15-85 | Sigma 50 1.4 | 70-300L | 430EXII

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13:41
RobB_W schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:56:
An sich vind ik het een leuk ding. Zowel de R als de RP zijn serieuze kanshebber voor een upgrade. Ik hoop dat gedurende dit jaar te kunnen doen. Daar tegenover staat een tweedehands 5d mark IV als optie. Ik blijf bij Canon, anders wordt het mij een te grote investering op gebied van glas. Bij betekent de overstap naar FF in ieder geval ook al vervanging van mijn UWA en allround objectieven.

De batterijkeuze vind ik een hele vreemde. Kijkende naar de grip zou je verwachten dat de LP-E6N ook prima had kunnen passen. Wat mij zo op valt is die focus van alle reviewende partijen op het dynamisch bereiken van de laatste Canon sensoren. Ik snap het wel hoor, maar voornamelijk vanuit het oogpunt van disaster recovery. Ik vind een -5EV belichte foto in studio gepusht nou niet bepaald een representatief voorbeeld.

Daarnaast zou ik verwachten dat dergelijke scenario's juist met een EVF minder zouden moeten ontstaan omdat je in je viewfinder realtime een histogram kan zien. Bij landschap scenes met veel DR doe ik sowieso al een belichtingstrappetje. Ik kan mij niet voorstellen dat ik, met meer DR dit ineens niet zou doen.

Ook als ik kijk naar de voorbeeldfoto's van de review op Tweakers dit weekend vind ik Canon er in de reallife voorbeelden qua kleuren echt boven uitschieten. Veel mooier en realistischer. Uiteraard is dat persoonlijke smaak.

Hoe zien jullie dat? DPreview bijvoorbeeld laat geen kans ongemoeid om bij de 6D2 en de RP mee te geven dat de camera's voor landschappen niet geschikt zijn. Ik vind het nogal overdreven.
Ik vind het ook wat overdreven, ik heb sinds dat hij uit is de 5d4 en die sensor bevalt mij prima. En ja ik heb ook wel ervaring met een A73, met een D810 (gehad zelfs) etc.
Als je het niet ontzettend lomp verknoeid, dan vind ik de recovery van Canon meer dan afdoende. En de kleuren/workflow met Canon ben ik dusdanig meer gewend, dat voor mij overstappen ook geen optie is.

Ik wacht nog heel even af voordat ik naar mirrorless ga, de Eos RP is geen optie, de R een eventuele backup camera....maar de RA (A voor awesome, het pro model :P) zie ik wel zitten als vervanger van ofwel de 5ds ofwel de 5d4 in mijn tas.

martijnscholtens.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sapphire
Het gaat ook niet perse om recovery want er is meer dan dat. En je moet wel een enorme beunhaas zijn wil je met een EVF 5 stops verkeerd belichten :+

Als je een scene hebt met een groot contrast is het gewoon fijn als je én in de highlights én in de schaduw nog wat kunt halen.
Tuurlijk een belichtingstrappetje/HDR zou nog beter zijn maar dat kost meer ruimte (geheugenkaart en HDD) en meer tijd zowel in maken als post. Het is ook geen technisch uitzonderlijk iets want de concurrentie kan het wel dus daar word dan mee vergeleken.
Canon is gewoon conservatief in dit soort dingen, niks nieuws onder de zon :)

Overigens ben ik het ook met jullie eens dat Canon wel een nette kleur rendering heeft, persoonlijk vind ik het niet de mooiste maar wel gruwelijk consistent!

@RobB_W Tja niet geschikt voor landschap....tamelijk overdreven. De DR van de 6DII is vrijwel gelijk aan die van bv. de 5DII en ik kan uit ervaring zeggen dat je daar prima landschappen mee kunt schieten. Hooguit sub-optimaal voor landschappen maar nuanceren trekt geen bezoekers/ zwengelt een 'discussie' aan.
Mensen die echt werken (lees: broodfotografen) zijn vaak te druk met...euhm..werken :+ om mee te schreeuwen op fora :+

sapphire wijzigde deze reactie 11-03-2019 13:03 (21%)

Gabriël Ryzen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
sapphire schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:25:
Het gaat ook niet perse om recovery want er is meer dan dat. En je moet wel een enorme beunhaas zijn wil je met een EVF 5 stops verkeerd belichten :+

Als je een scene hebt met een groot contrast is het gewoon fijn als je én in de highlights én in de schaduw nog wat kunt halen.
Tuurlijk een belichtingstrappetje/HDR zou nog beter zijn maar dat kost meer ruimte (geheugenkaart en HDD) en meer tijd zowel in maken als post. Het is ook geen technisch uitzonderlijk iets want de concurrentie kan het wel dus daar word dan mee vergeleken.
Canon is gewoon conservatief in dit soort dingen, niks nieuws onder de zon :)

Overigens ben ik het ook met jullie eens dat Canon wel een nette kleur rendering heeft, persoonlijk vind ik het niet de mooiste maar wel gruwelijk consistent!
Begrijp mij niet verkeerd, als Canon de DR verhoogd sta ik vooraan te juichen, want het is af en toe heel fijn om er extra van te hebben. Maar voor mijn dagelijkse werk gaat geen klant het verschil zien, zal er geen euro extra mee verdienen so to speak.

Dus sure, het is fijn, maar ik heb 18x liever dat ze awesome eye-face-detect implementeren en ik permanent met 1.4 het nail qua focus, dan dat ik extra DR krijg.

martijnscholtens.nl

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:04:
Begrijp mij niet verkeerd, als Canon de DR verhoogd sta ik vooraan te juichen, want het is af en toe heel fijn om er extra van te hebben. Maar voor mijn dagelijkse werk gaat geen klant het verschil zien, zal er geen euro extra mee verdienen so to speak.

Dus sure, het is fijn, maar ik heb 18x liever dat ze awesome eye-face-detect implementeren en ik permanent met 1.4 het nail qua focus, dan dat ik extra DR krijg.
Ik volg het camera nieuws niet zo bijzonder meer, maar die oog-detectie voor de sensor AF was volgens mij ook iets waar Canon ruim achter liep bij de concurrentie. Zou voor mij een belangrijk puntje zijn, want om met mijn huidige 9 focuspunten de focus goed te krijgen (bij nauwe scherptediepte) bij een bewegelijk klein kind is bijna niet te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik vind op iso100 het dynamisch bereik van een 5D2/3/6D(2)/RP genoeg, al schiet ik wel vaak een hdr om het op te vangen...
Op hogere iso vind het grotere dynamisch bereik van een 5D4/R prettig. Het komt vaak voor op een evenement dat ik een iso1600+ shot moet bijtrekken en dan komt het extra bereik zeker van pas.

Zeiss 21mm f/2.8

• sapphire
@Nomad Dat ligt dus helemaal aan je werk ;)

Voor 98% van het betaalde werk wat ik afgelopen jaren gedaan heb is eye-AF waardeloos omdat..nouja gebouwen geen ogen hebben :+
Ik kreeg een afgesproken bedrag per opdracht en of ik daar nou 1,2 of 20 uur mee bezig ben maakt de klant niet uit maar mij wel. Verdien er dan wel geen euro extra mee maar scheelt me wel enorm veel tijd.

Niet iedereen heeft dezelfde wensen.

Nu doe ik nog amper zulke dingen dus had ik wat dat betreft bij Canon kunnen blijven (voor dat punt iig). :)

sapphire wijzigde deze reactie 11-03-2019 13:16 (3%)

Gabriël Ryzen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
sapphire schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:25:
Helemaal eens, maar ik vind persoonlijk wel dat het verschil groter wordt gemaakt dan het daadwerkelijk is. Uit m'n hoofd liep iets als een A7III iet van één à twee stops voor op de 5DIV en nog wat meer op de 6DII toch?
In de praktijk komt het bij mij eigenlijk nooit voor dat de DR niet in een stop of 12 past maar dan ineens wel precies mooi in 14, vaak kom ik dan gewoon een hele stapel stops tekort. :+
Mensen die echt werken (lees: broodfotografen) zijn vaak te druk met...euhm..werken :+ om mee te schreeuwen op fora :+
Een goede fotograaf kent de beperkingen van z'n spullen en kan daar gewoon omheen werken toch? :)
Nomad schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:04:
Dit. En focus peaking lijkt mij rete interessant zodat je manueel kunt kloten met lichtsterk spul. Dat zijn niet zozeer dingen van een Canon maar gewoon van een mirrorless met EVF.

• guillaumemay
henkie196 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:09:
[...]
Ik volg het camera nieuws niet zo bijzonder meer, maar die oog-detectie voor de sensor AF was volgens mij ook iets waar Canon ruim achter liep bij de concurrentie. ..
Met de RP is die ruime achterstand er gelukkig niet meer. (y) Hoewel Sony's eye-AF nog steeds het neusje van de zalm is (ze hebben immers wat jaartjes voorsprong), heb ik nu ook veel berichten gelezen dat de eye-AF op de RP gewoon goed werkt. Nu hopen dat die functionaliteit (eye-AF in servo modus) ook voor de R beschikbaar komt via een firmware update.

Qua Dynamic Range (DR) op lagere ISO's loopt de RP sensor wat achter bij Sony, Nikon of Canon's eigen 5D mkIV. Maar op de hogere ISOs, zoals ISO 1600 is dat verschil weer verwaarloosbaar:

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
guillaumemay schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:39:
Met de RP is die ruime achterstand er gelukkig niet meer. (y) Hoewel Sony's eye-AF nog steeds het neusje van de zalm is (ze hebben immers wat jaartjes voorsprong), heb ik nu ook veel berichten gelezen dat de eye-AF op de RP gewoon goed werkt. Nu hopen dat die functionaliteit (eye-AF in servo modus) ook voor de R beschikbaar komt via een firmware update.
Van wat ik begreep was dat ook al aangekondigd voor later dit jaar.
Qua Dynamic Range (DR) op lagere ISO's loopt de RP sensor wat achter bij Sony, Nikon of Canon's eigen 5D mkIV. Maar op de hogere ISOs, zoals ISO 1600 is dat verschil weer verwaarloosbaar:
[Afbeelding]
Heb je het verkeerde plaatje geplakt? :)

• sapphire
Gonadan schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:38:
[...]

Helemaal eens, maar ik vind persoonlijk wel dat het verschil groter wordt gemaakt dan het daadwerkelijk is. Uit m'n hoofd liep iets als een A7III iet van één à twee stops voor op de 5DIV en nog wat meer op de 6DII toch?
In de praktijk komt het bij mij eigenlijk nooit voor dat de DR niet in een stop of 12 past maar dan ineens wel precies mooi in 14, vaak kom ik dan gewoon een hele stapel stops tekort. :+
Nee tuurlijk niet, maar je kan wel meer uit 1 foto halen ;)
Een goede fotograaf kent de beperkingen van z'n spullen en kan daar gewoon omheen werken toch? :)
Dat kan ik zeker ook niet ontkennen. Betekend nog niet dat je iets graag wilt of het handig/ een verbetering is. Beetje een dooddoener want dat kun je van elke 'feature' dan wel zeggen natuurlijk ;)

Gabriël Ryzen

• guillaumemay
Gonadan schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:47:
[...]

Van wat ik begreep was dat ook al aangekondigd voor later dit jaar.
Volgens mij was dit gerucht begonnen doordat een Canon medewerker dit had meegedeeld in een interview. Bij de Canon EOS R 1.1.0 firmware update van februari waren velen ook teleurgesteld dat die feature er niet bij zat. Maar het is blijkbaar nooit officieel aangekondigd. Hopelijk komt het wel..
Heb je het verkeerde plaatje geplakt? :)
Volgens mij niet, is het plaatje zichtbaar :) ? Het laat de dynamic range (verticaal) zien van o.a. de 6D mkII (zwarte lijn) en de 5D mk IV (blauwe lijn) op verschillende ISO standen (horizontaal). De zwarte lijn en de blauwe lijn komen zo rond de ISO 1600 bij elkaar.

guillaumemay wijzigde deze reactie 11-03-2019 14:17 (9%)

• Ventieldopje
Tijden lang met een 5D2 en 1Ds3 concerten geschoten (ISO 1600/3200) en als je de beperkingen weet is dat prima te doen. Met de 1D X iets meer ruimte maar om nou te zeggen dat ik er gretig gebruik van maak, neen. Zelfde bij low-ISO portretten. Beetje overrated dus voor wat ik doe.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 11:20

Wormaap

Moderator Foto & Video
Dat is een beetje in het algemeen waarom Canon nog meedoet toch? Spec-wise qua bodies niet de beste, maar altijd stabiele werkpaarden en het beste glas (i.i.g. van de first parties, voordat ik straks een discussie met Zeiss-eigenaren heb :+).
Van de andere kant is het natuurlijk wel jammer dat ze die twee stops extra DR niet hebben. Dat ik ze persoonlijk ook niet nodig heb betekent natuurlijk niet dat Canon lui mag worden :P

Ticking away, the moments that make up a dull day.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

Wormaap schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:40:
Dat is een beetje in het algemeen waarom Canon nog meedoet toch? Spec-wise qua bodies niet de beste, maar altijd stabiele werkpaarden en het beste glas (i.i.g. van de first parties, voordat ik straks een discussie met Zeiss-eigenaren heb :+ )
Ergonomie jongûh! Ergonomie! _O_

Ergonomie is alles! Daar komt geen Sony of Nikon of wie dan ook bij in de buurt! }) 8) :*) d:)b

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
nero355 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:43:
[...]

Ergonomie jongûh! Ergonomie! _O_

Ergonomie is alles! Daar komt geen Sony of Nikon of wie dan ook bij in de buurt! }) 8) :*) d:)b
Zonder nu een fanboy-war te willen starten, want alles is natuurlijk persoonlijk... Een vriend van me heeft laatst een A7II gekocht, en daar krijg ik dus serieus kramp van in mijn vingers :X
Verder een prima camera, daar niet van. Maar niet voor mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
sapphire schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:55:
Dat kan ik zeker ook niet ontkennen. Betekend nog niet dat je iets graag wilt of het handig/ een verbetering is. Beetje een dooddoener want dat kun je van elke 'feature' dan wel zeggen natuurlijk ;)
Dat is ook eigenlijk wel een beetje wat ik probeer te zeggen. Op het grote boze internet moeten alle features van camera's technisch perfect zijn en zodra een camera ergens een stapje in vooruit doet is per direct alles wat daarvoor bestond onwaardige ellende. /gechargeerd
Terwijl bosjes fotografen er blijkbaar prima mee om kunnen gaan en weten hoe je met technische limieten om moet gaan of ze zelfs kunt gebruiken. Alleen zijn dat vaak mensen die minder bezig zijn met elkaar op reviewsites bestoken en meer gewoon foto's aan het maken zijn. :P

Extra DR zou ik ook altijd verwelkomen hoor, maar als ik zo'n stelling zie dat een 6DII eigenlijk niet bruikbaar is moet ik toch wel grinniken. Dat zou dan bijna betekenen dat men decennia lang maar zeer moeilijk bruikbare landschapfoto's heeft kunnen maken. :P

• Ventieldopje
Dat is een beetje in het algemeen waarom Canon nog meedoet toch? Spec-wise qua bodies niet de beste, maar altijd stabiele werkpaarden en het beste glas (i.i.g. van de first parties, voordat ik straks een discussie met Zeiss-eigenaren heb :+).
Van de andere kant is het natuurlijk wel jammer dat ze die twee stops extra DR niet hebben. Dat ik ze persoonlijk ook niet nodig heb betekent natuurlijk niet dat Canon lui mag worden :P
-boos- oh nee wacht, braaf 🙈😅

www.maartendeboer.net

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Dat beste glas valt ook nog wel tegen overigens :+

• RobB_W
  • Registratie: oktober 2005
Fijn om te zien dat er nog meer mensen lekker nuchter naar deze theoretische vergelijkingen kijken. Voor mij geven zaken als ergonomie en het reeds aanwezige ecosysteem aan lenzen vooral de doorslag om bij Canon te blijven. Natuurlijk heeft elk merk zijn voors en tegens, maar niets dat voor mij een eventuele overstap zou verantwoorden.

Anyway. Eerst sparen en dan over een aantal maanden even kijken hoe de prijzen er voor staan. Een EOS R(/RP met RF 24-105 is toch wel een droomscenario, aangevuld met een tweedehands 16-35. Op die tijd te vergelijken met een 5D3/4 of 6d2 met dezelfde range aan objectieven. Keuzen genoeg. Kwaliteit in alle scenario's prima en stappen beter dan ik nu heb. Geen reden tot zorg in ieder geval :-)

Ben erg benieuwd naar de firmwareupdates van de zowel de R als de RP in de komende periode. Ik verwacht, als je de rumor sites mag geloven, nog wel leuke 2.0.0 updates waarmee reviews wellicht een beetje herschreven mogen worden.

flickr | 500px | 7D | 10-22 | 15-85 | Sigma 50 1.4 | 70-300L | 430EXII

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Het artikel van @Yero vond ik in die zin ook wel interessant, het gaf een leuke vergelijking. De verschillen zijn niet groot en hangen vaak van persoonlijke voorkeur af.
Als de R dan nog knappe eye-AF krijgt dan is het een serieuze concurrent van de Sony. De laatstgenoemde heeft nu nog wel meer lenzen in het aanbod, maar wat Canon allemaal aan het maken is is ook niet mis. Daarnaast kan je natuurlijk ook gewoon je EF-spul probleemloos blijven gebruiken. Wat ik uit de reviews begreep is dat een EF op een DLSR gelijk presteerde als die EF op een R met EF-RF adapter.

Gonadan schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:04:
Het artikel van @Yero vond ik in die zin ook wel interessant, het gaf een leuke vergelijking. De verschillen zijn niet groot en hangen vaak van persoonlijke voorkeur af.
Als de R dan nog knappe eye-AF krijgt dan is het een serieuze concurrent van de Sony. De laatstgenoemde heeft nu nog wel meer lenzen in het aanbod, maar wat Canon allemaal aan het maken is is ook niet mis. Daarnaast kan je natuurlijk ook gewoon je EF-spul probleemloos blijven gebruiken. Wat ik uit de reviews begreep is dat een EF op een DLSR gelijk presteerde als die EF op een R met EF-RF adapter.
Ware het niet dat de AF op een 5D4 bijvoorbeeld beter in bepaalde situaties werkt dan de EOS R. Dual Pixel AF is namelijk niet de snelste vorm van AF.

Zeiss 21mm f/2.8

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Universal Creations schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:51:
Ware het niet dat de AF op een 5D4 bijvoorbeeld beter in bepaalde situaties werkt dan de EOS R. Dual Pixel AF is namelijk niet de snelste vorm van AF.
Dat geloof ik wel, het is toch een andere techniek. Ik doel meer op het feit dat je niet bang hoeft te zijn dat de adapter in die zin nadelig werkt.

Al begreep ik dat de native RF lens dan toch weer sneller was, maar dat heeft wellicht met ontwerp te maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
Gonadan schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:54:
[...]

Dat geloof ik wel, het is toch een andere techniek. Ik doel meer op het feit dat je niet bang hoeft te zijn dat de adapter in die zin nadelig werkt.

Al begreep ik dat de native RF lens dan toch weer sneller was, maar dat heeft wellicht met ontwerp te maken?
Afaik blijft een EF lens even snel/goed werken (DPAF ve DPAF dan). Bij de RF mount hebben ze de communicatie snelheid opgevoerd dus ja, die kunnen theoretisch sneller zijn.

www.maartendeboer.net

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:51:
Je bedoelt dat het Live View gedeelte op de oude Contrast AF methode overspringt als er te weinig licht is en de non-Live View AF zeg maar die via het ouwe gouwe spiegeltje gaat dan ook sneller is of iets anders :?

nero355 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:13:
[...]

Je bedoelt dat het Live View gedeelte op de oude Contrast AF methode overspringt als er te weinig licht is en de non-Live View AF zeg maar die via het ouwe gouwe spiegeltje gaat dan ook sneller is of iets anders :?
Nee, gewoon de snelheid van de Dual Pixel AF. Ik zeg niet dat het nooit zo snel gaat zijn als de technieken van bijvoorbeeld Sony, maar op dit moment is Dual Pixel AF niet de snelste AF in een tracking situatie.

Zeiss 21mm f/2.8

• guillaumemay
Voor alle leden die recent hun conclusies hebben geuit over dat de Canon M serie ten dode is opgeschreven:
https://www.canonrumors.c...-m-in-a-recent-interview/

"Canon also confirms (again) that IBIS is coming to future EOS R camera bodies, as well as saying the EOS M and EF-M will be around for a while."

en hetzelfde interview op canonnews:
https://www.canonnews.com...d-ibis-is-coming-sometime
"Canon confirmed that they will continue to develop and manufacturer EF-M as long as there is customer demand."

Zoals ik al eerder vermoedde: De M serie (heel compact, goedkoop, voor beginners/het grootste marktsegment) blijft gewoon nog bestaan naast de R serie (fullframe, minder compact, duurder).

Ik begrijp het ook wel: Vanuit de verkoopcijfers is gebleken dat er zeker nog vraag is naar een < €800 en super compacte en lichtgewicht systeemcamera van Canon. De M serie is de nummer 1 in APS-C systeemcamera's in Japan qua verkoop en ook globaal verkoopt deze zeker goed. De laatste ontwikkeling voor de M camera was ook nog vrij recent, met de 32/1.4 die uitkwam in september 2018.

Ik vind het goed dat er voor diverse marktsegmenten een aanbod is van Canon, hoewel ik bijna zeker weet dat er nooit L lenzen voor de M serie uitgebracht zullen worden, zoals ze dat ook niet deden voor de EF-S lijn. Ook lichtsterke zooms of weather sealing of dual card slots of IBIS lijken me uitgesloten voor de M lijn, want dat gaat tegen de filosofie in van goedkoop en lichtgewicht. Helaas wel jammer dat je niet met M lenzen door kan groeien naar RF.
Maar voor bijv. dagtrips een uitstekende camera om mee te nemen met ditto kleine mooie lenzen: De 22/2, 34/1.4 en 11-22 zijn _/-\o_ Verder is de 18-150 ook een prettige lens met een goede kwaliteit voor een kleine 8,3x zoomlens.

guillaumemay wijzigde deze reactie 15-03-2019 10:00 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Fijn voor de M users, maar ook weer typisch Canon. Je kan als M user dus niet lekker doorgroeien. Wil je de beste objectieven dan zal je je m systeem moeten verkopen en overstappen op het r systeem. Deze tweedeling is nog vervelender als in het Canon DSLR tijdperk.

• guillaumemay
Jammer inderdaad dat je geen RF 35/1.8 of een andere compacte (<500 gram) RF lens op je M camera kan monteren. Je kan nog steeds gebruik maken van de huidige EF lenzen op je M camera. Daar zitten ook prima lichtsterke lenzen die ook qua balans passen op een M serie camera (een 28/2.8, 35/2, 50/1.8, 85/1.8, enz). dat blijven de komende jaren prima lenzen.

Een 24-70/2.8 of een 70-200/2.8L is helaas geen goede combo, de balans is dan compleet weg en dat werkt gewoon echt niet fijn.
@guillaumemay
Canon heeft één mount voor z'n APS-C en FF DSLR's. Objectieven zijn wel (geoptimaliseerd) voor APS-C of FF, maar alle lenzen passen op alle body's. Vooral FF lenzen op APS-C body's werken zonder mankementen of restricties.

Canon heeft straks 3 mounts:
- de succesvolle DSLR EF mount;
- de kwakkelende (APS-C) EF-M mount;
- de nieuwe (FF) EF-R mount.

De EF mount kan wel even zonder aandacht, dat overleeft nog wel even.

De EF-R mount is nieuw, en biedt weinig vergeleken met met Sony. Hier moeten ze dus flink in investeren!

De EF-M mount bestaat al even, maar is in het verleden door Canon onder de DSLR serie gepositioneerd, en kreeg ook nauwelijks aandacht. Vergeleken met Sony, Fujifilm en MFT stelt het weinig voor, dus ook hier moet Canon flink op inzetten als ze het niet dood willen laten bloeden.

Daarbij is er geen groeipad van EF-M naar EF-R, dus de amateur die professioneler wordt, wordt niet bediend. Alleen Sony heeft dat bij systeemcamera's.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
@ikweethetbeter
Kleine correctie:
de EOS R serie camera's heeft een RF mount niet EF-R :P

En ook wel belangrijk een EF-S lens past niet op een Full-Frame EF zonder mechanische aanpassingen.
En de EF-S lenzen hebben een kleine lens diameter, te klein voor FF
(Een EF-S lens zou ook nog de spiegel kunnen slopen als je deze op een FF EF camera zet)

Maar met een EF-RF adapter passen wel alle EF-S en EF lenzen op een EOS R(P) :P

Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there

Acties:
  • +1Henk 'm!

• guillaumemay
@ikweethetbeter Fijn dat je een discussie aan wil gaan(?) en het (vanuit een onderbuik gevoel?) beter denkt te weten :P, maar ik ga gewoon af op wat Canon meldt in dat interview.

En verder snap ik niet precies wat je bedoelt met een "kwakkelende EF-M mount" of dat Sony en Fujifilm en MFT "meer voorstellen" (ik denk dat je refereert naar de functionaliteiten&ecosysteem en niet qua verkopen, want dat eerste klopt): De M serie verkoopt gewoon heel goed. Zoals Canon zelf meldt: Ze laat zich sturen door de consument. Als deze de M camera's blijven kopen, dan blijft Canon daarop gefocussed. Verdere ontwikkelingen in die lijn zullen gebaseerd zijn op wat de gemiddelde consument wil. Prima toch, een consumenten lijn voor de massa.

(nb: EF-S lenzen passen niet op FF EF DSLRS)
(nb2: Maar met een EF-EF-M adapter passen wel alle EF-S en EF lenzen op een EOS M) :p
guillaumemay schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:05:
@ikweethetbeter Fijn dat je een discussie aan wil gaan(?) en het (vanuit een onderbuik gevoel?) beter denkt te weten :P, maar ik ga gewoon af op wat Canon meldt in dat interview.
Wij van WC Eend adviseren... WC Eend! :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Overigens vind ik het wel grappig dag ik ineens overal lees dat Sony een beter lenzenaanbod heeft. EF(-S) lenzen werken perfect op de R-bodies, en Canon lijkt in ieder geval voorlopig EF-glas gewoon als onderdeel van het ecosysteem voor de R te zien. De meeste ‘big whites’ zie ik voorlopig niet op de RF-mount verschijnen, bijvoorbeeld. De 70-200 is daarbij een uitzondering. Die is wel wit, maar is natuurlijk iets anders dan de lange primes van 12000 euro :+
Ook de verschillende opties voor adapters (simpel, control ring, drop-in filters en ik geloof dat CR nog geruchten had over meer versies) laten dat zien.
Als je puur naar 100% native wil kijken, heeft Sony uiteraard meer. Nog wel :+ Maar met een volledig compatible adapter waar niemand iets over te klagen heeft is de situatie naar mijn idee juist omgekeerd: met een R heb je gewoon toegang tot al het EF(-S) glas, de adapter zit zelfs bijgeleverd.

Wormaap wijzigde deze reactie 15-03-2019 18:42 (32%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sapphire
[b]ikweethetbeter schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:36: EF-R, dus de amateur die professioneler wordt, wordt niet bediend. Alleen Sony heeft dat bij systeemcamera's.
Deze logica klopt alleen als je beredeneerd dat je alleen met FF professioneel kunt schieten :?

Bij zowel Fuji als MFT kun je gewoon een instap body + lens kopen en doorgroeien naar professioneel glas en dito body op dezelfde mount (beide systemen hebben natuurlijk 1 eigen mount voor iemand leest dat Fuji en MFT dezelfde mount hebben :+ )

Overigens niet dom van Canon. Meeste mensen die ik ken hebben 1 instap dSLR met kitlens. Die vinden het zeulen met zo'n camera. Canon is een bekend merk, compactere camera mét de Canon kwaliteit die ze kennen. Vaak is een kitlens en een 50mm-ish prime toch niet meer dan ze hebben. Dus met een UWA, handje primes, kitlens, leuke zoom en super zoom kan Canon prima die markt bedienen.

sapphire wijzigde deze reactie 15-03-2019 19:23 (25%)

Gabriël Ryzen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
@Wormaap maar met adapter kan dat EF-glas ook op een Sony, dus ze rekenen inderdaad alleen native mount. Da's dan wel zo eerlijk, ondanks dat Canon op Canon waarschijnlijk beter werkt dan Canon op Sony.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Gonadan schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:56:
@Wormaap maar met adapter kan dat EF-glas ook op een Sony, dus ze rekenen inderdaad alleen native mount. Da's dan wel zo eerlijk, ondanks dat Canon op Canon waarschijnlijk beter werkt dan Canon op Sony.
Die laatste zin is w.m.b. wel van enorm belang. Er zijn natuurlijk adapters voor Sony, maar dat is allemaal ontzettend 'net niet', als ik zo de verhalen lees. Als Canon EF-glas met niets anders dan een RF-mount conversion, of zelfs een ingebouwde adapter op de markt gebracht zou worden, dan zou het ineens wel 'meetellen' voor Canon. Terwijl dat functioneel identiek is. Dat zet Canon in een positie die toch wel duidelijk anders is, en waardoor een reviewer die zegt dat Sony het grootste lenzenaanbod heeft zichzelf m.i. diskwalificeert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:17

Daan_

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Het zou fijn zijn als we de Sony / Canon discussie kunnen parkeren of elders kunnen voortzetten :)

My plekje op het Web -_- Individuele Workshops Fotografie

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@guillaumemay @DukeBox @Get!em @nero355 @Universal Creations

Afgelopen week deze binnengekregen: https://www.aliexpress.co...OS-M3-M5/32952660355.html

€11 :*)

Werkt prima in mijn 750D. Geen waarschuwing ofzo gezien bij opstarten.
De lader werkt via microUSB en kan zowel de namaak als de originele batterij laden. Tijdens het laden trekt hij zo'n 0,93A uit de USB-aansluiting. Die lader ben ik ook wel blij mee, kan ik ook in de auto laden ipv alleen met 230V :)

De batterij even leeggetrokken via een modelbouwlader (die ook li-ion/lipo kan laden). Bij ontladen met 0,5A zit er 664mAh capaciteit in. Even in de camera gestopt en die geeft aan dat hij leeg is, de batterij indicator werkt dus ook.

Oja en een infrarood remote voor €1,15 die het ook prima doet: https://www.aliexpress.co...-T2i-T3i/32796987775.html

ThinkPad wijzigde deze reactie 21-03-2019 18:54 (34%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• memphis
  • Laatst online: 12:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

guillaumemay schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:05:

(nb: EF-S lenzen passen niet op FF EF DSLRS)
Jawel, als je een dunne focusring gebruikt. Misschien kom je niet aan het bereik zoals de lens gespecificeerd is maar het werkt wel.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ventieldopje
memphis schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:17:
[...]

Jawel, als je een dunne focusring gebruikt. Misschien kom je niet aan het bereik zoals de lens gespecificeerd is maar het werkt wel.
Neen, je moet de rubberen ring er tussenuit slopen maar het is er écht niet voor gemaakt vaak en met een beetje pech sloop je je spiegel. Ook heb je kans op enorme vignetting.

www.maartendeboer.net

• guillaumemay
Een focusring gebruik je op de focusring van de lens om bijv. beter handmatig te kunnen focussen (zo ken ik het in ieder geval). Ik snap helaas niet wat een focusring moet doen als je een EF-S lens wilt mounten op een EF body.

Er bestaat geen EF-S-EF mount adapter om een EF-S lens te gebruiken op een EF body met behoud van alle functionaliteit.

guillaumemay wijzigde deze reactie 29-03-2019 16:37 (4%)

• memphis

memphis

Ik was namelijk ook op zoek naar info hoe mijn EF-S lens toch op een eventueel aan te schaffen full frame te blijven gebruiken. Ik kwam uiteindelijk bij die tip uit, die focusringen kunnen zowel EF en EF-S mounts en lenzen aan. Het zorgt er in ieder geval voor dat die niet te dicht op de spiegel zit.

Maar de aanschaf werd een 80D en was het geen probleem om alle lenzen die ik heb te gebruiken.

En ik heb een set focusringen en de auto focus werkt er prima op.

memphis wijzigde deze reactie 29-03-2019 16:47 (7%)

• guillaumemay
Oh, wacht ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Je hebt het over macro (tussen)ringen, in het Engels "extension tubes".

Je kan erover googlen. Hier is een youtube film erover.
YouTube: Canon EF-S lens on Full Frame Body using extension tubes - 60mm macr...
en een comment met meer achtergrond info:
I tried using an extension tube on my 6D with my Canon 10-22mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Canon 85mm, Canon 18-135mm and it was very hard to focus when doing Macro. In addition you loose the infinity use of the lens. Now when I first heard that you loose the infinity use of a lens I thought that meant that you would loose far away focus but have some focus like normal. But what it means is that you cannot use the lens with the extension tube at all for normal lens use, only the macro portion. You loose the use of the lens basically except for macro use, just to be clear. In the example above the 60mm with the extension tube is shown working good in macro but is not shown how it would work with normal distances. Good thing B&H takes returns like the extension tube.

• Ventieldopje
memphis schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:46:
Ik was namelijk ook op zoek naar info hoe mijn EF-S lens toch op een eventueel aan te schaffen full frame te blijven gebruiken. Ik kwam uiteindelijk bij die tip uit, die focusringen kunnen zowel EF en EF-S mounts en lenzen aan. Het zorgt er in ieder geval voor dat die niet te dicht op de spiegel zit.

Maar de aanschaf werd een 80D en was het geen probleem om alle lenzen die ik heb te gebruiken.

Het is gewoonweg niet mogelijk én niet wenselijk, tenzij je macro gaat doen en genoegen neemt met de enorme bult vignetting.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
memphis schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:46:

En je kan niet meer verder focussen dan 1 meter ofzo....infinity focus verlies je ook....kortom nee het is geen oplossing

martijnscholtens.nl

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 13:25

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb mijn EOS 200D nu een maand of 2 in gebruik. An sich ben ik heel tevreden over het ding, lange accuduur, fijn scherm en lekker licht en klein.

Alleen zitten mij een paar dingen dwars, en ik vraag me af of die dingen gewoon limitaties van de camera zijn of dat er iets anders aan de hand kan zijn. Let wel dat ik meestal gewoon in de automatische stand fotografeer, handmatig doe ik als ik echt tijd voor een foto heb. Ten eerste heeft de camera de neiging om enorm in de ISO waarde te gaan klimmen (en heel vaak icm automatische flits) als je niet buiten in het zonnetje staat. Binnen hoef ik het sowieso al niet te proberen: overdag met bewolking is het meteen ISO6400 en flits. Zelfs buiten met matige bewolking heb ik het toestel al diverse keren op betrapt op de ISO omhoog gooien en flitsen 8)7.

Is dit toe te wijzen aan de (volgens mij vrij waardeloze) kitlens (18-55mm EFS III)? De andere telelens die er bij zit is best prima namelijk. Beetje teleurstellend ook dat ze er bij de set die ik heb gekocht een lensje in hebben gegooid die zich beter bij een 4000D thuis voelt dan een toestel met de sensor van een 80D.

Als tweede de autofocus... Mijn god wat heb ik me daar aan zitten te ergeren :X Als hij geen focuspunt kan vinden (omdat het schemert of wat dan ook) hoor je de autofocusmotor door z'n bereik ratelen, maar een foto kunnen maken? Ho-maar. Sowieso vervelend dat de dual-pixel autofocus alleen beschikbaar is als je via het scherm doet scherpstellen maar dat werkt al 100x beter dan de ouderwetse 12-punts optie die je door de zoeker krijgt.

@ThinkPad Hartstikke bedankt voor het testen van die accu overigens :+ Dat is gelukkig die wat ik ook in mijn toestel nodig heb. De OEM prijzen zijn een beetje te veel van het goede vind ik.

Kuusj wijzigde deze reactie 04-04-2019 20:37 (5%)

i7 6700K - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Sowieso is volledig automatisch niet enorm handig. Aperture- of shutter priority doen ook veel automatisch, maar geven je in ieder geval iets van controle.
Dat gezegd hebbende: je camera schiet naar ISO6400, welk diafragma en welke sluitertijd kiest’ie daarbij?

Misschien sowieso meer iets voor een eigen topic als je echt de diepte in wil gaan :)

• memphis

memphis

Het mag duidelijk zijn dat het niet goed is. Nu probeert de autostand tch veelal een snelle sluitertijd te gebruiken en kan het dat daarmee de ISO hoger opgetrokken wordt. Maar dat verklaart het rare focussen niet dus ik vermoed dat vanwege het probleem met de focus er iets mis is.

Gewoon even terug naar de winkel, eventueel vergelijken met een ander dezelfde model.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
memphis schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:14:
Het mag duidelijk zijn dat het niet goed is. Nu probeert de autostand tch veelal een snelle sluitertijd te gebruiken en kan het dat daarmee de ISO hoger opgetrokken wordt. Maar dat verklaart het rare focussen niet dus ik vermoed dat vanwege het probleem met de focus er iets mis is.

Gewoon even terug naar de winkel, eventueel vergelijken met een ander dezelfde model.
Bij schemering hou je denk ik nog maar 1 punt over, de middelste. Pak je een ander dan kun je het wel vergeten ben ik bang. Als je er een snellere lens op zet (2.8 of zelfs 1.8) dan lukt dat nog wel een hele tijd als het donker wordt.

Het ratelen is gewoon omdat het een goedkope lens is met dito focus motor en geen USM focus motor ;)

www.maartendeboer.net

De 200D heeft maar 1 fatsoenlijk werkend focuspunt, en dat is het middelste punt. Dus zet je camera in P of Av en werk alleen met het middelste focuspunt. Daarnaast stel je de focusmode in op Single shot bij stilstaande onderwerpen en AI Servo bij bewegende onderwerpen. AI Focus moet je ten alle tijde vermijden.
De focusmotor is een oude generatie. Je had eigenlijk de stm versie van de 18-55 moeten hebben. En dat mag dan wel een goedkope lens zijn zonder usm, maar is wel heel stil en vlot genoeg voor de meeste fotografie (sneller dan sommige usm motors...).
Als je controle wil hebben over je belichting zul je toch echt in Av moeten gaan werken en dan kun je nog altijd kiezen voor auto-iso.

Zeiss 21mm f/2.8

• Kuusj

Kuusj

Bedankt allen, ik heb de EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM besteld. Heb er bij de aankoop niet op gelet welke 18-55 lens erbij zat, ik nam aan dat dit wel dezelfde lens zou zijn als een normale kit. Voor 80,- (zonder doosje, met doos kost 37,- meer. Het zal wel..) durf ik de gok nog wel te wagen, het hele IS gedeelte is natuurlijk ook al een hele verbetering t.o.v. geen stabilisatie. Ik krijg hem als het goed is vanavond binnen, ben eens benieuwd of er verschil merkbaar is.

Lenzen van >300,- ga ik toch niet kopen voorlopig, daar gebruik ik het toestel te weinig voor.

Kuusj wijzigde deze reactie 05-04-2019 11:37 (5%)

i7 6700K - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Het is wel wat teleurstellend dat ze nog steeds focussystemen zodanig uitkleden dat je alleen nog maar het middelste punt betrouwbaar kunt gebruiken. Lijkt me zo... onnodig, maar Canon is kennelijk een andere mening toegedaan. Heb het net even opgezocht, maar hebben ze serieus nog het focussysteem van de 100D / 600D / 550D / 500D / 450D / 400D erin gestopt?

Waarom niet gewoon het focussysteem van een 800D of iets dergelijks?

Of gewoon omdat ze liever willen dat je een M5 ofzo koopt?
Dit zijn gewoon instapcamera's. Maar een wat beter focussysteem als van bijvoorbeeld de 750D hadden ze er best wel in mogen stoppen.

Zeiss 21mm f/2.8

• Kuusj

Kuusj

Universal Creations schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:43:
Dit zijn gewoon instapcamera's. Maar een wat beter focussysteem als van bijvoorbeeld de 750D hadden ze er best wel in mogen stoppen.
Er zit ook gewoon dual-pixel autofocus in dus op dat vlak minimaal gelijk aan de 750D, maar alleen als je via de live view foto's maakt (wat ik toch meestal doe).

Ik heb de lens binnen (EF-S 18-55mm IS STM), alleen ben ik heel bang dat ze de verkeerd hebben geleverd.. Buiten dat de IS letterlijk niks lijkt te doen (ik zie geen enkel verschil tussen aan/uit) is de autofocusmotor echt alles behalve stil. Die is gewoon net zo luid als de 'oude' niet STM lens. Op de voorkant staat "IS ii". Er staat in ieder geval nergens STM op de lens.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
IS II is niet de STM, wat staat op de doos? Heb je plaatjes?

• Kuusj

Kuusj

Gonadan schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:43:
IS II is niet de STM, wat staat op de doos? Heb je plaatjes?

Ik denk dat mijn vermoeden correct is, als ik naar Youtube video's kijk en hoe fundamenteel anders de lenzen werken. Op de website (langer bestaande fotospeciaalzaak) staat ook gewoon IS STM en op de factuur ook. Zelfs de sticker op het plastic zakje waar de lens in zat (+ 2 lagen bubbelplastic) staat IS STM op.

Zat geen doos bij overigens, dat stond er bij op de site. Alleen is de productpagina nu van de site. Morgen toch maar eens gaan bellen want dit is een beetje vreemd.

Kuusj wijzigde deze reactie 05-04-2019 22:05 (32%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dat is dus gewoon de verkeerde lens. Prutsers!

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ik lees niets over een doosje, is hij tweedehands? Dit is inderdaad gewoon niet de STM, dus die mag terug.

• Kuusj

Kuusj

Gonadan schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 22:47:
Ik lees niets over een doosje, is hij tweedehands? Dit is inderdaad gewoon niet de STM, dus die mag terug.
"Zat geen doos bij overigens, dat stond er bij op de site. Alleen is de productpagina nu van de site. Morgen toch maar eens gaan bellen want dit is een beetje vreemd."

Is een nieuwe lens, maar uit bulk oid, vandaar geen doos. Op de site (en in de factuur) staat/stond dit: "Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM bulk! Wordt als nieuw compleet geleverd echter zonder doos!". Ik ga morgen eerst bellen om te vragen hoe en wat, voordat ik hem direct opstuur. Ik denk niet de firma in kwestie dit met opzet zou doen namelijk, gezien de reviews.

En de IS, is het normaal dat ik geen enkel verschil merk tussen aan of uit? Zelfs bij de OIS van mijn telefoon zie je duidelijk de IS aan het werk als je de telefoon een paar graden kantelt maar hier helemaal niks. Vind dat ook een beetje raar.

Kuusj wijzigde deze reactie 05-04-2019 23:03 (24%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
IS dempt trillingen. Het beste zoom je in tot 55mm en kijk of trillingen gedempt worden als je door de zoeker of via liveview kijkt.

Zeiss 21mm f/2.8

• Kuusj

Kuusj

Universal Creations schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 23:18:
IS dempt trillingen. Het beste zoom je in tot 55mm en kijk of trillingen gedempt worden als je door de zoeker of via liveview kijkt.
Ah ja nu zie ik het, bedankt!

Ik heb even met de firma gebeld, en die sturen direct de juiste lens op en een antwoordnummer voor de oude. Heel blij met de snelle oplossing.

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13:17

Daan_

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Netjes dat zo snel en correct opgelost wordt. (y)

My plekje op het Web -_- Individuele Workshops Fotografie

• guillaumemay
De nieuwe Canon EOS R firmware (versie 1.2) is sinds vandaag beschikbaar via Canon.nl:

EOS R-firmwareversie 1.2.0 [Windows]
https://www.canon.nl/supp...redetailid=tcm:16-1830227

<Verbeteringen>
Automatische scherpstelling met oogdetectie
1. Ondersteunt Servo AF bij het maken van foto's.

2. Nu beschikbaar bij het opnemen van video, ongeacht de instelling Movie Servo AF (Servo AF voor video).
Klein AF-frameformaat
Ondersteunt Servo AF bij het maken van foto's.
3. Nu beschikbaar bij het opnemen van video, ongeacht de instelling Movie Servo AF (Servo AF voor video).
<Oplossingen>
4. Onder bepaalde omstandigheden werd de digitale horizon in de elektronische zoeker niet goed weergegeven.
5. Onder bepaalde omstandigheden was de informatie die in de elektronische zoeker wordt weergegeven, niet goed gedraaid.
6. Onder bepaalde omstandigheden was het niet mogelijk de firmware voor de Wireless File Transmitter WFT-E7 bij te werken.

De eerste reacties die ik lees over oogdetectie in Servo AF zijn positief, ogen worden snel herkend en de AF blijft goed 'plakken'.

• Bo Hendriks
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-05 11:53
Tijdens mijn studie ben ik zeer intensief bezig geweest met fotografie, destijds (rond 2007) heb ik een Canon EOS 350D gekocht en enkele objectieven (Macro, telelens etc.). Ik ben van plan om die hobby weer op te pakken en een Canon EOS 200D of 250D body te kopen. Weten jullie of mijn oudere objectieven gaan passen op deze nieuwe body? Anders zit er helaas niks anders op dan een van de objectieven mee te nemen naar een winkel en het zelf uit te proberen. Reacties worden zeer gewaardeerd :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Dat gaat prima passen :)

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
Bo Hendriks schreef op maandag 22 april 2019 @ 17:59:
Tijdens mijn studie ben ik zeer intensief bezig geweest met fotografie, destijds (rond 2007) heb ik een Canon EOS 350D gekocht en enkele objectieven (Macro, telelens etc.). Ik ben van plan om die hobby weer op te pakken en een Canon EOS 200D of 250D body te kopen. Weten jullie of mijn oudere objectieven gaan passen op deze nieuwe body? Anders zit er helaas niks anders op dan een van de objectieven mee te nemen naar een winkel en het zelf uit te proberen. Reacties worden zeer gewaardeerd :).
Zijn het allemaal Canon-objectieven? Dan passen ze gewoon. Zijn het objectieven van andere merken? Dan heeft het zin om ze hier op te sommen en te vragen naar ervaringen van anderen, of neem ze mee en test ze uit.
Er zal vaak geen probleem zijn, maar persoonlijk heb ik wel eens gehad dat een ouder Sigma-objectief niet meer werkte met een nieuwere Canon-body, vandaar.

• sapphire
Nieuwere Canon body's valt de 350D ook onder.
Problemen met 3rd party Lenzen, oa. Sigma, was vooral door de overgang van analoge body's naar digitaal.

Gabriël Ryzen

• Bo Hendriks
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-05 11:53
Thx voor de reacties.

Van de 3 objectieven die ik heb zijn er 2 van Canon. Dus ik verwacht dat die wel gaan werken.
Daarnaast heb ik ook een Sigma-objectief (Als je het over de Duivel hebt) https://www.dpreview.com/...s/sigma_18-200_3p5-6p3_os

Ik denk toch dat het verstandig is om deze lens mee te nemen en te proberen in een winkel. :|

Bo Hendriks wijzigde deze reactie 22-04-2019 19:20 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Bo Hendriks schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:18:
Thx voor de reacties.

Van de 3 objectieven die ik heb zijn er 2 van Canon. Dus ik verwacht dat die wel gaan werken.
Daarnaast heb ik ook een Sigma-objectief (Als je het over de Duivel hebt) https://www.dpreview.com/...s/sigma_18-200_3p5-6p3_os

Ik denk toch dat het verstandig is om deze lens mee te nemen en te proberen in een winkel. :|
Die lens heeft mijn vriendin en heb ik toevallig nog wel eens op mijn 80D gehad. Werkt prima :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• guillaumemay
sapphire schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:09:
Nieuwere Canon body's valt de 350D ook onder.
Problemen met 3rd party Lenzen, oa. Sigma, was vooral door de overgang van analoge body's naar digitaal.
Helaas niet waar. Mijn Sigma 170-500mm deed het prima op mn 20D en 5D, maar op mn 5DS en mn vaders 7D mark II werkt het diafragma niet.

Verder heb ik ook problemen gehad met Sigma's 80-400 OS die mijn 20D body op willekeurige tijden bevroor en de autofocus van mijn Sigma 18-50/2.8 EX DC was zo inconsistent dat ik altijd parfocaal moest scherpstellen (volledig inzoomen - scherpstellen - uitzoomen naar gewenst brandpuntsafstand - afdrukken).
Altijd goed opletten dus met Sigma lenzen, als die het doet op je huidige body, dan is dat helaas geen garantie dat die het ook doet op een nieuwere body :(

• freddyathlon
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04

freddyathlon

McLaren Renault 2019 ;)

He, jammer weer. Een paar jaar geleden kocht ik een EOS 70D.
Meteen na uitpakken zag ik in de zoeker een zwart puntje. Een stofje op de spiegel of matglas dus.
Die camera heb ik vorig jaar verkocht omdat ik geen tijd meer had voor deze hobby.

Het begon toch weer te kriebelen, dus afgelopen week een 80D besteld.
Ja hoor; ook bij deze al meteen een klein zwart stipje zichtbaar in de zoeker, net iets boven het middelpunt.

Is de kwaliteitscontrole minder geworden de laatste jaren?
Ermee terug zou ik niet direct willen doen; stof komt er toch vanzelf wel een keer in, maar toch eens even vragen of dit bij de Canon-mensen hier ook is gebeurd of opvalt.

iPhone 8 Space Grey  iPhone SE 32GB Space Grey  Macbook Pro Retina 2015 13" ○ Canon EOS 80D ○ Renault Kadjar 2019 Black Edition

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online
Heb dat nog bij geen een Eos meegemaakt. alle spots,spikkels en haartjes in de zoeker zijn bij ons eigen werk om het zo maar te zeggen :+
En ben al een Canon Eos gebruiker sinds 90er jaren van de vorige eeuw 8)

edit
En een kleine aanvulling wat betreft Sigma en Canon bodies:
Een Sigma 150-600 HSM OS (C) heeft moeite met een Canon Eos 1N.
Alles werkt in principe maar na een 15 seconden rust na het maken van een foto schiet de OS van de Sigma in de stress en gaat bokken. Even weer op de ontspanner drukken en dus OS activeren het is weer even rustig.
Een oudere Sigma 150-500 heeft dat probleem niet met de Canon Eos 1N

GiLeX wijzigde deze reactie 28-04-2019 11:50 (49%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
guillaumemay schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:49:
Helaas niet waar. Mijn Sigma 170-500mm deed het prima op mn 20D en 5D, maar op mn 5DS en mn vaders 7D mark II werkt het diafragma niet.

Verder heb ik ook problemen gehad met Sigma's 80-400 OS die mijn 20D body op willekeurige tijden bevroor en de autofocus van mijn Sigma 18-50/2.8 EX DC was zo inconsistent dat ik altijd parfocaal moest scherpstellen (volledig inzoomen - scherpstellen - uitzoomen naar gewenst brandpuntsafstand - afdrukken).
Altijd goed opletten dus met Sigma lenzen, als die het doet op je huidige body, dan is dat helaas geen garantie dat die het ook doet op een nieuwere body :(
Klopt. Bij de nieuwere generaties Sigma lenzen (global vision) is het een stuk beter geworden, maar het blijft altijd lastig voor ze. Ze moeten steeds dat algoritme van Canon reverse engineeren en als Canon weer eens iets nieuws verzint in een nieuwe body kan dat net even anders zijn en moet Sigma weer aan de slag.
Zo zag je toen de 80D uit kwam dat de Sigma 18-35 niet echt goed werkte, binnen no-time kwam SIgma met een firmware update en werkte hij ook op de 80D goed.
GiLeX schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:46:
En een kleine aanvulling wat betreft Sigma en Canon bodies:
Een Sigma 150-600 HSM OS (C) heeft moeite met een Canon Eos 1N.
Alles werkt in principe maar na een 15 seconden rust na het maken van een foto schiet de OS van de Sigma in de stress en gaat bokken. Even weer op de ontspanner drukken en dus OS activeren het is weer even rustig.
Een oudere Sigma 150-500 heeft dat probleem niet met de Canon Eos 1N
Dat kan zijn omdat de Contemporary de OS actief houdt zolang de camera blijft meten, daarna wordt hij uitgeschakeld en dat kan nogal rammelen. Is op zich geen probleem.
Wil je dat beïnvloeden dan kan je de meting van je camera wellicht aanpassen?

Gonadan wijzigde deze reactie 28-04-2019 11:55 (24%)

• GiLeX
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:53:
[...]

Dat kan zijn omdat de Contemporary de OS actief houdt zolang de camera blijft meten, daarna wordt hij uitgeschakeld en dat kan nogal rammelen. Is op zich geen probleem.
Wil je dat beïnvloeden dan kan je de meting van je camera wellicht aanpassen?
Vanalles al getest er mee, maar alleen de Eos 1N heeft deze "kwaal" al onze andere analoge Eos Bodies hebben dit probleem niet.
Maar het is ook geen rammeltje maar gewoon een ritmisch geluid wat het OS dan produceert, dat pas weer stopt als de 1N weer actief is, of als je de 1N uitschakelt.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
GiLeX schreef op zondag 28 april 2019 @ 12:02:
Vanalles al getest er mee, maar alleen de Eos 1N heeft deze "kwaal" al onze andere analoge Eos Bodies hebben dit probleem niet.
Maar het is ook geen rammeltje maar gewoon een ritmisch geluid wat het OS dan produceert, dat pas weer stopt als de 1N weer actief is, of als je de 1N uitschakelt.
Dat suggereert dan dat de 1N nog wel een bepaald signaal geeft maar niet iets waar de lens echt iets mee kan.

Welke andere bodies doe je verder op? Zijn die ook EF/EOS of juist nieuwe? Kan mij best voorstellen dat er nog een verschil in implementatie zit.
Maar goed, dan zit je wel op het niveau van serieuze hobbyist. Daar gaat een gemiddelde moderne klikker niet tegenaan lopen vermoed ik. :P

• GiLeX
  • Niet online
@Gonadan
Onze verzameling bevat de volgende:
Analoog: Canon EOS 1000F, EOS 33, EOS 3 en de EOS 1N
Digitaal: Canon EOS 100D, 760D, 80D en 6D2
Op het EF-S spul na en de 150-600 werkt al ons verder glas (Canon EF L en non L) wel op de 1N

En wat betreft signalen: onze EOS 1000F Kan dan weer niet overweg met de Canon EF 70-300 mm F/4-5.6 IS II nano-USM

Dus er zal ook bij Canon wel een paar variaties zitten in het verkeer tussen body en lens.

Maak me er verder niet druk om :+

• matthew040
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 30-04 17:15
Ik heb gisteren een Canon EOS 80D aangeschaft en had al een YN-560 III Speedlight liggen die ik wil gebruiken voor mijn Canon. Ik weet dat de YN-560 III Speedlight geen TTL maar gewoon manual is. Ik heb mijn camera op M staan, de Speedlight met horseshoe aangesloten op mijn camera. Ik zie een icoon in het scherm staan dat mijn flash niet aan staat terwijl deze wel aan staat.

In Flash Control kan ik niets aanpassen want de flash is geen TTL...

Aldus: Hoe krijg ik mijn flash aan de praat..

Ik hoor graag!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Normaal gezien zou die gewoon moeten werken. Ik heb zelf ook een 80D en een YN-560III, en dat was gewoon eropschuiven en gaan. Uiteraard wel sluitertijd niet sneller dan 1/250.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Zit er een test knop op de flitser en zo ja, wat gebeurt er als je daar op drukt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 18-05 12:39
Bij het testen van de focus van mijn EOS R, viel het mij op, dat deze moeite heeft met het focussen op horizontale lijnen. Ik had dit eerder ook al gemerkt met de EOS M3. Wie heeft er een verklaring voor.

Om eea wat beter te demonstreren, heb ik er een video van gemaakt.

In 'real world' omstandigheden, heb ik er nog niet echt last van gehad. Alleen bij scenes met weinig detail en horizontale lijnen, gaat het bijna altijd fout.

vandijk wijzigde deze reactie 01-05-2019 21:26 (30%)

EOS R + grip|EF->RF|5D2 + grip x 2|EF12|EF25|8-15/4|17-40/4|24-105/4 IS|70-200/4 IS|14/2.8 II|24/1.4 II|35/1.4|50/1.2|85/1.2 II|100/2.8 IS|135/2|430EX x2|580EX2 x2| Manfrotto|Lowepro| Pelican|Elinchrom

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sapphire
Lijkt teveel op een Zebra, en iedereen weet AF werkt niet op Zebra's

/flauw (en heeeel oud)

Gabriël Ryzen

Acties:
  • +3Henk 'm!
Een dual pixel is opgebouwd uit 2 subpixels naast elkaar. Hiertussen wordt een faseverschil gemeten. Met een horizontale lijn meet hij geen faseverschil, dus geen focus. Beetje hetzelfde als een horizontaal autofocuspunt bij een traditioneel fase AF-systeem in een dslr.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vandijk
sapphire schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:25:
Lijkt teveel op een Zebra, en iedereen weet AF werkt niet op Zebra's

/flauw (en heeeel oud)
Alleen bij zebra's met horizontale strepen. Diagonaal of verticaal gaat prima. Verticale strepen bij een zebra die rechtop staat, is ook weer een fail :D

Ook bij andere onderwerpen gaat het fout. Bovenrand van een monitor, rand van een tafel etc.

EOS R + grip|EF->RF|5D2 + grip x 2|EF12|EF25|8-15/4|17-40/4|24-105/4 IS|70-200/4 IS|14/2.8 II|24/1.4 II|35/1.4|50/1.2|85/1.2 II|100/2.8 IS|135/2|430EX x2|580EX2 x2| Manfrotto|Lowepro| Pelican|Elinchrom

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
Camera iets scheef houden en focussen ;) Je zou toch denken dat met zoveel AF punten het ook wel mogelijk zou zijn om cross-type punten na te bootsen :X

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vandijk
Ventieldopje schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:48:
Camera iets scheef houden en focussen ;) Je zou toch denken dat met zoveel AF punten het ook wel mogelijk zou zijn om cross-type punten na te bootsen :X
Ik las eerder al ergens, dat de Dual Pizel technogie alleen op contrast in de horizontale richting werkt. In dit geval zijn dat allemaal zwarte pixels.

Ik heb Canon CPS ook maar even een mailtje gestuurd, want dit is inderdaad wel een beetje knullig :/ Misschien dat dit met een firmware update gefixed kan worden.

vandijk wijzigde deze reactie 01-05-2019 22:40 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dit is inherent aan de technologie en niet op te lossen met een firmware-update. Als dat was zouden ze het al jaren terug hebben gedaan (dual pixel wordt al vanaf de 70D gebruikt).
Ik heb wel gehoord dat ze hun technologie zo gaan aanpassen dat ze een crosstype nabootsen.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Klopt ze zijn bezig met quad pixel wat dan weer crosstype zou moeten nabootsen. Schijnt volgens de geruchten mogelijk in de nieuwe sensoren te komen van eind dit jaar of begin volgend jaar.

• Azrael
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-05 21:08
vandijk schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:23:
Bij het testen van de focus van mijn EOS R, viel het mij op, dat deze moeite heeft met het focussen op horizontale lijnen. Ik had dit eerder ook al gemerkt met de EOS M3. Wie heeft er een verklaring voor.

Om eea wat beter te demonstreren, heb ik er een video van gemaakt.

[YouTube: Canon EOS R Dual Pixel Autofocus problems]

In 'real world' omstandigheden, heb ik er nog niet echt last van gehad. Alleen bij scenes met weinig detail en horizontale lijnen, gaat het bijna altijd fout.
En als je een andere focus mode ipv single point gebruikt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vandijk
Azrael schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:57:
[...]

En als je een andere focus mode ipv single point gebruikt?
Alle focus modi hebben het zelfde probleem. Als er alleen horizontele lijnen in beeld zijn, dan is er geen focus te verkrijgen.

Canon CPS service desk geeft aan, ' dat het zo hoort. Staat in de handleiding op pagina 275'

vandijk wijzigde deze reactie 07-05-2019 20:34 (13%)

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12:36

Omega Supreme

The God of Death

vandijk schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:47:
[...]

Alle focus modi hebben het zelfde probleem. Als er alleen horizontele lijnen in beeld zijn, dan is er geen focus te verkrijgen.

Canon CPS service desk geeft aan, ' dat het zo hoort. Staat in de handleiding op pagina 275'
Inderdaad een bekend verschijnsel mijn M50 heeft het ook.

Heeft iemand een idee of EOS M een beetje verkoopt? Ik maak mij er niet zo druk over, behoudens de 22 mm en de kit lens gebruik ik toch alleen mijn EF glas wat ik al had voor mijn DSLR. De EF-M onjectieven gebruik ik alleen als gewicht een issue is (op wandeltochten in de Alpen, Himalaya en hopelijk binnen niet al te lange tijd Patagonië).

Op termijn wil ik er een EOS R camera met een adapter met filterhouder bij kopen voor andere gelegenheden. M.i. blijft fullframe EF glas voorlopig de beste, meest universele investering.

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sony

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True