De G7X III heeft een even lichtsterke lens, maar net iets minder bereik (4x zoom ipv 5x zoom).Valorian schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:56:
Denken jullie dat Canon nog een nieuwe compactcamera (lees: all-in-one camera < 500 gram) gaat uitbrengen of zouden ze helemaal gestopt zijn met dit segment?
Het segment ligt nogal op zijn gat, merken als Canon, Sony, Panasonic en Ricoh hebben allen sinds 2018-2019 geen echte nieuwe modelllen meer uitgebracht (alleen Ricoh nog een minimale 'update' van de GRIII). Volgens Petapixel (die weer Nikkei quote) was de afzetmarkt voor deze categorie tussen 2008 en 2021 al geslonken van 110 miljoen camera's naar 3 miljoen.
Zelf vond ik de G5x II (2019) een uitkomst naast mijn full frame SLR (6D), waarbij de 6D en bijbehorende lenzenset inmiddels stof ligt te happen en de compact floreert op vakanties waar elke gram en cm3 volume telt. Jammer dat Canon (maar ook andere merken) nu vijf jaar later nog altijd niets beters te bieden hebben op dit vlak. Of sterker nog: in geval Canon zelfs niets gelijkwaardigs want de G5x II is discontinued en de G7 III heeft een minder lichtsterke lens.
Allemaal begrijpelijk, met de komst van mobieltjes, maar zelf vind ik het wel erg jammer. Ik maak met de G5x II foto's die met geen mobiel zijn te evenaren, maar vrees dat ik mij daarmee in een nogal kleine groep bevind
Maar deze komen nog mondjesmaat binnen. Bijna alles met een vaste lens is End of Life (afgezien van aps-c en full frame camera's met vaste lens). Canon heeft enkel nog de SX70, SX740 en G7X III in (kleine) productie.
Panasonic enkel nog de FZ2000 (de LX100 II gaat zijn leven verder als Leica D-Lux 8 met wat kleine aanpassingen). Sony enkel nog de RX100 VA en VII (de RX10 IV is enkel nog in de Benelux te krijgen, zolang de voorraad strekt, want ook EOL). Nikon heeft volgens mij niets meer in productie behalve de P950 en P1000....
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
:strip_exif()/f/image/yG7zC6XDk5DZ1FP7YmdPj5ke.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fmopcmjWXVVQbMR4Mu2tXGIE.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qnSHJjzySCbyxDdp4L1HbILn.jpg?f=user_large)