Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:43

Get!em

Oh die ja!

Evenals wifi, staat ook niet in de lijst
http://cpn.canon-europe.c...hes_the_eos_7d_mark_ii.do

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23-05 20:00
* Body topic lijst in OP is bijgewerkt :)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

Een onbruikbaar shot blijft een onbruikbaar shot. Of dit nu door beweging of door ruis komt, maakt dan niet uit. Hoe bruikbaar iso400k met de 1DX2 is, moet nog blijken uiteraard.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

In dit filmpje zie ik dat ie een touchscreen heeft *O* :

Zeiss 21mm f/2.8

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:19
quote:
henkie196 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 18:34:
[...]

Ik had ook eerder in kunnen haken, ja. En ik had ook kunnen melden dat ik zeker weet dat er fabrikanten zijn die verschillende vermogens aanbieden waarvan de hardware van de motor 100% hetzelfde is. Of er nog meer uit de sterkste motorisering is een vraag van prioritisering. Er zijn trade offs te maken voor emissies, verbruik, transient response, en vermogen.

FYI, ik probeer geen analogie te maken hier.
Ik vindt het niet meer dan logisch. Voor features betaal je gewoon. HP verkocht servers waarvan de helft van de cores niet werkte tenzij je een upgrade kocht. Voor mijn hobby gebruik ik ook motoren die softwarematig begrenst zijn. Wil je het maximale eruit halen mag je een upgrade van 500 euro kopen (motor kost 2500 als basis). Je betaald niet voor de hardware waar de fabrikant het maximale uit moet halen, je betaald voor features. Al zou een 90D straks hardwarematig identiek aan een 9D zijn (bv :)) dan zou de 9D meer kunnen. Dat is niet meer dan logisch.

Ik snap de discussie dus niet echt....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Voor het gros van de mensen zal het genoeg zijn, de rest zou je van denken dat die allang hadden concluderen dat Canon goed is voor lenzen, maar niet voor sensoren.

Of de D7200 beter is dan de NX1, dat hangt er vanaf hoe je er naar kijkt. De D7200 lijkt op het donkere vlak wel een neiging naar rood te krijgen, wat de NX1 minder lijkt te hebben.

• paulmedusa
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 28-01 13:24
Knip

edit Nomad: Ik snap dat je het opbouwend bedoelt en het beste met het forum voor hebt, maar dit is niet de oplossing :). Stuur hem even een DM als je wat kwijt wilt, maar hier in het topic is niet de juiste plek voor dit soort berichten.

Nomad wijzigde deze reactie 23-03-2016 14:15 (87%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Gonadan schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:48:
Maar vooralsnog geen echte conclusies aan te verbinden dus. De prestaties vallen niet tegen, maar zijn ook niet uitzonderlijk verbeterd.
Niet uitzonderlijk verbeterd? Doe maar eens dezelfde test met de 70D....
quote:
Ik zag zo'n tekst als: "klik open om de testbeschrijving te zien". Dat heb ik nooit eerder gezien, een albumbeschrijving wel inderdaad.
Eerste regel is alleen standaard zichtbaar, dus vandaar ;)

Zeiss 21mm f/2.8

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
De geruchten ronde de 5DIV blijven nog aardig stil. Het gerucht dat de sensor iets meer pixels bevat en er een nieuwe processor op zit zou betekenen dat hij ook een stap in dynamisch bereik zou kunnen maken zoals de 80D. Ook lijkt de AF wat uitgebreider te zijn maar echt iets wereldschokkends heb ik nog niet gezien.

Iets revolutionairs als een hybride zoeker zal wel weer niet. :+

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Slim van ze, anders kocht niemand die 5DIV. Als nu de sensor daadwerkelijk verbeterd is dan is dat nog een rijden om te twijfelen. Kunnen ze in de komende jaren met een 5Dsr II komen die alsnog verbeterd dynamisch bereik heeft. :+

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Yellowneck
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Om precies te zijn houdt het dit in:

Dual Pixel RAW: record one normal RAW file as well as a Dual Pixel RAW file. You can then use Canon’s Digital Photo Professional and have access to three new post processing techniques listed below:

Image Micro-adjustment: by using the depth information, fine adjustment enables the position of the maximum sharpness and resolution

Bokeh Shift: to change the position of the previous blur (original: re-positions the viewpoint of foreground bokeh for a more pleasing result)

Ghosting Reduction: reduces the ghost and flare

Fotogear: Canon 80D + BG-E14 | Canon 400D + BG-E3 | 17-55mm F2.8 | 50mm F1.8 | 10-22mm F3.5-4.5 | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 13:49
Canon EOS 5D Mark IV PRE-ORDER bij kamera-express Meteen ook een paar screenshots gemaakt voordat ze de link weghalen.

• henkie196
  • Niet online
Ik dacht dat de prijsstijgingen vooral ook komen vanwege de valuta koersen. Nikon heeft in januari de prijzen omhooggegooid, Fuji gaat dat in september doen, en het lijkt erop dat Canon dit alleen bij nieuwe producten doet, voorlopig.

Alhoewel dat ook niet volledig op gaat, Nikon heeft ook in de VS de prijzen omhoog gedaan, terwijl Canon dit dan weer niet doet met de 5D4.
quote:
Nomad schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:22:
En daar heb ik een hekel aan en dat maakt dat ik qua lenzen ook altijd kijk wat bijvoorbeeld Sigma doet. Om te laten zien dat Canon geen monopolie heeft.....helaas op het gebied van body's is het switchen minder makkelijk en vermoed ik dat de 5d4 er alsnog wel komt, nadat ik enkele maanden heb gemopperd.
Meestal dalen de prijzen wel na een half jaar, de vraag is of je het geduld ervoor op kan brengen. Je klanten zullen waarschijnlijk het verschil niet zien (zelfde met een 5Ds, tenzij je regelmatig verzoeken krijgt om foto's op A1 formaat af te drukken), dus je doet het dan vooral voor jezelf. Of omdat je huidige bodies aan de leeftijd raken en je je zorgen maakt over de betrouwbaarheid. Alhoewel dat waarschijnlijk ook voor een groot deel tussen de oren zit ;)

/edit
quote:
BamSlam_ schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:42:
Ik zie dat Kamera Express 4129 Euro voor de 5d4 body rekent. Tegen US$3500 in het buitenland. Met een batterygrip zit je dan alweer op bijna 4400 4500 Euro. Als dit echt de straatprijs wordt in Nederland dan overweeg ik toch echt om dan maar nog 2000 Euro van m'n spaarrekening te halen en maar meteen de 1dxII te kopen.
Kleine correctie (bron).

henkie196 wijzigde deze reactie 25-08-2016 14:12 (18%)

• BamSlam_
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

BamSlam_

2025 Wp op het dak.

quote:
380 Euro voor een battery grip? Kanonne.. 8)7 Misschien toch maar niet de 5D4 dan wel 1DX2 kopen, maar overstappen naar een ander merk.. (en ja, ik weet dat ik dan nieuwe lenzen moet kopen). De Canon prijzen zijn belachelijk. Waar is de tijd dat je 2800 Euro betaalde voor een 5D2 en 250 Euro (ook al stevig aan de prijs) voor een battery grip..

Ferraris, de Ferrari onder de meters.

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 13:48
Ontvang tot wel €200,-cashback bij aankoop van één van de geselecteerde lenzen
Actieperiode: 1 september 2016 t/m 31 oktober 2016
quote:
EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM: € 200
EF 70-200mm f/2.8L IS II USM: € 200
EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS: € 100
EF 24 -105 mm f/3,5-5,6 IS STM: € 100
EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM: € 100
EF 50 mm f/1.4 USM: € 50
EF 85 mm f/1.8 USM: €50
EF 28mm f/2.8 IS USM: €100

• Hans van Eijsden
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 03:46
Voor degenen die willen experimenteren met Dual Pixel RAW: micro focus adjustments, bokeh aanpassen en ghosting veranderen, hier heb ik een RAW-file staan, zojuist even gemaakt met de 85mm f/1.2 L II USM op f/1.2: https://www.hansvaneijsden.com/temp/HvE-20160908-0048.CR2

https://www.hansvaneijsden.com

• Ventieldopje
quote:
Hans van Eijsden schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:56:
Het lukt mij om de 5D Mark IV RAW-bestanden min of meer in Capture One te openen na het runnen van exiftool en de boel te foppen: exiftool -model="Canon EOS-1D X Mark II" -canonmodelid="EOS-1D X MARK II" -preserve -overwrite_original BESTANDSNAAM.CR2
Helaas wordt het beeld in vieren opgedeeld en vallen er wat chunks weg. Iemand die me verder op weg kan helpen en het tweaken leuk vindt? Want iets in me zegt dat er meer in zit... 😉
Deze website zal je ongetwijfeld verder helpen, ondanks dat er wat verschillen in zullen zitten met de dual-pixel RAW data: http://lclevy.free.fr/cr2/

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Milvus 1.4/50 | Zeiss Milvus 1.4/25

• KopjeThee
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
quote:
henkie196 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:36:
Er zouden wat specs van een nieuwe, wat hoger in de markt gerichte, EOS-M zijn.

[...]

Ik snap alleen niet waarom die M5 zo'n exposure compensation dial bovenop zou hebben. Werkt dat makkelijk met een EVF/liveview ofzo? Het is voor mij zo'n functie die ik eigenlijk nooit gebruik (ik zou dan eerder in manual schieten), en ik zou dan ook een ISO knop logischer vinden.
Ik heb die vermoedelijke afmetingen even uitgeknipt en naast de 650d gehouden. Het valt me wel wat tegen hoeveel kleiner de m5 is. Nog maar eens in het echt bekijken. Op papier interessant, omdat ik de 650d vaak nog te groot vind om mee te nemen. Maar dan moet hij wel aanzienlijk kleiner zijn...

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online
Vanaf $899 ($799 pre-order) blijkbaar.
http://www.canonrumors.co...canon-eos-m5-pricing-cr1/
Een 750D is goedkoper...

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10:51

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
Dus? De M5 is compacter en heeft de 80D sensor.

Andere doelgroep andere eisen.

• Hans van Eijsden
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 03:46
quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:06:
[...]

Deze website zal je ongetwijfeld verder helpen, ondanks dat er wat verschillen in zullen zitten met de dual-pixel RAW data: http://lclevy.free.fr/cr2/
Bedankt! Het is mij gelukt om de 5D Mark IV bestanden met Capture One te openen, ik had afgelopen vrijdag het cameramodel verward.
Voor de liefhebbers, ik heb er een artikeltje van gemaakt en ook een .app voor op de Mac, onderaan het artikel: https://www.hansvaneijsde...ng-raw-files-capture-one/
Let op: het betreft dus een hack, Capture One heeft nog géén officiële support voor de 5D Mark IV.

https://www.hansvaneijsden.com

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Was uiteraard ook niet een vraag specifiek, maar eerder een opmerking dat de M5 wellicht ipv mijn 7D als wens zou zijn.
Qua gewicht is het de helft, dus ik vraag me idd af of ik er op die manier qua gewicht ook veel van zal merken. Binnenkort maar eens in verdiepen en wellicht een topic over maken.

En weer verder met het doel van het topic. :D

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Terryb47
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:53
Wanneer alle focus punten aan gaan betekent dat de camera zelf bepaalt, dat kan iets in de verte zijn maar ook iets op de voorgrond.

Ik denk dat je verder weer moet gaan inlezen over diafragma en scherptediepte. Dit plaatje is ook erg handig trouwens:

flickr heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ofwel de belichtingsdriehoek. Als er niet genoeg licht is om alle drie de aspecten aan je eisen te laten voldoen dan moet er een concessie komen, of je nu wilt of niet. Scherptediepte inleveren, ruis toevoegen of sluitertijd verlengen (statief), je moet kiezen.

Overigens is het vaak zo dat als je wél genoeg licht hebt voor alle aspecten het niet erg mooi licht is. Denk aan de landschapsfoto midden op de dag met keiharde contrasten, feitelijk is dat ook weer een concessie. :P

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10:58
quote:
doenietzodom schreef op zaterdag 5 november 2016 @ 19:03:
Hallo,

Ik heb een probleem, na jaren geen fotos gemaakt te hebben heb ik weer een dslr gekocht omdat ik goede vakantie/kerst etc fotos wil.
Met het kopen van een dslr maak je niet per definitie goede foto's mee. Zelfs met een iphone 3gs kan je pro like foto's maken.
Zie deze shoot van 2010: https://fstoppers.com/com...ion-shoot-lee-morris-6173
Dit is me altijd bijgebleven.

Met geld impompen in apparatuur creeer je geen magie op zich. Je moet de ist situatie beoordelen en handelen naar de wetten van licht.

• Binscape
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:42
Een groot ander voordeel van de 80D is dat het ruispatroon veel egaler is en dus ruis makkelijker te verwijderen is met ruisreductie tijdens postprocessing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:08:
[...]

Nikon D500 dan? Ook entry level zeker?
Iets met nofi.. ;) Je gaat nu zoeken naar camera's die een klapscherm hebben en niet als "entry level" worden bestempeld, puur omdat ik een klapscherm een entry level feature vind. Van mij mag je maar ik mag toch wel een mening hebben ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 23:35:
Ventieldoppje is gewoon jaloers.
Even serieus: touchscreens werden ook ooit gezien als entry level, maar nu hebben pro-modellen het ook gewoon. Dat iets als eerste in lagere modellen wordt geïntroduceerd, maakt het nog niet minder goed bruikbaar voor pro's. Er zijn veel soorten van fotografie (en video) en iedere discipline heeft zijn professionals. En voor bepaalde soorten fotografie is een klapscherm (en een touchscreen) gewoon erg handig.
Een touch screen gaat niet stuk ;) Een klapscherm is veel meer kwetsbaar. Ik vind een touch screen vrij zinloos op dat formaat, pinch zoom is leuk maar amper te doen, andere dingen heb je knopjes voor. Nooit gezegd dat touchscreens entry level waren however.

Noem het miereneuken, ik heb er gewoon niks mee. Als ik macro foto's bij de grond wil maken ga ik wel in de blubber liggen. Als ik foto's maken boven een groep mensen dan doe ik het met wat goed gok werk of AF, al kan ik het lv beeld ook altijd nog prima zien.

Misschien voor landschappen leuk als je wat meer de tijd hebt en niet de hele tijd wil bukken om je foto's te bekijken, maar verder.. hoe gebruiken jullie het? Ik kan me het werkelijk waar niet indenken :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:49

darkrain

Geniet

quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 00:24:
[...]
Misschien voor landschappen leuk als je wat meer de tijd hebt en niet de hele tijd wil bukken om je foto's te bekijken, maar verder.. hoe gebruiken jullie het? Ik kan me het werkelijk waar niet indenken :)
Ik gebruik het scherm inderdaad voor landschappen als de camera op een statief staat in één of andere vreemde hoek. Zonsondergangen, de maan, dat soort zaken.

Verder zeer benieuwd naar de opvolger van de 6D.

Leef en laat leven...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:43

Get!em

Oh die ja!

quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 00:24:
[...]
Aantal usecases voor mij:
Statief + stand van camera is anders dan horizontaal: scherm uitklappen om foto te zien of zelfs te kadreren. Hoef je je nek niet te breken, en kun je je statief gewoon op de gewenste hoogte zetten zonder consessies te doen om je oog door het kijkertje te kunnen laten kijken. Dus statief extra hoog, of statief extra laag wordt dan ook optie.

Macrofoto vanuit de hand: object selecteren wat je scherp wilt hebben en dan afdrukken. Bij focus (70D) via liveview, blijft hij namelijk makkelijker het object volgen en heb je minder last van windbeweging van het object of van je eigen schommelingen.

Scherm inklappen met scherm naar binnenkant: bij wandelen met camera op schouder in wat ruigere omgeving (natuur, feest, whatever..)

Selfie :+

Get!em wijzigde deze reactie 02-06-2017 09:27 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als hipster heb je toch wel een meer retro uitziende Fuji?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
quote:
Deathchant schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:10:
Enige waar ik van baal is dat de 6D2 nog steeds die wiel/joystick combi op de achterkant heeft en niet gewoon die van de 40D/50D/5DIII/7D heeft...
Dat is wel jammer inderdaad. Een apart stickje voor de AF is niet verkeerd. Zeker omdat die dan hoger zit.
Maar goed, het is eigenlijk ook een kwestie van wennen want als je het eenmaal vaker gebruikt hebt werkt het hetzelfde.
quote:
Het klapschermpje...ik ben er geen fan van...weer een extra scharnier erin wat stuk kan gaan, maar goed, dit zal ik maar moeten accepteren. Maar ik wilde even vragen hoe ieders ervaringen zijn met klapschermen. Gaat dit niet veel sneller bekrast worden? Het glas van een normaal schermpje raakt gelukkig niet zo snel bekrast namelijk.
Als ervaren klapschermgebruiker:

Kwetsbaarheid van het scharnier is iets wat je vaker hoort, maar is een niet meer dan van hetzelfde idee dat extra AF-mogelijkheden alleen maar extra kans op mogelijke bugs is. Alles wat bestaat kan stuk gaan, dat is inderdaad waar. Het scharnier wordt echter pas belast als je het gebruikt. Normaal gesproken zit het scherm in de body geklikt en wordt het scharnier überhaupt niet belast, dus je kunt het zo kwetsbaar maken als je zelf wilt. :P

Qua krassen zal er geen verschil zijn, tenzij de touchscreen schermen gevoeliger zijn voor krassen, maar dat staat dan los van het klappen. Ook bij een vast scherm ligt hij helemaal aan de oppervlakte en kan goed geraakt worden. Het voordeel van een klapscherm is dan wel weer dat je hem ook dicht kunt klappen, dus nul kans op krassen. Alleen belast je dan wel weer je scharnier. :+

In de praktijk zal het vast stuk kunnen gaan, maar ik gebruik die van mij al vrij lang en niet altijd subtiel, toch heb ik nog niets gemerkt. Het is best robuust in elkaar gezet. Daarnaast vond ik het initieel een leuke toevoeging, maar nu ik het eenmaal een tijdje gebruikt heb wil ik niet meer zonder. Niet meer bukken bij een statief, vanuit andere hoeken kunnen schieten waar je niet door de zoeker zou kunnen kijken. Het is wel prettig. :)

/reclamevoorklapschermpjes

Acties:
  • +2Henk 'm!
DxO heeft volgens mij helemaal geen iso50 in hun grafieken. Het is ook logisch dat je bereik kwijt raakt, want met "iso50" gaat de camera je iso100 shot 1 stop overbelichten, daarna trekt ie dat shot weer omlaag tot de correcte belichting. Je raakt dus data kwijt.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:49
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 00:50:
Doorgaans wordt een body meegestuurd, omdat het op elkaar goed moet werken en om uit te sluiten dat het aan de body ligt.
Ik begreep bij leica dat de lenzen en body's los van elkaar worden afgesteld. Beide worden naar een standaard gebracht en werken daarna dus ook goed samen. De combinatie van camera/ lens wordt niet op elkaar afgesteld en dus is het ook niet nodig je camera mee te sturen wanneer je ervan overtuigd bent dat die gewoon goed is.

Denk dat het bij canon niet veel anders is.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 23-05 23:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb vroeger een EOS 33 gehad, die had eye-tracking voor de focuspunten (5 volgens mij). Dát was handig! Waarom dat tegenwoordig niet gemeengoed is in camera's, is me nog steeds een raadsel...

Focuspunten selecteren met een joystickje lijkt mij persoonlijk rete-irritant en ontzettend vertragend werken. En laat je de camera zelf iets bedenken, is het maar de vraag of hij doet wat je wil. Mijn methodes kosten nauwelijks méér tijd, en ik blijf 100% in control. Tuurlijk, 'wij van wc-eend...', maar waarom doen niet meer fotografen het op mijn manier?

De tijd van sportfotografie met MF ligt ook al weer decennia achter ons. Vergelijk het AF-systeem van bijv. de 6D (niet-II) eens met de 1D van een jaar of 10-12 geleden. Je maakt mij niet wijs dat die van de 6D niet net zo goed of zelfs beter is. Toen gingen de F1 auto's ook 300+ en hadden ze scherpe foto's. Dus waarom zou dat met bijvoorbeeld de 6D met z'n 'waardeloze AF' niet lukken?

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Icephase schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:01:
Spelende kinderen? F11 en klikken maar. Scherpstellen op het speeltoestel of speelgoed. Is bij mij eigenlijk altijd wel goed gegaan... Daarbij, binnen een seconde heb ik alle handelingen wel gedaan hoor dus zelfs als ze druk spelen kan ik er nog wel mee uit de voeten. Ik hoef ook geen 6 fps video van het gebeuren, 1 of 2 foto's is genoeg.
In dat geval hebben ze een hele simpele oplossing: een compactcamera. Je krijgt dan ongeveer hetzelfde beeld met dezelfde ruis.
quote:
Icephase schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:26:
Ik heb vroeger een EOS 33 gehad, die had eye-tracking voor de focuspunten (5 volgens mij). Dát was handig! Waarom dat tegenwoordig niet gemeengoed is in camera's, is me nog steeds een raadsel...
Mij ook, maar helaas, het is wat het is.
quote:
Focuspunten selecteren met een joystickje lijkt mij persoonlijk rete-irritant en ontzettend vertragend werken. En laat je de camera zelf iets bedenken, is het maar de vraag of hij doet wat je wil. Mijn methodes kosten nauwelijks méér tijd, en ik blijf 100% in control. Tuurlijk, 'wij van wc-eend...', maar waarom doen niet meer fotografen het op mijn manier?
Ik heb zelf een 5D2 en heb er nu ruim 100k foto's mee gemaakt en altijd focus recompose gebruikt (inclusief spotmeting met *) en dat is werkbaar... Maar optimaal is anders. Ik ben wel zo'n gek die FF met f/1.8 schiet en ja de DoF is klein, maar met 135mm f/1.8 een full body portret schieten, geeft een DoF die groot genoeg is voor mijn onderwerp. Nu ik dus regelmatig een 5D4 gebruik met een fatsoenlijk focussysteem en joystickje, kan ik je vertellen dat zoiets retehandig is als je snel wil veranderen van positie, compositie en pose. Daarnaast onthoudt ie waar je focuspunt zat in landscape dan wel portret stand. Wil je heel snel terug naar het midden: 1x midden op het joystickje drukken en klaar.
quote:
De tijd van sportfotografie met MF ligt ook al weer decennia achter ons. Vergelijk het AF-systeem van bijv. de 6D (niet-II) eens met de 1D van een jaar of 10-12 geleden. Je maakt mij niet wijs dat die van de 6D niet net zo goed of zelfs beter is. Toen gingen de F1 auto's ook 300+ en hadden ze scherpe foto's. Dus waarom zou dat met bijvoorbeeld de 6D met z'n 'waardeloze AF' niet lukken?
Ik ga jarenlang 1x per jaar een weekje naar de Nürburgring en ja, kunt er mee werken. Je moet alleen rekening houden met dat het verrekte lastig kan zijn om je enkele focuspunt op je onderwerp te houden en er dan alsnog de helft maar in focus is. De keeper rate is daardoor heel laag. De kans dat je het perfecte shot maakt, wordt dus ook aanzienlijk kleiner. Vorig jaar ben ik met de 7D2 daar gaan fotograferen en mijn keeper rate was opeens veeel hoger, wat dus ook meer "perfecte" shots opleverde.
Tijdje terug badmintontoernooi geschoten met de 5D4. En dan kun je gewoon kiezen uit vele scherpe shots voor de beste plaatjes.

Universal Creations wijzigde deze reactie 30-06-2017 14:09 (10%)

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:22

Fiber

Beaches are for storming.

Ze maken de 6Dx natuurlijk expres niet met de specs die jullie graag zouden zien omdat ze bang zijn dat ze dan geen of minder 5Dx meer verkopen. En omdat ze dan over een jaar of wat weer een verbeterde versie uit kunnen brengen, die het natuurlijk ook weer net niet is...

Allemaal verkooptactieken, segmentatie en marketing.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertJRB
quote:
Avaris schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 00:10:
[...]

Tja, ik spreek natuurlijk ook maar in zijn algemeenheid. Misschien overdreef ik een beetje, maar minder dan een centimeter DoF is natuurlijk niet heel ruim voor een focus recompose. Uiteraard kan je oefenen, maar het feit dat in de tijd van die recompose zowel je model als jij niet onbewegelijk staan, zorgt er natuurlijk wel voor dat recomposing niet heel handig is. Mee eens?
Natuurlijk kan er in die tijd wat gebeuren. Maar de afstand die je met de camera aflegt om van het centrum naar bijvoorbeeld 1/3 van het frame te gaan is vrij minimaal. Zeker met een lange lens. Het kost je weinig tijd en geeft ook vrij weinig kans op bewegen.
Met groothoek is de afstand groter maar is het scherpteveld ook weer veel groter en dus vergevensgezinder.

Vind het gevaarlijker het moment te missen omdat ik bezig bent een ander focus punt te selecteren. Of iets te missen omdat de focus verkeerd staat.

Enige camera waarbij dat tot nu toe prima bij werkte was de eerder genoemde canon EOS 30 en 3. Nergens over nadenken en gewoon naar het object kijken.

Heb het trouwens niet over tracking bij het vogelen oid. Daarbij kun je inderdaad niet genoeg focus gebied hebben en zou ik niet meer zonder kunnen.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:22

Fiber

Beaches are for storming.

quote:
BugBoy schreef op maandag 24 juli 2017 @ 20:21:
Filosofie van Steve Jobs was dat het prima is om je eigen producten te kanaliseren. Anders doet een ander het. Door hun lenzenaanbod zullen ze een trouwe klantenkring hebben. Nieuw zou ik nu niet meer met Canon beginnen.
Kanaliseren? Wat Canon probeert... Of kannibaliseren...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
quote:
sapphire schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:08:
[...]

@Gonadan: vast niet iedereen zal tegen de limiet lopen van DR. Ik toevallig wel :+

Zoals eerder zei staat DR bij mij stipt op 1 qua wishlist, de rest is van minder belang (er van uitgaande dat er geen achteruitgang is).
Dit dacht ik dus ook altijd maar tegenwoordig is DR bij mij geen prioriteit meer. "I've got 99 problems but the DR ain't one" :Y)

Je leest inderdaad "meer", ondanks dat ik met een 1Ds III dino schiet. Nabewerking is zo onderschat qua wat mogelijk is en hoe belangrijk het is. Ook het juist belichten van je beelden wordt tegenwoordig maar makkelijk over gedaan lijkt het; en anders geven we de beperkte DR de schuld. Het enige dat de extra DR zal doen in de schaduwen is je daar wat meer detail/definitie geven maar dit wil echt niet zeggen dat ik als een malle de schaduwen op ga trekken om er een "HDR" plaat uit te toveren.

Kijk gerust op mijn website om te zien wat er uit het prehistorische ding komt rollen en laat mij dan eens voorbeelden zien van wanneer je die DR nou écht mist. Shots die je weg hebt kunnen mieteren ondanks dat je ze goed geschoten had en ook geen HDR had kunnen schieten.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19-05 21:56

mennovanw

Canon? You can!

quote:
Gonadan schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:37:
[...]

Vaak niet inderdaad, maar laten we geen discussie voeren over het gebruikt van zo'n filter.
Ja jij begint ermee ;)
quote:
Als ik aan zo'n foto met mooie lichte wolkenpartijen denk dan ga ik wel meer DR nodig hebben dan één of twee stops extra, dat zijn ook gewoon lastige omstandigheden.
En daarom is het fijn als je camera een paar stops extra DR uit de doos heeft en niet gelijk elke gepushte schaduwpartij een bak gore ruis geeft..

mennovanw wijzigde deze reactie 25-07-2017 20:41 (6%)

EF: 5D4, 8-15L, 16-35 f4L, 24LII, 24-70 f4L, 35LII, 50L, 85L, 100L, MR14-EX, 2x 580EXII
Voigt: 20, 40, 90
FD: 2x F1, F1n, EF, SSC-primes 7.5-500mm
RF: VI-T/L, P, 7, 2x 7sZ, 110ED(20), 19-200mm LTM
Compact: G7x

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
quote:
sapphire schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:10:
[...]

Daarnaast is het helemaal geen theoretisch geneuzel. Ik geef je een voorbeeld van je eigen site en je komt zelf aan dat je er een 32-bit HDR van hebt terwijl juist aangeef dat ik meer DR zou willen omdat ik geen HDR ga/wil schieten. Ik kán wel een HDR schieten, ik weet dat ik mijn 'probleem' daar mee fototechnisch prima mee kan oplossen. Maaaar HDR kost meer foto's dus meer opslag ( XX duizend fotos per jaar, minimaal x 2 voor backup) maar vooral meer tijd. Ik lever aan mijn klanten een product voor een vaste prijs, soms is het wat meer werk, soms wat minder maar die afspraak hebben we. Ga ik een uur extra er aan besteden omdat ik HDR's maak dan ben ik dom bezig want de klant is nu ook tevreden.

[...]
Appels en peren als je het mij vraagt. Jij hebt het over een urbex foto waar je alle tijd kan nemen maar bij je eigen werk praat je over commercieel werk waar de tijd dringt. Daarnaast kom je niet met foto's als voorbeeld waar je tegen die grenzen aan loopt of meer DR gehad zou willen hebben dat nu in post absoluut onmogelijk is, dus ook jij houdt het puur theoretisch. Niet dat ik je verplicht dit te doen, maar ik ben zo benieuwd naar werk wat nu écht baat zou hebben bij meer DR, of hebben we dan straks een hele discussie over smaak? :P

Laat ik het anders stellen, als er nu geen camera's waren met een groter dynamisch bereik, zou je dan ontevreden zijn? Ik denk dat we dat ons wel eens te weinig afvragen. Als het voordelig is om te upgraden vanwege leeftijd, afschrijving, belasting, kuren of whatever dan wil je natuurlijk het beste voor je geld maar is de DR dan nu zo belabberd dat dit hoog op je prio lijstje staat, hoog genoeg om nu de 6D II maar te bestempelen als compleet ruk? Tuurlijk, ze hadden de sensor beter kunnen maken en ze hadden dit naar mijn mening ook moeten doen maar voor de rest is het best een upgrade ten opzichte van de 6D.

offtopic:
Opslag is tegenwoordig echt geen issue meer en afschrijving voor materieel (camera, opslag etc.) bereken je allemaal mee in je prijzen. Ook de extra tijd die je spendeert reken je door in de (vaste) prijs die je afspreekt als het al nodig is om een HDR te schieten.
quote:
klaaas schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:56:
[...]

Dat is niet alleen tamelijk neerbuigend, maar ook een drogreden. Op die manier kun je elke technische vooruitgang wel bagatelliseren. Betere AF? Pff, moet je eens kijken wat voor mooie platen mensen met de 5D classic schoten! Sterker: toen er alleen mf was schoot men ook meesterwerken...

[...]
Nou ja, jammer dat dit zo over komt want zo is dat niet bedoeld en ik zeg ook niet dat dit voor iedereen geldt. Soms is een beetje de rem op het GAS ook niet verkeerd toch? ;)

Is het zo verkeerd om af en toe eens kritisch vragen te stellen en dingen te bekijken? Als iets beter is, is het dan ook meteen echt beter en moet het hoog op het prioriteiten lijstje? Het lijkt mij dat door juist vaak eens kritisch te kijken dit lijstje aardig kan veranderen.
quote:
klaaas schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 20:56:
[...]

Ik begrijp dat onbegrip dan weer niet. Ik neem aan dat we het er op zich over eens zijn dat er legitieme redenen zijn om een andere camera te willen? Als je dan een flink bedrag moet neerleggen voor een nieuwe camera dan is het toch niet zo gek dat je iets wilt dat in meerdere opzichten bij de tijd is? Betere DR is al jaren een thema onder Canon gebruikers en inmiddels ook beschikbaar in andere Canon sensoren. Is het dan zo gek dat mensen teleurgesteld zijn dat de 6DII op dat punt achterblijft?
Het is niet verwonderlijk maar heb je de reacties gelezen overal, hoe mensen reageren? Het enige punt wat je overal hoort is DR. Vervolgens hoort Jan met de pet het die net 3 weken om de hoek komt kijken na zijn vakantie in Spanje en die praat het vervolgens klakkeloos na. Kortom, hoop mensen in paniek over de DR van de 6D II want oh die camera is slecht 8)7

Nee, de camera is niet slecht en wel degelijk een upgrade op veel punten behálve de DR. Als de camera nu op alle andere punten ook compleet bagger was, oké ... vuur maar af, maar zo is het niet. Wil je upgraden dan ga je weer de pro's en con's naast elkaar zetten en voor je zelf afwegen of het de prijs waard is of niet en het lijkt nu net alsof we stevast hameren op het slechte in plaats van ook de goede punten mee te nemen en een wat gematigder standpunt in te nemen. Voor de media zal dat wel minder clicks opleveren denk ik :X

Ventieldopje wijzigde deze reactie 25-07-2017 22:26 (38%)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:09
Je legt nu woorden in mijn mond. Ik noem de 6DII nergens ruk. Zal nog eens gaan herhalen wat ik zei? Namelijk dat ik wel had verwacht dat er na bijna 10 jaar een vooruitgang zou zijn.
Daarnaast is het enige negatieve wat ik gezegd heb dat ik het idee heb dat Canon deze camera reeks alleen heeft omdat de concurrentie het heeft.
Als je daar uit haalt dat ik de 6DII compleet ruk vind.... :X

Laat ik verder duidelijk zijn mijn opdrachtgevers hebben liever niet dat ik foto's rondstrooi maar zal het vragen. Enige waarom ik je urbex foto als voorbeeld gaf was omdat ik voornamelijk gebouwen en interieurs schiet. Dit was een gebouw wat donker van binnen was en veel licht door een raam. Leek mij redelijk vergelijkbaar qua beeld maar schijnbaar gaat het om het hele proces, denkwijze, tijdsspanne, ect.

En opslag speelt gewoon mee want het kost simpelweg geld. Ik doe dit naast een fulltime baan, gezin, vrijwilligerswerk, ect. Puur als bijbaan om dat het leuk is en wat bij te verdienen.
Mijn body is aan het doodgaan en ik wil gewoon een nieuwe (plus als ik niks koop gaat dat geld regelrecht naar de belastingdienst) en had de stille hoop er op voorruit te gaan. Schijnbaar is dat een gekke gedachte, mijn excuus. Enige vorm van vooruitgang is natuurlijk belachelijk en ook mijn excuus dat aan Canon twijfel. Tis ook van de zotte dat bv. Een Nikon een camera maakt met groter DR, betere AF in de zelfde prijsklasse 7(8)7

Als je nog meer woorden in mijn mind wil leggen hoor ik het graag, zo niet ben ik wel even klaar met deze non-discussie :(

Gabriël Ryzen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
Ventieldopje schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:05:
[...]

Maar laat eens zo'n voorbeeld zien dan, ik ben wel benieuwd hoe snel dat al gebeurd. Canon heeft met de oudere sensoren een enorm bereik in de highlights en maar weinig in de schaduwen. Als je daar rekening mee houdt en soms voor je gevoel wat overbelicht schiet dan kun je een heel eind komen.

Ik zal ook eens wat voorbeelden voor/na in elkaar draaien, misschien is het leuk om dit ook te doen met een paar foto's die met moderne sensoren zijn genomen (Nikon D750 / Sony A7 / 80D / 5D IV ....)? Vergelijkingssites laten namelijk vaak de zelfde scene zien met extreme situaties van kijk.. dit kan sensor A goed maar sensor B niet. Dat is leuk om te weten maar totaal niet gelijk aan de praktijk, wat imho veel belangrijker is.

Bij interesse open ik hier een nieuw topic over :)
Als ik mijn D90 nog had dan had ik graag wat vergelijkingsshots voor je geschoten, maar helaas. Misschien is er iemand anders die wel 2 camera's tot zijn beschikking heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Voor wanneer je statische shots maakt en bezorgd bent om overbelichting is Magic Lantern met ETTR een uitkomst. Via Liveview of foto review wordt de belichting bijgesteld door op pixelniveau te kijken naar overbelichting. Je kan zelf kiezen hoeveel procent van de pixels overbelicht mag zijn. De belichting is zo altijd maximaal.
Alternatief kan je juist kiezen voor een minimaal signaalniveau in de schaduwen (waarmee je wel weer risico loopt op overbelichting).
Je blijft beperkt door het dynamisch bereik van de sensor, maar het maakt het wel makkelijker om een belichting te krijgen waar je in nabewerking het maximale uit kunt halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13:48
Donders wat een lange discussie en wat een geneuzel.
Kunnen we aub akkoord gaan dat het 1. tegenvalt van Canon dat ze geen progressie maken met hun sensors en 2. dat het pixelpeepen in dit topic totaal onterecht is aangezien hier voor 90% amateurs zitten die hun foto's alleen op facebook zetten of naar oma sturen (incl. ondergetekende).

| Nissan 200SX S13 | MacBook Pro 15" 2.2Ghz, OCZ Vertex 3 | OnePlus 2 | 7D | 10-400 1.4L IS USM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ventieldopje
quote:
Koeitje schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:43:
[...]

Dynamisch bereik is juist geen pixel peeping als er complete gebieden wegclippen ;).
Wel als het gaat om ruis in de schaduwen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
quote:
Koeitje schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:33:
Ik durf eigenlijk wel te stellen dat Jan met de pet dit eerder merkt dan een verschil in resolutie of een verbetering in de autofocus.
Ik vermoed dat Jan met de Pet überhaupt niet aan trekken aan belichting doet. Jan met de Pet ziet überhaupt weinig van dat soort zaken en zal de auto-JPEG-multiverzadiging het moost vinden. Waarschijnlijk zet hij het in-camera HDR knopje om als hij de wolkjes niet mooi vindt. ;)
quote:
blupmans schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:14:
Ga jij maar eens een camera proberen met uitstekende DR, en ik kan je vertellen dat het dan moeilijk teruggaan is... die uitgebleekte wolkenluchten waar het eerder over ging zijn dan geen enkel probleem meer, bracketen hoeft ook praktisch nooit meer, behalve in de meest extreme situaties. Het verschil is groter dan je denkt afgaande op je reactie ;)
Dat is jouw onderbuikgevoel, maar ik kan je vertellen dat je ernaast zit. :)

Er zijn bepaalde situaties waarin ik DR tekort kom. Bijvoorbeeld een foto op klaarlichte dag van een landschap. Of in een gebouw zoals een kerk waar de ramen nogal afsteken tegen het interieur. Ik ga niet ontkennen dat meer DR niet lekker is, maar het gaat mij geen zak helpen met de beperkingen waar ik tegenaan loop.

In het meest gunstige geval hoef ik net dat kwartier minder lang op het gouden half uurtje te wachten. Je doet nu net alsof één of twee stops DR ineens al je belichtingsproblemen gaan oplossen. Dat is gewoon klinkklare onzin.

Koeitje zegt het eigenlijk precies goed:
quote:
Koeitje schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 08:42:
En over de DR discussie en of het nodig is: natuurlijk komt er een punt dat meer DR niet meer nodig is. Maar dat punt ligt zéker ergens boven de 14 stops. Want met 12.5 stops liep ik bij niet extreme situaties er al tegenaan dat de sensor aan het clippen was.
Ofwel, de DR van 14 stops is ook niet genoeg, je zal altijd meer willen als je echt zonder bracketing of andere technieken wilt kunnen.

Eigenlijk duurt de discussie al veel te lang, laat ik samenvatten wat ik probeer te zeggen:

DR is gewoon fijn om te hebben, daarvan wil je uiteraard zoveel mogelijk op je camera want dat maakt dingen gewoon makkerlijkers. Maar:

Zoals het nu gesteld wordt ligt het exacte optimum waarmee je 95% van de lastige situaties op lost precies op de DR waarvan men dacht dat de 6DII het zou krijgen.
Ofwel, met die één à twee stops die dan aan extra DR zou komen zou ineens 95% van de gevallen probleemloos moeten zijn.
Daar geloof ik gewoon helemaal geen hol van. Dan denk ik dat men veel te optimistisch is over van wat een beetje extra DR zou betekenen. :)

Gonadan wijzigde deze reactie 26-07-2017 12:49 (10%)

Acties:
  • +3Henk 'm!
Ik werk om en om met mijn eigen 5D2 en een huur 5D4, dus ik kan redelijk praten uit eigen ervaring met verschillen in DR.
Doorgaans kom ik zelden te kort, zeker met lage iso's. Het grappige is wel dat ik op hogere iso's wel meer aan extra DR heb als ik ga pushen. Ik fotografeer al vele jaren landschappen en ik kan me prima redden met het dynamisch bereik van de 5D2 en ik gebruik geeneens fancy Lee gradueel filters. Nee, gewoon in lightroom een gradientje erin gooien en klaar. Als het heel extreem is, maak ik een HDR. Gewoon uit de hand. Landschap loopt toch niet weg.

Kortom: ja, soms is het wel handig, maar echt nodig is een ander verhaal. Ik vind het gewoon stom dat ze niet in een moderne camera moderne technologie stoppen, terwijl het in een 200D van €600 wel zit (en tegelijkertijd is aangekondigd).

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23-05 21:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik had al met opzet niet meer gereageerd, want er zijn altijd mensen die voor iemand anders kunnen bepalen wat goed/niet goed is en die anderen moeten zich altijd tot in den treure blijven verdedigen. Op een gegeven moment wordt het zo'n discussie van wie heeft de grootste, maar dan in wat beter onderbouwde tweakers taal, maar het blijft dezelfde discussie.
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 16:48:
Ik vind het gewoon stom dat ze niet in een moderne camera moderne technologie stoppen, terwijl het in een 200D van €600 wel zit (en tegelijkertijd is aangekondigd).
Precies dít is de discussie waar het om gaat en die Sapphire ook prima beargumenteert (ik sluit me erbij aan).

Morgen wordt ie verscheept en ik wacht met smart alle reviews af die de DR uitzetten tegen de "oude" 6D1, want dát is mijn referentiekader. Als de DR naar ratio achteruit is gegaan, haak ik af. Als ie vooruit is gegaan, koop ik em. Als ie hetzelfde is, dan wacht ik een paar maandjes en dan koop ik em als ie wat goedkoper is geworden.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 22-05 18:04

Mr Pingu

Professioneel Prutser

quote:
Mr Pingu schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:25:
Ik zal vanavond eens een voorbeeld waarbij een extra DR handig zou zijn ;)
I stand corrected. Meeste van mijn foto's zijn goed belicht en bijna nergens dichtgelopen highlights of dichtgelopen schaduwen tegelijk. Eigenlijk moest ik nog goed zoeken om foto's te vinden waar meer DR echt noodzakelijk was. Zijn verder ook niet de spannendste foto's maargoed.

Toch 2 (mogelijke) voorbeelden gevonden.Hier heb ik een bracket geschoten.
https://www.dropbox.com/s..._205103_IMG_6259.CR2?dl=0
https://www.dropbox.com/s..._205104_IMG_6260.CR2?dl=0
https://www.dropbox.com/s..._205105_IMG_6261.CR2?dl=0

Bij deze is de lucht overbelicht. (niet tegen de zon in, gewoon geheel bewolkt) of de schaduwen vrij donker en dat geeft ruis. Zoals ik al zei: Handig niet noodzakelijk. Oordeel zelf.
https://www.dropbox.com/s..._122207_IMG_6081.CR2?dl=0
https://www.dropbox.com/s..._122208_IMG_6082.CR2?dl=0

en hier was het ook fijn geweest:
Sunset in virgental by Karsten, on Flickr

En bij zulk soort foto's is het wel fijn, dat je gewoon wat minder ruis krijgt als je de schaduwen optrekt. Nu is het bos redelijk donker aan de rechterkant. Maar verder wel prima foto.
IMG_8242.jpg by Karsten, on Flickr

Flickr | Canon 600D | Canon EF-S 10-22mm USM, EF-S 55-250mm IS STM, EF 50mm STM| Tamron 17-50 f/2.8 | Helios 44-2 58/2 | CZJ 50/1.8 MC Pancolar || Dell U2414H || Nokia N900-CSSU Thumb

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Mr Pingu schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 22:03:
[...]

I stand corrected. Meeste van mijn foto's zijn goed belicht en bijna nergens dichtgelopen highlights of dichtgelopen schaduwen tegelijk. Eigenlijk moest ik nog goed zoeken om foto's te vinden waar meer DR echt noodzakelijk was. Zijn verder ook niet de spannendste foto's maargoed.
Als je veel in het bos loopt terwijl de zon schijnt, loop je een stuk sneller tegen je DR limiet aan.
Ook als je binnen in huis zit en buiten zit, dan zijn de ramen vaak helemaal wit uitgeslagen op de foto.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• klaaas
  • Laatst online: 08:25
Dus we gaan hier gewoon de voorbeelden plaatsen? Doe ik ook even een praktijkgevalletje dat mijn eerdere verhaal illusteert. Hieronder een serietje opnamen met respectievelijke sluitertijden van 1/60, 1/40 en 1/25. Zoals te zien is staat het witte boeiboord lekker te blinken in de zon. Hoewel er weinig detail in zit wil ik voorkomen dat dit deel overbelicht is. Het histogram op de camera geeft bij in ieder geval bij de 1/25 en 1/40 aan dat er sprake is van overbelichting. LR is nauwkeuriger en geeft dat ook bij deze aan. Bij de 1/60 is er in LR geen overbelichting meer. Ik kan het niet controleren, maar het kan maar zo zijn dat het histogram in de camera daar nog wat anders over denkt.

1/60s

1/40s

1/25s

Hoe dan ook, ik weet natuurlijk dat je de highlights in LR terug kunt brengen, maar hoeveel is altijd een lastige inschatting. Liefst zit ik dus een beetje safe. Verder is te zien dat de midtonen bij 1/25 wel aardig goed belicht zijn. De zwarte houten delen zijn her en der wat licht, maar het interieur is aan de donkere kant. Als ik de schaduwen bij de 1/25 met 50 opkrik, vind ik het er een stuk natuurlijker uitzien. Gelukkig levert dat ook bij de 5DII geen problemen op. Bij de 1/60 foto doe ik iets soortgelijks. Ik schroef de belichting met 1,3 stop op zodat die op het niveau komt van de 1/25 foto. Vervolgens nog +50 voor de schaduwen en de foto's zien er op het oog nagenoeg hetzelfde uit. Dat verandert echter als we de foto 1:1 bekijken. In de schaduw levert dat dit op:

Ik neem aan dat ik niet hoef te vermelden dat links de 1/60 is en rechts de 1/25. Het is duidelijk dat de verhoging van de belichting en het pushen van de schaduwen zijn tol eist. Er is een duidelijk verschil in ruis zichtbaar. Nou zou je natuurlijk kunnen zeggen dat ik dan de 1/25 file moet gebruiken met de gecorrigeerde highlights. Op zich een goed idee. LR geeft bij -100 voor de highlights geen overbelichting meer aan. Er is echter nog wel degelijk een verschil met de 1/60 file als je daar ook de highlights van terugschroeft:

Het is misschien subtiel, maar bij de 1/60 foto is te zien dat er aan de bovenkant van het boeiboord nog een lat loopt. Bij de 1/25 is die verdwenen.

Is dit een onoverkomelijk probleem? Niet direct. De ruis in de opgekrikte foto zal nog wel te verwijderen zijn en of die extra lat nou heel belangrijk is kun je je afvragen. En ja, ik had ook kunnen bracketten. Dan had ik zelfs nog een belichting mee kunnen pakken waarbij het interieur sowieso al wat lichter is. En wellicht was een belichting tussen deze 2 in wel precies de goede. Maar dat is niet mijn punt. Een camera met een groter dynamisch bereik (oftewel meer ruimte in de nabewerking) maakt het makkelijker om op save te gaan zitten met de highlights en toch fatsoenlijk de schaduwen te pushen. Er zullen mensen zijn die op basis van deze beelden zeggen dat het 'dus' allemaal wel meevalt. Mijn conclusie is dat er wel degelijk verschil is en als mensen je foto's op A1 gaan afdrukken dan wordt dat verschil ook echt wel zichtbaar.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@klaaas De tweakers die nou zogenaamd kritische vragen moesten stellen weten dit verhaal stiekem ook wel en hebben deze voorbeelden volgens mij ook niet echt nodig, maar jouw voorbeelden zijn dus exact de reden waarom een achteruitgang (lees: geen vooruitgang) gewoon niet acceptabel is na zoveel jaar. Je conclusie heeft 't wat mij betreft ook prima verwoord. Precies wat Sapphire ook zei.

Ik vind het overigens bij dit soort foto's (ook in landschappen met tegenlicht) best moeilijk om geen uitgebeeld stukjes te krijgen in luchten. Ik heb in mijn laatste Schotland case van St. Kilda namelijk niks overbelicht en ik krijg toch steeds het commentaar dat de lucht overbelicht is. Hier had ik geluk. Meestal check ik het histogram en ik belicht dusdanig totdat helemaal rechts een piek ontstaat en dan doe ik 1/3e stop terug zodat de piek weer verdwijnt. Soms werkt 't ook net niet en dan heb ik toch een stukje overbelicht :s

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Gonadan Men discussieert om 't blijven discussiëren en wat ik vorige post ook al zei, kijken wie het meeste gelijk heeft over het "gezeik" rondom de mindere 6d sensor en dan ook nog eens die toon wat klinkt alsof er voor iemand anders geoordeeld wordt waarom men niet zo moet "zeiken". Dat vind ik flauw ;) You can never make your point.

En ja, dát bedoelde ik idd met naar ratio. Ik heb naar mijn gevoel veel ingeleverd bij 40d->6d voor de IQ en DR. No matter dat ik met een 6d2 zowat alles en beter terug krijg van de 40D maar als ik dan alweer concessies moet doen op DR-gebied dan ben ik terug bij af. Ik snap dat een instap FF camera niet alles kan hebben, maar voor mij was dé reden om over te stappen IQ+DR+ruispatroon.
En ik wil hier niet steeds tot in den treure mijn redenen te moeten verdedigen omdat ik niet op A1 wil afdrukken, of omdat ik net zo goed zou kunnen bracketen. Met zo'n redenaties kan ik ook de 40D aanhouden, bracketen totdat ik erbij neerval. Dan heb ik de voordelen van de 40D en 35 stops DR ... Maar 10Mpix? Gewoon altijd panorama's maken en stitches, problem solved. Who actually needs fullframe? ;)

All madness on a little stick: Waar alles op neer komt is of iemand bereid is alle voordelen van de 6d2 te nemen in ruil voor achteruitgang op de sensor. Mijn antwoord daarop is gewoon nee ;)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
quote:
Deathchant schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 11:43:
@Gonadan Men discussieert om 't blijven discussiëren en wat ik vorige post ook al zei, kijken wie het meeste gelijk heeft over het "gezeik" rondom de mindere 6d sensor en dan ook nog eens die toon wat klinkt alsof er voor iemand anders geoordeeld wordt waarom men niet zo moet "zeiken". Dat vind ik flauw ;) You can never make your point.
Da's ook een beetje flauw inderdaad. Mede omdat nu mensen die wel regelmatig de grenzen van DR zoeken of tegen komen het gevoel hebben dat hun argument niet gehoord wordt. Laat ik dat dan bij deze wel recht zetten, ik geloof best dat jij en andere hier die extra DR goed kunnen gebruiken.

Wat ik alleen niet geloof is dat 100% van de klagers over DR daadwerkelijk tegen die limieten aan lopen. Dan heb ik het niet alleen over hier, want hier zijn nogal bewuste fotografen, maar over hele interwebs. Vandaar mijn initiële verzoek om er eens kritisch naar te kijken. :)

Leuk dat Mr. Pingu dus ook situaties tegen kwam waar het minder relevant bleek te zijn, maar ook leuk om die andere voorbeelden te zien. Dan is er toch nog wat goeds gekomen uit de discussie die inderdaad veel te lang doorpruttelde. ;)

offtopic:
Komt ook bij dat als het echt zo'n onwijs probleem was zoals velen online roepen niemand de laatste tien jaar Canon had gekocht. :+
quote:
En ja, dát bedoelde ik idd met naar ratio. Ik heb naar mijn gevoel veel ingeleverd bij 40d->6d voor de IQ en DR. No matter dat ik met een 6d2 zowat alles en beter terug krijg van de 40D maar als ik dan alweer concessies moet doen op DR-gebied dan ben ik terug bij af. Ik snap dat een instap FF camera niet alles kan hebben, maar voor mij was dé reden om over te stappen IQ+DR+ruispatroon.
En ik wil hier niet steeds tot in den treure mijn redenen te moeten verdedigen omdat ik niet op A1 wil afdrukken, of omdat ik net zo goed zou kunnen bracketen. Met zo'n redenaties kan ik ook de 40D aanhouden, bracketen totdat ik erbij neerval. Dan heb ik de voordelen van de 40D en 35 stops DR ... Maar 10Mpix? Gewoon altijd panorama's maken en stitches, problem solved. Who actually needs fullframe? ;)

All madness on a little stick: Waar alles op neer komt is of iemand bereid is alle voordelen van de 6d2 te nemen in ruil voor achteruitgang op de sensor. Mijn antwoord daarop is gewoon nee ;)
Wellicht heeft de term 'achteruitgang' ook nog voor wat verwarring gezorgd, althans bij mij wel. Want nu begrijp ik wat je bedoelt, stilstand is ook achteruitgang. Als jouw eis een verbeterde DR ten opzichte van de mark I was dan lijkt het mij inderdaad dat je wel klaar bent.

Ik moet ook zeggen dat ik ergens wel blij ben. In de 6DII zag ik namelijk nog een kanshebber om mij naar fullframe te lokken, een soort fullframe variant van de 80D. Puur de DR is voor mijn namelijk geen reden om mijn 70D in te ruilen voor een 80D, maar een camera die op alle fronten beter is kan dat wel zijn.
Dat zou echter een nogal dure exercitie geworden zijn dus ik ben blij toe. :P

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik voor de 80D ben gegaan.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Ventieldopje
@klaaas het kan aan mij liggen maar bij je foto's zie ik geen problemen. Het histogram op je camera is gebaseerd op de JPG preview in je RAW en in Lightroom/C1 op je bewerking. Je zal geen histogram vinden waar het volledige bereik aangegeven wordt dat in de RAW zit. Bij deze foto kan ik me echter niet voorstellen dat dit de max is als dit bijna SOOC is, in dat geval wil ik de SOOC wel eens zien ;)

Enfin, nu net voor de vakantie ben ik érg druk maar na de vakantie zal ik een nieuw topic starten. Niet om een welles nietes spelletje waarna ik met de vuist op tafel sla en zeg "zo is het en niet anders", maar om je een referentie te geven naar real-world resultaten die lastig te vinden zijn. Dit geeft mogelijk meer inzicht in wat die cijfertjes nou écht betekenen in veel situaties.
quote:
SnoeiKoei schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:47:
Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik voor de 80D ben gegaan.
Qua DR wel maar er zitten wel meer verschillen tussen de camera's natuurlijk ;) Zeker geen verkeerd toestel de 80D natuurlijk.

Ventieldopje wijzigde deze reactie 27-07-2017 15:50 (16%)

www.maartendeboer.net

• klaaas
  • Laatst online: 08:25
quote:
Koeitje schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 18:31:
[...]

Dat inderdaad, maar wat ik zo snel via Google terugvindt is dit ook niet gebaseerd op de ruwe sensordata. Met Magic latern kan het blijkbaar wel bij een aantal modellen. Bizar eigenlijk.
Klopt idd. Als je toch zoveel mogelijk uit het histogram in liveview wilt halen moet je de picture style op de meest contrastloze zetten. Bij Canon is dat Neutral of Faithful, dat weet ik zo niet meer.

• BugBoy
  • Laatst online: 23-05 11:52
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 18:30:
Blijft in principe hetzelfde, al wordt het dan meer een motion-jpg.
Daar zal geen JPEG compressie overheen gaan. Dat zal gewoon een 24-bit uncompressed bitmap zijn. Ik verwacht dat de raw verwerking uitgevoerd wordt, maar de laatste jpeg compressie wordt overgeslagen. Voor het weergeven moet je hem toch weer decompressen, dus dat zal niet veel zin hebben.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• RobertJRB
quote:
TR knopje is best dichtbij hoor en gaat net zo snel als posten :P

Nomad wijzigde deze reactie 03-08-2017 21:39 (38%)

• mennovanw
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19-05 21:56

mennovanw

Canon? You can!

Hmmmm.. Ik ben toch blij dat ik die tweedehands 5D3 heb gekocht (na heel netjes van mijn 6D afscheid te hebben genomen) - zeker nu de 6D2 toch wat minpuntjes lijkt te hebben. Ik vind de AF joystick toch wel fijn hoor..

Ja als de 6D2 helemaal top was geweest had ik nu spijt gehad - en das toch minder leuk :P

mennovanw wijzigde deze reactie 03-08-2017 19:23 (20%)

EF: 5D4, 8-15L, 16-35 f4L, 24LII, 24-70 f4L, 35LII, 50L, 85L, 100L, MR14-EX, 2x 580EXII
Voigt: 20, 40, 90
FD: 2x F1, F1n, EF, SSC-primes 7.5-500mm
RF: VI-T/L, P, 7, 2x 7sZ, 110ED(20), 19-200mm LTM
Compact: G7x

• paulmedusa
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 00:02:
[...]

Heeft niets met kosten te maken. Deze nieuwe sensor is nauwelijks duurder dan de oude. De plaatsing van de AD converters is gewoon anders. In de 200D van €600 krijgen ze het ook voor elkaar om er een sensor uit de 80D in te stoppen met de AD converters op de sensor en dus meer DR dan de 6D2. Kortom: bewuste keuze om de 5D4 te beschermen.

[...]

Grappig dat je precies die toestellen noemt... Dat zijn allemaal modellen (op de 1DX na) die dus meer DR hebben en mede daarom op het juiste pad zijn om te concurreren met alle camera's met Sony sensoren.

[...]

Dat dit toevallig een Canon topic is, wil niet zeggen dat we allemaal oogkleppen op moeten houden en Canon Fanboys moeten zijn? We mogen best kritisch zijn en zeggen dat bepaalde zaken bij een ander merk beter zijn. Sterker nog: dat bepaalde zaken bij andere Canon camera's beter zijn. Het gaat niet zozeer om de producten van Canon, maar de filosofie en de keuzes.
Oke, ik zei ook al dat de sensor een lagere DR had. Dat snap ik en ik zie dit ook als een bescherming van de 5DIV. Net als jij. Waarschijnlijk is het een off-chip A/D converter. Maar dat weet ik niet zeker.
Maar wat ik wil zeggen is dat het helemaal niet het einde van de wereld is als je fotografeert met zo'n toestel. Ik fotografeer nu zo'n 3 jaar met een 70D (hiervoor een 60D en 450D gehad) en ik ken de beperkingen van zo'n DR van hooguit 12? Jij UC moet dat kennen van je 5D2. Die heeft ook net een DR van 12. Ik fotografeer landschappen, oude gebouwen en kastelen. Ik kan maar 2 á 3 stops onderbelichten, anders krijg ik teveel ruis als ik de schaduwen wil optrekken. Dat is beperkt fotograferen. Maar ik vind het niet erg. Op het moment vind ik betere lenzen veel belangrijker. (Eindelijk de 16-35L F4 gekocht). Het is minder makkelijk fotograferen met een toestel met lagere DR dan het fotograferen met een Sony 7RII of een Nikon D500 of D750. Maar je leert er ook een hoop van, (goed belichten) vind ik. Om nou over te stappen op een ander toestel omdat ik dan makkelijker en zonder te kijken 5 stops kan onderbelichten. Nee, dat doe ik niet. Ik hou van de ergonomie van Canon. Ik ben 60 jaar en ga nu niet ineens overstappen. Ik gun iedereen zijn eigen merk, mij hoor je niet negatief praten over andere merken. Maar ik mag wel een fanboy zijn, of niet. En oké, ik zal andere mensen gewoon over canon laten bashen hier, soms ben ik ook fanatiek en kan ik er slecht tegen. Dat is mijn gebrek. Iedere gek zijn gebrek zeggen ze toch :) Ik ga lekker door met sparen voor mijn volgende lens. En ik hoop dat iedereen net zoveel plezier met fotografie heeft als ik, het is gewoon een leuke hobby. Wat voor merk je gebruikt, dat maakt niet uit. Als je maar plezier hebt.
Paul

Hier nog wat voorbeelden van de 6D mark 2,
https://www.flickr.com/groups/4000129@N22/pool/

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

Ik vind "daar leer je goed belichten van" zo'n onzin uitspraak. Trage AF? Shutter lag? Lage fps bij sport? Geen bruikbaar ISO boven de 800? Daar leer je ook van, maar waarom zou je? Dat jij liever met bracketing werkt om die laatste 2 stops te pakken is geen leerzame ervaring.

• paulmedusa
Voor mij Robert is fotograferen een combinatie tussen mijn liefde voor de (vrije) natuur en het interesseert mij bar weinig wat andere mensen van mijn foto's vinden. Je moet als mens een leuke hobby hebben, die bovendien gezond is, want ik heb geen auto, nooit gehad en ben altijd fietsend onderweg. Een fiets geeft me een beperkte werkruimte, dus af en toe pak ik de trein. Gelukkig heb ik een goed statief, dus met de live-view kun je soms heel leuke foto's maken. Volgens mij hoor. Film had een veel grotere DR heb ik ook gehoord. Maar ik ben in 2001 pas begonnen, met een digitale Minolta van wel 3 MP.
Wat dat betreft zijn we er nu een stuk beter aan toe met de huidige toestellen. Zelfs zo'n crop-toestel als de 70D,
Groet. :)

paulmedusa wijzigde deze reactie 04-08-2017 10:33 (35%)
Reden: Qoute verkeerd gedaan!

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10:58
Eerste blik op FF. Niet veel verschil met de 80D nog.

De ergonomie van de 80D is vwb de buttons voor af, drive, iso is veel natuurlijker dan het rechtlijnige van de 6D

kevinl wijzigde deze reactie 05-08-2017 14:42 (34%)

En wat denk je dat de HDR functie van de camera doet? Meerdere shots maken en er vervolgens een jpg van brouwen, zonder dat je enige invloed hebt... Nee, dank je.

Zeiss 21mm f/2.8

• MazeWing
  • Laatst online: 09:07

MazeWing

passionate & cynical

quote:
Universal Creations schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:14:
[...]

De D750 is enkel superieur met dynamisch bereik, verder nergens mee.
Onzin! Lees de review er maar op na. De AF is stukken beter, de spreiding van de AF-punten is beter en zijn ook nog eens gevoeliger.
quote:
We found the peripheral points on the 6D II very limited in performance, particularly because they're only rated down to -0.5 EV (all the D750's points function down to -3EV), and because OVF subject tracking just doesn't work. The opposite is true for the D750.

No the point spread is not the same. The D750 has a wider spread. And the peripheral points are actually useful because the camera will properly and accurately use them when tracking thanks to the high res metering sensor. Which also makes metering far more accurate than the 6D II.

The D750 is a better stills cameras in almost every way, despite being years older.
Toch maar eens beter inlezen voor je dit soort uitspraken doet!

MazeWing wijzigde deze reactie 09-08-2017 21:28 (55%)

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: Galaxy Note 8 Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | UWA (120Hz/G-Sync)

• Nomad
  • Laatst online: 13:56
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:14:
[...]

De D750 is enkel superieur met dynamisch bereik, verder nergens mee.
Naast dat hij 2x SD heeft ipv 1x, in deze tijd en in dit segment wat mij betreft volledig essentieel, naast dat hij geen koptelefoon uitgang heeft, dus elke videograaf schiet dat ding ook af....bovenop dat hij al moest accepteren dat hij geen 4k kan filmen ermee (maar goed, dat kan de d750 ook niet).

Mijn 30d kon al op 1/8000e fotograferen, net als mijn 5d, 5d2, 5d3, 5d4...maar marketing dicteert dat de 6d en 6d2 dat maar moeten ontberen. Ik vind dit echt zo tenenkrommend van Canon, dit soort kreupelmakerij (ja dat is een woord volgens chrome :D). Het is dat ik met de 5d4 zelf er weinig hinder van ondervind en Canon het voor mij dan wel ok doet, maar als ik een segment lager zou zitten, dan was ik aardig pissed. En Nikon is ook niet heiligmakend met de D750, waardoor je "stuck between a rock and a hard place". Want Sony is leuk op papier, totdat je er dagelijks mee werkt en je je qua ergonomie en battery life etc volledig de tandjes frustreert.

martijnscholtens.nl

• Evano
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 09:15
Echt, als ik dit lees over die 6D II dan ben ik maar wat blij dat ik een paar jaar geleden van Canon weggevlucht ben. Toevallig naar een D750 ;) maar ben er dolgelukkig mee. Geen denken aan om met heimwee achterom te kijken, geen seconde. Ik herken me ook niet in de kritiek van UC op de autofocus van de D750. Kan me niet herinneren dat ik in de afgelopen jaren ooit last van misfocus of hunten heb gehad. Nooit, noch in donkere situaties noch in normale situaties. Had ik met de 50D overigens ook niet.

Ik snap vanuit rationeel oogpunt heel goed dat Canon zo haar productlijnen beschermt, maar ik vind het richting de (vaak trouwe) klant een dermate onbeschofte bedrijfsvoering dat ik dat bedrijf geen cent meer gun. Kan het eigenlijk ook niet begrijpen als iemand zo'n 6D II koopt. Zonde van die berg knaken.
quote:
MazeWing schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:12:
Bij de aankondiging van de 6d II wist UC al te verkondigen dat ie op zo'n beetje elk front superieur was tov de d750. Nu reviews het tegendeel bewijzen en aantonen dat een camera die bijna 3 jaar ouder is (en inmiddels goedkoper) op zo'n beetje elk vlak superieur is, worden deze reviews in twijfel getrokken en wordt een teleurstellend AF systeem weggewuifd onder het mom dat DPreview niet weet hoe ze daar mee om moeten gaan.

Nu hecht ik iets meer waarde aan de mensen van DPreview dan iemand die sinds 2008 fotografeert en een zeer grote voorliefde voor Canon heeft.

De 6d II is in z'n huidige vorm en huidige prijs gewoon een teleurstelling. Natuurlijk is ie beter dan de 6d, maar helaas voor Canon heeft de concurrentie niet stil gezeten en heeft Nikon 3 jaar geleden al de camera uitgebracht die de 6d II grotendeels had moeten zijn...
Ik ging bij de aankondiging uit van een moderne sensortechniek en niet die vanuit het jaar blok. Het enige wat ik aan die review in twijfel trek, is de conclusie over het AF systeem.
En ja, ik fotografeer sinds 2008 en ja, met Canon. Ik heb een voorkeur voor Canon als camera, maar verder houdt het op. Dit is meer voor mijzelf en niet in een advies en een oordeel naar anderen. Als je een beetje volgt wat ik hier in dit topic heb gezegd over de Canon 6D2, dan weet je dat ik daar uitermate kritisch over ben. Maar kritiek is 1 ding, vergelijken is een ander. Aangezien ik in een fotozaak werk en dagelijks camera's in handen heb van alle merken en types en ook regelmatig camera's meeneem om uit te testen (ook lenzen), weet ik wel iets over de verschillen onderling. De 6D2 heb ik zelf nog niet aan de tand kunnen voelen helaas (mede door tijdsgebrek), maar ik ken het AF systeem van de 80D en weet wat het kan. Verder weet ik hoe goed/slecht kruisgevoelige en niet-kruisgevoelige punten werken in de praktijk, ook bij Nikon. Ik kan je dus ook vertellen dat ik uit eigen ervaring en die van vele klanten kan vertellen dat het AF systeem van de Nikon D5/D500 verbluffend is en beter dan dat van welke andere camera dan ook. Maar ook dat het 51-punts AF systeem van Nikon zijn zwaktes heeft.
De D750 is een hele goed camera, begrijp me niet verkeerd, maar er zijn een aantal zwaktes in. Video is er 1 van. En dan kun je zeggen: ja, maar het is fotocamera. Maar die vlieger gaat niet op, want dan hadden ze er geen video in moeten stoppen (a la Nikon Df of Leica M10).

@Nomad 1 SD slot is inderdaad erg zwak (heb ik zelf ook al eens gezegd), videografen kiezen al helemaal niet voor Nikon en als ze audio echt serieus nemen, kiezen ze voor een break-out box. En de D750 heeft ook 1/4000s sluitertijd ;)

Alle merken hebben hun plussen en minnen, maar om de D750 superieur te noemen aan de 6D2 is stemmingmakerij en weinig objectief te noemen.

Zeiss 21mm f/2.8

• BugBoy
  • Laatst online: 23-05 11:52
Ik had onlangs een Canon 5D IV + 24-70 f4L IS USM gekocht. Nu lopen er meerdere cashback acties en volgens de fotozaak kon je die niet combineren. Op de lens zit een €180 cashback en op de body+24-70 zat ook een cashback (virtual kit cashback) van €100.

Volgens de fotozaak kon ik slechts meedoen met één cashback, omdat je de lens moet registreren en dat kan maar één keer. Daarom eerst de €180 cashback ingevuld en toen die werd goedgekeurd meteen de virtual-kit cashback van €100 ingevuld. Ik kreeg vandaag bericht dat die ook goedgekeurd is.

Fijn voor mijj, maar wellicht ook voor toekomstige kopers, want het is dus wel degelijk mogelijk om twee cashbacks te combineren. Scheelt toch weer €100. :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• MazeWing
  • Laatst online: 09:07

MazeWing

passionate & cynical

Haha, VI is een stuk software met een lagere gebruikersvriendelijkheid dan met een beitel in een stuk steen je zinnen slaan...

Maar er zullen toch wel een aantal mensen zijn die de 6D II overslaan en dan maar meer geld gaan uitgeven om een 5D IV te kopen. Dit zullen voornamelijk mensen zijn die reeds glas voor Canon hebben en geen geld hebben om over te stappen op een ander merk.

Zit je echter met je huidige crop camera met EF-S glas en dien je toch alles te vervangen met een overstap naar FF, dan zijn er weinig redenen om bij Canon te blijven en voor de 6D II te gaan. Je kunt dan beter voor een ander merk gaan of de uitstekende D750 kopen indien je toch bij de dSLR's wil blijven.

En dat is denk ik meteen het grootste pijnpunt van de 6D. Ze richten zich op de consument die wel FF wil, maar hier geen kapitaal voor kwijt wil zijn. Juist in dat segment zijn er behoorlijk wat keuzes en alternatieven. We moeten ook niet vergeten dat de tijd niet heeft stilgestaan en Nikon feitelijk 3 jaar geleden al een 6D II heeft gemaakt die inmiddels voor minder te koop is (zeker in een kit) dan de nieuwe 6D.

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: Galaxy Note 8 Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | UWA (120Hz/G-Sync)

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 13:13
In navolging van het Canon verhaal, dan is dit toch wel een toppertje qua specs:

nieuws: Specificaties van Nikon D850 lekken uit

Als je ziet wat daar allemaal in gaat zitten (ervan uitgaande dat het allemaal klopt) dan loopt Canon toch echt wel achter. Ik zie hun nog niet snel zo'n apparaat in elkaar flansen waardoor ze ook echt de concurrentie aan kunnen. Dit is naar mijn mening echt wel een feature rich apparaat waar veel mensen wel op zitten te wachten (zeker 4k zonder crop, 120fps op 1080p en (8k)timelapse capabiliteit out of the box..)

Dit is praktisch dezelfde prijsklasse (zoals het er nu uit ziet) als een 5d4, dan is dat best een groot verschil qua features..

A7III | 5D3 | 7D | 14 2.8 | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 24-105 4 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• Nomad
  • Laatst online: 13:56
quote:
Deathchant schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:16:
Ik had toch vorig jaar een post gemaakt over de soms-wel-soms-niet spot-on focus met mijn 16-35/4L op mijn 6D, en dat ik bij DSP de boel heb laten checken, maar macro adjustments de boel niet gefixed hebben?

Probleem is nog steeds niet opgelost, maar ik kan er nu goed mee werken door vaak ook bij landschappen de AF uit te zetten dan dan net een halve mm vóór het oneindig-teken te focussen, of door liveview te gebruiken, maar toch had ik het graag gefixed.

Ik kwam toevallig dit tegen:

[...]

Bron: https://www.zeiss.com/cam...th-af-camera-systems.html

Klinkt n00b dat ik dit nu zeg, maar het focusing screen is het laatste waar ik zou kijken voor AF inaccuraatheid. Ik heb deze camera vanaf de aanschaf direct met het originele Eg-S focusing screen gebruikt, en de originele nooit gebruikt, maar begrijp ik het goed dat mijn 6D-EgS-afstemming niet goed kan zijn en dus afstelling nodig is tussen camera en focusing screen door het aanpassen van nieuwe laagjes op het screen?

Als het het focusing screen zou kunnen zijn, dan begrijp ik dus niet waarom de 70-200 geen issues heeft, maar de 16-35 soms wel.

En betekent het ook dat ik het probleem niet heb als ik het originele focusing screen ga gebruiken? Dit laatste ga ik uiteraard proberen.
Je focust niet door je matglas heen? Dus door mis-alignment zie jij het misschien niet scherp in de zoeker, maar daar zou je AF systeem geen last van moeten hebben

martijnscholtens.nl

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 11:04

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Bij manual focus kan dat, vandaar ook dat Zeiss het beweert. Bij Autofocus doet je matglas niets, dus gaat die vlieger niet op.

Woutoud.com

• henkie196
  • Niet online
Zitten weer een boel aankondigingen aan te komen, zo lijkt. Drie macro T/S lenzen (!), een 50/2.8, 90 /2.8, en 135/4. En natuurlijk een 85/1.4 met IS. Prijzen zijn vrij fors voor de T/S lenzen met zo'n $2200, maar die zijn altijd duur. De 85/1.4 IS valt relatief mee qua prijs ($1600), wellicht gelimiteerd doordat die onder de huidige 85/1.2 gepositioneerd zou moeten worden. Wat ook suggereert dat de 85/1.2 naast de 85/1.4 IS zou blijven bestaan.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Jur_ Zou je niet liever willen wachten tot de eerste reviews (en vergelijkingen met de Sigma) er zijn? Op het eerste gezicht ziet het er goed uit! Ik ben blij dat Canon nu eindelijk ook een 85/1.4 in zijn assortiment heeft, weliswaar weer later dan de rest, maar beter laat dan nooit. Er zit als een van de enige tenminste stabilisatie op.
Ik vraag me sowieso altijd af waarom men dat nooit eerder gedaan heeft. Ja, op 1.4 heb je meestal een snel genoege sluitertijd en ja, je kunt je iso ook wel 1 of 2 stapjes hoger zetten, daar gaat het niet om. IS heeft nóg 1 groot voordeel en dat is een stil zoekerbeeld, waardoor dat compositionering makkelijker wordt.
Ik ben echt heel benieuwd hoe deze 85 zich verhoudt tegenover een Zeiss Milvus en Sigma.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

Zeiss is altijd MF (behalve op Sony, daar hebben ze ook AF modellen).

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Jur_ Ja je kunt idd altijd overstappen naar de 1.2. 1650 euro voor en 1.2L en ongeveer hetzelfde voor de 1.4 IS...Ik verwacht dat beide lenzen een totaal ander karakter hebben. De 1.2 is toch wel (terecht) geroemd om zijn uitermate boterzachte bokeh (weliswaar met trage AF). Zou wel echt ideaal zijn als de 1.4 IS ook dezelfde "tekening" krijgt; voor mij zou de keuze dan snel gemaakt zijn en dus voor de 1.4 IS gaan. Maar mijn hoofdargument zou sowieso ook zijn dat ik de 1.2 lichtsterkte niet nodig heb.

De Milvus is by the way een 85/1.4 ;) Als manualfocus een optie voor je is zou ik daar ook eens naar kijken, maar ja, dan ben je hetzelfde geld kwijt, maar dan zonder AF en zonder stabilisatie...Daar mag Zeiss ook eens wat meer aandacht aan gaan besteden, maar ja, op een Canon body zitten ze nou eenmaal met bepaalde AF-patenten meen ik me te herinneren...
Je levert veel in met een Milvus, en je moet maar zelf bekijken hoeveel dat eventuele extra scherpte/microcontrast (3d look) e.d. jou dat waard zou zijn.

Koeitje bedoelt de AF-versie voor Sony. Daar heeft Zeiss een Batis 85/1.8 mét stabilisatie by the way. Zit ook rond de 1300 euro.

• RobertJRB
quote:
Koeitje schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:27:
[...]

Als je vignetting als een positieve eigenschap ziet dan heeft een verdere discussie ook geen zin meer. Vignetting is eenvoudig in post toe te voegen zonder kwaliteitsverlies, maar het is niet te verwijderen zonder kwaliteitsverlies.

Onscherpte is ook eenvoudig toe te voegen, alleen over de kwaliteit van de onscherpte kan je niet objectief oordelen (zoals ik ook al aangeef in mijn post).
Ging hier toch om eigenschappen van objectieven? Dat je alles softwarematig na kunt doen of verbeteren heeft daar niets mee te maken. Ik koop geen duur objectief om alles in Ps zelf te moeten doen.

En ik vind vignetting bij sommige objectieven inderdaad een hele fijne eigenschap.
Mijn leica 28mm Summicron heeft van zichzelf vrij veel vignetting en ik (en vele met mij) vinden het de beste 28mm die er is. Mede door die vignetting.

Bij mijn canon 17mm TSE vind ik het juist weer fijn dat er bijna geen vignetting aanwezig is.

Met een objectief beoordelen op alleen een enkele eigenschap en de rest afdoen als een negatief effect doe je veel objectieven echt te kort.

Ben wel benieuwd wat jij van bijvoorbeeld de Zeiss 50mm f/0,7 vind.

quote:
RobertJRB schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:02:
Waarom denk je dat een leica lens van meer dan 4000 euro vignetting heeft, en ook nog eens heel populair is?
Omdat het een defect is? Omdat leica niet in staat is om de vignetting te verwijderen? Of omdat het een eigenschap is van de lens dat veel mensen juist waarderen omdat het geweldige foto's oplevert?
Omdat ze dan het front element een stuk groter moeten maken en dan de lens veel minder compact wordt. Simpel.

Zeiss 21mm f/2.8

• Ventieldopje
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:39:
[...]

Omdat ze dan het front element een stuk groter moeten maken en dan de lens veel minder compact wordt. Simpel.
Dan gaan we er wel heel makkelijk van uit dat Leica consessies doet, lijkt mij stug. Iets met karakter van een lens enzo ;) M42 lenzen zijn niet alleen populair omdat ze goedkoop zijn maar ook omdat er met een beetje zoeken pareltjes tussen zitten.

Ik heb veel liever de vignetten van mijn lens zelf dan als ik hem in LR toevoeg. Maar dat is misschien persoonlijk.

www.maartendeboer.net

Naja, iedere lens vigneteert, dat is namelijk niet te voorkomen. Enkel telelenzen zijn bijna vigneteringsvrij te krijgen. Maar bij Leica moeten ze ook concessies doen. Door de kortere afstand tussen lens en sensor, en het gebruik van symmetrische lenzen (geen retrofocus) ivm een dslr, krijg je meer vignettering. En dan kun je dat achteraf karakter noemen, maar het is een simpelweg een consequentie van het lensontwerp. Nu is vignettering zo'n beetje het minste probleem qua optische fouten, behalve dan bij lenzen zoals de Sony E 16-50 ;)

Zeiss 21mm f/2.8

• Ventieldopje
quote:
Koeitje schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 08:44:
Ook Leica doet concessies, alleen minder dan andere merken. Zie bijv. de Otus serie, Zeiss had die nog beter kunnen maken maar dan zou helemaal niemand ze meer kopen (Leica is de enige die zulke klanten heeft). Optische fouten dragen bij aan het karakter van eens lens, en dat hoeft dus niet negatief te zijn in bepaalde gevallen. Blijkbaar heeft de Canon 50 1.4 een karakter wat je bevalt. Als je vaak portretten ermee schiet kan ik mij dat wel voorstellen: daar hoeft een lens niet super scherp voor te zijn.
De Canon 50/1.4? Neen, dat gaat ver voorbij aan karakter omdat hij bijna niet scherp te krijgen is ;) Zeiss bedoel je!

www.maartendeboer.net

• Daan_
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 08:19

Daan_

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Je kunt ook informeren bij Rofa repair. Die deden in verleden ook reparaties aan/voor Canon

My plekje op het Web -_- Individuele Workshops Fotografie

• Ventieldopje
quote:
Wormaap schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:33:
Vandaag was ik even aan het kijken wat een extra Canon LP-E6N accu voor mijn 80D zou kosten. De laagste prijs voor een originele die ik vind is €55 bij Amazon.de. Voor die prijs kan ik ook twee b-merkaccu's en een extra lader kopen, of zelfs een stuk of vier als ik op eBay kijk. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met specifieke niet-originele accu's? Dat de originele langer mee zullen gaan neem ik bij dit prijsverschil voor lief, dan wissel ik wel een keer extra :+
Daarmee trek je vaak een beerput open aan reacties. Overal op internet zijn wel pro's en con's te lezen wbt. namaak accu's. Lees je verder (te ver) dan kom je in de alu hoedje kringen.

Zelf heb ik er geen goed gevoel bij en koop dan altijd originele accu's. Als je veel uitgeeft aan een camera kan dat er ook nog wel van af denk ik dan.

offtopic:
Ik was pas blij verrast dat mijn accu's €130 per stuk zijn ipv. €180 waar ik ze eerder voor had zien staan.

www.maartendeboer.net

quote:
Wormaap schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:33:
Vandaag was ik even aan het kijken wat een extra Canon LP-E6N accu voor mijn 80D zou kosten. De laagste prijs voor een originele die ik vind is €55 bij Amazon.de. Voor die prijs kan ik ook twee b-merkaccu's en een extra lader kopen, of zelfs een stuk of vier als ik op eBay kijk. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met specifieke niet-originele accu's? Dat de originele langer mee zullen gaan neem ik bij dit prijsverschil voor lief, dan wissel ik wel een keer extra :+
Koop deze: https://www.degreef-partn...on-accu-canon-lp-e6n.html (bij veel winkels te krijgen). Ik en mijn collega's gebruiken die ook en die zijn beter dan originele accu's. Ze gaan echt langer mee in de praktijk. Zijn misschien niet spotgoedkoop, maar wel heel goed.

Zeiss 21mm f/2.8

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 10:17
De Canon mirrorless gaat hoogstwaarschijnlijk EOS R heten met een nieuwe RF mount. De EOS R moet de competitie aangaan met de Nikon Z6 en de Sony A7iii

Gelekte lenzen roadmap voor de RF mount :

EOS R body
EOS R 24-105mm kit
RF 35mm f/1.8 M IS
RF 50mm f/1.2 L USM
RF 28-70 mm f/2 L USM
RF 24-105mm f/4 L USM

Verder nog voor EF(M) mounts

EF-M 32mm f/1.4 STM
EF 400mm f/2.8 L III
EF 600mm f/4 L III

Aldus photorumors.com

MattiB wijzigde deze reactie 31-08-2018 18:27 (38%)

quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:41:
Huh, maar een RF lens heeft toch een korte register afstand nodig? Dus als de mount verder naar voren zit en het glas dus verder de body in komt dan ben je er toch?
Het deel wat de body in komt moet een stuk kleinere diameter hebben, dus dan is dat vraag: wat kun je dan nog bereiken qua beeldcirkel en natuurlijk diafragma.

Zeiss 21mm f/2.8

• Jur_
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 23-05 07:48
Inmiddels staan er ook foto's van de EOS-R bij Canonrumors, inclusief een foto's van adapters:
https://www.canonrumors.c...-the-new-rf-mount-lenses/

In het verleden spraken ze bij canonrumors al van een 'sexy' oplossing voor het backwards compatibility gedeelte. Dit lijkt de korte ring en keuze te zijn voor het type EF-RF adapter. Een van de adapters lijkt dus ook een drop-in filter slot te hebben (rechter kant):

We zullen woensdag wel zien wat er van klopt allemaal :)

Jur_ wijzigde deze reactie 01-09-2018 08:46 (3%)

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 50 f/1.4 | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L
Instagram

Ergonomie in de breedste zin van het woord is inderdaad een sterk punt bij Canon. De 5D2 en 5D4 zijn heerlijke camera's om in je handen te hebben, maar ook om mee te werken qua bediening. Nikon dslr's liggen niet lekker in mijn hand en hebben rare fratsen qua bediening (een knop en een draaiwiel tegelijkertijd hanteren en daarbij je linkerhand van je telelens afhalen en ook nog je rechterduim...). Een A7R3 heeft een grip nodig om een beetje fatsoenlijk in mijn hand te liggen (maar de bediening verder blijft ruk). Panasonic is wat mij betreft de enige die een fatsoenlijke ergonomie biedt op hun G- en GH-camera's (naast de Hasselblad X1D, die gewoon briljant in je hand aanvoelt, maar te weinig knoppen heeft).

Zeiss 21mm f/2.8

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07:44
quote:
Sato schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:44:
[...]

Ligt het aan mij of klopt die afbeelding niet? Flitsschoen is links kleiner dan rechts.
Denk dat je gelijk hebt. De objectieven leken me ook al erg klein.

Ik heb geprobeerd de flitsschoen even groot te maken.
Boven is origineel. Onder is aangepast door mij.

Kwintessens wijzigde deze reactie 01-09-2018 15:31 (32%)

• sapphire
quote:
Sjekster schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:01:
[...]
Maar IBIS is wel ontzéttend fijn om te hebben. Al je lenzen in 1 klap gestabiliseerd.

IS is natuurlijk ook wel een mooie inkomstenbron voor Canon, door lenzen met IS te maken met flinke meerprijs, dus die willen daar niet snel van af blijkbaar.

IBIS heeft wat mij betreft alleen maar voordelen.
  • alle lenzen in 1x gestabiliseerd
  • geen in lens IS meer nodig wat kleinere en lichtere lenzen op kan leveren.
  • (theoretisch) goedkopere lenzen
  • Technieken als pixel shift / high resolution mode
Ik zou het een flink gemis vinden als ze het er niet in doen. Voor mij niet zo belangrijk, omdat ik geen Canon gebruiker meer ben, maar geeft ze wel een achterstand op de overige fabrikanten. IBIS is gewoon een standaard feature vandaag de dag.

Mocht ik ooit eens de overstap / zijstap willen maken naar FF, dan zal Canon bij het ontbreken van IBIS iig niet op de shortlist terecht komen.
Ik ken alle voor en nadelen hoor maar....

IBIS is op lange afstanden minder effectief dan in-lens-stabilisatie, compacte lenzen zijn ook wel te maken met IS bewijst bv. een Fuji met hun 18-55 die lichtsterker is, OIS heeft én compacter is dan Canikon 18-55's. Theoretisch goedkopere lenzen blijft denk theoretisch. Pixel shift, ja dat is wel een leuk iets :)

Ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt, 10 jaar geleden werd het al geroepen dat het afgelopen was met Canon omdat ze geen IBIS hadden nou je ziet hoe slecht het gegaan is met ze de afgelopen 10 jaar...

Gabriël Ryzen

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
quote:
Deathchant schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:16:
..
Kan ik ergens lezen waarom er 3 adapters zijn en wat de verschillen zijn?
..
Wat ik denk =
De linker is het kleinst en 'gewoon' een adapter.
De middelste heeft een extra controle ring. Hier zal vast iets functioneels aan zitten, maar geen idee wat. Misschien het wijzigen van je diafragma?
De rechter heeft ruimte voor een drop in filter. Zodat je daar bijv. een nd filter in kan plaatsen.
quote:
Kwintessens schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:55:
[...]

Denk dat je gelijk hebt. De objectieven leken me ook al erg klein.

Ik heb geprobeerd de flitsschoen even groot te maken.
Boven is origineel. Onder is aangepast door mij.
[afbeelding]
[afbeelding]
Bedankt! Qua formaat is het niet significant kleiner.
quote:
Sakete schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:13:
Nou, de volledige specs zijn bekend.

https://www.canonrumors.com/canon-eos-r-full-specifications/

PDF te vinden bij link boven. Helaas geen IBIS wat ik persoonlijk erg jammer vind. Geen info over EVF resolutie. Burst is max 8fps, en dan 5.5 met AF als ik t goed las. Geen dual kaart slot.

Al met al geen slechte start. Een soort van mirrorless 5DIV. Benieuwd naar de prijs, waarschijnlijk rond de prijs van de 5DIV, Canon kennende. Maar aangezien ik geen Canon glas bezit zal ik waarschijnlijk voor Sony kiezen. Ik kan met een beetje geluk een A7R3 voor $2500-$2700 vinden.
Nee, dit is een mirrorless 6D2 met 5D4 sensor.

Zeiss 21mm f/2.8

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

5,5 fps met AF kan ik mee leven.
Ik ben benieuwd hoe EF glas met de adapters gaat werken qua AF-tracking...
Verder geen IBIS, geen dualslot SD kaart, geen Eye-AF (dit zou met firmware kunnen, maar ik vertrouw Canon er niet op dat ze dit gaan toevoegen, maar dit bewaren voor op een nieuw model)....

Afgaande op deze specs, en ook die van Nikon, hoeft Sony zich geen zorgen te maken volgens mij.

• sapphire
En niet te vergeten de superieure wheathersealing van Canon en Nikon tov de Sony's :)

Best een serieus puntje voor velen!

Gabriël Ryzen

quote:
Kwintessens schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:16:
@Universal Creations Denk je erover om over te stappen dan? Of wil je sowieso bij Canon blijven?
@Deathchant Heb je nu niet het idee dat het zin heeft om te wachten op hun volgende R-camera?
Als ik nu het geld zou hebben, zou ik een A7RIII kopen (wel met grip en MC-11 adapter).
Eye-AF, 2 geheugenkaartsloten, meer resolutie en fatsoenlijke video-ondersteuning doen het voor mij.
Tegen de tijd dat Canon dit heeft ingevoerd, zijn we 2 iteraties verder. Sony had ook 3 iteraties nodig, maar die zijn ook eerder begonnen.

Zeiss 21mm f/2.8

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Kwintessens Ik ben sinds de 6D al zolang aant wachten op een FF DSLR die me een accurate en breder inzetbare AF geeft en vooral betere DR & IQ (zonder daar 4K euro voor kwijt te zijn, want het gat tussen 6D en 5D3 was gewoon 1300 euro), en dan vorig jaar enorm teleurgesteld werd door de 6D2 (mindere DR, AF dat goed zou moeten zijn maar dat in de praktijk wel tegenviel), dat ik geen vertrouwen meer erin heb dat Canon zijn mensen iets geeft waar ze om vragen, ipv ze de middelvinger te geven.

Als de EOS R echt 1900 euro zou gaan kosten, dan zou dat maar 400 euro goedkoper zijn dan de A7III terwijl de A7III weliswaar ouder is, maar toch wat geavanceerder is door de reeds genoemde dingen. Dus voor mij zou dit prijs/kwaliteitsverhoudingsgewijs nog steeds not good enough zijn.

Ik kan dus wel blijven wachten, maar er moet wel heel wat spannends gebeuren wil ik wachten op een volgende EOS R, en iets zegt me dat dat nog wel ff gaat duren, en tegen die tijd is er een Sony A7(R)IV die dan weer mijlen voor ligt.
Helaas heb ik veel financiele tegenslagen gehad waardoor ik nu gedwongen ben langer te wachten, dus ik zit nog wel in een positie dat ik zeker de EOS R kan afwachten, maar 95% zeker dat ik niet bij Canon ga blijven.
A7 III vs A7R III....ik zou liever de RIII willen, maar ik vind het nog erg duur, en zal voor de A7 III gaan en wanneer ik écht 42Mpix nodig ga hebben, dan verkoop ik de boel wel weer en dan pak ik dan wel de R-versie van de Sony.

@Universal Creations Waarom de mc-11 ipv metabones? Ik neem aan omdat je veel Sigma glas gebruikt of omdat de Metabones te duur is? Ik lees en hoor overal dat de Metabones beter is met canon glas. Met de mc-11 heb je met canon mount lenzen namelijk 3 van de 5 of 6 focusmodi ook niet (dat hoeft geen issue te zijn, maar toch...).

Deathchant wijzigde deze reactie 02-09-2018 22:30 (10%)

Pagina: 1 2 3

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True