Ik heb ook een R6II. Ik heb als ik de camera aanzet ook dat het een paar seconden duurt voordat deze 'aan' gaat. Eigenlijk langer dan ik gewend ben en comfortabel mee ben. Ik zal eens een low-level format doen en terug rapporteren of ik veranderingen zie.grimson schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:17:Vraag:
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Dat een SD‑kaart de camera volledig in een “hard lock” zet waardoor het lijkt alsof de camera zelf defect is?
Mijn R6 duurt ook wel even, en ergens heb ik het gevoel dat het meer is geworden sinds de laatste update.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
hier doet mijn R6 mk2 er ook redelijk lang over. Zo lang dat ik al bijna het batterij klepje open wil trekken
Zoals hieronder lijkt het alsof, misschien inbeelding hoor, maar sinds de laatste update(s) het soms langer duurt alvorens de camera ready is na het aanzetten met de schakelaar.bloksnor schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:17:
[...]
Ik heb ook een R6II. Ik heb als ik de camera aanzet ook dat het een paar seconden duurt voordat deze 'aan' gaat. Eigenlijk langer dan ik gewend ben en comfortabel mee ben. Ik zal eens een low-level format doen en terug rapporteren of ik veranderingen zie.
Ik heb altijd wel 2 SD kaartjes van 128GB erin zitten maar alleen in gebruik als de een vol is. (ik swap ze zelfs ook van slot elke keer na leeghalen om zo dus beide kaartjes gelijk te laten 'slijten')
[ Voor 15% gewijzigd door grimson op 16-07-2026 16:50 ]
Dit idee heb ik ook, zeker omdat ik laatst de meest recente firmware update geladen heb en misschien (je moet iets betrekkenGonadan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:19:
Mijn R6 duurt ook wel even, en ergens heb ik het gevoel dat het meer is geworden sinds de laatste update.
Ha, dan ben ik idd niet de enige als ik de reacties zo lees. Soms niet maar soms ook wel duurt het zeker merkbaar langer om de camera 'aan te zetten' met de schakelaar.cold_as_ijs schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:33:
hier doet mijn R6 mk2 er ook redelijk lang over. Zo lang dat ik al bijna het batterij klepje open wil trekken
Maargoed, het zal wel 'by design' zijn. Voor nu zie ik een relatie met de SD kaartjes (rood ledje licht ook op).
Bedankt allen voor de bijdrage
Mijn R6mk3 gaat vrijwel zonder vertraging aan met een SDHX en CF Express kaartje erin. Als ik hem aan m'n oog zet en dan de schakelaar omzet duurt het minder dan een halve seconde voordat ik beeld heb in de zoeker.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Mijn R6mk1 gaat ook vrijwel zonder vertraging aan. Zit op firmware 1.9 (de laatste).
Ik heb een R6k2. Fotografeer altijd in RAW formaat. We waren een paar weken geleden in Zuid Frankrijk en zijn ook ff naar Monte Carlo geweest. Nu blijkt dat alleen deze dag er geen RAW foto's zijn gemaakt maar JPG's. Dagen ervoor en erna gewoon RAW. Aan de instellingen is niets veranderd.
Het is wel zeer warm die dag. Iemand een idee hoe dit kan?
Ik heb ook meegemaakt dat mijn R7 opeens JPG maakte, in plaats van RAWs. Ik denk dat het bij mij kwam omdat ik of per ongeluk in C1/2/3 modus de JPG heb opgeslagen, of met Q(set) RAW had geselecteerd, maar niet op OK had gedrukt, maar met "scherpstellen" het menu uit ben gegaan. Soms is scherpstellen voldoende om de selectie te bevestigen, in andere gevallen niet. Wellicht zoiets bij jou gebeurd?Bergenfietsen schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:48:
Ik heb een R6k2. Fotografeer altijd in RAW formaat. We waren een paar weken geleden in Zuid Frankrijk en zijn ook ff naar Monte Carlo geweest. Nu blijkt dat alleen deze dag er geen RAW foto's zijn gemaakt maar JPG's. Dagen ervoor en erna gewoon RAW. Aan de instellingen is niets veranderd.
Ik heb de SD-kaart nog niet gereset, maar ik ben er wel erachter gekomen dat het lang aanschakelen gebeurt na de eerste keer dat een SD-kaart in de camera is geplaatst. De tweede keer uit-aan cyclus gaat de camera binnen ongeveer een seconde weer aan. Ik heb nog geen format gedaan, omdat ik niet zeker weet of ik alle foto's die ik wil bewaren al heb geimporteerdbloksnor schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:17:
[...]
Ik heb ook een R6II. Ik heb als ik de camera aanzet ook dat het een paar seconden duurt voordat deze 'aan' gaat. Eigenlijk langer dan ik gewend ben en comfortabel mee ben. Ik zal eens een low-level format doen en terug rapporteren of ik veranderingen zie.
@bloksnor dat wilde ik net komen vertellen. Een koude start duurt seconden, daarna is het bijna instant.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hier twee R6 mkII R8 en RP in gebruk, maar allen zijn eigenlijk snel wakker.
Check eens de sensor reinigings instellingen, de optie auto reinigen kan je wijzigen in bij aanzetten camera, uitzetten camera of uitschakelen.
Als je die ingesteld hebt op bij inschakelen dan gaat die eerst de sensor reiniging voltooien voor die echt aan is.
(Geel tangetje/gereedschap - instellen optie 5)
Check eens de sensor reinigings instellingen, de optie auto reinigen kan je wijzigen in bij aanzetten camera, uitzetten camera of uitschakelen.
Als je die ingesteld hebt op bij inschakelen dan gaat die eerst de sensor reiniging voltooien voor die echt aan is.
(Geel tangetje/gereedschap - instellen optie 5)
Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.
Dit is dus geen adviestopic
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.
Dit is dus geen adviestopic