The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Staat dus nu officieel op de Nikon USA website
http://www.joemcnally.com/blog/2011/11/30/a-new-flash/
Mooi stukje tekst van hem weer
The engineers, being the sane and safe souls that they are, installed a thermal cutoff in the 900, which is designed to shut the unit down prior to meltdown. I have always argued with the folks at Nikon that the cutoff feature should be coupled to a klaxon horn on an interval timer, blaring every five seconds or so, with an ominous voice intoning in between warning honks that imminent evacuation is highly advisable. Think Sigourney Weaver rescuing Newt at the end of Aliens.
They didn’t go for it.
But, in this unit, they did take the whole heat thing seriously, and it appears to be much, much better in that regard. Borrowing from the SB-700, there is improved thermal cutoff technology. Much more consistent, continued performance when pushing the unit hard.
[ Voor 82% gewijzigd door Nordlys op 30-11-2011 12:26 ]
Dit kon wel 's handig worden voor in je bookmarks: http://networkedblogs.com/qVD1X
lensmounts, heel veel lensmounts.
Ik weet niet of je dit topic bedoelt: Alternatieve objectievenWijnands schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 20:46:
D'r was een algemeen topic ergens ooit, kan het alleen even niet vinden.
Dit kon wel 's handig worden voor in je bookmarks: http://networkedblogs.com/qVD1X
lensmounts, heel veel lensmounts.
Maar het is sowieso wel goede link voor in de topicstart van dat topic. Gelukkig ken ik de TS van dat topic
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Edit: je vermeld trouwens stijgende prijzen, maar ik heb vlug naar een aantal Nikon-producten gekeken, en zie bij sommige producten zelfs dalingen. Heb je het alleen over de D90 of over andere producten?
[ Voor 30% gewijzigd door Nordlys op 03-12-2011 21:10 ]
Van het merk nokiN. Ik vermoed, maar weet het natuurlijk niet zeker, dat er mogelijkerwijs wel eens potentieel met de "mirror/spiegeling" knop gespeeld is in een fotobewerkingsprogramma.Wijnands schreef op woensdag 07 december 2011 @ 22:09:
Vond deze in the Guardian:
[afbeelding]
Linkshandige D70?
IANAL enzo hoor!
Ding lijkt wel meteen heel raar...je bent zo gewend dat het andersom zit....grappig om te zien hoe onlogisch het apparaat er meteen uit ziet
[ Voor 12% gewijzigd door Nomad op 07-12-2011 22:45 ]
http://nikonrumors.com/20...w-shipping-in-europe.aspx
Anoniem: 255680
Ja 500 is inderdaad wel wat overdreven.JvdGeest schreef op donderdag 08 december 2011 @ 16:38:
Een fotozaak uit Nederland die op NikonRumors staat, omdat ze zo'n beetje de eerste zijn die de SB-910 al levert. Ik houd het mooi op de SB-900
http://nikonrumors.com/20...w-shipping-in-europe.aspx
- 16.2 MP
- 11 fps
- 100-102,400 native ISO range, expandable to 50 and 204,800
- CF + XQD memory card slots! That's right, the Nikon D4 will have the new Compact Flash XQD memory card slot.
- Compatible with the new Nikon WT-5 wireless transmitter
- Integrated Ethernet in the camera
- Face detection/recognition function that will be working in the viewfinder (maybe some type of a hybrid viewfinder? Nikon had several related patents)
- Improved video, I have no other details on that but my guess is 1080p/30/25/24 and 720p/60/30/25/24 similar to the Nikon D800
- Uncompressed video out through the HDMI port
Ability to assign the two buttons on the front of the camera to smooth aperture control during video recording - Improved 51 AF points
- AF detection range will go down to EV-2.0 (the D3s went to EV -1)
- Autofocus system: 9 cross-type sensors that are operational up to f/8
http://nikonrumors.com/20...-iso-xqd-memory-card.aspx
Valt me wel op dat het aantal megapixels iets aan de lage kant is. Natuurlijk is deze camera meer op snelheid en goede ISO prestaties gericht (itt D800), maar iets meer was misschien geen overbodige luxe geweest. Tegenover de Canon 1D X (18 MPs en 12 FPS) was dat denk ik net wat sterker geweest. Een beetje meer cropruimte is altijd wel prettig. Verder nog nooit van XQD gehoord, maar de specs zijn wel veelbelovend qua snelheden. Ben wel benieuwd naar dat face-detection systeem. Niet zozeer qua nut, maar wel hoe het uitgewerkt gaat worden.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Overigens vind ik deze specs een stuk geloofwaardiger dan de geruchten over de D800. ik vind het ook een wat vreemde strategie, om eerste met een low-res compacter model naast de high-end modellen te komen en vervolgens met een high-res compacter model naast het(/de) high-end model(len). Ik weet ook niet of ik op een D800 zoals die nu is beschreven zit te wachten, enige wat ik mis op mijn D700 is filmen, op heel veel meer resolutie zit ik niet te wachten. Maar we zullen het allemaal wel zien, voorlopig zijn het nog slechts geruchten...
Anoniem: 176826
Als ik de specs van de D800 zo lees, denk ik dat ik veel liever een D700 dan een D800 aanschaf. Zoals anderen ook al aangeven, ik ben de pixelrace allang moe. Wat dat betreft vond ik de vorige "grote" Nikon revolutie ook zo een verademing. Met de D3 niet gaan voor meer pixels dan de Canon, maar gaan voor veel betere ruis en iso prestaties.
Als ik kijk naar hoe ik fotografeer, heb ik liever meer dynamisch bereik en goede ruisprestaties, ook bij lowlight. Ik druk mijn foto's tenslotte normaal niet af op A1 of A0 formaat. Met 10 MP heb je echt wel zat puntjes om 90*60 cm af te laten drukken.
jij zegt het, ik dacht hetAbbadon schreef op maandag 12 december 2011 @ 11:29:
In feite krijgen we dus de volgende camera's: Nikon 5D en Canon D3 (waarbij de camera's in twee mount-opties verkrijgbaar zijn)
Misschien niet uitgesloten, maar wat zou een D4X dan nog toevoegen? Ik denk dat de markt voor een D4X aanzienlijk kleiner zal zijn als er al een veel goedkopere D800 op de markt is met dezelfde sensor. De D3X wordt momenteel eigenlijk alleen maar verkocht omdat het de enige mogelijkheid is om 24MP in een Nikon FX body te krijgen. Zodra Nikon een veel goedkopere D800 uitbrengt zal de markt voor de D3X of een eventuele D4X aanzienlijk krimpen.lateef schreef op maandag 12 december 2011 @ 11:31:
Als deze geruchten juist zijn, sluit dat toch geen D4x uit?
Overigens vind ik deze specs een stuk geloofwaardiger dan de geruchten over de D800. ik vind het ook een wat vreemde strategie, om eerste met een low-res compacter model naast de high-end modellen te komen en vervolgens met een high-res compacter model naast het(/de) high-end model(len). Ik weet ook niet of ik op een D800 zoals die nu is beschreven zit te wachten, enige wat ik mis op mijn D700 is filmen, op heel veel meer resolutie zit ik niet te wachten. Maar we zullen het allemaal wel zien, voorlopig zijn het nog slechts geruchten...
Uiteindelijk komt het er op neer wat een D4X dan beter zou kunnen dan een D800, al dan niet met grip.
Binnen het Nikonassortiment is de unique selling point van de D3x de enorme bak pixels met hoge beeldkwaliteit. Uitgaande van de geruchten maakt de D800 direct een einde aan deze usp. De eventuele 'D4x' significant meer pixels geven dan de D800 is betrekkelijk zinloos i.v.m. grenzen van zowel diffractie als objectieven, dus betaal je in feite 4-5 mille extra voor een ingebouwde grip, niemand die zo gek islateef schreef op maandag 12 december 2011 @ 11:31:
Als deze geruchten juist zijn, sluit dat toch geen D4x uit?
De usp's van deze hi-end hi-res camera's zijn goeddeels achterhaald door het voortschrijden van de techniek en de 'trickle down' daarvan naar de goedkopere modellen. Canon heeft dit denk ik heel expliciet laten zien door formeel te stellen dat de 1D X de vervanger van zowel de 1D4 als 1Ds3 is. Dat hebben ze vast niet voor de lol gedaan.
Ik zie op termijn eerder een uitbreiding aan de onderkant van de fullframe assortimenten van beide merken dan uitbreiding aan de bovenkant. Maar daar zullen ze vast geen haast mee maken.
Mijn gok: het ding wat meer pro-features geven zodat het ook het gat dat de 1Ds achterlaat (dat van pixelkoning) mee kan helpen vullen. Dus naast een stapel extra pixels iets meer snelheid en een moderne AF. Daarmee is hij ook gelijk voldoende weerbaar tegen de D800 de aankomende jaren. En natuurlijk een voorsprong pakken op gebied van filmen, dat is Canon aan zichzelf verplicht.Metten schreef op maandag 12 december 2011 @ 13:22:
[...]
Inderdaad opvallende verschuivingen in positionering. Nu afwachten wat Canon met de 5DIII gaat doen.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Oh...
Mits de rumors van de D4 waar zijn ben ik wel enthusiast, vooral de in-viewfinder face detection. Niet dat ik het budget voor zo'n ding heb, maar face detection AF in combinatie met phase detection AF zou echt ideaal zijn voor mijn concertfotografie
Als de combinatie van features klopt, zou ik de eigenschappen van de D4 eerder in de D800 stoppen en omgekeerd. Maar tja, wie ben ik?
De D800 is weer meer toegespitst op studiowerk, waar je liever die extra megapixels hebt en je weinig tot niks aan 11fps en torenhoge ISO's hebt.
Dan is het eigenlijk wel jammer dat er geen 3e prosumer fullframe camera komt waar de vergevorderde amateur iets mee kan/die graag naar fullframe wil upgraden.
Die D4x hoeven ze niet meer pixels te geven, maar evenveel zou ook kunnen. Nikon heeft ook de D700 naast de D3 geplaatst, terwijl de D3 op het eerste oog niet veel extra bood voor een flinke duit meer. De D3 echter was in zoverre voldoende succesvol dat Nikon nog een doorontwikkelde D3s heeft geïntroduceerd. Het lijkt me dus niet geheel onmogelijk dat Nikon wederom een compacter model naast een high-end model met vergelijkbare specs aan gaat bieden.Abbadon schreef op maandag 12 december 2011 @ 14:17:
[...]
Binnen het Nikonassortiment is de unique selling point van de D3x de enorme bak pixels met hoge beeldkwaliteit. Uitgaande van de geruchten maakt de D800 direct een einde aan deze usp. De eventuele 'D4x' significant meer pixels geven dan de D800 is betrekkelijk zinloos i.v.m. grenzen van zowel diffractie als objectieven, dus betaal je in feite 4-5 mille extra voor een ingebouwde grip, niemand die zo gek is
Maar bovenal vind ik de specs van de D800 nogal ongeloofwaardig, de strategie die ze nu met de D700, D3(s) en D3x voeren, is naar mijn idee veel logischer. Ik zou dan ook eerder zo'n zelfde strategie verwachten van Nikon, dus met een 'low-res' en high-res high-end camera en een 'low(ere)-res' compactere camera. Die laatste zou dan eventueel nog een andere sensor dan de 'low-res' high-end camera (met wat meer pixels) kunnen krijgen, maar de 36MP van NR vind ik zeer onwaarschijnlijk voor een D700 opvolger. Bij een D4x vind ik dat een stuk aannemelijker.
Overigens vind ik het niet vreemd dat Canon met die als-h sensor is gestopt, maar zal het mij ook niet verbazen wanneer Canon naast de 1D X nog met een high-res 1D Xs komt.
Maar vooralsnog zijn het allemaal geruchten en heeft Nikon nog geen enkel nieuws uitgebracht, al zou volgens NR de D800 al in oktober worden aangekondigd...
die is er wel degelijk als de D800 en D4 uitkomen: tweedehands D700'sDenzo schreef op maandag 12 december 2011 @ 19:17:
Dan is het eigenlijk wel jammer dat er geen 3e prosumer fullframe camera komt waar de vergevorderde amateur iets mee kan/die graag naar fullframe wil upgraden.
[ Voor 54% gewijzigd door citruspers op 12-12-2011 21:59 ]
Maar verder, een toestel om aan de onderkant van de MF-markt te gaan concureren (D4x). Een toestel voor sport en rapportage fotografen (D4s), en een 'consumenten' toestel (D800). Een evolutie op de huidige strategie. Ik heb wel een hoop ideeen voorbij zien komen, maar niet een alternatieve strategie gezien/herkend die Nikon zou navolgen. (of ik lees niet goed). De D800 zou nog het meeste potentieel bieden wat betreft innovatie denk ik, maar 36 megapixel, mwaaoh. Hebben ze bij de d7000/5100 ook niet gedaan, ook daar een flinke evolutionaire stap.
[ Voor 8% gewijzigd door Amrit op 12-12-2011 22:10 ]
Verder ben ik het wel met Denzo eens. Heel veel mensen vroegen zich al af wat de meerwaarde van een D3x was boven een D700. Zou mij dus niets verbazen dat er alleen een D800 en een D4 komt en geen D4x. Als de D800 daadwerkelijk 36MP krijgt, lijkt me dat er qua sensor weinig winst meer te halen is. Ik betwijfel zeer of andere features dan nog de doorslag gaan geven. Dingen als AF en snelheid boeien veel minder voor dat type werk.
Anoniem: 19894
Als de spiegel omhoog gaat klopt er iets niet (dan heb je inderdaad zwart beeld). Bij DoF preview zou het diafragma moeten knijpen tot de ingestelde waarde. Geen idee verder wat je fout doet...sorry.Anoniem: 19894 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 00:34:
Weet iemand waarom mijn D70 geen DoF preview geeft? De spiegel gaat op, alleen heb ik zwart beeld in de zoeker, met alle lensen, en alle modes ?
* meerdere malen de DoF button indrukken
* de DoF button extra sterk indrukken
* contactpunten schoongemaakt
* resetbutton gebruikt (ja er is er één op de onderkant van de body)
* wisselen van a/b en 1.00/1.03/2.00 firmware onderling
Niets werkt, alleen de grap is dat verder alles wel werkt. Wat ik vreemd vind is dat Nikon helemaal niets heeft over dit probleem behalve (kennelijk) een hw/fix.
Alle instellingen worden gewoon overgenomen, ook met een MF lens

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 19894 op 14-12-2011 00:45 ]
gebruik je die dof button? ik heb er normaal vrijwel niets aan. alles wordt zo donker en het verschil is soms marginaal te zien.Anoniem: 19894 schreef op woensdag 14 december 2011 @ 00:09:
Ik heb inmiddels de camera onder handen gehad:
* meerdere malen de DoF button indrukken
* de DoF button extra sterk indrukken
* contactpunten schoongemaakt
* resetbutton gebruikt (ja er is er één op de onderkant van de body)
* wisselen van a/b en 1.00/1.03/2.00 firmware onderling
Niets werkt, alleen de grap is dat verder alles wel werkt. Wat ik vreemd vind is dat Nikon helemaal niets heeft over dit probleem behalve (kennelijk) een hw/fix.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Zelf gebruik ik die button trouwens vooral onder hele goede lichtomstandigheden. En dan ook niet als ik haast heb om een foto te nemen, maar vooral om gevoel te krijgen voor. Dus dan zal ik ook vaak zat even DOF preview doen, diafragma verdraaien, nog een keer DOF preview (en wellicht nog een paar keer) en dan de juiste instelling zetten en mijn foto maken.
Praktisch gesproken weet ik ondertussen meestal mijn diafragma echt wel goed te gokken, maar soms is het handig/leuk/verstandig om daar nog eens uitgebreid mee te spelen.
Yep, maar voornamelijk om nieuwe lenzen te leren "kennen".justice strike schreef op woensdag 14 december 2011 @ 04:02:
[...]
gebruik je die dof button? ik heb er normaal vrijwel niets aan. alles wordt zo donker en het verschil is soms marginaal te zien.
Maar goed, ik heb nog een D90 waar die wel werkt
Het kan best zijn dat je matglas te weinig licht krijgt en gewoon op zwart gaat, net zoals waneer je een 1.7x teleconverter op een f/5.6 lens zet.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Nope, het ligt aan de body.yzf1kr schreef op woensdag 14 december 2011 @ 15:10:
...
Het kan best zijn dat je matglas te weinig licht krijgt...
- 36 MP sensor (7360x4912)
- 100% viewfinder coverage
- Improved AF with face recognition – the D800 will still have 51 points AF point
- CF+SD memory card slots
- USB 3.0
- ISO range: 100 – 6400, ISO LO @ 50 and ISO HI-2 @ 25600
- The screen will be larger than 3 inches (probably 3.2 in.)
- The D800 will not have built-in GPS
- Expeed 3 processor
- There will be two different D800 versions/models, one with the antialiasing filter removed
- 4 fps continuous shooting, about 6 fps in DX mode with optional battery pack
- Video modes: 1080p/30/25/24 and 720p/60/30/25/24
- Headphone jack, can input from an external device such as a PCM sound recorder
- 86k pixels RGB sensor
- 200,000 shutter cycles
- Uncompressed HDMI video out (just like the Nikon D4)
Enorme resolutie is leuk, ISO prestaties zijn ondergeschikt daaraan.
Veel minder FPS etc.
Lijkt me dat ze eerder een body met goede videoprestaties hebben willen neerzetten tov de 5D MkII. Want het gros van de D700 gebruikers zouden eerder overstappen op een D3s achtige opvolger dan naar een D3x waar de D800 meer op lijkt.
Als je dan de "specs" van de D4 hoort lijkt dit juist te zijn wat de D800 had moeten wezen....
Ik snap het niet helemaal
Making an ass of myself since the 70's
Die 36 MP bijvoorbeeld, die zou ik eerder in de D4 verwachten dan in de D800 ?!? Laten we nu even praktisch blijven, wat moet een pro-sumer nou met zulke grote foto's?!?
Met zulke foto's vind ik het ook wel wat vaag om er SD kaarten in te gaan stoppen. Oke, die zijn wellicht fijn geprijsd, maar die zijn eigenlijk maar maximaal 32 GB groot. Oke, je kunt ook wel 64 GB krijgen, maar daar moet je toch echt hard naar zoeken.
(Zowiezo lijkt het mij niet handig hoor, twee verschillende formaten kaarten in een camera.)
Van dat soort zaken. Dan heb je een waardige opvolger. En dan idd de D4x op 36mp met aanverwante zaken. En een D4s op bijv. 18/25mp goede hoge ISO als de D3s 11FPS, HD video, betere sealing etc.
Maar ja, ik zal de context wel niet snappen

Ik blijf lekker bij m´n D700. En als iedereen straks overstapt koop ik er wel 1 of 2 bij als reserve/backup voor een prikkie. Kan ik nog jaren vooruit haha
Zo toch een camera die zijn mannetje staat ten opzichte van een 5D m2/3, en ook genoeg ruimte om er een D4 boven te plaatsen (hogere max iso, meer fps).
En SD geheugen is juist een flinke stap vooruit. Geen gedoe meer met die lompe CF kaartjes met afgebroken pinnetjes. Snap niet dat ze bij dslr's nog zo lang aan die CF kaartjes blijven hangen.
Doordat de meeste computers tegenwoordig een SD slot hebben ook geen gesleep met een kaartlezer meer
Leica MM + Sony A9
De D4 is volgens mij gewoon de camera voor persfotografen en dus de top van de lijn. Waarschijnlijk probeert Nikon die voor de spelen op de markt te krijgen. En juist sportfotografen willen snelheid, snelheid en nog een snelheid. Resolutie is voor persfotografen absoluut niet interessant of zelfs een hindernis. En natuurlijk is dit de markt waar het grote geld zit voor Nikon; zelfstandige fotografen moeten toch meer op de euro's letten.
Kortom; misschien is het qua versienummering niet heel logisch, maar als marktstrategie zie ik wel de logica. Verder kon ik helaas geen cijfers vinden, maar het zou me niets verbazen als de introductie van de D700 ervoor gezorgd heeft dat de D3x verkopen behoorlijk terugliepen. Kan me voorstellen dat Nikon dus duidelijker de toplijnen wil scheiden.
[ Voor 13% gewijzigd door Morrar op 17-12-2011 13:02 ]
Serieuze vraag: heeft iemand ooit gehoord van een DSLR waar een pinnetje van een CF-aansluiting is verbogen? Ik niet namelijk en ik kan me niet voorstellen dat dat gebeurt.RobertJRB schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 12:59:
En SD geheugen is juist een flinke stap vooruit. Geen gedoe meer met die lompe CF kaartjes met afgebroken pinnetjes. Snap niet dat ze bij dslr's nog zo lang aan die CF kaartjes blijven hangen.
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
SD kaartjes die kapot gaan heb ik wel gehad. Ze buigen namelijk snel, waardoor de behuizing openscheurt.
Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om een CF kaart of een CF kaartlezer te slopen. SD kaarten gaat wat dat betreft makkelijker.RobertJRB schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 12:59:
Doordat de meeste computers tegenwoordig een SD slot hebben ook geen gesleep met een kaartlezer meer
Maar ik geloof dat je mijn punt niet snapt. Ik snap vooral niet goed dat men twee verschillende kaarten in 1 body stopt.
Op DPZ ken ik wel verhalen van iemand met een slr met verbogen pinnen. Maar is al weer even terug (300D/ 10D/ microdisc tijd. Van die dikke CF's met harde schijf erin met een paar gig die ontzettend veel geld kosten.
Misschien beetje nuanceren, komt niet heel vaak voor
Dat canon toen met de 1D ook 2 kaarten ging toepassen was volgens mij omdat CF de standaard was en goedkoper, en SD sneller was wat handig is met filmen en de burst wegschrijven.
Leica MM + Sony A9
Maar om voor een zeg 4fps naar 8-11 fps te willen moet je dan wel héél diep in je buidel tasten. Waar mijn D700 al 8fps kan draaien voor bijv. sportfotografie is dit imo een heel onlogische stap. Een D3s draait ook maar 9fps op FX. Ik snap deze stap niet zoals gezegd.RobertJRB schreef op zaterdag 17 december 2011 @ 12:59:
Als niet nikon gebruiker vind ik het wel een logische stap.
Zo toch een camera die zijn mannetje staat ten opzichte van een 5D m2/3, en ook genoeg ruimte om er een D4 boven te plaatsen (hogere max iso, meer fps).
36mp, ISO ondergeschikt aan MP, denk dat veel huwelijksfotograven zich wel even achter de oren gaan krabben om hierop over te stappen van hun D700/D3.
En SD kaartjes... tsja, ik blijf het poppenspul vinden. Slechte bouwkwaliteit, te klein en onhandig, helemaal met handschoenen aan. Contactpunten veel kwetsbaarder, breekbaar noem maar op. De mooie grote CF kaarten daarentegen gaan als een speer, zijn ook met handschoenen aan goed te bedienen, zeker met de nieuwe Sanisk Pro kaarten met de beschermende coatings, temperatuur bestendig noem maar op. Zelfs metalen behuizingen om de duurzaamheid te waarborgen als ik me niet vergis.
Nee, SD is amateurlevel, CF is Pro level imo...
http://nikonrumors.com/20...-samples-at-high-iso.aspx
100% crop @ ISO 6400

Wel gaat het wellicht om een preproduction sample, dus het afgewerkte product doet het misschien nog wat beter...
Ik blijf me afvragen waarom er altijd maar verbeterde ruis prestaties verwacht worden. Als je bedenkt dat bovenstaand plaatje 6400 iso is, dan hoef je toch eigenlijk niet meer te verwachten. Hiermee kun je toch al in iedere situatie uit de voeten.Morrar schreef op zondag 18 december 2011 @ 11:29:
Tja op NikonRumors even alle ISO crops bekeken en ben niet heel erg onder de indruk. Maar goed, met die resolutie was het te verwachten dat de ruisprestaties niet schokkend zouden zijn. Ik zou zeggen dat dit ongeveer vergelijkbaar is met het niveau van de huidige generatie camera's. Geen revolutie op dat gebied dus.
Wel gaat het wellicht om een preproduction sample, dus het afgewerkte product doet het misschien nog wat beter...
Leica MM + Sony A9
De nadruk ligt nog altijd op resolutie en ruis. Hoewel dit natuurlijk belangrijke features zijn en de kwaliteit van een systeem in grote mate bepalen, zijn er ook andere dingen die van belang zijn waar relatief weinig aandacht naar uit lijkt te gaan.
Bijvoorbeeld auto-witbalans lijkt een van die dingen te zijn die ze maar slecht onder controle krijgen.
I make things.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Ik zeg niet dat ik het persoonlijk verwacht gezien de resolutie. Maar lijkt me niet vreemd toch dat mensen vooruitgang verwachten in techniek? Naar mate de tijd verstrijkt worden technologieën steeds verbeterd, dus dan lijkt het mij niet vreemd dat je qua ruis ook wat meer verwacht. Zeker omdat er ook nieuwe technologie qua sensoren is gekomen op dit vlak (back-illuminated sensor bijvoorbeeld).RobertJRB schreef op zondag 18 december 2011 @ 12:18:
Ik blijf me afvragen waarom er altijd maar verbeterde ruis prestaties verwacht worden. Als je bedenkt dat bovenstaand plaatje 6400 iso is, dan hoef je toch eigenlijk niet meer te verwachten. Hiermee kun je toch al in iedere situatie uit de voeten.
Maar als ik na die crops kijk zou ik liever niet op ISO 6400 met die ruis schieten. Zelfs de 3200 ISO crop vind ik niet echt lekker kijken (al vind ik de crops niet echt goed om de ruis mee te beoordelen). Volgens mij gaat het streepjespatroon van het papier al vrij snel verloren en is alleen de kreuk nog zichtbaar.
Tot slot zijn er inderdaad genoeg andere punten die verbeterd hadden kunnen worden, zoals de automatische witbalans. Dat Nikon vooral lijkt te kiezen voor een enorme resolutie-boost vinden veel mensen teleurstellend en ik kan daar wel inkomen. Ik ben wel benieuwd trouwens naar de veranderingen in het AF-systeem.
[ Voor 6% gewijzigd door Morrar op 18-12-2011 19:22 ]
Ja, inderdaad, als je de foto op 100% gaat bekijken, dan vind je de ruis wellicht wel storend, maar als je naar een dergelijke foto kijkt op een manier waarop een klant of een niet tweaker er naar kijkt, gaat niemand de ruis zien.
Overigens als we het lijstje in mogen leveren met dingen die beter zouden moeten kunnen, dan zou ik in de nieuwe camera's liever een beter dynamisch bereik zien. Witbalans... Meestal kom ik er wel met auto, maar ik ben er ook al lang achter dat het inderdaad hondsmoeilijk is om witbalans goed te krijgen. Waarom? Nou, omdat als het gaat om fotografen, ieder daar toch best wel net zijn eigen ideeën over heeft. Vandaar ook dat Nikon dat bijna niet goed kan doen. Vandaar dat ik liever heb dat ze iets doen aan dingen waar iedereen het wel een beetje over eens kan worden.
Als leek op sensorgebied zou ik toch wel wat kunnen verzinnen in de richting van ingebouwde HDR. Het zou best interessant zijn als je een sensor 2x (of meer) uit zou kunnen lezen in een enkele sluiterbeweging en dit vervolgens (in of buiten de camera) tot HDR te verwerken. Met bracketing is het best een gedoe dat de sluiter steeds op en neer moet; waarom zou je niet gewoon meerdere keren de sensor uitlezen? Met filmen gebeurt dat immers ook. Ook als de fotocellen resetten bij het uitlezen zou je nog een soort additief proces kunnen gebruiken met de data van de vorige keer dat de sensor werd uitgelezen.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om een sensor twee gescheiden uitleeskanalen te geven om op die manier twee beelden te verkrijgen. Dus in plaats van een 36 mpixel plaat, 2x 18 megapixel met verschillende belichtingstijden.
Het zijn maar wat wilde ideeën en er zullen wel allemaal technische bezwaren zijn (bijvoorbeeld dat het tijd kost om een sensor uit te lezen), maar ik denk dat een veel groter dynamisch bereik toch veel klanten zou trekken. Dus vreemd dat er niet meer over nagedacht lijkt te worden...
Maar of ze een dergelijke sensor ooit gaan maken zoals jij de toepassing schetst.. denk het niet. Toepassing is veel te beperkt. De mensen die nog meer bereik willen gaan toch voor midden en groot formaat.
je kunt de link volgen en dan zie je welk detail er wel in de 500 iso crop zit en wat verloren is gegaan in de hoge iso crop.FLuKee schreef op maandag 19 december 2011 @ 09:25:
Nog een kleine bemerking: hoe kun je die hoge-ISO crops nu beoordelen als je niet weet hoe een ISO200 eruit ziet? Je kunt toch niet zien hoeveel detail uit het oorspronkelijke beeld verloren is door evt. ruisreductie?
overigens vraag ik me altijd af waarom ze niets met de 3ccd tech gedaan hebben. Die heeft sony toch in zijn camcorders gestopt en dat is toch wel een hele makkelijke manier om effectief meer info te krijgen zonder dat je tot software demosaicing hoeft terug te vallen.
Nu schiet ik ook veel panorama. Soms ontkom je er ook niet aan om handheld te schieten (dat gaat best met VR). Echter ik deed dat tot nu toe altijd met auto exposure. Mijn gedachte gang was namelijk dat je zoveel mogelijk dynamisch bereik wil hebben. Als je de zon fotografeerd wil je dus veel lagere exposures hebben dan wanneer je de schaduw fotografeert. De foto's zien er ook gewoon goed uit, maar ik lees echter overal (zelfs bij hdr) dat je manual exposure moet gebruiken... Ik begrijp de gedachte gang niet echt daarbij.
vb, als je de zon fotografeerd dan bereik je zeer waarschijnlijk de bovenkant van het dynamisch bereik van je sensor. Je gaat dus de exposure naar beneden bijstellen om te zorgen dat de zon in het dynamisch bereik valt.
Als je nu die zelfde exposure gaat gebruiken voor een ander gedeelte van de foto, dan heeft dat geen nut. het dynamisch bereik is namelijk veel lager en je komt niet bij de limieten, echter de schaduwen zijn weer wel een probleem. Als je aan de bovenkant van je bereik niets mist dan kun je beter de exposure bijstellen zodat de ondergrens van het dynamisch bereik goed zit.
Maak ik nu een cruciale denkfout?
Uiteraard kan je prima de principes van HDR en panorama combineren door niet voor elk onderdeel van de panorama dezelfde belichting te gebruiken, maar dat kost dan wel meer werk in de nabewerking. Simpelweg de foto's aan elkaar plakken is niet voldoende.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
3CCD/CMOS techniek gebruikt prisma's om de kleuren te scheiden. Ik denk dat deze in een DSLR op de plek van de spiegel zouden vallen om de registerafstand gelijk te houden dus dat zou fysiek lastig worden om te implementeren, zeker als je bedenkt dat er ook AF en lichtmetingssensoren belicht moeten worden. Daarnaast krijg je met 3x fullframe sensoren natuurlijk een vrij lomp geheel. De sensoren in camcorders die het toepassen zijn dan ook veel kleiner.justice strike schreef op maandag 19 december 2011 @ 09:43:
[...]
je kunt de link volgen en dan zie je welk detail er wel in de 500 iso crop zit en wat verloren is gegaan in de hoge iso crop.
overigens vraag ik me altijd af waarom ze niets met de 3ccd tech gedaan hebben. Die heeft sony toch in zijn camcorders gestopt en dat is toch wel een hele makkelijke manier om effectief meer info te krijgen zonder dat je tot software demosaicing hoeft terug te vallen.
Overigens krijg je bij de crops die we op nikonrumors.com gezien hebben wel een heel erg vertekend beeld. Het zijn vrij kleine 100% crops van een 36MP beeld. Dat er detail verloren gaat bij hoge ISO waarden is duidelijk, maar met 36MP kan je dan wel nog een prima foto overhouden.
maar juist dat corrigeren gaat met HDR uitstekend omdat je makkelijk binnen de DR blijftOrion84 schreef op maandag 19 december 2011 @ 10:31:
Het punt is dat als je met auto exposure panorama's gaat nemen, er dus verschillen zitten in de belichting van de foto's, ook op de punten waar ze overlappen. Als je dat aan elkaar gaat plakken, geeft dat dus vreemde overgangen, tenzij je dat allemaal weer gaat corrigeren. Maar dat corrigeren gaat doorgaans ook de kwaliteit niet ten goede komen.
waar zit hem het probleem in de nabewerking dan? Hugin doet dat doorgaans vrij vlekkeloos.Uiteraard kan je prima de principes van HDR en panorama combineren door niet voor elk onderdeel van de panorama dezelfde belichting te gebruiken, maar dat kost dan wel meer werk in de nabewerking. Simpelweg de foto's aan elkaar plakken is niet voldoende.
Ik ken de context verder niet van waar je de opmerking vandaan hebt dat je panorama's beter in Manual kan schieten, maar ik vermoed dat dat er mee te maken heeft dat het gewoon makkelijker is om gelijk belichtte foto's te stitchen, dan foto's met onderling verschillende belichtingsinstellingen. (Al kan je in manual exposure mode natuurlijk nog steeds prima de instelling veranderen tussen twee shots in)

Misschien toch maar even een paar dagen wachten... Lees het volgende, en had het al eens eerder gelezen.
Is wel van NikonRumors... maar toch.. you never know!
Nikon will have a press conference in Nikon's headquarters in Thailand on January 6th, 2012 under the slogan "The image you are waiting for". I already mentioned that Nikon will announce the D4 and a new AF-S 85mm f/1.8G lens on January 6th, 2012.
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Waarom neem je niet de de 85mm 1.8D als je een betaalbare prime wilt? Verwacht dat de 1.8G wel tegen de 500 gaat kosten.Vis schreef op donderdag 29 december 2011 @ 11:51:
Hmmz
Misschien toch maar even een paar dagen wachten... Lees het volgende, en had het al eens eerder gelezen.
Is wel van NikonRumors... maar toch.. you never know!
Nikon will have a press conference in Nikon's headquarters in Thailand on January 6th, 2012 under the slogan "The image you are waiting for". I already mentioned that Nikon will announce the D4 and a new AF-S 85mm f/1.8G lens on January 6th, 2012.
1 ding: de niet zo'n mooie bokeh...KappuhH schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:17:
[...]
Waarom neem je niet de de 85mm 1.8D als je een betaalbare prime wilt? Verwacht dat de 1.8G wel tegen de 500 gaat kosten.
Ik heb de 50mm 1.8D en ik vind de bokeh niet zo heel mooi (kerstboom sterretjes effect)
Dit zal met de 85mm misschien iets beter zijn, omdat het een langer brandpunt afstand is.. maar ik ben best wel een bokeh liefhebber, en voor portretten kan het de foto maken of breken...
Daarom heb ik ook nog altijd de Samyang 85mm 1.4 in gedachten, die heeft uitmuntende reviews en een boterzachte bokeh.. alleen die heeft geen AF dus de keuze is lastig...
Vis schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:42:
[...]
...
Daarom heb ik ook nog altijd de Samyang 85mm 1.4 in gedachten, die heeft uitmuntende reviews en een boterzachte bokeh.. alleen die heeft geen AF dus de keuze is lastig...
Ook dat is een knelpunt idd... Ik ben toch gewoon erg bang dat ik in een shoot bijvoorbeeld de spontane foto's misloop door het ontbreken van de AF.Anoniem: 19894 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:52:
[...]
offtopic:
Ik heb deze lens, en je moet geen haast hebben om een foto te maken, maar als dat bezwaar er niet is komen er erg mooie platen uitrollen. Ik doe hem dan ook niet weg.
[afbeelding]
Misschien nog een paar nachtjes over slapen, en dan maar eens beslissen welke het wordt...
*droomt over de nikkor 85mm 1.4 G*
Lijkt me niet, dan zijn ze hun niche kwijt en moeten ze echt gaan concurreren met Tamron, Sigma, etc. En dit scheelt ze een hoop gezeik en nazorg met front- en back focus, etc. Wat er niet op zit kan ook niet kapot en kun je ook niet over klagen...Nomad schreef op donderdag 29 december 2011 @ 14:56:
Wat dat betreft moet Samyang snel eens gaan beginnen met AF. Gooi er 200 euro per objectief bovenop voor de AF, en volgens mij gaan ze hun verkopen zien stijgen als een raket.
Edit: Vergelijk het met Carl Zeiss, die gaan toch ook geen AF inbouwen... (Behalve voor Sony dan.)
[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 29-12-2011 15:03 . Reden: Edit: ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Waar het bij Sigma dus vaak fout gaatFiber schreef op donderdag 29 december 2011 @ 15:01:
[...]
...En dit scheelt ze een hoop gezeik en nazorg met front- en back focus, etc. ...

Anyway, ook met MF valt goed te leven, afstanden leer je vanzelf wel inschatten, en aan een focusring ben je ook snel gewend.
Alleen jammer dat die focusscreens zo vervelend te vervangen zijn voor de niet Dx en Dxxx modellen.
En ach, een rolmaat werkt ook
Nou heb ik een hele mooie android app gevonden die met behulp van de cosinus, een bekende constante in de driehoek en de elektronische gyroscoop heel mooi afstanden kan meten
Smart measure heet het. Compleet offtopic, maar ik wilde het toch even vermelden.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
dat is dan of geen rangefinder camera of ééntje waarvan de meetzoeker naar zijn mallemoer iscitruspers schreef op donderdag 29 december 2011 @ 16:45:
Leuk dat je het zegt van die rolmaat, ik heb sinds een tijdje een rangefinder camera waar je dus echt die afstanden moet inschatten.
Het is ook geen Nikon, dus hier hoort de discussie ook niet echt thuis.

Idd ja... alleen Sigma schijnt soms ook slechtere modellen in zn assortiment te hebben zitten...KappuhH schreef op donderdag 29 december 2011 @ 14:49:
In een Duitse test kwam de sigma 85mm 1.4 er trouwens veel beter uit dan de 1.4G las ik pas. En is ook nog eens veel betaalbaarder;)
Daar kan ik me wel in vinden, maar ik vraag me af hoe vaak je met AF wel goed zit op f/1.4 op 85mm . Ik kan me vergissen, maar ook voor een AF module lijkt me dan ontzettend lastig, zeker als je bij 1 mm beweging van je subject of je camera alweer uit focus bent.Anoniem: 19894 schreef op donderdag 29 december 2011 @ 13:52:
[...]
offtopic:
Ik heb deze lens, en je moet geen haast hebben om een foto te maken, maar als dat bezwaar er niet is komen er erg mooie platen uitrollen. Ik doe hem dan ook niet weg.
[afbeelding]
Of onder het volgende motto: De beste 85mm is de 85mm die je bij hebt ;-)
[ Voor 5% gewijzigd door RoyBijster op 30-12-2011 09:41 ]
I make things.
Ik wacht namelijk al een tijdje met de aanschaf van een D7000 mede omdat de prijs zo omhoog is gegaan door schaarste..
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:
Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6