Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Ik denk dat degene die hem hebben zich gelukkig mogen prijzen.

Wie nu een FX wil kiezen komt voor de keuze tussen een plastic fantastic D600 of een overkill D800.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
yzf1kr schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:37:
Wie nu een FX wil kiezen komt voor de keuze tussen een plastic fantastic D600 of een overkill D800.
Plastic zijn ze allebei, maar de plastic fantastic naam verdienen bodies zoals D7K of hoger niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Precies. Volgens mij gaat de D600 een hele mooie body worden die je de D700 snel doet vergeten. We'll see :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:16
Ik ben zelf een beetje bang dat het gewoon een D7000 body gaat worden. Misschien iets groter maar qua ergonomie dus niet zo top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Nou ik vind het belangrijker dat 'ie niet thuis blijft liggen of er last van krijg, en dan is groter dan D7K niet okee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ook de D7000 houd het voor gezien. :/ Discontinued op Amazon.de laat Nikonrumors weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:54
Dat was een foutje, en is inmiddels al weer hersteld. Amazon.de heeft de D7000 weer Auf lager. Waarschijnlijk een nulletje teveel ingetypt bij het discontinueren van de D700.

Had er trouwens niet al iemand zitten rekenen aan die D600 foto's op Nikonrumors, om op basis van de mount de maten te berekenen? Ik verwacht zelf dat die D600 toch wel iets groter wordt dan de D7000, vanwege de grotere sensor en spiegel.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Wesco schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:38:
Dat was een foutje, en is inmiddels al weer hersteld. Amazon.de heeft de D7000 weer Auf lager. Waarschijnlijk een nulletje teveel ingetypt bij het discontinueren van de D700.
Nee, het staat er nogsteeds hoor. Kijk verder naar beneden onder 'Product' waar staat: Auslaufartikel = Ja
Zoals je ook in de google-vertaalde screenshot kan zien.
Ik verwacht zelf dat die D600 toch wel iets groter wordt dan de D7000, vanwege de grotere sensor en spiegel.
De mount blijft net zo groot, de grip en de andere kant zien er ook niet groter uit. Hij heeft in principe 'alleen' een grotere spiegel, dus een groter prisma, en daarmee zal z'n koppie eventueel ietswat hoger uitsteken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
jesper86 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:30:
[...]

Plastic zijn ze allebei, maar de plastic fantastic naam verdienen bodies zoals D7K of hoger niet.
Geloof me, ik heb de D300s gehad, en sinds kort een stapje terug gedaan naar de D7000. Beetje misleid door de grote hype, IQ is marginaal beter, maar verder kan hij nog niet in de schaduw staan van de D300(s).
De D7000 voelt echt aan als een klein stuk plastic als je de D300s gewend bent.

Als de D600 de zelfde body/feel krijgt, zou dat een zware teleurstelling zijn voor veel D200/300 bezitters die zouden willen overstappen.

[ Voor 10% gewijzigd door yzf1kr op 25-08-2012 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:08

Metten

ik hou het graag simpel

yzf1kr schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 09:50:
[...]

Geloof me, ik heb de D300s gehad, en sinds kort een stapje terug gedaan naar de D7000. Beetje misleid door de grote hype, IQ is marginaal beter, maar verder kan hij nog niet in de schaduw staan van de D300(s).
De D7000 voelt echt aan als een klein stuk plastic als je de D300s gewend bent.

Als de D600 de zelfde body/feel krijgt, zou dat een zware teleurstelling zijn voor veel D200/300 bezitters die zouden willen overstappen.
Daarom zou het ook jammer zijn als er geen D400 zou komen. De D7000 en D600 zijn natuurlijk wel een flinke stap vooruit voor mensen die van een D3x00 of D5x00 komen en dat zijn er simpelweg een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Bovendien is voor de meeste mensen een D300 ook gewoon overkill, tenzij je jezelf wijs maakt van niet ;)

Mijn oom heeft er ook 1, die gebruik ik wel eens. Twijfel of hij nou weet wat aperture is of niet. :+

[ Voor 33% gewijzigd door jesper86 op 25-08-2012 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
jesper86 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:58:
Bovendien is voor de meeste mensen een D300 ook gewoon overkill, tenzij je jezelf wijs maakt van niet ;)
Licht er aan wat je gewend bent, als je de AF van de D700 of D300s gewend bent, is die van de D7000 wel even schrikken, hij mag wel moderner zijn, maar is een stuk slechter: Hij zit er vaker naast, en gaat snel hunten bij weinig licht. Om nog maar niet te spreken over de langzamere AF motor die er in zit.

Het mag dan in jouw ogen overkill zijn, als je van een betere camera af komt, zijn dat dingen die meteen opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
Ik vermoed dat jesper inhaakt op jouw eerdere opmerking dat een D7000 aanvoelt als een klein stukje plastic als je de D300s gewend bent. Dat is wel zo maar de vraag is of je serieus de bouw van een D300s nodig hebt met z'n dikke metalen frame. En ik schat dat het voor 99% v.d. kopers feitelijk overkill is.
Qua AF een stap terugdoen is inderdaad waardeloos, maar da's wat anders.

Overigens denk ik dat we geen camera's meer als de D300 en D700 gaan krijgen. Zelfs de D800 voelt minder solide aan dan de D700. Imo komt dat doordat het metalen frame dunner is (maak metaal dunner en het voelt anders aan). Groot voordeel is wel dat het allemaal lichter wordt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Van mij mag het die kant wel op. Ik vind de D800 lekker licht aanvoelen :) De D700 voelt veels te zwaar aan als je dat eenmaal gewend bent. Het zal mij eerlijk gezegd weinig uitmaken dat de D600 meer op de D7000 zal lijken qua body layout. Lekker licht en iets compacter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik vind 'm ook overbodig zwaar, ding lijkt soms wel van gietijzer 8)7 Als ik geen andere prio's had zou ik zo m'n D700 inwisselen voor een D800. Voor zover ik heb kunnen beoordelen is die op elk vlak, behalve de grip en fps, beter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Nou het is nu eigenlijk zo dat je van een D7000 naar de D800 gaat. De D300(s) is al redelijk oud. Heeft geen goede filmfunctie.
Qua ergonomie ga je dus van een D7000 naar een D800. D800 heb ik in de winkel geprobeerd en ligt heerlijk in de hand. D7000 erger ik me aan. Hierdoor toch maar besloten om over te stappen naar canon omdat het nieuwe schooljaar begint en ik gewoon beeldmateriaal moet schieten waar filmen ook belangrijk bij is. Ik heb er niet veel vertrouwen in dat de D600 qua ergonomie veel beter word dan de D7000, ik hoop het wel voor Nikon. Dan kom je nog op de prijs en die zal gewoon hoger uitkomen dan een tweedehands Canon 5DII en qua specificaties zullen ze elkaar niet heel veel ontlopen. (Het voordeel zal wel iets richting de D600 gaan maar dat mag ook wel voor een nieuwe camera). De D600 zal tweedehands eerst niet goed verkrijgbaar zijn en de prijs zal nog niet snel dalen in het komende jaar tot het niveau van de 5DII. In mijn mening heeft Nikon hier echt een onnodig groot gat laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Oei, oei, ik herken je verhaal om andere redenen, en was uiteindelijk niet bepaald blij met die zet :P Ben benieuwd of jij dat wel bent. Ik snap niet dat je de ergonomie van de 5D2 zoveel beter zou vinden dan een D600 of D7000 dat je daar voor overstapt, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
De D600 zal tweedehands eerst niet goed verkrijgbaar zijn en de prijs zal nog niet snel dalen in het komende jaar tot het niveau van de 5DII.
Dan neem ik aan dat je het over de tweedehandsprijs van een 5D2 hebt? De 5D2 kost nu circa 1650 euro, en ik denk dat dat ongeveer de introductieprijs van de D600 gaat worden (misschien zelfs een stukje lager nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Dat is inderdaad persoonlijk maar ik vind de ergonomie echt minder van de d7000. Het is wel een kleine gok dat ik kan wennen aan canon.

Ik had het inderdaad over tweedehands prijzen. We zullen zien wat de toekomst brengt en of ik met een kleine jaloerse blik naar de D600 ga kijken of juist extra blij word van deze stap.

Nogmaals ik blijf het vreemd vinden dat nikon zo'n gat laat vallen daar maar geen D400 uit te brengen.

• Nordlys
  • Niet online
Hmm, welke camera is dit eigenlijk?

Afbeeldingslocatie: http://a.yfrog.com/img878/3305/zyhcj.jpg

(Bron: NikonRumors)

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

JvdGeest schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 07:46:
Hmm, welke camera is dit eigenlijk?

[afbeelding]

(Bron: NikonRumors)
D7200? D400? aan de hand van de 'mode dial' zou ik bijna zeggen dat het de D400 moet zijn, dan is het een draaiknop ipv de 3 drukknoppen die daar zaten. Een dergelijke draaiknop zit overigens ook op de Coolpix P7700 :P

edit: Alle overige kenmerken hebben veel meer weg van een D7000. Maar die 'modusknop' blijft raar.

edit2: Het lijkt gewoon een shop van de bovenkant van de D7000 waar de lijntjes op de flitser zijn weggepoetst, de genoemde draaiknop van de P7700 op is geplakt en een rare uitstulping met 'draaiknop' op het oculair is geplaatst. Voor de rest is hij exact gelijk aan de D7000 van boven. zie ook camerasize.com

[ Voor 32% gewijzigd door Metten op 30-08-2012 08:52 ]

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:52
Die mode-dial is inderdaad raar, er lijkt ook een DX lens op te zitten?
Rare combinatie, ik zeg fake :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• jesper86
  • Niet online
Jep, jammer, het is wel eens tijd voor een goede leak, maar deze ziet er zeker uit als een 'shop. :N

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Xcalibur schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:00:
Dat is inderdaad een DX lens, maar dat is ook te verwachten van een nieuwe leak. Van de D600 zijn er al een paar goede foto's gelekt, dus die zou het niet meer kunnen zijn. Daaruit is overigens ook op te maken dat het echt een FX versie wordt van de D7000 qua body layout.

Áls er nu leaks uitkomen van een nieuwe Nikon DSLR, dan zijn die waarschijnlijk van de D7100 en/of de D400 en dus met een DX sensor.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-10 13:21
D400 eindelijk? Dan kunnen al die D5000, D5100, D90, D7000 mensen eindelijk een stapje verder!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Zandpad schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:46:
D400 eindelijk? Dan kunnen al die D5000, D5100, D90, D7000 mensen eindelijk een stapje verder!
Helaas zijn er vooralsnog amper geruchten over de opvolgers van de D7000 en de D300s en wat betreft die laatste is het ook nog volstrekt onduidelijk óf die directe opvolger er uberhaupt gaat komen.

We hoeven in ieder geval geen van beide te verwachten op de aanstaande Photokina.

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 16:54
Ik herken hetzelfde verhaal, had een d300, deze ging defect na een hoop opnames, op aanraden van diverse bronnen voor de d7000 gegaan en hier spijt van...

AF minder goed, en trager. op hogere ISO waarden erg goed, dat wel.
Veel foto's met name op F1.8 zag je de scherpte niet overeenkomen met waarop ik scherpstelde.

Deze binnen een maand weer weggedaan, gelukkig gekocht in de btw actie van de mediamarkt, dus met weinig verlies weg kunnen doen.
Daarna een 2e hands d700 op de kop getikt, deze is eigenlijk beter in alles. Alleen op lagere iso waarden lijk je wat meer ruis te zien in onderbelichte delen.

Ik ben er erg tevreden mee in ieder geval.
d800 is zo goed dat ik de lenzen die ik nu heb weg kan knikkeren en in kan ruilen tegen de duurste varianten.

Laat maar zitten dan ;)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Verwijderd

Zandpad schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:46:
Pff, ik heb mijn D5100 net :P

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Xcalibur schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:00:
Is die mode dial niet hetzelfde als die op de gelekte D600 pics (die was namelijk ook al anders als de dial van de D7000)? Gezien de DX lens zou het dan een D7000 opvolger kunnen zijn.

Edit: nee, andere opdruk zie ik. Dan stem ik ook voor fake (ook vanwege die rare vlakke flitser).

Snap alleen niet wat die gekke uitstulping bij het oculair is inderdaad :?

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 30-08-2012 17:22 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 23:30
walletje-w schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 16:54:
Nogmaals ik blijf het vreemd vinden dat nikon zo'n gat laat vallen daar maar geen D400 uit te brengen.
Ik ook. De D7000 is moderner dan de D300(s), en op allerlei punten ook beter wat ik zo lees. Maar niet op alle punten. Als je een upgrade wil van de D300 is de D7000 eigenlijk maar een matige optie (hoe matig hangt er vanaf wat je eisen en wensen zijn natuurlijk). Anders moet je naar full-frame (waardoor een deel van de lenzen waarschijnlijk ook vervangen moet worden). Dus laatste dat is een behoorlijke drempel.

Voorlopig kan ik prima vooruit met m'n D300, dus geen direct probleem. Doet me wel afvragen wat de toekomst van DX nog is voor het pro-segment. Óf de ontwikkeling van de D400 is vertraagd, anders zou het wel eens geeindigd kunnen zijn met de D300s. Jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie niet snel een body uitkomen in de D# lijn met een DX sensor. Daarmee is de bodylijn van de D### serie, ook het maximale wat je kunt verwachten met een DX sensor. Dat er een opvolger komt van de D300(s) lijkt me wel duidelijk. Je kunt natuurlijk overwegen dat de D800 ook in crop modus nog een goede camera is, maar tja....

Waarom verwacht ik toch een D### body met een DX sensor (wellicht niet vandaag of morgen, maar toch in de toekomst)? Er is een markt voor. De consument is natuurlijk leuk, maar als uithangbord zijn de mensen die de camera profesioneel gebruiken, gewoon erg belangrijk. Voor bijvoorbeeld natuurfotografen zijn de crop body's juist uitermate geschikt. Die willen lang niet in alle gevallen over op body's met een FX sensor.

Als natuurfotografie voor je betekent dat je blote vrouwen gaat fotograferen, dan is een FX body wellicht wel handig en ook als het voor jou betekent dat je landschappen doet. Maar voor vogels en ander wild dat je van een relatief grote afstand wilt fotograferen, dan is DX toch verdomd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Nikon D600 specs + foto:
http://nikonrumors.com/20...specs-and-new-images.aspx

24 megapixels, 5.5 fps, 39 AF-punten, ISO 100-6400, 100% viewfinder, EN-EL15 batterij (danku Nikkon)

[ Voor 32% gewijzigd door Nordlys op 11-09-2012 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Potjandorie, dat zijn mooie spekkies: 100% coverage, 5,5fps, DX-mode filmen, uncompressed FullHD HDMI output. Maar is dat ding nog steeds D7000 formaat zoals in eerder geruchten? Want dat is wel redelijk klein.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Lijkt het wel op ja, ziet er niet heel erg anders uit dan de eerder gelekte foto's. Voor een instap FX body lijkt me dat ook wel prima eigenlijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik ben erg benieuwd naar de prijs. 1300-1500 euro? Of richting de 1700? Ik denk dat het een aardig succes gaat worden als ik de specs zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:09

Vis

Ben ook zeer benieuwd naar de prijs :) komt steeds dichterbij!

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Sprak deze week met de Benelux Nikon vertegenwoordiger van Nikon-europa en die had zijn twijfels bij de prijs.
Onder de 1600 euro leek hem niet waarschijnlijk dit jaar. Ben benieuwd wat de winkels gaan doen en vanaf wanneer die dan ook echt in de winkel ligt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met zulke specs verwacht ik echt iets op de 2000euro als introductieprijs. Ik zet in op €2199 advies/introductieprijs. Winkelprijs €2099 en dan afzakken naar €2000 aan het einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis

Vis

Universal Creations schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 23:03:
Met zulke specs verwacht ik echt iets op de 2000euro als introductieprijs. Ik zet in op €2199 advies/introductieprijs. Winkelprijs €2099 en dan afzakken naar €2000 aan het einde van het jaar.
Tja, normaal gesproken wel met die specs idd. Echter komt ie dan wel erg in de buurt van de D800, en ik denk dat de prijs gaat starten bij 1799 euro.
Hoop natuurlijk minder...

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Universal Creations schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 23:03:
Lijkt me stug dat een camera die in feite alleen qua sensorformaat substantieel verschilt van de D7000 ruim dubbel zo duur zou worden.

Zoals ik eerder al eens heb opgemerkt hier zou ik eenzelfde prijsverhouding verwachten tussen D7000 en D600 als tussen de d300 en d700 destijds. Wellicht is die inschatting van 1500-1600 wat optimistisch, maar meer dan 2000 lijkt me serieus geen handige zet van Nikon. FX is wellicht een hype, maar je moet denk ik toch wel serieus goed kunnen kletsen als verkoper om het verschil tussen een D7000 (of diens opvolger) en een D600 goed te praten als die laatste ruim twee keer zo duur wordt.

[ Voor 40% gewijzigd door Orion84 op 12-09-2012 09:02 ]

• summaheat
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09 17:33
Hey iedereen, ik vroeg me af of het beter wachten is op de 5200?
Komt hij binnekort aan een goeie prijs ? Zal de prijs van een 5100 nog omlaag gaan?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

summaheat schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:03:
Komt hij binnekort aan een goeie prijs ? Zal de prijs van een 5100 nog omlaag gaan?
Er is nog helemaal niets bekend over een eventuele D5200, de D5100 is een prima camera voor een prima prijs, maar als je zo redeneert kan je altijd wel wachten op een opvolger / prijsverlaging.

Het enige wat eventueel verstandig kan zijn is heel even geduld hebben wat Nikon deze (en volgende) week/weken aankondigt in aanloop naar de Photokina.

Maar aangezien er tussen de D5000 en de D5100 twee jaar zat en de D5100 pas van vorig jaar april is, zou ik een D5200 eerlijk gezegd ook pas volgend voorjaar verwachten en niet nu al.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 12-09-2012 09:21 ]

Orion84 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 08:46:
[...]

Lijkt me stug dat een camera die in feite alleen qua sensorformaat substantieel verschilt van de D7000 ruim dubbel zo duur zou worden.

Zoals ik eerder al eens heb opgemerkt hier zou ik eenzelfde prijsverhouding verwachten tussen D7000 en D600 als tussen de d300 en d700 destijds. Wellicht is die inschatting van 1500-1600 wat optimistisch, maar meer dan 2000 lijkt me serieus geen handige zet van Nikon. FX is wellicht een hype, maar je moet denk ik toch wel serieus goed kunnen kletsen als verkoper om het verschil tussen een D7000 (of diens opvolger) en een D600 goed te praten als die laatste ruim twee keer zo duur wordt.
Verhouding tussen D300 en D700 is niet hetzelfde als tussen D7000 en D600. Het is eerder D90 vs D700 lijkt mij.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Universal Creations schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:57:
[...]

Verhouding tussen D300 en D700 is niet hetzelfde als tussen D7000 en D600. Het is eerder D90 vs D700 lijkt mij.
Waarom? Die D600 is op nagenoeg alle vlakken een kopie van de D7000 (op wat voor de hand liggende modernisering na, in feite is het een kopie van wat ik verwacht dat de D7100 zal worden). Grofweg dezelfde body en features, hetzelfde AF systeem, vergelijkbare FPS. Alleen dan FX.

Net als de D300 en D700 dus: twee camera's, gebouwd op min of meer hetzelfde platform. De ene DX de andere FX. Beide camera's ook voor dezelfde doelgroep: D300 en D700 beide semi-pro, D7000 en D600 beide voor enthousiaste hobbyisten en consumenten met geld teveel.

D90 vs. D700 is totaal ander vergelijk. Dat is een consumenten DX body vs. semi-pro FX body die op vrijwel geen enkel vlak met elkaar te vergelijken waren.

De D600 verhoudt zich in mijn ogen tot een D700, zoals een D7000 zich tot een D300(s) verhoudt: Moderner, maar in een minder professioneel jasje.

• Vis

Vis

In principe zou je idd kunnen zeggen dat de D600 straks de D700 zal moeten doen vergeten, echter of dat ook zal gebeuren qua ergonomie en solide body valt te betwijfelen, omdat Nikon daar klaarblijkelijk met de D600 op zal bezuinigen t.o.v. de D700.

Wat je er voor terug krijgt met de D600 zijn uiteraard modernere technische snufjes.

Keuzes, keuzes....

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, het is nu eenmaal niet altijd zo eenvoudig dat een camera een volledig logische vergelijkbare opvolger krijgt. Nikon zal daar ongetwijfeld zo zijn redenen voor hebben om in plaats van een duidelijke D700 opvolger er een nieuwe camera boven (D800) en een nieuwe camera (D600) onder te positioneren.

Voor een D700 eigenaar die graag zijn D700 vervangt door iets moderners zorgt dat mogelijk voor een dilemma, maar voor nieuwe instappers, of consumenten die vanaf een eenvoudiger body afkomen hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Zij die het echt nodig hebben kopen een D800 en voor de rest komt FX met de D600 een stuk meer binnen bereik.

Wat dat betreft ben ik alleen wel benieuwd of er bij de D300s ook nog zoiets gaat gebeuren. De D7000 is daar soort van onder geschoven, maar er is nog geen D800 equivalent boven geplaatst. En de geruchtenmolen rond een mogelijke D400 komt nog niet echt op gang.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Nikon heeft zich destijds met de D700 behoorlijk in zijn voet geschoten, want mensen kochten liever een D700 dan de D3. Daarom verbaast het me ook niks dat ze de doelgroep met de opvolger van de D700 anders aanpakken.

De D600 is wat dat betreft een hele interessante optie, en ik vraag me inderdaad ook af of er nog wel een opvolger komt voor de D300s. D300s - D800 is wel een behoorlijk gat, daar kan zeker nog wel een pro APS-C body tussen. Of Nikon gaat er vanuit dat de pro toekomst full frame wordt, zeker nu fullframe met de D600 ook voor de consumer/enthousiast een stuk bereikbaarder zal zijn.

Geruchten gaan dat Canon ook met een 'instap' full frame body gaat komen, en de 7d opvolger laat ook langer en langer op zich wachten, met zelfs geruchten dat de 7d-II een fullframe sensor gaat krijgen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Abbadon
Als D700 eigenaar ben ik wel erg geinteresseerd in de D600: lichter, betere beeldkwaliteit (lijkt me een veilige aanname) en 100% viewfinder :) De AF is vermoedelijk wel minder geavanceerd maar zolang hij net zo precies en snel is als die v.d. D700 kan ik wel leven met wat minder AF-punten. Een andere stap terug is max 1/4000e sluitertijd i.p.v. 1/8000e, dat vind ik minder. Ben wel benieuwd hoe hij beetpakt want dat vind ik bijzonder belangrijk.

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Abbadon schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:27:
Als D700 eigenaar ben ik wel erg geinteresseerd in de D600: lichter, betere beeldkwaliteit (lijkt me een veilige aanname) en 100% viewfinder :) De AF is vermoedelijk wel minder geavanceerd maar zolang hij net zo precies en snel is als die v.d. D700 kan ik wel leven met wat minder AF-punten. Een andere stap terug is max 1/4000e sluitertijd i.p.v. 1/8000e, dat vind ik minder. Ben wel benieuwd hoe hij beetpakt want dat vind ik bijzonder belangrijk.
Zoiets heb ik dus ook. Als de D600 duidelijk een betere beeldkwaliteit heeft, is het zeker een goede optie om naar over te stappen inderdaad! 100% viewfinder is ook prettig en minder AF-punten is in mijn tak van sport (bruiloft/reportage/portret) absoluut niet erg... Geen 1/8000e is wel gewoon stom.

Maar bovenal is de manier waarop hij vastpakt nog veel belangrijker.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Orion84 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:06:
[...]

Waarom? Die D600 is op nagenoeg alle vlakken een kopie van de D7000 (op wat voor de hand liggende modernisering na, in feite is het een kopie van wat ik verwacht dat de D7100 zal worden). Grofweg dezelfde body en features, hetzelfde AF systeem, vergelijkbare FPS. Alleen dan FX.

Net als de D300 en D700 dus: twee camera's, gebouwd op min of meer hetzelfde platform. De ene DX de andere FX. Beide camera's ook voor dezelfde doelgroep: D300 en D700 beide semi-pro, D7000 en D600 beide voor enthousiaste hobbyisten en consumenten met geld teveel.

D90 vs. D700 is totaal ander vergelijk. Dat is een consumenten DX body vs. semi-pro FX body die op vrijwel geen enkel vlak met elkaar te vergelijken waren.

De D600 verhoudt zich in mijn ogen tot een D700, zoals een D7000 zich tot een D300(s) verhoudt: Moderner, maar in een minder professioneel jasje.
Dus Nikon heeft zijn systeem eigenlijk om zeep geholpen door de D7000 tussen de D90 en D300 te plaatsen. Maar dan nog is een D7000 niet dezelfde lijn als de D300 en dus vind ik dat je de prijsstelling D300 vs D700 niet mag vergelijken met D7000 en D600.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik baseer die opmerking ook niet op het gelijkstellen van D7000 aan D300. Ik zeg alleen dat (net als D300 en D700) de D7000 en D600 een soort 'duo' zijn: op dezelfde basis, maar de ene DX en de andere FX.

Het D300/D700 duo ligt in een andere categorie dan het D7000/D600 duo, maar het zijn wel vergelijkbare duo's in de zin dat het sensorformaat het enige substantiële verschil is. Daarom verwacht ik dat de verhouding tussen de prijzen van D7000 en D600 vergelijkbaar is met de verhouding tussen de prijzen van de D300 en D700.

Bij het D300/D700 duo was de meerprijs voor FX zo'n 30%. Mijn suggestie is enkel en alleen dat ik bij het D7000/D600 duo een vergelijkbare meerprijs voor FX verwacht.

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 12-09-2012 12:31 ]

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 18:13
Nomad schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 22:54:
Sprak deze week met de Benelux Nikon vertegenwoordiger van Nikon-europa en die had zijn twijfels bij de prijs.
Onder de 1600 euro leek hem niet waarschijnlijk dit jaar. Ben benieuwd wat de winkels gaan doen en vanaf wanneer die dan ook echt in de winkel ligt.
Volgens nikonrumors 2700 dollar body only ipv 1500 dollar :?
The price of the Nikon D600 is rumored to be ¥215,000 (around $2,700), the price of a D600 with 24-85mm kit lens: ¥270,000 (around $3,400).

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

PowerUp schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:31:
[...]

[...]
Als dat waar is kan ik me niet voorstellen dat dit een verkoopsucces gaat worden. Dat zijn semi-pro prijzen die in mijn ogen niet passen bij een FX versie van de D7000.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:22

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ouch, dat zijn wel forse prijzen.. dat zou dan in Nederlandse prijzen gewoon 2700 euro zijn, al denk ik dat het wel iets van 2200 a 2300 straatprijs zal worden. Een D800 heb je 'al' voor 2600 euro namelijk.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik zie op NR ergens een folder van de D800 die kort na launch in een Japanse shop zo'n 300k yen moest opbrengen. Als de D600 in yen 30% goedkoper wordt, dan zou dat voor NL inderdaad rond de 2000 euro moeten liggen, aangezien de D800 hier kort na de launch rond de 3000 zat.

Edit: post op Nikon Rumors is inmiddels ook aangepast om duidelijker te maken dat dit om Japanse prijzen gaat en dat je die niet zomaar kan omrekenen naar dollar prijzen zoals die in de US zouden gaan gelden.
The US prices of Nikon gear are usually lower, but at that point I think we can forget about a sub-$2,000 full frame Nikon camera. The D800 costs around ¥298,000 in Japan and $3000 in the US. With this ratio, I expect the D600 US price to be around $2,100.

[ Voor 47% gewijzigd door Orion84 op 12-09-2012 13:46 ]

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 20:57
summaheat schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:03:
Veel bewegingsvrijheid voor een lagere prijs van de D5100 is er niet, De D3100 zit er immers ook nog onder en die zie ik niet onder de €300/350,- uitkomen met 18-55 VR kitlens. (€400/450,- dus voor de D5100 18-55 VR kit.)

Een D5200 zal wanneer deze net uit is rond de €700,- kosten voor enkel de camera en rond de €750,- voor de 18-55 VR kit. En dan moet je nog tot minimaal april volgend jaar wachten. (Wat nog uit kan lopen.)
Maar voor dat geld heb je vandaag al een D7000. (€780,- Zonder lens.)

-----

Ikzelf ga overigens bewust niet op een D7100/D7200 of D400 zitten wachten omdat die toch te duur worden en nog wel even op zich laten wachten, En de D600 sla ik voorlopig ook nog wel even over.
Eind van de maand ga ik toch serieus overwegen een D7000 te kopen als vervanging voor mijn D5100, €780,- is geen geld gezien alle kleine verbeteringen die het bied tegenover mijn D5100. (Die ik er overigens gewoon naast blijf gebruiken.)

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• jaapb13
  • Laatst online: 27-08 22:06
PowerUp schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:31:
[...]

[...]
De verwachte us prijs is $ 2100 volgens nikon rumors, dus misschien gaan we hier ook naar de 2100 euro?

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
2100 dollar voor de body dus :) 2700 voor de kit

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Locks schreef op donderdag 13 september 2012 @ 07:23:
2100 dollar voor de body dus :) 2700 voor de kit
Maar met welke kitlens? Voor die 24-85 lijkt het prijsverschil me wat groot, de 24-120 als kitlens lijkt me dan waarschijnlijker. Als dit al een beetje getallen zijn die uberhaupt ergens op slaan.
Nou, daar zat ik dus niet ver vanaf met voorspelling...

• Nordlys
  • Niet online
Verdere discussies over de D600 mogen in het nieuwe topic :)

Nikon D600

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 20:57
Wat gaat er per 1 oktober eigenlijk met de prijzen van cameras en lenzen gebeuren, Gaan die dan omhoog met 1,68%? (19% BTW wordt dan 21% BTW en dus gaan de netto prijzen in theorie met 1,68% omhoog, Al zal het in de praktijk vast wel anders verlopen.)

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• Nordlys
  • Niet online
Ik gok dat die gewoon lichtjes stijgen. Op een camerabody van 2800 euro is het een stijging van ca. 50 euro. Er zal toch iemand op moeten draaien voor de BTW, en ik denk niet dat de camerawinkels daar zin in hebben.

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 21:43

Milo.

klik

Maar het is wel weer een goed excuus om de prijzen te verhogen in de zin van.. btw stijgt, dus transportkosten, advertentiekosten etc die de winkels moeten betalen ook, bla bla bla. Maar goed, wellicht denk ik te pessimistisch.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:19

Major_ton

Shoot!

Ik hoorde gister nog op de radio dat de prijzen voor de consument pas in 2013 merkbaar omhoog gaan. We merken het wel weer. Niet zo heel lang terug was het nog gewoon 17,5%.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Milo. schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 09:55:
Maar goed, wellicht denk ik te pessimistisch.
wellicht, maar wanneer de BTW stijgt, stijgen de kosten voor de winkels niet, dus dat excuus kunnen ze niet opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Sato schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 02:01:
Wat gaat er per 1 oktober eigenlijk met de prijzen van cameras en lenzen gebeuren, Gaan die dan omhoog met 1,68%? (19% BTW wordt dan 21% BTW en dus gaan de netto prijzen in theorie met 1,68% omhoog, Al zal het in de praktijk vast wel anders verlopen.)
Alles wordt duurder door de hogere BTW, waarom zou dat niet zo zijn bij camera's en lenzen?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Milo. schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 09:55:
Maar het is wel weer een goed excuus om de prijzen te verhogen in de zin van.. btw stijgt, dus transportkosten, advertentiekosten etc die de winkels moeten betalen ook, bla bla bla. Maar goed, wellicht denk ik te pessimistisch.
BTW over transportkosten en dergelijke kunnen de winkels natuurlijk gewoon aftrekken van de (winst)belasting. Als ze spullen duurder willen maken kunnen ze dat natuurlijk gewoon doen, maar de aanwezigheid van voldoende concurrentie verhindert onnodige prijsverhogingen wel denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 21:43

Milo.

klik

Klopt, maar de winkels moeten het wel op een gegeven moment betalen.. dat ze het later weer terug kunnen vragen maakt in zekere zin niet veel uit voor het moment van betalen.
Als ik voor een lading van 5000e ineens 6050e incl 21% btw ipv 5950 incl 19% btw moet betalen (makkelijke berekening) dan scheelt dat toch weer een honderd Euro die ik extra moet hebben op het moment van betalen. Voor mij als winkelier (ben ik niet) zou dat een te onderbouwen argument zijn naar de klant toe om sommige producten qua prijs iets te verhogen.
En tja concurrentie... goh.. waar hebben we zoiets eerder gezien, vertrouwen op marktwerking.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

De eerste tijd zullen winkeliers die 2% BTW verhoging vaak moeten slikken.
Stel een product kost nu 9,95. Na die BTW-verhoging gaat de winkelier die prijs echt niet verhogen naar 10,11 euro. Aan dat soort "psychologische" prijsstellingen valt niet te tornen bij de consument. Hetzelfde geldt ook voor de duurdere produkten. Iets van 599 euro gaat niet plots 609 euro kosten.
Dus mij lijkt het dat de consument de eerste tijd weinig zal merken van de BTW-verhoging. De winkelier en vooral de supermarkten (met superkleine marges) des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Grote winkelketens knijpen gewoon hun leveranciers nog een beetje meer uit...

De BTW dagen bij de MediaMarkt zullen wel nog een beetje lucratiever worden...

Ik denk, met anderen, dat er voor veel bestaande producten niet direct heel veel zal veranderen. Een consumentenprijs is meer dan de ex. prijs plus btw, het is eerder andersom, eerst wordt de consumentenprijs bepaald, en daarna pas worden de kosten uitgerekend...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, nee, eerst wordt de directe kostprijs bepaald, vervolgens worden daar nog een aantal zaken bij opgeteld, denk aan marge en BTW, maar ook meer fictieve kosten, zoals kosten "voor het pand" en "voorraad kosten" en een vergoeding voor het risico dat spullen niet verkocht worden.
Daarmee krijgt de winkelier een "voorlopige verkoopprijs". Die ga je vervolgens afronden naar een mooi consumenten bedrag (b.v. je zou een product voor 604 euro willen verkopen, daar maak je dan 599 van omdat dat er beter uitziet voor de consument.)
Met die prijs ga je kijken naar je concurrent en op basis daarvan pas je eventueel je prijs opnieuw aan. Indien je "concurrerende prijs" onder je "voorlopige verkoopprijs" ligt, tja, dan ga je opnieuw kijken of je alles goed hebt uitgerekend en of je dus met je dunnere marge toe kan en of je dus voor de "concurrerende prijs" kan aanbieden.

Gaan consumenten de prijsverhoging merken? Soms wel, soms niet. Als een artikel nu voor 599 euro in de winkel ligt, maar de kostprijs ligt al erg hoog en de gewenste verkoopprijs ligt iets boven de 600 euro, dan heb je kans dat de prijs omhoog gaat naar een ander "fijn bedrag" zoals bijvoorbeeld 625. Is de marge met 599 euro al vrij dik, dan heb je natuurlijk wel kans dat de winkelier, zeker in een scherp concurrerende markt, de BTW "zelf" ophoest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 21:23

Luke!

#Treinbaas
Camerahouders etc.,
Van mijn Nikon D 300 is de USB-poort beschadigd. Het plasticje dat de contacten netjes op zijn plaats houdt is afgebroken met als resultaat dat de contacten zelf aan de wandel zijn gegaan en de poort niet meer functioneert. Ik gebruik die poort uitsluitend om mijn camera via Nikon Camera Control aan te sturen.
Helaas herstelt Rofa Repair geen Nikon-body's meer en hoor ik van het Nikon Service Point al weken dat de reparatietijd oploopt door een verhuizing, algehele drukte, etc., maar wist men mij ook te vertellen dat zo'n poortmodule erg duur was (een prijs kreeg ik echter niet ontfutseld). Zijn er wellicht nog alternatieven om een USB-poort te laten verwisselen? Ik kan me niet voorstellen dat je dat ding niet zelf van het printje kunt solderen en vervangen door een andere, maar de exploded view-tekeningen zijn op dat punt volstrekt onduidelijk (http://www.fichier-pdf.fr...arts/nikon-d300-parts.pdf pagina 7). Voor zover ik kan herleiden praat Camera Control alleen via de USB-poort met de camera dus zal er niets anders opzitten dan de poort weer wekend te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebatgot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 17:35
Luccus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:29:
Camerahouders etc.,
Van mijn Nikon D 300 is de USB-poort beschadigd. Het plasticje dat de contacten netjes op zijn plaats houdt is afgebroken met als resultaat dat de contacten zelf aan de wandel zijn gegaan en de poort niet meer functioneert. Ik gebruik die poort uitsluitend om mijn camera via Nikon Camera Control aan te sturen.
Helaas herstelt Rofa Repair geen Nikon-body's meer en hoor ik van het Nikon Service Point al weken dat de reparatietijd oploopt door een verhuizing, algehele drukte, etc., maar wist men mij ook te vertellen dat zo'n poortmodule erg duur was (een prijs kreeg ik echter niet ontfutseld). Zijn er wellicht nog alternatieven om een USB-poort te laten verwisselen? Ik kan me niet voorstellen dat je dat ding niet zelf van het printje kunt solderen en vervangen door een andere, maar de exploded view-tekeningen zijn op dat punt volstrekt onduidelijk (http://www.fichier-pdf.fr...arts/nikon-d300-parts.pdf pagina 7). Voor zover ik kan herleiden praat Camera Control alleen via de USB-poort met de camera dus zal er niets anders opzitten dan de poort weer wekend te krijgen...
Ik heb er geen ervaring mee maar zou zoiets kunnen gaan werken?

pricewatch: Sandisk Eye-Fi 8GB

Geen idee of je zo'n kaartje zomaar in een willekeurige camera kan stoppen of dat de wifi functie specifiek ondersteund moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een D300 slikt geen SD kaarten, maar CF kaarten. Geen idee of die dingen er ook in Wifi variant zijn trouwens...

Ik zou trouwens dan even kijken of TechRepair iets voor je kan betekenen. Zelf openschroeven van een camera? Ik zou er niet aan beginnen, maar ik ben ook maar een soort nep-tweakert... Ik heb nog nooit zelf een computer in elkaar geschroefd. verder dan een extra harde schijf installeren ben ik nooit gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:07:
Ik zou trouwens dan even kijken of TechRepair iets voor je kan betekenen.
TechRepair doet geen Nikon helaas.
ebatgot schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:17:
Ik heb er geen ervaring mee maar zou zoiets kunnen gaan werken?
pricewatch: Sandisk Eye-Fi 8GB
Wellicht om foto's te versturen, maar niet om de camera te bedienen middels Camera Control. ;) Toch bedankt! Wel een leuke toepassing.

[ Voor 21% gewijzigd door Luke! op 08-10-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een aantal vragen die dan mee gaan doen zijn:

- Hoe belangrijk is dit voor je?
- Verdien je er geld mee of niet?

- Is een programmeerbare afstandsbediening (via de 10pin poort voorop je camera) wellicht een alternatief?

- Is een D300(s) (of een andere vervangende body) van MP halen wellicht een optie?

Oh, ja, doe eventueel Wijnands (al lang niets van hem gehoord helaas) even een berichtje. Ik weet dat hij best wel in de DYI repair hoek zit. Niet omdat hij zijn spullen zelf sloopt trouwens, maar hij kent alle Yahoo groepen en zo verder op dat gebied vrij goed. Wellicht dat hij je dus verder kan helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2012 13:00 . Reden: Nu met linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Volgens mij zie je hier onderaan die poort gewoon zitten : http://www.fichier-pdf.fr...300-parts/preview/page/7/

Ik zou het lekker zelf vervangen met behulp van een of ander cheap USB apparaat met dezelfde poort en dan gewoon effe je soldeer skillZ erop los laten :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ja, dat is inderdaad de USB-poort. Alleen: hoe kom je bij die print? Als ik de pagina's daarvoor bekijk heb ik niet het idee dat je opeenvolgende stappen ziet om daarbij te geraken. Vervelend dat die exploded view precies vanuit de tegenovergestelde hoek is opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk als je niet bang bent aangelegd, kun je natuurlijk ook gewoon eens beginnen met het uit elkaar schroeven van je camera. (Nogmaals, ik ben niet het soort tweaker dat daar aan begint en dit is dus ook echt geen advies om dat te doen.) Als je dan verder alleen de body los schroeft, kun je natuurlijk ook gewoon eens kijken hoe het allemaal in elkaar zit. Wellicht kom je er dan achter dat het best te doen is, maar wellicht kom je er achter dat het een totaal onbegonnen karwei is.
Ik zou zelf trouwens onderweg wel de nodige foto's maken, zodat ik ook weer redelijk makkelijk terug kan...

In alle gevallen is het voor ons best wel moeilijk om in te schatten wat het niveau is van jouw DYI skills. Dat maakt het geven van advies natuurlijk wel een heel stuk moeilijker....

n.b. Aangezien jij al "exploded view" tekeningen hebt zitten bekijken, zou ik gokken dat jij iets meer vertrouwen in je DYI skills hebt dan ik... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2012 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Luccus schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:17:
Ja, dat is inderdaad de USB-poort. Alleen: hoe kom je bij die print? Als ik de pagina's daarvoor bekijk heb ik niet het idee dat je opeenvolgende stappen ziet om daarbij te geraken. Vervelend dat die exploded view precies vanuit de tegenovergestelde hoek is opgesteld.
Jij ziet niet boven de tekening zoiets staan :
Page 1 ... 5 6 7 8 9 ... 50
:?

Sowieso kan je de link editen : Dat werkt altijd :Y)
Ergens vanaf pagina 22 of zo zitten de part numbers trouwens om eventueel onderdelen te bestellen.

Gewoon doen ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Hij zegt toch "Als ik de pagina's daarvoor bekijk", maar kennelijk scheppen die nog geen 100% duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

:$ Ik heb zijn post verkeerd begrepen... hij heeft het over de body en niet de navigatie van die site.

Om erbij te komen zal je waarschijnlijk de achterkant van het toestel los moeten halen met als stap 1 de rubberen grip gedeeltes achteraan. Gewoon stap voor stap gaan vanaf de achterkant dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

16-85mm F3.5-5.6, 16mm op FX (Nikon F100) = héél wide :9~. Juist spijtig dat er wat wegvalt omdat het een DX lens is.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

witeken schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 17:33:
16-85mm F3.5-5.6, 16mm op FX (Nikon F100) = héél wide :9~. Juist spijtig dat er wat wegvalt omdat het een DX lens is.
"Wat wegvalt" is zacht uitgedrukt. Ik heb die 16-85 op een D600 gebruikt en dat geeft echt enorme zwarte hoeken. Veel heftiger dan bijvoorbeeld de 35mm 1.8 DX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Een D600 heeft toch een (automatische) DX mode...? O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 10-10-2012 19:44 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Klopt, maar dat neemt niet weg dat je prima kan zien in de zoeker (of als je die DX mode uitzet) hoe hij presteert op FX :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik vind het best meevallen. Je houdt nog steeds ca. 16-17mm over. Vanboven en vanonder verlies je niks. Wel zien dat je je hood eraf haalt :p. Die extra wide angle van FX is best fijn, vooral op 28 en 24mm. Maar het verlies in tele = :'(.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat ik me er van herinner is de beeldcirkel van de 16-85 echt maar net aan genoeg voor DX. Ik weet wel dat er verschil zat tussen de zwarte hoeken op 16mm versus op 85mm (ook focus afstand scheelt nog), maar bruikbaar vond ik 'm op geen enkele beeldhoek.

Heb je voorbeeldfoto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik vond 'm echt stukken wijder! Maar misschien maak ik een verkeerde inschatting want ik heb geen native lens die 16mm equivalent kan projecteren op de sensor waarmee ik kan vergelijken. Maar het is alleszins veel bruikbaarder dan een 4.5mm fisheye die maar 10% oid van de sensor gebruikt...

Voorbeeldfoto's tonen is nogal moeilijk want F100 en F4 zijn analoge camera's.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, daar was ik al bang voor dat je geen voorbeelden had :)

Maar je ziet in de zoeker van je analoge bodies toch ook gewoon behoorlijke zwarte hoeken als je die 16-85 gebruikt? Niet zo erg als zo'n frisheye natuurlijk, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

5% weg is toch wat minder als 90% weg ;p.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden (dit was echt 10sec zoeken...)

@16mm
Afbeeldingslocatie: http://hearkane.files.wordpress.com/2010/06/f100-0005-17_0175mp.jpg?w=336

@85mm
Afbeeldingslocatie: http://hearkane.files.wordpress.com/2010/06/f100-0005-18_0175mp.jpg?w=351

Link: http://hearkane.wordpress...-lenses-on-nikon-f100-fx/

Kortom: levert je dus echt niet/nauwelijks meer op dan op DX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die eerste foto is met zonnekap gemaakt of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 20:03

Patrick89

PSN : Gamesource

De foto's zijn op FX geschoten met een DX lens.. Zelf naar tevredenheid een 11-16 gebruikt op FF.. Alleen op 16mm was de lens fatsoenlijk te gebruiken..

De eerste foto moet wel met zonnekap gemaakt zijn.. Normaal gesproken is het gat in het objectief rond..

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat van die zonnekap bedacht ik mij ook (wel erg dom van de fotograaf in kwestie), maar hier 1 zonder zonnekap:
http://8dennis8.fotki.com...85mm-zoom/1685fx16mm.html

Nog steeds nauwelijks bruikbaar. De beeld cirkel hoeft overigens niet rond te zijn, dit kan namelijk vervormd worden door de schacht waar het achterste lens-element door beweegt. Op korte focusafstand (1ste voorbeeld) zit het achterste element verder van de sensor af en aangezien deze lens geen grote beeldcirkel hoeft te maken voor DX, zal de schacht niet een onnodig grote diameter hebben, waardoor lichtstralen richting de randen van de FX-sensor geblokkeerd worden. In het 2de voorbeeld is de focusafstand groter en zit het achterste lenselement dichter bij de sensor en worden lichtstralen niet al onderweg geblokkeerd in de schacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Patrick89 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:29:
Zelf naar tevredenheid een 11-16 gebruikt op FF.. Alleen op 16mm was de lens fatsoenlijk te gebruiken..
het is maar waar je tevreden mee bent :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-10 23:24

the mod man

iets van beeldmaker

lateef schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 13:15:
[...]

Als je anders de 14-24 moet kopen, ik denk dat ik dat ook zou doen. Je hebt al een 11-16 en maakt de over stap naar FF en op dat moment is er geen budget om de 14-24 aan te schaffen.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 18:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 20:03

Patrick89

PSN : Gamesource

lateef schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 13:15:
[...]

Naja tevreden is niet het goede woord.. Ik had de lens nog niet verkocht toen de tijd. Laat ik het zo zeggen het viel me niet tegen :).. Heb er nog best een vette foto mee gemaakt..

Later vervangen voor een 14-24 toen ik geld had.. En dat is wel een enorm kwaliteit verschil.. Maar jah geld groeit bij mij ook niet op de rug en een 11-16 op FF was er helaas nog niet..

[ Voor 22% gewijzigd door Patrick89 op 11-10-2012 13:28 ]

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Kijk, ik wist niet eens dat die er was joh!

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Pagina: 1 ... 13 ... 53 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6