Ovindel schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:40:
Net zoals rescheper heb ik net een D5100 + 18-55 VR aangeschaft.
<...>
Ook heb ik me een UV filter laten aanpraten (was maar een tientje), maar ik begrijp niet echt hoe het nou precies werkt en op welke momenten het handig is. Ja, met de zon natuurlijk maar hoe kan je daar achter komen?
offtopic:
Ik zoek ook nog een goede SD kaart en cardreader, in welk topic kan ik dit het beste vragen? (aangezien ik het niet kan vinden)
Geheugenkaartjes en cardreaders werden besproken in
[Discussie] Geheugenkaartjes en kaartlezers, maar ik ben bang dat ik met mijn laatste post daar de discussie een beetje heb doodgeslagen
Ik gebruik zelf twee
Sandisk Ultra 16Gb sdhc UHS-I 30 Mb/s, die rechtstreeks in mijn laptop gaan. Voor de CF-kaartjes uit mijn D70 heb ik nog zo'n
blauw Hama-geval.
Die UV-filter wordt afgeraden,
Bij die zonnekappen moet je wel even goed kijken wat je besteld. Je ziet op Dealextreme en Ebay zowel generieke zonnekappen met schroefdraad als meer specifieke imitaties van de HB-45 van Nikon die bij de 18-55 kitlens past. Die dingen met schroefdraad hebben als nadeel dat je er daarna geen lensdop meer op kan zetten, bovendien kun je ze er niet achterstevoren opzetten om in een tas te stoppen, en ze zijn vaak lastiger te plaatsen en verwijderen.
Sommige zijn ook bloemvormig, wat niet handig is met een roterend frontelement zoals bij de 18-55 kitlenzen (roteert bij het focussen, niet bij het zoomen). Die bloemvorm is bedoeld om voldoende licht in de hoeken van je beeld te laten vallen (voorkomen van vignettering), maar zit die verkeerd dan krijg je op de groothoekstand mogelijk vlekken of donkere hoeken.
Ik had zelf nog even gekeken naar een Nikon zonnekap via Marktplaats maar ondanks het Nikon logo op het doosje op de foto bleek het bij navraag toch een ander merk te zijn (er staat dan vaak ergens subtiel
for Nikon). Dus toch maar de originele Nikon HB-45 besteld bij bol.com, waar die nu ook maar € 12 kost.
Gisteren in huis gekregen, en het blijkt een niet heel robuuste (want wat dunnig tov. de meegeleverde zonnekappen op mijn andere lenzen) maar wel praktische zonnekap te zijn, die met een bajonet-systeem op de lens klikt door twee vlakjes in te drukken. Door ze weer in te drukken verwijder je de kap ook weer eenvoudig zonder draaien, en is hij ook achterstevoren te plaatsen voor vervoer. De schroefdraad blijft bruikbaar voor mijn polarisatiefilter en/of lensdop.
Dus voor die paar euro prijsverschil ben ik blij dat ik een echte Nikon zonnekap heb gekocht, maar soms zie je inderdaad wel prijzen van € 30 of 40 voor zo'n stuk plastic, dat vind ik dan ook wel erg duur.