Ovindel schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:36:
[...]Ik herinner me dat ik vanmiddag had gelezen dat er een camera waarbij je de foto's per ongeluk kon verwijderen als je tweemaal op de bevestigingsknop drukte. Ik weet niet precies of het een Nikon of een ander merk was en welk model, maar ik wil dit wel nog graag weten voordat ik een van de twee aanschaf. Als ik het me goed herinner was het de D5100 maar ik weet het niet meer zeker.
Als dat in de Nikon D3200 review hier op Tweakers.net was weet ik al wat je bedoelt.
Dat stond in de reacties en was van iemand die al jaren Canon camera's gebruikt had en nu een D5100 gekocht had.
Dat het hem niet beviel en hij de logica van: Delete + Delete = Delete niet begrijpt is jammer voor hem, Maar ik vind het zeer prettig werken.
Als je niet wil deleten klik je immers gewoon op het foto bekijk knopje en dan ga je weer terug en blijft de foto behouden.
De D5100 is overigens niet alleen voor Canon mensen een camera die ze niet zo een twee drie begrijpen.
Ook langdurig Nikon gebruikers hebben soms moeite om de Camera en eerlijke kans te geven en blijven te veel hangen in hun gewenning.
Eenmaal gewend aan de D5100 is het een zeer fijne camera die erg prettig en logisch in gebruik is, Als je dan vervolgens een D90/D7000 in je handen neemt kan die camera totaal onlogisch overkomen (Gewenning.) en zul je er even aan moeten wennen.
Zo kreeg ik onlangs de D90 bij de lokale Saturn met geen mogenlijkheid ingesteld op single point focus met het midelste punt. En ja dat lag aan mijn onkunde met het toestel.
En het jammere is dat de vele reviewers die de D5100 gereviewd hebben hun eigen gewenning teveel hebben laten meespelen in hun beoordelening, Wat hun beoordeling uiteraard totaal niet objectief maakt:
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:49:
[...]
Bedieningsgemak +1 always.
Overigens vreemd dat het
Live view hendeltje niet zo gewaardeerd word in reviews,
net zoals de Fn en de Rec button op de D5100.. Ik heb er totaal geen problemen mee.
Dat zijn namelijk punten die heerlijk werken op de D5100 (Al heb ik het record knopje nog nooit gebruikt, Het zit naar mijn mening wel op de beste plek.) De D5100 zit ergonomisch zelfs zo goed in elkaar dat je hem kunt bedienen zonder dat je daarvoor je handen van de camera af moet halen of een ander houding moet aannemen, Haast alles is met de rechter hand te doen en je linker kan dus blijven waar die zit (onder de lens) Instelling die de linker hand erbij vragen zijn instelling die je tijdens het fotograferen eigenlijk niet zou moeten maken (Dat zijn namelijk Menu instellingen en die doe je naar mijn mening voor of na het fotograferen.)
Met woorden is het moeilijk uit te leggen, Maar gebruik een D5100 een paar maanden en de kans is groot dat je jezelf echt gaat afvragen waarom al die klagers/zeikers op internet de camera nooit een eerlijke kans hebben gegeven.
Er blijft uiteraard altijd wel wat te wensen over, Maar dat ligt meer aan de gebruiker dan aan de camera. (Zo wil ik wel een D7000 vanwege alle extra opties en mogelijkheden, Maar dat brengt ook de nadelen van een hoger gewicht en complexiteit met zich mee.)
Zelfs met een AF-S 105mm f/2.8G VR Micro IF-ED erop is de D5100 een heerlijke camera om mee te fotograferen. (En die lens is zwaarder dan de camera als ik mij niet vergis. Het ziet er overigens wel belachelijk uit als je het op tafel legt.)
-----
Om toch nog een antwoord op je vraag te geven met betrekking tot je keuze: Als het geld voor een nieuwe D5100 er niet is, Is een Tweedehands D5100 geen optie? Dat moet gezien de huidige nieuwprijs voor rond de 400 euro toch wel lukken? (Snelle blik op marktplaats helpt me uit deze droom, Gereserveerd voor 425 (body only) en de rest wil al snel meer dan €500,- zien.)
Wellicht dat Vraag & Aanbod hier op tweakers wat prijsvriendelijker is en anders wellicht bij nikon club nederland op het forum.
Met een D3100 zul je overigens ook geen verkeerde koop doen hoor. Een kennis van mij heeft de D3000 en ziet nog altijd geen reden om een nieuwer model te kopen.
Als je naar de D5100 kijkt met in het achterhoofd 'voor iets meer krijg je meer functies en mogelijkheden' tegenover de D3100 dan zul je nadat je voor de D5100 kiest weer met het zelfde dillema zitten wanneer je die tegenover de D7000 zet, En zo kun je uiteraard nog even doorgaan.
Dat heb ik zelf een jaar geleden meegemaakt en uiteindelijk heb ik in de keuze D5100 / D7000 voor de D5100 gekozen, Voornamelijk vanwege het gewicht en deels ook de prijs en eenvoedigheid van het toestel.
Ik was en ben nog steeds immers maar een amateur die net komt kijken op gebied van fotografie als hobby en wilde wel iets wat ik nog een beetje mee kon nemen en gebruiken. (En vooral niet iets dat te ingewikkeld zou zijn en daardoor niet gebruikt zou worden.)
Natuurlijk mis ik wel eens iets wat wel in de D7000 zit, Maar echt hard nodig heb ik het niet. (En vaak kom je met een kleine omweg op hetzelfde resultaat.)
En zelfs als ik binnenkort een D7000 koop zal ik mijn D5100 zeker houden en ook nog regelmatig gebruiken, Juist vanwege het gewicht en de fijne bediening. (+ de compactheid.)