Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik schiet de laatste tijd weer met een Olympus OM-2. Dat is weer een verademing met manual focus :p
Oké, je hebt er alleen MF, maar na een beetje oefenen is dat echt geen ramp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

mithras schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:28:
Ik schiet de laatste tijd weer met een Olympus OM-2. Dat is weer een verademing met manual focus :p
Oké, je hebt er alleen MF, maar na een beetje oefenen is dat echt geen ramp
Die is (was...) er op gemaakt. Niet iedereen heeft zin om (weer) analoog te gaan schieten. Is leuk voor erbij, niet als dagelijkse camera voor de meesten.

Je zit met je opmerking overigens in het verkeerde draadje. Past beter in het Analoog draadje of Olympus draadje of Alternatieve lenzen draadje oid.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 17:00
Ik denk dat manual focus ook niet lekker werkt, maar het ging mij erom of het mogelijk was, en dat is het dus. Misschien als je je camera op een statief zet om een langsrijdende auto te filmen o.i.d., maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
"maar waarom zou je ook, de AF is prima."
Ja, maar wel met dat irritante geluidje.

Qua objectief vind ik het ook lastig. Ik zit eraan te denken om morgen naar een fotozaak te gaan om even de zoom uit te proberen met de 18-55mm VR. Zelf gebruik ik met mijn compactje nauwelijks zoom (geen idee waarom, misschien gewenning), maar ik besef ook dat ik dit eigenlijk veel vaker moet gebruiken omdat de composities dan erg slecht zijn.

Ik heb niet zo'n heel groot budget, dus als ik die zoom blijk te missen, moet ik nog maar afwachten of ik het geld ervoor bij elkaar kan krijgen. Aan de andere kant heb ik nu het geld ook niet om incl. 18-105 VR te kopen (moet ook nog een nieuwe pc aanschaffen), dus er blijft er eigenlijk maar één optie over, en dat is incl. 18-55mm VR objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ovindel schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 16:19:
...
Ja, maar wel met dat irritante geluidje....
Voor een paar centjes meer sparen kun je een D5100 kopen, die heeft een ingang voor een externe microfoon zodat je niet de camerageluiden opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Externe mics kosten ook weer geld, zeker als je een goede wil... Je kan ook je geluid los opnemen en later synchroniseren. Er is een apart draadje over video met de dSLR. Als je dat echt goed wil doen praat je niet meer over tientjes, helaas.

Neemt niet weg dat ook de D5100 een prima camera is, en veel waar voor je geld biedt, maar als je echt op de centen moet letten is de D3100 ook prima. Alle waar naar z'n geld.

Dus gewoon eerst foto's gaan maken met de D3100 kit, voorlopig valt daar nog genoeg mee plezier mee te maken en mee te leren.

[ Voor 39% gewijzigd door Fiber op 19-06-2012 16:43 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Dan praat je over €100 (Zoom H1 bijvoorbeeld). Als je enigszins professioneel bezig wilt zijn met video dan is €100 natuurlijk helemaal niks.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 16:35:
...Als je enigszins professioneel bezig wilt zijn met video dan is €100 natuurlijk helemaal niks.
Dan heb je het ook niet meer over een D3100 of een D5100 he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Die kunnen ook prima Full HD schieten, dus dat kan best. Echte professionals zullen natuurlijk geen instap-DSLR gebruiken om te filmen, maar daarom zei ik 'enigszins' :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Volgens mij zijn jullie al tot de conclusie gekomen op:
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 16:28:
Voor een paar centjes meer sparen kun je een D5100 kopen, die heeft een ingang voor een externe microfoon zodat je niet de camerageluiden opneemt.
Namelijk dat ik dan dus ook een microfoon moet kopen, en het dan niet echt meer "instap" is met ook nog een duurdere camera.

Bestaan er overigens ook objectieven die geen geluid maken bij autofocus? Als dat het geval is, dan kan ik later altijd nog een lens die goed voor video geschikt is aanschaffen, welke dan natuurlijk ook altijd nog geschikt is voor een andere camera als later zou blijken dat ik beter wil dan de D3100.

Volgens mij heeft de D3100 trouwens ook mono geluid, ik weet het niet zeker en ook niet hoe het zit met de D3200/D5100/etc maar het is wel handig om dat te weten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ovindel schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 17:08:
Volgens mij zijn jullie al tot de conclusie gekomen op:
[...]
...

Bestaan er overigens ook objectieven die geen geluid maken bij autofocus? ...
Nee, helaas. Je hebt wel stille en minder stillere exemplaren, maar er is een reden waarom er externe mics zijn...

De D5100 neemt mono op, tenzij je een (en daar gaan we weer :+) externe stereomic gebruikt..

Overigens je hoeft niet meteen een externe mic te kopen he, als je toch besluit voor de D5100 te gaan. Maar je hebt dan wel de optie.

Oh en maken we het je al makkelijk? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 17:18:
Nee, helaas. Je hebt wel stille en minder stillere exemplaren, maar er is een reden waarom er externe mics zijn...
Jammer, maar goed om te weten.
Overigens je hoeft niet meteen een externe mic te kopen he, als je toch besluit voor de D5100 te gaan. Maar je hebt dan wel de optie.
Waarom heb ik daar nou niet aan gedacht? :F :$

Maar goed, ik begin nu wel te merken dat de D3200 eigenlijk alles heeft wat ik wil, maar op dit moment gewoon echt veel te duur is. De D5100 lijkt een goed alternatief, maar het verschil in prijs tussen de D3100 en de D5100 is toch ook behoorlijk groot, en dan kan ik nog beter wachten totdat over een jaar o.i.d. de D3200 in prijs gedaald is. Maar dat is allemaal toekomstmuziek, en dus blijft er voor mij denk ik maar één optie over: voor de D3100 gaan.
Iemand nog een opmerking of reactie op mijn conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk dat wachten op eventueel de D3200, maar dan is de D3100 2e hands ook geen "drol" meer waard.

+ voor de D5100:

+ kantelbaar scherm
+ externe mic
+ meer opnamemodi voor filmen
+ Sensor uit de D7000

Of dat voor jou de hogere aanschafprijs waard is, tja dat kun jij alleen beslissen.

Persoonlijk zou ik doorsparen voor de D5100, het financiële gat met de D3100 is niet zo heel erg groot zeg maar.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2012 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ovindel schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 17:25:
[...]
dan kan ik nog beter wachten totdat over een jaar o.i.d. de D3200 in prijs gedaald is. Maar dat is allemaal toekomstmuziek, en dus blijft er voor mij denk ik maar één optie over.
Iemand nog een opmerking of reactie op mijn conclusie?
Zonde van de tijd om te wachten. Gewoon nu een D3100 kopen. Die houdt zijn waarde echt wel grotendeels vast want dit is een heel scherpe prijs. Kun je hem over een jaar of wat altijd nog verkopen als je echt wat beters wil. En heb je alvast een jaar lol gehad van een prima camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:08

Metten

ik hou het graag simpel

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 17:35:
Leuk dat wachten op eventueel de D3200, maar dan is de D3100 2e hands ook geen "drol" meer waard.

+ voor de D5100:

+ kantelbaar scherm
+ externe mic
+ meer opnamemodi voor filmen
+ Sensor en AF systeem uit de D7000

Of dat voor jou de hogere aanschafprijs waard is, tja dat kun jij alleen beslissen.

Persoonlijk zou ik doorsparen voor de D5100, het financiële gat met de D3100 is niet zo heel erg groot zeg maar.
Het AF systeem in de D5100 is gelijk aan dat in de D3100 en D3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metten schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 18:13:
[...]

Het AF systeem in de D5100 is gelijk aan dat in de D3100 en D3200.
Whoops, hoe ik daar nu bij kom :X Aangepast iig. tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Fiber schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 18:08:
[...]

Zonde van de tijd om te wachten. Gewoon nu een D3100 kopen. Die houdt zijn waarde echt wel grotendeels vast want dit is een heel scherpe prijs. Kun je hem over een jaar of wat altijd nog verkopen als je echt wat beters wil. En heb je alvast een jaar lol gehad van een prima camera.
Ik heb ook niet op zitten letten en nu lijkt het alsof ik wilde wachten totdat de D3200 in prijs was gedaald, ik heb mijn originele bericht aangepast.
Ik ben dus van plan om nu voor de D3100 te gaan. De D5100 is ook een hele mooie camera, en nu ook in de aanbieding voor €500, maar is eigenlijk boven mijn budget. Dat wil niet zeggen dat ik het geld er niet voor heb, maar ook nog andere dingen wil aanschaffen die niet gerelateerd zijn aan camera's.

Ik herinner me dat ik vanmiddag had gelezen dat er een camera waarbij je de foto's per ongeluk kon verwijderen als je tweemaal op de bevestigingsknop drukte. Ik weet niet precies of het een Nikon of een ander merk was en welk model, maar ik wil dit wel nog graag weten voordat ik een van de twee aanschaf. Als ik het me goed herinner was het de D5100 maar ik weet het niet meer zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ovindel schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:36:
[...]

...

Ik herinner me dat ik vanmiddag had gelezen dat er een camera waarbij je de foto's per ongeluk kon verwijderen als je tweemaal op de bevestigingsknop drukte. Ik weet niet precies of het een Nikon of een ander merk was en welk model, maar ik wil dit wel nog graag weten voordat ik een van de twee aanschaf....
Dat doen mijn D70, D50, (gloednieuwe) D5100 en D90 allemaal als je twee maal de vuilnisbak indrukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Maar die knop kan toch niet bedoeld zijn om te bevestigen? Gebruik je die knop voor nog meer dan alleen foto's verwijderen of echt alleen dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
Alleen dat. 1x op het vuilnisbakje, vraagt ie of je de foto wilt verwijderen, bevestigen doe je door nogmaals op t vuilnisbakje te drukken. D80 hier, werkt prima, nog nooit een foto per ongeluk verwijderd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ze overigens wel beschermen:
Display or select the picture you want to protect.

*In single-image view, just display the photo.

*In 4/9/72 Thumbnail mode, use the Multi Selector as needed to place the yellow highlight box over the photo.

In Calendar view, highlight the image in the strip of thumbnails that appears on the right side of the screen. (Press the Zoom Out button to jump between the calendar dates and the thumbnails.)

Press the AE-L/AF-L button on your D3100 or D5100.

See the key symbol near the button? That’s your reminder that you use the button to lock a picture. The same symbol appears on protected photos during playback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MartijnA3 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:53:
Alleen dat. 1x op het vuilnisbakje, vraagt ie of je de foto wilt verwijderen, bevestigen doe je door nogmaals op t vuilnisbakje te drukken. D80 hier, werkt prima, nog nooit een foto per ongeluk verwijderd.
Ik ook niet. Maar de kinders in Kenia die hun eigen foto wilden zien wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
MartijnA3 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:53:
Ah, op die manier. Ik snap dan niet waarom mensen erover zeuren dat ze een foto per ongeluk verwijderd hadden, hoe krijg je dat voor elkaar?
Maar ik kan er dus vanuit gaan dat de D3100 op dezelfde manier werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkipZ
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 20:20
Lock je foto's desnoods?

*edit Spuit 11, werd al eerder genoemd 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door SkipZ op 19-06-2012 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ovindel schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:49:
[...]
...
Maar ik kan er dus vanuit gaan dat de D3100 op dezelfde manier werkt?
Tenzij Nikon rare dingen bedacht heeft, ja. Maar vanwaar de vraag eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Is juist handig. Anders kom je met veel te veel foto's thuis... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:55:
[...]

Tenzij Nikon rare dingen bedacht heeft, ja. Maar vanwaar de vraag eigenlijk?
Omdat ik had gelezen dat er mensen waren die per ongeluk meerdere malen foto's hadden verwijderd, en het zelfs zo vervelend vonden dat zelfs een andere camera hadden aangeschaft. Als dat gebeurt zou je er denk ik best de balen in hebben, maar gelukkig valt het allemaal reuze mee.
Nu nog een keuze maken tussen de D3100 en de D5100...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ovindel schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:02:
[...]
Nu nog een keuze maken tussen de D3100 en de D5100...
Is best een lastige. De D5100 is het extra geld echt wel waard, al was het maar om het betere scherm, maar als je dat gewoon niet wil uitgeven is de D3100 echt ook meer dan prima. Je foto's worden er echt niet beter van.

Wacht niet te lang, die MediaMarkt actie duurt niet eeuwig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:07:
[...]
...

Er is altijd wel weer een andere actie ;)

Ze moeten die stapels camera's tenslotte wel kwijt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Fiber schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:07:
[...]

Is best een lastige. De D5100 is het extra geld echt wel waard, al was het maar om het betere scherm, maar als je dat gewoon niet wil uitgeven is de D3100 echt ook meer dan prima. Je foto's worden er echt niet beter van.

Ja dat is juist precies waar ik mee zit, want de fotokwaliteit is ook niet gigantisch verschillend terwijl veel andere features wel beter zijn.

De actie is gisteren pas begonnen, en als het goed is is er op 24 juni koopzondag in Rijswijk. Dus ik heb nog even, maar die paar dagen zijn zo voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ovindel schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:13:
[...]

Ja dat is juist precies waar ik mee zit, want de fotokwaliteit is ook niet gigantisch verschillend terwijl veel andere features wel beter zijn.
...
Bedieningsgemak +1 always.

Overigens vreemd dat het Live view hendeltje niet zo gewaardeerd word in reviews, net zoals de Fn en de Rec button op de D5100.. Ik heb er totaal geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Is dat zo? Ik heb beide in mijn handen gehad een tijd geleden maar niet genoeg om dat te merken.
Overigens vreemd dat het Live view hendeltje niet zo gewaardeerd word in reviews, net zoals de Fn en de Rec button op de D5100.. Ik heb er totaal geen problemen mee.
Waarschijnlijk gewenning, is ook niet iets waar ik mijn keuze op baseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 15:12
Tweakers,

/Opgelost

[ Voor 109% gewijzigd door ThAZiP op 19-06-2012 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ovindel schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 23:22:
[...]
Is dat zo? Ik heb beide in mijn handen gehad een tijd geleden maar niet genoeg om dat te merken.
...
Dé reden dat ik ooit met een digitale SLR bij Nikon ben begonnen, is gewoon de Nikon ergonomie. En dat is zeer zeker belangrijk als je wat zwaardere lensen hebt (70-200 f2.8) Dat zeggende, ik hou mijn D90+ grip gewoon voor de dikke jongens.

Jammer dat Nikon voor de instappers kiest voor minder comfort. Maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
@Thazip: 1000 euro is weinig... Kun je er naartoe om 't setje te bekijken? Zo nee, niet doen. Aan de andere kant: van jou is het ook niet heel chique als je in het begin alleen met die twee woorden contact op hebt genomen. Anyway, ik zou hoe dan ook gaan kijken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 15:12
Krylinck schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 23:39:
1000 euro is weinig... Kun je er naartoe om 't setje te bekijken? Zo nee, niet doen. Aan de andere kant: van jou is het ook niet heel chique als je in het begin alleen met die twee woorden contact op hebt genomen. Anyway, ik zou hoe dan ook gaan kijken.
Heb wat meer info. Is legitiem verhaal. Thanks voor je snelle reactie.

Ik ga inderdaad kijken. Cheers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Hoop voor je dat het een goede camera is. :) Heb je een behoorlijk mooie deal te pakken!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 20:57
Ovindel schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:36:
[...]Ik herinner me dat ik vanmiddag had gelezen dat er een camera waarbij je de foto's per ongeluk kon verwijderen als je tweemaal op de bevestigingsknop drukte. Ik weet niet precies of het een Nikon of een ander merk was en welk model, maar ik wil dit wel nog graag weten voordat ik een van de twee aanschaf. Als ik het me goed herinner was het de D5100 maar ik weet het niet meer zeker.
Als dat in de Nikon D3200 review hier op Tweakers.net was weet ik al wat je bedoelt.
Dat stond in de reacties en was van iemand die al jaren Canon camera's gebruikt had en nu een D5100 gekocht had.
Dat het hem niet beviel en hij de logica van: Delete + Delete = Delete niet begrijpt is jammer voor hem, Maar ik vind het zeer prettig werken.
Als je niet wil deleten klik je immers gewoon op het foto bekijk knopje en dan ga je weer terug en blijft de foto behouden.

De D5100 is overigens niet alleen voor Canon mensen een camera die ze niet zo een twee drie begrijpen.
Ook langdurig Nikon gebruikers hebben soms moeite om de Camera en eerlijke kans te geven en blijven te veel hangen in hun gewenning.

Eenmaal gewend aan de D5100 is het een zeer fijne camera die erg prettig en logisch in gebruik is, Als je dan vervolgens een D90/D7000 in je handen neemt kan die camera totaal onlogisch overkomen (Gewenning.) en zul je er even aan moeten wennen.
Zo kreeg ik onlangs de D90 bij de lokale Saturn met geen mogenlijkheid ingesteld op single point focus met het midelste punt. En ja dat lag aan mijn onkunde met het toestel.

En het jammere is dat de vele reviewers die de D5100 gereviewd hebben hun eigen gewenning teveel hebben laten meespelen in hun beoordelening, Wat hun beoordeling uiteraard totaal niet objectief maakt:
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:49:
[...]

Bedieningsgemak +1 always.

Dat zijn namelijk punten die heerlijk werken op de D5100 (Al heb ik het record knopje nog nooit gebruikt, Het zit naar mijn mening wel op de beste plek.) De D5100 zit ergonomisch zelfs zo goed in elkaar dat je hem kunt bedienen zonder dat je daarvoor je handen van de camera af moet halen of een ander houding moet aannemen, Haast alles is met de rechter hand te doen en je linker kan dus blijven waar die zit (onder de lens) Instelling die de linker hand erbij vragen zijn instelling die je tijdens het fotograferen eigenlijk niet zou moeten maken (Dat zijn namelijk Menu instellingen en die doe je naar mijn mening voor of na het fotograferen.)

Met woorden is het moeilijk uit te leggen, Maar gebruik een D5100 een paar maanden en de kans is groot dat je jezelf echt gaat afvragen waarom al die klagers/zeikers op internet de camera nooit een eerlijke kans hebben gegeven.

Er blijft uiteraard altijd wel wat te wensen over, Maar dat ligt meer aan de gebruiker dan aan de camera. (Zo wil ik wel een D7000 vanwege alle extra opties en mogelijkheden, Maar dat brengt ook de nadelen van een hoger gewicht en complexiteit met zich mee.)

Zelfs met een AF-S 105mm f/2.8G VR Micro IF-ED erop is de D5100 een heerlijke camera om mee te fotograferen. (En die lens is zwaarder dan de camera als ik mij niet vergis. Het ziet er overigens wel belachelijk uit als je het op tafel legt.)

-----

Om toch nog een antwoord op je vraag te geven met betrekking tot je keuze: Als het geld voor een nieuwe D5100 er niet is, Is een Tweedehands D5100 geen optie? Dat moet gezien de huidige nieuwprijs voor rond de 400 euro toch wel lukken? (Snelle blik op marktplaats helpt me uit deze droom, Gereserveerd voor 425 (body only) en de rest wil al snel meer dan €500,- zien.)
Wellicht dat Vraag & Aanbod hier op tweakers wat prijsvriendelijker is en anders wellicht bij nikon club nederland op het forum.

Met een D3100 zul je overigens ook geen verkeerde koop doen hoor. Een kennis van mij heeft de D3000 en ziet nog altijd geen reden om een nieuwer model te kopen.

Als je naar de D5100 kijkt met in het achterhoofd 'voor iets meer krijg je meer functies en mogelijkheden' tegenover de D3100 dan zul je nadat je voor de D5100 kiest weer met het zelfde dillema zitten wanneer je die tegenover de D7000 zet, En zo kun je uiteraard nog even doorgaan.
Dat heb ik zelf een jaar geleden meegemaakt en uiteindelijk heb ik in de keuze D5100 / D7000 voor de D5100 gekozen, Voornamelijk vanwege het gewicht en deels ook de prijs en eenvoedigheid van het toestel.
Ik was en ben nog steeds immers maar een amateur die net komt kijken op gebied van fotografie als hobby en wilde wel iets wat ik nog een beetje mee kon nemen en gebruiken. (En vooral niet iets dat te ingewikkeld zou zijn en daardoor niet gebruikt zou worden.)
Natuurlijk mis ik wel eens iets wat wel in de D7000 zit, Maar echt hard nodig heb ik het niet. (En vaak kom je met een kleine omweg op hetzelfde resultaat.)
En zelfs als ik binnenkort een D7000 koop zal ik mijn D5100 zeker houden en ook nog regelmatig gebruiken, Juist vanwege het gewicht en de fijne bediening. (+ de compactheid.)

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
@Sato
Wow, bedankt voor je uitgebreide en nuttige post!

Op dit moment is de D5100 bij de Media Markt te koop voor €500, dus dan kan ik hem net zo goed nieuw kopen.

Ik ben vandaag naar een fotowinkel geweest en de D3100 in mijn handen gehad. Ook heb ik de zoom uitgeprobeerd en die is inderdaad wat aan de korte kant. Uiteraard kreeg ik het verhaal dat ik daar betere service kan krijgen dan bij bv. de Media Markt, maar de D3100 is daar even duur als de D5100 bij de Media Markt. Verder werd mij ook toegezegd dat ik zo'n €70 retour kon krijgen als ik een nieuwe lens zou kopen en mijn oude inlever als blijkt dat ik toch beter wil.
Toen ik begon over video had de verkoper het erover dat video maken met een dSLR eigenlijk niet heel goed gaat omdat de focustijd erg lang is. Nu vind ik het eigenlijk wel mee vallen in de filmpjes die ik heb gezien van de D3100 en de D5100. Hier nog twee filmpjes van onderwerpen die ik waarschijnlijk het meest wil gaan filmen, en ik vind het resultaat best aardig. Ik hoor om een of andere reden alleen in de laatste scene van het tweede filmpje het geluid van de focus.

Edit: Eigenlijk komt het er dus op neer dat de D3100 een hele toffe camera is, maar om te filmen kan ik betere de D5100 nemen?
Er zijn nog wel meer punten, maar daardoor zie je door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Ovindel op 20-06-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het hebt over combinaties waarvan veel mensen ze "vreemd" vinden omdat de body lichter is dan de lens, heb ik hier nog een combinatie waarvan ik weet dat een medetweaker er foto's mee heeft gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3044/2573104072_9c5e2a2086.jpg

De D40 is ergens een keer een voorloper geweest van de D#### serie.

De lens is een 70-200 f2.8 VR van ongeveer anderhalve kilo en is daarmee ook zwaarder dan de meeste (semi)pro body's. Overigens schiet ik nu zelf ook zo nu en dan met een combinatie die best wel een beetje uit proportie is qua gewicht. Een 300 f2.8 weegt om en nabij de drie kilo (o.i.d.) en dan hang ik daar mijn krachtpatserbody van een D300 (van ongeveer een kilo) aan. Dat is dus echt body aan je lens schroeven en niet andersom.

Ik gebruik zelf nooit een grip. Ik vind dat zelf heel vervelend. Maar sommige mensen willen dus inderdaad graag dat je camera meer weegt dan je lens. Volgens mij moet je dan een stuk lood aan je body gaan hangen met dat soort teleprime geweld.

Tja, en wat betreft ergonomie... Ik heb over het algemeen erg weinig moeite gehad met het overstappen van goedkopere naar duurdere body's. Wat mij betreft is de basis wel heel erg gelijk gebleven. Maar als ik nu dan een keer terugstap naar een goedkopere body, dan snap ik eigenlijk ook wel dat mensen die gewend zijn om een D## of D# vast te houden, de weg kwijt raken op een D#### body. Dat heb ik zelf ook wel eens als ik terugstap naar de D50 body die nog bij ons in huis ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 18:13
De Nikon D800E is nu ook door DXOMark getest en krijgt een net iets hogere score dan de D800 (96 vs. 95).
http://nikonrumors.com/20...rk-king-nikon-d800e.aspx/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:16
Vandaag de D5100 opgehaald. Maandag een 50mm f1.4 prime en dan gaan we aan de slag :)

Weet iemand hoe de Series-E zich verhouden op de D5100? Je kan het diafragma niet uitlezen gok ik, dus dat moet je op de gok doen? Wat is hierbij de beste methode? ISO en shutter op een vast getal en proberen maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
@Muldert
Bij de Media Markt neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 21:43

Milo.

klik

Muldert,

Volgensmij werkt de lichtmeting ook niet met AI(S) lenzen zoals de E serie lenzen. Omdat er geen diafragma koppeling op de mount zit. In iedergeval was dat zo bij de D5000.
Uitlezen gaat ook niet, dus het is ouderwets handmatig sluitertijd en diafragma instellen zonder echte bevestiging of je over of onder belicht.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Dus los lichtmetertje kopen, of je smartphone als lichtmeter laten werken.

Als je regelmatig met dat soort oude lenzen werkt had je beter voor de D7000 kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Ovindel schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:47:
@Muldert
Bij de Media Markt neem ik aan?
Jep. Eindhoven. Kit van 467 euro.
Milo. schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:49:
Muldert,

Volgensmij werkt de lichtmeting ook niet met AI(S) lenzen zoals de E serie lenzen. Omdat er geen diafragma koppeling op de mount zit. In iedergeval was dat zo bij de D5000.
Uitlezen gaat ook niet, dus het is ouderwets handmatig sluitertijd en diafragma instellen zonder echte bevestiging of je over of onder belicht.
Oh prima, ik zie zelf wel - als resultaat - wat ik over en onderbelicht maak dan :)
Fiber schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:59:
Dus los lichtmetertje kopen, of je smartphone als lichtmeter laten werken.

Als je regelmatig met dat soort oude lenzen werkt had je beter voor de D7000 kunnen kiezen.
Nou ik wilde niet meteen teveel geld uitgeven. Ik wil leren fotograferen met een cheapskate prime lens (zoals gevonden op marktplaats. 40 euro voor een f1.4 50mm) en ga daarna inderdaad een body kopen (over een jaar, ofzo) die dat beter kan hebben.

Al met al. Simpelweg dus de ISO en de sluitertijd op een vast getal houden en dan middels trial-and-error fotograferen? Komt in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Muldert schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 11:53:
[...]

[...]

Oh prima, ik zie zelf wel - als resultaat - wat ik over en onderbelicht maak dan :)

[...]

Nou ik wilde niet meteen teveel geld uitgeven. Ik wil leren fotograferen met een cheapskate prime lens (zoals gevonden op marktplaats. 40 euro voor een f1.4 50mm) en ga daarna inderdaad een body kopen (over een jaar, ofzo) die dat beter kan hebben.

Al met al. Simpelweg dus de ISO en de sluitertijd op een vast getal houden en dan middels trial-and-error fotograferen? Komt in orde.
Wat je eventueel kunt gebruiken is de bracketing functie in M modus. Zo maak je bijvoorbeeld een foto op 1/60, een op 1/125 en een op 1/250. Dan heb je er vast wel een tussen zitten met aardige belichting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovindel
Muldert schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 11:53:
[...]
Hoe kan dat zo goedkoop? Op de website staat hij voor €500. Hebben de aparte vestigingen ook nog een eigen prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:17
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:03:
Als je het hebt over combinaties waarvan veel mensen ze "vreemd" vinden omdat de body lichter is dan de lens, heb ik hier nog een combinatie waarvan ik weet dat een medetweaker er foto's mee heeft gemaakt:
[afbeelding]

De D40 is ergens een keer een voorloper geweest van de D#### serie.

De lens is een 70-200 f2.8 VR van ongeveer anderhalve kilo en is daarmee ook zwaarder dan de meeste (semi)pro body's. Overigens schiet ik nu zelf ook zo nu en dan met een combinatie die best wel een beetje uit proportie is qua gewicht. Een 300 f2.8 weegt om en nabij de drie kilo (o.i.d.) en dan hang ik daar mijn krachtpatserbody van een D300 (van ongeveer een kilo) aan. Dat is dus echt body aan je lens schroeven en niet andersom.

Ik gebruik zelf nooit een grip. Ik vind dat zelf heel vervelend. Maar sommige mensen willen dus inderdaad graag dat je camera meer weegt dan je lens. Volgens mij moet je dan een stuk lood aan je body gaan hangen met dat soort teleprime geweld.

Tja, en wat betreft ergonomie... Ik heb over het algemeen erg weinig moeite gehad met het overstappen van goedkopere naar duurdere body's. Wat mij betreft is de basis wel heel erg gelijk gebleven. Maar als ik nu dan een keer terugstap naar een goedkopere body, dan snap ik eigenlijk ook wel dat mensen die gewend zijn om een D## of D# vast te houden, de weg kwijt raken op een D#### body. Dat heb ik zelf ook wel eens als ik terugstap naar de D50 body die nog bij ons in huis ligt.
Ohdude, episch ... zo lijkt het net een sleutelhanger! :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb ook een D5100 gekocht bij de fotoactie (eindhoven), 431 voor de body. Nu lekker aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Ovindel schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 18:43:
[...]

Hoe kan dat zo goedkoop? Op de website staat hij voor €500. Hebben de aparte vestigingen ook nog een eigen prijs?
Ja dat hebben ze. Eindhoven en Roermond (dacht ik) hadden hem beiden voor respectievelijk 467 en +/- 440 liggen. Belachelijk groot prijsverschil, maar mij hoor je nu niet meer klagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
D7000 met 70-300 vr of d300 met 70-200 2.8 voor aktie en sport fotografie?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
De Nikon 70-300 f/4.5-5.6 is heel erg traag met de eerste keer focussen, het doorlopen van het hele focus gebied kan rustig enkele seconden duren. Zodra je ongeveer op dezelfde focusafstand blijft is 'ie wel redelijk in snelheid. Ik heb geen ervaring met de 70-200 f/2.8. Misschien eens een review zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Een D300 met een 70-200 VR I of II is gewoon een supersnelle set, stukken sneller iig dan een 70-300.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Xudonax schreef op zondag 24 juni 2012 @ 18:52:
De Nikon 70-300 f/4.5-5.6 is heel erg traag met de eerste keer focussen,
Ik heb het over de VR versie, dus AF-S. Ik vind m niet echt heel traag hoor.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Niks mis met de 70-300 VR, prima consumenten lens, maar het is natuurlijk geen vergelijk met de professionele 70-200 VR, die ongeveer vier keer zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Snap ik, maar de D7000 is een veel nieuwere camera met betere ISO prestaties. Maar de D300 heeft een betere buffer en een erg goed AF systeem.
Ik zou een nieuwe D7000 met 2e hands 16-85 kopen of een 2e hands D300 met een tweedehands 70-200 2.8 VR. Dan heb ik ff geen standaardzoom meer, maar alleen mijn 50mm F1.8.
Als ik mijn 70-300 dan weet te verkopen, moet ik nog 150-200 euro extra bijleggen voor de D300 met 70-200 combi tov de D7000 met 16-85.

Ik krijg misschien de kans om met een pro mee te gaan en eventueel wat geld te verdienen, ik vraag mij af waar ik het meest verstandig aan doe. Niet dat ik daar alles van af wil laten hangen, maar goed.

[ Voor 4% gewijzigd door MartijnA3 op 24-06-2012 20:20 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil het even niet hebben over de financiele afweging, want die moet je zelf maken. Ik heb de D300 en ik heb een 70-200. Zowel de D300 als de D7000 kunnen sneller focussen dan de meeste lenzen bij kunnen houden. De limiterende factor in allebei je setups is niet de body, maar de lens.

De 70-200 is dan een flink stuk rapper dan de 70-300. De 70-200 is trouwens bizar snel met focussen.

Echter of de 70-200 of de 70-300 de betere keus is, hangt natuurlijk van nog veel meer dingen af. Wat voor sport moet je precies gaan fotograferen? Hoe zijn de lichtomstandigheden daar? (In een hal heb je vaak zo weinig licht dat je alsnog de 70-200 wilt, omdat die een diafragma heeft van f2.8, waar je 70-300 al (bijna) op f5.6 zit als je op 200 mm zit.

Aan de andere kant, als er iemand aan het rotsklimmen (of aan het zeilen) is, heb je wellicht meer aan de extra 100 mm van de 70-300.

Geen idee waar je woont, maar als het ergens in de omgeving van zuid-holland is, mag je best een keer langs komen om eens te kijken of er in mijn glasbak wat zit dat je wilt lenen. ;) Ik ben zelf even minder mobiel, dus het initiatief voor reizen, mag jij even nemen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2012 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:09:
[...]
Aan de andere kant, als er iemand aan het rotsklimmen (of aan het zeilen) is, heb je wellicht meer aan de extra 100 mm van de 70-300....
De vraag is natuurlijk hoe scherp die paar extra mm nog zijn en of de 70-200 met een beetje croppen niet een beter resultaat geeft... O-)

Maar als de lens bij het 'rotsklimmen' mee naar boven moet zou de keus zonder twijfel op de 70-300 vallen, op een D3200 waarschijnlijk, alleen al vanwege het gewicht en formaat. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
gewetensvraagje,

ik heb nog 250 euro te besteden bij een fotozaak, en ik kom er nog niet uit.

wat ik reeds, sinds kort heb:

D7000
35 1.8g
85 1.8d
11-16 2.8
manfrotto statief + kop
rugzak

Nu twijfel ik om de volgende dingen aan te schaffen :

Flitser SB700
Nikon Remote

kunnen jullie dit beamen, of zijn er betere accesoires te bedenken?

uitgangspunt is niets bijbetalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 09:51

Phehistyr

De Epische Lurker

Wat voor remote is dat? Een simpele draadontspanner haal je voor een paar euro bij Deal Extreme oid en die werkt net zo goed. Verder kan jij zelf beter inschatten of een flitser nut heeft voor jou.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
SB-700: ja, mooi ding.
Remote: kun je voor 2 euro van eBay halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Phehistyr schreef op maandag 25 juni 2012 @ 12:43:
Wat voor remote is dat? Een simpele draadontspanner haal je voor een paar euro bij Deal Extreme oid en die werkt net zo goed. Verder kan jij zelf beter inschatten of een flitser nut heeft voor jou.
ml-l3 ofzo draadloze idd,

ik ben een beetje huiverig om c-merk spul te gaan kopen, hoewel t geen geld is via DE of ebay

ik stel het publiek hier deze vraag, om het feit dat ik dingen over het hoofd kan zien, die wellicht handig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Heb je een flitser nodig? Mis je hem nu? Zo ja, altijd doen. Zo nee, dan zou ik dat geld liever investeren in een (12-)24mm lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 25 juni 2012 @ 13:34:
Heb je een flitser nodig? Mis je hem nu? Zo ja, altijd doen. Zo nee, dan zou ik dat geld liever investeren in een (12-)24mm lens.
12-24??

ik heb reeds

11-16

35

85

kun je dat verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Easy, maar is persoonlijk. Ik vind voor walk-a-round de 11-16 te kort en de 35mm soms net te lang... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 25 juni 2012 @ 14:18:
Easy, maar is persoonlijk. Ik vind voor walk-a-round de 11-16 te kort en de 35mm soms net te lang... :)
allemaal leuk, maar veel te duur, 24mm is al 400 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
12-24 vind ik nogal overdreven als je de 11-16 al hebt. Je hebt een mooie set lenzen eigenlijk zo, al zou ik de 85 1.8D wel vervangen voor de 1.8G als je er 2e hands nog een goed bedrag voor kunt krijgen.

edit: 50 1.8G kun je overwegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Nordlys op 25-06-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 16:54
Alleen daar zit zo'n gat tussen qua budget.
85mm 1.8D doet op marktplaats 200 a 225 op, soms zelfs iets meer.
Maar die 1.8G zit op 427,- euro bij de goedkoopste.

Optisch alleen bokeh beter als ik Photozone mag geloven.
Beiden zijn highly recommended.

zou ik eerder gaan overwegen om een 1.4 Af-d te nemen, 2e hands.

Ik zit in een soortgelijk parket.
Heb ook de d7000 met 10-20, 50mm f1.8 AF-S en 85 Af-D (af-s was niet betaalbaar)
Zit te kijken naar het gat tussen 20 en 50mm.

Twijfel tussen een 35mm f1.8G of een 18-70 F35/4.5 2e handsje. evt 18-105 VR
Budget 150 euro ongeveer.

EDIT:
Ik zag je edit later pas, maar idd, de 50mm F1.8 AF-S is echt bijzonder goed, ik vind hem echt een toplensje voor een betaalbare prijs, zou hem prefereren boven de af-d, in tegenstelling tot ome ken, die het onzin vind en de af-d de betere vind.

Scheelt je wel de helft ongeveer.
50mm af-d is 2e hands 85 euro oid af-s is tweede hands 160 euro, en nieuw 179 euro.

[ Voor 23% gewijzigd door Marxje1981 op 25-06-2012 14:50 ]

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
vegtem schreef op maandag 25 juni 2012 @ 14:48:
Alleen daar zit zo'n gat tussen qua budget.
85mm 1.8D doet op marktplaats 200 a 225 op, soms zelfs iets meer.
Maar die 1.8G zit op 427,- euro bij de goedkoopste.

Optisch alleen bokeh beter als ik Photozone mag geloven.
Beiden zijn highly recommended.
Photozone staart zich blind op een mtf testje waarschijnlijk. Zeker niet alleen de bokeh:
http://www.flickr.com/pho...in/set-72157629378696953/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-10 16:54
die is een heel stuk scherper zie ik....
toch maar eens kijken naar de mogelijke overstap kosten ;)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

JvdGeest schreef op maandag 25 juni 2012 @ 14:41:
12-24 vind ik nogal overdreven als je de 11-16 al hebt...
Tja, ik vind 24mm op DX nou eenmaal een erg fijn brandpuntsafstand en een 12-24/4 is tweedehands meestal goedkoper dan een 24/1.8. Dat je er dan het bereik van 12-23mm gratis bij krijgt is mooi meegenomen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
ik heb helaas niets aan 2e hands prijzen, omdat ik die 250 euro bij een fotozaak te besteden heb

50. 1.8 spookt ook door mn hoofd, maar lijkt me overbodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Maar mis je een flitser op dit moment nou regelmatig? Ik vind een flitser sowieso een mooie aanvulling die erg veel kan toevoegen aan je fotografie, maar er zijn zat anderen die hem nooit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
ik vind dit idd ook een lastige overweging.

maar ik wil wel graag een goede keus maken.

ik heb al lang gedaan over de lenzen, en vooralsnog genoeg daaraan uitgegeven,
dan denk ik zelf idd al gauw aan een flitser, maar of ik die vaak ga gebruiken moet de tijd leren.

vandaar de vraag aan iemand die al langere tijd een dslr heeft, wat zou je doen in mijn geval
en dan zeg ik daar maar bij dat het niet meer om lenzen gaat.

ik zie ook nog wel een batterygrip staan, maar om nou te zeggen dat ik al last heb van lege accu's omdat ik veel in korte tijd schiet, nee... en de meerwaarde van 'in portretstand fotograveren' .... nee

enige wat ik dan kan bedenken is
idd flitser
draadloze ontspanner
evt losse accu

Filters??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat voor foto's maak je vooral? Dat speelt namelijk nogal een belangrijke rol bij de vraag welk gereedschap je het hardste nodig hebt :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 15:51:
Wat voor foto's maak je vooral? Dat speelt namelijk nogal een belangrijke rol bij de vraag welk gereedschap je het hardste nodig hebt :)
huis tuin en keuken foto's : zoontje van een jaar, dslr net nieuw als hobby gebombardeerd, dus dat is zo'n beetje m'n basis tot nu toe. heb eigenlijk veel zin om veel te fotograveren, maar te weinig tijd. :P

hoofdzaak is portret, rest is bijzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

HyperTrophy schreef op maandag 25 juni 2012 @ 16:01:
[...]

huis tuin en keuken foto's : zoontje van een jaar, dslr net nieuw als hobby gebombardeerd, dus dat is zo'n beetje m'n basis tot nu toe. heb eigenlijk veel zin om veel te fotograveren, maar te weinig tijd. :P

hoofdzaak is portret, rest is bijzaak
Dan is een externe flitser als de SB-700 een prima aankoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Metten schreef op maandag 25 juni 2012 @ 16:03:
[...]

Dan is een externe flitser als de SB-700 een prima aankoop :)
Inderdaad :)

Al was het alleen maar zodat je indirect kan flitsen, zodat je zoontje z'n netvlies gespaard blijft :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Orion84 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 16:16:
[...]

Inderdaad :)

Al was het alleen maar zodat je indirect kan flitsen, zodat je zoontje z'n netvlies gespaard blijft :P
-indirect flitsen via plafond of muur
-groothoek flitsen (met de 11-16 hoef je het ingebouwde flitsertje niet te proberen...)
-draadloos CLS flitsen met de ingebouwde commander in de D7000
-batterij sparen bij veel gebruik van flits
-groter flitsbereik dan de ingebouwde flitser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 21:43

Milo.

klik

Je hebt een erge mooie set lenzen.. een flitser zou leuk zijn voor erbij.
Je kan dan ook leuke projecties doen zoals druppels etc fotograferen.. die cliché dingen.. maar het is erg leuk om het zelf te doen. Dat zijn grappige dingen voor als het slecht weer is en je je binnen verveeld.
Mijn mening dan.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Milo. schreef op maandag 25 juni 2012 @ 16:45:
Je hebt een erge mooie set lenzen.. een flitser zou leuk zijn voor erbij.
Je kan dan ook leuke projecties doen zoals druppels etc fotograferen.. die cliché dingen.. maar het is erg leuk om het zelf te doen. Dat zijn grappige dingen voor als het slecht weer is en je je binnen verveeld.
Mijn mening dan.
Denk idd dat het de beste keus is, om voor de flitser te gaan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste reactie was 50 mm. Mijn tweede reactie was 50 mm. Mijn derde reactie was.... je raad het al...

Maar daarna geef je aan dat je je kleine zoontje wilt fotograferen en vooral portertten belangrijk zijn. Nu zitten die kleine duiveltjes vaak erg slecht stil, dus dan is een flitser echt een uitkomst. Kortom mijn eindconclusie is dat je kennelijk de juiste kont op wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:13:
Mijn eerste reactie was 50 mm. Mijn tweede reactie was 50 mm. Mijn derde reactie was.... je raad het al...

Maar daarna geef je aan dat je je kleine zoontje wilt fotograferen en vooral portertten belangrijk zijn. Nu zitten die kleine duiveltjes vaak erg slecht stil, dus dan is een flitser echt een uitkomst. Kortom mijn eindconclusie is dat je kennelijk de juiste kont op wilt.
voor mij overbodig, maar gaat jouw voorkeur dan uit naar de 1.8 of de 1.4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de tijd dat ik die keuze gemaakt heb, hadden we het alleen nog over AF-D lenzen op 50 mm. Nu is het verhaal (met zowel een nieuwe 1.8 en 1.4) wellicht anders.

Ik heb eerst een tijdje de 1.4 van mijn schoonvader geleend, ook vooral om eens met een prime te kunnen spelen en te experimenteren. Als je puur kijkt naar value-for-money, was het ook toen zo dat je eigenlijk niet om de 1.8 heen kon. Echter het kleine beetje extra licht van de 1.4 en de kwaliteit van de 1.4 (zowel in build als in foto's) waren voor mij toch redenen om op zoek te gaan naar de 1.4. Ik heb toen geruime tijd MP in de gaten gehouden en uiteindelijk een serie prime's gekocht, namelijk een 24 f2.8, de 50 f1.4 en een 85 f1.8 (allemaal AF-D). De 85 heb ik weer verkocht, omdat ik net twee maanden eerder een 85 mm f1.8 voor mijn verjaardag had gekregen.

Als ik dan alles naast elkaar zet, heb ik op dat moment ongeveer 50 euro minder betaald dan de "gemiddelde" 2e hands prijs voor de toenmalige 50 f1.4.

Als ik niet had overwogen om een 2e hands te kopen, zou ik overigens zonder verder nadenken de f1.8 kiezen.

Ik ben niet goed genoeg thuis in de huidige 50 mm's om een gefundeerde keuze te maken tussen de nieuwe versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
Heel simpel: de f/1.8. Neem de f/1.4 alleen als je die 2/3 stop extra echt nodig hebt.

Maar voor bewegelijke objecten (kleine kinderen) zou ik toch iets met een snellere AF nemen (ik heb de 1.4 en die is traaahaaag)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Tijdje geleden had de 50/1.4 AF-S nog extra voordeel over de 50/1.8D omdat de 1.8D vrij lelijke bokeh had en natuurlijk geen AF-S. Maar nu de 1.8AF-S er is met mooie bokeh en bizonder goede prestaties, maakt dat geen verschil meer. Enige reden vandaag nog is dus puur en alleen dat stukje van F1.4 tot F1.79.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Nieuwe firmware (type L) voor de D90, D3100, D3200, D5000, D5100, D7000, D4, D800 en D800E. Deze firmware bevat updates voor de lens distortion correcties.

http://nikonrumors.com/20...or-many-dslr-cameras.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 20:57
Wat doet die update nu precies, Voegt die enkel de nieuwe objectieven die de laatste maanden zijn uitgekomen toe of voert de update ook verbetering door op de correcties voor andere/oudere lenzen?
En heeft deze update wel nut als je RAW schiet?

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Geeft mij het gevoel dat de D300(s) binnenkort toch echt vervangen gaat worden... Aangezien de D90 wel een update krijgt en deze niet :+:s...

In RAW werkt het volgens mij niet, enkel in JPG. Weet ik echter niet 100% zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Als je RAW schiet, dan heb je er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 23:27
Pat-Juh schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 09:52:
Geeft mij het gevoel dat de D300(s) binnenkort toch echt vervangen gaat worden... Aangezien de D90 wel een update krijgt en deze niet :+:s...
dat zou mooi zijn. M'n D300 is toe aan vervanging, maar de D600 lijkt het me toch net niet helemaal te worden, de D700 is een te kleine upgrade, en de D800 is me toch te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

D600 hoeft niet zo slecht te zijn.

Ik ga zelf niet zo heel "ruw" om met mijn materiaal, een D7000 body is voor mij denk ik afdoende, mits goed geseald. Voor mij is mijn D300s voldoende als ik eerlijk ben qua functies. Ik denk dat de D600 een Fullframe versie van de D7000 is welke voor enthousiaste fotolui zoals ons genoeg is...

Ik zit zelf te kijken wat ik ga doen... Of van de zomer mijn 17-55 2.8 er uit en een 35 1.4 erin en kijken naar een D600 of D700 "upgrade" en de D300s als back-up. Ik gebruik doorgaans toch mijn Sigma 30 1.4 en 85 1.4 bij wandelingen, dan is de 30 1.4 net te lang heb ik gemerkt maar wel lekker licht sterk...

Een D700 is geen "kleine" upgrade denk ik. Je krijgt er FullFrame voor terug, een veel betere ISO performance en je blijft je vertrouwde knoppen gebruiken. Zolang de D600 niet het AF-systeem van de D4/D800 serie krijgt heeft deze in mijn ogen geen meerwaarde ten opzichte van de D700.

Een D600 wordt gelijk weer een hap duurder denk ik. Tweedehands is een D700 al voor 1350/1450 te vinden inc garantie (bij verschillende fotozaken)... Als de D600 daar rond zit wordt het echt veel vergelijken en afwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Pat-Juh schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 09:52:

In RAW werkt het volgens mij niet, enkel in JPG. Weet ik echter niet 100% zeker...
Heeft de D300(s) überhaupt een L firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Pat-Juh schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:14:
Ik ga zelf niet zo heel "ruw" om met mijn materiaal, een D7000 body is voor mij denk ik afdoende, mits goed geseald. Voor mij is mijn D300s voldoende als ik eerlijk ben qua functies. Ik denk dat de D600 een Fullframe versie van de D7000 is welke voor enthousiaste fotolui zoals ons genoeg is...
Precies. En dan al dat gewicht, alsof het anders niet professioneel genoeg zou zijn. Niet erg on a job, maar wel als je gewoon een dagje weg wil.
Een D600 wordt gelijk weer een hap duurder denk ik. Tweedehands is een D700 al voor 1350/1450 te vinden inc garantie (bij verschillende fotozaken)... Als de D600 daar rond zit wordt het echt veel vergelijken en afwegen...
Zit er dik in. Kan me niet voorstellen dat er geen D400 meer komt, en daar moet de D600 dan nog boven waarschijnlijk. Misschien is het dan iets als: D7100 €900 > D400 €1200 > D600 €1500, of als we mazzel hebben zouden de D400 en D600 eigenlijk dezelfde prijs moeten zijn, met de ene voor bouwkwaliteit en fps, en de andere full-frame. Grote sensors zijn duur, maar is het dubbel zo duur als bouwkwaliteit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Orion84 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:29:
[...]

Heeft de D300(s) überhaupt een L firmware?
Nope. D90 was de eerst. En ondanks dat D300s iets later dan D90 uitkwam, was D300s nog al altijd op D300 gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-10 23:24

the mod man

iets van beeldmaker

Weet niet of het hier moet of in het video topic dus alvast excuses.

Ik ben van plan een D600 te kopen wanneer die eenmaal uit is om te filmen en om mee te fotografen onder donkere omstandigheden bij concerten. Ik heb nu een DX body zonder film mogelijkheid en alleen maar DX lenzen en vroeg me af wat het verschil gaat zijn bij filmen met de D600 tussen DX lenzen en FX lenzen?

De D800 kan filmen op full HD met DX lenzen maar ik kan nergens een site vinden die de (mogelijke) verschillen aanstipt. Ik ga ervan uit dat de D600 met DX lenzen ook gewoon genoeg resolutie overhoudt voor full HD film resolutie.

Anders wordt het of een D400 (als die komt en goede film opties heeft) of alle lenzen verkopen en dan meteen 1 goede FX lens kopen

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

the mod man schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 23:45:
[...]
Anders wordt het of een D400 (als die komt en goede film opties heeft) of alle lenzen verkopen en dan meteen 1 goede FX lens kopen
Dat laatste ga je bij aankoop van een FX body toch wel doen. Leuk dat het kan, die DX lenzen op een FX body, maar het blijft een noodoplossing. Uiteindelijk wil je dan toch echt FX glas hebben. Hoeft je verder echt de kop niet te kosten hoor, er is ook genoeg betaalbaar FX glas.

Welke body en lenzen heb je nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:13:

Gisteren de SB-700 aangeschaft, leuk speelgoed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
HyperTrophy schreef op maandag 25 juni 2012 @ 12:35:
Nu twijfel ik om de volgende dingen aan te schaffen :

Flitser SB700
Ab-so-luut in ieder geval een goeie flitser kopen. Ik heb zelf ook de SB700 en ben er enorm happy mee. Dit weekend nog bij het huwelijk van m'n zusje gebruikt (ze hadden ook een professionele fotograaf, maar ik was de 'gratis backup' :P) en ik heb 'em erg veel gebruikt. Vooral toen het donker werd op 't feestje een hoop kunnen oefenen met 'partyfotografie' en dan is een fatsoenlijke flitser + omni + uitvogelen hoe rear sync ook al weer werkt een must.

Als remote heb ik er een van 2 euro van DX. Werkt prima.
HyperTrophy schreef op zondag 01 juli 2012 @ 21:12:
Gisteren de SB-700 aangeschaft, leuk speelgoed!
Ah, spuit 11 dus. Veel plezier ermee :)

Ik las ook dat je een kleintje hebt en voor in-door fotograferen van kinderen vind ik een flitser ook ongeveer een must. Stilzitten doen ze niet en meestal heb je niet erg veel licht. Komt nog eens bij dat zo'n kleintje recht in zijn of haar gezicht flitsen ten eerste natuurlijk zo'n kindje laat schrikken, en ten tweede vrijwel altijd lelijke foto's geeft. Met je SB-700 kun je geflitste foto's maken waarvan vrijwel niemand ziet dat er een flitser gebruikt is. Heb er zelf met ons dochtertje de afgelopen 8 maanden veel plezier van gehad.

[ Voor 38% gewijzigd door Hydra op 02-07-2012 15:38 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Hydra schreef op maandag 02 juli 2012 @ 15:28:
[...]

Ab-so-luut in ieder geval een goeie flitser kopen. Ik heb zelf ook de SB700 en ben er enorm happy mee. Dit weekend nog bij het huwelijk van m'n zusje gebruikt (ze hadden ook een professionele fotograaf, maar ik was de 'gratis backup' :P) en ik heb 'em erg veel gebruikt. Vooral toen het donker werd op 't feestje een hoop kunnen oefenen met 'partyfotografie' en dan is een fatsoenlijke flitser + omni + uitvogelen hoe rear sync ook al weer werkt een must.

Als remote heb ik er een van 2 euro van DX. Werkt prima.

[...]

Ah, spuit 11 dus. Veel plezier ermee :)

Ik las ook dat je een kleintje hebt en voor in-door fotograferen van kinderen vind ik een flitser ook ongeveer een must. Stilzitten doen ze niet en meestal heb je niet erg veel licht. Komt nog eens bij dat zo'n kleintje recht in zijn of haar gezicht flitsen ten eerste natuurlijk zo'n kindje laat schrikken, en ten tweede vrijwel altijd lelijke foto's geeft. Met je SB-700 kun je geflitste foto's maken waarvan vrijwel niemand ziet dat er een flitser gebruikt is. Heb er zelf met ons dochtertje de afgelopen 8 maanden veel plezier van gehad.
Welke remote precies?

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Pagina: 1 ... 11 ... 53 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6