12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Precies 0% erbij.Wijnands schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:53:
Toch nieuwsgierig, hoe was de loonronde dit jaar voor mijn ex-collega's?
Wijnands schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:53:
Toch nieuwsgierig, hoe was de loonronde dit jaar voor mijn ex-collega's?
Grappig.
Ik ben net afgewezen bij Capgemini op basis van mijn salariseis. Het is de eerste en enige keer in mijn leven dat ik daar op ben afgewezen. En, ja, ik ben op dit moment op zoek naar iets anders. Ik heb recent bedrijven gesproken die er om bekend staan relatief goed in de slappe was te zitten. Ik heb - meerdere - bedrijven in de semi-overheidssector gesproken. Qua niveau allemaal redelijk vergelijkbare functies. En ik ben maar één keer afgewezen op mijn salariseis (en ook niet op een manier waarop ik het gevoel had dat ze ook maar in de buurt wouden komen).
Ik heb geen idee. Misschien denk Cap dat ze een soort halo brand zijn of zo. Maar als je niet bereid bent een gangbaar salaris te betalen (en/of bijvoorbeeld inflatie wenst te compenseren) dan gaat het denk ik ook niet gebeuren.
/rant
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.
Equator schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:26:
Dan ben ik wel benieuwd voor welke grade je solliciteerde en wat de eis was waar ze niet aan konden/wilden voldoen. Maar dat hoef je niet te delen natuurlijk
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Probleem is natuurlijk de zij-instromers die bij Cap binnenkomen via overnames, en die niet meer echt in de categorie YP-er ingedeeld kunnen wordenJuancho schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:41:
Het is toch algemeen bekend dat Cap maar redelijk of zelfs onder de markt betaalt? Ze focussen zich volgens mij ook meer op starters die dan snel doorgroeien, uur loon dat snel stijgt en op een bepaald moment, vaak als je rond medior/senior zit, zit je een beetje vast en heb ik iig heel veel collega's zien vertrekken. En voor ons kwam toen weer een nieuwe rits aan YP'ers en zo gaat het volgens mij heel vaak. Die paar uitzonderingen nagelaten. Is overigens niks mis mee, je weet dan ook aardig wat je bij/van Cap kan verwachten.
Die perceptie van hun brand gebruiken ze maar wat graag om jonge, naïeve YP'ers aan te trekken, inderdaad voor de redenen die Juancho benoemd. Het is daarbij wel waardevol om te weten dat voor promotie je ook aan kennisdeling moet doen. Min of meer de standaard daarvoor is het begeleiden (of soms zelfs opleiden) van junioren. Op die manier wordt je min of meer gedwongen om eerst je opvolger op te leiden, voordat je er achter komt dat promotie alleen in naam/titel is. Doet Cap slim: Ze behouden toch nog enigszins de opleiding van hun YP'ers opdat de cyclus door kan blijven gaan.
[ Voor 23% gewijzigd door Wijnands op 21-03-2024 20:20 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Starter verdiend ongeveer 500 - 700 euro minder bij Cap dan bij de concurrentie (Routz, Breinstein). Waarom? Omdat er geen onderhandeling in zit. Stroef zielloos corporate giant met teveel regeltjes en procedures gemaakt om kosten te drukken. Krijg je ook nog een waardeloos lease regelement bij van wat ik hier heb gelezen.
Skip!
Bron: Zelf als starter bij bovengenoemde bedrijven gesolliciteerd, en het aanbod dat gedaan werd vergeleken.
[ Voor 60% gewijzigd door Stronk op 24-03-2024 19:03 ]
Nou, daar komtie dan.Chromoris schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:35:
Gefeliciteerd met je nieuwe baan! En dapper dat je voor de salarisronde in maart en tantième in april je ontslag hebt ingediend. Ik hoop dat de consequenties daarvan meevallen. Ben ook erg benieuwd wat het duit in het zakje gaat worden.
Afgelopen vrijdag was mijn laatste dag in dienst bij Capgemini, na bijna 14,5 jaar als consultant en dus bijna 15 jaar in zijn geheel (afstuderen). Het was een drukke dag omdat ik niet alleen mijn spullen in moest leveren, maar ook de laatste declaraties nog moest doen en ook nog wat klantwerk tussendoor bleef doen. Logisch ook, gezien ik bij de klant in dienst ging. Maar ik had ook beloofd aan mijn manager dat ik gewoon tot de laatste dag zou blijven werken, om zo nog maximaal wat omzet te genereren voor het bedrijf.
Gelukkig zijn het die kleine dingen die beloond worden, toch?
Ik heb bijna de hele dag alleen gezeten op kantoor, met als uitzondering een mede-tweaker die na de lunch kwam en me uit heeft gezwaaid. Voor de rest amper een collega gezien die dag, zo uitgestorven dat het was.
Wie ik wel heb gezien is de nieuwe leider van de tent, de manager van mijn manager (met een paar honderd man dus in zijn afdeling). Die wist me te vertellen dat ik met mijn fantastische Exceeding beoordeling (top 15% van de afdeling) toch gekort werd naar 80% van mijn tantième want "je gaat weg, en de meesten hebben 0% gekregen op hun persoonlijke contributiefactor ie weg gaan, dus je hebt nog geluk. We waren het er unaniem over eens in het MT dat jij dit nog moest krijgen, wel zo eerlijk.". Regelrecht tegen de belofte in van onze HR Directeur van CIS vorig jaar, die gewaarschuwd was door alle People Managers dat we te vaak dit soort wraakacties hadden meegemaakt in het verleden en waar zij aangaf dat ze hier absoluut niet achter stond en dit niet zou gebeuren onder haar. Nou bedankt, daar sta ik dan. Had 110% - 130% moeten scoren op mijn PCF met een Exceeding beoordeling aldus haar sheets. Toch ongeveer 1K die nu even achter wordt gehouden zo.
Had ook in de afgelopen twee maanden nog twee medewerkers ingezet bij mijn klant (ter vervanging van andere collega's die ook weg zijn gegaan). Die twee inzetbonussen heb ik ook niet gekregen, ondanks herhaaldelijk aandringen van de account manager. Die er overigens niet over te spreken was, maar er vast weinig aan kan doen.
De tantième over de eerste drie maanden van dit jaar weet ik ook al hoeveel ik daar volgend jaar van terug ga zien, ondanks dat ik dus maximaal facturabel heb gewerkt, nog twee mensen heb ingezet, tot de laatste snik ben doorgegaan en alles facturabel heb geboekt, ook mijn People Manager overdracht gecompenseerd.
Ik was vrijdag in staat om de laptop over de balie te gooien en gewoon naar huis te gaan, maar uiteindelijk toch besloten de eer aan mezelf te houden (voor zover die er is).
Had nooit verwacht dat de dag zou komen dat ik nog zo over de organisatie zou denken als afgelopen vrijdag. Alles tot op heden ging prima in de afronding, tot men besloot mij even een mes in de rug te duwen over prestaties geleverd in 2023 (alle KPI's gehaald, meer dan zelfs) en geen gehoor te geven aan verzoeken van de account manager over (imo terecht verdiende) bonussen.
Ach, zo zie je maar weer...
Jammer, gewoon jammer...
Maar ik heb buiten de deur nog even de hand mogen schudden van @Wijnands die ik al even niet had gezien en gesproken, maar die in de buurt was en een collega op kwam halen. Dat was toch wel weer een mooie afsluiter.
[ Voor 5% gewijzigd door Prx op 02-04-2024 20:05 ]
Kan niet zeggen dat me dit verbaasd. Cap is er goed in om een gezicht/facade op te houden, maar wanneer puntje bij paaltje komt kunnen ze je behoorlijk laten vallen. Enerzijds siert het je dat je het netjes hebt gehouden, anderzijds verbaasd me het toch dat Cap er zo vaak er toch goed vanaf komt: Personeel die het netjes wilt houden, de eer aan zichzelf wilt houden, terwijl Cap precies het tegenovergestelde doet. En dat dat nooit fout is gegaan.Prx schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:02:
[...]
Nou, daar komtie dan.
Afgelopen vrijdag was mijn laatste dag in dienst bij Capgemini, na bijna 14,5 jaar als consultant en dus bijna 15 jaar in zijn geheel (afstuderen). Het was een drukke dag omdat ik niet alleen mijn spullen in moest leveren, maar ook de laatste declaraties nog moest doen en ook nog wat klantwerk tussendoor bleef doen. Logisch ook, gezien ik bij de klant in dienst ging. Maar ik had ook beloofd aan mijn manager dat ik gewoon tot de laatste dag zou blijven werken, om zo nog maximaal wat omzet te genereren voor het bedrijf.
Gelukkig zijn het die kleine dingen die beloond worden, toch?
Ik heb bijna de hele dag alleen gezeten op kantoor, met als uitzondering een mede-tweaker die na de lunch kwam en me uit heeft gezwaaid. Voor de rest amper een collega gezien die dag, zo uitgestorven dat het was.
Wie ik wel heb gezien is de nieuwe leider van de tent, de manager van mijn manager (met een paar honderd man dus in zijn afdeling). Die wist me te vertellen dat ik met mijn fantastische Exceeding beoordeling (top 15% van de afdeling) toch gekort werd naar 80% van mijn tantième want "je gaat weg, en de meesten hebben 0% gekregen op hun persoonlijke contributiefactor ie weg gaan, dus je hebt nog geluk. We waren het er unaniem over eens in het MT dat jij dit nog moest krijgen, wel zo eerlijk.". Regelrecht tegen de belofte in van onze HR Directeur van CIS vorig jaar, die gewaarschuwd was door alle People Managers dat we te vaak dit soort wraakacties hadden meegemaakt in het verleden en waar zij aangaf dat ze hier absoluut niet achter stond en dit niet zou gebeuren onder haar. Nou bedankt, daar sta ik dan. Had 110% - 130% moeten scoren op mijn PCF met een Exceeding beoordeling aldus haar sheets. Toch ongeveer 1K die nu even achter wordt gehouden zo.
Had ook in de afgelopen twee maanden nog twee medewerkers ingezet bij mijn klant (ter vervanging van andere collega's die ook weg zijn gegaan). Die twee inzetbonussen heb ik ook niet gekregen, ondanks herhaaldelijk aandringen van de account manager. Die er overigens niet over te spreken was, maar er vast weinig aan kan doen.
De tantième over de eerste drie maanden van dit jaar weet ik ook al hoeveel ik daar volgend jaar van terug ga zien, ondanks dat ik dus maximaal facturabel heb gewerkt, nog twee mensen heb ingezet, tot de laatste snik ben doorgegaan en alles facturabel heb geboekt, ook mijn People Manager overdracht gecompenseerd.
Ik was vrijdag in staat om de laptop over de balie te gooien en gewoon naar huis te gaan, maar uiteindelijk toch besloten de eer aan mezelf te houden (voor zover die er is).
Had nooit verwacht dat de dag zou komen dat ik nog zo over de organisatie zou denken als afgelopen vrijdag. Alles tot op heden ging prima in de afronding, tot men besloot mij even een mes in de rug te duwen over prestaties geleverd in 2023 (alle KPI's gehaald, meer dan zelfs) en geen gehoor te geven aan verzoeken van de account manager over (imo terecht verdiende) bonussen.
Ach, zo zie je maar weer...
Jammer, gewoon jammer...
Maar ik heb buiten de deur nog even de hand mogen schudden van @Wijnands die ik al even niet had gezien en gesproken, maar die in de buurt was en een collega op kwam halen. Dat was toch wel weer een mooie afsluiter.
Had je nog met de HR directeur gepraat hierover? Dat je de sjaak bent geworden van deze wraakactie? Of is daar niets uit gekomen? Dit soort dingen komen namelijk uiteindelijk altijd uit (en dan niet alleen in dit soort draadjes), en dat is niet bepaald gunstig voor de reputatie (en de motivatie van de werkvloer).
Ik heb er over nagedacht om de HR directeur te benaderen, maar uiteindelijk voor mezelf besloten om het niet op het spits te drijven. Die inzetbonussen is geen vaste actie, dus daar gaan ze niets mee doen. Die tantième aanpassing zouden ze dan hoogstens naar die 110% kunnen trekken, maar of ik daar nu een heel gedoe mee op de hals wil halen.... ik weet het niet. Het zijn niet de meest prettige gesprekken om te hebben. Ik zal het nog eens overwegen.Chromoris schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:27:
[...]
Kan niet zeggen dat me dit verbaasd. Cap is er goed in om een gezicht/facade op te houden, maar wanneer puntje bij paaltje komt kunnen ze je behoorlijk laten vallen. Enerzijds siert het je dat je het netjes hebt gehouden, anderzijds verbaasd me het toch dat Cap er zo vaak er toch goed vanaf komt: Personeel die het netjes wilt houden, de eer aan zichzelf wilt houden, terwijl Cap precies het tegenovergestelde doet. En dat dat nooit fout is gegaan.
Had je nog met de HR directeur gepraat hierover? Dat je de sjaak bent geworden van deze wraakactie? Of is daar niets uit gekomen? Dit soort dingen komen namelijk uiteindelijk altijd uit (en dan niet alleen in dit soort draadjes), en dat is niet bepaald gunstig voor de reputatie (en de motivatie van de werkvloer).
***members only***
[ Voor 5% gewijzigd door Prx op 02-04-2024 20:41 ]

I have stability. The ability to stab.
Dat soort gesprekken zijn nooit leuk, afweging is of het waard is en of je ook een kans op succes hebt.Prx schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:40:
[...]
Ik heb er over nagedacht om de HR directeur te benaderen, maar uiteindelijk voor mezelf besloten om het niet op het spits te drijven. Die inzetbonussen is geen vaste actie, dus daar gaan ze niets mee doen. Die tantième aanpassing zouden ze dan hoogstens naar die 110% kunnen trekken, maar of ik daar nu een heel gedoe mee op de hals wil halen.... ik weet het niet. Het zijn niet de meest prettige gesprekken om te hebben. Ik zal het nog eens overwegen.
***members only***
Dat dit ondanks de aanwijzing van de HR directeur gebeurd is, doet me afvragen of "geen wraak nemen" gemeend was of slechts woorden. Het is makkelijk om dingen te zeggen, maar wanneer het daadwerkelijk geld gaat kosten.....
Misschien een klein beetje off-topic: maar ik hoop dat de overstap bevallen is en dat je eerste werkdag goed is verlopen. Nogmaals heel veel succes met de nieuwe uitdaging.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Dankjewel. Werkdag #1 is vandaag pas, want dinsdag is mijn vrije dag (4 x 9) dus de werkweek begon al goed met 1 vrije dag van de baas en 1 van mezelfChromoris schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:06:
[...]
Misschien een klein beetje off-topic: maar ik hoop dat de overstap bevallen is en dat je eerste werkdag goed is verlopen. Nogmaals heel veel succes met de nieuwe uitdaging.
***members only***
Prx schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:37:
[...]
Dankjewel. Werkdag #1 is vandaag pas, want dinsdag is mijn vrije dag (4 x 9) dus de werkweek begon al goed met 1 vrije dag van de baas en 1 van mezelf. Ik blijf overigens bij de klant doen wat ik al jaren voor ze doe, maar dan full-time, dus dat scheelt.
***members only***
Toen we na dit antwoord even teruggingen naar de pagina, stond er inderdaad een foutmelding en een verder lege pagina. Maar daar stond dus eerst het formulier waar ze gewoon haar naam, email en CV achterliet. Wat dat formulier er verder mee deed lag toch echt aan de code die ze zelf hebben geschreven.
Dit is echt het meest lompe antwoord dat ik ooit heb gezien op een sollicitatie. Vooral die sneer "Unless [a blank page] specifically resembles you and your skills".
Wat is dat voor overspannen bende bij Capgemini? Volgens mij krijgen ze te weinig vakantiedagen daar. Geen wonder dat de eerste indruk na een rondje Google vooral over mislukte dure ICT-projecten gaat. Ik zou daar geloof ik maar niet solliciteren.
[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 12-04-2024 02:26 ]
Mijn 2 cents: Verloop is enorm bij Capgemini, is al jaren zo. Recruiters staan dus onder druk en kijken dus ook niet verder dan hun neus lang is (en die is meestal best kort). Goede kans dat de functie offline is gehaald en dat de recruiter in zijn/haar arrogantie gewoon een aanname heeft gemaakt en die eruit heeft geslingerd.
Interne systemen zijn vaak onbeholpen dinosaurussen die centraal beheerd en gemaakt worden (en vaak mag het ook niet te veel kosten). Dat beperkt de mogelijkheden die er zijn en werkt fouten gemakkelijk in de hand.
Combineer dat alles met een dosis grootheidswaanzin van de recruitmentafdeling, en je sorteert al makkelijk voor op dit soort situaties.
Hoewel solliciteren geen werken is, mogen deze posts wmb wel samengevoegd worden met Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3) als dat mogelijk is @Orion84
[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 12-04-2024 02:32 ]
Emos
Je zou natuurlijk ook even kunnen bellen, en ze informeren op deze fout van hun kant. Kans is groot dat dit een actie geweest is van een solistisch acterend persoon in plaats van company breed beleid.Erwin schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:31:
Niets staat je in de weg om even terug te blaffen in een e-mail.
Dan kan de vriendin van TS meteen het gesprek aangaan over de functie die ze gezien heeft, en de interesse die ze daar in heeft. Als je al een complete mening over een onderneming gaat vormen op basis van één (foutief) automatisch gegenereerde reactie, dan ben je in mijn ogen wel erg kort door de bocht bezig.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Haha, okee. Maar blijkbaar hebben ze dus in het verleden problemen gehad met bot scripts die te snel reageerden, of reageerden op posities die (nog) niet open stonden. Voor zover ik begrijp heeft je vriendin gereageerd op een positie die niet meer open stond op het moment toen ze haar stukken inzond. En dat heeft er voor gezorgd dat ze binnen de criteria van dit autoreply-script viel.Sando schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 01:54:
Dat deed zij, en kreeg de volgende reactie:
Ik vind het eigenlijk wel geinig. Het is duidelijk dat dit bericht niet voor je vriendin bedoeld is - laat het gaan.
Edit: Zal Cap een Open Hiring policy hebben? Kan me voorstellen dat een bot scripts dan wel verschil kan maken...
https://nos.nl/artikel/25...rs-werven-met-open-hiring
[ Voor 14% gewijzigd door Helixes op 12-04-2024 12:27 ]
Het komt niet over als auto-reply, want dit antwoord kwam een dag later. Ook was er eerst wel (direct) een standaard autoreply:Helixes schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:27:
Voor zover ik begrijp heeft je vriendin gereageerd op een positie die niet meer open stond op het moment toen ze haar stukken inzond. En dat heeft er voor gezorgd dat ze binnen de criteria van dit autoreply-script viel.
Pas een dag later kwam de reactie waar we het over hebben, dus dat lijkt me geen autoreply /cc @renegrunn @Question Mark. Bovendien wil je toch niet met je echte voornaam.achternaam@capgemini en volledige naam in de signature staan voor zo'n lelijke autoreply? Die gast staat gewoon op LinkedIn. Afgestudeerd als "bachelor of communication" (ook geen goede reclame voor Hogeschool Utrecht) en recent begonnen als "recruitment business partner" bij Capgemini.Bedankt voor je sollicitatie bij Capgemini. Wat geweldig dat je je toekomst bij ons voor je ziet! (...)
Ik vermoed dat de vacature gewoon nog open stond, dat meneer recruitment business partner de volgende ochtend is begonnen een paar vacatures te sluiten, en daarna deze sollicitatie ging behandelen, CV doornemen, tijd gekost, en vervolgens de vacature zelf eens bekijken - die bestond niet meer. Frustratie, lelijke reactie. Iets met hand in eigen boezem: Sorry, mooi CV maar deze vacature is net vervuld oid had ook gekund.
Ze heeft een (nette) reactie teruggestuurd waarin ze aanraad om alle linkedin-advertenties te controleren zodat dit soort foutjes in de toekomst niet meer gebeuren.Question Mark schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:24:
Je zou natuurlijk ook even kunnen bellen, en ze informeren op deze fout van hun kant.
[ Voor 14% gewijzigd door Sando op 12-04-2024 14:05 ]
Mislukte dure ICT (Rijksoverheid)projecten ligt vaak niet alleen aan de dure consultancybedrijven. De klant kan er ook vaak wat van. En er zijn ook genoeg voorbeelden waarbij de Atos-sen, Ordina's, Cap's en Sogeti's van deze wereld het binnen budget en tijd geleverd hebben. Die hoor je niet in de media, podcasts etc, nou ja misschien om consultancy.nl of computable.nl.Sando schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 01:54:
Wat is dat voor overspannen bende bij Capgemini? Volgens mij krijgen ze te weinig vakantiedagen daar. Geen wonder dat de eerste indruk na een rondje Google vooral over mislukte dure ICT-projecten gaat. Ik zou daar geloof ik maar niet solliciteren.
Vakantiedagen ligt gewoon op het gemiddelde
Overigens een hele domme en scha(n)delijke reactie van een recruiter.
En misschien is dit ook een beetje advocaat van de duivel spelen. Er zijn ook collega's die wel naar hun zin hebben bij een Cap of Sogeti, en die ook op een normale/prettiger manier uitstromen naar de klant of een andere werkgever. Nogmaals zo'n reactie vanuit een recruiter is echt een no-go. En draagt ook niet bij, bij het beeld wat de meeste professionals van IT-recruiters hebben.Sando schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 02:31:
Jeetje, ik wist niet dat het zo erg was. En dat ze een eigen topic-reeks hadden. Aanvankelijk herkende ik de naam gewoon als semi-bekend bedrijf maar zo te zien is er sprake van een 'patroon' of twee. Je 2 cents zijn zeer plausibel.
En nee, ik ben ook geen recruiter van Cap. Daarvoor vind ik mij werk te leuk en moet eigenlijk in een ander topic (en op de vierde verdieping) zijn.
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Gefeliciteerd je hebt een geautomatiseerde bot honey trap gevonden.Sando schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 01:54:
Weet niet waarom je daar zo overspannen op reageert
Het mailtje is wel ietwat sneu qua text idd.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2024 15:52 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En zo lopen er ook honderen projecten gewoon goed bij de overheid, maar daar lees je niets over. Immers dat is niet nieuws waardig.Sando schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 01:54:
Geen wonder dat de eerste indruk na een rondje Google vooral over mislukte dure ICT-projecten gaat. Ik zou daar geloof ik maar niet solliciteren.
Maar overheid is soms ook een hele lastige klant, politiek, en afdelingen zijn daar heel krachtig. Zie dan maar eens je project gemanaged te krijgen.
Maar overheid kan ook een hele leuke klant zijn, met hele interessante projecten.
Aan de andere kant, werken er ook al vele collega's jaren bij dit bedrijf. 15+ jaar komt ook gewoon voor.Chromoris schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 02:14:
Je kan ook in het Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3) kijken, zo omgaan met zowel werknemers alsook sollicitanten is niet uniek. Zie hiervoor ook sirdanilot in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)".
Mijn 2 cents: Verloop is enorm bij Capgemini, is al jaren zo.
En Capgemini staat niet verkeerd op je CV als net afgestuurde. Veel interne trainings mogelijkheden en na 2-3 jaar vertrekken.
Maar net zoals bij ieder groot bedrijf, dit is niet uniek, vreemd of abnormaal.
Nah, Cap heeft zulke geavanceerde systemen niet. En als het geautomatiseerd was, dan zou er wel een noreply email adres gebruikt worden (ipv een voornaam.achternaam email adres).YakuzA schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:51:
[...]
Gefeliciteerd je hebt een geautomatiseerde bot honey trap gevonden.
Weet niet waarom je daar zo overspannen op reageert
Het mailtje is wel ietwat sneu qua text idd.
Van wat ik nog weet destijds was de website een bureaucratisch gedrocht met behoorlijk wat (technologische) beperkingen. Heb destijds voor een conferentie wel eens een paar keer wat online laten zetten. Dat verzoek liep dan via India en diende een maand voor publicatie aangeleverd te worden. Hoe vaak de (simpele) inhoud niet fout is gegaan. Plaatje dat incorrect werd weergegeven, bijlage niet aanwezig, (simpele) opmaak niet correct of niet mogelijk, etc. Per keer moest er gemiddeld 2x geëscaleerd worden om het correct te krijgen.
Een systeem die geautomatiseerd dingen detecteert kost te veel tijd & geld voor Cap, destijds en van wat ik zo hoor nu nog steeds.
Dit leest zich eerder als een junior recruiter die pas bij Capgemini begonnen is en nu denkt dat hij heel wat is. Die had beter kunnen doen wat gebruikelijker is bij een sollicitant voor Cap die niet interessant is/waar het niet bij werkt: gewoon niet reageren of een boilerplate email eruit gooien.
Erg vervelend om te horen/lezen (ook al ken ik je niet). Ik vond altijd dat je het merk hier (te) positief neerzette, en op allerlei uren van de dag nog ging reageren (met de beste bedoelingen).
Hopelijk heb je nu geleerd dat je bij dit soort bedrijven vaak maar een nummertje bent. Hopelijk gaat het bij je nieuwe werkgever beter.
Oh, en @President , people don't quit jobs, they quit their managers. Zelf na 24 jaar vast dienstverband overgestapt, niet om het salaris maar omdat ik de bestuurlijke chaos bij mijn vorige werk zat was. En tja, dat mijn brutosalaris fors is gestegen is mooi meegenomen maar als men bij mijn vorige job zich aan de afspraken had gehouden had ik daar nog prima gezeten.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Klopt. Ik denk altijd "ik heb een zakelijk relatie met mijn werkgever". Hij kan een hoop in mij investeren (werkplek, salaris, opleidingen ect) maar als ik mijn heil elders ga zoeken ga ik gewoon weg.Arfman schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:54:
[...]
Oh, en @President , people don't quit jobs, they quit their managers. Zelf na 24 jaar vast dienstverband overgestapt, niet om het salaris maar omdat ik de bestuurlijke chaos bij mijn vorige werk zat was. En tja, dat mijn brutosalaris fors is gestegen is mooi meegenomen maar als men bij mijn vorige job zich aan de afspraken had gehouden had ik daar nog prima gezeten.
Als ik in jouw schoenen stond had ik het klantwerk laten liggen voor maandag. Dan komt het alsnog af en genereer je geen omzet voor Cap.
[ Voor 15% gewijzigd door HSG op 14-04-2024 22:33 ]
Ga je gedurende het jaar weg dan heb je het jaar daarna alsnog recht op een deel van de bonus (naar rato natuurlijk)
Echter omdat je weggegaan bent is je individuele contributie opeens 0 geworden. Ongeacht wat je dat jaar gedaan hebt.
Iets om rekening mee te houden. Iets wat volgens mij niet in het HR Charter staat en, als dat zo is, de ondernemingsraad zich misschien 's over zou moeten buigen
[ Voor 19% gewijzigd door Wijnands op 25-04-2024 20:49 ]
Mocht je weggaan, altijd na je tantieme is gestortWijnands schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:29:
Een dingetje als je in aanmerking komt voor een performance tantieme en je stapt op bij Capgemini
Ga je gedurende het jaar weg dan heb je het jaar daarna alsnog recht op een deel van de bonus (naar rato natuurlijk)
Echter omdat je weggegaan bent is je individuele contributie opeens 0 geworden. Ongeacht wat je dat jaar gedaan hebt.
Iets om rekening mee te houden. Iets wat volgens mij niet in het HR Charter staat en, als dat zo is, de ondernemingsraad zich misschien 's over zou moeten buigen
Tantième wordt altijd in april gestort, en dan heb je er toch al 1/3 jaar opzitten. Als je dan ontslag neemt dan ben je pas 2 maanden later weg, en heb je alsnog een half jaar voor Cap gewerkt. Dat hebben ze slim geregeld (en afgekeken van de grote consultancy toko's).sunflame schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:58:
[...]
Mocht je weggaan, altijd na je tantieme is gestort
Zeker waar... maar wel altijd nog beter dan 15 maanden te hebben gewerkt voor een ICO van 0.Chromoris schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:15:
[...]
Tantième wordt altijd in april gestort, en dan heb je er toch al 1/3 jaar opzitten. Als je dan ontslag neemt dan ben je pas 2 maanden later weg, en heb je alsnog een half jaar voor Cap gewerkt. Dat hebben ze slim geregeld (en afgekeken van de grote consultancy toko's).
Vergeet niet dat ze hun geld verdienen in het margeverschil tussen jouw uurtarief en jouw kosten en zoals elke organisatie zullen ze veel doen om kosten (jouw salaris en arbeidsvoorwaarden) beperkt te houden. Als je duidelijkheid qua salarisgroei belangrijk vindt, ga ergens werken met een CAO. Zonder CAO kun je zelf jaarlijkse je salaris gaan onderhandelen, maar dit is lastig bij een detacheringsbureau.
Het kan leuk en leerzaam zijn om bij een detacheringsbureau te werken. Er zijn mensen die hun hele carrière gelukkig daar werken.
GoT, You have to love it!
Dat bedoelde ik dus. Zou wel zo netjes zijn als ze dat ook gewoon toe zouden gevenChromoris schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:15:
[...]
Tantième wordt altijd in april gestort, en dan heb je er toch al 1/3 jaar opzitten. Als je dan ontslag neemt dan ben je pas 2 maanden later weg, en heb je alsnog een half jaar voor Cap gewerkt. Dat hebben ze slim geregeld (en afgekeken van de grote consultancy toko's).
Dit is volgens mij iets waar de OR zich niet druk over gaat maken, daarin zit volgens mij niet echt een vertegenwoordiging van vertrokken medewerkersWijnands schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:29:
Een dingetje als je in aanmerking komt voor een performance tantieme en je stapt op bij Capgemini
Wat ik daarvan heb geleerd is dat ik bij een gesprek over een mogelijke andere baan eigenlijk altijd uitga van dat ik minimaal mijn huidige salaris + ontvangen variabele beloning als vaste beloning wil. (zeker hoge) variabele beloningen zijn gewoon niet in jouw belang (en er is behoorlijk wat onderbouwing voor het idee dat het ook niet in het belang van het bedrijf is).
Ik overweeg te solliciteren bij Cap voor een startersfunctie (young professional) en het ziet er best aantrekkelijk uit: 3720 bruto incl. 750 mobiliteitsvergoeding en 8% vakantiegeld + onbeperkt trainingen. Ik had begrepen dat je de mobiliteitsvergoeding gewoon bovenop je brutosalaris kan ontvangen als je een eigen auto rijdt. Kan iemand dit verifiëren en is dit financieel voordeliger dan bijv. een leaseauto nemen ?
Ik heb overigens op verschillende fora gelezen dat Cap slecht betaald t.o.v. de markt. Ik heb gezien dat andere consultancy clubs doorgaans een 13e maand (bovenop het basissalaris) en een winstdeling bieden. Hun salarisaanbod wordt meestal niet genoemd in de vacatures, dus daar kan ik voor nu niets over zeggen. Ik vind 3720 bruto niet slecht voor een startersfunctie. Wat vinden jullie van deze arbeidsvoorwaarden?
Mijn tweede vraag is: hoe is het om te werken bij Cap? Het ziet er allemaal heel mooi uit, maar ik lees veel negatieve ervaringen. Sommige zijn al best oud, dus was vooral benieuwd naar wat recentere ervaringen. Hoe is bijvoorbeeld de sfeer, cultuur, werkdruk, doorgroeimogelijkheden etc.?
Ik twijfel eigenlijk ook een beetje tussen consultancy en elders een vaste interne functie. Bij Cap kan ik bijvoorbeeld bij diverse organisaties ervaring op doen in relatief korte periodes. Echter bieden andere bedrijven ook een interessant salaris voor een vaste functie (bijvoorbeeld een IKB of vergelijkbaar bovenop het salaris).
Alvast bedankt voor de reacties!
Die 750 komt inderdaad bruto boven op je salaris.QuantumQuokka schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:40:
Hi all,
Ik overweeg te solliciteren bij Cap voor een startersfunctie (young professional) en het ziet er best aantrekkelijk uit: 3720 bruto incl. 750 mobiliteitsvergoeding en 8% vakantiegeld + onbeperkt trainingen. Ik had begrepen dat je de mobiliteitsvergoeding gewoon bovenop je brutosalaris kan ontvangen als je een eigen auto rijdt. Kan iemand dit verifiëren en is dit financieel voordeliger dan bijv. een leaseauto nemen ?
Ik heb overigens op verschillende fora gelezen dat Cap slecht betaald t.o.v. de markt. Ik heb gezien dat andere consultancy clubs doorgaans een 13e maand (bovenop het basissalaris) en een winstdeling bieden. Hun salarisaanbod wordt meestal niet genoemd in de vacatures, dus daar kan ik voor nu niets over zeggen. Ik vind 3720 bruto niet slecht voor een startersfunctie. Wat vinden jullie van deze arbeidsvoorwaarden?
Mijn tweede vraag is: hoe is het om te werken bij Cap? Het ziet er allemaal heel mooi uit, maar ik lees veel negatieve ervaringen. Sommige zijn al best oud, dus was vooral benieuwd naar wat recentere ervaringen. Hoe is bijvoorbeeld de sfeer, cultuur, werkdruk, doorgroeimogelijkheden etc.?
Ik twijfel eigenlijk ook een beetje tussen consultancy en elders een vaste interne functie. Bij Cap kan ik bijvoorbeeld bij diverse organisaties ervaring op doen in relatief korte periodes. Echter bieden andere bedrijven ook een interessant salaris voor een vaste functie (bijvoorbeeld een IKB of vergelijkbaar bovenop het salaris).
Echter wordt hier wel eerst jouw reiskostenvergoeding uit betaald. Afhankelijk van hoe ver jij dus moet rijden voor je opdracht kan het zijn dat er weinig van over blijft om bruto uit te keren.
De lease opties voor starters zijn niet erg voordelig want allemaal elektrisch en dus weinig voordeel van gratis brandstof maar wel een hoge bijtelling.
Je kan er prima leren als starter. Over het algemeen als starter wissel je vrij weinig van projecten omdat je eerst moet leren dus het kan zo zijn dat je 1/2 jaar op een overheidsproject wordt gezet (dit kan leuk zijn maar ook oersaai), daar zou ik eerder rekening mee houden ipv veel klanten, simpelweg omdat je weinig specialistische kennis hebt. In de avond kan je dan trainingen doen / kennisdeel avondjes. Zo ziet je leven eruit.
Sfeer is goed, veel events ook voor jonge mensen. Veel slimme mensen en leuke populatie over het algemeen. Werkdruk ligt aan je klant maar reken een leven bij de klant en een leven bij het bedrijf dus dat is voor veel mensen belastend, denk aan 1/2 avonden per week voor het bedrijf ipv privé leven.
Doorgroei is er vrij veel en snel, wordt ook goed gefaciliteerd met programma's extern/intern alleen wel zonder dikke salarisverhogingen, denk aan een paar 100 euro bruto dus je werkt veel, groeit snel maar je ziet er weinig voor terug. Daarom kiezen de meeste mensen om te vertrekken.
Voor mij is het een fantastische start geweest, veel geleerd en kansen gehad maar na 4 jaar vertrokken omdat salaris altijd standaard te laag was, (nu 100% verschil, misschien zelfs nog meer in 2 jaar). Als je een huis wil kopen, zeker in Utrecht omgeving, wordt dat belangrijker want dan telt die auto niet meer mee. Als je het vergelijkt met de rest van Nederland, is het nog steeds geen slecht salaris maar voor hoogopgeleid IT Nederland is jouw markt = niet best.
[ Voor 4% gewijzigd door wm1234 op 06-06-2024 15:49 ]
@wm1234 Fijn dat je veel heb kunnen leren bij Cap en een goede start heb kunnen maken. Nogmaals bedankt voor je reactie. Ik wist overigens niet dat de mobiliteitsvergoeding niet meetelt voor de hypotheekberekening.
[ Voor 9% gewijzigd door QuantumQuokka op 06-06-2024 16:03 ]
Ik heb ongeveer de hele academy gedaan in een rap tempo met alle certificaten en dat is een mega voordeel als je weer verder gaat kijken omdat de meeste niet verder komen dan 1 certificaat. Dat betekende wel veel tijdsinvestering maar dat gaat zich naar verloop van tijd uitbetalen in kennisvoorsprong. Zowel voor soft trainingen als kennis van programmeren tot architectuur en project management. Ook als je genomineerd wordt voor talenten programma's krijg je externe coaches, waar je levenslang plezier van hebt, omdat je groeit als persoon/persoonlijkheid. Dat onderdeel zit wel goed en kost het bedrijf ook veel geld (levert ook weer op bij klanten).
Het hele Capgemini model zit gewoon goed in elkaar, ongeveer over alles is nagedacht, alleen jij betaald uiteindelijk de prijs en dat is wel zonde maar anders kan je nooit zo groot worden als bedrijfszijnde.
Over thuiswerken, dat is gemeengoed maar niet elke dag meestal. Veel klanten willen je wel zien en Capgemini wil je ook van tijd tot tijd zien. Denk aan 2/3 kantoor en 2 dagen thuis. Ik werk nu volledig remote, alleen nog internationaal en dat is toch wel lekker, geen file/reistijd meer en ook geen avondwerk meer.
[ Voor 5% gewijzigd door wm1234 op 06-06-2024 16:16 ]
Hoeveel tijd was je gemiddeld kwijt per week aan het volgen van deze trainingen ('in een rap tempo')?wm1234 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:12:
Ik heb ongeveer de hele academy gedaan in een rap tempo met alle certificaten en dat is een mega voordeel als je weer verder gaat kijken omdat de meeste niet verder komen dan 1 certificaat. Dat betekende wel veel tijdsinvestering maar dat gaat zich naar verloop van tijd uitbetalen in kennisvoorsprong.
Het all-you-can-train concept spreekt mij ook aan, zeker omdat je deze kennis inderdaad kan meenemen in het verdere verloop van je carrière.
Zo werkt een mobiliteitsvergoeding nu eenmaal altijd?QuantumQuokka schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:02:
@Philip Ross en @wm1234, bedankt voor jullie reacties. Dat de kilometervergoeding eerst van de mobiliteitsvergoeding wordt getrokken vind ik wel jammer. Maar goed, hopen dat de klanten veelal thuiswerken, dat scheelt dan wel weer. Wat betreft de trainingen in eigen tijd... Ach ja het wordt iig vergoed dus in dat opzicht krijg je er nog iets voor terug. Iemand enig idee hoe dit bij andere (consultancy)bedrijven wordt ingevuld?
XXX eu bruto waarvan je 23ct/km kan converteren naar netto.
PSN
Ah zo. Dit is idd met een eigen vervoer.QuantumQuokka schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:51:
@YakuzA Oh, dat wist ik niet. Thanks!Ik dacht dat de mobiliteitsvergoeding bedoeld was voor je leaseauto, en dat je los daarvan ook een kilometervergoeding had.
Met lease auto werkt het weer anders.
Als je je mobiliteits budget gebruikt voor een lease auto, is de 750 je budget voor auto. Dan zie je er niks van terug in je salaris (behalve de bijtelling)
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-06-2024 17:10 ]
PSN
En als je meer rijdt dan je budget gaat het van je bruto salaris afYakuzA schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:06:
[...]
Ah zo. Dit is idd met een eigen vervoer.
Met lease auto werkt het weer anders.
Als je je mobiliteits budget gebruikt voor een lease auto, is de 750 je budget voor auto. Dan zie je er niks van terug in je salaris (behalve de bijtelling)
Dus als Cap je naar een klant stuurt waardoor je steeds veel moet rijden en je gaat daardoor over een bepaald budget heen dan trekken ze dat van je brutoloon af?Lightning89 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:46:
[...]
En als je meer rijdt dan je budget gaat het van je bruto salaris af, dat was de druppel voor mij
Het mobiliteitsbudget, welke je anders krijgt uitbetaald, kan je gebruiken voor eigen vervoer of lease. Over de mobiliteitsbudget betaal je net als over je salaris belasting. Nu mag je de kosten van eigen vervoer, deze betaal je dus zelf vooruit, 23 cent per kilometer of de daadwerkelijke prijs van bijvoorbeeld een treinkaartje aftrekken van het bruto mobiliteitsbudget als aftrekpost. Hierdoor krijg je fiscaal voordeel bij de uitbetaling van het mobiliteitsbudget.HSG schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:56:
[...]
Dus als Cap je naar een klant stuurt waardoor je steeds veel moet rijden en je gaat daardoor over een bepaald budget heen dan trekken ze dat van je brutoloon af?
Je moet dus maximale kosten maken om het mobiliteitsbudget maximaal fiscaal voordelig uitgekeerd te krijgen. In het ergste geval wanneer je geen kosten maakt, dan betaal je 100% belasting over het mobiliteitsbudget.
Kies je voor lease. Dan gaat nagenoeg je hele budget daar in één keer aan op. En betaal je nog bijtelling voor privé gebruik van de auto en tegenwoordig vaak ook nog extra omdat je over het budget gaat van de brandstof.
In alle gevallen betaal je de kosten dus zelf, met als idee dat het mobiliteitsbudget toereikend genoeg ervoor zou moeten zijn. Voor lease is dat sowieso niet het geval. Echter heb je dan wel een auto en dat vertaald zich ook naar een bepaalde waarde.
< dit stukje webruimte is te huur >
Ja dus als je naar de klant gaat betaal je op den duur het zelf wat eigenlijk Cap zou moeten doen want zij sturen jou daarheen.aex351 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:17:
[...]
Het mobiliteitsbudget, welke je anders krijgt uitbetaald, kan je gebruiken voor eigen vervoer of lease. Over de mobiliteitsbudget betaal je net als over je salaris belasting. Nu mag je de kosten van eigen vervoer, deze betaal je dus zelf vooruit, 23 cent per kilometer of de daadwerkelijke prijs van bijvoorbeeld een treinkaartje aftrekken van het bruto mobiliteitsbudget als aftrekpost. Hierdoor krijg je fiscaal voordeel bij de uitbetaling van het mobiliteitsbudget.
Je moet dus maximale kosten maken om het mobiliteitsbudget maximaal fiscaal voordelig uitgekeerd te krijgen. In het ergste geval wanneer je geen kosten maakt, dan betaal je 100% belasting over het mobiliteitsbudget.
Kies je voor lease. Dan gaat nagenoeg je hele budget daar in één keer aan op. En betaal je nog bijtelling voor privé gebruik van de auto en tegenwoordig vaak ook nog extra omdat je over het budget gaat van de brandstof.
In alle gevallen betaal je de kosten dus zelf, met als idee dat het mobiliteitsbudget toereikend genoeg ervoor zou moeten zijn. Voor lease is dat sowieso niet het geval. Echter heb je dan wel een auto en dat vertaald zich ook naar een bepaalde waarde.
Ik heb eigenlijk ook dezelfde vraag m.b.t. het volgen van trainingen. De mogelijkheid om onbeperkt trainingen te volgen binnen Cap vond ik erg aantrekkelijk. Dat je het in je eigen tijd moet doen iets minder. Hoe wordt dit echter bij andere consultancy clubs ingevuld?
Het wordt er niet vanaf getrokken.QuantumQuokka schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:23:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik verbaas me over de mogelijkheid dat je de gemaakte kilometers naar klanten van je bruto loon kan worden afgetrokken als je je mobiliteitsvergoeding overschrijdt. Is dit ook gangbaar bij andere consultancy clubs?
Het wordt van bruto naar netto geconverteerd.
Bij andere 'clubs' is het vziw gewoon pindakaas en krijg je geen vergoeding als je boven je budget uit gaat? Maar ken daar verder de ins en outs niet van
(maar als je zoveel kilometers maakt, rijd je waarschijnlijk wel in een leaseauto, dan moet je 40k+ km per jaar gaan doen oid)
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 11-06-2024 12:55 ]
PSN
Bij Sogeti geldt ongeveer hetzelfde als bij Cap. Cursussen doe je zo veel mogelijk tijdens je beschikbaarheid of in de avonduren. Iets met facturabiliteit, de schoorsteen op Leidsche Rijn moet ook blijven rokenQuantumQuokka schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 12:23:
Ik heb eigenlijk ook dezelfde vraag m.b.t. het volgen van trainingen. De mogelijkheid om onbeperkt trainingen te volgen binnen Cap vond ik erg aantrekkelijk. Dat je het in je eigen tijd moet doen iets minder. Hoe wordt dit echter bij andere consultancy clubs ingevuld?
Andere detacheerders/consultancy bedrijven hanteren vaak hetzelfde principe, of er is een of twee dagen in de maand een kantoordag waarbij die trainingen/kennis overdag en intern wordt opgedaan. Dat is een keuze van het bedrijf, om een stuk omzet in te leveren voor opleiding en het meer te zien als investering. Als je intern een training geeft, gebruik je daarvoor vaak een eigen medewerker. Als dat tijdens werktijd plaats zou vinden en je haalt x mensen een dag naar kantoor voor training, kost dat gewoon omzet.
Die dag minder omzet in de maand, kan je dan wel weer verdisconteren in het uurtarief, of bij een volgende opdracht voor een professional een hoger uurtarief vragen.
Ik kijk er nu wel erg zakelijk naar, maar ik heb zelf ook wel heel veel geprofiteerd van alle trainingen, cursussen die aangeboden zijn en de bijhorende certificeringen. En mijn werkgever heeft ook geprofiteerd van mijn behaalde certificeringen
[ Voor 0% gewijzigd door PB1983 op 11-06-2024 14:50 . Reden: typo ]
ID.3 1st Plus Mangan Grey
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Dan nog een laatste vraag, valt er ook nog te onderhandelen bij Cap over het salarisaanbod?
Daarna heb je er meer invloed op, maar ik zou niet zeggen dat je jaarlijks kunt onderhandelen. De invloed die je hebt zit em vooral in zaken als promotie & performance reviews.
Je hebt in ieder geval de ervaringen in dit topic gelezen, vanaf augustus/september 2022 zul je interessante dingen lezen. Neem het mee zodat je niet naïef de organisatie binnen komt (wat vaak het geval is bij Young Professionals en waar ook gretig misbruik van gemaakt wordt).
Mobiliteit kan je in het topic terug lezen. Zie het als een budget dat je ter beschikking hebt. Alles wat je gebruikt gaat er vanaf en wat je aan het einde van de rit overhoudt krijg je bij je salaris. Dit budget telt trouwens NIET mee voor hypotheek en zo (ook al probeert Cap vaak genoeg te doen alsof dat wel zo is). Leasen is nu elektrisch en zoals je kunt lezen leg je daarbij vaak toe en hanteert Cap geen reële laadprijzen/laadbudgetten.
Klinkt alsof je een doordacht besluit aan het nemen bent. Ga daar vooral mee door. Maak plan voor binnenkomen, wat je gedaan wilt krijgen en voor het weer uitstappen. Zorg dat je in een rol komt waar je carrière in wilt maken, zorg dat je de juiste (werk)ervaringen op doet. En ten slotte, maak gebruik van de opleidingsmogelijkheden.
Wanneer het dan ophoudt, dan heb je in ieder geval eruit gehaald wat je wilt hebben en wat je voor de rest van je carrière nodig hebt. Over het algemeen heb je 2 tot 3 eigenlijk standaard punten wanneer velen stoppen: Na 2 jaar wanneer het Young Professional traject voorbij/voltooid is (en je ervaring + opleidingen hebt gehad). Na 3 tot 4 jaar, wanneer je geen mogelijkheden krijgt in het Consultant traject (of te veel gebroken beloftes en zo) en je elders een veel beter aanbod krijgt. En na 4 tot 6 jaar, wanneer je gepromoveerd bent tot senior binnen Cap en je (vanwege je begin als Young Professional) te ver achter loopt t.o.v. de markt wat betreft beloning e.d. (en je hebt het geschopt tot senior, dus mooi moment om dan de markt op te gaan).
Bedrijven met veel interne trainingsmogelijkheden zoals Capgemini/Sogeti, hanteren bijna geen amortisatie omdat ze bijna nooit duurdere externe opleidingen goedkeuren.Paganstars schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:11:
Vergeet ook niet dat Cap bijna geen amortisering hanteert op trainingen. Ik heb dit anders meegemaakt
GoT, You have to love it!
[ Voor 4% gewijzigd door Rickrebr op 04-07-2024 19:02 ]
Ik stuur je even een pm met de rangesRickrebr schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:58:
Wat verdient iemand die net een jaar medior consultant is bij capgemini ongeveer? Dat bod van young professional is een mooi aanbod.
Ik weet niet of hier al een topic voor is. Zelf wil ik beginnen bij het bedrijf Capgemini. Echter heb ik mijn opleiding Software Engineering nog niet afgerond.
Helaas heb ik mijn WO bachelor op 3 vakken na niet gehaald. Gezien dit vakken betreffen uit p3 en p5, ontkom ik er niet aan om 1 jaar extra uitloop te nemen. Alhoewel ik waarschijnlijk van 1 volledig studiejaar maar 1.5 aan de bak moet. Dit kan ook remote vanuit mijn huis, gezien het software development opdrachten betreft.
Om deze reden ben ik dus toch op zoek naar een full-time baan. Hoe groot achten jullie de kans dat Capgemini mij deze kans zal bieden?
Is het een knockout eis dat je je studie moet hebben afgerond, stel je bent er echt bijna? Het zou zonde zijn als ik nu stil sta en zie deze eis bij iedere vacature van Capgemini voorkomen.
alvast bedankt!
Ik zou in je cv melden hoeveel credits je gehaald hebt, en de verwachte einddatum van de studie vermelden. Mij hebben ze nooit gevraagd naar diploma's of specifieke dingen die ik gedaan heb qua opleiding..
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ik zou het proberen, maar ik zou wel afspraken maken wanneer je dus werk voor school hebt als je daar tijd voor nodig hebt. Stel je zit bij een klant, dan is het lastig verkopen dat je X aantal uur per week niet inzetbaar zou zijn als dit niet van tevoren afgesproken is.ForTUner schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:37:
Hey,
Ik weet niet of hier al een topic voor is. Zelf wil ik beginnen bij het bedrijf Capgemini. Echter heb ik mijn opleiding Software Engineering nog niet afgerond.
Helaas heb ik mijn WO bachelor op 3 vakken na niet gehaald. Gezien dit vakken betreffen uit p3 en p5, ontkom ik er niet aan om 1 jaar extra uitloop te nemen. Alhoewel ik waarschijnlijk van 1 volledig studiejaar maar 1.5 aan de bak moet. Dit kan ook remote vanuit mijn huis, gezien het software development opdrachten betreft.
Om deze reden ben ik dus toch op zoek naar een full-time baan. Hoe groot achten jullie de kans dat Capgemini mij deze kans zal bieden?
Is het een knockout eis dat je je studie moet hebben afgerond, stel je bent er echt bijna? Het zou zonde zijn als ik nu stil sta en zie deze eis bij iedere vacature van Capgemini voorkomen.
alvast bedankt!
Ik ben recent begonnen, en 32 of 36 uur was ook een optie. Is dat handig voor jou?
Voor zover ik weet zoeken ze nog steeds veel mensen. Je kan het altijd proberen.
$ alias cd='rm -rf'
Een afgeronde opleiding minimaal HBO is een harde eis. Dus ik vermoed dat het niet gaat werken, maar je kan het altijd proberen. Wellicht kan je een soort stagecontract krijgen tot je studie afgerond is.ForTUner schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:37:
Hey,
alvast bedankt!
Met alle respect, dan zou ik eerder naar een baan zoeken bij een bedrijf wat je gewoon aanneemt en wel goed betaald.SmurfLink schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:00:
[...]
Een afgeronde opleiding minimaal HBO is een harde eis. Dus ik vermoed dat het niet gaat werken, maar je kan het altijd proberen. Wellicht kan je een soort stagecontract krijgen tot je studie afgerond is.
$ alias cd='rm -rf'
Een stagecontract is heel misschien een mogelijkheid, maar dat betaald een stuk minder. En daarna kom je alsnog in een YP traject. Tijdens de stageperiode heb je dan wel weer de mogelijkheid om een aantal dingen van dat traject alvast te volgen, dus wat minder impact op je avonden als je dan alsnog het officiële traject instapt.
Realistisch gezien zou ik gewoon elders/lokaal kijken. Daar zijn waarschijnlijk wat meer mogelijkheden.
Dat ben ik geheel met je eens.dogtagz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:38:
[...]
Met alle respect, dan zou ik eerder naar een baan zoeken bij een bedrijf wat je gewoon aanneemt en wel goed betaald.
Voor de rest vh jaar ben ik dan niet op school en in principe dus vrij inzetbaar. Eigenlijk ben ik vanaf nu doorlopend inzetbaar (ook in de periodes dat ik de vakken moet afronden). Gezien het vooralnprojecten zijn, kan dit prima vanuit huis.
Ik ben dus op zoek naar een plek waarin ik kan werken en mijn development skills tot uiting kan brengen en verder kan groeien. Ben vooral op zoek naar de wat grotere bedrijven waar ik gelijk voor de langere termijn kan tekenen, vandaar dat ik dacht aan Cap.
In ieder geval, als HBO/WO een knock-out eis is, dan wacht ik daar even mee. Dan kijk ik nu elders en wellicht in de toekomst weer naar Cap.
Dat bedrijven daar om vragen is gewoon een statusdingetje. Dat CAP daar om vraagt heeft ook te maken met dat ze een hogere uurtarief kunnen vragen.Chromoris schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:24:
Wat SmurfLink heeft gezegd: minimumeis is een afgerond HBO diploma. Waarom? Omdat klanten hier heel vaak om vragen (knock-out criteria). Je kan het proberen, maar voor Cap willen ze waarschijnlijk dat je in een Young Professional traject komt, en dan geld de harde opleidingseis + opdrachtgever/werk heeft over het algemeen voorrang op studie en overige zaken.
Een stagecontract is heel misschien een mogelijkheid, maar dat betaald een stuk minder. En daarna kom je alsnog in een YP traject. Tijdens de stageperiode heb je dan wel weer de mogelijkheid om een aantal dingen van dat traject alvast te volgen, dus wat minder impact op je avonden als je dan alsnog het officiële traject instapt.
Realistisch gezien zou ik gewoon elders/lokaal kijken. Daar zijn waarschijnlijk wat meer mogelijkheden.
Juniors worden nooit gevraagd (waarom zou je als klant als je 80 euro + per uur betaald) als consultant en is dus altijd een backfill van bestaande projecten, vaste prijs / raamcontracten/projecten die geen personeel kunnen vinden etc. Cap en andere partijen kunnen niet genoeg medioren vinden / houden omdat ze te weinig betalen en dan kom je bij de junior uit. Over het algemeen slimme jonge mensen die hun weg vrij vlot vinden.
Als je dan begint met juniors zonder afgemaakte opleiding sta je 10-0 achter. De markt zoekt wel mensen maar ook weer niet zo erg dat ze geen afgemaakte opleiding hoeven te eisen. Het aanbod is gigantisch met jonge mensen van school met HBO/WO.
Nu heb je het over hbo/wo-niveau. Maar betekent het hebben van een hbo- of wo-diploma automatisch ook dat je dat niveau hebt bereikt? Ik ben genoeg hbo- en wo-gediplomeerden tegengekomen waarvan duidelijk was dat ze dat niveau niet haalden, en mbo'ers die duidelijk op hbo/wo-niveau zaten door hun manier van denken en handelen.wm1234 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 09:46:
Een diploma is geen status dingetje of hogere uurtarieven maar bij corporate klanten en overheidsklussen moet je cv's aanleveren met inderdaad een harde eis wo/hbo niveau + vaak 3 jaar+ ervaring.
Juniors worden nooit gevraagd (waarom zou je als klant als je 80 euro + per uur betaald) als consultant en is dus altijd een backfill van bestaande projecten, vaste prijs / raamcontracten/projecten die geen personeel kunnen vinden etc. Cap en andere partijen kunnen niet genoeg medioren vinden / houden omdat ze te weinig betalen en dan kom je bij de junior uit. Over het algemeen slimme jonge mensen die hun weg vrij vlot vinden.
Als je dan begint met juniors zonder afgemaakte opleiding sta je 10-0 achter. De markt zoekt wel mensen maar ook weer niet zo erg dat ze geen afgemaakte opleiding hoeven te eisen. Het aanbod is gigantisch met jonge mensen van school met HBO/WO.
Als je daar geen zin in hebt, moet je voor jezelf beginnen of voor een bedrijf gaan werken waar dit niet boeit, vaak kleinere lokale bedrijven of start-ups bijv. Ongeveer alle grote bedrijven in Nederland / overheid zijn dat dan dus niet.
Uiteindelijk als je begint met programmeren op 12 jaar en je bent 25 jaar zonder opleiding maar je bouwt alles snel en kwalitatief goed, dan kom je er ook wel, al dan niet via een omweg.
Alleen je ziet ook veel profielen van mensen die op de servicedesk beginnen op 18 jaar met mbo en 7 jaar ervaring en dan solliciteren ze bij Cap, dat zijn niet echt de profielen die klanten zoeken en ook niet de markt waar Cap in opereert. Als je in de tussentijd doorgegroeid ben naar cloud engineer, wordt het al interessanter met certificaten.
[ Voor 32% gewijzigd door wm1234 op 14-07-2024 11:11 ]
Ik heb mbo maar werk bij de rijksoverheid op een hbo functie.We hebben zelfs een solution architect met een mbo opleiding.wm1234 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:06:
@HSG Daar ben ik het wel mee eens maar in dit geval is het niet relevant. Klanten hebben knock-out criteria, bijvoorbeeld bij een Europese aanbesteding en door dat hoepeltje moet je gewoon springen (naast 1000 andere eisen/regels, zoals duurzaamheid, sociale acties etc.). Het is een minimale startkwalificatie om mee te kunnen doen in het spel, geen papiertje dus dan doe je niet mee. Als je 5+ jaar verder bent, is het veel minder relevant.
Als je daar geen zin in hebt, moet je voor jezelf beginnen of voor een bedrijf gaan werken waar dit niet boeit, vaak kleinere lokale bedrijven of start-ups bijv. Ongeveer alle grote bedrijven in Nederland / overheid zijn dat dan dus niet.
Uiteindelijk als je begint met programmeren op 12 jaar en je bent 25 jaar zonder opleiding maar je bouwt alles snel en kwalitatief goed, dan kom je er ook wel, al dan niet via een omweg.
Alleen je ziet ook veel profielen van mensen die op de servicedesk beginnen op 18 jaar met mbo en 7 jaar ervaring en dan solliciteren ze bij Cap, dat zijn niet echt de profielen die klanten zoeken en ook niet de markt waar Cap in opereert. Als je in de tussentijd doorgegroeid ben naar cloud engineer, wordt het al interessanter met certificaten.
Intern waarschijnlijk. Voor externen gelden andere harde eisen. Daar moet je aan voldoen anders win je de aanbesteding niet, gezien je nooit de enige kandidaat aanlevert.HSG schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:36:
[...]
Ik heb mbo maar werk bij de rijksoverheid op een hbo functie.We hebben zelfs een solution architect met een mbo opleiding.
De solution architect met mbo diploma is een externe.SmurfLink schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:39:
[...]
Intern waarschijnlijk. Voor externen gelden andere harde eisen. Daar moet je aan voldoen anders win je de aanbesteding niet, gezien je nooit de enige kandidaat aanlevert.
Haal het niet helemaal uit je tekst maar denk we wel hetzelfde bedoelen. Maar heb bij meerdere grote bedrijven gewerkt en een HBO diploma heb ik nergens gezien als harde eis en ben daar ook nooit op afgewezen(Zelf MBO niveau 4). HBO denkniveau daarentegen wordt wel vaak gevraagd. Maar goed, misschien dat ik dan mijn cv mee heb.wm1234 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:06:
@HSG Daar ben ik het wel mee eens maar in dit geval is het niet relevant. Klanten hebben knock-out criteria, bijvoorbeeld bij een Europese aanbesteding en door dat hoepeltje moet je gewoon springen (naast 1000 andere eisen/regels, zoals duurzaamheid, sociale acties etc.). Het is een minimale startkwalificatie om mee te kunnen doen in het spel, geen papiertje dus dan doe je niet mee. Als je 5+ jaar verder bent, is het veel minder relevant.
Raadden jullie Capgemini aan? Of zouden jullie een andere partij adviseren?
[ Voor 14% gewijzigd door GreenKing op 15-07-2024 22:06 ]
Een eis dat je HBO denkniveau moet hebben wordt dan vertaald in een HBO diploma of hoger. Als je dat niet hebt, en je hebt niet de juiste persoon tegenover je (of de juiste persoon die de initiële schifting maakt), dan wordt dat CV gediskwalificeerd. Een beetje de menselijke variant van computer says no.
Ook (en daar kan je echt last van hebben bij de overheid) zijn er (Europese) aanbestedingen. En daarin staat vaak de harde eis dat je een papiertje moet hebben. Daar omheen werken vereist ofwel dat je via je netwerk het speelt, ofwel dat je een heel goed verhaal moet hebben (lees: genoeg kennis & ervaring op een andere maar wel gelijkwaardige manier hebben opgedaan).
Heel veel is erg krom, maar dat is nu eenmaal hoe het spel gespeeld wordt.
Side note: als nieuweling op de markt komen is dat papiertje echt goud waard om te hebben. Dit zorgt immers vaak genoeg voor een standaard vinkje zodat je door de initiële schifting komt (de schifting die vaak letterlijk met Ctrl+f werkt).
Je komt er waarschijnlijk wel binnen, maar ik heb je historie er even bij gezocht: Mijn advies is om het niet te doen en verder te kijken. Capgemini heeft alle opleidingen, cursussen en extra activiteiten (voor je carrière daar) in de avonden/avonduren. Vuistregel is dat je toch wel iets van 2 avonden per week aan Cap moet spenderen om een beetje goed te doen bij het management. En opleidingen/opleidingstrajecten, ook de verplichte, worden in principe in de avonden gestopt. Daarnaast kan je als je pech hebt ook een verkeerde manager/counselor krijgen die voor behoorlijk wat druk kan zorgen. Dat alles lijkt me in jouw situatie iets te risicovol.GreenKing schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:05:
Hey guys! Hoe is het om bij capgemini te werken? Ik zit nu na te denken om daar te gaan solliciteren, voornamelijk zodat ik binnen verschillende organisaties ervaring kan opdoen. Ik heb zelf circa 4 jaar ervaring in de IT, waarbij de laatste 2 jaar als scrum master. Hoe zijn ze qua arbeidsvoorwaarden en dan heb ik het o.a. over het salaris. Is het marktconform?
Raadden jullie Capgemini aan? Of zouden jullie een andere partij adviseren?
Misschien beter om met je kennis en ervaring naar een meer gespecialiseerde club te gaan, eentje waar je dan ook zeker bent dat je gaat doen wat je wilt doen. Dergelijke clubs zijn ook vaak het volgende station van Capgemini medewerkers met rond de 4 jaar ervaring.
Let wel op dat je een volwaardige HBO hebt en niet een associate degree. Dat is waar ik destijds tegenaan liep, waardoor ik alsnog mijn Bachelor moest halen om bij Cap te werken. Uiteindelijk wel gelijk kunnen starten op B1 en niet als YP'r. Maar zal ook eerlijk zeggen dat ik na 2.5jaar weer de club verlaten heb. De cultuur was leuk, maar uiteindelijk i.c.m. privé niet te doen. Mis wel mijn contacten soms, maarja...ForTUner schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:31:
Jammer. Maar ik begrijp wel waarom ze geen mensen nemen die HBO/WO nog niet op zak hebben. Bij mij is het nu gewoon echt zo dat ik nog maar weinig hoef te doen en dan heb ik dat papiertje. Echter omdat het op de hogeschool per blok is geregeld en deze vakken dan net aan het einde vh jaar uitvallen, moet ik dus toch 1 jaar uitloop nemen.
Voor de rest vh jaar ben ik dan niet op school en in principe dus vrij inzetbaar. Eigenlijk ben ik vanaf nu doorlopend inzetbaar (ook in de periodes dat ik de vakken moet afronden). Gezien het vooralnprojecten zijn, kan dit prima vanuit huis.
Ik ben dus op zoek naar een plek waarin ik kan werken en mijn development skills tot uiting kan brengen en verder kan groeien. Ben vooral op zoek naar de wat grotere bedrijven waar ik gelijk voor de langere termijn kan tekenen, vandaar dat ik dacht aan Cap.
In ieder geval, als HBO/WO een knock-out eis is, dan wacht ik daar even mee. Dan kijk ik nu elders en wellicht in de toekomst weer naar Cap.
Het lijkt erop dat de aangeboden startsalaris inclusief alles is. De daadwerkelijke salaris is (3.720−750)÷1,08 = 2750 (excl. mobiliteitsbudget en vakantiegeld). Dit is nogal een verschil.QuantumQuokka schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:40:
Hi all,
Daarbij komt nog dat het mobiliteitsbudget niet standaard meegenomen kan worden voor een hypotheek. Dat kan alleen wanneer je afstand doet van het mobiliteitsbudget en deze wordt omgezet in een andere type budget. Waardoor je reiskosten niet meer kan declareren.
< dit stukje webruimte is te huur >
Het kan het waard zijn om 6 maanden bruto/netto declaraties in te wisselen voor een x0k extra hypotheek ruimte. 9000+ extra bruto op jaarbasis om mee te mogen tellen kan aardig schelen.aex351 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:56:
[...]
Het lijkt erop dat de aangeboden startsalaris inclusief alles is. De daadwerkelijke salaris is (3.720−750)÷1,08 = 2750 (excl. mobiliteitsbudget en vakantiegeld). Dit is nogal een verschil.
Daarbij komt nog dat het mobiliteitsbudget niet standaard meegenomen kan worden voor een hypotheek. Dat kan alleen wanneer je afstand doet van het mobiliteitsbudget en deze wordt omgezet in een andere type budget. Waardoor je reiskosten niet meer kan declareren.
Dat moet iedereen zelf weten/kunnen uitzoeken denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 17-07-2024 13:29 ]
PSN
Hou er rekening mee dat er best verschillen zijn tussen de verschillende business units.GreenKing schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:05:
Hey guys! Hoe is het om bij capgemini te werken? Ik zit nu na te denken om daar te gaan solliciteren, voornamelijk zodat ik binnen verschillende organisaties ervaring kan opdoen. Ik heb zelf circa 4 jaar ervaring in de IT, waarbij de laatste 2 jaar als scrum master.
Net aan. Als je een beetje onderhandeld.Hoe zijn ze qua arbeidsvoorwaarden en dan heb ik het o.a. over het salaris. Is het marktconform?
Er werken echt fijne mensen. Her en der. Verder... ik zou adviseren om ergens anders te kijkenRaadden jullie Capgemini aan? Of zouden jullie een andere partij adviseren?
Ik heb een vraag over twee vacatures waar ik naar kijk. Eén is bij Capgemini en de ander bij Sogeti, beide voor de functie van test engineer. Bij Sogeti gaat het om een traineeship van twee maanden, waarna je Young Professional (YP) bent. Bij Capgemini ben je direct YP, maar word volgens mij in de eerste twee maanden opgeleid tot test engineer.
Bij Capgemini verdien je 3750 euro, inclusief mobiliteitsvergoeding en vakantiegeld. Bij Sogeti is dit 3490 euro, ook inclusief mobiliteitsvergoeding en vakantiegeld.
Nu is mijn vraag aan jullie: welk van de twee bedrijven raden jullie aan? Ik neig op dit moment meer naar Capgemini. Tijdens het traineeship van Sogeti ga je de eerste twee weken naar Ohio om je vaardigheden te verbeteren. Hoewel de reis gratis is, betaal je deze uiteindelijk af door de uren die je werkt. Stel dat ik binnen twee jaar ontslag wil nemen, dan zou dat betekenen dat ik de resterende schuld moet betalen. Dat is logisch, maar ik wil niet vastzitten aan een soort 'wurgcontract'.
Bij Capgemini ga je niet naar het buitenland, maar word je gewoon op hun kantoor opgeleid. Ik ga ervan uit dat er bij Capgemini geen wurgcontract is waarbij ik kosten moet terugbetalen als ik ontslag neem... toch?
Tot slot zag ik in de vacatures dat je onbeperkt trainingen kunt volgen. Zijn deze echt gratis? Of zit er een addertje onder het gras?
Capgemini is breder en doet meer project inzet. Sogeti is kleinschaliger en doet meer losse inzet. Sogeti is meer bekend om zijn testers dan Capgemini.Fooos schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:33:
Hoi Tweakers,
Ik heb een vraag over twee vacatures waar ik naar kijk. Eén is bij Capgemini en de ander bij Sogeti, beide voor de functie van test engineer. Bij Sogeti gaat het om een traineeship van twee maanden, waarna je Young Professional (YP) bent. Bij Capgemini ben je direct YP, maar word volgens mij in de eerste twee maanden opgeleid tot test engineer.
Bij Capgemini verdien je 3750 euro, inclusief mobiliteitsvergoeding en vakantiegeld. Bij Sogeti is dit 3490 euro, ook inclusief mobiliteitsvergoeding en vakantiegeld.
Nu is mijn vraag aan jullie: welk van de twee bedrijven raden jullie aan? Ik neig op dit moment meer naar Capgemini. Tijdens het traineeship van Sogeti ga je de eerste twee weken naar Ohio om je vaardigheden te verbeteren. Hoewel de reis gratis is, betaal je deze uiteindelijk af door de uren die je werkt. Stel dat ik binnen twee jaar ontslag wil nemen, dan zou dat betekenen dat ik de resterende schuld moet betalen. Dat is logisch, maar ik wil niet vastzitten aan een soort 'wurgcontract'.
Bij Capgemini ga je niet naar het buitenland, maar word je gewoon op hun kantoor opgeleid. Ik ga ervan uit dat er bij Capgemini geen wurgcontract is waarbij ik kosten moet terugbetalen als ik ontslag neem... toch?
Tot slot zag ik in de vacatures dat je onbeperkt trainingen kunt volgen. Zijn deze echt gratis? Of zit er een addertje onder het gras?
Je kunt bij Sogeti ook kiezen op niet naar Ohio te gaan. Dan zit je nergens aan vast. Ik persoonlijk zou daar niet voor kiezen. Ik ken genoeg mensen die inderdaad “vast” zitten omdat ze binnen twee jaar ergens anders willen gaan werken.
Voor mij persoonlijk zou de keuze in dit geval op Capgemini vallen. Mocht je verder willen sparren of meer willen weten, pm me dan en dan springen we even op teams.
Wat betreft onbeperkt opleidingen…
Zowel Sogeti als Capgemini gebruiken hiervoor de Capgemini Academy.
Daar kan je inderdaad onbeperkt trainingen doen zonder kosten. Ze hebben zowel hard als softskill trainingen en zijn uitgeroepen tot beste opleider van 2023. Echt wel heel fijn!
Er zijn zowel dag trainingen als avond trainingen. Uiteraard heeft het bedrijf liever dat je de trainingen niet in de billable uren doet, maar maakt er geen probleem van als er een beetje balans is.
Ik zit er nu iets meer dan twee jaar en heb voor meer dan € 15.000 aan trainingen gevolgd (commerciële waarde uiteraard). Dat had ik bij geen andere club kunnen doen…
Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb nog een paar vragen:sunflame schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:57:
[...]
Capgemini is breder en doet meer project inzet. Sogeti is kleinschaliger en doet meer losse inzet. Sogeti is meer bekend om zijn testers dan Capgemini.
Je kunt bij Sogeti ook kiezen op niet naar Ohio te gaan. Dan zit je nergens aan vast. Ik persoonlijk zou daar niet voor kiezen. Ik ken genoeg mensen die inderdaad “vast” zitten omdat ze binnen twee jaar ergens anders willen gaan werken.
Voor mij persoonlijk zou de keuze in dit geval op Capgemini vallen. Mocht je verder willen sparren of meer willen weten, pm me dan en dan springen we even op teams.
Wat betreft onbeperkt opleidingen…
Zowel Sogeti als Capgemini gebruiken hiervoor de Capgemini Academy.
Daar kan je inderdaad onbeperkt trainingen doen zonder kosten. Ze hebben zowel hard als softskill trainingen en zijn uitgeroepen tot beste opleider van 2023. Echt wel heel fijn!
Er zijn zowel dag trainingen als avond trainingen. Uiteraard heeft het bedrijf liever dat je de trainingen niet in de billable uren doet, maar maakt er geen probleem van als er een beetje balans is.
Ik zit er nu iets meer dan twee jaar en heb voor meer dan € 15.000 aan trainingen gevolgd (commerciële waarde uiteraard). Dat had ik bij geen andere club kunnen doen…
1. Bij Sogeti kan ik er dus zelf voor kiezen of ik naar Ohio wil gaan. Jij zei dat je daar persoonlijk niet voor zou kiezen. Bedoel je dat je liever niet naar Ohio zou gaan, of juist wel?
2. Aangezien Capgemini breder inzet op projecten, kan ik dan verwachten dat ik daar in dezelfde periode meer zal doen dan bij Sogeti? Ik ben namelijk zeer gemotiveerd en wil het liefst zo veel mogelijk opdrachten doen en verschillende bedrijven zien. Ik zou niet lang op de bank kunnen zitten.
3. Je zegt dat Sogeti meer bekendstaat om zijn testers. Zou je dan juist om die reden Sogeti aanraden, of merk je daar niet veel van?
4. Dus bij de onbeperkte opleidingen zit er geen addertje onder het gras? Als ik bijvoorbeeld de PSM1- en PSPO1-certificaten wil halen, betalen zij dan voor het examen en de trainingen? Dat ik de training eventueel 's avonds moet volgen, vind ik niet erg. Dat heb ik er persoonlijk wel voor over, gezien de vele voordelen.
5. Ben jij toevallig zelf als Junior bij Cap binnengekomen, of ken je collega’s die junior zijn/waren? Ik heb geen ervaring als test engineer, dus ik solliciteer voor de juniorfunctie. Bij de vacature staat vermeld dat 'Cap je in een paar weken klaarstoomt voor het grote werk'. Zijn die weken goed te doen? Ik heb affiniteit met IT en werk momenteel als UX-designer.
Sorry voor het aantal vragen, maar ik wil graag goed begrijpen hoe het allemaal in elkaar zit.
Ook het Nederlandse Ohio program heeft een kost, welke je over 2 jaar "afbetaald". Ik meende dat het zogenaamd €3000 kost, en iedere maand die je er werkt gaat er dan €125 vanaf. Wil je dus binnen 2 jaar vertrekken, zal je er iets voor moeten terugbetalen (of onderhandelen bij je volgende werkgever dat ze die kosten coveren).
Ik ben zelf Test (Automation) Engineer, en begonnen als YP
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Gaat om deze vacature: https://www.capgemini.com...N0z/Junior-Test-Engineer/MK_ schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:26:
Tijdens de eerste 2 maanden van het YP program van Capgemini (Engineering neem ik aan?) doe je ook het Ohio programma, in de eerste maand of in de tweede maand, afhankelijk van de planning. Het Ohio program voor CGE wordt in Nederland gedaan (Eindhoven of Utrecht) met remote sessies met coaches is Ohio.
Ook het Nederlandse Ohio program heeft een kost, welke je over 2 jaar "afbetaald". Ik meende dat het zogenaamd €3000 kost, en iedere maand die je er werkt gaat er dan €125 vanaf. Wil je dus binnen 2 jaar vertrekken, zal je er iets voor moeten terugbetalen (of onderhandelen bij je volgende werkgever dat ze die kosten coveren).
Ik ben zelf Test (Automation) Engineer, en begonnen als YPNaast het Ohio program krijg je ook nog een test engineer cursus + TMAP certificaat.
Ah oke, dus dan zit je ook bij Cap aan een soort wurgcontract? Het is niet dat ik mijzelf al na een jaar zie weggaan als ik het natuurlijk leuk vind, ik wil alleen niet verplicht vastzitten. Ik hou daar persoonlijk niet van. En je hebt zeker een punt met dat een volgende werkgever eventueel de overige schulde kan betalen.
Maar als ik het dan goed begrijp ben je dus verplicht om het Ohio Program hoe dan ook te volgen?
Laatste vraag, hoelang zit je nu bij Capgemini? En hoe bevalt het je tot nu toe als Test (Automation) Engineer. Heb je al wat leuke opdrachten gehad bij mooie werkgevers? Na hoeveel maanden nadat je startte bij Cap had je het gevoel dat je wel de werkzaamheden prima onder controle had? Word je hiernaast ook goed begeleid?
Is het eventueel mogelijk dat ik je een keer digitaal kan spreken hierover?
1. Ik zou zelf voor Capgemini kiezen en NIET meedoen aan het Ohio programma. Of andere afspraken maken over deze “schuld”.Fooos schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:20:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb nog een paar vragen:
1. Bij Sogeti kan ik er dus zelf voor kiezen of ik naar Ohio wil gaan. Jij zei dat je daar persoonlijk niet voor zou kiezen. Bedoel je dat je liever niet naar Ohio zou gaan, of juist wel?
2. Aangezien Capgemini breder inzet op projecten, kan ik dan verwachten dat ik daar in dezelfde periode meer zal doen dan bij Sogeti? Ik ben namelijk zeer gemotiveerd en wil het liefst zo veel mogelijk opdrachten doen en verschillende bedrijven zien. Ik zou niet lang op de bank kunnen zitten.
3. Je zegt dat Sogeti meer bekendstaat om zijn testers. Zou je dan juist om die reden Sogeti aanraden, of merk je daar niet veel van?
4. Dus bij de onbeperkte opleidingen zit er geen addertje onder het gras? Als ik bijvoorbeeld de PSM1- en PSPO1-certificaten wil halen, betalen zij dan voor het examen en de trainingen? Dat ik de training eventueel 's avonds moet volgen, vind ik niet erg. Dat heb ik er persoonlijk wel voor over, gezien de vele voordelen.
5. Ben jij toevallig zelf als Junior bij Cap binnengekomen, of ken je collega’s die junior zijn/waren? Ik heb geen ervaring als test engineer, dus ik solliciteer voor de juniorfunctie. Bij de vacature staat vermeld dat 'Cap je in een paar weken klaarstoomt voor het grote werk'. Zijn die weken goed te doen? Ik heb affiniteit met IT en werk momenteel als UX-designer.
Sorry voor het aantal vragen, maar ik wil graag goed begrijpen hoe het allemaal in elkaar zit.
2. Ik denk inderdaad dat je bij Capgemini grotere projecten kan doen binnen een project team waar je bij Sogeti vaker op losse inzet zit. Uiteraard zijn er bij Sogeti ook gewoon projecten…
3. Als je echt van plan bent de testwereld in te gaan en Sogeti of Capgemini als springplank te gebruiken, dan is Sogeti een betere keuze. Als je zelf ruimte voor groei wil, dan zou ik kiezen voor Capgemini.
4. Zij betalen inderdaad voor de trainingen en de examencertificaten. Geen adders daar.
5. Ik ben zelf als senior binnengekomen, maar heb veel YPers in mijn team + mijn neefje is tester bij Sogeti (en die wil weg, maar zit ook met z’n schuld).
Ah oke. Dus als ik een hbo geschiedenis afrond dan is dat voldoende?tastiestemperor schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:30:
[...]
Let wel op dat je een volwaardige HBO hebt en niet een associate degree. Dat is waar ik destijds tegenaan liep, waardoor ik alsnog mijn Bachelor moest halen om bij Cap te werken. Uiteindelijk wel gelijk kunnen starten op B1 en niet als YP'r. Maar zal ook eerlijk zeggen dat ik na 2.5jaar weer de club verlaten heb. De cultuur was leuk, maar uiteindelijk i.c.m. privé niet te doen. Mis wel mijn contacten soms, maarja...
Sogeti had vroeger een goede reputatie voor het leveren van testers en test expertise, maar dat is tegenwoordig meer teren op het verleden. Op zich bieden beide partijen een gedegen opleiding aan, en de mogelijkheid om ervaring op te doen. Ook het volgen van cursussen is mogelijk, maar daar geld standaard (zeker binnen die afdeling) dat je ze in de avonduren (je eigen tijd) moet volgen. Kwaliteit van de opleidingen variëren, zeker als ze gegeven worden door collega's (kwaliteit kan veel verschillen). Dat is eigenlijk het addertje van all you can train (in house only, en over het algemeen in je eigen tijd).
Wat Capgemini betreft: lees even in het topic hoe het er aan toe kan gaan. Weet dat bij Cap je heel gemakkelijk op een project van langere tijd gezet kan worden. Niet slecht om ervaring op te doen, maar als het project je niet ligt.....
Heb je anders ook al naar de wat kleinere/gespecialiseerde consultancy bureau's gekeken? Ik weet dat ze bij Bartosz een traineeship hebben waar je ook opgeleid wordt tot tester. Hoor geen klachten van de mensen die daar werken en van wat ik zo kan inschatten is de opleiding daar ook dik in orde (zijn over het algemeen goede testers, ook de young professionals).
Voor de start van het Ohio programma teken je die overeenkomst, waarin staat wat ik hierboven heb vermeld (€3k, -€125 iedere maand voor 2 jaar). Er is dus een losse overeenkomst.
An sich begrijp ik het ook wel: je wordt de eerste 2 maanden vergoed voor de trainingen qua salaris, verder verricht je geen werk en breng je dus ook niks binnen. Dan willen ze niet dat je na 2 maanden weer vertrekt.
Ik kan wel even kijken of we een call kunnen opzetten een dezer dagen maar naast werk heb ik het prive momenteel ook druk (huis gekocht + operatie familielid waar ik voor moet zorgen) dus even kijken
Ik zit trouwens sinds het afronden van het Ohio program in één opdracht. Ik vind de opdracht trouwens geweldig, dus ik klaag niet. Daardoor voelt het ondertussen wel alsof ik eerder voor dat bedrijf werk dan CGE. Persoonlijk vind ik dat wel fijn (ik ben niet zo van veranderingen) maar je doet minder ervaring op dan bij meerdere opdrachtgevers te werk gaan. Mocht je sneller willen wisselen kan je dat ook aangeven bij je manager v.z.i.w.
Voor mij wordt het punt als die 2 jaar is afgelopen, wel weer een moment om zaken opnieuw te overwegen
Misschien erg kort door de bocht en had ik mijn ex kunnen aanbevelenHSG schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:01:
[...]
Ah oke. Dus als ik een hbo geschiedenis afrond dan is dat voldoende?
Ik vind het maar raar. Als bedrijf moet je gewoon realiseren dat je moet investeren in personeel. In junioren moet je investeren voordat ze productief zijn.MK_ schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:00:
An sich begrijp ik het ook wel: je wordt de eerste 2 maanden vergoed voor de trainingen qua salaris, verder verricht je geen werk en breng je dus ook niks binnen. Dan willen ze niet dat je na 2 maanden weer vertrekt.
Ik ben na mijn opleiding bij een kleiner bedrijf begonnen, en ik heb in 2,5 jaar tijd veel meer geleerd dan dat ik sommige (meer senior) bij Cap heb zien uitvoeren. En nee, dat was geen "wurgcontract". Ik heb in die tijd gewoon meegewerkt aan een product.
Mijn grote tip is toch echt, start ergens anders, krijg wat skills onder de knie en kom als grade B binnen bij Cap.
[ Voor 3% gewijzigd door dogtagz op 05-08-2024 08:45 ]
$ alias cd='rm -rf'