Ja, oké, maar niet op de manier die jij bedoelt.
Ik heb vertrouwen op de inhoud van de brief. Daarnaast kunnen we ook nog een nuance maken tussen de brief volledig hershrijven of suggesties laten doen. Het is niet alsof je alles wat AI uitspuugt maar moet accepteren. Hulpmiddel moet geen vervangmiddel worden (alhoewel dat wel de wens is van veel ondernemingenAls je echt vertrouwen in je eigen brieven had, had je die zelf geschreven versie wel opgestuurd denk ik dan.
Je typt de vertrekpunt en bestemming in. Daarna volg je de aanwijzingen. Ik zie echt niet het verschil tussen het vragen aan AI om je tekst te verbeteren versus het opvragen van een routeplanning. Wat nou als ze AI gaan gebruiken om je routes te plannen? Dat is net zoveel werk. En de Word spelling checker bestaat ook nog, dat is de voorloper. Copilot zit zelfs in Microsoft Word ingebakken, dus ergens zal AI nog meer worden genormaliseerd.[...]
Mwah, toch niet echt vergelijkbaar imho. Door AI je sollicitatiebrief laten herschrijven zou bij mij direct een red flag zijn (meestal pik je AI taal/zinsopbouw er zo uit). Google Maps gebruiken om van A naar B te komen is slim gebruik maken van de techniek. Een betere vergelijking zou zijn wanneer je iemand inhuurt om je rond te chauffeuren omdat je zelf niet altijd binnen de lijntjes kunt rijden. Dat zou voor mij ook een reden zijn om je niet aan te nemen
Volgens mij gaat het werkgevers er vooral om dat je geen middelen gebruikt die relevante vaardigheden wegnemen, zoals het Nederlands schrijven. Daardoor geef je de indruk dat je als werknemer minder vaardig bent en dat kan afstotend werken. Dat is wel een gedachtegang waarin ik mij kan vinden.
Het is wel zo dat AI alleen maar relevanter aan het worden is en het alleen nog maar meer ingezet gaat worden, inclusief het schrijven van motivatiebrieven. Volgens mij zijn er meerdere mensen die naar het gebruik van AI fronsen, maar werkelijk onderschatten hoeveel het wordt gebruikt en dat zal alleen maar toenemen.