• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 22:27
thanks!
Wat betreft de subjectiviteit van de salaris verdelingen heb ik ook nog een mooi verhaal. Het hele idee was dat collega's die minder verdienen iets meer verhoging zouden krijgen dan collega's die standaard meer verdienen. Ik blijk weer eens de uitzondering op de regel en sprak na de bekendmaking een collega die meer verdient maar een lagere beoordeling had en wat blijkt hij krijgt meer salarisverhoging dan ik.
Da's, zelfs met het best complexe CG systeem best opmerkelijk.
Omdat ik niet helemaal zeker was over hoe ik mij hierover zou moeten voelen dit ook met mijn TR besproken en na wat onderzoek is gebleken dat HR de oorzaak is het verschil in verhoging. Ik weet niet meer precies wat de verklaring was hier voor maar het had met mijn mogelijk grading te maken. Anyway ik voel mij eigenlijk een beetje genaaid omdat hierover ook geen communicatie naar buiten is geweest.
Tja, ons proces is complex maar zelfs dan verdien je, wat mij betreft, gewoon een verklaring die je begrijpt. Ik zou dus samen met je TR een afspraak met HR maken om je dit uit te laten leggen (Zelfde advies zou ik trouwens ook bij andere organisaties geven)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• TvanVeen
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-05 08:47
Wijnands in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)"
Tja, ons proces is complex maar zelfs dan verdien je, wat mij betreft, gewoon een verklaring die je begrijpt. Ik zou dus samen met je TR een afspraak met HR maken om je dit uit te laten leggen (Zelfde advies zou ik trouwens ook bij andere organisaties geven)
Bedankt voor het advies ik ga het in overweging nemen en een balletje opgooien bij mijn TR. Over mijn TR niks dan goeds overigens ik ben blij dat ik hem getroffen heb en waardeer zijn transparante communicatie in deze "zaak".

• LH44
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-03 20:33
Ik zit nu in het proces om te beginnen met solliciteren. Capgemini Invent vind ik een interessante optie. Echter hebben drie vrienden van mij een aanbod van Capgemini afgewezen en zijn naar Big 4 gegaan, omdat het salaris hoger lag. Is het salaris en de arbeidsvoorwaarden bij Capgemini Invent hetzelfde als bij Capgemini of zitten hier verschillen in?

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Ik ben niet precies op de hoogte van de rest van Capgemini, maar Invent heeft in ieder geval een eigen salary growth model. Arbeidsvoorwaarden verschillen deels, bijvoorbeeld voor mobiliteit.
Naast startsalaris is denk ik ook groei wel goed om naar te kijken. Die is bij Invent prima (op basis van eigen ervaring) in de range van 15%+ per jaar. Uiteraard afhankelijk van je performance ;)

PB maar voor meer info.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sethro
  • Laatst online: 19:40
LH44 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:54:
Ik zit nu in het proces om te beginnen met solliciteren. Capgemini Invent vind ik een interessante optie. Echter hebben drie vrienden van mij een aanbod van Capgemini afgewezen en zijn naar Big 4 gegaan, omdat het salaris hoger lag. Is het salaris en de arbeidsvoorwaarden bij Capgemini Invent hetzelfde als bij Capgemini of zitten hier verschillen in?
Cap betaalt aan de onderkant van de markt. Zit vaak een salarisschaal of meer tussen. Manager bij Cap verdient op niveau van (sr) consultant bij Accenture / Big 4.

Naarmate de ervaring toeneemt worden de verschillen alleen maar groter. Sr Director bij Cap zit op niveau van Sr manager bij de anderen. En dan is het niet dat je bij Cap zo lekker doorstroomt en snel door de rangen gaat.

[Voor 10% gewijzigd door Sethro op 28-03-2023 18:40]

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 22:00

Arfman

Drome!

Telesto schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:27:
in de range van 15%+ per jaar.
Inflatiecorrectie dus.
Uiteraard afhankelijk van je performance ;)
Uiteraard. "Zichtbaar" zijn, inzet tonen, sales aanleveren en meer van dat soort nauwelijks hard te maken KPI's. Ga dus maar uit van minder dan die 15%, dan kan het alleen maar "meevallen"..

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:35
Euh....

https://opendata.cbs.nl/#...et/70936ned/table?dl=5B52

In welk jaar hadden we meer dan 15% inflatie? En hoeveel jaren op een rij hadden we dat?

• blblacklabel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-06 20:31
Wat is het gemiddelde verhoging wanneer je een promotie doet naar Grade C?
Op basis van wat wordt de verhoging bepaald?

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-06 12:56
Arfman schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:51:
[...]

Inflatiecorrectie dus.

[...]

Uiteraard. "Zichtbaar" zijn, inzet tonen, sales aanleveren en meer van dat soort nauwelijks hard te maken KPI's. Ga dus maar uit van minder dan die 15%, dan kan het alleen maar "meevallen"..
Sales aanleveren. :'( Zet de salesmensen maar meer aan het werk.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
blblacklabel schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:14:
Wat is het gemiddelde verhoging wanneer je een promotie doet naar Grade C?
Op basis van wat wordt de verhoging bepaald?
Die is er niet, dat wordt per persoon bepaald. Kan meevallen, kan tegenvallen, kan ook 0% zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blblacklabel
SmurfLink schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:36:
[...]

Die is er niet, dat wordt per persoon bepaald. Kan meevallen, kan tegenvallen, kan ook 0% zijn.
Hmm, bizar. Je doet toch een promotie op basis van goede prestatie?
Dit hoort toch gewaardeerd te worden :|.

Ik snap dan waarom mensen weg gaan.

• Telesto
  • Nu online
blblacklabel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 03:24:
[...]

Hmm, bizar. Je doet toch een promotie op basis van goede prestatie?
Dit hoort toch gewaardeerd te worden :|.

Ik snap dan waarom mensen weg gaan.
Dat verschilt denk ik per bedrijfsonderdeel. Invent is minimaal 10% en minimum salaris van bandbreedte volgende grade.

• SmurfLink
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 31-03-2023 11:24]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SmurfLink schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:36:
[...]

Ah weer de magische vriendjespolitiek :+
Members only:

Maargoed, vanaf volgend jaar krijgen wij ook de handjeklap koehandel gok ik.

[Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 31-03-2023 12:05]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• blblacklabel
Telesto schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:19:
[...]

Dat verschilt denk ik per bedrijfsonderdeel. Invent is minimaal 10% en minimum salaris van bandbreedte volgende grade.
goed dat medewerkers daar wel worden gewaardeerd en belachelijk dat ze dat niet overal doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blblacklabel
ik hoor dit vaker en mensen gaan dan ook per direct op zoek naar functie elders.
waarom zou je dan je best doen als je toch niks krijgt? :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HSG
blblacklabel schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:31:
[...]

ik hoor dit vaker en mensen gaan dan ook per direct op zoek naar functie elders.
waarom zou je dan je best doen als je toch niks krijgt? :D
Dat is al jaren zo en dat zie je bij elk ander grotere speler. Bij Atos gingen mensen op den duur ook weg of werden steeds ongemotiveerder wat de klant uiteindelijk terug in de cijfers zag.

• Wijnands
HSG schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:26:
[...]

Dat is al jaren zo en dat zie je bij elk ander grotere speler. Bij Atos gingen mensen op den duur ook weg of werden steeds ongemotiveerder wat de klant uiteindelijk terug in de cijfers zag.
CGI ging er anders mee om. Die deden reguliere verhogingen via een matrix. Promotie verhogingen was meestal minimaal naar de onderkant van de volgende schaal plus een leuk bedragje

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

* MK_ heeft zijn eerste maand bij Capgemini er op zitten

Bovenstaande berichten (en veel voorgaande berichten :P ) laten me een beetje schrikken, maar vooralsnog bevalt het me prima :) Ik ben begonnen/begin als YP bij Engineering, en naar mijn mening heb ik het niet slecht voor elkaar. Dus zo lang het zo blijft gaan vind ik het prima, en dan zien we wel waar het schip strandt :P

De eerste 2 maanden zijn voor mij voornamelijk een opleidingstraject, met komende week de start van het "Ohio" program. Jammer genoeg niet in Ohio zoals voor een bepaald virus, maar in NL. Normaliter blijkbaar in Utrecht, maar dit keer (gelukkig voor mij) in Eindhoven.

Zoals voorgaand is vermeld door anderen is de leaseregeling naar mijn mening wel erg teleurstellend. Zeker met een verplichte ((P)H)EV regeling de grootste merken er uit laten is zeker opvallend te noemen, als begrijp ik dat de redening is "Europees". Maar goed, auto's die er in staan zien er belachelijk duur uit, en met het budget van een YP kan je bijna enkel een 500, Panda, en met pijn en moeite een Clio er in proppen. Ik tokkel wel door met mijn eigen auto voorlopig :P

Vooralsnog dus prima naar mijn zin :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 21:31
Let op dat de lease regeling voor elektrische auto’s bij Capgemini compleet debiel is.

De laadpas die je erbij krijgt is vastgeklikt op 44 cent terwijl ze 28,8 cent uitkeren per kWh.

Dat betekent dat je voor elke zakelijke kWh er dus 15 cent bij moet leggen uit je eigen zak.

Ik rijd zelf rond de 750km per week voor de zaak en dit kost me dus serieus geld.(€75 per maand)

Het ligt bij de OR om er iets aan te doen, maar die geven zelf aan dat je vooral je adem niet moet inhouden….

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Toen ik dat hoorde vond ik het ook lichtelijk raar.
Bij een normale lease zit het brandstof risico gewoon in het brandstof budget als risico voor de baas.
Met dan een incentive programma erbij om mensen goedkoop te laten tanken en laden.

Ben steeds blijer dat ik nog steeds Prive rijd.
(Om mij heen zijn er ook steeds minder lease rijders over. Vroeger (12jr geleden) was ik nog het buitenbeentje zonder lease auto :P Dit soort rare regelingen bevorderd het ook niet echt iig)

[Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 01-04-2023 20:54]

PSN

• MK_
  • Niet online

MK_

Yup, dat had ik ook al meegekregen, compleet achterlijk naar mijn mening.

En als je meer dan de beoogde kilometers rijdt, moet je die ook nog eens bijlappen als ik het juist begrepen heb?

Ik tokkel nog wel even door op mijn prive LPG auto :+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:37

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik ben hier ook deze maand privé gaan rijden.
Nieuwe elektrische auto aangeschaft, goedkoper dan de lease op deze manier, en ook nog eens mijn eigendom.

[Voor 54% gewijzigd door Smuggler op 01-04-2023 20:56]

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

MK_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:13:
* MK_ heeft zijn eerste maand bij Capgemini er op zitten

Ik ben begonnen/begin als YP bij Engineering, en naar mijn mening heb ik het niet slecht voor elkaar. Dus zo lang het zo blijft gaan vind ik het prima, en dan zien we wel waar het schip strandt :P

Vooralsnog dus prima naar mijn zin :)
Veel plezier.
We hebben binnen Engineering genoeg leuke opdrachten waar we echt wat toevoegen :)

PSN

• HSG
Wijnands schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:06:
[...]

CGI ging er anders mee om. Die deden reguliere verhogingen via een matrix. Promotie verhogingen was meestal minimaal naar de onderkant van de volgende schaal plus een leuk bedragje
En ga je dan ook elk jaar een trede omhoog?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aex351
  • Laatst online: 00:10

aex351

I am the one

sunflame schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:17:
Let op dat de lease regeling voor elektrische auto’s bij Capgemini compleet debiel is.

De laadpas die je erbij krijgt is vastgeklikt op 44 cent terwijl ze 28,8 cent uitkeren per kWh.

Dat betekent dat je voor elke zakelijke kWh er dus 15 cent bij moet leggen uit je eigen zak.

Ik rijd zelf rond de 750km per week voor de zaak en dit kost me dus serieus geld.(€75 per maand)

Het ligt bij de OR om er iets aan te doen, maar die geven zelf aan dat je vooral je adem niet moet inhouden….
Is dat de reden dat ondanks ik met een hybride auto nagenoeg de normverbruik (brandstofverbruik) haal, alsnog flink in de negatief sta voor brandstof saldo :/. Dit is wel heel erg slecht. Dus elektrisch rijden tegen huidige prijzen is per definitie negatief, tenzij je ergens een goedkope laadpaal hebt.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sunflame
aex351 schreef op zondag 2 april 2023 @ 01:06:
[...]

Is dat de reden dat ondanks ik met een hybride auto nagenoeg de normverbruik (brandstofverbruik) haal, alsnog flink in de negatief sta voor brandstof saldo :/. Dit is wel heel erg slecht. Dus elektrisch rijden tegen huidige prijzen is per definitie negatief, tenzij je ergens een goedkope laadpaal hebt.
Als jij me een publieke laadpaal kan wijzen die op dat tarief zit… met je thuis laadpaal kom je bij de huidige contracten daar zelfs niet bij in de buurt.

Probleem is ook dat als ik voor Capgemini rijdt ik meestal langere afstanden moet rijden. Dan heb je de keuze tussen een snellader, of als je lang genoeg bij de klant bent, de laadpaal van de klant.
Daar moet dus altijd geld bij.

Krankzinnig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aex351
  • Laatst online: 00:10

aex351

I am the one

sunflame schreef op zondag 2 april 2023 @ 09:58:
[...]

Als jij me een publieke laadpaal kan wijzen die op dat tarief zit… met je thuis laadpaal kom je bij de huidige contracten daar zelfs niet bij in de buurt.

Probleem is ook dat als ik voor Capgemini rijdt ik meestal langere afstanden moet rijden. Dan heb je de keuze tussen een snellader, of als je lang genoeg bij de klant bent, de laadpaal van de klant.
Daar moet dus altijd geld bij.

Krankzinnig.
Het is dus helemaal niet rendabel om electrisch te rijden. Ik was juist zoveel mogelijk bezig om deze hybride auto op te laden om de brandstofverbuik omlaag te krijgen en zo de norm te halen.

Alleen het ziet er dus naar uit dat je hoe dan ook moet bijbetalen. Ga ik meer op benzine rijden, dan gaat de brandstofverbruik omhoog, boven de norm. En moet je dus bijbetalen. Ga je meer elektrisch rijden, dan moet je betalen omdat de laadpaaltarief (waar je geen invloed op hebt) boven de norm ligt.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

aex351 schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:16:
[...]

Het is dus helemaal niet rendabel om electrisch te rijden. Ik was juist zoveel mogelijk bezig om deze hybride auto op te laden om de brandstofverbuik omlaag te krijgen en zo de norm te halen.

Alleen het ziet er dus naar uit dat je hoe dan ook moet bijbetalen. Ga ik meer op benzine rijden, dan gaat de brandstofverbruik omhoog, boven de norm. En moet je dus bijbetalen. Ga je meer elektrisch rijden, dan moet je betalen omdat de laadpaaltarief (waar je geen invloed op hebt) boven de norm ligt.
Gelukkig daalt het Electra tarief binnenkort weer naar behapbare nivo’s.

Maar het blijft natuurlijk dramatisch dat hier van bovenaf niet over nagedacht is bij de lease regeling.
(Gelukkig is er binnen Engineering nog steeds de keus voor de oude Altran lease regeling voor de mensen die geharmoniseerd zijn)

[Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 02-04-2023 16:28]

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:22

GG85

.......

Grappig om te lezen dit. Dacht dat het redelijk bekend was dat bedrijven als Cap het moeten hebben van het lokken met de leaseauto en de "status" van consultant.
Zelf een aantal jaar bij Sogeti gezeten maar had het daar wel snel gezien.
Het voordeel was de onbeperkte, Europese, tankpas dus lekker ad-hoc met het meisje een lang weekend naar Parijs voor weinig en dat je wat bedrijven kunt zien in een relatief korte tijd maar dat was het voor mij wel.
Veel (onbetaalde) reistijd, klussen die vaak niet de krenten uit de pap zijn maar tekort aan handjes, niet eens budget om iedereen een inflatiecorrectie te geven dus elk jaar schooien voor 2% verhoging, "verplicht" in je eigen tijd borrelen/cursussen/netwerken, etc.
Was een leerzame ervaring als semi-starter maar kan iedereen aanraden om of te ZZP-en of voor een fatsoenlijk bedrijf met een CAO te gaan werken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:31
Maar bij betalen voor een zakelijke rit is toch wel next level hoor. Dat daar geen massale opstand tegen is zeg. En dat dat er ooit doorgekomen is... Bizar.

Volvo XC40 P8 (MY20)| Software versie 2.6 | Android 10 | 20" | Warmtepomp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sunflame
Juancho schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:27:
Maar bij betalen voor een zakelijke rit is toch wel next level hoor. Dat daar geen massale opstand tegen is zeg. En dat dat er ooit doorgekomen is... Bizar.
Voor mij is het heel simpel…
Of ze gaan het knap regelen, of ik blijf lekker thuiswerken en ga niet langer naar klanten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prx
MK_ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:52:
Yup, dat had ik ook al meegekregen, compleet achterlijk naar mijn mening.

En als je meer dan de beoogde kilometers rijdt, moet je die ook nog eens bijlappen als ik het juist begrepen heb?

Ik tokkel nog wel even door op mijn prive LPG auto :+
De laadpas is niet gekoppeld aan een vast tarief. In ieder geval die van mij niet, want ik zie echt wisselende bedragen per kwh, afhankelijk van waar ik tank. Verder hoeft een medewerker niet bij te lappen voor meer- of minderkilometers op het zakelijke deel, maar wel weer op het brandstofdeel boven gemiddeld verbruik. Daar zit ook de brandstofprijs bij in, dus je ziet nu inderdaad dat het even heel scheef wordt.

Eigenlijk wijst alles erop dat de mobiliteitsvergoeding echt gezien moet gaan worden als een tegemoetkoming in de eerste X euro per maand aan reiskosten, niet langer meer als een secundaire arbeidsvoorwaarde die voor het financieel ontzorgen moet zijn. Want met de huidige fluctuaties in brandstofkosten, wordt het wel heel erg.

Heb zelf nog geen medewerker aan mijn bureau gehad voor die compenstatie die ik eerder al had aangegeven, maar als er een keer iemand is die echt in moet leggen omdat hij 5 dagen per week bij een klant verwacht wordt, dan ga ik het gevecht wel even aan. Al denk ik niet dat het een lang gevecht wordt, want onze huidige manager is een kei van een kerel waar we er volgens mij wel mee uitkomen. Maar niet iedereen zal gezegend zijn.

Ps. Nu zit ik er misschien ook wel wat meer strak (zuiver?) in dat zolang zakelijke reiskosten binnen het mobiliteitsbudget vallen (en dan rep ik dus geen woord over bijtelling), dat je er dan nog weinig van kunt vinden. Capgemini betaalt dan nog steeds de zakelijke kosten. Als je door alle extra kosten erboven gaat komen met je zakelijke deel, dan vind ik het niet meer dan normaal om daar iets aan te doen. Maar een mobiliteitsbudget is primair vanuit de werkgever gezien geen bekostiging van privé ritten en (additionele) brandstof. Dat de belastingdienst ook even de pet op komt houden gaat ook buiten de werkgever om.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prx
GG85 schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:25:
Grappig om te lezen dit. Dacht dat het redelijk bekend was dat bedrijven als Cap het moeten hebben van het lokken met de leaseauto en de "status" van consultant.
Het voordeel was de onbeperkte, Europese, tankpas dus lekker ad-hoc met het meisje een lang weekend naar Parijs voor weinig en dat je wat bedrijven kunt zien in een relatief korte tijd maar dat was het voor mij wel.
Veel (onbetaalde) reistijd, klussen die vaak niet de krenten uit de pap zijn maar tekort aan handjes, niet eens budget om iedereen een inflatiecorrectie te geven dus elk jaar schooien voor 2% verhoging, "verplicht" in je eigen tijd borrelen/cursussen/netwerken, etc.
Was een leerzame ervaring als semi-starter maar kan iedereen aanraden om of te ZZP-en of voor een fatsoenlijk bedrijf met een CAO te gaan werken.
Tijd van de leaseauto als lokmiddel ligt bij Capgemini al sinds 2013 achter ons, sinds het persoonlijke model is geïntroduceerd met verrekening van kosten. Man wat zou ik wensen dat ze gewoon alle leaseauto's een paar tientjes duurder hadden gemaakt in plaats van dit gedrocht waar we nog steeds meer verder gaan.

Consultancy is mijns inziens nog steeds interessant voor een aantal van de redenen die je aangeeft. De mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen qua trainingen en cursussen (ook al is een deel in eigen tijd) en gepaard met genoeg interessante klussen bij vaak toch wel grotere klanten.

Als ik overigens kijk naar mijn salarisverhoging in de afgelopen 5 jaar, dan is het laagste wat ik heb gehad 4,8% verhoging. Wat dat betreft is er dus ook echt wel wat mogelijk.

Mijn persoonlijke mening is overigens dat Capgemini de perfecte ZZP'ers aan het opleiden is. Er wordt aardig wat verwacht aan persoonlijke ontwikkeling op meerdere vlakken. Eigenlijk op alle vlakken die een ZZP'er ook moet hebben, niet alleen inhoud maar ook een stuk commercieel en relaties onderhouden. Zou liever hebben dat die commerciële kant er wat meer af gaat voor de mensen die meer van de inhoud zijn. Geef een die-hard techneut lekker een KPI om minimaal een keer te publiceren of presenteren (buiten de deur), in plaats van een KPI dat zo iemand ook 100K moet gaan binnenhalen met commerciële activiteiten. Zet iemand in zijn kracht...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HSG
GG85 schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:25:
Mee eens. Toen ik in 2015 ontslag nam bij de grote concurrent van Cap had ik een ding voor ogen: nooit meer detachering maar iets echt vast. Nu zit ik bij het rijk met een goede CAO. Als ik lees wat mensen aan "inflatiecorrectie" krijgen bij Cap/Atos ben ik blij dat ik daar niet (meer) werk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chunwl
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-05 22:06
LH44 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:54:
Hi LH44,

Ik kan je hier zeker meer over vertellen. Ik ben begonnen na de zomer van 2021 begonnen bij Invent na het afstuderen van mijn master. Binnen 1 jaar op eigen initiatief weggegaan (terug naar de big-4, waar ik tijdens mijn studie werkstudent was).

Ik kan een heel boekwerk schrijven, wat ik eerder gedaan heb in het forum, over waarom ik ben weggegaan maar om te blijven bij jouw punt:

Als consultant bij de big-4 (binnen advisory) verdien ik even veel / meer dan een senior consultant bij Capgemini Invent. Dit heb ik nog gehecked voordat ik wegging bij Invent. Hiernaast nog een belangrijk punt: bij Capgemini Invent geven zij geen bonussen inbegrepen voor junior en senior consultants, terwijl dit naar mijn weten binnen de big-4 wel normaal is.

Tot slot ook nog vakantiedagen, IKB / dertiende maand en well-being budgetten. Ik weet niet van elke big-4 wat zij hebben. Maar dit kan ook aardig aantikken al met al.

• Prx
Hiernaast nog een belangrijk punt: bij Capgemini Invent geven zij geen bonussen inbegrepen voor junior en senior consultants, terwijl dit naar mijn weten binnen de big-4 wel normaal is.
Ga ik weer met mijn standaard verhaal, maar toch. Laat even de bandbreedtes los of je vindt dat een Consultant of Senior Consultant bij Capgemini genoeg verdient. Uiteindelijk zijn bandbreedtes vastgelegd op basis van Salaris + Vakantiegeld + Bonus (Tantième). Dat is het geheel aan 'cash', zoals Capgemini dat noemt.

Enkele jaren geleden heeft de OR zich heel hard gemaakt om te zorgen dat alle verhogingen van Consultants in het vaste salaris terecht kwamen, en dat het tantième uitgefaseerd zou worden voor deze groep. De groep had sowieso geen eigen invloed op die bonus, alles was afhankelijk van bedrijfsresultaat. Ik ben daar persoonlijk heel blij mee, want je haalt alle vorm van prestatiedwang eruit op het financiële vlak, zeker omdat je van een Consultant toch niet mag verwachten dat die gelijk tonnen omzet gaat draaien en weet ik wat niet meer. Laat ze lekker focussen op persoonlijke groei en het werkveld leren kennen, en ze daar gewoon vast voor te belonen met iets waar ze nog hypotheek en pensioenopbouw over kunnen krijgen.

Voor de rest blijf ik van HR maar horen dat we eiken tegenover de andere grote consultancy bedrijven en de high tech en dat Capgemini hier on-par beloond. Ik kan het zo totaal niet rijmen met wat hier telkens neergezet wordt.

[Voor 6% gewijzigd door Prx op 03-04-2023 09:04]

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Prx schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:03:
[...]
Voor de rest blijf ik van HR maar horen dat we eiken tegenover de andere grote consultancy bedrijven en de high tech en dat Capgemini hier on-par beloond. Ik kan het zo totaal niet rijmen met wat hier telkens neergezet wordt.
Ik vind dat niet zo heel vreemd, "grote consultancy bedrijven" zitten met z'n allen meer richting de onderkant van de markt en "high tech" in de IT is niet concreet meetbaar en betekend hier niet zo veel. Bijvoorbeeld Ervaring werken bij Atos (deel 2) ziet er niet heel veel anders uit dan Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3).

• sunflame
Prx schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:00:
[...]

De laadpas is niet gekoppeld aan een vast tarief. In ieder geval die van mij niet, want ik zie echt wisselende bedragen per kwh, afhankelijk van waar ik tank. Verder hoeft een medewerker niet bij te lappen voor meer- of minderkilometers op het zakelijke deel, maar wel weer op het brandstofdeel boven gemiddeld verbruik. Daar zit ook de brandstofprijs bij in, dus je ziet nu inderdaad dat het even heel scheef wordt.
Ik weet niet welke laadpas jij dan hebt, maar voor zo goed als alle andere medewerkers staat het vast.
Vandaar ook dat je in iedere OR update ziet dat er enorme discussies zijn.
Verder kan je eens kijken op de Yammer e-leasers pagina. Commentaren zijn niet mals.

Zoals je hier zelf stelt zit precies in dat "gemiddelde" verbruik de angel. Capgemini's idee van de prijs per KwH ligt 15 cent af van de werkelijke gemiddelde KwH prijs.Dus betaal je wel bij aan je zakelijke kilometers.
Eigenlijk wijst alles erop dat de mobiliteitsvergoeding echt gezien moet gaan worden als een tegemoetkoming in de eerste X euro per maand aan reiskosten, niet langer meer als een secundaire arbeidsvoorwaarde die voor het financieel ontzorgen moet zijn. Want met de huidige fluctuaties in brandstofkosten, wordt het wel heel erg.
Dit is natuurlijk van de zotte.
Sure, ik ben het compleet met je eens dat een werkgever niet voor de privéreisjes naar Oostenrijk hoeft te betalen, maar letterlijk niet kostendekkend zijn voor zakelijke ritten is compleet geschift.

Ja, ik ga zeker dat gesprek aan met mijn manager (en zijn manager en de OR), maar het is natuurlijk treurig dat dit moet.

[Voor 7% gewijzigd door sunflame op 03-04-2023 09:24]

• Prx
sunflame schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:19:
[...]

Zoals je hier zelf stelt zit precies in dat "gemiddelde" verbruik de angel. Capgemini's idee van de prijs per KwH ligt 15 cent af van de werkelijke gemiddelde KwH prijs.Dus betaal je wel bij aan je zakelijke kilometers.
Dit komt omdat ze voor elektrische auto's geen maandelijkse bijdrage rekenen gebaseerd op het gemiddelde verbruik van de auto (zoals bij ICE wel gebeurd), maar met vaste posten van 85 euro voor mensen die thuis kunnen laden en 125 euro voor mensen die dat niet kunnen. Tenminste, dat is hoe het in het lease reglement staat.

Als we 'eisen' dat het normverbruik van een elektrische auto realistisch wordt gezet, houd er dan wel rekening mee dat men dan de maandelijkse leaseprijs gaat hercalculeren tegen [marktprijs kwh] x [gemiddeld verbruik auto] over het jaarlijks kilometrage. Ik vrees dat een realistisch verbruik dus zal zorgen dat mondiaal de leaseprijzen enorm zullen stijgen. Denk dat we als medewerkers dus beter af zijn om aan te sturen op een betere balans in thuiswerken en op locatie, zodat we gewoon niet boven dat verschil uit gaan komen per maand.

Ik zal zo eens een berekening maken voor mijn eigen auto wat dan de 'realistische' leaseprijs zou worden. Moet dan even mijn Capgemini laptop zoeken en tijdens meetings wat berekenen. :P

• sunflame
Prx schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:11:
[...]

Dit komt omdat ze voor elektrische auto's geen maandelijkse bijdrage rekenen gebaseerd op het gemiddelde verbruik van de auto (zoals bij ICE wel gebeurd), maar met vaste posten van 85 euro voor mensen die thuis kunnen laden en 125 euro voor mensen die dat niet kunnen. Tenminste, dat is hoe het in het lease reglement staat.

Als we 'eisen' dat het normverbruik van een elektrische auto realistisch wordt gezet, houd er dan wel rekening mee dat men dan de maandelijkse leaseprijs gaat hercalculeren tegen [marktprijs kwh] x [gemiddeld verbruik auto] over het jaarlijks kilometrage. Ik vrees dat een realistisch verbruik dus zal zorgen dat mondiaal de leaseprijzen enorm zullen stijgen. Denk dat we als medewerkers dus beter af zijn om aan te sturen op een betere balans in thuiswerken en op locatie, zodat we gewoon niet boven dat verschil uit gaan komen per maand.

Ik zal zo eens een berekening maken voor mijn eigen auto wat dan de 'realistische' leaseprijs zou worden. Moet dan even mijn Capgemini laptop zoeken en tijdens meetings wat berekenen. :P
Ik snap wat je zegt, maar dat lijkt mij juist wel de juiste richting.
Waarom zou de werkgever nu zakelijke kosten afwentelen op de werknemer...
Houd het huidige model gewoon aan, en betaal de zakelijke kilometers gewoon uit naar werkelijke verreden kilometers * het gemiddelde bedrag dat je aan laden hebt gespendeerd per km.

Dan heb je nog steeds de motivatie om goedkoop te laden ergens, maar niet meer de rariteit dat je nu moet bijleggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prx
Heb de berekening eens gemaakt. Mijn auto heeft volgens het dashboard een normverbruik van 13,60 KWh/100KM, met een normtarief van EUR 0,288.

Dat betekent dat Capgemini denkt dat ik 26.000 KM per jaar (het nieuwe norm kilometrage) rond kan hobbelen op 3.536 KWh. Dat maal die 28,8 cent komt uit op 1.018 EUR per jaar en dus op 84,86 EUR per maand. Close enough met die 85 EUR die er in mijn leasetarief verrekend zit.

Echter heeft mijn auto een WLTP norm van 15,9 KWh/100KM en dus heb ik 4.134 KWh per jaar nodig om die 26.000 KM rond te hobbelen. Dat vermenigvuldigd met dat eerdere bedrag wordt 1.191 EUR per jaar, oftewel 99,22 EUR per maand.

Dat verschil met die 85 EUR in niet zo groot, dat is maar 15 EUR. Maar laten we nu eens rekenen met een realistisch laadtarief wat ik nu moet betalen dan.

Bij de paal in mijn wijk laad ik voor 0,53 EUR/KWh. Dat betekent dat die 4.134 KWh dus de boeken in zouden moeten voor 2.191 EUR per jaar, oftewel 182,59 EUR per maand.

Dus als Capgemini mijn leasecontract zou herberekenen met mijn WLTP norm in plaats van een arbitrair iets, alsmede een actuele 'prijs aan de pomp' in plaats van een lager bedacht ding, zou mijn lease auto 100 EUR per maand duurder worden.

Ik kan dus 100 EUR per maand in het rood gaan aan zakelijke reiskosten (dus 400 EUR per periode van 4 maanden in het dashboard) met de huidige brakke berekening alvorens dat me meer gaat kosten dan wanneer Capgemini een fatsoenlijke calculatie zou maken en aanhouden voor mij. We hebben nu 3 van de 4 maanden van 2023 achter de rug en ik sta over die hele periode 45 EUR in het rood, waar ik dus 300 EUR in het rood had mogen staan om voordeliger te zijn. Nou, doe mij persoonlijk dan maar dit model. :P

Heb ook even een berekening gemaakt met 0,421 EUR per KWh tankprijs, want dat heb ik op 3 maart betaald toen ik een dagje op Leidsche Rijn heb staan laden. Dan komt het dus op 145 EUR per maand aan brandstofcomponent bij WLTP verbruik. Dat is dus 60 EUR per maand hoger dan ik nu gebudgetteerd heb in mijn leaseprijs, dus 240 EUR per periode van 4 maanden. Blijft bovenstaande punt wel staan dat ik nu voordeliger ben.

Vond het wel zo eerlijk nog even een prijs op te zoeken waar geen debat over kan komen of het een eerlijke of logische prijs is, want dit is dus de prijs waar ik voor tank bij mijn eigen werkgever.

[Voor 60% gewijzigd door Prx op 03-04-2023 13:47]

• Prx
Zakelijke kosten zitten dus, op een initiële berekening van 26.000 KM/jaar, volledig verrekend in de leaseprijs. Verhogen van de normkilometrage of de brandstofprijs leidt direct tot een verhoging van de leaseprijzen. Het is alleen onvoordelig voor de consultant die veel dagen per week lange afstanden moet reizen met de auto.

Ik zou willen zeggen dat dit er veel zijn, maar dat kan niet want anders was het normkilometrage niet weerom verlaagd van 30.000 naar 26.000 per jaar. Dat is op basis van een gemiddeld aantal gereden kilometers. Dus ik denk dat die situaties de uitzondering (gaan) zijn, of dat op zijn minst zouden moeten worden. Dan gaat een OR ook niets doen, want die kijken naar het overgrote deel van de medewerkers en wijzen (terecht) op maatwerk voor de uitzonderingen.

Toen in 2012 het model geïntroduceerd werd wilde het hoofdkantoor in principe volledig stoppen met zakelijke lease aanbieden in Nederland. Gewoon reiskostenvergoeding en aan de medewerker om passend vervoer te regelen. Daar is men niet mee akkoord gegaan, maar de kosten moesten wel naar beneden. Daar is het huidige model uitgekomen, die op andere gebieden dus zijn flaws heeft.

Een andere optie was toen om alle leasecontracten iets van 40 EUR per maand duurder te maken om het kostengat te dichten. Zoals gezegd, hadden ze dat maar gedaan. Dan hobbelden we vrolijk allemaal nog door zonder kastje en zonder gezeik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Telesto
  • Nu online
Pro tip: met een laadpas van Eneco E-mobility kun je bij Cap op kantoor laden voor +/- 26 cent. Moet je wel maandelijks even zelf de factuur declareren in het appje van de LM.

(neemt niet weg dat het wel echt onhandig is)

• Wijnands
HSG schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:24:
[...]

En ga je dan ook elk jaar een trede omhoog?
Nee percentage obv je functioneren en hoever je van het einde van de schaal zit.
Vaste treden is meer een CAO ding

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wijnands
Huidige leaseregeling is echt complex. En ik kreeg zo vreselijk veel email van collega's die totaal niet uitkwamen met de laadkosten. Regeling moedigt echt aan om te zeggen "doe mij het geld maar, ik koop wel een oude benzine auto"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:05
Prx schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:31:
Heb de berekening eens gemaakt. Mijn auto heeft volgens het dashboard een normverbruik van 13,60 KWh/100KM, met een normtarief van EUR 0,288.

Dat betekent dat Capgemini denkt dat ik 26.000 KM per jaar (het nieuwe norm kilometrage) rond kan hobbelen op 3.536 KWh. Dat maal die 28,8 cent komt uit op 1.018 EUR per jaar en dus op 84,86 EUR per maand. Close enough met die 85 EUR die er in mijn leasetarief verrekend zit.

Echter heeft mijn auto een WLTP norm van 15,9 KWh/100KM en dus heb ik 4.134 KWh per jaar nodig om die 26.000 KM rond te hobbelen. Dat vermenigvuldigd met dat eerdere bedrag wordt 1.191 EUR per jaar, oftewel 99,22 EUR per maand.

Dat verschil met die 85 EUR in niet zo groot, dat is maar 15 EUR. Maar laten we nu eens rekenen met een realistisch laadtarief wat ik nu moet betalen dan.

Bij de paal in mijn wijk laad ik voor 0,53 EUR/KWh. Dat betekent dat die 4.134 KWh dus de boeken in zouden moeten voor 2.191 EUR per jaar, oftewel 182,59 EUR per maand.

Dus als Capgemini mijn leasecontract zou herberekenen met mijn WLTP norm in plaats van een arbitrair iets, alsmede een actuele 'prijs aan de pomp' in plaats van een lager bedacht ding, zou mijn lease auto 100 EUR per maand duurder worden.

Ik kan dus 100 EUR per maand in het rood gaan aan zakelijke reiskosten (dus 400 EUR per periode van 4 maanden in het dashboard) met de huidige brakke berekening alvorens dat me meer gaat kosten dan wanneer Capgemini een fatsoenlijke calculatie zou maken en aanhouden voor mij. We hebben nu 3 van de 4 maanden van 2023 achter de rug en ik sta over die hele periode 45 EUR in het rood, waar ik dus 300 EUR in het rood had mogen staan om voordeliger te zijn. Nou, doe mij persoonlijk dan maar dit model. :P

Heb ook even een berekening gemaakt met 0,421 EUR per KWh tankprijs, want dat heb ik op 3 maart betaald toen ik een dagje op Leidsche Rijn heb staan laden. Dan komt het dus op 145 EUR per maand aan brandstofcomponent bij WLTP verbruik. Dat is dus 60 EUR per maand hoger dan ik nu gebudgetteerd heb in mijn leaseprijs, dus 240 EUR per periode van 4 maanden. Blijft bovenstaande punt wel staan dat ik nu voordeliger ben.

Vond het wel zo eerlijk nog even een prijs op te zoeken waar geen debat over kan komen of het een eerlijke of logische prijs is, want dit is dus de prijs waar ik voor tank bij mijn eigen werkgever.
Niks mis met je berekening maar alleen het feit dat je dus zo moet gaan rekenen en denken toont imo aan dat Cap een idiote leaseregeling heeft 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sunflame
Prx schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:45:
Zakelijke kosten zitten dus, op een initiële berekening van 26.000 KM/jaar, volledig verrekend in de leaseprijs. Verhogen van de normkilometrage of de brandstofprijs leidt direct tot een verhoging van de leaseprijzen. Het is alleen onvoordelig voor de consultant die veel dagen per week lange afstanden moet reizen met de auto.

Ik zou willen zeggen dat dit er veel zijn, maar dat kan niet want anders was het normkilometrage niet weerom verlaagd van 30.000 naar 26.000 per jaar. Dat is op basis van een gemiddeld aantal gereden kilometers. Dus ik denk dat die situaties de uitzondering (gaan) zijn, of dat op zijn minst zouden moeten worden. Dan gaat een OR ook niets doen, want die kijken naar het overgrote deel van de medewerkers en wijzen (terecht) op maatwerk voor de uitzonderingen.

Toen in 2012 het model geïntroduceerd werd wilde het hoofdkantoor in principe volledig stoppen met zakelijke lease aanbieden in Nederland. Gewoon reiskostenvergoeding en aan de medewerker om passend vervoer te regelen. Daar is men niet mee akkoord gegaan, maar de kosten moesten wel naar beneden. Daar is het huidige model uitgekomen, die op andere gebieden dus zijn flaws heeft.

Een andere optie was toen om alle leasecontracten iets van 40 EUR per maand duurder te maken om het kostengat te dichten. Zoals gezegd, hadden ze dat maar gedaan. Dan hobbelden we vrolijk allemaal nog door zonder kastje en zonder gezeik.
Ga er dan nog even van uit dat de WLTP op zichzelf een onrealistisch getal is (werkelijk gebruik ligt gemiddeld 25% hoger), de publieke laadpaal tegenwoordig overal 59 cent per kwh aftikt en dat je gemiddeld 750 km per week voor de zaak rijd (zoals ik dus geacht wordt te doen) en dan snap je mijn frustratie.

Dan kan je makkelijk roepen dat dat maatwerk is, maar was het maar zo makkelijk.
Ik heb dit al een keer of 10 aangekaart. Bij het OR, bij de LeaseDesk, bij de Clusterlead, bij de Peoplemanager... Allemaal snappen ze het zeker, maar wijzen ze vooral naar de OR. Die moet er dan uit gaan komen. De OR zelf geeft aan dat ik m'n adem niet in hoef te houden.
Rest mij alleen maar om nu gewoon keihard te zeggen dat ze allemaal de boom in kunnen en ik gewoon stop met naar klanten rijden. Als klanten vragen waarom ik niet meer naar kantoor kom zal ik ze ook gewoon vertellen dat ik dat zelf moet betalen en dat ik daar voor pas.

• Prx
Uitschieters gaat de OR niets mee doen, net als de lease afdeling. Die leveren generieke diensten en ondersteuning voor het gros van de medewerkers. Maar misschien dat @Wijnands nog een duit in het zakje wil doen. Als latend medewerker en latend OR-lid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wijnands
Prx schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:07:
Uitschieters gaat de OR niets mee doen, net als de lease afdeling.
Nee, dat viel me wel wat op bij CG. Ik was een HR directeur gewend die de neiging had om zich wel te bemoeien als beleid in incidentele gevallen echt anders uit pakte dan de bedoeling.was
Die leveren generieke diensten en ondersteuning voor het gros van de medewerkers. Maar misschien dat @Wijnands nog een duit in het zakje wil doen. Als latend medewerker en latend OR-lid.
Via interne mail of teams? Absoluut. Hier? Nee, liever niet. Ik ben nog steeds van plan om het ondanks alles wel netjes te houden.

[Voor 10% gewijzigd door Wijnands op 05-04-2023 22:05]

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 23:21
Prx schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:03:
[...]

Ik neem aan dat HR netjes jou heeft voorzien van bewijs, zoals een recent onderzoek met salarissen van andere grote consultancy bedrijven en de high tech en dat Capgemini hier on-par beloond?

GoT, You have to love it!

• Prx
Lisadr schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:08:
[...]

Ik neem aan dat HR netjes jou heeft voorzien van bewijs, zoals een recent onderzoek met salarissen van andere grote consultancy bedrijven en de high tech en dat Capgemini hier on-par beloond?
Nee, dat hebben ze niet. Nou vind ik het ook niet nodig om bij elk statement van HR zelf het bewijs te moeten zien. Wat dat betreft probeer ik vooral samen te werken op basis van vertrouwen, die controle komt eventueel later wel als ik er echt geen geloof in heb. In dit geval zal ik een keer, als ik een logisch haakje heb in een gesprek met iemand van HR, hier een vraag over stellen of die informatie gedeeld mag en kan worden. Maar dat is niet mijn standaard werkwijze verder.

• Scoro
  • Laatst online: 07-06 22:21
https://nos.nl/artikel/24...ssen-man-en-vrouw-dichten
Zo wordt het loongeheim verboden, wat betekent dat je als werknemer informatie mag opvragen over de salarissen van collega's. Als je dat doet, dan krijg je het gemiddelde salaris binnen je functiegroep te horen, opgesplitst in mannen en vrouwen. Zo moet blijken of bedrijven en organisaties eerlijke standaarden hanteren. Bedrijven vanaf 100 werknemers worden ook verplicht om rapportages over hun salarissen naar buiten te brengen.

Dat zal eerder de oplossing worden.

Mijn tantieme/bonusbrief ook ontvangen vandaag, maar zie daarin niet mijn Mypath score in terug. Dus moet nu even terug puzzelen waar mijn persoonlijke performance score dan op gebaseerd is...
Het is in ieder geval niet een erg bijzonder resultaat in cash.

• Wijnands
De meeste grotere IT consultancy bedrijven maken gebruik van datasets zoals die van dit bedrijf
https://www.wtwco.com/nl-...ation-strategy-and-design

Hierin staan voor een hoop functies de salarissen netjes naar ervaring in de functie en of je ook nog leiding geeft of niet. Toen ik nog bij CGI werkte hebben we met een OR delegatie zo'n database 's onderzocht en de conclusie was dat het wel aardig klopte echter je ziet wel een paar dingen

Grotere consultancy bedrijven belonen vaak wat dat anders dan de kleintjes
IT functies in huis worden vaak wat beter beloont dan detachering/consultancy zeker rond medior niveau.
Er zit een vertraging in. De database die je nu koopt loopt makkelijk een jaar achter. Normaal was dat nooit zo erg maar als je de hoogste inflatie in decennia hebt kan het wel degelijk schelen.

Verder zitten er binnen Nederland nogal verschillen in de secundaire arbeidsvoorwaarden. Pensioenbijdrage, mobiliteit, onkosten, etc. Ik zie af en toe collega's bij CG vertrekken die helemaal blij zijn met een hoger salaris maar waarvan ik me echt heb afgevraagd of ze wel hebben uitgerekend wat hun pakket echt waard is. Capgemini probeert dat ook te stimuleren door van total cash te spreken.

Dat alles gezegd hebbende. Mijn indruk is dat CG het duidelijk kan maken door de salarisbandbreedtes makkelijk vindbaar te maken en door een keer in het jaar of in de twee jaar een OR delegatie een kijkje in de keuken te geven.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:52

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Scoro schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:13:

Mijn tantieme/bonusbrief ook ontvangen vandaag, maar zie daarin niet mijn Mypath score in terug. Dus moet nu even terug puzzelen waar mijn persoonlijke performance score dan op gebaseerd is...
Let op: Ook al heb je een 1,2 score uit je persoonlijke performance, als de totaalscore van alle werknemers van Capgemini NL met een tantième te hoog uitkomt (in cash) dan vermenigvuldigt Cap je score met een getal (lager dan 1.0) om het passend te maken.

En dat geldt ook voor de score van het bedrijfsresultaat.

Dus al heb je een 1,2 score bij een tantième van 5k, dan kan je nog steeds uitkomen op 5k (of zelfs lager).

[Voor 3% gewijzigd door Equator op 17-04-2023 08:59]

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prx
Scoro schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:13:
https://nos.nl/artikel/24...ssen-man-en-vrouw-dichten
Gebaseerd op de Performance score en de beoordeling van jouw persoonlijke resultaten heeft jouw Manager (afdelingsmanager, niet People Manager) een multiplier van jouw persoonlijke factor aan moeten leveren. In het voorbeeld van @Equator hierboven zou dat dus 1,2 zijn (lees: 120% score op persoonlijke kant van jouw bonus). Die wordt meegewogen bij de totale verdeling.

Daarna vindt er inderdaad een correctie plaats om te voorkomen dat we met zijn allen toch meer bonus zouden krijgen dan er budget is vanuit het totale bedrijfsresultaat.

Mijn bonus is 50% bedrijfsresultaat (bedrijfsonderdeel, dus niet Cap NL ofzo) en 50% persoonlijk. Op mijn persoonlijke deel had ik een factor 1,6 gekregen i.v.m. sales resultaten e.d. Ondanks dat was mijn uitbetaling net geen 100% van mijn gehele bonus, omdat het bedrijfsresultaat dus minder was dan verwacht. Behoorlijk balen :(

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:52

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@Prx Dat is wel extreem balen zeg, dat je zelfs met een 1,6 score niet boven je tantième uitkomt.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Idd onverwacht, gezien de: "Capgemini delivers another record performance in 2022" lofuitingen uit Februari.

Bij ons hebben ze gewoon iets aange** en mogelijk voor iedereen alles op collectief gegooid, omdat wij geen MyPath gebruiken, en ook niet gaan gebruiken...

[Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 17-04-2023 12:51]

PSN

• sunflame
Prx schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:38:
[...]

Gebaseerd op de Performance score en de beoordeling van jouw persoonlijke resultaten heeft jouw Manager (afdelingsmanager, niet People Manager) een multiplier van jouw persoonlijke factor aan moeten leveren. In het voorbeeld van @Equator hierboven zou dat dus 1,2 zijn (lees: 120% score op persoonlijke kant van jouw bonus). Die wordt meegewogen bij de totale verdeling.

Daarna vindt er inderdaad een correctie plaats om te voorkomen dat we met zijn allen toch meer bonus zouden krijgen dan er budget is vanuit het totale bedrijfsresultaat.

Mijn bonus is 50% bedrijfsresultaat (bedrijfsonderdeel, dus niet Cap NL ofzo) en 50% persoonlijk. Op mijn persoonlijke deel had ik een factor 1,6 gekregen i.v.m. sales resultaten e.d. Ondanks dat was mijn uitbetaling net geen 100% van mijn gehele bonus, omdat het bedrijfsresultaat dus minder was dan verwacht. Behoorlijk balen :(
Ja, hier soortgelijk. Ik moet zeggen dat ik het niet uit te leggen vind.
Je maakt als groep 22 miljard winst. Nog nooit zijn de cijfers zo goed geweest... : https://investors.capgemini.com/en/file/23938?download=1

Maar toch is er geen budget om iedereen daar "normaal" van mee te laten profiteren.

• Prx
Heel simpel, Capgemini (Nederland of Global) heeft misschien fantastisch gedraaid, maar mijn bedrijfsonderdeel dus blijkbaar niet. Dat betekent dat de bonus navenant aangepast is. Maar als je dus iemand spreekt van één van die super-goed-presterende bedrijfsonderdelen dan zullen die waarschijnlijk (ver) boven hun normbedrag uitkomen.

• Smuggler

Smuggler

Dat valt ook wel mee.
Onderdeel groeide afgelopen jaar met dubbele digits.
en krijg 98%.
In elk geval niet overtuigend zo.

Gewoon sebastiaan

• sunflame
Prx schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:10:
Heel simpel, Capgemini (Nederland of Global) heeft misschien fantastisch gedraaid, maar mijn bedrijfsonderdeel dus blijkbaar niet. Dat betekent dat de bonus navenant aangepast is. Maar als je dus iemand spreekt van één van die super-goed-presterende bedrijfsonderdelen dan zullen die waarschijnlijk (ver) boven hun normbedrag uitkomen.
Ik snap wat je zegt... bij mij zijn er blijkbaar veel langdurige zieken.
Ondanks dat we als onderdeel helemaal top hebben gedraaid wordt door het feit dat er langdurig zieken zijn dus voor de rest langdurig hun tantieme verziekt.

Ik vind het uiterst bijzonder dat ziekte dus hierin mee wordt genomen. Het is niet iets waar iemand iets aan kan doen. Daarnaast is Capgemini hier ook gewoon voor verzekerd.

• Prx
Het gaat om wat voor budget (target) jouw divisie heeft afgegeven voor 2022 en wat er gerealiseerd is. Het gaat dus niet altijd om 'of er zwarte cijfers worden gedraaid', maar wat er beloofd is. En als iemand dan de hemel heeft beloofd, dan gaat dat dus niet goed komen. Een KPI is een doel, en daar wordt tegen afgezet wat gerealiseerd is.

• Prx
Smuggler schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:35:
Dat valt ook wel mee.
Onderdeel groeide afgelopen jaar met dubbele digits.
en krijg 98%.
In elk geval niet overtuigend zo.
Iemand die bij ons 1,0 (dus 100%) krijgt op het persoonlijke deel, kreeg dit jaar maar iets van 74% van de gehele bonus. Dus ik weet niet hoeveel jouw persoonlijke contributie factor dan was.

• Smuggler

Smuggler

Mijn persoonlijke deel was ook 100%.
Kan mij er niet meer zo druk over maken.
Vindt het allemaal te ondoorzichtig.
Het voelt toch maar als een fooi. Want zo hoog is mijn tantième niet. (950 bruto op jaar basis).

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Ik vind vooral het ontbreken van de transparantie irriterend :)

Bij Altran kregen we netjes een brief met alles waar de berekening mee was gemaakt, welk bedrijfs resultaat ze in de berekening propten, wat het resulterende percentage was etc.

Nu is het gewoon een brief met een magisch getal, en daaronder een magisch percentage waar zelf niks aan te checken valt.

PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Scoro
  • Laatst online: 07-06 22:21
Prx schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:38:
[...]

Om het concreet te maken
Business Performance Factor (BPF): 0,762
Personal Contribution Factor (PCF) 0,800
Correctiefactor (CF) van toepassing op de PCF: 0,741

De BPF is dan te verklaren. De PCF is lager dan 1 terwijl dat niet te verklaren is qua mijn inzet in uren a la 100%. Op de overige aspecten qua persoonlijke contributie misschien wel maar dan kom je weer op het vlak van goeie KPI's zetten. En daar leunt het model ook niet op. (Niet dat ik mijn Mypath score heb ontvangen of de redenatie daarvoor.)
Door waarderingen aan beloningen te hangen die gelimiteerd zijn krijg je een scheef model.

Om toch een positieve draai er aan te geven. Bij al mijn klussen bij klanten en ook bij CAP leer je verschillende thema's en kan je reflecteren daarop dat je dat soort dingen echt niet wilt houden dan wel kan ondersteunen.

Het is een combinatie van plusjes en minnetjes maar dit is 1 van de aspecten die ik niet ga missen.

• Wijnands
YakuzA schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:58:

Nu is het gewoon een brief met een magisch getal, en daaronder een magisch percentage waar zelf niks aan te checken valt.
Je manager heeft de PCF, BCF en andere factoren gewoon te horen gekregen en kan deze met je delen. Maar ook dit is niet heel simpel, neem er dus even de tijd voor

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 22:00

Arfman

Drome!

Smuggler schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:55:
Het voelt toch maar als een fooi. Want zo hoog is mijn tantième niet. (950 bruto op jaar basis).
:')
Dat is 80 euro bruto per maand er bij. Daar kom ik als ambtenaar niet m'n bed voor uit. Ik snap dat werken bij bedrijven zoals Cap goed is voor je CV, zeker in het begin van je carrière, maar de mythe dat "die jongens" goed verdienen kan nu echt wel naar het rijk der fabelen worden verwezen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Prx
Wait wut? Mooi toch dat het niet in een waardeloze bonus structuur zit waar je geen hypotheek over kunt krijgen en geen pensioenopbouw over hebt. Laat die tantième voor iedereen alsjeblieft zo laag mogelijk zijn. Zolang het maar netjes verwerkt zit in het vaste salaris.

Verder is er hier niets geroepen over alle andere arbeidsvoorwarden en componenten van @Smuggler.

[Voor 12% gewijzigd door Prx op 19-04-2023 13:45]

• Lisadr
Arfman schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:53:
[...]

:')
Dat is 80 euro bruto per maand er bij. Daar kom ik als ambtenaar niet m'n bed voor uit. Ik snap dat werken bij bedrijven zoals Cap goed is voor je CV, zeker in het begin van je carrière, maar de mythe dat "die jongens" goed verdienen kan nu echt wel naar het rijk der fabelen worden verwezen.
Op het algemeen verdienen IT juniors goed bij de overheid en mogelijk meer dan bij partijen als Capgemini. Bij medior scheelt het niet zoveel en bij senior kun je beter niet bij de overheid werken als geld belangrijk voor je is. Dit gaat specifiek om IT-functies (met veel vraag).

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:38
Prx schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:08:
Wait wut? Mooi toch dat het niet in een waardeloze bonus structuur zit waar je geen hypotheek over kunt krijgen en geen pensioenopbouw over hebt. Laat die tantième voor iedereen alsjeblieft zo laag mogelijk zijn. Zolang het maar netjes verwerkt zit in het vaste salaris.

Verder is er hier niets geroepen over alle andere arbeidsvoorwarden en componenten van @Smuggler.
Ik denk dat je zelf ook wel mag/kan concluderen dat dat het ook niet zit bij Cap..

• Prx
ID-College schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:35:
[...]

Ik denk dat je zelf ook wel mag/kan concluderen dat dat het ook niet zit bij Cap..
Maar de opmerking ging dus over de bonushoogte per jaar. Alleen daar op ageren vond ik wat raar, vandaar ook mijn reactie.

• Wijnands
Lisadr schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:08:
[...]

Op het algemeen verdienen IT juniors goed bij de overheid en mogelijk meer dan bij partijen als Capgemini. Bij medior scheelt het niet zoveel en bij senior kun je beter niet bij de overheid werken als geld belangrijk voor je is. Dit gaat specifiek om IT-functies (met veel vraag).
Als ik kijk naar de rijks CAO zit ik bij CG nu zo'n beetje in schaal 14 en bij mijn volgende werkgever ga ik nog wat hoger. Rijk heeft vast een hoger pensioen, CG heeft een veel betere mobiliteits regeling.

[Voor 7% gewijzigd door Wijnands op 19-04-2023 20:15]

• Wijnands
YakuzA schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:58:
Ik vind vooral het ontbreken van de transparantie irriterend :)

Bij Altran kregen we netjes een brief met alles waar de berekening mee was gemaakt, welk bedrijfs resultaat ze in de berekening propten, wat het resulterende percentage was etc.

Dat lees ik nou een paar keer. Wat zegt je manager als je om uitleg vraagt?

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Wijnands schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:16:
[...]

Dat lees ik nou een paar keer. Wat zegt je manager als je om uitleg vraagt?
Die snapte er ook niks van, tis uiteindelijk de 1e keer dat dit via 'cap' manier gaat.
Hij ging het weer ergens navragen.

PCF hebben we waarschijnlijk niet, want we hebben geen persoonlijke targets omdat we geen MyPath gebruiken etc.

PSN

• BM3
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-06 21:53
Heeft iemand ervaring met het uitbetalen van de ESOP via Amundi na een uitdienst treding?

Lees toch wel veel horrorverhalen dat mensen vaak of kunnen fluiten naar hun centen als je wilt laten uitbetalen of dat het maanden duurt voordat ze worden afgescheept met een bedrag dat niet overeenstemt met de werkelijke portefuille. De hordes negatieve reviews op google zijn ook niet bepaald hoopgevend.

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 09:15
BM3 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:10:
Heeft iemand ervaring met het uitbetalen van de ESOP via Amundi na een uitdienst treding?

Lees toch wel veel horrorverhalen dat mensen vaak of kunnen fluiten naar hun centen als je wilt laten uitbetalen of dat het maanden duurt voordat ze worden afgescheept met een bedrag dat niet overeenstemt met de werkelijke portefuille. De hordes negatieve reviews op google zijn ook niet bepaald hoopgevend.
Ja ging vrij soepel bij mijn aandelen. Je moet via het portaal een uitbetalingsverzoek aanvragen. Daarna wordt het binnen 1-2 maanden uitbetaald.

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

Dat komt ook omdat het bedrag dat je ziet na inloggen niet het ‘echte’ bedrag nu is, maar het geprojecteerde bedrag dat het mogelijk wordt als je het de volle 5 jaar laat staan met de huidige koers oid.
Voor de meeste mensen is dat niet duidelijk.

PSN

• BM3
@Kratos @YakuzA dank voor jullie snelle reacties!
Dan zal het hopelijk wel goed komen :)

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:07
@BM3 het duurt wel even met een formulier wat je moet invullen maar uiteindelijk een flink bedrag gestort gekregen toen de koers bijna op het toppunt stond dus inleg x 6 ofzo, helaas is het bruto en moet de belasting er nog af maar een leuk bedrag (16k op een inleg van 2700 euro)

• MK_
  • Niet online

MK_

Zo, mijn proeftijd zit er op >:) Ofja, na morgen, maar ik denk niet dat in het weekend iets gaat gebeuren >:)

ESOP, voor het eerst dat ik daar van hoor :o Ik heb snel https://esop.capgemini.com/ bekeken... maar als ik het juist begrijp kan "pas" in september ingestapt worden? Althans, dat was vorig jaar blijkbaar

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

MK_ schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:53:
Zo, mijn proeftijd zit er op >:) Ofja, na morgen, maar ik denk niet dat in het weekend iets gaat gebeuren >:)
👍
ESOP, voor het eerst dat ik daar van hoor :o Ik heb snel https://esop.capgemini.com/ bekeken... maar als ik het juist begrijp kan "pas" in september ingestapt worden? Althans, dat was vorig jaar blijkbaar
2e helft van het jaar krijg je daar wel een berg mailtjes over.
Speelt idd einde jaar.

PSN

• Prx

Het is vrij normaal dat je van je manager een belletje krijgt voor het aflopen van je proeftijd. Heb je die niet gehad? :/

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-06 16:28
Ik had ook geen belletje gekregen oid van mn counselor. Kreeg wel opeens bloemen dat de proeftijd erop zat. :)

• MK_
  • Niet online

MK_

YakuzA schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:29:
[...]
👍

[...]
2e helft van het jaar krijg je daar wel een berg mailtjes over.
Speelt idd einde jaar.
Dan houd ik het in de gaten... Al zal dat niet hoeven als ik een overload aan mails er over krijg :p Tjanks!
Prx schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:40:
[...]
Het is vrij normaal dat je van je manager een belletje krijgt voor het aflopen van je proeftijd. Heb je die niet gehad? :/
Geen formeel gesprek.. maar de laatste keer dat ik op kantoor was wel gewoon wat besproken, en plannen voor komende week besproken. Dus vermoed dat het wel snor zit :7
perform93 schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:33:
Ik had ook geen belletje gekregen oid van mn counselor. Kreeg wel opeens bloemen dat de proeftijd erop zat. :)
Geen bloemen hier -O-

[Voor 14% gewijzigd door MK_ op 30-04-2023 11:45]

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:21

Ik heb de esop aangehouden tot einde looptijd, volgens mij by far de beste optie. Is er een reden dat je het nu al wil uitbetalen?

• Bizzarro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 00:00

Bizzarro

4 uur Cup-A-Soup

kezzza schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:53:
[...]

Ik heb de esop aangehouden tot einde looptijd, volgens mij by far de beste optie. Is er een reden dat je het nu al wil uitbetalen?
In 'mijn tijd', lees 2 jaar geleden dat ik uit dienst ging, was het juist de trend die je uitbetaald kreeg (dus die prognose waarde die je bij amundi kan zien. Is dat veranderd?

Die prognose was dusdanig gunstig (op basis van jarenlange groei) dat ik gekozen heb direct alles uit te laten betalen, daar kon die fooi van de tantieme niet tegen op :). Bovendien zag ik t niet gebeuren dat ze die groeitrend vast gingen houden.

Er staat mij iets bij dat bij aanhouden van je aandelen na uit dienst, je wel het loonbelasting gedeelte al mag aftikken, wellicht is dat veranderd in de loop der jaren/met ierder nieuw plan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Yes, ESOP is vaak elk jaar in december inleggen. In September krijg je de eerste mailtjes, dan kan je in oktober inleggen tot ergens begin november, dan wordt de prijs vastgesteld per inschrijving en met je decembersalaris verrekend (je kan het ook uitsmeren over meerdere periodes). Altijd doen! Het loont hoe dan ook, je krijgt je inschrijving altijd terug + wat je geld aan het renderen is. Dit kan je bij Amundi elke maand checken (doe ik omdat ik het leuk vind om excelletjes met grafiekjes ervan te maken :+ ). En na 5 jaar krijg je 'm op je salaris van december weer uitgekeerd. De inleg is netto, je opbrengst bruto dus daar gaat wel de helft weer af helaas. :P maar oke, belasting over "gratis" geld dus alles is hoe dan ook winst.

Members only:

Ik ben blij dat toen ik net bij Cap begon iemand mij het ESOP gebeuren uitlegde en aangaf dat het ALTIJD de moeite waard is, al kan je maar 500 missen, dan levert dat alsnog geld op. Nu leg ik ieder jaar wel wat meer in, er zijn jaren die het niet zo goed doen als 2017, maar dat kan altijd weer wijzigen. Je krijgt zolang Cap groeit altijd meer dan je inleg, doen ze het slecht krijg je je inleg alsnog terug zonder rendement. Het kost je dus nooit geld, behalve dat je je inleg 5 jaar kwijt bent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BM3
wm1234 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:56:
@BM3 het duurt wel even met een formulier wat je moet invullen maar uiteindelijk een flink bedrag gestort gekregen toen de koers bijna op het toppunt stond dus inleg x 6 ofzo, helaas is het bruto en moet de belasting er nog af maar een leuk bedrag (16k op een inleg van 2700 euro)
Dat is erg mooi inderdaad! Maar wel raar dat het bruto is terwijl de inleg wel netto van je loon word ingetrokken en daarbij ook nog eens de belasting er vanaf gaat (wat normaal is).
kezzza schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:53:
[...]
Ja ik laat het ook lopen inderdaad (nu al 3 jaar op rij). Maar een oud collega heeft er issues mee sinds hij uit dienst is, dus vandaar dat ik er eens benieuwd naar was of er meerdere mensen waren die ook problemen hadden na uitdienst treding.

[Voor 35% gewijzigd door BM3 op 01-05-2023 15:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

BM3 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:34:
[...]
Dat is erg mooi inderdaad! Maar wel raar dat het bruto is terwijl de inleg wel netto van je loon word ingetrokken?
[...]

Ja ik laat het ook lopen inderdaad (nu al 3 jaar op rij). Maar een oud collega heeft er issues mee sinds hij uit dienst is, dus vandaar dat ik er eens benieuwd naar was of er meerdere mensen waren die ook problemen hadden na uitdienst treding.
Tsja, belasting ;)
De netto inleg valt ook niet onder je eigen vermogen terwijl het vast staan.
Don’t ask me why :?

Verder is het met de gegarandeerde uitbetaling ter hoogte van je originele inleg wel een aantrekkelijk iets als je het niet op korte termijn nodig hebt.
Beetje met extra leverage inleggen en gegarandeerd geen verlies kunnen maken.

PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BM3
@YakuzA Ja precies, ik doe het ook nu al elk jaar. Geld kan ik missen dus daar gaat het niet om.
2020/2021 was tot nu toe nog het beste jaar voor de ESOP, flink wat winst gemaakt dat jaar met de inleg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kinger7
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
ESOP uitbetaling in een keer is na uitdienst treden vorig jaar hier ook goed gegaan. De jaren 2017,18,19,20 en 21 waren uitbetaald (in de range 10k-20k).

Je moet wel rekening houden met de gevolgen van zo'n bedrag heeft voor je belastingaangifte en toeslagen die het jaar er op definitief verekend worden. Aangezien het bedrag bij je 'Loon' wordt gerekend voor de belastingdienst.

Voor de belasting betekende dit dat sommige kosten wat hoger waren, maar vooral dat ik toch nog loonheffingskorting terug kreeg over het bruto te betalen bedrag. Aangezien het bedrag uitbetaald was nadat ik uitdienst ben gegaan is er vanuit Capgemini geen korting op toegepast. Deze krijg ik met de belastingaangifte over vorig jaar als nog terug. Wat een leuke verassing was omdat ik niet wist dat het zo werkte.

Voor de kinderopvangtoeslag betekent dit helaas het tegenovergestelde. Het uitgekeerde bedrag is nu dus in een keer bij mijn inkomen opgeteld inplaats van gespreid over 5 jaar laten uitbetalen. Dus de toeslag die ik vorig jaar gekregen heb moet ik in verhouding veel over terug betalen, inplaats van kleinere bedragen over 5 jaar. Het was een minder leuke realisatie dat de ESOP dus mijn kinderopvangtoeslag verlaagt, maar dit had ik gelukkig al wel op mijn radar voor uitdienst treden.

Bovenstaande is natuurlijk mijn persoonlijke situatie, maar het is dus wel verstanding om van te voren na te denken over de ESOP uitkeringen op je toeslagen en belastingen, helemaal als je het in een keer laat uitbetalen bij uitdienst treden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb 3 keer ESOP mee gedaan en alles laten staan. Ben heel benieuwd naar de uitbetaling maar heb er alle vertrouwen in dat dat wel geregeld gaat worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wijnands schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:39:
Ik heb 3 keer ESOP mee gedaan en alles laten staan. Ben heel benieuwd naar de uitbetaling maar heb er alle vertrouwen in dat dat wel geregeld gaat worden.
Zorg dat je bij uitdiensttreding je emailadres wijzigt naar een privé email. Dan kunnen ze je bereiken wanneer de uitbetaling gaat gebeuren en kan je aangeven dat je de uitbetaling wilt en niet de aandelen. :) Dat is nog wel eens een probleem, dat het mailadres nog op het Cap mailadres staat en ze je niet meer kunnen bereiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wijnands
SmurfLink schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:35:
[...]

Zorg dat je bij uitdiensttreding je emailadres wijzigt naar een privé email. Dan kunnen ze je bereiken wanneer de uitbetaling gaat gebeuren en kan je aangeven dat je de uitbetaling wilt en niet de aandelen. :) Dat is nog wel eens een probleem, dat het mailadres nog op het Cap mailadres staat en ze je niet meer kunnen bereiken.
Klopt. Gelukkig weet iedereen bij Cap dat en hoor je dat van alle kanten.

• Lisadr
Wanneer komt de 2022 Capgemini N.V. Jaarverslag online?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sunflame
Lisadr schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:02:
Wanneer komt de 2022 Capgemini N.V. Jaarverslag online?
Die van de group staat hier voor 2022: https://investors.capgemi...reports/?fiscal-year=2022

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lisadr
Zocht die van Nederland, het staat nog niet online.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prx
Het bericht van de raad van commissarissen in het jaarverslag over 2021 heeft een ondertekening van "16 juni 2022". Dus ik verwacht het jaarverslag 2022 van Capgemini Nederland dan ook niet voor eind juni, begin juli online te zien.
Pagina: 1 ... 75 76 77 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee