Chromoris schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:26:
Mijn ervaring is dat er genoeg mensen best blij/enthousiast zijn, ondanks dat men kennis heeft van alle misstanden/problemen binnen Capgemini. Dat enthousiasme is echter vaak
rechtevenredig met de afstand tot die misstanden/problemen. Het werkgeluk houdt stand totdat men zelf de sjaak is (iets wat ook terug te lezen valt in dit topic).
Punten die je nu aanhaalt zijn nu niet echt specifiek Capgemini. Ik heb het nodige meegemaakt in mijn omgeving. Zowel positieve als negatieve ervaringen.
Wat we in deze discussie (en ook vaak genoeg elders in dit topic) zien, zijn de volgende hardnekkige biases en drogredenen:
- Survivorship Bias & Victim Blaming: 'Mij is niets overkomen, dus degenen die klagen zullen het er wel zelf naar gemaakt hebben.' Dat je zelf geluk hebt gehad en de dans bent ontsprongen is niet hetzelfde als een goede, veilige bedrijfscultuur.
- Cognitieve Dissonantie & Sunk Cost: Na vijf of tien jaar trouwe dienst is het mentaal te pijnlijk om toe te geven dat je je tijd hebt geïnvesteerd in een toxisch systeem. Het is makkelijker om de misstanden weg te redeneren dan je eigen carrièrekeuzes kritisch te bekijken.
- Normalcy Bias & Appeal to Common Practice: Het argument dat 'elk groot bedrijf dit heeft' is een klassieke drogreden. Het normaliseren van disfunctioneel gedrag omdat de buren het ook doen, maakt het niet minder disfunctioneel. Het is een defensieve reflex om niet naar de werkelijke rot in de eigen organisatie te hoeven kijken.
- Gaslighting & Bagatelliseren: In het verlengde hiervan worden misstanden vaak afgedaan als "individuele incidenten" of "subjectieve meningen". De cijfers vertellen echter een ander verhaal: in de jaarverslagen is terug te vinden dat het verloop tegen de 20% aanligt. Dan spreek je niet meer over incidenten, maar over een structureel patroon.
- Cherrypicking: Tijdens discussies in dit topic heb ik nu al vaak genoeg meegemaakt dat men bepaalde aspecten/argumenten uitkiest die men denkt te kunnen weerleggen, terwijl andere (en vaak ook pijnlijkere) punten worden doodgezwegen. Een doorzichtige poging om de indruk te wekken dat de discussie gewonnen wordt, terwijl dit eigenlijk gewoon intellectuele oneerlijkheid is.
- Ad Hominem & Dismissal: Gelukkig niet heel vaak hier gezien, op dit punt blijft het meestal wel netjes. Maar het labelen van kritiek als "bagger" of "bullshit" is een makkelijke poging om gaten in de eigen argumentatie te verdoezelen.
Oke. Prima. ik moet zeggen, dit ook wel cherry picking. Maar heb geen zin om hierop in te gaan.
Cijfers liegen trouwens niet: uit de jaarverslagen kun je een verloop halen van rond de 20% (1 op de 5). Dat betekent dat het bedrijf statistisch gezien elke 5 jaar volledig wordt vernieuwd. De ervaring van Thundernet (na 5 jaar was het klaar) past perfect in die tijdlijn. Dit is geen incident, maar de realiteit van een businessmodel dat fungeert als een draaideur: een systeem waar loyaliteit wordt geconsumeerd in plaats van beloond.
Wat volgens mij ook niet abnormaal is bij dit type bedrijven als ik even rond zoek op het Internet. Dus of dat nu een heel sterk punt is.....
Maar zoals je aangeeft dit is ook iets hoe grote detacheerders werken. Veel juniors aannemen, waarbij veel vertrekken binnen 5 jaar.
Maar je pakt Thundernet zijn ervaring, maar negeert andere hun ervaring. Is dat dan niet cherry picking?
Maar sommige vertellen hier hun persoonlijk ervaringen, dat mag. Die heb ik ook, waarbij Capgemini mij heel goed heeft geholpen en ondersteund, waarbij ik niet uniek ben. Maar valt dit dan onder Survivorship Bias & Victim Blaming? Normalcy Bias & Appeal to Common Practice? Gaslighting & Bagatelliseren? Of moet ik hiervoor iets anders bedenken?
Maar veelal, is het een persoonlijke ervaring, die ook afhankelijk is van de personen die je tegenover je hebt. Ofwel weer persoonlijk. Je kan een goed iemand tegenover je hebben, maar ook een minder goed iemand.
Ik heb voldoende verloop gezien, van personen, voor wie Capgemini niet de juiste werkgever was.
Of dat ze gewoon ergens anders meer konden verdienen, meer mogelijkheden hadden, of omdat ze vonden dat de afspraken niet nagekomen waren (wat ook wel eens anders lag). Dat is toch ook prima?
Zie dit ook vaak genoeg bij andere bedrijven voorbij komen. Dat is nu eenmaal ook vaak een eigenschap van werken bij grote bedrijven, hoofdkantoren, of van een beursgenoteerd bedrijf.
Er zitten allemaal eigenschappen aan als je werkt bij dit soort bedrijven.
En ja, ik heb dingen gezien die niet netjes zijn gegaan (licht uitgedrukt), soms hoor ik ook beide kanten, dus weet ik iets meer en en kom je tot de conclusie dat de informatie soms dan ook conflicteren van wat ik hoor.
Maar ik heb dit soort problemen ook bij vrienden en family voorbij zien komen bij (semi) overheden, groot bedrijven, ziekenhuizen of multinationals.
Is het goed nee, maar het gebeurd.
Maar vaak zijn dit wel de uitzonderingen, als het zo loopt. Veelal is het gewoon niet de juiste verwachtingen van elkaar, verkeerde persoon tegenover je, of gewoon geen match.
En de meeste vertrekken gewoon normaal om diverse redenen.