Vreemd dat de jaarrekening van 2024 nog niet gepubliceerd is. Deze is namelijk wel al bij de KVK gedeponeerd. Vastgesteld op 30 juni 2025, en gedeponeerd op 11 juli 2025. Enfin, ik heb hem opgehaald en voor de geïnteresseerde, hij is hier te zien:
Mijn observaties van het doorlezen ervan (inclusief bladzijdenummering):
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Mijn observaties van het doorlezen ervan (inclusief bladzijdenummering):
- De netto omzet is praktisch gelijk gebleven (0,38% t.o.v. vorig jaar) – blz 6
- Hoeveelheid medewerkers is weer teruggenomen: 8590 naar 8224 (4,26% afname, 4,52% met correctie voor parttime werkers) – blz 6
- Nu komt het interessante: men heeft ook 1100 nieuwe werknemers aangenomen (blz 8). Met de (redelijke) aanname dat die niet meteen zijn weggegaan, kom ik uit op een totaal verloop van 17,83%. Ook dit jaar is bijna 1 op de 5 weggegaan bij Capgemini.
- Omzet per werknemer is toegenomen: 5,06% ten opzichte van vorig jaar – blz 6
- Verder is ook dit jaar de gemiddelde leeftijd bij Capgemini weer iets toegenomen, van 39,6 naar 39,9. Verdere vergrijzing? – blz 9
- AI is het buzzword van dit moment, dus dat komt ook meer dan genoeg terug in het jaarverslag.
- Net als vorig jaar wordt ook dit jaar ingezet op medewerkers (Diversity & Inclusion), waarbij men nu ook pocht dat men daarop een certificering heeft behaald. - Blz 10
- Stukje milieu leest als copy+paste t.o.v. vorig jaar (met misschien wat herschrijving door een LLM)
- Focus op woon-werkverkeer en zakenreizen. Dit terwijl men vorig jaar op pochte dat dit al geregeld was. Met name toen gaf men aan dat de resultaten waren te danken mede aan de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark. Blz 11
- Wel grappig om te lezen dat de CO2 emissie doelstelling 5,5% reductie was t.o.v. 2023, maar dat slecht een 0,5% gerealiseerd is. Leest verder alsof dat een van de grote motivatoren waren om de lease regeling te verbeteren / aan te passen
- Weer een stukje over feedback vergaren m.b.v. Pulse, maar voor de rest heel veel fluff – blz 12
- Dit moeten een paar mensen in dit topic leuk vinden: Cap wilt erkend gaan worden als leiden op het gebied van data protectie en cybersecurity (blz 12). Ik meen in dit topic te lezen dat die afdeling wat geslonken was….
- In het verlengde van D&I weidt men nu ook een stukje aan Digitale inclusie. Met name het opleiden van kwetsbare groepen/deelnemers komt daarin naar voren. Blz 12
- Wat ik wel mis t.o.v. vorig jaar is het stuk over de interne communities: dat gedeelte ontbreekt volledig in het jaarverslag van 2024. Wel een aantal paragrafen die praktisch hetzelfde zijn als vorig jaar, maar de communities zijn nu vervangen door de certificering – Blz 9 & 10 (en blz 9 van vorig jaar)
- Schaarste op de arbeidsmarkt komt ook dit jaar naar voren, en ook dit jaar wordt geschermd met opleidingsmogelijkheden. Leest alsof een LLM het stuk van vorig jaar heeft herschreven. Blz 13
- Obeservatie aan mijn kant: ik lees in het stukje risico’s geen enkel woord terug over de rechtszaak van Equihold, ook al is die begin dit jaar afgerond. Je zou kunnen zeggen dat hier een risico op reputatie- of imagoschade is. (hoewel de hele kwestie inmiddels min of meer in de doofpot is verdwenen) blz 14
- De toekomst ziet men kalm in (blz 16): geen aanzienlijke investeringen & geen veranderingen wat financiering betreft. Beetje onheilspellend: “De personeelsbezetting stemmen we af op de ontwikkeling van de omzet en de groei van de economie en de markt.”
- De financiele dingen wat aandachtiger doorlezen (blz 37): Leest alsof Sogeti nu ook daadwerkelijk is overgenomen, gezien de goodwill ervan wordt opgeteld bij die van Altran en Tessela. Dit was in het jaarverslag van vorig jaar weggemoffeld in de kleine letters (blz 36 van vorig jaar: “Ïn 2022 is er goodwill ontstaan door overgenomen activiteiten van Altran Nederland, Sogeti en Tessela welke zijn opgenomen in Capgemini Nederland B.V. Deze activiteiten zijn ondergebracht in Capgemini Engineering”)
- Op blz 47 kan je nog wat lezen rondom de bedragen die verschuldigd zijn aan de werknemers (vakantiedagen, bonus, etc.): t.o.v. vorig jaar is dat nagenoeg hetzelfde gebleven.
- Interessant om te lezen op blz 50 dat Consulting Services en Other Managed Services verantwoordelijk zijn dat de omzet in stand is gebleven. De overige 2, Technology Engineering Services en Application Services, hebben minder opgebracht.
- Hmm, zo te lezen heeft men Personeelskosten flink beperkt: afname van 36,3% t.o.v. vorig jaar – blz 51
- En nu naar het interessante gedeelte, salaris. De totale kosten daarvan zijn met 0,6% gedaald t.o.v. vorig jaar. In combinatie met de reductie in aantal werknemers, zou ik verwachten dat er dan toch een gemiddelde verhoging van 3,74% erin gezeten moet hebben. – blz 51
- De winst over 2024 is toegenomen met 53,5% - blz 58
- De bezoldiging van de bestuurders is ook dit jaar toegenomen: 19,04%. Die hebben lekker geboerd, zeker omdat de directie dezelfde grootte heeft behouden (3 personen) – blz 68