Een beetje in de cijfers gedoken om te kijken wat er mogelijk achter zou kunnen zitten. Ik zie dat het aandeel van de omzet van Cap NL langzamerhand is toegenomen.
Het relatieve aandeel (in %) van de omzet vergeleken met:
| 2022 | 2023 | 2024 |
| Wereldwijd | 6,2 | 6,6 | 6,8 |
| Overig Europa | 21,3 | 21,8 | 21,9 |
Kijkend naar de marge, dan zie ik over de periode wel een dipje. Vergelijk ik dat met (de gerapporteerde) marge van de delen, dan loopt NL best wel wat achter. Misschien dat dat meespeelt?
Verder als ik naar het algemene financiele resultaat kijk van 2025, dan zie ik daar ook wat staan rondom een "Fit-for-growth" programma. En iets rondom restructuring costs waarvan het merendeel in 2026 zal gaan liggen. Dit bekruipt mij als dat Capgemini net zoals veel andere bedrijven gaat reorganiseren onder het excuus van AI. Dan is geen loonsverhogingen een goede manier om alvast een gedeelte van het personeel te doen bewegen om te vertrekken. Dat vermindert de kosten van een algemeen programma.
R_Zwart schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:55:
[...]
Ze spelen daarmee in op het idee dat veel mensen denken (zeker in de "snelle" wereld van de ICT dat al dat collectieve gedoe maar voor "loonslaven" is en dat men zelf verantwoordelijk is het het eigen succes. Maar in veruit de meeste gevallen zit de beste onderhandelaar aan de andere kant van de tafel. Logisch, het is zijn (of haar, maar meestal zijn) core business terwijl de medewerker het slechts heel af en toe doet.
[...]
Klopt, en daarbij speelt ook mee dat er financiële prikkels voor het management zijn om de kosten zo laag mogelijk te houden.
Van de laatste reorganisatie heb ik verhalen gehoord dat managers elkaar op de rug hebben geklopt dat ze goedkoop van mensen waren afgekomen. Want die kregen namelijk een bonus wanneer ze in die situatie de kosten laag zouden houden. En dat zegt eigenlijk wel voldoende wat betreft skills en verhoudingen tussen de twee kanten van de tafel.
Dat kan je eisen, maar je gelijk hebben is wat anders dan je gelijk krijgen. Capgemini zal je dat nooit zomaar geven, en traineren hebben ze daar tot een kunst verheven. Plus als je dat gaat doen, dan is je carrière binnen Cap ook meteen over. Management is niet bepaald blij met personeel die mondig genoeg is om dat te doen. En mocht je uiteindelijk toch je gelijk hebben, dan is de kans groot dat Cap je afkoopt met daarin een geheimhoudingsclausule. Cap gaat er vanuit dat je voordat men hoeft te betalen, je moe gestreden bent. En als het er dan op aankomt, dan is een vaststellingsovereenkomst vanwege lange strijd een stuk makkelijker doorheen te duwen (of maakt men alsnog een offer you can't refuse, want dan nog is het goedkoper dan fair play).
Ben benieuwd wat de huidige situatie gaat brengen. De toekenning van de bonus is geloof ik in april. Twee maanden verder en je zit in juli. Ik vermoed dat er dan best wel wat mensen met hun volgende uitdaging / stap in hun carrière gaan beginnen.