• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

tweakers59 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:42:
[...]
Zo te lezen is die vergoeding laten uitkeren interessanter dan een leaseauto met het oog op de hoge bijtelling vanaf 2026.

Hoe doen de mede-tweakers het hier?
Ik rijd al sinds 2010 een prive auto.

Eigenlijk alleen als je heel veel zakelijk rijd (50k+ km/jaar) is in principe een lease auto financieel aantrekkelijker.
(prive auto waardeert dan teveel af)

Nadelen prive auto zijn dat je geld vooraf nodig hebt voor de auto en dat je niet op dezelfde manier ontzorgt wordt qua onderhoud en problemen etc.
(verder hangt het ook van je auto keuze af, als je er een nieuwe bij de dealer voor 80k aanschaft, gaat dat ook niet werken uiteraard)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 20-11-2025 15:09 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-02 20:10
[...]

Zo te lezen is die vergoeding laten uitkeren interessanter dan een leaseauto met het oog op de hoge bijtelling vanaf 2026.

Private lease betaald 'van' mobiliteitsbudget. En dus ook geen bijtelling. Los daarvan worden zakelijke kilometers en het OV vergoedt.

• AE69
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:58
hasseroderman schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:25:
[...]
Private lease betaald 'van' mobiliteitsbudget. En dus ook geen bijtelling. Los daarvan worden zakelijke kilometers en het OV vergoedt.
@hasseroderman Ik ben toch benieuwd hoe jij dat geregeld hebt om het fiscaal gunstiger te zijn over de looptijd van het leasen 48 maanden. Kan jij dat uitleggen? Ik heb een calculatie poging gedaan…

Als ik als voorbeeld een BMW iX1 neem (zoals de meest luxe standaard lease van CG) betaal je bij CG <nader in te vullen> eigen bijdrage (€0 genomen) per maand en is de bijtelling over de € 49.271, (met privé-gebruik) per maand bruto € 778,30 of netto € 385,26 (hoogste trede inkomstenbelasting van 49,5%).

Als ik via ANWB private lease dezelfde iX1 eDrive20 (standaard uitvoering in Alpinweiß Uni) neem met 10.000-15.000 km per jaar, dan kost het mij €815 plus €108,75*= €923,75 per maand.

Via mobiliteitsbudget (van €800 bruto) regeling en bijbehorende km-vergoeding voor elektrisch rijden:
  • €0,23/km x 1250km = €287,50 netto
  • €800 - €287,50 = €512,50 bruto
  • extra van @Fuwor €0,10/elektrische km x 1250km = €125 bruto
(Totaal €637,50 bruto per maand) zou €279,67netto moeten zijn?
Totaal €279,67 + €287,50 = € 567,17 netto
Kost het mij dus
€923,75 - €567,17 = €356,58 via private lease
vs € 385,26 via zakelijke lease van CG. Een voordeel van €28,68 op maand basis oftewel €344,16 op jaar basis. Klopt dit?

*Opladen a €0,087/km x 15.000km/12maanden

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

AE69 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:05:
[...]

@hasseroderman Ik ben toch benieuwd hoe jij dat geregeld hebt om het fiscaal gunstiger te zijn over de looptijd van het leasen 48 maanden. Kan jij dat uitleggen? Ik heb een calculatie poging gedaan…

Als ik als voorbeeld een BMW iX1 neem (zoals de meest luxe standaard lease van CG) betaal je bij CG <nader in te vullen> eigen bijdrage (€0 genomen) per maand en is de bijtelling over de € 49.271, (met privé-gebruik) per maand bruto € 778,30 of netto € 385,26 (hoogste trede inkomstenbelasting van 49,5%).

Als ik via ANWB private lease dezelfde iX1 eDrive20 (standaard uitvoering in Alpinweiß Uni) neem met 10.000-15.000 km per jaar, dan kost het mij €815 plus €108,75*= €923,75 per maand.

Via mobiliteitsbudget (van €800 bruto) regeling en bijbehorende km-vergoeding voor elektrisch rijden:
  • €0,23/km x 1250km = €287,50 netto
  • €800 - €287,50 = €512,50 bruto
  • extra van @Fuwor €0,10/elektrische km x 1250km = €125 bruto
(Totaal €637,50 bruto per maand) zou €279,67netto moeten zijn?
Totaal €279,67 + €287,50 = € 567,17 netto
Kost het mij dus
€923,75 - €567,17 = €356,58 via private lease
vs € 385,26 via zakelijke lease van CG. Een voordeel van €28,68 op maand basis oftewel €344,16 op jaar basis. Klopt dit?

Je vergeet de brandstof / oplaadkosten bij je private lease. (die zit er wel bij de CG lease in)
Maar verder zal het wel kloppen, wij zijn bij onze vorige auto ook naar private lease getrokken, was gewoon goedkoper. en toen was de bijtelling voor elektrische auto's ook nog eens lager.

Verder reken je met 15.000 km, terwijl dat *onbeperkt is via CG.
Je moet je bijbetalen of eraf halen als je dichterbij of verderweg zal gaan werken.
Dat was onze fout, private lease op 25.000km gezet, uiteindelijk in die auto maar 18.000 km gereden in 5 jaar tijd.
maar ach, nogsteeds goedkoper dan lease via capgemini.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Heren hartelijk dank voor deze disussie. Bizar eigenlijk dat het netto uitkeren van een mobiliteitsregeling en dan met een eigen auto dan wel private lease, dat die benadering goedkoper is dan een normale lease + bijtelling.

Ik had dit niet van te voren verwacht en dit geeft mij ook opties nu bij mijn werkgever.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Punt is het kilometrage waarmee gerekend wordt. Als je echt 40.000km/jaar rijdt kan het vast uit, maar dat rijden de meeste mensen (gelukkig) niet. En daar betaal je wel voor.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

@AE69 je moet nog wel meenemen dat lease via WG de double whammy qua kosten heeft.
Geen 800eu uitbetaald + ook bijtelling betalen.

Lease via WG ‘kost’ jou dus 800eu (MOB) bruto+778eu (bijtelling) bruto /maand.
De lease via WG ‘kost’ dus nog +/-2x zo veel als je in je berekening op uit komt.

PSN

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Ik heb in 2013 mijn lease auto overgenomen. Ik had berekend dat ik van mijn mobiliteitsvergoeding mijn prive/zakelijke KM en onderhoud kon betalen. De bijtelling heb ik altijd direct apart gehouden op een aparte rekening. Dit is ook het bedrag, waarmee ik eigenlijk mijn auto afschrijf, of verreken. Meestal dus met 3-4 jaar heb ik hem volledig terugverdiend en begint het leuk te worden.

Toen in 2022 mijn auto met 300k op de teller te veel kosten begon te maken, had ik meer dan genoeg geld op een goede en leuke occasion aan te schaffen van die spaarrekening en momenteel nog 1 jaar en dat heb ik hem ook terug verdient, vanuit de bijtelling die ik niet heb en hoop ik er nog 6-8 jaar mee te kunnen rijden.

Volgens mij stappen steeds meer collega's over op de uitbetaling van het mobiliteitsbudget als ik dit zo hoor.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:42

Rmg

Rolfie schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:07:
[...]

Volgens mij stappen steeds meer collega's over op de uitbetaling van het mobiliteitsbudget als ik dit zo hoor.
Dit is al de trend de laatste 10 jaar...

• tweakers59
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 05-02 23:00
Wellicht is het vooral nog interessant om een zakelijke leaseauto te hebben wanneer je privé erg veel kilometers maakt?

Hoe is het beleid bij Capgemini wat betreft privé kilometers?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rolfie schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:07:
[...]
De verschuiving was idd al langer aan de gang, en is met de covid versneld ivm de verhoogde mogelijkheid om (gedeeltelijk) thuis te werken.
Dit thuiswerken heeft het aantal zakelijke km's voor veel mensen aardig verminderd, waardoor een lease van WG nog veel minder aantrekkelijk is geworden voor een groot deel van de mensen.

PSN

• hasseroderman
AE69 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:05:
[...]

Well.. Voor mij zijn andere zaken belangrijker, zoals de vrije keuze van het type auto en het niet bezitten van een auto. Ik heb gekozen voor een auto die op benzine rijdt i.p.v. de verplichte keuze om EV of Hybrid te rijden. Private lease contract is voor 12K km per jaar.

Dat er geen bijtelling is, is bijkomende voordeel.
Tanken in Duitsland helpt ook :)

• Rmg

Rmg

tweakers59 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:57:
Hoe is het beleid bij Capgemini wat betreft privé kilometers?
Onbeperkt op basis van fair use, wat natuurlijk een beetje een vaag begrip is.

Nou heb ik al tig jaar geen lease meer, maar ik weet dat je wel opmerkingen kreeg als je 2x je werk-km prive reed per jaar, of bij 2x je contract km's in een jaar.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Rmg schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:01:
[...]

Nou heb ik al tig jaar geen lease meer, maar ik weet dat je wel opmerkingen kreeg als je 2x je werk-km prive reed per jaar, of bij 2x je contract km's in een jaar.
Hebben ze eindelijk de 11,500 kilometers per jaar eruit gehaald? Dat heeft ze lang genoeg gekost zeg..

I have stability. The ability to stab.

• AE69
Smuggler schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:29:
[...]
Je vergeet de brandstof / oplaadkosten bij je private lease. (die zit er wel bij de CG lease in)
@Smuggler
Nee, dat ben ik niet vergeten. Onderaan staat er (voor de private lease regeling):
Verder reken je met 15.000 km, terwijl dat *onbeperkt is via CG.
Klopt x2
  • dat ik met 15.000 km bereken om "realistisch te zijn". Als ik bij private lease een hoger getal invoer zijn de maandelijkse kosten nog hoger.
  • CG heeft onbeperkt kms
Je moet je bijbetalen of eraf halen als je dichterbij of verderweg zal gaan werken.
Dat was onze fout, private lease op 25.000km gezet, uiteindelijk in die auto maar 18.000 km gereden in 5 jaar tijd.
maar ach, nogsteeds goedkoper dan lease via capgemini.
Nog 3 vragen:
  1. Dat is nogal een verschil van 125.000km vs 18.000km. Toevallig tijdens Corona en gelegenheid om vanuit thuis te werken ipv naar kantoor bij de opdrachten met de private lease auto?
  2. Maar kijk jij naar hetzelfde model/type en uitvoering van de auto? Als ik via private lease een Aygo lease dan is het inderdaad goedkoper dan de BMW i1 via CG.
  3. Welke auto heb jij voor private lease genomen?

• AE69
hasseroderman schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:45:
[...]
Well.. Voor mij zijn andere zaken belangrijker, zoals de vrije keuze van het type auto en het niet bezitten van een auto. Ik heb gekozen voor een auto die op benzine rijdt i.p.v. de verplichte keuze om EV of Hybrid te rijden. Private lease contract is voor 12K km per jaar.
Inderdaad, de beperkingen (geen vrije keuze) en greenwashing (alleen elektrisch) tellen voor mij ook als 2 goede redenen om naar andere mogelijkheden te kijken.

Wil je als werkgever echt wat bijdragen aan minder CO2 uitstoot, beperk dan de woon-werk afstand die je werknemers moeten afleggen. Zet een max op de afstand in kms tussen huis-adres en opdracht van 30km.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:42
Rmg schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:01:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat het wel meevalt qua vaagheid. Zonder woon-werkverkeer zullen de meeste mensen per jaar niet extreem veel rijden. Als je ieder weekend 250km rijdt zit je op 13.000 km/jaar. Je moet het wel heel bont maken om daar ver boven uit te komen. Als iemand 26.000 km privé rijdt kan je vragen gaan stellen wat iemand bezielt om in zijn vrije tijd alleen maar auto te rijden :-)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

R_Zwart schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:10:
[...]
Ik denk eerlijk gezegd dat het wel meevalt qua vaagheid. Zonder woon-werkverkeer zullen de meeste mensen per jaar niet extreem veel rijden. Als je ieder weekend 250km rijdt zit je op 13.000 km/jaar. Je moet het wel heel bont maken om daar ver boven uit te komen. Als iemand 26.000 km privé rijdt kan je vragen gaan stellen wat iemand bezielt om in zijn vrije tijd alleen maar auto te rijden :-)
Een lease auto was vroegah altijd de manier om de zomervakantie in Italie te doen, plus nog een wintersportje in oostenrijk etc.

PSN

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

YakuzA schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:47:
[...]

Een lease auto was vroegah altijd de manier om de zomervakantie in Italie te doen, plus nog een wintersportje in oostenrijk etc.
Kan dat niet met een prive auto dan? :? :?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• AE69
Tylen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:50:
[...]
Dat kan ook, alleen:
  • met prive auto kan je brandstofkosten buitenland niet netto/bruto declareren
  • met prive auto kan je iets meer extra onderhoud nodig hebben
  • met private lease wil je niet over je afgesproken jaarlijkse kilometer contract ivm extra kosten

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tylen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:50:
[...]
Zo kom je aan dit:
Als iemand 26.000 km privé rijdt kan je vragen gaan stellen wat iemand bezielt om in zijn vrije tijd alleen maar auto te rijden :-)

PSN

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Nee want het is je prive auto ;)

• Tylen
  • Nu online

Tylen

AE69 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:15:
[...]

Dat kan ook, alleen:
  • met prive auto kan je brandstofkosten buitenland niet netto/bruto declareren
  • met prive auto kan je iets meer extra onderhoud nodig hebben
  • met private lease wil je niet over je afgesproken jaarlijkse kilometer contract ivm extra kosten
Dus? Ja het kost meer. Maar dat wil niet zeggen dat je niet met een prive auto op vakantie kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Tylen op 26-11-2025 08:31 ]

• Tylen
  • Nu online

Tylen

YakuzA schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 18:47:
[...]

Snap je mij. Dit is onzin dus. Ik rijd elk jaar lekker prive naar italie (mei vakantie) en frankrijk voor de wintersport.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tylen schreef op woensdag 26 november 2025 @ 05:56:
[...]

Snap je mij. Dit is onzin dus. Ik rijd elk jaar lekker prive naar italie (mei vakantie) en frankrijk voor de wintersport.
Nee ik snap de reactie niet echt. volgens mij praten we wat langs elkaar heen.

Ik zeg niet echt iets over dat je die 26k/jaar prive met een prive auto niet kan maken of dat mensen dit niet doen? Alleen dat 26k/jaar prive wel iets is wat mensen kunnen doen zonder serieuze vragen waarom ze al hun vrije tijd in de auto spenderen :)
Overigens zal je met een lease auto meer de incentive hebt om dit te doen omdat je voor de x0.000eu/jaar aan leasekosten voor je auto met 'gratis' refills meer incentive zal hebben om dit met de auto te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 26-11-2025 08:59 ]

PSN

• PB1983
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-02 13:09
YakuzA schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:55:
[...]

Overigens zal je met een lease auto meer de incentive hebt om dit te doen omdat je voor de x0.000eu/jaar aan leasekosten voor je auto met 'gratis' refills meer incentive zal hebben om dit met de auto te doen.
Boss makes a dollar, I make a dime.. that is why I fast charge during holiday time.

Overigens heb ik een proefrit gemaakt met die BMW iX1, maar kreeg natuurlijk van de dealer een met een M Sportpakket Pro mee. Het was interessant, totdat ik de bijtelling ging berekenen.. 8)7

ID.3 Pro S Limited Edition

• AE69
PB1983 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:26:
[...]
Overigens heb ik een proefrit gemaakt met die BMW iX1, maar kreeg natuurlijk van de dealer een met een M Sportpakket Pro mee. Het was interessant, totdat ik de bijtelling ging berekenen.. 8)7
Kan jij verklappen wat de lease kosten zijn bij CG via de lease maatschappij Athlon?

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-02 16:16
Ik zie hier in mijn portal het volgende:

IX1A 150kW 67kWh EDrive20 Pure Edition
Fiscale waarde 44995
Leasetarief incl. brandstof 912.78

IX1A 150kW 67kWh EDrive20
Fiscale waarde 49271
Leasetarief incl brandstof 954.03

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

AE69 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:56:

Nog 3 vragen:
  1. Dat is nogal een verschil van 125.000km vs 18.000km. Toevallig tijdens Corona en gelegenheid om vanuit thuis te werken ipv naar kantoor bij de opdrachten met de private lease auto?
  2. Maar kijk jij naar hetzelfde model/type en uitvoering van de auto? Als ik via private lease een Aygo lease dan is het inderdaad goedkoper dan de BMW i1 via CG.
  3. Welke auto heb jij voor private lease genomen?
1. We hebben 2 auto's voor de deur. (weken geleden, toen ik dit eerst schreef) Prive koop en prive lease (we werken trouwens allebei voor capgemini).
Betreft deze auto, dat was onze minst favoriete auto, en werd enkel gepakt als we die dag echt 2 auto's nodig hadden, de diegene met de kleinste afstand kreeg dan die auto. Onze andere auto kreeg zo'n 50K per jaar voor z'n kiezen. de andere 4K kwam dus voor rekening voor deze auto.
2. ja zelfde auto en zelfde uitvoering, maar de winst werd groter door een auto te nemen die via capgemini niet eens beschikbaar was. 5 jaar geleden was dat dus de MG ZS EV, maar ook onze koop auto is niet via capgemini te leasen (Tesla model Y).
3. Op dit moment sinds 2 weken hebben we 2 auto's in prive bezit, dus niets meer via lease.
Redenen:
Goedkoper.
En betere auto ervaring. (rijdt beter dan de merken die via cap zijn te krijgen al is dit een persoonlijke beleving).
Auto is uitleenbaar, als een familie lid even de auto nodig heeft.
Leuker aan te kleden of te (mis)bruiken, zonder dat werk er mee te maken heeft, het eigendoms deel dus.

Uiteindelijk nautuurlijk moeilijk te vergelijken. maar bijtelling is gewoon hoog tegenwoordig. Bijtelling was bedoelt als prive voordeel van een auto. aanschaf + brandstof + onderhoud. maar afgeleid van de aanschafprijs.

Maar Elektrisch liggen die verhoudingen totaal anders. en wordt je belast op het duurste deel. terwijl het fiscale voordeel voor brandstof en onderhoud een stuk lager is.

Tegelijk is de constructie bij capgemini best voordelig nu voor elektrische auto's met de hogere km vergoeding, zeker als je genoeg zakelijk rijdt.

Als je veel prive rijdt dan is leasen sneller voordelig.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• badkuip
  • Laatst online: 16:25
Voor het eerst dat ik me hier meldt in dit topic. Ik heb een aanbod gekregen om te gaan werken als senior consultant bij Capgemini. Ik heb er twee vragen over:
  1. Hoe werkt het tantieme precies? Het tantieme is bepaald op een paar duizend euro. Wordt deze wel eens 100% uitgekeerd? Of is dat de afgelopen jaren niet voorgekomen? Met wat voor een percentage is het uitgekeerd de afgelopen jaren?
  2. Wat moet je ervoor doen om de tantieme te behalen? Er staat dat deze afhangt van je eigen persoonlijke resulaten, je inzet (facturabiliteit denk ik) en de resultaten van Cap. In welke mate heb je er invloed op? Als je niet ziek wordt en gewoon het hele jaar op de klus zit, haal je dan je tantieme? Of speelt uurtarief en andere factoren hier ook rol?
  3. Kan je een grotere tantieme halen bij harder werken? Dus 70% tantieme bij normaal functioneren en 80% door het bijwonen van allemaal meetings en bijdragen aan vakgroepen of experttafels?
  4. Hoe werkt de mobiliteitsvergoeding in het geval ik met eigen vervoer (motor) reis? Krijg ik de 850 bruto gewoon uitgekeerd en dat is dan? Of moet ik ergens kilometers invoeren en wordt er nog een bruto-netto gedaan?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

@badkuip
punt 1/2/3 hangen inderdaad af van bedrijfsresultaat en je YER score en nog wat magische formules. je YER score wordt weer bepaald door je inzet/resultaat/facturabiliteit etc.
Vanuit onze overname hadden we bij Engineering nog minimale percentages uit de harmonisatie, dus weet niet hoe dit voor de 'normale' Cap exact zit qua behalen van de targets :)

punt 4 staat hier bovenaan deze pagina (vorige week nog) uitgebreid beschreven: AE69 in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)"

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 28-11-2025 10:20 ]

PSN

• badkuip
YakuzA schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:17:
@badkuip
punt 1/2/3 hangen inderdaad af van bedrijfsresultaat en je YER score en nog wat magische formules. je YER score wordt weer bepaald door je inzet/resultaat/facturabiliteit etc.
Vanuit onze overname hadden we bij Engineering nog minimale percentages uit de harmonisatie, dus weet niet hoe dit voor de normale Cap exact zit :)

punt 4 staat hier bovenaan deze pagina (vorige week nog) uitgebreid beschreven: AE69 in "Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)"
Dankjewel. Wat is jouw beeld bij de YER score? Komt het overeen met de werkelijkheid (dus je facturabiliteit en je inzet voor Cap)? Kan je dat een beetje sturen?

• hasseroderman
@badkuip
1. Zelf heb ik altijd meer dan 100% uitgekeerd gekregen.
2. Je eigen facturabelheidspercentage is een grote factor, uurtarief niet. Verder tellen het businessunit en bedrijfsresultaat mee.Je invloed zit eigenlijk alleen het eerste deel.
3. Niet door harder te werken, maar zorgen dat je facturabel inzetbaar blijft.
4. Zie verder in dit forum

• totororo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-12-2025
Mag ik bij uitdiensttreding mijn vakantiedagen inzetten om eerder te beginnen bij een nieuwe werkgever?

Stel ik heb nog 20 vakantiedagen (=werk maand) en ik zou deze inzetten om vervolgens tijdens deze periode al bij een andere werkgever te beginnen.
Uitdienstreding zou dan officieel eind maart zijn, maar ik zou dan 1 maart starten bij de nieuwe werkgever.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

totororo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:22:
Mag ik bij uitdiensttreding mijn vakantiedagen inzetten om eerder te beginnen bij een nieuwe werkgever?

Stel ik heb nog 20 vakantiedagen (=werk maand) en ik zou deze inzetten om vervolgens tijdens deze periode al bij een andere werkgever te beginnen.
Uitdienstreding zou dan officieel eind maart zijn, maar ik zou dan 1 maart starten bij de nieuwe werkgever.
dat kun je afstemmen met de klant waar je zit en je manager.

Als je de bank warm houd zal dat iig geen probleem zijn om zo te doen :)

PSN

• AE69

Betreft het wettelijke vakantie-uren of bovenwettelijke vakantie-uren?
Als het wettelijke vakantie-uren betreft vraag ik me af of het ARBO-technisch het wel kan. Jij moet als werknemer ook verplicht een minimum aantal dagen verlof opnemen in een jaar.
Het hangt ook af van:
  • heb je nu een opdracht -> dan kan CG je aan 2 maanden opzegtermijn houden, zodat ze toch 1 maand extra kunnen profiteren.
  • heb je nu geen opdracht -> dan heeft CG 1 maand geen kosten aan jou.

• totororo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-12-2025
AE69 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:19:
[...]

Betreft het wettelijke vakantie-uren of bovenwettelijke vakantie-uren?
Als het wettelijke vakantie-uren betreft vraag ik me af of het ARBO-technisch het wel kan. Jij moet als werknemer ook verplicht een minimum aantal dagen verlof opnemen in een jaar.
Het hangt ook af van:
  • heb je nu een opdracht -> dan kan CG je aan 2 maanden opzegtermijn houden, zodat ze toch 1 maand extra kunnen profiteren.
  • heb je nu geen opdracht -> dan heeft CG 1 maand geen kosten aan jou.
Het zijn bovenwettelijke vakantieuren.

Ik zit nu op een opdracht en ik snap dat CG de 2 maanden wilt aanhouden ivm inkomsten voor CG.
Echter zou ik mijn vakantiedagen voor de 2e maand wel mogen inzetten denk ik?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

totororo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:33:
[...]
Het zijn bovenwettelijke vakantieuren.

Ik zit nu op een opdracht en ik snap dat CG de 2 maanden wilt aanhouden ivm inkomsten voor CG.
Echter zou ik mijn vakantiedagen voor de 2e maand wel mogen inzetten denk ik?
Of dat kan/mag zal per manager en klant en welke unit je zit mogelijk variëren.

PSN

• tweakers59
Ik ga binnenkort starten bij Capgemini.

Zitten er nog interessante leaseautos in de pool met een lage bijtelling?

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-02 09:00
tweakers59 schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:06:

Net te laat, ik heb vanochtend mijn lease ingeleverd

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• R_Zwart

Even los van of het kan: is het ook niet lekker om even een maand af te schakelen voordat je elders begint?

• aex351
  • Laatst online: 15:39

aex351

I am the one

badkuip schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:09:
Voor het eerst dat ik me hier meldt in dit topic. Ik heb een aanbod gekregen om te gaan werken als senior consultant bij Capgemini. Ik heb er twee vragen over:
  1. Hoe werkt het tantieme precies? Het tantieme is bepaald op een paar duizend euro. Wordt deze wel eens 100% uitgekeerd? Of is dat de afgelopen jaren niet voorgekomen? Met wat voor een percentage is het uitgekeerd de afgelopen jaren?
  2. Wat moet je ervoor doen om de tantieme te behalen? Er staat dat deze afhangt van je eigen persoonlijke resulaten, je inzet (facturabiliteit denk ik) en de resultaten van Cap. In welke mate heb je er invloed op? Als je niet ziek wordt en gewoon het hele jaar op de klus zit, haal je dan je tantieme? Of speelt uurtarief en andere factoren hier ook rol?
  3. Kan je een grotere tantieme halen bij harder werken? Dus 70% tantieme bij normaal functioneren en 80% door het bijwonen van allemaal meetings en bijdragen aan vakgroepen of experttafels?
  4. Hoe werkt de mobiliteitsvergoeding in het geval ik met eigen vervoer (motor) reis? Krijg ik de 850 bruto gewoon uitgekeerd en dat is dan? Of moet ik ergens kilometers invoeren en wordt er nog een bruto-netto gedaan?
Tantième wordt over algemeen niet 100% uitgekeerd. Er is altijd wel een reden te verzinnen waarom wel/waarom niet. Hoe hoger je grade. Hoe meer je procent van je salaris variabel wordt. Een deel is objectief (inzetbaarheid, bedrijfsresultaat etc.) en een andere deel is subjectief (management oordeel). Je hebt er feitelijk weinig invloed op. Over je mobiliteitsvergoeding. Dat wordt bruto uitgekeerd of wanneer je km vergoeding wilt, wordt dat er eerst vanaf getrokken zodat je een bruto-netto voordeel behaald.

[ Voor 4% gewijzigd door aex351 op 30-12-2025 02:44 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• AE69
tweakers59 schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:06:

Voorheen was er een intranet pagina met overzicht maar dat kan ik niet meer vinden.
De autos met lage bijtelling gaan snel weg.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:24
YakuzA schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:06:
[...]

Van wat ik begreep van een oudgediende op kantoor is het voor NL mensen het slimste om gewoon alles uit te laten betalen, aangezien het anders ergens in een ingewikkelde Franse bewaarconstructie terecht komt?
Nou, dit liep ook weer keurig netjes. Gekozen voor uitbetalen en in December via de payrol gekregen. Belasting was wel pijnlijk maar daar kan cap natuurlijk niks aan doen.

Moet wel zeggen dat Capgemini echt heel netjes is naar oud-werknemers toe. Daar kunnen sommige andere bedrijven echt wel een voorbeeld aan nemen. Als een bepaalde manager daar verdwijnt mogen ze mij zo weer bellen

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Wijnands schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Nou, dit liep ook weer keurig netjes. Gekozen voor uitbetalen en in December via de payrol gekregen. Belasting was wel pijnlijk maar daar kan cap natuurlijk niks aan doen.
Belasting word netjes gecorrigeerd bij je aangifte.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

AE69 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:44:
[...]

Voorheen was er een intranet pagina met overzicht maar dat kan ik niet meer vinden.
De autos met lage bijtelling gaan snel weg.
Die is er wel nog, op Daily+ nu. Lease Deparment -> Take over list.

Maar veel lager dan 16% bijtelling tot 35k ga je niet vinden.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• derpfaec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-01 20:37
Ik ga binnenkort starten Bij Capgemini. Vanuit mijn vorige werk had ik een Tesla model 3, nu zou ik die graag weer willen.

Valt die binnen de merken die ze aanbieden?

• AE69
derpfaec schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:42:
Ik ga binnenkort starten Bij Capgemini. Vanuit mijn vorige werk had ik een Tesla model 3, nu zou ik die graag weer willen.

Nee

• Rmg

Rmg

badkuip schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:19:
[...]

Dankjewel. Wat is jouw beeld bij de YER score? Komt het overeen met de werkelijkheid (dus je facturabiliteit en je inzet voor Cap)? Kan je dat een beetje sturen?
YER score is grofweg is gesplitst over 3 dingen.

Klanttevredenheid. 40%
Facturabiliteit en professionele hygiëne (cv up to date etc) 30%
Je toegevoegde waarde voor Cap war weer deels je persoon development en business development is, grade afhankelijk.

Score is 1 tot 5 met een normaalverdeling over je grade waar succeeding (3) de normaalverdeling is.

Je hebt het over tantième dus minimaal grade C. Je toegevoegde waarde gaat hard mee tellen om hoger dan succeeding te scoren.

Voor je tantième berekening is er een persoonlijke formule

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 20-01-2026 20:51 ]

• Tylen
  • Nu online

Tylen

derpfaec schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:42:

Je gaat er al beginnen maar je hebt dit niet van te voren uitgezocht?? (Dus voordat je je contract tekende)

• badkuip
Rmg schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:35:
[...]

YER score is grofweg is gesplitst over 3 dingen.

Klanttevredenheid. 40%
Facturabiliteit en professionele hygiëne (cv up to date etc) 30%
Je toegevoegde waarde voor Cap war weer deels je persoon development en business development is, grade afhankelijk.

Score is 1 tot 5 met een normaalverdeling over je grade waar succeeding (3) de normaalverdeling is.

Je hebt het over tantième dus minimaal grade C. Je toegevoegde waarde gaat hard mee tellen om hoger dan succeeding te scoren.

Voor je tantième berekening is er een persoonlijke formule
Bedankt voor je reactie nog. Ik ben intussen ergens anders aan de slag gegaan. Capgemini had wel het betere salaris maar tijdens de procedure lieten ze heel veel punten liggen:
1. Mijn leidinggevende kon niet op de afspraak die door recruitement gepland was. Ik heb die beste man gebeld en aan de telefoon met hem een nieuwe datum geprikt. Echter op die nieuwe datum bleek hij er toch ook niet te zijn en had ik het gesprek met een vervangende manager. Maar dat werd me dat pas duidelijk gemaakt toen we de meeting room in liepen. Kan ik best tegen, maar even bellen of even een appje van te voren was wel zo netjes geweest.
2. Gesprek verliep voorspoedig. Was op een vrijdag. Op maandag nog geen bericht. Dinsdag zelf maar gebeld maar toen wist recruitement niet wat de managers ervan dachten. Woensdag het bericht dat ze me wilden hebben maar nu werd de startdatum verlegd van 1-1-2026 naar 1-3-2026. Dit waren orders van bovenaf (Frankrijk).

Kennelijk kost het heel veel moeite om een sollicitatieprocedure fatsoenlijk te doorlopen. Als het de mensen dan al niet lukt om snel met elkaar af te stemmen, dan houd ik me vast wat er zou gebeuren als ik er eenmaal zou werken.

Het pand (Utrecht Leidsche rijn) is smerig en rommelig. Bureaus, tafels en stoelen staan overal bij elkaar geschoven en de ramen (bij de voordeur) zijn al in jaren niet gelapt. Kan muggenziften zijn, maar het algehele beeld van mij is dat men zich niet bezighoudt met wat een ander ervan denkt.

• AE69
badkuip schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Bedankt voor je reactie nog. Ik ben intussen ergens anders aan de slag gegaan. Capgemini had wel het betere salaris maar tijdens de procedure lieten ze heel veel punten liggen:
1. Mijn leidinggevende kon niet op de afspraak die door recruitement gepland was. Ik heb die beste man gebeld en aan de telefoon met hem een nieuwe datum geprikt. Echter op die nieuwe datum bleek hij er toch ook niet te zijn en had ik het gesprek met een vervangende manager. Maar dat werd me dat pas duidelijk gemaakt toen we de meeting room in liepen. Kan ik best tegen, maar even bellen of even een appje van te voren was wel zo netjes geweest.
2. Gesprek verliep voorspoedig. Was op een vrijdag. Op maandag nog geen bericht. Dinsdag zelf maar gebeld maar toen wist recruitement niet wat de managers ervan dachten. Woensdag het bericht dat ze me wilden hebben maar nu werd de startdatum verlegd van 1-1-2026 naar 1-3-2026. Dit waren orders van bovenaf (Frankrijk).

Kennelijk kost het heel veel moeite om een sollicitatieprocedure fatsoenlijk te doorlopen. Als het de mensen dan al niet lukt om snel met elkaar af te stemmen, dan houd ik me vast wat er zou gebeuren als ik er eenmaal zou werken.

Het pand (Utrecht Leidsche rijn) is smerig en rommelig. Bureaus, tafels en stoelen staan overal bij elkaar geschoven en de ramen (bij de voordeur) zijn al in jaren niet gelapt. Kan muggenziften zijn, maar het algehele beeld van mij is dat men zich niet bezighoudt met wat een ander ervan denkt.
Lijkt me een goede beslissing van jouw kant @badkuip . Als je als toekomstige werkgever iemand binnen wil halen op een gespannen arbeidsmarkt dan moet je toch beter je best doen om het voor elkaar te krijgen. Spijtig genoeg heeft Frankrijk te veel zeggenschap over wat er hier in NL gebeurt in te veel zaken. Het lijkt er op dat ze de kans op tegenvallende inzetbaarheid van een nieuwe werknemer (lees @badkuip) willen minimaliseren zodat de kwartaal cijfers niet te zwaar beïnvloed worden.

Zelfs de beoordelingen volgens een normalverdeling wordt vanaf boven gedicteerd. “Gij zult 1 persoon een 2/5 geven, en 1 persoon 4/5, de rest een 3/5.” Hoe leg je dat uit aan een team met goed functionerende medewerkers?

• Rmg

Rmg

AE69 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Zelfs de beoordelingen volgens een normalverdeling wordt vanaf boven gedicteerd. “Gij zult 1 persoon een 2/5 geven, en 1 persoon 4/5, de rest een 3/5.” Hoe leg je dat uit aan een team met goed functionerende medewerkers?
Onderwater is dit gewoon de norm bij veel bedrijven, soms zelfs op afdelingsniveau of team niveau, een Philips is niet anders.

Het is een stom systeem, sure, maar het zijn de regels die we opgelegd hebben gekregen en het is geen geheim.

Er zijn 2 dingen die helpen, de schaal, het gebeurt op een vrij hoog niveau, dus je hebt massa, wat maakt dat die problemen niet zozeer op team niveau spelen maar meer op practice niveau speelt.

En het 2e is dat salarisverhoging in zekere zijn losgekoppeld van de beoordelingen.

• AE69
[quote]Rmg schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:08:
[...]
Onderwater is dit gewoon de norm bij veel bedrijven, soms zelfs op afdelingsniveau of team niveau, een Philips is niet anders.
Misschien qua beoordeling systeem wel maar de consequenties voor de werknemer zijn veel zwaarder! Werknemers bij bedrijven zoals Philips die wel een CAO hebben krijgen een salarisverhoging om de inflatie te corrigeren met enkele procenten, bij Capgemini is de werknemer afhankelijk van zijn jaarlijkse verbeoordeling door de managementlagen van NL tot F als je wel of niet die €50-200 bruto loonsverhoging krijgt!
Het is een stom systeem, sure, maar het zijn de regels die we opgelegd hebben gekregen en het is geen geheim.
Nou, op het intranet zie je hiervan niets terug, het blijft een vaag subjectief verhaal waarbij de managers altijd iets weten te vinden waardoor je niet een 4 of 5 hebt verdiend bij je beoordeling.
En het 2e is dat salarisverhoging in zekere zijn losgekoppeld van de beoordelingen.
Dat is pertinent niet waar! Afhankelijk van:
  • beoordeling
  • X-factor (een vast bedrag rond de €50?)
  • grade
wordt jouw salarisverhoging bepaald.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AE69 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:46:
Dat is pertinent niet waar! Afhankelijk van:
  • beoordeling
  • X-factor (een vast bedrag rond de €50?)
  • grade
wordt jouw salarisverhoging bepaald.
X-Factor was alleen iets wat bestond bij ex-Altran >> Cap Engineering.
Onze meest eerlijke/objectieve loonsverhoging stelsel dat we eindelijk hadden.

(en dat nu dus beëindigd is vanuit Parijs, als ik alle wandelgangen moet geloven)

PSN

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:05
Het beoordelingssysteem is eigenlijk al jaren hetzelfde (praktisch hetzelfde gebleven als toen ik er zat). De basis is de zogenaamde Vitality Curve. Aan de buitenkant kan dit wat verbloemd worden, maar het komt er gewoon op neer dat management beperkt is in het geven van beoordelingen. Het resultaat is dus dat beoordelingen een veel subjectiever karakter hebben dan wat gewenst is (want managers zijn verplicht om ook slechte beoordelingen uit te geven, of dat nu terecht is of niet).

En natuurlijk heeft Parijs de teugels stevig in handen wat NL betreft, kijk maar wie er in de raad van commissarissen zit. Dat was trouwens ook al zo in mijn tijd. Van wat ik destijds op de wandelgangen hoorde was dat Frankrijk het niet zo goed deed, en dat de resultaten van NL gebruikt werden om dat op te krikken.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:54

ThunderNet

Flits!

Wat ik destijds erg, erg storend vond is dat er een career-framework was opgezet, wat het doet voordoen dat als je netjes de spelregels volgt en aan alle eisen voldoet daar iets tegenover zou staan. En dat was gewoon pertinent niet waar, en telkens waren er andere argumenten.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Waarom werken er uberhaubt nog mensen voor cap? Ik lees echt alleen maar slechte dingen.

• AE69
ThunderNet schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:21:
Wat ik destijds erg, erg storend vond is dat er een career-framework was opgezet, wat het doet voordoen dat als je netjes de spelregels volgt en aan alle eisen voldoet daar iets tegenover zou staan. En dat was gewoon pertinent niet waar, en telkens waren er andere argumenten.
Inderdaad dat is erg frustrerend en demotiverend naar je werknemers. Als werkgever houd je steeds een vette grote worst voor maar uiteindelijk krijgt de werknemer een filter dunne plakje.
Ik vraag me af wat de management lagen krijgen?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

AE69 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Inderdaad dat is erg frustrerend en demotiverend naar je werknemers. Als werkgever houd je steeds een vette grote worst voor maar uiteindelijk krijgt de werknemer een filter dunne plakje.
Ik vraag me af wat de management lagen krijgen?
In de laatste twee beoordelingen had ik alles netjes gedocumenteerd, en zou ik volgens de schema's minimaal 2 stappen omhoog moeten. M'n manager was het met mij op die punten eens, maar zei ook direct dat het niet ging gebeuren.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• AE69
ThunderNet schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:36:
[...]
In de laatste twee beoordelingen had ik alles netjes gedocumenteerd, en zou ik volgens de schema's minimaal 2 stappen omhoog moeten. M'n manager was het met mij op die punten eens, maar zei ook direct dat het niet ging gebeuren.
Hmmm…
Het ging niet gebeuren want? Als het een transparant systeem zou zijn dan zou het evident moeten zijn dat je/wel die promotie of salaris verhoging zou moeten krijgen :(

Toen ben je weggegaan bij Capgemini?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

AE69 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Hmmm…
Het ging niet gebeuren want? Als het een transparant systeem zou zijn dan zou het evident moeten zijn dat je/wel die promotie of salaris verhoging zou moeten krijgen :(
Eerste keer was geen promotie, want er stond niks op papier en dingen waren beloofd aan mij door een manager die er niet meer werkte toen.
Tweede keer was het geval dat twee van mijn collega's "dringender" omhoog moesten qua niveau.
Derde keer was geen promoties vanwege reorganisatie, niemand zou een promotie een krijgen.
Vierde keer was er "geen business case" ondanks dat de tarieven naar de klant toe voor mij al wel een niveau hoger lagen.

HR kon mij ook geen fatsoenlijk antwoord geven op een aantal zaken, zo gaven ze aan dat ze je prestaties benchmarken aan je peers. Mijn vraag hoe ze dat deden als ik de enige was met een bepaalde rol/functie in het land draaiden ze daar mooi omheen.
Toen ben je weggegaan bij Capgemini?
Ja, hoewel dat nog weer een verhaal apart was, want in dezelfde week dat ik een nieuw contract getekend heb, is ook naar voren gekomen dat ze onze hele afdeling gingen opdoeken.
Kort daarna was er flinke paniek, ik was intern uitgehuurd aan een afdeling van Cap engineering. Gebrek aan interne communicatie heeft ze uiteindelijk nog een flinke klap geld gekost, inclusief hoger management naar klanten vliegen om excuses aan te bieden etc. Cap engineering heeft me daarna half gesmeekt om voor hun te gaan werken (loondienst aanbod gekregen, alswel aanbod als in te huren als derde partij). Heb daar toen vriendelijk voor bedankt.

Ben wel blij dat ik weet dat het uit het perspectief van klanten nooit een probleem is geweest. Heb achteraf met meerdere gesproken, en de vraag gekregen of x-rol bij hun niet iets voor mij zou zijn. En een van de redenen dat ik bij m'n huidige werkgever zit is omdat een van mijn ex-collega's daar werkte en mij aanraadde :)

[ Voor 13% gewijzigd door ThunderNet op 22-01-2026 12:29 ]

• Rolfie
  • Nu online
Tylen schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:30:
Waarom werken er uberhaubt nog mensen voor cap? Ik lees echt alleen maar slechte dingen.
Er zijn ook gewoon heel veel dingen die goed gaan. Leuk werk, leuke uitdagingen.

Ik werk er ondertussen 21 jaar. En heb ook hele goede ondersteuningen gehad vanuit Capgemini.

En zeker gaat niet alles goed bij Capgemini. Maar bij andere (grote) bedrijven, zijn er ook altijd problemen en gedoe. Overall is wel iets.
De perfecte werkgever bestaat niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rRhYKTcs/bull.png

• SmurfLink
  • Niet online
Rolfie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:30:
[...]

En zeker gaat niet alles goed bij Capgemini. Maar bij andere (grote) bedrijven, zijn er ook altijd problemen en gedoe. Overall is wel iets.

[Afbeelding]
Mwoah, sinds ik weg ben bij cap ziet mijn grasveldje er een stuk groener uit, en niet vanwege de bullshit. Die heb ik achter me gelaten op Leidsche Rijn.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Rolfie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Er zijn ook gewoon heel veel dingen die goed gaan. Leuk werk, leuke uitdagingen.

Ik werk er ondertussen 21 jaar. En heb ook hele goede ondersteuningen gehad vanuit Capgemini.

[Afbeelding]
21 jaar als itér bij een werkgever....... 8)7

• Rolfie
  • Nu online
SmurfLink schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Mwoah, sinds ik weg ben bij cap ziet mijn grasveldje er een stuk groener uit, en niet vanwege de bullshit. Die heb ik achter me gelaten op Leidsche Rijn.
Ik zal zeker niet zeggen, dat alles hier bij Capgemini perfect is. Het hangt van een heel hoop onderdelen af. En ik ben het heel vaak niet eens met standpunten, uitspraken of beslissingen. Ik heb ook de nodige niet goede beslissingen voorbij zien komen, waarbij ik mij afvraag, WTF.

Maar slechte managers heb je overal, slechte solicitatie procedures heb je overal, dat is vaak meer wie heb je nu tegenover je.
Corperate/HQ overrullende beslissingen heb je vaker bij multinationals, of grote bedrijven.

Maar ik heb ook gewoon hele goede ervaringen gehad met Capgemini op diverse momenten en punten, waarnbijze fijne ondertsteuning hebben geboden. Iets waarbij ik bij andere werkgevers wel eens hele andere verhalen heb gehoord.

Als ik 21 jaar bij 1 werkgever werk, zegt dat ook iets. En ik hoef hier niet te blijven, ik kan ook gewoon ergens anders aan de bak, als ik zou willen.

Is Capgenini de beste werkgever, absoluut niet. Maar overal is vaak wel iets en soms is het ook gewoon tijd om uit elkaar te gaan, om wat voor een redenen dan ook.

• Rolfie
  • Nu online
Tylen schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:02:
21 jaar als itér bij een werkgever....... 8)7
En daarmee wil je zeggen? Of wat probeer je nu te vertellen?
Of wat is daar mis mee?

Als ik 21 jaar bij 1 werkgever werk, zegt dat ook iets. En het is niet iets, dat ik nu nergens zomaar ergens anders aan het werk kan.
Ik heb veel meer collega's die zolang werken bij Capgemini en vaak nog met heel veel plezier. Het is nu niet dat ik met mijn aantal jaren uniek ben.

Maar er zijn ook zat personen die maar kort of maar een paar jaar hier werken. Ook niets mis mee.

Er zijn voldoende redenen te bedenken, waarom mensen weg gaan. Van slechte managers, verschil van inzichten, dat de cultuur, ontbreken van beloningen of verhogingen, niet nakomen van afspraken die gemaakt zijn.

Dat wil echter niet zeggen, dat alles slecht is bij Capgemini. Ik heb persoonlijk gewoon ook hele goede ervaringen met Capgemini en dat ze mij alle mogelijkheden hebben gegeven, waar ik ze nog steeds dankbaar voor ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Rolfie op 22-01-2026 13:35 ]

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Rolfie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:32:
[...]

En daarmee wil je zeggen?
Wat is daar mis mee?

Wat moet ik met zo'n opmerking?

Als ik 21 jaar bij 1 werkgever werk, zegt dat ook iets. En het is niet iets, dat ik nu nergens zomaar ergens anders aan het werk kan.
Ik heb veel meer collega's die zolang werken bij Capgemini en vaak nog met heel veel plezier. Het is nu niet dat ik met mijn aantal jaren uniek ben.

Maar er zijn ook zat personen die maar kort of maar een paar jaar hier werken. Ook niets mis mee.

Er zijn voldoende redenen te bedenken, waarom mensen weg gaan. Van slechte managers, verschil van inzichten, dat de cultuur, ontbreken van beloningen of verhogingen, niet nakomen van afspraken die gemaakt zijn.

Dat wil echter niet zeggen, dat alles slecht is bij Capgemini. Ik heb persoonlijk gewoon ook hele goede ervaringen met Capgemini en dat ze mij alle mogelijkheden hebben gegeven, waar ik ze nog steeds dankbaar voor ben.
We weten allemaal dat je als consultant / infra specialist / etc elk 4 a 5 jaar van werkgever moet veranderen om je stappen te blijven maken. (check het topic "wat verdient een icter" Blijf je te lang bij dezelfde werkgever dan blijf je teveel hangen in salaris. We moeten werken om te leven. Niet leven om te werken. Wat je siert is dat je (heb even terug gelezen) als enige (zowat) in dit topic poistief bent over cap.

• Rolfie
  • Nu online
Tylen schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:38:
We weten allemaal dat je als consultant / infra specialist / etc elk 4 a 5 jaar van werkgever moet veranderen om je stappen te blijven maken. (check het topic "wat verdient een icter" Blijf je te lang bij dezelfde werkgever dan blijf je teveel hangen in salaris. We moeten werken om te leven. Niet leven om te werken.
Of misschien biedt Capgemini ook gewoon kansen voor Infra specialisten met de bijbehoorden marktconforme beloningen? En eventueel nog wat extra's?

Maar ik wel speciaal zijn...... Net zoals mijn infra beheerders collega's die ook heel veel jaren hier werken met plezier en gewoon heel happy zijn met Capgemini.

Maar er is ook meer dan alleen primaire financiele beloningen, wat sommige nog wel eens vergeten.

En nog maals, ik ben het ook heel vaak niet eens met hoe het hier gaat, maar ik kijk ook, naar wat Capgemini mij ook, en wel bied.
Wat je siert is dat je (heb even terug gelezen) als enige (zowat) in dit topic poistief bent over cap.
Je bedoelt dat ik 1 van de weinig ben, die reageert in dit topic. Ik weet van meerdere dat die ook gewoon op Tweakers zitten. Die ook gewoon na weg weg geweest te zijn, weer terug zijn gekomen bij Capgemini (vanuit een andere groot ICT bedrijf).

En zoals altijd, je hoort het meest van de klagers. Ik heb ook geen idee, hoeveel collega's ik hier nu in Nederland heb tegenwoordig., maar ik denk dat de meeste niet continue hier hun positieve verhalen komen vertellen.

Ik zeg alleen, dat het dus ook anders kan zijn, dan wat je hier altijd leest.

• Chromoris
ThunderNet schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Eerste keer was geen promotie, want er stond niks op papier en dingen waren beloofd aan mij door een manager die er niet meer werkte toen.
Tweede keer was het geval dat twee van mijn collega's "dringender" omhoog moesten qua niveau.
Derde keer was geen promoties vanwege reorganisatie, niemand zou een promotie een krijgen.
Vierde keer was er "geen business case" ondanks dat de tarieven naar de klant toe voor mij al wel een niveau hoger lagen.

HR kon mij ook geen fatsoenlijk antwoord geven op een aantal zaken, zo gaven ze aan dat ze je prestaties benchmarken aan je peers. Mijn vraag hoe ze dat deden als ik de enige was met een bepaalde rol/functie in het land draaiden ze daar mooi omheen.

[...]

Ja, hoewel dat nog weer een verhaal apart was, want in dezelfde week dat ik een nieuw contract getekend heb, is ook naar voren gekomen dat ze onze hele afdeling gingen opdoeken.
Kort daarna was er flinke paniek, ik was intern uitgehuurd aan een afdeling van Cap engineering. Gebrek aan interne communicatie heeft ze uiteindelijk nog een flinke klap geld gekost, inclusief hoger management naar klanten vliegen om excuses aan te bieden etc. Cap engineering heeft me daarna half gesmeekt om voor hun te gaan werken (loondienst aanbod gekregen, alswel aanbod als in te huren als derde partij). Heb daar toen vriendelijk voor bedankt.

Ben wel blij dat ik weet dat het uit het perspectief van klanten nooit een probleem is geweest. Heb achteraf met meerdere gesproken, en de vraag gekregen of x-rol bij hun niet iets voor mij zou zijn. En een van de redenen dat ik bij m'n huidige werkgever zit is omdat een van mijn ex-collega's daar werkte en mij aanraadde :)
Dit verhaal heb ik nu zo vaak gehoord dat het blijkbaar corporate policy daar moet zijn: Traineren en Draaien (ofwel pappen en nathouden). Nieuwe manager die je nog niet goed genoeg kent of die "geen weet heeft" van afspraken met de vorige manager. Andere collega's gaan voor, waarbij men dan vooral niet verteld (of "weet") wie dat dan zijn. Budget technisch moeilijke redenen. Geen goede business case. Volgend jaar is er wel een mogelijkheid (of volgend jaar zal dit makkelijker/gegarandeerd gaan). HR die moeilijk doet. Er is geen budget. Etc, etc, etc.

Grootste ding wat ik hieruit neem, is dat dit Capgemini dus wel 4x/4 jaar gelukt is om te doen. Dus is men er wel mee weggekomen dat men je heeft kunnen peoplen. Dus al die tijd wel netjes aan je hebt verdiend: op een of andere manier lukt het namelijk wel om het tarief richting de klant te verhogen/op niveau te brengen.
En het issue is dat je dat blijkbaar gewoon toestaat, en dat het blijkbaar goed genoeg werkt dat er genoeg zijn die er (lang genoeg) intuinen. Enige oplossing daarop is stemmen met je voeten.
Rolfie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:52:
[...]
Je bedoelt dat ik 1 van de weinig ben, die reageert in dit topic. Ik weet van meerdere dat die ook gewoon op Tweakers zitten. Die ook gewoon na weg weg geweest te zijn, weer terug zijn gekomen bij Capgemini (vanuit een andere groot ICT bedrijf).

En zoals altijd, je hoort het meest van de klagers. Ik heb ook geen idee, hoeveel collega's ik hier nu in Nederland heb tegenwoordig., maar ik denk dat de meeste niet continue hier hun positieve verhalen komen vertellen.

Ik zeg alleen, dat het dus ook anders kan zijn, dan wat je hier altijd leest.
Ik zou voorzichtig zijn met zo positief te wezen. Je kan in dit topic ook teruglezen hoe het met 2 andere fans vergaan is. Kleine tip: die hebben uiteindelijk de deksel op de neus gekregen.

• Rolfie
  • Nu online
Chromoris schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:58:
k zou voorzichtig zijn met zo positief te wezen. Je kan in dit topic ook teruglezen hoe het met 2 andere fans vergaan is. Kleine tip: die hebben uiteindelijk de deksel op de neus gekregen.
Ik genoeg van en over dit soort punten. Ook dichtbij mee gekregen. Zoals ik aangeef iedere keer, ik weet ook voldoende van wat er niet goed gaat, of wat voor een gedoe er is. Ik klaag ook regelmatig hierover.

Ik zeg alleen dat er ook voldoende goed gaat, of dat Capgemini ook gewoon dingen goed doet.
Dat biedt echter geen garantie voor de toekomst, of met wie je te maken hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rolfie op 22-01-2026 14:18 ]

• sunflame
Pfffftttt wat een enorme bak met bullshit die hier even voorbij komt zeg...

Ik zit inmiddels ook vele jaren bij Capgemini en kan zeker onderschrijven dat er ook veel dingen verkeerd gaan. Zoals Rolfie al aangaf ligt dat vooral aan mensen en niet aan de policies persé. Als jij een slecht sollicitatiegesprek hebt gehad ligt dat zeker aan de persoon.
Als jij een slecht beoordelingsgesprek hebt gehad, dan ligt dat waarschijnlijk ook zeker aan jezelf.
Als jij aangeeft dat je een unieke rol hebt als enige binnen Capgemini group, dan moet je wel CEO van de group zijn.... En zelfs die kan prima beoordeeld worden, zij het op andere KPI's.

Beoordeling
Bij Capgemini werken we inderdaad met een model waarbij iedereen ten opzichte van elkaar beoordeeld wordt in dezelfde grade / rol. Dat betekent dus inderdaad dat je een bell curve gaat hebben aan beoordelingen en je veel "Succeeding" mensen hebt en een enkele "Exceptional" of aan de andere kant "Needs improvement". Het bestaat niet dat je een team van alleen maar "Exceptional" mensen hebt op exact hetzelfde level.

Promotie / salarisverhoging
Die beoordeling heeft inderdaad zeker wel invloed op het feit of je kan graden of niet.
Met 3 jaar "Needs improvement" ga je zeker niet graden.
Het is ongelooflijk hoeveel mensen denken dat ze gods gift zijn maar eigenlijk gewoon een middelmatige medewerker zijn. Het is nog ongelooflijker hoeveel mensen nu komen solliciteren, eigenlijk net niets kunnen, en dan salariseisen hebben tot in de hemel.

Prima... Denk gewoon niet dat Cap dan een werkgever is die matcht.

Capgemini is een netwerkorganisatie. Dat wil zeggen dat het helpt als je je gezicht laat zien, dat je meedoet aan dingen buiten je standaard werktijd, dat het helpt om de mensen boven je goed te leren kennen. Als je dat allemaal niet doet, maar hartstikke goed je werkt doet ergens stil in een hoekje.... dan is Cap niet een geschikte werkgever voor je.

Ervaring
Er is echt overal shit. Ook bij Cap. Over het algemeen is het echt gewoon een prima werkgever. Mijn salaris is een stuk meer dan marktconform en mijn pensioen wordt volledig betaald. Ik kan zowel horizontaal als verticaal (als je het spel snapt) enorm groeien. Ze hebben grote, leuke, uitdagende klanten en projecten. Ik heb enorm veel vrijheid in mijn rol, mijn eigen agenda, etc...

Ik snap dus juist wel dat er nog veel mensen voor Capgemini werken ;)

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

sunflame schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:51:

Ik zit inmiddels ook vele jaren bij Capgemini en kan zeker onderschrijven dat er ook veel dingen verkeerd gaan. Zoals Rolfie al aangaf ligt dat vooral aan mensen en niet aan de policies persé. Als jij een slecht sollicitatiegesprek hebt gehad ligt dat zeker aan de persoon.
Als jij een slecht beoordelingsgesprek hebt gehad, dan ligt dat waarschijnlijk ook zeker aan jezelf.
Als jij aangeeft dat je een unieke rol hebt als enige binnen Capgemini group, dan moet je wel CEO van de group zijn.... En zelfs die kan prima beoordeeld worden, zij het op andere KPI's.
Nee hoor, mag jij mij vertellen hoeveel Mechanical Engineers er werkzaam waren binnen Frog / Invent in Capgemini SE in 2024. Ik kan je alle namen geven, en het is een heel, heel, heel kort lijstje kan ik je vertellen.
Beoordeling
Bij Capgemini werken we inderdaad met een model waarbij iedereen ten opzichte van elkaar beoordeeld wordt in dezelfde grade / rol. Dat betekent dus inderdaad dat je een bell curve gaat hebben aan beoordelingen en je veel "Succeeding" mensen hebt en een enkele "Exceptional" of aan de andere kant "Needs improvement". Het bestaat niet dat je een team van alleen maar "Exceptional" mensen hebt op exact hetzelfde level.
Wel als dat team bestaat uit 2 personen op hetzelfde level, waarvan 1 er uberhaupt geen beoordeling van heeft gehad dat jaar gezien ouderschapsverlof.
Promotie / salarisverhoging

Ervaring
Er is echt overal shit. Ook bij Cap. Over het algemeen is het echt gewoon een prima werkgever. Mijn salaris is een stuk meer dan marktconform en mijn pensioen wordt volledig betaald. Ik kan zowel horizontaal als verticaal (als je het spel snapt) enorm groeien. Ze hebben grote, leuke, uitdagende klanten en projecten. Ik heb enorm veel vrijheid in mijn rol, mijn eigen agenda, etc...
Top dat het marktconform voor jou was, ik zat bij de bottom 10% vergeleken met vergelijkbare functies in de regio. Gelukkig is dat nu flink anders :)
Ik snap dus juist wel dat er nog veel mensen voor Capgemini werken ;)
Ik ga ook niet zeggen dat alles slecht was. Maar consistentie in de organisatie, waardering, etc. vond ik bar en bar slecht. En tuurlijk ik zat waarschijnlijk in een onrustig deel van de organisatie, maar dat is nog steeds deel van de organisatie..
Wat ik wel leuk vond: Netwerk hier in de regio kunnen opbouwen bij klanten. Leuke verschillende, diverse projecten kunnen doen.

Wel ontzettend kut: interne IT organisatie.. Het heeft mij destijds 70 emails gekost na het aanmaken van een ticket (met uiteindelijk iets van 50 mensen in de CC, want ik was het zat). Om wat gratis te downloaden software voor de 3D printer te kunnen installeren.

• SmurfLink
  • Niet online
ThunderNet schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:04:

Top dat het marktconform voor jou was, ik zat bij de bottom 10% vergeleken met vergelijkbare functies in de regio. Gelukkig is dat nu flink anders :)

[...]

Ik ga ook niet zeggen dat alles slecht was. Maar consistentie in de organisatie, waardering, etc. vond ik bar en bar slecht. En tuurlijk ik zat waarschijnlijk in een onrustig deel van de organisatie, maar dat is nog steeds deel van de organisatie..
Wat ik wel leuk vond: Netwerk hier in de regio kunnen opbouwen bij klanten. Leuke verschillende, diverse projecten kunnen doen.

Wel ontzettend kut: interne IT organisatie.. Het heeft mij destijds 70 emails gekost na het aanmaken van een ticket (met uiteindelijk iets van 50 mensen in de CC, want ik was het zat). Om wat gratis te downloaden software voor de 3D printer te kunnen installeren.
Ja ik deel meer jouw ervaring. Ik heb me jarenlang heel veel ingezet, veel buiten m'n normale billable hours gedaan, iedereen kende mijn naam... en nog verdiende ik bagger. Waardering op andere fronten was er ook niet, ik kende mijn laatste manager niet eens, nooit gezien in het jaar dat hij m'n manager was, er waren amper nog meetups op kantoor voor de afdeling en dergelijke, alles ging via teams. Lekker onpersoonlijk en daar heb ik als ik op kantoor bij de klant ben ook gewoon geen tijd voor.

Frankrijk zat zo vaak in de weg met beoordelingen. Al mijn beoordelingen waren top maar voor verhoging was geen ruimte. Nee ik moest blij zijn dat ik er 1% bij kreeg "want er waren mensen die niks kregen". Wat heb ik met die mensen te maken? Dan word IK dus niet beoordeeld op MIJN performance, dan nekt Frankrijk de boel omdat ze gierig zijn. Wat een onzin. Nu doe ik hetzelfde werk bij de klant zonder Cap er tussen en krijg ik bekant 50% meer salaris. Dan kan je mij niet wijsmaken dat Cap marktconform betaalt.

IT was inderdaad ook een drama, al dat gezeik met naar India op en neer pingpongen. Hebben er maanden over gedaan om mensen toe te kunnen voegen aan een Outlook mailbox. :')

Ik snap prima dat mensen het nog naar hun zin hebben bij Cap, en als dat goed genoeg voor jou is dan helemaal prima. Maar te stellen dat ze zo geweldig marktconform betalen en slechte grading/verhoging aan mensen zelf ligt en al onze ervaring bullshit is? Nee, dan heb je echt een gigantische plaat voor je kop.

• sunflame
SmurfLink schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:37:
[...]
Ik snap prima dat mensen het nog naar hun zin hebben bij Cap, en als dat goed genoeg voor jou is dan helemaal prima. Maar te stellen dat ze zo geweldig marktconform betalen en slechte grading/verhoging aan mensen zelf ligt en al onze ervaring bullshit is? Nee, dan heb je echt een gigantische plaat voor je kop.
Je hoort mij nergens zeggen dat al jou/jullie ervaring bullshit is. Noch hoor je mij zeggen dat ik denk dat Capgemini iedereen een fantastisch salaris betaald.

Ik zeg enkel dat al deze individuele ervaringen precies dat zijn... individuele ervaringen.
Jij schetst een beeld dat jouw ervaring er 1 is die voor iedereen zou moeten gelden binnen Capgemini.

Er werken in Nederland meer dan 8000 mensen bij Capgemini / Sogeti. Gelukkig hebben niet al die 8000 man een kutsalaris, een kutbeoordeling, een kutmanager en een plaat voor hun hoofd.

• SmurfLink
  • Niet online
sunflame schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Je hoort mij nergens zeggen dat al jou/jullie ervaring bullshit is. Noch hoor je mij zeggen dat ik denk dat Capgemini iedereen een fantastisch salaris betaald.

Ik zeg enkel dat al deze individuele ervaringen precies dat zijn... individuele ervaringen.
Jij schetst een beeld dat jouw ervaring er 1 is die voor iedereen zou moeten gelden binnen Capgemini.

Er werken in Nederland meer dan 8000 mensen bij Capgemini / Sogeti. Gelukkig hebben niet al die 8000 man een kutsalaris, een kutbeoordeling, een kutmanager en een plaat voor hun hoofd.
Wat bedoelde je hier dan precies mee?

• sunflame
SmurfLink schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Wat bedoelde je hier dan precies mee?
Precies wat ik zojuist zei.... dat er hier enorme baggerposts langskomen die vooral een negatieve persoonlijke ervaring zijn. Ik wil helemaal niets afdoen aan die ervaring, want dat is ieders eigen waarheid, maar het is niet iedereens waarheid.

• Parody
  • Niet online
Eens. Alles valt of staat met de manager die je hebt en de klussen die je toegeschoven krijgt. Wat dat betreft is het bij conculega's niet anders. Voor dit type grote bedrijven telt ook heel sterk of je binnen het keurslijf past dat zo'n bedrijf je geeft. One size doesn't fit all. Dus als je het elders beter weet te krijgen moet je dat vooral doen! :) En anders blijf je lekker doen waar je je lekker bij voelt.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

sunflame schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Precies wat ik zojuist zei.... dat er hier enorme baggerposts langskomen die vooral een negatieve persoonlijke ervaring zijn. Ik wil helemaal niets afdoen aan die ervaring, want dat is ieders eigen waarheid, maar het is niet iedereens waarheid.
Zelfde kun je stellen over baggerposts die vooral een positieve persoonlijke ervaring zijn?

• sunflame
ThunderNet schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Zelfde kun je stellen over baggerposts die vooral een positieve persoonlijke ervaring zijn?
Absoluut... Daarom zie je bij al dat soort posts ook vooral staan dat iedereen begrijpt dat die ervaring niet voor iedereen hetzelfde hoeft te zijn.

• Chromoris
Mijn ervaring is dat er genoeg mensen best blij/enthousiast zijn, ondanks dat men kennis heeft van alle misstanden/problemen binnen Capgemini. Dat enthousiasme is echter vaak rechtevenredig met de afstand tot die misstanden/problemen. Het werkgeluk houdt stand totdat men zelf de sjaak is (iets wat ook terug te lezen valt in dit topic).

Wat we in deze discussie (en ook vaak genoeg elders in dit topic) zien, zijn de volgende hardnekkige biases en drogredenen:
  • Survivorship Bias & Victim Blaming: 'Mij is niets overkomen, dus degenen die klagen zullen het er wel zelf naar gemaakt hebben.' Dat je zelf geluk hebt gehad en de dans bent ontsprongen is niet hetzelfde als een goede, veilige bedrijfscultuur.
  • Cognitieve Dissonantie & Sunk Cost: Na vijf of tien jaar trouwe dienst is het mentaal te pijnlijk om toe te geven dat je je tijd hebt geïnvesteerd in een toxisch systeem. Het is makkelijker om de misstanden weg te redeneren dan je eigen carrièrekeuzes kritisch te bekijken.
  • Normalcy Bias & Appeal to Common Practice: Het argument dat 'elk groot bedrijf dit heeft' is een klassieke drogreden. Het normaliseren van disfunctioneel gedrag omdat de buren het ook doen, maakt het niet minder disfunctioneel. Het is een defensieve reflex om niet naar de werkelijke rot in de eigen organisatie te hoeven kijken.
  • Gaslighting & Bagatelliseren: In het verlengde hiervan worden misstanden vaak afgedaan als "individuele incidenten" of "subjectieve meningen". De cijfers vertellen echter een ander verhaal: in de jaarverslagen is terug te vinden dat het verloop tegen de 20% aanligt. Dan spreek je niet meer over incidenten, maar over een structureel patroon.
  • Cherrypicking: Tijdens discussies in dit topic heb ik nu al vaak genoeg meegemaakt dat men bepaalde aspecten/argumenten uitkiest die men denkt te kunnen weerleggen, terwijl andere (en vaak ook pijnlijkere) punten worden doodgezwegen. Een doorzichtige poging om de indruk te wekken dat de discussie gewonnen wordt, terwijl dit eigenlijk gewoon intellectuele oneerlijkheid is.
  • Ad Hominem & Dismissal: Gelukkig niet heel vaak hier gezien, op dit punt blijft het meestal wel netjes. Maar het labelen van kritiek als "bagger" of "bullshit" is een makkelijke poging om gaten in de eigen argumentatie te verdoezelen.
Cijfers liegen trouwens niet: uit de jaarverslagen kun je een verloop halen van rond de 20% (1 op de 5). Dat betekent dat het bedrijf statistisch gezien elke 5 jaar volledig wordt vernieuwd. De ervaring van Thundernet (na 5 jaar was het klaar) past perfect in die tijdlijn. Dit is geen incident, maar de realiteit van een businessmodel dat fungeert als een draaideur: een systeem waar loyaliteit wordt geconsumeerd in plaats van beloond.

• Rolfie
  • Nu online
Chromoris schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:26:
Mijn ervaring is dat er genoeg mensen best blij/enthousiast zijn, ondanks dat men kennis heeft van alle misstanden/problemen binnen Capgemini. Dat enthousiasme is echter vaak rechtevenredig met de afstand tot die misstanden/problemen. Het werkgeluk houdt stand totdat men zelf de sjaak is (iets wat ook terug te lezen valt in dit topic).
Punten die je nu aanhaalt zijn nu niet echt specifiek Capgemini. Ik heb het nodige meegemaakt in mijn omgeving. Zowel positieve als negatieve ervaringen.
Wat we in deze discussie (en ook vaak genoeg elders in dit topic) zien, zijn de volgende hardnekkige biases en drogredenen:
  • Survivorship Bias & Victim Blaming: 'Mij is niets overkomen, dus degenen die klagen zullen het er wel zelf naar gemaakt hebben.' Dat je zelf geluk hebt gehad en de dans bent ontsprongen is niet hetzelfde als een goede, veilige bedrijfscultuur.
  • Cognitieve Dissonantie & Sunk Cost: Na vijf of tien jaar trouwe dienst is het mentaal te pijnlijk om toe te geven dat je je tijd hebt geïnvesteerd in een toxisch systeem. Het is makkelijker om de misstanden weg te redeneren dan je eigen carrièrekeuzes kritisch te bekijken.
  • Normalcy Bias & Appeal to Common Practice: Het argument dat 'elk groot bedrijf dit heeft' is een klassieke drogreden. Het normaliseren van disfunctioneel gedrag omdat de buren het ook doen, maakt het niet minder disfunctioneel. Het is een defensieve reflex om niet naar de werkelijke rot in de eigen organisatie te hoeven kijken.
  • Gaslighting & Bagatelliseren: In het verlengde hiervan worden misstanden vaak afgedaan als "individuele incidenten" of "subjectieve meningen". De cijfers vertellen echter een ander verhaal: in de jaarverslagen is terug te vinden dat het verloop tegen de 20% aanligt. Dan spreek je niet meer over incidenten, maar over een structureel patroon.
  • Cherrypicking: Tijdens discussies in dit topic heb ik nu al vaak genoeg meegemaakt dat men bepaalde aspecten/argumenten uitkiest die men denkt te kunnen weerleggen, terwijl andere (en vaak ook pijnlijkere) punten worden doodgezwegen. Een doorzichtige poging om de indruk te wekken dat de discussie gewonnen wordt, terwijl dit eigenlijk gewoon intellectuele oneerlijkheid is.
  • Ad Hominem & Dismissal: Gelukkig niet heel vaak hier gezien, op dit punt blijft het meestal wel netjes. Maar het labelen van kritiek als "bagger" of "bullshit" is een makkelijke poging om gaten in de eigen argumentatie te verdoezelen.
Oke. Prima. ik moet zeggen, dit ook wel cherry picking. Maar heb geen zin om hierop in te gaan.
Cijfers liegen trouwens niet: uit de jaarverslagen kun je een verloop halen van rond de 20% (1 op de 5). Dat betekent dat het bedrijf statistisch gezien elke 5 jaar volledig wordt vernieuwd. De ervaring van Thundernet (na 5 jaar was het klaar) past perfect in die tijdlijn. Dit is geen incident, maar de realiteit van een businessmodel dat fungeert als een draaideur: een systeem waar loyaliteit wordt geconsumeerd in plaats van beloond.
Wat volgens mij ook niet abnormaal is bij dit type bedrijven als ik even rond zoek op het Internet. Dus of dat nu een heel sterk punt is.....
Maar zoals je aangeeft dit is ook iets hoe grote detacheerders werken. Veel juniors aannemen, waarbij veel vertrekken binnen 5 jaar.

Maar je pakt Thundernet zijn ervaring, maar negeert andere hun ervaring. Is dat dan niet cherry picking?

Maar sommige vertellen hier hun persoonlijk ervaringen, dat mag. Die heb ik ook, waarbij Capgemini mij heel goed heeft geholpen en ondersteund, waarbij ik niet uniek ben. Maar valt dit dan onder Survivorship Bias & Victim Blaming? Normalcy Bias & Appeal to Common Practice? Gaslighting & Bagatelliseren? Of moet ik hiervoor iets anders bedenken?

Maar veelal, is het een persoonlijke ervaring, die ook afhankelijk is van de personen die je tegenover je hebt. Ofwel weer persoonlijk. Je kan een goed iemand tegenover je hebben, maar ook een minder goed iemand.
Ik heb voldoende verloop gezien, van personen, voor wie Capgemini niet de juiste werkgever was.
Of dat ze gewoon ergens anders meer konden verdienen, meer mogelijkheden hadden, of omdat ze vonden dat de afspraken niet nagekomen waren (wat ook wel eens anders lag). Dat is toch ook prima?

Zie dit ook vaak genoeg bij andere bedrijven voorbij komen. Dat is nu eenmaal ook vaak een eigenschap van werken bij grote bedrijven, hoofdkantoren, of van een beursgenoteerd bedrijf.
Er zitten allemaal eigenschappen aan als je werkt bij dit soort bedrijven.

En ja, ik heb dingen gezien die niet netjes zijn gegaan (licht uitgedrukt), soms hoor ik ook beide kanten, dus weet ik iets meer en en kom je tot de conclusie dat de informatie soms dan ook conflicteren van wat ik hoor.
Maar ik heb dit soort problemen ook bij vrienden en family voorbij zien komen bij (semi) overheden, groot bedrijven, ziekenhuizen of multinationals.
Is het goed nee, maar het gebeurd.

Maar vaak zijn dit wel de uitzonderingen, als het zo loopt. Veelal is het gewoon niet de juiste verwachtingen van elkaar, verkeerde persoon tegenover je, of gewoon geen match.
En de meeste vertrekken gewoon normaal om diverse redenen.

• sunflame
Helemaal eens dat verloop best hoog is. Daar probeer ik binnen onze practice heel hard aan te werken.

20% verloop is boven het gemiddelde (dat ligt rond de 12-15% voor bedrijven van deze grootte).

Ik ben wel heel benieuwd hoe dat verloop is opgebouwd. Je geeft aan dat binnen 5 jaar het hele bedrijf is vervangen. Dat is natuurlijk niet waar…. Kunnen best ieder jaar de nieuwkomers zijn die groener gras zien terwijl de andere 80% gewoon eeuwig blijft zitten.

Ik zie veel mensen bedrijven als Capgemini als springplank gebruiken. Vanuit school veel ervaring bij grote bedrijven opdoen, veel cursussen doen, etc… en vervolgens overstappen naar een andere club voor een stuk meer geld.

Begrijp me goed… ik leid graag mensen op voor de buren.

• Zaxora
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:55
AE69 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:28:
[...]

Lijkt me een goede beslissing van jouw kant @badkuip . Als je als toekomstige werkgever iemand binnen wil halen op een gespannen arbeidsmarkt dan moet je toch beter je best doen om het voor elkaar te krijgen. Spijtig genoeg heeft Frankrijk te veel zeggenschap over wat er hier in NL gebeurt in te veel zaken. Het lijkt er op dat ze de kans op tegenvallende inzetbaarheid van een nieuwe werknemer (lees @badkuip) willen minimaliseren zodat de kwartaal cijfers niet te zwaar beïnvloed worden.

Oud-Atos'er en redelijk nieuwe Cap'er hier. Waar ik zelf moe van wordt is het constante 'we doen het beter dan (alle soortgelijke afdelingen in) andere landen, maar globaal doen we het slecht dus verhogingen? HA!'. Ondertussen krijgen landen als Duitsland en België zo ver ik weet wél wettelijk al inflatiecorrectie. Daarbij ook steeds de push om meer te doen, meer omzet te genereren etc. maar ik zie nog steeds niet in wat hier nou daadwerkelijk tegenover staat, behalve dan dat je de inflatie nog niet eens bijhoudt.

Ik heb periodes gehad waar ik echt 300% deed qua persoonlijke inzet en verantwoordelijkheden, van nieuwe mensen begeleiden tot aansluiten bij bepaalde groepen, om vervolgens met stilte geconfronteerd te worden waar ik zelf constant achter alles aan moest.

Sorry voor de zurigheid, maar dit zijn mijn ervaringen de afgelopen jaren bij beide bedrijven.
ThunderNet schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:26:
Ik heb dit niet met HR gehad, maar wel aan de leaseafdeling meerdere keren van alles uit moeten leggen betreft hoe dingen nou werken. Ook vrij frustrerend dat ik daar zelf achteraan moest.
Capgemini is een netwerkorganisatie. Dat wil zeggen dat het helpt als je je gezicht laat zien, dat je meedoet aan dingen buiten je standaard werktijd, dat het helpt om de mensen boven je goed te leren kennen. Als je dat allemaal niet doet, maar hartstikke goed je werkt doet ergens stil in een hoekje.... dan is Cap niet een geschikte werkgever voor je.
Ik hoor dit netwerk argument echt al jaren, maar heb eigenlijk nog nooit echt gezien dat hier iets nuttigs uitkwam. Het is gezellig, maar dat is het dan ook vaak wel. Naar mijn gevoel heb je er meer baat bij om die uren buiten werktijd zelf bij te beunen, dan dat je probeert te netwerken om vooruitgang te maken / kansen te pakken.

Ik ben stiekem ook wel benieuwd naar de meningen per leeftijdsgroep en of daar een bepaalde constante in zit. Wanneer je huisje- boompje- beestje al voor elkaar hebt, denk ik dat men heel anders tegenover het werkleven staat dan, laten we zeggen, iemand die net 3 jaar bezig is.

Om toch nog wat positiefs mee te geven - ik heb bij zowel Atos alsmede Cap ook een aantal heel leuke mensen ontmoet waar ik privé nog steeds contact mee heb. :)

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-02 09:00
Ik heb afgelopen december mijn spullen ingeleverd en ben per 01-01 begonnen bij een nieuwe werkgever. Cap is een goede werkgever en heeft sommige dingen beter voor elkaar dan andere werkgevers, met name op learning en development. Qua werk is het zoals ieder ander bedrijf, je moet prestatie leveren en geld opbrengen, anders is er geen business case om je te behouden. Je zichtbaarheid is belangrijk om verder te komen. Ik heb er 6,5 jaar met plezier gewerkt met 1 hele vervelende klant ervaring. Verder fijne collega’s en tja management kan je boeken over volschrijven, maar ik ben niet verbitterd of verzuurd hierdoor. Toen ik het nodig had, was er echt wel de ruimte om aan jezelf te denken. Ik ken rolfie erg goed en heb veel met hem samengewerkt en ben het overwegend met zijn stellingen eens!

Ik ben niet weggegaan vanwege geld, of management, maar ik ben weggegaan omdat ik nu 10 minuten fietsen van huis werk en ik na bijna 20 jaar detachering er mee klaar was.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• R_Zwart
Chromoris schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:26:

Dat kan je niet zo stellen. Dat zou in een theoretische situatie gelden als die 20% voor alle functies zou gelden. Maar dat zal niet het geval zijn. Het lijkt me dat het verloop bij gedetacheerden procentueel hoger ligt. Deels omdat je geen binding hebt met het bedrijf dus makkelijk overstapt naar een andere detacheerder en deels omdat mensen na project blijven hangen bij opdrachtgevers. Het verloop bij management en ondersteunende functies zal veel minder zijn (zoals bij de meeste bedrijven).

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Ik vraag me vooral af hoe je denkt te kunnen beoordelen dat het bij elk groot bedrijf zo gaat als je al 21 jaar bij dezelfde werkgever zit. En dit komt van iemand die ook na 20+ jaar ergens anders is gaan werken, dus geen standaard jobhopper.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• tweakers59
Is er een vergoeding/toelage wanneer je op grote afstand van je woonplaats werkt en een hotel overnachting neemt? Extra vakantieuren of salaris bijvoorbeeld?

• sunflame
tweakers59 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:21:
Is er een vergoeding/toelage wanneer je op grote afstand van je woonplaats werkt en een hotel overnachting neemt? Extra vakantieuren of salaris bijvoorbeeld?
Indien jij werkzaamheden moet uitvoeren op een locatie buiten een straal van 90 kilometer van jouw woonplaats, worden redelijke verblijfskosten vergoed als jij ervoor kiest om in de (directe omgeving van de) werklocatie te overnachten, of daar voor een langere periode te verblijven.

Voor het reserveren van hotels wordt verwacht dat jij gebruikmaakt van het interne boekingssysteem. De vergoeding voor hotel en maaltijdkosten is onderworpen aan maximumbedragen (150 per dag voor hotel +35 voor maaltijden).

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
Arfman schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:35:
Ik vraag me vooral af hoe je denkt te kunnen beoordelen dat het bij elk groot bedrijf zo gaat als je al 21 jaar bij dezelfde werkgever zit. En dit komt van iemand die ook na 20+ jaar ergens anders is gaan werken, dus geen standaard jobhopper.
Vergeet niet dat je hier in een topic van een consultancy bedrijf zit ;), mensen bij Capgemini komen continu in aanraking met andere bedrijven, en ook externen die daar werken.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

K0L3N schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:14:
[...]
Vergeet niet dat je hier in een topic van een consultancy bedrijf zit ;), mensen bij Capgemini komen continu in aanraking met andere bedrijven, en ook externen die daar werken.
Ook niet alles is consultancy.

Van heel Engineering zit 95% gewoon gedetacheerd met veel mensen die 5/10+ jaar bij 1 klant zittenzaten (hallo ASML :) )

PSN

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:20
sunflame schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:30:De vergoeding voor hotel en maaltijdkosten is onderworpen aan maximumbedragen (150 per dag voor hotel +35 voor maaltijden).
Grappig te lezen dat de bedragen hetzelfde zijn als jullie concullega's. Maar nog grappiger dat mijn toenmalige werkgever in 1998 het al beter geregeld had voor zijn werknemers. Bedrag voor hotel was toen al omgerekend een 120 euro (of meer als je in een dure stad zat zoals ik destijds in Parijs). De dagvergoeding die zij gaven was omgerekend 38 euro. Hun filosofie daarachter was dat dit niet alleen diende voor maaltijden, maar ook als stimulans/compensatie omdat je toch een deel van je sociale/privėleven opgeeft als je op hotel zit/leeft. Zeker als dat voor langere tijd is. Enige voorwaarde destijds was dat de reistijd enkele reis gemiddeld groter was dan 1,5 uur.
Blijkbaar is inflatie toch een relatief onbekend woord bij al die grote IT bedrijven.

• sunflame
Prijzen verschillen inderdaad per land. Dat is bij Capgemini ook zo. Prijzen die ik noemde zijn voor Nederland.

Capgemini heeft als groot bedrijf goede rates bij de meeste hotels. Ik heb meerdere keren moeten overnachten en dat was voor dit tarief nooit een probleem. Indien dat wel zo is dan kan je gewoon in goed overleg een ander tarief regelen met je project.

• Rolfie
  • Nu online
wiemelen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:27:
[...]

Grappig te lezen dat de bedragen hetzelfde zijn als jullie concullega's. Maar nog grappiger dat mijn toenmalige werkgever in 1998 het al beter geregeld had voor zijn werknemers. Bedrag voor hotel was toen al omgerekend een 120 euro (of meer als je in een dure stad zat zoals ik destijds in Parijs). De dagvergoeding die zij gaven was omgerekend 38 euro. Hun filosofie daarachter was dat dit niet alleen diende voor maaltijden, maar ook als stimulans/compensatie omdat je toch een deel van je sociale/privėleven opgeeft als je op hotel zit/leeft. Zeker als dat voor langere tijd is. Enige voorwaarde destijds was dat de reistijd enkele reis gemiddeld groter was dan 1,5 uur.
Blijkbaar is inflatie toch een relatief onbekend woord bij al die grote IT bedrijven.
Het was altijd zo, dat het per land scheelt. Als jij dus in Nederland verblijft in een hotel, omdat de reisafstand te groot is, dan krijg je een andere vergoeding dan als je in Duitsland in een hotel zit.

Maar als een hotel hoger is dan je vergoeding, kan dan je, met zoals zoveel punten, altijd het gesprek aangaan. Vaak is er dan best wel wat mogelijk.

Volgens mij was de dag vergoeding juist om eventueel taxi's te regelen, gewoon ergens wat drinken te halen enz enz.

Maar het is een lange tijd geleden, dat ik echt in het buitenland ben geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Rolfie op 01-02-2026 17:40 ]

• tweakers59
Is die maaltijdvergoeding van 35 euro een vast bedrag of moet je gewoon bonnetjes indienen van je eten?

Je krijgt geen extra dagvergoeding/salaris toch?

Hoe zien jullie de leaseauto situatie? Het is mager gesteld met de mogelijkheden binnen het budget. Wanneer je boven je budget gaat met een eigen bijdrage van 100 euro per maand, hoe zit zoiets wanneer je uit dienst treedt?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

tweakers59 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:21:
Is die maaltijdvergoeding van 35 euro een vast bedrag of moet je gewoon bonnetjes indienen van je eten?

Je krijgt geen extra dagvergoeding/salaris toch?
Bij Cap is het inderdaad bonnetjesfeest.
Toen we nog Altran waren kregen we gewoon de dagvergoeding betaald :)

Via Concur kun je direct linken aan een Grab/Uber, dus die bonnetjes zijn iig wel makkelijk (semi-)automatisch te verwerken.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 03-02-2026 16:46 ]

PSN

• tweakers59
Capgemini schrijft in de lease pagina dat het bij sommige hypotheek verstrekkers mogelijk is om de mobiliteits vergoeding te laten meetellen voor de hypotheek wanneer deze wordt genoteerd als inzetbaarheids vergoeding. Heeft iemand hier al succes mee gehad?

• MK_
  • Niet online

MK_

tweakers59 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:53:
Capgemini schrijft in de lease pagina dat het bij sommige hypotheek verstrekkers mogelijk is om de mobiliteits vergoeding te laten meetellen voor de hypotheek wanneer deze wordt genoteerd als inzetbaarheids vergoeding. Heeft iemand hier al succes mee gehad?
Ja, ik heb daar in 2024 gebruik van gemaakt.

Voorwaarde is wel dat je geen leaseauto hebt.

Tevens moet je een formulier ondertekenen waarbij je aangeeft dat het vast onderdeel wordt van je salaris. Pas dan komt het op je werkgeversverklaring. Dat kan je pas na 6 maanden terug draaien: in die periode kan je geen bruto/netto verrekening doen.

Maar het kan dus zeker :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• tweakers59
MK_ schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:13:
[...]

Ja, ik heb daar in 2024 gebruik van gemaakt.

Voorwaarde is wel dat je geen leaseauto hebt.

Tevens moet je een formulier ondertekenen waarbij je aangeeft dat het vast onderdeel wordt van je salaris. Pas dan komt het op je werkgeversverklaring. Dat kan je pas na 6 maanden terug draaien: in die periode kan je geen bruto/netto verrekening doen.

Maar het kan dus zeker :)
Wat goed om te horen! Bij welke bank was dit als ik vragen mag?

• MK_
  • Niet online

MK_

tweakers59 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:10:
[...]
Wat goed om te horen! Bij welke bank was dit als ik vragen mag?
Bij een van de banden die nu onder ASN Bank gaan vallen (het voormalige Volksbank) :)

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste