Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21-01 21:28
Banden kan je ook bij de dealer opslaan ;) dus dan heb je helemaal weinig te maken met se2 maatschappij

• Herax10NL
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 23:56
Edit: reeds opgelost.

Herax10NL wijzigde deze reactie 08-08-2019 19:08 (93%)

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Ik zit op dit moment in de VS, ik kwam erachter dat ik met mijn Cap kaartje gewoon internet heb (heb niets om laten zetten o.i.d.). Enig idee of hier iets van in rekening gebracht gaat worden? Was vergeten roaming uit te zetten, kwam er toevallig achter (dual sim)

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21-01 21:23
miicker schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:57:
Ik zit op dit moment in de VS, ik kwam erachter dat ik met mijn Cap kaartje gewoon internet heb (heb niets om laten zetten o.i.d.). Enig idee of hier iets van in rekening gebracht gaat worden? Was vergeten roaming uit te zetten, kwam er toevallig achter (dual sim)
Enig idee hoeveel je al verbruikt hebt? Volgens mij zou die limit van ~€60 ook bij een zakelijke abonnement moeten gelden (https://www.vodafone.nl/s...g/in-het-buitenland.shtml). Maar misschien kun je voor de zekerheid nog even de servicedesk bellen om dat te controleren.

• Lightning89
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21-01 22:24
miicker schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:57:
Nee niks, bij mij stond die €60 limiet er niet eens op nadat ik van afdeling was geswitched.

• hotdog92
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Heeft er iemand recentelijk een werkgeversverklaring aangevraagd? Hoe verloopt dat proces? Vanuit Talent en de posts hier in het forum begrijp ik dat er contact moet worden opgenomen met de salarisadministratie. Kan die aanvraag digitaal? Komen er nog bepaalde zaken om de hoek kijken? En over hoeveel verwerkingstijd hebben we het ongeveer?

• TigerMooD
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 08:45
Vrij simpel, gewoon een mailtje naar de salarisadministratie sturen. Ze hebben zelf een template dat ze gebruiken, maar als je een eigen template (bijvoorbeeld van hypotheekverstrekker) wilt, stuur je dat gewoon mee en vullen ze het voor je in. Je krijgt dan digitaal de ingevulde verklaring terug. Mijn ervaring was dat dit 1 werkdag later in mijn mailbox lag, collega had hem 2 dagen later terug.

• Prx
En met mailbox wordt dan ook echt je fysieke brievenbus bedoeld. :P

• THxZ0NE
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21-01 18:32
rohalbet schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:51:
Hoi allemaal,

Weet iemand wat de salaris range is voor een SAP consultant binnen Capgemini?
Krijg je salaris op basis van level of is het individueel?
Hi, jij zelf al wat meer duidelijkheid over je vraag? Interessant namelijk ;)

• hotdog92
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
TigerMooD schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:11:
Vrij simpel, gewoon een mailtje naar de salarisadministratie sturen. Ze hebben zelf een template dat ze gebruiken, maar als je een eigen template (bijvoorbeeld van hypotheekverstrekker) wilt, stuur je dat gewoon mee en vullen ze het voor je in. Je krijgt dan digitaal de ingevulde verklaring terug. Mijn ervaring was dat dit 1 werkdag later in mijn mailbox lag, collega had hem 2 dagen later terug.
Bedankt, dat is een vrij snelle doorlooptijd en lijkt minder werk dan ik initieel had verwacht. Zoals het er nu naar uitziet is er geen eigen template nodig. ;)
Prx schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:06:
En met mailbox wordt dan ook echt je fysieke brievenbus bedoeld. :P
Mocht je dat niet hebben gezegd, dan was ik in de veronderstelling geweest dat het digitaal was. :9

• Trapezoid
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 23:30
Doet Cap ook aan individuele detachering en hoe is die verhouding ten opzichte van hele teams wegzetten op projecten? Ik heb het dan met name over ontwikkelteams met .net of java.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Trapezoid schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:03:
Doet Cap ook aan individuele detachering en hoe is die verhouding ten opzichte van hele teams wegzetten op projecten? Ik heb het dan met name over ontwikkelteams met .net of java.
Ik heb zelf nog nooit gehoord dat er een ontwikkelteam was voor .net of java... dit is allemaal individueel. Maar wellicht zijn ze er wel en heb ik er geen weet van.

• Tankiej
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 10:10
Er worden wel hele Capgemini teams bij een klant neergezet, ik heb er zelf in eentje gezeten voor een paar jaar. Het is dan volgens mij wel vaak onderdeel van een groter geheel, niet dat er één volledig Capgemini team zit en voor de rest helemaal niets.. :)

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:32
SmurfLink schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Ik heb zelf nog nooit gehoord dat er een ontwikkelteam was voor .net of java... dit is allemaal individueel. Maar wellicht zijn ze er wel en heb ik er geen weet van.
Tenzij je de Co-Zone meerekent.

Ik weet dat er binnen CIS weleens complete teams worden weggezet bij klanten, ik weet niet hoe dat werkt bij bijv App of DCX...

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• SmurfLink
  • Niet online
Tankiej schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:42:
Er worden wel hele Capgemini teams bij een klant neergezet, ik heb er zelf in eentje gezeten voor een paar jaar. Het is dan volgens mij wel vaak onderdeel van een groter geheel, niet dat er één volledig Capgemini team zit en voor de rest helemaal niets.. :)
Zeker, maar ik hoor dat voornamelijk uit de Sharepoint of Business hoeken.. heb 't iig nog nooit vanuit de Dev hoek gehoord. :P

• Trapezoid
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 23:30
Tankiej schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 09:42:
Nee vaak als onderdeel van een groot project idd. Ik heb een tijdje bij zo een cap team gezeten idd als buitenstaander maar vroeg me dus af hoe gewoon dat is bij cap. Maar dat is dusniet de standaard begrijp ik uit de meeste comments.

• rohalbet
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 11-01 15:53
Ik ben echt geïrriteerd :-(
Ben net gestart bij Capgemini en ging een beetje leaseprijzen kijken bij Alphabet. NIET NORMAAL!
Voor de meest simpele Polo die je kan krijgen zit je al boven je lease budget (800 euro’s).

En als ik kijk op private lease betaal je gewoon niet eens 400 euro’s.
Hoe kan dat dat het zo duur is?
Het is echt belachelijk, moet je echt directeurs salaris hebben om een beetje goede auto te rijden...
Nou als ik dit wist voordat ik begonnen was had ik misschien andere werknemer gekozen.

Hoe is het als je private lease doet? Is het waar dat je de lease bedrag kan aftrekken van je bruto mobiliteit vergoeding? En krijg je KMs uitbetaald die je voor je werk rijdt?

• We Are Borg
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:03
@rohalbet : dat de regeling bij Capgemini wat mager is, is bij mij en mijn collega's (dezelfde sector, andere werkgever) wel aardig bekend. Waarom die bedragen zo hoog ligen bij Alphabet weet ik niet. Tuurlijk afspraken met de werkgever, maar hoezo kan je voor 800 euro geen polo leasen…. Snap dat je dus geirriteerd bent. Wat mag je (max) bijbetalen?

• rohalbet
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 11-01 15:53
We Are Borg schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:53:
@rohalbet : dat de regeling bij Capgemini wat mager is, is bij mij en mijn collega's (dezelfde sector, andere werkgever) wel aardig bekend. Waarom die bedragen zo hoog ligen bij Alphabet weet ik niet. Tuurlijk afspraken met de werkgever, maar hoezo kan je voor 800 euro geen polo leasen…. Snap dat je dus geirriteerd bent. Wat mag je (max) bijbetalen?
Ja ze zeggen dat het komt door de brandstof, daarom zijn de leaseprijzen hoger.
Ik kan wel een Polo kiezen maar dan is mijn hele budget al op en dan moet ik ook nog bijtelling betalen. En ja dan is het ook wel de meest standard Polo wat er is. Als ik kijk op Athlon bijv. zit ik op ca 400 voor hetzelfde auto. En eerlijk gezegd een van de redenen dat ik hier kwam werken was dat ik een beetje mooier bakkie zou kunnen rijden.

Dus ik moet nu ga kijken hoeveel het gaat worden als ik private lease doet.

• Tjoekie
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Alleen voor de lease auto ergens gaan werken lijkt mij van ondergeschikt belang aan het daadwerkelijke werk zelf.

Maar goed, als je die auto wel zo belangrijk vind dan kan ik oprecht zeggen dat je een slechte keuze hebt gemaakt. Het is algemeen bekend dat van alle consultancy toko's, de lease bij Cap vrij karig is.

• We Are Borg
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:03
rohalbet schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:03:
[...]

Ja ze zeggen dat het komt door de brandstof, daarom zijn de leaseprijzen hoger.
Ik kan wel een Polo kiezen maar dan is mijn hele budget al op
Bijzonder verhaal is dat. Even snel een VW polo 1.0 comfortline in elkaar geklikt bij leaseplandirect: 35k per jaar, 4 jaar, inclusief winterbanden, brandstofpas. Totaal inclusief 200 euro brandstof is 600. Is die 800 euro incl btw? Dan ga je namelijk richting de 725, wat dichterbij die 800 komt. Als het ex btw is snap ik niet waar die 200 euro verschil aan op gaat.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 09:40
40.000 km/jaar

Brandstof is bij een geschat verbruik van 1:15, literprijs 1.70 incl BTW ongeveer 310 euro excl BTW per maand nominaal.

En vergeet niet de BTW correctie privégebruik, die wordt vaak doorbelast. Op een auto van 24k (?) 55 per maand.

• Tankiej
t_captain schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:02:
40.000 km/jaar

Brandstof is bij een geschat verbruik van 1:15, literprijs 1.70 incl BTW ongeveer 310 euro excl BTW per maand nominaal.

En vergeet niet de BTW correctie privégebruik, die wordt vaak doorbelast. Op een auto van 24k (?) 55 per maand.
Toen ik weg ging was het nog 36.000km per jaar, is dat gewijzigd? :P

Weet het niet precies meer, maar de 1.0 TSI 70kw Polo heeft een co2 uitstoot van 106 gram, dus die valt in de categorie 125% van fabrieksopgave?
Fabrieksopgave is 4,6L/100km, dus dan zit je op 5,75. Komt op zo'n €230 brandstof excl. btw per maand, bij 1.70 per liter en 36k km per jaar.

Als de calculator van Alphabet nu nog steeds niet de verschillende tarieven aan kan, dan is het brandstof deel wat getoond wordt de hoogste, 140% van fabrieksopgave. Die wordt naar beneden bijgesteld naar het juiste tarief op het contract.

• TheUninvited
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 09:24
rohalbet schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:36:
Ben net gestart bij Capgemini en ging een beetje leaseprijzen kijken bij Alphabet. NIET NORMAAL!
Voor de meest simpele Polo die je kan krijgen zit je al boven je lease budget (800 euro’s).

Het is echt belachelijk, moet je echt directeurs salaris hebben om een beetje goede auto te rijden...
Nou als ik dit wist voordat ik begonnen was had ik misschien andere werknemer gekozen.

Hoe is het als je private lease doet? Is het waar dat je de lease bedrag kan aftrekken van je bruto mobiliteit vergoeding? En krijg je KMs uitbetaald die je voor je werk rijdt?
Arval is vaak nog iets goedkoper. Je kunt ook de vergoeding nemen en zelf privé leasen als je weinig rijdt. Je wordt ook gecompenseerd voor zuinig rijden en minder kilometers trouwens. Maar goedkoop is het niet nee.

• _vision
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 09:42
rohalbet schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:36:

Alphabet is an sich niet duur, maar Cap heeft gewoon een karige leaseregeling. Ter vergelijking: wij hebben ook Alphabet en ik kon met een leasebudget van circa 700 euro een vrij aangeklede BMW 1-serie leasen.

• Tankiej
_vision schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 23:12:
[...]

Alphabet is an sich niet duur, maar Cap heeft gewoon een karige leaseregeling. Ter vergelijking: wij hebben ook Alphabet en ik kon met een leasebudget van circa 700 euro een vrij aangeklede BMW 1-serie leasen.
In- of exclusief brandstof?
De leaseregeling is niet echt geweldig inderdaad, maar vooral het inclusief brandstof leasen en de berekening die daarbij hoort maakt het duur.

• _vision
Tankiej schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:30:
[...]

In- of exclusief brandstof?
De leaseregeling is niet echt geweldig inderdaad, maar vooral het inclusief brandstof leasen en de berekening die daarbij hoort maakt het duur.
Inclusief.

Een BMW-1 viel gewoon binnen mijn leasebudget (€710) zonder enige overschrijding. Daarom zou ik ook schrikken als ik €800 voor een basic VW Polo moest lappen. :+

• Tankiej
_vision schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:39:
[...]

Inclusief.

Een BMW-1 viel gewoon binnen mijn leasebudget (€710) zonder enige overschrijding. Daarom zou ik ook schrikken als ik €800 voor een basic VW Polo moest lappen. :+
€800 voor een basis Polo is ook wel erg duur inderdaad. Maar €710 voor een vrij aangeklede 1-serie vind ik wel weer erg goedkoop klinken.

Ik had een 118i op m'n lijstje staan toen ik een nieuwe auto uit mocht zoeken begin dit jaar. Die zat, met wat ik een redelijk aangeklede auto vind, al op de €700 exclusief brandstof.
Die is het ook niet geworden, veel te duur voor zo'n klein autootje :+

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:06
Zijn er hier nog tweakers die mee hebben gedaan met ESOP2014.

Waar kiezen jullie voor, uitbetalen of omzetten naar aandelen?

Ik vraag mij af of Amundi beheerkosten berekend.

BlaBlaBla

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Strider schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:34:

Ik zou absoluut voor uitbetalen kiezen. Als je al aandelen Capgemini aan wilt houden is het vrijwel altijd een stuk voordeliger en eenvoudiger dit in eigen beheer te doen via een door jouw uitgekozen broker.

• SmurfLink
  • Niet online
Strider schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:34:

Kies voor uitbetalen!! Anders krijg je aandelen in Frankrijk, alles gaat volgens Frans rechtssysteem en in het Frans. Heb daar ooit van een collega dikke waarschuwing voor gehad, ALTIJD laten uitbetalen. Schijnt anders nogal ingewikkeld te zijn.

Maar hee, als je vloeiend Frans spreekt kan het leuk zijn... :p ik heb voor 't eerst 2016 meegedaan dus heb nog even.

• Tankiej
Ik heb toen ik uitdienst ging vorig jaar m'n beide ESOP deelnemingen (2014 en 2017) al laten uit betalen. Ik was benieuwd wat de waarde geweest was als ik het had laten staan, maar zie dat esop.capgemini.com verbouwd is en alleen nog informatie mbt ESOP 2019 bevat.

Is er een andere site waar je die van 2014 en 2017 nog kan nakijken? Of is dat gewoon geheel uit de lucht gehaald?

• SmurfLink
  • Niet online
Tankiej schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:43:
Ik heb toen ik uitdienst ging vorig jaar m'n beide ESOP deelnemingen (2014 en 2017) al laten uit betalen. Ik was benieuwd wat de waarde geweest was als ik het had laten staan, maar zie dat esop.capgemini.com verbouwd is en alleen nog informatie mbt ESOP 2019 bevat.

Is er een andere site waar je die van 2014 en 2017 nog kan nakijken? Of is dat gewoon geheel uit de lucht gehaald?
Ik stuur je ff een pbtje.

• RobBrands
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 16-01 15:08
_vision schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:39:
[...]

Inclusief.

Daar sta ik wel een beetje van te kijken. Met 10k km per jaar op 60 maanden mag je rekenen met 555 per maand voor een niet aangeklede 118i. Een beetje standaard is 36 maanden met 30k km per jaar en dat start op 834 per maand zonder aankleding, maximaal eigen risico en geen vervangend vervoer. Vraag me dan toch af wat de variabelen zijn in jouw geval, ben namelijk zelf ook wat rond aan het kijken.

• _vision
RobBrands schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:08:
[...]

Daar sta ik wel een beetje van te kijken. Met 10k km per jaar op 60 maanden mag je rekenen met 555 per maand voor een niet aangeklede 118i. Een beetje standaard is 36 maanden met 30k km per jaar en dat start op 834 per maand zonder aankleding, maximaal eigen risico en geen vervangend vervoer. Vraag me dan toch af wat de variabelen zijn in jouw geval, ben namelijk zelf ook wat rond aan het kijken.
Het was een 116d met 35km per jaar, afgekocht eigen risico en vervangend vervoer. Ik dacht 4 jaar looptijd maar wellicht ook 5 jaar. Dat weet ik niet meer, aangezien ik deze auto van een oud-collega had overgenomen zonder daarbij mijn budget te overschrijden. De BMW gebruikte ik als tijdelijke auto gebruikte, omdat ik nog een tijd moest wachten op mijn nieuwe lease-auto (Jaguar I-PACE).

Bizar genoeg betaal ik nu netto even veel voor de I-PACE als de 116d, omdat de werkgever elektrisch rijden zwaar sponsort. Ook al zijn ze bij ons deze riante leaseregeling iets aan het versoberen, nu er elektrisch steeds meer keuze is.

• RobBrands
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 16-01 15:08
_vision schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:57:
[...]

Het was een 116d met 35km per jaar, afgekocht eigen risico en vervangend vervoer. Ik dacht 4 jaar looptijd maar wellicht ook 5 jaar. Dat weet ik niet meer, aangezien ik deze auto van een oud-collega had overgenomen zonder daarbij mijn budget te overschrijden. De BMW gebruikte ik als tijdelijke auto gebruikte, omdat ik nog een tijd moest wachten op mijn nieuwe lease-auto (Jaguar I-PACE).

Bizar genoeg betaal ik nu netto even veel voor de I-PACE als de 116d, omdat de werkgever elektrisch rijden zwaar sponsort. Ook al zijn ze bij ons deze riante leaseregeling iets aan het versoberen, nu er elektrisch steeds meer keuze is.
Hmm goede deal dan, mag je blij mee zijn. Als ik nu kijk met die variabelen start de 116d zonder aankleding met 4 jaar op 810 pmnd en 5 jaar 776 pmnd. Daarbij zit je dan ook met maximaal eigen risico, afkopen is dus duurder.

Hoe is de 116d?

• Rule
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-01 22:03
Kan iemand mij adviseren? Ik heb op dit moment een aanbod staan van Cap en ik heb ook voor 800 euro leasebedragen zitten kijken op leaseplan.nl. Daar leek het aanbod redelijk goed te doen (zonder brandstof) en kom ik een heel eind. Verder dan een polo. Heeft cap een andere lease partij? Of mag je zelf kiezen? Mijn contactpersoon bij cap geeft aan dat sommige mensen een Tesla kiezen en zelf wat bij willen betalen.

Als ik bovenstaande reacties lees lijkt mij zijn verhaal heeeel erg ver gezocht.

• Prx
Rule schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:08:
Kan iemand mij adviseren? Ik heb op dit moment een aanbod staan van Cap en ik heb ook voor 800 euro leasebedragen zitten kijken op leaseplan.nl. Daar leek het aanbod redelijk goed te doen (zonder brandstof) en kom ik een heel eind. Verder dan een polo. Heeft cap een andere lease partij? Of mag je zelf kiezen? Mijn contactpersoon bij cap geeft aan dat sommige mensen een Tesla kiezen en zelf wat bij willen betalen.

Als ik bovenstaande reacties lees lijkt mij zijn verhaal heeeel erg ver gezocht.
Geef in een DM eens aan welke auto je graag zou willen en met welke opties. Dan reken ik hem even door met jouw leasebedrag en laat je weten wat het kost.

• SmurfLink
  • Niet online
Rule schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:08:

Cap werkt met Alphabet en Arval, je mag zelf kiezen wat binnen je leasebudget valt, zit het er 10% boven moet je manager toestemming geven. Op dit moment zijn er veel mensen die wisselen omdat een Model3 die voor het einde van het jaar geleverd wordt nog 4% bijtelling heeft.. die kost per maand dus nog minder dan de Citroën cactus die mijn collega d'r net voor ingeleverd heeft. Da's inclusief de boete van het voortijdig inleveren van dat contract. 8)7 Beetje bizarre situatie, maar oke.

• Immutable
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 19-01 12:11
Krijg je niet eens standaard een Tesla Model 3 als je als programmeur bij Capgemini komt? Wat ja karig allemaal.

• Rule
Immutable schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:33:
Krijg je niet eens standaard een Tesla Model 3 als je als programmeur bij Capgemini komt? Wat ja karig allemaal.
Totaal niet wat ik wil zeggen natuurlijk.. het heeft met verwachtingen te maken en het gebruik van niet meetbare woorden. Niemand die verwacht dat je een Tesla krijgt om je binnen te halen. Maar het feit dat het genoemd wordt onder ‘ sommige mensen vinden het niet erg om iets bij te betalen’, waarbij je vervolgens met moeite een polo of golf kunt kiezen is wel het uiterste he. Daarom vraag ik even na wat ik hier nu uit moet opmaken.

Die lease auto is ook niet leidend in mijn besluit of ik bij Cap ga werken.

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

Equator

Admin Internet & Netwerken

Bowmore & Laphroaig fan

Die 800,- is helaas wel inclusief brandstof. Kiezen voor benzine kan interessant zijn.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• LigeTRy
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 10:13
Lachen, door google erachter gekomen dat dit topic bestaat.

Op het moment in gesprek met cap over een afstudeerstage, nu is cap niet het enige bedrijf waarmee ik in contact ben en ik zou graag eens ervaringen horen van iemand die ook (recent) stage heeft gelopen bij cap. Voel je vrij om een DM te sturen.

Onderwerpen waar ik benieuwd naar ben is:
- Begeleiding
- Soort opdracht
- Beoordeling
- Stagevergoeding (reiskosten?)
- Baan na stage

• Wafflestomper
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13-11-2019
Weet iemand hoe doorslaggevend de persoonlijkheidstest is die de YPers op vandaag meekrijgen?

Een YPer die ik heb aangedragen scoorde beter dan 95% op de cognitieve test maar onder gemiddeld op de persoonlijkheidstesten..
Ik weet me te herinneren dat, toen ik begon, je 4 testen moest maken waarvan er 1 aangeschreven stond als niet halen was niet door..

• Herax10NL
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 23:56
Wafflestomper schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:55:
Weet iemand hoe doorslaggevend de persoonlijkheidstest is die de YPers op vandaag meekrijgen?

Een YPer die ik heb aangedragen scoorde beter dan 95% op de cognitieve test maar onder gemiddeld op de persoonlijkheidstesten..
Ik weet me te herinneren dat, toen ik begon, je 4 testen moest maken waarvan er 1 aangeschreven stond als niet halen was niet door..
Ik ben 1 juni begonnen als YP'er en moest op beide gemiddeld of beter scoren. Wanneer je bij 1 onder gemiddeld zit kan het zijn dat ze je geen vast contract aanbieden maar een jaarcontract met de mogelijkheid op een vast contract na een jaar.

• Cue_
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 10:21
Zou dan niet het gesprek met de psych (of wat die man ook is precies), de doorslag gaan geven?

• SmurfLink
  • Niet online
Cue_ schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:09:
Zou dan niet het gesprek met de psych (of wat die man ook is precies), de doorslag gaan geven?
Dat is idd hetgeen bepaalt of je een jaarcontract (negatief advies Psych) of OT (positief advies psych) krijgt.

• joeymatla
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21-01 12:56
Ik heb sinds kort een aanbieding mogen ontvangen en Lees veel onenigheid over het mobiliteitsbudget hier. Is er iemand die mij kan duidelijkmaken wat ik voor de 850 euro mobiliteitsbudget kan krijgen mbt een lease auto ?

• Prx
joeymatla schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:55:
Ik heb sinds kort een aanbieding mogen ontvangen en Lees veel onenigheid over het mobiliteitsbudget hier. Is er iemand die mij kan duidelijkmaken wat ik voor de 850 euro mobiliteitsbudget kan krijgen mbt een lease auto ?
Dan heb je het over leuk aangeklede VW Polo, Renault Clio, Peugeot 208 of Ford Fiesta. (~100 euro over)
Je kunt voor dat geld ook instappen in een basis Ford Focus of Opel Astra,
Net een paar tientjes bruto per maand erbij en dan kom je bij de basis VW Golf.

Prijzen gebaseerd op Alphabet en geen pakketten/opties geselecteerd. Daarnaast heb je zelf nog wat invloed op de prijs als je minder privé rijdt en zuinig rijdt, maar dat laten we ook even buiten beschouwing dan. En natuurlijk mag je boven je budget gaan hoor en wordt dat verrekend met salaris (en je bijtelling, dus het gaat als het ware van je bruto salaris af en niet van je netto).

Prx wijzigde deze reactie 15-11-2019 18:36 (10%)

• joeymatla
Befabkt voor je antwoord. Voor de autos die je noemt binnen het pakket geld toch ook nog steeds bijtelling? Of zie ik dat verkeerd. Daarnaast is dat incl/excl benzine en privé kilometers?

• Prx
Bij deze lease bedragen zit brandstof al ingecalculeerd, conform fabrieksopgave plus x% (Capgemini rekent met realistische brandstof budgetten). Hier zit bijtelling niet in. In het bedrag zit al wel 11.500 KM/jaar aan privé kilometers bij in. Mocht je die niet oprijden dan krijg je geld terug, mocht je er meer rijden dan betaal je bij. Ook allemaal bruto bedragen natuurlijk, dus netto doet het maar de helft van de pijn. :)

• joeymatla
Duidelijk. Dus als ik het goed begrijp krijg je bij deze regeling een tankpas oid erbij ?

• SmurfLink
  • Niet online
joeymatla schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 09:11:
Duidelijk. Dus als ik het goed begrijp krijg je bij deze regeling een tankpas oid erbij ?
Ja je krijgt een tankpas waarmee je de brandstof kan tanken van je leaseauto. Daarbij geef je de KMstand op, zodat er kan worden berekend hoe zuinig je hebt gereden. Als je zuiniger rijdt dan het gemiddelde, krijg je geld terug. Rijd je minder zuinig (of gebruik je de tankpas dus voor een ander voertuig), dan mag je bijbetalen. Dit geldt ook voro of je bij goedkopere tankstations zit of altijd langs de snelweg. Tot nu toe heb ik altijd geld terug gehad dus op zich best een faire regeling wat mij betreft.

• raptorix
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-01 16:51
Mijn god, dit topic gaat vrijwel alleen over lease blikken.... Echt om 30 procent van je salaris te spenderen aan een voertuig....

• Tsurany
  • Niet online
raptorix schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:52:
Mijn god, dit topic gaat vrijwel alleen over lease blikken.... Echt om 30 procent van je salaris te spenderen aan een voertuig....
Capgemini is een bedrijf waar je voornamelijk als starter gaat werken, dan is een grote interesse in de leaseauto niet heel vreemd toch? Voor het salaris hoef je het niet te doen zeg maar.

• raptorix
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-01 16:51
Als starter zou ik me juist druk maken over mijn carriere, ik ben 46, werk mijn hele leven in IT, en nee ik ga geen vervelende dingen over CAP zeggen.

• wm1234
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 23:32
raptorix schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:21:
Als starter zou ik me juist druk maken over mijn carriere, ik ben 46, werk mijn hele leven in IT, en nee ik ga geen vervelende dingen over CAP zeggen.
Je hebt wel een punt, mij valt het op dat mensen die gelijk over een lease auto beginnen. Eigenlijk gelijk zichzelf ophangen. Te grote auto en daardoor te weinig salaris overhouden en vervolgens ook nog vast zitten aan een lang lopend contract = niet makkelijk weg kunnen zonder hoge boete (zijn wel wat opties maar toch lastig).

Je zit mooi voor de komende 48 maanden vast. Als dan de eerste opdracht of werkzaamheden tegenvallen, zit je al behoorlijk klem.

Loopt eigenlijk nooit goed af. Verbaast mij toch wel, iedereen heeft een goede opleiding maar goed over keuze's nadenken / contracten lezen is vaak te lastig.

wm1234 wijzigde deze reactie 17-11-2019 13:32 (7%)

• SmurfLink
  • Niet online
wm1234 schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:31:
[...]

Je hebt wel een punt, mij valt het op dat mensen die gelijk over een lease auto beginnen. Eigenlijk gelijk zichzelf ophangen. Te grote auto en daardoor te weinig salaris overhouden en vervolgens ook nog vast zitten aan een lang lopend contract = niet makkelijk weg kunnen zonder hoge boete (zijn wel wat opties maar toch lastig).

Je zit mooi voor de komende 48 maanden vast. Als dan de eerste opdracht of werkzaamheden tegenvallen, zit je al behoorlijk klem.

Loopt eigenlijk nooit goed af. Verbaast mij toch wel, iedereen heeft een goede opleiding maar goed over keuze's nadenken / contracten lezen is vaak te lastig.
Dat hoor ik nou eigenlijk totaal niet. Ik ken genoeg collega's die binnen de 48 maanden een andere baan hebben gekozen en die kwamen prima van hun contract/auto af... heb nog nooit gehoord dat er iemand vast zat of klem..

• Prx
Intern is er een aardige doorschuif mogelijkheid voor de lease auto. Mocht je je nou echt druk maken om het kunnen inleveren van de auto binnen de 48 maanden, dan kun je daar gewoon voor verzekeren bij aanvang van het contract. Dan mag je bij uit-diensttreding de auto gewoon inleveren, no questions asked. :) Gewoon een maandelijkse verzekering die dan verwerkt wordt in de leaseprijs.

• joeymatla
Nog een vraagje, zit sterk in dubio over mijn aanbod (Professional) omdat ik uit een traditioneel bedrijf kom met een heel simpel bruto bedrag.

Tantieme bedrag : volgens Cap contactpersoon staat niet vast dat je dit uitgekeerd krijgt, is afhankelijk van hoe het bedrijf het doet. Klopt dit? Op die manier zie ik dit bedrag eerder als een secundaire voorwaarde dan een primaire. Terwijl het onder primair staat verrekend. een soort winstdeling

Mobiliteitsvergoeding : deze vergoeding is NAAST je woon werk verkeer vergoeding en/of NS card? Stel ik wil geen lease-auto, maar wil lekker met het OV woon-werk verkeer doen. krijg ik alsnog de max vergoeding? Of stel ik wil geen lease auto, wil af en toe OV woon-werk en af en toe eigen auto. Worden auto kilometers (19c per km woon werk) dan buiten je mobiliteitsvergoeding vergoed? Mag ik mobiliteitsvergoeding doorgeven voor hypotheek als ik het NIET gebruik ?

Hoe regelmatig krijgt men salarisverhoging ( en wanneer) en is dit daadwerkelijk een upgrade of pure inflatie correctie ? dit is van belang om mijn groei te berekenen & voor mijn hypotheek.

nogmaals bedankt voor jullie hulp

• Prx
joeymatla schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:52:
Tantieme bedrag : volgens Cap contactpersoon staat niet vast dat je dit uitgekeerd krijgt, is afhankelijk van hoe het bedrijf het doet. Klopt dit? Op die manier zie ik dit bedrag eerder als een secundaire voorwaarde dan een primaire. Terwijl het onder primair staat verrekend. een soort winstdeling
Tantième is een bonus die vaak gebaseerd is op een deel persoonlijk resultaat en een deel bedrijfsresultaat. Het is iets wat onder de noemer 'Cash' staat, maar het telt bijvoorbeeld niet mee voor je hypotheekaanvraag o.i.d., aangezien het niet gegarandeerd wordt uitgekeerd. Qua resultaat is volgens mij de afgelopen jaren altijd wel meer dan 80% uitgekeerd. Met persoonlijke correctiefactor ben ik zelfs enkele malen boven de 100% gekomen in de afgelopen jaren.
Mobiliteitsvergoeding : deze vergoeding is NAAST je woon werk verkeer vergoeding en/of NS card? Stel ik wil geen lease-auto, maar wil lekker met het OV woon-werk verkeer doen. krijg ik alsnog de max vergoeding? Of stel ik wil geen lease auto, wil af en toe OV woon-werk en af en toe eigen auto. Worden auto kilometers (19c per km woon werk) dan buiten je mobiliteitsvergoeding vergoed? Mag ik mobiliteitsvergoeding doorgeven voor hypotheek als ik het NIET gebruik ?
Je mobiliteitsvergoeding is alles wat je gaat krijgen aan vergoeding voor... mobiliteit. Als jij besluit om dat bedrag in zijn geheel uit te geven aan een lease auto, dan kan dat. Bij een lease auto krijg je altijd een NS Businesscard waarmee je onbeperkt zakelijk kunt reizen. Stel dat je een auto gaat leasen die 100 euro onder je budget zit, dan krijg je maandelijks die 100 euro bruto uitgekeerd.

Als jij gaat voor 'eigen vervoer', dan kun je kiezen tegen 19 ct/km, of tegen werkelijke kosten bij openbaar vervoer. Deze worden dan uit je mobiliteitspotje betaald. Dus stel dat je 800 euro budget hebt en je reist voor 500 euro met het openbaar vervoer, dan krijg je die netto terug. De overige 300 euro krijg je dan bruto uitbetaald.

Neem je een lease auto dan is het niet meer mogelijk om 19 ct/km te declareren voor reiskosten, dan wordt je geacht gebruik te maken van je lease auto of van je NS businesscard. Je kunt dus niet kilometers declareren omdat je een dagje met de motor naar kantoor/je klant gaat.

Omdat dit component variabel is (gezien autokosten, declaraties, etc) telt het niet mee voor je hypotheek.
Hoe regelmatig krijgt men salarisverhoging ( en wanneer) en is dit daadwerkelijk een upgrade of pure inflatie correctie ? dit is van belang om mijn groei te berekenen & voor mijn hypotheek.
Salarisverhogingen worden in principe per 1 januari van het jaar gegeven. In de praktijk is men vaak in februari/maart pas klaar met de verdelingen van de budgetten, dus krijg je dan in maart/april ook met terugwerkende kracht alles van januari/februari(/maart).

Verhogingen per 1 juli zijn mogelijk, maar zijn in principe een uitzondering. Alleen wanneer iemand bijzonder scheef zit zal er een correctie halverwege het jaar worden uitgevoerd. Of je moet natuurlijk afspraken hebben gemaakt over groei n.a.v. een KPI, dan kan dit ook een moment zijn om even te kijken of er bijgesteld moet worden. Maar in principe dus 1 januari.

Salarisverhogingen zijn persoonlijk en niet gegarandeerd. Mits er groei is op persoonlijke en zakelijke ontwikkeling zal er altijd ook wel wat groei zijn op financieel gebied, maar het is aan de manager om zijn pot met geld voor verhogingen te verdelen over zijn medewerkers elk jaar.

Prx wijzigde deze reactie 19-11-2019 18:05 (3%)

• ByzLyz
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 16-01 00:31
Hi Tweakers,

Ik ben een vierdejaars hbo-student bedrijfskundige informatica en heb gesolliciteerd voor een afstudeerstage bij Capgemini. Ik heb reeds de capaciteiten test succesvol afgelegd en ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen met betrekking tot (afstudeer)stages.

Hoe is de begeleiding, bedrijfscultuur, opdracht, stagevergoeding etc.? Misschien dat je zelf geen stage hebt gelopen maar wel te maken hebt gehad met een stagiair, ik hoor het graag allemaal.

Ik loop wellicht voor op de zaken, aangezien ik nog in gesprek ben met recruitment. Echter ben ik gewoon erg nieuwsgierig.

Groet,

Byz

P.S. voel je vrij om een DM te sturen.

• SmurfLink
  • Niet online
Je komt hoogstwaarschijnlijk in de Cozone terecht, daar is het erg goed toeven. Leuke mensen, goeie sfeer, veel nieuwe techniek en innovatie. Qua vergoeding heb ik eigenlijk geen idee.

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:29

aex351

I am the one

Qua lease regeling. Hoe is het eigenlijk geregeld met autoverzekeringen. Kan je deze uiteindelijk makkelijk meenemen naar een privé verzekering? Ik kan deze informatie m.b.t. polisvoorwaarden etc nergens terugvinden.

< dit stukje webruimte is te huur >

• vreemdejongen
  • Registratie: december 2019
  • Nu online
Ik heb een aanbod van Capgemini. Nu ben ik benieuwd of ik mijn leaseauto van nog geen maand oud kan meenemen van bedrijf X naar Cap. Als ik hier goed heb gelezen blijkt dat Capgemini net als mijn huidige werkgever via Alphabet de auto's worden geleased. Kan het contract over worden gezet?

Plus, krijg ik dan ook het bekende 'kastje' voor privé en zakelijk gebruik?

• kezzza
  • Registratie: maart 2005
aex351 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:29:
Qua lease regeling. Hoe is het eigenlijk geregeld met autoverzekeringen. Kan je deze uiteindelijk makkelijk meenemen naar een privé verzekering? Ik kan deze informatie m.b.t. polisvoorwaarden etc nergens terugvinden.
Je bedoelt je schadevrije jaren? Dat zou bij alle leasemaatschappijen mogelijk moeten zijn. Wel ruim op tijd aanvragen voor je uit dienst gaat, en direct bij de lease maatschappij.

• Rule
vreemdejongen schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:18:
Ik heb een aanbod van Capgemini. Nu ben ik benieuwd of ik mijn leaseauto van nog geen maand oud kan meenemen van bedrijf X naar Cap. Als ik hier goed heb gelezen blijkt dat Capgemini net als mijn huidige werkgever via Alphabet de auto's worden geleased. Kan het contract over worden gezet?

Plus, krijg ik dan ook het bekende 'kastje' voor privé en zakelijk gebruik?
Kun je je contact persoon van Cap niet even vragen of die Alphabet belt? Of Alphabet zelf even bellen?

• Tankiej
Rule schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:23:
[...]

Kun je je contact persoon van Cap niet even vragen of die Alphabet belt? Of Alphabet zelf even bellen?
Ik denk dat Alphabet beide vragen niet kan beantwoorden, maar dat @vreemdejongen daarvoor bij Capgemini zelf moet zijn.
Alphabet zal het prima vinden om het contract om te zetten van werkgever X naar Capgemini, zolang er maar betaalt wordt. Maar aangezien Capgemini geen beperking op keuze van leaseauto's heeft (behalve budget), neem ik aan dat het geen probleem zal zijn. Tenzij het een hele dure auto is..

Verwacht wel dat er een kastje ingebouwd moet worden. Maar die vraag zal de contactpersoon bij Capgemini ook wel moeten kunnen beantwoorden.

• Wijnands
  • Laatst online: 06:51
Is het bij Cap gebruikelijk om informatie te sturen over de praktische aspecten van de eerste werkdag? Zoja hoever van te voren gebeurt dat?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• SmurfLink
  • Niet online
Wijnands schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:24:
Is het bij Cap gebruikelijk om informatie te sturen over de praktische aspecten van de eerste werkdag? Zoja hoever van te voren gebeurt dat?
Die krijg je grotendeels op je eerste 2 werkdagen, de zgn Onboarding.

• Wijnands
SmurfLink schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:38:
[...]

Die krijg je grotendeels op je eerste 2 werkdagen, de zgn Onboarding.
En dat zijn de eerste 2 werkdagen van de maand automatisch? m.a.w. moet ik op 2 januari er maar van uit gaan dat er onboarding is en naar utrecht reizen?

• SmurfLink
  • Niet online
Wijnands schreef op zondag 22 december 2019 @ 18:58:
[...]

En dat zijn de eerste 2 werkdagen van de maand automatisch? m.a.w. moet ik op 2 januari er maar van uit gaan dat er onboarding is en naar utrecht reizen?
Ik zou even wachten tot je te horen krijgt dat het op 6 Januari begint. ;) Het is meestal gewoon maandag en dinsdag. Daar krijg je dan wel weer bericht over.

• Rule
SmurfLink schreef op zondag 22 december 2019 @ 19:04:
[...]

Ik zou even wachten tot je te horen krijgt dat het op 6 Januari begint. ;) Het is meestal gewoon maandag en dinsdag. Daar krijg je dan wel weer bericht over.
Ik heb vorige week mail gehad dat ik 2 januari aanwezig moet zijn (in Utrecht, maar daar heb ik ook gesolliciteerd) voor de onboarding.

• SmurfLink
  • Niet online
Rule schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:44:
[...]

Ik heb vorige week mail gehad dat ik 2 januari aanwezig moet zijn (in Utrecht, maar daar heb ik ook gesolliciteerd) voor de onboarding.
Ah, dan doen ze de onboarding op donderdag en vrijdag. Weer 'ns wat anders.

• Wijnands
Rule schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:44:
[...]

Nou, dan zie ik je daar wel.

• Paganstars
God patatjesdag.... Ik weet nu weer waarom ik geen kids wil :')

• Valdun
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 21-01 11:23
Iemand de mail over nieuwe arbeidsvoorwaarden al gezien? Mobiliteitsbudget wordt voortaan toegevoegd aan de werknemersverklaring, met de intentie dat dit mee gaat tellen voor de maximale hypotheek. Komt mij ff goed uit, want ik zat te struggelen met mijn max hypotheek bedrag.

Morgen gesprek met een adviseur, hopelijk dat banken een dergelijke mobiliteitsvergoeding ook accepteren als toevoeging op het verzamelinkomen.

• SmurfLink
  • Niet online
Valdun schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:21:
Iemand de mail over nieuwe arbeidsvoorwaarden al gezien? Mobiliteitsbudget wordt voortaan toegevoegd aan de werknemersverklaring, met de intentie dat dit mee gaat tellen voor de maximale hypotheek. Komt mij ff goed uit, want ik zat te struggelen met mijn max hypotheek bedrag.

Morgen gesprek met een adviseur, hopelijk dat banken een dergelijke mobiliteitsvergoeding ook accepteren als toevoeging op het verzamelinkomen.
Dat vroeg ik me inderdaad af. Cap kan het wel melden op de verklaring, maar dan moet een bank er alsnog mee akkoord gaan. Bij mijn hypotheek destijds werd het gewoon niet meegeteld, geen discussie mogelijk, omdat het geen vast inkomen is. Gezien je er een auto van kan leasen kan je elk moment dat bedrag niet meer op je rekening krijgen. Dat principe is niet veranderd, dus idk of dit wat uitmaakt...

• Valdun
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 21-01 11:23
SmurfLink schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:42:
[...]

Dat vroeg ik me inderdaad af. Cap kan het wel melden op de verklaring, maar dan moet een bank er alsnog mee akkoord gaan. Bij mijn hypotheek destijds werd het gewoon niet meegeteld, geen discussie mogelijk, omdat het geen vast inkomen is. Gezien je er een auto van kan leasen kan je elk moment dat bedrag niet meer op je rekening krijgen. Dat principe is niet veranderd, dus idk of dit wat uitmaakt...
Ik ga het in ieder geval proberen, dus zal een update posten met het resultaat..

• Equator
  • Nu online

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Paganstars schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:17:
God patatjesdag.... Ik weet nu weer waarom ik geen kids wil :')
Wat, was toch leuk. Ik voelde me wel oud. Man wat zijn er veel collega's met nog jonge kinderen. Ik was het ten eerste vergeten, maar ik weet zeker dat die mutsen van mij (16 en 17) zich stierlijk hadden verveeld. :)
SmurfLink schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:46:
[...]

Ah, dan doen ze de onboarding op donderdag en vrijdag. Weer 'ns wat anders.
De laatste tijd gewoon op de eerste werkdagen van de maand. Dus dat kan ook woensdag en donderdag zijn :)

Equator wijzigde deze reactie 23-12-2019 18:45 (28%)

Vragen/opmerkingen

• Prx
SmurfLink schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:42:
[...]

Het fijne van dit 'statement' is wel dat Capgemini hiermee aangeeft dat zij dit dus wel als een vast inkomen geven aan de medewerker. Er wordt niet zomaar getoornd aan de mobiliteitsvergoeding. Ik zie echter geen bank dit voor 100% meerekenen, maar zuur is het wel. Anderen moeten een auto nog kopen/onderhouden van het geld wat de bank wel meerekent, dus tjah...

Ik had overigens liever gezien dat ze de werkgeversbijdrage voor het pensioen zouden vermelden. Dat is weer zo'n component waar ik als medewerker bij Capgemini geen geld aan kwijt ben, tegenover anderen in de buitenwereld (vaak 50/50 werkgever/werknemer), maar wat ook al niet mee mag tellen.

Nee, je komt er met de indeling van Capgemini waardeloos uit bij de hypotheekboer, terwijl het allemaal zo slecht niet is.

• Spijkertje20
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 21-01 16:29
Ik heb tot eind 2019 bij Capgemini gewerkt als een SAP consultant en wil een eerlijke mening geven over hoe het bedrijf is.

Als je binnen komt bij Cap om S4 projecten te doen kan je het vergeten. Cap heeft bijna alleen beheerrollen. Alle S4 projecten die nu lopen zijn bijna afgerond en er komen geen nieuwe er bij. (Ergste geval is bij finance en EWM)
Cap zijn namelijk niet zo sterk in sales en verliezen bijna alle bids bij nieuwe klanten (tot nu wel in iedergeval). Accenture en Deloitte winnen bijna alles.
Kwa project rollen herst een sterke vriendjes politiek, als een groep samen zijn op een project die afgerond is, gaan ze daarna gelijk samen naar een nieuwe project. Ze geven geen kans aan nieuwe mensen, tenzij ze mensen te kort hebben.
Capgemini voelt als een uitzendbureau, jij moet zelf vechten als je een leuke rol wilt krijgen. Een staffer is daar om jou te helpen maar laat je alles over naar de staffer dan krijgt je alleen maar slechte klusjes.
Als je een lange tijd op de bank zit kan je zeker verwachten dat ze je gaan dwingen op een rol te nemen die totaal niks heeft te maken met je eigen specialisatie en vak. Bijv van SAP naar Oracle.
Momenteel heel veel SAP mensen op de bank, ca 30.

Capgemini is een hele laid back en chille bedrijf. Resultaat en competitief gericht zijn ze totaal niet. En je krijgt ook geen ambitieuze feeling van het bedrijf. Als je vergelijk met bijv. Deloitte.
Wel zijn de collega's super lief en altijd daar om je te helpen als je vragen hebt. Is wel een zeer mensvriendelijke bedrijf.
Ben je 50+ en een bedrijf zoekt waar je rustig een beheer rol kan doen zonder stress? Dan is Capgemini het juiste bedrijf voor jou. Ben je jong, ambitieus, wil je jezelf snel ontwikkelen, en alleen projecten doen? Dan kan je beter naar Deloitte of Accenture gaan.

Dit is niet alleen mijn mening maar ook van veel andere SAP consultants.
Dit is de waarheid zonder mooie sales praatjes die je krijgt bij de sollicitatie gesprek.

Groetjes

• Equator
  • Nu online

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

@Spijkertje20 Bedankt voor je openhartige mening. Toch wil ik er wel bij zeggen dat het per unit een wereld van verschil kan zijn.
Ik merk in de unit waar ik werk (CIS, CSU) wel degelijk een drive om beter te performen, meer omzet maken, en zowaar is er ook een doel voor ogen, namelijk een verdubbeling van het aantal mensen in de Cyber Security Unit en over enige tijd de grootste speler in Cyber Security te worden.

En ja, als er weinig opdrachten zijn in jouw specifieke richting, dan zullen ze zeker vragen of je een opdracht kan doen die iets minder in je straatje ligt. Elk uur gefactureerd is beter dan leegloop.

Voor wat betreft vriendjespolitiek: Daar kan ik geen melding van maken. Wel is het zo dat bekendheid binnen Cap een belangrijk punt is. Men verwacht dat jij netwerkt binnen het bedrijf zodat ze weten dat ze de volgende keer jou moeten hebben.

Vragen/opmerkingen

• t_captain
Valdun schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:21:

Een bank heeft belang bij duurzaam inkomen.

Mobiliteitsbudget valt uiteen in twee delen: onkostenvergoeding (het netto deel) en inkomen (het bruto restant). Deel I telt niet mee, want een vergoeding voor onkosten is geen inkomen.

Resteert deel II. Als je morgen een klus ver van huis krijgt, verdwijnt deel II als sneeuw voor de zon.

Hooguit kan een bank het gemiddelde van de afgelopen 3 kalenderjaren meenemen.

• Lightning89
t_captain schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:20:
[...]

Een bank heeft belang bij duurzaam inkomen.

Mobiliteitsbudget valt uiteen in twee delen: onkostenvergoeding (het netto deel) en inkomen (het bruto restant). Deel I telt niet mee, want een vergoeding voor onkosten is geen inkomen.

Resteert deel II. Als je morgen een klus ver van huis krijgt, verdwijnt deel II als sneeuw voor de zon.

Hooguit kan een bank het gemiddelde van de afgelopen 3 kalenderjaren meenemen.
En als deel II uit de hand loopt gaat het gewoon van je salaris af...

• Wijnands
Voor wat betreft vriendjespolitiek: Daar kan ik geen melding van maken. Wel is het zo dat bekendheid binnen Cap een belangrijk punt is. Men verwacht dat jij netwerkt binnen het bedrijf zodat ze weten dat ze de volgende keer jou moeten hebben.
Da's bij al dit soort bedrijven zo.

Overigens was ik het wel eens met wat er gezegd wordt over vriendelijke mensen en dat kan ik zeer waarderen.

Wijnands wijzigde deze reactie 12-01-2020 20:20 (43%)

• t_captain
Lightning89 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:36:
[...]

En als deel II uit de hand loopt gaat het gewoon van je salaris af...
Ik neem aan dat je bij die grens dwars kunt gaan liggen. Een loonsverlaging omdat de baas je ver van huis stuurt, lijkt me iet eeg rechtvaardig.

• Lightning89
t_captain schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:10:
[...]

Ik neem aan dat je bij die grens dwars kunt gaan liggen. Een loonsverlaging omdat de baas je ver van huis stuurt, lijkt me iet eeg rechtvaardig.
Tegenargument baas (opzich niet gek): neem een leaseauto.

• ID-College
Ik had die ervaring niet echt. Ik heb 4 jaar bij Cap gewerkt.. van YP to senior.
Persoonlijk vond ik het bedrijf en de mensen leuk. Wat ik ook merkte is dat de salarissen echt bagger zijn als je doorgroeit vanuit YP rol. In principe is dit overal zo.

Wat ik wel echt waanzin vond is de uren die ze van je vragen. Je moet eigenlijk meer dan 40 uur werken (anders ben je niet 'zichtbaar') en de nutteloze avonden die vaak toch tot niets leiden zijn echt een waste of time.

Ik heb het gezellig gehad, leuke mensen leren kennen, maar ook gezien dat de wereld echt breder is. Dat er veel leukere bedrijven zijn, waar er meer fun is, gezelligheid en betere salarissen. Nee, Cap is zeker niet slecht maar laat je niet gek maken. Je kan er overigens wel veel leren, dus als je echt ambitie hebt kan je er goed terecht.

Vind je andere dingen in het leven belangrijker dan werken? Dan zou ik Cap niet zo snel aanbevelen :)

• Tsurany
  • Niet online
ID-College schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:58:
Ik had die ervaring niet echt. Ik heb 4 jaar bij Cap gewerkt.. van YP to senior.
Persoonlijk vond ik het bedrijf en de mensen leuk. Wat ik ook merkte is dat de salarissen echt bagger zijn als je doorgroeit vanuit YP rol. In principe is dit overal zo.
Een senior in vier jaar? :N

• Tankiej
ID-College schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:58:

Wat ik wel echt waanzin vond is de uren die ze van je vragen. Je moet eigenlijk meer dan 40 uur werken (anders ben je niet 'zichtbaar') en de nutteloze avonden die vaak toch tot niets leiden zijn echt een waste of time.
Wat moest je dan die 'nutteloze' avonden doen zodat ze wel vonden dat je zichtbaar was?

Ik heb nooit meer dan 40 uur per week gewerkt tijdens m'n 5 jaar bij Cap, maar ging af en toe (gemiddeld 1x per 2 weken) naar een cursus/training of meeting toe die ik zelf nuttig vond. Nooit de klacht gehad dat ik niet zichtbaar was.
Of zag jij die trainingen/cursussen/meetings in de avonduren als werk?
Ik heb het gezellig gehad, leuke mensen leren kennen, maar ook gezien dat de wereld echt breder is. Dat er veel leukere bedrijven zijn, waar er meer fun is, gezelligheid en betere salarissen. Nee, Cap is zeker niet slecht maar laat je niet gek maken. Je kan er overigens wel veel leren, dus als je echt ambitie hebt kan je er goed terecht.

Vind je andere dingen in het leven belangrijker dan werken? Dan zou ik Cap niet zo snel aanbevelen :)
Ik denk dat Cap wel goed is om te starten als YP'er. Je kan wel redelijk wat kanten op, kan goed ervaring en kennis op doen. Geen idee hoe dat bij andere grote consultancy/detacheringsbedrijven is, geen ervaring mee.

Qua secundaire voorwaarden zijn ze wel redelijk goed, maar het salaris blijft wel achter inderdaad. Ik heb nu bij m'n huidige baan in 1,5 jaar tijd bijna al net zoveel qua salarisverhogingen gehad, als dat ik in 5 jaar tijd bij Cap heb gehad :D
Ik was senior binnen 5 jaar :+

• kezzza
  • Registratie: maart 2005
Het moment van senior worden is ook enigsinds afhankelijk van de marktomstandigheden. Nu het goed gaat met de markt is er meer behoefte aan "ervaren" mensen, en zullen de consultancy clubs mensen ook een stuk snel doorpromoveren. Ik heb in 2 periodes bij Cap gewerkt en er was een duidelijk verschil in de hoeveelheid mensen die doorgroeiden naar het volgende niveau.

• Cue_
  • Registratie: januari 2014
Ik heb 11 maanden bij CAP gewerkt, en de sfeer was altijd zeker goed (ben niet veel op kantoor geweest, maar de onderlinge contacten doel ik vooral op)

De verwachting dat YPérs zo'n 2 avonden in de week mogelijk zouden moeten besteden aan trainingen of networkmeetings of whatever, dat stond me wat tegen.

Ook dat als je ook maar 1 dag cursus had gehad (van eentje die minimaal 3 maanden fulltime zou kosten), dat je hem dan al op je CV moest zetten, omdat dat beter verkocht.. stond me tegen.

Het zal voor veel mensen een goede opstart zijn, maar het moet je wel liggen. Mij lag het niet.
Wel blij dat ik het een tijdje ervaren heb.

• Rule
Senior zijn heeft ook niet zo zeer met het aantal jaar te maken? Er zijn mensen die 5 jaar aan één dezelfde applicatie pulken. Dan heb je mensen die in 1 jaar gewoon het concept programmeren erg goed begrijpen en gewoon echt snappen hoe je code moet schrijven en implementeren.

Ervaring komt met de jaren, maar niet voor iedereen.

• SmurfLink
  • Niet online
Cue_ schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:06:
Ik heb 11 maanden bij CAP gewerkt, en de sfeer was altijd zeker goed (ben niet veel op kantoor geweest, maar de onderlinge contacten doel ik vooral op)

De verwachting dat YPérs zo'n 2 avonden in de week mogelijk zouden moeten besteden aan trainingen of networkmeetings of whatever, dat stond me wat tegen.

Ook dat als je ook maar 1 dag cursus had gehad (van eentje die minimaal 3 maanden fulltime zou kosten), dat je hem dan al op je CV moest zetten, omdat dat beter verkocht.. stond me tegen.

Het zal voor veel mensen een goede opstart zijn, maar het moet je wel liggen. Mij lag het niet.
Wel blij dat ik het een tijdje ervaren heb.
Volgens mij verschilt dit ook weer enorm per unit, ik heb nooit zo'n soort verplichting wat dan ook gehad. Ik deed wat ik leuk vind en dat doe ik nog steeds.. als een training me interessant lijkt volg ik 'm, boeit het me niet dan ga ik echt niks tegen m'n wil in doen.

• ID-College
Tankiej schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 06:19:
[...]

Wat moest je dan die 'nutteloze' avonden doen zodat ze wel vonden dat je zichtbaar was?

Ik heb nooit meer dan 40 uur per week gewerkt tijdens m'n 5 jaar bij Cap, maar ging af en toe (gemiddeld 1x per 2 weken) naar een cursus/training of meeting toe die ik zelf nuttig vond. Nooit de klacht gehad dat ik niet zichtbaar was.
Of zag jij die trainingen/cursussen/meetings in de avonduren als werk?

[...]

Ik denk dat Cap wel goed is om te starten als YP'er. Je kan wel redelijk wat kanten op, kan goed ervaring en kennis op doen. Geen idee hoe dat bij andere grote consultancy/detacheringsbedrijven is, geen ervaring mee.

Qua secundaire voorwaarden zijn ze wel redelijk goed, maar het salaris blijft wel achter inderdaad. Ik heb nu bij m'n huidige baan in 1,5 jaar tijd bijna al net zoveel qua salarisverhogingen gehad, als dat ik in 5 jaar tijd bij Cap heb gehad :D

[...]

Ik was senior binnen 5 jaar :+
Wat hierboven eigenlijk staat. Ik vind werken niet erg, maar mijn prioriteit ligt daar gewoon niet. Ik doe liever andere dingen.
Mijn manager was exact andersom. Was overal bij en altijd 'haantje de voorste'. Zijn verwachting was dus ook dat ik zo was. Maar zo was ik niet. Toch werd ik wel elke week gepushed om in clubjes bij elkaar te komen, zaken voor Cap te doen of trainingen te volgen.

Dat vind ik soms niet zo erg, maar ik was eigenlijk elke week 2 avonden kwijt aan dit soort zaken. Veel van die 'samenkom momentjes' werd er besloten zaken en proposities uit te werken die nooit wat opleverden. 40 uur werken met een uur reizen heen en terug en structureel 2 avonden (soms 3) voor dat salaris? Ik was echt gek :P

Waar ik nu zit past veel beter bij mij :) toch wel veel geleerd en zonder Cap zat ik niet waar ik nu zit!

• Paganstars
Wel grappig dat jij dat zo ervaren hebt. Mijn manager roept altijd dat ik zelf moet doen waar ik zin in heb, wat ik dus uiteraard ook doe!

• Rule
ID-College schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 10:07:
[...]

Wat hierboven eigenlijk staat. Ik vind werken niet erg, maar mijn prioriteit ligt daar gewoon niet. Ik doe liever andere dingen.
Mijn manager was exact andersom. Was overal bij en altijd 'haantje de voorste'. Zijn verwachting was dus ook dat ik zo was. Maar zo was ik niet. Toch werd ik wel elke week gepushed om in clubjes bij elkaar te komen, zaken voor Cap te doen of trainingen te volgen.

Dat vind ik soms niet zo erg, maar ik was eigenlijk elke week 2 avonden kwijt aan dit soort zaken. Veel van die 'samenkom momentjes' werd er besloten zaken en proposities uit te werken die nooit wat opleverden. 40 uur werken met een uur reizen heen en terug en structureel 2 avonden (soms 3) voor dat salaris? Ik was echt gek :P

Waar ik nu zit past veel beter bij mij :) toch wel veel geleerd en zonder Cap zat ik niet waar ik nu zit!
Grappig hoe je het verwoord. Technische mensen zitten inderdaad liever te werken of technische oplossingen uit te doktoren, die technische kennis komt niet vanzelf maar meer ook door doen. Dan komen er een aantal van Managers, account managers en Sales mensen die inderdaad je uit je routine trekken en zeggen dat je moet netwerken. Leuk, dat snap ik ook wel, maar daarnaast wil je veel liever je kennis ontwikkelen en wat projecten oppakken. Dan kan je niet bij iedere borrel etc zijn. Waar het voor managers etc juist hun werk is sociaal te doen.

• ID-College
Rule schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:23:
[...]

Grappig hoe je het verwoord. Technische mensen zitten inderdaad liever te werken of technische oplossingen uit te doktoren, die technische kennis komt niet vanzelf maar meer ook door doen. Dan komen er een aantal van Managers, account managers en Sales mensen die inderdaad je uit je routine trekken en zeggen dat je moet netwerken. Leuk, dat snap ik ook wel, maar daarnaast wil je veel liever je kennis ontwikkelen en wat projecten oppakken. Dan kan je niet bij iedere borrel etc zijn. Waar het voor managers etc juist hun werk is sociaal te doen.
Ja inderdaad.. Ik denk dat ik mij ook een beetje heb laten leiden door het YP schap. Je wil je nog bewijzen en ze pushten ook vooral daarop. Ik deed het qua werk uitstekend en alleen maar lovende woorden gehad bij klanten. Bij Cap daarentegen was ik een 'middenmotor' omdat ik er te weinig naast deed. Ik trapte daar in het begin ook nog in :P

En dan kwamen ze altijd met een smoes bij de beoordeling. "Je scoort gemiddeld en krijgt dus een gemiddelde verhoging. Maar bij Cap ligt de lat erg hoog dus een gemiddelde beoordeling is eigenlijk zeer goed". :') nou daar trap ik nu niet meer in :P

Ach ja.. achteraf veel geleerd en je moet ergens beginnen. Je begint nou eenmaal onderaan...

• LcsRaw
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
Ik mocht na twee jaar aan mijn senior case beginnen.... Je moet iets he om mensen binnen te houden 8)7
Pagina: 1 ... 61 62 63 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True