Pfffftttt wat een enorme bak met bullshit die hier even voorbij komt zeg...
Ik zit inmiddels ook vele jaren bij Capgemini en kan zeker onderschrijven dat er ook veel dingen verkeerd gaan. Zoals Rolfie al aangaf ligt dat vooral aan mensen en niet aan de policies persé. Als jij een slecht sollicitatiegesprek hebt gehad ligt dat zeker aan de persoon.
Als jij een slecht beoordelingsgesprek hebt gehad, dan ligt dat waarschijnlijk ook zeker aan jezelf.
Als jij aangeeft dat je een unieke rol hebt als enige binnen Capgemini group, dan moet je wel CEO van de group zijn.... En zelfs die kan prima beoordeeld worden, zij het op andere KPI's.
Beoordeling
Bij Capgemini werken we inderdaad met een model waarbij iedereen ten opzichte van elkaar beoordeeld wordt in dezelfde grade / rol. Dat betekent dus inderdaad dat je een bell curve gaat hebben aan beoordelingen en je veel "Succeeding" mensen hebt en een enkele "Exceptional" of aan de andere kant "Needs improvement". Het bestaat niet dat je een team van alleen maar "Exceptional" mensen hebt op exact hetzelfde level.
Promotie / salarisverhoging
Die beoordeling heeft inderdaad zeker wel invloed op het feit of je kan graden of niet.
Met 3 jaar "Needs improvement" ga je zeker niet graden.
Het is ongelooflijk hoeveel mensen denken dat ze gods gift zijn maar eigenlijk gewoon een middelmatige medewerker zijn. Het is nog ongelooflijker hoeveel mensen nu komen solliciteren, eigenlijk net niets kunnen, en dan salariseisen hebben tot in de hemel.
Prima... Denk gewoon niet dat Cap dan een werkgever is die matcht.
Capgemini is een netwerkorganisatie. Dat wil zeggen dat het helpt als je je gezicht laat zien, dat je meedoet aan dingen buiten je standaard werktijd, dat het helpt om de mensen boven je goed te leren kennen. Als je dat allemaal niet doet, maar hartstikke goed je werkt doet ergens stil in een hoekje.... dan is Cap niet een geschikte werkgever voor je.
Ervaring
Er is echt overal shit. Ook bij Cap. Over het algemeen is het echt gewoon een prima werkgever. Mijn salaris is een stuk meer dan marktconform en mijn pensioen wordt volledig betaald. Ik kan zowel horizontaal als verticaal (als je het spel snapt) enorm groeien. Ze hebben grote, leuke, uitdagende klanten en projecten. Ik heb enorm veel vrijheid in mijn rol, mijn eigen agenda, etc...
Ik snap dus juist wel dat er nog veel mensen voor Capgemini werken