• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:29
representatie is vaak een bloemetje of een ander cadeautje-achtig iets

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Idd, je avonden vrij houden de eerste twee weken / maand sowieso.

Voor de rest moet je het maar gewoon afwachten. Tis gewoon werk verder, dus komt vast wel goed :)

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:31

avotar

P0werd by Black Coffee

Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:27:
Hebben jullie trouwens nog tips voor mensen die binnenkort bij Cap gaan starten? Zijn er nog dingen die ik kan doen om me goed voor te bereiden op me eerste dag(en)?
Gedegen afscheid nemen van je ziel.

Zorg dat je uitgeslapen bent, heb een open mind en plan niet te veel privé zaken gedurende de eerste maand. En probeer zoveel mogelijk te onthouden van wat je hoort. Nog niet eens zo zeer de formulering, maar ook vooral dat het er is en waar je het zou kunnen terugvinden.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En ga niet te fanatiek elke avond cursussen volgen. Kijk enkel naar wat je nuttig lijkt en plan genoeg vrije avonden in.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Jentae
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-11 09:11

Jentae

Houdt van aglets.

Haha, zo dramatisch als het hier wordt neergezet is het niet hoor (@avotar ;))

Tips: Maak een goede planning, haal een notitieblok en schrijf op wat je denkt nodig te hebben. Wees uitgerust, zit lekker in je vel, stel vragen als je iets niet snapt (liever een paar keer teveel dan een paar keer te weinig), wees assertief en neem initiatief, leer je collega's kennen en heb vooral veel plezier!

De KM2.0 en Wiki knowledge bases zijn je beste vriend als je zaken wilt vinden omtrent HR processen en andere Capgemini-gerelateerde zaken.

Bouw vooral ook een goede band op met de collega's in je onboarding groep en het cluster waar je in terecht komt. Stel jezelf voor aan anderen met voor en achternaam. Bouw je netwerk op vanaf dag één, dit gaat je heel ver helpen!

Succes en veel plezier bij Cap!

Eer aan je korf (haha)

Verwijderd

Oke, bedankt voor de tips allemaal :). Heb er in ieder geval erg veel zin in.

• Cue_
Zorg dat je een linkedin account heb ;)

• Sieger
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07-2017
Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 12:27:
Hebben jullie trouwens nog tips voor mensen die binnenkort bij Cap gaan starten? Zijn er nog dingen die ik kan doen om me goed voor te bereiden op me eerste dag(en)?
zorg voor genoeg geld op je bankpas, voor al die collega's die je uitnodigt om mee kennis te maken onder het genot van een goede kop koffie.

• Cue_
En idd, zorg dat je de mensen van de ontboarding een beetje leert kennen (namen en afdeling) kan altijd erg handig zijn voor je werk

Maar is vooral gezellig tijdens de borrels en rondje door het gebouw. Eens wat andere mensen spreken dan je eigen afdeling :)

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:27
Ik zit met een situatie waar ik niet zo goed mee kan omgaan, misschien hebben jullie tips voor mij.

Ik zit al een geruime tijd (14 maanden) op mijn eerste opdracht die vrij weinig te maken heeft met wat mijn afdeling doet, maar in de tijd dat deze opdracht beschikbaar kwam, was er niets anders beschikbaar. Ondanks dat mijn opdracht niet helemaal afgerond is, heeft mijn afdeling sterk laten merken dat ik naar iets anders opzoek moet gaan. Indien ik dit niet doe, ga ik dit merken in mijn beoordeling. Nu willen ze dat ik me op een pakket ga richten waarvan de opdrachten vooral in de randstad voorkomen. Het pakket is wel interessant, maar het werkgebied niet, ik woon in het zuiden en de randstad is ivm de reisafstand verre van ideaal voor mij. Ik vind het prima om 3 uur per dag te reizen, maar 4-5 uur vind ik niet prettig meer.
Maar, ik krijg hier weinig begrip voor, en ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat ik geen andere keuze heb. Ik denk dat dit niet perse een onbekende situatie voor collega Cappers moet zijn, hoe gaan jullie met zoiets om?

BlaBlaBla

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lastig maar niet geheel vreemd voor Capgemini. Ik vind het wel opvallend dat ze willen dat je wat anders zoekt, meestal vergeten ze je compleet als je geld voor ze verdiend. Dit soort druk verwacht je vooral bij bankzitters.
Maar ik vrees dat reistijd lastig zal zijn en blijven, in het zuiden van het land is het lastiger opdrachten te vinden, zeker op bepaald gebied. Dan zul je zelf flink moeten zoeken want Capgemini gaat dat niet voor je doen.
Welk pakket willen ze je op sturen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:22
Strider schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:50:
Ik zit met een situatie waar ik niet zo goed mee kan omgaan, misschien hebben jullie tips voor mij.

Ik zit al een geruime tijd (14 maanden) op mijn eerste opdracht die vrij weinig te maken heeft met wat mijn afdeling doet, maar in de tijd dat deze opdracht beschikbaar kwam, was er niets anders beschikbaar. Ondanks dat mijn opdracht niet helemaal afgerond is, heeft mijn afdeling sterk laten merken dat ik naar iets anders opzoek moet gaan. Indien ik dit niet doe, ga ik dit merken in mijn beoordeling. Nu willen ze dat ik me op een pakket ga richten waarvan de opdrachten vooral in de randstad voorkomen. Het pakket is wel interessant, maar het werkgebied niet, ik woon in het zuiden en de randstad is ivm de reisafstand verre van ideaal voor mij. Ik vind het prima om 3 uur per dag te reizen, maar 4-5 uur vind ik niet prettig meer.
Maar, ik krijg hier weinig begrip voor, en ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat ik geen andere keuze heb. Ik denk dat dit niet perse een onbekende situatie voor collega Cappers moet zijn, hoe gaan jullie met zoiets om?
Ja welk pakket ben ik ook wel benieuwd naar...

Verder herken ik dit ook absoluut niet. Ik ken mensen die iets totaal anders doen maar zolang er geld binnenkomt kijken ze er niet zo naar om.

Verder zou ik lekker overstappen naar een cluster waar ze het werk wel doen wat je nu doet (als je dat leuk vind uiteraard).

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

1) Overweeg een hotel
2) Overweeg iets anders dan detachering (sorry Limburg? loopt niet over van de banen)
3) Regel zelf een opdracht in de buurt (waarom dan nog Cap...)

Bij optie 1): deal with it. Detachering is soms ver rijden. Hell, heel Limburg is uberhaupt ver rijden ;)

Wat bij mij erg goed werkt is afspraken met de klant maken rondom remote werken en vroeg beginnen/vroeg weg. Dat vereist heel vroeg opstaan en vroeg naar bed gaan, maar zorgt voor veel minder files. Ik rij normaliter in een uur tijd dwars door de Randstad heen, 90-100 km.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Cue_
Strider schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:50:

ik woon in het zuiden en de randstad is ivm de reisafstand verre van ideaal voor mij. Ik vind het prima om 3 uur per dag te reizen, maar 4-5 uur vind ik niet prettig meer.
Waarom ben je bij Cap gaan werken eigenlijk? De kans dat je werk krijgt in de Randstad is gewoon erg groot. Buitengebieden zijn altijd uitzondering, op welke afdeling je ook zit (naar mijn idee)

Zelf woonde ik in het oosten des lands en ben voor het werk (en omdat ik het ook wou) verhuisd.
Reistijd is zoooo zonde van je dag. Nu uurtje enkele reis en dat is best oke :)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
4 a 5 uur op en neer naar de randstad? Ik neem aan dat je met het zuiden op (zuid?) limburg doelt.

In dat geval kun je beter richten op Aken/Keulen/Essen/Duesseldorf. Zit je ook 3 a 4 uur per dag in de auto, maar verdien je tenminste 25% meer dan in NL :)

• Blik1984
Een stukje zelfreflectie kan ook geen kwaad in dezen. Als je in Limburg (ga ik even vanuit) woont dan kun je er in de detacherings-wereld niet vanuit gaan dat je altijd in het Zuiden van het land terecht kan. Het betekent simpelweg:

1. Accepteren en reistijd ofwel hotel voor lief nemen (laat je niet piepelen, heb je gewoon recht op)
2. Niet accepteren en hopen op een opdracht in het zuiden, en een evt slechte beoordeling wegens niet willen reizen voor je werk voor lief nemen. En uiteindelijk, mits er geen nieuwe opdrachten komen, vertrekken.

Overigens zou ik optie 2 vreemd vinden op het moment dat je gewoon ingezet bent. Dan moeten ze gewoon niet zo zeuren.

• ls789
denk dat er 4-5 reistijd totaal per dag is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ls789 op 11-12-2014 12:26 ]

• Blik1984
ls789 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 12:25:
denk dat er 4-5 reistijd totaal per dag is ;)
Dan heb je sowieso recht op een hotelovernachting, volgens mij is dat al bij meer dan anderhalf uur enkele reis

• Strider
Iets meer helderheid vanuit mijn kant :)

- Ik woon niet in Limburg, maar in Eindhoven.
- Met 4/5 reistijd bedoel ik inderdaad de totale reistijd :)
- Ik blijf graag anoniem voor mijn collega's, dus het pakket hou ik even voor me

BlaBlaBla

• ls789
Strider schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:08:
Iets meer helderheid vanuit mijn kant :)

- Ik woon niet in Limburg, maar in Eindhoven.
- Met 4/5 reistijd bedoel ik inderdaad de totale reistijd :)
- Ik blijf graag anoniem voor mijn collega's, dus het pakket hou ik even voor me
Wie is die dame op de foto in je avatar dan :/ O-)

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:18
Als consultant is het allemaal part-of-the-job, maar ik probeer het zelf ook wel redelijk te houden. Wanneer het meer dan 1 uur reistijd enkele reis is, dan ga ik met de klant al overleggen wat de mogelijkheden zijn voor thuiswerken, of vanaf een andere lokatie. Wanneer die mogelijkheden niet aanwezig zijn, dan overweeg ik wel om de klus niet te accepteren. Maar vaak genoeg doe ik niet moeilijk, omdat ik zelf toch niet langer dan 6-9 maanden ergens blijf zitten. Daarna wordt het vaak de truuk van de getrainde aap (weinig vernieuwing in projecten) en houd ik het wel voor gezien.

Gebruik sowieso even http://www.freemaptools.com/radius-around-point.htm om een radius te checken van 85KM vanaf je huis. Vanaf die afstand heb je het recht om te overnachten in een hotel, in plaats van dat je verplicht kan worden om elke dag te pendelen tussen huis en klant. (Het kan zijn dat de grens 90-95 was, dat weet ik even niet meer zo uit het bolletje)

Maar ik probeer het op die manier altijd op te lossen. Soms kun je een opdracht niet weigeren, ook al zit hij nog zo ver weg, omdat je gewoon lang op de bank zit. Mocht je niet goed tegen dat soort dingen kunnen, dan zou ik overwegen om eens een lokale detacheerder/consultancy organisatie te gaan bekijken. Ik wil niemand wegjagen hoor, maar soms past dan wat beter. Zeker als er een vrouw en kinderen in het spel zijn, dan is een korte reistijd toch wel erg prettig (zo heb ik vernomen).
Blik1984 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:03:
[...]

Dan heb je sowieso recht op een hotelovernachting, volgens mij is dat al bij meer dan anderhalf uur enkele reis
Het recht op een hotelovernachting is volgens HRM charter gebaseerd op een afstand (vogelvlucht, geen reisafstand), maar reistijd maakt altijd een goede aanspraak op de redelijkheid van managers.

[ Voor 13% gewijzigd door Prx op 11-12-2014 13:23 ]

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Motrax schreef op donderdag 11 december 2014 @ 07:24:

Wat bij mij erg goed werkt is afspraken met de klant maken rondom remote werken en vroeg beginnen/vroeg weg. Dat vereist heel vroeg opstaan en vroeg naar bed gaan, maar zorgt voor veel minder files. Ik rij normaliter in een uur tijd dwars door de Randstad heen, 90-100 km.
Dit inderdaad. Overweeg buiten de spits te gaan reizen.
Detachering betekent voor veel mensen reizen. Het hoort er nou eenmaal bij.
Zelf jaren (overigens niet voor Cap) vanuit Bergen op Zoom gereden naar klussen in Rotterdam (uurtje enkel), Den Haag, Schiphol, Utrecht en Amersfoort.

Allemaal ver weg en midden in de spits een drama, maar als je om 6 uur op de weg zit, best behoorlijk te doen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• Blik1984
Prx schreef op donderdag 11 december 2014 @ 13:16:

Het recht op een hotelovernachting is volgens HRM charter gebaseerd op een afstand (vogelvlucht, geen reisafstand), maar reistijd maakt altijd een goede aanspraak op de redelijkheid van managers.
Dan is het 90 km, wat je zelf ook al noemt. Want dat staat mij ook bij. Maar dat betekent dat als je bijvoorbeeld in Eindhoven woont en een klus hebt in Utrecht, je al recht hebt op een overnachting. Want dat is namelijk rond de 100 km. Vanuit het Zuiden naar de Randstad zit je daar al snel op (Den Bosch - Amsterdam is ook al recht op een overnachting)

Overigens vind ik vogelvlucht echt nergens op slaan, want daar heb je natuurlijk helemaal niks aan als er geen snelweg in een rechte lijn naartoe loopt

[ Voor 10% gewijzigd door Blik1984 op 11-12-2014 14:12 ]

Verwijderd

Maakt het voor Cap nou eigenlijk veel uit of je verder weg woont (t.o.v. klanten in de randstad bijvoorbeeld)?

Ik wil namelijk gaan verhuizen, maar ook naar het zuiden van het land (Eindhoven/Helmond). Aangezien mijn vriendin daar woont/studeert de komende jaren. Ik heb overigens geen enkel probleem om dagelijks 1-2 uur (enkel) te reizen. Ik vind dat de moeite wel waard omdat het dan makkelijker is voor haar.

Ik moet nog starten, dus ik verwacht in eerste instantie veel in Utrecht te zitten voor cursussen e.d., maar op den duur moet ik vaker naar de Zuidas (volgens de recruiter waar ik toentertijd mee sprak).

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:23

Cyphax

Moderator LNX
Ik ken wel een collega die in Eindhoven woont en dat is geen hele handige plek. Het kan gekker, maar omdat hij geen auto heeft maar naar Zoetermeer moet is dat voor hem wel afzien. Met de auto is het misschien makkelijker maar ik rij ook naar Zoetermeer een paar keer per week en als ik dat in anderhalf uur red (120km), dan heb ik een goede dag. Maargoed, dan is de klant wel redelijk exorbitant ver weg

Saved by the buoyancy of citrus

• Cue_
2 uur enkele reis op een dag is veel hoor, denk dat veel mensen zich daar op verkijken. Verdomd vroeg opstaan, laat pas thuis, files, of irritant treinverkeer. De speling van tijd om die narigheden te overbruggen heb je dan al niet meer, ja of je bent van 5 tot 20 uur weg van huis. Lijkt me ook niet ideaal :N

Verwijderd

Cue_ schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 19:58:
2 uur enkele reis op een dag is veel hoor, denk dat veel mensen zich daar op verkijken. Verdomd vroeg opstaan, laat pas thuis, files, of irritant treinverkeer. De speling van tijd om die narigheden te overbruggen heb je dan al niet meer, ja of je bent van 5 tot 20 uur weg van huis. Lijkt me ook niet ideaal :N
Klopt, ideaal is het niet. Ik zie het puur als een overbrugging de komende jaren.
Ik woon op dit moment ook relatief ver van 'alles'. Als voorbeeld, ik moest voor mijn studie een half jaar op en neer naar Amsterdam, wat mij 5 uur per dag heeft gekost (5 dagen in de week, 20 weken). Ik geloof wel dat het met zelf rijden iets intensiever is, maar ik ben nooit zo moeilijk geweest qua reizen

• bakafish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-02-2020
Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 12:42:
[...]

Klopt, ideaal is het niet. Ik zie het puur als een overbrugging de komende jaren.
Ik woon op dit moment ook relatief ver van 'alles'. Als voorbeeld, ik moest voor mijn studie een half jaar op en neer naar Amsterdam, wat mij 5 uur per dag heeft gekost (5 dagen in de week, 20 weken). Ik geloof wel dat het met zelf rijden iets intensiever is, maar ik ben nooit zo moeilijk geweest qua reizen
Het is een kwestie van gewenning en op gegeven moment niet beter meer weten dan dat het er schijnbaar bij hoort. Feit is dat 4 uur per dag 'verliest' aan reistijd. Kostbare tijd die je ook had kunnen besteden aan leuke dingen in het leven. Tenzij je in een auto of trein zitten erg leuk vindt.

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Cue_ schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 19:58:
Je bedoelt: reizen van 5 - 7 en van 16-18?

• Cue_
avotar schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:58:
[...]

Je bedoelt: reizen van 5 - 7 en van 16-18?
Bv. En dan heb je vanaf 18.30 (zeker in het begin) wekelijks nog iets van een avondcursus of bijeenkomst.
Heb je pech heb je werk waarbij je vaak overuren moet draaien, dan wordt een dag erg lang....

In het begin had ik ook dagelijks 2,5 uur enkele rit, maar ben toen mooi bij een vriend blijven pitten voor een paar weken omdat ik het anders echt te veel vond worden en enkel maar met m'n werk / reizen bezig was en weinig meer daarnaast kon doen.

• Blik1984
Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:22:
Maakt het voor Cap nou eigenlijk veel uit of je verder weg woont (t.o.v. klanten in de randstad bijvoorbeeld)?

Ik wil namelijk gaan verhuizen, maar ook naar het zuiden van het land (Eindhoven/Helmond). Aangezien mijn vriendin daar woont/studeert de komende jaren. Ik heb overigens geen enkel probleem om dagelijks 1-2 uur (enkel) te reizen. Ik vind dat de moeite wel waard omdat het dan makkelijker is voor haar.

Ik moet nog starten, dus ik verwacht in eerste instantie veel in Utrecht te zitten voor cursussen e.d., maar op den duur moet ik vaker naar de Zuidas (volgens de recruiter waar ik toentertijd mee sprak).
Persoonlijk zou ik niet zuidelijker dan Den Bosch gaan wonen als je een dergelijke baan hebt. Je weet gewoon dat je 99% kans hebt om een klus te krijgen in de Randstad, en dan zit je dus permanent met lange reistijden waar je niet vrolijk van wordt

• t_captain
Als je vanuit Eindhoven twee a 2.5 uur gaat rijden zit je wel een heel eind in de randstad. Amsterdam, Rotterdam is eerder aan de 1.5 uur, Utrecht dik een uur, Den Haag tegen de 2 uur. Als je tenminste een beetje buiten de drukste tijden rijdt. En 5x8 op locatie, dat is ook wel een beetje passé. Als je verder van je project woont, is hetbest ingeburgerd om vroeg te beginnen,of eerst twee uur thuis te werken en na de spits te komen, of een dag thuis te werken, of een paar dagen in een hotel te zitten en je ortijd van die dagen te flexen op de andere dagen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aan de andere kant, met een beetje pech heb je een jaar lang een opdracht waarbij je enkel normale werktijden kan hanteren en je dus dagelijks 3-4 uur in de auto zit. Daar wordt je echt niet vrolijk van.

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Cue_ schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 17:10:
[...]

Bv. En dan heb je vanaf 18.30 (zeker in het begin) wekelijks nog iets van een avondcursus of bijeenkomst.
Heb je pech heb je werk waarbij je vaak overuren moet draaien, dan wordt een dag erg lang....

In het begin had ik ook dagelijks 2,5 uur enkele rit, maar ben toen mooi bij een vriend blijven pitten voor een paar weken omdat ik het anders echt te veel vond worden en enkel maar met m'n werk / reizen bezig was en weinig meer daarnaast kon doen.
Eens. Voor een deel hoort het er helaas bij, zeker als je buiten de randstad woont.
Maar daarnaast moet je keuzes maken. En dan bedoel ik niet alleen het werk voor laten gaan, maar ook bijv. overwerk afhouden of een meeting skippen.

Wat ik nog wel eens gedaan heb, maar toen had ik echt een manager met een plaat voor zijn kop, was hem bellen als ik 's ochtends thuis weg reed, aankwam op kantoor, wegging op kantoor en weer thuis aankwam. Een week lang.
Vergat hij nooit meer en hij kreeg een soort waardering voor de uren die ik maakte.

• Cue_
avotar schreef op zondag 14 december 2014 @ 08:24:
[...]

Eens. Voor een deel hoort het er helaas bij, zeker als je buiten de randstad woont.
Maar daarnaast moet je keuzes maken. En dan bedoel ik niet alleen het werk voor laten gaan, maar ook bijv. overwerk afhouden of een meeting skippen.

Wat ik nog wel eens gedaan heb, maar toen had ik echt een manager met een plaat voor zijn kop, was hem bellen als ik 's ochtends thuis weg reed, aankwam op kantoor, wegging op kantoor en weer thuis aankwam. Een week lang.
Vergat hij nooit meer en hij kreeg een soort waardering voor de uren die ik maakte.
Klopt er is zeker vaak wel wat speling mogelijk qua werktijden. Je moet je enkel beseffen dat dat de eerste maanden vaak niet het geval is, of begin van een opdracht of een slechte werkgever treft.

Min grootste punt is vooral: verkijk je er niet op. Tis zwaardser dan je in eerste instantie denkt :)

• Strider
Het punt met het lange reizen is niet alleen dat het veel vrije tijd kosten (lang reizen is saai, vermoeiend, en niet goed voor je sociale leven), maar dat je hiermee ook minder tijd hebt om je met zaken naast je opdracht bezig te houden. Capgemini verlangd van een YP'er dat hij zijn YP Masterclass afrond (regelmatig een avond weg, + een shitload aan e-learnings), en daarnaast verlangd ook je afdeling dat je meer dan alleen je opdracht doet. Dus, ook weer regelmatig een avond van je afdeling bijwonen (geen divisie, maar kennis avonden), en dat je ook ooit een training erbij neemt.
Dat zijn allemaal dingen waarvoor je minder tijd hebt, als je aan het reizen bent. Ik denk dat Capgemini managers dit ook wel weten, maar bij anderen lukt het ook, dus bij jouw moet het ook lukken, en als dat niet lukt moet je daar iets aan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Strider op 14-12-2014 21:53 ]

BlaBlaBla

• ls789
Weet iemand of het bedrag onderaan je dashboard bruto of netto is?

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:46
Eens met bovenstaande posten. Ik zit zelf in een extreme situatie. Namelijk een opdracht met 4,5 uur reistijd per dag als ik geen hotel pak EN een opdracht die 50 tot 60 uur per week van je vraagt. Probleem is dat ik ook nog eens midden in een grote verbouwing zit thuis dus een hotel pakken is lang niet altijd mogelijk omdat je bij bepaalde zaken gewoon de controle wil houden.

Kortom, dit houd je niet lang vol maar ik ben bijna aan het einde. Ik weet wel dat ik dit niet nog een keer zal doen. Ik accepteer zeker reistijd, maar er zijn grenzen en je moet je er zeker niet op verkijken. Iets wat ik wel deed. Gelukkig wordt het vanuit het cluster erg gewaardeerd (misschien nietszeggend in cijfers maar wel fijn om waardering te krijgen). Nog een paar dagen en de meest hectische klus die ik ooit heb meegemaakt is klaar :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-11 18:42
ls789 schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:35:
Weet iemand of het bedrag onderaan je dashboard bruto of netto is?
Ik neem aan dat je het dashboard van mobility concept bedoelt?

Dat is bruto :)

• ls789
Tankiej schreef op maandag 15 december 2014 @ 13:15:
[...]

Ik neem aan dat je het dashboard van mobility concept bedoelt?

Dat is bruto :)
Ja die bedoel ik.. ik dacht dat het namelijk bovenop je eigen bijdrage kwam en die is netto?

Verwijderd

Ik heb verder geen ICT achtergrond, dus ik verwacht echt dat ik veel in Utrecht zit de komende jaren voor allerlei trainingen. Daarom zie ik het eigenlijk wel als haalbaar. Om terug te komen op eerdere reacties. Ik vind treinreizen niet zo'n ramp eigenlijk, ik kan altijd wel redelijk doorwerken of juist ontspannen daar. In de auto ervaar ik lange reistijden wel vaak als vermoeiender.

Het is voor mij voornamelijk de afweging op persoonlijk gebied. Ik kan ergens alleen wonen en geen reistijd hebben, dan heb ik veel vrije tijd om te ontspannen, maar helemaal geen sociaal leven. Of ik kan dichtbij mijn vriendin wonen, misschien ben ik dan soms wat later thuis en heb ik minder tijd om te ontspannen, maar dan heb ik dat sociale gedeelte wel meer in de avonden. Dat laatste weegt voor mij op dit moment sterker, maar dat zou alleen wijzigen als het voor Cap echt onmogelijk zou zijn qua opdrachten. Ik zit niet graag stil op de bank :)

• Tankiej
ls789 schreef op maandag 15 december 2014 @ 13:29:
[...]

Ja die bedoel ik.. ik dacht dat het namelijk bovenop je eigen bijdrage kwam en die is netto?
Klopt, maar je eigen bijdrage wordt ook van je bruto bijtelling afgetrokken (als dat niet al volledig weg is). Dus in dat opzicht is het bruto..

• Juancho
Wel relaxt. Ik sta met mijn V40 D4 toch mooi een paar tientjes in de plus na bijna een kwartaal. Had ik echt nooit verwacht!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Jentae

Jentae

Houdt van aglets.

Tsurany schreef op zondag 14 december 2014 @ 01:37:
Aan de andere kant, met een beetje pech heb je een jaar lang een opdracht waarbij je enkel normale werktijden kan hanteren en je dus dagelijks 3-4 uur in de auto zit. Daar wordt je echt niet vrolijk van.
Ik heb acht maanden lang Nijmegen - Amsterdam gedaan voor een klant. Wel bijna 2 uur enkele reis heen en terug, maar met goede afspraken tussen mij en het team/de klant wat werk in de trein gedaan en wat korter op kantoor. Ging prima.
Een andere collega van mij deed acht maanden hetzelfde maar dan op het traject Eindhoven - Den Haag.

Je moet dat inderdaad wel net kunnen op je project, maar goede afspraken maken helpt enorm!
Niet altijd harder werken, maar slimmer ;)

Eer aan je korf (haha)

• Blik1984
Jentae schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 15:45:
[...]

Ik heb acht maanden lang Nijmegen - Amsterdam gedaan voor een klant. Wel bijna 2 uur enkele reis heen en terug, maar met goede afspraken tussen mij en het team/de klant wat werk in de trein gedaan en wat korter op kantoor. Ging prima.
Een andere collega van mij deed acht maanden hetzelfde maar dan op het traject Eindhoven - Den Haag.

Je moet dat inderdaad wel net kunnen op je project, maar goede afspraken maken helpt enorm!
Niet altijd harder werken, maar slimmer ;)
Is vaak ook een kwestie van bespreekbaar maken, de meesten zijn best gevoelig voor dergelijke argumenten en begrijpen ook wel dat een vermoeide en ongelukkige werknemer door lange reistijden ook niet goed is voor de moraal en de prestaties.

• Jentae

Jentae

Houdt van aglets.

Blik1984 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 15:49:
[...]
Is vaak ook een kwestie van bespreekbaar maken, de meesten zijn best gevoelig voor dergelijke argumenten en begrijpen ook wel dat een vermoeide en ongelukkige werknemer door lange reistijden ook niet goed is voor de moraal en de prestaties.
Precies, het was een win-win situatie, want door die combinatie was ik beter in staat om scherp te presteren. Dit heeft zich ook geuit in een hoge OTACE beoordeling van het project door de klant :) Daarnaast hield ik er zelf een kortere reistijd aan over. De klant had er begrip voor en bood ruimte.

Inmiddels ben ik verhuisd naar Den Bosch, vanuit daar is het hele land wat beter te bereizen (veelal 30-75 min enkele reis, prima te doen). Reistijd zul je altijd hebben, tenzij je pal naast je klant woont. Dat is onlosmakelijk verbonden met ons vak.

Eer aan je korf (haha)

• Cue_
Morgen m'n spullen inleveren :D
Gelukkig spreek ik m'n pmanager ook nog eventjes, wel zo leuk. En natuurlijk niet de VrijMiBo op donderdag vergeten als afsluiter *O*

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-11 14:16

Flipm0de

geen

Ik zit al een hele tijd op een leuke opdracht bij een klant. Nu hebben ze daar een aantal vacature uitgezet waar ik heel graag op zou reageren. Mag dat van Cap? Ik dacht ooit, toen ik begon, iets getekend te hebben waarin staat dat je 6 maanden niet naar je klant overstapt ofzo? Hoe gaat Cap hiermee om? Het is dus niet om voor mezelf te beginnen als zelfstandige maar zou op een interne vacature willen reageren.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:19
Flipm0de schreef op donderdag 18 december 2014 @ 00:11:
Ik zit al een hele tijd op een leuke opdracht bij een klant. Nu hebben ze daar een aantal vacature uitgezet waar ik heel graag op zou reageren. Mag dat van Cap? Ik dacht ooit, toen ik begon, iets getekend te hebben waarin staat dat je 6 maanden niet naar je klant overstapt ofzo? Hoe gaat Cap hiermee om? Het is dus niet om voor mezelf te beginnen als zelfstandige maar zou op een interne vacature willen reageren.
Nou meestal doen ze daar niet zo moeilijk over. Zolang je maar niet hetzelfde gaat doen als dat je namens Cap voor de klant deed. Ik ken een heleboel ex-collega's die bij klanten zijn gaan werken. Maar wel in goed overleg natuurlijk ;)

Computer says no

• BasPH
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 18:02
Na een stage van 7 maanden bij ECM heb ik mijn studie afgerond en ga ik verder bij Capgemini, weliswaar bij BI :)

Ik heb nu even vakantie en begin in januari. Zijn er hier nog andere YP'ers? Ik heb begrepen dat een groot deel van de Capgemini medewerkers de laatste twee weken van het jaar vakantie heeft. Ik heb nog geen uitnodiging voor de onboarding op 5 januari ontvangen, dus ben benieuwd of iemand anders die al wel heeft ontvangen?

• Tankiej
BasPH schreef op donderdag 18 december 2014 @ 13:43:
Na een stage van 7 maanden bij ECM heb ik mijn studie afgerond en ga ik verder bij Capgemini, weliswaar bij BI :)

Ik heb nu even vakantie en begin in januari. Zijn er hier nog andere YP'ers? Ik heb begrepen dat een groot deel van de Capgemini medewerkers de laatste twee weken van het jaar vakantie heeft. Ik heb nog geen uitnodiging voor de onboarding op 5 januari ontvangen, dus ben benieuwd of iemand anders die al wel heeft ontvangen?
Uitnodiging voor de onboarding kreeg ik ook heel laat, pas 2-3 werkdagen van te voren. Dus het kan zijn dat je die nog krijgt.. Je kan natuurlijk altijd even contact opnemen met recruitment, of andere contactpersonen binnen Cap die je wellicht al kent. Dan weet je het zeker of je niet vergeten bent in de uitnodiging ;)

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:52
Helaas gaat de flex-regeling op de schop komend jaar (invoering werkkostenregeling) Het is dan niet meer mogelijk om zaken als internet-abo en telefoon met bruto salaris te bekostigen. Tegemoedkoming hierin is de verhoging van de onkostenvergoeding van 35bruto naar 40 netto. In theorie compenseert dat een internet-abo van 20eu per maand en een telefoon van 500eu per 2 jaar.

• Tankiej
monkel schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 13:44:
Helaas gaat de flex-regeling op de schop komend jaar (invoering werkkostenregeling) Het is dan niet meer mogelijk om zaken als internet-abo en telefoon met bruto salaris te bekostigen. Tegemoedkoming hierin is de verhoging van de onkostenvergoeding van 35bruto naar 40 netto. In theorie compenseert dat een internet-abo van 20eu per maand en een telefoon van 500eu per 2 jaar.
Ik ben beter uit met die nieuwe regeling. Mijn internet abonnement is 20 euro per maand en ik koop geen telefoon van 500 euro :+

• monkel
Het valt inderdaad wel mee als je het zo bekijkt. Met de flex-regeling kon ik elk jaar een nieuwe iphone kopen en met verkoop van de oude bleef ik redelijk kosten-neutraal. Dat kan dus niet meer, Maar 1x in de 2 jaar moet ik ook wel overleven :P

• Tankiej
monkel schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 15:44:
Het valt inderdaad wel mee als je het zo bekijkt. Met de flex-regeling kon ik elk jaar een nieuwe iphone kopen en met verkoop van de oude bleef ik redelijk kosten-neutraal. Dat kan dus niet meer, Maar 1x in de 2 jaar moet ik ook wel overleven :P
Dat hoorde ik ook al van collega's, ze kochten elk jaar een nieuwe iphone en maakten dan soms zelfs winst bij de verkoop van de vorige :')
Dat heb je dan natuurlijk niet meer. Maar die winst is natuurlijk ook nooit de bedoeling geweest van de regeling, mag ik hopen.

Voor mij persoonlijk is de nieuwe regeling gunstiger in ieder geval. De telefoons die ik koop zijn hoogstens +/- 250 euro :P

• monkel
Tja, de bedoeling was dat je maximaal 1x per jaar een telefoon flex mag declareren. Of je daarbij de oude telefoon afschrijft, weggooit, opeet of doorverkoopt ... Nouja. Kan dus sowieso niet meer.

• Blik1984
Tankiej schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 15:50:
[...]

Dat hoorde ik ook al van collega's, ze kochten elk jaar een nieuwe iphone en maakten dan soms zelfs winst bij de verkoop van de vorige :')
Dat heb je dan natuurlijk niet meer. Maar die winst is natuurlijk ook nooit de bedoeling geweest van de regeling, mag ik hopen.
Ik was zo iemand, zo'n telefoon schrijft in een jaar max 200 euro af en je kreeg ongeveer 250-300 euro terug via de flex-regeling. Was perfect natuurlijk :)

Denk dat dit een goede zet is, die hele flex-regeling zorgde volgens mij ook weer voor zo'n ontzettende rompslomp qua administratie, voor jezelf maar ook degene die het moet reviewen. De eerste keer is mijn internetdeclaratie wel 5x op en neer gegaan met ook 5x verschillende iteraties vanuit mijn kant of vanuit de "flex-kant".

[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 19-12-2014 16:12 ]

• t_captain
Naar ik heb begrepen is flexbudget een persoonlijk budget voor zakelijke benodigdheden. Soms zijn de benodigdheden kleine of lopende uitgaven. Soms zijn het echter goederen met een afschrijvingstermijn.

Een iPhone heeft een nieuwprijs van meer dan 450 euro excl BTW en moet dus worden afgeschreven i.p.v. hem ineens als uitgave te boeken. Als de telefoon binnen de afschrijvingstermijn is vervreemd, moet er een restwaarde zijn. Het is fiscaal niet juist als je de hele aanschaf ten laste van de winst brengt (uitkering via flexbudget werknemer) en de restwaarde zomaar in de prive-zak van deze werknemer verdwijnt. Dit zal een van de stekeligheden zijn waardoor het flexbudget op de helling moet.

WKR is overigens heel karig. Ik meen dat je slechts 1.2% van de loonkosten onbelast kunt uitkeren voor alle zakelijke vergoedingen en verstrekkingen. Dat budget zit al vol met je laptop en kerstpakket.

• Strider
Heeft er al iemand de training: Professioneel klantgericht gedrag afgerond, en zoja, duurde die training echt tot 21.30 's avonds? 9.00-21.30 is een flinke tijd voor een training :)

BlaBlaBla

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-11 07:33
Is de flex eigenlijk alleen voor communicatie en internet afgeschaft en kan bedrijfsfitness nog wel? Verwacht dat de hele regeling de deur uit is maar er stond in de communicatie alleen communicatie en internet genoemd?

• Tankiej
t_captain schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 16:18:
Naar ik heb begrepen is flexbudget een persoonlijk budget voor zakelijke benodigdheden. Soms zijn de benodigdheden kleine of lopende uitgaven. Soms zijn het echter goederen met een afschrijvingstermijn.

Een iPhone heeft een nieuwprijs van meer dan 450 euro excl BTW en moet dus worden afgeschreven i.p.v. hem ineens als uitgave te boeken. Als de telefoon binnen de afschrijvingstermijn is vervreemd, moet er een restwaarde zijn. Het is fiscaal niet juist als je de hele aanschaf ten laste van de winst brengt (uitkering via flexbudget werknemer) en de restwaarde zomaar in de prive-zak van deze werknemer verdwijnt. Dit zal een van de stekeligheden zijn waardoor het flexbudget op de helling moet.

WKR is overigens heel karig. Ik meen dat je slechts 1.2% van de loonkosten onbelast kunt uitkeren voor alle zakelijke vergoedingen en verstrekkingen. Dat budget zit al vol met je laptop en kerstpakket.
Werklaptop hoeft toch niet uit de WKR betaalt te worden?
Kerstpakket krijgen we niet bij Cap, dus dat scheelt weer.

Edit:
Als uw werknemer de computer en dergelijke apparatuur (inclusief de bijbehorende apparatuur) ook buiten de werkplek kan gebruiken, is de terbeschikkingstelling alleen onbelast als uw werknemer aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

Uw werknemer gebruikt de computer en dergelijke apparatuur voor 90% of meer zakelijk.
Uw werknemer gebruikt de computer en dergelijke apparatuur (gedeeltelijk) op de werkplek.
Hier begrijp ik uit dat de laptop niet onder de WKR valt? Ik en velen met mij gebruiken de laptop alleen zakelijk, of sowieso voor minstens 90%.
jap85 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 13:17:
Is de flex eigenlijk alleen voor communicatie en internet afgeschaft en kan bedrijfsfitness nog wel? Verwacht dat de hele regeling de deur uit is maar er stond in de communicatie alleen communicatie en internet genoemd?
Fitness is er ook uit, staat in de mail over de arbeidsvoorwaarden. Maar Cap is/gaat bezig met een nieuwe regeling hiervoor :)

[ Voor 74% gewijzigd door Tankiej op 20-12-2014 13:34 ]

• t_captain
Die laptop scheelt weer. Maar desondanks vallen zaken van de onkostenvergoeding en sommige van het flexbudget in een belastingvrij budget van pakweg 50 euro per werknemer per maand.

Overigens is de belasting over het meerdere in eerste instantie het probleem van Cap en niet van de werknemer. Als Cap bijvoorbeeld 40 mag uitkeren onder WKR en de werknemer heeft 90 netto in zijn contract staan, mag Cap gewoon 90 uitkeren en enen eindheffing LB over 50 afdragen. Je moet zulke wijzigingen niet direct in je schoenen laten schuiven.

• monkel
Blik1984 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 16:11:
[...]

Ik was zo iemand, zo'n telefoon schrijft in een jaar max 200 euro af en je kreeg ongeveer 250-300 euro terug via de flex-regeling. Was perfect natuurlijk :)

Denk dat dit een goede zet is, die hele flex-regeling zorgde volgens mij ook weer voor zo'n ontzettende rompslomp qua administratie, voor jezelf maar ook degene die het moet reviewen. De eerste keer is mijn internetdeclaratie wel 5x op en neer gegaan met ook 5x verschillende iteraties vanuit mijn kant of vanuit de "flex-kant".
Een goede zet ... het mag gewoon niet meer vanuit de belastingdienst, dus ze konden ook niet anders...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

monkel schreef op maandag 22 december 2014 @ 10:17:
[...]

Een goede zet ... het mag gewoon niet meer vanuit de belastingdienst, dus ze konden ook niet anders...
Dat ze niet anders konden is natuurlijk niet helemaal waar. Ze konden ook vergoedingen verhogen en daarover belasting afdragen. Voor mij is dit jaarlijks toch een paar honderd euro die ik mis ga lopen dus wie de schuldige ook is, ik ga er netto op achteruit.

• monkel
Tsurany schreef op maandag 22 december 2014 @ 10:39:
[...]

Dat ze niet anders konden is natuurlijk niet helemaal waar. Ze konden ook vergoedingen verhogen en daarover belasting afdragen. Voor mij is dit jaarlijks toch een paar honderd euro die ik mis ga lopen dus wie de schuldige ook is, ik ga er netto op achteruit.
je onkostenvergoeding gaat van 35 bruto naar 40 netto. Is een vooruitgang van ongeveer 400eu per jaar ...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die 35 euro bruto hield ik ~20 euro van over. Dat over twaalf maanden is 240 euro netto.
Een telefoon van 750 euro flexen is 315 euro belastingvoordeel.
Een prive abonnement flexen is ~150 euro belastingvoordeel.
Het internet abonnement thuis flexen is ~100 euro belastingvoordeel.

Dus in de oude situatie had ik een netto voordeel van 240+315+150+100 = 805 euro.
De nieuwe regeling is 40 euro over twaalf maanden is 480 euro.
naar 12*40 = 480 euro. Dat is toch ruim 300 euro netto per jaar minder.

• monkel
Tsurany schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:37:
Die 35 euro bruto hield ik ~20 euro van over. Dat over twaalf maanden is 240 euro netto.

Dus in de oude situatie had ik een netto voordeel van 240+315+150+100 = 805 euro.
Mm, die 400 van mij was inderdaad verkeerd berekend. Tja. Balen. Maar dat heb je dus grotendeels aan de mensen in Den Haag te danken. Een extra oplossing is een sim van Cap aanvragen en 1x in de 2 jaar een nieuwe phone.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

monkel schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:41:
[...]

Mm, die 400 van mij was inderdaad verkeerd berekend. Tja. Balen. Maar dat heb je dus grotendeels aan de mensen in Den Haag te danken. Een extra oplossing is een sim van Cap aanvragen en 1x in de 2 jaar een nieuwe phone.
Klopt, alleen dat betekent natuurlijk niet dat Cap er niks aan kan doen. Ze hadden ook de vergoeding kunnen verhogen en daar gewoon belasting over kunnen afdragen. Zelfde met de kilometervergoeding, 19 cent per kilometer is onbelast maar een bedrijf kan gewoon meer betalen als ze daar maar belasting over afdragen.

Ik snap dat Capgemini dat niet wilt aangezien het de kosten per medewerker verhoogt maar ze hebben dus wel een optie. In het geval van de medewerker met een eigen simkaart is het nieuwe bedrag enkel genoeg om de abonnementskosten te dekken, niet om de telefoon zelf te dekken.

• Blik1984
monkel schreef op maandag 22 december 2014 @ 10:17:
[...]

Het kan natuurlijk nog best, alleen moet Capgemini dan zelf meer betalen omdat ze dan boven de 1,2% uitkomen.

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-11 07:33
Tsurany schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:37:

Inderdaad, ik kocht ook altijd ieder jaar een telefoon dus was dan een mooie regeling. Kwam er (helaas pas dit jaar) achter dat ik ook m'n fitnessabbo kon flexen (bijna 600eu) dus dat tikte ook aardig aan. Dit is alleen gunstig voor mensen die dit soort dingen niet deden/niet vaak een nieuwe of een dure telefoon hoeven.

• Meekoh
Tankiej schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 13:24:
[...]

Werklaptop hoeft toch niet uit de WKR betaalt te worden?
Kerstpakket krijgen we niet bij Cap, dus dat scheelt weer.
Je laptop zit niet in de WKR. WKR is voor zaken die als Loon gezien kunnen worden.
Een laptop is gewoon noodzakelijk om je werk uit te voeren en is dus daarmee geen Loon volgens mij.
Denk dat een kerstpakket (die wij bij IS gewoon krijgen hoor ;) ) ook niet hieronder valt.

Computer says no

• Tankiej
Meekoh schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 14:50:
[...]

Je laptop zit niet in de WKR. WKR is voor zaken die als Loon gezien kunnen worden.
Een laptop is gewoon noodzakelijk om je werk uit te voeren en is dus daarmee geen Loon volgens mij.
Denk dat een kerstpakket (die wij bij IS gewoon krijgen hoor ;) ) ook niet hieronder valt.
Volgens de link die ik plaatste, wordt een laptop voor werk wel als loon gezien als je hem voor minder dan 90% zakelijk gebruikt. Maar hoe wil de belastingdienst dat controleren? Of wordt de bewijslast dan andersom: 'bewijs maar dat je hem voor minstens 90% zakelijk gebruikt'?

Bij FS krijgen we niets, en als ik collega's hoor die er al lang zitten is dat al jaren zo :X

• t_captain
Kerstpakketten en bedrijfsfeesten vallen nadrukkelijk wel onder WKR.

Verwijderd

Hoe is het bij jullie gegaan met de voorloopauto? Eerder, op de 1e dag of later?

• Tankiej
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:14:
Hoe is het bij jullie gegaan met de voorloopauto? Eerder, op de 1e dag of later?
1 werkdag nadat m'n leaseauto was bestelt (incl. goedkeuring Cap) werd hij bij kantoor afgeleverd. Locatie kon ik zelf kiezen. Dit was overigens wel een huurauto vanwege een gebrek aan auto's in de pool. Ik weet niet of het nu anders is nu er wel auto's in de pool zitten :)

[ Voor 18% gewijzigd door Tankiej op 30-12-2014 12:25 ]

Verwijderd

Tankiej schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:24:
[...]

1 werkdag nadat m'n leaseauto was bestelt (incl. goedkeuring Cap) werd hij bij kantoor afgeleverd. Locatie kon ik zelf kiezen. Dit was overigens wel een huurauto vanwege een gebrek aan auto's in de pool. Ik weet niet of het nu anders is nu er wel auto's in de pool zitten :)
Hmm ok, thnx. Jammer dat er geen mogelijkheid wordt geboden te kiezen uit de pool. Moet je toch een paar maanden mee doen tot je je eigen leaseauto krijgt.

• Tankiej
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:32:
[...]

Hmm ok, thnx. Jammer dat er geen mogelijkheid wordt geboden te kiezen uit de pool. Moet je toch een paar maanden mee doen tot je je eigen leaseauto krijgt.
Geen mogelijkheid om te kiezen uit de pool? Voor zover ik weet kan je gewoon een beschikbare auto uit de pool kiezen als voorloopauto. Ik ken meerdere collega's die dat hebben gedaan. Even een belletje naar de leasemaatschappij en het werd geregeld :)

Verwijderd

Tankiej schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:04:
[...]

Geen mogelijkheid om te kiezen uit de pool? Voor zover ik weet kan je gewoon een beschikbare auto uit de pool kiezen als voorloopauto. Ik ken meerdere collega's die dat hebben gedaan. Even een belletje naar de leasemaatschappij en het werd geregeld :)
Ik ga volgende week pas in dienst, kan dat dan ook gewoon? Ik heb geen telefoonnummers of andere gegevens... weet ook niet welke leasemaatschappij e.d. bijvoorbeeld ook..

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2014 21:33 ]

• Tankiej
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 21:31:
[...]

Ik ga volgende week pas in dienst, kan dat dan ook gewoon? Ik heb geen telefoonnummers of andere gegevens... weet ook niet welke leasemaatschappij e.d. bijvoorbeeld ook..
Aah oke, als YP-er of hogere instroom? In het laatste geval zal je vanaf dag 1 een auto krijgen dacht ik. Was bij anderen in ieder geval wel zo volgens mij.
Als je YP-er bent moet je wat langer wachten :)

Verwijderd

Ja al heen en weer gemaild en blijk idd 1e werkdag wel wat te krijgen, maar wat het wordt ...... ben hogere instroom trouwens :)

• Tankiej
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 22:55:
Ja al heen en weer gemaild en blijk idd 1e werkdag wel wat te krijgen, maar wat het wordt ...... ben hogere instroom trouwens :)
Ah oke, dan is het even afwachten. Durf ik zo ook niet te zeggen wat je krijgt nu de pool gevuld is :)

Verwijderd

Kan je vanaf dag 1 eigenlijk al wel de kosten berekenen van een potentiële lease auto? Het bestellen kan normaal pas na de proeftijd, maar het zou wel fijn zijn om vooraf al wat te berekenen

• ls789
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:04:
Kan je vanaf dag 1 eigenlijk al wel de kosten berekenen van een potentiële lease auto? Het bestellen kan normaal pas na de proeftijd, maar het zou wel fijn zijn om vooraf al wat te berekenen
ja dat kan. Je krijgt na een aantal dagen alle inloggegevens

• Tankiej
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:04:
Ik kreeg de inloggegevens voor de leaseportals op 13 en 14 februari binnen, ik was begonnen op 1 februari. Dus het was niet vanaf dag 1 bij mij, maar toch redelijk snel. Ik kon toch pas vanaf 1 april een auto bestellen (na de proeftijd) :)

• ls789
Tankiej schreef op maandag 05 januari 2015 @ 09:52:
[...]

Ik kreeg de inloggegevens voor de leaseportals op 13 en 14 februari binnen, ik was begonnen op 1 februari. Dus het was niet vanaf dag 1 bij mij, maar toch redelijk snel. Ik kon toch pas vanaf 1 april een auto bestellen (na de proeftijd) :)
het verschilt inderdaad nogal.. ik had ook gehoord van een latere onboarding groep dat zij het een aantal weken na startdatum pas kregen. Afijn, je hebt inderdaad genoeg tijd om wat te gaan rekenen etc.

Ben benieuwd met welke 14% auto's de dealers dit jaar gaan komen.. zal een stuk lastiger zijn. Zelf zit ik te kijken naar een 20% en mijn 14% aan te bieden aan de nieuwkomers ;) maar wacht nog even af aangezien een 20% auto wel weer een forse stijging is per maand hehe

• Tankiej
ls789 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:45:
[...]

het verschilt inderdaad nogal.. ik had ook gehoord van een latere onboarding groep dat zij het een aantal weken na startdatum pas kregen. Afijn, je hebt inderdaad genoeg tijd om wat te gaan rekenen etc.

Ben benieuwd met welke 14% auto's de dealers dit jaar gaan komen.. zal een stuk lastiger zijn. Zelf zit ik te kijken naar een 20% en mijn 14% aan te bieden aan de nieuwkomers ;) maar wacht nog even af aangezien een 20% auto wel weer een forse stijging is per maand hehe
Ben ik ook wel benieuwd naar! Ik rijd m'n huidige wel af verwacht ik, loopt nog tot 2017. Maar auto's zijn altijd interessant :D

Volvo schijnt weer met een 'nieuwe' V40 te komen, die dan weer 14% bijtelling heeft. Verder heb ik eigenlijk nog niet zoveel nieuws gehoord/gelezen qua 14% auto's/

• ls789
Tankiej schreef op maandag 05 januari 2015 @ 12:34:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar! Ik rijd m'n huidige wel af verwacht ik, loopt nog tot 2017. Maar auto's zijn altijd interessant :D

Volvo schijnt weer met een 'nieuwe' V40 te komen, die dan weer 14% bijtelling heeft. Verder heb ik eigenlijk nog niet zoveel nieuws gehoord/gelezen qua 14% auto's/
Ik ook niet.. dat jouw auto in 2017 afloopt zegt natuurlijk niks he ;) als je een 14% gaat aanbieden onder collega's ben je hem zo kwijt :)

Mijn dealer had ook veel auto's op naam van het bedrijf gezet haha dan kon hij die nog tegen 14% aanbieden

• Tankiej
ls789 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:13:
[...]

Ik ook niet.. dat jouw auto in 2017 afloopt zegt natuurlijk niks he ;) als je een 14% gaat aanbieden onder collega's ben je hem zo kwijt :)

Mijn dealer had ook veel auto's op naam van het bedrijf gezet haha dan kon hij die nog tegen 14% aanbieden
Klopt, als er straks bijna geen 14% auto's meer te krijgen zijn, dan kan je hem makkelijk kwijt raken aan collega's inderdaad. Maar ik wil de mijne helemaal niet kwijt op het moment, bevalt veel te goed :P

Ik hoorde eind vorig jaar dat er ook nog veel dealers waren die V40 D2's 14% uit 2013 hadden staan en niet meer aan de straatstenen kwijt konden, door de D4 die was geintroduceerd. Dus dan hoop ik voor je dealer dat hij niet die op naam van het bedrijf had gezet :+

• ls789
Tankiej schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:17:
[...]

Klopt, als er straks bijna geen 14% auto's meer te krijgen zijn, dan kan je hem makkelijk kwijt raken aan collega's inderdaad. Maar ik wil de mijne helemaal niet kwijt op het moment, bevalt veel te goed :P

Ik hoorde eind vorig jaar dat er ook nog veel dealers waren die V40 D2's 14% uit 2013 hadden staan en niet meer aan de straatstenen kwijt konden, door de D4 die was geintroduceerd. Dus dan hoop ik voor je dealer dat hij niet die op naam van het bedrijf had gezet :+
Haha das waar. Nee betreft een audi dealer ;)

Verwijderd

Aangezien ik 2 februari begin, ben ik ook langzamerhand wat serieuzer aan het kijken naar een woning. Het liefst heb ik namelijk voor ik begin een huisje/appartement gevonden, dan heb je al dat geregel niet tijdens de werkdagen.
Maar ligt het aan mij of is het echt gewoon een hel om een redelijke woning te vinden? Zogauw het in de vrije sector zit, komen er allerlei normen om de hoek kijken (Waar je als starter eigenlijk gewoon niet aan voldoet, terwijl ik een normale huurprijs best op kan brengen financieel).

Hoe hebben andere starters dit gedaan? Alle tips zijn welkom!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zag dat het uitbetalen van verlofdagen gewijzigd is voor 2015 en dat het niet mogelijk is om dagen te verkopen die je niet zelf gekocht hebt. Betekent dit dat ik mijn verlofdagen die ik over heb van 2014 nu ook niet kan verkopen?

• t_captain
Vreemde wijziging. Bij gedetacheerde werknemers is verkopen van verlof extreem lucratief.

• Tankiej
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:56:
Aangezien ik 2 februari begin, ben ik ook langzamerhand wat serieuzer aan het kijken naar een woning. Het liefst heb ik namelijk voor ik begin een huisje/appartement gevonden, dan heb je al dat geregel niet tijdens de werkdagen.
Maar ligt het aan mij of is het echt gewoon een hel om een redelijke woning te vinden? Zogauw het in de vrije sector zit, komen er allerlei normen om de hoek kijken (Waar je als starter eigenlijk gewoon niet aan voldoet, terwijl ik een normale huurprijs best op kan brengen financieel).

In de vrije sector hebben heel veel verhuurders inderdaad belachelijke eisen, dat je minimaal 4-6x de huur als bruto loon moet hebben oid. Bij de woning waar ik in zit hadden ze ook die eis, maar toen ik zei dat ik een vast contract heb was het ook prima (particuliere verhuur). Dus dat kan je nog proberen, gewoon de verhuurder benaderen ook al hebben ze zo'n debiele eis waar je niet aan voldoet. Daarna aangeven dat je niet aan die ene eis voldoet, maar je bijvoorbeeld wel iets anders hebt (zoals een vast contract). Dit zou ik overigens niet vooraf doen, maar pas tijdens of na een bezichtiging, anders krijg je hoogstwaarschijnlijk nooit een afspraak voor een bezichtiging. Bij een verhuurbedrijf (oid) zal het dan misschien nog steeds lastig worden, maar bij particuliere verhuur lukt het dan misschien wel.

Ik heb toen ik begon bij Cap eerst in een kamer gezeten in Utrecht die ik had gevonden via kamernet. Dit was in een huis met alleen maar werkende mensen, dus er was geen overlast van feestende studenten doordeweeks ( :+ ). Toen ik daar in zat heb ik gezocht naar een beter woning, waar ik toen ook alle tijd voor had. Uiteindelijk heeft familie een woning voor me gevonden, via internet :)

Als je overigens een huurwoning vindt die te koop wordt aangeboden door een makelaar die de verhuurder heeft ingeschakeld, hoef je géén bemiddelingskosten te betalen. Zie ook dit topic: Bemiddelingskosten terug claimen, of dit bericht bij ACM. Dat scheelt je weer geld mochten ze het wel vragen, wat veel nog steeds doen.

• Cue_
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 13:56:

Ligt heel erg aan de stad waar je wilt wonen en wat je verdere eisen zijn.
Als je gewoon een leuk huisje/appartementje wilt zit je idd al snel aan wat hogere eisen, ook niet vreemd. Dus zal je je eisen bij moeten stellen of geluk moeten hebben. Vaak zijn die eisen bij de grotere verhuurbedrijven. De particuliere verhuur heeft dat wat minder.

• Cue_
Tankiej schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:20:

Als je overigens een huurwoning vindt die te koop wordt aangeboden door een makelaar die de verhuurder heeft ingeschakeld, hoef je géén bemiddelingskosten te betalen. Zie ook dit topic: Bemiddelingskosten terug claimen, of dit bericht bij ACM. Dat scheelt je weer geld mochten ze het wel vragen, wat veel nog steeds doen.
Klopt, maar hierbij moet je goed oppassen of de makelaar je op die woning gewezen heeft (van "he is dit niet wat voor je" ) of dat je zelf aanklopt voor de betreffende woning.
In het eerste geval mogen ze volgens mij wel gewoon bemiddelingskosten vragen (geen idee of hier ook een maxtarief aan zit, meestal doen ze 1 huur + 21%btw)

Verwijderd

Thanks voor de info beide!
Naar kamers kijk ik inderdaad ook.
Het is inderdaad een beetje geluk hebben, toevallig liep ik aan het eind van de middag tegen een woning aan zonder de inkomensnorm. Wel 30 minuten reizen, maar dat valt nog mee. Kan daar rustig doordeweeks zitten in eerste instantie.

De komende weken maar even rustig bekijken :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2015 00:26 ]

• koendt25
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-11 12:49
Beste Mensen,

Ik ben nieuw op dit topic. En was benieuwd naar wat ervaringen uit het veld.
Voor volgende week ben ik uitgenodigd op de Xperience Day van Capgemini. Kan iemand mij vertellen wat ik hiervan kan verwachten en of ik me nog op een bepaalde manier moet voorbereiden?

Verder ben ik benieuwd wat mijn kansen zijn om te solliciteren als junior ICT consultant. Heb inmiddels een paar jaar ervaring binnen de ICT. De eerste twee jaar als systeembeheerder en het laatste jaar als consultant. Waarbij ik zorg voor implementatie van Afas en Snelstart software.
Daarnaast zit ik in het laatste jaar van mijn HBO studie Bedrijfskunde (MER). Deze verwacht ik rond oktober af te ronden. Is het erg als ik mijn opleiding nog niet heb afgerond op het moment dat ik solliciteer? Zou ik bijvoorbeeld ook mijn afstudeeropdracht bij Capgemini kunnen doen?

Hoor graag van jullie ervaringen.

• Cue_
Er zijn mogelijkheden voor een afstudeeropdracht bij Cap.
Maar stel dat kan niet, waarom dan nu al solliciteren? Waarom niet wachten tot einde vna je studie, aangezien er nog van alles kan gebeuren in die 10 maanden.

Voor de rest, experiencedag is vooral veel luisteren en ervaren. Kijken hoe het daar is, welke afdeling bij je zou passen etc. Evt zit er een soort van speeddatesessie bij, waar je kennis kan maken met werknemers en soms met managers, waarbij je eig een heel informeel sollicitatiegesprek hebt.
Jij kan vragen stellen en over jezelf vertellen, zij kunnen alvast kijken of je bij hen past. Maar in een informele sfeer, wat het gewoon relaxed houd.

Dus qua voorbereiding: Bedenk wat je wil, hoe je je toekomst wilt zien, wat voor opdracht zoek je evt, waarom bij Cap solliciteren. Gewoon de standaard vragen beetje en bedenk je wat je zou willen weten van Cap, van de werknemers en van de diverse afdelingen

• Juancho
Vraagje, stel je werkt voor de klant over in het weekend. Je boekt je uren netjes in Clarity. Maar krijg je die overuren ook extra terug? Is het bijv. niet dat stel je werkt op zondag 1 uur dat je 150% krijgt?

• Meekoh
Juancho schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:40:
Vraagje, stel je werkt voor de klant over in het weekend. Je boekt je uren netjes in Clarity. Maar krijg je die overuren ook extra terug? Is het bijv. niet dat stel je werkt op zondag 1 uur dat je 150% krijgt?
Ja, wij krijgen die uren (boven de normale 40 uur) als vakantie uren terug. (tenzij het onder een standby regeling valt)
En op zondag inderdaad 150%, maar dat is een aparte selectie in clarity. Je hebt daar Input Type Codes.
TC150 moet je dan kiezen en dan zijn de uren op die regel 150%.
Althans zo werkt het bij ons :P

[ Voor 3% gewijzigd door Meekoh op 09-01-2015 16:06 ]

Computer says no

Pagina: 1 ... 38 ... 84 Laatste