Toon posts:

Het grote wielrenervaringentopic - Deel 15 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 14 Laatste
Acties:
  • 56.078 views

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-05 09:22
Welkom in het vijftiende deel van het wielertopic! Dit topic is voor iedereen die zijn/haar ervaringen op het gebied van wielrennen wil delen. Nieuwkomers zijn natuurlijk van harte welkom. Voor het gemak hebben we In deze startpost alvast wat standaardvragen beantwoord. Verder hebben we nog een collectie links en een overzicht van de vaste bezoekers en hun fiets(en).

Aan deze SP wordt gewerkt: de informatie zal worden geupdate, en nieuwe foto's van de fietsen van de GoT-coureurs zullen worden geplaatst. Deze zijn door mijn stommiteit verloren gegaan!

Als je graag wilt kletsen over wielerprofs, de wedstrijden van dit seizoen, de Giro d'Italia, de Tour de France, noem maar op, dan verwijs ik je graag naar: [Wielrennen] Seizoen 2011.

Veel plezier!

http://www.hikextreme.nl/got/coureurs.jpg

.joeri.
Orbea Aqua
Shimano 105/Ultegra

.Tom
Merida Road Ride 880-24

Aikon
Jan Janssen Impress '03
Deore 3x9
Weg/Vakantie

argro
Bulls Desert Falcon ltd
Shimano Ultegra 3x10
Fulcrum Racing 5 Evolution

Bakkert
Bulls Harrier 2

bassGunner
Scott CR1 Limited
Campa Record 10spd

bastv
Giant Defy 1 2009
Shimano 105

born2tweak
Trek 1500
Ultegra 3x10

BRT
Batavus Criterium

CamU
Cornelo C600 Alu
Ultegra 2x9
Cube Agree GTC Race
Ultegra SL
FSA SLK Crank
Easton Vista/Fulcrum Racing 5 Evolution

Canard
Koga Miyata FullPro-S
Shimano 600/Ultegra Mix
American Eagle Traverse 570
MTB

Cyberneer
Cube LTD
Campagnolo Centaur
Trainingsfiets
Cube Aerium
SRAM Force
Wedstrijdfiets

DeeJee
Trek 1400
Shimano 105

dinkelover
Red Bull Pro SL 4800
SRAM Force/Red

Donnie
http://laurensvliegen.com/got/Donnie.jpgBulls Desert Falcon 1

drooger
http://laurensvliegen.com/got/drooger.jpgJan Janssen Tour de France

Elwood Blues
Bulls Desert Falcon
Shimano Ultegra

estorino
Sensa Umbria
Shimano 105

Fable
Beone Storm 2.0
Shimano Ultegra

Flip.m0
Scott S30

FMS
Bianchi Via Nirone 7
Campagnolo mix

fsve
Ridley Orion
Shimano Dura Ace
Foto 2

Griffin
Bulls Harrier
Shimano 105

Harmen
Bianchi 1885 Hydro Alu/Carbon
Ultegra 2x10

havana
Bianchi 1885
Ultegra 2x10

idioteque
Sirocco Energy
Record 10sp

Janusz
http://laurensvliegen.com/got/janusz01.jpgRed Bull Pro SL
Ultegra

Jazzper
Cornelo
RSX 2x7 & Exage
Site

J0ost
Cinelli Xperience
Campagnolo Veloce

KeX
Bulls
Ultegra 2006

Laurenz
Red Bull Pro SL '06
Ultegra/Dura Ace mix
Xtreme Light Wheels
Red Bull X-Lite '09
Ultegra 2x10 (39/48)
Cyclocross

LuPo
Red Bull Pro SL 3000 ('10)
Ultegra 6700
Easton EA70

Maximus
Steenbergen Custom

McGryphon
KHS CrossSport
Shimano 600

MrAngry
Bianchi Via Nirone '06
105/Ultegra mix
Shimano WHR-500
Gazelle Primavera
Shimano Sora
Rolf Vector

NoepZor
Sensa Umbria Special 105
Shimano 105
Shimano WH-R500 wielset

NrG_82
Ridley Phaeton
Chorus 2x10
Campagnolo Zonda wielen

OnTrack
Casati Monza
Campagnolo 2x8

orange.x
Red Bull Pro-1000
Mirage 3x9

Palomar
X-Trail
Shimano Sora

pater
Wilier Izoard
Shimano Ultegra
Easton Circuit

Peetman
Canyon Roadlite 6.0
Shimano 105 3x10

Pizzaboer_JA
Cervélo R3 SL
Campagnolo Record 2009
Marchisio Zefir X100

Quarin
Concorde
Ultegra/Dura Ace 2x9
Vuelta Airline

Ramzzz
Wilier Escape
Ultegra 3x10

R4NCOR
Van Limpurg
Ultegra 3x10
Rigida DPX

R0BK3
Cube Attempt 2009
Shimano 105/Ultegra

rdluca
Colnago CX1
Chorus 2x11
Campa Eurus

RoadKill21
Canyon Ultimate CF F10 '08
SRAM Rival 2009
Fulcrum Racing 3

Scighera
Planet X Stealth Pro Carbon
Shimano Dura-Ace 7800 TT
Profile Design T2 Wing / T2 Cobra
HED.3 wielen
Coppi K14 bj2006 + Giant carbon vork
Ultegra 6600 / Dura-Ace 7700/7800 mix
Ritchey Comp + Profile Design T2
Ksyrium Elite/SSC

ssj_gohan
Stevens
Dura-Ace/Ultegra/105 mix

Sooterd
http://laurensvliegen.com/got/Sooterd2-thumb.jpgTrek 2.5
Shimano Ultegra
Giant Cadex
Shimano 600 3x7
Foto 1
Foto 2

Switek
http://laurensvliegen.com/got/Switek_small.jpgGiant TCR Alliance Zero

the_RJ
http://laurensvliegen.com/got/the_RJ_small.jpgKoga Granwinner
Shimano 105/Ultegra mix
Fulcrum Racing 3

TheLemon
http://laurensvliegen.com/got/TheLemon_small.jpgColnago
Shimano 105 2x10

Traguardo
http://laurensvliegen.com/got/Traguardo_small.jpgOnbekend

TwoR
http://laurensvliegen.com/got/TwoR-thumb.jpgGazelle V4

Wicked-Game
http://laurensvliegen.com/got/Wicked-Game-thumb.jpgIntersens RC440 '06
Tiagra/105

widow
Cannondale CAAD
Shimano 105

Wii4all
Focus Variado Expert 2010
Shimano 105

wimpie
Intersens RC440 '06
Tiagra/105

Wormaap
Ridley Triton
Campagnolo Veloce 10sp
Campagnolo Vento G3

WVL_KsZeN
Bianchi Via Nirone 7
Shimano Ultegra 3x10

http://www.hikextreme.nl/got/faq.jpg

Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 3 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
3. Je koopt een tweedehands bike op martkplaats of elders.
todo: verdere uitleg

Fiets voor de minder bedeelden
Fiets
De goedkoopste manier om aan een redelijke fiets te komen is via Marktplaats. Voor ca. 100 euro worden er regelmatig aardige fietsen aangeboden. Het zijn vaak fietsen van Nederlandse makelij, zoals de Giant Peloton. Alhoewel oudere fietsen natuurlijk nog buiscommandeurs hebben, zit er soms een hele aardige groep op. Als je zelf een beetje kunt sleutelen, smeren en poetsen, kun je er jaren plezier van hebben.

Kleding
Op kleding zit veel marge en dat merk je aan de prijs. Bij de LBS zul je bijna zonder uitzondering teveel betalen voor kleding. Online winkels zijn vaak een stuk goedkoper. Een goed broekje (met zeem en bretellen) heb je online al voor € 25. Een wielershirt zelfs voor minder, al heb je dan natuurlijk geen shirt met een coole ploegnaam erop. 't Kruidvat verkoopt regelmatig wielershirts voor bijna niks.

Een lastig (en duur) puntje zijn de speciale wielerschoentjes en pedaaltjes. Bij fietsenhandelaren beginnen de meeste schoenen bij zo'n 60 euro of zelfs meer. Pedaaltjes kosten bij de LBS meestal zo'n 40 à 50 €. Soms zijn er interesse aanbiedingen, bijvoorbeeld overjarige modellen. Als alternatief kun je een kijkje nemen bij sportwarenhuis Decathlon. Aldaar verkopen ze schoentjes vanaf 25 €, inclusief SPD plaatjes. SPD pedaaltjes van het huismerk kosten daar 24,95 €. Fancy sportsokjes koop je voor weinig bij de HEMA.

Accesoires
Een fietscomputer koop je het goedkoopst op de markt of bij de Halfords. Al voor onder de 10 euro heb je een prima computer met wat basic functies. Diezelfde winkels verkopen ook bidons voor slechts enkele euro's. Bij Halfords hebben ze tevens aantrekkelijk geprijsde helmen. Als alternatief kun je een kijkje nemen Decathlon en Perry.

Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is. Hier moeten nog 1001 andere open deuren komen lijkt me.

Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Hier komt uitleg materialen zoals staal, aluminium, carbon en andere exoten.

Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren (nee niet na een maaltijd bruine bonen ;). Hier komen links en info naar de vuistregels..

Iets over trapfrequentie
Sinds Lance de bergen overreed met een behoorlijk hoge trapfrequentie is het woord weer helemaal hip. De trapfrequentie geeft aan hoevaak jij de trappers rond trapt per minuut. De krachtmensen uit het voormalig Oostblok stonden er om bekend dat ze met enorm zware versnellingen konden rijden. Lance kiest er voor om heel veel slagen per minuut te maken. 110 normaal tot wel 125 bij tijdritten. Een wielrennersgemiddelde is geloof ik iets van 90-95 slagen per minuut dus ga maar na. Nadoen heeft niet direct zin, want iedereen heeft zijn eigen trapfrequentie. Als je bergop gaat krijg je dit aantal niet meer rond. Om te compenseren schakel je dus lichter. Licht rijden (hoge frequentie) is in maar waarom rijden we niet allemaal zo als Lance? Het kost behoorlijk wat vermogen om zo vaak rond te komen. Niet iedereen heeft dit vermogen. Een renner die vermoeid raakt zal soms dan ook juist zwaarder schakelen ipv lichter omdat zijn benen het niet meer rond krijgen. (opm/aanm welkom.)

Enkele termen die hier vaak voorbij komen

Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurpen die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem') tussen de stuurpen en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.

Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een 105 groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano 105. Een groep kan ook mixed zijn. Dit gebeurt wel eens om de kosten te drukken. Je hebt dan dure en minder dure onderdelen door elkaar. Bv 105 en Tiagra.

Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).

Biopace: Kan het niet laten deze te noemen. Na jaren van onderzoek bracht Shimano begin jaren negentig de Biopace ovalen voorbladen uit. Het idee was dat je op sommige momenten meer kracht op je pedalen zet dan elders. Het bleek een hype maar je ziet nog menig oude fiets van begin jaren negentig met het geel/blauwe stickertje van biopace op de bladen. Altijd leuk om mensen er op te wijzen. Hier meer info (Trouwens: Bobby Julich gebruikte ze in 2003 nog...}

Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.

Columbus en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals Peugeot koopt dus bij hen buizen in.

Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks...

Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt.

Lugs:Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.

LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)

Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop (levensgevaarlijk imo).

Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.

Sloping: Je hebt fietsen die een rechte bovenbuis hebben en zich uit laten drukken in bv 59cm, maar tegenwoordig heb je ook sloping frames. Deze frames hebben een kortere zitbuis en een schuin oplopende bovenbuis. De maten druk je dan uit in S, M, L. Over smaak valt te twisten en voor en tegenstanders bestrijden elkaar dan ook fel. Andere naam is 'compact'.(kuch, lelijk imho, kuch - jazz)

Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)

Vorkkroon: Waar de 2 onderste buizen naast je voorwiel samenkomen met de buis die in je balhoofd verdwijnt.

Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelpen klemt.

Opm: een en ander van m-gineering.nl overgenomen in eigen woorden.

http://www.hikextreme.nl/got/links.jpg]

Vorige delen
Deel 1: Het grote wielrentopic
Deel 2: Het grote wielrentopic - deel 2
Deel 3: Het grote wielrentopic - deel 3
Deel 4: Het grote wielrentopic - deel 4
Deel 5: Het grote wielrentopic - deel 5
Deel 6: Het grote wielrentopic - deel 6
Deel 7: Het grote wielrentopic - Deel 7
Deel 8: Het wielren ervaringentopic - Deel 8
Deel 9: Het wielren ervaringentopic - Deel 9
Deel 10: Het wielren ervaringentopic - Deel 10
Deel 11: Het wielren ervaringentopic - Deel 11
Deel 12: Het wielren ervaringentopic - Deel 12
Deel 13: Het wielren ervaringentopic - Deel 13
Deel 14: Het wielren ervaringentopic - Deel 14

Online shops
Bike2Build
BikeDiscount.de
Bike-Discount.de - let op: andere dan hierboven!
Cyclewear
FuturumShop
Hartslagmetershop
RoseVersand (let op: Duitsland)
Math Salden
Sport-Systems
Trikotboerse24

Veilingsites & 2e hands
Ebay.nl
Marktplaats.nl
Speurders.nl
Tweedehands.nl

Wielerfora
Bikeforums.net
Fiets.nl
Wielrennen prikpagina
mountainbike.nl

Trainingsmethodologie
Zitvlees - Trainingsadviezen

Technische sites
Fietsafstelling voor dummies
Fietsafstelling voor gevorderden
Goede site van arts over fijnafstelling & medische klachten
M-gineering - Hulp bij sleutelen
Park Tool - Hulp bij sleutelen
Sheldon Brown - Hulp bij sleutelen
Weight Weenies - Als elke gram je er eentje teveel is

Overig
Climb by bike - Informatie over beklimmingen
Cyclingnews
Wikipedia - Lijst met fietstermen
Wikipedia - Racefietsen

http://www.hikextreme.nl/got/disclaimer.jpg
Bedankjes gaan naar Jazzper, Maximus en Aikon voor hun werk aan eerdere delen. De huidige headers hebben we te danken aan BRT!

http://www.hikextreme.nl/got/update.jpg
Heb je een verzoekje voor een update, stuur me dan een DM.

Uiteraard vinden we het leuk als je je nieuwe fiets post in het topic. Wil je ook in de SP opgenomen worden, stuur me dan even een DM met een link naar je post.

Leave only footprints, take only memories

• Laurenz
- Gereserveerd -

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-01-2022
Zaterdag was ik gaan koersen in de Ardennen. Amai, Het was 27° (volgens m'n garmin). Toch afgezien! Snelheid miste ik nog een beetje, maar op de kasseien ging ik goed mee.

Straks nog even binnenspringen in de Van Eyck (fietswinkel ;) ), en zaterdag op stage met de triatlonclub, naar Fréjus. Ik heb er zin in!

En, mooie OP. ;)

[Voor 29% gewijzigd door .joeri. op 06-04-2011 14:14]

Klik: .joeri. !

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-07-2019

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Ziet er weer prima uit, ik zal binnenkort even wat foto's maken van mijn fiets.

Vanavond weer een rondje toeren, wegfiets of crosser ? , zit nog te twijfelen...

Het is de crosser geworden , ff rondje maken door de bossen :)

[Voor 16% gewijzigd door Turbosjaak op 06-04-2011 18:01]

Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21

Anoniem: 54936

Oei, oei. Zonet een eind om geweest met een groep. Dit was mijn eerste keer in een groep te fietsen. We hebben 33km/h gemiddeld gefietst, is dat normaal? Kon maar heel even kopwerk doen en moest verder vrij veel achterin gefietst. Het is best lastig om een beetje koers te houden en bochten zo snel te nemen.

• Anoniem: 89521
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tja, alle begin is moeilijk....
Ik reed mijn eerste wedstrijd in 1976 en hoewel ik het tempo makkelijk bij kon houden, schrok ik me helemaal wild van hoe hard men de bochten doorreed.
33 km/u is nou ook weer niet zo gek hard in een groepje waar men beurtelings kopwerk doet hoor, dat doe ik met 58 j nog makkelijk en nog wat sneller ook....
Het aan het wiel rijden/naast iemand rijden met hogere snelheden is iets wat na wat ritjes een 2e natuur wordt

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 14:43

Pater

Terry Tate

Volop in training voor Alpe d'HuZes. 2 weken geleden was ik in de Ardennen, daar heb ik even een wake-up call gekregen. Daar steeds hellingen gepakt van circa 4 km met een gemiddelde stijging van 12 a 13%. Volgens onze trainer was dit vergelijkbaar met de Alpe d'Huez.

Ik vond het uitermate zwaar, maar het werd me wel duidelijk dat mijn cassette een upgrade nodig had. Ik heb een triple, maar met 23 als grootste blad achter heb ik dit snel vervangen met een die een 28 heeft. Dus nu kan ik terugvallen op een 28 en 24. Die eerste wordt mijn joker voor de AdH.

Nu moet ik de hardheid krijgen. Dat betekent veel kilometers maken met een hoog gemiddelde en een relatief zwaar verzet. Van het weekend 90 km (gemiddelde 31) en 80 km (gemiddelde 30) gefietst. Van het weekend wordt het mooi weer, dus dat worden weer mooie tochtjes!

Ik ga sowieso nog twee keer trainen in de heuvels/bergen de komende tijd en ik wil nog een keer van Rotterdam naar Groningen fietsen in de komende 2 maanden.

BTW ik zie dat de link naar mijn carbonnen ros dood is, bij deze een werkende link: http://www.ons2honc.nl/images/fiets2.jpg

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:07
Zou je niet beter een cassette mee nemen die een 25 en een 27 heeft? 24 is een marginaal verschil met je 23 en 28 is weer net teveel koffiemolen.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-05 21:34

the_RJ

Banana Hammock!

Een standaard 27 cassette loopt 27-24-21. Waarom zou de 28 een koffiemolen zijn t.o.v. de 27? Het is ook persoonlijke voorkeur qua beentempo en ook nog afhankelijk van de grootte van de voorbladen hoe zwaar het is. Ik gooi richting Alpen altijd de compact erop en een 28 cassette, ik heb het helemaal niet nodig die 34-28 (ok, op de Mortirolo wel), maar die ene keer dat ik een hongerklop kreeg de Gavia op, was het toch wel erg prettig :p. Volgens mij is het gewoon al een psychisch voordeel te weten dat je nog kransjes over hebt.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-06 21:51
Nu moet ik de hardheid krijgen. Dat betekent veel kilometers maken met een hoog gemiddelde en een relatief zwaar verzet.
Ik denk dat je dit compleet verkeerd ziet. Voor Alpe d'Huzes heb je vooral één ding nodig en dat is duurvermogen. Lange, extensieve trainingen dus met een laag gemiddelde en een hoge trapfrequentie. Misschien af en toe wat krachttraining.

Cassette zou ik trouwens alleen wisselen als je daadwerkelijk in de heuvels gaat fietsen, want op 't vlakke rijdt het voor geen meter.

[Voor 24% gewijzigd door havana op 07-04-2011 12:45]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 14:43

Pater

Terry Tate

the_RJ schreef op donderdag 07 april 2011 @ 11:33:
Volgens mij is het gewoon al een psychisch voordeel te weten dat je nog kransjes over hebt.
Precies! Gewoon de wetenschap dat je nog een joker hebt (dat ene kransje) is gewoon lekker!
MrAngry schreef op donderdag 07 april 2011 @ 11:21:
Zou je niet beter een cassette mee nemen die een 25 en een 27 heeft? 24 is een marginaal verschil met je 23 en 28 is weer net teveel koffiemolen.
Ik heb daar naar gekeken, maar die had mijn LBS niet.
havana schreef op donderdag 07 april 2011 @ 12:41:
[...]
Ik denk dat je dit compleet verkeerd ziet. Voor Alpe d'Huzes heb je vooral één ding nodig en dat is duurvermogen. Lange, extensieve trainingen dus met een laag gemiddelde en een hoge trapfrequentie. Misschien af en toe wat krachttraining.

Cassette zou ik trouwens alleen wisselen als je daadwerkelijk in de heuvels gaat fietsen, want op 't vlakke rijdt het voor geen meter.
Dat realiseer ik me, maar in de Ardennen merkte ik dat ik echt kracht nodig had om die berg op te komen. Dat zal resulteren in dikkere benen, maar no worries, ik ga ook voor de duurtrainingen! Alleen dan met een relatief hoog gemiddelde (30+ km per uur) en een laag cadans. Een advies die ik gekregen heb van Laura Verhoeven, mijn trainster van het weekend in de Ardennen.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Ik ben geen trainingsexpert, maar ik zou zelf zowel hoge en lage cadans trainen. Afwisseling binnen trainingen is sowieso beter vol te houden en puur op lage cadans focussen lijkt me niet ideaal.

Verder is Ardennen en de Alpen echt niet vergelijkbaar. Ardennenklimmen is half sprinten (zoals ik het doe dan), 180 hartslagen per minuut omhoog knallen, terwijl je voor Alpe d'Huzes toch rond/onder je omslagpunt zult willen fietsen om het vol te houden en veel meer moet indelen.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Laurenz
Alleen de eerste paar kilometers van de Alpe d'Huez zijn zo steil, daarna is het prima te doen. Ik snap dat het een ander verhaal wordt als je hem zes keer doet, maar toch ;) Voorbereiding is vooral een kwestie van km's maken..

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-12-2022

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Mijn collega's proberen me over te halen om toch ook mee te doen met Alpe d'Huzes, maar ik twijfel. Ik ben iemand die iets óf goed wil doen, óf niet. Dus 6x omhoog en niet minder (wat wel mag als je met een team rijdt).

Ik dacht ook al aan een goedkope 28-.. cassette erbij voor in de bergen, icm mijn 34 voor moet dat lekker gaan lijkt me. Als mijn huidige 25-12 dan versleten is, ga ik die denk ik vervangen voor een 23-12 voor in NL. Ik merk dat ik een 18 achter best vaak zou willen hebben en die heb ik nu precies niet.

Gisteren echt lekker gereden met een paar collega's overigens, fantastisch fietsweertje. Ritje van 70km over de Utrechtse heuvelrug, tegen het einde gingen we 42 tegen de wind in met een superstrak treintje.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12-2022
Mijn ervaring met lichte verzetten. Hoe lichter hoe prettiger, maar hoe langzamer. De verleiding is altijd groot om nog net even een tandje lichter te schakelen. Hier ga je doorgaans echter niet sneller door. Dat is althans mijn ervaring van een weekje Alpen en een weekje Dolomieten. In het begin ging ik overal in de 30-25 omhoog. Dat ging prima. Een paar tandjes zwaarder ging echter ook prima merkte ik later. Een 30-28 is in mijn beleving wel erg licht, zeker voor de Alpe d'Huez, zo steil is die berg nou ook weer niet. Pas wanneer ik de Zoncolan op ga fietsen ga ik een 30-28 overwegen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:01
Het zal aan mij liggen, ik vind een iets zwaarder verzet vaak prettiger. Weet dat het niet goed is voor je bloedsomloop en spieren etc etc. Lange stukken in mn eentje rond de 30 rijden met een wat zwaarder verzet vind ik heerlijk.

• Laurenz
Het hele hoge beentempo is ook niet voor mij weggelegd. Ik ben wel lichter gaan rijden de laatste jaren, maar de Alpe heb ik destijds op 39/19 gedaan, Ventoux idem. Maar goed, zegt allemaal niet zoveel want het is natuurlijk afhankelijk van je tempo. Alpe d'Huzes lijkt me wat oncomfortabel op een 39/19 :+

• TheLemon

TheLemon

Ja precies, tempo is leuk, maar absoluut geen doel bij iets als Alpe d'HuZes. Ik heb btw geen 30 voor, maar 34 hoor. 30-28 lijkt me idd meer geschikt voor Scanuppia, Zoncolan etc. :p

• Niet online
Pater schreef op donderdag 07 april 2011 @ 10:32:
Volop in training voor Alpe d'HuZes. 2 weken geleden was ik in de Ardennen, daar heb ik even een wake-up call gekregen. Daar steeds hellingen gepakt van circa 4 km met een gemiddelde stijging van 12 a 13%.
Lijkt me sterk, 12 a 13 % gemiddeld is heel erg steil, dat komt weinig voor, hooguit een klein stukje.

• Niet online
Pater schreef op donderdag 07 april 2011 @ 13:15:
[...]

Dat realiseer ik me, maar in de Ardennen merkte ik dat ik echt kracht nodig had om die berg op te komen. Dat zal resulteren in dikkere benen,
Wielrennen heeft weinig tot niets met kracht te maken , maar uitsluitend vermogen.
Mocht het wel zo aanvoelen, dan heb je het verkeerde verzet opstaan..... >:)

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 07:12

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Hela, foto's doen 't niet :o

If it aint fixed, it's broken.

• argro
Anoniem: 89521 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 17:17:
[...]

Wielrennen heeft weinig tot niets met kracht te maken , maar uitsluitend vermogen.
Mocht het wel zo aanvoelen, dan heb je het verkeerde verzet opstaan..... >:)
Kracht en vermogen zijn (min of meer) synoniemen ofwel direct aan elkaar gerelateerd (arbeid=kracht*afstand en vermogen=arbeid*tijd). Hetgeen je bedoelt herken ik wel. Als ik bijvoorbeeld bergop fiets zijn de spieren niet de beperkende factor, de hoeveelheid zuurstof e.d. waarvan ik mijn spieren kan voorzien zijn bij mij de beperkende factor.

[Voor 29% gewijzigd door argro op 07-04-2011 18:57]

• Niet online
Kracht en vermogen zijn 2 geheel verschillende grootheden.
Vermogen =kracht x snelheid van bewegen.

Wie kracht tekort denkt te komen , heeft ofwel te weinig vermogen, ofwel draait een te groot verzet.
Krachttrainig is IMO totaal zinloos en contraproduktief bij fietsen, je krijgt dikkere spieren die meer zuurstof gebruiken.

• .joeri.
Vandaag zalig tochtje gedaan. Echt superweer.
126km à 35,6gemiddeld, in groep uiteraard.

en gisteren dit nog gekocht:

Klaar voor frankrijk 8)

• havana
Ben er ook op uitgetrokken, 88 km gedaan in een fijn windje van 5 bft 8) Was deze week niet helemaal fit, vandaag was dus het eerste ritje van de week. Ging niet slecht.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:07

Griffin

Is mythical

Lichaam werkte deze week niet mee. Gewoon te gesloopt wanneer ik thuis was van werk.
Volgende week ook savonds (heerlijk de zomertijd) fietsen.
Van het weekend amerongseberg pakken (en misschien Grebbenberg ook). Het zijn geen bergen maar voor mij goede training en redelijk in de buurt.

Schema:
- maandags uitfietsen van het weekend (uurtje oid)
- woensdag krachttraining benen (en core)
- vrijdag benen los fietsen van krachttraining
- weekend lange afstand

opmerkingen/verbeteringen voor schema?

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:10
Ik zie eigenlijk geen cardio, muv lange afstanden in het weekend, maar dat kan toch prima nog op dinsdag en/of donderdag?

Vraagje trouwens:
Zijn er mensen bekend in omgeving Salland? Zo ja, wat zijn hier een beetje mooie routes om te fietsen? Ik dacht er eigenlijk over na om gewoon direct Duitsland in te fietsen (is maar 10 minuten namelijk), maar misschien is er in eigen land ook nog wel wat leuks in de buurt te vinden :P
Iemand aanraders?

Nee, merp!

• havana
Tecklenburg is leuk, en daar je ook veel heuvels.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Niet online
PauseBreak schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:21:
Ik zie eigenlijk geen cardio, muv lange afstanden in het weekend, maar dat kan toch prima nog op dinsdag en/of donderdag?

Vraagje trouwens:
Zijn er mensen bekend in omgeving Salland? Zo ja, wat zijn hier een beetje mooie routes om te fietsen? Ik dacht er eigenlijk over na om gewoon direct Duitsland in te fietsen (is maar 10 minuten namelijk), maar misschien is er in eigen land ook nog wel wat leuks in de buurt te vinden :P
Iemand aanraders?
Dan is er toch een misverstandje waar Salland ligt, dat is de vierhoek Deventer -Wijhe -Nijverdal-Holten.
Duitsland is vandaar toch minstens 1 uur.....
Vermoedelijk bedoel je Twente.

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Anoniem: 89521 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 17:47:
[...]

Dan is er toch een misverstandje waar Salland ligt, dat is de vierhoek Deventer -Wijhe -Nijverdal-Holten.
Ik was er vandaag nog, rondje Sallandse Heuvelrug. En dan vanuit Twente, in totaal net geen 100 kilometer gereden.

Als het om die regio gaat (met Twente als startpunt), kan je in Duitsland naar Bad Bentheim/Gildehaus voor een heuvelrugje met aantal (soms serieus steile) klimmetjes. Tecklenburg is wel wat ver, ga je toch al gauw naar de 200 kilometer. Keertje gedaan en zal het vast nog weleens doen. Idem dito richting Posbank. In de buurt van Ootmarsum glooit het wat meer, als je beetje zoekt vind je wel klimmetjes, maar niet echt serieus.

[Voor 35% gewijzigd door the_RJ op 08-04-2011 20:59]

Anoniem: 52866

Beginnersvraag:

Sinds een paar maanden doe ik elke week aan spinning. Nu lijkt het me wel fijn om een wielrenbroek+schoentjes te kopen. Vanmiddag in de winkel geweest, maar ik kwam er niet echt uit.

Wat is fijner: model korte broek of model dat ook over je bovenlichaam gaat?
Er is veel prijsverschil tussen de merken, is duurder ook beter?

Van de schoenen heb ik begrepen dat er verschillende systemen zijn, SPD is voor spinning meestal. Wellicht dat ik binnenkort ook een echte wielrenfiets koop, zou makkelijk zijn als e.e.a. dan uitwisselbaar is.

Kortom: ik weet niet echt waar ik moet beginnen... tips zijn zeer welkom!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:31

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Anoniem: 52866 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:01:
Beginnersvraag:

Sinds een paar maanden doe ik elke week aan spinning. Nu lijkt het me wel fijn om een wielrenbroek+schoentjes te kopen. Vanmiddag in de winkel geweest, maar ik kwam er niet echt uit.

Dat is persoonlijk, maar de meesten zweren bij een broek met bretels. Grootste voordelen vind ik: zakt niet af en als je shirt wat omhoogkruipt, heb je geen bouwvakkersdecollete.

Bij het spinnen draag ik zelf een 'gewone' korte fietsbroek, bij het buiten fietsen een met bretels. Maar da's meer een gewoontekwestie dan dat ik er een onderbouwde reden voor heb. Bij een broek met bretels krijg ik op den duur wat last van mijn schouders, door de banden. Bij een broek zonder bretels is daar natuurlijk geen sprake van. Alleen als het koud is draag ik een normale korte fietsbroek, met daar overheen een lange broek met bretels (maar zonder zeem), omdat ik geen dubbele bretels wil.

Als je 1 broek wilt kopen, zou ik er een met bretels kopen.
Vast wel. Maar voor een paar tientjes koop je een prima korte fietsbroek (met of zonder bretels). Blijf alleen weg bij de fietsbroeken van de Lidl en de Aldi (en kornuiten). Ik doe zelf al een paar jaar met broeken van Shimano (met bretels) en Craft (zonder bretels). Beiden waren zo'n 60 euro.
Van de schoenen heb ik begrepen dat er verschillende systemen zijn, SPD is voor spinning meestal. Wellicht dat ik binnenkort ook een echte wielrenfiets koop, zou makkelijk zijn als e.e.a. dan uitwisselbaar is.
De meeste spinningfietsen hebben inderdaad SPD. Wat je op een racefiets zet, bepaal je zelf; er zijn legio standaarden en SPD is er daar een van.

SPD vindt zijn oorsprong in het mountainbiken, voordeel is dan ook dat je MTB-schoenen kan gebruiken (die, i.t.t. wielrenschoenen, nog iets van profiel hebben rondom het klikplaatje, zodat je ook een stukje vrij normaal kan lopen).

Zeker als je begint is SPD prima, omdat je dan dezelfde schoenen kan gebruiken als bij het spinnen. Ga je intensiever of op hoger niveau fietsen, dan zou ik pas kijken naar een kliksysteem dat meer vanuit het wielrennen is ontworpen.
Geen onderbroek in je fietsbroek! Gewoon los in de kooi!

Enne, online shoppen loont. Winkels als Futurumshop, 12GoTrading, Featherbikes (e.v.a.) zijn vaak een stuk goedkoper dan de LBS! Wel even goed kijken naar de maatvoering :)

[Voor 13% gewijzigd door MrTinux op 09-04-2011 00:30]

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• havana
Rond 10 uur vertrokken voor een lange duurtraining. Stond net als donderdag een stevige wind. Naar Lauwersoog gereden en vanaf daar helemaal langs 't Wad naar de Eemshaven. Vanaf daar terug via Speijk, Godlinze, Zeerijp, Westeremden, Middelstum, Westerwijdwerd, Bedum, Onderdendam, Bedum, Nieuwehogebrug, Groningen. Totaal 154 km. Aardig kapot nu.

[Voor 86% gewijzigd door havana op 09-04-2011 15:35]

DIT IS MIJN WEBSITE

• argro
Anoniem: 52866 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:01:
Beginnersvraag:

Voor spinning is een broek met zeem niet nodig. Althans de spinningfietsen die ik ken hebben een dermate royaal en comfortabel zadel dat een broek met zeem niets toevoegt. Als je al een broek gaat kopen zou ik een broek met bretels kopen. Die zijn m.i. een stuk comfortabeler omdat je geen elastiek in je buik hebt. Bij de eerder genoemde Futurumshop verkopen ze witmerk broeken met Nalini-zeem voor een paar tientjes. Prima broek voor dat geld.

• TheLemon

TheLemon

Ik heb gisteren 130km gedaan vanuit Utrecht naar Renkum v.v. over de diverse heuvels daartussen. Ging op zich ok (30+ gemmiddeld), maar de laatste 40km was ik cent meer waard, komt misschien door de tegenwind terug, maar ik was ook een beetje verkouden eigenlijk. Daarnaast vind ik zo'n lange afstand alleen toch wel geestdodend.

Ik heb eigenlijk altijd behoorlijk last van het gebied tussen de balzak en de bovenbenen na een langere tocht, ondanks dat ik vantevoren flink vaseline smeer. Voor mijn gevoel komt het door zweet, waardoor alles stroef wordt en gaat irriteren. Zou een betere koersbroek hiertegen kunnen helpen? Ik heb altijd in goedkope Lidl-broeken gereden en nu sinds een paar maanden met een Bioracer-broek (bedrijfskleding :P ), maar ik merk nog geen verschil. Of heeft iemand nog andere tips?

• argro
TheLemon schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 17:40:
Ik heb eigenlijk altijd behoorlijk last van het gebied tussen de balzak en de bovenbenen na een langere tocht, ondanks dat ik vantevoren flink vaseline smeer. Voor mijn gevoel komt het door zweet, waardoor alles stroef wordt en gaat irriteren. Zou een betere koersbroek hiertegen kunnen helpen? Ik heb altijd in goedkope Lidl-broeken gereden en nu sinds een paar maanden met een Bioracer-broek (bedrijfskleding :P ), maar ik merk nog geen verschil. Of heeft iemand nog andere tips?
Niet zozeer een tip, maar wat irritatie is volgens mij niet zo gek na een langere tocht. Niet voor niets is een zitvlakblessure de meest voorkomende blessure onder profs.

• Traguardo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:33
Voor het goede doel: http://www.isostarestafette.nl/
Probeer een andere broek (of andere maat, een kleinere). Ik heb een goedkope BBB broek, deze zit niet zo heel lekker en is eigenlijk ook te groot (goede kans dat dit het probleem is). Een andere BBB broek zit prima en daar heb ik nergens last van. Normaal hoor je nergens last van te hebben (tenzij dit je eerste tocht is).

No One Can Predict the Market!

• Niet online
Bij zulke problemen hoeft het niet persee alleen aan de broek te liggen, ook het zadel kan een rol spelen.

Ik heb geen last van enige vorm van snobisme en de allergoedkoopste broeken doen het bij mij prima, maar ik ondervond meer verschil tussen zadels dan in broeken bij het aspect draagcomfort.

[Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 09-04-2011 18:58]

• Traguardo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:33
Anoniem: 89521 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 18:56:
Bij zulke problemen hoeft het niet persee alleen aan de broek te liggen, ook het zadel kan een rol spelen.

Ik heb geen last van enige vorm van snobisme en de allergoedkoopste broeken doen het bij mij prima, maar ik ondervond meer verschil tussen zadels dan in broeken bij het aspect draagcomfort.
Zadel is inderdaad ook belangrijk, maar ook de maat van de broek. Te groot gaat schuren.

No One Can Predict the Market!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 14:42
Werkt dat, zo'n zadel met een sleuf in het midden?

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Da's volgens mij voor vrouwen met grote schaamlippen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 15:40
Mex schreef op zondag 10 april 2011 @ 10:51:
Schijnt voor sommige mensen te werken. Kwestie van uitproberen.

4620 Wp PV ZZO 52° | Hyundai IONIQ5 73kWh Connect

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren weer een mooi rondje gemaakt met een groepje wielrenners.
Was wel geslaagd, wel irritant dat de wind constant van de zijkant kwam.
Weer 95km :)

Donderavond nog een mooi rondje gemaakt richting Oostum, Garnwerd, Feerwerd, Ezinge, Saaksum, Roode Haan, Zuurdijk, Electra, Oldehove, Noordhorn en langs de vaart naar Aduard terug naar Groningen.
Erg van genoten, het was super rustig op de weg. Mooi uitzicht. Daar knap je echt van op! :)

Whatever.

• havana
Leuk rondje. Tegenwoordig rijd ik vaak langs 't Aduarderdiep richting Garnwerd; is een stuk mooier asfalt dan die kronkelige weg via Oostum.

Tip voor de wind is de website windguru.com. Je kunt daar o.a. de situatie in Lauwersoog en Delfzijl bekijken. Is heel accuraat qua richting, en zo kun je precies je route aanpassen op de wind.

Heb zelf trouwens een gleufzadel, werkt voor mij ideaal tegen slaapzak.

[Voor 111% gewijzigd door havana op 10-04-2011 17:06]

DIT IS MIJN WEBSITE

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-06 13:51

ReseTTim

Chocolate addicted

Mex schreef op zondag 10 april 2011 @ 10:51:
ja! :Y)
geen last meer van een slapende zak :) (daar is de sleuf overigens ook voor bedoeld..)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Niet online
Widow schreef op zondag 10 april 2011 @ 19:15:
Nee mijn kilometer teller doet dat ook nooit. Hooguit dat ie 0km/pu aangeeft bij een straalzender ergens in de duinen, maar verder werkt ie prima.

Trouwens vandaag echt een pauperfietstocht :( begon leuk, windje mee, 40km best hard gegaan. Tot ik opeens *croink* totaal geen energie meer had om nog harder te gaan dan 20kmpu :/ ik wist dat ik vandaag zou gaan fietsen dus alle wielrenner eten-tips opgevolgd, pasta eten de avond van tevoren, 3 bananen in de loop van de ochtend. Shitload muslie repen mee, isotone hypermoderne 2.0 sportdrank in mn bidons.. maar helaas. Is dit nou echt mn conditie die ermee ophoud? Ik heb van 2008 tot eind 2010, dus bijna 3 jaar, me 3x per week uitgesloofd in de sportschool met conditietraining. Als dat na een halfjaartje weinig sporten weg is, zou dat iig wel pauper zijn 8)7
Gewoon gebrek aan conditie inderdaad....., ook de energiehuishouding moet getraind worden.
Na een half jaar niksdoen is er nog wel wat over , maar niet veel.....
Overigens lijkt me sportschooltraining ook behoorlijk ongeschikt voor fietsen.

PS, dit komt van deel 14 waar nog steeds mensen wonen...

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 10-04-2011 20:08]

• argro
Anoniem: 34342 schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:12:
[...]

Kilometertellers met een versleuteld signaal hebben daar volgens mij geen last van.
Onjuist, het heeft met het soort signaal te maken, niet met het al dan niet versleutelen er van. Ook versleutelde radiosignalen worden regelmatig verstoord, bijvoorbeeld door bovenleidingen, elektriciteitsleidingen et cetera.
Dinictus208 schreef op zondag 10 april 2011 @ 18:37:
Bij mijn polar iig nog nooit voorgekomen.
Mijn Polar ook niet, die maakt gebruik van 2,4ghz signalen (idem als bij RFID volgens mij).

[Voor 9% gewijzigd door argro op 10-04-2011 20:28]

• Niet online
Ik heb 2 Cyclosport 4.2 tellertjes van nog geen 3 tientjes p/s, nog nooit 1 probleem mee gehad.....

• Widow
  • Laatst online: 14:34
Anoniem: 89521 schreef op zondag 10 april 2011 @ 20:06:
[...]

Gewoon gebrek aan conditie inderdaad....., ook de energiehuishouding moet getraind worden.
Na een half jaar niksdoen is er nog wel wat over , maar niet veel.....
Overigens lijkt me sportschooltraining ook behoorlijk ongeschikt voor fietsen.

PS, dit komt van deel 14 waar nog steeds mensen wonen...
Op de sportschool deed ik 90% van mn workouts op de fietsen, de overige in lesjes spinning. Ook met de gedachte dat ik daarmee mn wielren conditie zou verbeteren. Ik dacht dat conditie wel even "houdbaar" was, echt schraal dat het zo snel wegzakt :/ komt zoiets snel terug?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Niet online
Als je jong bent , kan het snel terugkomen..
Nou weet ik niet exact wat die workouts op fietsen , of spinning inhouden (ik ben nog nimmer in een sportschool geweest met een niet-professioneel doel) , maar ik vermoed dat je daar geen uren bezig bent, noch dat het vergelijkbaar is met pakweg 2 uur fietsen met wisselende intensiteit.
Het zal z'n nut hebben om een zeker basisniveau te behouden, maar een aantal maanden stilstand is dodelijk voor meer dan dat.

Het is ook een beetje aanleg, van sommige renners was bekend dat ze in het voorjaar slecht op gang kwamen na de winter met weinig activiteit.

[Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 10-04-2011 23:51]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:48
Trouwens, de Tacx montagepasta heeft goed gewerkt. Ik heb de hele boel eerst goed schoongemaakt, daarna alles dunnetjes ingesmeerd (vies spul trouwens..) en tadaaa, geen wegzakkende zadelpen meer! Ben blij!

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:07

Griffin

Is mythical

PauseBreak schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 12:21:
Had ik die tijd maar. Zowel dinsdag als donerdagavond druk met non-sport gerelateerde issues.

Gister 75KM (ik begin weer op het niveau van vorig jaar te zitten) gedaan rondom rhenen (Utrechtse Heuvelrug). Helemaal kapot maar vanavond lekker uitfietsen.

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 11:48
Als je een aantal maand niets doet is het inderdaad weg, maar het komt wel veel sneller terug dan voor iemand die ongetraind is. Gewoon rustig weer beginnen en al snel zal je in de buurt komen van een redelijk niveau.
Verwachten dat je nog altijd in supervorm bent, is iets te optimistisch :)

Mooi weer dit weekend, zaterdag brabantse pijl aanwijzingen gevolgd, maar in overijse extreem verward geraakt door de aanduiding. Dan zijn we maar doorgereden naar Waver, en via oud heverlee terug. Na 65 km stond ik weer thuis. Was echt genieten, ik voel ook dat de conditie terug betert, ik kan mijn kameraad namelijk bergop weer volgen (op 1tje na, enorm steil stuk in waver zelf).

Anoniem: 119483

Afgelopen week lekkere trainingsweek gedraaid. Woensdag 120km, donderdag een trainingskoers, vrijdag en zaterdag hersteltraining en zondag weer een koers (uit en thuis 80km). Dit jaar nu ruim 2200km op de tellert!

Ook nieuwe wieltjes besteld: Fulcrum racing's 5. Was voor mijn alu Cinelli met no-name wielen op zoek naar stijvere wielen om wat beter de bochten te verteren tijdens de koers. Iemand zelf ervaring met deze wielen?

• MrAngry
Ik heb de 3's en daar ben ik echt ontzettend tevreden mee. Als het echt voor de koers is zou ik ook niet voor minder gaan.

[Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 11-04-2011 11:43]

Helaas laat mijn (studenten)budget het niet toe om 3's of de Zonda's aan te schaffen. Zeker niet met het risico op vallen en replacement costs. Ik kom nu al goed mee in de koersen met de no-name alu wielen, dus met de 5's zal het allicht beter gaan.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 119483 op 11-04-2011 11:48]

• havana
5's zijn uitstekende wielen hoor, maak je maar geen zorgen :)

DIT IS MIJN WEBSITE

• argro
Anoniem: 119483 schreef op maandag 11 april 2011 @ 11:41:
Ook nieuwe wieltjes besteld: Fulcrum racing's 5. Was voor mijn alu Cinelli met no-name wielen op zoek naar stijvere wielen om wat beter de bochten te verteren tijdens de koers. Iemand zelf ervaring met deze wielen?
Check. Ik heb de Racing 5 Evo, neem aan dat dat voor jou ook geldt. Wat mij betreft prima wielen. Voor mij waren het de opvolgers van een paar goedkope Shimano-wielen. Echt een goed vergelijk heb ik dus niet.

argro schreef op maandag 11 april 2011 @ 12:11:
[...]
Check. Ik heb de Racing 5 Evo, neem aan dat dat voor jou ook geldt. Wat mij betreft prima wielen. Voor mij waren het de opvolgers van een paar goedkope Shimano-wielen. Echt een goed vergelijk heb ik dus niet.
In 2011 zijn er geen Evo's (meer). Weet niet hoe het spaakpatroon en het gewicht zich verhoudt?

http://www.fulcrumwheels....l.jsp?productid=3&varid=2

• TheLemon

TheLemon

Anoniem: 89521 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 18:56:

Ja ik heb inderdaad een cheapass zadel (Selle San Marco volgens mij) en zit al een tijdje te denken aan een beter zadel. Maar hoe bepaal je wat een goed zadel voor je is?

Als ik fris op de fiets stap vind ik elk zadel wel prima zitten namelijk, dus ik ben bang dat ik elk zadel wat de fietsenwinkel me laat proberen wel ok vind. Ik ben daar heel makkelijk in, net als met schoenen.
Zo'n gat in het midden lijkt me ook wel wat, misschien ook voor de ventilatie?

Ik merk trouwens dat ik vaak vrij ver voor op de punt van mijn zadel ga zitten, zodat die punt het zaakje een beetje fixeert, als ware het een wig. Is dat nog een probleem of is dat sowieso de beste zit? Ik heb al een erg korte stuurpen en mijn zadel een stukje naar voren geschoven op de zadelpen, dus de zit zou niet te lang moeten zijn.

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-05 10:22
Ik ga een Cateye Strada RD300 Wireless bestellen, die moet volgens mij wel voldoen.

[Voor 4% gewijzigd door SePtiCTaNk op 11-04-2011 18:55]

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

• Niet online
TheLemon schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:34:
[...]

Ja ik heb inderdaad een cheapass zadel (Selle San Marco volgens mij) en zit al een tijdje te denken aan een beter zadel. Maar hoe bepaal je wat een goed zadel voor je is?

Als ik fris op de fiets stap vind ik elk zadel wel prima zitten namelijk, dus ik ben bang dat ik elk zadel wat de fietsenwinkel me laat proberen wel ok vind. Ik ben daar heel makkelijk in, net als met schoenen.
Zo'n gat in het midden lijkt me ook wel wat, misschien ook voor de ventilatie?

Ik merk trouwens dat ik vaak vrij ver voor op de punt van mijn zadel ga zitten, zodat die punt het zaakje een beetje fixeert, als ware het een wig. Is dat nog een probleem of is dat sowieso de beste zit? Ik heb al een erg korte stuurpen en mijn zadel een stukje naar voren geschoven op de zadelpen, dus de zit zou niet te lang moeten zijn.
Bij zadels geldt maar 1 regel: proberen tot je een goeie hebt....
Als je structureel naar voren kruipt , dan zit je toch nog niet goed, ofwel staat het nog te ver naar achteren, ofwel iets naar voren gekanteld, daar kan je nog wat mee expirimenteren.
Bij mij staat het zadel altijd licht naar achter gekanteld zodat ik in inspanning goed op de plek blijf, dat is heel persoonlijk.
Momenteel heb ik op m'n trainings/bergfiets een Selle Italia Trimatic Gel en op m'n koersfiets een keihard cheapass dingetje van Rose van 14€ en beide bevallen me goed , hoewel het toch 2 totaal verschillende dingen zijn.
Voor wedstrijden is hard en vlak toch vaak het beste.
Een gat in het midden is bedoeld om druk op je centrale edele delen te verminderen.

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 11-04-2011 19:26]

• Sjeeps
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-03-2022
Ik zit even met een vraag,

Ik heb een fiets (Concorde Razorblade) met een (volledige) Ultegra set (6600), met voor een 52/42 en achter is mijn grootste een 24. Nu ga ik over ongeveer een maand voor een weekend naar België. Vorig jaar heb ik dit ook gedaan, en waarschijnlijk niet geheel onverwachts (want zo'n pro ben ik nou ook weer niet) kwam ik de muur van Geraardsbergen niet op.

Aangezien ik mij 'wat zwaardere' versnellingen toch bijna nooit gebruik (de keren dat ik mijn buitenblad heb gebruikt zijn op 2 handen te tellen) wil ik een wat andere combinatie. Het liefst zou ik eigenlijk van een dubbel naar een trippel gaan, maar volgens mij is het ook mogelijk om wat andere bladen erop te zetten.

Kan iemand mij uitleggen of het mogelijk is om bijvoorbeeld een extra tandwiel bij te zetten zodat het een trippel wordt? (of ben ik dan heel dom ;-)
Zo ja, kan je dat zelf? Moet ik dan ook andere shifters hebben?
Zo nee, wat kan ik dan het beste doen om wat lichter te kunnen trappen? (een nieuwe trippel is natuurlijk wel mooi maar misschien prijs technisch niet de beste oplossing?)

• TheLemon

TheLemon

Switchen naar triple gaat je bijna een volledig nieuwe groep kosten, zou ik dus zeker niet doen. Andere bladen erop kan ook maar beperkt, ik denk dat je niet kleiner dan 38 kan als binnenblad. Ikzelf heb de switch naar compact gemaakt. Dan hoef je alleen je crankstel te vervangen, kostte slechts iets meer dan 100,- en ik heb nog 40,- teruggekregen voor mijn dubbel crankstel. Dan heb je standaard al 50/34, waarmee je die muur wel opkomt denk ik.

Bijkomend voordeel is dat je met compact alle kettingbladen vanaf 33 t/m 54 (ongeveer, pin me er niet op vast) kan monteren.

Over mijn zadelkwestie: proberen tot je een goede hebt klinkt logisch, maar hoe probeer je dat uit? Ik neem aan dat je niet even een nieuw zadel mag uitproberen voor een tocht van 100+ km?

• Laurenz
Zojuist een SRAM Rival Crankstel (53/39) besteld bij Salden :) Mijn Ultegra crank is na 6 jaar en 30.000km tamelijk op. Die Ultegra 6600 zien er altijd zo snel lelijk uit omdat je er zo gemakkelijk met je (over)schoenen langs schuurt. Inmiddels was de as dermate ingesleten dat het ook niet soepel meer liep, dus tijd voor wat nieuws. Over de FC6600 ben ik niet echt tevreden dus ik stap over naar SRAM.

Verder even de nodige slijtage-onderdelen vervangen. Binnenkort nog even nieuwe schoenen en pedalen scoren, die zijn na >30.000km ook op :D Ik heb het allemaal een beetje opgereden, helaas loopt het daardoor nu allemaal aardig in de papieren. Wil het ook niet al te gek maken qua investeringen want het is de bedoeling dat er over 1-2 jaar een keer wat nieuws komt (over een jaar ben ik afgestudeerd ;)).

• Niet online
Een triple is in Belgie redelijk overbodig omdat er geen lange EN gemiddeld heel erg steile hellingen zijn.
Bovendien is het kostbaar om om te bouwen , want er moet nogal wat vervangen worden.
Goedkoopste alternatief is de cassette te wisselen naar een exemplaar met max. 28 tanden, dat scheelt al behoorlijk.
Voor kan er ook altijd een 39 op (tenzij je een hele oude fiets hebt) en met 39 x 28 kom je de meeste hellingen in Belgie wel op , tenzij je een zwaargewicht bent.
Een stap verder is het wisselen naar een compactcrankstel , waarmee 34x28 bereikbaar wordt tegen weliswaar wat kosten, maar veel minder dan een triple.

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

TheLemon schreef op maandag 11 april 2011 @ 23:32:
Over mijn zadelkwestie: proberen tot je een goede hebt klinkt logisch, maar hoe probeer je dat uit? Ik neem aan dat je niet even een nieuw zadel mag uitproberen voor een tocht van 100+ km?
Ik weet dat Fizzik dealers nog weleens testzadels in de winkel hebben om te testen. Nadat ik een Fizzik zadel had aangeschaft, wilde mijn vader ook een ander zadel. Die heeft op dit moment een knal oranje testzadel op zijn fiets zitten om uit te proberen, inmiddels al het tweede zadel, om te vergelijken met het andere model. Geen idee of andere zadelfabrikanten dat ook doen en of alle Fizzik dealers dat doen.

• Niet online
Ik las pasgeleden op een Duits forum iets over een zadelpool.
Iedereen die wat zadels over heeft (en wie heeft er nooit een gekocht die niet beviel) stelt die beschikbaar voor proefrijden, zo krijg je een idee welke je uiteindelijk wil gaan kopen.

• Sjeeps
TheLemon schreef op maandag 11 april 2011 @ 23:32:
Switchen naar triple gaat je bijna een volledig nieuwe groep kosten, zou ik dus zeker niet doen. Andere bladen erop kan ook maar beperkt, ik denk dat je niet kleiner dan 38 kan als binnenblad. Ikzelf heb de switch naar compact gemaakt. Dan hoef je alleen je crankstel te vervangen, kostte slechts iets meer dan 100,- en ik heb nog 40,- teruggekregen voor mijn dubbel crankstel. Dan heb je standaard al 50/34, waarmee je die muur wel opkomt denk ik.

Bijkomend voordeel is dat je met compact alle kettingbladen vanaf 33 t/m 54 (ongeveer, pin me er niet op vast) kan monteren.

Mag ik vragen wat nu precies het verschil is tussen een compact en een dubbel?
Anoniem: 89521 schreef op maandag 11 april 2011 @ 23:34:
Een triple is in Belgie redelijk overbodig omdat er geen lange EN gemiddeld heel erg steile hellingen zijn.
Bovendien is het kostbaar om om te bouwen , want er moet nogal wat vervangen worden.
Goedkoopste alternatief is de cassette te wisselen naar een exemplaar met max. 28 tanden, dat scheelt al behoorlijk.
Voor kan er ook altijd een 39 op (tenzij je een hele oude fiets hebt) en met 39 x 28 kom je de meeste hellingen in Belgie wel op , tenzij je een zwaargewicht bent.
Een stap verder is het wisselen naar een compactcrankstel , waarmee 34x28 bereikbaar wordt tegen weliswaar wat kosten, maar veel minder dan een triple.
Wat is een hele oude fiets? Mijne is nu +- 4 jaar, en is zoiets lastig om zelf te doen? Of moet je er dan echt wel kaas van hebben gegeten?

• Niet online
Verschil compact-dubbel:
De klassieke cranks met 2 bladen hebben een steekcirkel voor de bladen van 130 of 135mm , waardoor het kleinste blad 38 of 39 is.
Bij een compact is dat 110 mm , waardoor er kleinere op kunnen, that's it

Het sleutelen aan een fiets is in mij ogen kinderlijk simpel, daarom ben ik geen goede adviseur op dat gebied.

Maarrre , je kan eens beginnen met de cassette wisselen, dat vraagt geen duur gereedschap of veel ervaring.
27 of 24 scheelt al een slok op een borrel.
Met een andere cassette van een paar tientjes en 10€ aan gereedschap , plus iemand die het even voordoet , ben je er al.
Ik zie dat je een vrij moderne fiets hebt, waar zonder meer een 27 op kan....

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 12-04-2011 00:22]

• Laurenz
Wat misschien interessant is voor twijfelaars tussen dubbel, compact en triple: de SRAM Apex groep is leverbaar met een 34/50 compact crankstel, en een 11-32 cassette. De bijbehorende derailleur kan dit verzet ook schakelen (wel zo handig), waar de meeste achterderailleurs een 28 als maximum hebben.
Het resultaat is dat je op 34x32 kan rijden, wat bij benadering gelijk is aan 30x28. Verder is 50x11 ongeveer gelijk aan 53x12, dus benader je redelijk het bereik van een standaard triple crankstel. Qua prijs is de groep vergelijkbaar met Shimano 105 :)

Uiteraard is de kettinglijn niet op ieder verzet even ideaal, maar dat is ie op een triple ook niet. De Q-factor is ook groter op een triple dus op zich is er wel wat voor de Apex te zeggen denk ik :)

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Maar het ziet er wel heel raar uit, een 32 op een racefiets :p

[Voor 63% gewijzigd door the_RJ op 12-04-2011 02:14]

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Heeft een van jullie ervaring met de service van Cannondale? Ik ben geïnteresseerd in de CAAD 10 (Ultegra), maar ik hoor niet zulke positieve verhalen over Cannondale als er iets mis is.

The need for speed drives me

• MrAngry
Behalve als je frame uit elkaar scheurt, en die kans is niet zo groot, heb je in principe nooit meer met Cannondale te maken (en zelfs een framegarantie zou via je LBS lopen).

• Sjeeps
Als ik dus een beetje van jullie adviezen uitga zouden dit dus 2 goede aankopen zijn;

http://www.extraparts.nl/FC-R600

http://www.extraparts.nl/CS-6700-1128

Met behulp van wat filmpjes op Youtube zou ik dit dus zelf wel moeten kunnen monteren?
En ik ken deze site/winkel opzich niet, iemand ervaringen mee? Is wel goedkoop volgens mij als ik het met overige vergelijk.

Alvast bedankt voor jullie adviezen iig ;-)

• MrAngry
Ja, bestel het alleen bij bike-components.de die zijn vaak nog goedkoper dan de goedkoopste nederlandse zaakjes en de cheap ass nederlanders zijn te vaak halve oplichters. Vergeet niet dat je speciaal gereedschap nodig hebt.

edit: @vv ja, en zo'n ding om in de sluitring van je cassette te stoppen om die op z'n plek te houden en een kettingpons (ketting gelijk vervangen lijkt me verstandig namelijk).

[Voor 28% gewijzigd door MrAngry op 12-04-2011 10:16]

D.w.z. een cranktrekker en een kettingzweep (geloof ik).

• PauseBreak
the_RJ schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 20:55:
[...]

Ik was er vandaag nog, rondje Sallandse Heuvelrug. En dan vanuit Twente, in totaal net geen 100 kilometer gereden.

Als het om die regio gaat (met Twente als startpunt), kan je in Duitsland naar Bad Bentheim/Gildehaus voor een heuvelrugje met aantal (soms serieus steile) klimmetjes. Tecklenburg is wel wat ver, ga je toch al gauw naar de 200 kilometer. Keertje gedaan en zal het vast nog weleens doen. Idem dito richting Posbank. In de buurt van Ootmarsum glooit het wat meer, als je beetje zoekt vind je wel klimmetjes, maar niet echt serieus.
Ah, bedankt, ik zal eens gaan kijken of dat haalbaar is ook ivm tijd. In het weekend moet dat makkelijk kunnen, maar doordeweeks wil mevrouw graag om 22:00 slapen omdat de volgende dag om 6.45u de wekker gaat (waardoor ik ook graag om 22:00 wil slapen :P).
Anoniem: 89521 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 17:47:
[...]

Ik weet wel waar Salland ligt. Ik vraag niet voor niets om routes binnen Nederland. Ik woon inderdaad zelf niet in Salland (wel in de buurt van), en het is voor mij vrij simpel om Duitsland binnen te knallen, maar ik was wel benieuwd naar tips binnen Salland (wat ook maar een paar minuten fietsen is).
havana schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:34:
Tecklenburg is leuk, en daar je ook veel heuvels.
Bedankt voor de tip :)

Gisteravond nog even een kort rondje gedaan samen met mevrouw PauseBreak. 40km, maar echt constant wind tegen, en dan helpt het niet dat je op een lange rechte weg zit zonder enige uitwijkmogelijkheid. Hoera voor boeren zullen we maar zeggen :P Kortom, het was wat taaier dan verwacht, maar wel lekker.
Andere tegenvaller is dat m'n FlightDeck blijft hangen op het knipperen van rpm. Versnellingen geeft ie wel weer - althans, de bolletjes, in welke versnelling je fietst doet ie ook niet meer - dus dat wordt weer eens de handleiding doornemen. Ik zal het ding wel verkeerd hebben ingesteld na de reset :+

Nee, merp!

• TheLemon

TheLemon

Voor zo'n crankstel als in je link hierboven (Hollowtech II systeem) heb je geen cranktrekker nodig, alleen een inbussleutel (liefst een momentsleutel) en een speciale adapter om het sluitdopje vast te draaien (ikzelf doe het met een precies genoeg brede beitel :P , deze hoeft toch niet heel vast te zitten).

Als je de cassette wilt vervangen heb je twee tools nodig: kettingzweep en een adapter voor de sluitring (stervormige bit), zoals hierboven aangegeven. Deze moet echter wel flink vastgedraaid worden (20Nm oid), dus een momentsleutel zou ook hier geen overbodige luxe zijn.

Ik zou alleen niet én een 28-11 én een compact crankstel kopen, maar het één of het ander, tenzij je de Mt Ventoux op wilt fietsen.
Dat 'Ultegra'-crankstel uit je link is overigens niet 100% Ultegra, maar een mix van goedkopere crankarmen met Ultegra kettingbladen, als ik het goed lees. Niet dat daar iets mis mee is verder, maar ik heb een 100% Ultegra (2009) set gekocht voor 99,- in de aanbieding, dus kijk even hoe sterk de aanbieding echt is en stuur een mailtje naar Shimano Benelux over wat je precies wilt combineren aan onderdelen. Ik krijg van hun altijd zeer snel een goede reactie per mail.

Anoniem: 397352

Ik wilde ook een lichter verzet voor de ronde van vlaanderen, nu heb ik vanachter een cassette met als lichtste een 32 :)

• argro
Anoniem: 89521 schreef op maandag 11 april 2011 @ 23:34:
Dat ligt er maar net aan waar in België je gaat fietsen. Op de Stockeu, de Redoute en de Koppenberg was ik best blij met een triple, althans een verzet 30-25.

[Voor 3% gewijzigd door argro op 12-04-2011 11:38]

• havana
Wat je ook doet, ga je niet met je klimverzet op 't vlakke rijden want dat rijdt voor geen meter. Monteer dan liever een 11-21 of een 12-23. Aan een 34 binnenblad heb je in op 't vlakke ook helemaal niks, dan liever een 39.

[Voor 40% gewijzigd door havana op 12-04-2011 11:46]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Laurenz
havana schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:45:
Wat je ook doet, ga je niet met je klimverzet op 't vlakke rijden want dat rijdt voor geen meter. Monteer dan liever een 11-21 of een 12-23. Aan een 34 binnenblad heb je in op 't vlakke ook helemaal niks, dan liever een 39.
Eens. Een cassette met 28 of groter kan voor sommigen een uitkomst zijn in de bergen, maar je hebt op het vlakke echt te weinig keuzeruimte met zo'n ding.
Sjeeps schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 09:49:
Als ik dus een beetje van jullie adviezen uitga zouden dit dus 2 goede aankopen zijn;

http://www.extraparts.nl/FC-R600

http://www.extraparts.nl/CS-6700-1128
Je hebt een 52/42 crankstel lees ik in je eerdere post. Zo'n crank heeft een steek van 130mm, en daar passen ook kettingbladen met 38 of 39 tanden op. TA Specialties levert bijv. een 38 tands kettingblad met 130mm steek, voor een euro of 20. Als je dan nog een cassette koopt met een 28 heb je al heel wat meer bereik in de lichtere verzetten. Shimano Ultegra cassettes koop je voor 40, 50 euro en die zijn ook leverbaar als 12-27 of bijvoorbeeld 11-28.

Je huidige lichtste verzet (42x24) levert je (42/24)*2,18 = 3,82 meter per trapomwenteling. Een 38x28 verzet geeft je (38/28)*2,18 = 2,96 meter per trapomwenteling. Best een verschil dus en cassette en crankstel (evt. plus bottombracket cups) vervangen is prima zelf te doen, mits je het gereedschap hebt.

Is dat niet licht genoeg dan kan je inderdaad naar een compact (standaard 50/34) kijken. Zoals al eerder gezegd passen daar een heleboel verschillende bladen op, dus daar kan je eventueel mee spelen. Je kan er bijv. ook 50/36 van maken, of de 50 vervangen voor wat anders (mits de voorderailleur het aankan). Een triple is ook een optie maar dan zal je de linker shifter (STI) moeten vervangen en dat gaat je flink wat kosten. Je kan van je huidige dubbel geen triple maken. Sowieso zal je voor zowel een compact als een triple je voorderailleur moeten vervangen, althans in bijna alle gevallen, dus houd daar rekening mee. Voorderailleurs kosten niet veel maar het is wel een prutswerkje. Je kan het natuurlijk ook laten doen.

Als je voor compact gaat dan zou ik geen Shimano FC-R600 kopen want die ziet er niet uit (imho), en is bovendien ook geen Ultegra (zoals al opgemerkt). Voor onder de 100 Euro kan je ook een SRAM Apex crankstel kopen (bike-components.de), inclusief lagers. Ook FSA maakt betaalbare compact crankstellen, en de Truvativ Elita GXP is ook prima (Truvativ is eigendom van SRAM overigens). De webshop van Salden is vrij waardeloos, maar zij hebben ook wel aantrekkelijke prijzen over het algemeen.

Trouwens een tip: Salden heeft Vredestein Fortezza Tricomp vouwbanden in de aanbieding voor 21,90. Geen geld :) Heerlijke banden!

• Sjeeps
Ik heb zelf even een overzichtje gemaakt van de verschillende mogelijkheden die ik zo te horen heb.

Zo te zien geeft het alleen vervangen van de crack toch een vrij groot gat kwa overbrengingen (vooral in de regio die ik nu veel gebruik).
Alleen nieuwe cassete achter geeft een +-16% kleiner verzet, nu is dit opzich natuurlijk best een verbetering, maar een nieuwe cassete icm een 38 voor geeft denk ik wel de beste prijs kwaliteit verhouding (+-29% kleiner verzet).

Wat denken jullie? Zie ik nog dingen over het hoofd?
En kloppen mijn kosten inschattingen ongeveer?
En kan je vanaf een 38 wel nog soepel naar een 52 schakelen? of maakt dat niet uit?

Uitleg;
1e kolom, tanden voor, 2e kolom tanden achter, 3e kolom verhouding groot voor/ tanden achter, 4e kolom verhouding klein voor / tanden achter.
Groen is regio waarin de overbrenging in ieder geval lekker loopt,

• tinohansman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-08-2020
quote]PauseBreak schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 10:57:
[...]

Ik weet wel waar Salland ligt. Ik vraag niet voor niets om routes binnen Nederland. Ik woon inderdaad zelf niet in Salland (wel in de buurt van), en het is voor mij vrij simpel om Duitsland binnen te knallen, maar ik was wel benieuwd naar tips binnen Salland (wat ook maar een paar minuten fietsen is).

[...]

Hoi,

Ik woon in het hart van Salland dus kan ik je wel wat tips geven. Een mooie route met een maximum aan heuvels kan zijn:
Van Holten via de motieweg over de holterberg richting Nijverdal. Aan het eind van de holterberg ga je links af richting raalte. Eerste stoplicht geloof ik de weg oversteken de tunnelweg opgaan. Boven aan de heuvel rechtsaf ri hellendoorn. Daarna weer links af richting sanatoriumweg(heuvel). Richting luttenberg fietsen daar de bergweg op. Daarna richting lemele de lemelerberg over. Onderaan ra richting ommen en van ommen richting beerze en dan Twente weer in fietsen. Denk dat je dan alle heuvels in Salland wel hebt gehad.
Als je wilt kan ik de route vanavond wel even uittekenen in google maps.

Groeten Tino

[Voor 33% gewijzigd door tinohansman op 12-04-2011 20:38]

• Niet online
Sjeeps schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 14:18:

En kan je vanaf een 38 wel nog soepel naar een 52 schakelen? of maakt dat niet uit?
Geen probleem.

• tinohansman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-08-2020
Ik heb de kaart even toegevoegd aan het bericht.

Zal me nog even voorstellen op dit topic. Ik lees al een paar maanden mee, maar tot nu toe nog niet gepost. Ik heb nu zo'n 15 jaar ervaring met wielrennen op recreatief nivo. Eind jaren 90 heb ik 5 keer meegedaan aan de Le Champion uitvoering van Luik-Bastenaken-Luik. Dit jaar zal ik voor het eerst deze eeuw weer aan deze ronde gaan meedoen. Door omstandigheden heb ik de laatste 4 jaar weinig kunnen fietsen. Zal dus nog de nodige kilometers moeten gaan maken de komende maanden. Zijn er nog meer mensen die op 30 juli deze tocht gaan fietsen?

• Laurenz
Geen probleem inderdaad :)

• PauseBreak
tinohansman schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 15:01:

Hoi,

Ik woon in het hart van Salland dus kan ik je wel wat tips geven. Een mooie route met een maximum aan heuvels kan zijn:
Van Holten via de motieweg over de holterberg richting Nijverdal. Aan het eind van de holterberg ga je links af richting raalte. Eerste stoplicht geloof ik de weg oversteken de tunnelweg opgaan. Boven aan de heuvel rechtsaf ri hellendoorn. Daarna weer links af richting sanatoriumweg(heuvel). Richting luttenberg fietsen daar de bergweg op. Daarna richting lemele de lemelerberg over. Onderaan ra richting ommen en van ommen richting beerze en dan Twente weer in fietsen. Denk dat je dan alle heuvels in Salland wel hebt gehad.
Als je wilt kan ik de route vanavond wel even uittekenen in google maps.

Groeten Tino
Dat is een mooie route zeg! Bedankt, daar zal ik in het weekend eens wat van gaan fietsen :)

Nee, merp!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 15:40
Die route doe ik dus ook altijd als ik ga fietsen. Erg mooi en je kunt lekker variëren met hoe je hem fietst. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | Hyundai IONIQ5 73kWh Connect

• havana
Beste bak wind weer!

Rondje gemaakt van 85 km. Ben inmiddels de 3000 km gepasseerd :)

DIT IS MIJN WEBSITE

havana schreef op woensdag 13 april 2011 @ 15:33:
Beste bak wind weer!

Rondje gemaakt van 85 km. Ben inmiddels de 3000 km gepasseerd :)
Oef, 3000, da's niet mis. Doe je voornamelijk veel lange duurtrainingen? Zit zelf op 2350 (nog nooit zo fanatiek gefietst), maar rijdt vooral trainingskoersen (50km) de laatste tijd.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 119483 op 13-04-2011 16:44]

• .joeri.
Hoppa, de voorbije dagen respectievelijk 113, 96, 100 en 121km gereden. En telkens tussen de 800 en 200 hoogtemeters. Dat in combinatie met afwisselend een loop- of zwemtraining.
En echt superweer hier in het zuiden van Frankrijk! Wel veel wind (en bijna altijd wind tegen :9 )

Daarnet nog met de Frans militaire koersploeg gaan rijden -in hun camouflagetenue's- maar ze gingen zeker goed vooruit!

• havana
Anoniem: 119483 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:41:
[...]

Oef, 3000, da's niet mis. Doe je voornamelijk veel lange duurtrainingen? Zit zelf op 2350 (nog nooit zo fanatiek gefietst), maar rijdt vooral trainingskoersen (50km) de laatste tijd.
Ik doe inderdaad vooral duurtraining, minimale lengte is meestal 80 km; een enkele keer ook wel iets korter maar da's een uitzondering. Eén keer per week probeer ik een 100+ stuk te rijden.

DIT IS MIJN WEBSITE

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:05
Vorig jaar heb ik een wielrenfiets gekocht en laatst viel het me op dat op sommige punten de lagen rubber van de buitenbanden gedeeltelijk los beginnen te laten met vezels daaronder die ook wat loslaten. Wat doen jullie vaak in zo'n situatie, direct nieuwe buitenbanden er op leggen of de banden helemaal oprijden tot je een lekke band hebt en dan buiten- en binnenband beiden vervangen?

• havana
Preventief vervangen is altijd beter.

Binnenbanden hoef je pas te vervangen als je lek rijdt. Sommigen beweren dat je ze ook kunt plakken, maar ik neem het risico niet. Bandje kost me 2 euro ps, dus dat is het geld ook niet.

DIT IS MIJN WEBSITE

• MrAngry
Ik wacht nooit totdat ik lekke banden begin te krijgen eigenlijk. M'n huidige banden (GP4000s) hebben slijtindicatoren, dus als die verdwenen is weet ik dat het langzamerhand tijd wordt om ze te vervangen.

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-05 10:22
Gisteren de Cateye Strada rd300w binnengekregen, vandaag tijd gezien om te monteren. Fraai dingetje, veel kleiner en stijlvoller dan de joekel van een Echowell. Ik heb even een paar minuten bij het meest storende stoplicht rondgecirkeld, maar geen verstoorde weergave van snelheid :)

Ik vermoed ook dat deze teller veel beter af te lezen is in direct zonlicht, iets wat met die Echowell ook praktisch onmogelijk was.

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

• Widow
  • Laatst online: 14:34
heintjeput schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:03:
Vorig jaar heb ik een wielrenfiets gekocht en laatst viel het me op dat op sommige punten de lagen rubber van de buitenbanden gedeeltelijk los beginnen te laten met vezels daaronder die ook wat loslaten. Wat doen jullie vaak in zo'n situatie, direct nieuwe buitenbanden er op leggen of de banden helemaal oprijden tot je een lekke band hebt en dan buiten- en binnenband beiden vervangen?
Nieuwe banden omheen leggen. Zoveel kost dat niet, en ik moet er niet aan denken een klapband te krijgen met 9 bar in mn banden, terwijl ik met 60kmpu volgas een afdaling in ga. Dan ben je je vel kwijt, met die wielrenkleding.
MrAngry schreef op donderdag 14 april 2011 @ 12:33:
Ik wacht nooit totdat ik lekke banden begin te krijgen eigenlijk. M'n huidige banden (GP4000s) hebben slijtindicatoren, dus als die verdwenen is weet ik dat het langzamerhand tijd wordt om ze te vervangen.
Slijtindicatoren? Dat is wel hip. Ik heb op mijn voorband gewoon nog het randje in het midden van de gietmal zitten :+

edit: net ff gecheckt, ik heb totaal 34 uur gefietst met mn fiets, en net geen 940 kilometer gereden al die tijd. Wel grappig om die stats te zien :)

[Voor 29% gewijzigd door Widow op 14-04-2011 20:40]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• havana
Mag ik vragen hoeveel je weegt? Want 9 bar is echt overdreven.

Ik rijd zelf toertochten e.d. met 8 bar, maar op training vaak maar met 7 bar. Scheel toch een pak comfort.

[Voor 47% gewijzigd door havana op 15-04-2011 09:10]

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1 2 3 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee