Toon posts:

Het wielren ervaringentopic - Deel 11 OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 36.436 views

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-05 09:22
Welkom in alweer het elfde deel van het wielertopic! Vaste bezoekers wederom veel plezier gewenst met het posten van jullie ervaringen. Ook nieuwkomers zijn natuurlijk van harte welkom. In deze startpost hebben we alvast wat vragen beantwoord. Verder hebben we nog een collectie links m.b.t. wielrennen en alles wat ermee te maken heeft. Ook zijn uiteraard de vaste bezoekers hierin vermeld met hun fiets(en). Veel plezier!

http://laurensvliegen.com/got/coureurs.jpg

Aikon
Jan Janssen Impress '03
Deore 3x9
Weg/Vakantie

argro
Bulls Desert Falcon ltd
Shimano Ultegra 3x10
Fulcrum Racing 5 Evolution

bassGunner
Scott CR1 Limited
Campa Record 10spd

born2tweak
Trek 1500
Ultegra 3x10

CamU
Cornelo C600 Alu
Ultegra 2x9
Cube Agree GTC Race
Ultegra SL
FSA SLK Crank
Easton Vista/Fulcrum Racing 5 Evolution

Canard
Koga Miyata FullPro-S
Shimano 600/Ultegra Mix
American Eagle Traverse 570
MTB

Cyberneer
Cube LTD
Campagnolo Centaur
Trainingsfiets
Cube Aerium
SRAM Force
Wedstrijdfiets

DeeJee
Trek 1400
Shimano 105

dinkelover
http://laurensvliegen.com/got/dinkelover.jpgRed Bull Pro SL 4800
SRAM Force/Red

drooger
http://laurensvliegen.com/got/drooger.jpgJan Janssen Tour de France

Griffin
Koga Miyata Prologue
Shimano Exage

Harmen
Bianchi 1885 Hydro Alu/Carbon
Ultegra 2x10

havana
Bianchi 1885
Ultegra 2x10

idioteque
Sirocco Energy
Record 10sp

Janusz
http://laurensvliegen.com/got/janusz01.jpgRed Bull Pro SL
Ultegra

Jazzper
Cornelo
RSX 2x7 & Exage
Site

KeX
Bulls
Ultegra 2006

Laurenz
Red Bull Pro SL '06
Ultegra/Dura Ace mix
Xtreme Light Wheels
Mavic Cosmos
Red Bull X-Lite '09
Ultegra 2x10 (39/48)
Cyclocross
Van Zuylen (Columbus)
Athena/Record 8sp
Winterfiets

Maximus
Steenbergen Custom

McGryphon
KHS CrossSport
Shimano 600

NrG_82
Ridley Phaeton
Chorus 2x10
Campagnolo Zonda wielen

OnTrack
Casati Monza
Campagnolo 2x8

orange.x
Red Bull Pro-1000
Mirage 3x9

pater
Ridley
FiR Net97

Quarin
Concorde
Ultegra/Dura Ace 2x9
Vuelta Airline

R4NCOR
Van Limpurg
Ultegra 3x10
Rigida DPX

rdluca
Colnago CX1
Chorus 2x11
Campa Eurus

Scighera
Giant TCR Once ltd. bj2000
Full Dura-Ace 7800 TT
Profile Design T2 Wing / T2 Cobra
HED.3 / AC CR420 wedstr./trainingswielen
Coppi K14 bj2006 + Giant carbon vork
Ultegra 6600 / Dura-Ace 7700/7800 mix
Ritchey Comp + Profile Design T2
Ksyrium Elite/SSC

Sooterd
Giant Cadex
Shimano 600 3x7
Foto 1
Foto 2

wimpie
Intersens RC440 '06
Tiagra/105

Wormaap
Ridley Triton
Campagnolo Veloce 10sp
Campagnolo Vento G3

http://laurensvliegen.com/got/faq.jpg

Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 3 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
3. Je koopt een tweedehands bike op martkplaats of elders.
todo: verdere uitleg

Fiets voor de minder bedeelden
Fiets
De goedkoopste manier om aan een redelijke fiets te komen is via Marktplaats. Voor ca. 100 euro worden er regelmatig aardige fietsen aangeboden. Het zijn vaak fietsen van Nederlandse makelij, zoals de Giant Peloton. Alhoewel oudere fietsen natuurlijk nog buiscommandeurs hebben, zit er soms een hele aardige groep op. Als je zelf een beetje kunt sleutelen, smeren en poetsen, kun je er jaren plezier van hebben.

Kleding
Op kleding zit veel marge en dat merk je aan de prijs. Bij de LBS zul je bijna zonder uitzondering teveel betalen voor kleding. Online winkels zijn vaak een stuk goedkoper. Een goed broekje (met zeem en bretellen) heb je online al voor € 25. Een wielershirt zelfs voor minder, al heb je dan natuurlijk geen shirt met een coole ploegnaam erop. 't Kruidvat verkoopt regelmatig wielershirts voor bijna niks.

Een lastig (en duur) puntje zijn de speciale wielerschoentjes en pedaaltjes. Bij fietsenhandelaren beginnen de meeste schoenen bij zo'n 60 euro of zelfs meer. Pedaaltjes kosten bij de LBS meestal zo'n 40 à 50 €. Soms zijn er interesse aanbiedingen, bijvoorbeeld overjarige modellen. Als alternatief kun je een kijkje nemen bij sportwarenhuis Decathlon. Aldaar verkopen ze schoentjes vanaf 25 €, inclusief SPD plaatjes. SPD pedaaltjes van het huismerk kosten daar 24,95 €. Fancy sportsokjes koop je voor weinig bij de HEMA.

Accesoires
Een fietscomputer koop je het goedkoopst op de markt of bij de Halfords. Al voor onder de 10 euro heb je een prima computer met wat basic functies. Diezelfde winkels verkopen ook bidons voor slechts enkele euro's. Bij Halfords hebben ze tevens aantrekkelijk geprijsde helmen. Als alternatief kun je een kijkje nemen Decathlon en Perry.

Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is. Hier moeten nog 1001 andere open deuren komen lijkt me.

Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Hier komt uitleg materialen zoals staal, aluminium, carbon en andere exoten.

Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren (nee niet na een maaltijd bruine bonen ;). Hier komen links en info naar de vuistregels..

Iets over trapfrequentie
Sinds Lance de bergen overreed met een behoorlijk hoge trapfrequentie is het woord weer helemaal hip. De trapfrequentie geeft aan hoevaak jij de trappers rond trapt per minuut. De krachtmensen uit het voormalig Oostblok stonden er om bekend dat ze met enorm zware versnellingen konden rijden. Lance kiest er voor om heel veel slagen per minuut te maken. 110 normaal tot wel 125 bij tijdritten. Een wielrennersgemiddelde is geloof ik iets van 90-95 slagen per minuut dus ga maar na. Nadoen heeft niet direct zin, want iedereen heeft zijn eigen trapfrequentie. Als je bergop gaat krijg je dit aantal niet meer rond. Om te compenseren schakel je dus lichter. Licht rijden (hoge frequentie) is in maar waarom rijden we niet allemaal zo als Lance? Het kost behoorlijk wat vermogen om zo vaak rond te komen. Niet iedereen heeft dit vermogen. Een renner die vermoeid raakt zal soms dan ook juist zwaarder schakelen ipv lichter omdat zijn benen het niet meer rond krijgen. (opm/aanm welkom.)

Enkele termen die hier vaak voorbij komen

Sloping: Je hebt fietsen die een rechte bovenbuis hebben en zich uit laten drukken in bv 59cm, maar tegenwoordig heb je ook sloping frames. Deze frames hebben een kortere zitbuis en een schuin oplopende bovenbuis. De maten druk je dan uit in S, M, L. Over smaak valt te twisten en voor en tegenstanders bestrijden elkaar dan ook fel. Andere naam is 'compact'.(kuch, lelijk imho, kuch - jazz)

Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een 105 groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano 105. Een groep kan ook mixed zijn. Dit gebeurt wel eens om de kosten te drukken. Je hebt dan dure en minder dure onderdelen door elkaar. Bv 105 en Tiagra.

Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).

Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.

Columbus en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals Peugeot koopt dus bij hen buizen in.

Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt.

Lugs:Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.

LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)

Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop (levensgevaarlijk imo).

Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.

Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurpen die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem') tussen de stuurpen en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.

Biopace: Kan het niet laten deze te noemen. Na jaren van onderzoek bracht Shimano begin jaren negentig de Biopace ovalen voorbladen uit. Het idee was dat je op sommige momenten meer kracht op je pedalen zet dan elders. Het bleek een hype maar je ziet nog menig oude fiets van begin jaren negentig met het geel/blauwe stickertje van biopace op de bladen. Altijd leuk om mensen er op te wijzen. Hier meer info (Trouwens: Bobby Julich gebruikte ze in 2003 nog...}

Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)

Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks...

Vorkkroon: Waar de 2 onderste buizen naast je voorwiel samenkomen met de buis die in je balhoofd verdwijnt.

Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelpen klemt.

Opm: een en ander van m-gineering.nl overgenomen in eigen woorden.

http://laurensvliegen.com/got/links.jpg]

Vorige delen
Deel 1: Het grote wielrentopic
Deel 2: Het grote wielrentopic - deel 2
Deel 3: Het grote wielrentopic - deel 3
Deel 4: Het grote wielrentopic - deel 4
Deel 5: Het grote wielrentopic - deel 5
Deel 6: Het grote wielrentopic - deel 6
Deel 7: Het grote wielrentopic - Deel 7
Deel 8: Het wielren ervaringentopic - Deel 8
Deel 9: Het wielren ervaringentopic - Deel 9
Deel 10: Het wielren ervaringentopic - Deel 10

Meetings
De eerste heuse GoT wielrenmeeting!

Online shops
Bike2Build
Math Salden
BikeDiscount.de
Bike-Discount.de - let op: andere dan hierboven!
RoseVersand
Hartslagmetershop
FuturumShop

Online Kleding
Sport-Systems
Cyclewear
Trikotboerse24

Veilingsites & 2e hands
Jazzper heeft een mooi stukje geschreven als hulp bij aanschaf bij een nieuwe 2e hands fiets :)
Waar op letten bij het kopen van een tweede hands fiets?
Marktplaats.nl
Speurders.nl
Ebay.nl
Tweedehands.nl

Wielerfora
Fiets.nl
Wielrennen prikpagina
mountainbike.nl
Bikeforums.net

Trainingsmethodologie
Zitvlees - Trainingsadviezen

Technische sites
Sheldon Brown
Weight Weenies
Park Tool
Fietsafstelling voor dummies
Fietsafstelling voor gevorderden
Goede site van arts over fijnafstelling & medische klachten
Hulp bij sleutelen

Overig
Stukje van Jazzper over de groepen van Shimano, Campagnolo, SRAM, enz
Cyclingnews
Lijst met fietstermen
Wikipedia over racefietsen
Climb by bike

http://laurensvliegen.com/got/disclaimer.jpg
Bij dezen dank ik Jazzper voor het maken van de eerste fatsoenlijke layout voor deel 3 en Maximus voor zijn werk aan deel 4. Alle credits m.b.t. het overzicht van de Gotters en hun fiets tot en met deel 9 gaan naar Aikon, in deel 10 is een nieuwe layout geïntroduceerd! :)

http://laurensvliegen.com/got/update.jpg
Heb je een verzoekje voor een update, post het dan even subtiel in het topic of stuur me een mailtje
(zie profiel).

[Voor 105% gewijzigd door Laurenz op 16-06-2009 14:16]

Leave only footprints, take only memories

• Laurenz
Zou Dhr. Pinda mij/ons even van een nieuwe foto kunnen voorzien voor in de TS? Oude foto's zijn blijkbaar verwijderd van de host. Hosting en thumbnail zorg ik verder wel voor :)

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 12:31

Jazzper

BB4E^Guerilla

thx laurens!

gelijk een vraag. Heb er op zitvlees al e.e.a. over gelezen maar het gaat over herstel. Ik heb afgelopen weken wellicht te veel gereden voor het stadium waar ik in zit. Zondag (gister) pittige training en vandaag voel ik het nog best wel in de benen. Morgen wil ik weer rijden maar je kan natuurlijk overtrainen. Met 1 dag er tussen kun je dat toch niet hebben lijkt me? Als ik al niet herstel binnen 48 uur van een pittige training is het wel erg slecht lijkt me.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Laurenz
Je kan 48 uur na een pittige/zware training nog best wat stijve spieren hebben is mijn ervaring, maar als je even een goede warming-up doet zou je daar in no time geen last meer van moeten hebben. Normaal gesproken zal je vrijwel volledig hersteld zijn.
Overtraind raken kan je ook als je 'slechts' om de dag traint, maar dan moet je wel òf hele gekke dingen doen tijdens de training, òf (op dat moment) niet geschikt zijn voor dergelijke inspanningen, om welke reden dan ook. Er is niet echt een indicatie voor de verhouding tussen rust, lichte trainingen en zware trainingen, omdat ieder lichaam anders is en anders op inspanning reageert. Onderschat het fenomeen "rust" echter niet! Luisteren naar je lichaam is het devies.
Als je morgen op de fiets zit en je hebt nog last van je benen, ga dan een rustig rondje rijden of draai desnoods na 10km om. Overtraindheid ontstaat niet zomaar, maar als je tijdens trainingen dingen gaat doen die je lichaam op dat moment niet kan gebruiken heb je een goed begin denk ik ;)

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Staat er op zitvlees niet ook een stukje over je herstel? Je kan bijvoorbeeld meteen nadat je wakker wordt je hartslag meten. Als die hoger is dan normaal dan ben je nog aan het herstellen.
Als je eenmaal overtraind ben ben je aardig de pineut. Dan kan je eigenlijk helemaal niet sporten of als je wel sport doet het meer kwaad dan goed.

Hmm ik heb alweer een week niet gefietst omdat ik last heb van mijn knie. Zodra ik er wat meer kracht opzet begint (ik denk een bot) het pijn te doen aan de zijkant van me knie. Hopelijk kan ik met een week nog een aantal keer fietsen. Als het weer het natuurlijk weer is toelaat.

• Sooterd
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Niet helemaal wielrennen, maar wel fietsen....

http://dirkjan.revasa.nl/got/wielrennen/hobbelfiets.jpg

Gisterenavond van 20:00 - 00:00 uur met 5 man dit hobbelfietsje draaiende gehouden. Ik ben nog nooit zo kapot geweest! Staan of zitten: het ging allebei niet! Maar goed. Wel met 5 man in 4 uur tijd 1.000 euro bij elkaar gefietst.

Geef mij maar mn racefiets :)

[edit 1: wat statistieken]

We hebben 44,8km gefietst met dus een gemiddelde van 11,2km per uur :Y)

[edit 2]

@sajoku: het zou best een (licht) ontstoken pees kunnen zijn in je knie

[Voor 19% gewijzigd door Sooterd op 26-08-2008 09:21]

Flickr | Nikon D7200 | Nikon 500 F4 | Sony A77 | Sony 16-80

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:20

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Sooterd, lijkt mij idd erg pittig op zo'n klein ding. Kreeg je geen last van je knieen?

Ga vanavond ff mn fiets weer ombouwen van 39/52 - 21-23 naar 35/50 - 21-27.
Kan ik straks in Sauerland weer normaal de bergen op komen. (compact is voor de Vogezen ook wel ideaal)

Whatever.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

fijn zo'n bmxje...

ik kwam er vanochtend toevallig achter dat bmx een acroniem is... shame on me.
Ik was aan het luisteren naar TheFredCast.com (een amerikaanse leuke podcast over wielrennen) en hij zei op eens over de olympische spelen: "BMX, the bicycle motorcross". Ik denk verdomd, dat is het natuurlijk b.m.x... x is cross.. nooit geweten ;)

en logisch want ook XC is cross country en CX is crosser.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Sooterd
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bovenbenen net boven de knienen verzuurde binnen de kilometer. We zijn maar om en om een rondje van 400m gaan fietsen, dan kon je steeds herstellen. Niet echt overdreven spierpijn. Voelt alsof ik een avond stevig getraind hebt. Alleen in m'n armen heb ik echt spierpijn. Een voorwiel met een as die niet in het midden zit kost je wat armkracht om de fiets bedwang te houden! We hadden zelf wel iets grotere fietsen dan een bmx'je verwacht...

Dat BMX een acroniem zou zijn, had ik wel verwacht, maar nooit over nagedacht wat het zou kunnen zijn. Weer wat bijgeleerd vandaag!

Flickr | Nikon D7200 | Nikon 500 F4 | Sony A77 | Sony 16-80

• sajoku
  • Niet online
Sooterd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 09:09:
[edit 2]

@sajoku: het zou best een (licht) ontstoken pees kunnen zijn in je knie
Ik heb er eigenlijk geen last van totdat ik hem een hele tijd in dezelfde positie heb gehad en er dan kracht op zet of snel beweeg. Kracht zetten gaat opzich wel goed alleen dingen zoals de trap op of fietsen, waarin je je been best ver moet doorbuigen, is erg pijnlijk.
Sooterd schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:19:
Een voorwiel met een as die niet in het midden zit kost je wat armkracht om de fiets bedwang te houden!
Ik vroeg me al af waarom het hobbelfietsen heet :). Lijkt me inderdaad erg zwaar. 1.000 euro is niet niks! Erg netjes gedaan!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hsm binnen (Sigma PC1600). Heb hem nu om terwijl ik kook (inspanning!!!). Moet nog wel een beetje wennen. Hoe doen jullie die band? Heel strak of minder strak? Onder je tepels, op, erboven?

Hartslag fluctueert ook nog alle kanten op. Een eerste testje (even stil zitten, fake dus) levert een hs van 68 op als rustslag. Zo maar eens een rondje biken en kijken wat het doet. En dan later deze week eens de test doen om zones te bepalen.

ding heeft echt té veel opties. Hele boekje moet nog doorgenomen worden.

• sajoku
  • Niet online
Jazzper schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 18:44:
hsm binnen (Sigma PC1600). Heb hem nu om terwijl ik kook (inspanning!!!). Moet nog wel een beetje wennen. Hoe doen jullie die band? Heel strak of minder strak? Onder je tepels, op, erboven?

Hartslag fluctueert ook nog alle kanten op. Een eerste testje (even stil zitten, fake dus) levert een hs van 68 op als rustslag. Zo maar eens een rondje biken en kijken wat het doet. En dan later deze week eens de test doen om zones te bepalen.

ding heeft echt té veel opties. Hele boekje moet nog doorgenomen worden.
Net onder je tepels. Ik heb em niet heel erg strak, maar als ik van de fiets afstap zie je wel een rode streep :).

Moet je is de trap op rennen, schiet je hs waarschijnlijk ook wel omhoog :P.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

zo, even rondje intensief gereden. Wat wordt het toch weer snel donker he.. echt klote.
ik moet nog nader onderzoek doen, maar ik ben 29, dus 220-20=191 is mijn max theoretisch.
Na een half uur eens op gaan letten. Met leuk doortrappen doe ik zo'n 165 gok ik. Als het heavy wordt gaan we richting de 180 waar hij blijft hangen. De teller heeft 189 als mijn max behaalde hartslag opgetekend. Dit zou best kunnen kloppen. Ik vond de band niet vervelend zitten en op natuurlijke fluctuaties na is die sigma volgens mij redelijk betrouwbaar. Maar nu: kan ik nu al zones uitrekenen of moet ik die test met die 5 minuten en steeds hoger doen?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12-2022
Jazzper schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:25:
Maar nu: kan ik nu al zones uitrekenen of moet ik die test met die 5 minuten en steeds hoger doen?
Berekenen kan altijd. Een bepaling is echter nauwkeuriger.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:31
Jazzper schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 21:25:
zo, even rondje intensief gereden. Wat wordt het toch weer snel donker he.. echt klote.
ik moet nog nader onderzoek doen, maar ik ben 29, dus 220-20=191 is mijn max theoretisch.
Na een half uur eens op gaan letten. Met leuk doortrappen doe ik zo'n 165 gok ik. Als het heavy wordt gaan we richting de 180 waar hij blijft hangen. De teller heeft 189 als mijn max behaalde hartslag opgetekend. Dit zou best kunnen kloppen.
...
Ik denk dat je max. wel hoger ligt dan, of ben je echt heel diep gegaan?

Dat regeltje is ook maar een gemiddelde... mijne is bijv. 11 hoger dan volgens 't regeltje. Omslag bepalen is sowieso beter dan je max. bepalen.

[Voor 4% gewijzigd door - J.W. - op 26-08-2008 22:04]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja ik denk het ook. Die 189 is denk ik op een viaduct gehaald, maar heb nooit het gevoel gehad dat ik bijkans neerging ;)

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

ff een bookmark

en dan ook nog een beetje een ontopic opmeking.. tijdens mijn korte vakantie in de vogezen heb ik in een klim een HR van 197 behaald... t was wel zwaar en heftig, maar ik had zelf niet het idee dat ik neer ging of iets in die trant .. berekenend zou mijn max HR toch een tiental slagen lager moeten liggen .. weet niet zo goed wat ik uit zo iets moet afleiden .. behalve dat een hoop van die waardes maar richtinggevend zijn en zeker geen waarheden...

• Pinda
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ah hier is het topic. Laurenz, ik zal je de pics nog even DM-en/mailen. Klote hosting heeft mijn hele site offline gehaald. Kan misschien beter wat nieuwe foto's maken aangezien er al wat dingen vervangen waren sinds de laatste foto (stuur met klassieke bocht, wit stuurlintje en een witte Specialized Toupé) :P Heb deze zomer trouwens weinig tijd doorgebracht op de racefiets. Meer op de mountainbike en sinds 3 weken ben ik bezig met hardlopen. Heb helaas weinig tijd om mijn D1 rondjes te maken.

@Jazzper: fiets je nog steeds met die gasten die ook op het Fietsforum zitten (kan ff niet op de naam van de club komen, de site werd volgens mij gehost door een gast met een Cervelo :+)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

jazeker, CycloClubWest.nl bedoel je. Elke zondag lange tocht. Door de week 2x buiten CCW om met een vriend van me. Jij woonde hier toch ook in der nahe?

• Pinda
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Redelijk in de buurt, maar ik zou niet zo snel in m'n eentje het stukje overbruggen. Liever met meerdere kop over kop het A'dam Rijnkanaal langsbeuken :P Zal eens kijken of nog wat vrienden kan regelen en wie weet komen we een keertje langs.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

mijn avondrondje noord gaat over breukelen, dat klinkt je vast beter in de oren? (daar ga ik naar rechts, maar goed alternatieven goed mogelijk (links bv ;))

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:45

Wormaap

Moderator Foto & Video
Pff, gisteravond 'voor de grap' eens gaan spinnen. Een vriend van me uit Apeldoorn had het al vaker gehad over zijn ex-commando spinninginstructeur, en gisteren moest ik dan toch maar eens daar gaan meespinnen (ik woon in Maastricht, dus vandaar dat ik niet gewoon even langs kon gaan :P)
Ook maar meteen voor de 2-uurstraining gegaan natuurlijk :)
1e uur was een 'all-terrain training met veel klimmomenten' 2e uur een 'tempotraining'. Nou, dat heb ik geweten zeg :o
Na het eerste uur was ik kapotter dan ik in heel het afgelopen jaar geweest ben geloof ik. Elke keer als ik dacht 'we staan nu al een aantal minuten, dus binnenkort vast weer zitten en even lekker draaien i.p.v. constant kracht zetten' ging er nog'n schepje bovenop. De baantraining die ik 2 keer per week doe was er echt he-le-maal niets bij, en dat is toch'n uur lang 45km/h rammen :P
Het tweede uur lag wat meer in mijn straatje: tempo draaien. Soepel doordraaien, soms wat weerstand e.d. Alleen op m'n pedalen staan terwijl ik 130-140RPM draai is echt vreselijk slopend.

Het heeft in ieder geval mijn ogen geopend m.b.t. hoe diep ik kan gaan als ik't écht wil, want ik ga natuurlijk niet rustigaan doen, of ook maar een stap terug, als een fiets naast me die vriend ook zit af te zien :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Spinnen kan idd wel zwaar zijn. :) Vind het s'winters wel lekker om te doen. 2 keer in de week bijvoorbeeld.

Wil van het herfst/winter mn fiets wat gaan veranderen. Zoals nieuwe kabels en wil mn fiets zelf kunnen afstellen. Eerder zijn hier van die howto guides voorbij gekomen. Weet iemand een linkje naar info of eventueel een boek?

Wil dus andere kabels, wat stevigere kabel ipv die standaard shimano prut, iemand ervaringen met Nokon? Welke winkels verkopen wat 'luxere' kabels?

Whatever.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-06 21:51
Nokon is goed maar wel duur, vind het persoonlijk erg lelijk. Standaard Dura Ace kabels zijn overigens prima hoor, wonnen laatst nog een test in het heilige blad Tour. Verder heb je nog Powecordz (zijn heel licht) en Active8 maakt ook aardige kabels. Volgens mij kan Bike-components.de alles leveren, Salden heeft ook het nodige.

Kabels vervangen heb ik recentelijk ook voor het eerst zelf gedaan en is niet moeilijk. Het enige dat je nodig hebt is een goede speciale kabelkniptang van bijvoorbeeld BBB of Tacx. Je knipt ze op maat met behulp van je oude kabels. Het afstellen heb ik gedaan met behulp van dit topic op het Fietsforum. Op de Parktool website staat het onder 'repair help' ook heel duidelijk uitgelegd. Dit is ook een goed topic.

Het rottigste klusje is misschien nog wel het leggen van een nieuw stuurlintje. Dit staat in het hierboven gelinkte topic op het FF heel duidelijk uitgelegd, maar het vergt enige oefening. Het beste kun je het eerst een keer proberen zonder de plakstrip eraf te halen. Als je het dan goed onder de knie hebt, haal je de plakstrip eraf en leg je het lint er definitief op.

Spinnen kan idd best leuk zijn, maar als je duurvermogen wil opbouwen is het vrij waardeloos. Diep gaan op zo'n ding is idd niet moeilijk. Ik heb overigens niet het idee dat ik dieper kan gaan dan op de weg.

[Voor 101% gewijzigd door havana op 27-08-2008 12:30]

DIT IS MIJN WEBSITE

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:34

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Hier is het topic :)
Ik voel me kut, door veel andere bezigheden, het weer en m'n lamme vakantieritme al 2 weken niet meer op de fiets gezeten, merk dat m'n conditie weer gewoon naar 0 zakt :P Echt mijn probleem, te weinig structuur. Dus binnenkort naar Rose om herfst/regen/kou-kleding en overschoenen enzo te kopen, heb nu alleen een zomerkloffie dus heb ik dat excuus ook niet meer :+

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@harmen: bij de witte boekhandel (zit in groningen op zowel de vismarkt als in de herenstraat) heb je nu een uber cool fietsboek voor 6 euro. Iets van 'uw racefiets in goede conditie". Full color, dik, handzaam formaat en uptodate (tm 9speed). Hierin staat super goed uitgelegd hoe je dat doet. En verder sites zoals havana noemt. Kijk ook eens op leesvoer van m-gineering.nl (uut kiel windeweer bij grunn trouwens).

@rancor: seizoen oprekken dus :p Heb je nog wel last van vroeg invallende duisternis. Heb ik nu al last van. Pikdonkere fietspaden met bomen erlangs waardoor je elk moment gelanceerd kan worden door fucked up asfalt met wortels eronder.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:07
hendrikjan schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 23:12:
ff een bookmark

en dan ook nog een beetje een ontopic opmeking.. tijdens mijn korte vakantie in de vogezen heb ik in een klim een HR van 197 behaald... t was wel zwaar en heftig, maar ik had zelf niet het idee dat ik neer ging of iets in die trant .. berekenend zou mijn max HR toch een tiental slagen lager moeten liggen .. weet niet zo goed wat ik uit zo iets moet afleiden .. behalve dat een hoop van die waardes maar richtinggevend zijn en zeker geen waarheden...
Die max behaalde hartslagen moet je niet zo'n waarde aan hechten. Het is toch een extrapolatie van je hartslag meter van 2 snel op elkaar volgende hartslagen naar een minuut toe. Het is dus a) enigzins onnauwkeurig en b) niet erg belangrijk. Je gemiddelde is interessanter en ik heb zo'n alarmpje op 90% max staan, als ik daar langere tijd (>1 minuut) overheen zit is het snel afgelopen met de inspanning, dus dat moet je voorkomen aan het begin van een rit of voor het hoogtepunt van een uurtje spinnen.
Ik zal binnenkort m'n zeer bescheiden wegfiets eens posten hier :)

[Voor 0% gewijzigd door MrAngry op 27-08-2008 12:12. Reden: spelling]

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• havana
Pieken zeggen helemaal niks. Een piek wordt namelijk (o.a.) beïnvloed door getraindheid. Als je ongetraind bent kun je enorme pieken halen, terwijl je die pieken niet meer haalt als je veel getrainder bent. Je hart is dan namelijk niet meer de beperkende factor, maar andere zaken (spieren, longen, etc).

Ik heb in een maximaal testje in de sportschool wel eens 206 bpm ofzo gehaald (ongetraind), op dit moment kom ik echt niet meer boven de 190 uit. Je maximale hartslag zul je als wielrenner bovendien ook maar heel weinig halen, wielrennen is immers een typische duursport.

Maximaal is dus helemaal niet interessant (en bovendien dus ook aan verandering onderhevig, dus lastig te meten), omslagpunt is veel nauwkeuriger en veel relevanter.

Veel mensen kijken veel te veel naar pieken, terwijl juist zaken als rusthartslag, makkelijk omhoog krijgen van je hartslag, herstelhartslag, hoe lang je omslagpunt kan rijden en hartslagvariabiliteit veel meer zeggen over je getraindheid (en je dus ook echt kunnen helpen jezelf te verbeteren). Zo zag ik dit weekend in de Ardennen dat mijn herstelhartslag na de klimmetjes steeds onder de 100 bpm kwam, zelfs na 200 km koers. Dat zegt heel veel over mijn duurvermogen. Ook zag ik dat de meeste klimmetjes D2 kon oprijden. Dat lukte aan het begin van het seizoen echt nog niet, dan schóót die hartslag meteen in D3.

Het is een heel leuk hulpmiddel zo'n HR meter, maar voor de meeste fietsers is het niet meer dan een gadget. De meeste mensen weten totaal niet hoe ze de data moeten interpreteren.

[Voor 58% gewijzigd door havana op 27-08-2008 12:45]

DIT IS MIJN WEBSITE

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

ik denk dat ik het daar wel voor een groot deel mee eens ben.. Zelf gebruik ik het eigenlijk alleen maar om op een grove manier zones te bapelen, zodat ik mezelf een beetje temper.. anders ga ik alleen maar naar de km teller kijken en fiets ik me iedere keer helemaal stuk .. Verder vind k het leuk om te zien wat me hart aan het doen is.. Kijken of je gevoel overeen komt met wat je hart aan het doen is.

Maar de volledige interpretatie van alle data en wat nu belangrijk is.. tja.. daar weet ik eigenlijk toeten nog blazen van :?

uit die hoge piek zou ik dus kunnen afleiden dat ik niet zo getraind was/ben .. wat op zich nog best zou kunnen :)

[Voor 10% gewijzigd door hendrikjan op 27-08-2008 16:11]

• havana
Voor die twee dingen

1. Rem erop houden bij D1
2. Ontwikkelen van gevoel

Is een HR dan ook zeer geschikt. Train je in een groepje dan zou ik 'm altijd thuislaten, anders ga je alleen maar in zitten houden.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Nonde! Ik was naar Salden gegaan om nieuwe tubes op m'n wielen te laten leggen. Ga ik vandaag terug om ze op te halen, heeft die @#$% er de foute opgelegd. Nu kan ik morgen dus weer terug om ze op te halen, omdat die lijm natuurlijk moet drogen.

• havana
Tubes, ben je prof ofzo :P Of heb je geld te veel? ;)

Wat voor wielen rijd je? En kun je niet zelf tubes leggen? Dat is toch niet zo gek lastig?

[Voor 14% gewijzigd door havana op 27-08-2008 16:11]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Zelf tubes leggen wil ik niet aan beginnen. Daarvoor zie ik Willy Reekers te vaak in z'n rolstoel naast de fietsbaan zitten. Hij kreeg tijdens een fietstocht'n afloper, viel, kwam met z'n nek op de stoeprand terecht en mag nu de rest van z'n leven in een rolstoel slijten.
Nu kan zoiets natuurlijk ook zonder tubes gebeuren, en in de Tour zie je ook aflopers die gewoon eindigen in'n pissige wielrenner die op'n nieuw wiel wacht, maar die ene keer per seizoen dat ik van plan ben om op m'n wedstrijdwielen nieuwe tubes te gooien laat ik't wel doen :P

Binnenkort hopelijk wat fotootjes trouwens :)

Edit: Conti Podium kost maar 30 euro per stuk overigens. Is wel'n pure wedstrijdtube, dus erop trainen betekent dat'ie na 3 weken waarschijnlijk op is, maar aangezien't wedstrijdwielen zijn vind ik dat natuurlijk niet heel boeiend :P

[Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 27-08-2008 16:17]

• havana
En wat voor wielen leg je die tubes dan op? Reflex velgjes gok ik zo? Een Podium vergelijken met een gewone draadband is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Een Competition is 50 euro (in Duitsland). Dat is precies 2x zo duur als een GP4000s.

Anno 2008 zijn tubes toch echt wel grotendeels achterhaald hoor. Qua prijs, qua rolweerstand....Tuurlijk, qua gewicht heb je met draadbandjes een nadeel door de zwaardere velg, maar als je een reservetube en/of een busje Pitstop met je meesjouwt (t.o.v. een extra binnenbandje) is bijna de gehele gewichtswinst alweer verdwenen. Bovendien is lekrijden met een tube gewoon onpraktisch.

In het profpeloton zie je steeds meer draadbandjes trouwens. Verhouding ligt dit seizoen op 80/20 (tubes/clinchers) en de verwachting is dat het volgend jaar 50/50 wordt. Reden: er komen steeds meer betrouwbare en lichte carbon wielen geschikt voor draadbandjes.

[Voor 33% gewijzigd door havana op 27-08-2008 16:52]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Het voordeel van het gewicht van'n tube zit hem naar mijn idee vooral erin dat de verdeling van het gewicht van je totale wiel wat meer naarbinnen gaat, wat de inertie van het wiel verkleint, waardoor je sneller accelereert. Die reservetube die je meesleept is van minder belang, omdat die natuurlijk niet aan je wiel bungelt.
Hoeveel het uiteindelijk uitmaakt is natuurlijk maar de vraag, maar op eBay heb je het niet altijd voor het kiezen :)

Overigens snap ik niet hoe Salden mijn vraag om Conti Podiums (een pure wedstrijdtube) heeft kunnen laten resulteren in wielen met Challenge Vulcanos erop, want dat is een goedkope trainingstube.

Lekrijden is inderdaad onpraktisch en duur, maar zoals ik zei: Ik heb nu tubes op m'n wedstrijdwielen, trainen zal ik er vrijwel nooit op doen, hooguit een keer 'de laatste training voor de wedstrijd' ofzo.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Jazzper schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 12:02:
@harmen: bij de witte boekhandel (zit in groningen op zowel de vismarkt als in de herenstraat) heb je nu een uber cool fietsboek voor 6 euro. Iets van 'uw racefiets in goede conditie". Full color, dik, handzaam formaat en uptodate (tm 9speed). Hierin staat super goed uitgelegd hoe je dat doet. En verder sites zoals havana noemt. Kijk ook eens op leesvoer van m-gineering.nl (uut kiel windeweer bij grunn trouwens).
Jazzper, dit boek lijkt me wel geschikt:
http://www.cosmox.nl/best...dirk-zedler-9789044713145

Ga straks ff kijken in de stad, lijkt me wel handig een boek ipv internet. Kan ik in alle rust plaatjes kijken. :)
havana schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 11:51:
Nokon is goed maar wel duur, vind het persoonlijk erg lelijk. Standaard Dura Ace kabels zijn overigens prima hoor, wonnen laatst nog een test in het heilige blad Tour. Verder heb je nog Powecordz (zijn heel licht) en Active8 maakt ook aardige kabels. Volgens mij kan Bike-components.de alles leveren, Salden heeft ook het nodige.
Ik zal eens gaan rondneuzen, helaasch is mn duits niet al te geweldig.
Nokon had ik als voorbeelde gebruikt. Zie tegenwoordig wel eens fietsen met van die dikkere kabels +/- 4mm in doorsnee. Die zijn lekker stug en het ziet er wel vet uit.
Leuk projectje voor van de winter.
Wil ook een stand gaan kopen zodat ik wat makkelijker kan sleutelen. :+

[Voor 34% gewijzigd door Harmen op 28-08-2008 10:28]

Whatever.

• havana
Bike-components kun je gelukkig ook gewoon in het Engels zetten :)

Montagestandaards van Tacx zijn erg goed, heb er zelf ook eentje die ik veel gebruik. Kun je ook heel eenvoudig en snel weer opklappen en in een hoek zetten.

[Voor 54% gewijzigd door havana op 28-08-2008 10:48]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@havana, idd engels. Sommige teksten zijn dan nog steeds duits... :/

Kan je met zo'n Tacx standaard ook pedalen wisselen etc, is ie stevig genoeg?

Whatever.

• havana
Jazeker. Zelfs een trapas verwisselen is geen probleem.

Als je Duitse teksten wil vertalen kun je ze door Google Translate heengooien, dat werkt heel aardig.

DIT IS MIJN WEBSITE

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@harmen:

dat boek ligt hier in utrecht voor 6 euro bij de witte boekhandel/dump en is die waar ik het over heb!
- actueel (tot en met 9speed groepen)
- prachtige visuals en layout
- goede teksten
- heel breed (van onderhoud, training, reparatie, upgrades, etc etc)
- goedkoop (6 euro)

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@havana, zal binnenkort eens gaan neuzen naar zo'n stand. lijkt me ideaal!

@Jazzper, kom nog terug van selexsys. Heb het bovenstaande boek gehaad.
Zier er op het eerste gezicht er leuk uit. Wel iets duurder. Ook up-to-date.

Whatever.

• havana
- actueel (tot en met 9speed groepen)
:D (niet dat er de laatste jaren nou zoveel is veranderd, maar goed)

[Voor 40% gewijzigd door havana op 28-08-2008 12:18]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hey, voor de man die net pas een half jaar van 7 naar 8 speed is gegaan is 9 al erg revolutionair he! Straks ga je me nog vertellen dat er 10 en 11 speed groepen zijn. De schellen zouden van mijn ogen vallen ;)

• havana
Ooit zul je het leren Jazzper, ooit ;)

DIT IS MIJN WEBSITE

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@havana, welke heb je?
T3000
http://www.bike2build.nl/fotogroot/tacx04t3000.jpg

of deze?

http://www.bike2build.nl/fotogroot/tacx04t3075.jpg

Whatever.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

die onderste heb ik laatst een keer op geklust. Dat is echt lekker werken. Mooie pina er ook op :D

• havana
Ik heb deze, de Cyclespider Team. Ik heb 'm tweedehands gekocht via 't FF voor 65 euro. Lijkt me een koopje :)

http://www.bike2build.nl/fotogroot/tacx04t3050.jpg

[Voor 28% gewijzigd door havana op 28-08-2008 16:17]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@havana, hij ziter er niet super stevig uit... een pedaal eraf halen gaat wel lukken hiermee? :P

Bij Salden stond hij te koop voor 119 euro. Is nog te overzien.

Whatever.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik corrigeer mijn eerdere opmerking: het was die havana hier liet zien waar op ik op heb lopen klussen. Beviel prima. Ook omdat je hem zo omdraait (crankstelzijde en hop andere kant)

• havana
@ Harmen

Hij ziet er misschien niet super stevig uit, hij is het wel degelijk. Veel FM (waaronder de mijne) en prof mechaniciëns gebruiken deze standaard ook professioneel, dat zegt toch wel genoeg.

DIT IS MIJN WEBSITE

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 08:20
Ik ben redelijk nieuw met racefietsen en kwam er vandaag achter dat bij mn linkerpedaal er nogal wat speling zit. De speling zit tussen het deel dat aan de schoen klikt en t deel wat aan de trapper vast zit.

Heeft iemand een oplossing hoe ik dit kan fixen of moet ik gaan uitkijken naar nieuwe pedalen ?

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

DoD Cerberus schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 23:49:
Ik ben redelijk nieuw met racefietsen en kwam er vandaag achter dat bij mn linkerpedaal er nogal wat speling zit. De speling zit tussen het deel dat aan de schoen klikt en t deel wat aan de trapper vast zit.

Heeft iemand een oplossing hoe ik dit kan fixen of moet ik gaan uitkijken naar nieuwe pedalen ?
Ik denk dat je nieuwe moet aanschaffen, als er al behoorlijk wat speling in zit kan het maar zo gebeuren dat het pedaal plotseling afbreekt als je behoorlijk aanzet, dit kan nare blessures opleveren. Ik zou geen risico's nemen

hmmz

• havana
Is het niet gewoon de speling tussen het pedaal en het schoenplaatje? Daar hoort in sommige gevallen speling tussen te zitten.

Lekker weertje trouwens 8) Gister 85 km gedaan, woensdag 88 km en ga zo weer de weg op voor een dikke 100 :)

DIT IS MIJN WEBSITE

• DoD Cerberus
Ik weet zeker dat het niet tussen het pedaal en het plaatje zit want ik kan het pedaal bewegen met mn hand zonder de schoen erin.
Ik ga dus maar s kijken naar nieuwe pedalen.
Aangezien ik nog redelijk nieuw ben in het wielrennen zat ik aan deze pedalen te denken:
Shimano SPD M520 pedalen
Niet al te duur en de reviews zien er goed uit. Is dit een goede aanschaf ?

Edit: ik heb dit model specialized schoenen, ik neem dat die gewoon met bovenstaande pedalen werken ?

[Voor 23% gewijzigd door DoD Cerberus op 30-08-2008 10:24]

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Als je de pedalen echt alleen maar op je racefiets wil gebruiken .. en de racefiets niet tevens een soort van vervoersmiddel is, in die zin dat je er wel eens op moet fietsen terwijl je gewone schoenen aan hebt, zou ik voor een ander soort pedaal gaan. Een pedaal dat meer ontwikkeld is voor "race" doeleinden.. Een SPD SL variant.. zoiets als dit.. Je hebt iets andere schoenplaatjes nodig . maar die krijg je bij de pedalen :)

http://www.bike2build.nl/fotogroot/shi07pd6620.jpg

je hebt deze pedalen eigenlijk in verschillende versies .. 105 tot en met dura ace en met een beetje zoeken ook redelijk goedkoop te verkrijgen ..

[Voor 21% gewijzigd door hendrikjan op 30-08-2008 10:39]

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 07:13

Cliffie

Trompetslet

Net een rondje gefietst, ging eigenlijk prima lichamelijk gezien, maar je ziet dat het mooi weer is. Veel mensen/auto's en vooral ook niet uitkijken en anticiperen :X

Voor de rest bij een bruggetje nog in een kuil gereden waarbij ik een behoorlijk knal hoorde vanuit de voorkant. Kon niet iets vinden eigenlijk, maar bij hobbels heb ik al wel de hele tijd een gerammel vanuit mijn stuur(?). Weet het niet zeker, vooral bij flinke hobbels heb ik dat. Soort van metalig geluid.

Zelf denk ik dat het gewoon zo hoort, het zijn wel flinke klappen die de fiets maakt moet ik zeggen, kan toch niet goed zijn?

Iemand advies? Of hoort het gewoon zo :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• argro
@Cliffie: Misschien speling op je balhoofd. Dit kun je controleren door de voorrem in te houden en dan proberen de fiets vooruit en achteruit te bewegen, als je voorvork dan iets "scharniert" zit er speling op je balhoofd. Dit kun je herstellen door de inbus bovenop je stuur iets aan te draaien, nadat je de stuurpen iets los gedraaid hebt.

Verder rammelt er bij een (zeer) onregelmatig wegdek altijd wel iets, zoals je kabels die tegen de buis aan rammelen et cetera.

[Voor 16% gewijzigd door argro op 30-08-2008 14:52]

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Jeetje wat een heerlijk weer vandaag super rondje gefietst 82 km :)

Vanochtend zat ik vreselijk te balen.. Ik heb gisteren namelijk een beetje te diep in het glaasje gekeken en had een redelijke kater .. Die is in het begin van de middag echt goed weggetrokken, ik heb me luie reet toch op die fiets gezet en wat was het lekker :)

En wat kan je van zo een fietstochtje opknappen :)

• DoD Cerberus
Ik heb dus op advies van hier vanochtend shimano spd sl pedalen gekocht, maar zit nu met het probleem dat ik mn huidige pedalen er met geen mogelijkheid afkrijg....
Ben al even langs de fietsenmaker hier geweest, maar die had vandaag geen tijd.

Iemand tips om die pedalen los te krijgen ?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@hj: karakter! Ik heb hard gefaald. Na weken 3x per week lekker km's wegtrappen heb ik gister tot een uur of 0700 me helemaal verrot gezopen. Vandaag slapen, wc (assorti redenen ;)), slapen etc. Nu pas weer een beetje bij kennis. Tot zover mijn plan om te fietsen vandaag en morgen kan ik niet :(

@Cerberus: waar doe je het mee? inbus of echte pedaalsleutel zijn de enige juiste tools. Met een waterpomptang of ordinaire steeksleutel kom je er niet goed bij. Je kan ook even wat WD40 erop spuiten en in laten trekken. En draai je wel de goede kant op? Kijk anders ook even bij PARK Tools repair help. En offtopic: ironische avatar heb je, precies wat er vandaag ontbrak hehe. ;)

@iedereen: in het boekje van mijn Sigma hartslagmeterhorloge staat dat het horloge ("de hartslagmeter") waterdicht is. Hoe zit dit voor de band? Het elastiek kun je afkoppelen en ongetwijfeld schoonmaken, maar het middengedeelte? Die van mij heeft trouwen hippe feature: een knipperend ledje op de hartslag op de band zelf.

en verder: go, gesink go!!!

• argro
@Jazzper: De band van mijn hartslagmeter (VDO) spoel ik altijd af onder de douche, wel zo fris. Ik denk dat dat met de band van een Sigma ook wel mogelijk is.

• DoD Cerberus
ik doe het idd met een standaard steeksleutel
Denk dat ik het as dinsdag maar door de fietsenmaker laat doen.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik zal het eens proberen onder de douche. Vertrouw het batterijvakje niet helemaal.

cerberus, je kan ook voor een kleine 10 euro een pedaalsleutel kopen van Tacx, BBB of Park. Heb je maximaal grip en i.c.m. wd40 moet het dan lukken. Is goedkoper dan fietsenmaker en volgende keer natuurlijk gratis. Denk nog wel om de draairichtingen! zie park tools.

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

@jazzper soms moet dat drinken ook gebeuren :) Weerstand trainen ;)

Verder de band van mijn HR doe ik eigenlijk geen reet mee... eigenlijk heel vies als ik er nu zo over na denk.. Ik heb t ding volgens mij nog nooit afgespoeld :X Maar stinken of er vies en ranzig uitzien doet ie toch ook niet ..

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

R4NCOR schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 11:58:
Hier is het topic :)
Ik voel me kut, door veel andere bezigheden, het weer en m'n lamme vakantieritme al 2 weken niet meer op de fiets gezeten, merk dat m'n conditie weer gewoon naar 0 zakt :P Echt mijn probleem, te weinig structuur. Dus binnenkort naar Rose om herfst/regen/kou-kleding en overschoenen enzo te kopen, heb nu alleen een zomerkloffie dus heb ik dat excuus ook niet meer :+
Same here, alleen heb ik net 1,5 week in Italie gezeten voor werk. Wel 2 keer hardgelopen maargoed, ik miste het fietsen wel erg hard. Morgen maar weer eens een rondje proberen.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• havana
Sommige pedalen (waaronder Look) kun je helemaal niet met een pedaalsleutel (de)monteren. Een inbus vanaf de binnenkant van de traparm is dan de enige optie. Krijg je die inbus niet in beweging kun je een stuk ijzeren of koperen pijp gebruiken als hefboom (noodoplossing).

Ik lig ook brak op de bank trouwens :P

[Voor 33% gewijzigd door havana op 20-10-2008 16:17]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Stelletje nepsporters!!!11 :)

Op advies van argro het inbusboutje wat verder aangedraaid (leek inderdaad niet helemaal vast meer te zitten). Straks even weer een rondje fietsen (nog steeds de kleine rondjes) en dan gaan we het ff checken :)

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Sinds vorige week woensdag rijd ik ook met SPD SL, in het begin wat problemen met het afstellen van de plaatjes maar inmiddels zit dat al wat beter. Je voelt zoveel meer grip op de pedalen in vergelijking met SPD.

Afgelopen week maar liefst 420km gemaakt, met woensdag een clubtraining voor het Nederlands clubkampioenschap. Komende zaterdag doe ik vanuit het werk mee aan de Duchenne triathlon, dit is een 1/8ste triathlon en elk onderdeel kan door een ander persoon worden uitgevoerd. Ik doe uiteraard het wielrennen gedeelte, het is niet ver (slechts 20 km) maar daardoor zal het niet minder zwaar zijn :)

hmmz

• havana
Tering, een gast van wielertoerist die ik wel een beetje ken van PM'tjes heen en weer sturen, is 200 m voor de finish van de Criq tegen een auto aangereden en is verlamd :/

DIT IS MIJN WEBSITE

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

havana schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:15:
Tering, een gast van wielertoerist die ik wel een beetje ken van PM'tjes heen en weer sturen, is 200 m voor de finish van de Criq tegen een auto aangereden en is verlamd :/
OMG :/

Dat verzin je toch niet? :(

Kheb het verhaal gelezen. Verschikkelijk zeg....

[Voor 7% gewijzigd door Cliffie op 31-08-2008 12:23]

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Mijn collega heeft em ook gedaan gisteren, zal eens navragen hoe het gegaan is...

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 09:37

zomertje

Barisax knorretje

Niet grappig zeg, had die auto daar wel moeten rijden/staan dan?

Het staat trouwens 1 - 1, ik kreeg mn linkervoet niet uitgeklikt en viel voor de poort van de achtertuin vrolijk om...

Het gemiddelde gaat nu al omhoog, moet alleen nog steeds een beetje wennen (zere handen, zere p.... noujajeweetwelwaar ;) )

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Tekeningen, viltsculpturen en mozaïek | Mijn kunst kopen?

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

havana schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:15:
WTF. Was zelf ook redelijk actief in het verleden op WT.
Wens de familie etc sterkte toe!

[edit] heb het gelezen op het forum. Triest zeg. ;(
Hopen dat hij er weer boven op komt.

[Voor 10% gewijzigd door Harmen op 01-09-2008 13:11]

Whatever.

Anoniem: 34342

Weet iemand of dit wat voorstelt: http://www.bikemotionbenelux.nl

Ik vind het aantal merken op de plattegrond een beetje tegenvallen, maar misschien is die niet geupdatet.

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-05 14:55
Daarom moet je ook niet naar die plattegrond kijken, maar even de merkenlijst voor print bekijken. Lijken me genoeg deelnemers toch? ;)

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Anoniem: 34342

Mm, klinkt plausibel. :P Ik was er even snel doorheen gefietst en kon me al niet voorstellen dat veel grote merken afwezig zijn.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ben gisteren weer terug gekomen van een actief weekend Sauerland.
We zaten in het hotel in de buurt van Oberhundem. In de buurt van Olpe.
Hebben lekker kunnen fietsen daar.

Vrijdagmiddag een klein rondje gedaan van 65km. Kregen gelijk al een 'col' van 5km voor de kiezen.
Was wel eventjes doorbijten, het was nl. erg mistig en hoge luchtvochtigheid.

Zaterdag hebben we een grotere rondje gepakt, deze route heb ik van bike-arena.de gedownload. (gps route).
Echt een mooie route hoor, veel op en neer en goed asfalt. :)
Je kwam via allemaal mooie rustige wegen.
150km had ik op de teller staan toen ik terug kwam bij het hotel.

Gisteren hebben we nog een route gedaan om het af te leren. De route ging langs het Hogh SauerlandStrasse. (oude spoorbaan) Helaas ging het op het einde niet helemaal goed en hadden we alsnog 120km. :+

Voel mn lichaam nu wel na dik 5200 hoogtemeters en 350km. :7

Whatever.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

He shoots, he scores!

ik heb een vriend van me een fiets helpen uitzoeken. Hij heeft hem opgehaald vanavond en man o man wat een fiets..

Namelijk dezelfde fiets als waar Pantani op reed!!! (dit is de echte van de Giro 1998 en die van de tour van 1998)

Bianchi onbekend model (moet nog uitzoeken)
Professional Cycling Team
deddecia (of hoe heet het) aluminium tubes en carbon voorvork
Volledig Campagnolo 9 speed Record afgemonteerd
32 spaaks Campagnolo Nucleon wielen met record naven
Look pedalen
Corima carbonnen aero zadelpen
in mint condition zoals dat zo mooit heet.

en dat voor een louzy 4 en half meier.

De fiets is wel wat ouder, ik vermoed rond 2000, maar heeft veel moderne kenmerken zoals de zadelpenstrop en dus de Ergopower 9spd recordgroep. Alleen de stuurpen is suf, maar daar klussen we nog wel eens een ahead converter in en dan een gele ITM stuurpen zoals Pantani altijd had.

check hem: http://link.marktplaats.nl/188007253

en ik vind hem helemaal geil vanwege zijn klassieke geometrie natuurlijk :)

lijkt erg op deze bianchi: http://www.pbase.com/rjnbiker/pantani

[Voor 12% gewijzigd door Jazzper op 03-09-2008 21:37]

• havana
Dat is het slapste frame waar een prof het afgelopen decennium op reed :P

DIT IS MIJN WEBSITE

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Gisteren door de 10.000km grens gegaan :9~ 8)

hmmz

• havana
Goed bezig! :)

Sta zelf op 7.000 km dit jaar. Vorig jaar geëindigd net onder de magische grens, namelijk op 9.600 km. Met een klein beetje goede wil moet dat dit jaar te overtreffen zijn, zeker als het weer een beetje meewerkt. Heb een lamp aangeschaft om in de winter nog een beetje door te kunnen fietsen. In het weekend het duurvermogen een beetje op pijl houden en dan zien we wel waar het schip strandt...

[Voor 14% gewijzigd door havana op 04-09-2008 21:26]

DIT IS MIJN WEBSITE

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:34

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Ik heb vandaag zwaar afgezien op de postbank in de veluwe... Klimmen een beetje onderschat, mezelf opgeblazen en de rest van de rit met zware pijn in m'n rechterbeen gedaan. Ellende. Maar wel supermooi fietsen daar, doordeweeks ook niet zo druk :)

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:07
R4NCOR schreef op donderdag 04 september 2008 @ 21:38:
Ik heb vandaag zwaar afgezien op de postbank in de veluwe... Klimmen een beetje onderschat, mezelf opgeblazen en de rest van de rit met zware pijn in m'n rechterbeen gedaan. Ellende. Maar wel supermooi fietsen daar, doordeweeks ook niet zo druk :)
het is posbank
Als je gisteren was gegaan waren we elkaar tegengekomen, je kan daar erg mooi fietsen inderdaad. Ik doe meestal Rozendaal --> Loenen --> Dieren --> Posbank -->Rozendaal (+/- 45 km)

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Laurenz
Mijn teller staat ondertussen op 5250km, stuk minder dan vorig jaar maar vanavond merkte ik maar weer eens dat dat weinig zegt. Lekker rondje van 72km gereden met flink wat heuveltjes, flink doorgereden maar niet vol gas, en 34km/h gemiddeld gehaald :P

Heb besloten mijn Alan crossframe voorlopig te laten liggen en een Red Bull crosser te kopen (de X-LITE Cross AL-3000 om precies te zijn). De Alan is een mooi framepje maar ik zie het niet echt zitten om stapels geld te investeren in een dergelijk oud frame. Gezien de klassieke geometrie van het beestje zou ik ook niet alle onderdelen kunnen hergebruiken op een ander frame tegen de tijd dat dat er van zou komen. Tweedehands onderdelen kan natuurlijk, maar dat kost nog altijd veel geld en afmontage heb ik liever nieuw. Nog even sparen dus en dan over een maandje maar eens richting Rose om dat feestnummer te bestellen :9

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

jeetje wat een groot aantal km.. Ik heb zelf mij doel gezet op 4500 .. 1000 meer dan vorig jaar . en ik sta nu op 3000.. Ik hoop dat ik het ga halen..

Edit:

t is kut weer vananvond :(

[Voor 11% gewijzigd door hendrikjan op 05-09-2008 16:52]

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:07

Griffin

Is mythical

de afstanden die ik hier allemaal zien, vind het maar knap hoor ;)

Moet zeggen dat ik best blij met mn zelf ben momenteel. Ik loop momenteel in Zaltbommel stage en kom zelf uit Tiel, dus ik dacht ach laat ik eens een keer op de racefiets naar het werk (zonder dat ik moet werken hoor). Vandaag lekker week dus ik rond 15:00 op de fiets en de rit naar zaltbommel gemaakt, wat een 22KM heen en (hoe kan het ook anders) ook terug is. Op de heen weg veel tegen wind, en dit resulteerde in een wat lagere gemiddelde snelheid aangezien ik mijn hartslag toch bij de max D1 - begin/mid D2 wou houden. (wat tussen de 140 en 150 is). Op de terug weg echter iets wind mee dus de snelheid kon iets omhoog.
Op de terug weg voelde ik me nog wel fit dus heb een omweg(getje) genomen door Est-Ophemert en dan via de dijk terug naar tiel. Op dat moment kon ik regel recht naar huis maar besloot de laatste meters nog even om te rijden via de dijk.
Al met al toch (ong)50KM in 2 uur met een gemiddelde snelheid van 25 (terwijl in zaltbommel deze 22 was).
Soms heb ik mijn hartslag ook naar 160 zien schieten omdat ik dan even sprintje trok tegen de dijk op of er juist vanaf.

Volgende doel 'Ritje Tiel->Culemborg->Tiel' (of iets in die geest)

Moet ook nog een keer achter het merk en type van de fiets komen zodat ik met mijn 'amateur' spullen in de lijst opgenomen kan worden hierboven :P

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

beter! merk van je fiets staat er toch met koeie letters op?

K heb vandaag ook een heerlijk rondje gereden .. 87 km :)
Weer was echt top, wel een beetje veel wind, maar wat je eerst tegen hebt, heb je daarna allemaal mee dus dat kwam helemaal goed :)

Realiseer me nu trouwens hoe veel makkelijker dit soort afstanden op dit moment zijn te fietsen in vergelijking tot vorig jaar.. Leuk om een vorm van progressie te merken

[Voor 38% gewijzigd door hendrikjan op 06-09-2008 19:10]

• Griffin

Griffin

Is mythical

@ hendrikjan:
ja het merk is niet moeilijk, maar het type is wat lastiger.

Ik heb even snel een foto genomen van de fiets:
http://i165.photobucket.c...FGriffin_img/DSC_0002.jpg
http://i165.photobucket.com/albums/u53/FGriffin_img/DSC_0001-1.jpg

Merk is dus een Koga-Miyata. Het merk zegt mij niets maar mijn opa zegt dat het een super ding is. Apparaat is 2e (of meer) hands en heb ik over kunnen kopen voor 75 euro.
Verder gaat de fiets bij een vriend volgende week (als het goed is) een volledige service beurt krijgen en goed afgesteld worden.
Dingen die nog op mijn verlanglijst staan voor volgend jaar (in de winter ga ik minder fietsen heb ik zo het gevoel) zijn clipschoen (of hoe die dingen heten). Dit lukt nu wel en is goed om mee te beginnen maar het is iets minder natuurlijk dan de clip schoenen.

Oja de standaard is home-made en is gewoon handig voor in de garage. Ik wil namelijk niet dat ie omvalt en tegen mijn motor (zie foto(van de link die doorgestreept is)) valt. Dus daarom deze simpele houten constructie.

PS: kan ik in de lijst gezet worden? Trouwens, voor degene die het type weet / kan achterhalen krijgt een 'digitaal koekie'

[Voor 13% gewijzigd door Griffin op 06-09-2008 20:06]

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

ik kan er zelf niet zo veel zinnigs over zeggen, behalve dat het een koga is :P maar zover was jezelf gelukkig ook al.. Volgens mij weet Jazzper meer over deze soorten oud staal .. maar ik kan het mis hebben ... Verder heb ik geleerd van het lezen van alle topics dat je racefietsen altijd van de andere kant moet fotograferen, dan kan je de groep namelijk zien .. En die toeclips... Ik fietste vandaag een stukje mee met meneer opa (echt een serieus oude gast), en die vertelde mij wel een paar horror verhalen over die systemen .. Ik heb ze gelukkig nooit hoeven gebruiken :)

offtopic:
Wat voor motor is dat? En noemen ze zo een zadel niet een sissyseat ;)

[Voor 19% gewijzigd door hendrikjan op 06-09-2008 19:51]

• Griffin

Griffin

Is mythical

hendrikjan schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 19:29:
ik kan er zelf niet zo veel zinnigs over zeggen, behalve dat het een koga is :P maar zover was jezelf gelukkig ook al.. Volgens mij weet Jazzper meer over deze soorten oud staal .. maar ik kan het mis hebben ... Verder heb ik geleerd van het lezen van alle topics dat je racefietsen altijd van de andere kant moet fotograferen, dan kan je de groep namelijk zien .. En die toeclips... Ik fietste vandaag een stukje mee met meneer opa (echt een serieus oude gast), en die vertelde mij wel een paar horror verhalen over die systemen .. Ik heb ze gelukkig nooit hoeven gebruiken :)

offtopic:
Wat voor motor is dat? En noemen ze zo een zadel niet een sissyseat ;)
Dan wachten we even op Jazzper's oordeel zeg maar.
Verder staat er nu een andere foto van de 'goede' kant. Die Toeclips van mij zitten fijn hoor, alleen heb ze dus niet te vast omdat ik er snel uit moet kunnen.
Ik denk dat het wel een verschil met de shoeclips, maar dat is even wachten.

offtopic:
Motor is een honda shadow VT1100C uit '88, en zn zadel is sissy seat ja. de vriendin vind het wel lekker, zn steuntje in de rug.
Maar er komt een ander zadel, de vorige eigenaar had deze nog nodig maar als het goed is nu niet meer. Dat zadel is namelijk veel beter.

• Laurenz
Nice :) Staat het type niet gewoon op de bovenbuis? Kan het niet lezen op de foto zo, maar volgens mij staat er wat. Tegen de tijd dat ie geidentificeerd is zal ik hem even in de TS mikken :)

• Griffin

Griffin

Is mythical

Laurenz schreef op zondag 07 september 2008 @ 00:12:
Nice :) Staat het type niet gewoon op de bovenbuis? Kan het niet lezen op de foto zo, maar volgens mij staat er wat. Tegen de tijd dat ie geidentificeerd is zal ik hem even in de TS mikken :)
Na de fiets net op zn kop gehad te hebben en goed te zoeken heb ik de volgende info gevonden op halve stickers. (tja ouderdom)

Koga-Miyata Prologue. Verder staat er op de fiets (net onder het zadel) op een sticker 'HardTLite FM-1'

Meer info heb ik niet kunnen vinden.

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

wat een kut weer vandaag :(

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:53

bonzz.netninja

Niente baffi

ja....heb ik net nieuwe fiets. Is het constant kut weer. En is het mooi weer, kan ik niet......

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Vanmorgen was het in Groningen prima weer, nu regent het hier ook... Gelukkig heb ik dit weekend al de nodige arbeid verricht dus nu is het rust :D

Gisteren heb ik met het bedrijf meegedaan aan de Duchenne Triathlon, voor mij betekende dit 20km fietsen rond het Kristalbad in Apeldoorn, ik had een redelijk vlak parcours verwacht maar in de praktijk bleek dit toch behoorlijk te stijgen. Uiteindelijk 34:15 over 20km gedaan, ik was in elk geval sneller dan een collega dus ben wel tevreden :)

Na de tijrit van gisteren heb ik vandaag mijn eerste wedstrijdje gefietst, de ronde van Noordbroek. Geen last van de inspanning van gisteren dus dat was een meevaller. De rit was ongeveer 60km: 10 rondjes van ongeveer 6kilometer. Na een kilometer was het peloton al gebroken door een valpartij, gelukkig was ik daar niet bij betrokken maar daardoor konden we wel in de achtervolging. Er was een behoorlijke harde wind en doordat deze uit het Zuiden kwam hadden we hier eigenlijk op 3 van de 4 rechte stukken last van. We hebben constant op ongeveer 10 à 15seconden achter de kopgroep gereden maar het gat kregen we maar niet dicht, erg frustrerend. Uiteindelijk in de één-na-laatste ronde zijn we erbij gekomen doordat het vooraan wat stil viel, dus ongeveer 50km in de achtervolging geweest :). Eén bocht voor het einde was er vlak naast me een valpartij, een schurend materiaal geluid en dat was behoorlijk schrikken. Het laatste stuk ben ik daarom maar even wat behoudend gaan rijden, niet dat de benen nog wouden dus geen excuses ;). Uiteindelijk 14de van de ongeveer 60man geworden. Het was een erg zware rit maar erg voldaan, zie onder de ritgrafiek van bikeplanner.com

http://i33.tinypic.com/qnv70y.jpg

[Voor 4% gewijzigd door DJ^ op 07-09-2008 15:00]

hmmz

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

3 dagen weggeweest! Natuurlijk ken ik die fiets ook. Prologueje inderdaad. 75 euro is een prima prijs, maar mijns inziens ook de juiste waarde van een 20 jaar oude fiets anno 2008. Die dingen gaan zo irritant overrated via Marktplaats. Het is een heel fijn frame en je hebt er een goede basis aan. HL FM1 is het materiaal buizen. Prima spul, geen gaspijpenstaal zoals de amerikanen zware framebuizen noemen.

Stand zadel/stuur ziet er keurig uit. Misschien wat veel hoogteverschil voor een beginner (te diepe zit), maar dat ervaar je zelf het best.

Wat voor groep zit er op? Als het origineel is kan je als het Shimano is als bonus nog kijken hoe oud je fiets bij benadering is. Zal ergens rond 1992 ofzo zijn.

Omdat dit frame zo'n goede basis is en als hij een lekkere maat voor je is zou je nog de boel kunnen upgraden met STI shifters aan het stuur ipv schakelen op de onderbuis. Een nog rendalebere investering is wielrenschoenen. Pedalen heb je 2e hands voor een appel en een ei en het fietst zo veel lekkerder. Van platform naar toe-cips is al een hele verbetering maar ik blij het bloedlink spul vinden die korfjes. Klikpedalen is even investeren (schoenen vanaf paar tientjes) maar kunnen altijd meeverhuizen.

Een vriend van me had deze fiets (is nu een single speed) met 8 speed Campagnalo groep (met ergopower grepen) en carbonnen voorvork, lichte wieltjes en een ahead converter met moderne stuurpen. Dat zag er lang niet gek uit. Zal eens kijken of ik daar een foto van kan vinden.

Nog een ding over Koga. Ja, het is prima spul, maar... het is zooo freaking overrated. Je herkent snel de niet-kenners als die blaten over "ja het is een Koga" (spreek Koga iets langzamer en zachter uit). Soort blind vertrouwen. Again, doet geen afbreuk aan je fiets verder maar je ziet het ook aan de advertenties op marktplaats. 300 euro vragen voor een instapmodel koga uit 1989 met shimano exage 500 groep en schakelen op de onderbuis met begelijdende tekst: ik heb er ooit 2500 voor betaald en het is het beste merk ter wereld. Gast...

geniet van je bike, je hebt er een goede aan!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Bedankt voor de info jazzper.
Groep is: achter 'Exage 500EX' (7speed)
voor, Shimano Biopace 52 en een 42. (dus 2 speed)
Op de voorvork staat ook nog HM-2. (zal vast wel)

De fiets wordt morgen dus even goed afgesteld en de houding iets minder diep, maar dat is een kwestie van kijken.
STI shifters op het stuur (dat is toch met je rem schakelen zeg maar :P (/me is leek)) kan altijd nog maar is nu nog lang niet nodig.

Nog even een vraag, wanneer kan ik het beste voor klikpedalen + schoenen gaan kijken, najaar / voorjaar? En waar moet ik dan op letten?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Shimano Exage 500EX groep dus. Misschien nog wat Exage 400 ertussendoor. Kijk maar eens naar typenummers als FD-A400 etc. En jaarnummer zijn dan iets van PD ofzo. (ik gok O, P of Q als eerste iig).

Ik heb zelf ook een tijdje met exage 500 gereden. Het stond laag in de shimano pikorde. Werd vermarket als 'tour' groep voor tourfietsers (maar ja dat zijn we op ons niveau stiekem ook ;)). Technisch aardig spul, maar zeker de remklauwen zijn maar zozo. Derailleur is nog wel prima. Lekker laten zitten. Je crankstel is niet een 2 speed, maar dat noemen we een double. Verder 'is' het geen biopace maar een Shimano Exage 500 (of 400) crankset met daarop shimano Biopace bladen. Dat zijn ovalen bladen (op het moment dat je meer kracht kan zetten is de hefboom langer, en vice versa). Deze waren er zo uit mijn hoofd van 1988 tot 1992. Indicatie hoe oud je fiets is. Het feit dat er Exage 500 opzit geeft gelijk prijs dat het een instapper is. Zeker bij Koga zou je hogere groepen verwachten (Shimano 600-ultegra etc). De groep is origineel. Nu je het zo zegt heb ik die groep al vaker op deze oranje/zwarte prologues gezien.

wanneer je schoenen moet shoppen weet ik niet. Op internet vrij goedkoop (en je kan terugsturen als niet je maat) of anders oude collectie bij fietsenmaker. Shimano heeft trouwens andere pasvorm dan andere merken. Weten anderen hier wel maar ik meen dat ze relatief breed zijn. Je zou ook kunnen kijken op marktplaats. Je scoort zo een setje schoenen voor 10 - 15 euro en pedalen voor het zelfde geld. Maar ja dat moet je maar willen. Ken genoeg lui die dat gedaan hebben bij hun eerste setje schoenen.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik heb de Shimano R075 schoen voor iets van 60 euri's ofzo (nieuw). Ik denk dat het verschil nieuw-2e hands wel klein wordt dan. Ik vind het als beginnen een prima schoen.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Laurenz
@Griffin: Ik heb je erbij gezet. Als er wat moet veranderen en/of toegevoegd moet worden geef je maar een gil :)

Als ik binnenkort m'n cyclocrosser heb ga ik daarop (vanzelfsprekend) met SPD rijden. Ik heb op m'n racers altijd met Look Delta gereden, en bij spinning SPD (met adapter onder Sidi raceschoenen).
Iemand ervaring met crossen? Ik twijfel namelijk of de schoenen die ik voor die fiets ga kopen raceschoenen met noppen moeten worden, of meer van die fiets/loop combischoenen. Ik neig naar de eerste optie overigens omdat ik die fiets/loop dingen vrij afgrijselijk vind :P

http://www.roseversand.de/output/importbilder/artikel/3/1/0/310574_1.jpg
versus
http://www.roseversand.de/output/importbilder/artikel/3/3/6/336161_1.jpg

Biedt één van de twee soorten echte voordelen? De onderste zal wel comfortabeler zijn om mee te lopen, maar behalve incidenteel zal ik dat zo min mogelijk doen. Echter, aangezien het wel winters is tegen die tijd moet het wel enige bescherming bieden tegen nattigheid/kou/etc. :)

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee