Het wielren ervaringentopic - Deel 11 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 38.670 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:53
't Lijkt mij niet zo lekker dat die 2e zo hoog zijn. Voor kou/nattigheid/etc kun je ook overschoentjes gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door - J.W. - op 07-09-2008 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:54
Omdat ik nog niet zo lang in het bezit ben van een racefiets heb ik ook nog niet zoveel ervaring met fietskleding. Ik vraag me af wat jullie zo'n beetje dragen tijdens het fietsen in de herfst (en eventueel winter als je dan fietst).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-06 10:47
- Beenstukken (ik heb dunne en dikke, al naar gelang de temp). Je kunt ook een winterbroek met zeem kopen.
- Armstukken en als dat te koud wordt een speciaal winterjack
- Overschoenen: Deze heb je over ongeveer een maand alweer permanent nodig :'(
- Handschoenen met lange vingers
- (bij echte kou) ondermutsje

[ Voor 14% gewijzigd door havana op 08-09-2008 12:26 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:47
Als het wat kouder wordt draag ik een zweetshirt met lange mouwen onder m'n normale shirt, en een hardlooptight met lange pijpen over m'n korte broek. Als het echt koud wordt nog een jack en lange handschoenen erbij.
Nu ben ik wel iemand die het snel warm heeft en veel zweet, zelfs bij relatief weinig inspanning :P
Het voordeel van arm- en beenstukken is dat je ook tijdens de rit kan besluiten dat je het warmer of kouder wil hebben. Ik begin vaak aan een rit met teveel kleding, en na 20km heb ik't dan bloedheet en rijd ik in de winter met mijn jack open :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

- vaseline/uierzalf

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antimute

Developer

Na mijn vakantie in Frankrijk nabij de Mont Ventoux begon het toch weer te kriebelen.
In mijn jonge jaren veel geracefietst.
Dus na de vakantie meteen op zoek naar een goede 2de hands fiets en wat leuks gevonden;
Afbeeldingslocatie: http://www.4stra.nl/santos_srr02.jpg

Specs:
Santos SRR02

58cm frame, 7005 Double Butted Aluminium frame

Handbuild custom made by Santos, Nederland

Full shimano 105, 2 x 9
Wielen: Shimano WR-500 voorwiel + Rigida DP18 , 36 spaaks achterwiel handgespaakt
Banden: 2x Continental Grand Prix 4000, +- 500 km oud
Stuurpen: ITM Millenium
Stuur: Ritchey Pro
Voorvork: Carbon
Zadel: Sella Italia Gel Flow
Gewicht": 8,6 kg

Mag in de startpost.

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

i like! kwaliteit, mooie geometrie, mooie buizen, prima value for money gok ik :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antimute

Developer

ja, als je bekijkt wat zo'n fiets nieuw heeft gekost(ik heb er 500 euro voor betaald)

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Gisteren mijn fietsje klaar gemaakt voor 4 dagen Bourg d'Oisans :)

- 2 nieuwe Conti GP4000s (oude ruim 6000 km, 0x lek :D )
- 2 nieuwe remblokjes achter
- 39T vervangen door 34T
- 12-23 schoongemaakt en vervangen door 12-27

Uiteraard alles gepoetst en gesmeerd. Heb een nieuwe truc voor de ketting, namelijk in een PET fles doen met lampenolie en dan flink schudden. Vervolgens kun je met een koffiefilter de lampenolie filteren en hergebruiken en het hele proces een keer of 3 herhalen. Tot slot de ketting even een paar keer door een doek halen en alles blinkt weer als nooit te voren. :*)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

heb je die 12-23 ook de 3 pinnetjes eruit geschroefd en kransje voor kransje (en spacer voor spacer) lekker gepoetst? bevredigend werkje is dat!

die flessentruc zal ik ook eens proberen, klinkt goed en doable. Alleen zo'n raar idee dat zo iets 'softs' als lampenolie je ketting schoon gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

@Havana, ik ben jaloers op je, veel plezier gewenst!

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

havana schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 09:17:
Gisteren mijn fietsje klaar gemaakt voor 4 dagen Bourg d'Oisans :)

- 2 nieuwe Conti GP4000s (oude ruim 6000 km, 0x lek :D )
- 2 nieuwe remblokjes achter
- 39T vervangen door 34T
- 12-23 schoongemaakt en vervangen door 12-27

Uiteraard alles gepoetst en gesmeerd. Heb een nieuwe truc voor de ketting, namelijk in een PET fles doen met lampenolie en dan flink schudden. Vervolgens kun je met een koffiefilter de lampenolie filteren en hergebruiken en het hele proces een keer of 3 herhalen. Tot slot de ketting even een paar keer door een doek halen en alles blinkt weer als nooit te voren. :*)
leuk! met wie ga je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ga met in totaal 9 man, waarvan ik er 3 ken en de rest niet. Groep bestaat uit 7 vrienden van elkaar uit Friesland waarvan er eentje ook een kennis van mij is. Ik ben zelf overigens geen Fries, dus dat wordt nog wat :P Verder nog mijn neefje, ook weer een gemeenschappelijk kennis. Ben benieuwd, de meesten hebben volgens mij niet zo gek veel getraind dus ik heb geen idee wat me te wachten staat ;)

@ Jazzper: die drie grootste kransjes laat ik gewoon aan elkaar zitten. Ik laat alle losse onderdelen eerst even weken in een lege roomijsbak met een laag lampenolie en vervolgens poets ik de kransjes schoon met een oude afwasborstel. Daarna even droog poetsen met een oude handdoek en klaar is kees :) De lampenolie gebruik ik vevolgens voor de ketting.

BTW: lampenolie (of diesel) is veel geschikter als ontvetter dan wasbenzine en terpentine. Die laatste twee zijn namelijk te aggressief, terwijl lampenolie juist een vettig laagje achterlaat en dus van nature enigszins smeert.

Ik vertrek donderdagochtend om 4:00. Met een beetje goede wil kunnen we donderdagmiddag de eerste meters fietsen :)

[ Voor 10% gewijzigd door havana op 09-09-2008 19:17 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-06 12:25
Veel plezier, maak er wat moois van! Hoop dat je een beetje lekker weer hebt :)

Leave only footprints, take only memories

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 12:50
Veel plezier Havanna, nog mooie tochten in het verschiet? (ik gok sowieso Alpe d'Huez en neem aan ook Glandon/Croix de Fer?)

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

• havana
Dank allemaal :)

Heb wel wat in mijn hoofd, maar weet niet precies wat de anderen willen. Voor bijna iedereen is het de eerste keer dat ze gaan klimmen, dus dat belooft wat ;) De ADH gaan we hoe dan ook doen, verder staan op mijn lijstje: Sarenne, Villard-Nôtre-Dame, Croix de Fer en wellicht nog de Galibier. Ik wilde eerste de Marmotton gaan doen maar ik denk dat niemand mee wil / durft :P

Ik wil in ieder geval zoveel mogelijk nieuwe dingen doen.

Mogelijk programma:

donderdag: 's middags de Ornon op en wellicht daarna nog solo Villard-Nôtre-Dame (met zaklamp :P)
vrijdag: Alpe d'Huez en 's middags Croix de Fèr
zaterdag: met de auto naar de top van de Galibier op en dan Télégraphe + Galibier
zondag: Sarenne en dan naar huis

[ Voor 32% gewijzigd door havana op 10-09-2008 09:41 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:56

Cliffie

Trompetslet

Veel suc6!

Zelf al anderhalve week niet gefietst. Afgelopen weekend weg, nu ziekjes. Vorige week druk en slecht weer :X :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Cliffie schreef op woensdag 10 september 2008 @ 12:03:
Veel suc6!

Zelf al anderhalve week niet gefietst. Afgelopen weekend weg, nu ziekjes. Vorige week druk en slecht weer :X :)
Tja, het seizoen is echt een beetje over. Ikzelf heb al 3 weken niet gefietst. Voetbal 2/3 keer in de week en kamp nog steeds met me knieblessure helaas. En ben op dit moment ook ziek.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

idem hier. Vet fanatiek laatste tijd, maar afgelopen anderhalve week zooo veel ruis :(
wel mijn mtb shining gemaakt, telt dat ook?

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Dat telt ;) :P

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Tja de winter komt er aan ;) ik heb zelf ook aan een mtb zitten denken... Blijft alleen jammer dat je dat in de buurt van amsterdam nergens behoorlijk kan doen... Althans dat idee heb ik.. Ik heb dan ook bedacht dat ik eens de baan op ga.. Lijkt me ook wel spannend... Kom bochten :)

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-06 14:57

Griffin

Is mythical

gisteren de fiets op gehaald bij die vriend en hij is door een fietsenmaker (zijn ex baas zeg maar) volledig na gekeken en er moeten wel wat dingen gefixt worden binnen kort. Maar aangezien ik druk aan het sparen ben voor een reis moet dat heel even wachten.

wat moet gedaan worden:
- trapas
- tandwielen (vooral achter)
- voor en achter as
(gelukkig krijg ik via, via korting bij de fietsenmaker)

en waarschijnlijk laat ik dan gelijk even de banden + remmen goed bekijken.

Aangezien de winter eraan komt, en ik dan niet buiten ga fietsen maar in de sportschool bezig ga wacht het maar tot na de winter, en misschien wel tot na die vakantie (maart 2009).
Het is nu zo dat ik er nog wel mee kan fietsen, ik moet alleen oppassen. Niet meer teveel kracht zetten bij bijvoorbeeld heuvel op oid.
Ik zie het maar zo, als ik de fiets niet had laten checken, dan had ik het niet geweten en was ik ook door gaan fietsen en dan pas in voorjaar laten checken

[ Voor 9% gewijzigd door Griffin op 10-09-2008 19:28 ]

• Laurenz
Mwah niet teveel kracht zetten.. je ketting kan een keer verspringen maar zo'n ramp is dat niet hoor. Zolang je zelf niet merkt dat het spul versleten is zou ik me er niet te druk om maken, en er al helemaal niet anders om gaan fietsen :)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 13:04
Net plannen gemaakt om eind september een weekendje te gaan fietsen in Sauerland. Waarschijnlijk wordt het een Hotelletje in Willingen. Willingen is het startpunt van meerdere, op het oog, interessante routes.

Iemand ervaringen met dit gebied?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:32

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

@ argro, wel met de MTB door de bossen/bergen, maar wel gezien dat het asfalt daar prima is en dat je hele leuke weggetjes hebt zo half slingerend door de bergen heen. Prachtig gebied in ieder geval :)

• MrAngry
Gaat er nog iemand boogies extreme rijden dit weekend? Ik ga hem wellicht rijden samen met een paar vrienden waarmee we toch al een Maastrichts fiets weekend hadden gepland dit weekend. Het onzekere is omdat de start vrij vroeg is en we wellicht teveel bier in de benen hebben op dat tijdstip.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Doet iemand aan de Mh2d mee? Is dat wat? (inschrijving is al dicht overigens.)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

mijn collega gaat boogie's extreme rijden. Ik heb het hoogteprofiel gezien, maar het is niet bepaald een licht parcoursje haha. Veel succes met al het bier in je benen.

• MrAngry
Ik ga uiteraard niet de 230km doen, dat is voor dwazen, we doen waarschijnlijk de 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Voor de mensen die nog op zoek zijn naar een fijne hartslagmeter: Vandaag de Polar RS200 voor €79.95 op www.ibood.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60511

Gisterenavond nog een rondje gereden van 30km met 32.9 gem. Niet gek na 3 weken stil gezeten te hebben met knie blessure. Temperatuur en wind waren gisteren dan ook wel optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Zo dat was met het tripje wel, die Boogie's extreme. In de ochtend lichtjes brak, maar na een stevig ontbijt met de fiets vertrokken naar de start toe, het zou zo'n 10 km zijn vanaf M'tricht, maar werd 20 door ons onbenullige navigeren, helaas ook toen al de Cauberg moeten pakken doordat we aan de verkeerde kant Valkenburg binnenreden, uiteindelijk 3 minuten voor het sluiten van de start vertrokken. De eerste 2 uurtjes gingen lekker, 25 gemiddeld gedaan dus niet te hard, want een van ons had echt pap in de benen, die had zaterdag ook nog gevoetbald en we kwamen erachter dat er flinke bergen in het parcours zaten die niet eens stonden aangemerkt als bergen dus we waren enigzins angstig voor verdere verassingen. Na de verzorgingspost op 57 km, begon het pas echt met de debiele bergen, de voetballer moest af en toe van de fiets af en ik harkte mezelf vergezeld van een Venus Williams kreuntje de Eyserbosweg, Gulpenerberg (max hartslag 195), Kruisberg en Keutenberg op. Wat is die Keutenberg een debiel ding trouwens, dat was wel even schrikken onderaan, de Cauberg is daarbij vergeleken een heuveltje.
Terug in Maastricht met een dikke 130 km op de teller was ik echt een gebroken man, nog nooit zo ver gefietst en zoveel kcaltjes verbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

haha mijn collega was ook helemaal gaar met verzuurde kuiten. Hij vond het wel mooi. En hij staat met Boogie zelf op de foto, ook wat waard ;)

• havana
Ben alweer een tijdje terug uit Bourg :)

Helaas niet zulk goed weer gehad :/

Donderdag
Dit was de dag met het beste weer, dus meteen na aankomst de Col d'Ornon gedaan en daarna met mijn neef de Villard-Nôtre-Dame. Die laatste was nieuw voor mij, echt een bizarre en zeer fraaie klim (met zaklamp door tunnels!).

Vrijdag
Op vrijdag was 't koud maar gelukkig droog. Met beenstukken aan de Alpe d'Huez gedaan, 59m20 tot de Tourfinish dus daarmee was ik wel tevreden (dik nieuw PR). Het blijft een kermisklim IMHO. 's Middags met een select gezelschap nog de klim naar Auris gedaan die heel mooi in de mist lag. Kilometertje van gemiddeld 11% viel me tegen zeg!

Zaterdag
Zaterdag regende het licht en zijn we de auto via de Lauraret/Galibier naar Valloire gereden. Daar geparkeerd en de Télégraphe bestegen, afgedaald langs de tradionele kant en vervolgens weer beklommen. Daarna de Galbier gedaan (met select gezelschap). Na Plan Lanchat was 't natte sneeuw en 2 graden, dat was toch wel heel bizar. Ik had geen overschoenen, dus het was mega koud. Uiteindelijk wel als eerst boven, ruim 20 minuten voor op de volgende :P Toen lekker in de warme volgwagen!

[ Voor 9% gewijzigd door havana op 17-09-2008 13:27 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• MrAngry
Was het voor de relatief minder getrainden ook goed te doen om elke dag een berg te pakken? Ik ben met wat vrienden een dergelijk tripje aan het plannen voor volgend jaar namelijk, maar aangezien mijn conditie vrij bizar slecht is twijfel ik of het te doen is om zoveel hoogtemeters in zo weinig tijd te pakken.

• havana
De meesten deden 1 klim op een dag. De beter getrainden deden dan nog een 2e berg (lang niet iedereen dus).

Die huisjes op Camping Cascades in Bourg zijn overigens aan te raden. Ze zijn goedkoop, hebben prima bedden en een eigen douche/wc en een prima uitgeruste keuken. Je hebt eigenlijk helemaal niet door dat je op een camping zit. Neem wel je eigen lakens en/of slaapzak mee, want die wegwerp lakens waren echt heel brak. Soort OK pak waar je onder slaapt :X

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 18-09-2008 09:58 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:23

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@havana, jammer van het weer. :/

Ben vorige week in de Vogezen geweest.
Erg mooie omgeving waar je fantastisch kan fietsen!

Heb van de 'bekende' cols de slucht gehad. Leuke col wel wat druk kwa verkeer.
Voor de rest heb ik veel onbekende cols gedaan, meestal witte weggetjes, fantastisch. :)

Heb gisteren de boel weer omgebouwd, echter is mn body kapot. Schroefdraad kaport.

Dus komende week maar weer op de stalen ros met shimano 600. :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Harmen op 18-09-2008 20:00 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Van de week een 2-tal keer het vaste rondje gereden. Mooi weer, beetje fris, dat wel. En vroeg donker zeg... jammer. Ben net dit jaar begonnen met fietsen en zo worden de mogelijkheden beperkt.

Helaas moet ik vanaf morgen 2 weken naar Curacao ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Oh da's vervelend ;) Wat ga je doen? Misschien heb je nog wel goede tips voor je, ken het eiland vrij goed. Ga je nog duiken?

Het wordt idd alweer vroeg donker. Heb woensdag voor het eerst een gedeelte met lamp getraind. Viel zeker niet tegen. Beenstukken zijn ook al uit het vet. Overschoenen zullen rap volgen.

[ Voor 44% gewijzigd door havana op 19-09-2008 09:51 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

havana schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 09:51:
Het wordt idd alweer vroeg donker. Heb woensdag voor het eerst een gedeelte met lamp getraind. Viel zeker niet tegen. Beenstukken zijn ook al uit het vet. Overschoenen zullen rap volgen.
Afgelopen woensdagavond had ik voor het eerst koude voeten, weliswaar met hele dunne zomersokjes maar toch, een behoorlijke tegenvaller :|
Vanmiddag vertrek ik naar Limburg voor de MH2D, het wordt voor de tijd van het jaar prima weer dus dat wordt genieten :)

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 22:57
Nou, mijn week in de Alpen om de Marmotte te rijden zit erop. Ik zal het niet snel vergeten, maar helaas door negativiteit.

De voorbereiding was perfect. Redelijk veel hoogtemeters gemaakt, ik over 4k km gereden dit jaar, m'n 2 vrienden zelfs 7k km. Op enkele lekke banden na geen pech eigenlijk.

Dinsdag erheen gereden, we kwamen om half zes aan, nog even snel met z'n 3en tot de eerste bocht van de Alpe d'Huez gereden (een van hen was nog nooit in de Alpen geweest) en snel huiswaarts gekeerd. Erg koud namelijk en werd al donker. Dit was overigens ook de bedoeling. We zaten op ongeveer 10km van de voet van de Alpe.

Woensdag morgen col d'Ornon gereden. Leuke klim, had ik ook nog nooit gedaan. Ook weer erg koud. 's middags konden de beenwarmers eindelijk uit en zijn we de col de Sarenne gaan beklimmen. Mooie tocht maar o zo zwaar. Heb Alpe d'Huez al vaak beklommen, maar de Sarenne is toch echt zwaarder naar mijn gevoel.
De afdaling van de Sarenne deden we via de Alpe d'Huez en daar begon mijn ellende. Tussen bocht 13 en 14 halverwege een klapband achter. :X Ging 40-50 per uur en ging dus direct behoorlijk op mijn plaat. Was nog nooit eerder gevallen overigens. Nu heb ik denk ik wel superveel geluk gehad, want op mijn rechterduim na (gekneusd) heb ik geen breuken of zelfs kneuzingen opgelopen. Wel enorme schaafwonden: rechter scheenbeen helemaal open, linker scheenbeen beetje, beide billen op het zitvlees vol open (niet fiets zitvlak), de beide heupen ook behoorlijk. Linker onderarm helemaal open plus groot stuk brandwond en linker schouder ook halve bloed/brand wond en mijn linkerhand lag op 10 plekjes open. Bij elkaar qua oppervlak alles denk ik een verdubbeling van mijn hele jeugd |:( M'n koersbroek en armstukken volledig aan flarden. Beenstukken had ik niet aan. Koerstrui is geschaafd maar niet echt gescheurd.

Daar ging mijn Marmotte was mijn eerste gedachte dus. Ik raap mijn fiets bijeen en zag er nog relatief goed uit. Naar later bleek, geen belangrijke schade op een kleine slagje in achterwiel en enkele afgeschaafde stukken na. Slagje in achterwiel heb ik kunnen fixen. Ik had gelukkig een volgauto mee, dus daar kon ik in en gelijk naar de apotheek. Ontsmet alles, betadine scrubzeep meegekregen, daarmee gedouched en daarna weer alles met normale betadine ontsmet. Wat mij vooral opviel... geen tot nauwelijks pijn. Zelfs met scrubben van de wonden kon ik erg ver gaan. Dat moest ook wel, armstukken en broek waren half geintegreerd, afijn ik zal de details jullie verder besparen. Wellicht ook wel bekend bij enkelen.

Goed, slapen dan... ramp. De pijn kwam opzetten en alles ettert en plakt. Weinig geslapen dus. 's Morgens toch de gok gewaagd en weer op de fiets gesprongen 8)7 La Berrarde beklommen. Mooi, maar ik zag er niet veel van. Klimwerk ging gelukkig prima. Dalen niet. En nog bang en veeeel te pijnlijk. Elk schokje voel je. 's Middags hebben de andere 2 dan nog maar Les deux Alpes gedaan, maar dat heb ik laten schieten, was ook verstandig achteraf denk ik.

Vrijdag was het regen, dus dat werd onze rustdag die ik sowieso al nodig had. Uiteraard speelde direct vanaf de val de gedachte hoe of wat te doen met Marmotte. Half jaar naartoe gewerkt... Op vrijdag de knoop doorgehakt en besloten sowieso te starten. Toch maar een 25 tandje gekocht nu ivm de verzwakking (34-23 zou mijn lichtste zijn geweest).

Zaterdagmorgen 7:15u vertrokken bij officiele start in Bourg d'Oisans. Lekker rustig gestart, om 10 uur op de top van de Croix de Fer zoals gepland. Dalen.... zeeer pijnlijk en nog immer doodsbang voor een nieuwe klapband.. maar langzaamaan toch doorgezet. Telegraphe nog in 58 minuten gedaan zelfs, voelde me zeer opgelucht en goed ervoor omdat ik de afdaling ervoor goed had doorstaan. Vervolgens kwam ik in Valloire aan... knapt m'n ketting. :( Ongelofelijk, ook dat nog. Oorzaak onbekend maar wat blijkt, het was de missing link die ontkoppeld was van de KMC ketting. Kon hem dus zelf weer fixen. Deed ik eerst verkeerd door de derailleur kwam ik na 100 meter achter, dus nu zelf moeten ontkoppelen :o Gelukt! Ketting al 1k niet meer schoongemaakt, had pikzwarte handen gekregen daardoor. Wel zoveel mogelijk om de handwondjes heen. De volgauto en anderen waren voor mij dus geen tijd genomen om handen te wassen. Ja beetje met gras.

Halverwege Galibier weer herenigd met de rest, snel tentje opzoeken om handen te wassen. Hartstikke mooi toilet enz enz... maar geen zeep. :O Dan maar verder met zwarte handen. Werd kouder en kouder en werd nu duidelijk moe, ook door de hoogte. Na 6 en half uur fietstijd stond ik op de top van de Galibier. Nu kreeg ik toch echt vleugeltjes. Ga ik het dan toch echt halen? Ik had uiteraard constante pijn door de nog immer half open wonden op mijn achterwerk en dan spookt het toch vaak door je heen om in de volgbus te stappen. De andere wonden waren al redelijk dicht, maarja, je moet nu eenmaal soms zitten (eten) en liggen en in de auto zitten en dat is kennelijk rampzalig voor het herstel op je zitvlees.

In een kwartier de Galibier af en een uur de Lautaret af (uiteraard "zoals gepland" behoorlijke wind tegen) om na 7 uur en 48 minuten fietsen onderaan de Alpe d'Huez te staan. Voorbereidingen getroffen en gaan met die banaan dacht ik, dan heb ik het gehad. Tot mijn stomme verbazing had ik slechts 1 uur 10 nodig... wel met 1 x 5 minuten pauze (plots invallende koude, moest ineens windjack aandoen, was zo ineens 10 graden kouder door opkomende mist). Toen nog even 5 minuten verder gefietst naar de echte Tour de France finish bovenin Alpe d'Huez.

's Morgens was het koud.. zakte tijdens de Croix de Fer klim tot 5 graden, toen gelukkig de zon doorbrak. Die bleef ook de hele dag branden, tot halverwege Alpe d'Huez. Aan de voet van de Telegraphe zelfs nog 27 graden gemeten. Kortom, Marmotte fietsen kan nog net zo in deze tijd, maar wel met barre omstandigheden. Tevens is het maar 12 uur licht.

Mijn uiteindelijke aankomst tijd was precies om 19:00 uur overigens, wat mijn officiele tijd dus 11u en 45min maakt. Fietstijd was dus precies 9 uur voor mij. Van mijn 2 vrienden was het 9u30 en 10u15. Vooral van de laatste, 30 jaar ouder dan ik (56 jaar) en nog nimmer in de Alpen was geweest, puike prestatie.

Vandaag dus terug gereden... hel. 11 uur lang op je kont moeten zitten terwijl dat dus eigenlijk niet kan. Maarja, geen keus heh.

Al met al veel geleerd en het toch maar "ff" gefixed. Ik woog 86kg vlak na Marmotte en 89kg de morgen erna. Veel te weinig gedronken dus tijdens de rit, 89kg is nominaal voor mij. Wel ruim voldoende gegeten. Ervaring rijker, die door omstandigheden dus niet snel door mij vergeten zal worden.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
@dinkelover: respect!

Ik ben laatst ook eens gevallen en zat ook onder de schaafwonden, het viel mij ook op dat ik tijdens het schoonmaken van de wonden onder de douche vlak na de val amper pijn had, net als jij dus. De dag daarna was dat wel anders. Zal wel iets met adrenaline te maken hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Goed gedaan Dinkelover :)

Zo te horen is het weer vergeleken met vorig weekend ongeveer gelijk gebleven. Klote van de materiaalpech. Als ik dit soort verhalen lees, realiseer ik me eens te meer hoe belangrijk goed materiaal is.

Klapband, dat hoor je overigens niet zo vaak. Ik heb het één keer gehad (op de Giau) maar dat was omdat ik latex banden had gemonteerd.

[ Voor 23% gewijzigd door havana op 22-09-2008 09:31 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Heftig avontuur dinkelover en een knappe prestatie zo kort na een toch heftige valpartij. _/-\o_

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Wow, respect voor het doorrijden, weet niet of me dat gelukt was met zoveel wonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Laatst online: 25-06 22:57
havana schreef op maandag 22 september 2008 @ 09:31:
Goed gedaan Dinkelover :)

Zo te horen is het weer vergeleken met vorig weekend ongeveer gelijk gebleven. Klote van de materiaalpech. Als ik dit soort verhalen lees, realiseer ik me eens te meer hoe belangrijk goed materiaal is.

Klapband, dat hoor je overigens niet zo vaak. Ik heb het één keer gehad (op de Giau) maar dat was omdat ik latex banden had gemonteerd.
Tja, de buitenband achter was een Conti 4000S. Voorwiel had ik er zelfs een 6 jaar oude kevlar band van Hutchinson op liggen. Overigens is die 4000S nog helemaal heel hoor. De binnenband was puur geknapt. Ongeveer 30 cm precies over de naad. 8,5 bar had ik erin gedaan 's morgens. Ik had die buitenband er al wel 3000 km opliggen. De slijtage "gaatjes" waren nog prima zichtbaar. Denk dat dat binnenbandje gewoon prut was.

Heb na de val er 2 nieuwe buitenbanden op gelegd. NB ook 2 4000Sjes want die had ik 3 weken terug al gekocht. Hoe dan ook, er was ook iets met de derailleur, want daardoor vloog die ketting los denk ik. KMC is toch ook weer niet de slechtste.

Wat helemaal erg is... vlak voor de val ging ik nog 83km/u :/ Als mijn bandje toen geknapt was zeg.... Ik was de eerste uren na de val dan ook opmerkelijk euforisch, ik sta redelijk lachend op de foto's die we ook maar even genomen hebben en met het avondeten keek iedereen mij ook raar aan want ze hadden me er net naar binnen zien lopen met alle kleren aan flarden. En ik had een soort van grijns omdat ik besefte hoeveel geluk ik heb gehad. Tja, ik voelde nauwelijks pijn en wist gelijk al dat mijn spieren geen enorme optater hadden gekregen. De pijn kwam dus nog diezelfde avond O-)

Ik ga trouwens toch maar naar de huisarts. Met brandwonden hoor je soms de ergste dingen, ook nadien. Ik vraag me af of ik er littekens aan over houdt. Volgens kenners die ernaar keken wel :'(

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
dinkelover schreef op maandag 22 september 2008 @ 11:30:
[...]

Ik ga trouwens toch maar naar de huisarts. Met brandwonden hoor je soms de ergste dingen, ook nadien. Ik vraag me af of ik er littekens aan over houdt. Volgens kenners die ernaar keken wel :'(
Heb je ook een inenting tegen tetanus gehad? Of was je daar wellicht nog voor beschermd? Asfalt is een bekende besmettingshaard voor tetanus namelijk. Ik heb na mijn schuiver in ieder geval wel zo'n inenting gehaald.

Was de klapband misschien het gevolg van "slepend" remmen? Je hoort wel eens verhalen van hete velgen door continu remmen in een afdaling met klappende banden als gevolg.

[ Voor 13% gewijzigd door argro op 22-09-2008 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ook al lag het daar niet aan: rijden met 2 verschillende buitenbanden (waarvan één 6 jaar oud) onder die omstandigheden is echt geen goed idee :X Je mag nog van geluk spreken! Dit valt echt onder "verkeerde zuinigheid". 3000 km moet overigens geen probleem zijn voor die GP4000s, ik heb mijn laatste setje exact 6200 km gebruikt.

Toch frappant dat het juist de Conti was die ontplofte. Was het een el-cheopo binnenbandje? Die ventielen zijn soms nog wel eens gevoelig voor temperatuurwisselingen. Ook hier moet je niet bezunigen (waar wel?). Een Vittoria of Conti binnenbandje kost € 2.-

Als je een jaar lang niet lekrijdt (zoals ik zelf dit jaar :P) dan is het zeker geen slecht idee het binnenbandje preventief te vervangen als je naar de Alpen gaat. Better be safe than sorry, zeker in de bergen!

In mijn reisgezelschap vorige week was ook een kerel die op 2de hands bandjes wilde gaan afdalen :X Ik heb hem toen gedwongen eerst langs de FM te gaan voor een setje nieuwe buitenbanden. Heb hem zelf 2 van nieuwe biba's voorzien. Levensgevaarlijk, hoor. Met remmen en banden moet je gewoon super voorzichtig zijn.

[ Voor 140% gewijzigd door havana op 22-09-2008 12:34 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Tering.. respect hoor! Hopelijk herstel je snel :) Die temperatuurschommelignen lijken me ook niet lekker trouwens. Ligt er alweer sneeuw op de Galibier?
Dat je de pijn na de val niet voelde kwam door de Adrenaline die je lichaam aanmaakt in zo'n situatie. Die overtollige aanmaak duurt echter maar even en zogauw dat voorbij is voel je opeens alle beschadigingen. Dit is ook de reden dat je renners in bijv. de Tour de France na een zware valpartij gewoon weer ziet fietsen om vervolgens een half uur later alsnog af te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

ivm geen winter kleding voor de fiets (en nu daar even geen geld voor over) ben ik gister wezen spinnen in de sportschool.
o damn wat was dat doorploeteren. Ik ben dus op de weg bezig geweest met D1 - D2 training, terwijl spinnen pure interval en soms gewoon 100% gaan is, veel klimmen en noem maar op.

Heb een paar tips gekregen waar ik op moet letten / moet gaan trainen.
- buikspieren aanspannen. Echter ik adem door mijn buik zeg maar dus als ik die aanspan ben ik nogal kort van adem. dus ik moet leren meer door mn borstkast te gaan adem:
- schouders laag houden, ik trek ze soms nogal op
- bovenlichaam (behalve tijdens klimmen) stil houden. ik beweeg soms nogal wat mee met de beweging.
- hakken van de voet laag houden, ik tend nogal op de tenen te trappen.

zijn gewoon goede uitgangspunten waar ik aan ga werken. Verder moet ik de fietsen daar leren kennen en mezelf leren kennen ;)

* Griffin gaat in de winter spinnen om zo betere conditie te krijgen voor het voorjaar + zomer op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Je hebt geen geld voor winterkleding, maar wel voor de sportschool? Waar sport je? Moet vast goedkoop zijn :)

En spinning is idd een mooie zweet activiteit, ik vraag me alleen weleens af of je er nou echt beter van wordt, zo kort zo diep gaan. Het is in ieder geval geen vervanging voor je duurtraining.

[ Voor 47% gewijzigd door MrAngry op 22-09-2008 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Griffin schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:40:

* Griffin gaat in de winter spinnen om zo betere conditie te krijgen voor het voorjaar + zomer op de weg.
Bedenk wel dat je op deze manier totaal geen duurvermogen ontwikkelt, spinnen is eigenlijk geen goede training voor het racefietsen, misschien voor erbij maar niet alleen maar.
Voor de winter werk ik bij redelijk weer gewoon mijn trainingen buiten af, voornamelijk duur in D1. Als het een keer slechter weer is pak ik de mountainbike en dan rijd ik of verhard of semi-verhard. Uiteraard wel afgewisseld met leuke mountainbike tourtochtjes, ik heb er nu al zin in, m'n seizoen duurt nog twee weekjes :O :)

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Griffin schreef op maandag 22 september 2008 @ 15:40:

- hakken van de voet laag houden, ik tend nogal op de tenen te trappen.
Ik heb daar ook last van, maar merk het gelijk zodra m'n tenen beginnen te tintelen. Nu ga ik trouwens wel op zoek naar andere schoenen, want ik heb het idee dat deze net ietsjes te krap zijn.

Gisteren overigens voor de eerste keer 61km gereden (normaal doe ik korte rondjes van 20~25 km als beginner). Ik kwam erachter dat ik toch al snel een bidon per 20km pak en dat kwam dus niet helemaal uit. Na 50km stond ik droog en ook de bovenbenen hadden er niet veel zin meer in dus het was lekker afzien de laatste 10km. Overigens niets geforceerd en afgezien van een zere kont voel ik me best ok.

Tering wat een verhaal dinkelover, succes met je herstel.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

@ mrangry & DJ^:
Sporten is ook niet goedkoop natuurlijk, maar ik had al een abonnement ivm wat krachttraining etc, dus ja extra kosten zijn er niet.
Verder weet ik dat het geen vervanging is voor mijn duurtraining, maar het is beter als niets ;). Ik doe het vooral om toch wat overige kilotjes eraf te krijgen en iets betere conditie in het algemeen. Volgend jaar heb ik genoeg tijd om buiten te fietsen (gezien het feit dat ik de fiets pas in juli (ong) had gekocht). Het voorjaar en de zomer (minus een vakantie van 6 weken in maart-april natuurlijk :P )

@ bolk:
tintelen heb ik dus niet dus ik moet er goed opletten, maar vooral mn rug en schouders zijn belangrijk. Verder een goede stap van 20~25 naar 60 :)
Wat betreft schoenen, tja die moet ik ook nog halen, heb er bij een vriend een setje (zonder pedalen) gezien dus dat wordt even overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Einde van mijn frame :'(

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/r.luca/DSC00380x.JPG

Een scheur in de bovenbuis. De scheur loopt van de onderkant voor de achternok van de remkabel langs naar boven. Over omgeveer de lengte waar de lak is weggehaald, ondertussen zo'n 4 cm.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/r.luca/DSC00382x.JPG

Dat wordt alles overzetten naar mijn oude Columbus SLX wedstrijdframe. Maar dat is en blijft ook een heerlijk frame.

Ook een nieuw frame is besteld: Colnago CX-1
Vanwege de kleuren waarin ik hem wil hebben is de verwachte leverdatum:... Februari 2009 |:( :(

Enne; diep respect voor dinkelover!
Beterschap!

[ Voor 3% gewijzigd door rdluca op 22-09-2008 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Balen rdluca! Heb destijds ook een gescheurd frame gehad. Het was dan wel een vrij oud ding.. maar het was wel m'n enige fiets. Vanwaar heb je eigenlijk een nieuwe Colnago besteld? Beetje zonde van het geld imho. Mooie frames, daar niet van, maar prijs/kwaliteit is niet echt goed over het algemeen :)

Wat betreft het spinning verhaal: Het is zeker geen vervanging voor duurtraining maar je kan er wel sterk van worden. Ik heb een aantal jaren geleden tijdens een winter heel veel spinning gedaan en had echt veel meer snelheid in het voorjaar, op de weg. Verder is het gewoon een lekkere sport :) Het lijkt verder inderdaad niet echt op wielrennen, in tegenstelling tot wat veel spinners denken. Ken genoeg voorbeelden van mensen die wel "even" een tochtje op de racefiets mee denken te kunnen rijden.. ik kan ze garanderen dat ze na 15km hijgend langs de weg staan ;) Je bovenlichaam stil houden is trouwens ook mogelijk tijdens klimmen hoor. Het is moeilijk omdat je dan doorgaans veel vermogen levert, maar het heeft geen enkele zin om dat gedeelte te bewegen als je aan het fietsen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 14:10
Gisteren na 2 weken weer op de fiets gezeten met een 3 mans gezelschap totaal. Had 2 weken geleden een vrouwtje aangereden, de *&*%^& had niet goed opgelet en stak gewoon een weg over. Vriend van mij reed op dat moment ongeveer een meter of 15 voor mij. Toen hij gepasseerd was stak ze van de linkerkant over naar de rechter kant. Dat zag ik, maar ja, 15m is niet veel als je met 30 aant uitrollen bent vanaf een heuveltje. Ik had gezien dat ik rechts er precies langs kon, tussen haar en een auto, als ze op dat tempo door zou blijven lopen. Ik had gedacht dat als ik naar links ging en ze schrok dat ze bleef staan, en dan had ik er op gezeten. Dus daarom koos ik voor rechts.

Kreeg ze met toch ineens in de gaten en begon ze te rennen... Boem. Ik had geen schrammetje, en mijn fiets was gelukkig ook nog vrij heel op mijn voorwiel na. Dat voorwiel was helemaal krom. Toen begon het vrouwtje ook nog te klagen of ik haar niet even een hand wilde geven, nou, ja dat kon wel. Ja, klinkt debiel dat ik eerst naar me fiets ging kijken, maar dat was serieus mijn eerste gedachte. Uitleg: omdat het niet mijn schuld was ( ik was verlicht en zij stak zomaar de weg over, niet opzebrapad ), ging daarom eigenlijk mijn gedachte gelijk naar mij en mijn fiets uit. Met mij ging het goed, dat merkte ik al toen ik opstond. Maargoed :)

Dus dat vrouwtje had last van dr arm en dr been. Logisch, 100+ kg ( MET fiets he ;) ) met een gangetje van 30, kon nog wel wat remmen maar niet veel, komt best hard aan. Goed. Al met al politie erbij, ze bleek nog homeless te zijn ook. Maar wel een postadres hebben, die een nederlandse man aan haar "uitleent" zodat ze uitkering kan trekken ( ja zo gaat dat in NL ). Schade was 66,95. Gelukkig viel het erg mee.

Maar! Ik was gisteren dus aant fietsen met die knakkers :) En het werd wat donker. Nu heb ik zelf op mijn fiets verlichting van Freelight ( met die inductiespanning dingen, magneetwerking, condensator ), maar dat is meer om gezien te worden. We reden in omgeving Amerongen, bij Doorn en daar zit mooi klimmetjes naar asielzoekerscentrum, maar dat is allemaal bos met asfalt en vrij donker als het echt donker begint te worden!

Vriend van mij had verlichting van Sigma bij zich, ooit overgekocht van iemand anders weer en hij zegt de voorloper van de ( Sigma Powerled Black ).

Komt mijn vraag ook gelijk, ( misschien iets om ook op te nemen in de startpost? ) wat is nou een beetje goede verlichting, betaalbaar, waarmee je ook kan zien. Hoeft geen bouwlampopbrengst te zijn. Die 70 euro is, vind ik, nog best wel aan de prijs namelijk voor een lampie. Goed, het is voor je eigen veiligheid natuurlijk! Dus daar moet je wel wat voor over kunnen hebben, maar toch.

Zelf had ik deze gevonden van Sigma: Supra LED

Iemand ervaring met een van beide of een ander merk / type waarvan gezegd kan worden, voor die prijs heb je een goede verlichting bij je waar je in het donker ook nog wel wat mee kan zien?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Sigma PowerLed is met 100 euro (inclusief accu) een hele goede keus, ben je ook tevreden met iets minder licht en batterijduur, neem dan de Sigma Mirage Evo (50 euro in Duitsland).

Ik heb zo'n Mirage Evo en heb er nu een paar keer mee getraind en dat gaat prima.

[ Voor 19% gewijzigd door havana op 23-09-2008 11:51 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Deze lamp heb ik: http://www.cateye.com/en/product_detail/283
Ik heb deze gemonteerd op mijn atb en hiermee kan ik redelijk goed zien, uiteraard wel op tijd de batterij vervangen want als je daarmee te lang wacht gaat het hard achteruit. Gezien de prijs vind ik het een prima lamp.

Edit: en de opvolger geeft volgens de specificaties twee keer zoveel licht: http://www.cateye.com/en/product_detail/342#

[ Voor 18% gewijzigd door DJ^ op 23-09-2008 11:54 ]

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Laurenz schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 07:41:
Balen rdluca! Heb destijds ook een gescheurd frame gehad. Het was dan wel een vrij oud ding.. maar het was wel m'n enige fiets. Vanwaar heb je eigenlijk een nieuwe Colnago besteld? Beetje zonde van het geld imho. Mooie frames, daar niet van, maar prijs/kwaliteit is niet echt goed over het algemeen :)
Met Italie als tweede vaderland heb ik zo ongeveer een aangeboren liefde voor Italiaanse fietsen.

Voorheen een Pinarello Asolo en daarna Pina Montello gehad. Van de Asolo scheurde de rechter achterpad en na 5 maanden in Italie voor vervangen van de pad en spuiten na vier maanden nogmaals een scheur erin. De Montello is ook terug geweest voor reparatie. Dat merk heeft voor mij een grote min achter zijn naam. Wel gekeken naar een Prince of Paris maar de kleuren en de Onda-frames bevallen mij niet zo.

Ook een Wilier Izoard of een De Rosa Avant overwogen. Iets aangenamere prijzen. Van jongs af aan heb ik echter altijd verlekkerd naar Colnago's gekeken en wilde er zelf ook eentje. Die nu kapot is heb ik vijf jaar geleden bij een kennis met een wielrenzaak in de buurt van San Remo gekocht. Scheelde een boel met de prijs in NL en het is een strak en stabiel frame.
Vandaar dat de liefde voor en het gevoel, het verstand overrulen.

Prijs/kwaliteit is het misschien niet de meest verstandige keus O-) Maar de meerprijs afgezet tegen het aantal jaren en km's dat ik erop wil gaan rijden, daar kan ik prima mee leven. De hogere prijs voel je als snel niet meer. Maar iedere keer dat je op de fiets stapt denken dat hij het toch niet helemaal is, duurt aanzienlijk langer (althans bij mij :) )

Met de manier waarop Colnago de productie en controle in handen schijnt te hebben, neem ik de Taiwan-connection maar voor lief ;)

[ Voor 17% gewijzigd door rdluca op 23-09-2008 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 14:10
@havana trouwens, ik las op de vorige pagina dat je 6000km gereden hebt met je GP4000 bandjes, en 0x lek. Knap! Ik heb ooit is naar aanleiding van positieve verhalen van scighera die banden ook gekocht, en ben al ZO VAAK lek gereden! Ik begrijp er niets van. Oke, ik weeg wat meer, maar dat moet denk ik niet gelijk zorgen voor de velen malen lek rijden.

Wat voor binnenbandjes gebruik je bijvoorbeeld? Ik heb gewoon van die continental dingen met presta ventieltje. Ligt het aan de druk in de bandjes? Gewicht is daar natuurlijk invloed op... En ik denk dat op de een of andere manier de fietsomgeving wel van invloed is..... Maar dat kan natuurlijk onzin zijn :)

Ik heb doorgaans achter 8 - 8,5 bar en voor 7,5 - 8 bar, voor wat minder hard dus anders stuiter je ook zo hard over die weg :*)

[ Voor 9% gewijzigd door orange.x op 23-09-2008 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Klopt, sterker nog 6200 km.

Ik pomp meestal tot 8 bar, maar ik pomp niet voor iedere training want ik dat acht ik niet nodig. 1x per week is meer dan genoeg. Verder gebruik de goedkoopste Conti binnenbandjes van € 2,95. Ik kijk wel uit waar ik overheen fiets, als ik bijvoorbeeld scherven op de weg zie ik liggen stop ik, neem ik mijn fiets op mijn nek als een crosser en loop een stukje verder.

Goed velglint is ook belangrijk. Ik gebruik nu Michelin (plastic, groen), maar katoenen lint van Velox is ook erg goed. Velglint moet je regelmatig vervangen, 1x per seizoen bijvoorbeeld. Schwalbe (lichtblauw) is een drama. Conti (geel) is ook prima.

[ Voor 23% gewijzigd door havana op 23-09-2008 16:12 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Pff, vandaag zitten harken in de gietende regen... Stiekem toch een klein beetje spijt want op het laatst werd het wel heel koud. In het vervolg toch iets beter buienradar bekijken.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Een maat van me wil jullie zijn fiets laten zien:

Bulls 600 frame, 58 cm
full alu frame met full alu vork
wielset: shimano WH-R540
voorwiel op de foto: mavic open pro
schakelgroep:
shimano ultegra 6600
voorblad 53-42
achtercassette 25-14 10-speed
cateye oc-mc100w fietscomputer
bouwjaar 2007
tacx satori
http://i283.photobucket.c...13/Moggeltje/S7301176.jpg

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

waarom?

T wordt weer kouder .. En nu vroeg ik me wat betreft beenkleding af waar jullie voorkeur naar uitgaat en waarom?
Lange broek met zeem?
zonder zeem en over je normale koersbroek?
of beenstukken?

Laten we zeggen in een temp zonde van 5 tot 15 graden :)

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Beenstukken, vorig jaar heb ik alleen maar beenstukken gebruikt, prima te doen!

hmmz

• havana
Beenstukken werden idd prima. Ik heb twee paar, één paar hele dikke voor de echt koude dagen (tot -5 graden) een paar iets dunnere die prima zijn van 10 tot 17 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 25-09-2008 12:02 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• benoni
  • Niet online
orange.x schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:10:
Kreeg ze met toch ineens in de gaten en begon ze te rennen... Boem. Ik had geen schrammetje, en mijn fiets was gelukkig ook nog vrij heel op mijn voorwiel na. Dat voorwiel was helemaal krom. Toen begon het vrouwtje ook nog te klagen of ik haar niet even een hand wilde geven, nou, ja dat kon wel. Ja, klinkt debiel dat ik eerst naar me fiets ging kijken, maar dat was serieus mijn eerste gedachte. Uitleg: omdat het niet mijn schuld was ( ik was verlicht en zij stak zomaar de weg over, niet opzebrapad ), ging daarom eigenlijk mijn gedachte gelijk naar mij en mijn fiets uit. Met mij ging het goed, dat merkte ik al toen ik opstond. Maargoed :)
Volgende keer toch proberen om als eerste reactie iets socialer te doen als het mogelijk is, dan klaart de sfeer meestal meteen op en dat is bij dit soort akkefietjes in je voordeel. Wat veel mensen trouwens niet goed doorhebben is dat de fiets op zich al een socialer voertuig is; stel dat je met een motor of een auto reed dan had het foutje van mevrouw haar fataal kunnen worden. Helaas hangt om racefietsers het vooroordeel dat ze asociaal zijn, dat heeft vast te maken met dat je een beetje agressie in je gemoed moet leggen om lekker tempo te kunnen houden, en dat je dat ineens weer moet loslaten om van iemand anders geklungel in het verkeer te accepteren.

Ik las gisteren van een fietser in New York die zo'n situatie wel aardig heeft kunnen aanpakken, toen die werd gesneden en uitgescholden door iemand die Senator van New York bleek te zijn (hier een stukje uit de brief die hij naar aanleiding van het incident heeft verstuurd):
Now, the thing is, Senator, I don't particularly call you to task for calling me a fucking asshole. If the roles had been reversed, and I had a big black Mercedes and you came up in a purple helmet, knocking on my window, and I didn't realize I was on the verge of crushing your legs, I might have called you a fucking asshole, too.
Dat hele verhaal is erg herkenbaar en aardig om even te lezen.

dinkelover schreef op maandag 22 september 2008 @ 00:54:
[..] Tussen bocht 13 en 14 halverwege een klapband achter. :X Ging 40-50 per uur en ging dus direct behoorlijk op mijn plaat. [..]
Oeioei... sterk hoe je daarna de fiets weer oppakt voor de Marmotte!

Nu we 't hierboven over winterkleding hebben... wie is er wel eens gevallen met meerdere broeken over elkaar heen? Ik rijd tegenwoordig vaak met meerdere lagen dunne beenbekleding over elkaar (in plaats van één dikke broek), o.a. omdat ik het idee heb dat dat bij een lichte val- en schuifpartij schaafwonden kan voorkomen (de laagjes stof glijden soepel over elkaar, waardoor je een stukje kunt schuiven zonder dat de binnenste laag doorslijt of opstroopt). Ik heb wel eens bedacht dat om dit idee aan een fabrikant van fietskleding door te spelen, alleen heb ik (ondanks vele fietskilometers) te weinig val-ervaring om die premisse met ervaringsfeiten te ondersteunen. Mijn laatste val die ik me kan herinneren was op een rotonde (oliegladheid, eigenlijk hetzelfde als in de Tour, maar 't wegdek was ter plekke te glad om meteen grip te hebben op de broek).
[..] knapt m'n ketting. :( Ongelofelijk, ook dat nog. Oorzaak onbekend maar wat blijkt, het was de missing link die ontkoppeld was van de KMC ketting. Kon hem dus zelf weer fixen. Deed ik eerst verkeerd door de derailleur kwam ik na 100 meter achter, dus nu zelf moeten ontkoppelen :o
Heb ik ook wel eens gehad toen ik een oudere man met een gebroken ketting hielp. Die man helemaal groos dat de ketting er weer op lag, rijdt ie weg gaat het van rrrrrrrr... ik er achteraan rennen want hij wou er nog mee doorrijden ook... Het was zo'n fiets met een halfopen kettingkast, met een boutje waar de ketting nog achterlangs moest lopen of zoiets, daar had ik even geen rekening mee gehouden :P

Zou het 'visje' (zo noemen ze dat hier) niet zelf het probleem zijn geweest? Ik laat die dingen ertussenuit als ik een nieuwe ketting monteer, maar heb op vakantietochten wel een multitool (Park) met kettingpons mee. Maar op een dagrit zou ik die misschien niet eens hebben meegenomen though...
Ketting al 1k niet meer schoongemaakt, had pikzwarte handen gekregen daardoor. Wel zoveel mogelijk om de handwondjes heen. De volgauto en anderen waren voor mij dus geen tijd genomen om handen te wassen. Ja beetje met gras.
Als je heel veel geluk hebt kom je Zeepkruid tegen (maar op een Alpencol geef ik je weinig kans). Gewoon gras en mos gaat ook wel beter als je er wat water bij doet.

Betere tip: mijn vriendin had een keer (de vrij dure) Nivea face wipe doekjes gekocht, en die werken uitstekend om onderweg het koolstofzwart van de remmen en kettingzwart van de handen te krijgen (nog beter dan garagezeep). Met de goedkopere doekjes van de LIDL en zo gaat het ook redelijk. Zoiets is handig voor in een volgwagen, of om een enkel doekje in een plastic zakje te doen voor bij 't bandensetje (goed afsluiten anders droogt ie uit).

Wat ook wel werkt als je ergens naar binnen kunt om handen te wassen: beetje suiker of zand combineren met afwasmiddel of zeep. Of bij een benzinepomp een papieren doekje pakken met een restje benzine (niet bij schaafwonden uiteraard, en altijd naspoelen met water).

argro schreef op maandag 22 september 2008 @ 12:09:
Was de klapband misschien het gevolg van "slepend" remmen? Je hoort wel eens verhalen van hete velgen door continu remmen in een afdaling met klappende banden als gevolg.
Zeker met lage velgen moet je rekening houden met dat effect, ik heb met een rottige afdaling wel eens een pauze moeten inlassen om mijn voorvelg te laten afkoelen, die was te heet om vast te houden. Als ik toen een binnenband met kleine fabricagefouten had gereden zou die zeker geknapt zijn. Met een halfhoge velg is het koeloppervlak wat groter, daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee bemerkt (gereden met Mavic CXP33 en soortgelijk).

Ik rijd trouwens met Schwalbe binnenbanden de laatste tijd. Vroeger heb ik wel eens slechte binnenbanden gehad met lekken langs de rand van het ventiel of langs de naad, maar ik ben vergeten wat voor merk dat was. Ik heb ook wel eens met zo'n (niet gevulcaniseerde) latex binnenband gereden. Die zouden minder snel lek gaan werd me verteld, maar ik merkte dat als je lek reed, dat er dan wel meteen een groot gat in zat. Dat leek me niet zo geschikt voor afdalingen en zo. Zo'n latex binnenband was wel lichter en soepeler.

• argro
hendrikjan schreef op donderdag 25 september 2008 @ 09:40:
waarom?

T wordt weer kouder .. En nu vroeg ik me wat betreft beenkleding af waar jullie voorkeur naar uitgaat en waarom?
Lange broek met zeem?
zonder zeem en over je normale koersbroek?
of beenstukken?
Ik heb zelf een lange broek met zeem. Vind dat het meest prettig zitten. Nadeel hiervan is dat je niet makkelijk wisselt tussen lange en korte broek zodra de zon doorbreekt o.i.d.. Nadeel van beenstukken is dat ze toch altijd een beetje afzakken.

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

offtopic:
beetje raar die nieuwe lay out.. kan geen reply knopje vinden .. dan maar quoten en alles wissen

Nog een vraagje mbt tot die beenstukken draag je die over/tot/ of een stukje onder je koersbroek?

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Ik altijd onder, denk dat dat ook gebruikelijk is. Dan blijven ze ook meteen beter zitten :)

• hoedjevanpapier
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:32

hoedjevanpapier

1, 2, 3, 4 .....

Afbeeldingslocatie: http://www.msteelcycles.co.uk/images/uploads/1.9%20large.jpg
Nieuw hier in dit subforum, dus gelijk maar even mijn fiets neer gezet. Deze fiets afgelopen week gekocht, omdat ik ga beginnen met fietsen na teamsport gedaan te hebben. Gelijk dus aanschaf gedaan van alles er op en er aan. Nu alleen nog op zoek naar een goede fietscomputer die ook nog een om het relatieve dikke stuur van deze Trek past. Hebben jullie hier tips in?

Tweevoudig GoT cup winnaar met HvP's XI tal(143980)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

hendrikjan schreef op donderdag 25 september 2008 @ 20:20:
Nog een vraagje mbt tot die beenstukken draag je die over/tot/ of een stukje onder je koersbroek?
Eronder inderdaad, in het begin als er nog veel rek in zit een stukje, naar mate de rek er verder uit gaat moet ik ze steeds hoger optrekken zodat ze niet afzakken. Nu heb ik ze helemaal naar boven getrokken, soort van jarretels (hoe schrijf je dat?) zeg maar :)
hoedjevanpapier schreef op donderdag 25 september 2008 @ 23:49:
Nu alleen nog op zoek naar een goede fietscomputer die ook nog een om het relatieve dikke stuur van deze Trek past. Hebben jullie hier tips in?
Ik weet niet hoe andere fietscomputers bevestigd worden aan de stuurpen of het stuur maar de Polar CS serie kun je bevestigen met twee tieraps, dit klinkt vrij provosorisch maar werkt uitstekend. De dikte van de stuurpen of het stuur maakt in deze dus helemaal niks uit. Ditzelfde geldt voor de snelheids- en de cadanssensor.

[ Voor 38% gewijzigd door DJ^ op 26-09-2008 11:34 ]

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Gewoon op je stuurpen monteren. Veel mooiere plek dan aan je stuur :)

Sigma maakt goed tellertjes voor weinig geld. Koop er alsjeblieft eentje met draad, daar heb je veel meer plezier van.

[ Voor 46% gewijzigd door havana op 26-09-2008 13:38 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

havana schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 11:53:
Gewoon op je stuurpen monteren. Veel mooiere plek dan aan je stuur :)

Sigma maakt goed tellertjes voor weinig geld. Koop er alsjeblieft eentje met draad, daar heb je veel meer plezier van.
waarom met draad? .. ik heb zelf een redelijk eenvoudige sigma zonder en die doet het prima.. wel soms een gekke uitschieter maar dat is meer uitzondering dan regel .. wel geteld drie of vier keer meegemaakt.. de eerste keer dat dat gebeurde dacht ik nog dat het echt was.. volle bak met wind mee in ene sprint achter een busje aan en toen stond ie op 74 km/u .. bij nader inzien levensgevaarlijk wat ik deed.. en de snelheid leek me ok wat onrealistisch hoog.. k zat wel op 53*12 maar dan nog .. ik zou dan een trapfrq. van 135 of zo gehad moeten hebben en dat lijkt me wat onrealistisch hoog.. Maar ik heb wel een tijdje in de volle overtuiging geleefd dat ik zo hard ging en dat was ook wel leuk :P

Later in een afdaling wel echt 68 gegaan .. en dat voelde toch wel heel anders .. ha ha .. waarschijnlijk ging ik achter dat busje maar 45 of zo . als ik dat al haalde :)

• havana
Met draad werkt gewoon ALTIJD beter (heb zelf ook draadloos trouwens). Bovendien hoef je maar zelden een batterij te vervangen.

En oh ja, neem er ook eentje met trapfrequentie. Dat kost de wereld niet, maar het is wel een hele handige trainingstool.

[ Voor 32% gewijzigd door havana op 27-09-2008 08:32 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• havana
Wat een heeeeerlijk weer vandaag 8)

Heb er daarom maar een flinke lange rit van gemaakt, ondanks de brakheid van gisteravond :P

Amsterdam - Diemen - Naarden Vesting (mooi stadje!) - Bussum - Hilversum - Oud Loosdrecht - Loenen - Breukelen - Vinkeveen - Wilnis - Uithoorn - Nieuwveen - Leimuiden - Ringvaart - Burgerveen - Amsterdamse Bos - Amstelveen - Amsterdam

In totaal iets meer dan 115 km :) Lekker weinig wind ook!

DIT IS MIJN WEBSITE

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Vandaag ook een prettig rondje gereden, voor het eerst sinds een maand weer een keer in m'n eentje :) Toch wel heel anders fietsen! Heb ook bewust m'n hartslag wat laag gehouden, in een groepje wil je toch vooral presteren en ben je daar wat minder bewust mee bezig. Ging daarom wat minder hard dan normaal maar wel genoten ;) En m'n week-target weer gehaald.

@havana; hoelang zit je op de fiets met zo'n rondje? Uurtje of 4,5?

• havana
Klokte net geen 31 km/uur gemiddeld (redelijk rustig aan gedaan) dus wel binnen de 4 uur. Inclusief een stop bij de Shell voor water en wat extra voeding was 't 4 uur nog wat.

[ Voor 34% gewijzigd door havana op 27-09-2008 17:49 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Net terug van twee dagen fietsen in Sauerland. Op vrijdagochtend vertrokken vanuit NL, om een uur of 11 zaten we op de fiets, rondje van circa 90km gemaakt. Op zaterdag na een fijn ontbijt om een uur of 10 op de fiets gestapt. Wederom een rondje van circa 90km gemaakt. Zaterdagavond de lokale discotheek nog even bezocht en nu weer mooi op tijd thuis voor o.a. voetbal, WK wielrennen en F1. Het fietsen ging aardig al was ik niet in topvorm (laatste tijd niet heel veel gefietst) maar wel een goed weekend gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

hmm volgens mij is het seizoen nu toch echt aan zijn einde gekomen .. koud en snel donker ..

Vandaag na mijn werk nog ff snel 75 km getrapt ..Maar echt leuk vond ik het niet .. T begin was wel ok, weer was ook wel lekker .. Maar die kou die zette snel door en toen werd t ook nog eens donker :(

't topic gaat trouwens ook ineens heeel traag.. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Veel regen helpt ook niet, deze week nog niet eens de kans gehad om te fietsen als ik droog wou blijven :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:53
Ik had heel enthousiast lampjes gekocht om nog 's avonds te kunnen fietsen, maar ik vrees het ergste.. wat een regen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Vandaag van 't droge weer gebruik gemaakt en de week nog enigszins gered. Amsterdam - Diemen - Driemond - Hilversum - Kortehoef - Vreeland - Amsterdam Rijnkanaal - Breukelen - Kockengen - Woerdense Verlaat - De Hoef - Nieuwveen - Uithoorn - Amsterdam.

100 km, c.a. 30 km/u gemiddeld. Lekker rustig aan gedaan, flinke wind ook wel :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Vandaag heb ik mijn laatste wielren tocht gehad van dit seizoen, de Nederlandse Club Kampioenschappen, met de Dobberieders zijn we 58ste gewoden van de 67, dit lijkt slecht maar er reden enorme toppers dus voor ons was dit niet slecht. Er stond een harde kracht 5 ZW wind. We begonnen met zn 6en maar door het hoge tempo reden we na 10km al met zn 4en en dan wordt het enorm zwaar, volgende keer ook maar eens de tactiek bepalen. Ik ben volgens mij nog nooit zo diep gegaan, na afloop had ik zelfs eventjes ademhalingsproblemen, stelde weinig voor maar nog niet eerder gehad, daarnaast een enorme zere reet en bovenbenen. Gelukkig was dat een mooi excuus voor een massage :9

Vanaf volgende week eerst maar eens het bos in :D

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 12:50
@DJ^ : Altijd mooi, die NCK. Heb hem zelf ook een paar keer gereden, alweer tijdje terug toen het nog in Dronten was, daar was het ook altijd raak met de wind. Ploegentijdrit (of sowieso tijdritten) gaan niet goed als je niet voluit bent gegaan, tenzij je echt zo'n klasse beter bent dan je mede clubgenoten. Dus wat dat betreft heb je je plicht vervuld ;) Is het nog steeds zo'n 50km?

Vandaag zelf ook weer even gefietst met mijn oude fiets, wat nu tevens mijn winterfiets is geworden. Lekker rustig gepeddeld en gelukkig droog gebleven, denk dat ik dit jaar uiteindelijk net rond de 8000 km zal eindigen.

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

nou, ook maar even aandacht aan dit topic besteden :)

Gisteren, vanuit mijn duffe kantoorraampje gezien dat het mooi weer aan het worden was, ik heb toen meteen bedacht dat ik een vrije dag wilde, al mijn werk doorgeschoven naar maandag en snel naar huis gefietst om op de racer te stappen.. 95km weggetrapt in super mooi weer. Was echt genieten :) Ik merkte wel dat ik al een tijdje niet meer op de fiets gezeten heb.. T ging me niet zo makkelijk af als weleer..

Ik heb als winter plan mijn fiets een keer helemaal uit elkaar te halen en weer helemaal opnieuw op te bouwen, en in de tussentijd de nodige onderdelen vervangen, opnieuw smeren en reinigen, maar als je van dit soort weekenden hebt, damn.. dan kom ik daar nooit aan toe..

[ Voor 8% gewijzigd door hendrikjan op 11-10-2008 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Net ook weer een rondje gefietst. Ging best aardig, blijven alleen steken op de 25km momenteel. Langere afstanden komen volgend seizoen wel :P

Maar wat een drama op de weg om te rijden zeg :X Mensen letten totaal niet op, hebben het inzicht van een slap poffertje :X Auto's razen voorbij met een snelheid van heb ik jou daar. Echt, je moet je aandacht er goed bijhouden op de fiets.

Meer mensen met die ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
@Cliffie: mensen die niet opletten zijn inderdaad vervelend. Ook mensen die onnodig veel ruimte innemen zijn vervelend, stelletjes die met een slakkengang 1,5 meter uit elkaar fietsen en daarmee het hele fietspad bezet houden. Helaas krijg je als wielrenner vaak de schuld van momnenten van irritatie. Wanneer iedereen rekening met elkaar zou houden kan irritatie vaak voorkomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Vanochtend de fiets opgehaald van de fietsenmaker, de trappers zaten zo vast dat ik ze niet eraf kreeg om ze om te wisselen voor de clippedalen.
Ben vandaag niet gaan fietsen maar op de motor weg geweest. Verder morgenochtend spinnen.

Misschien komt er dit seizoen nog wel een keer voor dat ik op de fiets stap maar ik denk dat het volgend seizoen wordt. En dan na mijn vakantie (in maart) wat onderdelen vervangen op de fiets zodat ik nog wat tijd mee kan.
Daarna maar een keer kijken voor een andere fiets (misschien nieuw of misschien 2e hands. maar dat zie ik dan wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Het verkeer is sowieso levensgevaarlijk in Nederland, en dus al helemaal als je op een racer zit en wat sneller gaat dan de gemiddelde fietser. Vooruit kijken, voorrang verlenen, je aan de max. snelheid houden.. het lijkt wel of men zich er steeds minder van aantrekt. Het valt gewoon op als ik een keer géén bijna-doodervaring heb tijdens een rondje fietsen 8)7 Ik deel je ervaring dus volkomen!

Gisteravond heb ik bij Rose m'n cyclocrosser besteld :9 Helaas is ie pas eind november klaar, daar baal ik een beetje van. Had op een paar weken eerder gehoopt. Maargoed, dan nog maar even een dik maandje op de racer rijden. Die racer hebben ze trouwens gerepareerd gisteren, terwijl ik m'n fiets ging bestellen. De schroefdraden van de bidonhouderboutjes op de schuine buis zaten los, wat een vrij vervelende rammel opleverde. Het is een soort popnagelsysteem blijkbaar, waardoor ze het snel konden vervangen :)

Specs crosser:
Frame: X-LITE Cross AL 60cm (Wit)
Voorvork: X-LITE Cross AL Fullcarbon (Zwart)
Balhoofdstel: FSA Orbit C-CX, geïntegreerd
Naven: Shimano Ultegra (36sp)
Velgen: Mavic CXP 22
Spaken: DT Competition
Cassette: Shimano Ultegra 10sp 12-27
Banden: Continental Twister 700x32c
Crankstel: Truvativ Cyclecross 39/48
Voorderailleur: Shimano Ultegra
Achterderailleur: Shimano Ultegra
Rem-/schakelversteller: Shimano Ultegra STI
Remmen: Shimano BR-550
Extra remhendels: Xtreme Pro Cross
Pedalen: Shimano SPD PD-M 540
Zadelpen: Race Face Deus XC
Zadel: Fi´zi:k Aliante Delta (Wit)
Sturen: FSA Wing Pro Compact, oversized
Stuurpen: Xtreme WCR Race Attack, oversized
Stuurlint: Xtreme Cork Excellent (Wit)

Pedalen kreeg ik cadeau van Rose, dus dat scheelt weer een paar tientjes. Of de extra remhendels die ze op het bovenste gedeelte van het stuur monteren nuttig zijn weet ik niet, dus als dat niet bevalt gaan die eraf. Kan me echter voorstellen dat het wel eens handig is. Het zadel is een goedkoop ding, ik was er nog niet uit wat voor zadel ik erop wil.. dus dat komt nog wel :)
Het frame (afmontage is deels anders op deze foto):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/l.vliegen/xlite.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
hendrikjan schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 10:36:
Ik heb als winter plan mijn fiets een keer helemaal uit elkaar te halen en weer helemaal opnieuw op te bouwen, en in de tussentijd de nodige onderdelen vervangen, opnieuw smeren en reinigen, maar als je van dit soort weekenden hebt, damn.. dan kom ik daar nooit aan toe..
Is dat niet een beetje overdreven? De ketting, casette, derailleurtandwieltjes en remblokjes demonteren en/of vervangen kan ik mij voorstellen maar alles demonteren (remmen, shifters, kabels, voor- en achterderailleur, zadel, voorvork et cetera) lijkt mij niet echt nuttig. Het kost alleen veel tijd en waarschijnlijk veel ergernis bij het opnieuw goed afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

argro schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 18:21:
[...]
Is dat niet een beetje overdreven? De ketting, casette, derailleurtandwieltjes en remblokjes demonteren en/of vervangen kan ik mij voorstellen maar alles demonteren (remmen, shifters, kabels, voor- en achterderailleur, zadel, voorvork et cetera) lijkt mij niet echt nuttig. Het kost alleen veel tijd en waarschijnlijk veel ergernis bij het opnieuw goed afstellen.
tja.. weet ik niet..de volgende onderdelen zijn volgens mij wel aan vervanging toe.. Stuurlint, kabels, remblokejs, misschien mijn kettingbladen, ketting en misschien mijn cassete, als ik dan toch alles ga schoonmaken voor een winters beurtje, dan is het volgens mij een kleine moeite om meteen mijn vork eens los te halen en te bekijken.. Ik heb daar nog steeds wat bedenkingen bij (die vork) .. en dan ook maar meteen m'n bracket.. althans zo heet dat toch, waar je trapas door heen gaat? Heel veel meer wekr is het niet.. En t si volgens mij een goed leerproces :) Verder, wil ik een keertje een compact proberen, dan zal ik daaronder toch echt aan de bak moeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Bedenk je wel dat je als je een compact crankstel wil monteren, je normaal gesproken ook een andere voor- en soms ook achterderailleur nodig hebt. "Even proberen" zou dus nog wel eens een duur grapje kunnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Laurenz schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 22:49:
Bedenk je wel dat je als je een compact crankstel wil monteren, je normaal gesproken ook een andere voor- en soms ook achterderailleur nodig hebt. "Even proberen" zou dus nog wel eens een duur grapje kunnen worden :)
Wat is er dan anders aan de derr. van een compact?

Dat ik de hoogte van de derailleur moet aanpassen snap ik, maar een nieuwe? Ook met de achter der.. Ik kan toch gewoon mijn oude blijven gebruiken, ik zie niet zo goed in waarom die niet zou werken.. Wellicht moet ik mijn kettinglengte aanpassen, maar dat is het dan ook .. dacht ik..Volledigheidshalve, ik overweeg om van een dubbel naar een compact te gaan ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Gisteren rond 11:00 vertrokken in werkelijk prachtig weer en 20 graden 8)

Armstukken al na 5 km afgedaan, beenstukken volgden iets later. Mijn enige objective was dat ik om 17:00 in Zeist bij de ouders van mijn vriendin moest zijn. Dus er een lange tocht van gemaakt, van Amsterdam naar Uithoorn, vervolgens Nieuwveen, Ter Aar, Korteraar, Aarlanderveen, Zwammerdam, langs de Meije naar Woerdense Verlaat, Kockengen, Portugaal, Breukelen, Maarssen, Maarssenveen, Achthoven, Soest, Soesterberg via de vliegbasis naar Den Dolder en vanaf daar naar Zeist.

Aan het einde nog eventjes lang gereden bij Eric van EPBike. Daar een proefritje gemaakt op een Cervelo SLC met hoge carbon tube wielen, dus mijn dag kon echt niet meer stuk. Een heerlijke machine :)

Uiteindelijk bijna 150 km weg getrapt, had snelheid uit beeld gezet maar toch bijna 30 km/uur gemiddeld.
Bedenk je wel dat je als je een compact crankstel wil monteren, je normaal gesproken ook een andere voor- en soms ook achterderailleur nodig hebt. "Even proberen" zou dus nog wel eens een duur grapje kunnen worden
Klopt niet, bij een compact heb je geen andere derailleurs nodig, bij een triple wel. Er zijn ooit speciale compact voorderailleurs op de markt gebracht (Campa), maar die zijn weer verdwenen omdat ze geen nut hadden.

Overigens, als je met een compact in NL wil gaan rijden, koop er dan meteen een groter binnenblad bij want aan een 34 heb je helemaal niks (tenzij je in Limburg woont).

[ Voor 29% gewijzigd door havana op 12-10-2008 09:33 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:23

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Laurenz, mooie fiets hoor! :)
Lijkt me ook wel vet, cyclecross....

Heb gisteren ook een rondje gedaan. Ging wel lekker moet ik zeggen.
Alhoewel ik wel weer moest wennen. (afgelopen zondag een modderwedstrijdje gehad op de mtb)

Btw guys, ik zit er aan te denken om misschien een Tacx te gaan aanschaffen voor indoortraining.
Nu zag ik op de Tacx site dat ze een nieuwe 'rollenbank' hebben, de Antares.

Afbeeldingslocatie: http://www.tacxantares.com/images/rollenbank_antares_1.jpg

Deze versie heeft conische rollen, dus je blijft meer in het midden fietsen.
Je kan er ook een 'rem' op zetten zodat je 7 verschillende standen hebt.
Iemand ervaringen met zulke gevaartes? Is het lekkerder fietsen dan zo'n ding op je achterwiel?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
hendrikjan schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 09:01:
[...]

Wat is er dan anders aan de derr. van een compact?

Dat ik de hoogte van de derailleur moet aanpassen snap ik, maar een nieuwe? Ook met de achter der.. Ik kan toch gewoon mijn oude blijven gebruiken, ik zie niet zo goed in waarom die niet zou werken.. Wellicht moet ik mijn kettinglengte aanpassen, maar dat is het dan ook .. dacht ik..Volledigheidshalve, ik overweeg om van een dubbel naar een compact te gaan ..
Sorry, havana heeft inderdaad gelijk :) Ik was in de veronderstelling dat de capaciteit van een gewone (dubbel) voorderailleur niet groot genoeg was voor een compact, maar dat blijkt onterecht. Campa heeft inderdaad speciale compact voorderailleurs gehad, maar dat was dus vooral marketing. De achterderailleur kan je normaal gesproken behouden, als je tenminste met een normale cassette rondrijdt. Het verschil in tanden voor (50-34) plus het verschil in tanden achter (bijv 27-12) mag niet groter zijn dan de capaciteit van je achterderailleur, in dit geval is een derailleur met korte kooi dus niet voldoende :) Maar daar zullen ongetwijfeld uitzonderingen op zijn die ik niet weet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

en hoe bereken je dan de capaciteit van je achterderraileur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Die wordt gespecificeerd door de fabrikant :)

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.