Ik zou als ik jou was even een meting laten doen voor de maat. Er zijn winkels (en vast ook sportadviseurs) waar ze je op een verstelbare fiets kunnen zetten om vervolgens alle relevante gegevens te kunnen bepalen. Een verstelbare stuurpen heb je niet nodig. Je kan als je geen diepe zit wilt gebruik maken van spacers en een stuurpen met een grote hoek, waardoor je meer overeind komt te zitten. Gezien je lengte heb je minimaal een frame van 60cm hoog nodig (schatting), maar het is belangrijker om op de lengte te letten dan op de hoogte. De hoogte kan je gemakkelijk bijstellen met je zadelpen, in het bijstellen van de lengte heb je veel minder vrijheid. Voor een paar tientjes heb je zo'n meting, en het kan je een hoop klachten schelen
Als je budget op zo'n 800-1000 euro komt zou je naar een nieuwe Red Bull (rose.de), Bulls, Focus, Canyon, Cube of wellicht Giant kunnen kijken. Een aantal pagina's terug in dit topic kwam al eens een linkje voorbij van een fietsenboer die voor dumpprijzen Bulls fietsen verkoopt. Er zijn nog wel meer merken, daar niet van, maar hier moet je wel wat geschikts tussen kunnen vinden. Onder de 800 euro zou ik geen nieuwe fiets kopen, aangezien de afmontage e.d. dan over het algemeen niet meer van een degelijk niveau zijn. Voor 600 kan je wel zeker een mooi tweedehands fietsje kopen en hou je evt. nog wat ruimte over voor aanvullend materiaal (km-teller, hartslagmeter bijv) en kan je nog wat spul kopen om je zitpositie te verbeteren (andere stuurpen, zadel, etc). Het nadeel van tweedehands kan in jouw geval zijn dat je nog een hoop moet aanpassen omdat je een andere houding wil. Ook kan dat problemen opleveren als de voorvork reeds afgezaagd is en je je stuurhoogte dus niet meer helemaal vrij kan bepalen. De grotere fietsen worden ook wat minder tweedehands aangeboden helaas. Maar het is het zeker waard marktplaats, ebay, etc een beetje in de gaten te houden. Als je de mogelijkheid hebt om iets meer uit te geven zou ik dus naar een nieuwe kijken. Kijk dan ook vooral eens naar een Red Bull, super prijs/kwaliteit verhouding en ze kunnen daar in de winkel erg mooie lichaamsmetingen doen. Helaas wel een beetje uit de buurt voor jou (Bocholt, Duitsland). Canyon verkoopt alleen online, dus of dat heel geschikt is in jouw geval kan je je afvragen.. wel goede fietsen overigens.
Qua afmontage zou ik zeggen: Shimano 105 of Campagnolo Veloce of beter. Over het algemeen zal je met Shimano wat goedkoper uit zijn, ook in onderhoud. De volgorde van "slecht" naar "goed" is:
Shimano: Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura Ace (de echte bagger even buiten beschouwing gelaten)
Campa: Xenon, Mirage, Veloce, Centaur, Chorus, Record
Overigens schijnt de nieuwe Shimano Tiagra groep wel oké te zijn. Wat je nog wel eens ziet is dat bijv. het crankstel en de remmen Tiagra zijn en de rest 105, dat kan prima en scheelt wat knaken.
Er zijn een hoop eisen die je aan een frame kan stellen maar voor een beginner doet dat er allemaal niet zo toe (gewicht, stijfheid). Qua wielen is het afhankelijk van je gewicht wel handig om een beetje op te letten. Wanneer je boven de 85-90kg zit zijn er een aantal wielen die je moet mijden of juist voordelen hebben

Wat betreft de wielen die je in fietsen van tot zo'n 1000 euro vindt zou je kunnen stellen: hoe minder spaken hoe slechter. Met een setje 105 naven, mavic velgen en 36 spaken heb je een superwielset. Mavic Aksium, Easton Vista, ook prima spul. Shimano WHR500 kan je beter mijden en de goedkopere Bontrager wielen zijn ook niet echt technologische hoogstandjes. Die laatste zal je vooral op Trek's vinden (maar die liggen normaal gesproken buiten jouw budget).
Schroom niet om hier advies te vragen als je wat gevonden hebt, of nog vragen hebt
Edit:
Deze winkel verkoopt Bulls fietsen voor weinig:
http://www.morsinkfietsen.nl/
Helaas wel met de Shimano WHR500 wielen - waar ik geen fan van ben - maar voor 700 euro heb je daar wel een nieuwe fiets met 105 afmontage! Dat is echt een goede deal. Voor zo'n prijs zou je kunnen overwegen die wielen voor lief te nemen natuurlijk.
[
Voor 6% gewijzigd door
Laurenz op 15-11-2008 15:11
]