Een goede tweedehands fiets ben je inderdaad wel zo'n 500 euro aan kwijt. Echter kan je je afvragen of je zoiets meteen moet willen kopen. Als je wil fietsen kan dat ook op een fiets van 150-200 euro. Je kan gewoon langzaam naar wat beters groeien, naar mate de kilometers die je maakt groeien. Als beginner hoef je er echt geen 500 euro tegenaan te gooien, zeker niet als je er nog een beetje achter moet komen of je het wel leuk vindt en of je het wel regelmatig zal gaan doen. Een huurfiets zou ik niet aan beginnen eerlijk gezegd. Een wielerbroek, shirtje, thermoshirtje en helm zijn wat mij betreft wel noodzakelijk. Kijk eens in de TS, daar zijn wel wat links te vinden naar webshops waar je dergelijk materiaal voor een mooie prijs kan krijgen.
Wielerclubs en/of studenten wielerverenigingen hebben normaal gesproken wel groepen voor niet-wedstrijdrijders. De ambitie om wedstrijden te rijden snap ik, maar bouw eerst maar eens een solide fietsconditie op. Een goede voetbalconditie zal het je wel wat makkelijker maken om een goed begin te maken, vermoedelijk

Wedstrijden op amateurniveau moet je je niet op verkijken, ook daar wordt (voor zover ik het kan beoordelen) flink doorgetrapt. Dat houd je als beginner echt niet zomaar bij, laat staan gedurende de hele wedstrijd. Dus informeer eens bij verenigingen naar groepen voor beginners/niet-wedstrijdrijders en ga ook in je eentje of met iemand met ongeveer hetzelfde niveau eens wat kilometers trappen. Van in je eentje fietsen (of met twee, zolang je maar niet uit de wind fietst natuurlijk), word je echt sterk. Voor de afwisseling en gezelligheid is het rijden in een groep daarentegen natuurlijk wel leuk en je kan er een hoop van leren
Ik rij geen wedstrijden maar doe wel één of twee keer per week mee aan een uurtje wedstrijdrijden op een wielerparcours hier in de buurt. Daar kan je vrij aan meedoen, maar enige stuurvastheid, ervaring, etc. is wel vereist. Dat soort dingen zijn bij jou in de buurt vast ook wel te vinden

Er doen echter vooral flink getrainde wielrenners aan mee is mijn ervaring, wat resulteert in een uur lang 40-45km/h gemiddeld rijden. Het is dan wel (deels) in een peloton, maar dat gaat echt hard. Ik kan je zoiets zeker aanraden, maar de ambitie om zoiets te doen in je eerste wielerseizoen lijkt me niet verstandig. Verkijk je niet op het gevaar van wielrennen, zowel voor jezelf als anderen (in een peloton of groep). Rijden in een groep betekent dat er nog enige structuur is, een peloton is een redelijke chaos over het algemeen. Op de openbare weg kan een beetje verkeersinzicht ook geen kwaad, de kans dat je van je fiets gereden wordt als je even niet oplet is nogal groot.
Begin zelf dus eens met wat tochtjes om je fiets te leren kennen, een beetje gevoel te krijgen in de beweging, techniek, de snelheid, je conditie, etc. Ga vooral niet te intensief trainen maar ga vooral voor de duur, dat blijft immers de basis. En vooral ook: luister naar je lichaam