Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote wielrenervaringentopic - Deel 15 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1
Acties:
  • 53.613 views

• Laurenz
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20-04 14:08
Welkom in het vijftiende deel van het wielertopic! Dit topic is voor iedereen die zijn/haar ervaringen op het gebied van wielrennen wil delen. Nieuwkomers zijn natuurlijk van harte welkom. Voor het gemak hebben we In deze startpost alvast wat standaardvragen beantwoord. Verder hebben we nog een collectie links en een overzicht van de vaste bezoekers en hun fiets(en).

Aan deze SP wordt gewerkt: de informatie zal worden geupdate, en nieuwe foto's van de fietsen van de GoT-coureurs zullen worden geplaatst. Deze zijn door mijn stommiteit verloren gegaan!

Als je graag wilt kletsen over wielerprofs, de wedstrijden van dit seizoen, de Giro d'Italia, de Tour de France, noem maar op, dan verwijs ik je graag naar: [Wielrennen] Seizoen 2011.

Veel plezier!

http://www.hikextreme.nl/got/coureurs.jpg

.joeri.
Orbea Aqua
Shimano 105/Ultegra

.Tom
Merida Road Ride 880-24

Aikon
Jan Janssen Impress '03
Deore 3x9
Weg/Vakantie

argro
Bulls Desert Falcon ltd
Shimano Ultegra 3x10
Fulcrum Racing 5 Evolution

Bakkert
Bulls Harrier 2

bassGunner
Scott CR1 Limited
Campa Record 10spd

bastv
Giant Defy 1 2009
Shimano 105

born2tweak
Trek 1500
Ultegra 3x10

BRT
Batavus Criterium

CamU
Cornelo C600 Alu
Ultegra 2x9
Cube Agree GTC Race
Ultegra SL
FSA SLK Crank
Easton Vista/Fulcrum Racing 5 Evolution

Canard
Koga Miyata FullPro-S
Shimano 600/Ultegra Mix
American Eagle Traverse 570
MTB

Cyberneer
Cube LTD
Campagnolo Centaur
Trainingsfiets
Cube Aerium
SRAM Force
Wedstrijdfiets

DeeJee
Trek 1400
Shimano 105

dinkelover
Red Bull Pro SL 4800
SRAM Force/Red

Donnie
http://laurensvliegen.com/got/Donnie.jpgBulls Desert Falcon 1

drooger
http://laurensvliegen.com/got/drooger.jpgJan Janssen Tour de France

Elwood Blues
Bulls Desert Falcon
Shimano Ultegra

estorino
Sensa Umbria
Shimano 105

Fable
Beone Storm 2.0
Shimano Ultegra

Flip.m0
Scott S30

FMS
Bianchi Via Nirone 7
Campagnolo mix

fsve
Ridley Orion
Shimano Dura Ace
Foto 2

Griffin
Bulls Harrier
Shimano 105

Harmen
Bianchi 1885 Hydro Alu/Carbon
Ultegra 2x10

havana
Bianchi 1885
Ultegra 2x10

idioteque
Sirocco Energy
Record 10sp

Janusz
http://laurensvliegen.com/got/janusz01.jpgRed Bull Pro SL
Ultegra

Jazzper
Cornelo
RSX 2x7 & Exage
Site

J0ost
Cinelli Xperience
Campagnolo Veloce

KeX
Bulls
Ultegra 2006

Laurenz
Red Bull Pro SL '06
Ultegra/Dura Ace mix
Xtreme Light Wheels
Red Bull X-Lite '09
Ultegra 2x10 (39/48)
Cyclocross

LuPo
Red Bull Pro SL 3000 ('10)
Ultegra 6700
Easton EA70

Maximus
Steenbergen Custom

McGryphon
KHS CrossSport
Shimano 600

MrAngry
Bianchi Via Nirone '06
105/Ultegra mix
Shimano WHR-500
Gazelle Primavera
Shimano Sora
Rolf Vector

NoepZor
Sensa Umbria Special 105
Shimano 105
Shimano WH-R500 wielset

NrG_82
Ridley Phaeton
Chorus 2x10
Campagnolo Zonda wielen

OnTrack
Casati Monza
Campagnolo 2x8

orange.x
Red Bull Pro-1000
Mirage 3x9

Palomar
X-Trail
Shimano Sora

pater
Wilier Izoard
Shimano Ultegra
Easton Circuit

Peetman
Canyon Roadlite 6.0
Shimano 105 3x10

Pizzaboer_JA
Cervélo R3 SL
Campagnolo Record 2009
Marchisio Zefir X100

Quarin
Concorde
Ultegra/Dura Ace 2x9
Vuelta Airline

Ramzzz
Wilier Escape
Ultegra 3x10

R4NCOR
Van Limpurg
Ultegra 3x10
Rigida DPX

R0BK3
Cube Attempt 2009
Shimano 105/Ultegra

rdluca
Colnago CX1
Chorus 2x11
Campa Eurus

RoadKill21
Canyon Ultimate CF F10 '08
SRAM Rival 2009
Fulcrum Racing 3

Scighera
Planet X Stealth Pro Carbon
Shimano Dura-Ace 7800 TT
Profile Design T2 Wing / T2 Cobra
HED.3 wielen
Coppi K14 bj2006 + Giant carbon vork
Ultegra 6600 / Dura-Ace 7700/7800 mix
Ritchey Comp + Profile Design T2
Ksyrium Elite/SSC

ssj_gohan
Stevens
Dura-Ace/Ultegra/105 mix

Sooterd
http://laurensvliegen.com/got/Sooterd2-thumb.jpgTrek 2.5
Shimano Ultegra
Giant Cadex
Shimano 600 3x7
Foto 1
Foto 2

Switek
http://laurensvliegen.com/got/Switek_small.jpgGiant TCR Alliance Zero

the_RJ
http://laurensvliegen.com/got/the_RJ_small.jpgKoga Granwinner
Shimano 105/Ultegra mix
Fulcrum Racing 3

TheLemon
http://laurensvliegen.com/got/TheLemon_small.jpgColnago
Shimano 105 2x10

Traguardo
http://laurensvliegen.com/got/Traguardo_small.jpgOnbekend

TwoR
http://laurensvliegen.com/got/TwoR-thumb.jpgGazelle V4

Wicked-Game
http://laurensvliegen.com/got/Wicked-Game-thumb.jpgIntersens RC440 '06
Tiagra/105

widow
Cannondale CAAD
Shimano 105

Wii4all
Focus Variado Expert 2010
Shimano 105

wimpie
Intersens RC440 '06
Tiagra/105

Wormaap
Ridley Triton
Campagnolo Veloce 10sp
Campagnolo Vento G3

WVL_KsZeN
Bianchi Via Nirone 7
Shimano Ultegra 3x10

http://www.hikextreme.nl/got/faq.jpg

Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 3 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
3. Je koopt een tweedehands bike op martkplaats of elders.
todo: verdere uitleg

Fiets voor de minder bedeelden
Fiets
De goedkoopste manier om aan een redelijke fiets te komen is via Marktplaats. Voor ca. 100 euro worden er regelmatig aardige fietsen aangeboden. Het zijn vaak fietsen van Nederlandse makelij, zoals de Giant Peloton. Alhoewel oudere fietsen natuurlijk nog buiscommandeurs hebben, zit er soms een hele aardige groep op. Als je zelf een beetje kunt sleutelen, smeren en poetsen, kun je er jaren plezier van hebben.

Kleding
Op kleding zit veel marge en dat merk je aan de prijs. Bij de LBS zul je bijna zonder uitzondering teveel betalen voor kleding. Online winkels zijn vaak een stuk goedkoper. Een goed broekje (met zeem en bretellen) heb je online al voor € 25. Een wielershirt zelfs voor minder, al heb je dan natuurlijk geen shirt met een coole ploegnaam erop. 't Kruidvat verkoopt regelmatig wielershirts voor bijna niks.

Een lastig (en duur) puntje zijn de speciale wielerschoentjes en pedaaltjes. Bij fietsenhandelaren beginnen de meeste schoenen bij zo'n 60 euro of zelfs meer. Pedaaltjes kosten bij de LBS meestal zo'n 40 à 50 €. Soms zijn er interesse aanbiedingen, bijvoorbeeld overjarige modellen. Als alternatief kun je een kijkje nemen bij sportwarenhuis Decathlon. Aldaar verkopen ze schoentjes vanaf 25 €, inclusief SPD plaatjes. SPD pedaaltjes van het huismerk kosten daar 24,95 €. Fancy sportsokjes koop je voor weinig bij de HEMA.

Accesoires
Een fietscomputer koop je het goedkoopst op de markt of bij de Halfords. Al voor onder de 10 euro heb je een prima computer met wat basic functies. Diezelfde winkels verkopen ook bidons voor slechts enkele euro's. Bij Halfords hebben ze tevens aantrekkelijk geprijsde helmen. Als alternatief kun je een kijkje nemen Decathlon en Perry.

Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is. Hier moeten nog 1001 andere open deuren komen lijkt me.

Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Hier komt uitleg materialen zoals staal, aluminium, carbon en andere exoten.

Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren (nee niet na een maaltijd bruine bonen ;). Hier komen links en info naar de vuistregels..

Iets over trapfrequentie
Sinds Lance de bergen overreed met een behoorlijk hoge trapfrequentie is het woord weer helemaal hip. De trapfrequentie geeft aan hoevaak jij de trappers rond trapt per minuut. De krachtmensen uit het voormalig Oostblok stonden er om bekend dat ze met enorm zware versnellingen konden rijden. Lance kiest er voor om heel veel slagen per minuut te maken. 110 normaal tot wel 125 bij tijdritten. Een wielrennersgemiddelde is geloof ik iets van 90-95 slagen per minuut dus ga maar na. Nadoen heeft niet direct zin, want iedereen heeft zijn eigen trapfrequentie. Als je bergop gaat krijg je dit aantal niet meer rond. Om te compenseren schakel je dus lichter. Licht rijden (hoge frequentie) is in maar waarom rijden we niet allemaal zo als Lance? Het kost behoorlijk wat vermogen om zo vaak rond te komen. Niet iedereen heeft dit vermogen. Een renner die vermoeid raakt zal soms dan ook juist zwaarder schakelen ipv lichter omdat zijn benen het niet meer rond krijgen. (opm/aanm welkom.)

Enkele termen die hier vaak voorbij komen

Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurpen die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem') tussen de stuurpen en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.

Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een 105 groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano 105. Een groep kan ook mixed zijn. Dit gebeurt wel eens om de kosten te drukken. Je hebt dan dure en minder dure onderdelen door elkaar. Bv 105 en Tiagra.

Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).

Biopace: Kan het niet laten deze te noemen. Na jaren van onderzoek bracht Shimano begin jaren negentig de Biopace ovalen voorbladen uit. Het idee was dat je op sommige momenten meer kracht op je pedalen zet dan elders. Het bleek een hype maar je ziet nog menig oude fiets van begin jaren negentig met het geel/blauwe stickertje van biopace op de bladen. Altijd leuk om mensen er op te wijzen. Hier meer info (Trouwens: Bobby Julich gebruikte ze in 2003 nog...}

Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.

Columbus en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals Peugeot koopt dus bij hen buizen in.

Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks...

Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt.

Lugs:Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.

LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)

Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop (levensgevaarlijk imo).

Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.

Sloping: Je hebt fietsen die een rechte bovenbuis hebben en zich uit laten drukken in bv 59cm, maar tegenwoordig heb je ook sloping frames. Deze frames hebben een kortere zitbuis en een schuin oplopende bovenbuis. De maten druk je dan uit in S, M, L. Over smaak valt te twisten en voor en tegenstanders bestrijden elkaar dan ook fel. Andere naam is 'compact'.(kuch, lelijk imho, kuch - jazz)

Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)

Vorkkroon: Waar de 2 onderste buizen naast je voorwiel samenkomen met de buis die in je balhoofd verdwijnt.

Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelpen klemt.

Opm: een en ander van m-gineering.nl overgenomen in eigen woorden.

http://www.hikextreme.nl/got/links.jpg]

Vorige delen
Deel 1: Het grote wielrentopic
Deel 2: Het grote wielrentopic - deel 2
Deel 3: Het grote wielrentopic - deel 3
Deel 4: Het grote wielrentopic - deel 4
Deel 5: Het grote wielrentopic - deel 5
Deel 6: Het grote wielrentopic - deel 6
Deel 7: Het grote wielrentopic - Deel 7
Deel 8: Het wielren ervaringentopic - Deel 8
Deel 9: Het wielren ervaringentopic - Deel 9
Deel 10: Het wielren ervaringentopic - Deel 10
Deel 11: Het wielren ervaringentopic - Deel 11
Deel 12: Het wielren ervaringentopic - Deel 12
Deel 13: Het wielren ervaringentopic - Deel 13
Deel 14: Het wielren ervaringentopic - Deel 14

Online shops
Bike2Build
BikeDiscount.de
Bike-Discount.de - let op: andere dan hierboven!
Cyclewear
FuturumShop
Hartslagmetershop
RoseVersand (let op: Duitsland)
Math Salden
Sport-Systems
Trikotboerse24

Veilingsites & 2e hands
Ebay.nl
Marktplaats.nl
Speurders.nl
Tweedehands.nl

Wielerfora
Bikeforums.net
Fiets.nl
Wielrennen prikpagina
mountainbike.nl

Trainingsmethodologie
Zitvlees - Trainingsadviezen

Technische sites
Fietsafstelling voor dummies
Fietsafstelling voor gevorderden
Goede site van arts over fijnafstelling & medische klachten
M-gineering - Hulp bij sleutelen
Park Tool - Hulp bij sleutelen
Sheldon Brown - Hulp bij sleutelen
Weight Weenies - Als elke gram je er eentje teveel is

Overig
Climb by bike - Informatie over beklimmingen
Cyclingnews
Wikipedia - Lijst met fietstermen
Wikipedia - Racefietsen

http://www.hikextreme.nl/got/disclaimer.jpg
Bedankjes gaan naar Jazzper, Maximus en Aikon voor hun werk aan eerdere delen. De huidige headers hebben we te danken aan BRT!

http://www.hikextreme.nl/got/update.jpg
Heb je een verzoekje voor een update, stuur me dan een DM.

Uiteraard vinden we het leuk als je je nieuwe fiets post in het topic. Wil je ook in de SP opgenomen worden, stuur me dan even een DM met een link naar je post.

Leave only footprints, take only memories

• .joeri.
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 10-09-2018
Vandaag zalig tochtje gedaan. Echt superweer.
126km à 35,6gemiddeld, in groep uiteraard.

en gisteren dit nog gekocht:

Klaar voor frankrijk 8)

Klik: .joeri. !

• Laurenz
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20-04 14:08
Zojuist een SRAM Rival Crankstel (53/39) besteld bij Salden :) Mijn Ultegra crank is na 6 jaar en 30.000km tamelijk op. Die Ultegra 6600 zien er altijd zo snel lelijk uit omdat je er zo gemakkelijk met je (over)schoenen langs schuurt. Inmiddels was de as dermate ingesleten dat het ook niet soepel meer liep, dus tijd voor wat nieuws. Over de FC6600 ben ik niet echt tevreden dus ik stap over naar SRAM.

Verder even de nodige slijtage-onderdelen vervangen. Binnenkort nog even nieuwe schoenen en pedalen scoren, die zijn na >30.000km ook op :D Ik heb het allemaal een beetje opgereden, helaas loopt het daardoor nu allemaal aardig in de papieren. Wil het ook niet al te gek maken qua investeringen want het is de bedoeling dat er over 1-2 jaar een keer wat nieuws komt (over een jaar ben ik afgestudeerd ;)).

Leave only footprints, take only memories

• Sjeeps
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 16:40
Ik heb zelf even een overzichtje gemaakt van de verschillende mogelijkheden die ik zo te horen heb.

Zo te zien geeft het alleen vervangen van de crack toch een vrij groot gat kwa overbrengingen (vooral in de regio die ik nu veel gebruik).
Alleen nieuwe cassete achter geeft een +-16% kleiner verzet, nu is dit opzich natuurlijk best een verbetering, maar een nieuwe cassete icm een 38 voor geeft denk ik wel de beste prijs kwaliteit verhouding (+-29% kleiner verzet).

Wat denken jullie? Zie ik nog dingen over het hoofd?
En kloppen mijn kosten inschattingen ongeveer?
En kan je vanaf een 38 wel nog soepel naar een 52 schakelen? of maakt dat niet uit?

Uitleg;
1e kolom, tanden voor, 2e kolom tanden achter, 3e kolom verhouding groot voor/ tanden achter, 4e kolom verhouding klein voor / tanden achter.
Groen is regio waarin de overbrenging in ieder geval lekker loopt,

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 04-10 17:19
Mag ik de aandacht vestigen op een actie van Ride For Hope? Initiatiefnemer Nico Faaij (van Steppen tegen Kanker) heeft een wielerrit door Nederland bedacht om geld in te zamelen voor hersenkankeronderzoek. Hij is zelf patient, echter het resultaat van het onderzoek zal voor hem te laat komen.

Aangezien hier alle wielerfanaten bij elkaar zijn, is het misschien goed om dit te melden. Meedoen is nog steeds mogelijk, maar je kunt ook de rijders steunen. De firma Giant heeft nog een leuke duit in het zakje gedaan door een Giant Rabobank beschikbaar te stellen. Deze wordt verloot onder donateurs. Je moet dan de 'rijder' Giant Rabobank steunen met minimaal €10. Niet verkeerd als je kans maakt op een dure fiets.

Ik hoop niet dat dit als spam wordt gezien. RfH is een legitiem doel en geen commerciele instelling. Ik verklein hier zelfs mijn eigen winstkansen op die fiets mee...

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zo ik hoor er ook bij :+

Eerst plaatje:

Issie niet mooi? O+
Gisteren opgehaald in Doetichem, na een korte proefrit goedbevonden en doorgefietst naar Cuijk (leuke route!!).
Specs:
Ridley Triton
Campagnolo veloce afgemonteerd.
64 cm frame (ja die heb ik nodig)
En verder in prima staat. Her en der wat krasjes enzo maarja wat wil je voor een 2e hands fiets :)

En hij fietst heeerlijk!!

Todo list:
* Bracket voor Iphone maken zodat dat ding als fietscomputer kan dienen.
* Extra accu mogelijkheid voor iPhone (hij moet minimaal 4 uur meekunnen, en met GPS aan is dat best veel).
* Extra bidon erop
* Zadeltasje erbij.

Verder issie vrij compleet :)

* Atlas happy.

Het enige puntje wat me niet tijdens de proefrit is opgevallen is dat er bij het voorblad in sommige versnellingen (voor de 4 hoogste) een tikkend geluidje zit. Is dit een kwestie van afstelling of van te grote slijtage?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Eyeopener
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22-05-2017

Eyeopener

Crespinaticism!

quote:
MrTinux schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:20:
[...]

Dat is persoonlijk, maar de meesten zweren bij een broek met bretels. Grootste voordelen vind ik: zakt niet af en als je shirt wat omhoogkruipt, heb je geen bouwvakkersdecollete.

Bij het spinnen draag ik zelf een 'gewone' korte fietsbroek, bij het buiten fietsen een met bretels. Maar da's meer een gewoontekwestie dan dat ik er een onderbouwde reden voor heb. Bij een broek met bretels krijg ik op den duur wat last van mijn schouders, door de banden. Bij een broek zonder bretels is daar natuurlijk geen sprake van. Alleen als het koud is draag ik een normale korte fietsbroek, met daar overheen een lange broek met bretels (maar zonder zeem), omdat ik geen dubbele bretels wil.

Als je 1 broek wilt kopen, zou ik er een met bretels kopen.

[...]

Vast wel. Maar voor een paar tientjes koop je een prima korte fietsbroek (met of zonder bretels). Blijf alleen weg bij de fietsbroeken van de Lidl en de Aldi (en kornuiten). Ik doe zelf al een paar jaar met broeken van Shimano (met bretels) en Craft (zonder bretels). Beiden waren zo'n 60 euro.

[...]

De meeste spinningfietsen hebben inderdaad SPD. Wat je op een racefiets zet, bepaal je zelf; er zijn legio standaarden en SPD is er daar een van.

SPD vindt zijn oorsprong in het mountainbiken, voordeel is dan ook dat je MTB-schoenen kan gebruiken (die, i.t.t. wielrenschoenen, nog iets van profiel hebben rondom het klikplaatje, zodat je ook een stukje vrij normaal kan lopen).

Zeker als je begint is SPD prima, omdat je dan dezelfde schoenen kan gebruiken als bij het spinnen. Ga je intensiever of op hoger niveau fietsen, dan zou ik pas kijken naar een kliksysteem dat meer vanuit het wielrennen is ontworpen.

[...]

Geen onderbroek in je fietsbroek! Gewoon los in de kooi!

Enne, online shoppen loont. Winkels als Futurumshop, 12GoTrading, Featherbikes (e.v.a.) zijn vaak een stuk goedkoper dan de LBS! Wel even goed kijken naar de maatvoering :)
Dank voor de tip(s), ook argro. Net even langs de Perry (niet geslaagd) en lokale fietsshop gereden en fietsschoentjes en broek gekocht:

Als ik zondag vroeg genoeg herstelt ben van Koninginnedag maar eens kijken hoe dat fietst :).

• BRT
  • Niet online
quote:
SePtiCTaNk schreef op donderdag 28 april 2011 @ 07:59:
Een halve liter in twee uur? Dat is wel weinig hoor. Zéker met het warme weer. Ik heb onlangs wat grotere bidons gekocht van 750 ml, daarvoor gebruikte ik 500 ml. Erg fijn bij langere ritten. Ik neem dan twee bidons mee, eentje gevuld met water + Isostar poeder, de andere met water.

Wanneer je teveel vocht verliest, neemt je prestatie ook drastisch af. Af bij enkele procenten vochtverlies. Voldoende drinken drinken dus, Dat is per uur ongeveer een grote bidon.

http://www.voedingsadvies...nenmtb/page50/page50.html
Bedankt voor de link, er staan meerdere informatieve artikels op, bookmarked! Heb het artikel doorgelezen en ik drink blijkbaar inderdaad te weinig.

Iets anders, voor de grafisch ontwerp studio waar ik werk heb ik een wielershirt ontworpen. De retro truien vind ik erg mooi op te zien en het patroon van de bolletjes trui heb ik met de x van onze huisstijl gemengd. Het zal vast te druk zijn voor sommige mensen, maar ik hoor graag jullie mening.

• maikel_rox
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13-10 20:26
Hmm, nadat me goede fiets recent afgeschreven kon worden nu tijdelijk op deze nostalgie:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Klik voor groter

Zo lekker rondje :) 53 km in 2 uur en 2 minuten. Prima score lijkt me zo (vooral met 5-6 bft tegenwind....). Paar keer de route gemist (en een stukje 80 km/h weg.... ja daar ging wat mis :+ )...
En zoals iedereen hier al riep alles in mijn kleine blad gefietst. Dat was wel enorm wennen. En ik denk dat ik nu ook het nut van schoentjes en klik-pedalen inzie... Toch maar eens op zoek. Owja en een helm :X

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12-10 17:58
Gister een hele set met nieuwe kleding gekregen van mijn werkgever zodat we met z'n alle hetzelfde hebben in de voorbereiding op AD6

_/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mex
quote:
.joeri. schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 08:28:
@Mex: Mooi! Nu een foto waar iemand het tenue aan heeft? :)
Gesponserd door Moozes?

Doet me eraan denken dat ik ook nog aan het wachten ben op een teamuitrusting... Begint wel lang te duren ondertussen.
Moozes inderdaad. Lange broek, korte broek, winterbroek, windvanger, winterjasje, shirtjes met korte rits, shirtjes met lange rits en zomerjasje.

Zal er vanavond een fototje van maken. Qua kleur past het mooi bij m'n fietsje

Mex wijzigde deze reactie 03-05-2011 08:44 (18%)

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 07:45
Dagje getraind rond Tecklenburg. Toch ideaal, slechts 1h40 rijden vanaf Groningen, grotendeels over de uitgestorven A31.

Had een route gemaakt grotendeels gebaseerd op de Tecklenburger Rundfart, vlakke aanloop eruit gehaald en wat leuke klimmetjes (dankjewel Ponsteen!) erbij gestopt. Paar stukjes op en neer gefietst. Heerlijke dag gehad en navigeren met de Garmin ging ook prima. Al bij al 167 km met ruim 2400 hm. Hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) was de Doreberg. Prachtige klim.

Linkje naar Garmin Connect.

Maar ik kan het mis hebben

Acties:
  • 0Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
Het is meer voor triathlon, maar volgens mij mag ie ook wel hier?

vanavond een eerste ritje gemaakt ... en het rijdt fantastisch!!!

Ultegra afgemonteerd, standaard geleverde met 58mm velgen.

Overigens; hoe mooi het materiaal ook; het grootste gedeelte hangt af van een goede houding. Kan nooit kwaad om het weer eens op te (laten) meten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maikel_rox
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13-10 20:26
Van:
quote:
maikel_rox schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 16:59:
Hmm, nadat me goede fiets recent afgeschreven kon worden nu tijdelijk op deze nostalgie:
[afbeelding]
Naar:

Sinds vrijdag een nieuwe fiets 8) Gekocht bij 53-11 in Bruchem, zeer goede zaak!
Shimano Groepset Ultegra 6700 Triple, Carbon stuurtje, Ritchy zadel en stuur en nog wat spul :)

maikel_rox wijzigde deze reactie 09-05-2011 12:02 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: oktober 1999
  • Nu online
Zaterdag ook een mooi rondje kunnen maken richting Borger, Exloo.
Goed voor 95km.

Onderweg omloop het bartje kunnen zien omdat ik de route kruiste. Eerst kwam ik ze tegen bij Loon en later op de kaseien in het bos bij Exloo.
Wel een mooi spektakel.

@havana, mooie route daar in Tecklenburg! Hoop er ook nog eens heen te gaan binnenkort.
Nieuwe auto kan ik eind deze week halen! :) (Ford Focus Wagon)

Whatever.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• havana
Zeer waarschijnlijk gaat er dan toch een nieuwe fiets komen :)

Basis wordt een Cannondale Supersix (goedkoopste versie met 105 erop). Die wordt meteen gestript en de onderdelen worden grotendeels verkocht. Voor de afmontage heb ik het volgende in gedachten:

- volledig SRAM Red (met Dura Ace cassette en ketting)
- Reynolds Assault C wielen (clincher)
- Conti GP4000s banden
- Specialized Toupé zadel (oude fiets)
- Ritchey WCS alu classic stuur (oude fiets)
- KCNC snelspanners
- Time RXS carbon pedalen

Enige waar ik nog niet uit ben zijn de bidonhouders. Ik twijfel tussen Arundel Mandible en Tune Wasserträger.

Arundel

Tune

havana wijzigde deze reactie 17-05-2011 19:46 (17%)

• bassGunner
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11-10 19:07
Ik heb ook die Arundels (of mss iets ander type) en het zijn absoluut mijn beste bidonhouders ooit, dus ik zou het wel weten. Ik heb al talloze carbon bidonhouders gesloopt (onderste lipje breekt altijd af), deze geven voorlopig geen krimp en zien er ook degelijk uit. Tevens nog geen enkele bidon verloren. Die Tunes zijn een stuk minder veelzijdig, kan je ook alleen conische bidons in gebruiken. Ik zou voor het gemak en de degelijkheid van de Arundels gaan! En vind ze er nog tof uit zien ook.

edit: ah, de mijne zijn Dave-O's:

zelfs een CN review

trouwens, dat wordt een vette fiets Havana! heel gaaf frame en perfecte afmontage! _/-\o_

bassGunner wijzigde deze reactie 18-05-2011 00:55 (25%)

• havana
Prima fietsweertje, ondanks verontrustende blauwe vlekken op buienradar. Temperatuur viel ook goed mee, beenstukken na een km of 30 uitgedaan. Heb er een flinke training van gemaakt. Kwam uiteindelijk uit op 151 km met 5x15 min D3.

Om aan die afstand te komen moesten in Groningen nog wel 2 rondjes Zernike gemaakt worden trouwens (dwangneuroot havana moest en zou min. 150 km fietsen :D )

havana wijzigde deze reactie 19-05-2011 17:47 (4%)

• LuPo
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:15
quote:
TheLemon schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 10:02:
Gisteren na een paar winkelbezoekjes blijkt dat het lastig is om aan spaken voor mijn Easton EA70's te komen :(
Daarna drie uur bezig geweest, cassette moest eraf en toen natuurlijk weer strak en recht afspannen die handel, pff wat een klus. Hierbij zag ik overigens dat een aantal kransjes zich al een aardig eindje in de cassettehouder hadden gevreten...
De verkoper (Cycletrend in Utecht) had overigens geen goed woord over voor Easton, dus ik heb het idee dat ik een behoorlijke miskoop heb gedaan. Nou ja misschien valt het mee en anders komen er volgend jaar toch maar nieuwe wielen.
:(

Ik heb ook een nieuw zadel gekocht, kan hem eerst uitproberen nu en evt ruilen net zolang tot ik tevreden ben. Het is een Selle Italia SLR XC geworden. Thuis kwam ik erachter dat dit eigenlijk de MTB (X-Country) versie van de SLR is, maar na wat research vind ik dat eigenlijk wel prima. Het enige verschil met de raceversie is namelijk dat de zijkanten exta versterkt zijn met kevlar tegen schade bij vallen etc. Zal misschien ietsje zwaarder zijn, maar ik vind 175gr nog steeds prima en gewicht boeit me sowieso niet echt.

Ik had de laatste tijd wat meer last van mijn zitbotten, mijn oude zadel bleek veel te zacht te zijn, dus daarom nu maar een kneiterharde (en mooi witte) uitgezocht. Ben benieuwd, hopelijk kan ik dit weekend vast een proefritje maken.
Ik heb die Selle Italia SLR XC ook! Erg prettig zadel. Juist omdat hij zo hard is krijg ik totaal geen last van m'n zitvlak. Als ik een uurtje op m'n Gazelle Davos rijd heb ik gelijk last. Daar zit dan ook zo'n oversized gel-zadel op. Totaal niet fijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: oktober 1999
  • Nu online
Zozo.... nice!
Zal een mooie combi worden.
Waarom geen Bianchi? Vind een Infinito erg fraai. O-)

Mijn volgende bike.... als die er komt.... eerst een kleine... kost al geld zat. ;)

Whatever.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• havana
Welk systeem? Hollowtech II van Shimano? Daar heb je zo'n sleutel voor nodig

Met alleen de cups invetten ga je vrijwel zeker niet redden. Je zult de complete cups (met lagers) moeten vervangen. Alternatief is de cups openmaken, de lagers eruit wippen den boel opnieuw invetten. Dat wordt dan wel een klusproject, want officieel kan/mag dat niet volgens Shimano. Het is ook bijna niet de moeite, want een nieuw setje cups kost slechts een paar tientjes.

Tip: neem gewoon de 105-versie, die zijn exact hetzelfde als de Ultegra en DA versies. Als je wat langer van het gezeur af wilt zijn kun je ook kijken naar een setje cups/lagers van een ander merk (bijv. Acros of Hope). Die zijn vaak stukken duurzamer dan die Shimano-meuk (maar kosten ook meer).

Bij mij waren de lagers soms al na 3k versleten :X

havana wijzigde deze reactie 23-05-2011 11:52 (48%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
quote:
Harmen schreef op zondag 22 mei 2011 @ 12:16:
Zozo.... nice!
Zal een mooie combi worden.
Waarom geen Bianchi? Vind een Infinito erg fraai. O-)

[afbeelding]

Mijn volgende bike.... als die er komt.... eerst een kleine... kost al geld zat. ;)
De Oltre is anders ook niet lelijk, twijfel alleen of dat binnen zijn budget past (of het budget van wie dan ook... :+).

* FMS is vandaag over de 10.000km mijlpaal gegaan, sinds aankoop in juli vorig jaar. :)

FMS wijzigde deze reactie 23-05-2011 13:39 (17%)

• havana
Vandaag bij de FM langsgereden en mijn Supersix met 105 (maat 56) gehaald.

Complete fiets werd iets luxer geleverd dan vooraf besproken, namelijk met Mavic Aksium wielen en 105-remmen. En een triple ipv. een compact, maar goed.

Gewicht voor het strippen

De boel werd meteen op de montagestandaard geparkeerd....

En een uurtje later hadden we dit over...

Plaatje op imageshack (popups!)

Gewicht frame (zonder balhoofdlagers, inclusief zadelpenklem en BB30 lagers)

Gewicht vork

Eerste klusje is al gedaan; 12 cm Ritchey stuurpen erop en de houder voor de Garmin. Stuurpen is tijdelijk, ik had deze nog liggen en wil kijken of de afstelling klopt voordat ik een andere bestel.

Tafeltje vol met spullen....

• havana
Gisteren de hele middag / avond bezig geweest, dit is het voorlopig eindresultaat. Stuurlint moet nog gewikkeld worden en de derailleurs moeten nog afgesteld worden.

Helaas kwam de SRAM Red crank niet binnen en moet ik het dus voorlopig met de FSA triple doen.

Gewicht is op dit moment 7.3 kg.

havana wijzigde deze reactie 28-05-2011 07:21 (5%)

• argro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 25-07 21:14
Zojuist mijn nieuwe fiets opgehaald. Het is een Bianchi Mono-Q Veloce compact geworden. Slechts ca. 1,7 kilo zwaarder dan de schitterende fiets van havana ;).

Fotootje voor in de startpost:
quote:
Mex schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 08:23:
Ik heb de afgelopen maanden erg veel kilometers op de Tacx gemaakt, wat doet dat met je achterband? Ik ga het ding sowieso vervangen voor AD6 maar kan daar misschien beter nog even mee wachten tot vlak voor vertrek?
Een buitenband slijt flink door gebruik op de Tacx. Daarbij sluit de band hoekiger dan bij gebruik op de weg. Een nieuwe band kan de eerste paar kilometers nog wat glibberig reageren. Ik zou de banden dus niet vlak voor deelname aan de AD6 vervangen, maar enige tijd daarvoor, zodat de banden ten tijde van de AD6 'ingereden' zijn.

argro wijzigde deze reactie 28-05-2011 16:34 (3%)

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• argro
quote:
begintmeta schreef op zondag 29 mei 2011 @ 12:54:
argro, je kan altijd gewoon een goedkope zadelpen van aluminium/staal kopen om de klem van de drager op te zetten, dan even bij aankomst de pen eruit en de goede pen met het zadel erin. Meestal zal in de auto nog wel plek voor een zadel+pen zijn ook als er geen plaats voor een hele fiets is.
De fietsendrager klemt niet op de zadelpen, maar op de diagonale buis (buis tussen balhoofdbuis en trapas).

In het kader van 'een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden':

Ik heb nu zo'n soort drager:

En ik vraag mij af of onderstaande drager noodzaak is bij een frame van carbon:

argro wijzigde deze reactie 29-05-2011 13:02 (26%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FMS
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
How about:

FSA SL-280

http://www.bike24.com/images/products/p0410909.jpg
FSA SL-250 of:

FSA Carbon Pro CSI
Alle drie zijn op diverse webshops te koop voor onder de 60eur. Eerste kost zefls maar 30eur.

Een FSA K-Force Light stem/pen combinatie met de rode accenten zou ook niet misstaan. :)

Ik meen overigens dat dat ding van Bianchi 300+gram weegt. :X De alu varianten van hierboven zitten daar ruim onder

FMS wijzigde deze reactie 29-05-2011 13:25 (13%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bassGunner
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 11-10 19:07
@havana: heel gaaf fietsje geworden! intimiderend geheel ;) niet wit zadel+lintje overwogen?

@argro: ook heel fraai, en brengt wat meer kleur op deze pagina :)

Ik heb ook een nieuw fietsje, een Vusolo Maestro. Via de vriendelijke heren van Vusolo snel kunnen regelen na het onfortuinlijke overlijden van mijn Scott CR1...

Dit weekend opgebouwd. Record 10spd shifters en achterderailleur overgezet, alsmede Arundel bidonhouders, Look Keo's, Ritchey WCS spul, Mavic SSC remmen en de trouwe Eurusjes. Nieuw is het Fi'zi:k Arione CX braided carbon zadel, de Chorus 2010 voorderailleur en de Super Record 2010 cranks. Het frame heeft een oversized BB90 bottom bracket, dus ik heb er Campa OS-fit cups ingeperst (met bankschroef en 2 plankjes...), die vallen mooi weg. Verder lopen alle kabels binnendoor. De buitenkabel van de achterrem loopt in zijn geheel door de bovenbuis, de buitenkabels voor de derailleurs gaan achter de balhoofdbuis naar binnen en maken daardoor wel een beetje een rare bocht.

Het eerste testritje was wel positief, alles loopt mooi, maar ik moet e.e.a. nog wel even bijstellen, maar dat komt goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• havana
quote:
39 week vandaag.
Mooie Groninger ;) Eén koe, twee beest ja ! :7

@ bassGunner

Ik vermoedde al zoiets! Hoe rijdt dat hekwerk vergeleken met de Scott?

Recenter plaatje van mijn hekwerk. Stickers zijn verwijderd. Stuur wordt nog vervangen door een Pro Vibe 7S.

havana wijzigde deze reactie 30-05-2011 12:54 (68%)

• J0ost
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-02-2017
Na een handvol tweede en derde plekken moest het gisteren maar eens gebeuren tijdens de koers. Zat in de kopgroep van drie en het resultaat was dat ik, wederom, tweede werd, op 11/1000ste seconde:

En dat allemaal met een 50-34; 12-25 ;) .

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13-10 09:14

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

:) Tijdens de Alpe

If it aint fixed, it's broken.

• Mex
Ons chalet zit bij Oz Station, dat klimmetje ga ik maar gebruiken om wat op los te fietsen :)

• argro
Voor de beklimming van de Monte Zoncolan zijn er profs die een triple monteren. Dat zegt wel genoeg denk ik. Ik zou daar voor minimaal een 30/25 gaan, maar liever nog een 30/28 o.i.d. De RvV is een peulenschil in vergelijking met de Monte Zoncolan. De Monte Zoncolan is steiler (zowel gemiddeld als max.) dan de Koppenberg (m.i. de zwaarste klim uit de RvV) en ook nog ruim 15 keer zo lang.

Een plaatje:

argro wijzigde deze reactie 01-06-2011 22:17 (52%)

• havana
Op de Zoncolan moet je echt zo licht mogelijk gaan. Als zelfs Alberto Contador daar 34x32 steekt dan weet je het wel !

havana wijzigde deze reactie 02-06-2011 09:05 (26%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 24-08 16:31

frankknopers

Goud is geen geld

quote:
LuPo schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 10:47:
Gisteren 48km gefietst (samen met een maatje) met een tweetal mooie hellingen (Motieweg en Holterberg). Gemiddeld 25km/u. Geen moeite gedaan om hard te fietsen. Ik had ook nog spierpijn van de spinningles van woensdag. Probeer nu een beetje structuur aan te brengen in mijn fietsgedrag. Dus elke week een keertje fietsen of als ik niet bij m'n fiets ben (staat bij m'n ouders terwijl ik studeer in een andere plaats) een uurtje spinning te doen.
Ik ben vandaag ook even naar de Holterberg geweest, gewoon een kort rondje om even lekker los te trappen van de drie dagen mountainbiken (donderdag, vrijdag en zaterdag, elke keer 60 km ongeveer). Ging wel lekker, deed de Holterberg route vanaf de kant van Nijverdal dit keer. Nieuw record gehaald bij die lange afdaling (70,5 km/u piek) en direct daarna nog enthousiast 2x diezelfde bult weer beklommen. Ook daarbij een nieuw record gehad van minimaal 25 km/u klimmen tot aan de top (middelste blad). Tweede poging ging iets minder soepel, maar nog wel op mijn oude record van 21 km/u minimale snelheid. :P

Toen weer rustig richting Holten proberen te rijden, wordt ik ingehaald door een andere wielrenner :+ Vind het dan altijd wel leuk om even een krachtmeting te doen en lekker te blijven kleven en indien mogelijk voorop te rijden. Eerste bult ging ik wel lekker enthousiast tegenaan op kop, maar toen kon ik wel merken dat die 2x extra klimmen vooraf zijn impact hadden. Hij fietste me daarna zo voorbij en ik was pas aan het eind van de bult weer bij hem :P

Afgelopen maandag trouwens nog een wat meer serieuze ronde gemaakt, zie plaatje:

90 kilometers

Edit: Ik heb trouwens een Garmin Forerunner 405 GPS horloge met hartslagband besteld, kan ik mijn workouts beetje professionaliseren. Moet er nog wel een cadansmeter bij hebben eigenlijk voor op de racer, op de MTB is het niet zo zinvol denk ik.

frankknopers wijzigde deze reactie 05-06-2011 17:51 (7%)

Goud is geen geld

Acties:
  • 0Henk 'm!

• havana
Gisteren de Waalse Pijl (160 km, 3100 hm) gereden met een fietsmaatje. Op eigen gelegenheid (met Garmin), trouwens.

Erg warm, erg zwaar. Wel erg leuk :)

havana wijzigde deze reactie 05-06-2011 20:40 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• havana
quote:
.joeri. schreef op maandag 06 juni 2011 @ 00:24:
@havana:
Lekker de Redoute op :)
Ja, daar ging 't nog wel, was pas de eerste klim van de dag. Het ging eigenlijk heel goed, tot de 2e klim van het gevreesde drieluik Stockeu-Wanne-Thier de Coo. Vanaf daar kon ik 2 klimmen nog maar D2 rijden, en de laatste twee klimmen (Rosier en Maquisard) slechts D1. Ik wijt dat niet aan een gebrek aan duurvermogen, maar aan te weinig sportdrank en de hitte. De hartslag/hoogtegrafiek spreekt boekdelen (de stervende zwaan....)

havana wijzigde deze reactie 06-06-2011 08:40 (12%)

• .joeri.
Vorige week nieuwe triatlon schoentjes ontvangen, Sidi T2+.

Wat is het verschil met gewone koersschoenen?
Deze zijn ontworpen om blootsvoets mee te rijden (in de binnenkant zitten zo weinig mogelijk naden), en er zijn wat verluchtingsgaten.
Je krijgt ze veel gemakkelijker aan met een hand, dmv een lus aan de achterzijde van de schoen, en een grote velcro-strap. Die dan nog eens in de tegengestelde zin toegaat tov een gewone koersschoen, zodat de strap niet tussen de ketting blijft zitten :)

• LuPo
quote:
havana schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 10:35:
Voor SIDI's krijg je stijlpunten maar mij zijn ze te smal :)
Ik heb ook Sidi's en dan maat 45 (ze vallen klein uit). Maar ik heb dan ook lange, smalle enkels en voeten.

Ik heb weleens Le Coq Sportif sportschoenen gepast en daar zwem ik bijv. in. Dat zijn dan ook vrij brede schoenen.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb begin deze week een Garmin Forerunner 405 HRM gekocht voor bij het fietsen en fitnessen. Ik heb er al een aantal korte rondjes met de MTB mee geregistreerd en vanavond ook even een heel kort rondje gemaakt met de racefiets.

http://connect.garmin.com/activity/91242086

Normaal fiets ik wel langere afstanden (70 tot 90 km met de racefiets, 60 km met de mtb), maar dat gaat zeker nog wel komen. Ik ben over het algemeen wel tevreden over mijn combinatie hartslag & snelheid. Ben benieuwd hoeveel verschil er zit tussen dit korte rondje en als ik een wat grotere ronde ga fietsen :)

frankknopers wijzigde deze reactie 09-06-2011 21:21 (3%)

Goud is geen geld

• havana
Leuk speelgoed wel hè?

Ik haspelde vandaag een training van 105 km af met wat D3 blokjes. Ging lang niet gek, bijna 32/uur gemiddeld. De grafiekjes:

In het begin gaf de hartslagband idiote waardes omdat ie nog niet vochtig genoeg was :P De D3-blokes zijn wel goed te zien.

havana wijzigde deze reactie 09-06-2011 21:31 (10%)

• .joeri.
Ook net een traininkje afgerond:

Een halfuurtje warming up en cooling down met daartussen twee blokken goed doorrijden.
Net daarvoor een zwemtraining gehad in open water, dus ook al een tijdje niets meer gegeten. En dat voelde ik wel op het einde... Maar de benen waren zeker niet slecht :)

• iichel
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12-10 21:18
ff piccie posten van mijn fiets :)

Frame: Bulls
Wielen: 39 mm velgen met Dura Ace stickers wannabe
Groep: Ultegra 10 speed (52/38 + 23/11)

En natuurlijk Cyclon dry weather lube :D

Mijn ex-vrouw is vegetariër :-)

• LuPo
Net nog even wat foto's gemaakt met m'n telefoon. M'n ouders zijn op vakantie dus ze hebben de digitale camera meegenomen. Ik vind het altijd wel leuk om andere fietsen te zien, dus bij deze voor jullie de mijne weer een keertje.

Red Bull Pro-SL 3000 uit 2009 (fm: 57cm), met Shimano Ultegra 6700 groep. Verder Easton EA70 wielen en Ritchey WCS afgemonteerd.

Stuurpen wil ik een keertje horizontaal zetten. Maar als ik toch het kettingblad en cassette ga verwisselen kan ik dat ook wel direct laten doen. edit: of als ik het - met hulp van havana - zelf ga doen (zal je PM'en). Thanks! :)

Leuk detail is dat op zowel het frame als het stuur, de stuurpen en de zadelpen de kleuren van de regenboogtrui staan (wereldkampioen, blauw, rood, zwart, geel, groen). Komt denk ik omdat het Ritchey WCS (=World Championship?) onderdelen zijn. Op de foto m'n bovenbuis van bovenaf. ;)

Nieuw is dat ik nu twee (ipv één) Red Bull Carbon bidonhouders op m'n fiets heb.

LuPo wijzigde deze reactie 11-06-2011 12:16 (7%)

• .joeri.
Bij deze dan ook nog mijn fiets eens :)

Orbea Aqua - 105/ultegra - alu met carbon voor- en achtervork.
Met alu bidonhouders (negatieve ervaringen met carbonnen houders en kasseien - *.joeri. houdt van kasseien*)

@LuPo: knappe red bull :)
de wielen sluiten netjes aan bij de kleuren van het frame.
Enkel de ventieldopjes hebben geen enkel nut, die mag je er wel af halen :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mex
quote:
Pater schreef op zondag 12 juni 2011 @ 01:12:
Zo, ik ben weer terug uit Zuid-Frankrijk. Afgelopen donderdag meegedaan met de Alpe d'HuZes.

Mén, dat was zwaar! Met name kreeg ik last van mijn rug door al dat klimmen. Maar het is me gelukt, ik heb de berg 6 keer beklommen. Ik ben gestart om 5 uur 's ochtends (koud! Vooral met afdalen!) en ik was uiteindelijk om 17.45 binnen. Niet slecht, denk ik zelf.

De Garmin readout is geinig om te zien: http://connect.garmin.com/activity/91690365

Ik had met de eerste beklimming een hartslag rond de 145, toen wist ik al direct dat die 6 keer te doen was.
Zeer netjes, je hebt je ook goed aan de max afdalingssnelheid gehouden zie ik ;) Mij is het ook 6x gelukt, ik begon met een hartslag van 170 en de laatste rit zat ik op155. Een prachtig evenement, goed geregeld, helaas wel 2 valpartijen gezien waarvan de laatste er ernstig uit zag. (fietser reageerde nergens meer op). Ik was zelf om 18:50 klaar maar dat kwam omdat ik heel erg veel moeite had met eten, om de een of andere reden kreeg ik het gewoon niet weg...en ik ben bij 4 van de 6 keer gestopt in bocht 8.

Mex wijzigde deze reactie 12-06-2011 14:14 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Respect voor de mensen die de Alpe d' HuZes hebben gedaan. Mijn racefietsje heeft nog geen enkele fatsoenlijke berg gezien..

Vandaag wel voor het eerst een rondje gemaakt van meer dan 100 kilometer, ging eigenlijk nog best wel goed. Een kleine twee weken geleden een rondje gemaakt van 90 km, maar ik heb nog niet echt tijd gevonden om vaker zo'n eind te fietsen :P

De stats: http://connect.garmin.com/activity/91852997

Goud is geen geld

• BRT
  • Niet online
De shirts waarvan ik de ontwerpen een tijdje terug heb gepost zijn vandaag binnengekomen.

Vooral het mannetjes patroon op de zakken vind ik een erg leuk detail omdat het niet stoort in het geheel.

• havana
Bericht vanuit Bourg d'Oisans. :)

Gisteren na aankomst nog snel even de Ornon gedaan. Vandaag met de wagen de Glandon over en vanaf daar de Madeleine gedaan. Mooie klim, zwaar en lang met helaas slecht asfalt op bepaalde stukken. Toch een voldaan gevoel. Daarna weer met de wagen terug de Glandon op (hoop mensen zien afzien!), wagen aan de voet van de Sabot geparkeerd en vanuit daar nog een flink stuk van de Sabot beklommen. Ook bepaald geen kattenpis.

Wat niet meewerkt is het extreem warme weer. Vooral 's middags is het niet uit te houden zo warm.

havana wijzigde deze reactie 27-06-2011 21:13 (9%)

• FLiP.m0
  • Laatst online: 19-09-2015

FLiP.m0

Apple Fanboy

Nieuw speelgoed:
Specialized Toupe

Giro Atmos

2011 Specialized Expert

Ik heb de schoenen nog niet uitgeprobeert maar de zadel en helm bevallen mij wel. In augustus ga ik de Paris Mountain Triathlon proberen (500 Meter, 20 Miles, 5 Miles). Intussen wel ervoor trainen. Hopelijk nu beter met mijn nieuwe speelgoed ;-)
quote:
WVL_KsZeN schreef op zondag 26 juni 2011 @ 19:57:
Ik was zaterdag ook goed doorweekt, maar ik heb de 100km gedaan ipv de 160km. Eerste keer dat ik meedeed aan zo'n toer, maar het is toch niet echt iets voor mij. Ik vind het eigenlijk veel te massaal. Volgende keer ga ik er dus weer lekker in mn eentje (of met mn maten) op uit! :)
Ik vind juist een grotere groep wel fijn. 3 weken geleden 100KM gereden en we begonnen met een groep of 70. Natuurlijk breekt die groep in kleinere groepen en op het einde af gereden met een groep of 15. Dat was voor mij echt een lekkere rit.

FLiP.m0 wijzigde deze reactie 28-06-2011 02:46 (36%)

Twitter: @PvR

• havana
@ bassGunner

Inderdaad de kant vanuit La Chambre. Asfalt was toch echt behoorlijk brak hoor, ze zijn ook flink bezig op bepaalde stukken.

Vanochtend naar Guillestre gereden en vanaf daar de Izoard gedaan. Ik vond 'm persoonlijk veel minder zwaar dan de Madeleine, maar dat kan ook liggen aan het feit dat het 200% beter liep dan gisteren. Bovenop een bakkie koffie en weer terug naar de auto. Al bij al ben je dan toch de hele dag in touw. Net als gisteren behoorlijk warm weer (32 graden). Nu weer op de camping aan de Kronenburg.

Morgenochtend nog de Sarenne, de voorspelling is dat het 's ochtends droog blijft. Fingers crossed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• J0ost
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-02-2017
Eindelijk een koers gewonnen vandaag! Uit en thuis weer 100km gemaakt. Jaartotaal staat nu op 5600 :) .

J0ost wijzigde deze reactie 10-07-2011 15:46 (21%)

• .joeri.
Ik fiets ook vaak afstanden onder de 100km met een enkele bidon, misschien soms met een stukje banaan. Er zijn er ook die >200km op enkel een bidonnetje water rijden... Het is maar wat je gewoon bent, en wat je lichaam kan verdragen.
Zo rijdt m'n vader met 2 bidons 80km, en heeft ie nog te kort...

Gisteren BK sprint Duatlon in Aywaille (in de Ardennen, onder Luik).
700 hoogtemeters op een rondje van 20km, afzien! (Ook het lopen was sterk heuvelachtig)

(ik ben de witte :P )
edit: andere 2e foto gevonden, deze keer wel scherp ;) havana

Uitslag was nog niet klaar toen ik moest vertrekken, dus moet ik nog even wachten tot hij online staat.
Zware wedstrijd, niet echt m'n parcours, maar wel redelijk tevreden.

.joeri. wijzigde deze reactie 11-07-2011 21:26 (9%)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb vandaag ook weer lekker gefietst. Ik rolde om half 1 uit mijn bed (student :O ) en zat om 2 uur op de fiets. Weinig wind, maar helaas wel tegen op de Holterberg. Daarna richting Almelo en Oldenzaal gefietst, toen op bezoek gegaan bij mijn zus in Enschede. Daar een pauze van een klein uur gehad en toen weer naar huis.

Totaal 108,80 kilometer, vanwege drukte op de weg en wegwerkzaamheden her en der een iets lagere average, maar ik ben tevreden gezien de lagere gem. hartslag.

Stats: http://connect.garmin.com/activity/98465591

frankknopers wijzigde deze reactie 11-07-2011 21:39 (4%)

Goud is geen geld

• havana
Wat fotootjes van La Marmotte

Glandon

Alpe d'Huez

Galibier

Die malloten vragen 22 euro per foto voor een download :X

• havana
De Fransen hebben hun foto's eindelijk gemaild :)

• Boely
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09-10 23:28

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

Mooie foto's en een erg strakke fiets. Dat mat zwart ziet er erg gelikt uit :9~

Ben zelf na een jaar niks doen, toch maar weer begonnen met fietsen. Ik was helemaal vergeten hoe lekker het is als je na een inspanning thuis komt.

Nu is het eerst weer wennen, door veel inspanning te leveren op (in verhouding) weinig kilometers. 2 avonden in de week en 1 dag in het weekend. En zo opbouwen naar een vast patroon. Tenslotte moeten de kilo's er af ;)

owjah, mijn nieuwe renner shirt :*) :

Boely wijzigde deze reactie 20-07-2011 10:00 (12%)

|| AFCA || 33x Landskampioen || 18x KNVB Beker || 4x EC 1 || 1x EC 2 || 1x UEFA Cup ||

• UltraSub
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13-10 09:37
Vorige week het idee opgevat om er ook maar eens mee te beginnen. Heb een paar vrienden die al wat langer fietsen, en collega's die al jaren fietsen. Toen een van mijn collega's weer eens een fiets won bij een rondespel, heb ik die overgenomen voor €350. Ridley Triton-C 804A:

"Helaas" Tiagra afgemonteerd, en niet met 105 of hoger, maar ja, voor een beginner, en dan ook nog eens puur om te kijken of ik het leuk (ga) vind(en).

Nog een hoop er bij gekocht en dan komt het totaalplaatje op;

Fiets 350
Pedalen 54,9
Schoenen 89,9
Helm 64,95
Shirt 54,9
Broek 71,9
Handschoenen 14,95
Binnenband 2,29
Fietscomputer 109,95

Totaal: €813,74

Hmm.. Beetje verder uit de hand gelopen als gedacht, maar goed... We kunnen.
Ben ik vorige week vrijdag voor het eerst geweest, met een groepje van 5 man. Eigenlijk niet in de wind gefietst, gemiddeld uiteindelijk 26,4 kmh, over 36 km. Ging eigenlijk best lekker vond ik. Alleen ontiegelijke pijn aan mijn kont op de laatste km's, en de dag erna.

Gisteren weer geweest met 1 vriend. Even kort rondje, 30 km. Gemiddeld 27,7 gefietst. Serieus paar keer kramp gehad, en ik voel het vandaag allemaal nog steeds, borstkas en kuiten.

Dan mijn hartslag. Hmm. Minder. Ik wist dat ik geen goede conditie had, maar dat het zo erg was had ik nooit verwacht. Simpelweg bij het aansluiten van de Sigma BC2209 blijkt dat ik een hartslag van 110 heb. En dat is structureel. Rusthartslag als ik gewoon sta zit ergens ~100-110. Ga ik fietsen, vlak en uit de wind, dan heb ik bij een snelheid ~25-27 een hartslag van ~160-165. ~30 kmh is 175-180, en 32-33 kmh is 180-185, en loopt alles als een ballonnetje leeg :P

Gisteren in de wind gereden dus omdat we met zijn tweeen naast elkaar hebben gefietst, en daar lag het allemaal iets hoger. Ook het feit dat je benen eigenlijk nooit stil staan leidde tot meer vermoeidheid en verhoogde hartslag. Gisteren eigenlijk veelvuldig rond de 170 gefietst.

Cadans, 80-85 gemiddeld zag ik. Nog lichter en sneller trappen is vermoeiender merk ik.

Maar al met al, het voelt goed, en gaat best ok. Nu opbouwen. Tips? :P

• SePtiCTaNk
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 19:56
Ik heb net mijn fiets gepoetst en een inspectie aan mijn banden uitgevoerd. Sjonge, daar zitten enkele fraaie putjes en stukjes in. Ik heb er zo'n 4500km mee gereden. De velgen zijn Alex Rims, DA22. De huidige banden zijn Kenda's, 700x26c. 26c zie ik maar weinig online, wel veel 22c en 23c. Heeft dat betrekking op de breedte van de band? Want nu krijg ik het wiel ook niet los gehaald tenzij ik de rem wat losser zet (de band past anders niet door de opening van de remmen). Is het dan dus ook handiger om 22 of 23c te nemen?

Ik overweeg om volgend jaar nieuwe wielen te kopen, moet ik nu al rekening houden daarmee qua maat (of andere aspecten)? Ik weet niet precies welke wielen gaan passen, want i.v.m. de hoogte passen nu alleen de remmen van Sora. Bij de montage van 105 in de winter, bleek dat die remmen niet pasten.

Ziet dit er uit alsof het aan vervanging toe is (tweemaal voorwiel, tweemaal achterwiel)?

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Shimano heeft een ontspanhandletje aan de rem zelf. Bij mijn Chorusgroep zou ik denk ik trouwens ook bij 'losse remmen' een opgepompte 26-band niet (moeiteloos) kunnen verwijderen.

begintmeta wijzigde deze reactie 25-07-2011 21:48 (53%)

• ssj_gohan
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17-07-2017

ssj_gohan

Darwin FTW!

Zo! Ik ben weer terug na een heerlijk weekend Limburg. Heb aldaar lus 3 van de AGR gereden samen met een vriendin. Aangezien dit haar eerste seizoen is hebben we het heel rustig aan gedaan. Gemiddelde over 78km was iets meer dan 22km/h.

Eerder die week heb ik ervoor gekozen mijn fiets te laten voorzien van nieuwe materialen, o.a. een Shimano Ultegra ketting + Cassette (12-28). Wat een verademing was dat op de klimmetjes! Als ik zo terugkijk was mijn versnellingsgroep al eerder toe aan vervanging.

Bij thuiskomst lag er een pakketje uit Duitsland (bike-discount.de) op de mat met daarin mijn nieuwe aerostuur. De TI2+ van profile. Gekocht omdat ik tijdens mijn trainingen van 130km veelal 60km over een dijk fiets en ik het comfortabeler vind. Gisteren daarom een stuk over de dijk gefietst (voor de kenners: Schoonhoven - Nieuwegein lekbrug 22km) en daar samen met een maat "volle bak" gereden. Garmin uitdraai

Tijdens het opruimen van mijn kamer vond ik een visitekaartje van een fotograaf op de Mont Ventoux, waarna ik naar de website ging en per stomtoeval mijn foto zag staan. Dus gelijk besteld (6 euro) en ik wil het jullie niet onthouden!

* ssj_gohan op de Mnt Ventoux op zijn fietsje. 2 maanden geleden

Kenzy von Hollandheim 6-12-1996 - 5-7-2009 - Gravity is not a version of the truth. It is the truth. Anyone who doubts it is invited to jump out a tenth story window.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True