- Kid Jansen
- Registratie: Oktober 2005
-
Niet online
@ Randal, dan heb je niet goed gelezen, misschien nog niet, of niet zoveel, in dit deel, maar ik weet zeker dat het meerdere keren aan bod is gekomen in voorgaande delen van deze topicreeks.
Kalibratie werkt alleen als het hele scherm uniform verkeerd is, dus alles te blauw bijvoorbeeld, dan kan je het vrijwel altijd prima weg kalibreren.
Anders is het inderdaad pech gehad. Aan één kant snap ik de reactie van Dell wel, ze hebben namelijk wel gelijk. Maar aan de andere kant is het voor de gebruiker heel irritant en het is ook niet echt eerlijk om bijbehorende specificaties niet te vermelden (die LG Display wel aan Dell vermeldt bij het verkopen van de panelen).
Alleen het midden van het scherm wordt getest en de kleurcoördinaten van rood, groen en blauw moeten dan allemaal voldoen aan een nauwkeurigheid van maximaal ±0.03 in zowel de x als y richting. Als je in de startpost kijkt kan je zien wat de effecten daarvan kunnen zijn in de meest extreme gevallen (Nauwkeurigheid van kleurcoördinaten meegenomen bij de schermen waar ik datasheets van heb kunnen vinden). Wat een groot nadeel is, is dat een scherm niet op elke plek dezelfde afwijking heeft. Over het algemeen ligt dat niet aan het paneel, maar aan de backlight die er achter zit, maar die worden door fabrikanten als complete assemblage verkocht. Als de backlight niet uniform is (wat eigenlijk altijd het geval is bij CCFL backlights) dan kan het best zo zijn dat de ene kant van een scherm een heel andere afwijking heeft dan de andere kant.
Wat de exacte kleuruniformiteitsrichtlijnen zijn weet ik niet, maar ik mag hopen dat het niet zo is dat als bijvoorbeeld 9 meetpunten in een 3x3 matrix allemaal aan die ±0.03 voldoen dat het scherm dan goed is, want dan kan je echt extreme verschillen krijgen die dan nog steeds getolereerd worden.
Voor helderheidsuniformiteit is het zo dat voor 9 meetpunten op het scherm (3x3 matrix) het punt met de laagste helderheid van die 9 minimaal 75% van de helderheid moet hebben van het punt met de hoogste helderheid van die 9. Het helderste punt mag dus 33% helderder zijn dan het donkerste punt en dan wordt het scherm nog steeds goedgekeurd. Bij een U2410 zou dat op maximale helderheid dus neer komen op 300 cd/m² vs. 400 cd/m². Het spreekt voor zich dat dat verschil duidelijk merkbaar is.
Let op:
Vanzelfsprekend is ook in dit topic het
Algemeen Beleid van toepassing.
Heb je een vraag of probleem, of denk je juist iets nieuws gevonden te hebben, kijk dan eerst in de startpost en ook naar de andere berichten in het topic of het niet al eerder is besproken. Als het over de wat oudere beeldschermen uit de serie gaat, bekijk dan ook de voorgaande delen van dit topic.
Wat we niet willen zien in dit topic:
* Simpele vragen waar je het antwoord gemakkelijk zelf op had kunnen vinden.
* Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.
* "Ik heb er ook één besteld!"
* "Mijne is ook binnen, wat issie mooj zeg !" Hier heeft echt helemaal niemand wat aan, schrijf dan een productreview of geef in ieder geval enige onderbouwing bij het geven van je oordeel.
Dergelijke reacties zijn in dit topic niet gewenst en kunnen door de mods verwijderd worden.
Voor aankoopadvies kan je terecht in
[BBG aanschaf] Monitoren