Doordat je een lange sluitertijd hebt, maar het erop lijkt dat het nog niet helemaal donker is. Werd in verwarring gebracht door de nog wat blauwe lucht.
Ah, vandaar. Ja, hij is in het blauwe uur geschoten. Had 'm liever eerder gehad maar op deze manier heeft de lucht wel een mooi contrast ten opzichte van de gele lichtjes.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Ik ben benaderd door een Zuid Koreaans bedrijf omdat ze wat videobeelden van mij willen gebruiken. Het zou gaan om een advertentie voor een grote luchtvaartmaatschappij en het zal daar 3 tot 6 maanden op tv te zien zijn en op youtube kanalen. Ze willen een stukje van 5 á 6 seconden gebruiken en vragen nu wat ik hier voor wil hebben. Als het een foto betrof dan heb ik voor mezelf wel wat richtlijnen maar videobeelden heb ik erg weinig mee. Kunnen jullie mij een duwtje in de goede richting geven?
Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
Er zijn ook stock video diensten waar prijzen op staan. Natuurlijk worden die beelden eventueel vaker verkocht maar die beelden worden er ook speciaal voor gemaakt. Jij hebt de beelden al.
I can't wait to shoot!
Zijn er mensen die afgelopen weekend naar Nijkerk zijn geweest voor http://www.professionalimaging.nl ?
Ik ben er geweest voor een 3 tal lezingen te volgen van onder andere Glyn Dewis (top vent, top uitleg!) en Clive Booth.
Daarnaast voor een goede prijs een Black Rapid Sport schouderband gekocht
Vond het een geslaagde beurs.
Ik ben er geweest voor een 3 tal lezingen te volgen van onder andere Glyn Dewis (top vent, top uitleg!) en Clive Booth.
Daarnaast voor een goede prijs een Black Rapid Sport schouderband gekocht
Vond het een geslaagde beurs.
[ Voor 5% gewijzigd door PdeBie op 01-04-2014 09:24 ]
Wel geinig, niks echt gevolgd aan lezingen verder. We kwamen netjes op tijd voor Joe McNally, werden parkeerplaats opgestuurd, om na een trage rit weer naar uitgang geleid te worden waar man met briefje staat: parkeerplaats vol, ga naar strand en neem pendelbus. Konden ze die niet gelijk bij de ingang geven?? We kwamen daardoor helaas te laat voor de lezing, maar goed, kan gebeuren...
Niks gekocht, alleen wat info opgevraagd over bepaalde producten en even met Olympus E-M10 gespeeld (me wants it now!).
Wel leuk weer, maar heel bijzonder vind ik het nu ook weer niet. Veel van de Adobe lezingen leken vrij basic, en er was ook vooral veel technisch geklets deze keer?
Trouwens, ik ben ook even bij Canon gaan kijken. Ze lieten me de Powershot G1X II zien oid, met opzet EVF. Wat een bagger EVF was dat zeg, was gewoon treurig. Het was wel een preproduction model, maar ze moeten wel héél veel verbeteren wil dat wat worden. Zo ontzettend laggy, schokte alle kanten op....
Niks gekocht, alleen wat info opgevraagd over bepaalde producten en even met Olympus E-M10 gespeeld (me wants it now!).
Wel leuk weer, maar heel bijzonder vind ik het nu ook weer niet. Veel van de Adobe lezingen leken vrij basic, en er was ook vooral veel technisch geklets deze keer?
Trouwens, ik ben ook even bij Canon gaan kijken. Ze lieten me de Powershot G1X II zien oid, met opzet EVF. Wat een bagger EVF was dat zeg, was gewoon treurig. Het was wel een preproduction model, maar ze moeten wel héél veel verbeteren wil dat wat worden. Zo ontzettend laggy, schokte alle kanten op....
[ Voor 18% gewijzigd door Sjekster op 01-04-2014 12:49 ]
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
De tweede lezing van Joe McNally was alles behalve technisch. Dat ging vooral over zijn leven als freelance fotograaf en hoe hij aan opdrachten kwam etc.
Dat was heel leuk om te horen en vooral ook erg indrukwekkend.
Dat was heel leuk om te horen en vooral ook erg indrukwekkend.
Ik wil ook niet zeggen dat alles technisch was hoor, maar als ik het programma bekeek waren er toch veel tutorials en technische uitleg over 4k standaarden etc. Reuze interessant uiteraard, maar liever meer fotografen die over hun werk en de praktijk spreken inderdaad
. Volgens mij was ik al weg voor de 2e Joe McNally lezing helaas...
Zijn er nog mensen die naar Photokina 2014 gaan trouwens? Dat lijkt me wel leuk om een keer mee te maken. Ben in Keulen vorig jaar naar GamesCom geweest, en als de beursvloer van Photokina net zo groot is, dan valt er genoeg te beleven volgens mij!
Zijn er nog mensen die naar Photokina 2014 gaan trouwens? Dat lijkt me wel leuk om een keer mee te maken. Ben in Keulen vorig jaar naar GamesCom geweest, en als de beursvloer van Photokina net zo groot is, dan valt er genoeg te beleven volgens mij!
[ Voor 27% gewijzigd door Sjekster op 02-04-2014 12:41 ]
Dit is misschien wel een goede plek om te vragen:
van het weekend ga ik voor mijn broer wat foto's maken voor op funda. Ik heb al wat afgezocht hoe je dat het beste doet. Ik denk zelf aan veel licht, goed opgeruimd interieur, wijde shots (20mm @ Fullframe), redelijk laag standpunt (1m+). Zijn er nog andere zaken om op te letten? Ik heb alleen een flitser die ik tot 90 graden omhoog kan bouncen vanaf de hotshoe (dus geen losse).
Panorama? Detailshots? Statief noodzakelijk?
van het weekend ga ik voor mijn broer wat foto's maken voor op funda. Ik heb al wat afgezocht hoe je dat het beste doet. Ik denk zelf aan veel licht, goed opgeruimd interieur, wijde shots (20mm @ Fullframe), redelijk laag standpunt (1m+). Zijn er nog andere zaken om op te letten? Ik heb alleen een flitser die ik tot 90 graden omhoog kan bouncen vanaf de hotshoe (dus geen losse).
Panorama? Detailshots? Statief noodzakelijk?
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Statief is alleen al handig om alles een beetje vanuit dezelfde hoogte te schieten en evt. meerdere foto's vanuit hetzelfde standpunt.
Verder zou ik ze in elk geval niet al te wijd maken, dat wil nog al eens opvallende vertekening met zich meebrengen, wat potentiële kopers juist de indruk kan geven dat je het ruimer wil laten lijken dan het is.
Verder is dit al wel eerder voorbijgekomen. Onder andere Fotograferen makelaardij
Verder zou ik ze in elk geval niet al te wijd maken, dat wil nog al eens opvallende vertekening met zich meebrengen, wat potentiële kopers juist de indruk kan geven dat je het ruimer wil laten lijken dan het is.
Verder is dit al wel eerder voorbijgekomen. Onder andere Fotograferen makelaardij
[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 02-04-2014 14:30 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Even gebruik maken van mijn moderator rechten
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
inderdaad. erg slim om de afstand via een sensor te meten ipv gokwerk met phase of contrast detectie.
ik wist niet eens dat zoiets bestond. het lijkt vooralsnog voor het professionele video segment. (die stand gebruikt een RED camera
)
ik wist niet eens dat zoiets bestond. het lijkt vooralsnog voor het professionele video segment. (die stand gebruikt een RED camera
ora et labora
Nou, normaal was het gokwerk met manueel focussen. Ik denk niet dat er veel AF gebruikt wordt / werd. Dit systeem gebruikt ook gewoon een geautomatiseerde follow focus uiteindelijk.
Tja, het basis systeem kost bijna 13000 dollar, dus dat ga je niet kopen voor een 5D
Tja, het basis systeem kost bijna 13000 dollar, dus dat ga je niet kopen voor een 5D
Volgens mij kan je met fasedetectie wel bepalen welke afstand er is tussen onderwerp en lens.
Natuurlijk, ik doelde echter gewoon op het feit dat er bij video weinig gebruik wordt gemaakt van autofocus, maar dat er manueel gefocust wordt met behulp van een follow focus.
Dit systeem bepaald met behulp van magnetisch veld en sensor de afstand, om vervolgens gemotoriseerd de focusring van de lens te bedienen. De camera AF wordt dus nog steeds niet gebruikt
Dit systeem bepaald met behulp van magnetisch veld en sensor de afstand, om vervolgens gemotoriseerd de focusring van de lens te bedienen. De camera AF wordt dus nog steeds niet gebruikt
ik weet niet zeker of uit het faseverschil ook daadwerkelijk de afstand in meters te bepalen is. fase was toch overlap in golflengte? ik heb net wat google zoekwerk gedaan maar niets kunnen vinden over afstand met fasedetectie. ik weet wel dat je met driehoeksmeting dat wel kan, door 2 beelden (stereo) over elkaar te leggen precies zoals rangefinders dat doen.vandaar ook de naam "range"Universal Creations schreef op donderdag 10 april 2014 @ 02:33:
Volgens mij kan je met fasedetectie wel bepalen welke afstand er is tussen onderwerp en lens.
ora et labora
Al zou het niet direct kunnen: na het vinden van focus kan de afstand via de lens toch achterhaald worden?
Btw, mrc4nl: er zijn 4 lieve mensjes bezig geweest met het editten van je foto, misschien is het lief om eens op ze te reageren?
Btw, mrc4nl: er zijn 4 lieve mensjes bezig geweest met het editten van je foto, misschien is het lief om eens op ze te reageren?
Grmbl. Deze week via marktplaats op een lens geboden, een net tegenbod gekregen wat ik OK vond. Verkoper moest alleen nog zien of het morgen uitkwam met zijn werk zodat ik de lens op kon komen halen. Ik mail hem vanochtend of het gaat lukken, blijkt hij hem ineens al verkocht te hebben.
Ow dat haat ik ook zo hè. Dan heeft er iemand toch nog meer geboden en kiezen ze eieren voor hun geld.
In plaats van dat ze even mailen van 'joh, ik krijg net een bod van iemand van x euro. Heb je nog interesse?'
In plaats van dat ze even mailen van 'joh, ik krijg net een bod van iemand van x euro. Heb je nog interesse?'
Tja, marktplaats he?
nou..... Op marktplaats kan je anders geweldige koopjes treffen. Ik heb genoeg lezen voor een prikkie weten te kopen itt ebay waar men meestal de hoofdprijs rekent.Sjekster schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:39:
Tja, marktplaats he?
en voor de mensen die HK toegang hebben
marktplaats... ik word er gek van
Marktplaats, ik word er vrolijk van :-)
aanvulling
er zijn er meerdere je voorgegaan, zie Het grote Macro Hardware-topicpdebie schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 14:03:
zag gisteren een artikel op zoom.nl over macro fotografie met een reverse ring.
Leek me wel grappig om een keer te proberen. Zo'n ring kost tenslotte maar 34 euro (officiele Nikon versie dan). Stukken goedkoper dan een macro lens.
Zou dat gaan met een Nikon 50mm 1.8D lens?
[ Voor 34% gewijzigd door mrc4nl op 11-04-2014 14:19 ]
ora et labora
zag gisteren een artikel op zoom.nl over macro fotografie met een reverse ring.
Leek me wel grappig om een keer te proberen. Zo'n ring kost tenslotte maar 34 euro (officiele Nikon versie dan). Stukken goedkoper dan een macro lens.
Je kan het uitproberen wat het effect is door simpelweg je lens omgedraaid voor je camera-opening te houden. Zo'n reverse-ring doet niet meer dan aan je mount voor je lens op de camera met je filterdraad voor filters te schroeven. €34 lijkt me dan ook een hoop geld. Van Nikon heb ik geen verstand, maar zolang je filterdraad sterk genoeg is om de lens te houden moet deze geschikt zijn. Je wilt iig wel rond die brandpuntafstand van 50mm zitten.
[ Voor 25% gewijzigd door inquestos op 11-04-2014 14:11 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Helemaal mee eens hoor, hier ook wat koopjes gehad, en zelf ook mijn overbodige lenzen allemaal via Marktplaats van de hand gedaan. Feit blijft wel dat het allemaal redelijk vrijblijvend is en de gemiddelde persoon blijkbaar nooit van omgangsnormen heeft gehoord. Kan je dus veel plezier, maar ook zeker veel hoofdpijn bezorgen...mrc4nl schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 13:56:
[...]
nou..... Op marktplaats kan je anders geweldige koopjes treffen. Ik heb genoeg lezen voor een prikkie weten te kopen itt ebay waar men meestal de hoofdprijs rekent.
naja, ik twijfel daar dus een beetje want je hebt voor veel minder via eBay van die chinese varianten. Maar wil niet dat ik daarmee het draad van m'n lens vernaggel of dat m'n lens een keer spontaan eraf dondert.inquestos schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 14:10:
€34 lijkt me dan ook een hoop geld. Van Nikon heb ik geen verstand, maar zolang je filterdraad sterk genoeg is om de lens te houden moet deze geschikt zijn.
Waarom is 50mm daar zo heilig voor? Omdat het de normale viewrange van je ogen is en dus goed zou passen op een frontelement van een lens oid?
Vergroting bij deze methode is, althans, naar mijn ervaring, afhankelijk van de brandpuntsafstand. 50mm zit voor de meesten op een werkbare vergroting, en een niet al te kleine afstand van het onderwerp. Ik denk dat dat één van de redenen is.
[ Voor 8% gewijzigd door Bart[Spiral] op 11-04-2014 22:39 ]
het hoeft geen 50mm te zijn, maar zoals eerder gezegd geeft het een leuke vergroting zonder te overdrijven.Boudewijn schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 22:22:
Waarom is 50mm daar zo heilig voor? Omdat het de normale viewrange van je ogen is en dus goed zou passen op een frontelement van een lens oid?
daarnaast speelt lensopening ook een rol. kortere brandpunten hebben vaak een fysiek kleinere opening wat waardoor de vignetting toeneemt. die vignetting zou je dan weer moeten compenseren met een langere eerste lens. en 50mm lenzen zijn goedkoop
ora et labora
Ff droog redenerend:
Stel ik neem als lens die aan de body zit een 70-200 die op 200mm staat, en als 2e lens een 24-70 2.8.
Ik zou dan best wel heel hard door het midden van de 2e lens moeten gaan omdat ik enorm loop te zoomen. Maakt dan het relatief magere diafragma van die 2.8 lens nog wat uit? Heb even gespeeld met mijn 50 1.4, maar dat wordt dan freelensing (58 vv 77mm threading).
heb wel een 28-105 op die 50/1.4 gefrut, maarja die lens is dan weer net ff wat minder.
Stel ik neem als lens die aan de body zit een 70-200 die op 200mm staat, en als 2e lens een 24-70 2.8.
Ik zou dan best wel heel hard door het midden van de 2e lens moeten gaan omdat ik enorm loop te zoomen. Maakt dan het relatief magere diafragma van die 2.8 lens nog wat uit? Heb even gespeeld met mijn 50 1.4, maar dat wordt dan freelensing (58 vv 77mm threading).
heb wel een 28-105 op die 50/1.4 gefrut, maarja die lens is dan weer net ff wat minder.
Een leuk verhaal van de man achter een van de bekendste foto's
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=AVXY8OEZAEQ]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=AVXY8OEZAEQ]
ora et labora
Net terug van een korte vakantie naar Nepal, waar ik 3x pech had en 1x geluk.
(Op klikken voor grotere foto's)
DSC_2801C by Vishari Beduk, on Flickr
Eerste keer pech: Ik ging een trek doen die bekend staat om zijn mooie uitzichten op de Himalaya.
Ik had speciaal voor dit doel een lichtgewicht Gitzo gekocht en een paar dagen in mijn rugzak gedragen.
Maar toen ik op de beroemde Poon hill aan kwam met uitzicht op het Annapurna massief waren er geen bergen te zien.
Alles zat achter de wolken.
DSC_2927C by Vishari Beduk, on Flickr
Tweede keer pech: En de volgende dag op herkansing; op een ander punt waar het uitzicht ook heel mooi zou moeten zijn.
Helaas was het weer nog slechter dan de dag ervoor.
DSC_3642C by Vishari Beduk, on Flickr
Derde keer pech: Als je in het open veld staat en je kan met een groothoek lens deze foto van een neushoorn maken dan betekend dat dat je in levensgevaar bent.
Tijdens een jungle walk in Chitwan waren we herten aan het fotograferen toen iemand 'a rinho' fluisterde. En er links van ons deze neushoorn uit de rivier kwam.
Onze jungle gids rende gelijk weg zonder iets te zeggen en liet ons achter.
De andere vier rende achter de gids aan, het open veld in. Mij leek het verstandiger om me in de jungle te verstoppen.
Dus gelijk het bos in gelopen, maar ik kon echter geen dikke boom vinden om mij achter te verstoppen.
En ben uiteindelijk achter een dun boompje gaan staan.
Helaas voor mij kwam de neushoorn ook het struikgewas in, slechts iets van 15 meter van mij vandaag.
Wel kon ik aan zijn rustige tempo merken dat hij ons nog niet opgemerkt had. En kon alleen zijn rug zien boven de struiken uit.
Toch begon ik toen echt heel erg bang te worden. En omdat hij zich nu links van mij bevond heb twee stappen gezet om weer achter het boompje te staan. Helaas kraakte een takje onder mijn voet en gelijk draaide de neushoorn een kwartslag en kwam op mij af lopen.
Je moet je voorstellen dat een neushoorn in de jungle best veel geluid maakt vanwege al het struikgewas dat hij vertrapt en als je dat op je af hoort komen dan voel je je heel kwetsbaar.
Het leek mij het verstandigst om niet te bewegen en geen geluid te maken, dus ik stond nog steeds achter het boompje.
En toen kwam hij ineens uit de struiken te voorschijn en kon ik nu ook zijn kop zien. Wat was dat beest groot!
Het was mij nu ook duidelijk dat als hij kwaad wilde dat ik geen schijn van kans had.
Maar toen stopte de neushoorn en keek mij recht in de ogen aan, dacht een seconde na en zette zich toen af op zijn voorpoten, draaide zich om en rende hard weg!?
En toen had ik dus heel erg veel geluk!!
Daarna nog gekeken wat de afstand was van dat boompje tot de poot afdruk; waarschijnlijk iets van 3 meter...
(Op klikken voor grotere foto's)

Eerste keer pech: Ik ging een trek doen die bekend staat om zijn mooie uitzichten op de Himalaya.
Ik had speciaal voor dit doel een lichtgewicht Gitzo gekocht en een paar dagen in mijn rugzak gedragen.
Maar toen ik op de beroemde Poon hill aan kwam met uitzicht op het Annapurna massief waren er geen bergen te zien.
Alles zat achter de wolken.

Tweede keer pech: En de volgende dag op herkansing; op een ander punt waar het uitzicht ook heel mooi zou moeten zijn.
Helaas was het weer nog slechter dan de dag ervoor.

Derde keer pech: Als je in het open veld staat en je kan met een groothoek lens deze foto van een neushoorn maken dan betekend dat dat je in levensgevaar bent.
Tijdens een jungle walk in Chitwan waren we herten aan het fotograferen toen iemand 'a rinho' fluisterde. En er links van ons deze neushoorn uit de rivier kwam.
Onze jungle gids rende gelijk weg zonder iets te zeggen en liet ons achter.
De andere vier rende achter de gids aan, het open veld in. Mij leek het verstandiger om me in de jungle te verstoppen.
Dus gelijk het bos in gelopen, maar ik kon echter geen dikke boom vinden om mij achter te verstoppen.
En ben uiteindelijk achter een dun boompje gaan staan.
Helaas voor mij kwam de neushoorn ook het struikgewas in, slechts iets van 15 meter van mij vandaag.
Wel kon ik aan zijn rustige tempo merken dat hij ons nog niet opgemerkt had. En kon alleen zijn rug zien boven de struiken uit.
Toch begon ik toen echt heel erg bang te worden. En omdat hij zich nu links van mij bevond heb twee stappen gezet om weer achter het boompje te staan. Helaas kraakte een takje onder mijn voet en gelijk draaide de neushoorn een kwartslag en kwam op mij af lopen.
Je moet je voorstellen dat een neushoorn in de jungle best veel geluid maakt vanwege al het struikgewas dat hij vertrapt en als je dat op je af hoort komen dan voel je je heel kwetsbaar.
Het leek mij het verstandigst om niet te bewegen en geen geluid te maken, dus ik stond nog steeds achter het boompje.
En toen kwam hij ineens uit de struiken te voorschijn en kon ik nu ook zijn kop zien. Wat was dat beest groot!
Het was mij nu ook duidelijk dat als hij kwaad wilde dat ik geen schijn van kans had.
Maar toen stopte de neushoorn en keek mij recht in de ogen aan, dacht een seconde na en zette zich toen af op zijn voorpoten, draaide zich om en rende hard weg!?
Daarna nog gekeken wat de afstand was van dat boompje tot de poot afdruk; waarschijnlijk iets van 3 meter...
[ Voor 23% gewijzigd door Vishari Beduk op 13-04-2014 22:55 ]
weet het niet meer
Phoe, klinkt heftig. wel slecht dat de gidsen als eerste het gebied verlietenVishari Beduk schreef op zondag 13 april 2014 @ 22:51:
je mag denk ik van geluk spreken.
ora et labora
Jammer dat daar dan wel weer geen foto van genomen is. Lijkt me epic.
offtopic:
Maar wel heel logisch en vermoedelijk verstandig
Maar wel heel logisch en vermoedelijk verstandig
Sjeeses, lucky you! Gelukkig heelhuids vanaf gekomen
Pffff, dat moment vergeet je nooit meer! In NL kun je nog wel oog in oog staan met een hert, maar dit is toch heel andere koek. Gelukkig is het goed afgelopen.
Neushoorns hebben een slecht zicht, maar een heel goed gehoor. Dus vooral niet gaan bewegen en takjes breken!
Ik merk het ook regelmatig in de dierentuinen. Dan sta je in een binnenverblijf bij moeder met kind. Als je een tijdje stil blijft, merk je dat ze je kwijt zijn. Echter blijven ze heel alert omdat ze weten dat je er nog kunt zijn. Je ziet de oren dan de hele omgeving afscannen om te kijken waar je bent. Een geluidje maken en ze pijlen je weer uit met hun oren.
Maar ik ben dan wel blij dat ik achter een sterke afscheiding sta ipv een dun boompje
Ik merk het ook regelmatig in de dierentuinen. Dan sta je in een binnenverblijf bij moeder met kind. Als je een tijdje stil blijft, merk je dat ze je kwijt zijn. Echter blijven ze heel alert omdat ze weten dat je er nog kunt zijn. Je ziet de oren dan de hele omgeving afscannen om te kijken waar je bent. Een geluidje maken en ze pijlen je weer uit met hun oren.
Maar ik ben dan wel blij dat ik achter een sterke afscheiding sta ipv een dun boompje
This footer is intentionally left blank
Shit, spannend zeg!
Ik zie me zelf al in de jungle staan, mijn camera zonder te kijken aan mijn vriendin geven en dus per ongeluk om de hoorn van een neushoorn hangen. Rustig mijn statiefje opzetten en mijn camera terug pakken en langzaam realiseren dat het mijn vriendin niet is
Ik zie me zelf al in de jungle staan, mijn camera zonder te kijken aan mijn vriendin geven en dus per ongeluk om de hoorn van een neushoorn hangen. Rustig mijn statiefje opzetten en mijn camera terug pakken en langzaam realiseren dat het mijn vriendin niet is
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Sjonge, verder wel een leuke vakantie gehad met zonnige dagen?
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Afgelopen weekend voor het eerst fatsoenlijk mijn nieuwe BlackRapid R-Strap RS-Sport II Slim kunnen testen. Geen spijt van deze aankoop. Heerlijke band 
Had hiervoor alleen de standaard schouderband van Nikon zelf, maar deze was verre van prettig.
Camera bleef netjes op mijn heup hangen (juiste hoogte misschien nog een keer bijstellen) en zat niet in de weg met lopen. Verder was het draagcomfort de gehele dag erg goed. Had mijn Nikon D7000 i.c.m. Tamron 17-50 f2.8 eraan hangen, wat bij elkaar zo'n 1.2kg weegt. Dit is niet heel veel, maar met de standaard Nikon band kreeg ik of snel last van mij nek of had ik de camera de hele dag in mijn hand en dat werd op den duur toch wel zwaar.
Op een gegeven moment deed er zich een moment voor waar ik de camera wel bij moest pakken en dat was dan ook zo gedaan. Ik maakte het clipje los en in dezelfde beweging trok ik mijn camera omhoog en schoot de foto. Lucky Luke was er niets bij
Had hiervoor alleen de standaard schouderband van Nikon zelf, maar deze was verre van prettig.
Camera bleef netjes op mijn heup hangen (juiste hoogte misschien nog een keer bijstellen) en zat niet in de weg met lopen. Verder was het draagcomfort de gehele dag erg goed. Had mijn Nikon D7000 i.c.m. Tamron 17-50 f2.8 eraan hangen, wat bij elkaar zo'n 1.2kg weegt. Dit is niet heel veel, maar met de standaard Nikon band kreeg ik of snel last van mij nek of had ik de camera de hele dag in mijn hand en dat werd op den duur toch wel zwaar.
Op een gegeven moment deed er zich een moment voor waar ik de camera wel bij moest pakken en dat was dan ook zo gedaan. Ik maakte het clipje los en in dezelfde beweging trok ik mijn camera omhoog en schoot de foto. Lucky Luke was er niets bij
gelukkig welRoyz schreef op maandag 14 april 2014 @ 14:37:
Sjonge, verder wel een leuke vakantie gehad met zonnige dagen?
realiseerde mij vandaag dat wij in Nederland op dit moment eigenlijk heel mooi licht hebben, vooral bij zon tussen de regenbuien door
in Nepal daarentegen is het extreem heiig in de bergen en extreem stoffig in de steden; dat geeft geen mooie contrast rijke foto's
mijn camera's zijn gewoon smerig van de lucht in Kathmandu
weet het niet meer
Wooow, wat een gebeurtenis. Grote kans dat in die situatie, in m'n broek ook een bruine neushoorn te vinden zou zijn
Gelukkig dat je weer heel in nederland bent...

Gelukkig dat je weer heel in nederland bent...
[ Voor 6% gewijzigd door Mr Pingu op 14-04-2014 22:58 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Pics or it didn't happen!
/flauw
/flauw
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
vandaag een reverse ring voor mijn nikon 50mm f1.8 binnen gekregen. Uiteraard meteen even mee spelen. Heb hiervoor de ingebouwde flits van m'n body gebruikt.
Omdat het maar een solo test shot is even geupload naar m'n facebook (compressie!!!! Ja, ik weet het
)
https://fbcdn-sphotos-f-a...1774038543394063030_o.jpg
Omdat het maar een solo test shot is even geupload naar m'n facebook (compressie!!!! Ja, ik weet het
https://fbcdn-sphotos-f-a...1774038543394063030_o.jpg
Ik heb er een overgenomen van Milo hier op Tweakers
Koos Merkloos™?
[ Voor 31% gewijzigd door mrc4nl op 15-04-2014 22:20 ]
ora et labora
Ehm Ebay vermoed ik 
Is geen officiële Nikon ring. Heb hem voor een paar euro gekocht.
Is geen officiële Nikon ring. Heb hem voor een paar euro gekocht.
edit: toch maar een apart topic gemaakt voor mijn vraag
[ Voor 108% gewijzigd door hypz op 15-04-2014 23:34 ]
Een lensflare zou je zeggen, maar niet per se door de zon maar een andere hooglicht. Icm met wat spiegeling aan de binnenkant van de lens en hij kan daar uitkomen. Dat is de enige verklaring die ik kan bedenken. Of zit het altijd daar? Zo ja Dan zou het je spiegel / sensor 'kunnen' zijn, maar het lijkt mij aan de lens te liggen en niet de body.
Maarja wel echt een opvallend 'stipje'. Gelukkig hebben we de healing brush
Edit: Ik zeg nog steeds flare, ik wist dat ik het eerder had gezien... Check die rare witte stip op het midden van mijn jas die sws vol in de schaduw zit: https://www.dropbox.com/s...13-10-10%2017.49.37-2.jpg
Maarja wel echt een opvallend 'stipje'. Gelukkig hebben we de healing brush
Edit: Ik zeg nog steeds flare, ik wist dat ik het eerder had gezien... Check die rare witte stip op het midden van mijn jas die sws vol in de schaduw zit: https://www.dropbox.com/s...13-10-10%2017.49.37-2.jpg
[ Voor 20% gewijzigd door Mr Pingu op 15-04-2014 23:45 . Reden: Eigen ervaring toegevoegd ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Zucht, dat moment dat hdr foto's via auto bracketing hebt geschoten en er thuis achter komt dat je jpg in plaats van raw bestanden op je kaart staan.. vandaag had ik zo'n momentje
nouja het scheelt wel opslagruimte

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 16-04-2014 21:53 ]
ora et labora
dat is instelling 1 die ik altijd aanpas zodra ik een nieuwe body heb. Ik schiet serieus nooit JPG. 
Iemand die ik ken schiet alleen maar op JPG. Heeft een leuke DSLR (geen instapmodel in ieder geval) en volgens mij ook nog een mooie lens erop. En dan alles in JPG schieten!
En als ik dan vraag waarom:
omdat z'n geheugenkaartje te klein is
Serieus..... wat een k. smoes om te verbergen dat je gewoon geen zin hebt om foto's na te bewerken (wat hij overigens wel doet) of dat je niet kan nabewerken.
En het is zo jammer, want hij heeft vaak wel hele mooie standpunten voor z'n foto's. Hij pakt de auto's soms net onder een bepaalde hoek waarvan ik later denk 'oeh chips ja!'
Iemand die ik ken schiet alleen maar op JPG. Heeft een leuke DSLR (geen instapmodel in ieder geval) en volgens mij ook nog een mooie lens erop. En dan alles in JPG schieten!

En als ik dan vraag waarom:
omdat z'n geheugenkaartje te klein is

Serieus..... wat een k. smoes om te verbergen dat je gewoon geen zin hebt om foto's na te bewerken (wat hij overigens wel doet) of dat je niet kan nabewerken.
En het is zo jammer, want hij heeft vaak wel hele mooie standpunten voor z'n foto's. Hij pakt de auto's soms net onder een bepaalde hoek waarvan ik later denk 'oeh chips ja!'
Het geheugenkaart argument slaat inderdaad nergens op, maar voor de rest hoeft er niks mis te zijn met rechtstreeks in JPG schieten...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Kudos als je mooie pictures straight of camera kan schieten, niks mis mee. Maar te klein geheugenkaartje? Oh dear...
ik had per ongeluk jpg aangezet om te kijken of ik via wifi kon tetheren met mn smartphone (die dag was ik het kaartje helemaal vergeten.) Nu ik de fotos bekijk doen ze mij een erg denken aan een compact camera. weg alle scherpte.geen fijne details. dynamic range valt nog mee te leven. Morgen gaat de camera gewoon weer mee,dan ga ik na schooltijd voor de herkansing 
Edit, mmm ik overdrijf een beetje maar ik zie wel smearing op pixelniveau
Edit, mmm ik overdrijf een beetje maar ik zie wel smearing op pixelniveau
[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 16-04-2014 22:57 ]
ora et labora
Nee inderdaad. Als je foto's helemaal top zijn in JPG hoef je er ook niets aan te doen. Maar op zijn foto's is de witbalans vaak niet goed. Herstel die maar eens in JPG 
Voorbeeld van een auto die hij gefotografeerd heeft:

Deze auto heb ik overdag ook een keer gefotografeerd:
https://fbcdn-sphotos-h-a...5335917346600410787_o.jpg
Voorbeeld van een auto die hij gefotografeerd heeft:

zie ik daar nu een neppe achtergrondvervaging?.pdebie schreef op woensdag 16 april 2014 @ 22:53:
ik heb een paar van de jpgs op mn flicker gegooid dus zonder editen of lightroom. ik had de witbalans via de camera op zonlicht gezet en dus is de witbalans wel ok.het was ook geen moeilijk light gelukkig.

ora et labora
Alle camera's hebben brakke JPEG output : Niks nieuws toch ?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
ja, de DOF die ik bereikte met m'n diafragma was niet genoeg vond ik, dus heb ik even gespeeld met photoshop. Ben daar alleen nog niet zo'n held inmrc4nl schreef op woensdag 16 april 2014 @ 23:11:
[...]
zie ik daar nu een neppe achtergrondvervaging?.
Dat is met name te zien aan de randen van de auto. Daar zie je duidelijk de overloop. Geen idee hoe ik dat beter kan krijgen. Dus even puzzelen nog
Ik denk dat een aantal van ons, ik ook, zeker na een paar uur bezinning, hier wel wat van kunnen leren.
http://photographylife.co...18-300mm-lenses-part-deux
Over het gebruik van een superzoom VS primes
http://photographylife.co...18-300mm-lenses-part-deux
Over het gebruik van een superzoom VS primes
I can't wait to shoot!
Leuk geschreven, maar nogal een open deur 
Verder is de Nikon 18-300 (mede vanwege zijn prijskaartje van bijna 800 euro) niet het beste voorbeeld van matig presterende superzooms zoals die hier nog wel eens verguisd worden.
Maar het is niet voor niets dat ik een 200-400 gebruik, in plaats van een vaste 300, 400 of zelfs 500mm lens. Flexibiliteit heeft absoluut zijn meerwaarde
Verder is de Nikon 18-300 (mede vanwege zijn prijskaartje van bijna 800 euro) niet het beste voorbeeld van matig presterende superzooms zoals die hier nog wel eens verguisd worden.
Maar het is niet voor niets dat ik een 200-400 gebruik, in plaats van een vaste 300, 400 of zelfs 500mm lens. Flexibiliteit heeft absoluut zijn meerwaarde

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Op tele kan ik mij voorstellen dat het zijn meerwaarde heeft, daar onder is het voor mij gewoon weer de oude discussie zoom vs prime die we hier al járen voeren 
Voor mij zijn het primes, voor iemand anders (super) zooms, even goede vrienden
Voor mij zijn het primes, voor iemand anders (super) zooms, even goede vrienden
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ga morgen in Overvoorde (http://www.bunkerfotos.nl/Overvoorde1.pdf) de bunkers in. Heb de 18-55 3.5-5.6 en de plastic fantastic 50mm 1.8. De ruimten zijn echter zo klein dat laatstgenoemde al te dichtbij komt (even uitgetest in een kleine kamer hier). Zal dan beter zijn om de 18-55 mee te nemen. Jullie nog tips mbt standen, apertures enz.?
Iso 6400 en verder wide open schieten zou ik zo zeggen. De 50mm is leuk voor detailfoto's en close ups (bokeh!) maar je moet m niet willen gebruiken als normaal/groothoek.
Probeer met je kitlens ook niet in te zoomen, daardoor verlies je ook licht.En op groothoek kan je langere sluitertijden gebruiken zonder bewogen foto ste hebben
ik heb wel eens bij de bunkers op pamups gelopen, en het was best... donker. ik had veel moeite de sluitertijd acceptabel te houden.
kleine opmerking, met een flitser is de beschikbare hoeveelheid licht uiteraard geen probleem. al vind ik het vaak te hard en daardoor niet mooi.
Probeer met je kitlens ook niet in te zoomen, daardoor verlies je ook licht.En op groothoek kan je langere sluitertijden gebruiken zonder bewogen foto ste hebben
ik heb wel eens bij de bunkers op pamups gelopen, en het was best... donker. ik had veel moeite de sluitertijd acceptabel te houden.
kleine opmerking, met een flitser is de beschikbare hoeveelheid licht uiteraard geen probleem. al vind ik het vaak te hard en daardoor niet mooi.
[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 21-04-2014 01:32 ]
ora et labora
Statief bij je? Want mij lijken die ruimtes behoorlijk donker.
Bedankt voor de tips. Zal ISO op 6400 zetten en statief meenemen. Het is een rondleiding, dus ik weet niet of er altijd ruimte is om statief neer te zetten zonder andere mensen er mee in de weg te zitten.
Update : ben nu onderweg en ineens schiet me iets te binnen over AF assist. Wat googlen leert mij dat dit op de 60d alleen kan met je interne flitser omhoog, maar ik wil helemaal niet flitsen. Kan dat dan ook?
Update : ben nu onderweg en ineens schiet me iets te binnen over AF assist. Wat googlen leert mij dat dit op de 60d alleen kan met je interne flitser omhoog, maar ik wil helemaal niet flitsen. Kan dat dan ook?
[ Voor 34% gewijzigd door Dancing_Animal op 21-04-2014 10:57 ]
Verwijderd
Geen idee, maar het is sowieso geen slecht idee om een goede zaklamp mee te nemen natuurlijk. Verder: wel ISO weer even naar beneden draaien als je camera op het statief staat he? 
Wat je trouwens ook kan doen is een wit vlak (desnoods een stuk papier) of een spiegeltje meenemen en dit schuin voor je flitser houden, zodat de flits naar boven wordt weerkaatst. Het licht kaatst dan terug van een groot oppervlak op het plafond en geeft dan een veel mooier, zachter licht.
Wat je trouwens ook kan doen is een wit vlak (desnoods een stuk papier) of een spiegeltje meenemen en dit schuin voor je flitser houden, zodat de flits naar boven wordt weerkaatst. Het licht kaatst dan terug van een groot oppervlak op het plafond en geeft dan een veel mooier, zachter licht.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2014 12:23 ]
ISO6400 en statief.... als je een statief hebt, kun je gewoon een normale iso gebruiken.
Die heeft ook maar een zoomfactor van 2. Pauperlens.Orion84 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 07:20:
Ja da's waar. Statief is uiteindelijk niet meegegaan. De ruimtes waren doorgaans goed verlicht, alleen was het wel een grote groep, waardoor er best vaak iemand in de weg stond. Niks aan te doen, was verder wel leuk om eens te zien. Zal eens kijken of er iets tussen zit dat de moeite is om te posten ergens op GoT.Universal Creations schreef op maandag 21 april 2014 @ 12:32:
ISO6400 en statief.... als je een statief hebt, kun je gewoon een normale iso gebruiken.
Tip voor de volgende keer:Dancing_Animal schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:52:
[...]
alleen was het wel een grote groep, waardoor er best vaak iemand in de weg stond. Niks aan te doen, was verder wel leuk om eens te zien.
Zoek tijdens de rondleiding een goede plek om te gaan staan. Zodra de mensen vertrekken naar de volgende ruimte, neem de foto die je wilde en loop als laatste naar de volgende ruimte
Cool, back to basics: Een betaalbare en draagbare 4x5 (Inch...!) camera...

https://wanderlustcameras.com/

https://wanderlustcameras.com/
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
alleen zo jammer dat je er standaard een pinhole lens meekrijgt, en de beschikbare lenzen zijn er weinig (aka veel 4x5 lenzen passen niet)
[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 23-04-2014 21:47 ]
ora et labora
Schneider Kreuznach schijnt nog wel wat passende lenzen te hebben...
Fraaie diashow gemaakt met en/of over bovenstaande camera:
https://www.facebook.com/...5374260283&type=1&theater
Fraaie diashow gemaakt met en/of over bovenstaande camera:
https://www.facebook.com/...5374260283&type=1&theater
http://www.dpreview.com/n...medium=text&ref=title_0_1
Ongeveer €1500 voor de body en iets minder voor de trage kitlens....
De body is zo duur, want het wordt gemaakt van een blok aluminium (van een paar euro) en wordt 45min met de hand gepolijst..... Ik weet niet wat meneer de polijster verdiend per uur, maar als dat in verhouding is tot de prijs, dan solliciteer ik vandaag nog op die functie.
Voor dat geld heb ik toch liever een A7R met Zeiss FE 55/1.8 erop, als ik toch mirrorless wil. Is tenminste fullframe en lichtsterk.
Ongeveer €1500 voor de body en iets minder voor de trage kitlens....

De body is zo duur, want het wordt gemaakt van een blok aluminium (van een paar euro) en wordt 45min met de hand gepolijst..... Ik weet niet wat meneer de polijster verdiend per uur, maar als dat in verhouding is tot de prijs, dan solliciteer ik vandaag nog op die functie.
Voor dat geld heb ik toch liever een A7R met Zeiss FE 55/1.8 erop, als ik toch mirrorless wil. Is tenminste fullframe en lichtsterk.
leica is niet voor de massa, althans ik denk dat dat de visie van leica is vandaar het bijbehorende prijskaartje. Ik vind het iig wel een moedige poging. Het is geen rebranded model van een andere maker Zoals leica wel vaker met panasonic heeft gedaan, en hasselblad met sony
en dan te bedenken dat de huidige M leicas ook gewoon mirrorless zijn
[ze missen wel een uber cool touchscreen]
in de text op dpr staat dat ze een blok van 1.2 kilo naar een body van 98 gram maakten. dat kost wel de nodige productietijd van de cnc machines en gereedschap (ok aluminium is vrij zacht).
en dan te bedenken dat de huidige M leicas ook gewoon mirrorless zijn
[ze missen wel een uber cool touchscreen]
vergeet niet dat het niet gegoten word, maar verspaand.Universal Creations schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:48:
http://www.dpreview.com/n...medium=text&ref=title_0_1
Ongeveer €1500 voor de body en iets minder voor de trage kitlens....![]()
in de text op dpr staat dat ze een blok van 1.2 kilo naar een body van 98 gram maakten. dat kost wel de nodige productietijd van de cnc machines en gereedschap (ok aluminium is vrij zacht).
[ Voor 57% gewijzigd door mrc4nl op 24-04-2014 23:00 ]
ora et labora
Als je moet vragen wat het kost, dan is het niet voor jou bedoeld... 
Ik zag er van voren nog wel een beetje Samsung in overigens...
En nogmaals, Een horloge van een paar tientjes geeft net zo goed de tijd aan als een gouden Rolex of een dikke Breitling. Om over de echt dure merken nog maar te zwijgen. Maar daar gaat het helemaal niet om...
Wel grappig dat juist Leica de eerste (?) is met een camera helemaal zonder knoppen op de achterkant.

Ik zag er van voren nog wel een beetje Samsung in overigens...

Daar heeft Leica ook wel wat toestelletjes en lensjes voor...Universal Creations schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:48:
[...] Is tenminste fullframe en lichtsterk.
En nogmaals, Een horloge van een paar tientjes geeft net zo goed de tijd aan als een gouden Rolex of een dikke Breitling. Om over de echt dure merken nog maar te zwijgen. Maar daar gaat het helemaal niet om...
Wel grappig dat juist Leica de eerste (?) is met een camera helemaal zonder knoppen op de achterkant.
[ Voor 100% gewijzigd door Fiber op 24-04-2014 23:28 ]
Even wat anders, het schijnt morgen erg mooi weer te worden, en ik heb toch vrij.
Mijn bedoeling was om eens wat foto's te gaan schieten op een mooie plek in Limburg, iemand suggesties?
Mijn bedoeling was om eens wat foto's te gaan schieten op een mooie plek in Limburg, iemand suggesties?
ora et labora
Valkenburg, Margraten, Mheer, die hoek...
Uhu, met een factor 4 hoger prijskaartje....Fiber schreef op donderdag 24 april 2014 @ 20:56:
Daar heeft Leica ook wel wat toestelletjes en lensjes voor...
Voor wat betreft Noord-Limburg:mrc4nl schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 00:25:
Even wat anders, het schijnt morgen erg mooi weer te worden, en ik heb toch vrij.
- Peelgebied (Griendsveen/Helenaveen) maar dat is met name leuk als je de fiets meeneemt.
- Duitse begraafplaats in IJsselsteijn
- Maasduinen Venlo (tevens dicht bij de Kasteeltuinen Arcen)
Ik zal nog wel een keer naar limburg gaan.
Zo to horen mooie plekken genoeg
Zo to horen mooie plekken genoeg
ora et labora
Brunssummerheide: https://www.flickr.com/ph...s/sets/72157641932999233/
Hmmm... zit er aan te denken om een doka-cursus te volgen (en die begint komende donderdag al), heb al een aantal jaar een hele ontwikkelset in mijn berging staan, maar nooit iets mee gedaan.
Maar ik heb dan ook nog geen analoge camera.
Iemand die me hier kan adviseren; ik zie hier in de buurt een Rollei XF 35 met Sonnar 2.3/40mm voor €25. Is dat wat? Een meetzoeker camera lijkt me iig wel wat.
Alternatief is om een analoge canon eos aan te schaffen. Maar dat vind ik eigenlijk geen voordeel bieden tov mijn EOS 5D MKII. Zo'n rangefinder is wellicht nog wel leuk.
Andere vraag: waar haal ik op korte termijn zwart/wit-film?
Maar ik heb dan ook nog geen analoge camera.

Iemand die me hier kan adviseren; ik zie hier in de buurt een Rollei XF 35 met Sonnar 2.3/40mm voor €25. Is dat wat? Een meetzoeker camera lijkt me iig wel wat.
Alternatief is om een analoge canon eos aan te schaffen. Maar dat vind ik eigenlijk geen voordeel bieden tov mijn EOS 5D MKII. Zo'n rangefinder is wellicht nog wel leuk.
http://www.fotofilmfabrie...Kodak-zwartwit-film--135/?inquestos schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 19:18:
ik denk dat je bij een fotozaak niet snel zwart wit film zal tegenkomen.
ora et labora
Leuk ding, als hij nog goed is lijkt me daar niks mis mee. Prijs lijkt me wel een tientje te hoog of zo...inquestos schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 19:18:
[...]ik zie hier in de buurt een Rollei XF 35 met Sonnar 2.3/40mm voor €25. Is dat wat? Een meetzoeker camera lijkt me iig wel wat.
Doe die er gewoon ook bij. Voordeel is dat de lenzen van je 5D er gewoon op passen en feilloos werken...Alternatief is om een analoge canon eos aan te schaffen. Maar dat vind ik eigenlijk geen voordeel bieden tov mijn EOS 5D MKII...
Bij de Hema...?Andere vraag: waar haal ik op korte termijn zwart/wit-film?
Blijkbaar niet, wel kleur...:
http://www.hema.nl/winkel...&fh_secondid=pnl_38334636
[ Voor 11% gewijzigd door Fiber op 29-04-2014 19:41 ]
Bedankt voor de tips, ik ga 'm morgen gewoon bekijken; en kijken of er nog iets van de prijs afkan, maar zoveel keus heb ik hier in de buurt niet. Het is deze of een eos 5D (prijs onbekend). Ik bestel alvast wat Z/W-film op de site van mrc4nl. Zal voor de eerste les wat te laat worden voor het binnen is, maar dat zal niet zo heel belangrijk zijn.
En waarom Kodak?
Maakt het eigenlijk nog uit T-Max of Tri-X? Ik denk zelf aan ASA400. Grove korrel maakt me niet zoveel uit.mrc4nl schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 19:37:
[...]
http://www.fotofilmfabrie...Kodak-zwartwit-film--135/?
ik denk dat je bij een fotozaak niet snel zwart wit fulm zal tegenkomen.
En waarom Kodak?
Ja, maar dan kan ik net zo goed met mijn huidige camera foto's schieten. Voordeel van die Rollei is nog dat die lekker compact is, en een keer wat anders.Fiber schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 19:40:
Doe die er gewoon ook bij. Voordeel is dat de lenzen van je 5D er gewoon op passen en feilloos werken...
[ Voor 22% gewijzigd door inquestos op 29-04-2014 20:07 ]
Analoog is toch anders...inquestos schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:04:
[...]
Ja, maar dan kan ik net zo goed met mijn huidige camera foto's schieten. Voordeel van die Rollei is nog dat die lekker compact is, en een keer wat anders.
En zo'n analoge EOS kost bijna letterlijk geen drol...:
http://www.marktplaats.nl...rice&sortOrder=increasing
ik heb er zelf ook wel eens wat besteld, ging redelijk snel.inquestos schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:04:
Bedankt voor de tips, ik ga 'm morgen gewoon bekijken; en kijken of er nog iets van de prijs afkan, maar zoveel keus heb ik hier in de buurt niet. Het is deze of een eos 5D (prijs onbekend). Ik bestel alvast wat Z/W-film op de site van mrc4nl. Zal voor de eerste les wat te laat worden voor het binnen is, maar dat zal niet zo heel belangrijk zijn.
ow geen idee, maar Kodac staat mij bij als een goed merk voor film. Bij agfa heb ik zo'n mn twijels.[...]
Maakt het eigenlijk nog uit T-Max of Tri-X? Ik denk zelf aan ASA400. Grove korrel maakt me niet zoveel uit.
En waarom Kodak?
enne had je hier al gekeken? -> Het grote analoog topic
@ hieronder, is een minolta hi matic misschien iets voor je?
[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 29-04-2014 22:03 ]
ora et labora
Ha, zo'n eos kost minder dan een rolletje! Maar eerst maar eens een rangefinder, meer een camera om vaak/altijd bij te hebben. En ik heb zowel van T-Max of Tri-X wat besteld, we gaan het zien.
Als je een levend analoog forum zoekt kan je het beste even op www.analoogfotoforum.nl kijken.
Hier zit ik ook aangezien tweakers helaas niet zo analoog minded is
Erg veel kennis aanwezig daar, dus daar kan je erg goed geholpen worden met van alles.
Wat betreft de Rollei XF 35. Is een prima cameraatje en de Sonnar lens die erin zit is een fijne lens. Enige is wel dat je natuurlijk niet echt handmatige controle hebt met de XF35. Maar voor 25 euro kan je je er geen buil aan vallen volgens mij
Hier zit ik ook aangezien tweakers helaas niet zo analoog minded is
Erg veel kennis aanwezig daar, dus daar kan je erg goed geholpen worden met van alles.
Wat betreft de Rollei XF 35. Is een prima cameraatje en de Sonnar lens die erin zit is een fijne lens. Enige is wel dat je natuurlijk niet echt handmatige controle hebt met de XF35. Maar voor 25 euro kan je je er geen buil aan vallen volgens mij
[ Voor 53% gewijzigd door Leevmeister op 29-04-2014 22:58 ]
Ik ben zelf ook absoluut niet analoog-minded. Ik heb geloof ik al 6 jaar een doka in de kast; nooit gebruikt. En heel wat doka-boeken; nooit gelezen
. Wel dus de intentie om er me ooit in te verdiepen, dus laat ik mezelf maar eens forceren door het echt te doen. Maar ik geloof niet dat ik ooit fanatiek analoog ga schieten. Wat mij betreft toch een gepasseerd station. De voordelen van digitaal zijn voor mij veel groter. We zullen zien.
Zie net deze vraag op CT.nl (http://computertotaal.nl/...en-zijn-fotos-jpg-formaat)
Die dingen zitten er niet voor niets op.
** edit: tijdelijk accountje aangemaakt op CT en even uitleg gegeven **
** edit 2
Sinds gisteren eigenaar van twee 24" Dell P2414H IPS schermen
Vanavond aansluiten en testen.
Wat dacht je van eeeh..... niet!Met welk programma kan ik een watermerk verwijderen, het zijn foto's met jpg formaat?

** edit: tijdelijk accountje aangemaakt op CT en even uitleg gegeven **
** edit 2
Sinds gisteren eigenaar van twee 24" Dell P2414H IPS schermen
Vanavond aansluiten en testen.
[ Voor 22% gewijzigd door PdeBie op 01-05-2014 11:39 ]
Achter T-Max en Tri-X zitten een heel ander techniek. T-Max films hebben een zogenaamd t-grain korrel. Dit is een moderne techniek (inmiddels denk ik ook al zo'n 25 jaar oud), waarmee je met een zelfde ISO waarde een veel fijnere korrel kan krijgen. De T-Max 400 heeft een veel fijnere korrel dan de Tri-X, ligt veel dichter in de buurt van een klassieke ISO 100 film. Film heeft heel andere eigenschappen dan klassieke films. Wanneer je voor een grovere korrel gaat, is Tri-X je keuze.inquestos schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:04:
[...]
Maakt het eigenlijk nog uit T-Max of Tri-X? Ik denk zelf aan ASA400. Grove korrel maakt me niet zoveel uit.
En waarom Kodak?
De t-grain techniek wordt gebruikt in Kodak T-Max, Ilford Delta en Fuji Neopan films, alle andere films hebben een klassieke korrel.
En waarom Kodak, tja, goed betrouwbaar merk, maar bijvoorbeeld Foma of Rollei maken ook gewoon goede klassieke ISO 400 films, echter met een ander karakter. De Kodak Tri-X is/was de keuze van met name vele straatfotografen en is nog steeds de meest gebruikte zwartwit films wereldwijd. Technisch niet de beste film die er is, maar wel een film met een heel mooi karakter.
Wanneer je een klassieke ISO 100 film zoekt, zou ik deze gebruiken: http://www.fotofilmfabrie...ox-CHS-100-II-135-36-371/ Erg mooie film naar mijn idee.
Overigens vind ik zelf analoog zeker geen gepasseerd station, het is alleen een andere manier van werken, maar kan minstens zulke mooie en bevredigende resultaten opleveren. En paar uur in de doka is naar mijn idee een stuk fijner dan achter de computer zitten
-edit-
Waarom? Agfa is een wat apart verhaal, bedrijf is failliet gegaan en daarna opgesplitst, maar Agfa APX films zijn jaren lang mijn keuze geweest, zeker voor laaggevoelige films, kon en kan Kodak naar mijn idee niet aan tippen. Zelfde geldt voor het papier, heb altijd met Agfa papier gewerkt, gelukkig heeft Adox - http://www.fotofilmfabrie...etpapier-32/Adox-MCC-110/ - dit gat nu opgevangen.
Hoe dat nu zit met de APX films van Agfa is me niet helemaal duidelijk, Agfa Leverkussen bestaat namelijk niet meer, maar de films die Agfa Gevaert nog produceert zijn ook gewoon erg goed.
- edit 2 -
Vind watermerken op foto's nogal kansloze acties. Zijn altijd op zijn hoogst middelmatige fotografen die dat doen. Van 's werelds beste fotografen zijn er genoeg foto's te vinden zonder watermerk en dan ga je als matig fotograaf je matige foto's nog eens downgraden met een één of ander ranzig watermerkpdebie schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 11:02:
Zie net deze vraag op CT.nl (http://computertotaal.nl/...en-zijn-fotos-jpg-formaat)
[...]
Wat dacht je van eeeh..... niet!

[ Voor 29% gewijzigd door lateef op 01-05-2014 12:03 ]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Lateef, ik heb 2 rolletjes Tri-X en één T-max besteld (beide ASA400). Tri-X lijkt me inderdaad wel interessant voor straatfotografie.
Hoe zit het eigenlijk met fotopapier. Heb hier nog stapels Ilford papier liggen, in allerlei formaten, maar dat is al jaren oud. Blijft dat houdbaar? Zal vanavond een velletje meenemen om te testen.
Camera is overigens ook binnen. Ik post nog wel een fototje. Helaas is de meetzoeker niet helemaal goed (verticaal) uitgelijnd. Ik heb de camera al opengemaakt; horizontaal kon ik het met een schroefje uitlijnen, verticaal helaas niet, dus het focussen is wat behelpen.
Hoe zit het eigenlijk met fotopapier. Heb hier nog stapels Ilford papier liggen, in allerlei formaten, maar dat is al jaren oud. Blijft dat houdbaar? Zal vanavond een velletje meenemen om te testen.
Camera is overigens ook binnen. Ik post nog wel een fototje. Helaas is de meetzoeker niet helemaal goed (verticaal) uitgelijnd. Ik heb de camera al opengemaakt; horizontaal kon ik het met een schroefje uitlijnen, verticaal helaas niet, dus het focussen is wat behelpen.
Graag gedaan en goeie keus! Tri-X inderdaad voor op straat, T-Max is bijvoorbeeld een goede keus voor landschappen.inquestos schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:20:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord
Papier heeft (helaas) ook een houdbaarheidsdatum, papier van jaren oud wordt niet beter, al zijn er mensen die daar anders over denkeninquestos schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:20:
Zelf uitlijnen van een meetzoeker is inderdaad erg lastig. Wel zonde, want dan wordt het eigenlijk meer een point 'n shoot camera. Professioneel laten uitlijnen is helaas een redelijk dure grap, waarschijnlijk niet de moeite waard om met je camera te laten doen.inquestos schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:20: