Ik heb jarenlang een doka gehad. In vergelijking met digitaal inscannen, kost een negatief afdrukken veel tijd en geld. Het juiste papier uitzoeken, delen tegenhouden en niet tegenhouden tijdens het belichten, proefadrukken maken, et cetera. En dan de kosten van het doka materiaal. Een aparte ruimte voor de doka is er nodig. Het chemisch afval bij een scheidingsstation inleveren.Dagg schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:29:
Stel dat met de manier beschreven op petapixel de manier is om alle informatie op te slaan die een negatief bevat, wordt deze alsnog omgezet. En hoe zijn ze daar toe gekomen?
Je kunt zelfs verder gaan met de vraag of het negatief wel goed ontwikkeld is als je praat over wat de fotograaf zelf voor ogen had. En dan ook nog hoe goed zijn de negatieven bewaard gebleven.
https://www.archives.gov/...gs-maintenance/film-based
Allemaal vragen waar ik geen antwoord voor heb, leuk vind om in te duiken maar er moet uiteindelijk wel een keuze gemaakt worden. Belangrijkste voor mij is in ieder geval het reproduceren van negatieven. Misschien ook de oude manier van reproduceren in de donkere kamer meenemen ter vergelijking in tijd en kosten, ook al weet ik dat ik graag scans wil hebben als een contactsheet en scannen altijd een onderdeel zal zijn.
Foto afdrukken - foto ontwikkelen - foto printen
Met alle mogelijke stappen die nodig zijn tussen het ontwikkelen en reproduceren zoals bewerken, uitvergroten, archiveren. Waarbij ik uitga van 120 negatief uitvergroten naar maximaal 800x800mm met een nominale kijkafstand van 600-900mm. Ik zeg succes met deze rabithole.
Houdt het maar bij het digitaal inscannen. Veel makkelijker, goedkoper, meer mogelijkheden en beter voor het milieu en de gezondheid.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
:strip_exif()/f/image/lbjqBSmLUlsAxnOwHK0mmUnz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QXE6iLFrAoWj3UBh364ZLOUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T1iKwBTzOc2cQGjTLhGTf1If.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qjCu728wEtNVPO3NWRuwqDvg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wSRwPfjvWW7SQbpqX7zVOKeK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kGuC667efVZ8aVMUpJ9v0AFV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PWmKDNlqUCOTveLyLS5VLonA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gLBOd09VHaoM9oBblsBs0qTx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f8GJPbrtaedAcFzjeTZPEiXs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PUXYKoJhlyT5Ypz8HGVL0U3z.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mZ3Xeh2ue9zwSXWK9jBP7bf3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W960km6zowf4ooBw4zIT2IRf.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/S5uC1I0wiWVxLRF6amEn4ySq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/biTP5nC16CyPWjYK6JDsatgL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DDS33DsyVZy0RcO89Ma4lRP7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fGhQllrnJjDYW6c96cE6rUSp.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mfx45TjkYskfFXPBEJ5vuSkm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W3TfuidJDu5Y5rtlTjLLRw96.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BPMvMEWKaSm1wi7eIVlvQAZd.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/dLMhBfZd0ZMaSumdzyEMd64c.jpg?f=fotoalbum_large)