@
Spotmatic Het is vooral nieuwsgierigheid geweest dit jaar. In 2024 begon ik stilaan er terug in te komen met digitale fotografie en begin dit jaar, zonder te veel na te denken, een SRT-303b gekocht, te laat bedacht dat die lens uiteraard niet op een Alpha past. Maar goed, als iemand die vooral in zijn vrije tijd eens wat foto's wenst te trekken dacht ik bij mezelf van: kan geen kwaad. Eens kijken hoe het toestel het doet en misschien ook mee op vakantie nemen.
Omdat de 50mm lens die ik had op sommige momenten te beperkt aanvoelde, op eBay op zoek gegaan naar iets dat wat meer opties bood en op een gegeven moment kwam ik een lens tegen inclusief toestel, een XG-1, voor de prijs die de meeste mensen alleen al voor de lens vroegen. Ook al omdat het toestel opgelijst stond als "niet werkend". Bleek deze alleen nieuwe batterijen nodig te hebben.
Uiteindelijk de beslissing genomen deze toestellen ook mee op vakantie te nemen. Weer een ervaring rijker op die manier, maar ook memorabeler net omdat je terug moet nadenken over waar je een foto van neemt. En op vakantie dan ook nog eens voor zeer weinig geld de X-700 op de kop getikt. Al is dat niet zo vreemd in Japan met een grote, levendige tweedehandsmarkt.
Wat bij mij vooral speelt is dat ik het zonde zou vinden om alles weg te doen, terwijl ik aan de andere kant ook moet erkennen dat de toestellen oud aan het worden zijn en niet het eeuwige leven hebben. Er zijn ook niet veel plaatsen meer waar je onderhoud of herstellingen kunt laten uitvoeren en als je ze vindt zijn de kosten te hoog in vergelijking met de waarde van deze toestellen waarbij diezelfde service punten vaak ook gewoon dezelfde toestellen verkopen die reeds een onderhoud hebben gehad.
Heb je dan een toestel dat een hogere waarde heeft, zoals een Leica, dan wordt dat al sneller de moeite om onderhoude te laten uitvoeren. En dat is waar ik nu gevangen zit. Maar voor iemand die gewoon in zijn vrije tijd de analoge fotografie beter wenst te leren kennen wil ik ook niet onmiddelijk en in 1 keer overstappen op de waardevollere klassiekers maar blijf je dan wel met het risico zitten dat een toestel snel defect kan gaan. Maar ik waardeer dan weer wel de mogelijkheid van een SLR om lenzen te wisselen en zo meer variatie te kunnen inbrengen in wat je kunt vastleggen terwijl de oudere technologie er net ook voor zorgt dat je leert hoe bijv. diafragma en sluitertijd met elkaar samenwerken, maar ook hoe het diafragma invloed heeft op de diepte van je foto. Je kan en mag het niet bruteforcen, zoals je met digitaal kunt, maar je moet net leren van daar op te letten. Zo wordt elke foto steeds meer een bewuste keuze. En het is net dat wat me aantrekt tot die oudere toestellen.
Toen ik terug kwam van vakantie en enkele weken later die foto's opnieuw kon bekijken verbaasde het mij hoeveel ik nog wist van de omstandigheden waarin die foto's getrokken werden. Iets wat met echt niet lukt bij mijn digitaal gemaakte foto's.
Mijn doelstellingen voor 2026 horen dan ook te zijn:
- Zorgen dat ik minstens 1 goed, analoog toestel heb waarop ik nog jaren kan vertrouwen en waarmee ik kan leren en experimenteren.
- Zelf negatieven leren scannen. Het lab levert goed werk, maar ik wil zelf ook een scan oplossing vinden om zo ook daarvan te leren en te experimenteren
- Als we eenmaal kunnen scannen, leren ontwikkelen. Zeker zwart/wit moet tot de mogelijkheden behoren in het volgende jaar. Kleur kunnen we daarna optioneel nog toevoegen.
@
koraks, het is niet de condensator spijtig genoeg.
No keyboard detected. Press F1 to continue.