Ik moet mijn setup nog eens delen @
Xfile en ja ik gebruik met die vellen ook een masker. Ik loop zelf er tegen aan dat ondanks alles ‘goed’ te doen de foto’s erg blauw zijn. Ik heb 5000k licht en stel de camera ook zo in. Ik wil snappen wat er gebeurt want de kleurprofielen in de scanners zijn niet voor niets bedacht, mag aannemen dat daar ook alles blauw uit zou komen anders.
Goed punt van het dynamisch bereik, iets waar ik ook nog naar aan het kijken ben voor een eventuele keuze om met een camera de negatieven te scannen.
Ik schiet momenteel op vakantie dia en negatief en ben benieuwd naar de uitkomst. Zelf heb ik het idee dat digitaal las kan hebben van pixel bleeding en ben er nog niet achter of dit met film ook kan voorkomen.
De discussies op internet gaan beide kanten op dat de ene zegt dat film een groter dynamisch bereik heeft en de ander de digitale camera’s.
Ik neig momenteel naar jouw filmhouder en de aanschaf van een tweedehands digitale (pixelshift) camera. Mijn huidige digitale camera kan niet inzoomen of lenzen verwisselen om een mooie grote (pixelwise) scan te maken. Wat ik wel gezien heb ik dat mijn camera beter beeld haalt uit de negatieven dan de geteste Noritsu maar zeker niet beter dan de Imacon. Waarom ik pixelshift heb genoteerd is mij weer ontgaan merk ik..
Ik denk voor nu dat dat de beste en een vrij voordelige keuze is op dit moment voor mij. De Imacon kan ik huren mocht ik echt goede grote uitdraaien willen.
Wil nog wel een keer een echte drumscanner proberen en een goed lab zoals aap om te zien wat er allemaal mogelijk is.
Als ik terug ben en het werk mij niet opslokt laat ik nog zien wat ik tot nu toe uitgetest heb en wat daar voor mij persoonlijk uitgekomen is. Ik ben er nog niet qua keuzes maken, dat is wel duidelijk. Hier alvast een preview tussen max tiff van de Noritsu en de Imacon waarbij het voor mij om de lucht te doen was:
/f/image/fGhQllrnJjDYW6c96cE6rUSp.png?f=fotoalbum_large)
Een bestandsgrote verschil van 2x, >1,5 verschil in pixels en dan nog een kleurverschil en een eigenlijk te onderbelichte foto.
edit:
En de prijs voor Ektar was een 120 rol. Net iets duurder dan een Portra 120 maar niet zo’n groot verschil tussen beide als bij 135 film, de prijs die jij aangaf.
[
Voor 17% gewijzigd door
Dagg op 19-10-2025 20:24
]