Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:26
Ik zit nog te piekeren of ik niet een keer een 120 film scan/dupliceer optie moet aanschaffen. Ik heb met enige regelmaat wel eens gekke filmformaten die ik wil scannen maar ook weer niet zo vaak. Ik heb deze langs zien komen als opties:
https://www.cutasunda.com/products.html
https://www.kaiser-fotote...dukte/artikel.php?nr=2457
https://clifforth.co.uk/index.php
Maar tot op de dag van vandaag ben ik er nog niet aan begonnen, dus ik heb geen ervaringen met deze apparaten om te delen helaas. Mijn probleem is ook dat ik dan eigenlijk nog wat meer spullen zou moeten aanschaffen (lichtpaneel, macro lens, misschien een copy-stand) dus het is een wat grotere hobbel in de weg.

Wat betreft scannen van negatieven, je moet echt zelf bedenken wat je er uit wilt halen. Mijn eigen (oude) negatieven heb ik allemaal met mijn eerste Plustek scanner gescand. Misschien zou ik daar nu meer uit kunnen halen met een nieuwere scanner of wat meer nabewerking, maar het materiaal is niet zo goed dat ik daar echt veel verschil in ga zien. Als je natuurlijk vroeger op goede film schoot met goed glas, dan is er wellicht meer te halen uit je basismateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 16:37
Dagg schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:47:
Ik heb nu ook een Ektachrome gekocht om te proberen na wat uitstapjes zoals CineStill en Phoenix.
Zo vind ik voor een bepaald doel de Phoenix 200 maar ook de Portra 800 films mij wel aanspreken.
Voordeel van dia is dat je geen negatief hoeft om te zetten in een positief.
Nadeel is de prijs voor kleinbeeld dia: 35 euro, plus ontwikkelkosten.
Ik vind de vergelijking niet echt recht doen aan de genoemde scanners. Ik had nog een andere review gezien en ik moet tot nu toe bekennen dat ondanks ik het er niet helemaal mee eens ben het vooral te maken heeft met wat wil je er uit halen. Zoals de opmerking over de Imacon, wat moet je met al die details.
Het is een interessant onderzoek moet ik zeggen en het heeft ook te maken met de personen achter de apparaten. En een reden om het zelf te willen doen.
Je wou toch je negatieven digitaliseren? Dan moet je er ook alles uithalen wat er in zit, dus ook de details.
Zo merk ik ook dat ik heel veel plezier had aan de Rollei 35S maar dat die nu toch wel aan het af doen is omdat ik niet zo van het zone focussen ben, 36 filmpjes vaak wat veel vind of waarom je eigenlijk twee camera's bij je wilt hebben met twee verschillende ISO rolletjes ed.

Het is voor mij allemaal luxe dat ik dit wil en kan onderzoeken waar ik veel plezier uit haal en nog veel in kan leren en ontwikkelen, en ja die grap is express.

Interessante opstelling @Xfile, dit is misschien ook wel wat voor mij. Ik heb nu met een magnetisch vel, tube van zwart foam en een statief en Kaiser lichttafel een vergelijkbare opstelling waar ik de film net niet helemaal vlak in krijg zo blijkt en toch best even bezig ben met opstellen. Weer een goede tip.
Waarom een magnetisch vel?
Gebruik je maskers bij het digitaliseren?

Bij instellingen van de camera dien je de kleurtemperatuur gelijk te zetten met die van de lichtbron.
Bij mij is de ledpanel 5000K. In de camera zet ik de kleurentemperatuur op flitslicht (dat is 5000K).
Wat informatie over kleurentemperatuur https://www.grobet.be/nl/...nd-je-de-juiste-witbalans

Voordeel van de BlackBox 120 is dat de camera loodrecht op het filmvlak staat. Ik hoef niet elke keer te controleren of het nog wel loodrecht staat.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 12:53
De reactie over het detail komt uit de youtube video, hij heeft het er over wat je nu eigenlijk moet met zoveel detail die de Imacon weet te bewerkstelligen. Het is niet mijn uitspraak in deze. Ik mis bijvoorbeeld contrast/dynamisch bereik vergelijkingen, daar hoor ik hem niet over. Het vergelijk in tijd wat het scannen duurt is ook altijd een goede om mee te nemen zoals hij doet.

Ik gebruik een magnetisch vel om de negatief vlak te houden. Ik heb een A4 door midden gesneden en in alle twee een gat van 60x60mm gesneden waartussen het negatief zit. Zo’n vel heeft het voordeel omdat er een strook negatief dan positief enz is zitten ze altijd op de zelfde plek van elkaar. En inderdaad 5000k licht.

Bij het omzetten pas ik de levels aan om een positief te krijgen en draaien/croppen. Ik weet niet goed wat je met maskers bedoeld.

edit: even opgezocht want ik wist het niet meer, ik heb de ektachrome voor €27 gekocht twee maanden geleden.

[ Voor 6% gewijzigd door Dagg op 29-09-2025 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
Dagg schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:01:
De reactie over het detail komt uit de youtube video, hij heeft het er over wat je nu eigenlijk moet met zoveel detail die de Imacon weet te bewerkstelligen. Het is niet mijn uitspraak in deze. Ik mis bijvoorbeeld contrast/dynamisch bereik vergelijkingen, daar hoor ik hem niet over. Het vergelijk in tijd wat het scannen duurt is ook altijd een goede om mee te nemen zoals hij doet.
Er bestaat geen perfecte scanner. Op een gegeven moment moet je een keuze maken.

Contrast/dynamisch bereik is ook afhankelijk van de film die je gebruikt.
Diafilm heeft bijvoorbeeld een hoger contrast/dynamisch bereik dan een negatieffilm.
Een pre dat een diafilm heeft: de korrel is bijna niet te zien.
Ik gebruik een magnetisch vel om de negatief vlak te houden. Ik heb een A4 door midden gesneden en in alle twee een gat van 60x60mm gesneden waartussen het negatief zit. Zo’n vel heeft het voordeel omdat er een strook negatief dan positief enz is zitten ze altijd op de zelfde plek van elkaar. En inderdaad 5000k licht.
Slim!
Maar bij elke nieuwe belichting moet je dus de 2 vellen uit elkaar halen en strook negatieven opschuiven. Best wel wat werk.
Ik houd het maar een negatiefhouder. Dat werkt even goed en is makkelijker in gebruik.
Bij het omzetten pas ik de levels aan om een positief te krijgen en draaien/croppen. Ik weet niet goed wat je met maskers bedoeld.
Een masker bedekt de hele ledpanel behalve de uitsnede van het negatief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjzqLsi8wPPhuPumESxfPuVsKMs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mZ3Xeh2ue9zwSXWK9jBP7bf3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8YyvombuUJhsGUV06PHQ37mm84=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W960km6zowf4ooBw4zIT2IRf.jpg?f=user_large
edit: even opgezocht want ik wist het niet meer, ik heb de ektachrome voor €27 gekocht twee maanden geleden.
Mooie prijs voor een kleinbeeldfilm!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:55
Tijdje terug een Agfa Optima 335 gekocht op Marktplaats, foto's van het eerste rolletje waren erg leuk om terug te zien. Daarna gekeken hoe ik de negatieven kon scannen: eerst een simpele scanner gebruikt, maar die kwaliteit was vrij slecht.

Toen geprobeerd met digitale camera (Canon 40d met 60mm macro lens) die ik nog had liggen, zeker niet slecht, maar met 12 megapixels hield ik na het croppen wat weinig resolutie over. Uiteindelijk een Sigma 70mm f/2.8 macrolens voor m'n Sony A7 III aangeschaft (90mm Sony was me net wat te prijzig).

Hiermee een opstelling gemaakt, met lichtpaneel en een 3D-geprinte negatiefhouder. Is een uitdaging om alles precies waterpas en recht uit te lijnen, maar uiteindelijk werkt dit wel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idyilo8QZKqQVhNU4ZCO2UYxI6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5uC1I0wiWVxLRF6amEn4ySq.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna ook begonnen om negatieven te scannen die nog bij m'n ouders in de kast lagen. Gebruik nu Grain2Pixel en wat nabewerking in Lightroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeuQSfmFy3CN36xjaUaAJvbNG0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biTP5nC16CyPWjYK6JDsatgL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M88LQbFAowTlIYgrcVZ0t-MahBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDS33DsyVZy0RcO89Ma4lRP7.jpg?f=fotoalbum_large

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 17:47
Xfile schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:25:
[...]

Het is een stuk goedkoper dan diafilm.

[...]

Een scannertest op YouTube YouTube: $200 Film Scanner VS $15000 Film Scanner Comparison
Hij scant met een Epson V600 en de nieuwste tevens laatste scanner van Epson is de V850 pro +- €1100 welke een betere resultaat geeft.
Heel soms kan je die vinden op marktplaats op dit moment wordt er een V800 aangeboden voor €400 deze is overigens bijna de zelfde als de V850 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
audb schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:46:
[...]

Hij scant met een Epson V600 en de nieuwste tevens laatste scanner van Epson is de V850 pro +- €1100 welke een betere resultaat geeft.
Heel soms kan je die vinden op marktplaats op dit moment wordt er een V800 aangeboden voor €400 deze is overigens bijna de zelfde als de V850 Pro.
Ik heb de Epson V500 Photo, maar die gebruik ik alleen nog maar om af en toe een document te scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
sfinx schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:43:
Hiermee een opstelling gemaakt, met lichtpaneel en een 3D-geprinte negatiefhouder. Is een uitdaging om alles precies waterpas en recht uit te lijnen, maar uiteindelijk werkt dit wel goed.
Recht uitlijnen kan je d.m.v. een spiegeltje doen.
https://www.negativelabpro.com/guide/scanning/
Use a mirror to get the camera perfectly parallel to the film - place the mirror on the surface of the light pad. Then align your camera so that the reflection of the lens is exactly centered. See example of using mirror for alignment here.

[ Voor 25% gewijzigd door Xfile op 30-09-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 17:47
Xfile schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:42:
[...]

Recht uitlijnen kan je d.m.v. een spiegeltje doen.
https://www.negativelabpro.com/guide/scanning/

[...]
Er zijn programma`s die je foto waar o.a. ruis in zit sterk kunnen verbeteren.
Topaz Photo pro of AI PhotoIns & Lumiar Neo.
Deze zijn niet echt goedkoop of je zou ze tegen moeten komen :+ maar werken werken heel erg goed is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
audb schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:01:
[...]

Er zijn programma`s die je foto waar o.a. ruis in zit sterk kunnen verbeteren.
Topaz Photo pro of AI PhotoIns & Lumiar Neo.
Deze zijn niet echt goedkoop of je zou ze tegen moeten komen :+ maar werken werken heel erg goed is mijn ervaring.
Yep, Ai kan veel en moet af en toe gokken om de leegtes in te vullen.

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste