Ik heb vandaag wat zitten klooien met sky textures en Shade en ENB. Ik vond de kleuren in FSX vaak niet echt overkomen, vooral in de verte. Je ziet (op foto's) vaak zo'n blauwe gloed op vergelegen bergen, maar in FSX zie je die never nooit niet. En visibility was vaak veel te groot. Ik heb nu settings gevonden en files bewerkt waardoor ik in ieder geval voor GA vluchten nu (imho) meer realistische vergezichten krijg, vooral door het blauw in de verte. (Ik heb het niet getest voor hoogvliegende airliners, maar dat werkt misschien net zo goed.)
Voor mijn recept heb je Shade nodig en de ENB addon.
1. Kies in Shade de preset Day1_default_darker (dan heb je ook schaduwen midden op de dag: je kan natuurlijk ook een andere preset gebruiken: dat is niet van belang voor de blauwe gloed). Copy de preset naar alle andere dagen.
2. Gebruik de ENBseries.ini uit deze zip:
ENBseries.ini
3. Plaats de textures uit deze zip in de map Textures (backup eerst je originelen):
Sky textures. Deze zrogen voor de blauwe 'haze'!
4. Zorg dat je een visibility hebt van 20 miles (om de haze het best te kunnen zien: sowieso is dit best wel een realistische instelling, tenminste voor GA).
Vlieg (in de zomer tenminste) ergens tussen 8 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds (buiten die tijden kan je afhankelijk van je dawn en sunset textures gekke effecten krijgen).
Vergelijking FSX zonder en met addons en edits:
Screenshots genomen op verschillende tijdstippen: