10% kans dat je in je leven arbeidsongeschikt raakt? Werk je dan in de ICT of jongleer je dagelijks met radioactieve koelelementen op een lichtmast langs de A12?
Per jaar wordt gemiddeld ca 0,15% van de beroepsbevolking arbeidsongeschikt. Hiervan is een groot deel omdat ze het psychisch niet meer aankunnen (bij mensen onder de 40 zelfs meer dan de helft). Deze gegevens komen van het RIVM.
Veel arbeidsongeschikten door psychische klachten dus. Gezien je als zelfstandige niet de optie hebt om bij je baas de handdoek in de ring te gooien en lekker doorbetaald thuis te gaan zitten met psychische klachten, valt dat eigenlijk al af. Daarnaast weten we vast van onszelf wel of we ons met ons eigen werk te druk maken of niet, toch?
Dan valt de helft dus al af en resteert er nog een kans van circa 0,075% per jaar voor de lichamelijke klachten en overig. Je hebt een kantoorbaan. Een tegelzetter of een postbode zal 100% arbeidsongeschikt raken zonder benen. Met een kantoorbaan (of thuiswerkbaan) betekent dat nog niet het einde van de wereld.
Dan heb je nog hart en vaartziekten, kanker, of wat voor narigheid dan ook. Dit zijn ook zaken waarvan je van jezelf al kan bepalen of je een verhoogd risico loopt of niet, waarbij de kans dat het mis gaat nog iets kunt verlagen.
Als je dan realistisch gezien alles op een rijtje zet kun je beter de kans van 10% in 30 jaar aanpassen naar 0,05% per jaar, dat maakt 1,5% over een periode van 30 jaar. Factor 6 minder. Dat vind ik overigens ook al erg ruim genomen want ik denk niet dat 1 op de 60 in hun werkende leven arbeidsongeschikt raakt. En zeker in de ICT kan dit nog flink omlaag.
Ik denk niet dat een verzekering dan nog een optie is.
Als het om verzekeringen gaat staan we in Nederland allemaal vooraan de rij om de dikste verzekering af te sluiten, terwijl je deze realistisch gezien eigenlijk niet eens het overwegen waard mag zijn. Maar dat geldt uiteraard voor veel meer verzekeringen, zoals de all risk autoverzekering, of het eigen risico in de zorg. Daar kiest ook een bijzonder laag percentage van mensen ervoor om het eigen risico vrijwillig te verhogen in ruil voor een lagere premie. En dat terwijl je deze binnen 3 jaar al hebt terugverdiend.
Uiteraard is iedereen vrij om zichzelf in te dekken en dat moet men zelf weten. De zekerheid die het je geeft is misschien het geld al meer dan waard zonder dat je naar de cijfers wilt kijken. Maar als er cijfertjes aan te pas komen wil ik wel graag aangeven dat (zoals hierboven) deze soms veel te rooskleurig zijn om een verzekering financieel goed te kunnen praten.
[
Voor 5% gewijzigd door
Divak op 25-01-2017 22:52
]