Ik krijg vanuit een van mijn opdrachtgevers de keuze voorgesteld om een nieuw contract via HarveyNash of Circle8 te laten lopen, de keus is aan mij. Naast wat ‘mooie’ documentatie van die partijen zelf ben ik benieuwd of en hoe de ervaringen hier zijn met die partijen?
@Zumemza Allebei benaderen en vragen wat de voorwaarden en hun marge zijn. Dan kies je de beste?
Wat is zo lees in mijn zzp groepjes hebben ze allebei een lage marge (1 tot 1,25 euro per uur) maar werken ze beide met een reversed billing.Zumemza schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:26:
Ik krijg vanuit een van mijn opdrachtgevers de keuze voorgesteld om een nieuw contract via HarveyNash of Circle8 te laten lopen, de keus is aan mij. Naast wat ‘mooie’ documentatie van die partijen zelf ben ik benieuwd of en hoe de ervaringen hier zijn met die partijen?
Quote van een circle8 gebruiker (ben ik niet)
Circle8 zit er bij mij met 1.25pu tussen. Moet wel zeggen dat hun urenregistratie en reversed billing systeem van te wensen over laat. Kost letterlijk 4x zoveel tijd dan bijvoorbeeld bij flextender.
Daarnaast werken ze met een facturatie kalender waarbij gemiddeld een week later wordt gefactureerd en als je de klant te laat is met goedkeuren zit hun facturatie systeem in beton gegoten en kun je een nog een maand wachten op je geld.
[ Voor 32% gewijzigd door Tylen op 31-10-2025 08:33 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Tijd via Circle8 gezeten, je hoort ze nooit, zitten er met lage marge tussen (bij mantalovereenkomst) en betalen vrijwel altijd op tijdZumemza schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:26:
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Bij een reverse billing geef ik altijd aan dat ik daar een verhoogd tarief voor reken vanwege afhankelijkheid en extra administratie.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Is toch juist minder administratie? Tenminste, in MoneyMonk was t echt 2 klikkenWoy schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:51:
Bij een reverse billing geef ik altijd aan dat ik daar een verhoogd tarief voor reken vanwege afhankelijkheid en extra administratie.
Circle8 gaat de laatste tijd steeds meer naar "betalen wanneer wij betaald zijn" en dat doet je betaaltermijn niet ten goede (of ze overschrijden het regelmatig). HarveyNash geen 1st hand ervaring mee. Cricle8 is hier bij ons (zonder verdere info) ~ 35 dagen. Mogen gewoon zelf factuur opmaken bij voorkeur na ontvangst van hun factuurvoorstel (o.b.v. goedgekeurde en doorgestuurde uren).Zumemza schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:26:
[ Voor 9% gewijzigd door Mirabis op 31-10-2025 09:14 ]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Jup, ik doe t maar gewoon handmatig want heb ook 2 spaarrekeningen en die wil ie niet automatisch overzetten. Dus dan zou ik t nog steeds deels handmatig moeten doen.loewie1984 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:47:
Hebben nog meer mensen trouwens de combi knab/moneybird? Moneybird gaat de oude bankkoppeling eruit gooien en dan mag je weer extra gaan dokken voor de synchronisatie van je transacties. Tis maar 4 euro maar toch weer extra betalen...
Jup, ik laat dan maar alleen de betaalrekeningen gekoppeld. Het is verder toch geen issue.loewie1984 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:47:
Hebben nog meer mensen trouwens de combi knab/moneybird? Moneybird gaat de oude bankkoppeling eruit gooien en dan mag je weer extra gaan dokken voor de synchronisatie van je transacties. Tis maar 4 euro maar toch weer extra betalen...
Ow nee voor de jaaraangifte moet ik even bij de bank kijken
Ja ik zou ook transacties handmatig kunnen inlezen, maar dat vind ik toch een beetje tricky.
Als ik het allemaal zo lees ben je er nog steeds druk mee omdat je bij reversed billing nog steeds zelf eindverantwoordelijk bent. Je zult het dus in de gaten moeten houden allemaal.DennusB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:58:
[...]
Is toch juist minder administratie? Tenminste, in MoneyMonk was t echt 2 klikken
* Destruction zou om o.a die reden niet mee gaan in reversed billing. Iemand anders verkloot de boel (al dan niet bewust) en jij zit zelf met de ellende. Nee dankje.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik heb goede ervaringen met Circle8. Mijn opdrachtgever heeft zelfs alle andere brokers eruit gemikt en alles ondergebracht bij Circle8 qua contractbeheer.Zumemza schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:26:
Hier juist vanwege missers bij automatisch inlezen in het verleden overgestapt naar “ouderwets” de MT940 bestanden inlezen. Die kun je zelf openen en zien wat er eventueel zou ontbreken.loewie1984 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:39:
Ja ik zou ook transacties handmatig kunnen inlezen, maar dat vind ik toch een beetje tricky.
Vraagje. Ik werk als freelance AI engineer. Ik merk/hoor bij steeds meer opdrachten dat ze een hogere dekking voor beroeps aansprakelijkheid vragen/eisen. Ook mede vanuit de toenemende populariteit van AI en regelingen zoals de EU AI Act.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zijn er specifieke verzekeringen die zeer goed te boek staan?
Het klinkt voor mij overigens als een logische vereiste en ook 1 die ik graag verzeker ;-)
Bedragen die vereist zijn varieren van 250K tot meer dan 1M.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zijn er specifieke verzekeringen die zeer goed te boek staan?
Het klinkt voor mij overigens als een logische vereiste en ook 1 die ik graag verzeker ;-)
Is dat relevant dan? Wanneer de tussenpersoon betaald wordt? Moet de tussenpersoon niet voldoe naan de wettelijke betalingstermijn?Mirabis schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:12:
[...]
Circle8 gaat de laatste tijd steeds meer naar "betalen wanneer wij betaald zijn" en dat doet je betaaltermijn niet ten goede (of ze overschrijden het regelmatig). HarveyNash geen 1st hand ervaring mee. Cricle8 is hier bij ons (zonder verdere info) ~ 35 dagen. Mogen gewoon zelf factuur opmaken bij voorkeur na ontvangst van hun factuurvoorstel (o.b.v. goedgekeurde en doorgestuurde uren).
de wettelijke betalingstermijn is 30 dagen voor transacties tussen bedrijven, tenzij anders is afgesproken.
Hier gaan de opdrachtgever en ik 12 maanden langer met elkaar door. €15 uur tarief omhoog ook niet vervelend
My 2 cents:robinsmits schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:45:
Vraagje. Ik werk als freelance AI engineer. Ik merk/hoor bij steeds meer opdrachten dat ze een hogere dekking voor beroeps aansprakelijkheid vragen/eisen. Ook mede vanuit de toenemende populariteit van AI en regelingen zoals de EU AI Act.
Ik verzeker me eigenlijk alleen omdat het vaak een vereiste is van brokers, en omdat het soms om bedragen gaat die ik zelf niet zomaar kan ophoesten. In de praktijk sluit ik alleen verzekeringen af voor risico’s die ik niet kan dragen, of waarvan ik weet dat de kans groot is dat ze zich voordoen en het dan financieel slimmer is om het af te dekken.
Dat bedrijven nu vragen om een hogere dekking “vanwege de AI Act” vind ik eerlijk gezegd wat overdreven. De AI Act is niet zoveel anders dan de AVG, het richt zich gewoon meer op specifieke AI-risico’s. Ik zie niet waarom je daardoor ineens een groter risico zou lopen op directe, verhaalbare schade. Dat was bij de AVG ook niet zo.
Als een organisatie eventuele fouten volledig bij jou probeert neer te leggen, dan klopt er iets niet in de governance. Een engineer kan nooit in z’n eentje verantwoordelijk zijn voor enorme schadebedragen, zolang alles netjes volgens best practices is ingericht. (En als je echt moedwillig iets verprutst, keert de verzekering sowieso niet uit.) Persoonlijk denk ik dat de kans dat iemand daadwerkelijk schade op een zzp’er in de IT weet te verhalen, héél klein is. Ik ken geen enkel voorbeeld waar dat succesvol is gebeurd bij normaal werk.
Dus mijn advies: neem een verzekering, vooral zodat je rechtsbijstand hebt als er ooit iets misgaat en ze jou als zondebok proberen aan te wijzen. Maar houd het bedrag gewoon zo laag mogelijk; de kans dat ze echt iets op jou kunnen verhalen is minimaal.
De bedragen die genoemd worden zijn redelijk standaard voor beroepsaansprakelijkheid. Het was vaak een vereiste om aan de opdracht te beginnen in de gevallen dat ik het nodig hadrobinsmits schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:45:
Ja dat was mijn idee ook. Ik kan me eerlijk gezegd ook al niet meer herinneren wanneer de laatste opdracht was waar het niet gevraagd werd. Ik heb het zowieso standaard al.mrbones92 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:19:
[...]
De bedragen die genoemd worden zijn redelijk standaard voor beroepsaansprakelijkheid. Het was vaak een vereiste om aan de opdracht te beginnen in de gevallen dat ik het nodig had
Laat vooral ook in je contract opnemen dat je maar aansprakelijk kan worden gesteld tot het bedrag wat je verzekering vergoedt
Sometimes you need to plan for coincidence
Wat is jullie ervaring met indexaties/ tarief verhogingen?
Ik ga nu starten via yacht inhouse services bij een gemeente, de klus is voor 1 jaar met verleningsoptie.
Het project duurt sowieso 2 jaar. In de overeenkomst die ik nu krijg en moet ondertekenen is niks opgenomen.
Moet ik het nu al bespreekbaar maken of is dat kansloos?
Ik wil eigenlijk het tweede jaar ook omhoog (met een tientje), ik zit nu eigenlijk net wat te scherp.
Dat ga ik met indexaties ook niet redden, ik lees hier ook wel eens goede verhalen met verhogingen.
Hoe vliegen jullie dat aan? Bijv @Unknown Alien (gefeliciteerd btw
Ik ga nu starten via yacht inhouse services bij een gemeente, de klus is voor 1 jaar met verleningsoptie.
Het project duurt sowieso 2 jaar. In de overeenkomst die ik nu krijg en moet ondertekenen is niks opgenomen.
Ik wil eigenlijk het tweede jaar ook omhoog (met een tientje), ik zit nu eigenlijk net wat te scherp.
Dat ga ik met indexaties ook niet redden, ik lees hier ook wel eens goede verhalen met verhogingen.
[ Voor 33% gewijzigd door Waypoint op 31-10-2025 23:13 ]
Ik zou wachten tot 1-2 maanden voor het eind van je contract. Ondertussen goed werk doen en argumenten verzamelen waarom je die verhoging wil na 12 maanden, en die ter sprake brengen tegen die tijd. En dan ook bereid zijn om weg te lopen als ze ‘nee’ zeggen.Waypoint schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:10:
Dat vind ik op zich altijd een beetje laf. Als je vind dat je redelijk onderin je tarief range zit, had je daar niet mee akkoord moeten gaan. Indexatie van een paar % is nooit een issue, maar een tientje klinkt als snel als 10%. Dat is best wel flink te noemen. Je kunt natuurlijk een paar maanden voor het einde volgend jaar gewoon melden dat je tarief nu x is. Maar dan heb je natuurlijk een risico dat de klant zegt, mwah dat vinden we teveel van het goede. En dan moet je je afvragen wat je dan wilt doen...Waypoint schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:10:
Exact expert nodig?
2 werkdagen opzegtermijn is idd op zich wel het andere uiterste. Maar ja, aan de andere kant, dat is wel waarom je flexibele schil bent. En kun je natuurlijk opvangen met voorwaarden met last-minuten opzeggingen en facturatie daarvan. Contracten met x aantal uur staat toch nooit in dat je ook minimaal 32 uur wordt ingehuurd en dat wil je ook niet want dan kun je zelf ook niet een keer een weekje vrij nemen (want je moet immers 32 uur werken...). En andersom biedt het je ook de vrijheid om "zo snel mogelijk" te kunnen stoppen als het je niet bevalt, of er komt een "offer you can't resist" voorbij. Dan wil je ook niet nog 4 weken lang er moeten zitten.Faust1946 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:11:
Tsja, misschien ben ik te netjes opgevoed hoor (of in een CDA nest), maar voor mij is dit gewoon een kwestie van fatsoen. Je maakt in een B2B-relatie een afspraak, en die kom je allebei netjes na; naar de geest van het contract, niet alleen naar de letter. Andersom zou diezelfde klant het waarschijnlijk ook niet waarderen als ik nu zou zeggen dat ik maandag niet meer kom, terwijl ik me beroep op een flauwe interpretatie van het contract.
Ik heb er totaal geen moeite mee om onderdeel te zijn van een flexibele schil, maar ik zorg er altijd voor dat ik netjes een overdracht regel en dingen goed achterlaat voor de klant. In ruil daarvoor verwacht ik simpelweg dat een klant ook rekening houdt met mij: bijvoorbeeld door die maand opzegtermijn gewoon netjes te hanteren, zodat ik tijd heb om een nieuwe opdracht te vinden. Als dat vertrouwen er niet is, dan ga ik ook geen stap extra meer zetten. Maar eerlijk gezegd is dat volgens mij niet de manier waarop je als volwassen partijen samen wilt ondernemen.
Opzegtermijnen in contracten zie ik dan ook vooral als, per ieder moment kan het stoppen (2 kanten op) maar die opzegtermijn periode ben je nog wel beschikbaar voor wat overdracht.
Maar goed ik heb sowieso nog nooit zo'n overeenkomst getekend (eigenlijk sowieso niet zit ik even terug te denken...). Voordeel van mijn tak van sport dat ik niet fulltime bij 1 klant zit waardoor de schade van een late annulering sowieso heel beperkt is (hooguit 1 of 2 dagen in de week). Waarschijnlijk zal ik er, bij fulltime voor 1 opdrachtgever voor een x aantal maanden, er anders in staan.
Exact expert nodig?
Thanks, ben er ook blij mee, super gave opdracht. Denk niet dat ik ooit nog zo'n mooie uitgebreide opdracht krijg.Waypoint schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:10:
De opdracht is zwaarder geworden dan intieel. Ik heb dat 1 jaar gedaan, zonder iets aan te geven. Nu bij verlengen geven ze aan met 12mnd te willen verlengen en niet 6 mnd. Aangegeven dat de opdracht zwaarder is geworden, waardoor ik zelfs 4 uur pw meer moest gaan werken.
Zeer valide punt. Meer verantwoordelijkheden = grotere druk, wat resulteerd in een terechte hogere beloning.
Ik ben nog steeds zoekende naar het juiste boekhoudprogramma voor mijn (komende) BV+Holding. Ik lees op de website van Jortt dat zij geen oplossing bieden voor een geconsolideerde jaarrekening. Met een BV+Holding is het wel heel handig om een fiscale eenheid op te richten met een geconsolideerde jaarrekening. Hoe kijk je daar tegenaan?Skamba schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:16:
Ik gebruik ook Knab, maar in mijn geval samen met Jortt. Wat ik daar fijn aan vind is dat het een jaarrekening kan produceren. Scheelt een hoop kosten bij een B.V.
Ik heb bewust een enkelvoudige B.V., met name om de administratie simpeler te houden / de kosten laag te houden.ColeJ schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:26:
[...]
Ik ben nog steeds zoekende naar het juiste boekhoudprogramma voor mijn (komende) BV+Holding. Ik lees op de website van Jortt dat zij geen oplossing bieden voor een geconsolideerde jaarrekening. Met een BV+Holding is het wel heel handig om een fiscale eenheid op te richten met een geconsolideerde jaarrekening. Hoe kijk je daar tegenaan?
Je leest natuurlijk wel veel "één BV is geen BV". Voor zover ik weet is een holding-werkmaatschappij interessant voor twee redenen:
- Doorverkoop van (delen van) de BV
- Voor mij niet relevant, want mijn B.V. heeft feitelijk geen waarde buiten de liquide middelen. Ik heb geen waardevolle activa op de balans.
- Risicovermijding ivm faillisement werkmaatschappij
- Alhoewel een valide punt, zijn de werkzaamheden die ik uitvoer (zoals voor velen hier) erg laag-risico. De kans dat ik schulden krijg die niet gedekt worden door mijn verzekeringen is minimaal. Als ik echt serieus geld zou hebben, ga ik alsnog over op een holding+werkmaatschappij. Met de kosten die ik nu ieder jaar bespaar haal ik zelfs het gedoe daarvan er wel uit. Wat voor mij helpt qua gedachtegang: Een enkele B.V. is natuurlijk al een stuk beter dan een EMZ: daar ben je 100% persoonlijk aansprakelijk voor eventuele schulden. En dat gaat eigenlijk ook goed voor iedereen.
@Skyaero Kan je een voorbeeld geven van bedrijfsaansprakelijheid die niet gedekt wordt door je verzekering?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Als de schade hoger is dan het verzekerd bedrag?RichieB schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:24:
@Skyaero Kan je een voorbeeld geven van bedrijfsaansprakelijheid die niet gedekt wordt door je verzekering?
Of zaken die door verzekering worden uitgesloten.
[ Voor 8% gewijzigd door Skyaero op 02-11-2025 18:40 ]
Ik heb een fiscale eenheid voor de BTW en heb ook jorrt. Ben daar erg blij mee. Jaarrekening opstellen is fluitje van een cent!ColeJ schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:26:
[...]
Ik ben nog steeds zoekende naar het juiste boekhoudprogramma voor mijn (komende) BV+Holding. Ik lees op de website van Jortt dat zij geen oplossing bieden voor een geconsolideerde jaarrekening. Met een BV+Holding is het wel heel handig om een fiscale eenheid op te richten met een geconsolideerde jaarrekening. Hoe kijk je daar tegenaan?
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Dank voor je reactie. Ik wil niet alle middelen uit de BV's halen maar vooral vermogen opbouwen in de BV (in dit geval dan de holding). Wat ik ook nog wel lastig vind is de managementfee bepalen. Stel ik heb een DGA salaris van 75k en mijn uiteindelijke winst is 140k. Het liefst wil ik dan de volledige 140k overhevelen naar de holding en daar dan 75k salaris uitbetalen. Met de rest wil ik investeren en niet als dividend uitkeren naar mezelf.Skamba schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:26:
[...]
Ik heb bewust een enkelvoudige B.V., met name om de administratie simpeler te houden / de kosten laag te houden.
Je leest natuurlijk wel veel "één BV is geen BV". Voor zover ik weet is een holding-werkmaatschappij interessant voor twee redenen:Voor meer info, check ook deze website. Onderaan staat aan in welke gevallen een enkele B.V. volstaat. Ik denk dat ik daar onder val.
- Doorverkoop van (delen van) de BV
- Voor mij niet relevant, want mijn B.V. heeft feitelijk geen waarde buiten de liquide middelen. Ik heb geen waardevolle activa op de balans.
- Risicovermijding ivm faillisement werkmaatschappij
- Alhoewel een valide punt, zijn de werkzaamheden die ik uitvoer (zoals voor velen hier) erg laag-risico. De kans dat ik schulden krijg die niet gedekt worden door mijn verzekeringen is minimaal. Als ik echt serieus geld zou hebben, ga ik alsnog over op een holding+werkmaatschappij. Met de kosten die ik nu ieder jaar bespaar haal ik zelfs het gedoe daarvan er wel uit. Wat voor mij helpt qua gedachtegang: Een enkele B.V. is natuurlijk al een stuk beter dan een EMZ: daar ben je 100% persoonlijk aansprakelijk voor eventuele schulden. En dat gaat eigenlijk ook goed voor iedereen.
En voor alle zekerheid, als de verzekering niets vergoed, tot het max van het factuurbedrag die maandHmmbob schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:13:
Laat vooral ook in je contract opnemen dat je maar aansprakelijk kan worden gesteld tot het bedrag wat je verzekering vergoedt
Wat is het voordeel daarvan? Alleen dat je niet in de ene BV de BTW in rekening hoeft te brengen en die in de andere BV weer moet terug vragen? Ik begreep dat Jortt niet goed overweg kan met fiscale eenheden en je dan alsnog handmatig BTW moet gaan uitrekenen en handmatig aangifte moet doen. Is dat tegenwoordig anders?Ecological schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:57:
[...]
Ik heb een fiscale eenheid voor de BTW en heb ook jorrt. Ben daar erg blij mee. Jaarrekening opstellen is fluitje van een cent!
Oh - het werkt prima. Het voordeel is dat ik een 0% factuur kan sturen en dan niet fouten kan maken in mijn boekhouding. Dit zorgt voor iets minder werk inderdaad.CyberEspresso schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:17:
[...]
Wat is het voordeel daarvan? Alleen dat je niet in de ene BV de BTW in rekening hoeft te brengen en die in de andere BV weer moet terug vragen? Ik begreep dat Jortt niet goed overweg kan met fiscale eenheden en je dan alsnog handmatig BTW moet gaan uitrekenen en handmatig aangifte moet doen. Is dat tegenwoordig anders?
Werkt nu in ieder geval automatisch. Het enige wat ze niet doen is je helpen met een template voor de fiscale eenheid. Maar ik kan die wel duren hier als daar behoefte aan is.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Is er iemand hier die Eonics Smartlance heeft overwogen?
https://www.eonics.nl/werken-bij/smartlance/
Ik kreeg vorige week deze video in m'n Youtube feed voorbij. Lijkt me wel een eerlijke club en blijkbaar wordt hun methode geaccepteerd door de belastingdienst.
Ik kreeg vorige week deze video in m'n Youtube feed voorbij. Lijkt me wel een eerlijke club en blijkbaar wordt hun methode geaccepteerd door de belastingdienst.
Verloning met opt-in? Dat kan tegenwoordig bij meer partijen. De percentages verschillen.kwaazaar schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:54:
Wordt geaccepteerd door de belastingdienst omdat je in dienst bent...
- Spes consilium non est -
Dit lijkt dan zelfs nog meer op puur midlance dan wat anders, alleen dan met een wat hoger percentage 'voor jou' dan bij andere partijen.
Als je die video bekijkt, dan zie je dat het geen pure midlance is: bij verlies van opdracht moet je je eigen spaarpot opsnoepen en uiteindelijk uit dienst. Slimmer is dan meteen uit dienst, aangezien je recht hebt op WW. Doordat je die risico's zelf draagt, hou je hier meer aan over.
Risico is dat je spaarpotje op hun rekening staat en je bij faillissement dat waarschijnlijk kwijtraakt. Bij ziekte moet je ook je spaarpotje aanwenden, volgens mij.
Spaarpot leeg = probleem voor hun, want je bent wel in dienst. Dus daarmee iets meer zekerheid. Dat is waarom je niet meer dan 90% krijgt.
Risico is dat je spaarpotje op hun rekening staat en je bij faillissement dat waarschijnlijk kwijtraakt. Bij ziekte moet je ook je spaarpotje aanwenden, volgens mij.
Spaarpot leeg = probleem voor hun, want je bent wel in dienst. Dus daarmee iets meer zekerheid. Dat is waarom je niet meer dan 90% krijgt.
Heb je de fiscale eenheid ook echt aangevraagd en een aparte inlog voor de fiscale eenheid qua omzetbelasting? Want dat is niet nodig; je mag als je aan de voorwaarden voldoet gewoon handelen als fiscale eenheid voor de omzetbelasting. Dan doe je alsnog apart aangifte per BV maar is de managementfee niet belast met omzetbelasting.Ecological schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:22:
[...]
Oh - het werkt prima. Het voordeel is dat ik een 0% factuur kan sturen en dan niet fouten kan maken in mijn boekhouding. Dit zorgt voor iets minder werk inderdaad.
Geld overhevelen heeft niet perse iets met de managementfee te maken. Omdat de afroommethode bijna nooit meer van toepassing is, heeft de managementfee ook geen relatie met het DGA-salaris. Om geld over te hevelen van werkmaatschappij naar holding kan je gewoon dividend uitkeren. Vanwege de deelnemingsvrijstelling is er geen sprake van dividendbelasting.ColeJ schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:57:
[...]
Wat ik ook nog wel lastig vind is de managementfee bepalen. Stel ik heb een DGA salaris van 75k en mijn uiteindelijke winst is 140k. Het liefst wil ik dan de volledige 140k overhevelen naar de holding en daar dan 75k salaris uitbetalen.
Als je erg veel winst maakt kan je wel de managementfee 'optimaliseren' om niet in het hoge tarief Vpb uit te komen.
[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 03-11-2025 12:05 ]
Smartlance, midlance, fitlance, geeft het een fancy naam maar ik blijf het constructies vinden van aasgieren die willen profiteren van de wet DBA. Als je in dit soort rare bochten moet wringen kun je misschien gewoon beter in loondienst gaan en accepteren dat je volgens de huidge wet geen ondernemer bent.kwaazaar schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:54:
Let op: ik heb geen zin in een discussie over wie wel of geen ondernemer is. Ik constateer alleen dat de huidige wet streng geinterpreteerd wordt voor langlopende ICT opdrachten en dat daarmee deze manier van ondernemen knap lastig wordt gemaakt.
^^
dit
Ik snap echt niet waarom je zo 'n club zou overwegen? Ga dan gewoon in dienst?
Of wordt/blijf ondernemer..
dit
Ik snap echt niet waarom je zo 'n club zou overwegen? Ga dan gewoon in dienst?
Of wordt/blijf ondernemer..
| Security Management |
Tja, ik zou zelf ook gewoon kiezen voor loondienst. Maar ik snap ook wel dat het aantrekkelijk kan zijn om je vrijheid te behouden, meer te verdienen dan in loondienst en dan hoef je alleen te accepteren dat een midlance-club wat aan je verdient. Zeker als dat betekent dat je anders geen opdrachten meer kunt doen. Ik heb een hekel aan die clubs die inspelen op alle FUD die in de markt rondgaat, maar ik begrijp wel waarom sommige mensen erin meegaan als ze wel 100% de vrijheden willen behouden van een zzp'er en er niet meer tussen komen qua opdrachten.
[ Voor 4% gewijzigd door Faust1946 op 03-11-2025 16:33 ]
Vrijheid is 1, maar wat dacht je van inkomen? In loondienst val ik terug naar 40% van m'n huidige netto inkomen. Op deze manier hou ik ~80% over en blijf gewoon m'n eigen opdrachten zoeken en kan ineens weer opdrachten doen die niet voor ZZP-ers beschikbaar zijn.Faust1946 schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:27:
Tja, ik zou zelf ook gewoon kiezen voor loondienst. Maar ik snap ook wel dat het aantrekkelijk kan zijn om je vrijheid te behouden, meer te verdienen dan in loondienst en dan hoef je alleen te accepteren dat een midlance-club wat aan je verdient. Zeker als dat betekent dat je anders geen opdrachten meer kunt doen. Ik heb een hekel aan die clubs die inspelen op alle FUD die in de markt rondgaat, maar ik begrijp wel waarom sommige mensen erin meegaan als ze wel 100% de vrijheden willen behouden van een zzp'er en er niet meer tussen komen qua opdrachten.
Onder de streep dus precies waarom ik ben gaan freelancen. Wat mij betreft nog steeds ondernemer, alleen niet meer voor de wet.
Ik zie het probleem niet zo? Je maakt een mgmt fee factuurtje per maand die de kosten van je salaris + loonheffing dekt met wat marge.ColeJ schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:57:
[...]
Dank voor je reactie. Ik wil niet alle middelen uit de BV's halen maar vooral vermogen opbouwen in de BV (in dit geval dan de holding). Wat ik ook nog wel lastig vind is de managementfee bepalen. Stel ik heb een DGA salaris van 75k en mijn uiteindelijke winst is 140k. Het liefst wil ik dan de volledige 140k overhevelen naar de holding en daar dan 75k salaris uitbetalen. Met de rest wil ik investeren en niet als dividend uitkeren naar mezelf.
Aan het einde van het jaar pomp je wat nodig is naar de holding (in acht nemend dat je je VPB kan betalen in de BV). De winst in de BV is toch vrijgesteld door de deelnemingsvrijstelling dus je vermogen zit dan in de holding.
Eventueel verhoog je gedurende het jaar de RC tussen BV en holding tot een 17k als je het echt spannend vindt.
Ik heb voor de hoogte van het DGA salaris een vacature van een architect/mgmt consultant er bij gepakt en dat aangehouden. Prima te onderbouwen en een stuk lager dan de winst in de EMZ vorig jaar.
[ Voor 8% gewijzigd door KillaZ op 04-11-2025 10:04 ]
K to the KillaZ
Er staat toch ook letterlijk in mijn verhaal 'Maar ik snap ook wel dat het aantrekkelijk kan zijn om je vrijheid te behouden, meer te verdienen dan in loondienst en dan hoef je alleen te accepteren dat een midlance-club wat aan je verdient. ' Dus ik ben het met je eens. Alleen zou ik zelf (om geheel andere redenen) een andere keuze maken vermoed ik.kwaazaar schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:24:
[...]
Vrijheid is 1, maar wat dacht je van inkomen? In loondienst val ik terug naar 40% van m'n huidige netto inkomen. Op deze manier hou ik ~80% over en blijf gewoon m'n eigen opdrachten zoeken en kan ineens weer opdrachten doen die niet voor ZZP-ers beschikbaar zijn.
Onder de streep dus precies waarom ik ben gaan freelancen. Wat mij betreft nog steeds ondernemer, alleen niet meer voor de wet.
[ Voor 4% gewijzigd door Faust1946 op 04-11-2025 10:52 ]
Dankzij dit topic maak ik sinds dit jaar gebruik van Moneymonk. Mogelijk is het vanaf aankomend jaar fiscaal aantrekkelijk om van een eenmanszaak naar een BV te gaan. Hier zou ik graag op voorsorteren en bij voorkeur blijf ik mijn eigen administratie in Moneymonk doen.
In dat geval ga ik wel hulp nodig hebben bij de loonbelasting en jaarrekening. Via Moneymonk kun je natuurlijk een boekhouder vinden. Hebben mensen goede ervaringen met een boekhouder die is aangesloten bij Moneymonk? Mag ook via PM natuurlijk.
In dat geval ga ik wel hulp nodig hebben bij de loonbelasting en jaarrekening. Via Moneymonk kun je natuurlijk een boekhouder vinden. Hebben mensen goede ervaringen met een boekhouder die is aangesloten bij Moneymonk? Mag ook via PM natuurlijk.
Zelfde vraag hier, MoneyMonk zelf zegt dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor BV's, maar ik snap nog steeds niet waarom...Riderider schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:04:
Dankzij dit topic maak ik sinds dit jaar gebruik van Moneymonk. Mogelijk is het vanaf aankomend jaar fiscaal aantrekkelijk om van een eenmanszaak naar een BV te gaan. Hier zou ik graag op voorsorteren en bij voorkeur blijf ik mijn eigen administratie in Moneymonk doen.
Omdat er bijvoorbeeld geen loonadministratie inzit. Verder ben je als BV verplicht om jaarrekeningen te deponeren, daar heeft MoneyMonk ook geen kant-en-klare oplossing voor.DennusB schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:53:
[...]
Zelfde vraag hier, MoneyMonk zelf zegt dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor BV's, maar ik snap nog steeds niet waarom...
EU DNS: 86.54.11.100
Loon admin hebben de meeste boekhoudsystemen niet. Is immers ook geen boekhouding. Bij de grotere kun je de module erbij nemen maar kost veel. Vaak zit het dan verwerkt in een HR pakket waar je als zelfstandige niks aan hebt.
De enige die ik ken die betaalbaar is voor een DGA is Employes. Het zou ook in Excel kunnen natuurlijk maar dan moet je iedere maand handmatig indienen en de regels ook weer ieder jaar bijhouden. Of uitbesteden natuurlijk.
De posten uit de loon admin moet je verwerken in je boekhouding. Niet alle systemen gericht op eenmanszaken hebben die grootboeknummers voorhanden. Je kunt ze echter bij bijna allemaal handmatig toevoegen. Dat zal wel de reden zijn dat ze zeggen dat ze er niet voor geschikt zijn. Het is namelijk meer dan alleen een nummer aanmaken. Je moet ze ook onder de juiste categorie hangen zodat uiteindelijk alles goed verwerkt wordt in de rapporten.
Ik ben om die reden destijds over gegaan naar AFAS. Als ik het nog eens zou moeten doen, zou ik op zijn minst de mogelijkheden onderzoeken om een kleinschaliger systeem in te richten voor je werkmaatschappij en holding. AFAS is veel groter en ook complexer. Daardoor werken ook zaken als factuur- en transactie matching minder goed.
Ik had voorheen MoneyBird en had bijna geen werk aan het verwerken van facturen en transacties. Nu moet ik een veel groter deel handmatig aanpassen.
Voordeel van AFAS (en Exact dacht ik) is dat je onder een abonnement meerdere BVs kunt administreren. Dus geen extra kosten voor je holding.
De enige die ik ken die betaalbaar is voor een DGA is Employes. Het zou ook in Excel kunnen natuurlijk maar dan moet je iedere maand handmatig indienen en de regels ook weer ieder jaar bijhouden. Of uitbesteden natuurlijk.
De posten uit de loon admin moet je verwerken in je boekhouding. Niet alle systemen gericht op eenmanszaken hebben die grootboeknummers voorhanden. Je kunt ze echter bij bijna allemaal handmatig toevoegen. Dat zal wel de reden zijn dat ze zeggen dat ze er niet voor geschikt zijn. Het is namelijk meer dan alleen een nummer aanmaken. Je moet ze ook onder de juiste categorie hangen zodat uiteindelijk alles goed verwerkt wordt in de rapporten.
Ik ben om die reden destijds over gegaan naar AFAS. Als ik het nog eens zou moeten doen, zou ik op zijn minst de mogelijkheden onderzoeken om een kleinschaliger systeem in te richten voor je werkmaatschappij en holding. AFAS is veel groter en ook complexer. Daardoor werken ook zaken als factuur- en transactie matching minder goed.
Ik had voorheen MoneyBird en had bijna geen werk aan het verwerken van facturen en transacties. Nu moet ik een veel groter deel handmatig aanpassen.
Voordeel van AFAS (en Exact dacht ik) is dat je onder een abonnement meerdere BVs kunt administreren. Dus geen extra kosten voor je holding.
Grz D.
Jortt heeft het, voor een tientje per loonstrook, inclusief makkelijke manier om de belasting naar de BD over te maken. Wordt dan automatisch verwerkt in de administratie.DomiGijzen schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:59:
Loon admin hebben de meeste boekhoudsystemen niet. Is immers ook geen boekhouding. Bij de grotere kun je de module erbij nemen maar kost veel. Vaak zit het dan verwerkt in een HR pakket waar je als zelfstandige niks aan hebt.
Interessant. Jortt heeft veel goede kennis artikelen. Ik ga daar eens heen kijken. Misschien dat ik wel overstap.Skamba schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:10:
[...]
Jortt heeft het, voor een tientje per loonstrook, inclusief makkelijker manier om de belasting naar de BD over te maken. Wordt dan automatisch verwerkt in de administratie.
Wat zijn jouw ervaringen? Specifiek met facturen uit het buitenland en andere valuta?
Grz D.
Je kan alleen boeken in euro's met Jortt.DomiGijzen schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:16:
[...]
Specifiek met facturen uit het buitenland en andere valuta?
Ik vind het wel okee werken. Ze schoppen erg aan tegen dogma's in de boekhoudwereld. Soms net iets te ver, maar over het algemeen wel prettig. Je kan bijvoorbeeld geen boekdatum opgeven maar alleen een boekmaand. Overlopende posten gaan automatisch op basis van factuurdatum en leveringsdatum.
De zoekfunctie is wel ontzettend crappy zonder aparte resultatenpagina. En ik ben ook geen fan van de horizontale animaties en auto-close. Er zit ook expres geen exportfunctie in, al is hun JSON API prima te parsen, maar dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn.
Hier een langer lijstje.
[ Voor 63% gewijzigd door Aftansert op 04-11-2025 16:42 ]
Dit vind ik echt irritant. Ik heb het kort geprobeerd maar dat kon mijn brein niet handelen 😂Aftansert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:32:
[...]
Je kan bijvoorbeeld geen boekdatum opgeven maar alleen een boekmaand.
Ik moest er wel even aan wennen, maar wat was het probleem dan? Uiteindelijk klopt het ook wel dat de dag in de maand niet zoveel uitmaakt. Alleen voor de sortering is het soms minder fijn.mbe81 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:55:
[...]
Dit vind ik echt irritant. Ik heb het kort geprobeerd maar dat kon mijn brein niet handelen 😂
Geen export is wel een ding. Mijn adviseur, als ik hem nodig hebt, vraagt altijd een export. Ook gebruik ik die zelf wel eens als ik iets moet analyseren. Omdat AFAS geen rapportage tool heeft.
Als een factuur geen datum kent, gaat de automatische koppeling naar transacties dan wel lekker? Dat is mijn grootste tegenvaller bij AFAS. Kost me te veel tijd.
Als een factuur geen datum kent, gaat de automatische koppeling naar transacties dan wel lekker? Dat is mijn grootste tegenvaller bij AFAS. Kost me te veel tijd.
Grz D.
Een export als audit file is volgens mij wel mogelijk voor Jortt hoor.DomiGijzen schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:48:
Geen export is wel een ding. Mijn adviseur, als ik hem nodig hebt, vraagt altijd een export. Ook gebruik ik die zelf wel eens als ik iets moet analyseren. Omdat AFAS geen rapportage tool heeft.
https://www.jortt.nl/boek...1-_yw4EAAYAiAAEgKAq_D_BwE
Geen problemen mee hier, enige wat ik handmatig doe is verzameling van de creditcard. Nog niet naar gekeken of dat ook automatisch kan.DomiGijzen schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:48:
Tnx voor de input. Binnenkort eens heen kijken.
Grz D.
Ik ben echt heel blij met Jorrt! Enige irritante vind ik de urenregistratie en dat er geen dagen staan bij de factuur.DomiGijzen schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:10:
Tnx voor de input. Binnenkort eens heen kijken.
Ik vind de urenregistratie juist fijn werken, enige dat ik vervelend vind is dat ik niet meerdere projecten voor 1 klant makkelijk op 1 factuur kan krijgen.
Bij de online KVK is dat voor een micro onderneming ongeveer 4 getallen invullen en een korte verklaringc-nan schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:16:
[...]
Verder ben je als BV verplicht om jaarrekeningen te deponeren, daar heeft MoneyMonk ook geen kant-en-klare oplossing voor.
Overigens heeft Jortt de optie om zowel een gewone als een KVK jaarrekening te genereren. Dat is voor mij een van de redenen dat ik voor mijn BVs voor Jortt heb gekozen. Op die manier kan ik echt alles zelf doen. Nee, heb geen aandelencoldasice schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:15:
[...]
Bij de online KVK is dat voor een micro onderneming ongeveer 4 getallen invullen en een korte verklaring
Wel naar gekeken, maar uiteindelijk boekhouder een straat verderop gevonden die het niet erg vond om moneymonk te gebruiken. Dat is dus ook een optie; boekhouder die niet zo moeilijk doetRiderider schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:04:
Ik was ook altijd wel enthousiast over Jortt, en de mogelijkheid om een jaarrekening te genereren was toen ik begon de reden om voor Jortt te kiezen.
Hoewel ze nog steeds uitbreiden is het tegelijkertijd wel beperkter dan sommige grote paketten. Zo heb ik eens een dochteronderneming opgeheven, maar had Jortt geen knopje om dat te verwerken. In andere pakketten zou je dan een handmatige boekhoudmutatie maken, maar dat heeft Jortt niet. Inmiddels hebben ze overigens wel een knopje om een opgeheven BV goed te verwerken.
Voor kleine ondernemingen is het denk ik perfect. Als je echt gaat groeien dan wil je op een gegeven moment wel iets anders. Hoewel als ZZP'er begonnen werk ik inmiddels met 6 FTE en 3 BV's. Bij Jortt zou dat wellicht kunnen, maar dat vond ik op een gegeven moment niet chill meer. Nu weer happy met Visma eAccounting.
Hoewel ze nog steeds uitbreiden is het tegelijkertijd wel beperkter dan sommige grote paketten. Zo heb ik eens een dochteronderneming opgeheven, maar had Jortt geen knopje om dat te verwerken. In andere pakketten zou je dan een handmatige boekhoudmutatie maken, maar dat heeft Jortt niet. Inmiddels hebben ze overigens wel een knopje om een opgeheven BV goed te verwerken.
Voor kleine ondernemingen is het denk ik perfect. Als je echt gaat groeien dan wil je op een gegeven moment wel iets anders. Hoewel als ZZP'er begonnen werk ik inmiddels met 6 FTE en 3 BV's. Bij Jortt zou dat wellicht kunnen, maar dat vond ik op een gegeven moment niet chill meer. Nu weer happy met Visma eAccounting.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik gebruik E-accounting van Visma. Voor mijn boekhouding. Ik heb wel een boekhouder die alles regelt, vanuit zijn Visma account. Ik hou me vast aan "Heb je er geen verstand van, dan niet doen" Uiteraard kan je het leren, maar boekhouding en de fiscale regels leer je niet even tussendoor en daar komt bij dat het wat...jaarlijks wat veranderd?? Nou ik ben al te druk met mijn MS examens die ik elk jaar opnieuw moet doen. Dus besteed het wel uit. Dat kost me ook minder onderaan de streep.
Zeker nu ik een motor zakelijk rij en mijn prive auto ook zo nu en dan inzet.
Zeker nu ik een motor zakelijk rij en mijn prive auto ook zo nu en dan inzet.
Ik zelf gebruik Digiboox, werkt erg prettig, ook makkelijk jaarrekening invullen bij de KvK. Voor salarisadministratie gebruik ik Boomloon (105 euro p/jaar). Digiboox via mijn bank Knab waardoor bankkoppeling gratis is. Voor salaris administratie een template aangemaakt en verwerking regel ingesteld. Vanuit boomloon (wat eigenlijk gewoon reseller voor Visma is) maandelijks een mailtje met link naar Ideal om te betalen en in DigiBoox hoef ik dan niks te doen, gaan autmatisch.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
€105 pm? Das wel fors, ben zelf €19,30 per maand incl btw kwijt bij Employes. Kwestie van doorklikkenlost95 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:24:
Ik zelf gebruik Digiboox, werkt erg prettig, ook makkelijk jaarrekening invullen bij de KvK. Voor salarisadministratie gebruik ik Boomloon (105 euro p/m). Digiboox via mijn bank Knab waardoor bankkoppeling gratis is. Voor salaris administratie een template aangemaakt en verwerking regel ingesteld. Vanuit boomloon (wat eigenlijk gewoon reseller voor Visma is) maandelijks een mailtje met link naar Ideal om te betalen en in DigiBoox hoef ik dan niks te doen, gaan autmatisch.
Oops, das zeker fors, moet per jaar zijnmrbones92 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:07:
[...]
€105 pm? Das wel fors, ben zelf €19,30 per maand incl btw kwijt bij Employes. Kwestie van doorklikken
Als ik het goed zie, kan Jortt niet de spaarrekening inlezen van Rabobank (en de andere banken). Klopt dat? Dat zou wel onhandig zijn.
Grz D.
Volgens hun handleiding kunnen ze gewoon spaarrekeningen koppelen : https://www.jortt.nl/boek...6IBRiMcBUc4Jl3Ovhp1jrv7Z1DomiGijzen schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:08:
Als ik het goed zie, kan Jortt niet de spaarrekening inlezen van Rabobank (en de andere banken). Klopt dat? Dat zou wel onhandig zijn.
Alleen impliciet. Maar op deze pagina staat alleen via import en de chat zegt het ook. Maar vind het raar want heb dat al 8 jaar bij andere pakketten.
https://www.jortt.nl/boek...6IBRiMcBUc4Jl3Ovhp1jrv7Z1
Nog wat verder gevraagd aan de ai chat. Het gaat niet omdat het niet (verplicht) in PSD2 zit. Het gaat alleen bij KNAB omdat ze daar de normale bankkoppeling gebruiken. Wat ze dan weer niet willen bij andere banken omdat het geld kost. BUNQ heeft geen spaarrekening (?) maar heeft sub rekeningen, dat kan wel. Maar ga natuurlijk niet van bank wisselen.
Wat me het meeste tegenvalt is dat er nergens contact met echte mensen mogelijk is. Alleen als de AI chat het goed vindt, mag je verder qua contact.
Verder zag het er wel aantrekkelijk uit allemaal. Maar handmatig bankgegevens gaan inlezen (in 2025?!) en slecht met echte mensen in contact kunnen komen is wel een dealbreaker.
Nog wat verder gevraagd aan de ai chat. Het gaat niet omdat het niet (verplicht) in PSD2 zit. Het gaat alleen bij KNAB omdat ze daar de normale bankkoppeling gebruiken. Wat ze dan weer niet willen bij andere banken omdat het geld kost. BUNQ heeft geen spaarrekening (?) maar heeft sub rekeningen, dat kan wel. Maar ga natuurlijk niet van bank wisselen.
Wat me het meeste tegenvalt is dat er nergens contact met echte mensen mogelijk is. Alleen als de AI chat het goed vindt, mag je verder qua contact.
Verder zag het er wel aantrekkelijk uit allemaal. Maar handmatig bankgegevens gaan inlezen (in 2025?!) en slecht met echte mensen in contact kunnen komen is wel een dealbreaker.
[ Voor 48% gewijzigd door DomiGijzen op 05-11-2025 14:50 ]
Grz D.
Ook ik overweeg om over te stappen naar een B.V. en zit een beetje met hetzelfde. De recente antwoorden geven me het idee dat de meesten hier geen boekhouder hebben, zelfs niet voor hun B.V. Klopt dat?
Ik twijfel wat ik ga laten doen door de boekhouder en wat ik zelf doe. Nu, voor mijn eenmanszaak, doet de boekhouder alleen de IB-aangifte en doe ik zelf alle facturen en administratie via Moneymonk.
Ik twijfel om gewoon de facturen en urenregistratie te blijven doen via Moneymonk, maar de boekhouder de overige boekhouding te laten doen.
Hoe doen anderen dit met een B.V.?
Ik twijfel wat ik ga laten doen door de boekhouder en wat ik zelf doe. Nu, voor mijn eenmanszaak, doet de boekhouder alleen de IB-aangifte en doe ik zelf alle facturen en administratie via Moneymonk.
Ik twijfel om gewoon de facturen en urenregistratie te blijven doen via Moneymonk, maar de boekhouder de overige boekhouding te laten doen.
e-boekhouden een optie? Is volgens mij gewoon bruikbaar met een BV? Vinden ze iig zelf van wel
Exact expert nodig?
Dat hangt er vanaf. Ik heb wel een boekhouder die het jaarwerk ieder doet. Die checkt een beetje of er geen rare dingen te zien zijn, en maakt dan de jaarrekeningen aan en doet de VPB-aangifte. Die VPB-aangifte heb ik 2 keer zelf geprobeerd te doen, maar dat doe ik echt nooit meer.GoodspeeD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:16:
Ook ik overweeg om over te stappen naar een B.V. en zit een beetje met hetzelfde. De recente antwoorden geven me het idee dat de meesten hier geen boekhouder hebben, zelfs niet voor hun B.V. Klopt dat?
Het boeken van alle standaarddingen doe ik zelf. Dat kan op zich prima, dat is niet zo spannend. Maar inmiddels kost het me wel teveel tijd, dus ga ik dat toch ook uitbesteden.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik heb inderdaad een (enkelvoudige) B.V. en geen boekhouder. Wel heel simpel qua bedrijfsactiviteiten: 2-3 facturen per maand er uit, en minder dan 10 afschrijvingen per maand van mijn zakelijke rekening. Geen ander personeel dan ikzelf. Alleen maar klanten in Nederland.GoodspeeD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:16:
Jortt wil van iedere transactie op mijn bankrekening een bonnetje, en dan upload ik die en check ik of de categorie en de BTW goed staat. Dan gebruik ik de salarismodule om mijn eigen salaris uit te keren.
Vervolgens herinnert hij me aan het eind van ieder kwartaal dat ik btw-aangifte moet doen, en dan voert hij die nagenoeg automatisch uit. Ik voer dan een paar checks uit, en daarna hoef ik alleen een qr-code te scannen om het over te maken.
Na ieder jaar laat ik hem een KVK-jaarrekening genereren en dan neem ik die over op de website van de kvk.
Vraagje, hoe interpreteren jullie dit, of hoe moet ik het lezen:
context: mijn opdrachtgever (die van die van paar posts geleden van we willen afbouwen per november naar 8~16 uur)
heeft het volgende opgenomen in onze overeenkomst:
Meer staat er niet, en bij de overeenkomst zaten ook geen algemene voorwaarden van hun verstuurd waarin iets staat opgenomen over een beding.
context: mijn opdrachtgever (die van die van paar posts geleden van we willen afbouwen per november naar 8~16 uur)
Ik lees hier geen relatiebeding of ander beding, als opdrachtgever mij rechtstreeks zou benaderen voor een opdracht te vervullen, staat hun dit vrij. Of kan dat niet door wat hier boven geschreven staat?7. Op deze samenwerking is een wervingsbeding van toepassing. Het is de Professional niet
toegestaan om medewerkers van de Opdrachtgever of aan haar gelieerde ondernemingen, direct
of indirect, te benaderen of in dienst te nemen gedurende twee jaar na beëindiging van de
opdracht.
Meer staat er niet, en bij de overeenkomst zaten ook geen algemene voorwaarden van hun verstuurd waarin iets staat opgenomen over een beding.
[ Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 05-11-2025 16:24 ]
Deze clausule zegt inderdaad iets anders. Deze clausule verbiedt jou (aangenomen dat jij 'De Professional' bent) om personeel van de klant aan te nemen.loewie1984 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:23:
Vraagje, hoe interpreteren jullie dit, of hoe moet ik het lezen:
[...]
Ik lees hier geen relatiebeding of ander beding, als opdrachtgever mij rechtstreeks zou benaderen voor een opdracht te vervullen, staat hun dit vrij. Of kan dat niet door wat hier boven geschreven staat?
Maar ongetwijfeld heeft zo'n tussenpartij waar jij naar op zoek bent wel afgedicht. Ofwel in een andere clausule elders, ofwel in hun overeenkomst met de klant.
Ik begrijp het, wat zou kunnen is dat opdrachtgever een relatie of non-compete heeft met de klant voor medewerkers of inhuurkachten van opdrachtgever, maar in de overeenkomst an sich staat het niet.Freeaqingme schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:42:
[...]
Deze clausule zegt inderdaad iets anders. Deze clausule verbiedt jou (aangenomen dat jij 'De Professional' bent) om personeel van de klant aan te nemen.
Maar ongetwijfeld heeft zo'n tussenpartij waar jij naar op zoek bent wel afgedicht. Ofwel in een andere clausule elders, ofwel in hun overeenkomst met de klant.
En er is ook niet met mij gecommuniceerd dat er een relatie beding is, je zou het wel verwachten, maar ik heb geen enkel papiertje van hun gekregen of ondertekend waarin dat staat.
Je zou ook nog even hun Algemene Voorwaarden kunnen checken. Op zich maakt het mij niet uit, maar veel van die tussenpartijen zijn hier echt heel scherp op omdat het direct ingaat tegen hun business model. Als het er echt niet in staat kan 't zijn dat je geluk hebt, en is het verder aan je opdrachtgever of hij dat ook ziet zitten.loewie1984 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:45:
[...]
Ik begrijp het, wat zou kunnen is dat opdrachtgever een relatie of non-compete heeft met de klant voor medewerkers of inhuurkachten van opdrachtgever, maar in de overeenkomst an sich staat het niet.
En er is ook niet met mij gecommuniceerd dat er een relatie beding is, je zou het wel verwachten, maar ik heb geen enkel papiertje van hun gekregen of ondertekend waarin dat staat.
Klopt alleen is dit geen tussenpartij, ik zit interim bij een IT dienstverlener en voer namens hun projecten uit bij de klant.Freeaqingme schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:55:
[...]
Je zou ook nog even hun Algemene Voorwaarden kunnen checken. Op zich maakt het mij niet uit, maar veel van die tussenpartijen zijn hier echt heel scherp op omdat het direct ingaat tegen hun business model. Als het er echt niet in staat kan 't zijn dat je geluk hebt, en is het verder aan je opdrachtgever of hij dat ook ziet zitten.
Hier ook al enkele jaren Digiboox.lost95 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:24:
Ik zelf gebruik Digiboox, werkt erg prettig, ook makkelijk jaarrekening invullen bij de KvK. Voor salarisadministratie gebruik ik Boomloon (105 euro p/jaar). Digiboox via mijn bank Knab waardoor bankkoppeling gratis is. Voor salaris administratie een template aangemaakt en verwerking regel ingesteld. Vanuit boomloon (wat eigenlijk gewoon reseller voor Visma is) maandelijks een mailtje met link naar Ideal om te betalen en in DigiBoox hoef ik dan niks te doen, gaan autmatisch.
Ben er erg blij mee. Kosten vallen enorm mee. Ze doen tegen schappelijke betaling ook de jaaraangifte.
| Security Management |
Ik snap niet dat de meesten het niet uitbesteden, kost niet eens gek veel geld en bespaart je gewoon ontzettend veel gezeur.GoodspeeD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:16:
Facturatie doe ik zelf (moneybird). Maar de boekhouding doet een boekhouder/accountant voor mij. Ik heb een BV (MW en Holding)GoodspeeD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:16:
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ligt wel heel erg aan hoe complex je business is hoor. En ook met een boekhouder moet je zelf bonnetjes doorsturen, uitleggen wat je hebt gedaan etc. In mijn geval vraagt mijn tooltje dat aan mij. Ook met een boekhouder moet je zelf vaak de facturen nog opstellen.jesselhh schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:34:
[...]
Ik snap niet dat de meesten het niet uitbesteden, kost niet eens gek veel geld en bespaart je gewoon ontzettend veel gezeur.
Ik ben misschien een half uur per maand bezig met administratie, en dan aan het eind van het jaar een paar uur. Boekhouder inclusief jaarrekening kost je toch snel 2k per jaar.
Ik vind een stukje boekhouden overigens best interessant. Voor mij is het toch een belangrijk deel van ondernemen. Andere mensen ervaren dat misschien anders.
Hangt heel erg van hoe complex je bedrijf is. Ik ben gewoon consultant, 1x per maand factuur uit en maar paar maandelijkse kosten die ik betaal, meeste is geautomatiseerd. Meeste werk is mijn urenregistratie en rittenadministratie, daar ben ik toch al gauw 5 minuten per week mee bezig ;-).jesselhh schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:34:
[...]
Ik snap niet dat de meesten het niet uitbesteden, kost niet eens gek veel geld en bespaart je gewoon ontzettend veel gezeur.
Waar een boekhouder, of nog beter fiscalist, relevant wordt, is als je het hebt over optimaal voldoen aan belastingregels (DGA salaris, dividenduitkeringen, pensioenstortingen, werkkostenregeling, etc).
Maar dat is niet iets waar ik jaarlijks overleg hoef te hebben.
Valt wel mee, als je "emailadres" tegen de bot zegt, dan geeft 'ie gelijk support@jortt.nl, en daar krijg je in mijn ervaring vrij snel een goede reactie.DomiGijzen schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:35:
Ik zou ze even bellen - ze hebben goede helpdesk met verstand van zaken als de AI het even niet weet.DomiGijzen schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:35:
Alleen impliciet. Maar op deze pagina staat alleen via import en de chat zegt het ook. Maar vind het raar want heb dat al 8 jaar bij andere pakketten.
Toevallig heb ik de tekst zelf geschreven. Dank voor de backlink trouwens.praseodymium schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:11:
[...]
De referentie naar 5b (voorbelasting) snap ik niet helemaal, want daarna schrijven ze "Als op een dergelijk B2B-factuur wel EU btw in rekening wordt gebracht, dan mag de Nederlandse ondernemer die btw niet terugvragen. Verzoek dan de leverancier om een correcte factuur, waarbij de btw-plicht naar je wordt verlegd (ICP/ICL).".
Dat is ook hoe Udemy werkt, BTW-nummer opgeven en je krijgt een factuur met verlegde BTW:
https://business-support....oods-and-Services-Tax-GST
de btw wat je bij 4a/4b opvoert omdat het naar je is verlegd via ICL/ICP, mag/moet je in 5b weer aftrekken. Anders betaal je alleen de btw over de EU aankoop.
Bij een binnenlands aankoop betaal je de btw aan leverancier, die draagt het af aan belastingdienst waar jij vervolgens via 5b als voorbelasting de btw terugvraagt. Dat is de btw 3hoek in NL. Bij EU levering is er geen sprake van verrekening/afrekening via de belastingdienst. Je krijgt de dienst/goederen zonder btw en alleen vermelding ICL dat jij de btw moet afrekenen. En deze voer je dus op in 4B (eu), om vervolgens als zakelijk af te trekken in 5B. Conclusie, je hebt de btw van aankoop afgetrokken. Is administratief, zonder aanvullende geldstroom. Tenzij het om aankopen gaat waar geen recht op aftrek btw op berust, dan mag je die natuurlijk niet in 5B opnemen, maar hiervoor volg je de gewone NL btw regels.
Heb je in de toekomst meer vragen, check dan ook de Cijferlijn waarbij je dit soort vragen onbeperkt aan ons kunt stellen. https://taxsupply.nl/cijferlijn/
Om vervolgens weer gezeur van je boekhouder te hebben omdat je bepaalde zaken wel of niet wil gaan opvoeren.jesselhh schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:34:
[...]
Ik weet niet of ik het hier wel eens gemeld heb, maar als je dus een auto op de zaak hebt (in mijn geval een circuitbusje en een Youngtimer) en je een auto prive hebt, kun je bij 2 rijbewijzen in hetzelfde huishouden de goedkoopste auto wegstrepen van de bijtelling.
Het andere topic was een circuitmotor als reclamebord op 2 wielen te boeken, dat vond hij minder verstandig
[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 06-11-2025 15:45 ]
K to the KillaZ
Welk gezeur heb jij concreet bespaard? Noem eens voorbeelden?jesselhh schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:34:
[...]
Exact expert nodig?
Je hebt ook nerds zoals ik die het juist leuk vinden om dit zelf te doen, in alle regeltjes te duiken en continue een actueel inzicht te hebben in de financieen. Dat laatste past volgens mij ook weer prima bij het laten zien van ondernemerschap, niet geheel onbelangrijk in deze wet DBA-tijden.jesselhh schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:34:
[...]
Daarnaast is minimaal de helft van de ondernemers die ik spreek ontevreden over hun boekhouder, dus ben blij dat ik dit gewoon zelf kan doen en niet het gezeur heb van het werken met een boekhouder of accountant die het op zijn eigen manier wil doen
[ Voor 19% gewijzigd door CyberEspresso op 06-11-2025 17:02 ]
Hier ook geen gezeur met de boekhouding hoor. Kost me een uurtje per kwartaal ongeveer.
Zo doe ik het ook, mijn boekhouder doet ieder kwartaal even een BTW controle en wat zaken rechtzetten en meld dit dan via de mail, kost me voor 2 BVs in totaal ongeveer 150 euro per kwartaal en einde jaar nog een keer 250 euro voor de jaaraangifte.... niks van te zeggen....CyberEspresso schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:01:
[...]
Je hebt ook nerds zoals ik die het juist leuk vinden om dit zelf te doen, in alle regeltjes te duiken en continue een actueel inzicht te hebben in de financieen. Dat laatste past volgens mij ook weer prima bij het laten zien van ondernemerschap, niet geheel onbelangrijk in deze wet DBA-tijden.
Daarnaast is minimaal de helft van de ondernemers die ik spreek ontevreden over hun boekhouder, dus ben blij dat ik dit gewoon zelf kan doen en niet het gezeur heb van het werken met een boekhouder of accountant die het op zijn eigen manier wil doen
Wel bijzonder hoe alle boekhouders allemaal rekenen hier.. ik kan altijd bellen en hij doet nooit moelijk. Als ik teveel gebeld heb in een jaar rekent ie er 50 euro bovenop bij de jaarlijkse IB aangifte. En zo niet, dan rekent ie helemaal niks..
Zo ingewikkeld is het allemaal niet, zeker niet met een EMZ. Als ik twijfel bel ik ff of vraag hem mee te kijken, en dan weet ik t voor de volgende keer.. Ga daar echt niet maandelijks of per kwartaal voor lappen..
Zo ingewikkeld is het allemaal niet, zeker niet met een EMZ. Als ik twijfel bel ik ff of vraag hem mee te kijken, en dan weet ik t voor de volgende keer.. Ga daar echt niet maandelijks of per kwartaal voor lappen..
Of je je administratie zelf doet of uitbesteedt aan een belastingadviseur maakt geen onderdeel uit van de toetsingscriteria van wet DBA hoor. Je bent niet minder ondernemer wanneer je er voor kiest om derden hiervoor in te huren.CyberEspresso schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:01:
[...]
Je hebt ook nerds zoals ik die het juist leuk vinden om dit zelf te doen, in alle regeltjes te duiken en continue een actueel inzicht te hebben in de financieen. Dat laatste past volgens mij ook weer prima bij het laten zien van ondernemerschap, niet geheel onbelangrijk in deze wet DBA-tijden.
Ik denk dat cyber bedoelt dat hij het zelf leuk vind om in de regeltjes te duiken, niet alleen voor fiscaal maar dus ook voor wet DBA.49euro schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:52:
[...]
Of je je administratie zelf doet of uitbesteedt aan een belastingadviseur maakt geen onderdeel uit van de toetsingscriteria van wet DBA hoor. Je bent niet minder ondernemer wanneer je er voor kiest om derden hiervoor in te huren.
ik betaalde 110 eu per maand voor een boekhouder en kreeg mijn administratie slechter terug dan dat ik het zelf had ingericht. Facturen werden op andere boekingsregels geboekt dan wat ik had aangegeven, memoriaal boekingen werden vergeten weg te halen (tot op het punt dat ik een totaal verkeerde omzet en IB verwachting te horen kreeg), ik moest bij het doen van de IB aangifte zelf erop aandringen dat hij 80/20 met eten en verteerkosten mee nam want dat was ie zelf vergeten.jesselhh schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:34:
[...]
Toen heb ik opgezegd.
Ik snap heel goed dat ook een boekhouder graag een beetje recurring income heeft, maar ik heb hem toch echt alleen even nodig om 2 uurtjes door mijn administratie heen te lopen op bijzonderheden en eventueel samen de IB aangifte te doen.
Ik wil niet hier weer een hele nieuwe DBA discussie starten, maar zoals ik het begrepen heb is het van belang dat je jezelf in brede zin als ondernemer presenteert. Dat staat in ieder geval in de checklist van de Belastingdienst. Dat laten zien van ondernemerschap kan vervolgens op allerlei manieren zoals het hebben van een eigen website en het doen van marketing. Ik vind dat een goed inzicht in de regelgeving voor ondernemers én de financieen van mijn BVs daarmee ook bijdraagt aan mijn ondernemerschap. En nee, dat staat niet zo in een checklist, maar in alle rechterlijke uitspraken die er tot nu toe zijn wordt altijd gekeken naar het bredere plaatje is mijn indruk. Het zijn in ieder geval geen zaken die ik verwacht van iemand die in loondienst zou horen.lost95 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:20:
[...]
Ik denk dat cyber bedoelt dat hij het zelf leuk vind om in de regeltjes te duiken, niet alleen voor fiscaal maar dus ook voor wet DBA.
Maar als je je administratie (deels) uitbesteed is dat natuurlijk ook helemaal prima, dat moet iedereen lekker voor zichzelf bepalen.
[ Voor 4% gewijzigd door CyberEspresso op 07-11-2025 09:26 ]
Sterker nog. Je zou kunnen beargumenteren dat de administratie uitbesteden, en je dus zelf alleen richten op je core werkzaamheden, meer ondernemend is dan de administratie zelf doen.CyberEspresso schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:24:
[...]
Maar als je je administratie (deels) uitbesteed is dat natuurlijk ook helemaal prima, dat moet iedereen lekker voor zichzelf bepalen.
sterker nog, een accountant het werk laten doen telde best stevig mee bij mijn boekenonderzoek...GoodspeeD schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:34:
[...]
Sterker nog. Je zou kunnen beargumenteren dat de administratie uitbesteden, en je dus zelf alleen richten op je core werkzaamheden, meer ondernemend is dan de administratie zelf doen.
Als ondernemening moet je meedoen aan economisch verkeer. En dat betekend geld erin en geld eruit. Niet alleen maar eens per maand geld ontvangen.