• Zumemza
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:44
Ik krijg vanuit een van mijn opdrachtgevers de keuze voorgesteld om een nieuw contract via HarveyNash of Circle8 te laten lopen, de keus is aan mij. Naast wat ‘mooie’ documentatie van die partijen zelf ben ik benieuwd of en hoe de ervaringen hier zijn met die partijen?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29
@Zumemza Allebei benaderen en vragen wat de voorwaarden en hun marge zijn. Dan kies je de beste?

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:16

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zumemza schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:26:
Ik krijg vanuit een van mijn opdrachtgevers de keuze voorgesteld om een nieuw contract via HarveyNash of Circle8 te laten lopen, de keus is aan mij. Naast wat ‘mooie’ documentatie van die partijen zelf ben ik benieuwd of en hoe de ervaringen hier zijn met die partijen?
Wat is zo lees in mijn zzp groepjes hebben ze allebei een lage marge (1 tot 1,25 euro per uur) maar werken ze beide met een reversed billing.

Quote van een circle8 gebruiker (ben ik niet)
Circle8 zit er bij mij met 1.25pu tussen. Moet wel zeggen dat hun urenregistratie en reversed billing systeem van te wensen over laat. Kost letterlijk 4x zoveel tijd dan bijvoorbeeld bij flextender.
Daarnaast werken ze met een facturatie kalender waarbij gemiddeld een week later wordt gefactureerd en als je de klant te laat is met goedkeuren zit hun facturatie systeem in beton gegoten en kun je een nog een maand wachten op je geld.

[ Voor 32% gewijzigd door Tylen op 31-10-2025 08:33 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tijd via Circle8 gezeten, je hoort ze nooit, zitten er met lage marge tussen (bij mantalovereenkomst) en betalen vrijwel altijd op tijd :) Ik was er prima tevreden over!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bij een reverse billing geef ik altijd aan dat ik daar een verhoogd tarief voor reken vanwege afhankelijkheid en extra administratie.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:51:
Bij een reverse billing geef ik altijd aan dat ik daar een verhoogd tarief voor reken vanwege afhankelijkheid en extra administratie.
Is toch juist minder administratie? Tenminste, in MoneyMonk was t echt 2 klikken

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Circle8 gaat de laatste tijd steeds meer naar "betalen wanneer wij betaald zijn" en dat doet je betaaltermijn niet ten goede (of ze overschrijden het regelmatig). HarveyNash geen 1st hand ervaring mee. Cricle8 is hier bij ons (zonder verdere info) ~ 35 dagen. Mogen gewoon zelf factuur opmaken bij voorkeur na ontvangst van hun factuurvoorstel (o.b.v. goedgekeurde en doorgestuurde uren).

[ Voor 9% gewijzigd door Mirabis op 31-10-2025 09:14 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• ChefRopes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:26
loewie1984 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:47:
Hebben nog meer mensen trouwens de combi knab/moneybird? Moneybird gaat de oude bankkoppeling eruit gooien en dan mag je weer extra gaan dokken voor de synchronisatie van je transacties. Tis maar 4 euro maar toch weer extra betalen...
Jup, ik doe t maar gewoon handmatig want heb ook 2 spaarrekeningen en die wil ie niet automatisch overzetten. Dus dan zou ik t nog steeds deels handmatig moeten doen.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:35
loewie1984 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:47:
Hebben nog meer mensen trouwens de combi knab/moneybird? Moneybird gaat de oude bankkoppeling eruit gooien en dan mag je weer extra gaan dokken voor de synchronisatie van je transacties. Tis maar 4 euro maar toch weer extra betalen...
Jup, ik laat dan maar alleen de betaalrekeningen gekoppeld. Het is verder toch geen issue.
Ow nee voor de jaaraangifte moet ik even bij de bank kijken 8)7

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:03
Ja ik zou ook transacties handmatig kunnen inlezen, maar dat vind ik toch een beetje tricky.

discogs

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

DennusB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Is toch juist minder administratie? Tenminste, in MoneyMonk was t echt 2 klikken
Als ik het allemaal zo lees ben je er nog steeds druk mee omdat je bij reversed billing nog steeds zelf eindverantwoordelijk bent. Je zult het dus in de gaten moeten houden allemaal.

* Destruction zou om o.a die reden niet mee gaan in reversed billing. Iemand anders verkloot de boel (al dan niet bewust) en jij zit zelf met de ellende. Nee dankje.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:41
Ik heb goede ervaringen met Circle8. Mijn opdrachtgever heeft zelfs alle andere brokers eruit gemikt en alles ondergebracht bij Circle8 qua contractbeheer.

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:11
loewie1984 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:39:
Ja ik zou ook transacties handmatig kunnen inlezen, maar dat vind ik toch een beetje tricky.
Hier juist vanwege missers bij automatisch inlezen in het verleden overgestapt naar “ouderwets” de MT940 bestanden inlezen. Die kun je zelf openen en zien wat er eventueel zou ontbreken.

• robinsmits
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Vraagje. Ik werk als freelance AI engineer. Ik merk/hoor bij steeds meer opdrachten dat ze een hogere dekking voor beroeps aansprakelijkheid vragen/eisen. Ook mede vanuit de toenemende populariteit van AI en regelingen zoals de EU AI Act.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zijn er specifieke verzekeringen die zeer goed te boek staan?
Het klinkt voor mij overigens als een logische vereiste en ook 1 die ik graag verzeker ;-)

Bedragen die vereist zijn varieren van 250K tot meer dan 1M.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:53
Mirabis schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Circle8 gaat de laatste tijd steeds meer naar "betalen wanneer wij betaald zijn" en dat doet je betaaltermijn niet ten goede (of ze overschrijden het regelmatig). HarveyNash geen 1st hand ervaring mee. Cricle8 is hier bij ons (zonder verdere info) ~ 35 dagen. Mogen gewoon zelf factuur opmaken bij voorkeur na ontvangst van hun factuurvoorstel (o.b.v. goedgekeurde en doorgestuurde uren).
Is dat relevant dan? Wanneer de tussenpersoon betaald wordt? Moet de tussenpersoon niet voldoe naan de wettelijke betalingstermijn?

de wettelijke betalingstermijn is 30 dagen voor transacties tussen bedrijven, tenzij anders is afgesproken.

Hier gaan de opdrachtgever en ik 12 maanden langer met elkaar door. €15 uur tarief omhoog ook niet vervelend d:)b

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:27
robinsmits schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:45:
Vraagje. Ik werk als freelance AI engineer. Ik merk/hoor bij steeds meer opdrachten dat ze een hogere dekking voor beroeps aansprakelijkheid vragen/eisen. Ook mede vanuit de toenemende populariteit van AI en regelingen zoals de EU AI Act.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zijn er specifieke verzekeringen die zeer goed te boek staan?
Het klinkt voor mij overigens als een logische vereiste en ook 1 die ik graag verzeker ;-)

My 2 cents:

Ik verzeker me eigenlijk alleen omdat het vaak een vereiste is van brokers, en omdat het soms om bedragen gaat die ik zelf niet zomaar kan ophoesten. In de praktijk sluit ik alleen verzekeringen af voor risico’s die ik niet kan dragen, of waarvan ik weet dat de kans groot is dat ze zich voordoen en het dan financieel slimmer is om het af te dekken.

Dat bedrijven nu vragen om een hogere dekking “vanwege de AI Act” vind ik eerlijk gezegd wat overdreven. De AI Act is niet zoveel anders dan de AVG, het richt zich gewoon meer op specifieke AI-risico’s. Ik zie niet waarom je daardoor ineens een groter risico zou lopen op directe, verhaalbare schade. Dat was bij de AVG ook niet zo.

Als een organisatie eventuele fouten volledig bij jou probeert neer te leggen, dan klopt er iets niet in de governance. Een engineer kan nooit in z’n eentje verantwoordelijk zijn voor enorme schadebedragen, zolang alles netjes volgens best practices is ingericht. (En als je echt moedwillig iets verprutst, keert de verzekering sowieso niet uit.) Persoonlijk denk ik dat de kans dat iemand daadwerkelijk schade op een zzp’er in de IT weet te verhalen, héél klein is. Ik ken geen enkel voorbeeld waar dat succesvol is gebeurd bij normaal werk.

Dus mijn advies: neem een verzekering, vooral zodat je rechtsbijstand hebt als er ooit iets misgaat en ze jou als zondebok proberen aan te wijzen. Maar houd het bedrag gewoon zo laag mogelijk; de kans dat ze echt iets op jou kunnen verhalen is minimaal.

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:41
robinsmits schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:45:

De bedragen die genoemd worden zijn redelijk standaard voor beroepsaansprakelijkheid. Het was vaak een vereiste om aan de opdracht te beginnen in de gevallen dat ik het nodig had

• robinsmits
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
mrbones92 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:19:
[...]

De bedragen die genoemd worden zijn redelijk standaard voor beroepsaansprakelijkheid. Het was vaak een vereiste om aan de opdracht te beginnen in de gevallen dat ik het nodig had
Ja dat was mijn idee ook. Ik kan me eerlijk gezegd ook al niet meer herinneren wanneer de laatste opdracht was waar het niet gevraagd werd. Ik heb het zowieso standaard al.
Pagina: 1 ... 649 650 Laatste