• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 23:35

coldasice

business intelligence

Liegebeest schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:35:
[...]

De vraag is, zoals ik eerder ook al aanhaalde, of je daar toestemming voor hebt en of het in lijn is met het beleid van jouw klant.

Productiedata die hun systemen verlaat naar een andere omgeving, die ook nog eens een SaaS dienst benut die buiten hun contracten valt? Dat wordt al snel spannend.

Als één van de twee vragen al een “nee” is, kan je gauw behoefte hebben aan één van je verzekeringen.
Uiteraard leg ik mijn werkwijzen uit aan de klant...

freelance-intelligence.info

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31
@Liegebeest ik ga er helemaal van uit dat @coldasice de door de CISO goedgekeurde procedure voor het anonimiseren van productiedata heeft gevolgd. O-) Anders heeft hij inderdaad potentieel een probleem.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 20:13
coldasice schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:28:
[...]

Uiteraard leg ik mijn werkwijzen uit aan de klant...
Ha :D dat is geen exact antwoord op mijn stelling :) hoeft ook niet want ik ben je klant niet.

maar ik heb ze meegemaakt hoor: collega’s die hoog en laag beweren dat ze absoluut hun eigen schaduw IT moeten gebruiken, omdat het anders echt onwerkbaar is.

Liege, liege, liegebeest!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:24

Yucon

*broem*

Hebben jullie ook allemaal netjes een dataverwerkingsovereenkomst met die AI aanbieders? En ook met, ik noem maar wat, postman?

• Liegebeest
Yucon schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:09:
Hebben jullie ook allemaal netjes een dataverwerkingsovereenkomst met die AI aanbieders? En ook met, ik noem maar wat, postman?
Gut das wel een scherpe eigenlijk. Nee die had ik bijv niet met MS365, hoewel daar gelukkig nul persoonsgegevens overheen gingen en alles alleen over mijn bedrijfsactiviteiten ging. Maar die heb ik sowieso gedag gezegd en doe t nu zelf.

en met AI heb ik t gemakkelijk: ik gebruik letterlijk nul komma nul. Heb de mogelijkheid voor een lokale sandbox voor leren en onderzoek, maar verder niet.

• coldasice

coldasice

business intelligence

RichieB schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:24:
@Liegebeest ik ga er helemaal van uit dat @coldasice de door de CISO goedgekeurde procedure voor het anonimiseren van productiedata heeft gevolgd. O-) Anders heeft hij inderdaad potentieel een probleem.
Dankje, ik heb mijn werkwijzen nog eens tegen het licht gehouden met de bril van de CISO en wat zaken aangescherpt. Het was al best goed, nu nog wat beter.... altijd goed om zelf kritisch te zijn

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-08 21:33
mannowlahn schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:48:
Ik merk de laatste wekend best wel weer dat de markt aantrekt. Ik ben 2,5 jaar geleden van azure richting azure ai gegaan en in die hoek begint het nu steeds meer te borrelen. Recent een overstap naar vanilla ai hosting gegaan, ik voorzie dat de markt snel die kant op gaat. Mocht je in de linux hoek zitten zijn de kansen enorm. Tarieven zijn prima (125+) en je zit niet zonder werk.
Ja dat idee heb ik ook,
Ik zit zelf in de hoek van het porteren van (slechte) legacy code en I guess nu het opruimen van vibe-code/LLM rommel >:)
Op dit moment op een klus a 90 per uur fulltime en de klant is akkoord gegaan met een complete rewrite en ze hebben al aangegeven te willen verlengen.

Recent ben ik al door 4 partijen benaderd voor klussen en heb ze moeten afwijzen omdat ik simpelweg niet beschikbaar ben atm.
Geen idee hoelang de klus totaal duurt, maar ergens mei volgend jaar als ik moet schatten.
Als ze me daarna niet inhuren voor die koppeling die ze willen maken tussen de 2 nieuwe pakketten. Een pakket in PHP, de andere in Java. En devs die beide goed kennen zijn zeldzaam O-)

Maar goed tot die tijd laat ik mijn zakelijke spaarrekening oplopen met ruim 7K per maand.

[ Voor 17% gewijzigd door hackerhater op 04-08-2026 23:00 ]

• hackerhater
coldasice schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 07:27:
[...]

Je hebt data nodig om een kpi of grafiek te tonen....en daarmee feedback te kunnen geven aan je LLM
Daar heb je fixture data voor. Ik wil nog niet eens toegang tot productie data van de klant.
Dat geeft alleen maar legaal gedoe.

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-08 04:46

R.G

hackerhater schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:50:
[...]

Ja dat idee heb ik ook,
Ik zit zelf in de hoek van het porteren van (slechte) legacy code en I guess nu het opruimen van vibe-code/LLM rommel >:)
Op dit moment op een klus a 90 per uur fulltime en de klant is akkoord gegaan met een complete rewrite en ze hebben al aangegeven te willen verlengen.

Recent ben ik al door 4 partijen benaderd voor klussen en heb ze moeten afwijzen omdat ik simpelweg niet beschikbaar ben atm.
Geen idee hoelang de klus totaal duurt, maar ergens mei volgend jaar als ik moet schatten.
Als ze me daarna niet inhuren voor die koppeling die ze willen maken tussen de 2 nieuwe pakketten. Een pakket in PHP, de andere in Java. En devs die beide goed kennen zijn zeldzaam O-)

Maar goed tot die tijd laat ik mijn zakelijke spaarrekening oplopen met ruim 7K per maand.
Gaaf, kan je die klusjes ook remote doen, ik wil best wat van je klanten overnemen waarbij je jouw als referentie kan geven dan weet die klant ook dat je ze echt wil helpen?

Ik ben op zoek momenteel naar zzper / programmer klussen, om te ervaren hoe dit is en of het bij mij past.

• hackerhater
R.G schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 02:00:
[...]

Gaaf, kan je die klusjes ook remote doen, ik wil best wat van je klanten overnemen waarbij je jouw als referentie kan geven dan weet die klant ook dat je ze echt wil helpen?

Ik ben op zoek momenteel naar zzper / programmer klussen, om te ervaren hoe dit is en of het bij mij past.
Well het waren gewoon random recruiters die me benaderden voor een klus.
Dat waren niet mijn klanten die ik af moest wijzen ;)

Maar de markt is op dit moment nog zeer matig. Oa door die pruts wet dba

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 05-08-2026 07:56 ]

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:33
hackerhater schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:56:
[...]

Well het waren gewoon random recruiters die me benaderden voor een klus.
Dat waren niet mijn klanten die ik af moest wijzen ;)

Maar de markt is op dit moment nog zeer matig. Oa door die pruts wet dba
De wet dba wordt dan wel weer door bedrijven minder kritisch beoordeeld wanneer ze mensen zoeken die een niche hebben. Afgelopen week al weer 4 klussen aangeboden kregen, alleen in de AI cloud hoek. Bij grote partijen zoals Rabo en Albert Heijn o.a

• Tylen
  • Laatst online: 12:43

Tylen

Neem mij niet te serieus

mannowlahn schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:16:
[...]

De wet dba wordt dan wel weer door bedrijven minder kritisch beoordeeld wanneer ze mensen zoeken die een niche hebben. Afgelopen week al weer 4 klussen aangeboden kregen, alleen in de AI cloud hoek. Bij grote partijen zoals Rabo en Albert Heijn o.a
Dat was altijd al zo. ;). Gewoon iets niche doen en er is niets aan de hand.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-08 12:50
hackerhater schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:50:
[...]

Ja dat idee heb ik ook,

Goed om te horen! Ik zit niet zo goed in de tarieven voor code-kloppen, maar 90 voelt wel als een bijzonder laag tarief..? Of is dit gangbaar voor dit werk? Moet zeggen dat als de markt voor InfoSec daarheen beweegt dat ik lekker weer in loondienst ga en dat is helaas wel de trend die ik bij flink wat opdrachten zie (gelukkig ook nog genoeg opdrachten waar normaal betaald wordt, maar toch...).

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:25
gem-p schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:44:
Nou zie ik langzamerhand wel iets ontstaan, want klanten zijn ook niet achterlijk. Dus heel leuk dat je 20 uur factureert en maar 8 uren nodig had om het te maken, maar dat gaat steeds minder en minder toepasbaar zijn.
Dit voelt ook niet goed, of is dit meer mijn gevoel? Dat je dus minder lang bezig bent dan dat je eigenlijk zegt. Ik doe er hoogstens een uurtje bij om de ai kosten te dekken.

Mijn Laravel Portfolio | Laravel log reader

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:09
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:51
Heb je dit al zelf open en eerlijk besproken met de tussenpartij?

• ChefRopes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-08 10:38
Ik heb wel in zo'n soortgelijke situatie gezeten, maar toen stonden er wel boetes bij. Uiteindelijk wel met de tussenpartij bij die eindklant gestart.

Wat je wellicht zou kunnen afspreken met die tussenpartij, dat je gaat onderhandelen of de marge wat lager kan, en dat jij die dan separaat naar ze overmaakt. Je moet dan wel het uurtarief bij eindklant hoger zetten uiteraard en dit ook met hen bespreken. Geen idee wat de beweegredenen zijn om niet met die tussenpartij te willen werken, misschien willen ze het gedoe niet, dan neem jij dat gedoe van ze over.

Uiteraard moet je dan ook onderhandelen wat dan een einde is van die marge die je aan die tussenpartij betaald. Die tussenpartij heeft dan nog steeds voordeel, beter iets dan niets voor hen.

Geen idee of dit een optie voor je is?

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
@ChefRopes daar zou ik niet gelijk op inzetten, dan geef je al je kaarten al weg eigenlijk. Ik zou bij de tussenpartij aangeven dat je graag doorgaat op deze opdracht maar dat de opdrachtgever om hun moverende redenen niet meer zaken kunnen doen met de tussenpartij en dat je er vanuit gaat dat het relatiebeding daarom niet van toepassing is. De tussenpartij verliest eigenlijk niks want kennelijk kunnen ze ook geen andere kandidaat meer aanbieden. Laat tussenpartij dit bevestigen.

• B-Real
testmanager schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:31:
[...]

Heb je dit al zelf open en eerlijk besproken met de tussenpartij?
Dat gaat uiteraard gebeuren, maar ben vooraf natuurlijk wel even wat info en input aan het verzamelen. Onder andere hier :)
ChefRopes schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:49:
[...]

Ik heb wel in zo'n soortgelijke situatie gezeten, maar toen stonden er wel boetes bij. Uiteindelijk wel met de tussenpartij bij die eindklant gestart.

Wat je wellicht zou kunnen afspreken met die tussenpartij, dat je gaat onderhandelen of de marge wat lager kan, en dat jij die dan separaat naar ze overmaakt. Je moet dan wel het uurtarief bij eindklant hoger zetten uiteraard en dit ook met hen bespreken. Geen idee wat de beweegredenen zijn om niet met die tussenpartij te willen werken, misschien willen ze het gedoe niet, dan neem jij dat gedoe van ze over.

Uiteraard moet je dan ook onderhandelen wat dan een einde is van die marge die je aan die tussenpartij betaald. Die tussenpartij heeft dan nog steeds voordeel, beter iets dan niets voor hen.

Geen idee of dit een optie voor je is?
Dat is inderdaad een oplossing die ik als optie zie. Alleen, wat is gangbaar?
De huidige marge vind ik niet reëel, want ze hoeven straks nog minder te doen als tussenpartij. Tegelijkertijd zouden ze obv de aanbestedingsregels helemaal geen marge meer hebben, want ze zouden de opdracht verliezen.
Daarnaast is de vraag, hoe lang laat je zo'n vergoeding doorlopen? Voor de twaalf maanden zoals die in de overeenkomst staan? Persoonlijk zou ik het liefst er in 1x vanaf zijn.

Wederom als niet ik, maar iemand anders de nieuwe opdracht invult raken ze de omzet sowieso kwijt en hebben ze niets. We moeten dus een tussenweg vinden, ik ben dus opzoek naar mensen die ervaring hebben met zo'n tussenweg om te bepalen wat redelijk is.

Inzet zal uiteraard zijn om er in goed overleg kosteloos uit te komen, maar snap dat die tussenpartijen ook een commercieel belang hebben. Dat werkt meerdere kanten op, hakken in het zand zou ook zomaar kunnen betekenen dat ze in de toekomst minder/geen opdrachten meer kunnen doen. Ook bij andere vakafdelingen dan de mijne.

Het zal dus wel het spreekwoordelijke handjeklap worden en daarvoor ben ik zoals gezegd opzoek naar ervaringen.

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:51
Faust1946 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:29:
[...]

Goed om te horen! Ik zit niet zo goed in de tarieven voor code-kloppen, maar 90 voelt wel als een bijzonder laag tarief..? Of is dit gangbaar voor dit werk? Moet zeggen dat als de markt voor InfoSec daarheen beweegt dat ik lekker weer in loondienst ga en dat is helaas wel de trend die ik bij flink wat opdrachten zie (gelukkig ook nog genoeg opdrachten waar normaal betaald wordt, maar toch...).
Ik zit zelf al 5 jaar op iets boven de 90 (software dev, Java/Python). Ben er op zich prima tevreden mee. Lees hier regelmatig dat het (veel) hoger kan, maar ik klaag niet.

• Liegebeest
Ik moet t de rest van t jaar maar ff rustiger doen qua cursussen en hardware. Het is best hard gegaan tot nu toe :) Drukt een beetje op m’n marge voor 2026.

[ Voor 15% gewijzigd door Liegebeest op 05-08-2026 13:25 ]

• ChefRopes
B-Real schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:00:
[...]

Dat gaat uiteraard gebeuren, maar ben vooraf natuurlijk wel even wat info en input aan het verzamelen. Onder andere hier :)

[...]

Dat is inderdaad een oplossing die ik als optie zie. Alleen, wat is gangbaar?
De huidige marge vind ik niet reëel, want ze hoeven straks nog minder te doen als tussenpartij. Tegelijkertijd zouden ze obv de aanbestedingsregels helemaal geen marge meer hebben, want ze zouden de opdracht verliezen.
Daarnaast is de vraag, hoe lang laat je zo'n vergoeding doorlopen? Voor de twaalf maanden zoals die in de overeenkomst staan? Persoonlijk zou ik het liefst er in 1x vanaf zijn.

Wederom als niet ik, maar iemand anders de nieuwe opdracht invult raken ze de omzet sowieso kwijt en hebben ze niets. We moeten dus een tussenweg vinden, ik ben dus opzoek naar mensen die ervaring hebben met zo'n tussenweg om te bepalen wat redelijk is.

Inzet zal uiteraard zijn om er in goed overleg kosteloos uit te komen, maar snap dat die tussenpartijen ook een commercieel belang hebben. Dat werkt meerdere kanten op, hakken in het zand zou ook zomaar kunnen betekenen dat ze in de toekomst minder/geen opdrachten meer kunnen doen. Ook bij andere vakafdelingen dan de mijne.

Het zal dus wel het spreekwoordelijke handjeklap worden en daarvoor ben ik zoals gezegd opzoek naar ervaringen.
Ik zou daar ook zeker eerst voor gaan ja. Geen idee wat voor tussenpartij het is. Een cowboy club kan er alsnog voor gaan zitten en verder willen onderhandelen met de eindklant. Mijn optie was meer als laatste redmiddel ja, als je er echt wil gaan werken en tussenpartij beweegt niet mee. Ze verliezen ook niets als ze je aan het contract houden.

Wellicht willen ze ook verder met jou in de toekomst. Als ze niet meebewegen dan zijn ze jou ook kwijt.

Ik heb er destijds een jurist naar laten kijken. Maar die kwam met een politiek correct antwoord waarbij er meerdere uitkomsten uit zouden kunnen komen. Bij mij was het ook op het eerste gezicht een iets grijzer gebied. Ik heb toen besloten er wel voor te gaan, maar tussenpartij er bericht over te geven. Toen kwamen ze er ook nog mee dat ze ook een contractafspraak met de eindklant hadden die wat niet zo grijs opgesteld was.

Daar zou ik bij eindklant ook nog even naar vragen. Eindklant bij mij had niet naar hun eigen contract met tussenpartij gekeken, dat had mij kosten voor die jurist kunnen voorkomen. Vaak maakt een tussenpartij een milde contractafspraak met jou als opdrachtnemer, maar maakt met eindklant wel hele harde afspraken.. Dat heb ik al meerdere keren meegemaakt helaas.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-08 14:58
Montifaud schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:15:
[...]

Ik zit zelf al 5 jaar op iets boven de 90 (software dev, Java/Python). Ben er op zich prima tevreden mee. Lees hier regelmatig dat het (veel) hoger kan, maar ik klaag niet.
Ligt er ook aan hoeveel uren je (kan) maken. Als je week in week uit 40 uur kan schrijven dan lijkt het mij niet dat kunt je niet klagen met 90 euro.

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:15
Marc3l schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:45:
[...]

Dit voelt ook niet goed, of is dit meer mijn gevoel? Dat je dus minder lang bezig bent dan dat je eigenlijk zegt. Ik doe er hoogstens een uurtje bij om de ai kosten te dekken.
Dat is niet wat ik met mijn post bedoelde, maar wil er wel op reageren.
Zowel mijn opdrachtgever(s) als ik spreken met elkaar af wat er opgeleverd moet worden, wat de deadline daar van is en hoeveel dat moet kosten. Of ik nou AI gebruik, mijn jarenlange ervaring of bepaalde tools/gereedschap om die oplevering binnen de tijd en budget te doen is natuurlijk helemaal aan mij.

Als ik in een team zou werken en AI het werk laten doen en achteraf dan zou zeggen dat ik er 4x langer over gedaan heb dan de werkelijk gespendeerde tijd.... Tsja, daar zou ik ook een dubbel gevoel bij hebben. Maar zelfs dan is nog steeds de opdrachtgever degene die uren goedkeurt en uitbetaald.

Dat bedoelde ik dus ook met mijn post: een opdrachtgever merkt inmiddels echt wel wat AI kan en hoeveel tijd het kost om dat in deze tijd te maken. Dus uiteindelijk ga je als zzp'er een slechte naam krijgen als iedereen om je heen zijn tarieven laat zakken of sneller kan leveren terwijl jij met droge ogen beweert dat je echt 8 uren gewerkt hebt aan iets wat 4 uur gekost heeft.

• mannowlahn
ColeJ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Ligt er ook aan hoeveel uren je (kan) maken. Als je week in week uit 40 uur kan schrijven dan lijkt het mij niet dat kunt je niet klagen met 90 euro.
Nu ik vind dat misschien wel. Ik zat in 2020 al op 90 euro als simpele .net developer. 6 jaar later en inflatie etc, zou je minimaal al op 100 moeten zitten. Dat is serieus geld als je dat al jaren achtereen mist. Daar zat ik overigens in 2022 al op, op 105. Die week in week uit is natuurlijk overal betrekkelijk op.

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 10:31
@B-Real ik ga altijd in discussie over het relatiebeding. Heb nu ook een leuke: geen relatiebeding na afloop contract. Ondertussen ben ik gevraagd om mee te draaien met een overname-project. Compleet anders dan mijn opdracht.

Dus als dit vorm krijgt en door de snuffelfase is, dan wordt het een gesprekje met de tussenpersoon. Die zit er nu voor 25e tussen.

• Rendiertje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:06
Als jij zwart op wit hebt dat jouw huidige tussenpartij niet mee mag doen in de aanbesteding kan je sowieso niet meer via hen bij de opdrachtgever werken. Jouw opdrachtgever wil graag met je verder en zou dit via de nieuwe tussenpartij kunnen doen. Of jouw rechtstreeks een aanbieding doen. Welke weg je ook kiest je huidige partij gaat geen geld meer aan jou verdienen. Ik zou deze situatie bij de tussenpartij neerleggen, dus als volgt:
  • Optie A: inhuur via de nieuwe partij.
  • Optie B: directe inhuur.
Die clausule waar je voor getekend hebt staat erin om een andere reden vaak dan deze huidige situatie. Jij hebt waarschijnlijk goed werk geleverd en de drie partijen zijn blij geweest met de vruchtbare samenwerking. Dan zijn er genoeg tussenpartijen die jou ook wel willen gunnen. Want wees eerlijk, als zij moeilijk gaan doen omtrent een directe inhuur waar zij 100% buiten vallen dan werk je niet nog een klus voor ze.

• hackerhater
Faust1946 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:29:
[...]

Helaas zijn de tarieven voor de PHP wereld niet zo hoog.
Dit is eigenlijk aan de hoge kant voor fulltime PHP klussen.
Maar wat je ook in het achterhoofd moet houden is dat deze klussen makkellijk 6+ maanden duren. Tijdens die lange klussen loop je dus ook geen downtime risico's op.

Maar goed het is nog altijd prima en veel hoger dan de kosten die ik zelf heb.
Of ik nu 7 of 9K per maand naar de spaarrekening kan sturen, soit.

Belangrijkste is dat ik in principe (ligt aan mezelf) 40 uur per week kan schrijven wat neer komt op ruim 15K/maand. En bij deze zit er GEEN tussenpartij tussen.

[ Voor 28% gewijzigd door hackerhater op 05-08-2026 15:25 ]

• mgizmo
  • Laatst online: 01:11
Rendiertje schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:18:
[...]

Als jij zwart op wit hebt dat jouw huidige tussenpartij niet mee mag doen in de aanbesteding kan je sowieso niet meer via hen bij de opdrachtgever werken. Jouw opdrachtgever wil graag met je verder en zou dit via de nieuwe tussenpartij kunnen doen. Of jouw rechtstreeks een aanbieding doen. Welke weg je ook kiest je huidige partij gaat geen geld meer aan jou verdienen. Ik zou deze situatie bij de tussenpartij neerleggen, dus als volgt:
  • Optie A: inhuur via de nieuwe partij.
  • Optie B: directe inhuur.
Die clausule waar je voor getekend hebt staat erin om een andere reden vaak dan deze huidige situatie. Jij hebt waarschijnlijk goed werk geleverd en de drie partijen zijn blij geweest met de vruchtbare samenwerking. Dan zijn er genoeg tussenpartijen die jou ook wel willen gunnen. Want wees eerlijk, als zij moeilijk gaan doen omtrent een directe inhuur waar zij 100% buiten vallen dan werk je niet nog een klus voor ze.
Optie C zal de tussenpartij als enige waarschijnlijk “aanbieden”: we bieden je aan bij de “nieuwe” tussenpersoon.

• Rendiertje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:06
mgizmo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:25:
[...]

Optie C zal de tussenpartij als enige waarschijnlijk “aanbieden”: we bieden je aan bij de “nieuwe” tussenpersoon.
Uiteraard niet. Dat laat je dan via je huidige opdrachtgever doen.

• R.G

R.G

hackerhater schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

Helaas zijn de tarieven voor de PHP wereld niet zo hoog.
Dit is eigenlijk aan de hoge kant voor fulltime PHP klussen.
Maar wat je ook in het achterhoofd moet houden is dat deze klussen makkellijk 6+ maanden duren. Tijdens die lange klussen loop je dus ook geen downtime risico's op.

Maar goed het is nog altijd prima en veel hoger dan de kosten die ik zelf heb.
Of ik nu 7 of 9K per maand naar de spaarrekening kan sturen, soit.

Belangrijkste is dat ik in principe (ligt aan mezelf) 40 uur per week kan schrijven wat neer komt op ruim 15K/maand. En bij deze zit er GEEN tussenpartij tussen.
15 k netto?

Hoe krijg je het voor elkaar? Alleen bepaalde regio in Nederland en ook voor ander landen?

Daarnaast, stel je krijgt het of niks voor mekaar krijg je alsnog betaald hoe regel je dit?

Stel ik vind een opdrachtgever welke zegt wij hebben een webapplicatie in de dll hell alles visual basic en internet explorer visual basic script.

We willen naar Linux weg van Windows. Kan je dit voor ons omschrijven naar een linux variant?

Alle features en opties moeten exact het zelfde blijven doen en de gui mag mooier maar wel hetzelfde blijven.

Stel ze zeggen je krijgt 6 maand.

Ik begin maand 4 bijna niks werkt nog.

Wat dan? En hoe betalen ze mij tussendoor?

Gaan ze elke 25-29 van de maand mij een bedrag overmaken als ik een factuur maak en stuur op 25?

Ik zie zoveel beren op de weg.

• R.G

R.G

Als ik het niet afkrijg kunnen ze met wetten of regels mij aansprakelijk stellen en laten terug betalen of voor eventuele schade? Omdat ze niks uiteindelijk hebben?

• hackerhater
I wish lol, nee 15K omzet (exclusief BTW). Reken grofweg 50~55% daarvan netto.
R.G schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:21:
Daarnaast, stel je krijgt het of niks voor mekaar krijg je alsnog betaald hoe regel je dit?
Stel ik vind een opdrachtgever welke zegt wij hebben een webapplicatie in de dll hell alles visual basic en internet explorer visual basic script.

We willen naar Linux weg van Windows. Kan je dit voor ons omschrijven naar een linux variant?

Alle features en opties moeten exact het zelfde blijven doen en de gui mag mooier maar wel hetzelfde blijven.
Grofweg heeft dit soort opdrachten een geschatte eindtijd (of niet lol) en een doel.
Het doel is puur porteer oude applicatie X naar modern versie Y met uiteraard tussentijdse updates hoe het staat.
De rest is puur uurtje-factuurtje met afrekenen per maand.

Bijvoorbeeld waar ik nu aan werk was nog PHP 4/PHP 5 code. Ter referentie: PHP 4 is grofweg 25 jaar geleden uitgekomen.
Deze 3 applicaties gaan nu naar PHP 8.5 (laatste versie), op een modern framework met moderne code standaarden. Met uiteraard automatische tests en een CI/CD straat.
Dit gaat atm in fases.
Fase 1: code ruwweg omzetten naar PHP 8.5. Dit is na een paar maanden redelijk voltooid
Fase 2: testen & end2end tests erop zetten (pending)
Fase 3: omzetten naar het framework
Fase 4: uitfaseren verouderde database
Fase 5: whatever verbeteringen ze nog willen hebben

[ Voor 11% gewijzigd door hackerhater op 05-08-2026 19:40 ]

• R.G

R.G

hackerhater schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

I wish lol, nee 15K omzet (exclusief BTW). Reken grofweg 50~55% daarvan netto.

[...]

Grofweg heeft dit soort opdrachten een geschatte eindtijd (of niet lol) en een doel.
Het doel is puur porteer oude applicatie X naar modern versie Y met uiteraard tussentijdse updates hoe het staat.
De rest is puur uurtje-factuurtje met afrekenen per maand.

Bijvoorbeeld waar ik nu aan werk was nog PHP 4/PHP 5 code. Ter referentie: PHP 4 is grofweg 25 jaar geleden uitgekomen.
Deze 3 applicaties gaan nu naar PHP 8.5 (laatste versie), op een modern framework met moderne code standaarden. Met uiteraard automatische tests en een CI/CD straat.
Dit gaat atm in fases.
Fase 1: code ruwweg omzetten naar PHP 8.5. Dit is na een paar maanden redelijk voltooid
Fase 2: testen & end2end tests erop zetten (pending)
Fase 3: omzetten naar het framework
Fase 4: uitfaseren verouderde database
Fase 5: whatever verbeteringen ze nog willen hebben
Hoelang is een fase?

Heb je tussentijds oplever momenten?

Hoe ga je om met als iets niet lukt en dit maand kost ipv van week? Zit je opdrachtgever achter je broek aan?

Is het team werk? Krijg je veel zooi tussendoor daardoor verlies je tijd met je echte afgesproken werk?

Dit is een reden waardoor ik juist dit wil doen omdat op echt werk wordt ik teveel gestoord en dingen zoals scrum nutteloze meetings ga er kapot aan..

Denk dat ZZPer etc dit veel minder is rn dat je lekker leuk bezig bent met wat je leuk vindt en dat je ook die vrijheid hebt met dat je alleen doet wat je leuk vindt.

• hackerhater
@R.G Kom even prive om te kletsen zodat we de rest niet vervelen ;)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mannowlahn schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:30:
[...]

Nu ik vind dat misschien wel. Ik zat in 2020 al op 90 euro als simpele .net developer. 6 jaar later en inflatie etc, zou je minimaal al op 100 moeten zitten. Dat is serieus geld als je dat al jaren achtereen mist. Daar zat ik overigens in 2022 al op, op 105. Die week in week uit is natuurlijk overal betrekkelijk op.
Geen CAO en geen wet waarbij terugval in loon verboden is. Zijn er morgen twee keer zo veel poppetjes in jouw vakgebied dan halveert, in het beste geval, je uurtarief. Meestal zakt het nog lager omdat men elkaar de tent uit probeert te concurreren.
Mijn ervaring is dat groei in omzet met stappen gaat, soms draai je drie jaar zo goed als hetzelfde en soms schiet het in eens met 30% omhoog door een behaald certificaat of succesvol afgeronde klus. De trendlijn over de jaren lijkt wel de inflatie te volgen, al vind ik dat moeilijk te beoordelen omdat niet alle inkomsten uurtje-factuurtje zijn. Zolang die lijn niet zakt ben ik tevreden.
Het bestempelen van reistijd als werktijd en verhoging van de kilometervergoeding was een instant bump van 15% die slechts eenmalig toe te passen is maar wel zoden aan de dijk zet. Ik doe geen fulltime klussen van zes maanden of langer, dus alles staat los op de factuur.

• R.G

R.G

hackerhater schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:12:
@R.G Kom even prive om te kletsen zodat we de rest niet vervelen ;)
Ben prive gegaan, maar willen niet meer mensen van hier dit weten kan je ook group chat prive in tweakers?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
R.G schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:15:
[...]

Ben prive gegaan, maar willen niet meer mensen van hier dit weten kan je ook group chat prive in tweakers?
Dan kun je een eigen topic aanmaken op het forum.

• Marc3l
R.G schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:15:
[...]

Hier is toch ook prima, gaat om freelance ervaringen.
Ik werk ook in de PHP hoek, dus voor mij is het ook wel interessant.
R.G schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:02:
[...]

Hoelang is een fase?

Heb je tussentijds oplever momenten?

Hoe ga je om met als iets niet lukt en dit maand kost ipv van week? Zit je opdrachtgever achter je broek aan?

Is het team werk? Krijg je veel zooi tussendoor daardoor verlies je tijd met je echte afgesproken werk?

Dit is een reden waardoor ik juist dit wil doen omdat op echt werk wordt ik teveel gestoord en dingen zoals scrum nutteloze meetings ga er kapot aan..

Denk dat ZZPer etc dit veel minder is rn dat je lekker leuk bezig bent met wat je leuk vindt en dat je ook die vrijheid hebt met dat je alleen doet wat je leuk vindt.
Ik heb vooral opdrachten waar ik de enige developer ben en we alleen meeten als het nodig is, bij een briefing of als er feedback nodig is, korte lijntjes en een platte organisatie structuur. Ik heb ook de vrijheid waar en wanneer ik wil werken, dus niet verplicht op een kantoor, al kan en doe ik dat wel een dag in de week voor de afwisseling.
Ik heb er nog geen dag spijt van gehad dat ik ben gaan freelancen, hoogstens dat ik het eerder had moeten doen. Had het altijd wel naar mijn zin, maar wat je schreef, als die bedrijfsbureaucratie heb ik gelukkig niet meer.

Heb ook wel eens in teams gewerkt, met andere developers en was het ook alleen kort meeten.
Ik denk dat het er ook wel ligr aan waar je gaat werken, en wat de werkmethode daar is.
Nadeel van alleen werken is dat je niet kan sparren en hoewel ik dit werk al lang doe, je leert altijd wel weer door met andere developers samen te werken.

Begrijp dat je nu in loondienst ben en wil gaan freelancen?

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:01

Destruction

(ex-)Automonteur

Eerlijk gezegd mis ik een beetje waarom je verplicht zou zijn te melden dat wel eens waar de samenwerking tussen hen en de eindklant ten einde komt, maar die tussen jou en de eindklant in gewijzigde vorm (want wegvallen tussenpartij door beëindiging samenwerking tussenpartij/klant) verder gaat?

Ik bedoel, waarom zou ik als zelfstandig ondernemer aan Pietje moeten vertellen dat Klaasje ook een klant van me is, dat is toch een inbreuk van de privacy van je klant?

Kort gezegd komt het erop neer dat de eindklant niet verder wil/gaat met de huidige tussenpartij, dus de opdracht waarvoor ze jou hebben ingehuurd en doorverkopen komt sowieso ten einde. Er is voor de tussenpartij hoe dan ook niets te verhalen, want je pakt ze geen werk af. Dat doet de eindklant, door niet meer met hen verder te willen.

Ik weet wel weer waarom ik nooit met een tussenpartij wilde werken. Als ik wilde werken met beperkingen in mijn mogelijkheden mbt overstappen, had ik in loondienst kunnen blijven. Daar koos ik op een gegeven moment heel bewust niet voor zeg maar :P

* Destruction is nu slechts nog parttime zzp'er, een handeltje hier en een klusje op inhuur daar, prima zo. Niet meer dagelijks fysiek zwaar werk dat ivm gezondheidsproblemen toch al steeds lastiger vol te houden was, helaas :/ Parttime weer loonslaaf geworden dus.

[ Voor 38% gewijzigd door Destruction op 06-08-2026 09:58 ]

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23
Hey wijze mede-tweakers, dankzij dit topic ken ik de inhuurkaart (wat is die toch handig!)

Nou zie ik alleen een opdracht her en der verschijnen, met wisselende tarieven, en ik weet niet wat nou de origineelste bron ervan is. Iemand nog een tip hoe ik die kan vinden?
(Het gaat om "Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost" in dit geval)

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

• Faust1946
ColeJ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Dit argument hoor ik ook vaak vanuit recruiters en vanuit een recruiter gezien is het wat mij betreft de ultieme drogreden om je tarief naar beneden te praten. Je levert een bepaalde kwaliteit en daar is het uurtarief bij mij op gebaseerd. Of er dan voor 40 uur in de week werk ligt of 1 dag in de week, maakt voor mij niet uit. Ik lever het werk wat ik af kan krijgen in de uren die we overeen komen en daar zit een bepaald bedrag aan vast. De klant krijgt de kwaliteit die bij dat tarief hoort. Schipperen in uurtarief voelt dan vooral als 'bulk korting'. Die korting bied ik voorlopig alleen maar bij 'trouwe' klanten die minder budget hebben voor een bepaalde klus en die ik wel graag uit de brand help. Aangezien het geen garantie is dat je bepaalde klussen een heel jaar doet (maand opzegtermijn is bij mij gebruikelijk), geef ik bij nieuwe klanten liever geen korting op inkomsten waarvan ik niet weet of die ook echt binnenkomen.

Bij fixed price projecten kan ik uiteraard wat meer schipperen met tarieven. Ik maak dan een ureninschatting op basis van mijn gewenste tarief en ga in principe niet (ruim) onder de tarieven zitten die ik normaal hanteer. Soms zit die inschatting ernaast en verdien ik wat meer of minder per uur, maar het uitgangspunt blijft hetzelfde.

Als 1-pitter snap ik de gedachte overigens wel en daar is het ook geen drogreden: je hebt meer zekerheid bij langdurige klussen en een stabielere bron van inkomsten (minder snijverlies), dus je kunt er zelf voor kiezen om wat te zakken in je tarief. Ik ben zelf van mening dat je die zekerheid bij (nieuwe) klanten niet hebt, zolang er een vroegtijdige opzegtermijn in zit. Het verschil zit 'm voor mij er vooral in wie het argument gebruikt: als jij het zelf afweegt is het een prima keuze, maar als een recruiter het als hefboom inzet om je omlaag te praten is het iets anders. Als bedrijf vind ik het gek om een stuk omlaag te gaan in tarief, puur omdat je voor veel werk ingehuurd wordt. Maar dat is het mooie van ondernemen: iedereen kan zelf de afwegingen maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Faust1946 op 06-08-2026 13:09 ]

• Ascension
  • Nu online
Karp schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:43:
Hey wijze mede-tweakers, dankzij dit topic ken ik de inhuurkaart (wat is die toch handig!)

Nou zie ik alleen een opdracht her en der verschijnen, met wisselende tarieven, en ik weet niet wat nou de origineelste bron ervan is. Iemand nog een tip hoe ik die kan vinden?
(Het gaat om "Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost" in dit geval)
Contact opnemen met ze en vragen hoe hun proces voor externe inhuur verloopt. Waarschijnlijk kan een HRM afdeling dit je wel vertellen. Is overheid dus dan zijn ze wel transparant in aan welke partijen dit gegund is of via welk proces dit loopt.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23
Ascension schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:26:
[...]

Contact opnemen met ze en vragen hoe hun proces voor externe inhuur verloopt. Waarschijnlijk kan een HRM afdeling dit je wel vertellen. Is overheid dus dan zijn ze wel transparant in aan welke partijen dit gegund is of via welk proces dit loopt.
Fijn om te horen want dan heb ik niet voor niks net gebeld 😄
(word nog teruggebeld)

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

• ColeJ
Faust1946 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:50:
[...]

Dit argument hoor ik ook vaak vanuit recruiters en vanuit een recruiter gezien is het wat mij betreft de ultieme drogreden om je tarief naar beneden te praten. Je levert een bepaalde kwaliteit en daar is het uurtarief bij mij op gebaseerd. Of er dan voor 40 uur in de week werk ligt of 1 dag in de week, maakt voor mij niet uit. Ik lever het werk wat ik af kan krijgen in de uren die we overeen komen en daar zit een bepaald bedrag aan vast. De klant krijgt de kwaliteit die bij dat tarief hoort. Schipperen in uurtarief voelt dan vooral als 'bulk korting'. Die korting bied ik voorlopig alleen maar bij 'trouwe' klanten die minder budget hebben voor een bepaalde klus en die ik wel graag uit de brand help. Aangezien het geen garantie is dat je bepaalde klussen een heel jaar doet (maand opzegtermijn is bij mij gebruikelijk), geef ik bij nieuwe klanten liever geen korting op inkomsten waarvan ik niet weet of die ook echt binnenkomen.

Bij fixed price projecten kan ik uiteraard wat meer schipperen met tarieven. Ik maak dan een ureninschatting op basis van mijn gewenste tarief en ga in principe niet (ruim) onder de tarieven zitten die ik normaal hanteer. Soms zit die inschatting ernaast en verdien ik wat meer of minder per uur, maar het uitgangspunt blijft hetzelfde.

Als 1-pitter snap ik de gedachte overigens wel en daar is het ook geen drogreden: je hebt meer zekerheid bij langdurige klussen en een stabielere bron van inkomsten (minder snijverlies), dus je kunt er zelf voor kiezen om wat te zakken in je tarief. Ik ben zelf van mening dat je die zekerheid bij (nieuwe) klanten niet hebt, zolang er een vroegtijdige opzegtermijn in zit. Het verschil zit 'm voor mij er vooral in wie het argument gebruikt: als jij het zelf afweegt is het een prima keuze, maar als een recruiter het als hefboom inzet om je omlaag te praten is het iets anders. Als bedrijf vind ik het gek om een stuk omlaag te gaan in tarief, puur omdat je voor veel werk ingehuurd wordt. Maar dat is het mooie van ondernemen: iedereen kan zelf de afwegingen maken.
Helemaal met je eens! Ik ben in een 1-pitter en hanteer normaliter een bepaald tarief. Zojuist op een opdracht begonnen (vroeger hier ooit in loondienst gewerkt dus ken het bedrijf) op een leuke klus voor waarschijnlijk 12 maanden. Zij deden een aanbod 5 euro onder mijn gewenste tarief. Hier heb ik akkoord op gegeven zodat ik weer 12 maanden uit de voeten kan.

• mannowlahn
ColeJ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Helemaal met je eens! Ik ben in een 1-pitter en hanteer normaliter een bepaald tarief. Zojuist op een opdracht begonnen (vroeger hier ooit in loondienst gewerkt dus ken het bedrijf) op een leuke klus voor waarschijnlijk 12 maanden. Zij deden een aanbod 5 euro onder mijn gewenste tarief. Hier heb ik akkoord op gegeven zodat ik weer 12 maanden uit de voeten kan.
5 euro is ook relatie he, als je 135 vroeg en ze bieden 130 soit. Maar als je voor 85 werkt en ze beiden 80, dan wordt het wel een ander verhaal. Maar sowieso is een maand of twee thuiszitten vaak duurder dan die 5 euro ;)

• jadjong
  • Niet online
Faust1946 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:50:
Als bedrijf vind ik het gek om een stuk omlaag te gaan in tarief, puur omdat je voor veel werk ingehuurd wordt.
Ik vind het vooral onzin bij 1-pitters. Die hebben weinig schaalvoordeel en kunnen zichzelf maar 1x per uur verhuren. Op het moment dat je tientallen medewerkers verhuurt kan je makkelijker schipperen met prijzen, de overhead die je hebt is tot op zekere hoogte constant ongeacht hoeveel medewerkers je elk uur weg zet. Verkoop je materialen dan is het ook makkelijker om iets aan de prijs te doen, voor twee of twintig pallets per dag heb je dezelfde hoeveelheid heftruckchauffeurs nodig.

Daarnaast kan het voor een 1-pitter handig zijn om van klus naar klus te hoppen om een beetje ervaring aan de onderhandeltafel te houden. Twee jaar ergens aan werken betekent ook twee jaar weinig grote kansen om iets anders te doen, zowel inhoudelijk als financieel.

• ColeJ
mannowlahn schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:48:
[...]

5 euro is ook relatie he, als je 135 vroeg en ze bieden 130 soit. Maar als je voor 85 werkt en ze beiden 80, dan wordt het wel een ander verhaal. Maar sowieso is een maand of twee thuiszitten vaak duurder dan die 5 euro ;)
Het zit ergens in de range van 100-120 :). Wat je zegt klopt zeker! Je kunt heel principieel 95 weigeren omdat je 100 wilt maar als je daardoor 4 weken langer op de bank zit snij jezelf heel erg in de vingers:

Als je de opdracht voor €95 had aangenomen, had je in die week 3.800 verdiend.

Nu vind je later een opdracht voor 100/uur. Ten opzichte van 95 verdien je dan 5 extra per uur.

Om de misgelopen 3.800 terug te verdienen met die extra 5 per uur, heb je nodig: 3.800 / 5 = 760 uur.

Dus je moet 760 uur werken tegen €100 in plaats van €95 voordat het financiële verschil is goedgemaakt, succes :o

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:06:
[...]

Ik vind het vooral onzin bij 1-pitters. Die hebben weinig schaalvoordeel en kunnen zichzelf maar 1x per uur verhuren. Op het moment dat je tientallen medewerkers verhuurt kan je makkelijker schipperen met prijzen, de overhead die je hebt is tot op zekere hoogte constant ongeacht hoeveel medewerkers je elk uur weg zet. Verkoop je materialen dan is het ook makkelijker om iets aan de prijs te doen, voor twee of twintig pallets per dag heb je dezelfde hoeveelheid heftruckchauffeurs nodig.

Daarnaast kan het voor een 1-pitter handig zijn om van klus naar klus te hoppen om een beetje ervaring aan de onderhandeltafel te houden. Twee jaar ergens aan werken betekent ook twee jaar weinig grote kansen om iets anders te doen, zowel inhoudelijk als financieel.
Nou ja ook of juist bij een eenpitter is een deel van je tarief risico op leegloop. Als dat risico wordt beperkt door een langdurige opdracht is een (kleine) korting niet zo gek toch?

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:15
Opdrachtgevers snijden zichzelf potentieel ook in de vingers als ze onder het gewenste tarief gaan zitten. Ik heb jaren geleden ergens gewerkt waar het tarief niet alleen onder marktconform lag, maar waar je ook max 36u in de week mocht factureren. Toen er na een tijd een opdracht voorbij kwam die en veel beter betaalde en meer uren per week had (en ook nog eens leuker was) heb ik mijn contract opgezegd en ben overgestapt. Project was nog niet af, maar na 3 signalen van mijn kant dat het tarief eigenlijk te laag was vond ik het ook geen probleem om over te stappen.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

ColeJ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Het zit ergens in de range van 100-120 :). Wat je zegt klopt zeker! Je kunt heel principieel 95 weigeren omdat je 100 wilt maar als je daardoor 4 weken langer op de bank zit snij jezelf heel erg in de vingers:

Nu vind je later een opdracht voor 100/uur. Ten opzichte van 95 verdien je dan 5 extra per uur.

Om de misgelopen 3.800 terug te verdienen met die extra 5 per uur, heb je nodig: 3.800 / 5 = 760 uur.

Dus je moet 760 uur werken tegen €100 in plaats van €95 voordat het financiële verschil is goedgemaakt, succes :o
Daarom moet je altijd hoger inzetten. Dus 110 zeggen om op 100 uit te komen.

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-08 19:06
[...]

[...]

[...]

[...]

Mijn uurtarief heeft een range van 25 euro tussen bodem en waar ik me nog comfortabel bij voel. Aantal uren/week, leegloop, reistijd en -kosten, speelt allemaal mee. Op fietsafstand kanker uit de wereld helpen - letterlijk m'n vorige klus - wil ik graag voor 25 euro per uur minder doen dan op meer dan een uur reistijd een cloudmigratie van een voorraadsysteem, om maar wat te noemen.
In die zin snap ik niet dat we het over 5 euro per uur hebben. Behalve dan als die door een agency recruiter wordt gevraagd voor hun eigen marge.
Maar goed, bij mij zijn ze dan aan het verkeerde adres, de tegenvraag brandt dan op mijn lippen; dus jullie gaan er na 3 maanden tussenuit, want je hebt al genoeg verdiend?

• jadjong
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Nou ja ook of juist bij een eenpitter is een deel van je tarief risico op leegloop. Als dat risico wordt beperkt door een langdurige opdracht is een (kleine) korting niet zo gek toch?
Ja, maar ook een beetje nee. :P Liever op jaarbasis twee maanden geen werk en een hoog tarief dan zakken met tarief en vervolgens daadwerkelijk fulltime aan de slag te moeten. O-)

• R.G

R.G

Marc3l schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:46:
[...]

Hier is toch ook prima, gaat om freelance ervaringen.
Ik werk ook in de PHP hoek, dus voor mij is het ook wel interessant.

[...]

Ik heb vooral opdrachten waar ik de enige developer ben en we alleen meeten als het nodig is, bij een briefing of als er feedback nodig is, korte lijntjes en een platte organisatie structuur. Ik heb ook de vrijheid waar en wanneer ik wil werken, dus niet verplicht op een kantoor, al kan en doe ik dat wel een dag in de week voor de afwisseling.
Ik heb er nog geen dag spijt van gehad dat ik ben gaan freelancen, hoogstens dat ik het eerder had moeten doen. Had het altijd wel naar mijn zin, maar wat je schreef, als die bedrijfsbureaucratie heb ik gelukkig niet meer.

Heb ook wel eens in teams gewerkt, met andere developers en was het ook alleen kort meeten.
Ik denk dat het er ook wel licht aan waar je gaat werken, en wat de werkmethode daar is.
Nadeel van alleen werken is dat je niet kan sparren en hoewel ik dit werk al lang doe, je leert altijd wel weer door met andere developers samen te werken.

Begrijp dat je nu in loondienst ben en wil gaan freelancen?
Ja, precies dank voor de goede info

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:01

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Mits direct met de eindklant, en niet om de marge van een tussenpartij op te voeren, zou dat voor mij nog wel onderhandelbaar zijn. Of ik op een wat grotere klus voor de lange termijn een duizend of 2 minder vang, zal me in de basis jeuken. Behalve dan dus als ik daar iemand mee vet mest die behalve zijn hand ophouden helemaal niets doet (zoals een tussenpartij)
pkuppens schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:22:
In die zin snap ik niet dat we het over 5 euro per uur hebben. Behalve dan als die door een agency recruiter wordt gevraagd voor hun eigen marge.
Maar goed, bij mij zijn ze dan aan het verkeerde adres, de tegenvraag brandt dan op mijn lippen; dus jullie gaan er na 3 maanden tussenuit, want je hebt al genoeg verdiend?
Ik heb één keer een gesprek gehad met een tussenpartij voor werk. Toen men begon over hun eigen marge heb ik direct gezegd "Mijn tarief is mijn tarief. Daar gaat niets af, dus dit zul je met je eigen klant moeten onderhandelen." Immers willen zij met een tussenpartij werken, dus ik zie niet waarom die partij voor mijn rekening zou moeten komen. Die betalen zij dan maar.

Uiteraard ging dat niet door. Maar dat vind ik prima. Let wel, ik ben/was geen ZZP'er in de ICT of een andere sector waarin men praat over 100 euro of meer per uur. Met 55-60 euro incl. in mijn vakgebied heb je het écht gehad. Dan kun je daar geen tientje per uur van weg geven, om maar iets te noemen. Dus dan is het voor mij simpel:
Optie 1: De eindklant betaald de marge voor de door hen gewenste tussenpartij, bovenop mijn tarief.
Optie 2: Er is géén tussenpartij,
Optie 3: Het gaat niet door :)

Ford Mondeo Wagon 2.0 16v '06 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• mannowlahn
Tylen schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:17:
[...]

Daarom moet je altijd hoger inzetten. Dus 110 zeggen om op 100 uit te komen.
nou vaak is het gewoon de marge van een recruiter die er aan gaat. Ik heb nu al twee keer mijn poot stijf gehouden en gewoon gekregen wat ik wilde. Maar je moet bereid zijn om gewoon weg te lopen. Meestal zit ik nog op een opdracht dus er is niet meteen een noodzaak.

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

mannowlahn schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:15:
[...]

nou vaak is het gewoon de marge van een recruiter die er aan gaat. Ik heb nu al twee keer mijn poot stijf gehouden en gewoon gekregen wat ik wilde. Maar je moet bereid zijn om gewoon weg te lopen. Meestal zit ik nog op een opdracht dus er is niet meteen een noodzaak.
I know ;) Ik ben overigens afgestapt van uurtarieven en heb een dagtarief toegepast.

• Faust1946
[...]

Dat risico wordt alleen in de praktijk niet beperkt, aangezien het gebruikelijk is dat je een wederzijdse opzegtermijn van een maand afspreekt. Die spreek je af omdat je die soms wil inzetten.

Het gebeurt niet vaak, maar ook op dit forum heb ik verhalen gelezen waarbij de hiring manager vertrokken was en vervolgens de zzp'ers eruit gegooid werden. Dan heb je voor die korting 0 extra zekerheid gekregen.

• Faust1946
[...]

Ik reken soms ook zo en ben het dus met je verhaal eens, maar ik vind het wel een gevaarlijke gedachte. Voor je het weet zit je in een race naar de bodem.

• ChefRopes
Tylen schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:44:
[...]

I know ;) Ik ben overigens afgestapt van uurtarieven en heb een dagtarief toegepast.
Maakt dat een verschil voor je? Geef je dan wel aan dat je 8 uur die dag werkt?

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

ChefRopes schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 06:14:
[...]

Maakt dat een verschil voor je? Geef je dan wel aan dat je 8 uur die dag werkt?
Minder gezeur dat ze mijn uurtarief zo hoog vinden (€175,-) en uiteraard weten ze dat het voor 8 uur is.

• Marc3l
Het idee van 'Hourly Billing Is Nuts' vind ik ook wel interssant.
https://www.amazon.nl/Hou...ity-Trading/dp/B0D91GR548
In dit boek stelt de auteur dat uurtje-factuurtje werken een wezenlijk verkeerd model is, omdat het efficiëntie en snelheid juist afstraft: hoe sneller en beter je werkt, hoe minder je immers verdient. Hij pleit daarom voor value pricing (waardegebaseerd prijzen), waarbij je diensten niet factureert op basis van de bestede tijd, maar op basis van de waarde en de resultaten die het de klant oplevert.
Want een klant maakt niet uit wat je uurtarief of dagprijs is, maar wilt weten wat het totaal gaat kosten.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:35
Marc3l schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:38:

[...]

Want een klant maakt niet uit wat je uurtarief of dagprijs is, maar wilt weten wat het totaal gaat kosten.
Grappig, ik heb net met mijn (kleine) klant een beheercontract afgesloten precies met deze gedachte dat ik liever beloond wordt voor het leveren van een stabiele omgeving waarbij ik mijn eigen werk zoveel mogelijk automatiseer dan een brakke omgeving waarbij ik een hoop uren maak om incidenten af te handelen en allerlei handmatige acties te doen. Vind het ook wel bijzonder dat niet meer klanten vragen om fixed price voor beheer.

• ChefRopes
Tylen schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 06:36:
[...]

Minder gezeur dat ze mijn uurtarief zo hoog vinden (€175,-) en uiteraard weten ze dat het voor 8 uur is.
Hmm had dr zo nog niet over nagedacht. Ik zou juist denken dat als je per dag rekent dat het veel duurder lijkt. Je kan ook per minuut gaan rekenen, dan is het een schijntje :P

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

[...]

Dat ligt eraan of je afhankelijk bent van de eindklant. Ik kan organisaties opnoemen waarbij ik weken moet wachten op een firewall poortje. Als ik dan een fixxed price heb dan word je daat niet blij van. En ja ik blijf gewoon wachten en door factureren omdat hun zelf zo log zijn en de flow niet op orde hebben. (meestal overheid)

• mannowlahn
Tylen schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 06:36:
[...]

Wat is jouw vak gebied? Mijn vrouw hanteert ook dag tarieven maar dat is meer voor trainingen en aanverwante scope.

Als engineer denk ik dat het een uitdaging wordt om voor ene project van een jaar een dag tarief van 1400 euro te communiceren.

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:48
Dat met dagtarieven/pakketprijzen is allemaal leuk. Maar wat ik voorbij zie komen is gewoon per uur, vaak al vastgesteld met een bijbehorend budget. "dagtarief" is dan gewoon uurtarief x8. In de praktijk is de inhuur kant nog steeds uur x tarief.

• jadjong
  • Niet online
Faust1946 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:11:
[...]

Dat risico wordt alleen in de praktijk niet beperkt, aangezien het gebruikelijk is dat je een wederzijdse opzegtermijn van een maand afspreekt. Die spreek je af omdat je die soms wil inzetten.

Het gebeurt niet vaak, maar ook op dit forum heb ik verhalen gelezen waarbij de hiring manager vertrokken was en vervolgens de zzp'ers eruit gegooid werden. Dan heb je voor die korting 0 extra zekerheid gekregen.
Als je korting geeft zou je er voor kunnen kiezen om dat aan het einde te verrekenen, bijvoorbeeld door de laatste maanden niets te factureren. Dit voorkomt dat je zes maanden met korting werkt en er dan uit wordt gegooid terwijl die korting op twee jaar afname was berekend. Mocht men achteraf meer van je willen in de vorm van overwerk of meerwerk dan hoef je ook niet opnieuw te onderhandelen, het is gelijk duidelijk wat jouw normale tarief is.
Die wederzijdse opzegtermijn vind ik onzin. Wie het contract ook opzegt, in beide gevallen ben jij degene die nog moet blijven werken voor de maand geld. Maak je er een boeteclausule van dan zit je tenminste rustig thuis terwijl je nog een maand betaald krijgt en hoef je niet tijdens het werk op zoek naar een nieuwe opdracht. Keerzijde is dat jij moet aftikken als je er vroegtijdig een einde aan breidt.

[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 07-08-2026 11:27 ]

• jadjong
  • Niet online
mrbones92 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:52:
Dat met dagtarieven/pakketprijzen is allemaal leuk. Maar wat ik voorbij zie komen is gewoon per uur, vaak al vastgesteld met een bijbehorend budget. "dagtarief" is dan gewoon uurtarief x8. In de praktijk is de inhuur kant nog steeds uur x tarief.
Scheelt wel dat je minimaal acht uur per dag factureert, ook als je halverwege de dag er mee stopt. Niet zo boeiend als je ergens zes maanden bezig bent en gemiddeld op het beoogde aantal uren uit komt, wel voor iemand die 3-4 dagen ingehuurd wordt en waarbij alles net iets voorspoediger gaat dan van te voren ingeschat.

• Marc3l
Tylen schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:34:
[...]

Dat ligt eraan of je afhankelijk bent van de eindklant. Ik kan organisaties opnoemen waarbij ik weken moet wachten op een firewall poortje. Als ik dan een fixxed price heb dan word je daat niet blij van. En ja ik blijf gewoon wachten en door factureren omdat hun zelf zo log zijn en de flow niet op orde hebben. (meestal overheid)
Daar is deze opdracht/taak ook te klein en niet echt geschikt voor, lastig om de waarde te bepalen.

Deze methode is ook niet echt fixed price, ook al lijkt dat zo, want dat doe je normaal toch ook op basis van tijd? Deze methode is op basis van waarde.

Bijvoorbeeld: een klant is elke dag 1 uur kwijt aan een handmatige taak. Op jaarbasis is dat al snel ~220 uur. Tegen een interne personeelskost van € 50/uur kost die taak de klant elk jaar € 11.000.

Als je dit op urenbasis in 10 uur kan automatiseren tegen een uurtarief van € 100, verdien je maar € 1.000. Bij Value-Based Pricing kijk je niet naar je uren, maar naar die structurele besparing. Je spreekt een vaste prijs af van bijvoorbeeld 25% tot 30% van de besparing in het eerste jaar: € 3.000.

De win-win:
  • Voor de klant: Ze investeren eenmalig € 3.000 en verdienen dat binnen een paar maanden terug. Elk volgend jaar pakken ze puur winst (€ 11.000 besparing).
  • Voor jou: Je wordt beloond voor je expertise en efficiëntie in plaats van voor hoe langzaam de klok tikt.
Ook nog niet kunnen toepassen in de praktijk maar de theorie klinkt goed :D

• Ascension
  • Nu online
[...]

Exact, zoiets is leuk als je de scope van het project/product volledig in eigen hand hebt maar zodra je afhankelijk bent van andere mensen/processen in de organisatie zou ik mijn vingers er al snel niet meer aan gaan branden.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:33

page404

Website says no

had ik verteld over mijn verloning constructie? dat is inmiddels al weer even geleden. Het was niet gelukt om een verloningscontract op te stellen. de instantie heeft nog voorgesteld om me zelf in loondienst te nemen (zeer sympathiek), maar salaris was natuurlijk nog veel lager en toch wel de verwachting dat ik jaren zou blijven. Helaas... dat vind ik echt iets te veel zekerheid ;)

inmiddels een offensief gestart, mijn netwerk flink ingezet en ook op loondienst gesolliciteerd. Dat laatste blijft lastig hoor. Verdient echt minder natuurlijk (en vaak echt te weinig om hier van rond te komen), maar het ergste nog is dat je soms als risco gezien wordt omdat je ZZP-er bent (geweest), of dat je een start-up hebt opgericht. Echt jongens, wat is dat voor cultuur in Nederland?

Anyways, ik zit dus nu de hele dag te bellen, cv's op te sturen en intakegesprekken in te plannen. Deze week 2 gesprekken gehad, volgende week 3. Concreet: 2 ZZP-opdrachten waar ik serieus kans maak, en nog 3 waar ik op het bureau van de hiring manager lig. 2 aanbiedingen voor consultancy liggen (1 loondienst, 1 midlance), 2 eindklant gesprekken met interessant werkgebied en acceptabel salaris, 1 afspraak voor doorstarten van mijn start-up. En dan te bedenken dat we midden in de vakantieperiode zitten.

Als mensen me nu nog een nep-ondernemer noemen omdat het de afgelopen jaren zo makkelijk geld verdienen was: ik wil je een stomp geven. Ik teer al acht maanden in op mijn spaargeld en nog steeds ben ik erg terughoudend om een baan aan te nemen. Nog steeds zet ik zwaar in op ZZP-opdrachten (tegen alle adviezen in) en nog steeds ben ik strijdvaardig om hier goed uit te komen. Als dat geen ondernemen is?

ohja, side note: heb dus een sollicitatietraject bij 1 van de grote internationale softwarehuizen in nederland lopen. nu weet ik weer waarom ik daar zo'n probleem mee heb. Wordt binnengelokt met een dikke vette functie-omschrijving en ditto salaris en na 3 gesprekken proberen ze me in een medior data-engineer rol te stoppen. Waarom? op basis van mijn beperkte commerciele en/of leidinggevende skills. Eehhh... serieus, ik deed 15 jaar geleden al pre-sales en ben voorzitter van zowat elke vereniging die op mijn pad komt. de manier waarop ze je al aanspreken over wat je allemaal moet gaan doen voordat je een niveautje omhoog mag. Alsof ik 13 ben. Echt om te kotsen.

Goed, dit was mijn rant-uurtje. Wel weer veel geleerd de laatste maanden ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:01
[...]

Je kan wel randvoorwaarden opnemen bij je fixed price. Werk dat ontstaat doordat niet aan die randvoorwaarden wordt voldaan, factureer je dan gewoon uurtje-factuurtje. Vereist wel dat je daar scherp op bent en tijdig aangeeft wanneer je extra gaat factureren.

• hackerhater
Ik doe alleen fixed-price bij projecten waar de scoop te overzien valt.
Wat niet het geval is in het gros waar ik voor ingehuurd wordt

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-08 15:10

[...]

Ja het is ook een beetje raar. Waarom zou ik harder werken voor minder geld? Ik loop daar al vaker tegenaan, dan maar elke dag voor 6 uur iets oplveren en 5 dagen factureren dan 3 dagen volledig en 3 dagen factureren.....

Zeker met AI assistentie. Ik ben er nog niet uit hoe we dit commercieel aan moeten pakken. Fixed price is 1, maar dat heeft het hoop haken en ogen heb ik al ervaren. Of het uurtarief verdubbelen en zorgen dat jje in de helft van de tijd oplevert (en niet elk project is gebaat bij snelle opleveringen)
[...]

Bij de start van een project ben ik daar nog wel coulant, zeker als het in de zomer is, ik nog andere zaken heb lopen etc, maar na 2 maanden nog steeds geen account hebben zoals nu... ja, sorry, daar betaal je dan maar voor.

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 15:04

[...]

Ja en nee. Ik heb die discussie gehad met één van mijn trouwste klanten voor wie ik al enige tijd regelmatig wat projecten doen.

Ik heb ook de keerzijde gezien van 'fixed price' projecten. Namelijk dat projecten over budget dreigen te gaan en opdrachtnemers dan allerlei afkortingen gaan nemen om binnen budget te blijven. En dat komt de kwaliteit van het eindproduct niet ten goede.

• Faust1946
jadjong schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:11:
[...]

Als je korting geeft zou je er voor kunnen kiezen om dat aan het einde te verrekenen, bijvoorbeeld door de laatste maanden niets te factureren. Dit voorkomt dat je zes maanden met korting werkt en er dan uit wordt gegooid terwijl die korting op twee jaar afname was berekend. Mocht men achteraf meer van je willen in de vorm van overwerk of meerwerk dan hoef je ook niet opnieuw te onderhandelen, het is gelijk duidelijk wat jouw normale tarief is.
Die wederzijdse opzegtermijn vind ik onzin. Wie het contract ook opzegt, in beide gevallen ben jij degene die nog moet blijven werken voor de maand geld. Maak je er een boeteclausule van dan zit je tenminste rustig thuis terwijl je nog een maand betaald krijgt en hoef je niet tijdens het werk op zoek naar een nieuwe opdracht. Keerzijde is dat jij moet aftikken als je er vroegtijdig een einde aan breidt.
Het verrekenen achteraf klinkt als een net idee, maar dat gaat ervan uit dat het verschil in tarief openlijk als korting op tafel ligt. In de praktijk is dat vaak niet zo: je wordt gewoon gevraagd om te zakken in je tarief en dat is vaak door een tussenpartij omdat ze je anders niet aangeboden krijgen. Dan zou je dat achteraf zelf als 'korting' voor een flink aantal maanden werk kunnen bestempelen. Aan de voorkant wordt het niet zo richting klant gepresenteerd: je CV komt gewoon met een bepaald tarief op iemands bureau. Er ligt dus geen afspraak "korting over twee jaar afname" die je aan het eind kunt verrekenen; er ligt alleen een lager tarief. Normaal gesproken hoef ik bij verlenging niet te onderhandelen, want de opdracht wordt gewoon voortgezet tegen het geldende tarief. Tenzij ik het zelf wil indexeren. Maar als dat het kortingstarief is, moet je alsnog in de slag om je normale tarief te laten lopen in plaats van je oude. Dus je wint daar ook weinig mee. Eigenlijk indexeer je dan gewoon op je 'kortingstarief’; ik zie hier dus echt 0 voordeel. Maar als het voor jou werkt, don't fix it.

Een boeteclausule kom ik in reguliere inhuur eerlijk gezegd nooit tegen en veel van mijn klanten zouden dat  nooit accepteren. Daarmee haal je juist ook je eigen aantrekkingskracht als ZZP'er onderuit. Dat je flexibel bent en niet vastzit, is nou net je toegevoegde waarde. Een boeteclausule lijkt mij een bijzonder effectieve manier om je uit de huidige competitieve markt te prijzen. Overigens is die maand werken ook geen garantie, aangezien veel contracten geen urengarantie hebben. In de praktijk maak je die maand altijd wel vol, maar contractueel kunnen beide partijen vaak wel van elkaar af zonder die uren.

• mannowlahn
fry77 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

Ja het is ook een beetje raar. Waarom zou ik harder werken voor minder geld? Ik loop daar al vaker tegenaan, dan maar elke dag voor 6 uur iets oplveren en 5 dagen factureren dan 3 dagen volledig en 3 dagen factureren.....

Zeker met AI assistentie. Ik ben er nog niet uit hoe we dit commercieel aan moeten pakken. Fixed price is 1, maar dat heeft het hoop haken en ogen heb ik al ervaren. Of het uurtarief verdubbelen en zorgen dat jje in de helft van de tijd oplevert (en niet elk project is gebaat bij snelle opleveringen)

[...]

Bij de start van een project ben ik daar nog wel coulant, zeker als het in de zomer is, ik nog andere zaken heb lopen etc, maar na 2 maanden nog steeds geen account hebben zoals nu... ja, sorry, daar betaal je dan maar voor.
Commercieel aanpakken is heel simpel. Je kan nu twee opdrachten tegelijk doen. Bv de kleine opdrachten die je eerst niet aannam kan je er nu prima bij doen. En dat tikt meteen flink aan hoor.

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-08 15:10
mannowlahn schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Commercieel aanpakken is heel simpel. Je kan nu twee opdrachten tegelijk doen. Bv de kleine opdrachten die je eerst niet aannam kan je er nu prima bij doen. En dat tikt meteen flink aan hoor.
In theorie wel, maar er zijn iet veel kleine klussen in mijn vakgebied en de paar die ik gezien heb, zie ik gewoon geen success worden in 16 uur per week (data architectuur en model opzetten in 2 dagen per week. Prima, maar dan wel de komende 3 jaar)

• jadjong
  • Niet online
@Faust1946 Het was initieel een reactie op het gegeven dat recruiters je willen laten zakken in tarief met als argument dat het een langdurige klus is. Zonder duidelijk te maken aan de klant wat jouw daadwerkelijke tarief is en/of een boete bij vroegtijdig ontbinden van contract zie ik niet hoe je kan voorkomen dat je binnen gehaald wordt met betekenisloze woorden en uiteindelijk toch aan het kortste eind trekt. Korting moet een ruilhandel zijn, anders geef je indirect aan dat je eigenlijk te duur bent.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jadjong schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:11:
@Faust1946 Het was initieel een reactie op het gegeven dat recruiters je willen laten zakken in tarief met als argument dat het een langdurige klus is. Zonder duidelijk te maken aan de klant wat jouw daadwerkelijke tarief is en/of een boete bij vroegtijdig ontbinden van contract zie ik niet hoe je kan voorkomen dat je binnen gehaald wordt met betekenisloze woorden en uiteindelijk toch aan het kortste eind trekt. Korting moet een ruilhandel zijn, anders geef je indirect aan dat je eigenlijk te duur bent.
Ik geef altijd aan dat voor langdurige commitment van mijn kant mijn tarief omhoog gaat, als ze met dergelijke argumentatie komen

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Faust1946
jadjong schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:11:
Wellicht praten we langs elkaar, maar ik geef mijn tarief en als de recruiter aangeeft dat het een langdurige klus is en het wat lager kan, dan is mijn respons dat dit 0 invloed heeft op de kwaliteit die ik lever en dat ik het niet zie als extra zekerheid. Ik zie niet hoe dat nog tot de conclusie leidt dat ik te duur ben, want ik doe dus niet aan die ruilhandel.

Vaak genoeg gehad dat mijn tarief 'slikken of stikken' is, dan blijkt vaak dat er nog wel wat mogelijk is om dat tarief te betalen (bij de klant of marge van de recruiter). Gebeurt ook regelmatig dat men het niet wil betalen: even goede vrienden, ik heb werk zat (pay peanuts, get monkeys).

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31
@Faust1946 Tegenwoordig is dat: pay peanuts, get tokens.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:02

aex351

I am the one

page404 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:37:
had ik verteld over mijn verloning constructie? dat is inmiddels al weer even geleden. Het was niet gelukt om een verloningscontract op te stellen. de instantie heeft nog voorgesteld om me zelf in loondienst te nemen (zeer sympathiek), maar salaris was natuurlijk nog veel lager en toch wel de verwachting dat ik jaren zou blijven. Helaas... dat vind ik echt iets te veel zekerheid ;)

inmiddels een offensief gestart, mijn netwerk flink ingezet en ook op loondienst gesolliciteerd. Dat laatste blijft lastig hoor. Verdient echt minder natuurlijk (en vaak echt te weinig om hier van rond te komen), maar het ergste nog is dat je soms als risco gezien wordt omdat je ZZP-er bent (geweest), of dat je een start-up hebt opgericht. Echt jongens, wat is dat voor cultuur in Nederland?

Anyways, ik zit dus nu de hele dag te bellen, cv's op te sturen en intakegesprekken in te plannen. Deze week 2 gesprekken gehad, volgende week 3. Concreet: 2 ZZP-opdrachten waar ik serieus kans maak, en nog 3 waar ik op het bureau van de hiring manager lig. 2 aanbiedingen voor consultancy liggen (1 loondienst, 1 midlance), 2 eindklant gesprekken met interessant werkgebied en acceptabel salaris, 1 afspraak voor doorstarten van mijn start-up. En dan te bedenken dat we midden in de vakantieperiode zitten.

Als mensen me nu nog een nep-ondernemer noemen omdat het de afgelopen jaren zo makkelijk geld verdienen was: ik wil je een stomp geven. Ik teer al acht maanden in op mijn spaargeld en nog steeds ben ik erg terughoudend om een baan aan te nemen. Nog steeds zet ik zwaar in op ZZP-opdrachten (tegen alle adviezen in) en nog steeds ben ik strijdvaardig om hier goed uit te komen. Als dat geen ondernemen is?

ohja, side note: heb dus een sollicitatietraject bij 1 van de grote internationale softwarehuizen in nederland lopen. nu weet ik weer waarom ik daar zo'n probleem mee heb. Wordt binnengelokt met een dikke vette functie-omschrijving en ditto salaris en na 3 gesprekken proberen ze me in een medior data-engineer rol te stoppen. Waarom? op basis van mijn beperkte commerciele en/of leidinggevende skills. Eehhh... serieus, ik deed 15 jaar geleden al pre-sales en ben voorzitter van zowat elke vereniging die op mijn pad komt. de manier waarop ze je al aanspreken over wat je allemaal moet gaan doen voordat je een niveautje omhoog mag. Alsof ik 13 ben. Echt om te kotsen.

Goed, dit was mijn rant-uurtje. Wel weer veel geleerd de laatste maanden ;)
Nee, ik lees niets terug waaruit blijkt dat je ondernemer bent. Je bent aan het solliciteren voor een baan/zoeken naar een opdracht. Je wilt geen loondienst accepteren omdat het simpelweg minder betaald (ondanks dit topic volstaat met argumenten waarin wordt gezegd dat het allemaal wel meevalt) en ondertussen leef je van je spaargeld. In dat geval is een 15 jarige die zoekt naar zijn eerste bijbaan ook ondernemer. Of wat maakt het verschil?

< dit stukje webruimte is te huur >

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:33

page404

Website says no

aex351 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 00:38:
[...]

Nee, ik lees niets terug waaruit blijkt dat je ondernemer bent. Je bent aan het solliciteren voor een baan/zoeken naar een opdracht. Je wilt geen loondienst accepteren omdat het simpelweg minder betaald (ondanks dit topic volstaat met argumenten waarin wordt gezegd dat het allemaal wel meevalt) en ondertussen leef je van je spaargeld. In dat geval is een 15 jarige die zoekt naar zijn eerste bijbaan ook ondernemer. Of wat maakt het verschil?
Zoals gewoonlijk ben je weer aan het ragebaiten en ik ga er verder ook niet op in.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Faust1946
RichieB schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:28:
@Faust1946 Tegenwoordig is dat: pay peanuts, get tokens.
haha, scherp.

• jadjong
  • Niet online
Faust1946 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:45:
[...]

Wellicht praten we langs elkaar,
Het was niet op jou specifiek gericht, jij was simpelweg de laatste relevante reactie in de discussie over zakken in tarief.

• Faust1946
jadjong schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:34:
[...]

Het was niet op jou specifiek gericht, jij was simpelweg de laatste relevante reactie in de discussie over zakken in tarief.
Aaaaah check, duidelijk ;)!

• Tylen

Tylen

Neem mij niet te serieus

mannowlahn schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:35:
[...]

Wat is jouw vak gebied? Mijn vrouw hanteert ook dag tarieven maar dat is meer voor trainingen en aanverwante scope.

Als engineer denk ik dat het een uitdaging wordt om voor ene project van een jaar een dag tarief van 1400 euro te communiceren.
Ik zit vooral op korte trajecten, vaak ook maar een dagje ofzo. Doe ook veel trainingen maar dat zijn weer andere tarieven.

• mannowlahn
Tylen schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:30:
[...]

Ik zit op heel voor korte trajecten vaak ook maar een dagje ofzo. Doe ook veel trainingen maar dat zijn weer andere tarieven.
Aha, ja dat gaat dan om dag tarieven wat logisch is aangezien je misschien niet 5 dagen per week ergens zit.

• zapure
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-08 18:31
wvdl schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:10:
[...]

We zijn nu vooral bezig met WTTA te implementeren en leunen nu nog op de fase A (uitzendbeding) zodat we het eerste jaar makkelijk afscheid van elkaar kan nemen.
Maar in grote lijnen zijn er 2 contracten bij ons. Vanuit natuurlijker persoon (loondienst) en vanuit de BV (winstrecht op de opdracht) dmv STAK certificaten constructie.
Zo kan niemand bij elkaars geldstroom komen en wordt niet alles verloond, maar ook nog deels zakelijk, zie: www.lancety.nl voor meer info (schaamteloze zelf reclame ;) )
We denken namelijk dat we een (fiscaal) betere dienst kunnen leveren dan de concurrentie O-)

[...]

sinds 1 januari 2026 aangescherpt
Moet je dan ook pensioen opbouwen bij stipp?

• coldasice

coldasice

business intelligence

fry77 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:15:
[...]

In theorie wel, maar er zijn iet veel kleine klussen in mijn vakgebied en de paar die ik gezien heb, zie ik gewoon geen success worden in 16 uur per week (data architectuur en model opzetten in 2 dagen per week. Prima, maar dan wel de komende 3 jaar)
Werkt voor mij toch al 4 jaar heel succesvol..... en bij sommige klanten al 4 jaar lang......ligt maar net aan je benadering, ze zijn vaak meteen om als ik ze uitleg hoe ik werk....

• C_V_S
  • Niet online
Graag een advies over onderstaand verhaal.

Dit jaar heb ik al een aantal verschillende klussen gehad bij verschillende partijen. Nu werk ik voor één partij sinds begin mei in verloningsconstructie voor 24 uur per week voor een opdracht

Bij dezelfde partij heb ik ook nog voor 8 uur een opdracht die ik als freelancer doe.

De klus van 24 uur bevat o.a. een stukje leidinggeven en ze vinden dat dit dan absoluut niet kan door Wet DBA als ZZp'er. Aangezien ik het erg naar mijn zin heb en er best wat uitdaging in zit had ik zoiets van prima hoor. Deze klus is voorlopig tot het einde van het jaar.

Nu heb ik dit jaar wel een ruim 800 uur gemaakt aan het einde van het jaar als ZZP'er dus mijn ondernemerschap komt wel goed dit jaar.

Enkel nu acht ik de kans groot dat ze nog wel willen verlengen volgend jaar waarbij ik niet weet of de ZZP opdracht ook nog verlengd gaat worden.

Aangezien ik het naar mijn zin heb de opdracht leuk is sta ik daar niet onwelwillend tegenover enkel de vraag wanneer komt mijn ondernemerschap en de voordelen hier van (auto van de zaak, spullen kopen op de zaak etc. etc.) in gevaar?

Kan ik daar nog met gerust hard een maand of zes blijven zitten en dan nul ZZP uren maken en dat ik het andere half jaar dan een uur of 800 - 900 maak als ZZP'er of is dat al eerder of later een gevaar? (Ik heb in februari nog wel een ZZP klus van uur of 60)

Aangezien ik veelal service management klussen doe met vaak verbetertrajecten er in zit ik soms meer of minder in een puur project maar vaak zit er ook wel wat dagelijkse werkzaamheden bij. Dus dit probleem ga ik vaker hebben.

• Shinji
  • Laatst online: 16:03
De ondergrens voor ondernemerschaps beoordeling is toch het urencriterium van 1200+ (ongeveer) uur? Met 700/800/900 uur kom je daar dus niet aan lijkt me.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

Shinji schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:00:
De ondergrens voor ondernemerschaps beoordeling is toch het urencriterium van 1200+ (ongeveer) uur? Met 700/800/900 uur kom je daar dus niet aan lijkt me.
Nee dat is voor de zelfstandigenaftrek. Er is geen harde grens. Je kunt prima een baan voor 3 of 4 dagen per week hebben en 1 of 2 dagen in de week zzp'en.

Exact expert nodig?

• C_V_S
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Nee dat is voor de zelfstandigenaftrek. Er is geen harde grens. Je kunt prima een baan voor 3 of 4 dagen per week hebben en 1 of 2 dagen in de week zzp'en.
Maar is er nergens een criteria?

• Liegebeest
C_V_S schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:26:
[...]

Maar is er nergens een criteria?
Dat is de afgelopen jaren al besproken inderdaad, nee, die is er niet.

Er is een Libelle-persoonlijkheids-test van de Overheid, die in alle gevallen zegt "risico, ga in overleg". En er is een test van de Belastingdienst die alleen niet over Wet DBA gaat.

• B-Real
Het urencriterium van 1.225 uur geldt alleen voor een aantal aftrekposten. Daarvoor geldt niet alleen het aantal gefactureerde uren, maar alle uren die je maakt.
Dus als je 800 uur gefactureerd hebt, elke kantoordag nog twee uur in de auto zitten en druk bent met acquisitie dan komen daar nog wel wat uren bij.

Bij een controle zijn het aantal gefactureerde uren echter wat makkelijker aan te tonen dan alle bijkomende uren ;)

• Faust1946
C_V_S schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:56:

Dit jaar heb ik al een aantal verschillende klussen gehad bij verschillende partijen. Nu werk ik voor één partij sinds begin mei in verloningsconstructie voor 24 uur per week voor een opdracht

Bij dezelfde partij heb ik ook nog voor 8 uur een opdracht die ik als freelancer doe.

De klus van 24 uur bevat o.a. een stukje leidinggeven en ze vinden dat dit dan absoluut niet kan door Wet DBA als ZZp'er. Aangezien ik het erg naar mijn zin heb en er best wat uitdaging in zit had ik zoiets van prima hoor. Deze klus is voorlopig tot het einde van het jaar.

Nu heb ik dit jaar wel een ruim 800 uur gemaakt aan het einde van het jaar als ZZP'er dus mijn ondernemerschap komt wel goed dit jaar.

Enkel nu acht ik de kans groot dat ze nog wel willen verlengen volgend jaar waarbij ik niet weet of de ZZP opdracht ook nog verlengd gaat worden.

Aangezien ik het naar mijn zin heb de opdracht leuk is sta ik daar niet onwelwillend tegenover enkel de vraag wanneer komt mijn ondernemerschap en de voordelen hier van (auto van de zaak, spullen kopen op de zaak etc. etc.) in gevaar?

Kan ik daar nog met gerust hard een maand of zes blijven zitten en dan nul ZZP uren maken en dat ik het andere half jaar dan een uur of 800 - 900 maak als ZZP'er of is dat al eerder of later een gevaar? (Ik heb in februari nog wel een ZZP klus van uur of 60)

Aangezien ik veelal service management klussen doe met vaak verbetertrajecten er in zit ik soms meer of minder in een puur project maar vaak zit er ook wel wat dagelijkse werkzaamheden bij. Dus dit probleem ga ik vaker hebben.
Die opdracht van 24 uur doe je in verloning, dus je bent daar geen zzp'er en de Wet DBA kan daar per definitie niet spelen. Dat is dus geen probleem. En voor je ondernemerschap zelf bestaat geen urennorm: er is geen minimum aantal uren of omzet waaraan je moet voldoen om ondernemer te zijn. Die 1225 uur waar het hier eerder over ging is iets anders, dat gaat (zoals reeds gezegd) over de zelfstandigenaftrek. Voor je auto en de andere kosten op de zaak is dat niet de toets.

Wat wel kan gebeuren is dat de fiscus op een gegeven moment vragen gaat stellen als je over meerdere jaren vooral in loondienst of verloning werkt en ondertussen met klusjes van 60 uur per jaar wel forse kosten wegschrijft op je bedrijf. Dan riekt het naar belastingvoordelen pakken tegenover nauwelijks omzet en dan is de vraag of er nog een echte onderneming is. Dat kost je dan meer dan een lastig gesprek: als het ondernemerschap wegvalt moet je afrekenen over wat er op de balans staat, die auto dus. Maar één jaartje met minder zzp-omzet is geen enkel punt, het gaat om het patroon over meerdere jaren.

In jouw geval is dat totaal niet aan de orde: je hebt dit jaar meerdere opdrachtgevers gehad, ruim 800 uur gedraaid en gewoon omzet. Verlengen kan prima. Zorg alleen dat je er een tweede opdrachtgever naast houdt als die 8 uur wegvalt en plan grote investeringen wellicht even in een jaar waarin je zzp-kant stevig staat.

Eén ding wat ik me nog afvraag: die 8 uur als zzp'er, doe je die bij dezelfde eindklant of bij een andere klant via dezelfde tussenpartij? Bij dezelfde eindklant zou ik daar toch even scherp op zijn, want als zij vinden dat het leidinggevende deel niet als zzp kan dan ligt de vraag voor de hand of dat losse stukje echt totaal los staat. Verder wat mij betreft 0 reden om je zorgen te maken.

• jadjong
  • Niet online
C_V_S schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:56:

Tenzij deze werkzaamheden zo ver uit elkaar liggen als auto's wassen en een cursus mindfulness geven zou ik mij eerder druk maken om het sturen van facturen aan je werkgever dan de hoeveelheid uren die je jaarlijks weet te verkopen in ruil voor tijd. Als jij in drie uur tijd anderhalf miljoen om weet te zetten vind de fiscus dat prachtig, je krijgt alleen geen zelfstandigenaftrek van ze. :P
Pagina: 1 ... 674 675 Laatste